technoaddict schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:12:
Voor een klant mag ik me bezig houden met de uitrol van een nieuwe RDS omgeving.
De RDS omgeving krijgt 4 collections.
Collection 1 = 3 Session Host servers
Collection 2 = 3 Session Host servers
Collection 3 = 1 Session Host server
Collection 4 = 1 Session Host server
De omgevingen zijn dedicated voor een spefieke software suite. De leverancier heeft aangegeven dat de software installaties niet heel veel tijd kosten en verder weinig onderhoud vereisen. Af en toe zou er een update uitkomen.
De omgeving is volledig geïsoleerd. Windows Updates zullen geïnstalleerd worden, maar niet met maandelijkse regelmaat.
De leverancier heeft aangegeven er vanuit te gaan dat de RDSH servers los beschikbaar zijn zodat zij de installaties kunnen doen op alle servers apart.
Het spullenboel gaat draaien op Vmware.
Hoe zouden jullie omgaan met Image beheer?
Ik heb alleen de beschikking over Vmware, en dus zou ik gebruik kunnen maken van Vmware templates. Voorheen maakte wij gebruik van Ivanti Automation (image bouw) en Citrix PVS voor streamen van images. Maar die oplossingen heb ik nu niet voorhanden. Ik moet het doen met de opties die Vmware biedt.
De leverancier heeft al aangegeven dat zij applicatie updates 'gewoon' op alle servers apart door willen voeren. De update doorvoeren op een template zou waarschijnlijk nog tijdsintensiever zijn, + dat ik de template eerst online moet gooien, de leverancier zijn ding laat doen, de template uitschakelen, nieuwe RDSH servers uitrollen, RDS Collections updaten, etc.
Voordeel van een template zou zijn dat alle servers exact gelijk zijn. Mocht een RDSH server kapot gaan rol je een nieuwe uit op basis van de template.
In het design concept (gemaakt door klant + architect) is geen rekening gehouden met test omgevingen. De 4 collections zijn dus allemaal productie. Snapshotje maken, update installeren, inloggen en testen... Allemaal mogelijk, maar niet bepaald de mooiste methode. Wellicht is het alsnog een idee om voor elke Collection nog een aparte test collection te maken met één Session Host server waar updates eerst op geïnstalleerd en getest worden.
Ik ben vooral benieuwd welke ervaringen (en mogelijk adviezen) jullie hebben op gebied van image beheer, waarbij de tooling om images te kunnen beheren beperkt zijn.