jep, een gas leiding laten leggen dat kost gewoon centen, die je dan niet hoeft te betalen.
(check wel je lokale plannen, gemeentes hebben soms regels die zeer ondoorgrondelijk zijn.)
- geen gaskosten meer
tja geen gas leiding, is natuurlijk geen gas kosten.
geen spelt tussen te krijgen.

- gas wordt duurder, dus extra besparing
tja, deze word wat moeilijker.
de kale gas prijs is gewoon gekoppeld aan de olie prijs.
olie prijs hoog dan is gas prijs ook hoog.
maar dit is de kale gas prijs en dat is maar +/-50% van wat je betaald.
het andere gedeelte van de gas prijs is de belasting.
voor die bedragen kijk op:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
(na de energie belasting krijg je natuurlijk ook nog 21% BTW over het gehele bedrag.
dus dat tikt er ook nog eens flink in.)
nu zijn er plannen om tussen nu en 2030 de energiebelasting op gas te laten stijgen en die op elektra te laten dalen.
ongeveer 20ct per m3 op gas en 2ct minder per kWh elektra. (dit is ex BTW, die komt daar weer boven op.)
(klinkt als groot verschil, maar 1m3 gas = +/- 8kWh aan elektra, en met warmtepomp delen door COP)
dit is nog niet vast gelegd en weten we pas echt in maart/april.
of het echt zoveel zal zijn en hoe dat gaat gebeuren, toekomst gaat het vertellen.
kocht ik een paar jaar geleden nog 1m3 gas voor 55ct, is het nu ongeveer 75ct per m3 geworden.
(er is maar 5ct ex BTW aan belasting bij gekomen, de rest is hoge olie prijs die je daar de schuld van kunt geven.)
ik sta nergens van te kijken, het kan zijn dat we volgend jaar 70ct betalen maar een 85ct behoord ook tot de mogelijkheid. mijn kristallen bol is zeer wazig, en iedereen die hier een gok over wil doen verklaar ik tot sukkel.

Tegen (niet gezegd dat dit ook klopt/waar is):
- bij temperaturen onder 0 kan de warmtepomp het niet aan, er zijn mensen die beweren dat je je huis dan niet meer goed warm krijgt
nop, afhankelijk van wat voor model je hebt is het ergens rond de -10 of -15, wanneer ze in de problemen komen. (en dan heb je vaak ook nog een backup unit er in zitten)
- de levensduur van de apparaten wordt geschat op 15 jaar max., maar de meeste zijn binnen 10 jaar kapot
levens duur van een gas ketel is ook maar 15 jaar, ik ken er die veel oudere zijn en heb er die veel jonger zijn al vervangen.
- in de boiler wordt warm water gemaakt voor de douche, als deze leeg is dan heb je niet direct warm water omdat de warmtepomp niet in staat is om zo snel warm water te maken. Een CV ketel kan dit wel.
jep, dat klopt.
een gas ketel maakt instant warm water en kan dit in theorie eeuwig vol houden.
maar als je boiler(warmtepomp) groot genoeg is heb je dit probleem ook nooit.
dus een goed gemaakt systeem, heeft dit probleem niet.
(na dat ik een bad heb gepakt kan ik even voor 2 uur niet douchen.
of te wel dit is nooit een echt probleem in mijn huis.)
een gasketel heeft ook nadelen, ze kunnen maar een beperkte hoeveelheid liters per minuut warm maken.
een boiler(warmtepomp) kan gewoon zoveel liters per minuut leveren als je koud water kunt aanvoeren.
(ik heb hier voor mijn systeem moeten begrenzen, het afvoer putje van de douche kon het niet aan.

)
- hogere onderhoudskosten dan bij een cv ketel
ik vind gasketels ook niet goedkoop in onderhoud.
(is ook niet verstandig om zelf te doen en ik mis dure meet apparatuur er voor.
dus moet ik iemand voor inhuren)
kijk ik naar mijn warmtepomp, dan kan ik het allemaal zelf.

Wie heeft meer argumenten of kan bovenstaande bevestigen of ontkrachten?
tja, het is een moeilijke keuze om nu voor te staan.
je weet nooit wat de toekomst echt doet.
succes.
maar geef de warmtepomp een open blik.
het werkt erg goed, en kun je hem ook nog combineren met wat zonnepanelen op dak, dan is het gratis stoken.
je zult genoeg spook verhalen tegen komen, zoals je hebt 3x35A nodig, lol wat een onzin.
een voorbeeld:
https://www.vaillant.be/c...rotherm-monobloc-836.html
de VWL 85/3 of VWL 115/2 is waarschijnlijk genoeg voor je huis en heb je niet meer voor nodig als 1x16A.
maar ja zonder gas wil je nog wel kunnen koken, en eventueel straks ook nog een elektrische auto.
dit kan nog steeds met gemak op een 3x25A, maar dan moet je wel met systemen rekening houden.
zo kun je b.v. even niet je huis verwarmen als je aan het koken bent.
(dit kan automatisch geregeld worden en dan merk je daar niks van, zo snel is je huis niet afgekoeld.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)