Wanneer ik een tweedehands auto aanschaf, zoek ik geschikte modellen aan de hand van de grote in de klasse. Wij hebben onlangs een clio uit 2015 gekocht, dus in dat formaat zoek ik dan auto’s. Wat ik vervolgens doe, is uitgebreid zoeken naar ervaringen over de technische staat van auto’s; wat zijn veelvoorkomende klachten/problemen, en zijn deze zelf of goedkoop op te lossen of juist erg duur? Wat is de onderhoudsinterval, heeft de auto een riem of een ketting etc.
Mijn motto is: auto’s kosten geld, en je hebt niet overal invloed op, maar je kunt wel zelf uitzoeken welke auto je koopt en daarmee mogelijke grote problemen uit kunt sluiten.
Uit alle gebruikerservaringen en technische info schrap ik dan enkele auto’s, en houdt ik een shortlist over. Ja, dit kost tijd. Maar ik ben geen eigen baas, en tijd kost dan ook niks, maar het kan op lange termijn wel geld besparen. (’s avonds op de bank, voor de tv uitzoekwerk, ook stukje voorpret).
Ik maak een Excel document, en daar zet ik het volgende in:
Verbruik (volgens spritmonitor, gemiddelde over 15k km minstends) * realistische benzineprijs bij 25k km per jaar
MRB
Verzekering (zelf uitgerekend bij eigen maatschappij)
Onderhoud (ik doe dit zelf, maar banden/apk niet). Ik tel hier vaak een bedrag van 300 euro per jaar voor (puur inkoop onderdelen)
Wil je het onderhoud zelf berekenen, bij nieuwere auto;'s staan de kosten van de beurten vaak bij de dealer op de website. Voor een universele garage, kun je hier een percentage van nemen (70% zoiets?). Tel daarnaast een bedrag voor onverwachte kosten.
Dit vervolgens optellen naar kosten per jaar.
Afschrijving neem ik hierin niet mee.
Afweging bij huidige clio:
0,9 tce benzine motor, geen grote storingen bekend, d-ketting, gunstig verbruik (iets van 1:16, waarbij ik weet dat dit voor mij nog gunstiger zal uitvallen), lage kosten verzekering en mrb vielen laag genoeg uit, onderhoudsinterval 30k km.
Bij de proefrit let ik op:
Ingevuld onderhoudsboekje, en is dit kloppend. Geen opvallendheden met bijv. snel versleten remmen oid
Staat van de remmen
Algemene staat uiterlijk
Staat van de banden
Zijn alle naden van de panelen gelijk
Rijdt de auto recht met loslaten stuur
Remt de auto recht bij loslaten stuur
Geen opvallende geluiden
Is de koppeling goed?
Is het gevoel goed?
Vervolgens handjeklap, en zelf zorgen voor goed onderhoud. Pech hebben met auto’s kan altijd, je weet nooit hoe je voorganger gereden heeft, maar ik probeer zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten.
[
Voor 5% gewijzigd door
ErgoStijn op 10-01-2019 08:47
]