3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Hmm.. Dat is dan toch wel vervelend. Die van ons heeft al een nieuwe computer/bedieningspaneel gekregen vanwege en softwarefout, maar ik denk dat inmiddels de garantie is verlopen. Was overigens ook de eerste keer dat ik dat zag, en daarna niet meer.PentaClover schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:23:
[...]
Dan is er iets niet goed met je EQ6, ik heb er hier ook een staan waarmee we al meer dan 10.000 kopjes koffie hebben gezet (zie het 10.000e kopje hieronder) en de spanning komt hier elke dag boven de 240 op alle 3 de fase (zie grafiekje van min/max/gem van 1 fase hieronder).
[Afbeelding]
Ach ja, een kopje thee op zonne-energie is ook niet verkeerd
Hier ook weer tegen de 5.0 kW, maar iedereen op kantoor zegt dat het vanmiddag gaat onweren. Ben eens benieuwd. Hopelijk is dat zand dan van de panelen af.Apeldoorn schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:34:
Gelukkig maar; de omvormer blaft er inmiddels weer een kleine 2000 watt uit. Hopelijk blijft het tot 19.00 droog, want ik ben inmiddels bij de poelier geweest voor BBQ vlees
Overigens hebben een paar vogels flink gescheten op onze panelen, ik hoop dat dit met de regen eraf spoelt, anders kan ik weer met demi-water aan de slag
[ Voor 27% gewijzigd door Kuusj op 24-04-2019 11:45 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Echter, het lukt me vrijwel niet boven de 45% direct verbruik te komen over een maand gemiddeld. Zitten anderen op een vergelijkbaar niveau of zijn er dingen die ik over het hoofd zie waarmee ik het percentage omhoog kan krijgen?
Ondanks de langzame start begin april waarschijnlijk
morgen al mijn maandtarget voor de eerste keer binnen (131 Wh/Wp).
Als de rest van het pv-seizoen ook zo loopt
vrees ik het ergste . . .
@Veritas Als ik me niet vergis zit @antonboonstra op een vergelijkbaar niveau,
misschien iets beter (>51% direct verbruik) omdat hij zijn e-motor vaker gebruikt/oplaadt
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Air conditioner anschaffenVeritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
Even een vraagje. Ik probeer mijn directe verbruik van de PV-installatie wat op te krikken en zo de teruglevering te beperken. Alvast een beetje 'oefenen' voor wanneer de salderingsregeling op de schop gaat. Dit betekent: de wasmachine en vaatwasser vrijwel alleen overdag aanzetten wanneer de zon schijnt.
Echter, het lukt me vrijwel niet boven de 45% direct verbruik te komen over een maand gemiddeld. Zitten anderen op een vergelijkbaar niveau of zijn er dingen die ik over het hoofd zie waarmee ik het percentage omhoog kan krijgen?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik moet er wel bij zeggen dat dit de zonnige maanden betreft, dus april-sept. Daarbuiten ligt het een stuk lager.zonoskar schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:23:
Ik vind 45% eigen verbruik eigenlijk al best hoog.
Dan gaat het totale verbruik weer omhoog en dat wil ik nou net niet
[ Voor 29% gewijzigd door Veritas op 24-04-2019 14:38 ]
Hoeveel stroom gebruik je per dag, en hoe vaak zet je de wasmachine en afwasmachine aan per dag? En hoeveel wek je op?Veritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
Even een vraagje. Ik probeer mijn directe verbruik van de PV-installatie wat op te krikken en zo de teruglevering te beperken. Alvast een beetje 'oefenen' voor wanneer de salderingsregeling op de schop gaat. Dit betekent: de wasmachine en vaatwasser vrijwel alleen overdag aanzetten wanneer de zon schijnt.
Bij ons ligt het eigenverbruik in de donkere maanden juist veel hoger dan in de lichte maanden... In december kan het wel 100% zijnVeritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:37:
[...]
Ik moet er wel bij zeggen dat dit de zonnige maanden betreft, dus april-sept. Daarbuiten ligt het een stuk lager.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wasmachine en vaatwasser hebben waarschijnlijk hoge pieken die boven je panelen uitkomen. Ik heb een warmtepomp boiler als hot fill voor die apparaten, en de boiler warmt rustig op met 500 watt. Komt altijd van de panelen af. En tevens douche ik dus ook op zonne warmte vanuit die boiler.Veritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn maar 2 zaken waarmee je het eigen verbruik significant kan verhogen, verwarmen/koelen en elektrische auto. De rest is kruimelwerk.Veritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Het betreft 9x Jinko Solar JKM-295M-72 met een Solaredge SE2200 omvormer. Dit setje is dus 2.65kWp op Zuid 45° in Heerhugowaard.
Jaarlijks 1132,072 kWh/kWp. Niet slecht dacht ik zo.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
bewolking ook, maar helaas nog geen regen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is extreem goed. Wel het top jaar van de eeuw als referentie. Maar dan toch is het heel netjes.pjot1 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:26:
Woehoe!Vandaag de panelen precies een jaar op het dak en vandaag ook de 3Mwh behaald! And still counting!
![]()
Het betreft 9x Jinko Solar JKM-295M-72 met een Solaredge SE2200 omvormer. Dit setje is dus 2.65kWp op Zuid 45° in Heerhugowaard.
Jaarlijks 1132,072 kWh/kWp. Niet slecht dacht ik zo.![]()
[Afbeelding]
Naar wat kijk je om deze conclusie te trekken?AUijtdehaag schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:16:
Here we go again. Inderdaad
Optitrac werkt wel op de ene ingang en niet op de andere.![]()
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190420&dt=20190424
Had nog hoger gekunt. De onderste twee panelen vangen vanaf halverwege oktober tot half maart schaduw. December en januari heb ik schaduw op m'n onderste vier panelen. Ben blij dat ik Solaredge heb!stormfly schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:20:
[...]
Dat is extreem goed. Wel het top jaar van de eeuw als referentie. Maar dan toch is het heel netjes.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Owh nice dat werkt echt heel goed.AUijtdehaag schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:23:
@stormfly
De schaduw in de ochtend van een dakkapel en laat in de middag van de schoorsteen.
Daar waar lichtgroen, donkergroen overstijgt, is optitrac in werking.
RMA dus ?AUijtdehaag schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:16:
Here we go again. Inderdaad
Optitrac werkt wel op de ene ingang en niet op de andere.![]()
https://pvoutput.org/comp...8&df=20190420&dt=20190424
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ik zou in ieder geval proberen SMA van de feiten op de hoogte te stellen,AUijtdehaag schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:38:
@Rol-Co
Of DOA![]()
Ff kijken wat ik ermee ga doen.
Maar goed is het niet, maar heb er nu ook geen last meer van.
misschien komen ze spontaan met een leuk voorstel?
Vandaag eindigd met 5,03 Wh/Wp
morgen nog 4,79 Wh/Wp nodig voor mijn maandtarget,
misschien lukt het.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Komt vanavond nog wel....Snarfie31 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:39:
Zou hier in heemstede omstreeks 6 uur los gaan met wind stortbui mogelijk hagel HELEMAAL NIKS DUS.op beetje windstootje na. Kan ik nu wel goed gebruiken stortbuitje.
Ik hoop het....
Gouda vandaag voor zuid 4,89 kWh/kWp dus iets meer dan gisteren.
Totaal 35.0 kWh wat weer 0,4 minder is dan gisteren en 27 kWh over de maand target van 750
de panelen wasserette is begonnen.
[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 24-04-2019 19:58 ]
Komt er lekker mals uit.
Dagtargets zijn binnen.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Mooi resultaat. Nu flink donder en bliksem.
Als morgen een dagtarget gehaald wordt, dan is de maand binnen.
Hoop niet dat ze vanavond gezandstraald worden met de regen
Om 20u begon de sproeibeurt, eerst een beetje weken graag en dan boenen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
Deze week 218,65 kWh, dat is gemiddeld 5,78 kWh/kWp per dag. Was een topweek!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
De spoelbeurt blijft helaas bij weken i.p.v. boenen
Welk direct verbruik probeer je nu wat op te krikken?Veritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
A.) Wat er word (at the moment) geleverd door je panelen.
B.) Je maand verbruik panelen/net.
A.) Vind ik niet belangrijk. Mijn installatie is 6.3kWp (O/W met veel schaduw). Voor dat ik zonnepanelen had was mijn jaarverbruik 2650kWh ex. verwarming. Dus beetje oversized
Dat betekend dat je de hele dag je verbruikers moet gaan afwisselen......,
Pffffff, dat lijkt mijn een gedoe (of je moet dat gaan automatiseren).
B.) Vind ik nu ook nog niet belangrijk, maar wel leuk om naar te kijken.
Mijn verhouding is voor april tot afgelopen weekend is 58% uit de panelen en 42% uit het net.
Maar ik heb deze maand net als velen hier, al veel meer teruggeleverd aan het net dan verbruikt van het net.
Ik doe er mijn best niet voor maar als ik naar mijn verbruik kijk, is het gewone verbruik gedekt.
Enkele pieken zoals elektrisch koken, wassen in combinatie met stofzuigen, of iets degelijks niet voor de volle 100%.
Ook mijn sluimerverbruik 's nachts gaat gewoon door, en dat telt ongemerkt best aan(geschat 25% van mijn net verbruik deze maand).
Ook als het donker is buiten staat de tv aan, lamp aan, even de waterkoker aan, laptop aan(tweakers), enz, enz.
Dat verbruik ga je alleen beperken als, je op comfort wilt in leveren......
En de WAF..........die zal er niet beter van worden
Maar alles is afhankelijk van de situatie.
En je algemene dagelijkseverbuik.
Kortom: Size Does Matter
(hoe meer je opwekt, hoe meer je zonder zorgen kunt verbruiken overdag
15.37 kWh en 4.83 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
T'was wel een afknapper vandaag na bijna 10 parabool dagjes
en 6jes op het scorebord, vandaag dus een 4,38 kWh/kWp
Zelfs voor weken kwam er niet genoeg water naar benedenSkipper-93 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:24:
In Zeewolde een prima 4.838 en 5.035 kWh/kWp
De spoelbeurt blijft helaas bij weken i.p.v. boenen
Viel gisteren tegen, het nadeel van een nogal westerlijk systeem. Die troep vanuit het westen komt altijd aan het eind van de middag bij ons aan en dat is nou net het moment dat mijn systeem op z'n top zit... Gelukkig wel m'n target gehaald omdat er nog even een kleine opklaring kwam rond 4 uur.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier niet hoor. Ik denk dat ik ongeveer zo'n 4% onder de eerste 4 maanden van vorig jaar zal komen (ervan uitgaande dat april de target haalt).reneeke1970 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:38:
Nog even de paar laatste slechte dagen afwachten, maar het lijkt dat de eerste vier maanden ongeveer 6 procent meer gaan scoren dan vorig jaar. En dat jaar was al goed.
Viel achteraf niet zo heel erg tegen.. 30.937kWh - 3.183kWh/kW
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Voor Februari had ik 42.4% direct verbruik, voor Maart 47.5%Veritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
Het enige dat ik daarvoor extra gedaan heb is geprobeerd de was uit te stellen tot het weekend overdag als de zon schijnt, en als ik door de weeks een keertje thuis werkte de airco af en toe een paar uurtjes aan om te verwarmen, en de vaatwasser overdag aanzetten ipv 's avonds.
Ik denk dat het heel moeilijk is om boven de 50% te komen zonder energie te verspillen of te weinig zonnepanelen op je dak te leggen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Gelukkig kunnen we er tot minimaal 1 januari 2021 van genieten om voor de volle prijs terug te leveren. Geen zorgen voor de dag van morgen!PentaClover schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:03:
[...]
Voor Februari had ik 42.4% direct verbruik, voor Maart 47.5%
Het enige dat ik daarvoor extra gedaan heb is geprobeerd de was uit te stellen tot het weekend overdag als de zon schijnt, en als ik door de weeks een keertje thuis werkte de airco af en toe een paar uurtjes aan om te verwarmen, en de vaatwasser overdag aanzetten ipv 's avonds.
Ik denk dat het heel moeilijk is om boven de 50% te komen zonder energie te verspillen of te weinig zonnepanelen op je dak te leggen.
Het hangt heel erg van de maand af en of je bijvoorbeeld wel of geen warmtepomp hebt.Veritas schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:09:
In december heeft mijn PV-set 158kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 66kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 58,2%
In januari heeft mijn PV-set 272kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 119kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 56,2%
In februari heeft mijn PV-set 749kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 482kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 35,6%
In maart heeft mijn PV-set 1072kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 725kWh teruggeleverd.
In die maand was m'n eigen verbruik dus 32,4%
In april heeft mijn PV-set (maand is nog niet om) 1715kWh opgewekt en volgens GreenChoice heb ik daarvan 1356kWh teruggeleverd.
Deze maand is m'n eigen verbruik dus 20,9%
En dat het nu terugloopt is logisch:
- meer opbrengst van zonnepanelen
- minder verbruik door warmtepomp
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zal vandaag wel even afzien worden vergeleken de afgelopen dagen.
Is dat kijken naar hoeveel % van de gebruikte hoeveelheid stroom direct zelf is opgewekt?
(Direct gebruikte energie / Totaal gebruikte energie)
of
Kijken we naar hoeveel % van de opgewekte energie direct gebruikt is?
(Direct gebruikte energie / Totaal opgewekte energie)
Ze hebben beide hun waarden, maar de eerste geeft aan hoeveel % van je gebruik je daadwerkelijk hebt afgedekt met een productie, terwijl de tweede berekening gekleurd wordt door de grote van je installatie. Een (te) kleine installatie haalt eenvoudiger een hoger direct gebruik.
In mijn geval is de eerste berekening bijna 51%, maar de tweede slechts 21%.
[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 25-04-2019 10:48 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik kijk naar opgewekt - teruggeleverd = x en vervolgens (x / opgewekt) x 100 en je hebt je percentage eigen verbruik.Ep Woody schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:47:
Welke methode van berekenen van het percentage direct gebruik is gangbaar?
Is dat kijken naar hoeveel % van de gebruikte hoeveelheid stroom direct zelf is opgewekt?
of
Ze hebben beide hun waarden, maar de eerste geeft aan hoeveel % van je gebruik je daadwerkelijk hebt afgedekt met een productie, terwijl de tweede berekening gekleurd wordt door de grote van je installatie. Een (te) kleine installatie haalt eenvoudiger een hoger direct gebruik.
In mijn geval is de eerste berekening bijna 51%, maar de tweede slechts 21%.
Je kan eigen verbruik alleen afzetten tegen wat je opwekt, anders is het geen eigen verbruik
Maar het kan zeker interessant zijn om ook te kijken hoeveel van je gebruik je afdekt door "eigen verbruik".
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-04-2019 11:00 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik weet niet wat gangbaar is, maar ik heb gekeken naar hoeveel procent van wat ik opwek ik direct gebruik en dus niet terug lever omdat dat het gene is wat ik zelf interessant vind om te weten.Ep Woody schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:47:
Welke methode van berekenen van het percentage direct gebruik is gangbaar?
of
En met maanden waar de productie laag is vanwege het gebrek aan zonne-energie zoals bijvoorbeeld januari, geeft dat een heel hoog percentage:
| Zonnepanelen | |||
| Opbrengst [kWh] | kWh/kWp | Direct Verbruikt [kWh] | Geleverd aan het net [kWh] |
| 57.901 | 16.08 | 48.731 (84.2%) | 9.17 (15.8%) |
En als er meer opbrengst is gaat dat percentage omlaag zoals in maart:
| Zonnepanelen | |||
| Opbrengst [kWh] | kWh/kWp | Direct Verbruikt [kWh] | Geleverd aan het net [kWh] |
| 243.372 | 67.60 | 115.534 (47.5%) | 127.838 (52.5%) |
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Dit mag natuurlijk wel
Het weerbericht, anders geen grote opbrengst
De natuur heeft een paar verfrissende buien gehad en er zit nog meer neerslag aan te komen, alvorens het na het weekend weer stabiliseert. Geen fijne timing: juist op Koningsdag passeert een storing met regen.
Ook vandaag houden we het niet droog. Voor de kust ligt een zwak front dat in het zuidwesten al wat ochtendregen gaf. In een groot deel van het land is het echter droog en schijnt de zon door de wolken heen. Vanmiddag activeert de neerslagzone langzaam en neemt in het westen de kans op wat (lichte) regen geleidelijk toe. In de loop van de dag trekt het front langzaam oostwaarts en vanavond komt het boven het oosten van het land te liggen en daarbij activeert het behoorlijk. Vanavond en komende nacht valt er in de oostelijke helft van het land geruime tijd regen en kunnen er weer behoorlijke hoeveelheden vallen. De meeste neerslag lijkt voor het noordoosten weggelegd. Het wordt 17 graden in het zuidwesten tot nog 20 in het (noord) oosten bij een matige tot vrij krachtige zuidelijke wind, kracht 4 tot 5. Komende nacht minima rond 9 of 10 graden.
Morgen schijnt de zon af en toe maar zitten er in de zuidwestelijke tot westelijke aanvoer ook een paar kleinschalige storingen die tot een paar buien kunnen leiden. Verder doet het kwik met 15 (noorden) tot 17 graden weer een stap terug en is het zelfs iets kouder dan normaal voor deze tijd. De wind uit het zuidwesten tot westen is zwak of matig, kracht 2 tot 3. In de nacht 8 graden.
Koningsdag passeren er een tweetal storingen. De eerste trekt in de loop van de ochtend (timing kan op deze termijn nog veranderen) het zuidwesten binnen met regen en breidt zich uit tot over heel het land. In de middag ligt het systeem boven het oosten om in activiteit af te nemen en wordt het wellicht in de noordelijke helft van het land overwegend droog. Een tweede storing trekt in de middag over het midden en zuiden met daar een toenemende kans op opnieuw af en toe (buiige) regen. In het noorden kan de zon nog even doorbreken. Het is ronduit koel met 11/12 graden in het westen tot nog 13/14 daar waar de zon doorbreekt. Bovendien waait er een stevige wind, vooral in de zuidwestelijke helft van het land, kracht 4 tot 5 uit het zuidwesten. In het noordoosten is het rustiger. Langs de Zeeuwse kust een krachtige tot harde wind, 6/7 Bft.
Zondag ligt het opvullende laagje wellicht boven ons land wat zoveel inhoudt als dat het onstabiel en koel is. Vooral ten zuiden van het laagje, de zuidelijke provincies waarschijnlijk, maken kans op een stevige bui of een paar buien. Toch schijnt ook de zon af en toe maar is het fris met 12/13 graden. Het is rustig weer, de wind uit het oosten of zuidoosten is kracht 2 of 3.In de nacht flinke opklaringen en minima rond 3/4 graden.
Noordelijke stroming
Na het weekend neemt de invloed van hogedruk vanaf de oceaan toe en volgt een stabieler weertype zonder thermische hoogstandjes. Maandag en dinsdag zien we een vrij vlak hogedrukgebied tot ontwikkeling voor de Noorse kust. De stroming wordt maandag noord en is zwak. Zon en wolken wisselen elkaar af bij een graad of 15. In de nacht lijken wolken een grote afkoeling te voorkomen en wordt het ongeveer 8 graden.
Dinsdag zijn de veranderingen klein. Er is ruimte voor nu en dan zon maar er ontstaan ook talrijke stapelwolken. Het wordt opnieuw ongeveer 15 graden en de wind blijft in hoofdzaak noordelijk en houdt op de vlakte. Tot een bui komt het vrijwel nergens.
Bron: J.Kamphuis
Ontopic: tot nu toe 1 spaarzame opklaring gehad en daardoor voor het eerst dit jaar 5.000 Watt vermogen op NO gezien.(86.8%)
[ Voor 92% gewijzigd door JoKo op 25-04-2019 11:31 ]
In de zomer wordt maar 25% van mijn opwek door onszelf gebruikt. Maar uiteindelijk draai ik dan wel voor 50% op zonnestroom.
In de winter wordt 40-50% van de opwek door onszelf gebruikt. Maar is de 'zonnestroom' maar 25% van onze totale behoefte.
Uiteindelijk vind ik het tweede getal interessanter. Uiteindelijk wil ik gewoon zoveel mogelijk van mijn behoefte afdekken door mijn eigen zonnepanelen. Zoals @Ep Woody al zei, het hangt natuurlijk erg samen met de grootte van de installatie. Trouwens even hard met je eigen gebruik
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
vandaag is andere koek , eens kijken hoe ver we komen
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 25-04-2019 13:40 ]
Had net ook even geen verbinding, nu ondertussen weer werkend.Mad Wally schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:28:
Ik krijg momenteel geen data van mijn SB 3.0 binnen bij Sunny Portal. Is er iemand anders die problemen heeft met SMA?
.
.
.
.
Het licht gaat langzaam uit in het zuid westen, de wasbeurt is weer aanstaande.
De 2 Wh /Wp is moeilijk vandaag.
De piek ligt ook een stukje hoger dan op de warme dagen, en de panelen zijn natuurlijk weer lekker fris en schoon ....
15.96 kWh en 5.02 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Vind je ? Met 9.057kWh - 2.156kWh/kW deed ik het toch slechter in Zuid-Limburg.MatsuMatsu85 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:44:
11,3 Kwh = 2,52 Kwh/Kwp in Heerhugowaard. Helaas het Westen had de meeste neerslag/bewolking.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Aardig door mazen van het net geglipt vandaag. Bijna dagtarget gehaald.
13,174kWh - 3,357kWh/kW
Morgen dan maar
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Totaal 23,1 kWh
voor mijn actuele maandtarget van 336 kWh.
Ik had eigenlijk gehoopt dit vandaag al te halen.
Gelukkig zitten de regentonnen weer vol.
Opbrengst viel een beetje tegen, had een kleine 2 verwacht.....
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Niet goed voor het loggen van je opbrengst, wel handig om later de teller terug te draaien... "amper gebruikt geweest".
En de noord panelen 3.04kWh/kWp best tevreden dus.
Ja ja, wrijf het maar in....PClop schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:41:
N/o Groningen nog een fijne 5.20kWh/kWp
Het was ook zo'n beetje het enige plekje met zon.
Nee hoorRol-Co schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:38:
[...]
Ja ja, wrijf het maar in....![]()
Het was ook zo'n beetje het enige plekje met zon.
Het heeft ff geduurd, maar ik sta weer ongeveer gelijk voor april
Hier 11,08 kWh = 3.20kWh/kWp op ZO ook in HHW.MatsuMatsu85 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:44:
11,3 Kwh = 2,52 Kwh/Kwp in Heerhugowaard. Helaas het Westen had de meeste neerslag/bewolking. Morgen komen ze mijn installatie optimaliseren dat is een mooi vooruit zicht 😊
Ben benieuwd hoe de prestaties bij jou worden na de optimalisatie.
Gaat vandaag weer andersom toch?Grolsch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:25:
[...]
Nee hoor![]()
Het heeft ff geduurd, maar ik sta weer ongeveer gelijk voor april![]()
Ja, ging best lekker gisteren! Had ik eigenlijk niet verwachtPClop schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:41:
N/o Groningen nog een fijne 5.20kWh/kWp
Zoals het er nu uitziet, gaat vandaag even een rustdag worden voor m'n omvormer... (12-4 was de laatste dag dag ik de gemiddelde dagopbrengst niet heb gehaald).
Rol-Co schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:28:
[...]
Gaat vandaag weer andersom toch?de afspraak was om en om.
Vandaag begint nat en druilerig, hopen dat we rond prime time (10.00 ~ 15.00) nog wat zon te zien krijgen.
Nu al 13 dagen op rij dagtarget gehaald, maar ik betwijfel of dat vandaag gaat lukken.
Ligt hier wel aardig op schema, gisteren was de 4e dag deze maand onder target, het kan in elk geval ook veel slechter.Grolsch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:41:
[...]
Begin deze maand heb ik vanwege weersomstandigheden in het anders zo zonnige Twenteland een flinke achterstand opgelopen.
Vandaag begint nat en druilerig, hopen dat we rond prime time (10.00 ~ 15.00) nog wat zon te zien krijgen.
Nu al 13 dagen op rij dagtarget gehaald, maar ik betwijfel of dat vandaag gaat lukken.
Kijk eens, nog een paar jaar erbij zelfsApeldoorn schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:24:
[...]
Gelukkig kunnen we er tot minimaal 1 januari 2021 van genieten om voor de volle prijs terug te leveren. Geen zorgen voor de dag van morgen!
https://www.ad.nl/politie...n-met-drie-jaar~a362a1b7/
Nou..kijk aan zeg. Hoeft niemand moeilijk te doen met stroomverbruik overdagVeritas schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:52:
[...]
Kijk eens, nog een paar jaar erbij zelfs
https://www.ad.nl/politie...n-met-drie-jaar~a362a1b7/
Ach ja....als de zon rond primetime " er is " kan het nog best goed komen.Misterpc schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:32:
Aalten gisteren 20.76 KWh = 3.58 KWh/KWp redelijke score , maar vandaag is flut en ik denk dit gehele weekend ..
April 2018 hadden we 422kWh (85%) gehaald.
nog 0,9 Wh/Wp te gaan
Toch wat meer zon - 13 uur misschien?
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 26-04-2019 12:06 . Reden: meer zon ]
Haal je het nog vandaag rekenwonderdunklefaser schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:17:
Hier in Wijchen wordt tegen 14 uur mijn maandtarget verwacht,
nog 0,9 Wh/Wp te gaan- met een bleek zonnetje.
T’is nou 14.30 met nog 2,4 kWh te gaan.
Kom je onze kant uit......hurry.....nu schijnt de zon nog.Apeldoorn schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:02:
Vlees nog vis op de Veluwe. We hobbelen langzaam richting maandtarget met een omvormer die op 30-40% draait. Weekje naar de Zeeuwse kust straks. Warmtepomp op de vakantiemodus gezet. Eind van de maand gewoon meer terugleveren dan verbruiken. Lekker hoor.
Dagtarget op NO al binnen, ZW zit op 60 %.
Edit: maandtarget ZW is binnen
[ Voor 29% gewijzigd door JoKo op 26-04-2019 14:29 ]
Toch wat minder zon, je bent er nog nietdunklefaser schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:17:
Hier in Wijchen wordt tegen 14 uur mijn maandtarget verwacht,
nog 0,9 Wh/Wp te gaan- met een bleek zonnetje.
Maar gaat vandaag vast wel lukken.
Om 13:30 was de buit binnen, volgens de Finder dan @Rouske
Maar mooi dat het binnen is, dan kan er nog wat extra binnengeharkt worden t/m het eind van de maand
Dit topic is gesloten.
![]()