Excuses voor de topic-kick, maar dit leek me handiger dan een nieuw soortgelijk topic te starten. Ik zoek namelijk naar een economisch rationele tweedehands gezinsauto en heb met behulp van de informatie van
GeNiTaLiX in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2", een excel sheet gemaakt om auto's te vergelijken. Nu is mijn vraag of ik de schattingen een beetje ok heb gedaan, of dat ik dingen mis?
Hieronder een spreadsheet voor benzine/hybride auto's. Het jaar van aankoop is ongeveer een range van auto's rond deze prijs, meer ter indicatie dan daadwerkelijke harde data. Verder de verschillende kostenposten genomen zoals die in de originele excel stonden. Aanschafwaarde heb ik van gaspedaal (prijs van goedkope modellen met minder dan 175.000km gekozen), restwaarde gegokt, brandstofprijs overgenomen van origineel, verbruik van Spritmonitor.de, motorrijtuigenbelasting van de rijksoverheid en autoweek gewichtsindicatie, verzekeringspremie via een prijsvergelijker (ik heb centraal beheer WA genomen omdat die een speciaal autodeel abonnement hebben, wat ik mogelijk wil, dus kan goedkoper of duurder. Alle andere dingen gehouden zoals het was. De wasbeurten en de rente heb ik eruit gehaald want dat zijn voor mij of niet regelmatige kosten (wasbeurt), of een lastige vergelijking (anders geef ik het geld uit aan ander vormen van mobiliteit, je mist dan de grote aankoop aan het begin, maar wat doe je met gemaakte andere mobiliteitskosten uit de eerste jaren (die tellen ook door).
Als ik de excel zo zie dan zie je dat de B-segmenter station (fabia) echt wel de goedkoopste is (ook goedkoper dan de Clio station, want die zit een belastingtarief hoger volgens mij (moet ik nog specifiek uitzoeken). Verder ontlopen de C-segment stations elkaar niet zo heel veel. De S-Cross viel me wat tegen. ik dacht dat die goedkoper zou zijn. Ook lijken hybrides financeel niet echt aantrekkelijk bij zo weinig kilometers en deze benzineprijs (vanaf 20k wordt het verschil een stuk minder.
Verder ook een excelletje van EVs:Hievoor heb ik dezelfde gegevens gebruikt. Wel al gewoon het volle tarief belasting erin gegooid, om het 'future' proof te maken. Het eerste jaar zal daardoor wel goedkoper zijn.
Deze zijn iets duurder dan een benzineauto. Het valt nog wel mee bij de IONIQ, ZOE en Corsa-E, maar deze hebben wel allemaal een redelijk beperkt bereik (zeker omdat de accu in deze auto's niet meer 100% zal zijn. De auto's met grotere accu's zijn allemaal weer een slag duuderd (maar wel soortgelijk aan hybride). Bij meer kilometers worden elektrische auto's wel goedkoper in deze vergelijking.
Kloppen deze cijfers een beetje denken jullie, of zitten er grote fouten in?