Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Je haalt denk ik nog wat zaken door elkaar in je berekening.

De PV en warmtepomp voegen daadwerkelijke waarde toe aan je woning en verdienen zich als het goed is helemaal terug.

Een L/W warmtepomp met een COP van 4 (goed haalbaar) delen door omslagpunt gas = 2.8, dus ongeveer 40% goedkoper in gebruik.

Stadswarmte en gas is geld afdragen naar een ander en daar wordt je nooit zelf beter van.

Hier ook 7440wp en warmtepomp voor ongeveer 12k totaal.

Het verbruik van de warmtepomp heb je nodig om met salderen meer panelen rendabel te maken (stroomverbruik omhoog). Het niet hebben van vastrecht voor een 2e aansluiting bespaart ook flink in je vaste laste!

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 22:30
De WP en zonnepanelen hebben uiteraard waarde bij verkoop van de woning, dit is volgens gevalideerde taxatierapporten gelijk tot 10% minder dan de aanschafwaarde. Misschien na 10 jaar iets minder. Dit moet zeker niet vergeten worden in de vergelijking, dat het een waardevermeerdering van de woning betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
Voor mijn idee kan een (l/w) warmtepomp ook zonder zonnepanelen wel uit. Zelf heb ik maar 6 zonnepanelen (meer plek is er nog niet) en een lage energie rekening.

Wel maken zonnepanelen een wp nog interessanter als je het hele verbruik uit je zonnepanelen kan halen.

Afgelopen jaar was mijn opwek ongeveer 1500 kWh. Hiervan ongeveer 900 kWh terug geleverd en de rest gelijk verbruikt.
Uiteindelijk 3000 kWh afgerekend.

Dit is voor de warmtepomp en mijn (twee persoons) huishouden het verbruik. Zonder pelletkachel zou het verbruik iets hoger liggen maar zeker geen 500 euro stroom per maand wat iemand hier riep. 500 euro per jaar komt eerder in de buurt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29

de Peer

under peer review

Erwin_83 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:46:
Voor mijn idee kan een (l/w) warmtepomp ook zonder zonnepanelen wel uit. Zelf heb ik maar 6 zonnepanelen (meer plek is er nog niet) en een lage energie rekening.
Tuurlijk. Daar is iedereen het ook wel over eens lijkt me. Zeker met subsidie kun je voor 2 of 3 duizend euro wel klaar zijn (exclusief radiatoren en vloerverwarming etc..)

Hier ging het echter over een brine warmtepomp van 18.000 euro. Dan is de tvt érg lang maar als je een lange adem hebt en met een blik van 30 jaar kijkt (kosten opgenomen in hypotheek) dan kan het uit ja. Ik vind wel dat je dan risico's hebt. In 30 jaar kan veel gebeuren waardoor de eindstreep niet gehaald wordt. De boel kan kapot gaan, je verhuist, of je leeft tegen die tijd mss niet eens meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Een brine WP moet je niet kopen uit financieel oogpunt, dat kan er nooit uit in vergelijking met een L/W WP of gasketel.

Er zijn genoeg pluspunten te bedenken voor een brine WP, maar financieel aantrekkelijk valt daar niet onder.

Maar dat hoeft ook niet, er worden ook 10-duizenden euro's uitgegeven aan keukens, badkamers, domotica, auto's. Allemaal zaken die je niet koopt uit financieel oogpunt maar omdat je het mooi/leuk/comfortabel vindt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@gron74 Los van de keuze die je neemt:
* Zowel een HR ketel als een warmtepomp vinden (zeer)lage-temperatuurverwarming fijn.
Dus vloerverwarming met pomploze verdelers, 10 cm hoh en groepen van max 100 meter.

* Als je meer dan 3 personen in huis hebt en/of 2 langdouchers, dan is een DWTW ook zinvol

* Sanitair warm water uit een boiler (kan met gas of warmtepomp) betekent sneller warm water uit de kraan en meer druk (geen begrenzer).
Met gas heb je standaard een doorstroomtoestel, dat zuiniger in gebruik is (want geen stilstandsverlies).

* De kans dat je voor gas kiest en later alsnog een warmtepomp neemt, is groter dan andersom.
De nuts-aansluitkosten voor gas zijn dan weggegooid geld.
Als je huis nog gebouwd moet worden, dan hoeft een grondbron-warmtepomp niet zo gek duur te zijn, de bron kan makkelijk geboord worden en misschien kan de bron zelfs meegeheid worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Cpt.Chaos schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:39:
De WP en zonnepanelen hebben uiteraard waarde bij verkoop van de woning, dit is volgens gevalideerde taxatierapporten gelijk tot 10% minder dan de aanschafwaarde. Misschien na 10 jaar iets minder. Dit moet zeker niet vergeten worden in de vergelijking, dat het een waardevermeerdering van de woning betreft.
tja, je hebt een lastige situatie waar bij mensen dus kennis moeten hebben van zonnepanelen + warmtepomp + hypotheken + bouwen van huizen.
succes om iemand te vinden die al die kennis heeft, dat zijn er niet veel in Nederland. ;)

maar een paar puntjes. (en dit is geen kritiek)
het is wel de kosten uitspreiden over 30 jaar, en dan is de vraag terecht gaat de warmtepomp wel zo lang mee.
ook de zonnepanelen kun je een gelijke vraag over stellen, die gaan met gemak 30 jaar mee, maar is wel gestoeld op een regeling die we salderen noemen. en helaas die kan zo van tafel geveegd worden.
(het ziet er naar uit in 2021, en dan heb je er nog 7 jaar extra met kleinere subsidie, daar na nog minder.
en dan ben je nog niet door de 30 jaar hypotheek heen)
en dan kun je wel de volgende stelling er op zetten: hoe rendabel is de warmtepomp zonder saldering.
als ik naar mijn warmtepomp kijk, dan is het erg marginaal.
het is echt dat mijn zonnepanelen zoveel leveren en al grotendeels zijn terug verdiend, dat het met gemak uit kan.

en dan het hypo stuk, tja je hebt nieuwbouw, dus je zult wel label A hebben.
als je dan een taxatie doet, dan is het huis al 10% meer waard.
niet omdat het meer waard is, maar omdat mensen 10% meer hypotheek kunnen krijgen met label A.
je kunt een huis ook zonder warmtepomp bouwen, en nog steeds A label hebben en dan nog steeds die 10% extra waarde hebben.
(jep hypotheek regels zijn vreemd, en huizen worden gekocht met emotie, niet de waarde. ;) )
die 10% extra voor A label, geen idee hoe lang dat stand gaat houden.
komen er veel A label woningen in Nederland, dan kan het snel zakken.
(dat zie je nu al in veel vinex wijken waar soms veel A label woningen staan.)

door het bouwen van je huis, gok ik dat je een stevige hypotheek hebt.
en die is nog steviger geworden door de warmtepomp + zonnepanelen.
(hoeft het niet allemaal te vertellen hoor, je mag gerust het voor je zelf houden.)
kijk ik naar mijn zelf, dan waren de kosten van zonnepanelen + warmtepomp + extra isolatie.
veel meer geld als heel mijn hypotheek wat ik nu nog heb.
ik heb nog maar 8k€ hypo dus mijn maandelijkse hypotheek last is -20€ (na aftrek etc etc etc..)
dit gecombineerd met een energie rekking van 30€ per maand, is het prettig leven.
ik gok dat jij wel iets meer betaald hebt, en pas na 30 jaar in de zelfde situatie komt als ik.
het is dus toch wel een gok of dit de juiste beslissing was.
(en door dat je veel extra geld kreeg heb je dus wel voor een best duur warmtepomp systeem gekozen.
hoe slim dat is, dat zal de toekomst gaan vertellen. ;) )

maar eigenlijk ben ik het geheel eens met @Grolsch
Grolsch in "Warmtepomp ja of nee"
je moet niet alles doen voor een paar dubjes, geld moet rollen.
gokken moeten gemaakt worden.
ik wil ook niet meer zonder mijn warmtepomp, vind het een heel stuk prettigere manier van verwarmen als met gas. ;)

maar buiten alles.
je hebt in mijn ogen 10 punten verdiend. d:)b
goed gedaan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@migjes Goede samenvatting! Wij hebben nog wel 24 jaar hypotheek te gaan (al lossen we versneld af, dus het kan zeker korter worden) maar ik ga er vanuit dat delen van het systeem (omvormer PV, compressor WP) vervangen moeten worden voor die tijd. Een aantal van de dure aanpassingen (overal VV, bodembron, PV panelen) blijven echter gedurende die tijd wel waarde hebben (desnoods verkoopbaar na upgrade). Ook vooruitkijkend ruimte (en loze leidingen) reserveren voor een huisaccu kan verstandig zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, terechte punten natuurlijk @migjes als het salderen vervalt wordt het natuurlijk een lastig verhaal, vooral omdat warmtepompen en zonnepanelen op tegengestelde momenten aan het werk zijn.
Pagina: 1 2 Laatste