Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:40
JBS schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:47:
Tot nu toe zijn 't overigens steeds enkel bèta versies. Hoe staat het met de plannen richting stable versies enige dagen na release van de bèta, zoals eerder uiteen gezet?
DEv meeting ging niet door, ik kom hierop terug.

Manu kon niet. kwam wat tussen :'(

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
@Mimiix Na het upgraden van de firmware (nu: "GW firmware version is up to date: 0x26350500"), treedt het originele probleem nog steeds op. |:(
Na een herstart van de Deconz container is de stick weer te benaderen, maarja, dan mis ik data als ik er niet op tijd bij ben (en niet te doen als ik op vakantie ben).

Nog ideeën?

Hmmm, wat me net opvalt, in de log staat:
code:
1
2
3
08:25:03:439 GW firmware version is up to date: 0x26350500,
08:55:47:500 Device TTL 6180 s flags: 0x7,
08:57:03:439 dev /dev/ttyAMA0

Geen USB0, terwijl de environment variabele wel daar naar verwijst...

[ Voor 24% gewijzigd door TCroezing op 18-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
TCroezing schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:34:
@Mimiix Na het upgraden van de firmware (nu: "GW firmware version is up to date: 0x26350500"), treedt het originele probleem nog steeds op. |:(
Na een herstart van de Deconz container is de stick weer te benaderen, maarja, dan mis ik data als ik er niet op tijd bij ben (en niet te doen als ik op vakantie ben).

Nog ideeën?

Hmmm, wat me net opvalt, in de log staat:
code:
1
2
3
08:25:03:439 GW firmware version is up to date: 0x26350500,
08:55:47:500 Device TTL 6180 s flags: 0x7,
08:57:03:439 dev /dev/ttyAMA0

Geen USB0, terwijl de environment variabele wel daar naar verwijst...
Welke error? Dat de device reboot? Dat zou toch opgelost moeten zijn?

Ik kreeg van een van de docker devs te horen dat je nog udev rules moet instellen. Daarbij deze link
https://helto4real.github.io/hassio/docker/deconz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Mimiix schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Welke error? Dat de device reboot? Dat zou toch opgelost moeten zijn?
Dat het device disconnect ("device disconnected reason: 1, index: 0") en dat Deconz vervolgens in een oneindige retry terechtkomt ("wait reconnect 15 seconds")
Ik kreeg van een van de docker devs te horen dat je nog udev rules moet instellen. Daarbij deze link
https://helto4real.github.io/hassio/docker/deconz/
Maar ik had begrepen dat dat niet zou hoeven als je het serial/by-id device in de compose aangeeft?
Maar nontheless, ik ga het graag proberen!
(als het probleem maar verdwijnt 8)

Thx, ik hou je op de hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
TCroezing schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:36:
[...]

Dat het device disconnect ("device disconnected reason: 1, index: 0") en dat Deconz vervolgens in een oneindige retry terechtkomt ("wait reconnect 15 seconds")

[...]

Maar ik had begrepen dat dat niet zou hoeven als je het serial/by-id device in de compose aangeeft?
Maar nontheless, ik ga het graag proberen!
(als het probleem maar verdwijnt 8)

Thx, ik hou je op de hoogte...
Dat device reconnect heeft vaak te maken met de stroomtoevoer en eventueel firmware. Gebruik je een hub of extension cable?

Gaat het hier om een Raspberry pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Mimiix schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Dat device reconnect heeft vaak te maken met de stroomtoevoer en eventueel firmware. Gebruik je een hub of extension cable?

Gaat het hier om een Raspberry pi?
Idd een kabel, aan de Rpi4.
Zwave en anderen zitten aan een (powered) hub.
En ook deconz wel met de nieuwsre firmware.

Morgen zien of de udev wel stand houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
TCroezing schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Idd een kabel, aan de Rpi4.
Zwave en anderen zitten aan een (powered) hub.
En ook deconz wel met de nieuwsre firmware.

Morgen zien of de udev wel stand houdt...
Hmm okay. Ben benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
phlinx schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:22:
[...]

Oh ok. Even afwachten nog dus. Wil je het tzt laten weten?
K heb ze!

Eerste indruk:

- Ze passen door de brievenbus. Hele kleine platte doosjes.
- De units zijn factor 2 zo groot als die xiaomi V2's.
- Ik heb ze gekoppeld bij mn conbee in de buurt. Daarna verplaatst en hij verplaatste mee naar een andere endnode. Beter als de Xiaomi's dus!

Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/494922323988578306/745681658757382274/20200819_183136.jpg?width=508&height=677

[ Voor 12% gewijzigd door Mimiix op 19-08-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
Mimiix schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

K heb ze!

Eerste indruk:

- Ze passen door de brievenbus. Hele kleine platte doosjes.
- De units zijn factor 2 zo groot als die xiaomi V2's.
- Ik heb ze gekoppeld bij mn conbee in de buurt. Daarna verplaatst en hij verplaatste mee naar een andere endnode. Beter als de Xiaomi's dus!

[Afbeelding]
Dat is goed nieuws. Ga het ook proberen.
Het design van aqara is top, maar ik wil dat graag inleveren voor betrouwbaarheid van sonoff. Die betrouwbaarheid moet nog wel bewezen worden, maar de aqara laten me sowieso regelmatig in de steek.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
phlinx schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:59:
[...]

Dat is goed nieuws. Ga het ook proberen.
Het design van aqara is top, maar ik wil dat graag inleveren voor betrouwbaarheid van sonoff. Die betrouwbaarheid moet nog wel bewezen worden, maar de aqara laten me sowieso regelmatig in de steek.
Ja ik kan er nog weinig over zeggen natuurlijk.

Ik laat het je weten de komende weken. Ze zijn trouwens wel de helft goedkoper.

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 12:29

lxz

Ah, altijd mooi als er een alternatief bij komt.

Ik ga maar eens een Sonoff SNZB-02 (temperatuur/hum sensor) bestellen, kijken of dat wat is. Zie dat die voor iets meer dan 7 EU verkocht worden op aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 12:35
Mimiix schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:22:
Gister hoorde ik wat leuks. We hadden een call met de devs over de community en een van hen maakte een grapje over de temperatuur en de PIR sensoren. Ik gaf aan dat ik veel mensen sprak die issues hebben met PIR sensoren.

Wat blijkt, die dingen werken natuurlijk een deel met temperatuur. Dus met dit weer krijg je sneller false positieves or positive negatives.

Verklaart wel een hoop.
Well I be damned...that makes sense! Waarom heb ik hier geen rekening mee gehouden.. |:(

Ik lees jouw post bij toeval en ik stond al op het punt mijn hele deCONZ setup te migreren van een headless omgeving naar een versie met desktop, zodat ik via VNC voor het eerst eens de DeconZ applicatie kan gebruiken om te zien wat er nou de hele tijd mis gaat met een bepaalde Aqara motion sensor. De afgelopen tijd kon deze gerust een uur lang geen beweging detecteren in de meest actieve ruimte van het huis, de woonkamer. De ruimte die ook de afgelopen tijd makkelijk 30 graden kon halen vanwege de grote raampartijen.

Dit kan inderdaad een hoop verklaren, want de afgelopen koele dagen deed 'ie het weer goed. :+

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Aurora schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Well I be damned...that makes sense! Waarom heb ik hier geen rekening mee gehouden.. |:(

Ik lees jouw post bij toeval en ik stond al op het punt mijn hele deCONZ setup te migreren van een headless omgeving naar een versie met desktop, zodat ik via VNC voor het eerst eens de DeconZ applicatie kan gebruiken om te zien wat er nou de hele tijd mis gaat met een bepaalde Aqara motion sensor. De afgelopen tijd kon deze gerust een uur lang geen beweging detecteren in de meest actieve ruimte van het huis, de woonkamer. De ruimte die ook de afgelopen tijd makkelijk 30 graden kon halen vanwege de grote raampartijen.

Dit kan inderdaad een hoop verklaren, want de afgelopen koele dagen deed 'ie het weer goed. :+
Ja, grappig he? Het maakt echt perfect sense, maar het is niet iets wat je gelijk bedenkt.

Hoop dat het opgelost is straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Is er iets bijzonders wat ik moet doen om de historische data van de Deconz apparatuur in HA -> InfluxDB te krijgen? Ik zie wel 24u grafiekjes in de hoofd dashboard, maar kan geen data in mijn DB terugvinden, alsof deze niet wordt gestuurd.

Dit is met een benoeming in de yaml zoals ik hem dus kan aanroepen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
influxdb:
  host: ...
  database: home_assistant
  username: home_assistant
  password: ...
  max_retries: 10
  include:
    entities:
...dsmr spul...
        - sensor.Schuifpui
        - binary_sensor.Schuifpui
        - sensor.zoe_slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 16:01
Heb hier ook de hele Sonoff serie besteld. Op zich werken die Aqara prima, zolang je ze maar paired op de plek waar je ze gaat gebruiken. Qua betrouwbaarheid heb ik weinig te klagen. Maar als die Sonoff's wel hoppen, dan is dat natuurlijk wel een voordeel tov de Aqara's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
OllieMongollie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:56:
Heb hier ook de hele Sonoff serie besteld. Op zich werken die Aqara prima, zolang je ze maar paired op de plek waar je ze gaat gebruiken. Qua betrouwbaarheid heb ik weinig te klagen. Maar als die Sonoff's wel hoppen, dan is dat natuurlijk wel een voordeel tov de Aqara's.
En het scheelt in de prijs!

Die sonoff's zijn rond de 8 - 10 euro, aqara's rond de 15.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OllieMongollie
Eerlijk gezegd heb ik op Alie nooit meer dan 10 euro betaald voor een Aqara sensor. Zelfs die water sensoren heb ik laatst voor minder dan 10 euro gekocht. Je moet er wel naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
Ik heb een Sonoff SNZB-02 en -04 binnen maar kan ze niet vinden in Phoscon. Heb ik hiervoor een beta release van de software en/of firmware nodig? Ik draai 2.05.78 op firmware 26580700 die beide volgens mij de latest stable zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 09:41
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:27:
Ik heb een Sonoff SNZB-02 en -04 binnen maar kan ze niet vinden in Phoscon. Heb ik hiervoor een beta release van de software en/of firmware nodig? Ik draai 2.05.78 op firmware 26580700 die beide volgens mij de latest stable zijn.
Zie je ze wel in DeCONZ? Dus de visuele weergave (de network map), evt via VNC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:27:
Uit mijn hoofd zijn ze pas vanaf 80 supported. Moet je ff checken in de release notes op Github.

Op de phoscon vraag het volgende antwoord van de discord bot :

If you see devices within deCONZ but not in Phoscon, that is most of the time perfectly normal. Phoscon is closed source and needs devices to be added manually by their Developer. However, the device will still be usable with the API/Home-Assistant/OpenHAB etc. You may want to go ahead and request support for your device at the Phoscon repo

@Pred dit maakt niet uit, dit doen ze namelijk sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Dank, zo te zien moet ik naar de .80 beta updaten dan om de Sonoffs te gebruiken. Daar aarzel ik nog even over omdat er veel kritische dingen op mijn machine draaien... Is hij stabiel in jullie ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:35:
Dank, zo te zien moet ik naar de .80 beta updaten dan om de Sonoffs te gebruiken. Daar aarzel ik nog even over omdat er veel kritische dingen op mijn machine draaien... Is hij stabiel in jullie ogen?
Weinig gezeur gezien :) Ik ga zometeen zelf ook over.

Gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Mimiix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:36:
[...]
Weinig gezeur gezien :) Ik ga zometeen zelf ook over.

Gewoon doen!
Even m'n SD clonen voor de zekerheid en dan over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:37:
[...]
Even m'n SD clonen voor de zekerheid en dan over!
Daarom is Docker extreem handig, dan is het een nieuwe container opstarten met de nieuwe image en anders rollback naar de vorige image 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
UTMachine schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:41:
Daarom is Docker extreem handig, dan is het een nieuwe container opstarten met de nieuwe image en anders rollback naar de vorige image 8)
Hmm misschien toch maar weer eens naar kijken, in het verleden wel problemen met Docker gehad omdat ik bijv niet goed bij de USB devices kon (P1 slimme meter uitlezen, Enocean radio). Ik gebruik DeCONZ icm Homebridge trouens, niet met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:44:
[...]
Hmm misschien toch maar weer eens naar kijken, in het verleden wel problemen met Docker gehad omdat ik bijv niet goed bij de USB devices kon (P1 slimme meter uitlezen, Enocean radio). Ik gebruik DeCONZ icm Homebridge trouens, niet met HA.
Nooit problemen gehad met USB doorzetten, maar je moet wel even opletten wat je doet. Ik zet normaliter het zo door:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  dsmr:
    container_name: dsmr
   ...
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /docker/dsmr/backups:/dsmr/backups
      - /dev:/dev
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AI05G3CL-if00-port0:/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AI05G3CL-if00-port0

Dus ik connect aan de "/dev/serial/by-id", maar de "/dev" is nodig om aan de uiteindelijk e.g. "/dev/ttyUSB1" te connecten binnen de container. Zo draai ik al mijn USB/seriele apparaten (RFXCom, Z-Wave, Conbee2, S0PCM, etc). Niets is zo irritant als de "/dev/ttyUSB*" weer shuffled ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Dank, keer naar kijken! Ik heb DeCONZ geupdate naar .80, kon de sensor toevoegen via Phoscon en de Sonoff is nu zichbaar via VNC (als TH01). Vreemd genoeg nog niet zichtbaar als sensor in het overzicht van de Phoscon web app maar hij wordt al wel aan HomeBridge doorgegeven, dus ik kan hem nu gebruiken in HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:48:
Dank, keer naar kijken! Ik heb DeCONZ geupdate naar .80, kon de sensor toevoegen via Phoscon en de Sonoff is nu zichbaar via VNC (als TH01). Vreemd genoeg nog niet zichtbaar als sensor in het overzicht van de Phoscon web app maar hij wordt al wel aan HomeBridge doorgegeven, dus ik kan hem nu gebruiken in HomeKit.
Wat ik al noemde in mijn eerdere post.
Mimiix schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Op de phoscon vraag het volgende antwoord van de discord bot :

If you see devices within deCONZ but not in Phoscon, that is most of the time perfectly normal. Phoscon is closed source and needs devices to be added manually by their Developer. However, the device will still be usable with the API/Home-Assistant/OpenHAB etc. You may want to go ahead and request support for your device at the Phoscon repo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Dank, weer wat geleerd, ik dacht dat Phoscon nodig was om dingen aan Homebridge door te geven (want bijv als je in Phoscon een naam veranderd, veranderd de naam ook in Homebridge). Jammer dat je geen info zoals de naam van de apparaten kan editen in de GUI via VNC viewer, deze staat nu op 'TH01' en 'DS01'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
jeroen11 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:51:
Dank, weer wat geleerd, ik dacht dat Phoscon nodig was om dingen aan Homebridge door te geven (want bijv als je in Phoscon een naam veranderd, veranderd de naam ook in Homebridge). Jammer dat je geen info zoals de naam van de apparaten kan editen in de GUI via VNC viewer, deze staat nu op 'TH01' en 'DS01'.
In principe gebruikt Phoscon dezelfde API als Homebridge. De RestAPI. Deze API is de schakel tussen deCONZ en de software erachter. Phoscon is meegeleverd en zal allicht wat meer kunnen maar in dit geval kan jij zelf ook de API gebruiken om aanpassingen te doen. Meer informatie daarover vindt je hier:
https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/

Tevens zou ik je aanraden om deze guide door te lezen: https://github.com/dresde...n/wiki/deCONZ-for-Dummies Die is geschreven door de maker van de Homebridge hue integratatie van deCONZ (Ebaauw) en erg verhelderend!.

Fijn dat je hem iig hebt gekoppeld nu :)

• UTMachine
Ook net naar .80 geupgrade en nog geen echte problemen gevonden, alleen dat de REST API wel continue aan het wijzigen is (ik draai een health-check script elke paar minuten of een van de devices offline is gegaan en een telegram notificatie stuurt 8) )

• Mimiix
UTMachine schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Ook net naar .80 geupgrade en nog geen echte problemen gevonden, alleen dat de REST API wel continue aan het wijzigen is (ik draai een health-check script elke paar minuten of een van de devices offline is gegaan en een telegram notificatie stuurt 8) )
Stond in de changelog! :)
https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_80

• UTMachine
Yups, had dat gezien, dus een fix was zo gedaan. In .79 hadden ze ook al de lastseen aangepast in some API velden (ging van seconden naar milliseconden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
UTMachine schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Yups, had dat gezien, dus een fix was zo gedaan. In .79 hadden ze ook al de lastseen aangepast in some API velden (ging van seconden naar milliseconden).
Ja. Alleen toen was dat minder goed gecommuniceerd.

Ik heb er in de laatste meeting op aangedrongen dat ze changelogs daar duidelijker in zijn, zowel voor de eindgebruiker als voor de devs van integraties.

Gelukkig is het nu wat zichtbaarder :)

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 23:03
.80 van de firmware op de stick bedoel je? Dus zonder deze firmware te updaten zou ik niet goed de nieuwe Sonoff-apparatuur kunnen toevoegen?

[ Voor 9% gewijzigd door hubertgruber op 27-08-2020 10:45 ]

• UTMachine
Mimiix schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Ja. Alleen toen was dat minder goed gecommuniceerd.

Ik heb er in de laatste meeting op aangedrongen dat ze changelogs daar duidelijker in zijn, zowel voor de eindgebruiker als voor de devs van integraties.

Gelukkig is het nu wat zichtbaarder :)
Goed dat je erop hebt aangedrongen, want notify changes en/of backwards compatibility is heeeeeeeeel belangrijk.

• Mimiix
UTMachine schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Waar gebruik jij die API eigenlijk nog meer voor? Ik vind het echt onwijs jammer dat heel weinig mensen hem daadwerkelijk gebruiken, terwijl hij echt wel heel nuttig is.

• Mimiix
UTMachine schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Goed dat je erop hebt aangedrongen, want notify changes en/of backwards compatibility is heeeeeeeeel belangrijk.
Dit was een van de klachten vanuit de community. Niet alleen van devs maar ook eindgebruikers. De eindgebruikers zijn mijn kindjes, dus dan ga ik er voor he ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mimiix op 27-08-2020 10:45 ]

• UTMachine
hubertgruber schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

.80 van de firmware op de stick bedoel je? Dus zonder deze firmware te updaten zou ik niet goed de nieuwe Sonoff-apparatuur kunnen toevoegen?
In principe hoef je de firmware niet bij te werken (is normaliter voor stabiliteit e.d.), de .80 werkt dus met de Sonoff.

• UTMachine
Mimiix schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:44:
[...]
Waar gebruik jij die API eigenlijk nog meer voor? Ik vind het echt onwijs jammer dat heel weinig mensen hem daadwerkelijk gebruiken, terwijl hij echt wel heel nuttig is.
Ik gebruik de API voor meerdere dingen:
- query API om de huidige status te zien via CLI (en dan zie ik ook het juiste type, dus niet "light" voor een "switch" ;-))
- Renamen van devices, want Phoscon toont deze niet. Dan zijn de externe namen in bv HA een beetje logisch
- Health-check van devices (normaliter de sensors), wants soms droppen die uit het netwerk en dan is het nuttig om dit te zien. Notificatie komt dan via telegram binnen

Zoiets dus, dan is de "last updated" handig ... inclusief de huidige waarden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$ ./deconz.py list
Type    Model                                    Name                           Address              Reach Last Updated (UTC)  Values
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
switch  Innr SP 120                              Living TV                      L2, S4, S5           True  2020-08-27T08:50:26 On, 167.56kWh, 0.0A, 0W, 238V
sensor  Xiaomi Door Window                       Computerroom Door Outside      S18                  True  2020-08-27T08:19:01 Close
sensor  Xiaomi Door Window                       Cellar Door                    S20                  True  2020-08-27T08:09:20 Close
sensor  Xiaomi Temperature/Humidity (Square)     Kitchen Fridge Big             S21, S22, S23        True  2020-08-27T08:45:44 4.45C, 46.98%, 1015hPa
sensor  Xiaomi Temperature/Humidity (Square)     Kitchen Fridge Small           S24, S25, S26        True  2020-08-27T08:43:32 7.71C, 67.27%, 1014hPa
sensor  Xiaomi Temperature/Humidity (Round)      Bathroom                       S28, S29             True  2020-08-27T08:24:30 21.76C, 65.11%
sensor  Philips SML002                           Backyard Motion                S30, S31, S32        True  2020-08-27T08:48:49 Off, 16.18C, 384.9lx
sensor  Xiaomi Door Window                       Hallway Frontdoor              S33                  True  2020-08-27T08:08.00 Close
sensor  Xiaomi Light Sensor                      Light Sensor                   S48                  True  2020-08-27T08:47:34 439.9lx

[ Voor 56% gewijzigd door UTMachine op 27-08-2020 10:53 ]

• TCroezing
Helaas. Na paar dagen zonder problemen, is Deconz wéér de verbinding met de stick kwijt. :(

Ik wordt er moedeloos van. In de compose device-ids gebruiken helpt niet, en nu de udev rules ook niet |:(
Zie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cat /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6015", ATTRS{serial}=="DM01H1LD", SYMLINK+="ttyUSB.CON"

ls -l /dev/ttyUSB*
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 Aug 18 17:43 /dev/ttyUSB0
crw-rw---- 1 root dialout 188, 1 Aug 27 05:44 /dev/ttyUSB1
crw-rw---- 1 root dialout 188, 2 Aug 18 17:43 /dev/ttyUSB2
lrwxrwxrwx 1 root root         7 Aug 27 05:44 /dev/ttyUSB.CON -> ttyUSB1

Je ziet dattie vanochtend geswitched is, waardoor de stick onbenaderbaar wordt dus.

En in de compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  deconz:
    image: marthoc/deconz
    volumes:
      - ./deconz/app:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
    restart: always
    ports:
      - 8080:80
    network_mode: host
    container_name: deconz
    devices:
      - /dev/ttyUSB.CON:/dev/ttyUSB0
    environment:
      - DECONZ_DEVICE=/dev/ttyUSB0
      - DECONZ_WEB_PORT=8080
      - DECONZ_VNC_MODE=1
      - DECONZ_WS_PORT=443
      - DEBUG_INFO=1
      - DEBUG_APS=0
      - DEBUG_ZCL=0
      - DEBUG_ZDP=0
      - DEBUG_OTAU=0
    ports:
      - 5900:5900

Is er nog iets te controleren?
Nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
TCroezing schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:50:
[...]

Helaas. Na paar dagen zonder problemen, is Deconz wéér de verbinding met de stick kwijt. :(

Ik wordt er moedeloos van. In de compose device-ids gebruiken helpt niet, en nu de udev rules ook niet |:(
Zie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cat /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6015", ATTRS{serial}=="DM01H1LD", SYMLINK+="ttyUSB.CON"

ls -l /dev/ttyUSB*
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 Aug 18 17:43 /dev/ttyUSB0
crw-rw---- 1 root dialout 188, 1 Aug 27 05:44 /dev/ttyUSB1
crw-rw---- 1 root dialout 188, 2 Aug 18 17:43 /dev/ttyUSB2
lrwxrwxrwx 1 root root         7 Aug 27 05:44 /dev/ttyUSB.CON -> ttyUSB1

Je ziet dattie vanochtend geswitched is, waardoor de stick onbenaderbaar wordt dus.

En in de compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  deconz:
    image: marthoc/deconz
    volumes:
      - ./deconz/app:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
    restart: always
    ports:
      - 8080:80
    network_mode: host
    container_name: deconz
    devices:
      - /dev/ttyUSB.CON:/dev/ttyUSB0
    environment:
      - DECONZ_DEVICE=/dev/ttyUSB0
      - DECONZ_WEB_PORT=8080
      - DECONZ_VNC_MODE=1
      - DECONZ_WS_PORT=443
      - DEBUG_INFO=1
      - DEBUG_APS=0
      - DEBUG_ZCL=0
      - DEBUG_ZDP=0
      - DEBUG_OTAU=0
    ports:
      - 5900:5900

Is er nog iets te controleren?
Nog ideeën?
Check mijn docker-compose voorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63545186

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
Je gebruikt daar het device-id, dat had ik ook al geprobeerd, to no avail. Wat ik had in mijn compose:
code:
1
2
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT230X_Basic_UART_DM01H1LD-if00-port0:/dev/ttyUSB0

Wel met de USB0 als interne poort. Wat me wel opviel, ik zag dat je de device-id voor je dsmr ook als interne poort had gedefinieerd, kan dat wel voor Deconz?

Bedankt voor het meedenken.
Als ik binnenkort een tijdje niet bij mijn Rpi / domotica kan, is het vervelend om er later achter te komen dat er geen sensordata is (door weer een USB shuffle). Vandaar mijn streven om het stabiel te krijgen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
TCroezing schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Je gebruikt daar het device-id, dat had ik ook al geprobeerd, to no avail. Wat ik had in mijn compose:
code:
1
2
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT230X_Basic_UART_DM01H1LD-if00-port0:/dev/ttyUSB0

Wel met de USB0 als interne poort. Wat me wel opviel, ik zag dat je de device-id voor je dsmr ook als interne poort had gedefinieerd, kan dat wel voor Deconz?

Bedankt voor het meedenken.
Als ik binnenkort een tijdje niet bij mijn Rpi / domotica kan, is het vervelend om er later achter te komen dat er geen sensordata is (door weer een USB shuffle). Vandaar mijn streven om het stabiel te krijgen. O-)
Yups, ik geef die door als environment variabele:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    volumes:
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1963330-if00:/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1963330-if00
    environment:
      - DECONZ_DEVICE=/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1963330-if00
      - DECONZ_WEB_PORT=3080
...

Zelf heb ik een health check lopen die de DeCONZ API regelmatig checkt en dan een telegram stuurt als een device geen updates stuurt (en of de api beschikbaar is). De Xiaomi sensors hebben er een handje van om weg te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-05 10:05
Ik zie dat er hier gesproken wordt over de Sonoff devices. Weet iemand of de SONOFF SNZB-03 ook een Lux sensor heeft?

Nu gebruik ik de Xiaomi sensor, maar de Lux waarde update enkel wanneer er beweging wordt gedetecteerd, terwijl ik graag zou zien dat die dat vaker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Despie schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:04:
Ik zie dat er hier gesproken wordt over de Sonoff devices. Weet iemand of de SONOFF SNZB-03 ook een Lux sensor heeft?

Nu gebruik ik de Xiaomi sensor, maar de Lux waarde update enkel wanneer er beweging wordt gedetecteerd, terwijl ik graag zou zien dat die dat vaker doet.
Daar lijkt het niet op: https://www.itead.cc/sono...zigbee-motion-sensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
UTMachine schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:00:
[...]
Yups, ik geef die door als environment variabele:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    volumes:
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1963330-if00:/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1963330-if00
    environment:
      - DECONZ_DEVICE=/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE1963330-if00
      - DECONZ_WEB_PORT=3080
...

Zelf heb ik een health check lopen die de DeCONZ API regelmatig checkt en dan een telegram stuurt als een device geen updates stuurt (en of de api beschikbaar is). De Xiaomi sensors hebben er een handje van om weg te vallen.
Ah, kijk, dus eigenlijk driedubbel...
Ik heb het hier nu ook zo aangepast, en de log zegt al:
COM: --dev: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT230X_Basic_UART_DM01H1LD-if00-port0

Ben erg benieuwd!

Ik heb inmiddels ook een sensor in HA, die aangeeft als er geswitched is. Dan nog wel (handmatig) checken of Deconz er ook uit ligt.
Wil dit nog tot een Signal notification maken, maar ja, de tijd....

Voor zover: _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
TCroezing schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
Ik heb inmiddels ook een sensor in HA, die aangeeft als er geswitched is. Dan nog wel (handmatig) checken of Deconz er ook uit ligt.
Wil dit nog tot een Signal notification maken, maar ja, de tijd....

Voor zover: _/-\o_
Gewoon last updated gebruiken van de DeCONZ API, die wordt voor none-battery powered elke tig seconden bijgewerkt en voor battery powered elk 10-15 minuten. De status binnen HA is een beetje te statisch om op te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
UTMachine schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:29:
[...]
Gewoon last updated gebruiken van de DeCONZ API, die wordt voor none-battery powered elke tig seconden bijgewerkt en voor battery powered elk 10-15 minuten. De status binnen HA is een beetje te statisch om op te triggeren.
Deconz API, dat kan natuurlijk ook.
HA gebruik ik met een commandline die dmesg bevraagd. Daardoor zie ik dat er geshuffeld is. Als kattenbel zeg maar. Geeft de sensor aan dát er geshuffeld is, dan triggerd mij dat om te kijken of Deconz er last van heeft. Dit met de bedoeling dat het eenmalig zou zijn, en de boel blijft draaien.

Dus als nu na een aantal dagen er weer geshuffeld wordt, en Deconz draait nog OK, dan heb ik er wel vertrouwen in. 8)

Maar de Deconz API is een leuke voor op mijn ToDo lijstje... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03-2023
UTMachine schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:00:
Ben hier erg in geinteresseerd. Heb ook een aantal Xiaomi sensors die af en toe wegvallen.
Kun je de code hiervan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-05 13:35
Hoe stabiel zijn deze beta's eigenlijk? Daily-driver stabiel?

Ik gebruik DeConz (HA Addon) niet voor de meest spannende dingen, maar wilde naast de Aqara ook een paar Sonoff Zigbee's gaan proberen. Naar ik begrijp zijn die echter momenteel (voor mij) nog niet beschikbaar omdat ik geen beta draai. Nu heb ik er geen problemen mee om Beta's te draaien, mits stabiel. Juist omdat ik er weinig spannends mee doe wil ik wel stabiliteit. (niet spannend, maar wel momenteel alle hardware, hue lampen, motion &door/window sensor) . Daarbij moet ik de stick in een ander systeem doen om te updaten (of heeft de HA addon dat inmiddels voor elkaar?)

(Firmware: 26580700, Version: 2.05.79 / 22-05-2020)

[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 29-08-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
Gimme schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Ben hier erg in geinteresseerd. Heb ook een aantal Xiaomi sensors die af en toe wegvallen.
Ik zal morgen de code op github gooien en een linkje doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Koepert schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik DeConz (HA Addon) niet voor de meest spannende dingen, maar wilde naast de Aqara ook een paar Sonoff Zigbee's gaan proberen. Naar ik begrijp zijn die echter momenteel (voor mij) nog niet beschikbaar omdat ik geen beta draai. Nu heb ik er geen problemen mee om Beta's te draaien, mits stabiel. Juist omdat ik er weinig spannends mee doe wil ik wel stabiliteit. (niet spannend, maar wel momenteel alle hardware, hue lampen, motion &door/window sensor) . Daarbij moet ik de stick in een ander systeem doen om te updaten (of heeft de HA addon dat inmiddels voor elkaar?)

(Firmware: 26580700, Version: 2.05.79 / 22-05-2020)
Dikke prima hoor. Ik heb nergens last van.

Ik wacht meestal ff een paar dagen om te kijken of er gezeik komt, ik monitor toch al die issues op git :9 Voor wie wil: Is het handig om dit bij te houden in dit topic?

Op die update: Het gaat om de firmware neem ik aan? Dan moet je dat op een native systeem doen (dus geen vm/docker/ha addon). In die laatste bricked de FW soms namelijk en gaat hij in een bootloop. Een manuele update verhelpt dit altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Mimiix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Ik wacht meestal ff een paar dagen om te kijken of er gezeik komt, ik monitor toch al die issues op git :9 Voor wie wil: Is het handig om dit bij te houden in dit topic?
Wat bedoel je? Het opsommen van Github issue stats? Grotere problemen naar aanleiding van een update melden?

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 29-08-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:36:
[...]

Wat bedoel je? Het opsommen van Github issue stats? Grotere problemen naar aanleiding van een update melden?
Ja. Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Het melden van grotere issues naar aanleiding van een update lijkt me op zich prima. Opsommen van overige Github stats over aantal issues etc niet. Als iemand dat wil weten kijkt ie maar op Github :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:52:
[...]
Het melden van grotere issues naar aanleiding van een update lijkt me op zich prima. Opsommen van overige Github stats over aantal issues etc niet. Als iemand dat wil weten kijkt ie maar op Github :)
Oh nee dat ben ik zeker niet van plan. Het gaat mij echt om het melden van issues die ik veel voor zie komen met bepaalde devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Mimiix schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:55:
[...]

Oh nee dat ben ik zeker niet van plan. Het gaat mij echt om het melden van issues die ik veel voor zie komen met bepaalde devices.
Wellicht zoiets dan samenbrengen in een sticky post zodat dergelijke bekende zaken centraal bij elkaar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:56:
[...]
Wellicht zoiets dan samenbrengen in een sticky post zodat dergelijke bekende zaken centraal bij elkaar staan?
Ik vind alles prima :)

Ik zit trouwens te denken: Als ik een bericht doe x aantal dagen na de release van de beta.

Meeste issues doemen dan wel op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UTMachine
Gimme schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

De code staat nu op GitHub:
https://github.com/ualex7.../tree/master/check-health

Mijn scriptje kan meer dan alleen DeCONZ monitoren. Ik heb er een minimale omschrijving bijgezet, maar het zou duidelijk genoeg moeten zijn (hoop ik). Als er iets onduidelijk is hoor ik het wel, maar op dit moment heb ik weinig tijd features erbij te bouwen - dus dat zal je zelf moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
Koepert schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik de 2.05.80 beta al een tijdje omdat er voor mij ondersteuning in zit voor een rotary dimmer. Deze versie is best stabiel. Mocht je HA supervised draaien, dan is 't redelijk makkelijk om de huidige deCONZ release te vervangen voor een beta versie door deze als local add-on te draaien. Hierbij moet je er wel op letten dat je de zll.db mee kopieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
Het script ziet er top uit! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Iemand enig idee waarom DeConz HA addon er soms gewoon mee stopt??

Log van de Deconz plug-in/addon

[code
08:27:09:049 parent process s6-supervise
08:27:09:049 gw run mode: docker/hassio
08:27:09:049 GW sd-card image version file does not exist: /data/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ/gw-version
08:27:09:053 DB sqlite version 3.27.2
08:27:09:053 DB PRAGMA page_count: 36
08:27:09:053 DB PRAGMA page_size: 4096
08:27:09:053 DB PRAGMA freelist_count: 1
08:27:09:053 DB file size 147456 bytes, free pages 1
08:27:09:053 DB PRAGMA user_version: 6
08:27:09:053 DB cleanup
08:27:09:054 DB create temporary views
08:27:09:061 don't close database yet, keep open for 900 seconds
08:27:09:061 started websocket server at port 8081
08:27:09:063 found node plugin: libde_rest_plugin.so - REST API Plugin
08:27:09:065 found node plugin: libde_signal_plugin.so - Signal Monitor Plugin
[06:27:09] INFO: Starting Nginx...
2020/09/01 06:27:09 [notice] 322#322: using the "epoll" event method
2020/09/01 06:27:09 [notice] 322#322: nginx/1.14.2
2020/09/01 06:27:09 [notice] 322#322: OS: Linux 4.15.0-112-generic
2020/09/01 06:27:09 [notice] 322#322: getrlimit(RLIMIT_NOFILE): 1048576:1048576
2020/09/01 06:27:09 [notice] 322#322: start worker processes
2020/09/01 06:27:09 [notice] 322#322: start worker process 1802
08:27:11:342 found node plugin: libstd_otau_plugin.so - STD OTAU Plugin
08:27:11:365 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: DE2149136
08:27:11:365 COM: --dev: /dev/ttyACM0 (ConBee II)
08:27:11:562 New websocket 172.30.32.1:43406 (state: 3)
08:27:14:548 Announced to internet https://phoscon.de/discover
[/code]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:33:

[code
08:27:09:049 GW sd-card image version file does not exist: /data/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ/gw-version
[/code]
Is al een issue over: https://github.com/home-assistant/hassio-addons/issues/1546

Geen idee waarom. Wij maintainen de Addon niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UTMachine
Gimme schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:37:
[...]

Het script ziet er top uit! Ik ga ermee aan de slag.
Cool :-) Ik heb ook nog een "deconz-tool" (https://github.com/ualex7...s/tree/master/deconz-tool) op github gegooid, dan kan je ook de API querying, makkelijk devices renamen (de GUI is gewoon ruk op dat gebied) en configuratie zoals (light) sensitivity aan te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door UTMachine op 01-09-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimme
OllieMongollie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Ik gebruik de 2.05.80 beta al een tijdje omdat er voor mij ondersteuning in zit voor een rotary dimmer. Deze versie is best stabiel. Mocht je HA supervised draaien, dan is 't redelijk makkelijk om de huidige deCONZ release te vervangen voor een beta versie door deze als local add-on te draaien. Hierbij moet je er wel op letten dat je de zll.db mee kopieert.
Dat is een handige aanpak om de addon als local te draaien en dan zelf de Deconz release aan te passen. Ik heb op dit moment nog addon versie 5.3.3 draaien en die doet het prima, dit in tegenstelling tot de vele problemen met stoppen van de addon die ik zie bij de laatste versie.
Ik heb al wel eens een lokale addon gebruikt, dus dat deel is bekend. Maar waar kopieer je de huidige addon vandaan? Ik heb gezocht op mijn schijf naar de addon (en naar zll.db) maar kan die niet vinden.
Haal je die binnen via Create image in Portainer?

Edit: ik zal via Github de addon versie 5.3.3. die ik nu gebruik downloaden -> https://github.com/home-a...ons/commits/master/deconz en https://github.com/home-a...61854059e585a65391/deconz

Edit 2: en ook de zll.db gevonden. Deze gekopieerd naar de share folder via SSH addon ->
code:
1
docker cp addon_core_deconz:/data/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ /share/deCONZ

[ Voor 28% gewijzigd door Gimme op 06-09-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
Zijn er medetweakers die de Zigbee relais van Sonoff hebben getest? Heeft deze dezelfde vormfactor als de WiFi-tegenhanger? Ik wil hem namelijk liefst buiten aan de muur hangen in zo'n doosje, dan breid ik mijn mesh ook mooi uit naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
hubertgruber schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:55:
Zijn er medetweakers die de Zigbee relais van Sonoff hebben getest? Heeft deze dezelfde vormfactor als de WiFi-tegenhanger? Ik wil hem namelijk liefst buiten aan de muur hangen in zo'n doosje, dan breid ik mijn mesh ook mooi uit naar buiten toe.
Welk relais bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
Mimiix schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:43:
[...]

Welk relais bedoel je precies?
Dit is de Zigbee variant, en dit is de WiFi variant. De Zigbee variant is ongeveer gelijk met de Zigbee-sensoren van Sonoff op de markt gekomen meen ik. De twee varianten lijken dezelfde grootte te hebben, maar het IP66-doosje wordt niet als extra optie aangeboden bij de Zigbee relais, wat hopelijk niet betekent dat de afmetingen net iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
hubertgruber schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:36:
[...]

Dit is de Zigbee variant, en dit is de WiFi variant. De Zigbee variant is ongeveer gelijk met de Zigbee-sensoren van Sonoff op de markt gekomen meen ik. De twee varianten lijken dezelfde grootte te hebben, maar het IP66-doosje wordt niet als extra optie aangeboden bij de Zigbee relais, wat hopelijk niet betekent dat de afmetingen net iets anders zijn.
Daar kan ik helaas niets over zeggen. Schijnt iig wel met deconz te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:33:

[code
[/code]
Dit heb ik ook, was vannacht opeens gestopt.
Leek of de stick een update gedaan heeft.
Hiervoor zag ik in deconz, dat er een update was, terwijl hij nu aangeeft, dat hij up to date is.

Volgens mij zit er nu ook een soort watchdog in de add on, zag deze optie staan, maar eens aan gezet en zien wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
hendrik12345678 schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:32:
[...]

Dit heb ik ook, was vannacht opeens gestopt.
Leek of de stick een update gedaan heeft.
Hiervoor zag ik in deconz, dat er een update was, terwijl hij nu aangeeft, dat hij up to date is.

Volgens mij zit er nu ook een soort watchdog in de add on, zag deze optie staan, maar eens aan gezet en zien wat er gebeurt
Er is een issue in the hassio addon git repo. Veel. Meer hebben er last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
Morgen komen m'n Sonoff's binnen. Nu heb ik niet direct problemen met de Aqara sensoren. Sterker nog, m'n deur sensor is super stabiel. Maar het switchen van routers blijft een dingetje. Gaan we morgen eens testen met de Sonoff :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
UTMachine schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:53:
[...]

Cool :-) Ik heb ook nog een "deconz-tool" (https://github.com/ualex7...s/tree/master/deconz-tool) op github gegooid, dan kan je ook de API querying, makkelijk devices renamen (de GUI is gewoon ruk op dat gebied) en configuratie zoals (light) sensitivity aan te passen.
Goed plan die tool!
Ik liep tegen wat problemen aan om hem te runnen. Onder het motto van "doe er wat aan in plaats van te klagen" heb ik je een pull request op github gestuurd.
Kijk maar :)

• OllieMongollie
Ik heb de afgelopen twee dagen die Sonoff snzb-03 motion sensor getest en deze werkt vooralsnog prima. Pairen gaat via Phoscon, maar de versie die in .80 zit, herkent 'm daarna niet. De beta versie op phoscon.de herkent 'm echter wel.

Ik heb een paar keer de router waar de sensor verbinding mee het uit gezet. Het duurt dan een paar minuten voordat de sensor met een andere router verbind.

• Mimiix
OllieMongollie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:26:
Ik heb de afgelopen twee dagen die Sonoff snzb-03 motion sensor getest en deze werkt vooralsnog prima. Pairen gaat via Phoscon, maar de versie die in .80 zit, herkent 'm daarna niet. De beta versie op phoscon.de herkent 'm echter wel.

Ik heb een paar keer de router waar de sensor verbinding mee het uit gezet. Het duurt dan een paar minuten voordat de sensor met een andere router verbind.
Hij herkent hem wel, de Phoscon versie op DE is nieuwer (of de Beta). Daarin is hij dus blijkbaar wel toegevoegd.

Phoscon moet handmatig spul toevoegen. Staat in principe dus los van deCONZ.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

OllieMongollie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:26:
Ik heb de afgelopen twee dagen die Sonoff snzb-03 motion sensor getest en deze werkt vooralsnog prima.
Ik heb er ook een paar. Het pairen ging prima.
Maar een van de sensoren geeft volstrekt random beweging aan. Afgelopen nacht heeft iemand blijkbaar een keer of 10 het doosje open gemaakt waar hij in zat. De batterij tot 15% leeg getrokken en hem weer opgeladen.
De andere lijkt het tot nu toe goed te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• OllieMongollie
Mimiix schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:55:
[...]

Hij herkent hem wel, de Phoscon versie op DE is nieuwer (of de Beta). Daarin is hij dus blijkbaar wel toegevoegd.

Phoscon moet handmatig spul toevoegen. Staat in principe dus los van deCONZ.
Yes, maar dat zeg ik toch? ;)

• OllieMongollie
Ortep schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:15:
[...]

Ik heb er ook een paar. Het pairen ging prima.
Maar een van de sensoren geeft volstrekt random beweging aan. Afgelopen nacht heeft iemand blijkbaar een keer of 10 het doosje open gemaakt waar hij in zat. De batterij tot 15% leeg getrokken en hem weer opgeladen.
De andere lijkt het tot nu toe goed te doen.
Klinkt eerder als een doa. Heb je al contact gehad? Sturen ze dan een nieuwe op?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

OllieMongollie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:22:
[...]

Klinkt eerder als een doa. Heb je al contact gehad? Sturen ze dan een nieuwe op?
Ik weet het al sinds afgelopen nacht. Het vervelende is natuurlijk dat hij wel pairt en ook beweging detecteert. Maar een beetje overenthousiast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
Meh. Aan de sensor is verder niets te tunen. Ook niet aan de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw_LQftp4J1rSkTrg_TyXz-vHPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9hoLLZMQoi3DFqN4Th48FoWB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HvcWvrTY9TncM-cNveLCec4s08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tHiPNzpHZpBDzytQoeqIHTp.png?f=fotoalbum_large

• Koepert
K geloof dat ik zojuist de MS01 (Sonoff PIR sensor) aan Deconz .079 toegevoegd heb.. en in HA zichtbaar.. Alleen werkt het nog niet in een automation... bijzonder..

Ben nog even aan t spitten, maar hij registreerde vrij eenvoudig, alleen dus niet 100% zeker weten correct..

• Gimme
OllieMongollie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Ben hiermee aan de slag geweest, maar liep nog tegen wat zaken aan dus ben even benieuwd naar jouw ervaringen.
  • Ik heb hier addon versie 5.3.3. lokaal geinstalleerd (zie ook mijn eerdere post) en in build.json de deconz_version aangepast naar 2.05.80. Vervolgens in config.json version aangepast naar 5.3.6 (waarschijnlijk niet nodig, maar dan zie ik zelf het verschil goed), maar dan gaf de Phoscon app aan dat 2.05.78 geinstalleerd is en dat is de versie die in de normale 5.3.6 versie van de addon geconfigureerd is :? Die aanpassing in build.json is toch het enige dat nodig is? Heb het nog geprobeerd met een totaal ander versienr in config.json, maar dan krijg ik foutmeldingen.
  • Ik heb mijn normale addon nu nog maar even in gebruik. Ook omdat ik merkte dat de locale addon niet lekker werkte gelet op autorisatie en inloggen in de Phoscon app, had weliswaar de zll.db nog niet overgezet. Werkte bij jou dat allemaal gelijk helemaal goed als je die file overzet? Dus autorisaties en alle devicenamen worden dan gelijk goed overgezet? Of moet je dan ook de integration in HA verwijderen en weer opnieuw toevoegen?

• OllieMongollie
Waar heb je die local addon neergezet? Bij mij staat deze in /usr/share/hassio/addons/local/deconz. Daar heb ik inderdaad de deCONZ versie gewijzigd in 2.05.80 en de version in config.json naar 6.2.4.

Daarna zou je, na een restart van hass, in Supervisor -> Add-on store de local add-on erbij moeten zien staan. Van daar kan je een (re)build van de local add-on starten.

De twee add-ons kunnen niet naast elkaar draaien. Dus je zult je oude add-on moeten stoppen, start on boot uitschakelen en de local add-on moeten starten. Wil je al je bestaande devices overzetten naar de nieuwe add-on, dan moet je nog de zll.db uit de vorige add-on kopiëren naar de nieuwe. De database van de oude add-on kan je hier vinden:
code:
1
/usr/share/hassio/addons/data/core_deconz/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ/zll.db

De locatie voor de local add-on is dan:
code:
1
/usr/share/hassio/addons/data/local_deconz/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ/zll.db

• Gimme
OllieMongollie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:54:
Waar heb je die local addon neergezet? Bij mij staat deze in /usr/share/hassio/addons/local/deconz. Daar heb ik inderdaad de deCONZ versie gewijzigd in 2.05.80 en de version in config.json naar 6.2.4.
Draai HA op HassOS, dus folders zijn iets anders, maar de lokale addon installeren en opstarten ging prima (heb dat al eens eerder met andere addons lokaal gedaan). Hoef ook niet te herstarten na het plaatsen van de addon, maar klikken op de 3 bolletjes rechtsboven in het Addon store scherm en dan Reload is genoeg.

Heb ook de standaard Deconz addon gestopt en start on boot uitgezet.

Ik zal het nog eens proberen en ook versie naar 6.2.4 zetten om te kijken of dan wel 2.05.80 geladen wordt.
Bij mij traden er problemen op met de autorisatiekey, maar dat zou kunnen komen doordat ik zll.db nog niet gekopieerd had (ook die staat bij mijn installatie op een andere plek, maar heb ik via Portainer kunnen vinden).

Jij had geen problemen met de autorisatiekey? En ook de integration heb je niet hoeven verwijderen en weer toevoegen? Daar zit ik nl niet op te wachten, want heb dat eens eerder moeten doen (toen er issues waren met eerdere versies van de addon) en daarbij moet ik een aantal devices weer re-namen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gimme op 10-09-2020 22:40 ]

• OllieMongollie
Geen problemen gehad met de key. En na het kopiëren van de database, werkte alle devices zoals verwacht. Als alles goed gaat, dan zou ook via de deCONZ gui alle devices op dezelfde plek moeten zien als met de vorige add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb nu ook problemen met de tweede bewegingssensor van Sonoff. Precies hetzelfde. Volkomen random meldingen zelfs als ze in een dichte lade liggen.

Die ellende heb ik nog nooit met Aqara gehad. Ik schrijf dit maar op het lijstje leergeld. Geen Sonofff meer voor mij

edit:

correctie naam

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 11-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Apart zeg. Die waar ik nu heb geconfigureerd werkt zonder issues. Net nog even de grafieken er bij gepakt, maar de hele nacht niets gebeurd. Zal de andere ook eens toevoegen en kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:36:
Ik heb nu ook problemen met de tweede bewegingssensor van Sonos. Precies hetzelfde. Volkomen random meldingen zelfs als ze in een dichte lade liggen.

Die ellende heb ik nog nooit met Aqara gehad. Ik schrijf dit maar op het lijstje leergeld. Geen Sonos meer voor mij
Sonoff*

Ik heb deze reports nog niet gezien tho. Zijn er debug logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Correct
Ik heb deze reports nog niet gezien tho. Zijn er debug logs?
Waar vind ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:08:
[...]

Correct

[...]

Waar vind ik die?
In de addon config page.

Anders aanzetten met debug flags. Zie git.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:27:
[...]

In de addon config page.

Anders aanzetten met debug flags. Zie git.
De addon config page? Geen idee waar je het over hebt.

Maar nummer 3 doet het ook. Zo ongeveer om de minuut meldt hij beweging. Heel kort, maar genoeg om een automation te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:30:
[...]

De addon config page? Geen idee waar je het over hebt.

Maar nummer 3 doet het ook. Zo ongeveer om de minuut meldt hij beweging. Heel kort, maar genoeg om een automation te triggeren.
Hangt van je installatie methode af.

Ha addon is er een log tabje, net als de config pagina zegmaar.

Alle overige installaties moet je debug flags toevoegen aan je start scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:34:
[...]

Ha addon is er een log tabje, net als de config pagina zegmaar.
Ik heb helemaal geen addon in HA. Ik heb Phoscon draaien in de Marthoc container. En dat wordt automagisch opgepikt door HA. Het is me ook onduidelijk waarom ik een aparte Addon zou moeten draaien als een tussenlaag. Het werkt zonder die addon toch ook gewoon?
Alle overige installaties moet je debug flags toevoegen aan je start scripts.
Op een Synology gebruik je geen startup scripts. Dat werkt simpelweg via de GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:41:
[...]

Ik heb helemaal geen addon in HA. Ik heb Phoscon draaien in de Marthoc container. En dat wordt automagisch opgepikt door HA. Het is me ook onduidelijk waarom ik een aparte Addon zou moeten draaien als een tussenlaag. Het werkt zonder die addon toch ook gewoon?

[...]

Op een Synology gebruik je geen startup scripts. Dat werkt simpelweg via de GUI
Ja, dit is info die ik mis he... Net ging het over de HA addon, nu over de Synology versie. Dit is juist de reden waarom ik op git Issue templates heb.

In jouw geval: Je docker compose moet die debug flags hebben. Environment variables:
https://github.com/marthoc/docker-deconz

[ Voor 5% gewijzigd door Mimiix op 11-09-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

code:
1
2
3
4
5
      - DEBUG_INFO=1
      - DEBUG_APS=0
      - DEBUG_ZCL=0
      - DEBUG_ZDP=0
      - DEBUG_OTAU=0

Ik neem aan dat de 0 een 1 moet worden? Van alle variabelen? Of van een specifieke?
En waar moet ik dan de logfile zoeken?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb de log nog niet draaiend omdat ik nog niet voldoende info heb om die te starten en te vinden. Maar ik heb in HA gekeken wat er gebeurt met de sensoren. Ze doen alle 3 hetzelfde.
De eerste 45-60 minuten komt er om de minuut een signaal dat er beweging is gedetecteerd. Daarna wordt de frequentie minder en minder en na een paar uur komen de triggers nog ongeveer om de 45 minuten. Dat doen e dus ook als ze in een dichte lade liggen.
Dat van die eerste periode had ik nog niet eerder gemerkt omdat juist in die periode ik natuurlijk druk bezig was met de sensor. Pairen, kijken of hij te vinden is, verplaatsen enz.

[ Voor 23% gewijzigd door Ortep op 12-09-2020 10:08 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
Edit: opgelost.
Wie volgende melding zou krijgen in zn logboek: error APSDE-DATA.confirm: 0xE1 on task

Oplossing: Gewoon even je je conbee stick (die op verlengkabel zit) verleggen kan wonderen doen p:
Vreemd want die was niet verplaatst.

[ Voor 178% gewijzigd door skank op 12-09-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
Ortep schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:07:
De eerste 45-60 minuten komt er om de minuut een signaal dat er beweging is gedetecteerd. Daarna wordt de frequentie minder en minder en na een paar uur komen de triggers nog ongeveer om de 45 minuten. Dat doen e dus ook als ze in een dichte lade liggen.
Bizar dit. Bij mij knippert er een led achter het "oog" heel zacht wanneer de sensor wordt getriggerd. Als je de sensor van je af zet, zie je dit dan ook om de minuut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:07:
Ik heb de log nog niet draaiend omdat ik nog niet voldoende info heb om die te starten en te vinden. Maar ik heb in HA gekeken wat er gebeurt met de sensoren. Ze doen alle 3 hetzelfde.
Dat van die eerste periode had ik nog niet eerder gemerkt omdat juist in die periode ik natuurlijk druk bezig was met de sensor. Pairen, kijken of hij te vinden is, verplaatsen enz.
Ik heb dit gedrag echt nog niet eerder gezien. Zonder logs heb ik geen idee.

Die logs vertellen juist waar je probleem zit: ofwel in de HA integratie ofwel in deCONZ.

Pagina: 1 ... 12 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log