Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:36

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo allemaal. :)

Wellicht beginnen sommige al te giegelen als ze de titel lezen, maar ik ben niet helemaal bekend in de wereld van Hypotheken, vandaar dat ik de situatie graag hier neer leg.

Mijn situatie:

Wij willen graag een huis kopen omdat wij de belachelijk hoge huurprijzen beu zijn. Voor een hypotheek is zoals bekend eigen geld benodigd. Helaas is mijn huur op dit moment zo enorm hoog (1250 kale huur ex servicekosten en alle belastingen) dat het mij in de huidige situatie niet lukt te sparen voor eigen geld.

Met onze inkomen van 55k bruto per jaar MOETEN wij vrije sectur huren, en bij mij in de regio (Amsterdam/Haarlem) is er nauwelijks kwa huur iets goedkopers te vinden waardoor wij wel de kans hebben te huren. Particulier huren zien wij totaal niet zitten. We zijn in het verleden ooit opgelicht geweest en zijn ons vertrouwen daar in verloren.

Mijn vraag; Is er via een omweg mogelijk iets te kopen zonder eigen geld?

Om alvast wat vragen te voorkomen: Ik heb geen vermogende ouders of mensen die dat geld zouden kunnen lenen.

Enorm bedankt alvast voor het advies! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
Heb je al eens gekeken wat je met je salaris aan hypotheek kan krijgen? Er zijn genoeg sites/tools online om een indicatie te krijgen :)

Verder moet je rekening houden met dat je niet meer dan 100% kunt laten financieren, dus bijvoorbeeld zaken als kosten koper zal je toch altijd zelf moeten betalen. Dus reken er maar op dat je toch al snel zo'n €10.000 aan eigen geld moet hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 06-01-2019 19:01 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43

Osxy

Holy crap on a cracker

Zoals @Hahn al schrijft, een huis kopen zonder eigen inbreng lukt je niet. Reken op circa 4 tot 6% van de koopprijs was je zelf moet inbrengen (bovenop de hypotheek). En dan moet je nog verhuizen, eventueel klussen etc.

Misschien is het het overwegen waard om tijdelijk iets buiten regio Amsterdam/Haarlem te gaan wonen, zo goedkoper te wonen en wat geld te kunnen sparen.

[ Voor 7% gewijzigd door Osxy op 06-01-2019 19:06 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Is het niet mogelijk dat stukje eigen geld extra te financieren buiten je hypotheek? Een extra lening zegmaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
https://www.nhp.nl/hypoth...s-kopen-zonder-eigen-geld ?

Dus ja, er zijn mogelijkheden maar ik zou ze niet aanraden. Reden: er is ook een (berg) eigen geld nodig om een eigen huis te onderhouden. Leuk dat je nu huurt (of niet, gezien het topic) maar had je al berekend wat je eigenlijk moet sparen als je een eigen huis hebt?

Op basis van je inkomen, zit je ergens op een maximale koopsom van 225 (give or take) of ongeveer 235 mits het huis aan een hele rits met energiebesparende opties voldoet. Maar dan push je het ook wel en dat zit je op een bruto-aflossing (annuitair) tussen de 1200 en 1400 per maand.

Net als de link hierboven; VEH heeft enige tijd een berekening gedaan wat je zou moeten sparen voor (on)voorzien onderhoud aan een gemiddeld huis. Daar komt grofweg 250+ per maand uit maar dat moet je wel afstemmen op bekende staat van het huis. Hier moet dan nog bij opgeteld: gas, water, licht, internet, je mobiele telefoons, alle verzekeringen, etc.

Misschien dat ik een beetje natte duim heb maar dan zit je nu op een Eurootje of 1700 in de maand, alleen al om te kunnen wonen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 13:18
Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:08:
Is het niet mogelijk dat stukje eigen geld extra te financieren buiten je hypotheek? Een extra lening zegmaar.
Een lening nemen zorgt ervoor dat je minder hypotheek kan krijgen. En leningen kosten (veel) geld. Dan kan je beter op een andere manier eerst proberen te sparen, en dan pas een huis kopen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Een lening nemen zorgt ervoor dat je minder hypotheek kan krijgen. En leningen kosten (veel) geld. Dan kan je beter op een andere manier eerst proberen te sparen, en dan pas een huis kopen.
Helder 😊

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

MAX3400 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:08:
Op basis van je inkomen, zit je ergens op een maximale koopsom van 225 (give or take) of ongeveer 235 mits het huis aan een hele rits met energiebesparende opties voldoet. Maar dan push je het ook wel en dat zit je op een bruto-aflossing (annuitair) tussen de 1200 en 1400 per maand.
Deze cijfers zijn wel erg hoog, hoor. Ik en mijn vrouw hebben ongeveer hetzelfde verzamelinkomen en kunnen maximaal 265.000 lenen. We hebben een hypotheek van 223.000 en betalen iets 890 bruto per maand annuitair (2,49% rente, momenteel liggen de rentes nog iets lager)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

hyptonize schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Deze cijfers zijn wel erg hoog, hoor. Ik en mijn vrouw hebben ongeveer hetzelfde verzamelinkomen en kunnen maximaal 265.000 lenen. We hebben een hypotheek van 223.000 en betalen iets 890 bruto per maand annuitair (2,49% rente, momenteel liggen de rentes nog iets lager)
Zit met 260k zelfs nog niet boven de 1100 euro. Dus inderdaad, die getallen zijn nogal hoog.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:13

Ankh

|true

Wat een bekende heeft gedaan, is een jaar "afzien" en zeer goedkoop gaan leven (kleinere huurwoning, besparen op alles en nog wat). Daarna hadden ze genoeg gespaard, daarna kwamen ze er achter dat helemaal niet zo groot/duur hoefde te leven :+

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
@hyptonize @Osxy Ik heb een 4% regeling gepakt van een bekende site met 100% annuitaire hypotheek. Daardoor zijn de maandbedragen mogelijk wat hoog. Natuurlijk kan er links en rechts e.e.a. berekend worden door een goede adviseur (inclusief het wel/niet hebben van eigen geld en de mogelijkheden daarin) zodat @Luchtbakker weet waar 'ie aan toe is.

Ik zit met bijna 3 ton ook erg laag maandelijks maar nog stuk aflossingsvrij als hypotheekdeel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:08:
Dat is waarschijnlijk geen enkel probleem. Ik ken voldoende kapitaalkrachtige mensen die door het uitlenen van hun vermogen een heel mooi rendement behalen. (4-7 procent)
Het voordeel is ook nog eens dat je heel andere afspraken kunt maken als je dat wilt. Bijvoorbeeld in 15 jaar aflossen in plaats van 30 jaar.

Dus probeer eens met dat soort mensen in contact te komen. Via een accountantskantoor, je netwerk of een boekhouder o.i.d.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Je hebt dus minstens €3100 netto inkomen per maand. Daarvan gaat €1250 naar kale huur.
Ik zou eens heel goed kijken waar de rest naar toe gaat. Want als je iets gaat kopen wordt het niet echt veel goedkoper. Zeker niet als je 10-15k met een persoonlijke lening moet financieren.
Daarnaast verwacht ik dat veel hypotheekverstrekkers te aanvraag afwijzen als je de bijkomende kosten met een extra lening financiert.
En als ze het wel accepteren kun je nog geen 2 ton lenen. Kijk voor de lol eens naar het aanbod in Amsterdam of Haarlem in die prijsklasse. Daar koop je net een parkeerplaats voor tegenwoordig.
Sowieso is het in de huizenmarkt nu lastig. Er wordt veel over de taxatieprijs geboden. Dat overbieden kun je ook niet financieren met een hypotheek en dat maakt het nog lastiger.
Of het huis gaat alleen naar mensen die zonder voorbehoud van financiering bieden. En dat zou in jouw geval echt een hele dure fout zijn (kost je €20.000 als je de hypotheek niet rond krijgt).
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:19:
[...]

Dat is waarschijnlijk geen enkel probleem. Ik ken voldoende kapitaalkrachtige mensen die door het uitlenen van hun vermogen een heel mooi rendement behalen. (4-7 procent)
Het voordeel is ook nog eens dat je heel andere afspraken kunt maken als je dat wilt. Bijvoorbeeld in 15 jaar aflossen in plaats van 30 jaar.

Dus probeer eens met dat soort mensen in contact te komen. Via een accountantskantoor, je netwerk of een boekhouder o.i.d.
Voor 4 tot 7% hoef je echt geen rijke vriendjes te hebben hoor.
https://www.actuelerentes...0&l=30&e=0&a=1#goto-table

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MAX3400 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:16:
@hyptonize @Osxy Ik heb een 4% regeling gepakt van een bekende site met 100% annuitaire hypotheek. Daardoor zijn de maandbedragen mogelijk wat hoog. Natuurlijk kan er links en rechts e.e.a. berekend worden door een goede adviseur (inclusief het wel/niet hebben van eigen geld en de mogelijkheden daarin) zodat @Luchtbakker weet waar 'ie aan toe is.

Ik zit met bijna 3 ton ook erg laag maandelijks maar nog stuk aflossingsvrij als hypotheekdeel
No offence maar als je met 4% rente rekent dan voegt het niks toe aan dit topic. Rentes onder de 3% zijn standaard met 20 jaar vast, onder de 2% is mogelijk voor 10 jaar vast.

Je hebt hier geen adviseur voor nodig, er zijn tientallen sites waar je dit eenvoudig kan berekenen. @Luchtbakker kan eenvoudig kijken welke hypotheek mogelijk is met zijn salaris en welke vaste kosten nodig zijn voor het kopen van een huis. Op basis daarvan kan hij bepalen hoeveel maanden hij daarvoor moet sparen. Op zijn salaris moet dat binnen een jaar gelukt zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zet eerst eens op papier wat de 'extra kosten' (wat je dus moet lezen als 'eigen geld') voor jou zullen worden, standaard zaken als de 2% overdrachtsbelasting, verhuizen, beetje inrichting, makelaar, en bekijk per punt of je dit niet of zelf, of via iemand kan doen. Verhuizen zie ik om me heel al jaren door vrienden/familie, kosten van busje huren is weinig.
(eventuele hogere vraagprijs tov taxatiewaarde laat ik even buiten beschouwing, dat is een keuze).

Veelal wordt er gesproken over 4-6% van eventuele koopsom, dus al snel 10-15k geld. En dan is het gewoon rekenen wat je in de maand opzij kan zetten, is het 500 euro, heb je in 1 jaar al 6000 te pakken. Vakantiegeld erbij, dan maar even geen vakantie, 10k in een jaar met goeie 3000 netto inkomsten is niet geheel ondenkbaar. Daarbij ben je toch al even op zoek naar 'je ideale' woning, zodat je genoeg tijd kan hebben de kosten daarvoor te sparen.

Kijk wel even nu naar de tijd van de huizenmarkt, het is booming, veel gaat per opbod en grote steden zijn vele procenten gestegen in prijs. Zing het nog een jaartje of 2 uit, de markt blijft niet eeuwig op z'n top en slechte jaren komen ook weer.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 06-01-2019 19:33 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:01
Hier moet dan nog bij opgeteld: gas, water, licht, internet, je mobiele telefoons, alle verzekeringen, etc.
Ik heb dit recent uitgezocht en kom op zo'n 3000 euro per jaar aan vaste lasten die je kwijt bent aan diensten voor alleen je huis. Dat is exclusief hypotheken en onderhoud. Nu kan dit nog wat verschillen door de gemeentelijke belastingen en hoeveel energie je verbruikt. Maar volgens mij had ik het aardig uitgezocht.
De hypotheek en overige dingen zoals mobiel en auto vult dit aan tot ongeveer de prijs per maand waarvoor TS nu huurt. Wat onderhoud kost kon ik niet goed inschatten.

Goedkoper dan huren valt dus eigenlijk best wel mee. Het enige wat je met huren niet doet is eigen vermogen opbouwen. Maar met huren komt je huis ook niet onder water.

@Anoniem: 258387 Bij dat soort constructies moet je soms zelf de borgsom inleggen. Ik neem even aan dat zoiets hier nu niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RocketKoen schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:27:
Je hebt dus minstens €3100 netto inkomen per maand. Daarvan gaat €1250 naar kale huur.
Ik zou eens heel goed kijken waar de rest naar toe gaat. Want als je iets gaat kopen wordt het niet echt veel goedkoper. Zeker niet als je 10-15k met een persoonlijke lening moet financieren.
Daarnaast verwacht ik dat veel hypotheekverstrekkers te aanvraag afwijzen als je de bijkomende kosten met een extra lening financiert.
En als ze het wel accepteren kun je nog geen 2 ton lenen. Kijk voor de lol eens naar het aanbod in Amsterdam of Haarlem in die prijsklasse. Daar koop je net een parkeerplaats voor tegenwoordig.
Sowieso is het in de huizenmarkt nu lastig. Er wordt veel over de taxatieprijs geboden. Dat overbieden kun je ook niet financieren met een hypotheek en dat maakt het nog lastiger.
Of het huis gaat alleen naar mensen die zonder voorbehoud van financiering bieden. En dat zou in jouw geval echt een hele dure fout zijn (kost je €20.000 als je de hypotheek niet rond krijgt).

[...]

Voor 4 tot 7% hoef je echt geen rijke vriendjes te hebben hoor.
https://www.actuelerentes...0&l=30&e=0&a=1#goto-table
Het gaat er om dat hij buiten zijn hypotheek om de k.k. ergens wil lenen. Bij een privepersoon wordt er niet gekeken naar BKR, is er weinig tot geen toetsing. Betrouwbaarheid is daarbij het belangrijkste. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je een dergelijke schuld z.s.m. wil aflossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:45:
[...]

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je een dergelijke schuld z.s.m. wil aflossen.
Ik kan me niet voorstellen dat er nu geen cent overblijft om te sparen? Inkomen van ongeveer 3K netto en volgens de topicstart komen ze niet aan sparen toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MAX3400 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:47:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat er nu geen cent overblijft om te sparen? Inkomen van ongeveer 3K netto en volgens de topicstart komen ze niet aan sparen toe.
Ik weet zijn lasten niet maar laten we eens een schatting maken:

1250 huur
300 gas/water en licht
300 boodschappen
500 auto (incl. afschrijving)
200 kleding
75 tv en internet
200 voor uitjes e.d.

Dan zit je al op ruim 2800 euro en reken ik nog geeneens een ziektekosten verzekering mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:50:
[...]

1250 huur
300 gas/water en licht
300 boodschappen
200 kleding
75 tv en internet
200 voor uitjes e.d.

Dan zit je al op ruim 2800 euro en reken ik nog geeneens een ziektekosten verzekering mee.
Dan zijn er al meteen een aantal zaken waar je flink op kunt bezuinigingen:
Minder uit(eten) gaan, internet/tv abonnement omlaag gooien indien mogelijk, vaker of uitsluitend boodschappen doen bij Lidl/Aldi, verwarming wat lager, 's nachts en bij niet thuis zijn zoveel mogelijk uit, nieuwe kleding kopen alleen wanneer het echt nodig is en vaker bij de H&M shoppen bijv. Hier kun je makkelijk een paar honderd euro mee besparen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:13
Als de uitgaven van de TS zijn zoals hierboven geschat dan zit daar zijn probleem. Iedereen mag lekker zelf bepalen waar het geld aan wordt uitgegeven, maar 200 euro kleding/maand en 200 euro uitjes/maand is heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:50:
[...]

1250 huur
300 gas/water en licht
300 boodschappen
200 kleding
75 tv en internet
200 voor uitjes e.d.

Uitjes kun je al wegstrepen en naar de zorgverzekering toe schuiven. Nog een stuk onvoorziene zaken en je zit op het totaal inkomen. :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@Luchtbakker
  • Je geeft aan dat het je met een riant netto inkomen van ~3200 per maand niet lukt om te sparen.
  • Je geeft aan dat je nu voor maar 1250 euro per maand kan huren. (27% van je bruto inkomen)
Waarom wil je in die situatie, in hemelsnaam een lening/hypotheek van €200.000,00 of meer aangaan?
Waarom wil je met die mindset in hemelsnaam kiezen voor het eigen bezit van een huis met de risico's van onverwacht onderhoud, waardedaling, dure juridische conflicten (met de buren), belastingen, hoge verhuiskosten.

Op lange termijn is huren duurder dan een hypotheek in veel gevallen. Maar als ik kijk naar het beeld van uw financiële huishouding, lijkt mij het handiger om de kosten en grote financiele risico's van huizenbezit bij een professional te laten.

Veel huurders denken dat je als koper van een woning alleen maar de hypotheeklasten hebt.
Maar je hebt ook nog eens de kosten van
  • Aanschaf (die kun je nu al niet betalen)
  • OZB
  • Waterschap
  • Opstalverzekering
  • Verbeter en inrichtingskosten
  • Groot onderhoud
  • Klein onderhoud
  • verkoopskosten
Er is een reden dat de overheid heeft bepaald dat banken niet meer 106% van de waarde van een huis mogen financieren maar 100%. En die reden is precies de situatie als je hier ter tafel legt. Door een hele kleine spaardrempel op te werpen, betekend het dat potentiele kopers, eerst blijk mogen geven dat ze financieel in controle zijn voor dat ze een huis mogen kopen.

Ik ga je hier geen overkreditering adviseren. Maar wil jou meegeven dat de beste route naar jouw droomhuis, een koopwoning begint met zelfdisicipline. Met financiële discipline en het in kaart brengen van je financiën, dan te sparen of je inkomen te verhogen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
3x3 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:55:
@Luchtbakker
  • Je geeft aan dat het je met een riant netto inkomen van ~3200 per maand niet lukt om te sparen.
  • Je geeft aan dat je nu voor maar 1250 euro per maand kan huren. (27% van je bruto inkomen)
Waarom wil je in die situatie, in hemelsnaam een lening/hypotheek van €200.000,00 of meer aangaan?
Waarom wil je met die mindset in hemelsnaam kiezen voor het eigen bezit van een huis met de risico's van onverwacht onderhoud,
Simpel. Omdat dit weggooien van geld is. Huurgeld zie je nooit meer terug, in iets wat je koopt wel. (Grotendeels).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49
@Luchtbakker Als je het onderhoud wat ook weer geld kost. Vergis je je daar alsjeblieft niet in.
Nu moet ik zeggen dat wij meteen een huis gekocht hebben in 2006 ipv een flatje of huur. Maar dat was omdat we meteen voor de toekomst "klaar" waren. Nu lag de prijs van ons huis op 165k ondertussen omhoog naar 188k ivm kunststof kozijnen. Begonnen met aflossingsvrij, maar bij de laatste stop omhoog gegooid naar volledig aflossen wat ook tegen de 1200 euro p/m komt.
Toen kon je nog wel die k.k. lenen, moet er niet aan denken dat we nu een huis zouden moeten kopen. Alhoewel sparen soort van wel lukt. Soort van...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
@Luchtbakker ik draai het even om, omdat het kan. Stel, jij of je partner heeft 3 of 4 maanden geen baan (geef er een oorzaak aan); dan kan je zowel je huidige huur niet betalen en dus ook je koophuis niet betalen; in beide gevallen zal de eigenaar van het pand (huisbaas of bank) al snel aan je deur staan en dreigen je eruit te gooien.

Geen spaargeld, hoe vervelend ook, kom je niet meer mee weg tegenwoordig; het NIBUD geeft aan dat je tussen de 8 en 15% per maand moet sparen om voorbereid te zijn op grote uitgaven; dit percentage is natuurlijk afhankelijk van je leeftijd, woonsituatie en bepaalde luxe goederen in bezit (auto, mega-TV, witgoed, etc. etc. etc.)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:56:
[...]

Simpel. Omdat dit weggooien van geld is. Huurgeld zie je nooit meer terug, in iets wat je koopt wel. (Grotendeels).
Wat kun je kopen van het geld waarmee je je hypotheek hebt afgelost dan?

Geen enkele winkel verkoopt je een playstation 4 omdat je kan laten zien dat je je hypotheek al 3% of zelfs 6% hebt afgelost.

Afgelost hypotheekgeld komt eigenlijk zelden vrij. In de meeste gevallen pas wanneer mensen hun koopwoning verlaten, op het einde van hun leven omdat ze bijvoorbeeld naar een verzorgingstehuis gaan.

Als je dan een klein pensioentje hebt en aow'tje betaal je max 160 euro eigen bijdrage voor een verzorgingstehuis. Heb je een vermogen in een huis zitten (of uit je huis gehaald door het te verkopen) dan loopt die eigen bijdrage met hetzelfde inkomen op tot € 2.332 per maand (op dit moment). Doordat een percentage van nu 4% (of vroeger 8%, en in de toekomst mogelijk weer een ander percentage) wordt gezien als inkomen.

Jezelf rijk rekenen enkel en alleen omdat je een woning beleent in plaats van huurt is dom.

Volgens mij huur je nu voor het bedrag wat je noemt in de particuliere sector heel goedkoop als de waarde van je woning ongeveer 2 ton is, kun je dat probleemloos jaren blijven doen terwijl je bij wet beschermt bent tegen hoge huurverhogingen. Terwijl de hypotheek die je nu afsluit voor 2% mogelijk over 10 jaar wel moet herfinancieren voor bijvoorbeeld 8%.

Je hebt op dit moment geen enkele financiële buffer opgebouwd. Ik zou je afraden om een lening aan te gaan van 2ton of meer. Je hebt op dit moment geen enkele financiële buffer opgebouwd, ik zou je afraden om alle lasten en risico's van huizenbezit op je te nemen.

Ik wil je echt eerst aanraden om jezelf (en/of een eventuele partner) financiële discipline aan te leren, te leren budgetteren en sparen in je huidige situatie voor je een gigantische lening aangaat en de lasten van het woningbezit op je neemt.

Als je wel eerst controle neemt over je eigen financiële situatie, plant, spaart en de financiële risico's overweegt in de keuze om te kopen of niet, dan zou ik je mogelijk wel adviseren een huis te kopen. De kosten van financiering zijn op dit moment lager (rond de 2%) dan de meeste Netto aanvangsrendementen bij verhuur vastgoed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

3x3 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:23:

Afgelost hypotheekgeld komt eigenlijk zelden vrij. In de meeste gevallen pas wanneer mensen hun koopwoning verlaten, op het einde van hun leven omdat ze bijvoorbeeld naar een verzorgingstehuis gaan.
Het gaat niet om het vrij komen van geld maar het reduceren van je maandlasten. Zorg dat je op je 50e een volledig afgeloste woning hebt waarbij je zelfvoorzienend bent qua energie en je maandlasten zijn daarma zo laag dat je erg veel geld over houd elke maand en eerder met pensioen kan.

Huren is simpelweg iemand anders z'n hypotheek betalen ten gunste van wat flexibiliteit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Tsurany schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:35:
[...]

Het gaat niet om het vrij komen van geld maar het reduceren van je maandlasten. Zorg dat je op je 50e een volledig afgeloste woning hebt waarbij je zelfvoorzienend bent qua energie en je maandlasten zijn daarma zo laag dat je erg veel geld over houd elke maand en eerder met pensioen kan.

Huren is simpelweg iemand anders z'n hypotheek betalen ten gunste van wat flexibiliteit.
Misschien ter herhaling, maar als je boven een bepaald inkomen zit (30K). Een stabiele financiële huishouding hebt, controle hebt over je financiën, hebt gespaard en in staat bent alle risico's van huizenbezit te overzien dan is kopen de betere lange termijn keuze.

Vandaar ook dat ik TS vooral ook heb willen aanraden om eerst te kiezen zijn financiële huishouding op orde te krijgen, te sparen en nogmaals alle risico's te overwegen voor hij een huis koopt.

Huren brengt naast flexibiliteit ook zekerheid met zich mee, zoals dat je bij grote dalingen in de woningmarkt (zoals we gezien hebben tussen 2008 en 2015) kan verhuizen of bijvoorbeeld met je partner uit elkaar kan zonder grote en dure restschulden.

Op de zeer lange termijn is een huis kopen en die volledig afgelost hebben bijna altijd beter dan huren. Maar als je je financiën niet op orde hebt zitten er gewoon zeer grote risico's aan. Ook bij dingen zoals inkomensdaling, zit je veel beter in een sociale huurwoning dan in een koopwoning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
3x3 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Misschien ter herhaling, maar als je boven een bepaald inkomen zit (30K). Een stabiele financiële huishouding hebt, controle hebt over je financiën, hebt gespaard en in staat bent alle risico's van huizenbezit te overzien dan is kopen de betere lange termijn keuze.

Vandaar ook dat ik TS vooral ook heb willen aanraden om eerst te kiezen zijn financiële huishouding op orde te krijgen, te sparen en nogmaals alle risico's te overwegen voor hij een huis koopt.

Huren brengt naast flexibiliteit ook zekerheid met zich mee, zoals dat je bij grote dalingen in de woningmarkt (zoals we gezien hebben tussen 2008 en 2015) kan verhuizen of bijvoorbeeld met je partner uit elkaar kan zonder grote en dure restschulden.

Op de zeer lange termijn is een huis kopen en die volledig afgelost hebben bijna altijd beter dan huren. Maar als je je financiën niet op orde hebt zitten er gewoon zeer grote risico's aan. Ook bij dingen zoals inkomensdaling, zit je veel beter in een sociale huurwoning dan in een koopwoning.
Sparen lijkt me na dit alles gelezen te hebben ook een strakker plan. Het zal niet snel gaan, maar misschien is dat in de huidige huizengekte ook niet zo verkeerd.

Allemaal; Dank voor jullie heldere uitleg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Sparen lijkt me na dit alles gelezen te hebben ook een strakker plan. Het zal niet snel gaan, maar misschien is dat in de huidige huizengekte ook niet zo verkeerd.

Met een beetje geluk heb je bij de volgende huizencrash een leuk spaarpotje om een huis te kopen terwijl de prijzen laag zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:20:
[...]
Met een beetje geluk heb je bij de volgende huizencrash een leuk spaarpotje om een huis te kopen terwijl de prijzen laag zijn.
Klopt, klinkt niet heel verkeerd. Een aantal vrienden in mijn omgeving hebben in de dip hun huis gekocht en nu verkocht. Op een huis van 2 ton zijn de meeste er 80-100k op vooruit gegaan.

Nu is dat niet mijn intentie, maar het scheelt wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

(jarig!)
Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:26:
[...]

Klopt, klinkt niet heel verkeerd. Een aantal vrienden in mijn omgeving hebben in de dip hun huis gekocht en nu verkocht. Op een huis van 2 ton zijn de meeste er 80-100k op vooruit gegaan.

Tja, en ook voor een dip heb je eigen geld nodig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:26:
[...]

Tja, en ook voor een dip heb je eigen geld nodig... ;)
Helaas.... Gelukkig geen eigen geld om boven de waarde te bieden, want die gekte is dan voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:08
Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:27:
[...]

Helaas.... Gelukkig geen eigen geld om boven de waarde te bieden, want die gekte is dan voorbij.
Het is zeer de vraag of die 'gekte' dan voorbij is, zeker in amsterdam.

Verder moet je denk ik eens gaan kijken in het financieel onafhankelijk topic. Er zijn mensen met jouw inkomen die in staat blijken 50% te sparen op jaarbasis. Die gaan alleen anders met hun geld om. Pakken de fiets in plaats van de auto. Doen boodschappen bij de Lidl en op de markt. Hebben de kachel op 17 graden staan. Enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Het gaat dan wel over wonen, maar dan enkel de financiële kant. Deze schop ik dus even naar PFSL :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Neem je financiën eens goed door, ik zou niet weten waarom sparen met 55k bruto niet snel kan gaan.
[...]

Tenzij ze naar het buitenland of een uithoek van Nederland gevlucht zijn heeft het zeker niet beter uit gepakt. Doorgaans ga je naar een grotere woning toe en die is dan qua percentage evenveel gestegen maar in absolute prijs een stuk meer. Nu 100k winst pakken klinkt leuk tot je je bedenkt dat je nieuwe woning ondertussen 200k gestegen is.
[...]
De vraag is of er snel een volgende huizencrash komt. Immers de tekorten zijn nog steeds enorm en er is geen enkele aanleiding dat de vraag flink af gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tsurany schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:26:
De vraag is of er snel een volgende huizencrash komt. Immers de tekorten zijn nog steeds enorm en er is geen enkele aanleiding dat de vraag flink af gaat nemen.
Bijvoorbeeld dat huizen verplicht van het gas af moeten. Verkopers kunnen de investering niet betalen en potentiële kopers (starters) ook niet.

Ik heb in Den Haag een paar appartementen gezien die al een half jaar op de markt waren, met een realistische vraagprijs. Ze verkochten niet omdat er zo'n 20k aan renovatie nodig was (enkel glas enzo). En dat kun je lastig financieren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RocketKoen schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:02:
[...]

Bijvoorbeeld dat huizen verplicht van het gas af moeten. Verkopers kunnen de investering niet betalen en potentiële kopers (starters) ook niet.
Mwah dat zal wel loslopen, zo hoog zijn die investeringen niet.
Ik heb in Den Haag een paar appartementen gezien die al een half jaar op de markt waren, met een realistische vraagprijs. Ze verkochten niet omdat er zo'n 20k aan renovatie nodig was (enkel glas enzo). En dat kun je lastig financieren.
Verhoogt de vraag naar wel afgewerkte huizen enkel nog meer. De prijzen van die huizen zakken tot een investeerder het gaat opknappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 01:28
Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Uitjes kun je al wegstrepen en naar de zorgverzekering toe schuiven. Nog een stuk onvoorziene zaken en je zit op het totaal inkomen. :)
Ter info: ik doe het met 1000 euro minder netto inkomen (m'n vriendin studeert nog) en geef slechts 300 euro per maand minder uit aan huur (ook genoodzaakt om in de vrije sector te huren). Nee, ook hier blijft er weinig over om te sparen, maar iets zuiniger leven moet mogelijk zijn ;)

Als je 500 euro per maand spaart (en dat moet écht mogelijk zijn) heb je binnen een jaar of anderhalf zo'n 10k bij elkaar en is dat in ieder geval niet wat je weerhoud om een woning te kopen. Met een beetje gelukt is de woningmarkt dan ook een beetje afgekoeld...

Desalniettemin: voor 200k in die regio zit je nog steeds amper in een woning waarin je een gezin kan stichten. Ik heb het zelf voor ongeveer datzelfde geld geprobeerd afgelopen zomer (hele studie gewerkt om daar voor te sparen, en die 'bodemloze put' te voorkomen...), maar in deze prijsklasse een dak boven je hoofd kopen in dat gebied van Nederland met een modaal inkomen, dat is echt onmogelijk.
De vraag zal niet snel afnemen, maar een markt die op slot gaat en crashed zal rare dingen doen. De vraag in 2008 was ook groot in dit segment immers. En met Brexit, Trump en de financiering van de gehele EU (met name Italië) staan er toch wel een paar gekke dingen te gebeuren. Vooral die laatste heeft redelijk wat invloed op de nu zeer lage rentes.
Anyhow, de wens is natuurlijk de vader van de gedachte enzo :P
Als de vraagprijs laag genoeg is, kan je dergelijke verbouwingen natuurlijk wel meenemen in je financiering als je een huis koopt. Zolang het totaalbedrag maar lager is dan het bedrag wat je mag lenen van de bank.

Je moet er inderdaad niet vanuit gaan dat een huis je gegarandeerd een dergelijk winnend staatslot oplevert :P Woningprijzen kunnen niet eeuwig met een dergelijk bedrag stijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Richh op 06-01-2019 23:34 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
thatanas schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:34:
[...]
Het is zeer de vraag of die 'gekte' dan voorbij is, zeker in amsterdam.

Verder moet je denk ik eens gaan kijken in het financieel onafhankelijk topic. Er zijn mensen met jouw inkomen die in staat blijken 50% te sparen op jaarbasis. Die gaan alleen anders met hun geld om. Pakken de fiets in plaats van de auto. Doen boodschappen bij de Lidl en op de markt. Hebben de kachel op 17 graden staan. Enzovoort.
Precies wat ik dacht, als je 3100 p.mnd. hebt moet je minstens 750 p.mnd. kunnen sparen, het is een kwestie van de inkomsten en uitgaven allemaal oo een rijtje te zetten en dan prioriteiten stellen, als je het echt wil moet dat ook lukken en heb je in een jaar al 9000 gespaard, dan kun je over 3 jaar naar een koophuis gaan kijken en heb je ook genoeg om de extra kosten te dekken en ben je gelijk gewend aan hoe je moet sparen ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Maar TS wil niet horen hoe die moet sparen, maar waar die geld kan lenen om een geldboom te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

En wat scheelt dat dan precies? Discussie is eerder gevoerd op GOT, maar overwaarde heb je niks aan behalve als je naar een krimpregio gaat of niet meer gaat kopen.

Dus hoe zijn die vrienden er precies 80-100k op vooruit gegaan? Zijn ze naar Drenthe verhuisd?

Ik heb ook in de dip gekocht (bijna 5 jaar geleden), zit nu 150k overwaarde op dit huis, maar wat heb ik eraan? De rest in de buurt is navenant gestegen en ik wil niet in een mindere buurt gaan wonen...

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 07-01-2019 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01

drooger

Falen is ook een kunst.

Als ik jou was zou ik ook goed kijken waar je dan zou willen kopen, want voor 200k kom je in regio Amsterdam/Haarlem er als particuliere kopen haast niet meer tussen.

Het gros wordt opgekocht door beleggers en de rest dat overblijft... weet niet of je daar gelukkig van wordt.

Vergeet niet dat je bij het aangaan van een hypotheek ook de vraag krijgt of je nog andere leningen hebt (studielening weegt ook mee).
Als je een lening afsluit om de bijkomende kosten te betalen zou je die ook moeten aangeven.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lijkt me ook dat het eerder verstandig is te gaan kijken naar de uitgaven en daarop beknibbelen zodat je kan sparen, dan een lening aan te gaan die je wellicht straks niet terug kan betalen. Lekker in excel knutselen, alles tegen elkaar zetten, en dan kijken waar je kan besparen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 21-06 21:08

Tux

En vergeet niet dat je in die regio vaak flink (tienduizenden euro’s) moet overbieden, en dat elke euro boven de waarde van het huis niet met een hypotheek te financieren is.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
FreakNL schreef op maandag 7 januari 2019 @ 06:30:
[...]

En wat scheelt dat dan precies? Discussie is eerder gevoerd op GOT, maar overwaarde heb je niks aan behalve als je naar een krimpregio gaat of niet meer gaat kopen.

Dus hoe zijn die vrienden er precies 80-100k op vooruit gegaan? Zijn ze naar Drenthe verhuisd?

Ik heb ook in de dip gekocht (bijna 5 jaar geleden), zit nu 150k overwaarde op dit huis, maar wat heb ik eraan? De rest in de buurt is navenant gestegen en ik wil niet in een mindere buurt gaan wonen...
Stel A huurt een huis van 2 ton en B koopt het (aflossingsvrije hypotheek). Als ze dan 5 jaar later beide een huis van 4 ton kopen moet A 4 ton lenen. B 4 ton min de 80k die zijn huis in waarde is gestegen.

Al is het voor beide beter als de prijzen niet waren gestegen, want dan was dat nieuwe huis waarschijnlijk maar 290k.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien kun je van je ouders lenen of een paar jaar heel klein en wat verder gaan wonen zodat je kan sparen.

Met een hypotheek krijg je ook nog extra verzekeringen (brand, levensverzekering) en onderhoud. Je hebt verhuiskosten, moet waarschijnlijk schilderen, gordijnen etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat je ook kunt overwegen is een nieuwbouwappartement (of als je verder weg gaat wonen -woning) aanschaffen. In theorie (lees: echt in theorie, er zijn een hoop kosten m.b.t. vloeren/wanden en stoffering) financier je dan de 100% uit je hypotheek, vrij op naam. Wel is in de regio Amsterdam een startersappartement nét haalbaar met jullie budget, dus dan zou ik overwegen om in een stad in de buurt te kijken met een goede treinverbinding (Alkmaar, Amersfoort, Almere, etc.)

En, zoals al velen aangeven: Zonder spaargeld kom je nergens met koop. Reken voor vloeren en wanden een paar duizend euro voor een appartementje. Dus inderdaad: Zorgen dat er minder uitgaat én kijken of er meer in kan komen. Meer diensten draaien, andere baan met hoger salaris zoeken, goedkopere/geen auto rijden, boodschappen bij de lidl/jumbo ipv AH, vakantiegeld en eindejaars meteen doorsluizen naar de spaarpot etc.

En, heeft je partner geen ouders die garant kunnen staan?

[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 07-01-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Luchtbakker schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:59:
Wij willen graag een huis kopen omdat wij de belachelijk hoge huurprijzen beu zijn. Voor een hypotheek is zoals bekend eigen geld benodigd. Helaas is mijn huur op dit moment zo enorm hoog (1250 kale huur ex servicekosten en alle belastingen) dat het mij in de huidige situatie niet lukt te sparen voor eigen geld.
Zet eerst eens voor jezelf op een rijtje wat je per maand kwijt bent aan welke posten. Dus huur, gas, licht, water, boodschappen etc. etc.. Pas als je dat weet kun je ook gaan bedenken waar je kan bezuinigen. Zo kan je alsnog sparen. Als je goed zicht hebt op je uitgaven patroon kan je ook beter bepalen of een woning betaalbaar is voor je.

Tegenwoordig kan je maar 100% van de woningwaarde als hypotheek krijgen, je zal dus de kosten koper zelf moeten betalen. Kosten koper zijn grofweg 10% van de aanschafwaarde van een woning, al kun je daar ook op bezuinigen door wat rond te shoppen op internet. Een hypotheekadviseur die via internet werkt scheelt bijvoorbeeld al in de kosten.
Die komt wel. De prijzen groeien de hemel in zonder enige rem. Mensen kunnen alleen het niet meer betalen dus op een gegeven moment komt de klad er wel in. Dat moet nu eenmaal mis gaan op een bepaald moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Trouwens nog een optie om snel geld te sparen: Enkele maanden bij je ouders (of haar ouders) in gaan wonen. Bespaar je 1250 per maand mee (excl. belastingen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-06 20:51
Met onderhoud valt het reuze mee voor 225 koop je in amsterdam een appartement van max 70m2.
In de servicekosten zit al grotendeels van het onderhoud en daarnaast ook een opstalverzekering. Dus die schatting van 250+ is naar mijn inzien niet realistisch en veel te hoog.

Daarnaast is de rente nu op dit moment rond de 1.7% (10jaars) en daarmee kan je met een salaris van 55k per jaar rond de 260k lenen.

Als we er vanuit gaan dat TS een woning koopt van 225k zijn de maandlasten 798euro bruto.
Weet niet met welke rente je hebt gerekend maar lijkt me weer veel te hoog.
https://www.nhp.nl/hypoth...s-kopen-zonder-eigen-geld ?

Dus ja, er zijn mogelijkheden maar ik zou ze niet aanraden. Reden: er is ook een (berg) eigen geld nodig om een eigen huis te onderhouden. Leuk dat je nu huurt (of niet, gezien het topic) maar had je al berekend wat je eigenlijk moet sparen als je een eigen huis hebt?

Net als de link hierboven; VEH heeft enige tijd een berekening gedaan wat je zou moeten sparen voor (on)voorzien onderhoud aan een gemiddeld huis. Daar komt grofweg 250+ per maand uit maar dat moet je wel afstemmen op bekende staat van het huis. Hier moet dan nog bij opgeteld: gas, water, licht, internet, je mobiele telefoons, alle verzekeringen, etc.

Misschien dat ik een beetje natte duim heb maar dan zit je nu op een Eurootje of 1700 in de maand, alleen al om te kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Maar de vraag is eigenlijk hoe groot is je huidige woning?
Hallo allemaal. :)

Wellicht beginnen sommige al te giegelen als ze de titel lezen, maar ik ben niet helemaal bekend in de wereld van Hypotheken, vandaar dat ik de situatie graag hier neer leg.

Mijn situatie:

Met onze inkomen van 55k bruto per jaar MOETEN wij vrije sectur huren, en bij mij in de regio (Amsterdam/Haarlem) is er nauwelijks kwa huur iets goedkopers te vinden waardoor wij wel de kans hebben te huren. Particulier huren zien wij totaal niet zitten. We zijn in het verleden ooit opgelicht geweest en zijn ons vertrouwen daar in verloren.

Om alvast wat vragen te voorkomen: Ik heb geen vermogende ouders of mensen die dat geld zouden kunnen lenen.

Enorm bedankt alvast voor het advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Misschien. Maar je hebt ook kans dat je zo 30 jaar moet wachten op een crash.
In de afgelopen 50 jaar is het tweemaal voorgekomen (~1978 en ~2008) en de (relatieve) huizenprijzen zijn in het verleden een stuk hoger geweest dan dat het nu is (we zitten nu op de relatieve prijzen van ~2000).
(Huizenprijs relatief t.o.v. besteedbaar inkomen)

Als het om beleggen gaat is het prima om erop te wachten, maar als het om wonen gaat zou ik er niet van uitgaan ;)

@TS:
Zoals zovelen zeggen: Maak een goed spaarpotje. Kijk naar je uitgavenpatronen, strak budgetteren, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 07-01-2019 12:04 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
De vraag is natuurlijk of elke soort woning tegelijk net zo hard stijgt. Heb zelf meegemaakt dat eerst de kleine appartementen hard gingen stijgen maar midden en hoger segment nog niet. Dus als je dan je overwaarde pakt en die investeert in de eengezinswoning die nog niet volledig in waarde is gestegen dan pak je daar ook extra overwaarde. Dus als je steeds groter ben gaan wonen maak je kans op meer overwaarde.
FreakNL schreef op maandag 7 januari 2019 @ 06:30:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
[...]Huurgeld zie je nooit meer terug
net zoals de onderhoudskosten.

huren betekent ook 'hoofdpijn' afkopen. het is niet zo zwart wit zoals je het formuleert.

[ Voor 19% gewijzigd door Farabi op 07-01-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 00:50
Je kunt:

- meefinancieren als de waarde hoger is dan aanschaf
- lening afsluiten voor de kosten nadat de hypotheek rond is
- onderhandse lening.

Kosten zijn:
Hypotheekadviseur: 650 - 2500 euro
Taxateur: 300-600
Notaris: 800-1400
Overdrachtsbelasting 2%
NHG: 1% hypotheeksom

En overwaarde is leuk, maar als je verkoopt en weer koopt... De nieuwe woning die je koopt zal evenredig in prijs/waarde zijn gestegen. Vermogensopbouw met een huis is dikke BS, maar zo kan de belastingdienst weer wat extra innen 🙃

[ Voor 29% gewijzigd door Mr_Viking op 07-01-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Hypotheek zonder eigen geld is tegenwoordig wel lastig, heb je al gekeken of het mogelijk is om een starterslening/startershypotheek aan te vragen in de regio waar je wilt gaan wonen? Je bent nu mooi in het begin van het jaar dus de gemeente/subsidie potjes zitten nu nog vol. Als er een tijd is om te kijken naar je mogelijkheden is het nu wel.

Vergeet niet dat als je nu al niet kunt sparen dat dit met een koopwoning alleen maar minder wordt. Naast de vaste lasten, zul je ook rekening moeten houden dat er onderhoud gepleegd moet worden, en dat er altijd onvoorziene kosten kunnen optreden. Dit zijn vaak kosten die je niet zo makkelijk kunt uitstellen.

Het is erg lastig om bij iemand in de portemonnee te kijken, maar zelfs met een gezamenlijk inkomen van 55k moet je toch met zo'n huur best kunnen sparen? Misschien is het beter dat jullie samen jullie financiële situatie bekijken en toch moeten afzien van bepaalde uitgaven. Een a twee jaar afzien van vakantie(s), minder geld besteden aan luxe artikelen en de rest kun je zelf wel invullen.
Er zijn veel families die het met veel minder geld moeten doen, en die hebben over het algemeen toch wat hogere vaste lasten.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
hmm denk inderdaad dat TS er verstandig aan doet zijn kosten zoveel mogelijk naar beneden te brengen en dan volgend jaar nog is te proberen.

sterker nog ik adviseer om in iedergeval niet in haarlem te zoeken, en ook niet in hoofddorp en al zeker niet in Amsterdam. het is simple weg onmogelijk om voor de prijs waar je in zoekt een huis te krijgen in deze plaatsen! een flat misschien, maar een huis zeker niet!

Niet om de TS nog verder te ontmoedigen maar om mijn situatie van afgelopen jaar te schetsen. Ik heb mijn flat In badhoevedorp 55 vierkante meter verkocht voor een schamele 204k. daar heb ik pittig aan verdient. met dat geld kreeg ik het voor elkaar om in almere een eengezins woning te kopen (80 vierkante meter + zolder verdieping die niet als leefruimte mocht worden meegerekend) daar moest echter wel flink Eigen geld bij ... zeker zo een 10 tot 15k ten opzichte van mijn verkochte flat. ( exclusief KK ) puur omdat er machtig overboden word!

Met name in deze prijs klasse ( de zogenaamde starters woningen, welke inmiddels niet te financieren zijn door starters ). dus 20-25k Eigen geld zelfs in almere is al niet gek! wat je ook al gauw merkt wanneer je dit soort woningen bezoekt is dat er zeker 40 tot 50 kijkers op afkomen. gezien de hoge belangstelling gaan ze dan per inschrijving te werk, waardoor je slechts eenmaal een bod kan uitbrengen! gevolg je moet al stevig overbieden ( en dus flink Eigen geld hebben ) wil je iets forceren!

zonder Eigen geld een huis op dit moment??? .... is echt niet te doen!! Mits je ergens in de drentse heide een huis zoekt dan gaat dit vermoedelijk nog wel, maar ook dan kan je je KK zelf nog voldoen waarschijnlijk!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op zich zou hij makkelijk moeten kunnen sparen inderdaad. 10k in een jaar (iets meer is wel handig) en dan kan het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 07-01-2019 11:30 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Huren ze nu?
[...]

Dan is de vraagprijs toch niet realistisch?

[ Voor 45% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-01-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GosuYuri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik ga verder niet in op je financiële huishouden, het gaat redelijk off topic t.o.v. je oorspronkelijke vraag namelijk. Wat ik je wel wil meegeven is dat je misschien méér leningen hebt als ik het zo lees. Die zullen ook meegenomen worden in de toetsing.

Je kan eventueel de kosten financieren middels een persoonlijke lening. Deze zal echter worden meegenomen in je maximale hypotheek. Dus je zal minder hypotheek kunnen krijgen en dus een kleinere woning.

Zijn een aantal verstrekkers die dit overigens niet toestaan omdat de AFM hier een waarschuwing over afgegeven heeft het is echter niet verboden. Je kan een verkennend gesprek voeren met een adviseur, meestal is dat kosteloos.

Mogelijk? Ja. Wenselijk? Zie overige reacties in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Als huizen ongezien gekocht worden door investeerders maken 'normale kopers' die wel willen kijken en moetn nadenken over zo'n grote aankoop geen kans. Dat is niet direct een bubble, tenzij de overheid inkomsten uit huur zwaarder gaat belasten en die vraag opeens verdwijnt (wat misschien wel wenselijk is).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 07-01-2019 12:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:10
[...]

Neem een app van de bank waarbij je al je in- en uitgaven kan categoriseren. Kan je precies zien wat je vaste lasten zijn en waar de rest van het geld blijft. Bijvoorbeeld alle tankbeurten in een maand opgeteld. Geeft heel veel inzicht en bespaar ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

Je betaalt nu eigenlijk wel bizar veel geld aan huur in die vrije sector, als je daar op kan bezuinigen door in een andere regio te gaan zitten of kleiner te gaan wonen, dan hou je heel snel veel geld over wat je in een spaarpotje kan duwen.

Zelfs van 1250 euro naar 900 euro per maand zou toch moeten kunnen. Dat is 350 euro in de maand, wat je na 2 jaar sparen 8400 euro oplevert, daar ga je toch een heel eind mee komen verwacht ik.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:44
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:07:
Je betaalt nu eigenlijk wel bizar veel geld aan huur in die vrije sector, als je daar op kan bezuinigen door in een andere regio te gaan zitten of kleiner te gaan wonen, dan hou je heel snel veel geld over wat je in een spaarpotje kan duwen.

Zelfs van 1250 euro naar 900 euro per maand zou toch moeten kunnen. Dat is 350 euro in de maand, wat je na 2 jaar sparen 8400 euro oplevert, daar ga je toch een heel eind mee komen verwacht ik.
Verwacht ik niet. Tegen die tijd zijn de huizenprijzen weer met xx% gestegen, valt niet tegenop te sparen met 350 euro pm.

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 01:28
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:07:

Buiten het punt wat @Anatidae hierboven al maakt: goedkoper huren in sommige regio's is vaak niet mogelijk, puur door een totaal gebrek aan aanbod.
Deze huren zijn (jammer genoeg, en gestoord genoeg) heel normaal geworden.

Bovendien is verhuizen ook niet gratis (buiten de daadwerkelijke verhuiskosten geeft in de praktijk iedereen wel iets extra's aan inrichting uit, je woont er immers ook), en is de daadwerkelijke besparing dus eigenlijk nog kleiner.

Uit een structurele oplossing (minder geld uitgeven, meer geld verdienen) valt meer te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 08-01-2019 17:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anatidae schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:36:
[...]

Verwacht ik niet. Tegen die tijd zijn de huizenprijzen weer met xx% gestegen, valt niet tegenop te sparen met 350 euro pm.
Dat is koffiedik kijken en als de huizenprijzen stijgen kun je ook een hogere hypotheek krijgen. Alle spaargeld wat je er uit kan halen is beter dan 0.

En dat TS niet goedkoper kan wonen dan 1250 euro in de maand is natuurlijk gekkenhuis tenzij hij echt met zijn neus bovenop zijn werk in Amsterdam wil zitten. Maar dan zou ik op een andere post gaan bezuinigen, en die heet 'auto'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daarnaast hoef je niet sneller te sparen dan de stijging van de huizenprijzen, maar alleen sneller dan de stijging van je eigen inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:44
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:57:
[...]

Dat is koffiedik kijken en als de huizenprijzen stijgen kun je ook een hogere hypotheek krijgen. Alle spaargeld wat je er uit kan halen is beter dan 0.

En dat TS niet goedkoper kan wonen dan 1250 euro in de maand is natuurlijk gekkenhuis tenzij hij echt met zijn neus bovenop zijn werk in Amsterdam wil zitten. Maar dan zou ik op een andere post gaan bezuinigen, en die heet 'auto'...
Voor zover ik weer zijn op maximum hypotheekbedragen gekoppeld aan inkomen, niet aan huizenprijzen. En stijgen huizenprijzen momenteel gemiddeld veel meer dan inkomens.. 6000 sparen in 2 jaar klinkt leuk, maar tegen de tijd dat je de k.k. bij elkaar hebt moet je dus flink inleveren op locatie / m2’s.

Ik begrijp oprecht niet waarom mensen (zoals jij op dit moment) denken dat je ergens een goedkope huurwoning vandaan tovert. Toen ik zelf een huurwoning zocht in een middelgrote stad kreeg ik ook vaak te horen “ga dan naar dorp x, veel goedkoper!”. Aanbod dorp x,y,z: niks, ‘onder optie’ of zo crappy dat je iedere bespaarde euro aan huur moet “investeren” om het huurhuis bewoonbaar te maken.

Ik zou TS adviseren om veel grotere bedragen te sparen. Wellicht een andere baan/positie zodat grote spongen(re) in inkomen mogelijk zijn? Of meer uren maken?

@Sissors klopt, ervanuitgaande dat inkomensstijging en daarmee max. Hypotheekbedrag net zo hard stijgt als huizenprijs. Zoniet, zul je toch echt extra geld moeten meebrengen.. Wat overigens niet onmogelijk is, ligt aan carrière van ts.

[ Voor 7% gewijzigd door Anatidae op 08-01-2019 18:12 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anatidae schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:09:
[...]

Voor zover ik weer zijn op maximum hypotheekbedragen gekoppeld aan inkomen, niet aan huizenprijzen
Zijn aan beide gekoppeld, want je mag niet meer dan 100% van de taxatiewaarde lenen. Dus als je woningwaarde stijgt, dan stijgt ook die 100% maximale hypotheek (tot je inkomen de grens wordt natuurlijk).

Maar een huis kopen kost altijd een paar % extra aan belasting en andere kosten, die zul je hoe dan ook bij elkaar moeten sparen. Met 0 euro heb je gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:53

Rmg

Je kan een persoonlijke lening nemen bij een bank om de aanschafkosten te betalen die de hypotheek niet dekt.

Je maximale leenbedrag voor je hypotheek gaat alleen sterk naar beneden en je zult op zoek moeten naar een hypotheekverstrekker die hiermee akkoord gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Als je met 3200 euro niet kan sparen gooi je waarschijnlijk wel meer geld weg. Weet je ook waaraan het op gaat? Je kan vast wel het en der besparen. Er zijn hier ook topics wat mensen uitgeven aan energie, aan boodschappen, wat heb je allemaal voor abonnementen. Pak gewoon je bankafschriften van de laatste paar maanden en ga dat eens na. Eventueel kun je ook tijdelijk goedkoper gaan huren om even een flinke buffer op te bouwen.

Stel dat je een huis hebt en al een persoonlijke lening want je had geen spaargeld en je hebt een nieuw dak nodig? Hoe ga je dat dan oplossen?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 22:17
3x3 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:23:
[...]

Wat kun je kopen van het geld waarmee je je hypotheek hebt afgelost dan?

Geen enkele winkel verkoopt je een playstation 4 omdat je kan laten zien dat je je hypotheek al 3% of zelfs 6% hebt afgelost.

Daar gaat het niet om, want de besparing zit daar niet in.
Als je dan een klein pensioentje hebt en aow'tje betaal je max 160 euro eigen bijdrage voor een verzorgingstehuis. Heb je een vermogen in een huis zitten (of uit je huis gehaald door het te verkopen) dan loopt die eigen bijdrage met hetzelfde inkomen op tot € 2.332 per maand (op dit moment). Doordat een percentage van nu 4% (of vroeger 8%, en in de toekomst mogelijk weer een ander percentage) wordt gezien als inkomen.

Jezelf rijk rekenen enkel en alleen omdat je een woning beleent in plaats van huurt is dom.
Het gaat volgens mij niet om rijk rekenen, maar om het beschikbare geld efficiënter te besteden.
Volgens mij huur je nu voor het bedrag wat je noemt in de particuliere sector heel goedkoop als de waarde van je woning ongeveer 2 ton is, kun je dat probleemloos jaren blijven doen terwijl je bij wet beschermt bent tegen hoge huurverhogingen. Terwijl de hypotheek die je nu afsluit voor 2% mogelijk over 10 jaar wel moet herfinancieren voor bijvoorbeeld 8%.
In de vrije sector ben je helemaal niet beschermd tegen huurverhogingen. Die mogen zonder beperking worden verhoogd.
Laat ik het scherper stellen. Als je een woning koopt met een hypotheek van 10 jaar, kun je die over 10 jaar tegen een hoger rentepercentage moeten herfinancieren. Echter is het dan de vraag of de maandlasten omhoog gaan, omdat de kredietwaardigheid van TS dan hoger is en omdat er is afgelost.

In een huurhuis is het echter geen vraag maar een weet; de huur wordt elk jaar verhoogd, en als de markt goed is wordt deze gewoon flink verhoogd.
Je hebt op dit moment geen enkele financiële buffer opgebouwd. Ik zou je afraden om een lening aan te gaan van 2ton of meer. Je hebt op dit moment geen enkele financiële buffer opgebouwd, ik zou je afraden om alle lasten en risico's van huizenbezit op je te nemen.

Ik wil je echt eerst aanraden om jezelf (en/of een eventuele partner) financiële discipline aan te leren, te leren budgetteren en sparen in je huidige situatie voor je een gigantische lening aangaat en de lasten van het woningbezit op je neemt.
Een koopwoning is een risico maar er is ook sprake van een onderpand. Als je niet meer kunt betalen dan verkoop je het onderpand. Met een NHG-lening is dit risico relatief beperkt omdat je schuld door deze instantie afgelost wordt. En met een dergelijke woningwaarde zit je in dit segment.
Als je wel eerst controle neemt over je eigen financiële situatie, plant, spaart en de financiële risico's overweegt in de keuze om te kopen of niet, dan zou ik je mogelijk wel adviseren een huis te kopen. De kosten van financiering zijn op dit moment lager (rond de 2%) dan de meeste Netto aanvangsrendementen bij verhuur vastgoed.
Hier ben ik het weer met je eens. Wat ik verder wil meegeven aan TS:
- Controleer of je in een eventuele woning minstens 5 jaar kan wonen, want bij een kortere woonduur zijn de transactiekosten dusdanig hoog, dat een aanschaf niet per definitie voordeliger is.
- Als de wiedeweerga de kosten voor makelaar, notaris, kosten koper en inrichting bij elkaar sparen.

Op de langere termijn is een koopwoning stukken voordeliger. Zaken als onderhoudsstaat, vervanging ketel e.d. is altijd verdisconteerd in de vraagprijs en moet je natuurlijk goed op letten. Maar als je je hoofd er bij houdt is het een aanrader om een koopwoning te zoeken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Olaf van der Spek schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Dan is de vraagprijs toch niet realistisch?
De vraagprijs was het probleem niet.
Maar als er voor 25k aan verbouwing nodig is dan kan iemand zonder eigen geld dat niet financieren.

Ik heb het uiteindelijk niet niet gekocht vanwege de vraagprijs, maar omdat de verkoper niet meewerkte (VVE info niet opsturen aan de makelaar) en ik intussen wat beters had gevonden.
Maar ik was in de doelgroep de uitzondering die wel een berg gespaard had.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Na een jaar trek ik mijn topic maar weer uit het stof, want in mijn situatie heb ik heel goed nieuws. *O*

Na een jaar gelukkig wat meer kunnen sparen, maar helaas nog steeds niet voldoende om een huis te kunnen kopen. Er kwam afgelopen maand een aankondiging van huursverhoging van ruim €60,- per maand binnen, en dat was de bekende druppen. Ondanks de situatie is het ons Toch ons gelukt om een huis te kopen en binnenkort is de sleuteloverdracht. Wel met een paar hele grote beren op de weg. (waardoor ik deze manier van financieren niet iedereen kan aanbevelen)

We zijn begonnen met het vinden van een financieel adviseur om ons te begeleiden bij het financieren en aankopen van een woning. Dat was niet makkelijk want adviseuren willen het liefst zo makkelijk mogelijk aan iemand verdienen met zo min mogelijk werk. Deze manier van aankopen kost de adviseur veel uitzoektijd. We hebben gebruik gemaakt van een persoonlijke lening van ongeveer 60% van de kosten dat je hebt bij het kopen van een woning. (overdrachtsbelasting, makelaarskosten, taxatie, etc etc etc). Het overige deel van ongeveer 40% konden we aanvullen aan eigen middelen.

Daarna hebben we een hypotheek aangevraagd, maar omdat we een persoonlijke lening hebben is het maximum te lenen aanzienlijk lager. We konden hierdoor ongeveer 40k minder lenen. We konden rond de €349.000,- lenen, dus mochten ruw gezegd nog maar €305.000 euro lenen.

De grootste uitdaging dat we hadden is het vinden van een woning dat niet overboden zou worden en bij voorkeur woningen die al een poosje te koop staan. Het overbieden betaal je uit eigen middelen en dat hadden we niet. Daarnaast moet je het geluk hebben dan woningen tegen te komen die alleen cosmetisch zijn vermeden en technisch in orde zijn. (een beetje dit soort gevallen :P ) De keuze is dus niet ruim, bijna 0 kan je eigenlijk wel zeggen. Je koopt een niet kant-en-klare woning, maar een woning daar je iets aan moet doen. In combinatie met een bouwdepot is dit ons gelukt.

We betalen straks iets minder hypotheek dan dat wij nu aan huur betalen. De bijkomende belastingen en verzekeringen die we krijgen doordat we een koopwoning hebben vallen na rato enorm mee.

Dit is overigens niet een manier van financieren wat ik iedereen kan aanraden. Het is een manier waarop het kan maar niet de schoonheidsprijs verdient. Als je nu al (door de hoge huur) dubbeltjes moet omdraaien dan komt deze manier van kopen je bedrogen uit. Tijdens het proces moet je namelijk ook kosten maken dat je pas later door middel van je persoonlijke financiering moet voorschieten. Ook betaal je je persoonlijke financiering eerder dan je hypotheek. (extra maandlasten dus).

Al met al zijn we nu gelukkig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Aangezien je nu net onder je huur zegt te zitten zou je nu dus ook niet veel over moeten houden om te sparen.

Spaar echter gigantisch hard door. Want nu is het jouw woning en mag jij ook 1x per x jaar de boel opnieuw laten verven (is niet gratis), je verwarmingsketel zal vervangen moeten worden, je keuken zal vervangen moeten worden etc. etc. etc.

Je gaat echt nog tegen een zooitje periodieke kosten aanlopen waarvan ik betwijfel of je het geld daarvoor wel kan hebben als je met nagenoeg dezelfde kosten in 1e instantie al niet de hypotheek kon krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:16:
Aangezien je nu net onder je huur zegt te zitten zou je nu dus ook niet veel over moeten houden om te sparen.

Spaar echter gigantisch hard door. Want nu is het jouw woning en mag jij ook 1x per x jaar de boel opnieuw laten verven (is niet gratis), je verwarmingsketel zal vervangen moeten worden, je keuken zal vervangen moeten worden etc. etc. etc.

Je gaat echt nog tegen een zooitje periodieke kosten aanlopen waarvan ik betwijfel of je het geld daarvoor wel kan hebben als je met nagenoeg dezelfde kosten in 1e instantie al niet de hypotheek kon krijgen...
Wij hebben gelukkig een woning met kunststof kozijnen en een CV ketel uit 2019. Daarnaast zijn de gevels opnieuw behandeld, gevoegd en geïsoleerd en is het dak recent vervangen. De keuken en badkamer zijn het grootste probleem en her en der zijn er wat rommelige afgewerkte punten waar mensen op afknapte.

Gelukkig hebben wij in onze bouwdepot de verbouwing kunnen financieren en is de woning daarna in zeer perfecte staat. Met de huidige rente koste ons bouwdepot ongeveer €40,- per maand extra, dus dat was pinuts.

Komende belastingteruggave gaan we als het goed is een zeer groot bedrag terug krijgen. (rente). Dat bedrag reserveren we voor onvoorziene zaken. Verder kunnen we nog ruim €400,- per maand sparen en krijgen we ieder een 13e vaste maand.

Financieel maken wij ons geen zorgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:39
Als je dan toch een hoop ken sparen, kan je mogelijk de persoonlijke lening zo snel mogelijk aflossen, zodat je weet meer over houd. Ik kan mij voorstellen dat de rente daar op niet zo laag is als die van een hypotheek.

Gefeliciteerd met de aankoop van je woning.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Beneveerg schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:00:
Als je dan toch een hoop ken sparen, kan je mogelijk de persoonlijke lening zo snel mogelijk aflossen, zodat je weet meer over houd. Ik kan mij voorstellen dat de rente daar op niet zo laag is als die van een hypotheek.

Gefeliciteerd met de aankoop van je woning.
Vanzelfsprekend :) . De persoonlijke lening is ook het duurste van het hele verhaal op maandbasis en daar wil je zo snel mogelijk van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:57
Goed gedaan, gefeliciteerd! Laat je niet bang maken door wat iedereen hier roept over kosten (wees er wel bewust van uiteraard). Je houd nu nog geld over. Op den duur zal je inkomen ook gaan stijgen en wordt je woning steeds betaalbaarder. Je hypotheek heeft geen last van inflatie.
Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:16:
Want nu is het jouw woning en mag jij ook 1x per x jaar de boel opnieuw laten verven (is niet gratis)
Elk jaar je woning opnieuw verven? Haha ik moet er niet aan denken.

Als je huurt moet je ook gewoon zelf (laten) verven toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
retoohs schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:30:
[...]
Elk jaar je woning opnieuw verven? Haha ik moet er niet aan denken.
Wat is er onduidelijk aan 1 keer per x jaar (waarbij je voor x zelf 4 of 5 mag invullen, of voor mijn part vul je er 10 in)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
retoohs schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:30:

Als je huurt moet je ook gewoon zelf (laten) verven toch.
Bij huur is het buitenschilderwerk meestal niet voor eigen rekening.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:12
Luchtbakker schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:05:
De grootste uitdaging dat we hadden is het vinden van een woning dat niet overboden zou worden en bij voorkeur woningen die al een poosje te koop staan. Het overbieden betaal je uit eigen middelen en dat hadden we niet.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het is afhankelijk van het taxatierapport wat je na het tekenen van het huurcontract laat opmaken. Als die taxatie gelijk is of hoger dan de koopsom dan is er niks aan de hand en kan het meegenomen worden in de hypotheek (mits je voor die som ook een hypotheek kunt krijgen). Als de taxatiewaarde lager ligt dan de koopsom dan moet je dat verschil inderdaad uit eigen middelen betalen. Dat komt echter zelden voor en je hebt er enigszins invloed op nog. Onze taxatie kwam dan ook exact op de koopsom uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
bazzemans schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het is afhankelijk van het taxatierapport wat je na het tekenen van het huurcontract laat opmaken. Als die taxatie gelijk is of hoger dan de koopsom dan is er niks aan de hand en kan het meegenomen worden in de hypotheek (mits je voor die som ook een hypotheek kunt krijgen). Als de taxatiewaarde lager ligt dan de koopsom dan moet je dat verschil inderdaad uit eigen middelen betalen. Dat komt echter zelden voor en je hebt er enigszins invloed op nog. Onze taxatie kwam dan ook exact op de koopsom uit.
Heb je zeker gelijk in. Probleem is dat tegenwoordig in de randstad woningen al veel duurder zijn (en dus de vraagprijs) dan ze eigenlijk waard zijn. De kans dat je taxatie rapport hoger uitvalt dan hij daadwerkelijk waard is, is heel erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gomez12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:15:
[...]

Wat is er onduidelijk aan 1 keer per x jaar (waarbij je voor x zelf 4 of 5 mag invullen, of voor mijn part vul je er 10 in)
Dat je 1 x per x jaar schreef. Twee keer x met een andere betekenis. Het klopt wel, maar dat is er dus onduidelijk aan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 21:46
Luchtbakker schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:04:
[...]

Heb je zeker gelijk in. Probleem is dat tegenwoordig in de randstad woningen al veel duurder zijn (en dus de vraagprijs) dan ze eigenlijk waard zijn. De kans dat je taxatie rapport hoger uitvalt dan hij daadwerkelijk waard is, is heel erg klein.
Dat de vraagprijs lager is dan waar hij voor verkocht wordt geeft eerder aan dat de woning meer waard is dan de vraagprijs. De kans dat de taxatiewaarde gewoon gelijk is aan de verkoopprijs is dan ook behoorlijk groot, tenzij je echt belachelijk veel overbiedt. Daarbij kun je altijd een voorbehoud voor de taxatiewaarde opnemen.

Door per definitie alle woningen waarbij overboden moet worden terzijde te schuiven maak je het jezelf dus alleen maar moeilijk. Maar dat is mosterd na de maaltijd, je hebt nu een mooie woning waar je blij mee bent en daar gaat het maar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Dat de vraagprijs lager is dan waar hij voor verkocht wordt geeft eerder aan dat de woning meer waard is dan de vraagprijs. De kans dat de taxatiewaarde gewoon gelijk is aan de verkoopprijs is dan ook behoorlijk groot, tenzij je echt belachelijk veel overbiedt. Daarbij kun je altijd een voorbehoud voor de taxatiewaarde opnemen.

Door per definitie alle woningen waarbij overboden moet worden terzijde te schuiven maak je het jezelf dus alleen maar moeilijk. Maar dat is mosterd na de maaltijd, je hebt nu een mooie woning waar je blij mee bent en daar gaat het maar om.
Je zit met het probleem dat je een taxateur moet zien te vinden die het met jouw bod eens is. Als een huis bijvoorbeeld 3 ton waard is en jij biedt 10k er boven en de taxateur is het niet met je eens kan je die 10k zelf erbij lappen.

Met een bouwdepot ligt het net aan de type verbouwing. Daarnaast is het altijd 70%. Dus inversteer je 10k in een nieuwe gevel (als voorbeeld) dan krijg je een waardevermeerdering van 7k. Die 3k moet je dus zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik denk dat je ver boven je stand probeert te kopen. Een huis van 305k zonder genoeg eigen geld. Je kan volgens mij gewoon beter een woning van rond de 1.5 a 2 ton kopen om mee te beginnen.

Ik kon als 1 verdiener met 10k eigen inleg niet meer krijgen dan 150k en we zitten nu met zn 4e binnenkort 5e in een leuk flatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 21:46
Luchtbakker schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:11:
[...]

Je zit met het probleem dat je een taxateur moet zien te vinden die het met jouw bod eens is. Als een huis bijvoorbeeld 3 ton waard is en jij biedt 10k er boven en de taxateur is het niet met je eens kan je die 10k zelf erbij lappen.
Ja, maar het punt is dat je het verschil niet lijkt te zien tussen vraagprijs (of verkoopstrategie) en woningwaarde. Ik kan mijn huis met waarde van 3 ton voor 250k te koop zetten, zodat er lekker veel mensen gaan overbieden. Mijn buurman kan zijn identieke huis juist te koop zetten voor 350k, omdat hij dan wat water bij de wijn kan doen in de onderhandelingen. Volgens jouw aankoopstrategie zou je dan nooit meer dan 250k op het eerste huis bieden, ook al zou die voor 280k verkocht worden, terwijl je voor het tweede huis misschien zo 330k zou bieden, omdat je dan in elk geval niet aan het overbieden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 15:54
Maar wat is 'sparen' in jouw ogen vraag ik mij nu af.

13e maand en gezamenlijk 400 euro is -> 2400 + 4800 = 7200 euro dat daadwerkelijk op de bankrekening komt en daar alleen af gaat als je een uitgave moet doen uit een spaarpotje?

In grote lijnen sparen voor een motor, gadgets, vakantie, verbouwing komt wel in spaarpotjes (zo'n 800 euro), maar ik reken het niet tot de financiële buffer die ik heb. Potje voor onvoorziene zaken is mijn spaarpot waar ik vanaf blijf zonder goede reden; Woning (e.g lekkage), inboedel (wasmachine kapot), Motor(Motor kapot voor het potje weer is aangevuld), werkloosheid (6 maanden).

Ik moet zeggen dat ik ook de fout heb gemaakt om te vroeg te kopen, want nu is het hier ook een stuk soberder doordat ik 'wat goed te maken heb' t.o.v. van de buffer die ik vind dat ik moet hebben. Dat is voor iedereen anders, maar als je bewust word van de buffer die je nodig denkt te hebben dan kun je er naar gaan handelen (e.g. focussen op carrière en meer verdienen, minder luxe, besparingen)

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 05-06-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:09
Luchtbakker schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:05:

We betalen straks iets minder hypotheek dan dat wij nu aan huur betalen. De bijkomende belastingen en verzekeringen die we krijgen doordat we een koopwoning hebben vallen na rato enorm mee.
Buiten het feit dat financieren op 2 salarissen erg af te raden is, heb je nu ook op de top van de markt gekocht. Ik weet niet of jullie werken in een branche die geraakt zou kunnen worden door de komende crisis of zelfs depressie. Mocht dat zo zijn dan is de kans heel erg groot dat je straks met een grote restschuld blijft zitten.

Daarnaast is zoals gezegd inderdaad noodzakelijk om een buffer aan te leggen. Ik weet niet of je ook nog eigen auto's hebt, maar een gezonde buffer zal zo rond de 30k liggen als je een eigen huis hebt inclusief een eigen auto. Zonder auto zal 20k ongeveer benodigd zijn.

Edit:
Zorg er ook altijd voor dat je je bruto hypotheek kan betalen. De kans is vrij groot dat de hypotheekrenteaftrek komt te vervallen namelijk. Tot die tijd zou je die beter 1 keer per jaar terug vragen. Dat is een mooi spaarpotje.

[ Voor 11% gewijzigd door fisherman op 05-06-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:00

LankHoar

Langharig tuig

Hoeveel buffer heb je? Ik zou ASAP ~2000 euro aan de kant leggen en daar voor reserveren, en het overige geld dat je kunt sparen tegen die persoonlijke lening aangooien. Zodra die weg is een buffer van 3-6 maanden leefkosten sparen, en dan pas verder gaan met aflossen van je hypotheek (en dan het principal, niet de rente). Dan ook gelijkertijd kijken naar investeringen voor je pensioen. Doe je dat, dan ben je volgens mij op de goede weg :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Luchtbakker schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:04:
[...]

Dat is in het hele land zo. Als je nieuwbouw koopt kan je er vanuit gaan dat deze bij een crisis nog maar de helft waard zijn. Bestaande woningen verliezen ongeveer 35 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

fisherman schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Dat is in het hele land zo. Als je nieuwbouw koopt kan je er vanuit gaan dat deze bij een crisis nog maar de helft waard zijn. Bestaande woningen verliezen ongeveer 35 procent.
Waar baseer je die getallen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Osxy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Waar baseer je die getallen op?
Voorgaande economische krimp. Toen daalden huizenprijzen van bestaande woningen ook zo veel.
Echter was het verschil veel kleiner tussen bestaande woningen en nieuwbouw. Nieuwbouw zal dus veel harder dalen dan bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

BTU_Natas

Superior dutchie

Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:12
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Ja, maar het punt is dat je het verschil niet lijkt te zien tussen vraagprijs (of verkoopstrategie) en woningwaarde. Ik kan mijn huis met waarde van 3 ton voor 250k te koop zetten, zodat er lekker veel mensen gaan overbieden. Mijn buurman kan zijn identieke huis juist te koop zetten voor 350k, omdat hij dan wat water bij de wijn kan doen in de onderhandelingen. Volgens jouw aankoopstrategie zou je dan nooit meer dan 250k op het eerste huis bieden, ook al zou die voor 280k verkocht worden, terwijl je voor het tweede huis misschien zo 330k zou bieden, omdat je dan in elk geval niet aan het overbieden bent.
Precies dit. Het is een markt van vraag en aanbod, met de strategieën die daarbij horen. Dus als je niet absurd hebt overboden (totaal uit de pas van de markt) dan heb je kans dat een taxateur een ander oordeel heeft. In praktijk komt dat nauwelijks voor en kan je bovendien zelf de taxateur kiezen die je ook nog eens kan inlichten. Dat laatste klinkt een beetje fishy maar is in de praktijk wel wat gebeurt.

Maar goed, veel belangrijker is natuurlijk of je de hypotheek voor dat bedrag o.b.v. je inkomen kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pagani schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:43:
Wat je ook kunt overwegen is een nieuwbouwappartement (of als je verder weg gaat wonen -woning) aanschaffen. In theorie (lees: echt in theorie, er zijn een hoop kosten m.b.t. vloeren/wanden en stoffering) financier je dan de 100% uit je hypotheek, vrij op naam. Wel is in de regio Amsterdam een startersappartement nét haalbaar met jullie budget, dus dan zou ik overwegen om in een stad in de buurt te kijken met een goede treinverbinding (Alkmaar, Amersfoort, Almere, etc.)

En, zoals al velen aangeven: Zonder spaargeld kom je nergens met koop. Reken voor vloeren en wanden een paar duizend euro voor een appartementje. Dus inderdaad: Zorgen dat er minder uitgaat én kijken of er meer in kan komen. Meer diensten draaien, andere baan met hoger salaris zoeken, goedkopere/geen auto rijden, boodschappen bij de lidl/jumbo ipv AH, vakantiegeld en eindejaars meteen doorsluizen naar de spaarpot etc.

En, heeft je partner geen ouders die garant kunnen staan?
Nieuwbouw is zeker een goede optie, maar vergis je niet in kosten die je niet kunt dekken met de hypotheek. Zonder eigen geld moet je niet aan een huis kopen beginnen is eigenlijk de enige juiste samenvatting. Als de TS kan sparen is dat sowieso een goed idee.

Financieel gezond zijn is een goede pot liquide middelen tot je beschikking hebben en gezien het inkomen kan dat geen probleem zijn, maar alleen een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 15:54
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Nieuwbouw is zeker een goede optie, maar vergis je niet in kosten die je niet kunt dekken met de hypotheek. Zonder eigen geld moet je niet aan een huis kopen beginnen is eigenlijk de enige juiste samenvatting. Als de TS kan sparen is dat sowieso een goed idee.

Financieel gezond zijn is een goede pot liquide middelen tot je beschikking hebben en gezien het inkomen kan dat geen probleem zijn, maar alleen een keuze.
Alhoewel ik twijfel of je door had dat je quot'te uit 2019, is dit wel de essentie denk ik. ;)

Een huis kopen is 1, je kan veel lenen en het is de top van de huizenmarkt. Het huis blijven betalen is 2 en dat besef landde bij mij ook pas na 1 jaar dat ik het huis kocht |:( . Nu heb ik het nagerekend en voorzie ik geen problemen, maar hierdoor zet ik toch nog steeds hard in op een goede en betere buffer.

Kort door de bocht
Als je de hypotheek hebt afbetaald en je huis is door de markt dit of dat waard is niet zo relevant meer vind ik, met overwaarde kun je eventueel deze middelen gebruiken voor een grote verbouwing in een andere woning maar meer dan dat is het ook links of rechtsom hetzelfde (onder het mom van andere huizen zijn ook meer waard). Staat je huis onderwater en je MOET verkopen omdat je het niet kan betalen, dan werk je jezelf in de schulden.

Er komen hoe dan ook over een periode van 30 jaar (persoonlijke) crisissen en diegenen met de laagste lasten (e.g. afbetaald huis) en hoogste buffer overleven het langst. Beetje een Cruijf statement, maar ik merk van mijzelf dat de risico's pas tot mijzelf doordringen wanneer ik serieus zelf erover na ging denken. Teveel mensen zien bijv. hun ouders 30 jaar doorkomen zonder horten of stoten en verwachten hetzelfde...
Pagina: 1 2 Laatste