SFX100 DIY Actuator betaalbare 3DOF motion (D-box style)

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:

• Caduceus81
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-02 20:49
Het is een wonder, ik heb de profielen van Kinetik ontvangen. Na heel veel aandringen via het geschil dat ik had aangemaakt bij PayPal, kreeg ik eindelijk een track & trace. Maar daarin stond alleen dat de verzending was aangemeld, er was nog niks verstuurd. Dus uiteraard het geschil open gelaten. Een week later er weer achteraan gegaan en die middag is het pakketje eindelijk echt verstuurd.

Wat een ellende zeg, dat Kinetik. Ik zou er echt nooit in m'n leven meer wat bestellen in ieder geval. Nu heeft Kinetik het geschil tot claim geëscaleerd en kijkt PayPal er naar. Die dus terecht zullen concluderen dat ik het pakketje zojuist eindelijk wel ontvangen heb. Nou prima.

@ScuL , heb jij nog iets gehoord van Kinetik n.a.v. je email?

[ Voor 7% gewijzigd door Caduceus81 op 19-08-2021 11:54 ]

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:19
Caduceus81 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:52:
@ScuL , heb jij nog iets gehoord van Kinetik n.a.v. je email?
Bizar. Nee bij mij komt het mailtje niet aan.
Ik krijg van Gmail de error
Delivery incomplete
There was a temporary problem delivering your message to ****. Gmail will retry for 47 more hours. You'll be notified if the delivery fails permanently.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Caduceus81
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-02 20:49
ScuL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Bizar. Nee bij mij komt het mailtje niet aan.
Ik krijg van Gmail de error

[...]
Dat is vreemd. Want dat is volgens mij dus wel het adres waar hij ook de notificaties van PayPal op ontvangt. Lijkt me ook sterk dat hij continu z'n PayPal-account zit te refreshen voor alle claims en geschillen die tegen hem lopen.

• Stoney268
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10-2022
Erg interessant topic :)
Ben ook van plan er 1 te maken maar heb nog wat twijfels hier en daar.... Vooral omdat ik een oud huis woon en dus met houten vloeren zit. Ik heb dus geen idee hoeveel krachten er vrij komen en of die dan gevaarlijk zijn. Nu staat een verdieping hoger ook de wasmachine en als die staat te centrifugeren dan voel je dat door heel t huis... Dan zou ik het in de schuur moeten zetten en dan geen klus ruimte meer over houden.... Ook niet handig.

Daarnaast vraag ik me af of je yaw niet mist? Ik heb ook projecten gezien die dat wel hebben met 3 DOF (D-MAX op YT bv) en veel minder dan 2000 kosten blijkbaar..
Want zonder yaw, hoe voel je dan traction loss of driften bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 08:46
Stoney268 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:29:
Erg interessant topic :)
Ben ook van plan er 1 te maken maar heb nog wat twijfels hier en daar.... Vooral omdat ik een oud huis woon en dus met houten vloeren zit. Ik heb dus geen idee hoeveel krachten er vrij komen en of die dan gevaarlijk zijn. Nu staat een verdieping hoger ook de wasmachine en als die staat te centrifugeren dan voel je dat door heel t huis... Dan zou ik het in de schuur moeten zetten en dan geen klus ruimte meer over houden.... Ook niet handig.

Daarnaast vraag ik me af of je yaw niet mist? Ik heb ook projecten gezien die dat wel hebben met 3 DOF (D-MAX op YT bv) en veel minder dan 2000 kosten blijkbaar..
Want zonder yaw, hoe voel je dan traction loss of driften bv?
Over jou houten vloeren durf ik niet te oordelen. Mijn rig met mij erin weegt tegen de 150kg, dus ongeveer 4(?) keer zoveel als een wasmachine. Als je de wasmachine voelt, ga je de SFX zeker voelen.

Ik mis yaw persoonlijk minder dan ik dacht. Ik zie het voornamelijk als de vering van een auto. Overigens kun je tractionloss wel een beetje simuleren; zit zelfs standaard in de meeste profielen. Tractionloss is sowieso lastig het zijn vooral g-krachten die je daarin mist.

Dof reality is ook een goedkoop alternatief. Wat de kwaliteit is durf ik niet te zeggen. Over het algemeen zijn de meeste high end rigs van aluminium extrusion profielen gebouwd. SFX-100 sluit er mooi op aan en is relatief eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney268
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-10-2022
evuijtert schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Over jou houten vloeren durf ik niet te oordelen. Mijn rig met mij erin weegt tegen de 150kg, dus ongeveer 4(?) keer zoveel als een wasmachine. Als je de wasmachine voelt, ga je de SFX zeker voelen.

Ik mis yaw persoonlijk minder dan ik dacht. Ik zie het voornamelijk als de vering van een auto. Overigens kun je tractionloss wel een beetje simuleren; zit zelfs standaard in de meeste profielen. Tractionloss is sowieso lastig het zijn vooral g-krachten die je daarin mist.

Dof reality is ook een goedkoop alternatief. Wat de kwaliteit is durf ik niet te zeggen. Over het algemeen zijn de meeste high end rigs van aluminium extrusion profielen gebouwd. SFX-100 sluit er mooi op aan en is relatief eenvoudig.
Ja die DOF reality had ik ook gezien maar ik heb al een 4080 rig dus ik ik denk niet dat ik wat vind :) Ik rij met VR dus misschien is deze ook wel wat voor mij YouTube: diy motion simulator build - motion simulator build Powering up the ... Hij zegt weer dat het met VR juist dit weer goed is...
Die is ook heel wat goedkoper te realiseren denk ik, alleen het zal vast niet zo goed zijn als de SFX100, waarschijnlijk wel beter voor mn vloer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splendiddd
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 15:37
Ik heb een DOF Reality P3 gehad voor 2 jaar. Onwijs mooi spul voor niet te duur, echter de speling in de rig is wel een issue. Daarvoor had ik een frex/simxperience SCN5 seatmover (van 2007 tot 2010)
Nu heb ik sinds vorig jaar een SFX100 met een Thanos board. Is toch wel echt een groot verschil, vooral met racegames. de heave voegt zoveel meer toe. Hoewel de traction loss op de P3 met rally ook best tof was.

Ik heb mijn sim ook op een houten vloer op zolder in een oud huis (1911) en die vibreert best wel. Onder die kamer hoor je dat dan ook best wel. In de toekomst wil ik het hele spul na een uitbouw naar beneden halen ivm die vloer. Ik kan eigenlijk geen rally rijden nu met de SFX100, of iig niet te lang...

Hieronder 2 video's, eerste is met de P3 de tweede met de SFX100. Voor de fun heb ik als derde ook de oude SCN5 video uit 2007 toegevoegd :P

[ Voor 35% gewijzigd door Splendiddd op 30-08-2021 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Caduceus81 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Dat is vreemd. Want dat is volgens mij dus wel het adres waar hij ook de notificaties van PayPal op ontvangt. Lijkt me ook sterk dat hij continu z'n PayPal-account zit te refreshen voor alle claims en geschillen die tegen hem lopen.
Ik heb een update.. Een klein mirakel, maar ik schiet er eigenlijk niet zo veel mee op omdat ik inmiddels al Item24 profielen heb.

Kreeg een brief van de deurwaarder die ik had ingeschakeld tegen Kinetik.
Hij had na het indienen van een wettelijke klacht een reactie van het Generalstaatsanwaltschaft.

Ze hebben van Justitie een bezoek gebracht bij Kinetik en die beweerden dat mijn pakket al verzonden was maar retour was gekomen. (Lol 8)7 ). Ze hebben nu een nieuw pakket gestuurd en mij een nieuw trackingnummer gegeven en er is inderdaad een pakket vanuit Frankfurt op weg naar Nieuw-Zeeland, lol.
Dit is ongeveer 8 maanden nadat ik besteld had.

* knip * geen V&A

[ Voor 5% gewijzigd door Geronimous op 10-09-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ik heb de sliders opnieuw laten printen (mijn vriend heeft een andere applicatie gebruikt) en deze keer passen ze perfect.

Nu zit ik vast bij de volgende stap. De FK12 linear bearings. Bij twee van de balschroeven kun je de bearing er zo opklikken en vastzetten met de bijbehorende moer. Maar de overige twee daar krijg ik de FK12 bearing niet op, eentje met wat geweld enigszins gelukt maar de schroefdraad pakt de moer nu niet meer... Ben bang dat ik hem verknald heb hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermid
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-11-2021
Heb je de opvulringen van de lagers wel goed zitten ?
je heb namelijk een smalle en een brede ring
groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Hm als ik het zo zie zitten er vier opvulringen in. De twee middelste zitten vrij vast maar de bovenste en onderste kunnen los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermid
de bovenste en de onderste hebben verschillende diktes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermid
heb je de diameter van de ballschroeven en het gat van de bearing opgemeten .
misschien afwijkende maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 11:59
Heb ik ook gehad. Heb er meerdere besteld waarvan er een paar niet paste. Met een hamer een beetje tikken heeft het bij 1 gedaan maar bij andere weer niet. Dus maar een paar extra gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnwieling
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 10:36
* knip * geen V&A op het forum...

[ Voor 90% gewijzigd door Geronimous op 10-09-2021 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Volgens mij is er hier iemand over-ijverig. Mijn commentaar in die post sloeg erop dat ik hier in Nieuw-Zeeland kan helpen omdat ik nu de onderdelen dubbel heb. Het lijkt me ernstig sterk dat ik daarmee een aanbod wilde maken aan mensen op Tweakers die 18.000km verderop wonen lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
ScuL schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 05:03:
Volgens mij is er hier iemand over-ijverig. Mijn commentaar in die post sloeg erop dat ik hier in Nieuw-Zeeland kan helpen omdat ik nu de onderdelen dubbel heb. Het lijkt me ernstig sterk dat ik daarmee een aanbod wilde maken aan mensen op Tweakers die 18.000km verderop wonen lol.
Denk, dat als iemand de spullen van jou zou overnemen hier in Nederland ze die spullen sneller hebben dan bestellen bij Kinetec. ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:06
ScuL schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 05:03:
Nouja, overijverig... V&A, handel, verwijzen naar advertenties, is op het hele forum niet toegestaan, zo simpel is het... :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
toaster1 schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:37:
[...]

Denk, dat als iemand de spullen van jou zou overnemen hier in Nederland ze die spullen sneller hebben dan bestellen bij Kinetec. ;) ;) ;)
Haha ja die kans is groot! :D

• PMach
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-06 13:45
Ga ook maar eens aan de slag gaan.
Slim chances, maar toevallig iemand die nog een Arduino SFX Shield/Extension Board heeft liggen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendiddd
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 15:37
PMach schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:53:
Ga ook maar eens aan de slag gaan.
Slim chances, maar toevallig iemand die nog een Arduino SFX Shield/Extension Board heeft liggen? O-)
Ik heb er nog wel 1, ik gebruik de Thanos momenteel.

PM me als je interesse hebt.

Groet,

Rob

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScuL
Precies 300 dagen nadat ik de bestelling had geplaatst! 8) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9S3wJfdN_OLKaDNhw114M5Dd3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aljANi0mctaJbqSKKlwCASRq.png?f=user_large

Goed zo Kinetik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:34
ScuL schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:27:
Precies 300 dagen nadat ik de bestelling had geplaatst! 8) :D

[Afbeelding]

Goed zo Kinetik 8)7
Wat is de status van je chassis eigenlijk?
Of heb ik ergens de plaatjes gemist?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
@ScuL Ze hebben wel geleverd :+ Wat een nachtmerrie zeg

PS: Als er nog mensen zijn die een SFX shield zoeken, er zijn er nog een paar beschikbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Henkus op 11-10-2021 16:08 ]

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
raymondw schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Wat is de status van je chassis eigenlijk?
Of heb ik ergens de plaatjes gemist?
Ik heb een tijdje vast gezeten door het gerommel met de profielen en de 3D prints. In principe heb ik nu alle onderdelen en zou ik het in elkaar kunnen zetten, ik heb echter nog wat slot brackets nodig om de Item24 profielen aan mijn rig vast te maken.

Het is enigszins lastig omdat ik op het moment geen bouwmarkt kan bezoeken (we zitten nu al 8 weken in lockdown en alle winkels zijn dicht). Ik had wat gereedschap besteld van Amazon uit de VS maar het duurde bijna 5 weken voordat dat pakje hier was.

Mijn streven voor de komende dagen is minstens één werkende actuator in elkaar te zetten en dat zou nu moeten kunnen. Het enige punt waar ik een beetje onzeker over ben is het vastmaken van de FK12 bearing. Moet de bovenkant nu speling hebben en de schroef vrij kunnen draaien of moet de schroef klem zitten in het lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
ScuL schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:36:
[...]
Het enige punt waar ik een beetje onzeker over ben is het vastmaken van de FK12 bearing. Moet de bovenkant nu speling hebben en de schroef vrij kunnen draaien of moet de schroef klem zitten in het lager?
Dit is het plaatje van assemblage
https://opensfx.com/build-process-sfx-100-actuator-assembly/

De FK12 zit vast aan het bovenste geprinte deel
YouTube: SFX100 Assembly
Dit deel bedoel je?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 13:27
Henkus schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:07:
@ScuL Ze hebben wel geleverd :+ Wat een nachtmerrie zeg

PS: Als er nog mensen zijn die een SFX shield zoeken, er zijn er nog een paar beschikbaar.
Ik heb wel interesse in SFX shield. Stukken beter dan mijn huidige breadboard spaghetti constructie :)

(My iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
elknic schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Ik heb wel interesse in SFX shield. Stukken beter dan mijn huidige breadboard spaghetti constructie :)
Stuur Stefan Henkel op discord even een berichtje. Misschien heeft ie er nog eentje voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43

thido

Tilburg

Zo, de mijne is inmiddels ook gereed :-)
Gisteren eerste test gedaan met f1 2021 op de PS5.
Simfeedback draait op een laptop ernaast welke de telemetry data ontvangt.
Asseto Corsa ook geprobeerd maar daarvan ontvang ik helaas geen data (wel op een sim dashboard app op een oude Iphone). Zijn er meer mensen die een Playstation gebruiken i.c.m. de SFX100?
Ben benieuwd welke games de telemetry data beschikbaar hebben.

Volgende stap: alles electronica netjes in een server rack bouwen.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/sfx100_build.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door thido op 07-11-2021 12:01 ]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toaster1
Ziet er goed uit hoor, netjes.
Voor de PS4 worden de volgende games in telemetrie ondersteund (Sim Racing Studio)

Forza Horizon 4
Forza 7

Project Cars
Project Cars 2

Assetto Corsa (PS4 only)

F1 2016
F1 2017
F1 2018
F1 2019
F1 2020
F1 2021

Voor de PS5 weet ik niet of daar speciaal iets voor gemaakt is. Maar als het goed is, is de PS5 downwards compatible met PS4 games. Zou dus moeten werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Als nieuw projectje heb ik m'n racestoel op rails gezet. Dat levert veel meer instel mogelijkheden op dan de standaard slee. Aangezien ik niet alleen gebruik van de sim maak en er mensen van 2 meter en mensen van 150 cm van de sim gebruik maken voldeed de slee dus niet.
Het is immers veel leuker om samen met je vrienden te simmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Waar heb je die rails vandaan? Ik denk er ook aan om rails op mijn frame te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toaster1
ScuL schreef op maandag 8 november 2021 @ 02:17:
Waar heb je die rails vandaan? Ik denk er ook aan om rails op mijn frame te monteren.
Komt van Aliexpress, zoek op original HIWIN linear rail guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Zometeen nog even een 6u 19" rack bestellen om de controllers mooi in weg te stoppen.
Enige waar ik nog mijn vraagtekens bij heb is een 'tikje' welke sommige controllers geven na het stoppen van simfeedback. Heb er een filmpje van gemaakt, iemand een idee?

[Video: http://thido.nl/images/tikje.mp4]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
@thido
Geen last van hier.
Heb je er ook filters ingezet op de 230v?
Aarde goed aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

raymondw schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:00:
@thido
Geen last van hier.
Aarde goed aangesloten?
Ik heb geen filters of ferriet kernen geplaatst.
V.w.b. de aarding zeg je zo wat. Ik besef mij nu dat het stopcontact wat ik nu gebruik volgens mij helemaal niet geaard is. Zal dat vanavond een elders proberen.

6U behuizing is ook onderweg (uit jouw linkje) (y)

Update: heb even alle kabels voorzien van ferriet kernen en gebruik gemaakt vn een geaard stopcontact.
0,0 verschil met daarvoor. Ik ga eens met een andere laptop simfeedback gebruiken, kijken of dat wat scheelt. Het lijkt gewoon echt een gestuurd signaal te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door thido op 11-11-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

raymondw schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:00:
@thido
Geen last van hier.
Aarde goed aangesloten?
Nog even een update m.b.t. dit issue.
Er is een een nieuwere Leonardo firmware beschikbaar dan degene die in de simfeedback download zit wat dit probleem oplost. Sommige servo drives hebben een langere pauze nodig tussen het inschakelen en het eerste positie signaal.
De nieuwe firmware is: ACServo_Leonardo_v9_0_2.hex

Ik heb het zelf overigens nog niet kunnen testen want ik heb deze firmware nog niet. Dals ik mij niet vergis is deze op discord te halen, maar daar heb ik geen toegang toe.
Info komt van sfx100 motion owners facebook groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ok daar zijn we weer. Aantal maanden hiatus gehad omdat ik druk was met andere dingen.

Ik heb nog steeds moeilijkheden met een aantal dingen

mijn FK12 lineare lagers passen maar op 2 van de 4 ball screws. heb werkelijk van alles geprobeerd en zie nu eigenlijk als enige optie nieuwe FK12 lagers te bestellen... heeft iemand misschien nog een creatief idee?

mijn coupler past op 3 van de 4 ball screws maar de 4e past voor geen meter, de staaf is dikker dan het gat..
als je de M3 bout uit de coupler haalt dan lijkt het alsof je hem een beetje zou moeten kunen "oprekken" maar zelfs met mijn zwaarste tangen krijg ik hem niet wijder.

ten derde, het is niet aan te raden de bouten veelvuldig vast en los te maken terwijl je alles afstelt anders gebeurt er dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oymF4HWh0oWrwgza6qqQEN27tbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3LnvdoKqlaiL07yvk8W9XaeN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
ScuL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:26:
Ok daar zijn we weer. Aantal maanden hiatus gehad omdat ik druk was met andere dingen.

Ik heb nog steeds moeilijkheden met een aantal dingen

mijn FK12 lineare lagers passen maar op 2 van de 4 ball screws. heb werkelijk van alles geprobeerd en zie nu eigenlijk als enige optie nieuwe FK12 lagers te bestellen... heeft iemand misschien nog een creatief idee?

mijn coupler past op 3 van de 4 ball screws maar de 4e past voor geen meter, de staaf is dikker dan het gat..
als je de M3 bout uit de coupler haalt dan lijkt het alsof je hem een beetje zou moeten kunen "oprekken" maar zelfs met mijn zwaarste tangen krijg ik hem niet wijder.
Heb je al met een goeie (digitale) schuifmaat gemeten?
Ben wel nieuwsgierig hoe groot dan de afwijking is dat het zo slecht past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 08:46
@ScuL volgens mij is de infill in je print ook veels te laag. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij is het erg zwak geprint.

Heb je een andere coupler geprobeerd? Ligt het niet aan die ene coupler?

En idd digitale schuifmaat, ben ook wel benieuwd naar de afwijking.

[ Voor 35% gewijzigd door evuijtert op 07-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
evuijtert schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:19:
@ScuL volgens mij is de infill in je print ook veels te laag. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij is het erg zwak geprint.

Heb je een andere coupler geprobeerd? Ligt het niet aan die ene coupler?

En idd digitale schuifmaat, ben ook wel benieuwd naar de afwijking.
Ik moet sowieso de plastic onderdelen weer opnieuw laten printen, de laatste keer met te veel infill werden de gaten te klein. Derde ronde :)

Ik heb alle couplers geprobeerd, op die ene ball screw past geen enkele. Alle 4 couplers passen op de andere ball screws.

Zal straks wel naar de bouwmarkt gaan voor een digitale schuifmaat, ik kan het wel met een lineaal of meetlint meten maar ik denk dat het om een nihile afwijking gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
ScuL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:14:
[...]

Ik moet sowieso de plastic onderdelen weer opnieuw laten printen, de laatste keer met te veel infill werden de gaten te klein. Derde ronde :)

Ik heb alle couplers geprobeerd, op die ene ball screw past geen enkele. Alle 4 couplers passen op de andere ball screws.

Zal straks wel naar de bouwmarkt gaan voor een digitale schuifmaat, ik kan het wel met een lineaal of meetlint meten maar ik denk dat het om een nihile afwijking gaat.
Haal de dremel maar vast uit het vet... dat wordt knutselen om het passend te krijgen :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Dat de coupler niet op de spindel past is nieuw voor mij, balen dus. Bij mij paste de afsluit moer aan de andere kant niet op de spindel (meerdere spindels) Heb inmiddels al 8 spindels gekocht. De spindels van
CNC Mechanik zijn niet erg maatvast. Blijkbaar bij anderen ook niet. En..., een digitale schuifmaat is een must have. Gebruik je veel vaker dan je zou denken. Meten is weten hé. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
O ja..., ik zou niet gaan schuren, slijpen of wat dan ook aan de couplers of spindels tenzij je een draaibank hebt. Je krijgt het anders echt niet goed hoe goed het op het oog ook lijkt. Je krijgt uitslag in je profiel. Een fractie van een millimeter onderaan is al gauw meerdere millimeters bovenaan verschil. (ervaring hé :-( )

• varipro
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01-2023
Heeft er nog iemand een sxf shield liggen?

Graag PM als je deze hebt.

Groet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy29081992
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-06 08:54
@varipro heb je een PM gestuurd.

Heb toevallig nog enkele shields over omdat ik een minimum aantal moest bestellen.

Indien nog iemand opzoek is, stuur me maar een PM!

Ik ben op dit moment aan het wachten op de profielen etc, ben wel al aan het 3d printen. Weet iemand toevallig de exacte maten van de motormounts zodat ik deze zou kunnen nameten voordat ik er 4 print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
jordy29081992 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:45:

Heb toevallig nog enkele shields over omdat ik een minimum aantal moest bestellen.

Ik ben op dit moment aan het wachten op de profielen etc, ben wel al aan het 3d printen. Weet iemand toevallig de exacte maten van de motormounts zodat ik deze zou kunnen nameten voordat ik er 4 print.
Onderkant is 99,45 mm x 99,45 mm Buitenmaat
Bovenkant is 86,06 x 86,06 Buitenmaat
Hoogte is 60,20 mm
Diameter is 79,78 mm

Maar dat is met de 3d printer die ik heb. Kan maar zo zijn, dat een andere 3d printer iets kan afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
jordy29081992 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:45:

Volgens mij zou de onderzijde 100x100mm moeten zijn. Kun je zelf eenvoudig checken door ze in Prusa Slider in te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lRuw1RidoyohzXSoCgnTw95a1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9dqE79oqiti6LkfoKrobjUM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
Henkus schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:39:
[...]

Volgens mij zou de onderzijde 100x100mm moeten zijn. Kun je zelf eenvoudig checken door ze in Prusa Slider in te laden.

[Afbeelding]
Gegeven dat het op een 100100 profiel gemonteerd wordt, was dat wel een open deur lijkt me ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 19:37
En de afmetingen van de "motor zijde" en de diameter van het gat in het midden kan je vinden op de tekening die op de Ali pagina staan in de shopping list. https://m.de.aliexpress.com/item/32844070107.html Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1R7adglDH8KJjSszcq6zDTFXaJ.jpg_640x640q90.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
ah top dankjewel! had in Prusa de afmetingen niet zien staan maar heb ze gevonden!:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toaster1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPzSFGsgovwdFxCSIMOOAfmCKQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CJuSTYfoVL3mNRSCT54bQbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Van Thrustmaster naar Fanatec. De nieuwe CSL DD. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Heb een probleempje..., een controller geeft de fout melding "AL 06". Als ik spanning op de motors zet dan staan alle controllers op 0 zoals het hoort. Start ik een game of een motor test dan popt de fout melding op en doet de motor het niet. De gebruiksaanwijzing helpt niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
@toaster1
Staat op de site benoemt: https://opensfx.com/troubleshooting/
"Wiring fault most likely cause – review your wiring in-particular GND wires."

Zelf geen ervaring mee, maar ik zou eerst de driver kant onderzoeken qua kabel aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
raymondw schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:59:
@toaster1
Staat op de site benoemt: https://opensfx.com/troubleshooting/
"Wiring fault most likely cause – review your wiring in-particular GND wires."

Zelf geen ervaring mee, maar ik zou eerst de driver kant onderzoeken qua kabel aansluitingen.
Thanks. Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaceever
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-01 10:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO8B2mulLFprnmG5b2t6SK-7f_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUOfovrbVcvtjbjtT2ntw8HV.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.youtube.com/w...s6DOFmotionsimelectronics

iemand ervaring met deze? Ik gebruik ondertussen een jaartje of 2 m'n sfx-100 en zou hem graag afwerken met een belt tensioner. De eerste designs waren vrij bulky waarbij deze vrij compact lijkt te zijn. Project gevonden in Facebook groep..

"For a minimum donation of $40 you get the following:

- All 3D print files / .STL files
- Print orientation diagram with recommended print settings
- Detailed build diagram
- Complete parts list
- Tested motor drive settings
- Belt install diagram
- Recommendation for a seat belt harness

Project requires a motor + controller + motion software.
* Software / Controller Compatibility
* Simfeedback / OpenSFX
* SRS / Thanos
* SimTools / Thanos
* FlyPT Mover / Thanos
* Motor - 90ST-M02430 although any AASD-15A driver based motor should work

Current design is for 2" belts. Modded rollers for 3" belts will be available very soon for v2.0

If you’re interested in the project I will need you to agree that you will not distribute the plans or files, or derivatives thereof, and that it will only be for your personal use. Licensing is available for commercial applications - Please contact me"

iRacing Profiel - Race Rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Gisteren alle ijzerwerk en aluprofielen binnen gekregen vanuit China.
Ziet/past allemaal prima op de sliders na, deze hebben een iets andere vorm, zie onderstaande tekening.

Is er iemand die de slider file zou kunnen aanpassen zodat deze in mijn profielen past?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fbc4pfz_FmCJHhf7U_JpUbCmN0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ULL473m6jZvngFNuyM3pDTKe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeO_bBkseqVJkwZt7cPUURC0w98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ0q9gbOpyjz2p5ipWXgoDuT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23
jordy29081992 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:30:
Gisteren alle ijzerwerk en aluprofielen binnen gekregen vanuit China.
Ziet/past allemaal prima op de sliders na, deze hebben een iets andere vorm, zie onderstaande tekening.

Is er iemand die de slider file zou kunnen aanpassen zodat deze in mijn profielen past?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou dit wel voor je kunnen doen ergens deze week.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Ik zou dit wel voor je kunnen doen ergens deze week.
Dat zo helemaal top zijn, dan kan ik ze opnieuw printen, met de dremel proberen bij te werken blijft er niet heel veel van over denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door jordy29081992 op 26-01-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
@jordy29081992 https://drive.google.com/...Tti1T7qtE2aSJpvgh7LsDJH3u kijk even of dit is wat je nodig hebt. Ik heb mij model wat ik 2 jaar geleden gemaakt heb aangepast naar de maten op je tekening. Zou denk moeten kloppen. Als er iets gewijzigd moet worden laat het dan weten, dan pas ik het voor je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:33:
@jordy29081992 https://drive.google.com/...Tti1T7qtE2aSJpvgh7LsDJH3u kijk even of dit is wat je nodig hebt. Ik heb mij model wat ik 2 jaar geleden gemaakt heb aangepast naar de maten op je tekening. Zou denk moeten kloppen. Als er iets gewijzigd moet worden laat het dan weten, dan pas ik het voor je aan.
Thanks! _/-\o_ Ik print vanavond even een klein stukje en dan test ik hem.

Ik heb er eentje geprint en getest, hij heeft een klein beetje speling in het profiel (valt er zo in en ik kan hem een beetje wiebelen) zou dit erg zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door jordy29081992 op 20-01-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Bij mij passen ze echt precies niet te strak dus lekker soepel en geen wiebel ruimte.
Kan je ze niet nog iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBoulanger
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
toaster1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:15:
Bij mij passen ze echt precies niet te strak dus lekker soepel en geen wiebel ruimte.
Kan je ze niet nog iets aanpassen?
Ik had 1 profiel wat een iets andere binnenmaat had. Heb je ze in alle 4 geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
deBoulanger schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 01:12:
[...]

Ik had 1 profiel wat een iets andere binnenmaat had. Heb je ze in alle 4 geprobeerd?
Zal straks eens even proberen in de andere profielen, maak ik meteen een filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy29081992
Hier het filmpje, het lijkt alsof hij 1mm ongeveer te smal is waardoor de wiebel ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Heb 8 profielen en bij alle 8 past het perfect. Het is best veel wiebel ruimte, zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
jordy29081992 schreef op vijdag 21 januari 2022 @ 20:54:
Hier het filmpje, het lijkt alsof hij 1mm ongeveer te smal is waardoor de wiebel ontstaat.

[YouTube: FSX100 slider wobble]
Ja das te ruim. Heb je een schuifmaat? Kun je eens de daadwerkelijke maat van zowel het profiel als de slider opmeten? Ik kan hem prima aanpassen zodat hij exact past. Maar wellicht dat het ook aan de kalibratie van je printer ligt. Heb je al meer onderdelen geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Ja das te ruim. Heb je een schuifmaat? Kun je eens de daadwerkelijke maat van zowel het profiel als de slider opmeten? Ik kan hem prima aanpassen zodat hij exact past. Maar wellicht dat het ook aan de kalibratie van je printer ligt. Heb je al meer onderdelen geprint?
Mijn action schuifmaat geeft een verschil van 1mm aan.

Heb de overige onderdelen allemaal geprint en die passen perfect, dus dat zou het verrschil eigenlijk niet kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
jordy29081992 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Mijn action schuifmaat geeft een verschil van 1mm aan.

Heb de overige onderdelen allemaal geprint en die passen perfect, dus dat zou het verrschil eigenlijk niet kunnen zijn.
Dus de sleuf in het profiel is 31mm ipv de 30mm op de tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Dus de sleuf in het profiel is 31mm ipv de 30mm op de tekening?
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Pas ik hem aan voor je. Moet ie 31 worden, of 30,9? (of 30,8 evt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Pas ik hem aan voor je. Moet ie 31 worden, of 30,9? (of 30,8 evt.)
Thanks!
uhmm doe maar 30,9 dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
@jordy29081992 https://drive.google.com/...vX2gDlUb/view?usp=sharing

[ Voor 30% gewijzigd door Maverick op 25-01-2022 11:50 . Reden: linkje geupdate ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Sorry, hij is niet goed. Ik ga hem even aanpassen

https://drive.google.com/...vX2gDlUb/view?usp=sharing Deze zou goed moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Maverick op 25-01-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:46:
[...]

https://drive.google.com/...vX2gDlUb/view?usp=sharing Deze zou goed moeten zijn.
Top ik ga straks even een stukje printen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Het is hier nu zomer dus de voortgang met mijn rig is erg traag (zit liever op het strand dan in een stinkend hete garage)

Maar ik ben nu aan het kijken voor opties voor een nieuw stuur & pedalen.
Ik meen gezien te hebben dat er merken zijn waarbij je een stuur kunt wisselen? Dat zou in mijn optie handig zijn bijv. van vrachtwagen naar F1... Aanbevelingen welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
@ScuL
Pedalen is denk ik eenvoudig : Heusinkveld, kwaliteit uit Groningen!
(Wel meteen het led logo erbij bestellen :+ )
Qua stuur heb ik een SimuCube 2, zeeeeeer tevreden mee!

Beide gevallen zullen we eea kosten qua vervoer, maar het wel waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy29081992
Maverick schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Hij past er nu perfect in! dankjewel!

Is er iemand die als sponsor zou willen dienen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Ik ben ook op zoek naar een sponsor. Vrijwilligers? :P

Andere vraag. Ik kreeg laatst een (kleine) optater bij het aanraken van 1 van de servo's. Nu ging ik even meten. En ik meet (ongveer) 8v wisselspanning op de servobehuizing ten opzichte van m'n frame (dat op rubber voetjes staat). Het gekke is, ik meet ten opzichte van m'n stuurtje 80v wisselspanning, terwijl ik van m'n frame naar m'n stuur niets meet. Dat vind ik vreemd. Is er iemand die dit kan duiden?
Alle 4 de servo's vertonen hetzelfde beeld, dus lijkt me niet om een defect te gaan. Maar vraag me toch af of ik hier iets mee moet. of moet ik wellicht mijn frame zelf aarden, omdat hij op rubber pootjes staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBoulanger
Welke voetjes gebruiken jullie? Die op amazon moet je er minimaal 2 pakjes afnemen. Dus dan zit ik met 4 teveel.. Of als iemand ze nog nodig heeft dan kan ik ze wel opsturen met PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
deBoulanger schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:56:
Welke voetjes gebruiken jullie? Die op amazon moet je er minimaal 2 pakjes afnemen. Dus dan zit ik met 4 teveel.. Of als iemand ze nog nodig heeft dan kan ik ze wel opsturen met PostNL.
Voetjes? Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deBoulanger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
deBoulanger schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:56:
Die dingen slijten uiteindelijk door het gewicht van je rig, dus het kan geen kwaad om een setje in voorraad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBoulanger
Henkus schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Die dingen slijten uiteindelijk door het gewicht van je rig, dus het kan geen kwaad om een setje in voorraad te hebben.
Oké handige info, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
ik gebruik de zelf geprinte voetjes. Gaan al heel lang mee. Staat ook een behoorlijk gewicht op richting de 300 KG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 19:34
Dit is wel iets wat ik tot nu toe nooit overwoog, motion sim(ook leuk voor flightsimmers) maar gezien het relatief superlage kosten zit ik er ook aan te denken. Ik heb dan ook een 'aantal' vragen :-)

Flightsimmer geven aan 150mm travel nodig te hebben voor motion sims. Is SFX-100 hiervoor geschikt? Of is de beperking op de hardware? Voor een onhandige klusser, hoe technisch/duidelijk zijn die wiring stap?

Over motion sims in general; Is het waard? Kan je het uitzetten en gewoon je rig alsnog gebruiken? Hoeveel geluid maakt het? Ik gok dat het 5+ jaar meegaat minimaal?(Misschien een stukje onderdeel opnieuw printen kan)

Zijn de bewegingen realistisch en de details ook nauwkeurig?(ABS, Traction, kerbs, latency etc) Heb je een Buttkicker erbij nodig voor de trillingen of valt dat dan uit? Als ik dan toch bezig ben met motion sims, waarom wel/niet voor een 6dof gaan?

Onze vriend Heusinkveld uit Groningen vindt motion sims niet nauwkeurig en soms zelfs tegenovergestelde wat het zou moeten doen: YouTube: My Motion AGAINST Motion. (And Some Ideas For Improvement) (But Most...

Hoe zou sfx-100 hierin scoren?

Zoveel vragen, geen idee waarom of waarover ik twijfel. Klinkt een gedoe om het te onderhouden/gebruiken/op te zetten vs lekker instappen en racen.(rig zonder buttkicker/motion etc) Terwijl het allemaal zo makkelijk lijkt :? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaceever
mustiej schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:28:
Dit is wel iets wat ik tot nu toe nooit overwoog, motion sim(ook leuk voor flightsimmers) maar gezien het relatief superlage kosten zit ik er ook aan te denken. Ik heb dan ook een 'aantal' vragen :-)

Flightsimmer geven aan 150mm travel nodig te hebben voor motion sims. Is SFX-100 hiervoor geschikt? Of is de beperking op de hardware? Voor een onhandige klusser, hoe technisch/duidelijk zijn die wiring stap?

--> betreft flightsim, geen idee. Ik ben zelf ook een onhandige klusser en het is mij ook gelukt. Gewoon beetje doorzettingsvermogen en je komt er wel. De SFX discord is ook zeer hulpvaardig bij problemen

Over motion sims in general; Is het waard? Kan je het uitzetten en gewoon je rig alsnog gebruiken? Hoeveel geluid maakt het? Ik gok dat het 5+ jaar meegaat minimaal?(Misschien een stukje onderdeel opnieuw printen kan)

--> Voor mijzelf: ja! Ik zou niet meer zonder kunnen. Je kan uiteraard nog racen zonder maar dat voelt heel vreemd aan na verloop van tijd (zeker als je in VR racet zoals mezelf) Onderdelen zijn rock solid. ik denk dat Hoiman na een jaartje een poot terug heeft opengeschroeft en er was nauwelijks wear op de onderdelen.

Zijn de bewegingen realistisch en de details ook nauwkeurig?(ABS, Traction, kerbs, latency etc) Heb je een Buttkicker erbij nodig voor de trillingen of valt dat dan uit? Als ik dan toch bezig ben met motion sims, waarom wel/niet voor een 6dof gaan?

--> Je ziet veel online video's waarbij ze de effecten tot bijna het maximum zetten. Voor mij voelt dit zeer onrealistisch aan. Voor mij gaat het persoonlijk over subtiele effecten zonder het te overdoen. Als demo kan dit zeker eens gebeuren om je vrienden door elkaar te schudden maar persoonlijk heb ik liever een subtiel profiel om mee te racen waarbij ieder effect subtiel over elkaar past (sfx, butt kicker, belt tensioner, .. )

Onze vriend Heusinkveld uit Groningen vindt motion sims niet nauwkeurig en soms zelfs tegenovergestelde wat het zou moeten doen: YouTube: My Motion AGAINST Motion. (And Some Ideas For Improvement) (But Most...

Hoe zou sfx-100 hierin scoren?

Zoveel vragen, geen idee waarom of waarover ik twijfel. Klinkt een gedoe om het te onderhouden/gebruiken/op te zetten vs lekker instappen en racen.(rig zonder buttkicker/motion etc) Terwijl het allemaal zo makkelijk lijkt :? :'(

--> ik heb zelf ook behoorlijk wat anxiety gehad tijdens het tweaken en configgen gezien dit geen "out of the box" product is maar het geeft zoveel voldoening eens het correct werkt / in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Bedankt voor je antwoord en ervaring.

Als je het systeem uitzet en gebruikt, komt er dan geen overmatig belasting op de poten? Het kan namelijk niet meer "zichzelf" tillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toaster1
Heb zelf een 5 DOF sim. Ga er ook een flight sim van maken. Vandaag komen de spullen binnen.
Bij een 5 DOF sim heb je geen onderstuur effect. Naast de 4 poten heb ik dan nog TL en surge. Voorts een belt tensioner. Dan nog een sim wind systeem en 1 buttkicker. En dan ook nog VR.
Om meer dan 4 servo's aan te kunnen sturen heb je een Thanos nodig. Dan gebruik je simfeedback niet meer maar zoals in mijn geval Sim Racing Studio.
Het hele project is prima zelf te doen. Het is geen hogere wiskunde. Eigenlijk heb je alleen maar een setje inbussleutels nodig.
Ik heb een stroke van 150 en met een Thanos werkt dat uitstekend. Als je simfeedback gebruikt weet ik niet of die ook 150 ondersteund. Zal vast wel.
Als je zelf een 3d printer hebt is het helemaal makkelijk. Als je niets vreemds met de sim doet gaat er niets kapot. Ik zoek nog wel eens de grenzen op en dat loopt niet altijd goed af. Maar ach het enige wat dan stuk gaat is een printje en die heb ik altijd in voorraad en met een half uurtje sleutelen is het weer opgelost.
Heb er wel een autokrik bij nodig want het ding is niet te tillen :*)
Wat veel ingewikkelder is zijn de instellingen van SRS software en de ingame instellingen op telemetrie.
Deze instellingen zijn zeker persoonlijk want wat voor de één prettig is, is voor een ander een ramp.
En dat verschilt ook nog per game. Zo geeft Asseto Corsa geen rumblestrip effect door wat in Iracing weer erg goed is. F1 ondersteund dan weer geen VR en gebruik je dan 3 monitoren. De buttkicker kan rumblestrip effect wel doorgeven ongeacht de game. Het is natuurlijk de bedoeling om de afstelling zo realistisch mogelijk te maken. Tja..., heb nooit in een F1 auto gereden of een LMP2 om maar wat te noemen dus weet ik ook niet wat het forcefeedback gevoel in het stuur moet zijn of de remkracht. Dan ga ik maar een beetje af op wat anderen die er wellicht meer verstand van hebben aan instelling adviseren.

Maar heb je éénmaal de juiste afstelling gevonden dan is het echt super cool om te simmen, zeker in VR.
Je wil nooit meer in een sim zonder motion rijden, echt super saai.

Heb het filmpje gezien en ben het helemaal met hem eens.
Heb zelf een Fast and the Furious auto gehad met 685 PK. Weet dus wel hoe G krachten voelen. Had zelfs een G-krachten meter aan boord. Het nabootsen van de echte G krachten is niet mogelijk en daar moet het ook niet om gaan. Max gaat met 50G de muur in. Doe dat eens na. G-krachten krijg je vooral bij remmen en bochten. Met 685 PK aan boord is bij accelereren 1,5 G al veel en voor heel even. Met andere woorden met de systemen waar wij hobbyisten mee werken moet je geen G-krachten proberen na te bootsen maar auto bewegingen. Een seatbelt tensioner kan een G-kracht gevoel bij remmen wel goed nabootsen.
In een F1 zit niet veel beweging, er is vrijwel geen vering. Dus enorm overhellen naar links of rechts, etc. is niet realistisch. De G-kracht in een bocht kan je toch niet nabootsen. De beweging van de auto wel en dat alleen is al super gaaf.
In VR is alles veel realistischer. 3 monitoren is ook gaaf maar is er de keus om ze los van het platform te zetten of meebewegend met het platform. Meebewegend heeft de voorkeur maar daar moeten de monitoren ook tegen kunnen. Heb zelf een caravan en heb daarin een TV die goed bestand is tegen beweging (zeggen ze). maar dat is niet de kwaliteit die gamers willen hebben. Dus voor alle zekerheid om kapot gaan te voorkomen heb ik de monitoren los van het platform staan. Keuze tussen realisme en kosten plaatje.
O ja ..., en dan curved monitoren..., van de voorruit kan ik het me nog voorstellen maar ik heb nog nooit curved zijramen in het echt gezien.

Hoe meer gebruiksmogelijkheid je aan je sim kan geven hoe meer plezier je van je geld gaat hebben.
Zo ga ik de sim dus uitbreiden naar een flightsim en later nog een helikopter sim.
De achtbaan doet het ook goed.

Maar..., wat je uiteindelijk wil bouwen is helemaal afhankelijk van je budget.
Denk, dat je met gemak voor je pedalen, base, shifter, handbrake en sturen al meer dan 8.000,00 euro kwijt kan zijn. Maar het kan ook goedkoper. Of het dan ook minder is, is maar de vraag.

Mijn project wat steeds maar niet klaar is, is echt super gaaf.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaceever
mustiej schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor je antwoord en ervaring.

Als je het systeem uitzet en gebruikt, komt er dan geen overmatig belasting op de poten? Het kan namelijk niet meer "zichzelf" tillen.
snap niet volledig wat je bedoelt maar de SFX-100 build is rock-solid hoor. Geeft geen krimp bij mij na 2 jaar (vrij intsensief) gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaceever
Is hier nog iemand die een SFX Shield over heeft? Na testen passieve belt tensioner toch maar besloten om weer te gaan klussen en een actieve te gaan bouwen :) Bij uitbreiding heb ik dus ook nog een 90ST kit, Arduino LEO nodig dus als er iemand nog iets over heeft, stuur gerust een PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
toaster1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 01:19:
Heb zelf een 5 DOF sim. Ga er ook een flight sim van maken. Vandaag komen de spullen binnen.
Bij een 5 DOF sim heb je geen onderstuur effect. Naast de 4 poten heb ik dan nog TL en surge. Voorts een belt tensioner. Dan nog een sim wind systeem en 1 buttkicker. En dan ook nog VR.
Om meer dan 4 servo's aan te kunnen sturen heb je een Thanos nodig. Dan gebruik je simfeedback niet meer maar zoals in mijn geval Sim Racing Studio.
Het hele project is prima zelf te doen. Het is geen hogere wiskunde. Eigenlijk heb je alleen maar een setje inbussleutels nodig.
Ik heb een stroke van 150 en met een Thanos werkt dat uitstekend. Als je simfeedback gebruikt weet ik niet of die ook 150 ondersteund. Zal vast wel.
Als je zelf een 3d printer hebt is het helemaal makkelijk. Als je niets vreemds met de sim doet gaat er niets kapot. Ik zoek nog wel eens de grenzen op en dat loopt niet altijd goed af. Maar ach het enige wat dan stuk gaat is een printje en die heb ik altijd in voorraad en met een half uurtje sleutelen is het weer opgelost.
Heb er wel een autokrik bij nodig want het ding is niet te tillen :*)
Wat veel ingewikkelder is zijn de instellingen van SRS software en de ingame instellingen op telemetrie.
Deze instellingen zijn zeker persoonlijk want wat voor de één prettig is, is voor een ander een ramp.
En dat verschilt ook nog per game. Zo geeft Asseto Corsa geen rumblestrip effect door wat in Iracing weer erg goed is. F1 ondersteund dan weer geen VR en gebruik je dan 3 monitoren. De buttkicker kan rumblestrip effect wel doorgeven ongeacht de game. Het is natuurlijk de bedoeling om de afstelling zo realistisch mogelijk te maken. Tja..., heb nooit in een F1 auto gereden of een LMP2 om maar wat te noemen dus weet ik ook niet wat het forcefeedback gevoel in het stuur moet zijn of de remkracht. Dan ga ik maar een beetje af op wat anderen die er wellicht meer verstand van hebben aan instelling adviseren.

Maar heb je éénmaal de juiste afstelling gevonden dan is het echt super cool om te simmen, zeker in VR.
Je wil nooit meer in een sim zonder motion rijden, echt super saai.

Heb het filmpje gezien en ben het helemaal met hem eens.
Heb zelf een Fast and the Furious auto gehad met 685 PK. Weet dus wel hoe G krachten voelen. Had zelfs een G-krachten meter aan boord. Het nabootsen van de echte G krachten is niet mogelijk en daar moet het ook niet om gaan. Max gaat met 50G de muur in. Doe dat eens na. G-krachten krijg je vooral bij remmen en bochten. Met 685 PK aan boord is bij accelereren 1,5 G al veel en voor heel even. Met andere woorden met de systemen waar wij hobbyisten mee werken moet je geen G-krachten proberen na te bootsen maar auto bewegingen. Een seatbelt tensioner kan een G-kracht gevoel bij remmen wel goed nabootsen.
In een F1 zit niet veel beweging, er is vrijwel geen vering. Dus enorm overhellen naar links of rechts, etc. is niet realistisch. De G-kracht in een bocht kan je toch niet nabootsen. De beweging van de auto wel en dat alleen is al super gaaf.
In VR is alles veel realistischer. 3 monitoren is ook gaaf maar is er de keus om ze los van het platform te zetten of meebewegend met het platform. Meebewegend heeft de voorkeur maar daar moeten de monitoren ook tegen kunnen. Heb zelf een caravan en heb daarin een TV die goed bestand is tegen beweging (zeggen ze). maar dat is niet de kwaliteit die gamers willen hebben. Dus voor alle zekerheid om kapot gaan te voorkomen heb ik de monitoren los van het platform staan. Keuze tussen realisme en kosten plaatje.
O ja ..., en dan curved monitoren..., van de voorruit kan ik het me nog voorstellen maar ik heb nog nooit curved zijramen in het echt gezien.

Hoe meer gebruiksmogelijkheid je aan je sim kan geven hoe meer plezier je van je geld gaat hebben.
Zo ga ik de sim dus uitbreiden naar een flightsim en later nog een helikopter sim.
De achtbaan doet het ook goed.

Maar..., wat je uiteindelijk wil bouwen is helemaal afhankelijk van je budget.
Denk, dat je met gemak voor je pedalen, base, shifter, handbrake en sturen al meer dan 8.000,00 euro kwijt kan zijn. Maar het kan ook goedkoper. Of het dan ook minder is, is maar de vraag.

Mijn project wat steeds maar niet klaar is, is echt super gaaf.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Heel veel informatie, thanks!

Als je aan upgraden denkt; wat is dan het verschil tussen 6dof sims en 3dof met TL en surge? Het laatste is gok ik goedkoper?

Edit: Bijvoorbeeld als ik alleen DCS en op de asfalt race, dan zou ik geen TL nodig hebben denk ik.. Surge klinkt interessant maar misschien is dit met een belt en 3dof al beetje na te bootsen?
Elbaceever schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:19:
[...]

snap niet volledig wat je bedoelt maar de SFX-100 build is rock-solid hoor. Geeft geen krimp bij mij na 2 jaar (vrij intsensief) gebruik
Wat ik bedoel is zeg maar als het motion systeem uitstaat en je zonder motion gaat racen of misschien een filmpje wilt kijken. Kunnen/mogen ze dan ook gewicht erop hebben door erop te gaan zitten of staan ze altijd wel 'aan'?

[ Voor 6% gewijzigd door mustiej op 01-02-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
mustiej schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Heel veel informatie, thanks!

Als je aan upgraden denkt; wat is dan het verschil tussen 6dof sims en 3dof met TL en surge? Het laatste is gok ik goedkoper?

Edit: Bijvoorbeeld als ik alleen DCS en op de asfalt race, dan zou ik geen TL nodig hebben denk ik.. Surge klinkt interessant maar misschien is dit met een belt en 3dof al beetje na te bootsen?

[...]

Wat ik bedoel is zeg maar als het motion systeem uitstaat en je zonder motion gaat racen of misschien een filmpje wilt kijken. Kunnen/mogen ze dan ook gewicht erop hebben door erop te gaan zitten of staan ze altijd wel 'aan'?
Het prijs verschil tussen een 5 of 6 dof systeem op de manier zoals ik het heb gebouwd is niet zo heel groot. In het totale kosten plaatje dan. Het is voor mij een optie die ik denk ik niet ga doen. In eerste instantie omdat het voor mij enorm veel werk zal zijn, moet de hele rig afbouwen en daarna weer opbouwen.
Maar ook omdat ik denk dat de simulatie niet overeenkomt met de werkelijkheid. Maar ik weet het dus niet want ik heb het niet, het is maar mijn idee.

TL is ook op asfalt echt een super toevoeging aan de realiteit. Een stuur geeft die info ook door maar is toch raar als je kont niet beweegt.
Surge voegt ook veel toe aan de realiteit en gebruik ik ook als belt tensioner. Heb dus geen aparte servo of wat dan ook nodig om dit de simuleren. Wel de gordel natuurlijk.

Zeker als je met VR gaat rijden is de beweging die de stoel maakt erg belangrijk. Hoe meer de bewegingen overeenkomen met wat je ziet hoe realistischer het zal zijn.
Net zoiets als een film kijken zonder geluid. Dan blijft er van de film niets meer over.

Met een 3 DOF systeem gaat het je niet lukken om een belt tension systeem te krijgen.
Er beweegt immers niks naar voren en naar achteren.
Je zal daarvoor dus echt een belt tension systeem moeten aanschaffen of het doen zoals ik het heb gedaan.

Nou..., kan je weer even nadenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
toaster1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:54:
[...]

Het prijs verschil tussen een 5 of 6 dof systeem op de manier zoals ik het heb gebouwd is niet zo heel groot. In het totale kosten plaatje dan. Het is voor mij een optie die ik denk ik niet ga doen. In eerste instantie omdat het voor mij enorm veel werk zal zijn, moet de hele rig afbouwen en daarna weer opbouwen.
Maar ook omdat ik denk dat de simulatie niet overeenkomt met de werkelijkheid. Maar ik weet het dus niet want ik heb het niet, het is maar mijn idee.

TL is ook op asfalt echt een super toevoeging aan de realiteit. Een stuur geeft die info ook door maar is toch raar als je kont niet beweegt.
Surge voegt ook veel toe aan de realiteit en gebruik ik ook als belt tensioner. Heb dus geen aparte servo of wat dan ook nodig om dit de simuleren. Wel de gordel natuurlijk.

Zeker als je met VR gaat rijden is de beweging die de stoel maakt erg belangrijk. Hoe meer de bewegingen overeenkomen met wat je ziet hoe realistischer het zal zijn.
Net zoiets als een film kijken zonder geluid. Dan blijft er van de film niets meer over.

Met een 3 DOF systeem gaat het je niet lukken om een belt tension systeem te krijgen.
Er beweegt immers niks naar voren en naar achteren.
Je zal daarvoor dus echt een belt tension systeem moeten aanschaffen of het doen zoals ik het heb gedaan.

Nou..., kan je weer even nadenken ;)
Het leuke is dat ik bij een FSR formula rig(uit Den Haag) of een GT1 evo kan beginnen en uiteindelijk kan uitbouwen tot een sfx 150 en vervolgens TL en surge indien gewenst. Ik zie bij sommige mensen een zeer dun/licht constructie wat mij wel bevalt. Je hebt ook constructies waarbij de persoon in kwestie bijna tegen het plafond aan zit en het hele buurt mag mee genieten. Daar heb ik geen zin in natuurlijk :+

Ik ga zoiezo bij motion sims aanbieders in Zandvoort o.a. even goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke1972
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 15:35
Ik heb ook besloten om de 4 dof toe te gaan passen.
Hopelijk kan ik alle onderdelen vinden om dit project te gaan starten.
3 printer heb ik staan en ga de onderdelen in petg printen.
En wat is wijsheid om de servo's aan te schaffen alles in een keer kopen ivm douane kosten of met en met een servo.?
En welke adviseren jullie.? BK ver.90b ?
Of zijn ze nog ergens anders uit te halen als bij alie.?
Printplaat heb ik nog in duitsland gevonden om op de arduino te zetten scheelt kabels aan elkaar knopen wat ik zo kan zien. Mijn engels is niet het sterkste punt.
Als jullie nog wat advies hebben hoor ik het graag.
En als alles klaar is tegen de tijd moet ik natuurlijk de software een sponsor zoeken ivm instellingen wat ik lees.

Mvg Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBoulanger
Over de pootjes, ik heb ze binnen maar de pootjes die je moet printen zijn rond aan de onderkant dat gaat niet passen of mis ik iets?

Als er iemand is die gevoelig is voor de driver whine. En andere drivers wil kopen. Heb ik wel intresse in de "oude" zwarte aasd15a drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Royke1972 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:13:
Ik heb ook besloten om de 4 dof toe te gaan passen.
Hopelijk kan ik alle onderdelen vinden om dit project te gaan starten.
3 printer heb ik staan en ga de onderdelen in petg printen.
En wat is wijsheid om de servo's aan te schaffen alles in een keer kopen ivm douane kosten of met en met een servo.?
En welke adviseren jullie.? BK ver.90b ?
Of zijn ze nog ergens anders uit te halen als bij alie.?
Printplaat heb ik nog in duitsland gevonden om op de arduino te zetten scheelt kabels aan elkaar knopen wat ik zo kan zien. Mijn engels is niet het sterkste punt.
Als jullie nog wat advies hebben hoor ik het graag.
En als alles klaar is tegen de tijd moet ik natuurlijk de software een sponsor zoeken ivm instellingen wat ik lees.

Mvg Roy
Verschil tussen type A of B is de connector aansluiting. Bij type A gaat er al een kabel met stekkers recht naar beneden en bij Type B is de aansluiting met een hoek van 90 graden. Als je type B besteld moet je even bij je bestelling apart vermelden dat je de kabels met een 90 graden stekker wilt.
Ik zou ze zeker niet één voor één bestellen. Dan gaat het heel lang duren voor je de boel compleet hebt.
Er is ook een optie om de servo's in Spanje te bestellen maar dat kan alleen bij type A. Is wel een goeie 150 euro goedkoper in verzendkosten en misschien hoef je ook geen invoerrechten te betalen.
Heb zelf ook een keer iets via Alie in Spanje besteld en dat ging best snel.

Succes met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
deBoulanger schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:43:
Over de pootjes, ik heb ze binnen maar de pootjes die je moet printen zijn rond aan de onderkant dat gaat niet passen of mis ik iets?

Als er iemand is die gevoelig is voor de driver whine. En andere drivers wil kopen. Heb ik wel intresse in de "oude" zwarte aasd15a drivers.
De pootjes zijn niet rond aan de onderkant maar plat. Loopt wel taps toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royke1972
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 15:35
Hallo allemaal.

De profielen zijn besteld bij Item en daar word meteen m10 draad in getapt.
Had ze mail gestuurd en werd terug gebeld voor nog wat dingen na te vragen maar ze wisten meteen
dat het voor een sim was.

De 3d printer is al bezig met printen nu wachten op de profielen om te kijken of ze ook passen aan de binnenkant en niet klem zitten of te los zitten.

Ik zie bij ali dat je ook een complete set kan kopen in plaats van alles los.
Had hier en daar gekeken naar de links van de shopinglist maar hier en daar dingen niet meer leverbaar.
Is dit aan te raden of toch verder zoeken.?
Deze informatie staan erbij.

SFX100 Verpackung Detail:

1 pc hohlwelle OD30mm länge 270mm
1 pc von SFU1605 kugelumlaufspindel, 250mm lang.
1 pc von FK12 (fix lager)

1 pc von LMEK30UU

1 pc von 10-16mm kupplung (D30,L40)

Mvg Roy
Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste