D_Jeff schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:50:
@FastFred Je geeft nu eigenlijk je eigen oplossing voor je eigen probleem/issue
Dat is om verschillende redenen nog even geen optie...
Dat er geen object gevonden kan worden kan wel aardig kloppen, de OAB (Offline Address Book) file wordt niet aangemaakt in Program Files\Microsoft\Exchange Server\V15\ClientAccess\OABTaak gebruiker@domein.eu rapporteert fout (0x8004010F): de bewerking is mislukt. Er kan geen object worden gevonden
Stapje voor stapje komen we verder
Nevermind, die doet het en is recent.
[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 18-01-2022 16:26 ]
Heeft iemand toevallig ervaring met VLSC incombinatie met SLBDiensten?
Ik wil m`n VLSC updaten, maar m`n contactpersoon bij SLB heeft geen idee
Ik wil m`n VLSC updaten, maar m`n contactpersoon bij SLB heeft geen idee
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik ben bezig onze VDI omgeving in te richten.
Nu heb ik OneDrive geïnstalleerd, en middels GPO de optie "Use OneDrive Files On-Demand" aangezet.
Standaard worden bestanden nu niet gesynced, maar gebruikers kunnen via rechtermuisknop wel kiezen voor "Altijd behouden op dit apparaat".
Van wat ik tegen kom is het niet mogelijk om dit uit te schakelen, heeft iemand hier misschien een workaround /oplossing voor?
OneDrive lijkt ook niet automatisch te starten bij het inloggen, is hier ook een nette oplossing voor?
Nu heb ik OneDrive geïnstalleerd, en middels GPO de optie "Use OneDrive Files On-Demand" aangezet.
Standaard worden bestanden nu niet gesynced, maar gebruikers kunnen via rechtermuisknop wel kiezen voor "Altijd behouden op dit apparaat".
Van wat ik tegen kom is het niet mogelijk om dit uit te schakelen, heeft iemand hier misschien een workaround /oplossing voor?
OneDrive lijkt ook niet automatisch te starten bij het inloggen, is hier ook een nette oplossing voor?
[ Voor 11% gewijzigd door jordeeeh op 21-01-2022 14:30 ]
https://www.reddit.com/r/...ways_keep_on_a_folder_at/
https://docs.microsoft.com/en-us/onedrive/use-group-policy
En mbt automatisch opstarten… scheduled task
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
De linkjes die je noemt is juist over het geforceerd synchroniserenDuinkonijn schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:42:
https://www.reddit.com/r/...ways_keep_on_a_folder_at/
Ik wil juist voorkomen dat ze dat doen.
Met "Use OneDrive Files On-Demand" voorkom je dat in eerste instantie, maar gebruikers kunnen hier alsnog handmatig voor kiezen.
Automatisch opstarten d.m.v. scheduled task is inmiddels gelukt, bedankt!
bij reddit staat de link https://docs.microsoft.co...-onedrive-files-on-demandjordeeeh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:47:
[...]
De linkjes die je noemt is juist over het geforceerd synchroniseren
Ik wil juist voorkomen dat ze dat doen.
Met "Use OneDrive Files On-Demand" voorkom je dat in eerste instantie, maar gebruikers kunnen hier alsnog handmatig voor kiezen.
Automatisch opstarten d.m.v. scheduled task is inmiddels gelukt, bedankt!
je zou autostart kunnen disablenMeet Windows and OneDrive sync app requirements and still can't see Files On-Demand option available at "Settings"? Make sure the service "Windows Cloud Files Filter Driver" start type is set to 2 (AUTO_START). Enabling this feature sets the following registry key value to 2:
[HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\CldFlt]"Start"="dword:00000002"
Zit er geen setting in de admx? https://docs.microsoft.co...-of-policies-by-string-idjordeeeh schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:34:
Ik ben bezig onze VDI omgeving in te richten.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik denk dat je me niet goed begrijptDuinkonijn schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:47:
[...]
bij reddit staat de link https://docs.microsoft.co...-onedrive-files-on-demand
[...]
je zou autostart kunnen disablen
Het lukt me wel om Use OneDrive Files On-Demand in te schakelen, en dat gaat ook goed. Standaard worden de bestanden niet lokaal opgeslagen.
Maar wanneer iemand het contextmenu van bestand/map opent kan hij alsnog kiezen voor "Always keep on this device".
Dat wil ik niet
Ik kwam ook wel deze regfix tegen, maar dan is het hele contextmenu weg van OneDrive, wat wil ik ook weer niet..
https://winaero.com/remove-onedrive-context-menu-windows-10/
Zover ik kan zien niet nee..Tylen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:51:
[...]
Zit er geen setting in de admx? https://docs.microsoft.co...-of-policies-by-string-id
Maar waarom wil je het weg? Maakt toch niet uit dat ze het doen? (Assuming dat je fslogix natuurlijk ook hebt geimplementeerd).jordeeeh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Ik denk dat je me niet goed begrijpt
Het lukt me wel om Use OneDrive Files On-Demand in te schakelen, en dat gaat ook goed. Standaard worden de bestanden niet lokaal opgeslagen.
Maar wanneer iemand het contextmenu van bestand/map opent kan hij alsnog kiezen voor "Always keep on this device".
Dat wil ik niet
Ik kwam ook wel deze regfix tegen, maar dan is het hele contextmenu weg van OneDrive, wat wil ik ook weer niet..
[...]
Zover ik kan zien niet nee..
Maken inderdaad gebruik van fslogix.Tylen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Maar waarom wil je het weg? Maakt toch niet uit dat ze het doen? (Assuming dat je fslogix natuurlijk ook hebt geimplementeerd).
Ik vind dat t spul dat in OneDrive staat ook prima online geopend kan worden
Dat gaat sowieso niet., Want hij zal het altijd eerst gaan downloaden tijdens het openen.jordeeeh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Maken inderdaad gebruik van fslogix.
Ah! klassiek. Een probleem die niet bestaat proberen op te lossen. Altijd fijn.jordeeeh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Maken inderdaad gebruik van fslogix.
1) Zo werkt OneDrive niet.
2) Je hebt FSLogix dus je hebt sowieso dat er een OneDrive portion in je profiel is.
3) je irriteert je gebruikers want het werk weer anders dan wat ze gewend zijn vanuit prive/lokale laptop etc.
Oftewel. Doe es niet.
Dit is een account.
Sinds wanneer mag ik geen BFoH zijn?Grvy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
[...]
3) je irriteert je gebruikers want het werk weer anders dan wat ze gewend zijn vanuit prive/lokale laptop etc.
Oftewel. Doe es niet.
Anyway, met initiële GPO ben ik al tevreden. Laat ik t eerst hierbij, bedankt
Ah dat had ik nog niet eens gezien zo snel.Tylen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:01:
[...]
Dat gaat sowieso niet., Want hij zal het altijd eerst gaan downloaden tijdens het openen.
Nou dan is t helemaal prima zo.
[ Voor 27% gewijzigd door jordeeeh op 25-01-2022 16:34 ]
`jordeeeh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Ik denk dat je me niet goed begrijpt
Dat wil ik niet
[...]
Zover ik kan zien niet nee..
https://askleo.com/why-always-keep-on-this-device-doesnt/
Als het op deze plek zit, moet je het denk ik in het register terug vinden..
Ik denk in de basis entry exporteren en wissen
Dat moet je niet meer willen... BoFH is zo 2000
Gewoon met je gebruikers ten strijden trekken
Wil je controlleren.. ga dan bij de politie of wordt stadswacht
Go with the flow. Gebruik het product zoals de maker het bedoeld heeft. Op de lange duur heb je daar meer plezier van.
Als je problemen voorziet, kaart het aan bij je leidinggevende. Hij/zij mag er ook voor gaan staan, mocht het misgaan.
Als je tegen de filosofie van iets in gaat verspeel je je rechten
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Heb bij een klant een paar Engenius ECB600 wifi access points hangen. Wil graag een gastennetwerk inrichten, client isolatie zou al voldoende zijn. Krijg dit nog nog niet werkend helaas, kan het wifi netwerk wel isoleren echter is de router dan ook niet meer bereikbaar. Iemand hier ervaringen mee?
Whatever.
Heeft hij wel een ip in dat segment?Harmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:47:
Heb bij een klant een paar Engenius ECB600 wifi access points hangen. Wil graag een gastennetwerk inrichten, client isolatie zou al voldoende zijn. Krijg dit nog nog niet werkend helaas, kan het wifi netwerk wel isoleren echter is de router dan ook niet meer bereikbaar. Iemand hier ervaringen mee?
VLAN tagging?Harmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:47:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zeker primair wordt deze gebruikt voor het zakelijk netwerk, een 2de ssid aanmaken is een optie. Echter kan je deze niet scheiden helaas. Je kan wel een vlan aangeven, echter is er dan geen dhcp server beschikbaar. Denk dat we de boel maar moeten vervangen voor Ubiquiti.
Whatever.
Tuurlijk wel! DHCP helper erop, extra range op je DHCP server en gaan.Harmen schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:48:
Zeker primair wordt deze gebruikt voor het zakelijk netwerk, een 2de ssid aanmaken is een optie. Echter kan je deze niet scheiden helaas. Je kan wel een vlan aangeven, echter is er dan geen dhcp server beschikbaar. Denk dat we de boel maar moeten vervangen voor Ubiquiti.
Dit issue zojuist gehad: https://www.yellow-bricks...owering-on-vm-on-vsphere/
Maar de datastore had nog 2.99TB vrij. Heb 'm verplaatst naar een datastore waar nog 3.04TB vrij was, en toen startte de VM wel
Maar de datastore had nog 2.99TB vrij. Heb 'm verplaatst naar een datastore waar nog 3.04TB vrij was, en toen startte de VM wel

Er is bij ons een brainfart geweest om voor een soort van hybride oplossing te gaan mbt onze RDS omgeving. De gebruikers klagen niet over performance of wat dan ook, maar ik heb mijn twijfels of dit in de cloud ook zo blijft. We hebben ook nog een paar on-prem applicaties, die blijven hier ook gewoon, maar worden wel via de RDS omgeving gebruikt.
Wat is jullie advies hierin? Kan het zinvol zijn om een gedeelte van onze gebruikers op een cloud omgeving te laten werken of gaat dat juist meer gezeik geven mbt profielen e.d.? En hoe is de ervaring van jullie met RDS of VDI in de cloud, voornamelijk mbt performance?
Wat is jullie advies hierin? Kan het zinvol zijn om een gedeelte van onze gebruikers op een cloud omgeving te laten werken of gaat dat juist meer gezeik geven mbt profielen e.d.? En hoe is de ervaring van jullie met RDS of VDI in de cloud, voornamelijk mbt performance?
Commandline FTW | Tweakt met mate
Wij draaien onze RDS omgeving in de cloud (Azure). Al is het meer RemoteApp dan RDS. We hebben in dezelfde tenant ook DC's voor authenticatie en fileservers voor files en profiles staan.Hero of Time schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:33:
Deze fileservers worden ook door de mensen op kantoor gebruikt voor hun shared files. Tussen de kantoren en Azure ligt wel een stevige Express route.
De RDS omgeving wordt gebruikt door collega's uit geheel EMEA. Ik krijg geen klachten over traagheid of wat dan ook.
We zijn ook aan het kijken om de SCADA omgevingen naar onze Azure omgeving te verplaatsen. Maar we krijgen de leveranciers hiervan niet mee.. die hebben er geen ervaring mee. SCADA is nogal latency gevoelig..
Latency is een ding ja met scada, maar ook het risico wat je loopt met de verbinding.
Ik heb bij een klant de analyse gedaan en zonder internet maar met scada onprem konden ze makkelijk nog 48 uur productie draaien. Scada niet onprem en de pret was gauw over.
Die businesscase was gauw gemaakt.
Ik heb bij een klant de analyse gedaan en zonder internet maar met scada onprem konden ze makkelijk nog 48 uur productie draaien. Scada niet onprem en de pret was gauw over.
Die businesscase was gauw gemaakt.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Wat voor apps draaien er? Client server met backend on-premises? Werkt het dan goed als client ergens in een cloud draait en je backend niet? Reken ook goed de daadwerkelijke kosten door, cloud hoeft niet goedkoper te zijn. Reken ook door wat het kost als er storing is en ze kunnen dus niet werken.Hero of Time schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:33:
Rol gewoon een test wvd uit en ga testen.
Persoonlijk vind ik de performance altijd ruk in cloud desktops, wil je een beetje performance zijn gelijk de kosten ook giga (logisch).
Onze boekhouding en warehouse applicatie draaien we on-prem met hun eigen client app. Die gaan niet vanuit de cloud omgeving gebruikt worden, dus deze gebruikers zullen op de on-prem RDS blijven. De rest van de organisatie gebruikt verders niets anders dan Office en een browser.
Ik ben ook van mening dat een cloud omgeving uiteindelijk duurder zal zijn, want we hebben hoe dan ook hardware nodig voor de paar lokale dingen. Dan is de uitbreiding van RDS licenties voor de rest van de organisatie in principe niets tov de hele cloud infra.
Ik weet ook niet wat het idee van de bedenker is qua uitvoering. Want nu hebben we profielen op onze storage staan, naast de afdelingsschijven en redirected folders. Wie dan naar de cloud zou gaan, moet dan wel dezelfde shares kunnen bereiken. Dat zal worden opgelost met een VPN, maar in hoeverre dat dan weer goed gaat en presteert, heb ik m'n twijfels over. De profielen kunnen dan best in de cloud, anders duurt het inloggen ook weer super lang.
Ik ben ook van mening dat een cloud omgeving uiteindelijk duurder zal zijn, want we hebben hoe dan ook hardware nodig voor de paar lokale dingen. Dan is de uitbreiding van RDS licenties voor de rest van de organisatie in principe niets tov de hele cloud infra.
Ik weet ook niet wat het idee van de bedenker is qua uitvoering. Want nu hebben we profielen op onze storage staan, naast de afdelingsschijven en redirected folders. Wie dan naar de cloud zou gaan, moet dan wel dezelfde shares kunnen bereiken. Dat zal worden opgelost met een VPN, maar in hoeverre dat dan weer goed gaat en presteert, heb ik m'n twijfels over. De profielen kunnen dan best in de cloud, anders duurt het inloggen ook weer super lang.
Heeft iemand hier ervaring met deze oplossing van AWS (Managed CA)
https://aws.amazon.com/ce...te-certificate-authority/
Weet iemand in welke richting ik moet zoeken om in active directory computers en users een extra tab toe te voegen.
wij hebben enkele gegevens zoals personeels nr en nu moet je die in atrrubute editor zoeken en toevoegen en voor een gewone ict/helpdesk medewerker is dat niet handig.
wij hebben enkele gegevens zoals personeels nr en nu moet je die in atrrubute editor zoeken en toevoegen en voor een gewone ict/helpdesk medewerker is dat niet handig.
Die moet je sowieso niet daarin laten rommelen, ps-scriptje met een leuke GUI bouwen en klaar.Thijs B schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:07:
Weet iemand in welke richting ik moet zoeken om in active directory computers en users een extra tab toe te voegen.
Je kunt in de AD Computers & Users tool ook attributes toevoegen aan de weergave. Ik weet zo 1-2-3 niet uit mijn hoofd waar dat precies zit, ik ben vrij en ben derhalve dus niet ingelogd om het effe te checken.Thijs B schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:07:
Maar een tooltje als @Oogje oppert is ook erg mooi. Helemaal als je er een aantal andere veel voorkomende taken in knutselt. Account unlock, PW leeftijd, PW reset, dat soort zaken. Je moet dat tooltje zo handig mogelijk maken (zonder dat je er weken mee bezig bent.) want er zijn altijd eigenwijze panharingen die lekker verder aanmodderen op de oude manier.
[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 21-02-2022 17:39 ]
Indien ze AD Users & computers kunnen gebruiken, de search openen, view -> colomns-> employee id toevoegen. Published at kan ook wel handig zijn als de AD status op OU basis is gebaseerd.Thijs B schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:07:
Niet te moeilijk maken & zelf gaan lopen rotzooien idd, een recovery van je AD site bij een fuckup is niet heel plezant 😉
Een goed ingericht IAM systeem kan ze daar ook goed in ondersteunen eventueel
[ Voor 5% gewijzigd door SpeedyNick op 21-02-2022 17:39 . Reden: Kleine toevoeging ]
Een IAM is nog beter.SpeedyNick schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Niet te moeilijk maken & zelf gaan lopen rotzooien idd, een recovery van je AD site bij een fuckup is niet heel plezant 😉
Een goed ingericht IAM systeem kan ze daar ook goed in ondersteunen eventueel
En wat betreft een AD site recovery. Ik heb inmiddels afgeleerd om grapjes te maken over ADSI edit waar stagiaires bij zijn

https://social.technet.mi...rectory?forum=winserverDSThijs B schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:07:
Eerst ff op een test domein uitproberen..
Ik had verwacht dat dit tegenwoordig wel zou kunnen, oke ja het kanDuinkonijn schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:02:
[...]
https://social.technet.mi...rectory?forum=winserverDS
Eerst ff op een test domein uitproberen..
job security vind ik belangrijker..

Dus weer aan de slag met powershell, alhoewel ik nog nooit een powershell gui heb gemaakt dus dat is weer ff een uitdaging
Of een tool als Hyena gebruiken. Werkt zoveel lekkerder dan ADUC.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Misschien dat iemand hier een gouden tip heeft.
En ja, we zouden kunnen overwegen om Hello for business compleet te gaan inrichten, maar als dat (nog) niet hoeft zou fijn zijn.
Situatie:
Laptop met Windows 11 enrolled in Intune.
Kan prima verbinden met de printserver via \\printserver\gedeeldeprinter
Totdat een gebruiker Windows Hello activeert en een pincode instelt.
De laptop gaat dan met de pincode communiceren naar de server, maar die snapt dat niet.
Wat ik eigenlijk zoek is een soort van excludelist waar ik de printserver op zou kunnen zetten zodat die nog met de traditionele gebruikersnaam/wachtwoord combi aangesproken wordt.
Is zoiets mogelijk?
En ja, we zouden kunnen overwegen om Hello for business compleet te gaan inrichten, maar als dat (nog) niet hoeft zou fijn zijn.
Situatie:
De laptop gaat dan met de pincode communiceren naar de server, maar die snapt dat niet.
Wat ik eigenlijk zoek is een soort van excludelist waar ik de printserver op zou kunnen zetten zodat die nog met de traditionele gebruikersnaam/wachtwoord combi aangesproken wordt.
Is zoiets mogelijk?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik twijfel of dit aan die pincode ligt. heb je dit probleem ook met een afbeeldingswachtwoord?magic_nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:31:
Situatie:
Is zoiets mogelijk?
Beter draai je het om en maak je het werkend. Is de werkplek Azure AD Joined? Met Hybrid Cloud Trust Deployment los je het probleem als het goed is op. Let wel: het is in preview. Hybrid Key trust (wat voorheen de oplossing was) is ook een optie maar vereist veel meer werk (vooral wat betreft je PKI omgeving).magic_nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:31:
Situatie:
Is zoiets mogelijk?
Als dit in-place is zou sso naar je on-premise shares moeten werken (dus ook naar printer shares) nadat WHfB is ingesteld.
PS:
Op identity-man.eu is er vorige week een blog over gepost.
[ Voor 24% gewijzigd door FREAKJAM op 24-02-2022 09:53 ]
is everything cool?
Wat wil je weten?Turdie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:08:
Heeft iemand hier ervaring met deze oplossing van AWS (Managed CA)
Even een vraag voor de Teams/365 experts.
Ik heb 1 klant die af en toe teams gebruikt, deze mag gewoon externen/gasten uitnodigen. dit staat ook allemaal goed.
Als hij bv mij uitnodigt op mijn werkaccount (ook 365), kan ik gewoon mee doen met de vergadering.
Echter als hij een gmail toevoegt, krijgt die gene een melding:
Alleen personen met toegang tot deze organisatie kunnen deelnemen aan de vergaderingen van de organisatie
Hotmail gaat ook goed. maar gmail niet. Als ik dat gmail uitnodig met mijn werkmail, werkt het ook gewoon.
Alle instellingen staan gewoon goed zover ik kan zien.
Heeft iemand een idee waar ik nog kan kijken?
Ik heb ook een ticket aangemaakt, en kwam met om het adres als gastgebruiker toe te voegen, maar dit heeft tot nu toe geen effect.
Ik heb 1 klant die af en toe teams gebruikt, deze mag gewoon externen/gasten uitnodigen. dit staat ook allemaal goed.
Als hij bv mij uitnodigt op mijn werkaccount (ook 365), kan ik gewoon mee doen met de vergadering.
Echter als hij een gmail toevoegt, krijgt die gene een melding:
Alleen personen met toegang tot deze organisatie kunnen deelnemen aan de vergaderingen van de organisatie
Hotmail gaat ook goed. maar gmail niet. Als ik dat gmail uitnodig met mijn werkmail, werkt het ook gewoon.
Alle instellingen staan gewoon goed zover ik kan zien.
Heeft iemand een idee waar ik nog kan kijken?
Ik heb ook een ticket aangemaakt, en kwam met om het adres als gastgebruiker toe te voegen, maar dit heeft tot nu toe geen effect.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@Renegade666
Ik heb een vermoeden waar het aan ligt - maar zeker weten doe ik het niet
Misschien even goed om te benoemen dat er een verschil is tussen externe toegang en gastentoegang.
Externe toegang is op basis van federatie en bepaalt of men elkaar kan vinden in Teams zodat je met elkaar kunt messagen, vergaderen etc. Op basis van policies kun je restricties instellen (domeinen toestaan etc). Bij externe toegang heeft de externe dus géén toegang tot een Teams kanaal en dus ook geen informatie van de klant.
Bij gastentoegang nodig je een extern persoon daadwerkelijk uit tot je eigen tenant en wordt voor die gast een guest account aangemaakt in Azure AD. Stel ik nodig pietje@gmail.com uit tot een Teamskanaal van bedrijf Contoso, waarbij ook documenten gedeeld zullen worden met elkaar. Pietje (pietje@gmail.com) kan op basis van OTP toegang verkrijgen tot het Teams kanaal. In de Azure AD tenant van Contoso wordt voor pietje@gmail.com het account pietje_gmail.com#EXT#@contoso.onmicrosoft.com aangemaakt, die opgenomen wordt als guest-user. Uit je verhaal kan ik opmaken dat dit lijkt te werken.
Een ander persoon (die ook een gmail adres heeft), maar echter niet eerst als gast is uitgenodigd tot jullie tenant en vervolgens wilt deelnemen aan een meeting werkt dus anders en dan spreek je over externe toegang. Ik vermoed dus dat het om een instelling gaat in Teams, wat betreft external access en dus niet zozeer de Azure AD B2B instellingen (wat dus guest access betreft).
Heel specifiek gaat het waarschijnlijk om de instelling "People in my organization can communicate with Teams users whose accounts aren't managed by an organization."
Nog een website met een overzicht van verschillen tussen external access & guest access.
Ik heb een vermoeden waar het aan ligt - maar zeker weten doe ik het niet
Externe toegang is op basis van federatie en bepaalt of men elkaar kan vinden in Teams zodat je met elkaar kunt messagen, vergaderen etc. Op basis van policies kun je restricties instellen (domeinen toestaan etc). Bij externe toegang heeft de externe dus géén toegang tot een Teams kanaal en dus ook geen informatie van de klant.
Bij gastentoegang nodig je een extern persoon daadwerkelijk uit tot je eigen tenant en wordt voor die gast een guest account aangemaakt in Azure AD. Stel ik nodig pietje@gmail.com uit tot een Teamskanaal van bedrijf Contoso, waarbij ook documenten gedeeld zullen worden met elkaar. Pietje (pietje@gmail.com) kan op basis van OTP toegang verkrijgen tot het Teams kanaal. In de Azure AD tenant van Contoso wordt voor pietje@gmail.com het account pietje_gmail.com#EXT#@contoso.onmicrosoft.com aangemaakt, die opgenomen wordt als guest-user. Uit je verhaal kan ik opmaken dat dit lijkt te werken.
Een ander persoon (die ook een gmail adres heeft), maar echter niet eerst als gast is uitgenodigd tot jullie tenant en vervolgens wilt deelnemen aan een meeting werkt dus anders en dan spreek je over externe toegang. Ik vermoed dus dat het om een instelling gaat in Teams, wat betreft external access en dus niet zozeer de Azure AD B2B instellingen (wat dus guest access betreft).
Heel specifiek gaat het waarschijnlijk om de instelling "People in my organization can communicate with Teams users whose accounts aren't managed by an organization."
Nog een website met een overzicht van verschillen tussen external access & guest access.
[ Voor 6% gewijzigd door FREAKJAM op 05-03-2022 14:58 ]
is everything cool?
@FREAKJAM
Ik zal maandag even kijken. hoe staat.
Het is gewoon vreemd waarom de ene het wel doet, en de andere niet.
Ik zal maandag even kijken. hoe staat.
Het is gewoon vreemd waarom de ene het wel doet, en de andere niet.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@FREAKJAM
Zoals ik dacht, staat alles gewoon aan

Mijn gmail test account is vorige week toegevoegd als gast account, en zelf dan werkt hij niet.
Ook mijn hotmail die ik vorige week teste werkte, maar nu ook niet meer.
Terwijl mijn werk mail het prima doet.
Heb voor de zekerheid het vinkje evne uit gezet, opgeslagen, en opnieuw ingesteld.
Zoals ik dacht, staat alles gewoon aan

Mijn gmail test account is vorige week toegevoegd als gast account, en zelf dan werkt hij niet.
Ook mijn hotmail die ik vorige week teste werkte, maar nu ook niet meer.
Terwijl mijn werk mail het prima doet.
Heb voor de zekerheid het vinkje evne uit gezet, opgeslagen, en opnieuw ingesteld.
Kan ook zijn dat je een supportticket bij Microsoft maken, hebben wij ook moeten doen omdat er nog ergens aan de achterkant een bitje verkeerd stond. (iets met oude lync servers instelling)
@DDX
Die heb ik aangemaakt vorige week vrijdag, en iemand met gebrekkig engels heeft mij dat gmail account laten toevoegen.. Terwijl ik aangaf dat dit niet gaat werken
Maar momenteel nog niks weer gehoord.
Die heb ik aangemaakt vorige week vrijdag, en iemand met gebrekkig engels heeft mij dat gmail account laten toevoegen.. Terwijl ik aangaf dat dit niet gaat werken
Je moet geluk hebben welke engineer je treft of die er verstand van heeft.
Soms is een supportcase binnen dag opgelost, soms zit je maanden te mailen/logs te sturen ed.
Soms is een supportcase binnen dag opgelost, soms zit je maanden te mailen/logs te sturen ed.
Klopt.
Meestal is het bij mij zo, als ik om hulp vraag bij MS of andere leverancier, dat het spontaan begint te werken
Meestal is het bij mij zo, als ik om hulp vraag bij MS of andere leverancier, dat het spontaan begint te werken
nieuws: VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN blokkeren websites van RT en Sputnik News
Even los van dat het best lastig is om te doen, want dan moet ik ipadressen gaan opzoeken/bijhouden en blacklisten op routers.
Moet ik nu ook een blokkade gaan doen zodat mensen hier op kantoor deze websites niet meer kunnen benaderen ?Als internetproviders de websites niet zouden blokkeren, dan zouden zij een strafbaar feit plegen en het Openbaar Ministerie zal daarop handhaven.
Even los van dat het best lastig is om te doen, want dan moet ik ipadressen gaan opzoeken/bijhouden en blacklisten op routers.
Werk je voor een ISP? Blokkeer je momenteel ook piraterijsites? Lijkt mij dat je momenteel (nog) niets hoeft te doen.DDX schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:25:
nieuws: VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN blokkeren websites van RT en Sputnik News
[...]
Moet ik nu ook een blokkade gaan doen zodat mensen hier op kantoor deze websites niet meer kunnen benaderen ?
Tja wat is een ISP, ik verzorg toch internet toegang voor onze werknemers ?
En we hosten websites voor klanten dus soort van een provider zijn we wel ja.
Maargoed ik ga niets doen (ook al zou het moeten, wie zou hier op gaan handhaven), het is meer iets wat ik mij afvroeg.
En we hosten websites voor klanten dus soort van een provider zijn we wel ja.
Maargoed ik ga niets doen (ook al zou het moeten, wie zou hier op gaan handhaven), het is meer iets wat ik mij afvroeg.
Lekker argument van de EU ook:
Om echt effectief te zijn in dit tegen te gaan, eis dan ook gelijk even de blokkade van alle sociale media, want daar is ook een shit ton aan manipulatie te vinden. En dat is imo veel gevaarlijker.De EU wil hiermee actief de 'manipulatieoperatie van Poetin' dwarszitten, zei Josep Borrell, vicevoorzitter van de Europese Commissie.
Het is wel een snelle/makkelijke blokkade, bij xs4all resolven de nameservers de domeinnamen niet meer.
Maar als je eigen (of andere zoals google) nameservers gebruikt kan je gewoon nog bij de sites.
Maar als je eigen (of andere zoals google) nameservers gebruikt kan je gewoon nog bij de sites.
Dit doen ze ook met thepiratebay, ze voldoen wel aan de blokkade maar het omzeilen blijft erg makkelijk.DDX schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:16:
Het is wel een snelle/makkelijke blokkade, bij xs4all resolven de nameservers de domeinnamen niet meer.
ugh .. ik moet op een dashboard komen bij Leaseweb .. hebben die gasten het compleet dicht gezet ..
ivm een eventuele dreiging.
Heb ik over dat nieuwsbericht heen gelezen omdat het laatste woord API was wat we niet gebruiken .. bleek in de subject ook nog dashboard te staan ..
tsja .
nu maar wachten totdat mijn IPs worden vrijgegeven die ik heb doorgegeven.
ivm een eventuele dreiging.
Heb ik over dat nieuwsbericht heen gelezen omdat het laatste woord API was wat we niet gebruiken .. bleek in de subject ook nog dashboard te staan ..
tsja .
nu maar wachten totdat mijn IPs worden vrijgegeven die ik heb doorgegeven.
There are no secrets, only information you do not yet have
Een gebruiker heeft op een Windows 10 pc in een laboratorium de update naar Windows 11 geaccepteerd.... Als we de computer nu herstarten, staat er Windows 11 op, maar dat willen we absoluut niet vanwege de software die op die pc staat.
Is de update in dit stadium nog te annuleren? Ik heb voor nu de updates voor 7 dagen onderbroken. Die pc willen we absoluut niet naar Windows 11 hebben en herstarten is nu geen optie vanwege een test die nu draait in het lab. We zouden de update naar Windows 11 op een later moment kunnen doen, en daarna direct restoren naar Windows 10.
Is de update in dit stadium nog te annuleren? Ik heb voor nu de updates voor 7 dagen onderbroken. Die pc willen we absoluut niet naar Windows 11 hebben en herstarten is nu geen optie vanwege een test die nu draait in het lab. We zouden de update naar Windows 11 op een later moment kunnen doen, en daarna direct restoren naar Windows 10.
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 14-03-2022 11:22 ]
Mijn gevoel zegt, analyse laten voltooien, in de tussentijd de laborant een draai om zijn oren geven en daarna de restore naar 10 doen.FastFred schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:21:
Een gebruiker heeft op een Windows 10 pc in een laboratorium de update naar Windows 11 geaccepteerd.... Als we de computer nu herstarten, staat er Windows 11 op, maar dat willen we absoluut niet vanwege de software die op die pc staat.
Als dat klaar is nog eens de laborant een draai om de andere oor geven.
Ander vraagje, zou je niet de update functie kunnen blokkeren in je labs? Dat hebben wij gedaan in onze labs en als het nodig is voeren we het alsnog uit. Niet eerder en alleen IT kan dat.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik denk dat je beter IT een draai om de oren kan geven, gezien het feit dat een gebruiker überhaupt de upgrade kon starten (op een systeem waar dat dus niet wenselijk is).stuffer schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:25:
[...]
De laborant een draai om de andere oor geven.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
Ok, daar zit een punt van waarheid in.Fanatix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Ik denk dat je beter IT een draai om de oren kan geven, gezien het feit dat een gebruiker überhaupt de upgrade kon starten (op een systeem waar dat dus niet wenselijk is).
Gedeelde smart, ieder een draai dan
*** NIKS ***
In mijn ervaring is een lab een goddeloze omgeving waar iedereen doet en koopt waar'ie zelf zin in heeftFanatix schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:44:
Ik denk dat je beter IT een draai om de oren kan geven, gezien het feit dat een gebruiker überhaupt de upgrade kon starten (op een systeem waar dat dus niet wenselijk is).

Je moet mij niet aankijken dat die machine de update kan starten als die machine niet bij mij in beheer is
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is idd vaak de mentaliteit in een lab. Daar waar wij het als een kwetsbare omgeving bestempelen hebben we alle clients in een afgesloten Vlan geplaatst. Geen internet alleen de diensten die ze nodig hebben voor de functionaliteit. Verder geen admin permissies zover als dat kan per apparaat bekeken.Paul schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:54:
[...]
In mijn ervaring is een lab een goddeloze omgeving waar iedereen doet en koopt waar'ie zelf zin in heeft
Je moet mij niet aankijken dat die machine de update kan starten als die machine niet bij mij in beheer is
Ik denk (bij ons) dat dit de enige manier is om de werking van de machines te kunnen blijven garanderen.
*** NIKS ***
Afgelopen maand alle mailboxen gemigreerd naar Office365.
Nu nog de transactional mails van de webapplicaties elders onderbrengen, dan kan de oude exchange2013 server gedecommissioned worden.
Dat gaat helaas niet lukken bij Office365 ivm het limiet van 10.000 mails per dag en wij al snel over dit limiet komen. Dus op zoek naar een andere oplossing:
- Externe maildienst afnemen? Misschien met het aantal wat wij doen een 'dure' oplossing?
- Of toch zelf weer een exchange server opzetten en alleen als relay gebruiken?
- Of een IIS smtp relay of iets met linux opzetten? Waar ik weinig ervaring in heb en als risico voor de organisatie zie.
Mijn voorkeur gaat uit naar de exchange server, aangezien ik hier goede ervaring mee heb en veel energie in een goede reputatie heb gestoken van onze dedicated ipadressen voor smtp.
Het voelt alleen een beetje tegenstrijdig om een exchange server op te zetten, welke alleen als relay wordt gebruikt...
Nu nog de transactional mails van de webapplicaties elders onderbrengen, dan kan de oude exchange2013 server gedecommissioned worden.
Dat gaat helaas niet lukken bij Office365 ivm het limiet van 10.000 mails per dag en wij al snel over dit limiet komen. Dus op zoek naar een andere oplossing:
- Externe maildienst afnemen? Misschien met het aantal wat wij doen een 'dure' oplossing?
- Of een IIS smtp relay of iets met linux opzetten? Waar ik weinig ervaring in heb en als risico voor de organisatie zie.
Mijn voorkeur gaat uit naar de exchange server, aangezien ik hier goede ervaring mee heb en veel energie in een goede reputatie heb gestoken van onze dedicated ipadressen voor smtp.
Het voelt alleen een beetje tegenstrijdig om een exchange server op te zetten, welke alleen als relay wordt gebruikt...
Ik denk dat optie 1 al gauw rendabel is. Ook al kost t 100 euro per maand, dat ga je met een eigen postfix servetje misschien nog redden (maar dan moet t je niet te veel tijd kost). Met exchange zijn dat soort bedragen helemaal een utopieSince87 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:41:
Euh alhoewel, ik las 10k per maand ipv per dag...dus misschien alles eens op een rijtje zetten qua TCO van die 3 opties?
[ Voor 4% gewijzigd door Oogje op 14-03-2022 16:28 ]
Ik vermoed dat de mailing zelf over de 10k gaat. Niet dagelijks.Oogje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:24:
[...]
Euh alhoewel, ik las 10k per maand ipv per dag...dus misschien alles eens op een rijtje zetten qua TCO van die 3 opties?
Ik weet trouwens niet wat andere ervaren, maar aanzienlijk wat mailings verdwijnen in quarantaine. Ondanks dat het er allemaal netjes uit ziet (wel eens hele discussie gehad met Microsoft support, maar wordt je ook niet veel wijzer van: als reden niet overduidelijk is, weten zij ook niet waarom iets als spam/phishing is gemarkeerd). In ander topic las ik dat vooral de kleine mailservers benadeelt worden door de grote spelers (in dit geval Microsoft): mailservers krijgen een betrouwbaarheidsstempel en als je weinig mailt is die sowieso laag.Since87 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:41:
Is spamfilter Microsoft te streng voor kleine mailservers?
Dat topic loopt niet zo'n storm, maar misschien de moeite waard om mee te nemen in je beslissing.
[ Voor 16% gewijzigd door _H_G_ op 15-03-2022 07:54 ]
Vraag voor de Azure specialisten.
Onze tenant heeft Office 365 als 'MDM Authority', maar dit zorgt voor een probleem in de endpoint manager.
Volgens deze site kan je de MDM authority naar Intune overzetten middels toepassing van wat PS.
https://call4cloud.nl/202...tle-of-the-mdm-authority/
Iemand ervaring met het wijzigen van die MDM authority; geen verdere geen impact op functionele werking van onze Azure/M365 tools?
Onze tenant heeft Office 365 als 'MDM Authority', maar dit zorgt voor een probleem in de endpoint manager.
Volgens deze site kan je de MDM authority naar Intune overzetten middels toepassing van wat PS.
Iemand ervaring met het wijzigen van die MDM authority; geen verdere geen impact op functionele werking van onze Azure/M365 tools?
Als je ook on premises iets hebt draaien wat moet kunnen mailen dan is de meest simpele manier een Linux SMTP relay. Daar kan je dan ook meteen DKIM op zetten zodat mail niet in de spam terecht komt.Since87 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:41:
Wat @Since87 bedoelt is dat het niet alleen afhangt van het ip-adres. Je noemt zelf al DKIM; ik schat zo dat hij dat al op de huidige exchange server aan de praat heeft, want anders slaagt hij er sowieso niet in om gmail- of outlook.com gebruikers te bereiken. En z'n DMARC en SPF moet ook al wel kloppen. Maar hij realiseert zich ook dat het inrichten van z'n mailomgeving niet alleen inspanning heeft gekost, maar ook tijd. De tijd namelijk om een reputatie op te bouwen. Duurt een maand of 3. En hij heeft geen garantie dat die Linux machine van jou, die reputatie transparant overneemtasing schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Als je ook on premises iets hebt draaien wat moet kunnen mailen dan is de meest simpele manier een Linux SMTP relay. Daar kan je dan ook meteen DKIM op zetten zodat mail niet in de spam terecht komt.
Mijn advies aan @Since87: ga het outsourcen. Het in de lucht houden van een Exchange omgeving is ondertussen bijna een dagtaak geworden; kan niet meer uit. En outsource partijen hebben meestal al een goede reputatie; daar hoef jij 'm dan niet op te bouwen
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Dat hangt er maar net vanaf of je nu al actief iets met MDM doet vanuit M365.Drwho1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:42:
Vraag voor de Azure specialisten.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Dit is inderdaad wat ik bedoel.Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:09:
[...]
Wat @Since87 bedoelt is dat het niet alleen afhangt van het ip-adres. Je noemt zelf al DKIM; ik schat zo dat hij dat al op de huidige exchange server aan de praat heeft, want anders slaagt hij er sowieso niet in om gmail- of outlook.com gebruikers te bereiken. En z'n DMARC en SPF moet ook al wel kloppen. Maar hij realiseert zich ook dat het inrichten van z'n mailomgeving niet alleen inspanning heeft gekost, maar ook tijd. De tijd namelijk om een reputatie op te bouwen. Duurt een maand of 3. En hij heeft geen garantie dat die Linux machine van jou, die reputatie transparant overneemt
Mijn advies aan @Since87: ga het outsourcen. Het in de lucht houden van een Exchange omgeving is ondertussen bijna een dagtaak geworden; kan niet meer uit. En outsource partijen hebben meestal al een goede reputatie; daar hoef jij 'm dan niet op te bouwen
We hebben onprem het e.e.a. draaien wat samen ca 20.000 mails per dag verstuurd.
In het verleden een keer de smarthost van de provider gebruikt voor deze applicaties, maar merkte dat hierdoor vertraging in de applicatie ontstond.
Uiteindelijk de Exchange server gebruikt en dns aflevering opgezet.
Dit werkt tot nu toe perfect, echter is de Exchange2013 server aan vervanging toe.
Nu alle mailboxen in office365 staan, zal de nieuwe Exchange server alleen nog relay doen. Op zich ben ik voor licenties en beheer daar nog voor in. Het is alleen voor mij onnatuurlijk om dit op te zetten zonder een mailbox database te koppelen.
Ik heb gekeken om dit extern onder te brengen, maar verwacht met ons volume al snel aan 500,- per maand te zitten. Daar kan ik best iets voor opzetten en beheren.
Om dat even in perspectief te plaatsen: kun jij voor 500 €uro per maand - dat komt overeen met ongeveer twee à drie dagen werk per maand - een bedrijfskritish systeem opzetten en onderhouden? Ik zou daar over twijfelenSince87 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:28:
[...]
Ik heb gekeken om dit extern onder te brengen, maar verwacht met ons volume al snel aan 500,- per maand te zitten. Daar kan ik best iets voor opzetten en beheren.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Vergeet de licenties, hardware, support etc niet.Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:36:
[...]
Om dat even in perspectief te plaatsen: kun jij voor 500 €uro per maand - dat komt overeen met ongeveer twee à drie dagen werk per maand - een bedrijfskritish systeem opzetten en onderhouden? Ik zou daar over twijfelen
Voor €500,- per maand zou ik niet moeilijk doen. Als het zo kritisch is, dan moet men maar begrijpen dat het geld kost om dat als dienst af te nemen.
Het was niet direct een advies om zijn bulk mail weg te zetten maar een oplossing om exchange eruit te gooien en toch on prem te kunnen mailen.Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:09:
[...]
Wat @Since87 bedoelt is dat het niet alleen afhangt van het ip-adres. Je noemt zelf al DKIM; ik schat zo dat hij dat al op de huidige exchange server aan de praat heeft, want anders slaagt hij er sowieso niet in om gmail- of outlook.com gebruikers te bereiken. En z'n DMARC en SPF moet ook al wel kloppen. Maar hij realiseert zich ook dat het inrichten van z'n mailomgeving niet alleen inspanning heeft gekost, maar ook tijd. De tijd namelijk om een reputatie op te bouwen. Duurt een maand of 3. En hij heeft geen garantie dat die Linux machine van jou, die reputatie transparant overneemt
10000en mails heeft een speciale aanpak nodig om dat netjes weg te krijgen. Office 365 kan het niet, daar zit een limiet van 30 mails per minuut op. Linux zou het kunnen, mits alle sterren goed staan.
Ken je sendgrid? Zit als solution in de azure portalasing schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:20:
[...]
Het was niet direct een advies om zijn bulk mail weg te zetten maar een oplossing om exchange eruit te gooien en toch on prem te kunnen mailen.
10000en mails heeft een speciale aanpak nodig om dat netjes weg te krijgen. Office 365 kan het niet, daar zit een limiet van 30 mails per minuut op. Linux zou het kunnen, mits alle sterren goed staan.
Nope, maar het verbaast mij niets dat ze proberen een one stop shop te zijn en dit dus ook hebben.Turdie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:29:
[...]
Ken je sendgrid? Zit als solution in de azure portal
Heren, ik heb al een langere tijd een issue, wat telkens terug komt, en ik kan het maar niet vinden, en ben er ondertussen ook helemaal klaar mee.
Dus hopelijk kunnen jullie mij helpen, anders zet ik alles terug naar UDP waar ik nooit issues mee heb gehad.
Klant heeft het volgende:
-3 RDS servers 2019 (2 sessie hosts, 1 broker/lb)
-FSlogix 2.9.7979.62170 (profile en office)
-Office 365 E3
Probleem
-Gebruikers (niet alle, maar sommige) krijgen bij het starten van outlook een melding dat outlook de folders niet kan vinden.
Eerst werkte het goed, en dan opeens deze melding de volgende dag.
Soms werkte het om via Word het office account af te melden, vervolgens afmelden in RDS en opnieuw aanmelden. En dan starte outlook weer keurig met inlog venster en kon weer verder.
Op eens werkte dat ook niet meer. Want ik krijg na het invullen van het email adres, geen wachtwoord veld meer.
Laatst bij 1 gebruiker een nieuw RDS profile aangemaakt, en dan werkte dan weer. Voor een paar dagen.
Want als ik deze melding heb, kan ik ook geen nieuw outlook profiel aanmaken, want hij kan dan geen server vinden/geenverbinding maken/ niet inloggen (wat generieke melding van outlook), daarom dus nieuw RDS profiel.
In de credentials manager staat op dat moment niks, in accounts kan ik niet komen, dus geen idee als daar wat staat.
In logging van FSlogix zie ik geen issues met profiel koppelen.
Zie wel 3 andere meldingen terug bij aan en af melden, maar ik kan daar niks nuttigs over vinden, dus weet niet dat het relevant is..:
Search Catalog Mount failed (De structuur van de beveilings-id is ongeldig)
Catalog Creation operation Failed (De structuur van de beveilings-id is ongeldig)
IPlugins::ADD (Search.Tripoliindexer Failed (De structuur van de beveilings-id is ongeldig)
Hierbij de GPO voor fslogix, voor de rest is er momenteel niks met office ingesteld in andere gpo's:
https://ibb.co/DLRhLpy
https://ibb.co/fkFXPfx
https://ibb.co/k10qv7z
In de logging van FSLogix zelf kan ik niet 1.2.3. wat vinden, staat veel shit in, dus erg overzichtelijk is het niet.
Het grootste issue is, in mijn test gebruiker krijg ik het maar niet voor elkaar... Momenteel is 1 gebruiker die er constant last van heeft, en word dus lichtelijk vervelend.
Dus hopelijk kunnen jullie mij helpen, anders zet ik alles terug naar UDP waar ik nooit issues mee heb gehad.
Klant heeft het volgende:
-3 RDS servers 2019 (2 sessie hosts, 1 broker/lb)
-FSlogix 2.9.7979.62170 (profile en office)
-Office 365 E3
Probleem
-Gebruikers (niet alle, maar sommige) krijgen bij het starten van outlook een melding dat outlook de folders niet kan vinden.
Eerst werkte het goed, en dan opeens deze melding de volgende dag.
Soms werkte het om via Word het office account af te melden, vervolgens afmelden in RDS en opnieuw aanmelden. En dan starte outlook weer keurig met inlog venster en kon weer verder.
Op eens werkte dat ook niet meer. Want ik krijg na het invullen van het email adres, geen wachtwoord veld meer.
Laatst bij 1 gebruiker een nieuw RDS profile aangemaakt, en dan werkte dan weer. Voor een paar dagen.
Want als ik deze melding heb, kan ik ook geen nieuw outlook profiel aanmaken, want hij kan dan geen server vinden/geenverbinding maken/ niet inloggen (wat generieke melding van outlook), daarom dus nieuw RDS profiel.
In de credentials manager staat op dat moment niks, in accounts kan ik niet komen, dus geen idee als daar wat staat.
In logging van FSlogix zie ik geen issues met profiel koppelen.
Zie wel 3 andere meldingen terug bij aan en af melden, maar ik kan daar niks nuttigs over vinden, dus weet niet dat het relevant is..:
Search Catalog Mount failed (De structuur van de beveilings-id is ongeldig)
Catalog Creation operation Failed (De structuur van de beveilings-id is ongeldig)
IPlugins::ADD (Search.Tripoliindexer Failed (De structuur van de beveilings-id is ongeldig)
Hierbij de GPO voor fslogix, voor de rest is er momenteel niks met office ingesteld in andere gpo's:
https://ibb.co/DLRhLpy
https://ibb.co/fkFXPfx
https://ibb.co/k10qv7z
In de logging van FSLogix zelf kan ik niet 1.2.3. wat vinden, staat veel shit in, dus erg overzichtelijk is het niet.
Het grootste issue is, in mijn test gebruiker krijg ik het maar niet voor elkaar... Momenteel is 1 gebruiker die er constant last van heeft, en word dus lichtelijk vervelend.
[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 17-03-2022 11:41 ]
Ik ga je even volgen, ziet heel erg uit naar een probleem wat ik ook heb. Ik heb gemerkt dat wanneer je de server waar het probleem op speelt even op false zet, de gebruiker uit laten loggen en op de andere beschikbare server laat inloggen dat het weer werkt. Erg raar.. hij vraagt ook om wachtwoorden enzo..
Ik heb vorig jaar bij een update wel zoiets geks gezien na een update wat ik heb verholpen door in GPO de juiste AppX rechten te zetten in "Windows Settings - Security Settings - Application Control Policies - Appx Rules". Stond eerst niks in ingesteld.
@kraats
Heb je een screen van wat je bedoelt?
ik zou niet weten waarom iets moet enable als iets niet word tegen tegengehouden in de gpo's.
Heb je een screen van wat je bedoelt?
ik zou niet weten waarom iets moet enable als iets niet word tegen tegengehouden in de gpo's.
@Renegade666 Het leek er bij ons op dat sinds een Windows update juist opeens alles werd tegengehouden behalve wat je in de GPO zette (Deny all in plaats van allow all). We hebben nu:
/f/image/wErhDlWpQP0wJyeTXfrNROpB.png?f=fotoalbum_large)
@kraats
Thx, zal morgen nog even keer kijken.
Ben nu bezig om een ander pakket af te kraken via de mail
Thx, zal morgen nog even keer kijken.
Ben nu bezig om een ander pakket af te kraken via de mail
sorry, zie nu de disclaimer. ik verhuis 'm ff naar 't andere topic.
[ Voor 92% gewijzigd door PROnline op 18-03-2022 16:03 ]
Van een aantal van onze klanten krijgen we de melding dat ze binnen de web versie van Exchange online (office365) geen emails kunnen verwijderen uit een shared mailbox.
Wanneer ze de Shared mailbox los openen (rechts boven ander postvak openen) kan het verwijderen wel.
Meer mensen tegen dit probleem aangelopen?
Wanneer ze de Shared mailbox los openen (rechts boven ander postvak openen) kan het verwijderen wel.
Yep, collega heeft het al neergelegd bij MS. Geen idee wat de status is.makkie88 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:58:
Van een aantal van onze klanten krijgen we de melding dat ze binnen de web versie van Exchange online (office365) geen emails kunnen verwijderen uit een shared mailbox.
Status is bekend probleem bij MS. Is een storing van terug te vinden in het message center
Nog wat late reactie.kraats schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:30:
@Renegade666 Het leek er bij ons op dat sinds een Windows update juist opeens alles werd tegengehouden behalve wat je in de GPO zette (Deny all in plaats van allow all). We hebben nu:
[Afbeelding]
Want het ging nu een tijdje goed bij die gebruiker, maar vandaag weer mis.
Want ik had zijn outlook nu ook ingesteld met OST om te kijken hoe dat ging.
Nu kan hij wel in outlook als het issue er is, maar dan word er dus om een wachtwoord gevraagd.
Echter de popup komt heel snel (je ziet de omliggende rand) langskomen en daarna weer verdwijnen.
Dus ik kon nu even verder zoeken.
Als "oplossing" kom ik tegen om Modern Auth uit zetten met 2 regsleutels, maar dat is natuurlijk geen optie meer tegenwoordig.
Na wat verder zoeken lijkt het een issue te zijn met office die de server als Registred in de het AAD zet.
En dan schijnt het later weer mis te gaan met de AADbroker (Die appx).
Eerst nog eens naar SSO gekeken, stond wel aan in AD connect, maar nog niet fatsoenlijk ingesteld (wat ik dacht wel gedaan te hebben...

Daarna nog deze 2 sleutels op de servers gezet:
[HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WorkplaceJoin]
"BlockAADWorkplaceJoin"=dword:00000001
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\WorkplaceJoin]
"autoWorkplaceJoin"=dword:00000000"
Deze houden het AAD joinen tegen. Dus ik heb de servers voor vanavond een herstart ingeplant en zal morgen kijken hoe het gaat.
Ben bang dat er nog wat werk achterweg komt, maar misschien komt het ook wel goed.
Voor profielen op een RDS of VDI omgeving wordt er fslogix aangeraden tegenwoordig. Prima, dat heb ik op een test server werken. Maar er is ook een functie genaamd office container. Wat is daar de toegevoegde waarde van? Wat doet het precies?
Die gebruik je als je geen volledige FSLogix profiel gebruikt (bijv met Zero Profile van Ivanti).Hero of Time schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:55:
Voor profielen op een RDS of VDI omgeving wordt er fslogix aangeraden tegenwoordig. Prima, dat heb ik op een test server werken. Maar er is ook een functie genaamd office container. Wat is daar de toegevoegde waarde van? Wat doet het precies?
Als je wel volledige FSLogix profiel gebruikt dan hoef je O365 containers niet in te stellen.
Is bedoeld om alles wat met office te maken heeft in een VHD te gooien. Gezien .ost file etc etc.
Dit is een account.
Ah, ok. Ik wil fslogix gaan toepassen op de toekomstige omgeving ipv de huidige UPD oplossing die standaard beschikbaar is. Dan hoef ik mij niet te bekommeren om Office containers. Scheelt weer.Grvy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:59:
[...]
Die gebruik je als je geen volledige FSLogix profiel gebruikt (bijv met Zero Profile van Ivanti).
Als je wel volledige FSLogix profiel gebruikt dan hoef je O365 containers niet in te stellen.
Is bedoeld om alles wat met office te maken heeft in een VHD te gooien. Gezien .ost file etc etc.
@Hero of Time
Ik heb het juist wel gescheiden, word ook wel ondersteund zover als ik weet.
Want dan kun je profiel wat klein houden en de OST van je outlook in een losse container. Hou je ze gescheiden.
Want dan kun je profiel wat klein houden en de OST van je outlook in een losse container. Hou je ze gescheiden.
Word zeker ondersteund, maar het hoeft niet.Renegade666 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:23:
@Hero of Time
Dit is een account.
Hoeft niet nee, je hebt ook keus om gewoon UDP te gebruiken (al heb ik daar ook geen issue mee, minder issue mee gehad dan die paar waar ik nu FSlogix heb draaien
)
Yes herkenbaar probleem. Voor de profielen die wel al op deze manier aangemeld zijn kan je het WPJCleanup script gebruiken:Renegade666 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:52:
[...]
Nog wat late reactie.
Want het ging nu een tijdje goed bij die gebruiker, maar vandaag weer mis.
Want ik had zijn outlook nu ook ingesteld met OST om te kijken hoe dat ging.
Nu kan hij wel in outlook als het issue er is, maar dan word er dus om een wachtwoord gevraagd.
Echter de popup komt heel snel (je ziet de omliggende rand) langskomen en daarna weer verdwijnen.
Dus ik kon nu even verder zoeken.
Als "oplossing" kom ik tegen om Modern Auth uit zetten met 2 regsleutels, maar dat is natuurlijk geen optie meer tegenwoordig.
Na wat verder zoeken lijkt het een issue te zijn met office die de server als Registred in de het AAD zet.
En dan schijnt het later weer mis te gaan met de AADbroker (Die appx).
Eerst nog eens naar SSO gekeken, stond wel aan in AD connect, maar nog niet fatsoenlijk ingesteld (wat ik dacht wel gedaan te hebben...)
Daarna nog deze 2 sleutels op de servers gezet:
[HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WorkplaceJoin]
"BlockAADWorkplaceJoin"=dword:00000001
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\WorkplaceJoin]
"autoWorkplaceJoin"=dword:00000000"
Deze houden het AAD joinen tegen. Dus ik heb de servers voor vanavond een herstart ingeplant en zal morgen kijken hoe het gaat.
Ben bang dat er nog wat werk achterweg komt, maar misschien komt het ook wel goed.
https://docs.microsoft.co...-proplus-activation-state
@jordeeeh
Top, kijken als ik hem morgen nodig heb. Hen ik iig iets om mee te spelen zonder alle profielen ter verwijderen en opnieuw beginnen
@jordeeeh
Helaas doet het script niks. Output blijft leeg
Top, kijken als ik hem morgen nodig heb. Hen ik iig iets om mee te spelen zonder alle profielen ter verwijderen en opnieuw beginnen
@jordeeeh
[ Voor 18% gewijzigd door Renegade666 op 08-04-2022 09:50 ]
Excuses, had geen notificatie van de edit gehad.Renegade666 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:43:
@jordeeeh
@jordeeeh
Krijg je helemaal niks terug? Mag de gebruiker wel commandprompt gebruiken/batch files uitvoeren?
Heeft er hier iemand enig idee hoe ik een fresh installed fujitsu primergy rx2450m5 geupdate krijg met firmware en drivers alla de HPE firmware en drivers ISO, zonder dat ik een hele opsmgr infra moet bouwen van fujitsu of alle drivers met de hand moet downloaden? Ik word er niet goed van zo omslachtig als dit lijkt te zijn..
Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen