Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:29
@D_Jeff
BLijkbaar had ik de eerste keer wel gelijk, is wel ipsec.. Wil bovenin allemaal niet meer, dus word momenteel wat gek..

Maar het is ondertussen denk ik wel duidelijk dat het probleem in de lijn of het lokale netwerk zit.
Dus laat mijn collega maar even wat dingen daar uitmeten.

Heb ondertussen de HTML shell draaien, die werkt zo te zien prima, thnks @pjlgt

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:12
@Renegade666 Tijd voor een break -- anders gaat het echt fout ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 08:53
jordeeeh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:33:
De recente update KB5000802 veroorzaakte BSoD's op onze clients, deze heb ik toen via WSUS weer op approve for Removal gezet.
Nu met de fix via KB5001567 wil ik beiden alsnog laten installeren.

Echter kan ik KB5001567 niet vinden in WSUS, wanneer ik KB5000802 nu alsnog op Approve for Install zet, wordt dan de versie waarin dit probleem is verholpen al geïnstalleerd?
Even verder verdiept in WSUS, maar je kunt dus updates importeren.

Blijft eigenlijk alleen nog de vraag staan, moet ik de oude update alsnog approven voor installatie, of is de nieuwe update cumulatief en wordt de oude update daarin meegenomen?

/edit
Misschien even naar de naam kijken "Cumulatieve update", ik denk dat ik t antwoord dus wel weet :+

[ Voor 6% gewijzigd door jordeeeh op 22-03-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
jordeeeh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Even verder verdiept in WSUS, maar je kunt dus updates importeren.

Blijft eigenlijk alleen nog de vraag staan, moet ik de oude update alsnog approven voor installatie, of is de nieuwe update cumulatief en wordt de oude update daarin meegenomen?

/edit
Misschien even naar de naam kijken "Cumulatieve update", ik denk dat ik t antwoord dus wel weet :+
Als je hem binnen hengelt dan zie je in de eigenschappen van de patch welke updates "superseded" zijn, oftewel die hoeven er niet meer op.

Wat je ook kan doen is een wsus cleanup, dan wordt alles wat superseded is opgeruimd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren ontdekt dat reverse lookup middels nslookup op clients niet goed ging, zone gevuld en PTR's aangemaakt. Clients hebben meerdere keren per dag problemen dat de verbinding met de shares uitvallen. Domein is overgezet naar nieuwe server, losse dc en app/file server. Iemand nog een tip waar ik naar kan kijken? In dns staat geen oude verwijzingen meer naar de oude fileserver.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Harmen schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:28:
Gisteren ontdekt dat reverse lookup middels nslookup op clients niet goed ging, zone gevuld en PTR's aangemaakt. Clients hebben meerdere keren per dag problemen dat de verbinding met de shares uitvallen. Domein is overgezet naar nieuwe server, losse dc en app/file server. Iemand nog een tip waar ik naar kan kijken? In dns staat geen oude verwijzingen meer naar de oude fileserver.
Ping dat ding eens als de shares wegvallen. Het kan zomaar de netwerkkaart zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb al enige tijd ping laten lopen naar de clients, het probleem is dat het op verschillende momenten plaats vind. Smbclient gaf gisteren een melding dat de oude server niet gevonden kon worden.

Even afwachten hoe het vandaag gaat. Heb al eens een ping laten lopen vanaf de FS naar een client.
Vermoed ook een netwerk issue, switches geven weinig informatie, lastig na te bootsen.

@The Eagle Nope, alles staat op dhcp en dns van de ads wordt gebruikt. Geen verwijzingen meer naar een oude server. Dcdiag en ntsutil zien niets raars. Nieuwe installatie gaf ook issues kwam ik achter.

[ Voor 21% gewijzigd door Harmen op 23-03-2021 09:14 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig een dns forwarder er ergens tussen zitten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet ergens een systeem dat soms aan gaat en een IP conflict veroorzaakt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zal daar eens naar kijken, bedankt voor de tips.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Harmen schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:18:
Zal daar eens naar kijken, bedankt voor de tips.
Ff scripje maken met erin:

1. Ping;
2. Show arp table;
3. Clear arp cache;
4 . goto 1 ;)

Misschien nog een dns flush erbij om het zeker te weten. Als je dan ziet dat mac adres veranderd dan moet het een ander systeem zijn met hetzelfde ip adres.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Domein is overgezet naar nieuwe server, losse dc en app/file server. Iemand nog een tip waar ik naar kan kijken? In dns staat geen oude verwijzingen meer naar de oude fileserver.
Check je AD; daar kun je nog verwijzingen hebben staan naar oude servers. Daarom is het verstandig de oude server nog even een tijdje in de lucht te houden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
Ik probeer via rsync de een systeembackup van een VPS (transip) naar een remote storage server (strato) te sturen.

Nu gaat het een en ander een beetje raar en ik kom niet verder.

Vanuit non-elevated user gaat rsync via SSH prima (key opgeslagen bij strato). Bij een test gaat het prima dat ik bestanden waar ik rechten tot heb verstuur, deze komen ook goed aan bij strato.

Echter kan ik dan niet de benodigde directories rsyncen ivm rechten.

Zodra ik dit tracht als root zegt strato toedeledokie en geeft "Permission denied".

Ik gebruik het commando:
rsync -aAXHv -e ssh --exclude={"/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found"} / foobar@rsync.hidrive.strato.com:/users/foobar/

In de niet elevated situatie word ik gevraagd om de passphrase voor mijn ssh key. In de situatie waar ik elevated ben gebeurt dit niet en word ik gevraagd om het paswoord voor foobar@rsync.hidrive.strato.com:/users/foobar/

De ssh pub key van user root staat ook netjes in strato.

Nu is rsync voor mij niet super bekend, ik ben er pas recentelijk mee aan het pielen geraakt.

Maak ik nu een simpele denkfout, of zit er iets in de configuratie fout?

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Hoe maak je de shares aan? Als het via group policy is dan is er meen ik een verschil tussen de update en recreate(?) optie waarbij een van de 2 de verbinding na verloop van tijd een kruisje weergeeft tot je hem aanklikt en hij nieuw verbinding maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Shares worden aangemaakt via de update optie in de gpo. We hebben de klant elke dag gesproken en vinger aan de pols gehouden. Issues welke er waren zijn er niet meer. Top, thanks voor de tips.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hemingr schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:06:
Echter kan ik dan niet de benodigde directories rsyncen ivm rechten.
Wat bedoel je hier precies mee?
Zodra ik dit tracht als root zegt strato toedeledokie en geeft "Permission denied".
Mijn gok is dat je ook directories wil syncen die op jouw bron systeem van eigenaar root zijn. Met de -a parameter stuur je impliciet de -p aan waardoor rsync de permissies op het doel systeem identiek wil zetten.

Maar Strato zegt natuurlijk terecht dat je als simpele gebruiker xyz helemaal geen root permissies op bestanden mag zetten. Als dat wel zou kunnen is hun systeem wel heel simpel te hacken.

Dus ik vermoed dat je "gewoon" op je bron systeem moet zorgen dat de directories/bestanden die je wil kopiëren ook van een normale user zijn en niet van root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 09:29
JeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 06:42:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee?

[...]
Mijn gok is dat je ook directories wil syncen die op jouw bron systeem van eigenaar root zijn. Met de -a parameter stuur je impliciet de -p aan waardoor rsync de permissies op het doel systeem identiek wil zetten.

Maar Strato zegt natuurlijk terecht dat je als simpele gebruiker xyz helemaal geen root permissies op bestanden mag zetten. Als dat wel zou kunnen is hun systeem wel heel simpel te hacken.

Dus ik vermoed dat je "gewoon" op je bron systeem moet zorgen dat de directories/bestanden die je wil kopiëren ook van een normale user zijn en niet van root.
Klinkt bijzonder logisch ;)

De bestanden in kwestie zijn van gebruiker "www-data".

[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 27-03-2021 09:19 ]

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hemingr schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Klinkt bijzonder logisch ;)

De bestanden in kwestie zijn van gebruiker "www-data".
Leuk, maar waarom sync je dan / ipv alleen de webroot? En de -p optie die mee komt wil alsnog de rechten naar de eigenaar zetten en dat mag een gewone gebruiker niet.

Om deze reden is het handig om een aparte gebruiker te hebben die alleen bepaalde commando's mag uitvoeren en alleen lees rechten heeft op de locatie die je wilt backuppen. In dit geval een aparte gebruiker die heel specifiek rsync mag uitvoeren (of beter: het script waar je in zet wat moet gebeuren) en als je webroot niet voor iedereen leesbaar is, lid is van de www-data groep.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zijn hier ook mensen bekent met dicteren op een RDS omgeving?

IN office zit dit tegenwoordig. Een klant wil dit gebruiken, maar op de RDS is dit niet beschikbaar (office 2016).
Lokaal op de laptop wel natuurlijk.
Na wat uitzoeken, zal dit met Office365 ook niet anders zijn op een RDS.

Ik kom wel van Dragon wat tegen, maar zou mooi zijn dat het alsnog via office kan.

Iemand ervaring over dit onderwerp?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Renegade666 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:50:

IN office zit dit tegenwoordig. Een klant wil dit gebruiken, maar op de RDS is dit niet beschikbaar (office 2016).

Ik kom wel van Dragon wat tegen, maar zou mooi zijn dat het alsnog via office kan.

Jaren geleden voor een advocatenkantoor idd de dragon plugin in office op een RDS omgeving geplaatst en een dicteer machine van Philips op USB aan de cliënt machine.

Dit werd wel door een serviceprovider geleverd.

---edit

Ff
Voor je gezocht en dat kwam van https://www.bighand.com/e...n-and-speech-recognition/

[ Voor 8% gewijzigd door stuffer op 06-04-2021 17:15 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:28

_Eend_

🌻🇺🇦

Wij gebruiken Dragon Medical op onze VDI omgeving en dat werkt prima, kost wel wat (3x zo duur als Dragon Professional) maar icm. een Philips SpeechMike loopt het als een trein. Ik vraag me af of de standaard dicteer functie in Windows/Office daar aan kan tippen.

Het nadeel van Dragon is dat het best wel wat kost en je moet een client installeren op de lokale machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Bedankt.

Ben ook bang als ze willen gebruiken, dat ze naar zoiets moeten.
Voordeel is wel, ze hebben ook digtasoft van Grundig. Die heeft weer integratie met Dragon.

Zag wel dat de Word app op de telefoon ook gebruikt kan worden, maar vreemd genoeg doet hij bij niks.
Reageert niet op stem :S
Dat was voor deze klant ook wel te gebruiken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024

Dit al geprobeerd:
Next go on the machine you will RDP into, go to start type Local Group Policy Editor-->then go to Computer Configuration--> Admin Templates --> Windows Components >Remote Desktop Services --> Remote Desktop Session Host-->Device and Resource Redirection. From here click option to Allow audio recording redirection.

After close this tab, cmd, gpupdate/force

Wel beschikbaar in Office 2016:
Dictate your documents in Word - Office Support

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 06-04-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dragon ken ik van bijna 25 jaar geleden. Een speciale reden waarom je zou willen dicteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@asing
Ik wil het niet, de klant wil het :P
Maar het zijn psychiaters, en ze doen het nu met losse handhelds (van grundig).
Maar ze zagen dat office het ook heeft met word. Alleen werkt die alleen lokaal, en niet op de RDS. Waar ze voornamelijk op werken.

@Turdie
Dat staat wel aan (maar via de Servermanager > remote desktop etc ipv GPO). Maar bij office lijkt dit meer een licentie kwestie te zijn zo te zien. Het word niet ondersteund op een SharedLicense gebeuren (dus RDS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Renegade666 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:20:
@asing
Maar ze zagen dat office het ook heeft met word. Alleen werkt die alleen lokaal, en niet op de RDS. Waar ze voornamelijk op werken.

@Turdie
Dat staat wel aan (maar via de Servermanager > remote desktop etc ipv GPO). Maar bij office lijkt dit meer een licentie kwestie te zijn zo te zien. Het word niet ondersteund op een SharedLicense gebeuren (dus RDS)
Klopt alleen Office 365 zie ik nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik heb ooit een soortgelijk vraagstuk gehad maar dat was per direct nodig, ik heb ze toen verwezen naar de online dienst https://dictation.io/, Apple had er ook een app voor (weet even niet meer welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Renegade666 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:20:
@asing
Dus ze zitten hun patiënten dossiers vol te kletsen? Alle medische details voor iedereen te horen of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@asing
Dicteren is redelijk normaal in dit soort situaties zover als ik weet. De p.aters zitten niet in een kantoor tuin of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:13
Vraagje:
Iemand ervaring met de Signal Desktop app op een VDI/Terminal omgeving? Het lijkt er op dat de client absoluut niet geschikt is voor gebruik in een managed omgeving, maar ik ben ook niet alwetend :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19

Onbekend

...

Een vraagje:
Als ik het commando "nmap 192.168.x.0/24" uitvoer binnen mijn eigen subnet geeft hij bruikbare resultaten.
Als ik dat uitvoor voor een ander subnet, dan geeft hij voor elk ip-adres de melding "Host is up" terwijl de meeste gewoon niet bestaan.

Hoe krijg ik het voor elkaar om alleen een lijst te krijgen van bestaande ip-adressen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 20-09 22:51
Welke router (of L3 switch) heb je? Kun je de ARP-tabel van de router bekijken? Dat is betrouwbaarder dan vertrouwen op het ontbreken of lek zijn van eventuele firewalls :)

Draait je dit als gebruiker (zonder sudo) of als root (of gebruiker + sudo)? Niet dat dit het verschil verklaart tussen lokale en remote subnetten, maar het maakt wel de manier welke manier nmap gebruikt om te scannen (als je zelf niks opgeeft).

Eventueel kun je misschien ook verkeer capturen om te zien wat het verschil is dat over de lijn gaat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Onbekend Bij mij werkt het gewoon prima. Dus iets als "Nmap done: 256 IP addresses (0 hosts up) scanned in 206.29 seconds". Heb je geen firewall/router/IDS of dergelijke dingen tussen zitten die antwoord geeft?

Kan je DHCP server niet vertellen welke adressen zijn uitgedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:32:
@Onbekend Bij mij werkt het gewoon prima. Dus iets als "Nmap done: 256 IP addresses (0 hosts up) scanned in 206.29 seconds". Heb je geen firewall/router/IDS of dergelijke dingen tussen zitten die antwoord geeft?

Kan je DHCP server niet vertellen welke adressen zijn uitgedeeld?
Nee, dat subnet heeft voor een deel ook statische adressen. Er zit inderdaad een firewall tussen die mogelijk antwoorden geeft, maar ik had gehoopt daar doorheen te kunnen kijken om te controleren of er actieve apparaten in zitten.

Het resultaat is "Nmap done: 256 IP addresses (254 hosts up) scanned in 302.29 seconds".

En voor elk ip-adres krijg ik het onderstaande als resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
Nmap scan report for 192.168.x.x
Host is up (0.00015s latency).
Not shown: 998 filtered ports
PORT    STATE SERVICE
80/tcp  open  http
443/tcp open  https

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Paul schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:32:
Welke router (of L3 switch) heb je? Kun je de ARP-tabel van de router bekijken? Dat is betrouwbaarder dan vertrouwen op het ontbreken of lek zijn van eventuele firewalls :)

Draait je dit als gebruiker (zonder sudo) of als root (of gebruiker + sudo)? Niet dat dit het verschil verklaart tussen lokale en remote subnetten, maar het maakt wel de manier welke manier nmap gebruikt om te scannen (als je zelf niks opgeeft).

Eventueel kun je misschien ook verkeer capturen om te zien wat het verschil is dat over de lijn gaat :)
Ik heb meerdere merken routers hier. Een ARP-tabel geeft ook apparaten aan die uit staan, terwijl ik regelmatig alleen de actieve apparaten wil hebben. Verkeer monitoren lukt niet omdat er sommige apparaten alleen maar op 1 subnet kunnen communiceren en die krijg ik hier niet langs te zien.

Ik gebruik overigens Zenmap voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Onbekend Maar die statische adressen kan je natuurlijk gewoon uit de documentatie over dat subnet halen :P

Wellicht dat je beter resultaat hebt als je in dat subnet scant, dan zit je firewall/router er niet tussen die false positives geeft.

Je mist dan natuurlijk wel de hosts die net toevallig uit staan, bij een DHCP server zie je die nog wel eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Apart, dit lijkt op een proxy-arp instelling, daarom krijg je altijd reactie van de firewall i.p.v. het device erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:47:
@Onbekend Maar die statische adressen kan je natuurlijk gewoon uit de documentatie over dat subnet halen :P
Juist omdat de documentatie steeds handmatig bijgewerkt moet worden, wil ik dit juist automatisch laten verlopen om zo het aantal fouten daarin te verminderen en tijd te besparen. :)
Je mist dan natuurlijk wel de hosts die net toevallig uit staan, bij een DHCP server zie je die nog wel eens terug.
Op de DHCP-server staan de statische adressen niet te vinden volgens mij. Maar de dynamisch uitgegeven adressen staan al in de logs die we al uit kunnen lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Onbekend schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:04:
[...]

Juist omdat de documentatie steeds handmatig bijgewerkt moet worden, wil ik dit juist automatisch laten verlopen om zo het aantal fouten daarin te verminderen en tijd te besparen. :)
Daar heb ook IPAM voor he, een systeem waarin je devices staan en hun adres staan.

Je hebt daar ook appliances voor die dat allemaal in een kunnen, DNS,DHCP en IPAM. Infoblox bijvoorbeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Turdie op 09-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

We hebben al heel wat applicaties getest, maar elke applicatie heeft weer (na uren inrichten) weer hun eigen beperkingen. Eentje doet het wel redelijk goed en die blijven we gebruiken, maar ik wil nu ook gewoon een iets hebben zonder grafisch overzicht, en maar gewoon een tabelvorm (in een database, csv of xlsx) zodat ik kan filteren e.d. en makkelijk bruikbare informatie op commando eruit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 20-09 22:51
Onbekend schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:47:
Een ARP-tabel geeft ook apparaten aan die uit staan, terwijl ik regelmatig alleen de actieve apparaten wil hebben.
Hoe lang houdt de router dit bij dan? En hoe lang staan die apparaten dan al uit?

Voor een real-time overzicht is de ARP-tabel inderdaad niet geschikt, maar voor een paar keer per week een overzicht zouden die paar apparaten die in de afgelopen paar uur uit zijn gezet niet zo uit moeten maken lijkt me (zonder het doel van je scan te kennen :P ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

Duinkonijn

Huh?

ARP TTL verschilt van apparaat, lees ik net

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:03
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Liegebeest op 10-04-2021 19:26 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Even een simpel vraag.

Op windows 10 moet ik even een batchcriptje aanpassen wat ik normaal ook gebruikte.
Maar deze pc's zitten in een AzureAD domein (loggen dus in met email+WW van 365), dus werkt de volgende variable niet.

%username%

Deze word niet gebruikt bij azuread lijkt, en verwijst niet naar de inlog naarm waar je op dat moment bent in ingelogd.
Dus ik kom dan in een andere locale gebruiker uit.

Iemand een idee welke variable dit nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renegade666 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:07:
Even een simpel vraag.

Op windows 10 moet ik even een batchcriptje aanpassen wat ik normaal ook gebruikte.
Maar deze pc's zitten in een AzureAD domein (loggen dus in met email+WW van 365), dus werkt de volgende variable niet.

%username%

Deze word niet gebruikt bij azuread lijkt, en verwijst niet naar de inlog naarm waar je op dat moment bent in ingelogd.

Misschien kan je de waarde via whoami.exe oproepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Renegade666 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:07:
Even een simpel vraag.

%username%

Open commandline en tik: set
Dan zie je alle variabelen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Kan ook een goede reden zijn om afscheid te nemen van BAT en over te stappen op PS1. Dan kun je $env:UserName gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
@ hierboven.

Soms kom je er achter dat het maandag is... En dat je eigen laptop niet het AzureAD zit..

Net getest op een pc waar het op moet, en daar werkt het..

Tijd voor weekend..

iig bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
Een klant stuurt ons 2 mails. 1 mail met een ZIP-map van 10MB en 1 mail met 4 Excel sheets van totaal 13.6MB. Limiet voor het ontvangen en versturen van e-mails staat op 20MB.

Beide mails worden door onze Symantec Messaging Gateway afgevangen en verwijderd vanwege "Unscannable due to limits exceeded". Het spamfilter decomprimeert de bijlages namelijk om ze te kunnen scannen. Om te voorkomen dat het spamfilter bewust om zeep geholpen kan worden door er maar flink grote bestanden heen te sturen staat het volgende geconfigureerd.

Maximum individual file size when opened: 200MB (al opgehoogd van 100MB)

Maximum accumulated file size when opened: 200MB

Oftewel, de ZIP map en Excel sheets worden gedecomprimeerd en gaan vervolgens over de 200MB heen.

Ik vraag me af wat hier nu de best practice is? Hoe is dit bij anderen geregeld? Is 200MB nog wel van deze tijd?

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 23-04-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

200 mb! :D Bij ons is de limiet nog 25 mb. Mail moet je niet gebruiken om grote(re) bestanden te delen, daar hebben wij een WeTransfer achtige site voor waar ze de bestanden kunnen uploaden en veilig kunnen versturen.

We hebben die limiet wel eens hoger gezet, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die mails groter dan 10 mb blokkeren, in ieder geval in onze tak van sport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@_Eend_ De limiet voor mail staat ook op 20MB, maar het spamfilter unzipped iedere zipmap, en als die zipmap 10MB is maar de inhoud is over de 200MB bijvoorbeeld, dan wordt ie pas afgevangen.

Excel (Office files in het algemeen) idem, pas de extensie van een Excel sheet maar eens aan naar .zip en unzip 'm dan, dan zie je pas de ware grootte van het bestand, en dat is dus die limiet van 200MB.

Staat er een wachtwoord op de ZIP-map of Office file dan gaat ie ook rechtstreeks de prullenbak in en krijgt de gebruiker daar melding van. Macro's filteren we zo ook uit Office files.

Willen ze daar omheen dan hebben we daar Cryptshare voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FastFred schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:31:
Een klant stuurt ons 2 mails. 1 mail met een ZIP-map van 10MB en 1 mail met 4 Excel sheets van totaal 13.6MB. Limiet voor het ontvangen en versturen van e-mails staat op 20MB.

Beide mails worden door onze Symantec Messaging Gateway afgevangen en verwijderd vanwege "Unscannable due to limits exceeded". Het spamfilter decomprimeert de bijlages namelijk om ze te kunnen scannen. Om te voorkomen dat het spamfilter bewust om zeep geholpen kan worden door er maar flink grote bestanden heen te sturen staat het volgende geconfigureerd.

Oftewel, de ZIP map en Excel sheets worden gedecomprimeerd en gaan vervolgens over de 200MB heen.

Ik vraag me af wat hier nu de best practice is? Hoe is dit bij anderen geregeld? Is 200MB nog wel van deze tijd?
Best practice? Migratie naar O365 en zorgen dat je medewerkers geen strobreed in de weg gelegd wordt om hun werk te kunnen doen.
Tijd die jij er aan besteed hebt nu kost in uurloon al meer dan een O365 abo per maand kost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@The Eagle O365 zijn we mee bezig, verwacht uitrol te beginnen in mei.

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 23-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lolgast schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:18:
Kan ook een goede reden zijn om afscheid te nemen van BAT en over te stappen op PS1. Dan kun je $env:UserName gebruiken?
Dat heeft weinig zin. $Env:Username is exact dezelfde variabele als %USERNAME%. Als de ene niet bestaat dan bestaat de ander ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
FastFred schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:31:

Ja, lekker laten staan. De reden is dat je een aanval kan bedenken met een "malformed" zipje wat in de mail bijvoorbeeld 1KB is maar op het moment dat je AV het probeert uit te pakken explodeert het om je scanner op te blazen. >:)

Er zijn uiteraard zat alternatieven om zulke hoeveelheden netjes te verplaatsen zonder e-mail te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
nvt...

[ Voor 97% gewijzigd door Renegade666 op 23-04-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
pssst : niet iedereen gebruikt Office365 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
asing schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:57:
[...]

pssst : niet iedereen gebruikt Office365 ;)
Ging mij meer om dat er ondertussen wat meer reactie geplaatst waren, waardoor deze niet qua plaatsing klopte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Renegade666 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:58:
[...]

Ging mij meer om dat er ondertussen wat meer reactie geplaatst waren, waardoor deze niet qua plaatsing klopte :P
Bijna weekend, ook voor jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@asing
Gelukkig wel, 4 dagen vrij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:17
Iemand een idee hoe je met bijv. PowerShell kunt detecteren of op een systeem een Citrix sessie actief is? We zouden graag systemen willen rebooten, maar natuurlijk niet als er iemand op bezig is.

Kijken of er op het systeem zelf een user is ingelogd is geen optie, het betreft systemen waar met autologon een user altijd is ingelogd (de PC is in deze eigenlijk een soort thinclient).

Ik zat te denken aan kijken of een bepaald proces draait, maar misschien heeft iemand al eerder met dit bijltje gehakt?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@ThinkPad Zoiets?
PowerShell:
1
2
3
If ((cmd /c query user) -ne $NULL) {
    Write-Host "Someone logged on"
}

Nvm, dat is dus wat juist geen zin heeft... In dat geval ga je bij Get-Brokermachine uitkomen denk ik ja. Log je met dezelfde user in als autologon?

[ Voor 45% gewijzigd door lolgast op 06-05-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ThinkPadd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:24:
Iemand een idee hoe je met bijv. PowerShell kunt detecteren of op een systeem een Citrix sessie actief is? We zouden graag systemen willen rebooten, maar natuurlijk niet als er iemand op bezig is.

Kijken of er op het systeem zelf een user is ingelogd is geen optie, het betreft systemen waar met autologon een user altijd is ingelogd (de PC is in deze eigenlijk een soort thinclient).

Ik zat te denken aan kijken of een bepaald proces draait, maar misschien heeft iemand al eerder met dit bijltje gehakt?
Hebben jullie Citrix WEM? Indien het mogelijk is om dat te gebruiken icm WEM agent op die machines kan je met de WEM transformer settings volgens mij heel veel regelen. Ik heb in het verleden met WEM transformer settings fat clients omgetoverd naar thin clients (meer kiosks eigenlijk), was een dagje werk en testen waar de lokale beheerders al weken met images en GPO's aan het kutten waren :D. Zo heb je bijvoorbeeld end of session detectie waaraan je weer een lokale herstart of shutdown kan hangen. (bijvoorbeeld reboot of shutdown na x minuten geen Citrix sessie)

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 06-05-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
@ThinkPad Zoiets dan?
PowerShell:
1
2
3
4
5
$user = quser
$idle = (($user -replace '\s{2,}', ',' | ConvertFrom-CSV -Header 'username', 'sessionname', 'id', 'state', 'idleTime', 'logonTime')[1]).idletime
If ($idle -eq 'none' -OR $idle -lt 5){
    Write-Host "Someone is using the computer"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor de ideeën, maar jullie benaderen het vanuit de serverkant. Ik wil het op het systeem zelf laten draaien, zonder extra PowerShell modules, of een API met de Citrix server.

Denk dat het checken op een bepaald proces van Citrix de meest eenvoudige aanpak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
ThinkPadd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:09:
Bedankt voor de ideeën, maar jullie benaderen het vanuit de serverkant. Ik wil het op het systeem zelf laten draaien, zonder extra PowerShell modules, of een API met de Citrix server.

Denk dat het checken op een bepaald proces van Citrix de meest eenvoudige aanpak is.
Mijn laatste scriptje snippet werkt op de client :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
lolgast schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Mijn laatste scriptje werkt op de client :)
Die kijkt naar de lokale Windows user. In mijn geval is daar altijd iemand ingelogd omdat we via autologon een speciale user hier voor gebruiken. Die check zal dus altijd true zijn en dus niet handig. Ik moet echt weten of Citrix wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
@ThinkPad Nee dat is niet waar. Hij kijkt hoelang de user inactief is (<5 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

je kan ook een taak inplannen, als de machine/user een x tijd niet actief is via gpo

[ Voor 3% gewijzigd door Duinkonijn op 06-05-2021 12:33 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ThinkPadd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Die kijkt naar de lokale Windows user. In mijn geval is daar altijd iemand ingelogd omdat we via autologon een speciale user hier voor gebruiken. Die check zal dus altijd true zijn en dus niet handig. Ik moet echt weten of Citrix wordt gebruikt.
Dan zou ik eens kijken welke processen er draaien op een terminal waar niemand op ingelogd is, versus eentje waar wel iemand op zit. Danwel 1 vs 2 mensen ingelogd zijn. En dan simpelweg tellen hoeveel windows processen je van elke hebt. Daar moet een indicator tussen zitten :)
Eerste gok is dat er een Citrix.exe meervoudig draait of extra mem vreet tov niemand ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@ThinkPad Ik kom er nu achter dat de idletime enkel gebruikt wordt bij RDS sessies. Console sessies staan altijd op 'none'. Dus dat kan ook niet gebruikt worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat het de oplossing van @The Eagle wordt. Heb net even Get-Process gedaan mét een geopende sessie en zonder. Met een sessie actief zijn CDViewer.exe en wfica32.exe actief. Zonder sessie niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
@ThinkPad Hou er rekening mee dat CDViewer.exe (volgens mij) alleen gebruikt wordt als je gebruikers in staat stelt om naar de desktop van de lokale client terug te gaan. Zodra je een Storefront store aanmaakt die dat niet ondersteund of het uitschakelt in de webconfig, wordt die op de client niet meer gestart. wfica32.exe is daarom een betrouwbaarderde check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die wfica32.exe klinkt mij bekend idd. Als ik me niet vergis is dat de executable die de shell verzorgt. Voor de dubbelcheck zou je even in de userprofiles kunnen kijken die op de machine aanwezig zijn. Zou me niks verbazen als daar ergens shell=wfica32.exe staat ipv shell=explorer.exe (wat de standaard windows is).

* The Eagle zichzelf zo nog eens een weg in zijn eigen machine gehackt.
Volledig nieuwe front en backend infra, was mijn localadmin en alles kwijt en alles moest via citrix - maar niks was er nog. Als beheerder kun je dan gewoon niet werken terwijl dat wel nodig is. Klagen bij manager: "Doe wat je moet doen, ik benook al lang klaar met die gasten die dit verzonnen hebben, mijn zegen heb je".
Waren gewone Dell desktops die standaard citrix opstartten. Dag later had ik gewoon weer een windows install voor mijn neus met local admin rechten, nog een dag later waren die local admin rechten ook persistent - en dat was meer dan de lokale IT'ers zelf hadden dus die kwamen vervolgens bij mij kijken hoe ik dat deed :+
Nooit meer klachten gehad van local IT daarna. Wel bij nog een stuk of 10 machines van collega's het zelfde tructje uit mogen halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

Heren .. een luxe probleem waar ik nog niet eerder over heb hoeven na te denken

ik moet een VM server via een datacentrum koppelen waarbij er een VPN opgebouwd moet worden naar het interne netwerk binnen die vm (bestaande uit een Domeincontroller en wat andere machines die samen een netwerk vormen)

Welke firewall/vpn device qua hardware zou ik dan het beste kunnen aanschaffen? Moet gewoon simpel VPN L2TP kunnen met user configuratie op het device

Nu hebben we een simpel draytek routertje met PPPoE, dhcp, vpn en klaar ..
of kan ik die draytekje (maar is wat oud) ook gebruiken? Echt een dummy vraag .. maar goed...

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Tjah, zou ik iig beter spul nemen dan draytek meuk😅

Maar bv watchguard kan BOVPN (branch office vpn)/s2s vpn opbouwen.
Maar ook andere merken als fortinet, Cisco etc kan dat ook.

Maar als het alleen l2tp vanuit user moet, dan zou die draytek dat moeten kunnen. De meeste die ik gezien heb, hebben wel die optie. Moet alleen even ingesteld worden.

[ Voor 87% gewijzigd door Renegade666 op 18-05-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:10
zeroday schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:49:

ik moet een VM server via een datacentrum koppelen waarbij er een VPN opgebouwd moet worden naar het interne netwerk binnen die vm (bestaande uit een Domeincontroller en wat andere machines die samen een netwerk vormen)

Welke firewall/vpn device qua hardware zou ik dan het beste kunnen aanschaffen? Moet gewoon simpel VPN L2TP kunnen met user configuratie op het device

of kan ik die draytekje (maar is wat oud) ook gebruiken? Echt een dummy vraag .. maar goed...
Budget?

2x fortigate 30e?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
zeroday schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:49:

Ik heb lang geen Draytek meer gezien maar volgens mij hebben ze tegenwoordig wel wat meer professioneel spul.

Maar ik zou tegenwoordig eerst onderzoeken of je het niet met een virtuele router kan oplossen, volgens mij kan dat tegenwoordig prima met bijvoorbeeld pfSense.

Hardware zit je bij Cisco natuurlijk sowieso goed maar als je er niet dagelijks mee werkt heb je vaak weer een externe netwerkbeheerder nodig om het in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

Thijs B schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Ik heb lang geen Draytek meer gezien maar volgens mij hebben ze tegenwoordig wel wat meer professioneel spul.

Maar ik zou tegenwoordig eerst onderzoeken of je het niet met een virtuele router kan oplossen, volgens mij kan dat tegenwoordig prima met bijvoorbeeld pfSense.

Hardware zit je bij Cisco natuurlijk sowieso goed maar als je er niet dagelijks mee werkt heb je vaak weer een externe netwerkbeheerder nodig om het in te regelen.
Nee, ik wil gewoon een hardware dingetje als vervanging van die draytek die gewoon bewezen goed / stabiel is en l2tp kan aanbieden ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@zeroday
Kijk dan even op de site van Draytek, daar staat het vast wel bij..

HIer ook een bijzonder sharepoint issue.
Voor een klant een SP gemaakt in 365. En moet makkelijk gedeeld worden met extern.
Dat werkt wel, maar de externe krijg nadat hij de mail krijgt en op de linkt drukt, een melding:
"U moet gemachtigd zijn voor toegang tot deze site" Uhm die heeft hij net gekregen..

Marja, dan druk op toegang aanvragen, en dan moet de beheerder van de site weer toegang verlenen.

Die laatste stap wil ik er uit hebben, omdat hij via delen toestemming krijgt, en overal waar ik zoek, staat alles goed en word dit nergens genoemd.

iemand een idee waar ik dat kan vinden>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Weet iemand of er een min of meer kant en klaar excel/oplossing bestaat om voor een paar honderd adressen op basis van adres en postcode de reis afstand te berekenen ?

ik krijg nu een of ander excel bestand met VBA script ellende maar ik wil NIETS :) te maken hebben met VBA bagger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Renegade666 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:41:
@zeroday
Kijk dan even op de site van Draytek, daar staat het vast wel bij..

HIer ook een bijzonder sharepoint issue.
Voor een klant een SP gemaakt in 365. En moet makkelijk gedeeld worden met extern.
Dat werkt wel, maar de externe krijg nadat hij de mail krijgt en op de linkt drukt, een melding:
"U moet gemachtigd zijn voor toegang tot deze site" Uhm die heeft hij net gekregen..

Marja, dan druk op toegang aanvragen, en dan moet de beheerder van de site weer toegang verlenen.

Die laatste stap wil ik er uit hebben, omdat hij via delen toestemming krijgt, en overal waar ik zoek, staat alles goed en word dit nergens genoemd.

iemand een idee waar ik dat kan vinden>?
Ik neem aan dat op de betreffende SP site staat dat deze remote toegankelijk is ? Hoe staat het op tenant niveau ingesteld ? Staat het daarin ook open ? Of dat er eerst goedkeuring gegeven moet worden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Thijs B schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:36:
...
ik krijg nu een of ander excel bestand met VBA script ellende maar ik wil NIETS :) te maken hebben met VBA bagger :)
Dûh, VBA is nou een maal de standaard scripttaal in Excel. Als je dat niet wilt gebruiken moet je geen Excel gebruiken. Ga je ze lekker 1 voor 1 invoeren op een website, ofzo. Succes!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@nextware

Ja, alles staat "open" in die zin.
Alleen dat van die goedkeuring kan ik nergens in stellen.

Heb alle opties in het Tenant gehad omtrent sharepoint en delen.
Het was nu ook zo dat ik ondanks de juiste instellingen, nu helemaal geen externen meer kan uitnodigen via sharepoint.

Voor eerst hebben we het via teams gedaan, dat werkt wel in 1x..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 12:16
Weet iemand of er een min of meer kant en klaar excel/oplossing bestaat om voor een paar honderd adressen op basis van adres en postcode de reis afstand te berekenen ?

Je kunt gebruik maken van de Google Maps API i.c.m Excel, zoals hier uitgelegd.

(Het is nog vroeg, dus niet heel diep in de content gekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wij staan op het punt om van Exchange 2013 onprem naar Exchange Online te gaan en we zitten nog met een sloot public folders.

Van die public folders daar willen we vanaf, iedere vestiging heeft bij ons een algemene agenda voor bullshit zoals verjaardagen, afspraken, aan/afwezigheid, tandarts, vakantie en god mag weten waarom willen ze dat behouden....

Ik ben eens benieuwd wat de mogelijkheden zijn. We willen van die vestiging agenda's gewoon room agenda's maken waar iedereen van de betreffende vestiging in kan. Mijn collega en tevens teamleider wil de inhoud van die public folder importeren in de nieuwe room agenda's. Ik wil juist met een schone lei beginnen, evt. die public folder migreren naar Exchange Online en een maandje op read-only zetten en daarna alsnog wegdonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

FastFred schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:31:
Wij staan op het punt om van Exchange 2013 onprem naar Exchange Online te gaan en we zitten nog met een sloot public folders.

Van die public folders daar willen we vanaf, iedere vestiging heeft bij ons een algemene agenda voor bullshit zoals verjaardagen, afspraken, aan/afwezigheid, tandarts, vakantie en god mag weten waarom willen ze dat behouden....

Ik ben eens benieuwd wat de mogelijkheden zijn. We willen van die vestiging agenda's gewoon room agenda's maken waar iedereen van de betreffende vestiging in kan. Mijn collega en tevens teamleider wil de inhoud van die public folder importeren in de nieuwe room agenda's. Ik wil juist met een schone lei beginnen, evt. die public folder migreren naar Exchange Online en een maandje op read-only zetten en daarna alsnog wegdonderen.
Liever nog een uitdraai op papier, hoe meer moeite ze moeten doen hoe minder "vuil" er mee gaat naar de nieuwe omgeving.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

wat is precies je vraag, oude data migreren als het niet nodig is, lijkt me niet handing.

Je kan ook nog altijd eventueel het exporteren naar pst en dan als naslag gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
maar uhh, wat wil de klant?

Schrijf een advies uit, stuur naar management en die mogen lekker kiezen.

Dat je in je adviezen wat voorkeuren geeft is goed, maar je gaat toch niet ff dat bepalen voor de afdelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:14
standaard stappenplan:
1. gebruik bekijken, en opruimen (meestal kan 1/3 tot de helft zo weg)
2. per soort folder doel bepalen: shared mailbox, room mailbox enz.
3. overzetten naar mailboxen (export pst, import pst, adressen overzetten (incl legacyExchange DN naar X500 op nieuwe mailbox, als je gebruikers wil pamperen)
4. gewoon meenemen in de algemene mailmigratie
NB: het is hun data, jij ondersteunt hun werk; data overzetten van agenda's is relatief weinig werk, want zijn meestal kleine hoeveelheden data.

[ Voor 16% gewijzigd door paulhekje op 31-05-2021 07:29 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06

Je kunt ook RouteXL gebruiken.
Voordeel is dat deze de beste routes kan berekenen.

https://www.routexl.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Business melden dat ze tot datum X hebben om de boel te archiveren, daarna gaan ze weg. Paar keer reminder er achteraan, Op datum X exporteer je de bende naar iets waar je alleen zelf bij kunt en knikker je het weg. Inrichting doe je opnieuw zoals het hoort en voor iedereen gelijk. Geen geneuzel, dit kun je best aanvoeren als iets wat bij een migratie hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Je KAN ze migreren. Maar ik snap dat je er graag vanaf wilt. Het is echt iets uit de jaren 90. Het eerste wat je kan doen is de stofkam erdoor halen. Wat wordt wel en wat wordt niet gebruikt. Wat niet gebruikt wordt archiveren en verwijderen.

Room mailboxen zijn voor het reserveren van vergaderzalen
Equipment mailboxen zijn voor het reserveren van spullen zoals een poolauto of beamer

Verder kan je afdelingen blij maken met een "Office 365 Group". Dat geeft ze een distributielijst, een Sharepoint site en een Teams site in één. Goed ingezet is dat natuurlijk erg fijn. Niet goed ingezet en je hebt een spaghetti aan groepen die iedereen heeft aangemaakt.

Dus per stuk je PFs beetpakken, kijken of het nog nodig is, wat het doet en hoe je dat kan ondervangen. K** klus ik weet het maar je wilt van het gezwel af en dan moet je helaas wel snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@asing Kijk, zo'n antwoord was ik naar op zoek, bedankt! Alle niet gebruikte PF's heb ik al weggeflikkerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:21
We hebben sinds januari een applicatie dmv remote-app geplublished naar al onze rds server.

Vanaf dat moment komt het regelmatig voor dat er willekeurige schermen van de applicatie achter een andere scherm blijft “hangen” of geminimaliseerd in de taakbalk is.

Wat we proberen de schermen komen niet naar voren of worden gemaximaliseerd.

Enige oplossing is om helemaal af te melden en opnieuw op te starten.

Onze it-beheerder wijst naar de applicatie leverancier en andersom. Daarnaast heeft de applicatie leverancier duidelijk laten zien dat de oorzaak niet bij hun ligt en dat we de server instellingen moet kijken. Onze It beheerder is niet eens met deze mening en legt elke keer de bal terug bij de applicatie leverancier.

Daarom ben ik ook zelf gaan zoeken op google en daar krijg ik ontzettend veel hits als ik zoek op remote app en stuck windows. Dat bevestigt mijn vermoeden dat het probleem toch server niveau ligt.

Wie heeft ook soortgelijke problemen gehad bij het gebruik can remote apps en hoe hebben jullie dat opgelost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 23:18
ronnym schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:09:
We hebben sinds januari een applicatie dmv remote-app geplublished naar al onze rds server.

Vanaf dat moment komt het regelmatig voor dat er willekeurige schermen van de applicatie achter een andere scherm blijft “hangen” of geminimaliseerd in de taakbalk is.

Wat we proberen de schermen komen niet naar voren of worden gemaximaliseerd.

Enige oplossing is om helemaal af te melden en opnieuw op te starten.

Onze it-beheerder wijst naar de applicatie leverancier en andersom. Daarnaast heeft de applicatie leverancier duidelijk laten zien dat de oorzaak niet bij hun ligt en dat we de server instellingen moet kijken. Onze It beheerder is niet eens met deze mening en legt elke keer de bal terug bij de applicatie leverancier.

Daarom ben ik ook zelf gaan zoeken op google en daar krijg ik ontzettend veel hits als ik zoek op remote app en stuck windows. Dat bevestigt mijn vermoeden dat het probleem toch server niveau ligt.

Wie heeft ook soortgelijke problemen gehad bij het gebruik can remote apps en hoe hebben jullie dat opgelost??
Windowsknop + pijltje omhoog haalt het venster dan ook niet meer naar voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Sommige apps zijn niet geschikt om als remote app op een RDS te publiceren. Ben daar in het verleden ook al meer dan eens tegenaan gelopen
Ik neem aan dat de app lokaal op de RDS servers is geïnstalleerd ? Als je de app lokaal op de server start, werkt deze dan wel ? Misschien zijn er flags die meegegeven moeten worden bij het starten van de app ?

Kijk anders of het mogelijk is om deze app gevirtualiseerd (AppV) aan te bieden op de RDS omgeving. Zo heb ik al enkele apps wel werkend gekregen als remote app.

[ Voor 16% gewijzigd door nextware op 19-06-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh

Ik kwam wel wat tegen wat zonder public folders niet goed geregeld kreeg: centrale contact personen voor een afdeling. Die krijg ik met geen mogelijkheid in het adresboek van de afdelinggebruikers. Daar kun je je wel op voorbereiden qua vragen misschien. (Was on prem 2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
Renegade666 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:14:
@nextware

Ja, alles staat "open" in die zin.
Alleen dat van die goedkeuring kan ik nergens in stellen.

Heb alle opties in het Tenant gehad omtrent sharepoint en delen.
Het was nu ook zo dat ik ondanks de juiste instellingen, nu helemaal geen externen meer kan uitnodigen via sharepoint.

Voor eerst hebben we het via teams gedaan, dat werkt wel in 1x..
Het is te regelen per tennant en per sharepoint site, die ook gehad? De sharepoint site kan max tot de tennant instelling meen ik
Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste

Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen