Cpt.Chaos schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:39:
De WP en zonnepanelen hebben uiteraard waarde bij verkoop van de woning, dit is volgens gevalideerde taxatierapporten gelijk tot 10% minder dan de aanschafwaarde. Misschien na 10 jaar iets minder. Dit moet zeker niet vergeten worden in de vergelijking, dat het een waardevermeerdering van de woning betreft.
tja, je hebt een lastige situatie waar bij mensen dus kennis moeten hebben van zonnepanelen + warmtepomp + hypotheken + bouwen van huizen.
succes om iemand te vinden die al die kennis heeft, dat zijn er niet veel in Nederland.
maar een paar puntjes. (en dit is geen kritiek)
het is wel de kosten uitspreiden over 30 jaar, en dan is de vraag terecht gaat de warmtepomp wel zo lang mee.
ook de zonnepanelen kun je een gelijke vraag over stellen, die gaan met gemak 30 jaar mee, maar is wel gestoeld op een regeling die we salderen noemen. en helaas die kan zo van tafel geveegd worden.
(het ziet er naar uit in 2021, en dan heb je er nog 7 jaar extra met kleinere subsidie, daar na nog minder.
en dan ben je nog niet door de 30 jaar hypotheek heen)
en dan kun je wel de volgende stelling er op zetten: hoe rendabel is de warmtepomp zonder saldering.
als ik naar mijn warmtepomp kijk, dan is het erg marginaal.
het is echt dat mijn zonnepanelen zoveel leveren en al grotendeels zijn terug verdiend, dat het met gemak uit kan.
en dan het hypo stuk, tja je hebt nieuwbouw, dus je zult wel label A hebben.
als je dan een taxatie doet, dan is het huis al 10% meer waard.
niet omdat het meer waard is, maar omdat mensen 10% meer hypotheek kunnen krijgen met label A.
je kunt een huis ook zonder warmtepomp bouwen, en nog steeds A label hebben en dan nog steeds die 10% extra waarde hebben.
(jep hypotheek regels zijn vreemd, en huizen worden gekocht met emotie, niet de waarde.

)
die 10% extra voor A label, geen idee hoe lang dat stand gaat houden.
komen er veel A label woningen in Nederland, dan kan het snel zakken.
(dat zie je nu al in veel vinex wijken waar soms veel A label woningen staan.)
door het bouwen van je huis, gok ik dat je een stevige hypotheek hebt.
en die is nog steviger geworden door de warmtepomp + zonnepanelen.
(hoeft het niet allemaal te vertellen hoor, je mag gerust het voor je zelf houden.)
kijk ik naar mijn zelf, dan waren de kosten van zonnepanelen + warmtepomp + extra isolatie.
veel meer geld als heel mijn hypotheek wat ik nu nog heb.
ik heb nog maar 8k€ hypo dus mijn maandelijkse hypotheek last is -20€ (na aftrek etc etc etc..)
dit gecombineerd met een energie rekking van 30€ per maand, is het prettig leven.
ik gok dat jij wel iets meer betaald hebt, en pas na 30 jaar in de zelfde situatie komt als ik.
het is dus toch wel een gok of dit de juiste beslissing was.
(en door dat je veel extra geld kreeg heb je dus wel voor een best duur warmtepomp systeem gekozen.
hoe slim dat is, dat zal de toekomst gaan vertellen.

)
maar eigenlijk ben ik het geheel eens met @
Grolsch
Grolsch in "Warmtepomp ja of nee"
je moet niet alles doen voor een paar dubjes, geld moet rollen.
gokken moeten gemaakt worden.
ik wil ook niet meer zonder mijn warmtepomp, vind het een heel stuk prettigere manier van verwarmen als met gas.
maar buiten alles.
je hebt in mijn ogen 10 punten verdiend.
goed gedaan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)