Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rijd ik over 10 jaar in een 2e hands Tesla model S?

Pagina: 1
Acties:

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:49
Auto's worden steeds beter. Was mijn eerste autootje, een Renault 5, op tienjarige leeftijd al een wrak, tegenwoordig durf ik gerust een auto te kopen uit 2003, zeker als die goed is onderhouden. Voor een paar duizend euro koop je hele aardige auto.
Bij het uitkomen van de eerste hybrides hadden veel mensen hun bedenkingen; al die elektronica, dat blijft nooit heel. Die accu's, na een paar jaar zijn die óp en heb je niks meer aan je hybride. Ik heb er geen uitgebreide research naar gedaan, maar het lijkt allemaal nog best mee te vallen. Ik kan me herinneren dat men bij Autoweek in Klokje Rond een Prius 1 had met meer dan 200.000 km op de teller, en die reed nog prima (inclusief werkende accu's). Ook de Prius 2 houdt het volgens mij aardig vol en inmiddels rijden wij zelf alweer 2 jaar in een Prius 3 met 200.000 km op de teller en die rijdt echt uitstekend.

Hoe denken jullie dat het zal gaan met de volledig elektrische auto's van nu; kopen we over een jaar of 8 de eerste generatie Tesla S voor weinig geld, en hebben we er dan nog een hele aardige auto aan? Voor mij is het op dit moment echt een droomwagen; die vormgeving, die luxe, die prestaties. Als de accu-capaciteit nog 75-80% bedraagt tegen die tijd, dan kan ik er nog aardig mee vooruit. Er komen nu al bedrijfjes die de Tesla accu's vernieuwen of upgraden e.d., wellicht is dat tegen die tijd kostentechnisch best interessant. De Prius 3 kostte destijds zo'n 9000 euro en dat vind ik wel een mooie prijs voor een auto, 9-12000 euro. Als je ziet wat een Tesla model S nu nog waard is, dan ben ik benieuwd wat daar nog van over is tegen de tijd dat ik 'm voor 10000 mag kopen. Of kan ik meer uitgeven omdat de 'total cost of ownership' bij een elektrische auto minder wordt bepaald door brandstof en onderhoud?

Wat informatie die ik heb gevonden:
https://www.groen7.nl/dez...r-dan-600-000-km-gereden/
https://www.teslarati.com...cent-battery-degradation/

In beide gevallen is wel het accupakket vervangen, onder garantie...

• Hkuit
Dank, dank voor de vele reacties in zo'n korte tijd.

Nog wat toelichting:
Ik had een soort toekomstige opvolger in gedachten van wat nu de Citroën XM is of de Volvo 850 of, in een hogere klasse, inderdaad de Mercedes S-klasse of BMW 5-serie. In mijn vrije tijd wil ik nog wel eens likkebaardend naar sites gaan als die van MIC Exclusive in Zeeland, die oude auto's verkoopt met een goede onderhoudshistorie, zoals https://www.micexclusive.nl/aspensilber-bmw-528i-sedan . Mooi toch, voor 5000 euro, met 200.000 km op de teller?

Wat betreft de reacties; worden auto's echt aantoonbaar slechter? Op dit moment is ruim de helft van alle auto's in Nederland meer dan 9 jaar oud (zie CBS site), zou dit over 10-20 jaar niet meer kunnen omdat de auto's zoveel slechter worden? Er gaat zeker iets veranderen; diesel rijden was bijvoorbeeld tot voor kort zeer acceptabel en dit is in korte tijd veranderd. Hoe vergaat het de benzine-auto's uit 2010? En die van nu?

• Hkuit
nino_070 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:35:
[...]
Bullshit. Leasemarkt is ...
Ik weet niet of ik in mijn eigen topic mag modereren maar...
Bedankt voor je goede bijdrage nino_070, maar mag ik je vragen om dit soort woorden te vermijden? Serieus, je haalt daarmee een discussie naar beneden en dat is zonde. Als ik met dat soort woorden wil discussiëren dan zijn er genoeg andere mogelijkheden op internet... ;(

Wat de inhoud van je bericht betreft;
ik vind een Cadillac ook gaaf, maar ik voel ook een zekere verantwoordelijkheid als wereldburger. Als ik een oude diesel zie rijden waar zo'n zwarte wolk achteruit komt, dan hoop ik echt dat we daar snel vanaf zijn. Nou is een Cadillac op benzine minder dramatisch, maar een verbruik van 1 op 10 of zo is ook niet meer van deze tijd, vind ik. Vandaar mijn fascinatie voor Tesla e.a.; ik wek grotendeels mijn eigen elektrische energie op, dus dan zou ik een mooie auto hebben zonder de invloed op het milieu.

• Hkuit
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:59:
[...]

Al met al is dé oplossing er nog niet helemaal, maar we komen er wel. En tjah, of ik nu 1:9 rij met een CTS of 1:10 met een Picanto maakt dan weinig uit. Want bijzonder veel 'zuinige' auto's zijn in de praktijk net zulke 'benzineslurpers' als mijn auto.
haha, dat laatste argument hoor ik vaker van mensen met dikke auto's. "Mijn Audi A6 rijdt ook 1 op 12"; ja, op de snelweg, bij 110 km/u, enz. Het gemiddelde verbruik ligt echt hoger. Ik gun je jouw Cadillac van harte hoor, maar hier ben je jezelf voor de gek aan het houden...

Er zijn vast Picanto's die 1 op 9 rijden, maar als je op Spritmonitor of de verbruikshoek van Autoweek kijkt dan zie je wat ze in de praktijk doen. Mijn Prius rijdt 1 op 25 volgens Toyota. Wij rijden er 1 op 18 mee, een stuk onzuiniger maar toch nog steeds best leuk voor een flinke vierzits wagen.

• Hkuit
nino_070 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:56:
@Hkuit @NoFearCreations @renegrunn excuus voor mijn taalgebruik, het was niet zo fel bedoeld als dat het leek. Het was laat geworden gisteren en had een klotedag dus reageerde iets te fanatiek :p Sorry

Met die brandstofdiscussie dwalen jullie nu iets af vind ik, maar het feit waar je wel rekening mee moet houden is dat een “benzineslurper” uit 2000-2005 vaak een betrouwbare en bewezen auto is. En Teslas zijn gewoon aantoonbaar auto’s met mankementen die niet thuishoren in die prijsklasse. Dus nee, staar je niet blind op Teslas. Als je per se elektrisch wilt rijden kan je beter tot een jaartje of 2030 wachten denk ik, als de eerste generatie EVs van andere grote merken tweedehands/derdehands op de markt komen.

Als we het dan toch over die brandstofdiscussie hebben, het probleem is natuurlijk ook dat de autos in dat segment van 2000-2005 vaak een 6 of 8 cilinder onder de motorkap hebben liggen. Zeker de amerikanen, maar ook bij BMW enz.Tegenwoordig is dat wel minder, zoals de Cadillac ATS is volgens mij alleen als viercilinder verkrijgbaar. Dus dan is het verbruik al minder extreem.
Apology accepted >:) !

Ik denk dat je gelijk hebt mbt de Tesla kwaliteit; ik lees té vaak over 'vervanging onder garantie', dat is straks niet leuk meer als je dat zelf moet ophoesten. Dan maar langer wachten (en gezond blijven, in 2030 word ik ...!)

En wat dat laatste betreft; klopt!
Naast de Prius hebben we ook een BMW 320i. Dat was 'vroeger' een 6-cilinder, die van ons (ook alweer ruim 10 jaar oud) is een 4-cilinder. 170 pk voor als je ze nodig hebt, en een haalbaar verbruik van 1 op 13 a 14 als je genoeg snelwegkilometers maakt.
offtopic:
eigenlijk wil ik van 2 naar 1 auto, maar probeer maar eens van een auto af te komen zonder dat je 'm inruilt voor een duurdere. Dat wordt dan Marktplaats of zo en dan valt het niet mee om er nog een enigszins normaal bedrag voor te krijgen...

• Hkuit
itsalex schreef op maandag 10 december 2018 @ 06:45:
Dan is de vraag ook beantwoord of we elektrisch gaan rijden, nee.
Kosten zijn simpelweg te hoog.

Wat dat betreft denk ik dat waterstof het antwoord is. Het is een mooie oplossing. Schoon en efficiënt. Als je dat verder ontwikkeld, prima oplossing. Binnen vijf minuten tanken en rijden maar.
Je bent erg stellig in wat je schrijft, maar ik denk dat je je vergist.
Ik leun voor mijn mening graag op anderen die er veel meer tijd en kennis in hebben gestoken en mijn conclusie is dat we wel elektrisch gaan rijden. Misschien niet omdat het technisch ideaal is, maar het is op dit moment de oplossing waarvoor wordt gekozen. Vooruitgang wordt niet bepaald door techniek alleen maar door een heel scala aan parameters en daar komt elektrisch rijden nu het beste uit.

En wat waterstof betreft; als Tweakers-lezer moet je ook het uitgebreide artikel over waterstof voorbij hebben zien komen onlangs: https://tweakers.net/revi...or-elektrisch-rijden.html
Daarin concludeert iemand die er veel meer tijd en kennis in heeft gestoken dan ik dat waterstof het niet gaat worden. Ik zeg dus niet dat de redacteur (Jeroen Horlings) persé gelijk heeft, hij heeft ook geen glazen bol, maar hij heeft er in ieder geval goed naar gekeken.

Hkuit wijzigde deze reactie 08-04-2019 17:45 (0%)
Reden: schrijffoutjes gecorrigeerd

• Hkuit
itsalex schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:43:
[...]

Ik ben zelf van mening dat elektrisch het echt niet gaat worden. Misschien dat we over een paar jaar een geweldige uitvinding hebben gedaan en dat alle kinderziektes eruit zijn maar mijn ervaring met elektrisch rijden (ik rij dan met hybride),
- ik vind het voor voetgangers en fietsers levensgevaarlijk
- teveel issues met die kl*te elektrische palen en dan de tarieven en het drama dat heet stekker, waar je nog zoveel soorten en types in hebt en dan ook nog op duizenden plaatsen aan een auto waardoor je moet opletten hoe en waar je staat (en ook nog schijnt mijn gewone 12v accu leeggetrokken te worden en die laadpaal moet dan geupdate worden). Vergeet dan niet je laadpas en de kosten hiervan.
- het zoeken naar een laadpaal (wat een drama en vooral van die gekken die er ook nog gaan parkeren maar geen elektrische auto hebben want op de app staat dat die vrij is maar dat is dan niet zo) en zeker in Amsterdam waar al die taxi's aan staan waardoor dat elektrisch rijden gewoon geen zin heeft.
- dan die stekker en regen, sneeuw, wind etc. Dan sleept die kabel over de grond dus je krijgt ook van die gore handen of die zooi nog in je auto.
Ga zo maar door.

Hoeveel problemen ik al heb met opladen, het is gewoon niet leuk meer. Soms na 5 minuten slaat die af of de paal die het weer niet doet.
Hier in stedelijk gebied en huurwoning is no go. Daarnaast willen ze geen elektrische paal plaatsen. Misschien ben ik een uitzondering op de regel maar van mij hoeft het niet meer. Ik dacht echt in het begin super en fantastisch en nu denk ik, zonde van mijn geld.

Ik laad toch wel op uit de steenkoolfabrieken uit Duitsland die staan te pompen (ik heb niet gezien/geroken/gevoeld/gehoord dat dit groen is want bewijs het maar), het geld en milieuvervuiling bij productie en demontage van zo'n auto dus mijn mening is dat het echt niet zo schoon is als wordt gedacht.

Ik hoop dat het over een paar jaar beter is maar als ik kijk naar het project van VW Golf CityStrömer uit 1990-1992 waar toen 200 auto's in Nederland waren geleverd, dat project was top maar mislukt naar alle kanten door het falen van het elektrisch opladen. Ik geloof dat de meeste auto's naar Noorwegen/Finland zijn gegaan omdat ze daar juist elektrisch en hybride echt promoten en eisen dat bij ieder appartement 50/50% elektrische parkeerplaatsen aanwezig zijn. Ook betaal je daar geen belasting en daar gaan ze ervoor. Ook het hybride willen ze juist daar want je rijdt in de stad schoon en buiten de stad kan je gewoon doorblijven rijden.
Duitsland doet al helemaal geen moeite voor elektrisch rijden, hoe vaak ik al misgrijp met elektrische palen daar is gewoon niet leuk en kijk nou laatst naar Maastricht waarbij ik elektrisch ging laden maar na 2 uur moest ik mijn auto weghalen omdat ik de betaalde parkeertijd niet kon verlengen dus ik kon ook niet meer laden op straat en moest noodgedwongen ergens anders naar toe. Gelukkig heb ik wel benzine en zeker als je lange afstanden rijdt volledig elektrisch heb je gewoon een probleem want ook na sluitingstijd met winkels mag je wel doorbetalen in een parkeergarage maar sta je gratis buiten. Moet je auto weer gaan verplaatsen.

Ik loop in de praktijk echt tegen teveel dingen aan waarvan ik zoiets heb; het is gewoon niet goed ontwikkeld en doordacht. Het idee was leuk en nu de uitvoering nog want dat faalt aan alle kanten.
Goede inhoudelijke reactie, maar ik denk echt dat je te 'klein' denkt.
Dit valt allemaal onder 'aanloopproblemen'. Jij bent/was een early adopter met alle nadelen die daarbij horen. Over al jouw problemen wordt momenteel nagedacht en daar komen oplossingen voor of die zijn er al.

• Hkuit
XWB schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:16:
[...]

Misschien, maar waarom direct een Tesla? Een tweedehands Nissan Leaf van 10 jaar oud zou ook wel eens leuk kunnen zijn.
Denk je dat echt?
Tegen die tijd is de accu weer een stuk achteruit gegaan en dan heb je een lelijke ( 8) ) auto waarmee je maar een klein stukje kunt rijden. Dan moet die Leaf financieel wel erg interessant zijn willen mensen 'm nog kopen. Natuurlijk kun je bij Mux een mooie extra accu kopen om je range te vergroten, maar dat kost natuurlijk ook weer wat.

Ik ben oprecht benieuwd hoe de tweedehands markt van de eerste generatie elektrische auto's zich zal ontwikkelen. Ik zat bijv. zelf onlangs te kijken naar zo'n Fiat 500E, die alleen voor de Californische markt is gebouwd en die nu redelijk massaal naar Nederland geëxporteerd worden. Dan koop je voor 16-17 mille een leuk wagentje om te zien, maar met een praktijkrange van zo'n 120 km. Ik vind dat nogal een gok. De bedrijfskosten zullen door de jaren heen best laag zijn, maar wat krijg ik terug over 5 jaar? Wie wil dan mijn 500E hebben met in de praktijk een range van nog geen 100 km? Zal die elektrische Fiat 500 sneller in waarde dalen dan een benzine model, of juist niet?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hkuit
talkatoo schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:18:
Twee jaar geleden reed hier een Toyota Prius door de straat (30km zone) en vloog spontaan voor ons huis in brand. De stukken glas en onderdelen van de auto vlogen tegen de gevel aan.

Bestuurder gelukkig ongedeerd maar zat er flink doorheen.

Is dan wel geen Tesla, maar geloof wel dat het een probleem kan zijn/worden.
Help!
ik ben de topicstarter, die dus uitkijkt naar de dag dat ‘ie in een Tesla kan gaan rijden, én we rijden nu, op dit moment in een Prius!!
Als dit verhaal waar is, plus dat verhaal over de Tesla dealer, dan kan ik het beste m’n testament vast gaan regelen...

Jammer als dit topic strandt met dit soort verhalen, ik ben benieuwd of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn.

• Hkuit
CurtPoindexter schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:20:
[...]

Even dit vonnis lezen.

Tussen de regels door is het allemaal wat minder rooskleurig. Een testbank zegt echt niks.

[...]

Overigens kaatst Tesla hem ook terug:

[...]

Als je wilt weten of een auto goed is, gebruik hem dan als taxi. Deze Tesla stond ten tijde van het vonnis op 371.023(!) kilometer.
Bedankt, ik heb het vonnis (door-)gelezen, interessant. Ik heb inderdaad wel vaker gelezen dat er aan de Tesla S een hoop gerepareerd is. En ook dat daarover relatief weinig gemopperd is, omdat veel onder garantie is gebeurd.

Voor mij als potentieel koper van een zeer oude zoveelstehands Tesla S is natuurlijk de vraag; is de Tesla S nu beduidend minder betrouwbaar (of "onderhoudsgevoeliger") dan andere auto's in die klasse?

En nog een vraag:
Geldt dit (het grote aantal vereiste reparaties) vooral voor de eerste generatie Tesla en zijn de nieuwere S'en (zeg van ná 2017 of zo) beduidend beter? Of loop je gewoon 'leeg' op een oude Tesla, net zoals destijds op een oudere Jaguar XJ die je vaak voor 4 à 5000 euro kon kopen?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True