Hier verder, want technisch enzo.
Onze vCenter zit wat te bokken. Op een gegeven moment, paar maanden geleden, was het opeens niet meer te gebruiken. Melding bovenin dat het geen verbinding kon maken met vcenter:443/sdk. Het openen van die url gaf een 503 terug dat het de service op poort 8085 niet kan bereiken. Een herstart van vCenter zelf gaf eerst een blanco pagina ipv een error op die url en de vCenter UI deed 't weer even.
Tot nu dan, toen m'n collega er in wilde. Weer diezelfde fout. En nu was het niet met een paar reboots van vCenter verholpen. Naja, het werkte een paar minuten voordat het weer faalde. Omdat ik toch eens wilde weten of de appliance ook aan updates deed, wilde ik daar zelf op inloggen. Eerst een fout dat het wachtwoord van root was verlopen. Via Google de oplossing gekregen om met ssh in te loggen en zo het wachtwoord opnieuw te zetten. Mooi, interface kan ik in, updates toepassen en gaan. Zou het toch moeten oplossen, of niet? Niet dus.
Komen we uit op dit.
Geen duidelijke errors als zodanig. Het vervelende is juist dat de service niet draait, want met netstat zoeken op poort 8085 geeft geen resultaat. Met service-control de vmware-vpxd service starten laat 'm weer zien. Maar voor een paar minuten. Er is geen duidelijke crash te zien in het log.
Waar ik mij wel enige zorgen om maak is de nullpointer exception in /storage/log/messages. Weet zo uit m'n hoofd niet meer waar die precies door wordt gegenereerd (welk proces), maar ik vermoed dat het er mee te maken heeft.
Wat ook een issue is, wellicht gerelateerd, wellicht niet, is dat de seat database volume bijna vol is. Die was eerder al eens bijna vol en heb ik toen wat vergroot (naar 15 GB). Nu is het echter voor 95% vol.
Zoek ik hier op met Google, dan krijg ik informatie dat het de logs en events bevat en standaard maar 30 dagen bij zou houden. Er moet dus redelijk veel gebeuren om de schijf vol te krijgen. Vooral omdat tijdens installatie van de vCenter appliance je de grootte moet opgeven van je omgeving en het daarop de benodigde resources baseert. Zo'n grote omgeving hebben we niet, dus de derde optie zou ruim voldoende moeten zijn.
Toen vCenter het nog even deed, ging ik op zoek naar de instelling van de retentie voor de data van tasks en events. Mooie beschrijving van waar je dat zou kunnen aanpassen als je in vCenter inlogt (de vSphere client hebben ze het neem ik aan over ipv de appliance interface zelf). Echter, bij de tweede stap heb ik al niet wat ze beweren dat ik moet hebben.
Zijn de issues die ik zie, onbereikbare /sdk, stoppende vSphere Server service, nullpointer exception in messages, volle seat schijf, gerelateerd of stapelen ze in de toevalligheid op?