Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rijd ik over 10 jaar in een 2e hands Tesla model S?

Pagina: 1
Acties:

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09-12 15:25
Auto's worden steeds beter. Was mijn eerste autootje, een Renault 5, op tienjarige leeftijd al een wrak, tegenwoordig durf ik gerust een auto te kopen uit 2003, zeker als die goed is onderhouden. Voor een paar duizend euro koop je hele aardige auto.
Bij het uitkomen van de eerste hybrides hadden veel mensen hun bedenkingen; al die elektronica, dat blijft nooit heel. Die accu's, na een paar jaar zijn die óp en heb je niks meer aan je hybride. Ik heb er geen uitgebreide research naar gedaan, maar het lijkt allemaal nog best mee te vallen. Ik kan me herinneren dat men bij Autoweek in Klokje Rond een Prius 1 had met meer dan 200.000 km op de teller, en die reed nog prima (inclusief werkende accu's). Ook de Prius 2 houdt het volgens mij aardig vol en inmiddels rijden wij zelf alweer 2 jaar in een Prius 3 met 200.000 km op de teller en die rijdt echt uitstekend.

Hoe denken jullie dat het zal gaan met de volledig elektrische auto's van nu; kopen we over een jaar of 8 de eerste generatie Tesla S voor weinig geld, en hebben we er dan nog een hele aardige auto aan? Voor mij is het op dit moment echt een droomwagen; die vormgeving, die luxe, die prestaties. Als de accu-capaciteit nog 75-80% bedraagt tegen die tijd, dan kan ik er nog aardig mee vooruit. Er komen nu al bedrijfjes die de Tesla accu's vernieuwen of upgraden e.d., wellicht is dat tegen die tijd kostentechnisch best interessant. De Prius 3 kostte destijds zo'n 9000 euro en dat vind ik wel een mooie prijs voor een auto, 9-12000 euro. Als je ziet wat een Tesla model S nu nog waard is, dan ben ik benieuwd wat daar nog van over is tegen de tijd dat ik 'm voor 10000 mag kopen. Of kan ik meer uitgeven omdat de 'total cost of ownership' bij een elektrische auto minder wordt bepaald door brandstof en onderhoud?

Wat informatie die ik heb gevonden:
https://www.groen7.nl/dez...r-dan-600-000-km-gereden/
https://www.teslarati.com...cent-battery-degradation/

In beide gevallen is wel het accupakket vervangen, onder garantie...

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:45

Ligone

Moeha!

Als ik deze quote lees moet ik toch even raar kijken:
De hoeveelheid geld die er in onderhoud is gestoken valt te overzien, per kilometer komen de kosten uit op $ 0,05 (¤ 0,04). Het totaalbedrag over de vele kilometers is $ 19.000 (¤ 16.293), wat kan worden onderverdeeld in $ 6.700 (¤ 5.745) voor algemene reparaties en $ 12.000 (¤ 10.290) voor regulier onderhoud. Naar schatting is dat een achtste of een negende van wat er aan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor uitgegeven zou zijn.
Het jaartal staat er niet bij maar stel dat dit één van de eerste is dan is er 1715¤ uitgegeven aan regulier onderhoud. Dat zou 1/8 zijn van een brandstofmodel... 8)7
Dat kan je zelfs niet verantwoorden met die hoge km's.

Als die kosten effectief zo hoog zijn dan kan je bij 10 jaar waarschijnlijk 1tje voor 1000¤ kopen omdat niemand em wil! >:)

Ligone wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:55 (4%)

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10-12 01:04
De bouwkwaliteit van de eerste generatie(s) model S is behoorlijk slecht, maar als je er zeker van bent dat de belangrijkste onderdelen vervangen zijn en wat rammels voor lief neemt lijkt het me een goede auto. Qua onderhoud en aanschafprijs gaat een 2e hands tesla wel in de papieren lopen denk ik. De verzekering is duur, banden zijn niet goedkoop en omdat er nog niet heel veel Tesla's verkocht zijn in europa zijn de arbeidsuren en onderdelen ook vrij duur. Daartegenover staat dat je met een oude model S er gratis supercharging bij krijgt, al laad je je tesla elke dag bij je huis op, dus zal je niet heel veel op jaarbasis uitsparen (mits je taxichauffeur bent).

Ik denk niet dat je een model S moet kopen om economische redenen, misschien wordt een 2e hands model 3 wel interessanter, als het beter gebouwd en goedkoper in aanschaf en onderhoud is. Al vraag ik me af of de model 3 veel geleased gaat worden, omdat hij meer dan 50k gaat kosten en je Tesla-taks moet betalen. Dus denk ik dat je over 10 jaar een 2e hands BMW i3 of Nissan Leaf rijdt.

• Pendora
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:31
Ligone schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:54:

[...]

Het jaartal staat er niet bij maar stel dat dit één van de eerste is dan is er 1715¤ uitgegeven aan regulier onderhoud. Dat zou 1/8 zijn van een brandstofmodel... 8)7

Als die kosten effectief zo hoog zijn dan kan je bij 10 jaar waarschijnlijk 1tje voor 1000¤ kopen omdat niemand em wil! >:)
Volgens mij lees je het verkeerd om. Ze stellen (zoals ik het lees) dat bij een elektrische auto met een bepaald aantal kilometers de totale onderhoudskosten $19.000 zijn en bij een vergelijkbare auto maar dan met benzine motor $152.000. Al lijkt me dat dan weer erg hoog.

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02:08
Ligone schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:54:

[...]

Aan een brandstof auto betaal je 8x zo veel, dus daarom wil niemand een elektrische auto? Volgens mij gaat er iets fout, geld te veel?

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:33

AlexanderB

I void warranties!

Ik denk dat ze het afzetten tegen de directe concurrentie waar ie voor bedoeld is, het hogere D-segment. Als jij in een dure Mercedes rijd en alle onderhoud bij de dealer laat uitvoeren dan kan dat heeel hard gaan, een Tesla heeft bij wijze van spreken "alleen maar" banden, remblokken en ruitenwissers nodig, geen 8-12 bougies, distributieriem en andere zaken waarvoor die halve auto uit elkaar moet om er bij te komen.

Dat de Tesla in NL door alle voordeeltjes in een lease-categorie viel die betaalbaar is voor mensen die voorheen in een 4 cylinder hatchback reden, laat die onderhouds-vergelijking inderdaad een beetje scheef lopen.

Accu-afschrijving moet je inderdaad afzetten tegen benzineverbruik in TCO, en eigenlijk los zien van de afschrijving van de auto zelf, ook al word dat effectief samen één prijs bij verkoop.

AlexanderB wijzigde deze reactie 06-12-2018 13:40 (13%)

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:29

Richh

Zeg maar Richard

Een Prius is een auto van 25-30k. Die gaat nu inderdaad naar 5-10k op de occasionmarkt.

Een Tesla is een auto van ongeveer 4x zoveel. Het lijkt me niet enorm realistisch dat een dergelijke auto in goede staat net zover gaat zakken. Een luxe D-segmenter uit hetzelfde prijssegment zakt ook niet naar 5-10k :P en wat je dan nog vind in die prijsklasse, is totaal afgeragd.

Daarnaast speelt nog vraag/aanbod mee. De vraag zal waarschijnlijk hoog liggen, het aanbod is laag. Zeker omdat de rest van de kopers ook meerekent dat het per kilometer een stuk goedkoper is, en qua onderhoud eveneens, denk ik niet dat die prijzen zomaar zakken.
Het 'gezeik' over afnemende accucapaciteit kunnen we denk ik wel voorgoed vaarwel zeggen, dat is in iedere auto wel dermate gedebunked dat we dat niet meer mee hoeven te tellen. Prius, Tesla, vrijwel alles doet het nog top, zelfs ver boven de 200k km. Er zijn uitzonderingen, maar ook brandstofmodellen kennen maandagochtendmodelletjes.

Nee, ik geef je meer kans met een Model 3 of de Koreanen (Kona, Niro) over een jaar of 8 :P al denk ik dat die nog steeds best prijzig zijn en blijven.

Mijn PC

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Hkuit Nee, denk het niet.
De prijzen van dit soort auto's zakt niet zo snel als bijv. een Mercedes S-Klasse benzine

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik zie dat juist helemaal anders. Auto's van tegenwoordig worden steeds meer gemaakt als weg gooi gebruiksvoorwerpen. Zolang ze de eerste drie jaar maar probleemloos blijven rijden is het goed. Ik zie ook maar weinig "normale" auto's van nu die echte klassiekers worden. Het is vanuit een auto producent gezien ook helemaal niet interessant als je auto lang mee gaat, die zien liever dat er vaak een nieuwe wordt gekocht.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:00
Met die nieuwe subsidie regeling die in 2020 start voor EV's stijgt het aanbod in 2e hands EV's vanzelf zodra die uit de lease komen

Ik snap alleen niet waarom die subsidie begint bij 6000 euro in 2020 en daarna jaarlijks minder wordt, tot 2300 euro oid in 2025 geloof ik. Dus na 2025 rijden nagenoeg alle leaserts die lekker goedkoop een EV konden krijgen allemaal weer benzine :?

FastFred wijzigde deze reactie 06-12-2018 15:10 (49%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• SinergyX
  • Laatst online: 02:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

FastFred schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:08:
Met die nieuwe subsidie regeling die in 2020 start voor EV's stijgt het aanbod in 2e hands EV's vanzelf zodra die uit de lease komen

Ik snap alleen niet waarom die subsidie begint bij 6000 euro in 2020 en daarna jaarlijks minder wordt, tot 2300 euro oid in 2025 geloof ik. Dus na 2025 rijden alle leaserts die lekker goedkoop een EV konden krijgen allemaal weer benzine :?
Dat hoeft niet, als het buitenland net zo aantrekkelijk blijft als het nu is, gaan die dingen nog steeds direct richting buitenland.

Ik vraag me dan af wat de trend is van huidige auto's, die hebben al lang niet meer het doel 'onverwoestbaar' te zijn, maar eerder de lease-tijd door te komen en wie dan leeft, wie dan zorgt.
Pendora schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:23:
[...]

Volgens mij lees je het verkeerd om. Ze stellen (zoals ik het lees) dat bij een elektrische auto met een bepaald aantal kilometers de totale onderhoudskosten $19.000 zijn en bij een vergelijkbare auto maar dan met benzine motor $152.000. Al lijkt me dat dan weer erg hoog.
Mag aannemen dat dit inclusief brandstof is, zelfs als ik extreem commercieel reken, lijkt het me bijna onmogelijk ~130k uit te geven aan een auto met bepaalde kilometer stand.

Ik neem aan dat ze dit vanuit lage km-standen extrapoleren, als ik in 20k mijn remmen, distributie, uitlaat, versnellingsbak en turbo laat doen, kan die 9x hoger wel kloppen, maar vergeten alleen dat die onderdelen tot minimaal 100k km's langer nog mee gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:44
Mooi topic! Afgelopen weekend hier ook een discussie over gehad. Ik vraag mij af of de EV's een soort van tussenstation zijn totdat er iets beters op de markt komt. Eén omdat het huidige max bereik mij niet kan overtuigen, en twee - hoe gaan deze auto's het doen als occasions?
Ik wordt al huiverig van een 2e hands telefoon vanwege de accu, laat staan een auto. Of zijn deze accu's dusdanig goed, dat hier geen rekening mee hoeft te worden gehouden?
Hkuit schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:32:
Als de accu-capaciteit nog 75-80% bedraagt tegen die tijd, dan kan ik er nog aardig mee vooruit.
Precies dit dus. Dat verlies aan capaciteit klinkt misschien nog niet zo gek, maar dat komt dus neer op 100 km minder bereik voor bv een Nissan Leaf, waar je dan nog geen 300km kan halen. En dat kan voor een grote groep mensen net te weinig worden, en zeker als in de koude maanden dat nog minder wordt.

Tegen de tijd dat je een Tesla S zou kunnen kopen voor EUR 10K, zou deze qua aandrijflijn misschien nog wel even meekunnen, maar hoe zit het met de rest van de auto? Kan mij voorstellen dat het interieur is uitgewoond, ophanging gaar is etc. (gezien een Tesla S met +500k km nu nog ruim EUR 30k doet).

renegrunn wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:03 (64%)

• Bugles1984
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 08-12 19:10
renegrunn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:18:
Mooi topic! Afgelopen weekend hier ook een discussie over gehad. Ik vraag mij af of de EV's een soort van tussenstation zijn totdat er iets beters op de markt komt. Eén omdat het huidige max bereik mij niet kan overtuigen, en twee - hoe gaan deze auto's het doen als occasions?
Ik wordt al huiverig van een 2e hands telefoon vanwege de accu, laat staan een auto. Of zijn deze accu's dusdanig goed, dat hier geen rekening mee hoeft te worden gehouden?

[...]

Precies dit dus. Dat verlies aan capaciteit klinkt misschien nog niet zo gek, maar dat komt dus neer op 100 km minder bereik voor bv een Nissan Leaf, waar je dan nog geen 300km kan halen. En dat kan voor een grote groep mensen net te weinig worden, en zeker als in de koude maanden dat nog minder wordt.
Wat je zelf al zegt.

Na twee jaar gebruik van een mobiel, die worden altijd wel gebruikt voor een tweede rondje. De verhoudingen zijn natuurlijk anders vergeleken met de grote accu's van de auto's.

Maar toch het lijkt me best reëel. 8)

Ik ben benieuwd de toekomst zal het zeggen.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23:51
Droom je ervan om vaak naar de garage te moeten? Kun je ridicule verzekeringspremie ophoesten? Is het antwoord op beide vragen nee? Neem geen tesla. Vanuit technische duurzaamheid kun je in Nederland geen slechtere auto kopen. Daarnaast vermoed ik dat de allrisk verzekering de pan uit reist omdat een klein deukje soms al zorgt voor een Total loss

• SinergyX
  • Laatst online: 02:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

renegrunn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:18:

Tegen de tijd dat je een Tesla S zou kunnen kopen voor EUR 10K, zou deze qua aandrijflijn misschien nog wel even meekunnen, maar hoe zit het met de rest van de auto? Kan mij voorstellen dat het interieur is uitgewoond, ophanging gaar is etc. (gezien een Tesla S met +500k km nu nog ruim EUR 30k doet).
De vraag is dan welke innovaties ze de komende 10 jaar nog kunnen doen, huidige 'oude' electrische auto's moet je blij zijn de 200km aan te tikken, die Fluenze komt volgens mij niet eens over de 100km heen. Al heb je daar wel een verplichte accu-huur (best prijzig), dat je in de basis je niet druk hoeft te maken met de gezondheid van de accu's, maar meer het achterlopen van jaren aan innovatie om bereik te verbeteren (of snellere oplaadtechnieken).

Maar bij Tesla komt er nog meer bij kijken, schadeherstel is bizar duur, maar levert Tesla tegen die tijd nog support op de software? Zijn bepaalde (specifieke) onderdelen tegen die tijd nog wel te koop? Tesla ramt er nu wel 1 naar de andere auto uit, maar wat doen ze met het oude park over 10 jaar? Je ziet nu al voor sommige 10 jaar oude auto's dan onderdelen (buiten aftermarket) al niet zo makkelijk meer te krijgen zijn.

(buiten innovatie hoop ik hoofdzakelijk dat ze electrische auto's minder lelijk maken..)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• rluitjes
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 08-12 13:46
De kosten lijken laag bij vergelijkingen door die garantie.
Het valt of staat met de onderhoudskosten na de die periode.

• Zebby
  • Laatst online: 23:28

Zebby

Gamed

Tesla Model S is een "premium" auto, dus nee tenzij deze afgeraffeld wordt zal je hem niet snel <20k gaan vinden. Ik zou wel willen, maar ik denk dat je eerder een 2018 Leaf/Kona kan vinden in 2028 voor 5-6k dan een 2014 Tesla Model S :)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 02:09
@Hkuit De goedkoopste Model 3 gaat zo’n 35.000$ kosten.

Zodra Tesla er meer nieuw kan produceren dan er op dat moment vraag is, gaat deze ook afschrijven.. Na enkele jaren (zeg: over 2.5-5 jaar) kan je deze ook rond de 15K wel vinden.

Gezien er ook subsidies komen, kan het zomaar heel snel gaan. (2.5j oude basis model?)

Stef87 wijzigde deze reactie 06-12-2018 19:58 (3%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:18

Yucon

*broem*

Elektrische auto's zijn weliswaar eenvoudiger in onderhoud, maar ook geslotener. Hoewel wettelijk wel wat aan de stoelpoten gezaagd wordt denk ik dat het toch nog wel een tijdje zo is dat het onderhoud zo goedkoop is als dat de fabrikant het de consument gunt dat het is. Dat staat niet perse in relatie met de werkelijke kosten, en waarschijnljk wordt dat gewoon net onder de prijs van het onderhoud van een benzineauto.

Daarom schat ik in dat zo'n oude tesla tegen die tijd een even diepe put is als wanneer je nu een afgeragde A8 koopt. Leuk spul, tot er een keer nieuwe draagarmen of iets dergelijks onder moeten.

• Hkuit
Dank, dank voor de vele reacties in zo'n korte tijd.

Nog wat toelichting:
Ik had een soort toekomstige opvolger in gedachten van wat nu de Citroën XM is of de Volvo 850 of, in een hogere klasse, inderdaad de Mercedes S-klasse of BMW 5-serie. In mijn vrije tijd wil ik nog wel eens likkebaardend naar sites gaan als die van MIC Exclusive in Zeeland, die oude auto's verkoopt met een goede onderhoudshistorie, zoals https://www.micexclusive.nl/aspensilber-bmw-528i-sedan . Mooi toch, voor 5000 euro, met 200.000 km op de teller?

Wat betreft de reacties; worden auto's echt aantoonbaar slechter? Op dit moment is ruim de helft van alle auto's in Nederland meer dan 9 jaar oud (zie CBS site), zou dit over 10-20 jaar niet meer kunnen omdat de auto's zoveel slechter worden? Er gaat zeker iets veranderen; diesel rijden was bijvoorbeeld tot voor kort zeer acceptabel en dit is in korte tijd veranderd. Hoe vergaat het de benzine-auto's uit 2010? En die van nu?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Als je wat blogs (en vlogs) van Tesla rijders kijkt zul je opmerken dat ze erg vaak terug moeten naar de Dealer. En dan alleen Tesla, want niemand anders kan het.

En dan gaat het over dingen vervangen onder garantie of coulance. Niet iets kleind, maar hele accu's, aandrijflijnen en deurmechanismen.
Die garantie en coulance is uiteindelijk op. En dan zit je, net als bij een oude mercedes, met een hele zware auto waar je veel geld in onderhoud moet investeren om van de auto te blijven genieten.
Bugles1984 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:56:
[...]
Na twee jaar gebruik van een mobiel, die worden altijd wel gebruikt voor een tweede rondje. De verhoudingen zijn natuurlijk anders vergeleken met de grote accu's van de auto's.
De accu's in elektrische auto's worden niet tot het randje geduwd. In de telefoon wel. Want alle kubieke mm in de smartphone moet worden benut, en aangezien de chip en software ontwikkelingen nog zo ontzettend snel gaan kost een smartphone (met een enorm scherm) veel energie. De accu in een smartphone kan veel langer mee als deze op een conservatieve methode gebruikt wordt. Minder snel ontladen, minder diep ontladen, niet te snel laden, temperatuur begrensd laden. Maar dan moet je bijvoorbeeld de accu van een iPhone X nemen, met de snelheid van een iPhone 3, en laden duurt weer letterlijk de hele nacht.
Dat wil niemand.

In de auto kan dat wel, want daar is het anderson. Niemand accepteert het als de accu na twee jaar de helft van zijn capaciteit kwijt is. Dus zit daar een geavanceerd batterij management systeem in wat de laad/ontlaadstroom begrensd op basis van de temperatuur en huidige capaciteit van de accu.

Als de accu's daarna "versleten" zijn komt dat omdat de accu's het piekvermogen voor accelereren niet meer kunnen leveren. Ze zijn echter nog steeds toepasbaar in minder veeleisende applicaties, zoals powerwalls.

• Zebby
  • Laatst online: 23:28

Zebby

Gamed

Hkuit schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:43:
Dank, dank voor de vele reacties in zo'n korte tijd.

Nog wat toelichting:
Ik had een soort toekomstige opvolger in gedachten van wat nu de Citroën XM is of de Volvo 850 of, in een hogere klasse, inderdaad de Mercedes S-klasse of BMW 5-serie. In mijn vrije tijd wil ik nog wel eens likkebaardend naar sites gaan als die van MIC Exclusive in Zeeland, die oude auto's verkoopt met een goede onderhoudshistorie, zoals https://www.micexclusive.nl/aspensilber-bmw-528i-sedan . Mooi toch, voor 5000 euro, met 200.000 km op de teller?

Wat betreft de reacties; worden auto's echt aantoonbaar slechter? Op dit moment is ruim de helft van alle auto's in Nederland meer dan 9 jaar oud (zie CBS site), zou dit over 10-20 jaar niet meer kunnen omdat de auto's zoveel slechter worden? Er gaat zeker iets veranderen; diesel rijden was bijvoorbeeld tot voor kort zeer acceptabel en dit is in korte tijd veranderd. Hoe vergaat het de benzine-auto's uit 2010? En die van nu?
Ja en nee. Meer techniek betekent meer kans op fouten, en dat wordt na een tijdje niet meer echt bijgewerkt. Ook lijkt het erop dat waar men eerst van leerde nu weer te vergeten en gaan we op vlak van roestbestendigheid er weer op achteruit met die kleine klasse auto's. Zaken worden toch minder gemaakt om lang mee te gaan, zo is de wereld wel veranderd ja.

Als je kijkt op die site zie je overigens een meer representatieve optie als de Model S, namelijk de RS6. Die zou destijds vergelijkbaar gekost hebben als de Tesla, en kost na 15 jaar nog vrolijk 30k. Zo ook de M5.
Mooie bakken, absoluut, maar met MRB, belabberde veiling voor huidendaagse standaarden en de verminderde toegang in steden niet echt een goede optie me dunkt.

• renegrunn
Stef87 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:57:
@Hkuit De goedkoopste Model 3 gaat zo’n 35.000$ kosten.

Zodra Tesla er meer nieuw kan produceren dan er op dat moment vraag is, gaat deze ook afschrijven.. Na enkele jaren (zeg: over 2.5-5 jaar) kan je deze ook rond de 15K wel vinden.

Gezien er ook subsidies komen, kan het zomaar heel snel gaan. (2.5j oude basis model?)
Ja, daar is het model 3 verhaal groot mee geworden, die prijs van USD 35k. Toevallig zijn gisteren de prijzen (niet instapmodel) voor een aantal Europese landen, waaronder NL bekend gemaakt. Vanaf (trom-geroffel), EUR 59k. Dus die ga je voorlopig niet voor rond de 15k vinden :)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 02:09
renegrunn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:12:
[...]

Ja, daar is het model 3 verhaal groot mee geworden, die prijs van USD 35k. Toevallig zijn gisteren de prijzen voor een aantal Europese landen, waaronder NL bekend gemaakt. Vanaf (trom-geroffel), EUR 59k. Dus die ga je voorlopig niet voor rond de 15k vinden :)
Eind 2019 moet wel lukken denk ik. Ik hoop sneller uiteraard

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als alles tegenzit, is de electrische hype snel voorbij: https://newatlas.com/elec...liquid-wonder-fuel/57488/ (veeeel cookie-meuk); screenshot op ImgBB gegooid screenshot op ImgUR gegooid

Uiteindelijk zal de tijd het moeten uitwijzen; ikzelf ben er absoluuut nog niet uit of & wat de komende 20 jaar gaat brengen maar "de overheden" weten ons wel al te vertellen dat in 2035 ofzo je geen auto meer kan aanschaffen die loopt op fossiele brandstoffen.

MAX3400 wijzigde deze reactie 06-12-2018 23:56 (15%)

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:05
NoFearCreations schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:54:
Ik zie dat juist helemaal anders. Auto's van tegenwoordig worden steeds meer gemaakt als weg gooi gebruiksvoorwerpen. Zolang ze de eerste drie jaar maar probleemloos blijven rijden is het goed. Ik zie ook maar weinig "normale" auto's van nu die echte klassiekers worden. Het is vanuit een auto producent gezien ook helemaal niet interessant als je auto lang mee gaat, die zien liever dat er vaak een nieuwe wordt gekocht.
Leasemarkt is zo’n beetje de belangrijkste afzetmarkt voor merken als Mercedes, Audi Tesla enz. En laat verwachte afschrijving daar nou een enorme rol spelen in de leaseprijs

@Hkuit zo’n youngtimer kan zeker interessant zijn, maar het is ook een liefhebbersauto natuurlijk. Het blijft een forse prijs voor een auto van 21 jaar oud, die 5K. De technologie heeft niet stilgestaan ondertussen.

Of een Tesla daar over 15 jaar tussen zal staan, I doubt it. De Tesla gaat qua prijs mee met de E segment, qua kostprijs zelfs met nog een segment hoger. Maar de kwaliteit is toch niet zo duurzaam. Van de zomer stond er een test over in de Autoweek, waaruit bleek dat Tesla model S occasions toch wel wat gebreken hadden die je eerder bij C segmenters verwacht. Als je echt geïnteresseerd bent, wil ik dat stuk wel opzoeken voor je

Als je dan toch een Amerikaanse youngtimer topsedan wilt, @NiGeLaToR rijdt volgens mij in een cadillac cts youngtimer... daar gaat mijn hart een stukje sneller van kloppen dan zo’n gehypede Tesla met stofzuigermotor. En die zijn écht goedkoop tweedehands (in aanschaf dan, niet qua brandstof :P ) vergeleken met de europese concurrentie

nino_070 wijzigde deze reactie 07-12-2018 13:49 (40%)

• renegrunn
Stef87 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:37:
[...]

Eind 2019 moet wel lukken denk ik. Ik hoop sneller uiteraard
Sarcastisch bedoeld? hoop ik
nino_070 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:35:
[...]

Bullshit. Leasemarkt is zo’n beetje de belangrijkste afzetmarkt voor merken als Mercedes, Audi Tesla enz. En laat verwachte afschrijving daar nou een enorme rol spelen in de leaseprijs
Nou nou, rustig maar. Denk om je hart!

Ik denk waar @NoFearCreations op doelt is dat de leasemarkt de laatste jaren is (en wordt) overspoelt met 3-cilinder grasmaaiers waar 120-140pk uit wordt geperst. Die wagens gaan veel minder lang mee, en dat is ook helemaal niet raar (!). Autoweek die jij ook al aanhaalde, ziet dit vaak terugkomen bij hun rubriek 'Klokje rond'. Relatief nieuwere auto's met een hoge km-stand hebben vaak meer mankementen dan auto's van rond 2000-2010.

renegrunn wijzigde deze reactie 07-12-2018 08:27 (63%)

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:53

Bezulba

Formerly known as Eendje

FastFred schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:08:

Ik snap alleen niet waarom die subsidie begint bij 6000 euro in 2020 en daarna jaarlijks minder wordt, tot 2300 euro oid in 2025 geloof ik. Dus na 2025 rijden nagenoeg alle leaserts die lekker goedkoop een EV konden krijgen allemaal weer benzine :?
Het is een kip en ei verhaal. Er zijn weinig elektrische auto's omdat er weinig oplaadpunten zijn. Er zijn weinig oplaadpunten omdat er weinig elektrische auto's zijn.

Met zo'n subsidie is dus de bedoeling om een heel stuk meer e-auto's de weg op te krijgen, zorgen dat daardoor ook de oplaadpunten rendabel worden en dan de subsidie af te bouwen zodat de markt verder z'n gang kan gaan.

Anders krijg je HRA praktijken wat defacto gewoon betekent dat de woningen duurder zijn omdat je toch renteaftrek krijgt en dus meer kan betalen.

blup

• renegrunn
Bezulba schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:32:
[...]

Het is een kip en ei verhaal. Er zijn weinig elektrische auto's omdat er weinig oplaadpunten zijn. Er zijn weinig oplaadpunten omdat er weinig elektrische auto's zijn.
Weinig oplaadpunten? https://raivereniging.nl/...ieke-laadpalen-in-eu.html

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tjah, we hebben meer oplaadpunten dan Polen. Verrassend.

Mijn punt is, dat de infrastructuur pas komt als er vraag naar is. En die vraag komt veel langzamer op gang zonder subsidie. Daarnaast wil je niet tot in den treure dat blijven subsidiëren en daarom loopt de regeling langzaam af.

blup

• renegrunn
Bezulba schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:37:
[...]

Tjah, we hebben meer oplaadpunten dan Polen. Verrassend.

Mijn punt is, dat de infrastructuur pas komt als er vraag naar is. En die vraag komt veel langzamer op gang zonder subsidie. Daarnaast wil je niet tot in den treure dat blijven subsidiëren en daarom loopt de regeling langzaam af.
Nouja, ik heb juist het idee (gevoel) dat die infrastructuur al juist enorm ge-pushed wordt. Ik weet niet waar jij woont, maar bij mij in de omgeving (A'dam), is er niet 1 straat waar niet een aantal oplaadpunten staan. Daarnaast, vrijwel alle tankstations hebben of krijgen ook oplaadpunten. En zie je het bij de meeste bedrijven / hotels / vliegvelden etc. ook al verschijnen.

Ik denk zelf dat het meer mee te maken heeft dat een EV voornamelijk op basis van lease interessant is, en die mogelijkheid heeft niet iedereen (nodig).

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

renegrunn schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:41:
[...]

Nouja, ik heb juist het idee (gevoel) dat die infrastructuur juist enorm ge-pushed wordt. Ik weet niet waar jij woont, maar bij mij in de omgeving (A'dam), is er niet 1 straat waar niet een aantal oplaadpunten staan. Daarnaast, vrijwel alle tankstations hebben of krijgen ook oplaadpunten. En zie je het bij de meeste bedrijven / hotels / vliegvelden etc. ook al verschijnen.

Ik denk zelf dat het meer mee te maken heeft dat een EV voornamelijk op basis van lease interessant is, en die mogelijkheid heeft niet iedereen (nodig).
En die zijn er gekomen omdat de vraag er was na de flinke kortingen op elektrisch leasen. Die regeling is nu weg (of iig minder) en nu komt er dus iets nieuws vanaf 2020 om hetzelfde effect te versterken.

Maar goed, mijn reactie ging op de poster die zich afvroeg waarom de subsidie naar beneden ging, niet waarom hij er in de eerste plek is.

blup

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10-12 11:07

TheDudez

Usenet stofzuiger!

https://www.want.nl/tesla-model-elon-musk-problemen/ Als ik dit zo lees wil je geen model s. Alleen voor hipsters.

Tesla staat nou niet echt bekend om zijn goede auto's. Zie ook.
https://www.autoblog.nl/n...-betrouwbare-autos-114384

Usenet handleidingen

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:15
Ik zit ook op de Model S te wachten, maar dan om te slopen... Het lijkt me leuk mijn mijn Volkswagen T1 (zie mijn avatar) in de toekomst om te bouwen naar elektrisch. Maar alleen als de motor op is; ik heb er net een 1600cc type 1 boxer in gehangen afkomstig van een brandweerpomp uit 1984. Tegen de tijd dat het motortje op is, is elektrisch vast helemaal mainstream en staat het web vol met ombouwhandleidingen. Het ultieme milieuvriendelijke rijden lijkt mij. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:08
[...]

Als je dan toch een Amerikaanse youngtimer topsedan wilt, @NiGeLaToR rijdt volgens mij in een cadillac cts youngtimer... daar gaat mijn hart een stukje sneller van kloppen dan zo’n gehypede Tesla met stofzuigermotor. En die zijn écht goedkoop tweedehands (in aanschaf dan, niet qua brandstof :P ) vergeleken met de europese concurrentie
Jeej, klopt, al is de vervanging bijna geïmporteerd 8)
Punt is dat veel km's maken altijd slechter voor het milieu is dan weinig km's maken. Daarbij is het vroegtijdig afscheid nemen van auto's ook niet efficient voor de moeite die het heeft gekost om deze te bouwen. Lastig dilemma dus. Je Tesla volgooien met kolenstroom werkt voor het CO2 probleem net zo min, al scheelt het onderweg uiteraard uitstoot in de bebouwde kom.

Al met al is dé oplossing er nog niet helemaal, maar we komen er wel. En tjah, of ik nu 1:9 rij met een CTS of 1:10 met een Picanto maakt dan weinig uit. Want bijzonder veel 'zuinige' auto's zijn in de praktijk net zulke 'benzineslurpers' als mijn auto.

• renegrunn
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:59:
[...]

Jeej, klopt, al is de vervanging bijna geïmporteerd 8)
Punt is dat veel km's maken altijd slechter voor het milieu is dan weinig km's maken. Daarbij is het vroegtijdig afscheid nemen van auto's ook niet efficient voor de moeite die het heeft gekost om deze te bouwen. Lastig dilemma dus. Je Tesla volgooien met kolenstroom werkt voor het CO2 probleem net zo min, al scheelt het onderweg uiteraard uitstoot in de bebouwde kom.

Al met al is dé oplossing er nog niet helemaal, maar we komen er wel. En tjah, of ik nu 1:9 rij met een CTS of 1:10 met een Picanto maakt dan weinig uit. Want bijzonder veel 'zuinige' auto's zijn in de praktijk net zulke 'benzineslurpers' als mijn auto.
Klopt, er zijn wat studies gedaan die inschatten dat de huidige EV's ongeveer een 20% kleinere CO2 footprint hebben over de hele lifecycle: productie, uitstoot, recycling etc. Dus écht zoden aan de dijk doet het vooralsnog niet, maar het begin is er.

Die 20% is overigens deels afhankelijk van in welk land je woont. In Nederland gaat deze aardig op, maar bijvoorbeeld in Noorwegen, waar ze bijna geheel op waterkracht energie leven, is het verschil een stuk groter.

renegrunn wijzigde deze reactie 07-12-2018 09:11 (9%)

• FastFred
  • Laatst online: 19:00
TheDudez schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:46:
https://www.want.nl/tesla-model-elon-musk-problemen/ Als ik dit zo lees wil je geen model s. Alleen voor hipsters.

Tesla staat nou niet echt bekend om zijn goede auto's. Zie ook.
https://www.autoblog.nl/n...-betrouwbare-autos-114384
Ja, lekkere dooddoener altijd.

Ik rij liever ook geen Volkswagen of Audi, want die Duitse degelijkheid van begin deze eeuw zijn ze al lang kwijt, maar iedereen blijft die meuk maar kopen 8)7

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Hkuit
[...]
Bullshit. Leasemarkt is ...
Ik weet niet of ik in mijn eigen topic mag modereren maar...
Bedankt voor je goede bijdrage nino_070, maar mag ik je vragen om dit soort woorden te vermijden? Serieus, je haalt daarmee een discussie naar beneden en dat is zonde. Als ik met dat soort woorden wil discussiëren dan zijn er genoeg andere mogelijkheden op internet... ;(

Wat de inhoud van je bericht betreft;
ik vind een Cadillac ook gaaf, maar ik voel ook een zekere verantwoordelijkheid als wereldburger. Als ik een oude diesel zie rijden waar zo'n zwarte wolk achteruit komt, dan hoop ik echt dat we daar snel vanaf zijn. Nou is een Cadillac op benzine minder dramatisch, maar een verbruik van 1 op 10 of zo is ook niet meer van deze tijd, vind ik. Vandaar mijn fascinatie voor Tesla e.a.; ik wek grotendeels mijn eigen elektrische energie op, dus dan zou ik een mooie auto hebben zonder de invloed op het milieu.

• Hkuit
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:59:
[...]

haha, dat laatste argument hoor ik vaker van mensen met dikke auto's. "Mijn Audi A6 rijdt ook 1 op 12"; ja, op de snelweg, bij 110 km/u, enz. Het gemiddelde verbruik ligt echt hoger. Ik gun je jouw Cadillac van harte hoor, maar hier ben je jezelf voor de gek aan het houden...

Er zijn vast Picanto's die 1 op 9 rijden, maar als je op Spritmonitor of de verbruikshoek van Autoweek kijkt dan zie je wat ze in de praktijk doen. Mijn Prius rijdt 1 op 25 volgens Toyota. Wij rijden er 1 op 18 mee, een stuk onzuiniger maar toch nog steeds best leuk voor een flinke vierzits wagen.

• NiGeLaToR
Hkuit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:18:
[...]

haha, dat laatste argument hoor ik vaker van mensen met dikke auto's. "Mijn Audi A6 rijdt ook 1 op 12"; ja, op de snelweg, bij 110 km/u, enz. Het gemiddelde verbruik ligt echt hoger. Ik gun je jouw Cadillac van harte hoor, maar hier ben je jezelf voor de gek aan het houden...

Er zijn vast Picanto's die 1 op 9 rijden, maar als je op Spritmonitor of de verbruikshoek van Autoweek kijkt dan zie je wat ze in de praktijk doen. Mijn Prius rijdt 1 op 25 volgens Toyota. Wij rijden er 1 op 18 mee, een stuk onzuiniger maar toch nog steeds best leuk voor een flinke vierzits wagen.
Het is voor mij geen argument hoor ;)
Ik weet door m’n tankpas exact wat ik verbruik en wat andere autos verbruiken en er zijn hele zuinige kleine autos maar er zijn er ook die de helft wegen van mijn auto en bijna net zoveel benzine verbruiken. Kan er niets aan doen.

Prima dat het voor veel mensen een argument is maar met de hoeveelheid km’s die ik rij gaat het om enkele honderden euros per jaar of ik deze auto of een zuiniger exemplaar rijd. Minder rijden is uiteindelijk het mooiste, qua verbruik.

• nino_070
@Hkuit @NoFearCreations @renegrunn excuus voor mijn taalgebruik, het was niet zo fel bedoeld als dat het leek. Het was laat geworden gisteren en had een klotedag dus reageerde iets te fanatiek :p Sorry

Met die brandstofdiscussie dwalen jullie nu iets af vind ik, maar het feit waar je wel rekening mee moet houden is dat een “benzineslurper” uit 2000-2005 vaak een betrouwbare en bewezen auto is. En Teslas zijn gewoon aantoonbaar auto’s met mankementen die niet thuishoren in die prijsklasse. Dus nee, staar je niet blind op Teslas. Als je per se elektrisch wilt rijden kan je beter tot een jaartje of 2030 wachten denk ik, als de eerste generatie EVs van andere grote merken tweedehands/derdehands op de markt komen.

Als we het dan toch over die brandstofdiscussie hebben, het probleem is natuurlijk ook dat de autos in dat segment van 2000-2005 vaak een 6 of 8 cilinder onder de motorkap hebben liggen. Zeker de amerikanen, maar ook bij BMW enz.Tegenwoordig is dat wel minder, zoals de Cadillac ATS is volgens mij alleen als viercilinder verkrijgbaar. Dus dan is het verbruik al minder extreem.

offtopic:
@NiGeLaToR aha een importauto, gaaf. Welke wordt het? En beviel de Cadillac niet meer?

• NiGeLaToR
@nino_070 weer een Cadillac.. ATS 2.0T coupe AWD.. en die is nog wel geleverd met een V6, maar dat is qua BPM gewoon niet grappig. CTS bevalt prima, maar de ATS (2014) is gewoon weer een heel ander avontuur. CTS blijft in de familie is het plan.

Als je op een gemiddelde doordeweekse dag op de weg kijkt dan is het razenddruk met vrachtverkeer, forenzen en bejaarden op weg naar een fietstocht of een tuincentrum aan de andere kant van het land. We rijden allemaal heel veel. Ook het vliegverkeer is de laatste decennia geëxplodeerd.

Een electrische auto is gaaf en mooie techniek, maar ook die verbruiken energie. Energie die opgewekt moet worden en die eindig is. Uiteindelijk is het opmerkelijk dat we ons comfort nog op geen enkel moment willen opgeven op dit moment voor échte reductie van uitstoot.

Qua levensduur hoop ik dat Tesla's en andere auto's lang mee gaan, dat is in ieder geval weer een verbetering. Nog beter zou zijn als we zouden afspreken dat auto's bijvoorbeeld tenminste 20 jaar mee gaan en dan alsnog gerecycled kunnen worden.

• nino_070
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:16:
@nino_070 weer een Cadillac.. ATS 2.0T coupe AWD.. en die is nog wel geleverd met een V6, maar dat is qua BPM gewoon niet grappig. CTS bevalt prima, maar de ATS (2014) is gewoon weer een heel ander avontuur. CTS blijft in de familie is het plan.
Ah gaaf, prachtige dingen. Dus je gaat van V6 naar V4? Mooie prijs weten te bemachtigen zeker voor het kilometrage? Volgens mij gaan ze niet bepaald als warme broodjes over de toonbank, zoals deze ATS is een mooi ding, maar staat al meer dan 3 maanden te koop voor een kennelijk te hoge prijs.
Als je op een gemiddelde doordeweekse dag op de weg kijkt dan is het razenddruk met vrachtverkeer, forenzen en bejaarden op weg naar een fietstocht of een tuincentrum aan de andere kant van het land. We rijden allemaal heel veel. Ook het vliegverkeer is de laatste decennia geëxplodeerd.

Een electrische auto is gaaf en mooie techniek, maar ook die verbruiken energie. Energie die opgewekt moet worden en die eindig is. Uiteindelijk is het opmerkelijk dat we ons comfort nog op geen enkel moment willen opgeven op dit moment voor échte reductie van uitstoot.

Qua levensduur hoop ik dat Tesla's en andere auto's lang mee gaan, dat is in ieder geval weer een verbetering. Nog beter zou zijn als we zouden afspreken dat auto's bijvoorbeeld tenminste 20 jaar mee gaan en dan alsnog gerecycled kunnen worden.
Afspreken? :9 En daarna moeten ze verplicht gerecycled worden? Hoe kunnen ze dat ooit gaan doen haha.

• Hkuit
nino_070 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:56:
@Hkuit @NoFearCreations @renegrunn excuus voor mijn taalgebruik, het was niet zo fel bedoeld als dat het leek. Het was laat geworden gisteren en had een klotedag dus reageerde iets te fanatiek :p Sorry

Met die brandstofdiscussie dwalen jullie nu iets af vind ik, maar het feit waar je wel rekening mee moet houden is dat een “benzineslurper” uit 2000-2005 vaak een betrouwbare en bewezen auto is. En Teslas zijn gewoon aantoonbaar auto’s met mankementen die niet thuishoren in die prijsklasse. Dus nee, staar je niet blind op Teslas. Als je per se elektrisch wilt rijden kan je beter tot een jaartje of 2030 wachten denk ik, als de eerste generatie EVs van andere grote merken tweedehands/derdehands op de markt komen.

Als we het dan toch over die brandstofdiscussie hebben, het probleem is natuurlijk ook dat de autos in dat segment van 2000-2005 vaak een 6 of 8 cilinder onder de motorkap hebben liggen. Zeker de amerikanen, maar ook bij BMW enz.Tegenwoordig is dat wel minder, zoals de Cadillac ATS is volgens mij alleen als viercilinder verkrijgbaar. Dus dan is het verbruik al minder extreem.
Apology accepted >:) !

Ik denk dat je gelijk hebt mbt de Tesla kwaliteit; ik lees té vaak over 'vervanging onder garantie', dat is straks niet leuk meer als je dat zelf moet ophoesten. Dan maar langer wachten (en gezond blijven, in 2030 word ik ...!)

En wat dat laatste betreft; klopt!
Naast de Prius hebben we ook een BMW 320i. Dat was 'vroeger' een 6-cilinder, die van ons (ook alweer ruim 10 jaar oud) is een 4-cilinder. 170 pk voor als je ze nodig hebt, en een haalbaar verbruik van 1 op 13 a 14 als je genoeg snelwegkilometers maakt.
offtopic:
eigenlijk wil ik van 2 naar 1 auto, maar probeer maar eens van een auto af te komen zonder dat je 'm inruilt voor een duurdere. Dat wordt dan Marktplaats of zo en dan valt het niet mee om er nog een enigszins normaal bedrag voor te krijgen...

• nino_070
Hkuit schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:28:
[...]

Apology accepted >:) !

Ik denk dat je gelijk hebt mbt de Tesla kwaliteit; ik lees té vaak over 'vervanging onder garantie', dat is straks niet leuk meer als je dat zelf moet ophoesten. Dan maar langer wachten (en gezond blijven, in 2030 word ik ...!)

En wat dat laatste betreft; klopt!
Naast de Prius hebben we ook een BMW 320i. Dat was 'vroeger' een 6-cilinder, die van ons (ook alweer ruim 10 jaar oud) is een 4-cilinder. 170 pk voor als je ze nodig hebt, en een haalbaar verbruik van 1 op 13 a 14 als je genoeg snelwegkilometers maakt.
offtopic:
eigenlijk wil ik van 2 naar 1 auto, maar probeer maar eens van een auto af te komen zonder dat je 'm inruilt voor een duurdere. Dat wordt dan Marktplaats of zo en dan valt het niet mee om er nog een enigszins normaal bedrag voor te krijgen...
Wat ik gewoon zou doen is nu nog genieten van het feit dat er betrouwbare benzineauto's op de markt zijn. Met je Prius doe je al genoeg voor het milieu toch?

En 1 ding is wel belangrijk als je wilt verkopen: geduld. Als je hem nu alvast te koop zet voor een bepaalde vraagprijs en hij hoeft niet meteen weg - je laat doorschemeren dat 2 auto's hebben nu ook geen ramp is, heb je een voorsprong met de onderhandeling. Een "goede deal" bij inruilen komt niet vaak voor hoor. Dat betekent namelijk dat het een slechte deal is voor de garage, en autohandelaren houden niet van slechte deals. Zelf verkopen levert vrijwel altijd meer op, als je geduld hebt.

• Navi
  • Laatst online: 18:28
eL_Jay schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:06:
Droom je ervan om vaak naar de garage te moeten? Kun je ridicule verzekeringspremie ophoesten? Is het antwoord op beide vragen nee? Neem geen tesla. Vanuit technische duurzaamheid kun je in Nederland geen slechtere auto kopen. Daarnaast vermoed ik dat de allrisk verzekering de pan uit reist omdat een klein deukje soms al zorgt voor een Total loss
Wat een onzin, heb 5 jaar een Model S gereden en nu een Model X, goedkoopste auto die ik ooit gehad hebt, en de verzekering is geen probleem mits je even een LoJack anti-diefstal gps zender laat installeren.

Beste service ooit, ook al moet je er soms even op wachten. O.a gratis nieuwe vloermatten als ze te vies zijn, gratis wassen, gratis leenauto (en geen speelgoed, gewoon een dikke tesla) dat soort dingen.

Buiten garantie zijn er genoeg met HEEL veel kilometers, en de aandrijflijn is in principe ontworpen voor 1 miljoen km.

Navi wijzigde deze reactie 08-12-2018 21:35 (21%)

• Yucon

Yucon

*broem*

Navi schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:28:
[...]

Wat een onzin, heb 5 jaar een Model S gereden en nu een Model X, goedkoopste auto die ik ooit gehad hebt, en de verzekering is geen probleem mits je even een LoJack anti-diefstal gps zender laat installeren.

Beste service ooit, ook al moet je er soms even op wachten. O.a gratis nieuwe vloermatten als ze te vies zijn, gratis wassen, gratis leenauto (en geen speelgoed, gewoon een dikke tesla) dat soort dingen.

Buiten garantie zijn er genoeg met HEEL veel kilometers, en de aandrijflijn is in principe ontworpen voor 1 miljoen km.
De verzekering is flink opgeslagen omdat verzekeraars ondertussen toch wel onder de indruk van de reparatietarieven zijn. Ik heb laatst eens een offerte opgevraagd voor een tesla model s. WA viel mee, iets van een euro of 60. WA+ was direct een sprong naar 160 euro en all risk was bijna 300 euro. En dat met 5 schadevrije jaren.. dat vind ik eerlijk gezegd niet meevallen.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23:51
Navi schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:28:
[...]

Wat een onzin, heb 5 jaar een Model S gereden en nu een Model X, goedkoopste auto die ik ooit gehad hebt.
Wow, een auto vanaf 1.2 ton de goedkoopste auto die je hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je er dan anders naar kijkt. Voor mij zou 50k reparatiekosten voor een deukje wel een probleem zijn, maar ik begrijp uit jou context dat het voor jou niet zoveel voorsteld. Maar ik rijd dan ook een 'humble' 2de hands Hyundai i10 met 2 a 300 Euro onderhoud per jaar en niet auto's van >¤120.000 (mijn auto moet me zo goedkoop mogelijk van a naar b brengen, met acceptabel comfort en 100% leveringszekerheid)

Tesla komt steevast onderaan of in de onderste regionen in alle rijtjes v.w.b. degelijkheid. Ook de verhalen om me heen bevestigen dat. Van de directeur die zijn roadster vaker in de garage had staan dan op de oprit tot de model s rijder die de afwerking zwaar ondermaats t.o.v. goedkopere Duitsers of zelfs Aziaten

En de verhalen op internet over 40k tot 95k reparatiekosten voor wat bij een andere auto nog geen 5k zou kosten zijn legio (Google Tesla Total loss). Daarom vermoed ik dat verzekeraars dit gaan doorberekenen in de toekomst. Scheelt wel dat we in Nederland vrij goed rijden TOV bijv. Parijsenaren of Romeinen

eL_Jay wijzigde deze reactie 09-12-2018 11:05 (4%)

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 19:57

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hkuit schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:32:

Hoe denken jullie dat het zal gaan met de volledig elektrische auto's van nu; kopen we over een jaar of 8 de eerste generatie Tesla S voor weinig geld, en hebben we er dan nog een hele aardige auto aan? Voor mij is het op dit moment echt een droomwagen; die vormgeving, die luxe, die prestaties. Als de accu-capaciteit nog 75-80% bedraagt tegen die tijd, dan kan ik er nog aardig mee vooruit.
Op zich is het wel een interessante gedachtegang. Positief is dat tot nu toe de accu levensduur erg goed lijkt te zijn. Je kunt verwachten na 200k km nog gemakkelijk meer dan 90% van de capaciteit over te hebben. Het zal nog aardig lang duren voordat de capaciteit zo ver daalt dat de auto praktisch minder bruikbaar wordt.

De running costs zijn erg beperkt omdat stroom nu eenmaal veel goedkoper is dan brandstof. Als je superchargers gebruikt en/of je eigen stroom opwekt heb je basicly alleen de verzekering en de afschrijving als vaste kosten. Zolang er niets kapot gaat heeft een Tesla vrijwel geen onderhoud nodig.
De ondersteuning van Tesla is tot nu toe prima: ook voor de oudste modellen komen nog steeds alle software-updates beschikbaar.

Dat 'zolang er niets kapot gaat' is wel een behoorlijke kanttekening. Het idee achter het rijden in een youngtimer is dat de aanschafprijs laag is, en je voor onderhoud niet naar de merkdealer gaat.
Dat kan bij Tesla's niet: het is specifieke techniek is die enkel door Tesla zelf onderhouden en gerepareerd kan worden. Voor alle onderdelen en reparaties moet je naar hen, je kunt niets zelf. Niet alleen drijft dat de kosten op, het is ook maar de vraag hoe lang onderdelen voor de eerste generatie nog verkrijgbaar zullen zijn. Zoals iemand anders hierboven opmerkt, Tesla kan de komende 10 jaar zonder uiterlijke veranderingen de Model S blijven maken, maar onderhuids worden voor heel veel zaken inmiddels andere onderdelen gebruikt. Zelfs met mijn (inmiddels ingeleverde) 2014-model moesten onderdelen al vaak retrofitted worden omdat de oorspronkelijke versie niet meer werd gemaakt/gebruikt. Dat zal over 5 jaar niet bepaald beter zijn geworden.

Er is natuurlijk een kans dat die secundaire onderhoudsmarkt er op een gegeven moment wel komt naarmate het aanbod van oudere Tesla's toeneemt, maar tot nu toe lijkt Tesla niet bepaald van zin daar heel actief aan mee te werken.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:20
AlexanderB schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:38:
"alleen maar" banden, remblokken en ruitenwissers nodig, geen 8-12 bougies, distributieriem en andere zaken waarvoor die halve auto uit elkaar moet om er bij te komen.
Een Tesla zal ook gewoon schokbrekers, remschijven, leidingen, ophanging, rubbers, fuseekogels, stuurkogels, aandrijfassen, hoezen, wiellagers, een airco etc. hebben.

Een distributieriem hangt verder van de auto af, veel motoren hebben een ketting en die gaan heel lang mee. Die bougies à 3-4 Euro het stuk gaan ook vrij weinig verschil maken. Bij een 8-cilinder komt dat neer op ¤0,0008 p/km.

Het onderhoud aan een moderne brandstofmotor stelt weinig voor, daar komt bij dat de rest van het onderhoud aan een elektrische auto duurder is. De auto is zwaarder, en zal daardoor sneller door zijn remmen heen zijn. Het hoge koppel van de motor slijt de banden veel sneller af, de rest van de auto krijgt ook meer te verduren. De onderdelen zullen duurder zijn en/of minder lang mee gaan.

Qua onderhoud is er dan ook niet veel te winnen voor een elektrische auto. Die winst zal toch uit de brandstofkosten moeten komen.

• Timoo.vanEsch
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-12 15:15
Gokje:
Pas wanneer er grote sprongen voorwaarts worden geboekt in energie-opslag, gaat de Tesla goedkoop worden, 2e hands. Meaning: Als producenten het voor elkaar krijgen om geen 300km, maar 500km+ uit de accu te persen, is een oude Tesla S ineens veel minder interessant dan een nieuwe. En dus keldert de waarde tot 10k-20k.

Tot die tijd blijven ze "onbetaalbaar".

• rdoorn
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09-12 16:51
Grootste vraag die hier niet beantwoord wordt: Wil Tesla het. In het verleden heeft tesla al autos gedeactiveerd omdat de ombouw ze niet aanstond. Wat als HQ de tesla's na 10 jaar niet meer ondersteunen (zie windows) en dus niet meer start? Deze auto is erg afhankelijk van de connectie met de fabriek. Als er kwetsbaarheden in de software worden gevonden die niet te repareren zijn. Dit is een hele andere markt als de traditionele auto markt waarbij je alleen zorgen hoeft te maken over de beschikbaarheid van voldoende onderdelen.

Ik hoop dat @Spotmatic Spotmatic plan voor een donor voor het volkswagentje gaat werken. Het ombouwen van een tesla wordt niet gewaardeerd door Tesla.

Ronald van Doorn

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:15
Uiteindelijk gaat het alleen maar om de aansturing van de hardware. Het gros is dom en zaken als autopilot e.d. wil ik niet, dus daar moet tegen die tijd vast wat op te vinden zijn.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10-12 15:53
Volgens mij is er nu en binnen afzienbare tijd nog steeds grote schaarste en dat vertaalt zich keihard door naar de tweedehands markt over 10/15 jaar. Ik zie mezelf niet EV rijden binnen 15 jaar. De gewone man die voor 5k een auto koopt, hoe gaat die een tweedehands vinden? On nog maar te zwijgen van vakanties naar Italië maar ok dat is een ander onderwerp.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Zebby schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:06:
Tesla Model S is een "premium" auto, dus nee tenzij deze afgeraffeld wordt zal je hem niet snel <20k gaan vinden. Ik zou wel willen, maar ik denk dat je eerder een 2018 Leaf/Kona kan vinden in 2028 voor 5-6k dan een 2014 Tesla Model S :)
Bij premium hoort wat mij betreft ook de kwaliteit en weinig storing. Als de links in deze draad kloppen dan is Tesla dus helemaal niet zo premium. De prijs wel natuurlijk.

De ontwikkelingen gaan snel, dus misschien zijn de huidige modellen wel ver voorbijgestreefd qua techniek en dat zal de prijs drukken.

• Navi
  • Laatst online: 18:28
eL_Jay schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:00:
[...]

Wow, een auto vanaf 1.2 ton de goedkoopste auto die je hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je er dan anders naar kijkt. Voor mij zou 50k reparatiekosten voor een deukje wel een probleem zijn, maar ik begrijp uit jou context dat het voor jou niet zoveel voorsteld. Maar ik rijd dan ook een 'humble' 2de hands Hyundai i10 met 2 a 300 Euro onderhoud per jaar en niet auto's van >¤120.000 (mijn auto moet me zo goedkoop mogelijk van a naar b brengen, met acceptabel comfort en 100% leveringszekerheid)

Tesla komt steevast onderaan of in de onderste regionen in alle rijtjes v.w.b. degelijkheid. Ook de verhalen om me heen bevestigen dat. Van de directeur die zijn roadster vaker in de garage had staan dan op de oprit tot de model s rijder die de afwerking zwaar ondermaats t.o.v. goedkopere Duitsers of zelfs Aziaten

En de verhalen op internet over 40k tot 95k reparatiekosten voor wat bij een andere auto nog geen 5k zou kosten zijn legio (Google Tesla Total loss). Daarom vermoed ik dat verzekeraars dit gaan doorberekenen in de toekomst. Scheelt wel dat we in Nederland vrij goed rijden TOV bijv. Parijsenaren of Romeinen
Ik bedoel het natuurlijk wel relatief voor het geld en type auto.

Heel vlug om m'n punt duidelijk te maken:

Nieuwprijs was 102000 incl btw
Grofweg 84000 excl, btw kreeg ik uiteraard terug.

MIA, 36% over het gehele bedrag extra afschrijven

VAMIL, zelf kiezen hoe hij willekeurig afgeschreven werd.

5 jaar lang 0% bijtelling

5 jaar lang (en is nu nog zo) geen wegenbelasting

Verzekering was eerste jaar slechts 700 eur, en werd idd elk jaar duurder, ik dacht 900, 1100, 1400

22500km per jaar gereden voor ongeveer 1450 eur elektriciteit per jaar. (laag t.o.v benzine)

gratis supercharging, regelmatig gedaan op vakanties.

praktisch geen onderhoudskosten, behalve banden en een keer apk van 29 euro.
(remmen waren nog als nieuw na 100k kilometers zei de keurmeester)

Na 5 jaar nog verkocht voor 41k excl btw.

Zo is hij na die 5 jaar uiteindelijk heeeeel voordelig geweest, denk niet dat je er een leuk golfje van had kunnen rijden ;)

Tis nu wat minder hoor met de Model X.
Nieuwprijs hoger, verbruik iets meer door vorm/gewicht.
Nu 4% bijtelling, MIA gelimiteerd tot 50k, geen VAMIL, etc.
Verzekering 1500 per jaar + anti diefstal tracker, eenmalig 500 eur voor 5 jaar

Maar dan nog, zou nooit meer anders willen, wat een heerlijke autos!

Navi wijzigde deze reactie 09-12-2018 19:10 (7%)

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:10
Wat ik mooi vind, oude auto's zoals Vw transporters uit generatie 1960 die omgebouwd worden naar elektrisch. De kosten zijn onevenredig hoog hiervoor.
Dan is de vraag ook beantwoord of we elektrisch gaan rijden, nee.
Kosten zijn simpelweg te hoog.

Vroeger in 1910 waren er al hybride auto's, ook al niet doorgebroken. Elektrische auto's waren er ook al, ook niet doorgebroken.

Ik heb een gesprek gehad met de gemeente want ik rij hybride, wanneer komen er meer laadpalen? Antwoord is niet. Te weinig capaciteit.

Ik rij hybride en ik vind elektrisch in een hectische maatschappij zoals wij leven dat gaat niet. Het duurt te lang qua opladen, onbetrouwbare laadpalen, druk, te weinig laadpunten.

Het zijn tot nu toe prestige projecten en het klinkt allemaal geweldig totdat je met een lege accu staat of je accu in zo'n staat is dat het laatste stuk in een keer uitvalt omdat de batterij aan het vergaan is.
Ik weet dat we aan het ontwikkelen zijn want als ik nu nieuwe batterijen in mijn Golf GTE zou laten plaatsen dan kan ipv 49 km max (teller dus praktijk met moeite 40 km) komen naar 85 km (praktijk zal dat dan 70/75 km zijn). Ga ik er ¤ 8.000 voor uitgeven omdat ik dan 30 km meer kan rijden? Zeker nu niet.

Volgens mij krijgt de Tesla ook nog subsidie dus dan is het leuk maar kijk nou naar de e-up. Auto is nu 4 jaar oud en je hebt een leuke auto maar je kan max 130 km ermee rijden.
Ga ik 6 jaar verder kijken wat er dan op de markt is wat in 2014 is uitgekomen qua elektrisch en dat ga je rijden in 2024 dan denk ik niet dat je gaat kiezen voor die auto uit 2014 en zeker niet de e-up want vergeet niet de lagere klasse in de maatschappij waarbij het verdienmodel niet hoog is, wat moeten deze mensen kopen? Een Tata met leaseplan voor x jaar omdat ze elektrisch moeten rijden of koop je voor ¤ 1000 en benzine auto en je bent klaar?

Wat dat betreft denk ik dat waterstof het antwoord is. Het is een mooie oplossing. Schoon en efficiënt. Als je dat verder ontwikkeld, prima oplossing. Binnen vijf minuten tanken en rijden maar.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Yucon

Yucon

*broem*

itsalex schreef op maandag 10 december 2018 @ 06:45:
Wat ik mooi vind, oude auto's zoals Vw transporters uit generatie 1960 die omgebouwd worden naar elektrisch. De kosten zijn onevenredig hoog hiervoor.
Dan is de vraag ook beantwoord of we elektrisch gaan rijden, nee.
Kosten zijn simpelweg te hoog.

Vroeger in 1910 waren er al hybride auto's, ook al niet doorgebroken. Elektrische auto's waren er ook al, ook niet doorgebroken.

Ik heb een gesprek gehad met de gemeente want ik rij hybride, wanneer komen er meer laadpalen? Antwoord is niet. Te weinig capaciteit.

Ik rij hybride en ik vind elektrisch in een hectische maatschappij zoals wij leven dat gaat niet. Het duurt te lang qua opladen, onbetrouwbare laadpalen, druk, te weinig laadpunten.

Het zijn tot nu toe prestige projecten en het klinkt allemaal geweldig totdat je met een lege accu staat of je accu in zo'n staat is dat het laatste stuk in een keer uitvalt omdat de batterij aan het vergaan is.
Ik weet dat we aan het ontwikkelen zijn want als ik nu nieuwe batterijen in mijn Golf GTE zou laten plaatsen dan kan ipv 49 km max (teller dus praktijk met moeite 40 km) komen naar 85 km (praktijk zal dat dan 70/75 km zijn). Ga ik er ¤ 8.000 voor uitgeven omdat ik dan 30 km meer kan rijden? Zeker nu niet.

Volgens mij krijgt de Tesla ook nog subsidie dus dan is het leuk maar kijk nou naar de e-up. Auto is nu 4 jaar oud en je hebt een leuke auto maar je kan max 130 km ermee rijden.
Ga ik 6 jaar verder kijken wat er dan op de markt is wat in 2014 is uitgekomen qua elektrisch en dat ga je rijden in 2024 dan denk ik niet dat je gaat kiezen voor die auto uit 2014 en zeker niet de e-up want vergeet niet de lagere klasse in de maatschappij waarbij het verdienmodel niet hoog is, wat moeten deze mensen kopen? Een Tata met leaseplan voor x jaar omdat ze elektrisch moeten rijden of koop je voor ¤ 1000 en benzine auto en je bent klaar?

Wat dat betreft denk ik dat waterstof het antwoord is. Het is een mooie oplossing. Schoon en efficiënt. Als je dat verder ontwikkeld, prima oplossing. Binnen vijf minuten tanken en rijden maar.
Zijn de accu's van je GTE dan zo ongekend snel versleten?

• itsalex
Yucon schreef op maandag 10 december 2018 @ 07:36:
[...]

Zijn de accu's van je GTE dan zo ongekend snel versleten?
Het is voorbereidend werk want de range, laten we wel zijn, is misschien in hypermile modus gehaald maar ik haal het niet.
Op de Veluwe heb ik een keer met vrienden met moeite 40 km gehaald. Kwam letterlijk op 1 km afstand nog te rijden elektrisch toen we parkeerde.
Hoe vaak ik mijn batterij zie teruglopen van 5 km naar 0 km terwijl ik hybride rij en als ik net geladen en je zet de kachel op vol en heet dan ben je meteen 30 km range kwijt. Zet je de kachel op normaal ben je vaak 12 km range kwijt. Dus met kachel aan en opgeladen sta je al op 35 km en dan kan je maximaal net 25 km halen.
Mijn batterij vind ik zeker op de laatste stukken slecht zijn lading vasthouden want soms schiet het systeem van 7 km naar 2 km zonder dat ik iets doe behalve rijden dan.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-12 15:32
Met deze redenatie zou ik nu in een Ferrari moeten rijden :P

• itsalex
Ik zou zeggen doen want die worden alleen maar meer waard.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True