Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:00

De Finse smartphonemaker HMD Global heeft de Nokia 8.1 aangekondigd. Het toestel, dat in India Nokia 7.1 Plus heet en in China X7, komt in januari uit in de Benelux. Het is de eerste Nokia-smartphone die uit de doos Android 9.0 Pie aan boord heeft.

HMD heeft al diverse modellen een upgrade gegeven naar Android Pie, maar nieuwe modellen kwamen tot nu toe uit met Android 8.1 Oreo. De Nokia 8.1 heeft een 6,18"-lcd met een resolutie van 2280x1080 pixels en een inkeping bovenin.

De soc is een Qualcomm Snapdragon 710, een soc voor midrange-telefoons. De telefoon heeft 4GB lpddr4x-geheugen en 64GB emmc-opslag. De primaire camera heeft een 1/2,55"-sensor met 1,4 micron grote pixels en een resolutie van twaalf megapixels. De accu van de 154,8x75,8x8,0mm grote telefoon heeft een capaciteit van 3500mAh. De telefoon heeft een usb-c-poort en 3,5mm-aansluiting, zo blijkt uit de specs.

De 8.1 lijkt een kleine wijziging in naamgeving van HMD Globals telefoons. Waar de Nokia 8 en 8 Sirocco high-end modellen waren, is dit een midrange-telefoon. Dat wijst erop dat HMD in de toekomst telefoons met een hoger cijfer gaat uitbrengen, zoals Nokia 9. Dat gebeurde met de Lumia-serie van Nokia zes jaar geleden ook; daar was eerste de Lumia 800 het duurste model, maar de 800-serie werd voor midrangetelefoons, terwijl high-end modellen uitkwamen in de Lumia 900-serie. De Nokia 8.1 gaat in januari in de verkoop voor 399 euro.

Terug naar Inhoudsopgave

OSAndroid 9 (Android One)
CPUQualcomm Snapdragon 710
RAM4 GB LPPDDR4x
ROM64 GB eMMC5.1 (uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth 5.0, A-GPS, Glonass, Beidou, 2,4 en 5 GHz b/g/n/ac
AansluitingenUSB2.0 Type-C, 3.5mm
SensorenLichtsensor, nabijheidssensor, accelerometer, (G-sensor), E-kompas, gyroscoop, vingerafdruksensor (achterop), NFC
Scherm6,18" Full-HD LCD-scherm
Front CameraAdaptive 20 MP FF/0,9um
Back Camera12 MP 1/2,55’’, 1,4um pixels, OIS 2PD
2e Back Camera13 MP FF
Accu3500mAh
KleurBlue/Silver, Steel/Copper, Iron/Steel
Afmetingen154,8 x 75,76 x 7,97 mm
Gewicht180 g
Prijs399 euro
BijzonderhedenAndroid One

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.006-12-2018Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:35
Ik kijk enorm uit naar de eerste reviews van deze telefoon; het zou zomaar eens de opvolger van mijn Lenovo P2 kunnen gaan worden. Tikt eigenlijk alle vinkjes aan, behalve dat ik heb liever iets kleiner zou zien; echter hij is evengroot als mijn P2 en daar kan ik verder prima mee leven. Een beetje dikker en dan meer accucapaciteit had ook gemogen, maar dit is geen dealbreaker.
Ik ben echter zeer benieuwd naar wat voor scherm er in zit, heeft iemand daar meer info over gevonden? Er wordt gesteld dat het een "PureDisplay Full HD+ 6,18’’ is, maar dat zegt nog niets over of het een LCD of OLED display is. PureDisplay kan namelijk een van beide zijn (waarvan ik hoop dat het een OLED is, obviously).

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• Pat-Juh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:42

Pat-Juh

Patrick

Thedr schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:00:
Ik kijk enorm uit naar de eerste reviews van deze telefoon; het zou zomaar eens de opvolger van mijn Lenovo P2 kunnen gaan worden. Tikt eigenlijk alle vinkjes aan, behalve dat ik heb liever iets kleiner zou zien; echter hij is evengroot als mijn P2 en daar kan ik verder prima mee leven. Een beetje dikker en dan meer accucapaciteit had ook gemogen, maar dit is geen dealbreaker.
Ik ben echter zeer benieuwd naar wat voor scherm er in zit, heeft iemand daar meer info over gevonden? Er wordt gesteld dat het een "PureDisplay Full HD+ 6,18’’ is, maar dat zegt nog niets over of het een LCD of OLED display is. PureDisplay kan namelijk een van beide zijn (waarvan ik hoop dat het een OLED is, obviously).
De X7 (chinese versie) heeft een HDR10 IPS LCD dus dat zal deze ook wel hebben. Verder een 350pmAh met een SD710 zal het wel een dag uit houden bij normaal communicatie gebrui (met gamen kan je het met iedere telefoon wel vergeten).

Ben zelf ook benieuwd naar de reviews. Had liever het formaat van de 7.1 gezien maar ja dit is de 8.1...

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 15:49
Misschien wel een interessant Twitter thread voor de geinteresseerden. Het lijkt erop dat Nokia met een license probleem zit als het op de notch aankomt waardoor deze dus op alle afbeeldingen geheel zwart is, het schijnt dat voorlopig de notch continue software-matig is "uitgeschakeld" .

https://twitter.com/TechAltar/status/1070339683962511360

• Bram34
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 00:43
Misschien past het niet helemaal hierbij. Maar het is wel een punt om over te discussiëren. Ik twijfel enorm of het de 7+ gaat worden of 8.1. Dat terzijde, de 7+ heeft een ip54 rating (stof en spatwaterdicht). Echter kan ik nergens informatie hierover vinden voor de 8.1.
Er gaat 150 verschil in zitten qua prijs. 400 tov 250, dus dit wil ik wel kunnen rechtvaardigen.
Mochten mensen nog ervaringen hebben met de camera. Ik ben zeeeer benieuwd!

• TheZoo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13-09 08:46

TheZoo

Animals Behind Bars

Bram34 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:14:
Misschien past het niet helemaal hierbij. Maar het is wel een punt om over te discussiëren. Ik twijfel enorm of het de 7+ gaat worden of 8.1. Dat terzijde, de 7+ heeft een ip54 rating (stof en spatwaterdicht). Echter kan ik nergens informatie hierover vinden voor de 8.1.
Er gaat 150 verschil in zitten qua prijs. 400 tov 250, dus dit wil ik wel kunnen rechtvaardigen.
Wat betreft ip rating, kan ik ook geen officiële info vinden, maar ik kwam wel dit artikel tegen.
Dit 150 euro verschil zie ik wel enigzins gerechtvaardigd door de nieuwere Snapdragon 710, en het feit dat de 7 plus inmiddels ook al weer bijna een jaar op de markt is.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Katmi
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:20
Die 150 euro verschil is zoals aangehaald idd door de al langere tijd dat de 7+ op de markt is, laten we niet vergeten dat die op launch ook gewoon 399 was maar launch is een half jaar geleden.

Dit is eigenlijk gewoon de 2019 versie van de 7+, betere soc, betere camera, nieuwe software out of the box, batterij is 300mAh minder maar misschien is de 710 wel efficienter dus batterijduur kan gelijk zijn, maar dat is reviews afwachten.

Voor de specs die je krijgt is 399 een goede prijs, paar maanden later toch al te koop voor 350 in een dagdeal waarschijnlijk, of zowiezo goedkoper op Belsimpel.
Gezien de issues die mensen aan de hand hebben met de 7+ zou ik toch de 8.1 afwachten, als je daar de laatste tijd kijkt in het topic is het tevredenheids niveau toch een stuk gezakt.

Anyway hier komt de 8.1 binnen zodra die 349 kost, dat is zowat mijn mentale grens voor een smartphone en ik weet uit het verleden dat die grens na een maand of 2-3 geraakt zal worden als het toestel aan 399 begint.
Enige wat me nu nog zou doen afstappen is slechte batterijduur maar de 710 is gemaakt op 10nm en zou efficient moeten zijn dus heb er wel hoop in.

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-09 16:10
Verschillende foto's voorbij zien komen, gemaakt met de Nokia 8.1. Deze foto's zien er wel veelbelovend uit.

• JB076
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 14-09 17:39
Thedr schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:00:
Ik kijk enorm uit naar de eerste reviews van deze telefoon; het zou zomaar eens de opvolger van mijn Lenovo P2 kunnen gaan worden.
Same here!

• poststamp
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:47
In deze durability test zit een watertest, en hij overleeft het ook nog evenals de valtest. De conclusie daarvan is, ga niet op een stoel staan als je je telefoon laat vallen :')

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:59
Als het goed is dan komt de 8.1 blue morgen binnen :-)

Ik hou jullie op de hoogte..

Edit:

Hij is net binnen...

Bouwkwaliteit en looks zijn erg goed , alles werkt uiteraard ,dmv android one, super smooth.
Er staat gelijk andoid 9 op en binnen een klein kwartiertje stonden al mijn app en foto's van mijn vorige telefoon erop.

Er is geen "notch" te zien, deze zou (als je dat al zou willen) je in de developper opties kunnen aanzetten, echter heb ik die optie nog niet ontdekt en ga het ook niet aanzetten)
.
Wat erg gaaf is dat er nu ook aptx-HD ondersteund wordt , dus als je een koptelefoon hebt die dit ondersteund klinkt het erg goed (ik gebruik een BW PX met foobar2000 en dat klinkt _/-\o_ :9~ _/-\o_ )

Hij is, door het glas gebruik voor en achter wel gladjes dus ik wacht even tot deze week de hoesjes binnen komen alvorens ik hem in het wild ga gebruiken.

Snel even een paar plaatjes genomen en de camera is ook lekker snel en ik moet zeggen dat met slecht licht de plaatjes er best goed uitzien. Maar dat moet ik nog echt even verder uitproberen

Tot zover (2 uurtjes in gebruik) is alles zoals ik had verwacht al lijkt "blue" wel erg op "black" of het moet in het dag licht wat beter te zien zijn. Maar goed dat maakt me niks uit eerlijk gezegd.

oldsmelly wijzigde deze reactie 06-01-2019 15:57 (87%)

MuziekLiefhebbert

• Audiowaste
oldsmelly schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:20:
Als het goed is dan komt de 8.1 blue morgen binnen
Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? Ik dacht dat hij pas vanaf 14 januari beschikbaar is.

• oldsmelly
Audiowaste schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:29:
[...]

Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? Ik dacht dat hij pas vanaf 14 januari beschikbaar is.
Via belsimpel, staat nu op 2-4 werkdagen zie ik

MuziekLiefhebbert

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

Ook hier issie gisteren binnen gekomen via Belsimpel.
Voor mij is het weer even wennen na 5,5 jaar op Windows Phone, maar mijn eerste indruk is erg goed. Echt veel heb ik er echter nog niet mee kunnen doen.
Paar apps er snel op gezet:
  • Whatsapp, helaas niet mogelijk een backup van een ander OS terug te zetten.Werkt verder als verwacht.
  • Spotify: werkt echt soepel, een verademing met de al lang niet meer bijgewekte WP versie.
  • Onedrive: check
  • TomTom sports: verbinding maken met mijn sporthorloge vlekkeloos.
  • Bose Soundtouch: probleemloos verbinding met de speaker.
Trusted devices functie vond ik ook wel handig: je telefoon locked niet als hij hier verbinding mee heeft. Dat is handig voor als ik mijn bluetooth oortje gebruik, die ook zonder problemen verbinding maakten.
Fingerprint sensor werkt overigens ook goed en snel.
Ik had wel even moeite met het simkaart houdertje er uit te krijgen.
Bouwkwaliteit en looks zijn erg goed , alles werkt uiteraard ,dmv android one, super smooth.
Er staat gelijk andoid 9 op
........
Er is geen "notch" te zien, deze zou (als je dat al zou willen) je in de developper opties kunnen aanzetten, echter heb ik die optie nog niet ontdekt en ga het ook niet aanzetten)
........
Hij is, door het glas gebruik voor en achter wel gladjes dus ik wacht even tot deze week de hoesjes binnen komen alvorens ik hem in het wild ga gebruiken.
........
Tot zover (2 uurtjes in gebruik) is alles zoals ik had verwacht al lijkt "blue" wel erg op "black" of het moet in het dag licht wat beter te zien zijn. Maar goed dat maakt me niks uit eerlijk gezegd.
Bovenstaande kan ik verder beamen.
Wat betreft de Notch, volgens mij is die er gewoon (of ik heb de definitie hiervan verkeerd), je ziet hem echter niet doordat de achtergrond zwart is.

• Audiowaste
Ik heb hem gisteren ook besteld. Zodra ik hem binnen heb, zal ik hier ook mijn eerste bevindingen plaatsen.

• KeesFluitman
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23-08 08:16
Waarom zou je deze boven de nokia 8 nemen? Behalve het grotere formaat en akku is zijn cpu zwakker.

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

KeesFluitman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:11:
Waarom zou je deze boven de nokia 8 nemen? Behalve het grotere formaat en akku is zijn cpu zwakker.
Android One, groter scherm, cpu zwakker maar wel energie zuiniger, ergo nog meer tijd.
En de 8 is al ruim een jaar oud.

TheZoo wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:26 (5%)

• KeesFluitman
TheZoo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Android One, groter scherm, cpu zwakker maar wel energie zuiniger, ergo nog meer tijd.
En de 8 is al ruim een jaar oud.
waarom zie ik dat niet wnnr ik de tweakers vergelijk functie gebruik? daar staat simpelweg Android 9.

Ik ken smartphones niet goed en maar zoek een eenvoudige, snelle ervaring, zonder poespas of voorgeinstalleerde shizzle met een soepele OS.

Ik wil liever niet een te grootte telefoon, daarom lijkt me 8 beter..maar wnnr het OS zo zeer uit maakt?

het lijkt me dat de leeftijd niet uitmaakt. Er zit daardoor niet minder spul in en het OS is geupdate...

• oldsmelly
Nou eerste gezeik heb ik al te pakken...

Ik krijg met geen mogelijkheid mijn Gear S3 watch gekoppeld.
Hij komt tot aan het scherm waarop hij zegt "koppelen" en daar blijft hij in hangen.
Het vreemde is dat de S3 plugin (die moet je installen op een niet samsung device) de horloge wel herkend en zegt dat tie "gekoppeld" is echter kan ik de installatie niet afmaken.

Weet nog niet of dit een Nokia ding is dan Android 9 daar ga ik even voor op onderzoek

MuziekLiefhebbert

• Audiowaste
oldsmelly schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:24:
Ik krijg met geen mogelijkheid mijn Gear S3 watch gekoppeld.
Hij komt tot aan het scherm waarop hij zegt "koppelen" en daar blijft hij in hangen.
Het vreemde is dat de S3 plugin (die moet je installen op een niet samsung device) de horloge wel herkend en zegt dat tie "gekoppeld" is echter kan ik de installatie niet afmaken.
Heb je alle stappen wel goed uitgevoerd?
Zover ik weet moet je de Gear S3 eerst een factory reset geven voordat je hem kan connecteren met een nieuwe telefoon.

• oldsmelly
Audiowaste schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:28:
[...]

Heb je alle stappen wel goed uitgevoerd?
Zover ik weet moet je de Gear S3 eerst een factory reset geven voordat je hem kan connecteren met een nieuwe telefoon.
Tnx voor je snelle antwoord...

Ja dat heb ik gedaan, hij is gereset maar hij komt niet verder dan het scherm met "bezig met koppelen"
Telefoon en Horloge al opnieuw gestart, alle samsung zooi verwijderd van de telefoon en opnieuw gedownload maar helaas pindabutter :(

MuziekLiefhebbert

• Audiowaste
oldsmelly schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:31:
Ja dat heb ik gedaan, hij is gereset maar hij komt niet verder dan het scherm met "bezig met koppelen"
Telefoon en Horloge al opnieuw gestart, alle samsung zooi verwijderd van de telefoon en opnieuw gedownload maar helaas pindabutter :(
https://community.phones....nect-with-samsung-gear-s3
Misschien helpt dit je verder. Onduidelijk of het een probleem is van Nokia, Android of de smartwatch.

• Katmi
KeesFluitman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:11:
Het verschil tussen een snapdragon 710 en 835 is zo klein dat je het verwaarloosbaar kunt noemen voor 95% van de gebruikers, de 710 is een stuk snelller dan de 660 en zit qua nummers tussen de 821 en 835 in, feitelijk is het gewoon een licht getemde 835.

Los daarvan zou ik al niet meer voor de 8 gaan wegens het outdated 16:9 vierkante design en het feit dat je al bijna 1.5j van je updates hebt gehad maar dat is ook weer deels persoonlijk.

• KeesFluitman
Katmi schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:04:
[...]

Het verschil tussen een snapdragon 710 en 835 is zo klein dat je het verwaarloosbaar kunt noemen voor 95% van de gebruikers, de 710 is een stuk snelller dan de 660 en zit qua nummers tussen de 821 en 835 in, feitelijk is het gewoon een licht getemde 835.

Los daarvan zou ik al niet meer voor de 8 gaan wegens het outdated 16:9 vierkante design en het feit dat je al bijna 1.5j van je updates hebt gehad maar dat is ook weer deels persoonlijk.
hey katmi. Thnx voor je reactie. waarom is een design outdated? Als ik dus nu een 1,5 jaar oud toestel koop, zal het na 2,5 jaar niet meer ondersteund worden?

Want dan betaal ik dus 70e meer voor:
- Betere Akkuduur
- Groter Scherm
- 4 jaar updates ipv 2,5
- Android One
- Outdated design!?

Ik heb de 8 net besteld, maar kan hem nog ruilen voor de 8.1. Ik vind die updates wel een belangrijke factor en android one klinkt ook aangenaam in mijn oren. Je design argument begrijp ik niet helemaal.

• Katmi
Met outdated bedoel ik die scherpe vierkante looks van een 16:9 toestel tov een 18:9 of 18.5:9 toestel, het is moeilijk uit te leggen maar je merkt het meteen als je een scherm van 16:9 langs een toestel met bv 18.5:9 scherm legt, voelt gewoon beter in de hand en ziet er moderner uit maar zoals ik zei dat is persoonlijk.
Ook is het veel leuker om bv een artikel of forum te lezen op een non 16:9 scherm omdat je meer lengte hebt.

De 8 is zeker geen slecht toestel voor de huidige prijs maar de 8.1 is gewoon voor mij meer van deze tijd, gaat meer dan een jaar langer updates krijgen want komt nu pas uit tov de 8 die al meer dan een jaar op de markt is en komt met Pie out the box dus Pie telt niet als 1 van je 2 Android updates dus krijg je ook nog Android Q en R op de 8.1.

Maar ik zit nu al een tijdje op non 16:9 toestellen en gewoon voor het leesgemak op internet etc zou ik al niet terugwillen naar een 16:9 display, maar zoals je ziet is dat nogal persoonlijk en geen direct feitelijk minpunt.
Uiteindelijk zal je zelf moeten kiezen

• KeesFluitman
Katmi schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:58:
Met outdated bedoel ik die scherpe vierkante looks van een 16:9 toestel tov een 18:9 of 18.5:9 toestel, het is moeilijk uit te leggen maar je merkt het meteen als je een scherm van 16:9 langs een toestel met bv 18.5:9 scherm legt, voelt gewoon beter in de hand en ziet er moderner uit maar zoals ik zei dat is persoonlijk.
Ook is het veel leuker om bv een artikel of forum te lezen op een non 16:9 scherm omdat je meer lengte hebt.

De 8 is zeker geen slecht toestel voor de huidige prijs maar de 8.1 is gewoon voor mij meer van deze tijd, gaat meer dan een jaar langer updates krijgen want komt nu pas uit tov de 8 die al meer dan een jaar op de markt is en komt met Pie out the box dus Pie telt niet als 1 van je 2 Android updates dus krijg je ook nog Android Q en R op de 8.1.

Maar ik zit nu al een tijdje op non 16:9 toestellen en gewoon voor het leesgemak op internet etc zou ik al niet terugwillen naar een 16:9 display, maar zoals je ziet is dat nogal persoonlijk en geen direct feitelijk minpunt.
Uiteindelijk zal je zelf moeten kiezen
dank voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat je me wel overtuigd hebt om nog te ruilen voor het nieuwere toestel. 70e is dat verschil wel waard. Nu er nog 4 jaar echt goed op passen.

• TheZoo

TheZoo

Animals Behind Bars

KeesFluitman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:12:
[...]

waarom zie ik dat niet wnnr ik de tweakers vergelijk functie gebruik? daar staat simpelweg Android 9.

Ik ken smartphones niet goed en maar zoek een eenvoudige, snelle ervaring, zonder poespas of voorgeinstalleerde shizzle met een soepele OS.

Ik wil liever niet een te grootte telefoon, daarom lijkt me 8 beter..maar wnnr het OS zo zeer uit maakt?

het lijkt me dat de leeftijd niet uitmaakt. Er zit daardoor niet minder spul in en het OS is geupdate...
Android One is een programma, geen versie, ik neem aan dat ze het daarom weglaten uit de vergelijking.
Het is i.i.g een kale Android installatie, het enige extra dingetje dat ik op de 8.1 heb gezien is een nokia support app.
Telefoon is inderdaad aan de grote kant, dus dat zou zeker een factor kunnen zijn om hem niet te nemen.
Daarnaast kan ik me verder aansluiten bij de opmerking van Katmi

• oldsmelly
Audiowaste schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:37:
[...]

https://community.phones....nect-with-samsung-gear-s3
Misschien helpt dit je verder. Onduidelijk of het een probleem is van Nokia, Android of de smartwatch.
Nou ik heb de Gear S3 maar aan een familie lid gegeven met een Samsung S8 plus en hop binnen 5 klaar met pairen :( :(

Maar goed ik gebruik al zeker een jaar of 3 nu een smartwatch en ik wil niet meer zonder dus ik heb nu een WearOS watch gekocht (Ticwatch pro).
Ik ga er vanuit dat dit wel goed zal gaan (anders gaat de 8.1 echt retour belsimpel !!!)

Edit: Het pairen met de TicWatch Pro ging voorspoedig en werkt vooralsnog naar behoren.

oldsmelly wijzigde deze reactie 11-01-2019 05:59 (6%)

MuziekLiefhebbert

• Audiowaste
Zojuist ook mijn Nokia 8.1 binnengekregen. Het instellen verliep vlot, alle instellingen en apps werden gelijk van mijn oude telefoon overgenomen.

Qua uiterlijk ziet en voelt de telefoon ook gelijk stevig aan. Nu maar eens een paar dagen mee aan de slag gaan.

• Xypod13
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-08 23:30
Heb m ook binnen sinds gister! Erg fijn ding! Werkt lekker vlot

• arnodoos
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09-05 11:25
Heb m ook binnen,jammer dat je de "full bezel" niet kan activeren. Was voor mij wel een belangrijk ding bij m'n keuze dus....

• satshow
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14:57
Ik heb hem ook sinds vandaag. Ik gebruik de nova launcher. Als ik op een icoontje klik dan komen er normaal van die instellingen. Echter zodra ik de app loslaat verdwijnt het weer.
Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen?

• oldsmelly
arnodoos schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:23:
Heb m ook binnen,jammer dat je de "full bezel" niet kan activeren. Was voor mij wel een belangrijk ding bij m'n keuze dus....
Je bedoelt de notch ?

Waarom is dat zo belangrijk als ik dat mag vragen?
Vreselijk toch beeld met een hap eruit ?

MuziekLiefhebbert

• oldsmelly
satshow schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:22:
Ik heb hem ook sinds vandaag. Ik gebruik de nova launcher. Als ik op een icoontje klik dan komen er normaal van die instellingen. Echter zodra ik de app loslaat verdwijnt het weer.
Idd dat heb ik hier ook , nog geen oplossing gevonden.

MuziekLiefhebbert

• KeesFluitman
satshow schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:22:
Ik zie het belang ook niet het beeld softwarematig te verklaren?

Heb sind gister de telefoon ook en ben er tot nu toe over te spreken. Stijlvol en vlot

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:21
Mocht iemand de overstap hebben gemaakt van de Nokia 8 naar de 8.1, deel dan vooral je ervaringen hier. Zelf ben ik nog aan het twijfelen.

• JB076
Zojuist besteld bij bol. Morgen in huis. Ben benieuwd!

• JKP
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
JB076 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:07:
Zojuist besteld bij bol. Morgen in huis. Ben benieuwd!
Weet je zeker dat het de 8.1 is geweest die je hebt besteld? Ik zie namelijk wel de Nokia 8, maar de 8.1 kom ik echt (nog) niet tegen op de website van Bol. Ze staan vooralsnog ook niet in de Pricewatch.

@JB076 Merkwaardig, ik keek gisterenmiddag/avond en kwam 'm nergens meer tegen. Blijkbaar zeer kort aangeboden (al komt ie ongetwijfeld wel weer terug).

JKP wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:43 (17%)

• Ski....
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:01
JKP schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:02:
[...]

Weet je zeker dat het de 8.1 is geweest die je hebt besteld? Ik zie namelijk wel de Nokia 8, maar de 8.1 kom ik echt (nog) niet tegen op de website van Bol. Ze staan vooralsnog ook niet in de Pricewatch.
Vreemd genoeg heb ik gisteren ook zitten kijken naar de bol site en en vandaag staat deze er idd niet meer op. (Op de pricewatch stond hij er gisteren trouwens ook op)

• JB076
100% zeker een 8.1 :Y

Eerste indrukken zijn heel positief.

JB076 wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:20 (48%)

• Steeffoon
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-09 15:44

Steeffoon

Android-nerd

De officiële releasedatum van het toestel is in Nederland 21 januari 2019. Daarom kan het voorkomen dat niet alle webwinkels hem aanbieden. De rest maakt zoals ik het zie gebruik van grijze import ;-)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

• KeesFluitman
Hier in zwitserland was ie al officieel uit. Eerste indruk ook prima. Mss doen ik nog wat akkutestjes.

Ik had wel vandaag ineens een paar irritante whatsapp crashes en youtube hangers. Maar ff kijken of dat app specifiek is.

• oldsmelly
Nu een aantal dage met de 8.1 in de weer geweest en dus een eerste conclusie.

Scherm : Top, goed afleesbaar in zonlicht en lekker scherp

Accuduur : Top , na een werkdag (05:30 - 16:00) beetje wazappen en algemeen internetten en vooral veel
muziek zeker nog 50% over

Connectiviteit: Top,nog geen enkele keer dat de bluetooth met mijn smartwatch en koptelefoon problemen
heeft gegeven

Geluid: Doordat deze telefoon Aptx-HD heeft is de kwaliteit met met mijn koptelefoon echt super !

Vooralsnog zeer tevreden met deze telefoon.

MuziekLiefhebbert

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:35
Steeffoon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:26:
De officiële releasedatum van het toestel is in Nederland 21 januari 2019. Daarom kan het voorkomen dat niet alle webwinkels hem aanbieden. De rest maakt zoals ik het zie gebruik van grijze import ;-)
Grappig, dat had ik me nog helemaal niet gerealiseerd. Vanaf vandaag zou hij dus echt "uit" zijn. Ik ben van plan er een te bestellen, maar ben nog even op zoek naar een hoesje. Misschien nog een weekje of twee wachten voordat die een beetje los komen.

• Nitein-Repart
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 04-09 12:39
De Nokia 8.1 moet toch echt de nieuwe hit van Nokia worden. Voor €400 een zeer compleet toestel en een waardige opvolger van de Nokia 8. Ik heb het gevoel dat er over een jaar nog steeds over de Nokia 8.1 gesproken wordt, aangezien het een klassieker wordt.

• Superdopje
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22-08 22:10
Ik heb de Nokia 8.1 ook al een tijdje in het vizier sinds mijn Nexus 5x ermee ophield voor de kerstvakantie. Ik ben erg gecharmeerd van een stock android telefoon. De tweakers hier die hem hebben aangeschaft, zijn jullie er nog steeds tevreden mee?

• Audiowaste
Na twee weken gebruik ben ik nog altijd meer dan tevreden over deze telefoon. Wat mij vooral positief opvalt:
- Een goed leesbaar scherm, ook in zonlicht.
- Mooie foto's
- Accu gaat prima mee.
- Stock Android

• Superdopje
Audiowaste schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:03:
Na twee weken gebruik ben ik nog altijd meer dan tevreden over deze telefoon. Wat mij vooral positief opvalt:
- Een goed leesbaar scherm, ook in zonlicht.
- Mooie foto's
- Accu gaat prima mee.
- Stock Android
Mee eens, ik las ergens dat als je hem gewoon normaal gebruikt, voor een beetje browsen, internetten en whatsappen je 2 dagen uit de batterij kan halen, klopt dat?

• Audiowaste
Superdopje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Mee eens, ik las ergens dat als je hem gewoon normaal gebruikt, voor een beetje browsen, internetten en whatsappen je 2 dagen uit de batterij kan halen, klopt dat?
Dat is inderdaad prima te halen, aangezien ik ook nog wel wat spellen speel.
De telefoon 13 uur geleden volledig opgeladen en heb op dit moment nog 85% over met 42 minuten schermgebruik.

• Superdopje
Audiowaste schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Dat is inderdaad prima te halen, aangezien ik ook nog wel wat spellen speel.
De telefoon 13 uur geleden volledig opgeladen en heb op dit moment nog 85% over met 42 minuten schermgebruik.
Nice, dat zijn mooie percentages. Hoe voelt de glazen achterkant van de telefoon? Glijd de telefoon makkelijk uit de hand en is hij vingerafdruk gevoelig? Er zijn namelijk nog niet veel hoesjes te koop zag/merkte ik.

@Audiowaste Bedankt voor het beantwoorden :)

• Audiowaste
Superdopje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Nice, dat zijn mooie percentages. Hoe voelt de glazen achterkant van de telefoon? Glijd de telefoon makkelijk uit de hand en is hij vingerafdruk gevoelig? Er zijn namelijk nog niet veel hoesjes te koop zag/merkte ik.

@Audiowaste Bedankt voor het beantwoorden :)
Het is wel redelijk glad, maar ik heb telefoons gehad van kunststof die een stuk gladder waren.
Uiteraard is het glas wel gevoelig voor vingerafdrukken maar dat is een scherm zelf ook altijd.

Overigens gebruik ik zelf wel een hoesje: pricewatch: Nokia 8.1 Slim Flip Case Blauw

• LameDog
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 22:14
Superdopje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:24:
Ik heb de Nokia 8.1 ook al een tijdje in het vizier sinds mijn Nexus 5x ermee ophield voor de kerstvakantie. Ik ben erg gecharmeerd van een stock android telefoon. De tweakers hier die hem hebben aangeschaft, zijn jullie er nog steeds tevreden mee?
Ik kijk ook naar deze telefoon als vervanger van een Nexus 5x. Ik aarzel wel tussen deze telefoon en de Pocophone F1, zijn er meer mensen die tussen deze toestellen aarzelen?
De redenen waarom ik voor de Nokia 8.1 zou kiezen zijn met name Android One en in mindere mate het design (er gaat toch een hoesje omheen). De Pocophone heeft weer als voordeel de prijs en de grote batterij.

Ik vind fotokwaliteit daarnaast erg belangrijk, dus ik ben wel benieuwd naar ervaringen met de camera.
Zijn er al mensen die de camera van de nokia 8.1 al goed hebben getest (en liefst ook kunnen vergelijken met de Nexus 5x en/of de Pocophone F1)?

• Superdopje
Audiowaste schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:55:
[...]

Het is wel redelijk glad, maar ik heb telefoons gehad van kunststof die een stuk gladder waren.
Uiteraard is het glas wel gevoelig voor vingerafdrukken maar dat is een scherm zelf ook altijd.

Overigens gebruik ik zelf wel een hoesje: pricewatch: Nokia 8.1 Slim Flip Case Blauw
Hoe zit je dan met de vingerprint sensor aan de achterkant?

• Audiowaste
LameDog schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:43:
Ik kijk ook naar deze telefoon als vervanger van een Nexus 5x. Ik aarzel wel tussen deze telefoon en de Pocophone F1, zijn er meer mensen die tussen deze toestellen aarzelen?
De redenen waarom ik voor de Nokia 8.1 zou kiezen zijn met name Android One en in mindere mate het design (er gaat toch een hoesje omheen). De Pocophone heeft weer als voordeel de prijs en de grote batterij.

Ik vind fotokwaliteit daarnaast erg belangrijk, dus ik ben wel benieuwd naar ervaringen met de camera.
Zijn er al mensen die de camera van de nokia 8.1 al goed hebben getest (en liefst ook kunnen vergelijken met de Nexus 5x en/of de Pocophone F1)?
Zelf heb ik ook getwijfeld tussen de Nokia 8.1 en de Pocophone F1, vanwege een aantal redenen heb ik voor de Nokia 8.1 gekozen:
  • De Pocophone heeft géén NFC
  • De MIUI schil op de Pocophone (ik wil geen root/custom roms meer)
  • De Pocophone heeft te veel bloatware
  • Updatebeleid van Nokia over het algemeen beter/li]
  • Design en materiaalkeuze van de Nokia
  • Pocophone ondersteunt geen DRM, daardoor kun je bijvoorbeeld geen Full HD Netflix kijken
Natuurlijk zijn er ook voordelen te benoemen ten opzichte van de Nokia, zoals een grotere accu en een betere processor. Maar persoonlijk betwijfel ik of je het verschil tussen de SD710 en SD845 wel zo heel erg goed merkt.
Superdopje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:20:
Hoe zit je dan met de vingerprint sensor aan de achterkant?
Dat hoesje heeft gewoon een opening voor de vingerafdrukscanner. Enige nadeel is wanneer je het hoesje helemaal openklapt dat je er dan niet bij kan

Audiowaste wijzigde deze reactie 21-01-2019 15:32 (9%)

• DeadMetal
  • Laatst online: 21:36
Ik heb een vraagje over de notch. Deze is behoorlijk groot. Bij m'n huidige telefoon staan er vaak aan de rechterkant 6 iconen (klok niet meegerekend). Gaat dat uberhaupt passen met de Nokia 8.1? Zo nee, hoe gaat het OS ermee om?

(trillen/niet storen, vpn, wifi/bluetooth, sim1, sim2 (beiden ook vaak nog met een extra aanduiding zoals 4G of LTE, accu)

• Audiowaste
DeadMetal schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:49:
Ik heb een vraagje over de notch. Deze is behoorlijk groot. Bij m'n huidige telefoon staan er vaak aan de rechterkant 6 iconen (klok niet meegerekend). Gaat dat uberhaupt passen met de Nokia 8.1? Zo nee, hoe gaat het OS ermee om?

(trillen/niet storen, vpn, wifi/bluetooth, sim1, sim2 (beiden ook vaak nog met een extra aanduiding zoals 4G of LTE, accu)
De klok staat aan de linkerkant.
In mijn geval heb ik 4 icoontjes aan de linkerkant staan: accu, wifi/signaal, 4G en niet storen (of trillen).
https://i.ibb.co/m8jvXLh/1.png

Vier icoontjes is gelijk ook het maximum, wanneer je er meerdere hebt dan komt er een punt te staan waardoor je ziet dat er nog meer meldingen zijn
https://i.ibb.co/nbk7zbw/2.png

• DeadMetal
Dank je. Hmm, da's niet ideaal. Heb je de mogelijkheid om een icoon naar de linkerkant te verplaatsen?

• Audiowaste
Zover ik weet is dat niet mogelijk, misschien dat er wel apps zijn die dat kunnen doen. Maar zoals het op dit moment werkt, voldoet het voor mij dus dat heb ik niet getest.

• oldsmelly
@DeadMetal

Deze telefoon heeft geen Notch !
Althans er is wel plaats voor maar deze staat niet aan !

oldsmelly wijzigde deze reactie 21-01-2019 19:24 (68%)

MuziekLiefhebbert

• Superdopje
oldsmelly schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:23:
@DeadMetal

Zoiets had ik inderdaad begrepen, ik kan zo 1,2,3 het artikel niet vinden maar ik meende ergens gelezen te hebben dat de notch nu standaard forced uit staat i.v.m een licentie probleem. (Ik weet niet of dit over de 8.1 ging)

Superdopje wijzigde deze reactie 21-01-2019 20:55 (4%)

• Luinwethion
  • Laatst online: 22-08 10:42
oldsmelly schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:23:
@DeadMetal

say what?

Een notch is de diaplay cut out, dt heeft die Nokia gewoon... Hoe de software om gaat en de opties die je hebt verschilt dan per fabrikant... dat valt meestal onder 3 categorieën
-Embrace the notch, oftewel, zoals de noch is gewoon zichtbaar, de achtergrond / content / kleur die zichtbaar is wordt ook in de oortjes getoond.

-Notch verbergen, de oortjes tonnen de notificaties en status iconen, maar hebben altijd een zwarte achtergrond, en dat stukje display wordt inactief bij afspelen van videos / games, vooral met OLED displays zie je vaak dus niet waar de display beëindig en waar de notch begint.

- Oortjes helemaal uitzetten, dan wordt de display stukje naast de notch helemaal niet gebruikt.

Ik ging er vanuit dat door Android One, dat Nokia alleen opties 1 en 3 mogelijk maken, maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Audiowaste schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:07:
[...]

De klok staat aan de linkerkant.
In mijn geval heb ik 4 icoontjes aan de linkerkant staan: accu, wifi/signaal, 4G en niet storen (of trillen).
[Afbeelding]

Vier icoontjes is gelijk ook het maximum, wanneer je er meerdere hebt dan komt er een punt te staan waardoor je ziet dat er nog meer meldingen zijn
[Afbeelding]
Interessant, mijn Pixel 2XL heeft natuurijk geen notch, maar google zet wel een Max limiet van 4 notificatie icoontjes aan de linker kant, maar de status iconen aan de rechterkant hebben geen limiet. (of beter gezegd ik kan dat limiet niet bereiken, de Max aantal iconen die ik kan krijgen is 6 (accu, BT, WiFi, mobiel netwerk, vpn en trilt/dnd). Heb je wel de mogelijkheid om bepaalde iconen uit te zetten? ik heb bijvoorbeeld 0 interesse in mijn mobiel bereik, de status van mijn VPN of BT verbinding lijkt me veel belangrijker om dat altijd in beeld te hebben.

• Audiowaste
De Nokia 8.1 heeft gewoon een notch, Allen is de achtergrond kleur zwart. Op dit moment kun je dat ook nog niet veranderen (naar mijn weten).

• jaydenjarno
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:54
twijfel heel sterk om mijn a5 2017 van Samsung te vervangen voor deze telefoon. Android one lijkt me zeker wat. Alleen de battery life is nog even een dingetje. de a5 2017 heeft een erg goede. Nu lees ik dt de 8.1 ook een goede accu heeft. Iemand die een vergelijkbare situatie heeft/had en wat meer kan vertellen?

• JB076
Ik heb een A5 van het werk en een 8.1 privé. Zo fantastisch vind ik die A5 qua batterij niet. Denk zelfs dat de 8.1 langer doet met zijn prik.

JB076 wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:20 (4%)

• SndBastard
Dit is ook wel een puntje in de gepolariseerdheid van reviews. Ik zag laatst een vergelijking waarin onder andere de Pocophone F1, de Xiaomi A2 lite (beide met 4000mAh) en de Nokia met 3500mAh voorkwamen.
Beide Xiaomi's kwamen voorbij met een groot pluspunt van de gigantische batterij; zonder echt naar online-uren te kijken, terwijl de Nokia hier 87,5% van heeft, en deze als minpunt kreeg. 3500 is prima, en voor mij goed genoeg. Of hij nou 30, 40 of 50%aan het einde van de dag over heeft maakt me niet zoveel uit, als het -20% is heb ik een uitdaging, en als het 90% is kan ik eindelijk weer eens gaan laden als de batterij onder de paar streepjes komt.

• Tonymalony
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-09 11:14
Hoe is de WiFi ontvangst van deze telefoon? Ik heb een Nokia 5 en de WiFi pakt ie niet altijd even goed op.

• oldsmelly
Vooralsnog niks te klagen niet beter of slechter dan de samsung die ik hiervoor had

MuziekLiefhebbert

• Audiowaste
Bij mij is de wifi ontvangt ook gewoon goed. Overigens heb ik nog nooit met een toestel wifi problemen gehad.

• KreacherBE
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 24-01 13:39
*knip*. Aankoopadvies hoort niet thuis in ervaringen topics. Wil je even een nieuw topic aanmaken in: Aankoopadvies Tablets en Telefoons. Je krijgt dan een template te zien, wanneer je dat volledig invult, kunnen wij jouw vervolgens erg goed adviseren.

rens-br wijzigde deze reactie 24-01-2019 13:17 (79%)

• DeadMetal
Luinwethion schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:03:
[...]
Heb je wel de mogelijkheid om bepaalde iconen uit te zetten? ik heb bijvoorbeeld 0 interesse in mijn mobiel bereik, de status van mijn VPN of BT verbinding lijkt me veel belangrijker om dat altijd in beeld te hebben.
Ik heb momenteel LineageOS o.b.v. Android 7 (andere telefoon) en kan daar inderdaad iconen aan en uitzetten.
Dat zit dan onder instellingen -> statusbalk -> systeempictogrammen
Weet niet of dat ook in nieuwere Android-versies zit.

DeadMetal wijzigde deze reactie 24-01-2019 14:27 (6%)

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:09

Case_C

[Team Carrack]

Zojuist de Nokia 8.1 besteld, hij doet vandaag mee met die 20% actie van MM!
Hoop 'm zaterdag te ontvangen, als ik alle berichten zo lees is 't een prima telefoon om weer wat jaren vooruit te kunnen :) .

Ben wel benieuwd naar de mogelijkheden van de dual-camera aan de achterkant? Dit was geen "tele"/wide angle combi dacht ik?

Case_C wijzigde deze reactie 25-01-2019 00:26 (25%)

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• Pagman
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:23
@Case_C Bedankt voor de tip dat de 8.1 in de aanbieding is!, Direct besteld voor €320.
Deze gaat dienen ter vervanging van mijn S8 waar ik al sinds aanschaf alleen maar problemen mee heb.

Mijn vader heeft de Nokia 6 en die is er nog steeds erg tevreden mee. Ben dus erg benieuwd naar de 8.1 :D

• KeesFluitman
Case_C schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 00:15:
Zojuist de Nokia 8.1 besteld, hij doet vandaag mee met die 20% actie van MM!
Hoop 'm zaterdag te ontvangen, als ik alle berichten zo lees is 't een prima telefoon om weer wat jaren vooruit te kunnen :) .

Ben wel benieuwd naar de mogelijkheden van de dual-camera aan de achterkant? Dit was geen "tele"/wide angle combi dacht ik?
Wat een dikke aanbieding al. Flinke pech voor ons.

• gpgekko
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:14
Nu ook een "grijze" variant op de MediaMarkt website in de aanbieding. Is overigens vooral een grijs gebied, want net als bij Coolblue gebruiken ze de afbeeldingen van de wijnrode (Iron) uitvoering. Maar die van Coolblue heb ik net retour gestuurd, bleek de zilvergrijze (Steel) uitvoering (van tevoren nog gevraagd aan de klantenservice ook, die verzekerde mij dat het de afgebeelde uitvoering zou zijn :F )
Zou toch handig zijn als ze dezelfde kleurnamen als Nokia zelf gebruiken. |:(

gpgekko wijzigde deze reactie 25-01-2019 12:01 (3%)

• SndBastard
Hier idem, ik was al een paar weken de boot aan het afhouden, maar vanmorgen eindelijk de knoop door gehakt, en gelukkig ineens nog met 80 euro korting ook... mijn Oneplus One van ruim 4 jaar oud gaat eindelijk vervangen worden. Voor 320 vind ik dat een heel redelijke prijs, en dat blijft een beetje in de buurt van wat ik destijds voor de oneplus heb betaald.
Hopelijk kan deze ook weer 4 jaar mee :)

SndBastard wijzigde deze reactie 25-01-2019 12:24 (6%)

• Mr. Freeze
Zijn er al mensen die de NFC chip gebruiken om te betalen met de N8.1? Zelf heb ik de indruk dat het net even wat soepeler gaat dan op mijn vorige Nokia 8 (helaas onherstelbaar beschadigd geraakt).

• Superdopje
gpgekko schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:00:
Nu ook een "grijze" variant op de MediaMarkt website in de aanbieding. Is overigens vooral een grijs gebied, want net als bij Coolblue gebruiken ze de afbeeldingen van de wijnrode (Iron) uitvoering. Maar die van Coolblue heb ik net retour gestuurd, bleek de zilvergrijze (Steel) uitvoering (van tevoren nog gevraagd aan de klantenservice ook, die verzekerde mij dat het de afgebeelde uitvoering zou zijn :F )
Zou toch handig zijn als ze dezelfde kleurnamen als Nokia zelf gebruiken. |:(
Had al een mail gestuurd naar coolbue klantenservice dat het de verkeerde afbeelding was bij de grijze variant.

• regmaster
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Kan één van de eigenaren iets zeggen over de snelheid van de GPS? Momenteel een Moto G6 plus en die heeft ruim een minuut nodig om een locatie fix te hebben in de open lucht, in de auto vaak 2 minuten of langer. Is de Nokia sneller?

• Superdopje
KeesFluitman schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:35:
[...]

Wat een dikke aanbieding al. Flinke pech voor ons.
De grijze is er nog bij MM

• Mr. Freeze
regmaster schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:30:
Kan één van de eigenaren iets zeggen over de snelheid van de GPS? Momenteel een Moto G6 plus en die heeft ruim een minuut nodig om een locatie fix te hebben in de open lucht, in de auto vaak 2 minuten of langer. Is de Nokia sneller?
Als ik een navigatie app opstart zoals Waze, Here of Google Maps heeft de Nokia direct de locatie, maar dat was op m’n vorige toestellen ook niet anders.

• KeesFluitman
Ik heb de telefoon al vorige week op volle prijs gekocht. Overigrns nog steeds tevreden.

• henkebek
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14-09 11:11
De grijze kost bij Coolblue 329 zie ik. Die paar euro extra tov MediaMarkt is t voor de veel betere service wel waard.

De kleuren zijn me totaal onduidelijk, MediaMarkt en Coolblue gebruiken voor grijs verschillende afbeeldingen en van de officiële site word ik ook niet veel wijzer.

De eerste reviews zijn wat gemixt. Vooral slome camera wordt hier en daar genoemd als nadeel. Is dat ook jullie ervaring?

• SndBastard
Bij mij stond er wel 3-5 dagen bij de MediaMarkt. Ik heb hem besteld en was vandaag toevallig in de buurt van MM Tilburg. Daar nog even binnen gelopen of hij toevallig op voorraad lag (want ongeduldig terwijl ik al 6 maanden aan het wikken en wegen ben wat te kopen).
Hoe dan ook, hij lag er niet, dus ik hoop dat 3-5 dagen gewoon 3-5 dagen is.

• martijneshuis
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11-09 19:04
Ik snap die aanbieding niet bij mm, heb de Nokia X7 6x 64gig voor 250 euro taal in het Nederlands met Android 9 wel gekocht bij eBay Engeland.
Niks mis mee hoor.
Kan bijna twee telefoons kopen?

• Mr. Freeze
henkebek schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:23:

De eerste reviews zijn wat gemixt. Vooral slome camera wordt hier en daar genoemd als nadeel. Is dat ook jullie ervaring?
Komende van een Nokia 8, de camera doet het prima en snel genoeg. De eerste keer dat je de camera opstart als ie niet meer in geheugen zit moet je heel even wachten, maar is echt geen issue. Het hele toestel is voor de rest gewoon lekker vlot en top afgewerkt.

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Vandaag de blauwe versie binnen gekregen van de MM. Al dat glas gaat nog wel even wennen zijn, nu nog even een geschikte hoes erbij bestellen. Want telefoons vallen nog wel eens.

Kijken of ik vandaag even de boel ga migreren van de oude. Eerste indrukken van het scherm zijn vooralsnog erg goed. Strak afgewerkt ook rondom de rear camera.

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• LameDog
Sinds afgelopen zaterdag de Nokia 8.1 in huis als vervanging van een Nexus 5x. Eerste indruk is positief:
- accu gaat met gemak een dag mee
- goede eerste indruk van de foto kwaliteit
- scherm is ook mooi
Het formaat is wel flink wennen en ik vind de notch echt niks, die is zo breed dat er heel weinig ruimte is voor de notificaties. Dan had ik liever geen notch gehad.

• DeadMetal
LameDog schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:33:
Het formaat is wel flink wennen en ik vind de notch echt niks, die is zo breed dat er heel weinig ruimte is voor de notificaties. Dan had ik liever geen notch gehad.
Vanwege de grootte van de notch heb ik besloten om de 8.1 toch maar niet aan te schaffen.

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Mijn eerste ervaringen.
- Glad, zeker oppassen wanneer je geen vette handen hebt, dan wil hij zo uit je handen glijden. Morgen komt een TPU hoesje binnen, dan is dat ook verholpen.
- Android One is nog wel wat wennen, moet het systeem nog wat meer naar mijn wensen instellen. Maar dat is een kwestie van uitzoeken/instellen.
- Camera is wel OK, maar dat is voor mij meer een bijzaak. Voor foto's zal ik m'n spiegelreflex nog wel blijven gebruiken :+ .
- De kleine notch is voor mij nu niet echt een probleem. Meldingen worden op standby toch midden op het scherm weergegeven. Dan is een miniscuul icoontje boven in beeld tijdens gebruik nou niet echt noodzakelijk. Maar ik heb ook geen bergen apps etc. die wat te melden hebben.
- Mis wel een lampje voorop voor meldingen, bijvoorbeeld bij laden, of hij vol is. Of er een bericht is. Maar wie weet is daarvoor iets in het scherm te regelen?

• LameDog
Het is wat mij betreft een nadeel, maar geen dealbreaker. Geen goede alternatieven vind ik.
Overigens werkt de vingerafdrukscanner voor m'n gevoel iets minder vlot dan die op de Nexus 5x. Ook mis ik de niet storen opties van m'n oude telefoon (kiezen tussen echt helemaal stil of alleen prioriteit), maar dat is denk ik een dingetje van Android 9 en niet zozeer van de Nokia.

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:35
Ik ben sinds zaterdag ook trotse eigenaar van een grijze 8.1 :D
Ik kom vanaf een Lenovo P2 en ben er erg gelukkig mee, veel verbeteringen en nog geen echte nadelen gevonden.
Mijn eerste bevindingen:
- Camera is echt stukken beter, zowel overdag als bij weinig licht. Ook de respons van de sluiter is een stuk sneller.
- Erg mooi en groot scherm. Notch vind ik er supergoed uitzien op de manier waarop het nu geimplementeerd is. Had iets minder breed mogen zijn om meer iconen kwijt te kunnen, maar kan me er niet aan storen.
- Android One / 9.0 Pie is ook een flinke vooruitgang vanaf 7.1. Vooral de nieuwe navigatie kan me erg bekoren.
- Telefoon voelt in zijn algeheel supersnel en soepel aan. Hoewel mijn P2 eigenlijk niet merkbaar trager is heb ik de 8.1 nog niet kunnen betrappen op een hapering.
- Batterijduur is wat korter dan bij de P2, maar die laatste is dan ook gigantisch en gaat meestal met gemak 2 dagen mee. Dat zal ik met deze (net) niet redden.
- Vingerafdrukscanner is supersnel en accuraat. Ook de veegbeweging om snel het meldingenoverzicht te laten zien is prettig IMHO.
- Verder vind ik de look en feel van het toestel ontzettend goed. Beetje wennen aan het gladde glas, maar is wel prettig. Als het goed is ligt er vandaag een TPU hoesje op de deurmat --> even kijken of dat prettig(er) is.
LameDog schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:24:
Het is wat mij betreft een nadeel, maar geen dealbreaker. Geen goede alternatieven vind ik.
Overigens werkt de vingerafdrukscanner voor m'n gevoel iets minder vlot dan die op de Nexus 5x. Ook mis ik de niet storen opties van m'n oude telefoon (kiezen tussen echt helemaal stil of alleen prioriteit), maar dat is denk ik een dingetje van Android 9 en niet zozeer van de Nokia.
Loop eens even door je instellingen, er is best wel eea in te stellen wat betreft niet storen / prioriteit. Kijk bij Instellingen -> Geluid --> Niet storen. Enige is inderdaad dat je niet meer bij het inschakelen zelf kunt kiezen tussen deze opties, daarvoor moet je even het settingsmenu induiken. Kan opzich ook snel genoeg door even de niet storen toggle in te houden.

Thedr wijzigde deze reactie 29-01-2019 13:56 (5%)

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• Mr. Freeze
Case_C schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:19:

- Mis wel een lampje voorop voor meldingen, bijvoorbeeld bij laden, of hij vol is. Of er een bericht is. Maar wie weet is daarvoor iets in het scherm te regelen?
Tijdens het laden kan je de ambient display toch aan laten? Dan zie je een zwart scherm met het accupercentage en de eventuele nieuwe meldingen. Kijk even bij instellingen.

Januaripatch is ook mooi op tijd :-)

@DeadMetal toch zonde dat je vanwege die notch een ander hebt gekocht, android heeft opties genoeg om je toch voldoende te informeren zodat je niets mist, maar hoe dan ook veel plezier met je nieuwe toestel.

Mr. Freeze wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:17 (17%)

• Audiowaste
Overigens is de beveiligingsupdate van januari nu beschikbaar.

• marrabel
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-09 16:12
Ik vind de Nokia 8.1 een mooi smartphone. Het enige wat me nog tegenhoudt is het formaat. Past deze nog in een broekzak, of is deze hiervoor te groot?

marrabel wijzigde deze reactie 30-01-2019 11:12 (37%)

• SndBastard
Ik heb zojuist een verzendingsnotificatie gehad van de Mediamarkt (morgen afgeleverd), dus verwacht dat ik hem morgenavond wel heb. Intussen heb ik ook bij Amazon een case besteld, dus naar verwachting kan de Oneplus One eindelijk met wel verdiend pensioen. Grappig - vandaag heb ik hem precies 4 jaar in gebruik.

• Audiowaste
marrabel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:52:
Ik vind de Nokia 8.1 een mooi smartphone. Het enige wat me nog tegenhoudt is het formaat. Past deze nog in een broekzak, of is deze hiervoor te groot?
Past bij mij prima in mijn broekzak. Maar ligt ook eraan hoe groot je broekzakken zijn :D

• Mr. Freeze
marrabel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:52:
Hij is vrijwel net zo groot als een iPhone 6,7 of 8plus. Misschien dat je die van iemand kan proberen?

• Konstantinus
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03-04 10:50
Pagman schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:08:
@Case_C Bedankt voor de tip dat de 8.1 in de aanbieding is!, Direct besteld voor €320.
Deze gaat dienen ter vervanging van mijn S8 waar ik al sinds aanschaf alleen maar problemen mee heb.

Mijn vader heeft de Nokia 6 en die is er nog steeds erg tevreden mee. Ben dus erg benieuwd naar de 8.1 :D
Hoe zijn de foto's van de Nokia 8.1 vergeleken met de Samsung S8?

• DeadMetal
Mr. Freeze schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:31:
[...]

@DeadMetal toch zonde dat je vanwege die notch een ander hebt gekocht, android heeft opties genoeg om je toch voldoende te informeren zodat je niets mist, maar hoe dan ook veel plezier met je nieuwe toestel.
Nog geen toestel gekocht, maar aankoop uitgesteld. Kijkend naar de geruchten rondom Nokia lijkt het erop dat aankomende modellen (6.2 cq 8.1 Plus, en 9) geen grote notch meer zullen bevatten. Hooguit een inkeping of gaatje in het scherm voor de camera. Daar wacht ik dan graag nog even op.

DeadMetal wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:44 (15%)

• golf1025
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 12:43
Thedr schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:46:
Ik kom vanaf een Lenovo P2 en ben er erg gelukkig mee, veel verbeteringen en nog geen echte nadelen gevonden.
Ik ben ook een tevreden Lenovo P2 gebruiker, maar zoek vooral een opvolger met een (veel) betere camera. Zou je de Nokia 8.1 alleen al vanwege de camera kopen? Ben benieuwd naar je overige plussen en minnen TOV de P2 nu je de Nokia hebt
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True