Heb zelf een 5 DOF sim. Ga er ook een flight sim van maken. Vandaag komen de spullen binnen.
Bij een 5 DOF sim heb je geen onderstuur effect. Naast de 4 poten heb ik dan nog TL en surge. Voorts een belt tensioner. Dan nog een sim wind systeem en 1 buttkicker. En dan ook nog VR.
Om meer dan 4 servo's aan te kunnen sturen heb je een Thanos nodig. Dan gebruik je simfeedback niet meer maar zoals in mijn geval Sim Racing Studio.
Het hele project is prima zelf te doen. Het is geen hogere wiskunde. Eigenlijk heb je alleen maar een setje inbussleutels nodig.
Ik heb een stroke van 150 en met een Thanos werkt dat uitstekend. Als je simfeedback gebruikt weet ik niet of die ook 150 ondersteund. Zal vast wel.
Als je zelf een 3d printer hebt is het helemaal makkelijk. Als je niets vreemds met de sim doet gaat er niets kapot. Ik zoek nog wel eens de grenzen op en dat loopt niet altijd goed af. Maar ach het enige wat dan stuk gaat is een printje en die heb ik altijd in voorraad en met een half uurtje sleutelen is het weer opgelost.
Heb er wel een autokrik bij nodig want het ding is niet te tillen
Wat veel ingewikkelder is zijn de instellingen van SRS software en de ingame instellingen op telemetrie.
Deze instellingen zijn zeker persoonlijk want wat voor de één prettig is, is voor een ander een ramp.
En dat verschilt ook nog per game. Zo geeft Asseto Corsa geen rumblestrip effect door wat in Iracing weer erg goed is. F1 ondersteund dan weer geen VR en gebruik je dan 3 monitoren. De buttkicker kan rumblestrip effect wel doorgeven ongeacht de game. Het is natuurlijk de bedoeling om de afstelling zo realistisch mogelijk te maken. Tja..., heb nooit in een F1 auto gereden of een LMP2 om maar wat te noemen dus weet ik ook niet wat het forcefeedback gevoel in het stuur moet zijn of de remkracht. Dan ga ik maar een beetje af op wat anderen die er wellicht meer verstand van hebben aan instelling adviseren.
Maar heb je éénmaal de juiste afstelling gevonden dan is het echt super cool om te simmen, zeker in VR.
Je wil nooit meer in een sim zonder motion rijden, echt super saai.
Heb het filmpje gezien en ben het helemaal met hem eens.
Heb zelf een Fast and the Furious auto gehad met 685 PK. Weet dus wel hoe G krachten voelen. Had zelfs een G-krachten meter aan boord. Het nabootsen van de echte G krachten is niet mogelijk en daar moet het ook niet om gaan. Max gaat met 50G de muur in. Doe dat eens na. G-krachten krijg je vooral bij remmen en bochten. Met 685 PK aan boord is bij accelereren 1,5 G al veel en voor heel even. Met andere woorden met de systemen waar wij hobbyisten mee werken moet je geen G-krachten proberen na te bootsen maar auto bewegingen. Een seatbelt tensioner kan een G-kracht gevoel bij remmen wel goed nabootsen.
In een F1 zit niet veel beweging, er is vrijwel geen vering. Dus enorm overhellen naar links of rechts, etc. is niet realistisch. De G-kracht in een bocht kan je toch niet nabootsen. De beweging van de auto wel en dat alleen is al super gaaf.
In VR is alles veel realistischer. 3 monitoren is ook gaaf maar is er de keus om ze los van het platform te zetten of meebewegend met het platform. Meebewegend heeft de voorkeur maar daar moeten de monitoren ook tegen kunnen. Heb zelf een caravan en heb daarin een TV die goed bestand is tegen beweging (zeggen ze). maar dat is niet de kwaliteit die gamers willen hebben. Dus voor alle zekerheid om kapot gaan te voorkomen heb ik de monitoren los van het platform staan. Keuze tussen realisme en kosten plaatje.
O ja ..., en dan curved monitoren..., van de voorruit kan ik het me nog voorstellen maar ik heb nog nooit curved zijramen in het echt gezien.
Hoe meer gebruiksmogelijkheid je aan je sim kan geven hoe meer plezier je van je geld gaat hebben.
Zo ga ik de sim dus uitbreiden naar een flightsim en later nog een helikopter sim.
De achtbaan doet het ook goed.
Maar..., wat je uiteindelijk wil bouwen is helemaal afhankelijk van je budget.
Denk, dat je met gemak voor je pedalen, base, shifter, handbrake en sturen al meer dan 8.000,00 euro kwijt kan zijn. Maar het kan ook goedkoper. Of het dan ook minder is, is maar de vraag.
Mijn project wat steeds maar niet klaar is, is echt super gaaf.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.