Absoluut. De erfenis van opbouw is er nog. Ik wijs er wel op dat dit veel meer een resultaat is van inertie en aanwezigheid van andere systemen van verdeling/toegang welvaart, dan aan iets anders. Ik merk dan ook op dat die andere systemen gecompromitteerd raken. Daar gaat onvermijdelijk een wisselwerking optreden.incaz schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:48:
[...]
Dat is makkelijk gezegd... maar de CAO's beschermen nog steeds heel veel mensen, ook jongeren. Vaak ongezien, terwijl het juist voor jongeren wel degelijk uitmaakt of er een CAO is of niet, en of bepaalde systematische schendingen va nhet arbeidsrecht worden aangepakt of niet.
Ja, aan de ene kant is dat positief. Aan de andere kant, mij doet het ook denken aan vroegere Amerikaanse toestanden, waar het equivalent van BN'er behartiging moest verzorgen, wat op gegeven moment verwaterde tot vertegenwoordiging, en later tot fiscaal spel à la charity marktmechanismen aldaar.Imperfect, zeker, maar de enige andere die ik ken die voor jongeren opkomt is Tim Hofman met #BOOS, en misschien is dat wat te weinig.
Het is dubbel. Initiatief is nodig. Het is goed. Ik merk echter ook veranderingen op die dezelfde lijn volgen. In fondsenwerving en zelfs in OR mechanismen in bepaalde sectoren is lobby gestoeld op die basis volop in opkomst.
Dat ben ik volmondig met je eens. Al ben ik misschien iets verder, of iets harder. Ik zie geen behartigend potentieel meer voor vakbonden. Inertie kan ook negatief uitwerken bij uitdagingen van schaal.Dus meer in het algemeen naar alle lezers: please verenig je want als individu heb je geen eerlijke mogelijkheden tegenover grote organisaties. Natuurlijk niet. Natuurlijk is de onderhandelingspositie van een individu ten opzichte van een bedrijf met honderden medewerkers niet gelijkwaardig. Of tegenover een verzekeraar, of een overheid of wat dan ook. Dat kan echt alleen maar samen.
En als je denkt dat de bonden niets voor je doen, of voor de jongere generatie doen, en kijk naar de werknemerssituaties in bv de VS, waar die unions vrijwel ondermijnd zijn. Dingen die hier gewoon echt niet voorstelbaar zijn worden daar normaal gevonden... en daar profiteert iedere werkende van, jong en oud. Die rechtsbescherming is er niet vanzelf gekomen, die rechtsbescherming staat op veel plekken onder druk, en het blijft nodig om daar voor op te komen (en dus samen.)
Ik zou inderdaad nieuwe vormen zoeken. Puntdruk, vlakdruk, druk is druk. Focus op behartiging, vertegenwoordiging volgt op druk.Als je dat via een andere samenwerking wil doen: ja, ook prima. Beroepsverenigingen, whatsappgroepen, whatever. De pakketbezorgers hebben zich op zeker moment ook verenigd omdat de noden van zzp'ers anders waren. Of doe het zoals men het bij de leerkrachten heeft gedaan door gewoon een hashtag en een facebookgroepje te starten en te doen. (Maar toen het massa kreeg, was het wel degelijk handig dat de bonden er nog zijn, omdat je niet zomaar een zelfde graad van organisatie krijgt.)
Daar zie ik wel een conflict opkomen, potentieel. In het VK is dat tegenwoordig vrij goed zichtbaar. Flex / ander. Vaak best scherp, en dat maakt verdeel & heers mogelijk.Maar verenig je hoe dan ook en doe iets, echt. En ondermijn de vereniging van anderen niet, zou ik daar nog aan toe willen voegen. (En ja, ook gij, FNV. Ondermijn andere samenwerkingsverbanden ook niet.)
Ik zou bruggen slaan met ondernemerschap en participatiemodellen. Eigendom is zeggenschap. Terug naar het Angelsaksisch model. MKB is de ingang, maar ook ZZP kent daar een functie. Ik kan het helaas even niet vinden, DNB en de WRR hebben publicaties met studies & aanbevelingen staan. Zo is het ook mogelijk om zelf hefboomfunctie toe te passen.
Dat is de les die niet meer geleerd wordt.route99 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:55:
Idd doe wat... je hebt een keuze. Net als Viktor Frankl deed zie Wikipedia: Viktor Frankl
Leen of koop het boekje maar eens van hem hoe hij de WO-II overleefd heeft.
Niets doen en vanaf de kantlijn alleen maar roepen.. lijkt killing voor de toekomst.
Hoe denk je anders een vuist te kunnen maken tegen zij die het grote geld hebben?
Niet alleen... maar wel als collectief, de naam er van is van secundair belang.
Je hebt een keuze, maak er gebruik van.
Roepen is niet participeren. Emotie is geen recept voor behartiging. Zelfs niet voor vertegenwoordiging.
Met emotie roepen is botweg gebruikt worden. Historische les, zonder uitzondering precies door datgene wat niet correspondeert aan vormgegeven belangen.
Misschien is de volgende stelling zuur, maar misschien moet het weer eens in afbraak verzanden voor de volgende cyclus. Ik hoop van niet, want afbraak kost gigantisch.
[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 15-06-2019 19:12 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.