Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
|sWORDs| schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:03:
[...]

Dat was ik dus net aan het editen voor ik deze zag. Een BNN test is geen echte IQ test, daarop heeft de gok kans nauwelijks invloed.
Oke dan zeggen we blijkbaar hetzelfde. Wat ik in ieder geval probeer uit te leggen is dat je iemand z'n intelligentie nooit helemaal 100% kan meten. Ieder brein is anders en dan is er ook nog een hele belangrijke factor en dat is wat de persoon leuk vindt. IQ zegt dus eigenlijk helemaal niets en zou ik niet bij een sollicitatiegesprek ofzo noemen... alleen op een heel globaal niveau zegt het wat.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:06:
[...]

Oke dan zeggen we blijkbaar hetzelfde. Wat ik in ieder geval probeer uit te leggen is dat je iemand z'n intelligentie nooit helemaal 100% kan meten. Ieder brein is anders en dan is er ook nog een hele belangrijke factor en dat is wat de persoon leuk vindt. IQ zegt dus eigenlijk helemaal niets en zou ik niet bij een sollicitatiegesprek ofzo noemen... alleen op een heel globaal niveau zegt het wat.
Eens, en het is ook maar een gedeelte van de skills die je nodig hebt om op de werkvloer te functioneren, echter heeft elke skill wel een ondergrens. Zoals ik eerder al aangaf voor de communicatie skills is dat natuurlijk andersom voor de intelligentie ook zo:
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:42:
[...]

50% van een sollicitatiegesprek is 'het hebben van een klik', de andere 50% het doorgronden van je kunnen.
Zie het een beetje als volgt: Scoor je een 3 op de klik en een 9 op je kunnen dan heb je nog steeds maar een zes en feitelijk is alles onder de 6 op een van de twee voldoende om het niet te doen. Iemand die op beide een zes of zeven krijgt heeft een veel grotere kans om aangenomen te worden.

Daar komt dan ook nog eens bij dat een kandidaat vrijwel altijd sociaal wenselijke antwoorden geeft, dus als het in het eerste gesprek al niet lekker loopt dan zou ik ook vrezen voor wat er op de werkvloer binnen het team gaat gebeuren. Ook is in Nederland bescheidenheid belangrijk, niet dat je onzeker moet overkomen, maar niet meer dan zeker.

Ik ben ook hoogbegaafd, maar vind het vaak meer een nadeel dan een voordeel, zeker in samen met de vaak gecombineerde afwijkingen (ADD, beetje autistisch). In de loop der jaren een beetje mijn eigen tekortkomingen leren kennen en kan er inmiddels redelijk omheen werken.

Wat me verder opvalt is dat je vind dat je veel weet, terwijl de echt goede IT-ers die ik ken eigenlijk allemaal vinden dat ze te weinig weten. Hoe meer je weet hoe beter je ziet wat je allemaal niet exact weet.
Met een 'echt' IQ van 85 zit je bij de laagste 16% (eigenlijk minder omdat je zwakzinnigen in deze context buiten de samenleving zou moeten rekenen) van de samenleving, dan is het gewoon heel lastig om mee te kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://www.iqcomparisonsite.com/Images/OccsX.jpg

Er zijn niet heel veel banen van toepassing en zelfs in de ranges van die banen zit je aan de onderkant, er is dus al snel een betere kandidaat.

[ Voor 60% gewijzigd door |sWORDs| op 18-11-2018 10:48 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09 19:59
qadn schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:02:
[...]
Maar, je moet natuurlijk wel goed kunnen omgaan met mensen en organisaties. Veranderingen; hetgeen waar je voor wordt betaald; breng je niet teweeg met zo'n houding. Je moet mensen meenemen.
Je post brengt me op de volgende gedachte.. Laten we de intelligentie meten aan de hand van in hoeverre je in staat bent om doelbewust veranderingen teweeg te brengen en in goede banen te leiden.

Bij het bedrijf waar ik werk werken mensen op directieniveau die qua opleiding niet verder zijn gekomen dan de middelbare school. Maar ze zijn enorm goed in het inspireren van mensen, hebben met hun afdeling enorme hoeveelheden werk verzet.

[ Voor 19% gewijzigd door HawVer op 18-11-2018 10:18 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

HawVer schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:13:
[...]

Je post brengt me op de volgende gedachte.. Laten we de intelligentie meten aan de hand van in hoeverre je in staat bent om doelbewust veranderingen teweeg te brengen en in goede banen te leiden.

Bij het bedrijf waar ik werk werken mensen op directieniveau die qua opleiding niet verder zijn gekomen dan de middelbare school. Maar ze zijn enorm goed in het inspireren van mensen, hebben met hun afdeling enorme hoeveelheden werk verzet.
Zeker. Opleiding zegt (potentieel) weinig.
Een opleiding helpt wel om je een manier van denken aan te leren en een theoretische basis.

Maargoed, mijn directeur is ooit afgestudeerd in instrumentenbouw, waar hij daarna nooit iets mee heeft gedaan ;)
En we hebben in de groep ook wel wat mensen met een MBO of alleen middelbare school.
Maar, ze zijn wel heel slim, en ook sociaal.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Toch opvallend dat er in de 9 pagina's discussie 4 posts van de TS zijn, waarvan er 2 over Utopia gaan en er 2 na elkaar zijn die 1 post hadden kunnen zijn als hij correct de edit knop gebruikt had.

Daarnaast zijn die 4 posts in totaal niet meer dan 7 regels text. Sorry maar het geheel komt me niet als hoogbegaafd over, gewoon een typisch betweterige ICTer die het allemaal een tikje scherper ziet dan de rest bij middelmatige bedrijven, gooi hem in een goed development team en hij wordt denk ik hard op de feiten gedrukt dat al zijn perfecte oplossingen niet zo perfect zijn als hij dacht, en waarschijnlijk te veel kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Flaat ik denk dat Corvette in één van de FB-groepen aan het neuzen is. Daar zijn discussies constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:51:
Nogmaals, taal en woorden zijn niet iets waar ik het makkelijk mee heb. Dat komt omdat het altijd druk is in mijn hoofd en ik visualiseer alles. Ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen.
Wat je hier schrijft is voor mij helder :) Hoef je je dus niet druk om te maken. Tijdens het typen denk ik aan allerlei zijstraten, of ik het wel goed formuleer voor de beoogde lezer, vergeet ik soms woorden te typen, verfijn ik de zin nog een aantal keer, handmatig d/t-regels (blijkbaar niet goed geautomatisserd bij mij) en typen gaat zoooo ontzettend gruwelijk traag in vergelijking met denken... ;) Is goed te trainen. Eerste stap is ophouden te denken dat het moeilijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoop ruis in deze draad. Volgens mij schiet TS niets op met al dat IQ geneuzel.

Zelf zou ik TS aanraden een partner te zoeken. Naar eigen zeggen zijn er een aantal zaken waarin hij tekortschiet. Zoek iemand die je daarop aanvult.

Iemand die de boel kan vertalen en verkopen, maar ook die je eraan kan herinneren dat technisch perfect niet altijd zorgt voor de optimale klantervaring.

Via sollicitaties bij grote bedrijven is dit inderdaad lastig te doen. Je bent denk ik beter af op conferenties, waar je wat directer met potentiele collega's kun spreken.

Kleine bedrijven zijn soms ook een goede optie - je bent niet de eerste die niet goed aard binnen "normale" bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:34
Flaat schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:26:
Toch opvallend dat er in de 9 pagina's discussie 4 posts van de TS zijn, waarvan er 2 over Utopia gaan en er 2 na elkaar zijn die 1 post hadden kunnen zijn als hij correct de edit knop gebruikt had.

Daarnaast zijn die 4 posts in totaal niet meer dan 7 regels text. Sorry maar het geheel komt me niet als hoogbegaafd over, gewoon een typisch betweterige ICTer die het allemaal een tikje scherper ziet dan de rest bij middelmatige bedrijven, gooi hem in een goed development team en hij wordt denk ik hard op de feiten gedrukt dat al zijn perfecte oplossingen niet zo perfect zijn als hij dacht, en waarschijnlijk te veel kosten.
Je kan vinden wat je wilt van zijn reacties, maar hij heeft na de opening toch echt 11 posts gemaakt in het topic, waarvan drie idd in één hadden kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Naast de communicatie hier is er ook communicatie via DM, TS zocht mensen in vergelijkbare situaties om te zien hoe die er mee omgaan. Misschien vind hij er één die een beetje bij hem aansluit (wel lastig natuurlijk, elke situatie is anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:55:
[...]
Mwah naar mijn ervaring is dat niet helemaal waar. Ten eerste is IQ een test op basis van bepaalde opdrachten die je maar net moeten liggen en ten tweede is het een (soort van) moment opname. Mijn werknemer heeft alleen VMBO gedaan en niets anders en de keer dat hij een IQ testje deed kwam ie op 90 uit (wat ik best geloof) maar hij kan zat klusjes doen, zelfs qua IT en websites. Het duurt alleen iets langer voor zo iemand het doorheeft. Waar iemand met 150 het in 1x begrijpt zonder het ooit gedaan te hebben, moet iemand van 90 het eerst 5x doen. Tot een bepaalde grens uiteraard en boven dat gaat het never nooit lukken >:)
Het is niet een soort van moment opname. Het is altijd een momentopname, plus dat het test op een specifieke set vaardigheden. Het kan prima zijn dat als je de test uit voert als je net even wat minder lekker in je vel zit, je lager scoort dan je zou kunnen scoren. Ook kan het zijn dat er zaken worden getest waar je domweg minder sterk in bent die de score lager maken dan 'ie zou kunnen zijn als die zaken er niet in zouden zitten.

Kortom, een IQ test is per definitie subjectief. (Ook omdat de definitie van IQ subjectief is.)

Wil niet zeggen dat het niet een indicatie van (minimale) intelligentie kan zijn.
Maar geef mij maar een werknemer die gewoon netjes luistert en simpel is dan een Sheldon van 150 waar je gek van wordt. Het probleem is namelijk ook dat als je te slim bent, je gaat irriteren aan allemaal dingen. Net zoals TS die ziet dat iedereen eigenlijk heel dom is.
Hangt er vanaf.

Ik werk regelmatig met "externe collega's". We huren vaak bedrijven in die ons helpen met onze ICT vraagstukken. Op moment van uitvoering zijn dat voor mij tot op zekere hoogte gewoon collega's.

Op sommige momenten wil je dat ze gewoon hun waffel houden en de opdracht uitvoeren zoals beschreven, zonder verder vragen te stellen. Op andere momenten wil je juist dat ze kritisch zijn en de Sheldon uithangen.

Bij intern personeel zal dat niet anders zijn.
[...]
Is dat al hoogbegaafd dan? Ik haalde vroeger met IQ testen richting de 130 maar zou mezelf echt niet hoogbegaafd noemen. En hoe ouder je wordt hoe meer je aftakelt ook. Lang leve excel en de rekenmachine 8)7 :/
130 is de "officiële" grens :)
Wikipedia: Hoogbegaafdheid

Alleen word er ook vaak weer onderscheid gemaakt tussen hoogintelligent (HIQ) en hoogbegaafd (HB). Ik kan me in beide visies vinden. Wel vind ik dat een hoog IQ een voorwaarde is voor hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid kan niet zonder hoog IQ. Ga je uit van het bestaan van beiden, dan kan het hebben van een hoog IQ wel zonder hoogbegaafd te zijn.

HIQ is te testen, HB zijn geen tests voor. (Again, alleen als je dat onderscheid maakt. Maak je dat onderscheid niet, dan is IQ de enige maatstaf, is alles boven de 130 hoogbegaafd en kun je in principe de term HIQ laten vervallen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Kan dat geneuzel over IQ nu eens ophouden? Daar heeft de TS echt niks aan.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hydra schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:19:
Kan dat geneuzel over IQ nu eens ophouden? Daar heeft de TS echt niks aan.
Is een topic alleen voor een TS of ook voor een bredere discussie? Persoonlijk zou ik GoT erg saai vinden als het alleen maar vraag en antwoord is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
|sWORDs| schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:23:
Is een topic alleen voor een TS of ook voor een bredere discussie?
Prima als 't afgesplitst wordt in een ander topic hoor; maar het gaat 90% over of je met een IQ van 85 nu wel of niet bepaalde banen kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Bedankt!
Precies de reactie waar TS waarschijnlijk tegen aanloopt in zijn carrière; mensen die denken dat als je HB bent je meteen alles excellent onder de knie hebt.

Best vreemd, want men verwacht niet van een topvoetballer dat hij het global warming probleem oplost omdat hij goed is in voetballen.

Maar van een HB-de wordt wel van alles verwacht. Dus dat hij ook wel even werk ruim onder zijn niveau moet aankunnen.

Er is ergens een filmpje van een hoogleraar in iets als astronomie die niet weet hoe zijn vaatwasser werkt. Zegt dat wat over zijn werk? Nee niet echt, wel dat je niet moet aannemen dat iedereen mee kan met het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online

Inhoudelijk ben ik het met dat laatste eens, maar zonder die inleiding over hoe anderen discussieren blijft er bij jou ook maar 3 regels tekst over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hydra schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:26:
[...]

Prima als 't afgesplitst wordt in een ander topic hoor; maar het gaat 90% over of je met een IQ van 85 nu wel of niet bepaalde banen kunt hebben.
Daar heb je een punt, echter is het ook belangrijk om te begrijpen wat een IQ eigenlijk zegt (10 punten kan een behoorlijk verschil maken) of dat gemiddeld (100) eigenlijk onvoldoende is. Reacties als 'met een IQ van 145+ kun je prima zinnig praten met iemand met een IQ van 85' bagatelliseert het probleem van de TS. Het is voor iemand met zo'n hoge intelligentie veel lastiger om mensen mee te nemen in zijn conclusie, alles wat vanzelfsprekend in een fractie van een seconde wordt besloten is voor een ander mogelijk zelfs na lang overwegen niet te concluderen.

Natuurlijk is dat niet hetzelfde als juiste conclusies trekken, gebrek aan kennis en ervaring zijn niet met intelligentie te compenseren en is er meer dan denkwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Barrycade schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:39:
[...]
Bedankt!
Precies de reactie waar TS waarschijnlijk tegen aanloopt in zijn carrière; mensen die denken dat als je HB bent je meteen alles excellent onder de knie hebt.

Best vreemd, want men verwacht niet van een topvoetballer dat hij het global warming probleem oplost omdat hij goed is in voetballen.

Maar van een HB-de wordt wel van alles verwacht. Dus dat hij ook wel even werk ruim onder zijn niveau moet aankunnen.

Er is ergens een filmpje van een hoogleraar in iets als astronomie die niet weet hoe zijn vaatwasser werkt. Zegt dat wat over zijn werk? Nee niet echt, wel dat je niet moet aannemen dat iedereen mee kan met het gemiddelde.
Een van de problemen van hoogbegaafden is juist dat ze zelf de lat enorm (en niet zelden onrealistisch) hoog leggen. Omdat sommige dingen heel makkelijk gaan, verwachten ze van zichzelf dat andere dingen ook heel makkelijk gaan.

De onrealistische verwachting dat omdat ze goed zijn (geworden) in hun eigen vakgebied (bijvoorbeeld ICT), ze 2x tegen een bal trappen en beter voetballen dan Lional Messi. Of dat omdat ze veel van sterrenkunde weten, ze ook na 2x een gitaar te hebben aangeraakt en een microfoon te hebben gezien, ze in hun eentje de show van Pearl Jam kunnen stelen en Eddie Vedder met een fles wijn in een hoekje zich kan beraden op een andere carrière.

Het is niet alleen de omgeving die er te onbekend mee is (maar er net zo hard op neer kijkt, "jij bent toch zo hoogbegaafd, waarom kun je dan x y of z niet"), het is ook de lat die ze zelf veel te hoog leggen. Dat levert niet zelden de nodige teleurstellingen op. :)

De openingspost komt een beetje vreemd over. Het leest als "ik ben zo slim en daarom word ik nergens aangenomen", terwijl ik hoop dat het vooral overschreeuwen is en er meer nuance in TS zit dan de openingspost doet vermoeden. De openingspost komt zelfoverschattend en narcistisch over, terwijl juist dat een coping mechanisme kan zijn. "Ik word overal afgewezen, dus hey, kijk, ik ben verschrikkelijk intelligent. Dáár ligt het aan!"

Slachtoffergedrag dus, "het is allemaal de schuld van mijn hoogbegaafdheid", terwijl dat het vaak niet is. Het overgrote deel van de hoogbegaafden valt helemaal niet op. Ik denk zelfs dat het overgrote deel tegen relatief weinig problemen aan loopt. Die hebben "gewoon" een succesvolle carrière en worstelen niet dusdanig met vriendschappen en sociale interacties dat ze de behoefte hebben hulp te zoeken.

TS valt duidelijk niet binnen die groep. Dat zegt weinig over TS' intelligentie, maar alles over dat TS (nog) niet in staat is om te gaan met zijn of haar intelligentie zodat het geen onoverkomelijk probleem meer vormt.

Of TS zichzelf overschat of overschreeuwt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:43:
Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.
Dit is toch wel een beetje de essentie van jouw probleem. Blijkbaar heb je te weinig realiteitszin om te onderkennen dat bij 90% van de bedrijven de IT het resultaat is van een jarenlang proces waarin allerlei keuzes gemaakt moeten worden (budgetten, compatibiliteit met oudere software of ontwerpen, bijzondere of afwijkende situaties en ja, soms ook gebrek aan kennis). Daarbij, jouw opzet is zeker niet de enige juiste, er zijn altijd meerdere correcte oplossingen, zeker als je naar branche-specifieke omgevingen gaat kijken.

Als je in bovenstaande quote (en in je houding tijdens sollicitaties e.d.) "is" zou vervangen door "ik denk", kom je waarschijnlijk een heel stuk verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

anboni schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:01:
[...]
Dit is toch wel een beetje de essentie van jouw probleem. Blijkbaar heb je te weinig realiteitszin om te onderkennen dat bij 90% van de bedrijven de IT het resultaat is van een jarenlang proces waarin allerlei keuzes gemaakt moeten worden (budgetten, compatibiliteit met oudere software of ontwerpen, bijzondere of afwijkende situaties en ja, soms ook gebrek aan kennis). Daarbij, jouw opzet is zeker niet de enige juiste, er zijn altijd meerdere correcte oplossingen, zeker als je naar branche-specifieke omgevingen gaat kijken.

Als je in bovenstaande quote (en in je houding tijdens sollicitaties e.d.) "is" zou vervangen door "ik denk", kom je waarschijnlijk een heel stuk verder.
Als een sollicitant tijdens een sollicitatiegesprek bij mij meteen roept "jullie ICT is verkeerd van opzet", zou dat ook wel enige weerstand oproepen, of diegene nu gelijk heeft of niet.

Daarbij zijn er niet zelden meerdere correcte oplossingen en zijn gekozen oplossingen vaak een gevolg van budget, voortschrijdend inzicht (of het gebrek daaraan), politiek, etc, etc, etc. Ik werk dagelijks met oplossingen waar ik niet achter kan staan, die ik veracht, maar waarbij ik soms wel begrijp waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.

Aan de andere kant, mijn keuzes zijn ook niet heilig. Een eventuele nieuwe collega of opvolger zal zeker op punten net zo hard het hoofd meewarig schudden als ik heb gedaan toen ik ruim 6 jaar geleden binnen kwam.

Dus inderdaad, als TS meteen bij het sollicitatiegesprek of in de 1e maand meteen gaat roeptoeteren dat het allemaal shite is, is er een redelijk grote kans dat 'ie niet word aangenomen of in zijn (m/v) proeftijd weer kan vertrekken.

TS openingspost doet me op een bepaalde manier denken aan mijzelf, 20 jaar terug. (Ik ben net 41 geworden, ben relatief jong fulltime aan het werk gegaan.) Toen dacht ik ook altijd de juiste oplossing te hebben, 20 jaar later schaam ik me nog voor bepaalde uitspraken die ik toen heb gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Ik zie bij veel bedrijven ruimte voor verbetering in de ICT"

Nu 46. Met wat graven kan ik vast nog usenet berichten van mezelf terug vinden die laten zien dat ook ik veel geleerd heb ;)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 18-11-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
|sWORDs| schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:18:
Members only:
Toevoeging; niet alleen als je hoogbegaafd bent geldt dit. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:18:
Members only:
Members only:

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn god allemaal herkenbare punten. Meeste wel eens gelezen, sommige ondervonden. Lastige vind ik vaak dat je pas een situatie herkent als deze voorbij is. Achteraf is altijd makkelijk denken, dat had ik anders moeten aanpakken. Aldoende leert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Viper® schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:30:
Mijn god allemaal herkenbare punten. Meeste wel eens gelezen, sommige ondervonden. Lastige vind ik vaak dat je pas een situatie herkent als deze voorbij is. Achteraf is altijd makkelijk denken, dat had ik anders moeten aanpakken. Aldoende leert men.
Niets mis met voortschrijdend inzicht.

(Tot op zekere hoogte dan, als door een bepaalde instelling of doelbewuste handeling levens of banen in gevaar kunnen komen kan het handig zijn dat voortschrijdend inzicht te hebben vóór het moment dat een actie of gevolg van een uitspraak onomkeerbaar is. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moest ineens aan een House aflevering denken, toepasselijk:
IMDB: "House M.D." Ignorance Is Bliss (TV Episode 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Neem een coach, neem jezelf op in een fictief gesprek en dan samen reflecteren op hoe jij denkt dat je overkwam in relatie tot hoe je echt over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

iamcj schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:53:
Neem een coach, neem jezelf op in een fictief gesprek en dan samen reflecteren op hoe jij denkt dat je overkwam in relatie tot hoe je echt over komt.
... maar hou daarbij wél in je achterhoofd, dat een coach ook maar een mens is en niet per definitie representatief.

Het is niet ondenkbaar dat een coach zegt dat je op A over komt, terwijl een ander vind dat je B over komt, weer een ander als B' en je gemiddeld genomen als C' of A' over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dooddoener om terug te komen op - bij voorbaat kansloze - beslissingen vind ik 'voortschrijdend inzicht' één van de meest tenenkrommende ... 😋

Een (goede) coach zal je eerder vertellen, vanuit een model, op wat voor manier je communiceert. Transactionele analyse bijvoorbeeld. Vrij eenvoudig model (te lui om linkje te Googlen) maar erg praktisch. En redelijk objectief.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:58:
Als dooddoener om terug te komen op - bij voorbaat kansloze - beslissingen vind ik 'voortschrijdend inzicht' één van de meest tenenkrommende ... 😋
Voortschreidend inzicht is wel een ding. Naargelang de situatie veranderd kan de te kiezen richting ook veranderen.

Een ideale oplossing is eigenlijk nooit haalbaar, maar vaak wel een oplossing die beter is dan wat er al is.
Beter is goed.

Het is ernstig storend als een of andere "slimme" mens dan gaat zeuren over hoe slecht iets is terwijl hij/zij geen idee heeft van de beperkingen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal met je eens @qadn! Als dooddoener is het voor mij tenenkrommend.

Zeuren is sowieso storend. Soms wel lekker om te doen ;) Op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, ik weet al jaren wat de betere oplossing is, maar ik begin nu pas beter in te zien waarom die oplossing niet gekozen is ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreezeXJ schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:30:
Eens met above, ik weet al jaren wat de betere oplossing is, maar ik begin nu pas beter in te zien waarom die oplossing niet gekozen is ;)
Dus was het niet de beste oplossing voor die organisatie. :)

Dat is vaak de crux. "De beste oplossing" is niet noodzakelijkerwijs altijd de beste technische oplossing of de financieel meest verantwoorde. (Plus dat je soms ziet dat als je goed doorrekent, een technisch beroerde oplossing financieel de beste is en dús gegeven situatie de beste oplossing.)

Oh my, dát is voortschrijdend inzicht. Voor mij.
Ik werk nu een ruwe 23 jaar in de ICT en leer nog steeds iedere dag bij, juist op gebied van dit soort dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zit dit topic een beetje door te lezen, maar ik sla eigenlijk nogal achterover van het feit hoeveel stuurlui er hier op de wal staan.
Allerlei conclusies worden getrokken en meningen worden gegeven over iets waar men niet eens helemaal het fijne van weet.
Daarnaast wordt ook nog eens flink gemuggenzift over allerlei kleine details en taal.

Ik wordt gewoon een beetje akelig van de negativiteit om eerlijk te zijn en ik zie vooral niet hoe dat maar enigszins de TS verder helpt.
Lijkt wel een stelletje gefrustreerde mensen hier bij elkaar, bah.

Ik heb denk ik wel geteld rond de tien/vijftien constructieve reactie gezien.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
iamcj schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:53:
Je moet dus leren acteren, is dat wat je bedoelt?
Het lijkt me juist verstandiger om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven, en niet teveel naar de pijpen van anderen te dansen.
Verder is het begrijpelijk dat TS aangevallen wordt, hoge bomen vangen veel wind, en wie zijn kop boven het maaiveld uitsteekt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:03:
Ik zit dit topic een beetje door te lezen, maar ik sla eigenlijk nogal achterover van het feit hoeveel stuurlui er hier op de wal staan.
Allerlei conclusies worden getrokken en meningen worden gegeven over iets waar men niet eens helemaal het fijne van weet.
Daarnaast wordt ook nog eens flink gemuggenzift over allerlei kleine details en taal.

Ik wordt gewoon een beetje akelig van de negativiteit om eerlijk te zijn en ik zie vooral niet hoe dat maar enigszins de TS verder helpt.
Lijkt wel een stelletje gefrustreerde mensen hier bij elkaar, bah.

Ik heb denk ik wel geteld rond de tien/vijftien constructieve reactie gezien.
Ben het met je eens dat sommige reacties (ik heb ze niet allemaal gelezen, het topic gaat veel te hard daarvoor) misschien wel érg kort door de bocht en nodeloos kwetsend en hard zijn.

Aan de andere kant snap ik een deel van die reacties ook wel. De TS is best ongelukkig geformuleerd en riep bij mij ook de nodige weerstand op. (Misschien ook wel omdat ik me op momenten op en vergelijkbare manier heb uitgedrukt en nog steeds kan uitdrukken. Niet zelden zit je grootste allergie in de hoek waar je zelf het hardste nat gaat.)

Wat is jouw visie op het geheel?
Soldaatje schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:33:
[...]
Je moet dus leren acteren, is dat wat je bedoelt?
Het lijkt me juist verstandiger om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven, en niet teveel naar de pijpen van anderen te dansen.
Leren acteren is heel wat anders dan leren hoe je op anderen over komt en als dat anders is dan je over wil komen, je gedrag veranderen.

"Dicht bij jezelf blijven" is een beetje een dooddoener in veel gevallen. "Jezelf" is continu aan verandering onderhevig. De persoon die je vandaag bent, is niet de persoon die je morgen bent of wilt zijn. Soms gaan veranderingen vanzelf, soms hebben ze wat hulp nodig.

Als een coach zegt "je komt A over, ik vind dat je B over moet komen", is het zeker goed niet blindelings te volgen wat hij of zij zegt. Aan de andere kant, als je denkt B over te komen maar je komt A over, is het niet slecht om dat te leren en als je B over *wil* komen, je gedrag aan te passen zodat je B over komt.
Verder is het begrijpelijk dat TS aangevallen wordt, hoge bomen vangen veel wind, en wie zijn kop boven het maaiveld uitsteekt..
Ik vind dat helemaal niet zo logisch. Waarom zou iemand die boven het maaiveld uit steekt, meteen de zeis langs zijn keel moeten krijgen zodat diegene weer gelijk is met het maaiveld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

ikt

unezra schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:52:
[...]
Ben het met je eens dat sommige reacties (ik heb ze niet allemaal gelezen, het topic gaat veel te hard daarvoor) misschien wel érg kort door de bocht en nodeloos kwetsend en hard zijn.

[...]
Ik vind dat helemaal niet zo logisch. Waarom zou iemand die boven het maaiveld uit steekt, meteen de zeis langs zijn keel moeten krijgen zodat diegene weer gelijk is met het maaiveld?
Het is anders best een interessant topic om helemaal uit te lezen, en vooral welke op welke posts TS wel of niet ingaat.

Zodoende bekruipt je wel snel het gevoel dat TS vindt dat iedereen die zijn mening over zijn genialiteit niet deelt, meteen inferieur is. Dat dit vele mensen in het verkeerde keelgat schiet, is best logisch. Volgens mij vindt niemand hier het erg dat TS erg competent in het vakgebied is, maar storen posters zich meer aan TS zijn air.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:56
Dit hele verhaal doet mij denken aan sheldon cooper. Slim, maar niet geliefd door iedereen behalve als je hem pas door hebt. Wat jij nodig hebt is een Leonard, iemand die je wat kan bijbrengen over het sociale aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
unezra schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:52:
[...]

Aan de andere kant snap ik een deel van die reacties ook wel. De TS is best ongelukkig geformuleerd en riep bij mij ook de nodige weerstand op. (Misschien ook wel omdat ik me op momenten op en vergelijkbare manier heb uitgedrukt en nog steeds kan uitdrukken. Niet zelden zit je grootste allergie in de hoek waar je zelf het hardste nat gaat.)

Wat is jouw visie op het geheel?
Mijn visie op het geheel?
Nou, laten we vooropstellen dat ik niet alle ins- en outs ken. Ik ken de TS niet persoonlijk, heb nooit met hem samengewerkt.
Dus een echt conclusie of "de gouden tip" kan ik (en niemand) niet geven.

Daarnaast vroeg de TS zeer duidelijk om verhalen van mensen met soortgelijke ervaringen.
Het merendeel van de berichten hier valt absoluut niet onder die categorie.

Ook zie ik dat heel veel mensen een eigen subjectieve betekenis geven aan "hoogbegaafd zijn".
Hoogbegaafd hoeft namelijk helemaal niets met een hoog IQ te maken te hebben, noch met ADD/ADHD of autisme. Deze mensen KUNNEN echter wel hoogbegaafd zijn.

Ik snap persoonlijk niet waar de weerstand vandaan komt? Het is op een bepaalde manier geschreven met enige frustratie erachter. Dat lijkt mij niet zo heel vreemd, aangezien ik mij heel goed kan voorstellen dat iemand op een gegeven moment het een beetje gehad heeft.
Anders start je immers ook geen topic op GoT toch?
Dus vanzelfsprekend zit daar een bepaalde emotie achter.

Daarnaast drukken bepaalde mensen zich gewoon op een manier uit.
Ik vind het nogal veroordelend om daar direct een discussie punt van te maken (zeker nooit in de buurt van Den Haag/Rotterdam gewoond of met Schotten gepraat? :+ )

Zoals ik al eerder zei mis ik vooral enige constructieve feedback.
Iemand die met een probleem zit, zit niet te wachten op commentaar dat wat hij doet "niet goed is" (wat overigens niet eens bestaat). Daar is hij zich namelijk allang van bewust.

Mensen blijven doorhameren over het sociale aspect, maar als ik het verhaal zo volg heb ik daar helemaal geen moeite mee om eerlijk te zijn.
Ik ken meerdere mensen die gewoon direct en to the point zijn, dat is niet direct minder sociaal.
In bepaalde vakgebieden eerder gewenst en de standaard zelfs.

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2018 18:23 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:17:
[...]
Mijn visie op het geheel?
Nou, laten we vooropstellen dat ik niet alle ins- en outs ken. Ik ken de TS niet persoonlijk, heb nooit met hem samengewerkt.
Dus een echt conclusie of "de gouden tip" kan ik (en niemand) geven.

Daarnaast vroeg de TS zeer duidelijk om verhalen van mensen met soortgelijke ervaringen.
Het merendeel van de berichten hier valt absoluut niet onder die categorie.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de openingspost ook vrij rap in mijn allergiezone zat. Het las een beetje als "ik ben ZO hoogbegaafd en steek kilometers boven de rest uit", terwijl TS vaak word afgewezen.

Misschien is het zo, maar mijn eerste reactie is ook: Leg dan maar eens een casus voor. Bewijs het.

Gezien de registratiedatum van TS (2000) is TS ouder dan ik aanvankelijk dacht. Mijn conclusie was met een 18 jarige te maken te hebben. Even ruw geschat moet TS minimaal een jaar of 30 zijn.
Ook zie ik dat heel veel mensen een eigen subjectieve betekenis geven aan "hoogbegaafd zijn".
Hoogbegaafd hoeft namelijk helemaal niets met een hoog IQ te maken te hebben, noch met ADD/ADHD of autisme. Deze mensen KUNNEN echter wel hoogbegaafd zijn.
Dat ben ik nadrukkelijk niet met je eens. Zonder hoog IQ vind ik dat je niet hoogbegaafd kunt zijn.
Het kan wel zijn dat je een hoog IQ hebt maar niet hoogbegaafd bent. (Al twijfel ik zelf of dat zo is, zie een paar posts van mij geleden.)
Ik snap persoonlijk niet waar de weerstand vandaan komt? Het is op een bepaalde manier geschreven met enige frustratie erachter. Dat lijkt mij niet zo heel vreemd, aangezien ik mij heel goed kan voorstellen dat iemand op een gegeven moment het een beetje gehad heeft.
Anders start je immers ook geen topic op GoT toch?
Dus vanzelfsprekend zit daar een bepaalde emotie achter.
Die emotie snap ik, daarom probeer ik zelf ook enige nuance in de discussie aan te brengen.
Daarnaast drukken bepaalde mensen zich gewoon op een manier uit.
Ik vind het nogal veroordelend om daar direct een discussie punt van te maken (zeker nooit in de buurt van Den Haag/Rotterdam gewoond of met Schotten gepraat? :+ )

Zoals ik al eerder zei mis ik vooral enige constructieve feedback.
Iemand die met een probleem zit, zit niet te wachten op commentaar dat wat hij doet "niet goed is" (wat overigens niet eens bestaat). Daar is hij zich namelijk allang van bewust.
Het is lastig. Enerzijds snap ik de felle reacties op een dergelijke TS, anderzijds vind ik dat mensen ook verder mogen nadenken en hun oordeel niet enkel op een TS moeten baseren, maar moeten kijken naar *waarom* een TS op een bepaalde manier geschreven word en wat er achter zit.

Onbegrip en frustratie, lijkt het.

Toch hou ik ook rekening met zelfoverschatting en narcisme. Hoe vervelend ik dat ook vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
Hoogbegaafd: allicht
Arrogant: zeker!

Excuus voor de boute formulering, maar zoals je het omschrijf in je openingspost zou ik je ook niet aannemen. Snappen hoe de boel werkt en welke oplossing de beste is slechts een deel van het verhaal.
Hoe breng je je boodschap over, zorg je je anderen meeneemt in je verhaal, het "verkoopbaar" maakt is een ander deel van het verhaal.

Ik denk dat je uitdaging niet zit in meer kennis op doen of constant snel beoordelen dat jij de ubergod bent en de rest ruk. Je uitdaging zit hem denk ik eerder in persoonlijke vaardigheden. Werken binnen een team met mindere goden en hun misschien helpen/coachen/trainen.

Wellicht is ICT infra een verkeerde kant van ICT voor iemand met jouw capaciteiten?
Ga je anders richten op software ontwikkeling
1. het biedt je nieuwe uitdagingen
2. je begint qua kennis weer eens onderaan
3. het kan enorm complex zijn en veelzijdig
4. het blijft in ontwikkeling, dus zodra je alles weet dan zijn er weer tal van nieuwe ontwikkelingen waarin je je kan verdiepen.

wijze woorden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
unezra schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:23:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de openingspost ook vrij rap in mijn allergiezone zat. Het las een beetje als "ik ben ZO hoogbegaafd en steek kilometers boven de rest uit", terwijl TS vaak word afgewezen.

Misschien is het zo, maar mijn eerste reactie is ook: Leg dan maar eens een casus voor. Bewijs het.

Gezien de registratiedatum van TS (2000) is TS ouder dan ik aanvankelijk dacht. Mijn conclusie was met een 18 jarige te maken te hebben. Even ruw geschat moet TS minimaal een jaar of 30 zijn.

[...]

Dat ben ik nadrukkelijk niet met je eens. Zonder hoog IQ vind ik dat je niet hoogbegaafd kunt zijn.
Het kan wel zijn dat je een hoog IQ hebt maar niet hoogbegaafd bent. (Al twijfel ik zelf of dat zo is, zie een paar posts van mij geleden.)

[...]

Die emotie snap ik, daarom probeer ik zelf ook enige nuance in de discussie aan te brengen.

[...]

Het is lastig. Enerzijds snap ik de felle reacties op een dergelijke TS, anderzijds vind ik dat mensen ook verder mogen nadenken en hun oordeel niet enkel op een TS moeten baseren, maar moeten kijken naar *waarom* een TS op een bepaalde manier geschreven word en wat er achter zit.

Onbegrip en frustratie, lijkt het.

Toch hou ik ook rekening met zelfoverschatting en narcisme. Hoe vervelend ik dat ook vind.
Waarom moet iemand direct zijn gevoelens bewijzen?
Waarom is het uberhaubt erg als iemand zegt dat hij ZO slim is?

Sorry, maar dat zegt meer over jou dan over hem.
Het zal mij echter absoluut worst wezen of iemand dat zegt. Ook absoluut niet relevant voor de discussie.
Relevant is dat iemand zich zo voelt en daardoor problemen ondervind.

Ik vind dit ook typisch het ironische van mensen die zeggen dat anderen niet sociaal zijn.
Naar mijn mening is het namelijk alles behalve sociaal iemands gevoelens per direct al in twijfel te trekken.
Ik krijg dan het gevoel dat je iemands persoon gewoon niet respecteert.
Dat vind ik pas arrogant (als we dat woord toch willen gebruiken)

Wat betreft hoogbegaafdheid, raad ik dan aan om te beginnen bij Wikipedia;
Ook is er eerder een link gepost naar iemand die daar onderzoek naar heeft gedaan en een boek erover heeft geschreven.
Beiden geven NADRUKKELIJK aan dat IQ zeker niet altijd gelijk is aan hoogbegaafdheid.
Zo kan het ook betekenen dat mensen ongelooflijk creatief kunnen zijn, maar minder intellectueel.

Ik snap de conclusie van narcisme niet. Als dat enkel is gebaseerd op wat en hoe de TS zijn post heeft geschreven kunnen we wel hele landen en culturen narcisten noemen.
Narcisme gaat veel dieper en uit zich echt veel heftiger.
Maar goed, Nederlanders vinden het vaak al narcistisch, arrogant en egoïstisch als mensen iets goeds over zichzelf zeggen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Laatst online: 16-09-2024
unezra schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:57:
[...]

... maar hou daarbij wél in je achterhoofd, dat een coach ook maar een mens is en niet per definitie representatief.

Het is niet ondenkbaar dat een coach zegt dat je op A over komt, terwijl een ander vind dat je B over komt, weer een ander als B' en je gemiddeld genomen als C' of A' over komt.
Voor een deel heb je gelijk, maar dan meer dat je een klik moet hebben met een coach. Verder zal hij zich hopelijk baseren op wetenschappelijke communicatie modellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:29
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:43:
Nu heb ik serieus problemen om een andere baan te vinden. Hoe vaak ik al niet op een gesprek ben geweest en daar zit dan zo'n miepje van pz met manager IT en dan hebben ze werkelijk geen idee wat ze met mij aan moeten. Alsof ze mij niet kunnen pijlen.
Je diskwalificeert jezelf al door minachtend over "miepje" te praten.
Ik denk dat die manager en dat miepje je uitstekend kunnen peilen. Dat is namelijk de reden dat je al die keren op gesprek komt, maar niet doorgaat na een tweede ronde.
Zij zitten daar namelijk niet om te zien hoe geweldig je vakinhoudelijk bent, maar om te kijken of je bij het bedrijf en het team past.

Als je in het echt net zo'n houding hebt als je hier in de OP aanneemt, dan begrijp ik heel goed dat je niet de gewenste medewerker bent die ze zoeken.
Ook als ICT-er bestaat een groot deel van je werk uit het overtuigen van mensen van je oplossing. Dat doe je niet door simpelweg te stellen dat jij gelijk hebt en 90% geen idee heeft waar ze mee bezig zijn, maar door mensen uit te leggen waarom jij gelijk hebt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sanderb schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat die manager en dat miepje je uitstekend kunnen peilen. Dat is namelijk de reden dat je al die keren op gesprek komt, maar niet doorgaat na een tweede ronde.
Dit is dus wat ik eerder bedoel met nodeloos over details vallen.
Ik weet niet hoe jij met je vrienden ed communiceert, maart iemand "miepje" noemen is vrij normaal voor heel veel mensen die ik ken.
Dat is gewoon een manier van uitdrukken en een situatieschets te geven hoe frustrerend dat kan zijn.

Ik vind het heel bijzonder dat men in dit topic daar zo massaal over valt.
Zoals ik al zei, ik ken bepaalde gebieden in Nederland en het buitenland waar "miepje" nog heel erg zacht gevonden wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2018 18:51 ]

One World Concepts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hydra
B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:41:
Het is enorm denigrerend als je zo over collega's praat. Als jij dat normaal vindt; je doet maar. Raad je aan dat niet in de buurt van een competente manager te doen.

Afgezien daarvan; het probleem van de OP is juist z'n misplaatste superioriteitsgevoel. Dat is wat hem blokkeert. Niet alleen in z'n interactie tussen mensen, maar ook gewoon in zijn werk. Je leert niks bij als je denkt dat je de beste bent in alles wat betreft je werk.

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 18-11-2018 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:34:
[...]
Waarom moet iemand direct zijn gevoelens bewijzen?
Waarom is het uberhaubt erg als iemand zegt dat hij ZO slim is?

Sorry, maar dat zegt meer over jou dan over hem.
Het is niet erg, alleen kan het heel verkeerd over komen. Ik snap de strekking van het topic en ik snap dat je dan verwoord dat je erg slim bent, dat is nu net de hele essentie van het topic.

Toch heb ik ook moeite met hoe dat verteld word én is de ervaring dat mensen die het hardst schreeuwen dat ze verschrikkelijk intelligent zijn, dat in de regel niet zijn.

Hetzelfde geld een beetje voor mensen die direct brullen dat ze gigantische zelfkennis hebben. Soms is dat zo, vaak niet, vaak ontbreekt het juist die mensen aan zelfkennis.

Eigenlijk is het heel simpel dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.nlp-groningen.com/wp-content/uploads/onbewust_bekwaam.jpg

Ik vraag me af in welk quadrant TS zit.
Het zal mij echter absoluut worst wezen of iemand dat zegt. Ook absoluut niet relevant voor de discussie.
Relevant is dat iemand zich zo voelt en daardoor problemen ondervind.

Ik vind dit ook typisch het ironische van mensen die zeggen dat anderen niet sociaal zijn.
Naar mijn mening is het namelijk alles behalve sociaal iemands gevoelens per direct al in twijfel te trekken.
Ik krijg dan het gevoel dat je iemands persoon gewoon niet respecteert.
Dat vind ik pas arrogant (als we dat woord toch willen gebruiken)
Ik trek niet per definitie in twijfel dat de TS hoogbegaafd of in ieder geval hoogintelligent is. Ik heb daar vooralsnog geen mening over en heb geen bewijs gezien dat TS dat *niet* is.

Ik heb ook oog voor zijn of haar sociale gevoelens.

Wel vraag ik me sterk af of gegeven situaties wel kloppen. Of TS werkelijk zo slim is binnen minuten alle ICT problemen op te kunnen lossen, of dat dat chronische zelfoverschatting is. Op dat gebied neig ik naar het laatste.
Wat betreft hoogbegaafdheid, raad ik dan aan om te beginnen bij Wikipedia;
Ook is er eerder een link gepost naar iemand die daar onderzoek naar heeft gedaan en een boek erover heeft geschreven.
Beiden geven NADRUKKELIJK aan dat IQ zeker niet altijd gelijk is aan hoogbegaafdheid.
Zo kan het ook betekenen dat mensen ongelooflijk creatief kunnen zijn.
Punt is, de meningen zijn daarover verdeeld. Ik denk dat ik van mening ben dat hoogbegaafdheid niet kan bestaan zonder hoog IQ, maar andersom wel. Al twijfel ik of het niet een en hetzelfde is en hoogbegaafdheid een mogelijke uiting van een hoog IQ.
[...]

Ik weet niet hoe jij met je vrienden ed communiceert, maart iemand "miepje" noemen is vrij normaal voor heel veel mensen die ik ken.
Dat is gewoon een manier van uitdrukken en een situatieschets te geven hoe frustrerend dat kan zijn.
Ik vind "miepje" behoorlijk denigrerend klinken. Waarom zou TS zich denigrerend uitlaten over anderen, enkel omdat ze in een ander vakgebied zitten of in de ogen van TS minder intelligent zijn?

Juist zulke woorden gebruiken, neigt naar either onzekerheid either werkelijk iemand minderwaardig vinden op zoiets debiels als intelligentie.

a) Kan TS de intelligentie van zo'n "miepje" waarschijnlijk helemaal niet inschatten
b) Boeit diens intelligentie niet, zo'n dame heeft met recht een belangrijke functie binnen een bedrijf

Ik heb grote moeite met mensen die zich om wat voor reden dan ook verheven voelen boven anderen, zelfs als de werkelijke oorzaak onzekerheid is. Als je onzeker bent over jezelf, zeg dat, ga niet anderen naar beneden halen.
Zoals ik al zei, ik ken bepaalde gebieden in Nederland en het buitenland waar "miepje" nog heel erg zacht gevonden wordt.
In het kader van dit topic snap ik dat er over gevallen word. TS verwijt anderen geen respect te hebben voor diens intelligentie (dat lees ik een beetje als de achterliggende gedachte), maar drukt zich gelijktijdig zelf vrij respectloos uit over anderen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderb
[...]

De reden dat IK erover val (kan niet voor anderen spreken):
Het lijkt exemplarisch voor hoe TS over andere mensen denkt en spreekt. Alles wat hij schrijft in de TS druipt van de minachting voor anderen die niet minimaal dezelfde capaciteiten beschikken als hijzelf.

Natuurlijk schrijft TS hier zijn frustraties van zich af en zal hij daarbij wat meer geneigd zijn krachttermen te gebruiken. Niet alleen "miepje": "ronduit slecht", "amper functioneren", "compleet fout", "verschrikkelijk slecht", "triest" ....etc.
Maar het lijkt er tegelijkertijd op dat diezelfde houding (neerbuigend) hem wel parten speelt bij het zoeken naar een andere baan.

Ik val er dus over, omdat het wat mij betreft de oorzaak van zijn probleem is.
Niet zijn hoogbegaafdheid is het probleem, maar het gebrek aan inlevingsvermogen dat hij heeft wel.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:55:
[...]

Het is enorm denigrerend als je zo over collega's praat. Als jij dat normaal vindt; je doet maar. Raad je aan dat niet in de buurt van een competente manager te doen.
Welcome to the world my friend.

Ik vind ook een hoop van mensen en de wereld.
Daar kan ik direct met gestrekt been en hakken in het zand tegenin gaan, maar dat schiet je direct het essentie van een discussie mee voorbij.
Aan het einde maak je jezelf dan net zo schuldig als die persoon die zo'n opmerking maakt.

Daarnaast is er echt een ENORM verschil tussen wat men zegt en bedoelt.
Nogmaals, bepaalde mensen drukken zich op een bepaalde manier uit.
Het gaat om de boodschap erachter, de essentie.
Ook bestaat er zoiets als bepaalde vorm van humor (Youp van het Hek iemand?)

Het lijkt ook net alsof je een hele super goede knuffel band moet hebben met je collega's.
Ik weet niet in wat voor bedrijven jij hebt gewerkt, maar in sommige gevallen ken ik 80% van de mensen niet eens.
Daarnaast komt het ook vaak voor dat bepaalde mensen je niet liggen.
Zo gaat het in het normale leven ook. Snap het taboe niet helemaal eerlijk gezegd.
Collega's zijn niet heilig ofzo. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2018 19:05 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sanderb schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:58:
[...]

De reden dat IK erover val (kan niet voor anderen spreken):
Het lijkt exemplarisch voor hoe TS over andere mensen denkt en spreekt. Alles wat hij schrijft in de TS druipt van de minachting voor anderen die niet minimaal dezelfde capaciteiten beschikken als hijzelf.

Natuurlijk schrijft TS hier zijn frustraties van zich af en zal hij daarbij wat meer geneigd zijn krachttermen te gebruiken. Niet alleen "miepje": "ronduit slecht", "amper functioneren", "compleet fout", "verschrikkelijk slecht", "triest" ....etc.
Maar het lijkt er tegelijkertijd op dat diezelfde houding (neerbuigend) hem wel parten speelt bij het zoeken naar een andere baan.

Ik val er dus over, omdat het wat mij betreft de oorzaak van zijn probleem is.
Niet zijn hoogbegaafdheid is het probleem, maar het gebrek aan inlevingsvermogen dat hij heeft wel.
Ik zie geen minachting, ik zie wel veel frustraties.
Wat nogmaals vrij begrijpelijk is gezien de situatie.

Anyway, inmiddels gaat de discussie al niet meer om ervaringen en tips te delen, maar lullen we over vorm en regel.

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het toont een totaal gebrek aan professionaliteit, naast een gebrek aan manieren. Twee schoten in de eigen voet.

Ik heb al veel sollicitatiegesprekken gedaan als commissielid, waarbij ik niet noodzakelijkerwijs de vakinhoudelijke kennis heb. Maar dat is mijn rol dan ook niet bij die gesprekken, mijn rol is om te beoordelen of iemand een positieve bijdrage zal kunnen leveren aan de onderzoeksgroep/afdeling/etc.

En vergeet niet: als sollicitant ben je niet de messias waar ze op zitten te wachten, jij moet mensen overtuigen dat je de beste keuze bent. Als iemand het gesprek inzet vanuit die hoogte, dan ben ik niet beledigd, maar die persoon zal wel heel erg goed op andere gebieden moeten zijn voor die bovenaan de stapel komt. En dat is geen persoonlijke aanpak, dat is gewoon zakelijk/professioneel.

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 18-11-2018 19:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:00:
[...]

Welcome to the world my friend.

Ik vind ook een hoop van mensen en de wereld.
Daar kan ik direct met gestrekt been en hakken in het zand tegenin gaan, maar dat schiet je direct het essentie van een discussie mee voorbij.
Aan het einde maak je jezelf dan net zo schuldig als die persoon die zo'n opmerking maakt.

Daarnaast is er echt een ENORM verschil tussen wat men zegt en bedoelt.
Nogmaals, bepaalde mensen drukken zich op een bepaalde manier uit.
Het gaat om de boodschap erachter, de essentie.
Nee.
"c'est le ton qui fait la musique"

Het is wel degelijk ook *hoe* je iets zegt hoe het over komt.
Het lijkt ook net alsof je een hele super goede knuffel band moet hebben met je collega's.
Ik weet niet in wat voor bedrijven jij hebt gewerkt, maar in sommige gevallen ken ik 80% van de mensen niet eens.
Daarnaast komt het ook vaak voor dat bepaalde mensen je niet liggen.
Zo gaat het in het normale leven ook. Snap het taboe niet helemaal eerlijk gezegd.
Dat je meer hebt met de ene collega en minder met de andere, geeft je nog niet het recht je denigrerend uit te laten over je collega's. Natuurlijk moet er af en toe stoom worden afgeblazen, maar ook daar is een tijd en plaats voor. Als ik me al schertsend uitdruk over collega's, is dat in héél beperkte kring.

Daarbij vind ik het belangrijk anderen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. Als ik niet wil dat anderen zich laatdunkend uitlaten over mij, waarom zou ik dat andersom dan wel doen?
gambieter schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:05:
[...]

Het toont een totaal gebrek aan professionaliteit, naast een gebrek aan manieren. Twee schoten in de eigen voet.

Ik heb al veel sollicitatiegesprekken gedaan als commissielid, waarbij ik niet noodzakelijkerwijs de vakinhoudelijke kennis heb. Maar dat is mijn rol dan ook niet bij die gesprekken, mijn rol is om te beoordelen of iemand een positieve bijdrage zal kunnen leveren aan de onderzoeksgroep/afdeling/etc.
Ik heb gesprekken gevoerd om mijn eigen directe collega aan te nemen. Maar een heel klein deel van dat gesprek ging werkelijk over techniek. De technische vragen die ik heb gesteld waren vooral conceptueel van aard. Verder heb ik eigenlijk alleen gelet op zaken als persoonlijkheid en ethiek.

De een zal dat raar vinden voor een technische functie, maar techniek leer je iemand wel aan. Of iemand in het team past niet. Het is een team van 2, mijn aller belangrijkste eis was of ik mezelf 24 uur aan 1 stuk zou zien werken met iemand of niet. Daarnaast of iemand een beetje leergierig is en nieuwe dingen snel op pakt. Concrete ICT kennis kwam ver daarna pas en heb ik eigenlijk maar heel beperkt vragen over gesteld.

[ Voor 27% gewijzigd door unezra op 18-11-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:05:
[...]

Nou dan kun je nog een hoop leren.

Ik heb in teams gewerkt waar we liever een paar over slimme willie wortels zien ipv mensen die zich helemaal netjes en "proper" volgens het boekje gedragen.
Waarom? Omdat we de markt stappen voor moeten blijven in techniek.

Het punt is dat je er kennelijk iemand echt op veroordeelt.
Alsof hij of zij een minder persoon is.
Wat ik inmiddels al enkele posts probeer aan te geven is dat mensen op andere manieren communiceren.
Andere manier van humor hebben ed.

Dat je dat niet in je team vind passen mag (vind ik persoonlijk zonde van het talent, maar dat terzijde).
Wij hebben dan sowieso een heel ander idee over wat professioneel is
Ik vind namelijk echt dat je als professional hier doorheen moet kunnen kijken.

Maar zoals ik al zei praten we inmiddels over vorm en niet meer over inhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2018 19:13 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:30
Natuurlijk hoef je het niet met iedereen 'te kunnen vinden'. Het is een werkomgeving: vrienden hoef je niet te zijn maar je moet wel professioneel met elkaar om te kunnen gaan. Je kan aangeven dat je het niet eens met zijn ideeën bent door aan te geven dat het niet verstandig is en alternatief X beter is, je gaat niet zeggen dat het dom is.

Alhoewel je later dat soms wel kunt zeggen, maar dan is er wel een bepaalde band nodig.

Mijn collega's hebben ook wel aan mij moeten wennen toen ik er net kwam, dat kostte wat maanden voordat ze wisten hoe ik dingen bedoelde (want was niet altijd duidelijk hoe serieus ik was).

En ze weten echt allemaal nu wel dat ik er geen traan om zou laten als er een bij wijze van zou sterven. Ze weten ook dat ik altijd bereid ben ze te helpen. Het is zoeken naar wat er sociaal wenselijk is in de omgang. Je hoeft niet altijd sociaal wenselijk op situaties te reageren, het is een kwestie van balans. En die balans zal TS moeten zoeken.

En och, als TS gaat accepteren hoe nietszeggend alles is wat hij doet (over 150 jaar is jouw bestaan toch al in het grote geheel opgenomen en is jouw individuele betekenis zo goed als 0) en dat hij ook makkelijk vervangbaar is.

Ik vrees gewoon dat TS dit mist, de vraag is alleen of hij hier aan wil werken of dat hij vindt dat anderen zich aan hem moeten aanpassen. Maar daar is inzicht in nodig, helaas is dat waarschijnlijk al ergens in de jeugd fout gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:10:
[...]
Maar zoals ik al zei praten we inmiddels over vorm en niet meer over inhoud.
Wat ik en een paar anderen proberen aan te geven (ja, dat is een tip aan de TS), dat je bij een sollicitatie vorm en inhoud niet los van elkaar kan zien.

Niet voor niets heb je vaak 2 gesprekken: 1 voor de inhoud, en 1 voor de bedrijfscultuur(=vorm)

Dat zal bij consultancy/detachering wellicht minder het geval zijn. Maar TS is nu juist op zoek om detachering achter zich te laten en bij 1 bedrijf terecht te kunnen.
En dan speelt die bedrijfscultuur een belangrijke rol. Je gaat immers een commitment voor langere tijd met elkaar aan en dan speelt er meer dan inhoud.
Dat kun je zelf wellicht niet belangrijk vinden, maar als de werkgever dat wel belangrijk vindt, dan trek je alsnog aan het kortste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest stiekem grinniken bij de opmerking over de miep van HR die vraagt waar je jezelf ziet over vijf jaar. Soort déjà vu. En dat gaat niet over de persoon maar om de basaliteit (of nonsense) van de vraag waar je jezelf over vijf jaar ziet. Ik zal de term ook niet gebruiken als ik het over de persoon heb. Wel als ik de situatie zou beschrijven. Idem voor de monteur van Ziggo die m'n aansluiting sloopte en met droge ogen vroeg of ik toch tenminste een 8 wilde geven bij de review: de dombo ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2018 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:10:
Het punt is dat je er kennelijk iemand echt op veroordeelt.
Alsof hij of zij een minder persoon is.
Je snapt er blijkbaar weinig van ;) . Het gaat juist niet om veroordelen of het poppetje zelf. Het is gewoon een optel- en aftreksom, en als je jezelf benadeeld door dergelijk gedrag, dan moet je wel vreselijk uitblinken elders om die minscore te vereffenen. Wij zijn geen werkverschaffingsinstituut voor moeilijk plaatsbare mensen, sollicitatiegesprekken zijn bedoeld om de persoon te vinden die het beste resultaat voor ons als afdeling/groep oplevert.

En laten we wel wezen: dit zijn dingen waar je aan kunt werken. Het zal niet makkelijk zijn, en het vereist dat je waakzaam bent aangaande de excessen van je eigen karakter, maar als men wil, dan is er voor de meesten een weg ipv zichzelf als slachtoffer te gaan zien, al is dat laatste wel de makkelijkste weg.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 18-11-2018 19:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

gambieter schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:17:
[...]

Je snapt er blijkbaar weinig van ;) . Het gaat juist niet om veroordelen of het poppetje zelf. Het is gewoon een optel- en aftreksom, en als je jezelf benadeeld door dergelijk gedrag, dan moet je wel vreselijk uitblinken elders om die minscore te vereffenen. Wij zijn geen werkverschaffingsinstituut voor moeilijk plaatsbare mensen, sollicitatiegesprekken zijn bedoeld om de persoon te vinden die het beste resultaat voor ons als afdeling/groep oplevert.
En die geniale techneut, heb je geen reet aan als diegene alleen maar technisch geniale oplossingen bouwt die niemand snapt en waar de business helemaal geen vraag naar heeft.

Technisch perfecte oplossingen bouwen klinkt leuk, maar in the end gaat het daar niet om en is dat zelden wat een bedrijf vraagt. Een bedrijf vraagt om oplossingen die een aanvaardbare ROI hebben, die strategische voordelen leveren, etc. Dat is niet zelden een oplossing die technisch misschien minder perfect.

Nu heb ik zelf geen enkel probleem met mensen van diverse niveau's van sociaal zijn. Ik heb zelfs expliciet bij een mogelijke stageschool aangegeven open te staan voor lastiger plaatsbare stagiaires omdat ze een klein rugzakje of een gebruiksaanwijzing hebben. Aan de andere kant, we zijn een 2-mans afdeling, we hebben de tijd en energie niet voor intensieve begeleiding. In the end zal iemand die bij ons stage loopt, ook sociaal genoeg moeten zijn om support te kunnen verlenen aan onze collega's zonder 8 uur per dag aan het handje gehouden te moeten worden of zonder bij ieder bezoek van die stagiair aan een collega, een uur lang bezig zijn met het opruimen van de sociale rotzooi die diegene achter laat.

Wat je zegt, het gaat vaak om veel meer dan enkel iemands technische capaciteiten.

Ik koop niets voor een oplossing die technisch perfect is, wel voor een oplossing die het antwoord is op de vraag die ik of de business stelt. Iemand die ik die opdracht geef, moet dat begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sanderb schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:16:
[...]

Dat kun je zelf wellicht niet belangrijk vinden, maar als de werkgever dat wel belangrijk vindt, dan trek je alsnog aan het kortste eind.
Maar je kunt ook niet zomaar even je persoonlijkheid veranderen?
Helemaal niet als dat echt verbonden is met het feit dat iemand hoogbegaafd is (of ADD/ADHD, autisme etc etc).

Het begint inmiddels bijna een hype te worden in NL.
"Als we samen allemaal maar braaf kunnen koekhappen, komt het wel goed".
Je wilt niet weten hoeveel potentiële ECHT slimme mensen ik voorbij heb zien gaan omdat ze niet het juiste "stropdasje" om hadden. Zoveel gemiste kansen en een aantal van die bedrijven is nu ook failliet (go figure)

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:23:
[...]

Maar je kunt ook niet zomaar even je persoonlijkheid veranderen?
Helemaal niet als dat echt verbonden is met het feit dat iemand hoogbegaafd is (of ADD/ADHD, autisme etc etc).
Je verwart "persoonlijkheid" met "gedrag".

Je persoonlijkheid veranderen kan, maar is een langzaam en moeizaam proces. Gedrag veranderen is niet per definitie makkelijk, maar wel makkelijker dan persoonlijkheid.

Het eerste is ook zelden noodzakelijk en geeft iemand diens eigenheid. Gedrag daarentegen heeft maar beperkt met persoonlijkheid te maken.
Het begint inmiddels bijna een hype te worden in NL.
"Als we samen allemaal maar braaf kunnen koekhappen, komt het wel goed".
Je wilt niet weten hoeveel potentiële ECHT slimme mensen ik voorbij heb zien gaan omdat ze niet het juiste "stropdasje" om hadden. Zoveel gemiste kansen en een aantal van die bedrijven is nu ook failliet (go figure)
Ik ben in mijn leven genoeg mensen tegen gekomen die op papier misschien heel intelligent zijn, maar die met oplossingen aankomen waar je niets aan hebt. Zulke mensen moeten gestuurd worden. Oplossingen bedenken die geniaal zijn, maar waarbij gestuurd word op nut van het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sanderb schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:37:
[...]

Zij zitten daar namelijk niet om te zien hoe geweldig je vakinhoudelijk bent, maar om te kijken of je bij het bedrijf en het team past.
Wacht, die van HR, die nog nooit op de hele afdeling is geweest waar het over gaat, gaat de beslissing nemen of je op de afdeling past? Want die kan dat beter dan degene van de afdeling zelf die het inhoudelijke gesprek doen? En passen bij het bedrijf? Laat me niet lachen. Passen bij de afdeling vind ik al een idioot iets. Ja, ik kan het begrijpen als we het over een afdeling van 3 personen hebben. Ik werk op een afdeling met een man of 20. En geloof me, persoonlijkheden zijn totaal verschillend. En dat maakt niet uit want je hoeft geen vrienden te zijn om met elkaar samen te werken. Maar passen bij het bedrijf? Tenzij we het over een familiebedrijf hebben waar 20 man maximaal werkt is dat toch wel echt bijzonder irrelevant.
unezra schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:05:
[...]

Ik heb gesprekken gevoerd om mijn eigen directe collega aan te nemen. Maar een heel klein deel van dat gesprek ging werkelijk over techniek. De technische vragen die ik heb gesteld waren vooral conceptueel van aard. Verder heb ik eigenlijk alleen gelet op zaken als persoonlijkheid en ethiek.

De een zal dat raar vinden voor een technische functie, maar techniek leer je iemand wel aan. Of iemand in het team past niet. Het is een team van 2, mijn aller belangrijkste eis was of ik mezelf 24 uur aan 1 stuk zou zien werken met iemand of niet. Daarnaast of iemand een beetje leergierig is en nieuwe dingen snel op pakt. Concrete ICT kennis kwam ver daarna pas en heb ik eigenlijk maar heel beperkt vragen over gesteld.
En als niet IT'er zijn zulk soort posts de reden dat ik prima geloofd dat iemand heel ver boven het gemiddelde verheven is in de IT. Als ik gewoon kijk water er zelfs op een site vol met IT'ers langs komt, dan is het altijd dat elke idioot de techniek kan leren, want dat is triviaal. En het echt lastige is om je 'soft skills' goed te hebben. Dan vraag ik me altijd weer af waarom ze dan niet gewoon communicatie studentes omscholen naar de IT, maar dat bedenk ik dat dat al massaal gebeurd.

Ik ben dus geen IT'er, maar werk wel in een technisch gebied. En met zo'n insteek zijn er bij mij maar twee conclusies mogelijk: IT is hartstikke eenvoudig en elke oetlul kan het. Of een groot gedeelte van de IT'ers is incompetent, immers er wordt niet aangenomen op competenties, en zelfs IT'ers zelf vinden competentie niet bijzonder relevant bij de keuze van een toekomstige collega.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:28:
[...]
En als niet IT'er zijn zulk soort posts de reden dat ik prima geloofd dat iemand heel ver boven het gemiddelde verheven is in de IT. Als ik gewoon kijk water er zelfs op een site vol met IT'ers langs komt, dan is het altijd dat elke idioot de techniek kan leren, want dat is triviaal. En het echt lastige is om je 'soft skills' goed te hebben. Dan vraag ik me altijd weer af waarom ze dan niet gewoon communicatie studentes omscholen naar de IT, maar dat bedenk ik dat dat al massaal gebeurd.

Ik ben dus geen IT'er, maar werk wel in een technisch gebied. En met zo'n insteek zijn er bij mij maar twee conclusies mogelijk: IT is hartstikke eenvoudig en elke oetlul kan het. Of een groot gedeelte van de IT'ers is incompetent, immers er wordt niet aangenomen op competenties, en zelfs IT'ers zelf vinden competentie niet bijzonder relevant bij de keuze van een toekomstige collega.
IT is geen makkelijk vak en een technische specialisatie is iets dat lastig en alleen met heel veel studeren te bereiken is. IT is niet triviaal, dan zou immers iedereen het kunnen.

Maar, iemands papiertjes en een deel van diens vaardigheden staan op een CV. Daar hoef je verder niet per-se heel veel vragen over te stellen, hooguit ter validatie en verificatie.

Wat je niet uit een CV en beperkt uit een sollicitatiebrief haalt, is hoe iemand denkt, wat iemands persoonlijkheid is en of iemand bepaalde skills beheerst zoals weten wanneer je ergens met je tengels vanaf moet blijven of weten wanneer je tegen een manager (of de directeur) "nee" moet zeggen. (En wanneer niet.)

Daarbij is techniek aan te leren. Kwestie van studie, al dan niet on the job. Dat kan jaren duren, maar het is wel "enkel" een kwestie van studie. Softskills zijn natuurlijk ook aan te leren, maar zijn vaak in de basis wel aanwezig in de persoon.

Dus heb ik specifiek daarop geselecteerd. Combinatie van gericht vragen stellen en mijn intuitie volgen. Twee keer gedaan, twee keer me niet vergist. Beide keren vooral geselecteerd op de niet-technische aspecten.

Kleine nuance daar: Ik heb wél gekeken naar iemands mogelijkheden tot beredeneren. Of iemand in staat is met beperkte parameters en een hoop onbekendheden, toch een proces uit te redeneren is zeker belangrijk. A + B = C, en dan beredeneren dat de som ook A + B + ? = C kan zijn, omdat de business wel A en B roept, maar er in feite ook nog een factor X mee speelt of zelfs A en B in werkelijkheid G en Y zijn en de uitkomst niet noodzakelijkerwijs C hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:01

3DDude

I void warranty's

Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:28:
[...]

Ik als consultant zijnde, vind dat er zeker een hoop goede IT'ers zijn; maar ook een heleboel mensen die maar wat doen en werkelijk geen idee hebben wat ze nou aan het doen zijn.
Ik kan mij in bepaalde dingen vinden wat de TS zegt en in de discussie en sommige dingen weer niet.

Je kunt niet overal tegenaan schoppen, nergens niet: je krijgt simpelweg teveel weerstand van de mensen die er al een tijd werken (Lees: de mensen die de bestaande situatie gecreeerd hebben / wellicht puinhoop in stand houden)*.

Het is dan ook de kunst als externe deze mensen proberen mee te krijgen en ze zaken uit te leggen. (mits ze willen).
Dan ben je veel beter bezig dan overal tegenaanschoppen en roepen dat het kut is. (Geloof me je googled een paar best practices en je kunt overal wel vraagtekens bij zetten).

Hetgeen wat de TS mogelijk roept in een sollicitatie: Kan logisch zijn maar brengt wellicht grote investeringen in de IT mee, terwijl de potentiele werkgever weet, dat gaan we over een jaar pas doen. Dus heeft het zin om TS aan te nemen en een jaar lang overal tegenaan te schoppen? Nee dat is niet handig.

Voor de TS dus het volgende advies:

1. Niet overal tegenaanschoppen
2. Niet mensen de les lezen over je technische kennis (alleen als men gericht naar iets vraagt - antwoord geven).
3. I.p.v. bij een sollicitatie bijdehand te doen, kun je ook vragen waar het bedrijf mee bezig is, wat de toekomst plannen zijn en aangeven dat je graag daarover meedenkt om de organisatie naar een hoger niveau op IT / Netwerk gebied te tillen.

Dat klinkt wellicht wat politiek correct, maar laat zien dat je kennis hebt en mee wilt denken met de bestaande / gevestigde orde i.p.v. die af te fikken en claimen dat alles $(#@*%&(#@&( is ;)

[ Voor 1% gewijzigd door 3DDude op 18-11-2018 19:47 . Reden: *Disclaimer: ik zeg niet dat het overal een puinhoop is, maar als je gaat zoeken kan je overal wel over klagen ;) ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:00:
Fatsoenlijk met elkaar omgaan zou de default moeten zijn, "miepje" is niet fatsoenlijk. Het is denigrerend en seksistisch. Ik vind de rest van je relaas bijzonder; je rept over het er niet met "gestrekt been" ingaan? Maar iemand "miepje" noemen is wel okay?

Zoals ik al zei; wat jij doet moet je verder zelf weten. Maar zich aan dat soort termen storen is m.i. niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach...
Het lieftallige beest ‘mens’ verliest telkens, naar het schijnt, zijn goede humeur zodra het goed denkt; het wordt ‘serieus’! en ‘waar gelach en vrolijkheid heersen, deugt het denken nergens toe’ – zo luidt het vooroordeel van dit serieuze beest tegen alle ‘vrolijke wetenschap’. – Dus aan de slag! We moeten maar eens laten zien dat het een vooroordeel is!
Nietzsche

;) :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wat een non-discussie is dit geworden. Blijkbaar zijn de basale verwachtingen over gedrag en houding op de werkvloer niet zo triviaal als ik dacht..?

Kijk naar een doorsnede van de senior technische leiders in vrijwel elk midden/groot bedrijf (Senior Architects, Senior Project Managers, Senior System Engineers etc.), je ziet veelal technisch begaafde mensen die zich goed kunnen vinden in de complexe sociale omgeving met veel diversiteit.

Waarom? Omdat de combinatie van die vaardigheden veel meer waard is dan net wat meer technische expertise op zichzelf.

Als je anderen bestempelt als 'Miepje' en je niet comfortabel bent te werken met een diverse groep ( van slimmer tot minder slim), dan ben he simpelweg niet zo waardevol voor een bedrijf als je zelf misschien denkt.
En grote kans dat je bij sollicitaties gewoon goed wordt ingeschat maar dat je niet goed genoeg bent.

Ctrl+k

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Goed met collega's op kunnen schieten en goed in het team passen vind ik 1 van de belangrijkste aspecten van mijn werk.

Ook al is iemand nog zo goed, als hij / zij zich niet kan aanpassen dan weet hij / zij waar de deur is :w

Dan ga je maar een eind fietsen met je hoogbegaafdheid.

Ik hechtte vroeger overigens zelf te veel waarde aan een hoge IQ score en mijn intelligentie, deels om voor mezelf goed te praten wat ik op andere gebieden verkeerd deed.

Maar als er 1 ding is dat ik heb geleerd van ruim 15 jaar als programmeur gewerkt te hebben, dan is het dat ervaring veel belangrijker is dan intelligentie. De meest intelligente programmeurs bouwen soms de meest idiote oplossingen. Wijsheid komt echt met de jaren.

En niemand houdt van iemand die arrogant is.

Dus by default stel ik mij juist vrij simpel op. Ik stel tegenwoordig vooral vragen, laat mensen hun verhaal doen en trek er daarna mijn plan mee. Maar ik ga niet van tevoren een oplossing afkraken. That's just asking for trouble...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sibylle schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:32:
Wat een non-discussie is dit geworden. Blijkbaar zijn de basale verwachtingen over gedrag en houding op de werkvloer niet zo triviaal als ik dacht..?

Kijk naar een doorsnede van de senior technische leiders in vrijwel elk midden/groot bedrijf (Senior Architects, Senior Project Managers, Senior System Engineers etc.), je ziet veelal technisch begaafde mensen die zich goed kunnen vinden in de complexe sociale omgeving met veel diversiteit.
Dat dat nog nodig is joh. Als ik posts hier (en in andere topics) lees is het in de IT vooral belangrijk dat je goed binnen het team past. Wat ik lees als dat je qua persoonlijkheid niet teveel mag afwijken. Dan heb je meteen geen diversiteit meer.

Als TS dit nog leest zou ik hem dan ook adviseren om te kijken of scholing naar een richting waar hij wel zijn verstand in kwijt kan nog een optie is. En uiteraard betekend dat niet dat je een eikel kan zijn tegen andere. Maar het betekend wel dat je ergens komt te zitten waar je uitdaging hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

[...]

Spreektaal. Ja, miepje en wat dan ook gebruik ik ook, maar alleen in spreektaal, niet in tekst.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:07:
Dat dat nog nodig is joh. Als ik posts hier (en in andere topics) lees is het in de IT vooral belangrijk dat je goed binnen het team past. Wat ik lees als dat je qua persoonlijkheid niet teveel mag afwijken. Dan heb je meteen geen diversiteit meer.
Dat lees je dan toch niet helemaal goed. Diversiteit is geen probleem, het gaat erom of je "quirks" (eigenaardigheden?) alleen maar negatief werken of dat ze ook positief kunnen bijdragen. Eenheidsworst moet inderdaad geen doel zijn en zal ook negatief werken, maar je moet wel in staat zijn om je eigenaardigheden in iets positiefs om te zetten. En dat is iets waar je zelf de grootste bijdrage aan moet leveren, en ook willen.

Ik ken zat van die wereldvreemde figuren, die een evenwicht hebben gevonden om excentriek te blijven zonder dat het de omgeving negatief beinvloed. Dat is iets waar de TS over na moet gaan denken, hoe hij zichzelf kan blijven zonder de excessen die hij nu beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja zo klinkt het leuk, maar zo lees ik toch echt niet de posts dat mensen vooral in het team moeten passen. Dat je positief moet kunnen bijdragen is redelijk onafhankelijk van het team. En nogal logisch dat je dat wil. Maar hier (en andere topics) wordt altijd erop gehamerd dat het vooral gaat om in het team passen, en dat iedereen het wel kan leren met wat studie (ook al werd in dezelfde post daarvoor nog gesteld dat niet iedereen het kan). Dus als de mogelijkheid er is zou ik dan toch zeker als HB'er iets gaan doen wat juist niet iedereen kan, dan blijft het een stuk uitdagender.

Dat betekend uiteraard nog steeds niet dat je een eikel kan zijn. En blijkbaar komt TS ook bij sollicitatiegesprekken niet goed over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sissors schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:34:
En nogal logisch dat je dat wil.
Helaas minder logisch dan je denkt. Er zijn ook zat mensen die deze logica ontkennen en zichzelf onmogelijk maken. Sociopathen zijn er meer dan je denkt...
Maar hier (en andere topics) wordt altijd erop gehamerd dat het vooral gaat om in het team passen, en dat iedereen het wel kan leren met wat studie (ook al werd in dezelfde post daarvoor nog gesteld dat niet iedereen het kan). Dus als de mogelijkheid er is zou ik dan toch zeker als HB'er iets gaan doen wat juist niet iedereen kan, dan blijft het een stuk uitdagender.

Dat betekend uiteraard nog steeds niet dat je een eikel kan zijn. En blijkbaar komt TS ook bij sollicitatiegesprekken niet goed over.
Het is zeker niet makkelijk om te leren je aan te passen, maar dat betekent niet dat je het niet moet proberen. Als het sterk afwijkt van je "default" karakter, dan kost het echt veel moeite en energie, en continu oplettend zijn op je eigen gedrag. Maar dat is nu eenmaal iets wat bij sociale conventies hoort, en die sociale conventies veranderen ook over tijd, dus wat kon 10 jaar terug kan nu vaak niet meer (denk aan humor).

Het zoeken van een baan waar wat minder sociale interactie noodzakelijk is, is mogelijk ook een oplossing. Maar al die vereist van de TS dat hij er werk van maakt om zichzelf te leren verkopen en zijn houding toch te verbeteren, daar zal de grootste stap van moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is humor volkomen verdwenen op de werkvloer? Sowieso lees ik dat er minder zou kunnen dan 10 jaar terug. Als ik extrapoleer dan zijn de sociale conventies over 50 jaar alsnog eenheidsworst?

Corvette schrijft dat hij bij bestaande relaties geen problemen ondervindt. Wel bij sollicitaties en het vinden van de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:35:
Is humor volkomen verdwenen op de werkvloer? Sowieso lees ik dat er minder zou kunnen dan 10 jaar terug. Als ik extrapoleer dan zijn de sociale conventies over 50 jaar alsnog eenheidsworst?
Nee, humor wordt alleen anders, net zoals het dat ook in de maatschappij doet. Ik kan me daar echt geen zorgen over maken :)
Corvette schrijft dat hij bij bestaande relaties geen problemen ondervindt. Wel bij sollicitaties en het vinden van de juiste plek.
Ook daar is aan te werken. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar open staan voor coaching, mentor zoeken, etc. En accepteren dat je niet altijd gelijk hebt en dat je nog een hoop kunt leren, hoogbegaafd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:17:
Desondanks uiteindelijk toch HAVO gedaan, de ADD maakt het uitermate lastig om iets te leren waar geen interesse is (en moeite met vakken als tekenen/handvaardigheid, drie zessen was al verplicht HAVO, hoeveel negens daar ook tegenover staan), een ander nadeel was juist het krijgen van beter onderwijs (top 3 basisschool en de extra taken in de twee brugklassen), op een gegeven moment kom je toch bij de grote meute en lig je mijlen ver voor (voorbeeld wij kregen in groep 7 betrekkelijk voornaamwoord met ingesloten antecedent, terwijl 10% in HAVO/VWO brugklas 3 lessen nodig heeft om te begrijpen wat het onderwerp van de zin is) en schakel je eigenlijk uit en ben je niet meer aan te krijgen zodra het nodig is (einde 4 HAVO).
Misschien off-topic, maar ik ben 15 en zit in havo 5-ish (ik doe havo 4 en 5 verspreid over 3 jaar) op speciaal onderwijs (omdat dat moest van mijn ouders, omdat ik autisme ("licht Asperger" voor zover die diagnose überhaupt klopt) heb). Ook had ik op een IQ-test een hoog PIQ en een gemiddeld VIQ, terwijl ik 2 jaar later een hoog VIQ en een gemiddeld PIQ had. Ik zat op een goede (Rooms-Katholieke, de openbare hier is minder goed en zo erg gelovig zijn ze daar niet) basisschool waar bijvoorbeeld al redelijk ingewikkelde spellings- en grammaticaregels werden uitgelegd (en ik die ook begreep), terwijl hier in havo 1 (en misschien ook een paar klassen hoger) redelijk veel kinderen relatief simpele regels niet kenden, waar dus veel lessen aan besteed werden, waardoor ik dus mezelf ook uitschakelde en ik het nu bijvoorbeeld met natuurkunde (en scheikunde, maar dat ligt ook grotendeels aan de slechte docent) heel moeilijk hebt en ik bang ben dat ik mijn examen niet ga halen (deels ook omdat ik de vraagstelling soms niet begrijp en ik soms niet weet hoe ik iets op moet schrijven). Ook kan ik gewoon helemaal niks met bijvoorbeeld literatuur en poëzie, maar dat zijn allebei onderdeel van Nederlands en Engels, wat verplichte vakken zijn voor een havodiploma. Daarnaast heb ik ook totaal geen interesse in tekenen en handvaardigheid, maar gelukkig hadden we tekenen alleen in havo 1 en als keuzevak bij bepaalde profielen in havo 4 en 5 en handvaardigheid alleen een half jaar in havo 2. Overigens vond ik AT wel echt leuk, maar dat hadden we helaas ook alleen een half jaar in havo 2. Ik ben overigens ook niet echt sociaal en ik heb geen vrienden. Vorig jaar had ik en snuffelstage gedaan bij een *nix-consultingbedrijf, waar ze zeiden dat ze eigenlijk nooit iemand van die leeftijd zien die er al zo veel over weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:26
gold_dust schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:10:
[...]

Specifiek in de IT met een vrij standaard loopbaan van WO informatica en een aantal jaar werkervaring als ontwikkelaar is de drempel niet zo heel hoog om je hoogbegaafd te voelen tussen alle autodidacten en HBO'ers.
Is autodidactie niet juist een kenmerk van hoogbegaafdheid. Jij lijkt het hier af te doen als een minpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:58:
[...]

Misschien off-topic, maar ik ben 15 en zit in havo 5-ish (ik doe havo 4 en 5 verspreid over 3 jaar) op speciaal onderwijs (omdat dat moest van mijn ouders, omdat ik autisme ("licht Asperger" voor zover die diagnose überhaupt klopt) heb). Ook had ik op een IQ-test een hoog PIQ en een gemiddeld VIQ, terwijl ik 2 jaar later een hoog VIQ en een gemiddeld PIQ had. Ik zat op een goede (Rooms-Katholieke, de openbare hier is minder goed en zo erg gelovig zijn ze daar niet) basisschool waar bijvoorbeeld al redelijk ingewikkelde spellings- en grammaticaregels werden uitgelegd (en ik die ook begreep), terwijl hier in havo 1 (en misschien ook een paar klassen hoger) redelijk veel kinderen relatief simpele regels niet kenden, waar dus veel lessen aan besteed werden, waardoor ik dus mezelf ook uitschakelde en ik het nu bijvoorbeeld met natuurkunde (en scheikunde, maar dat ligt ook grotendeels aan de slechte docent) heel moeilijk hebt en ik bang ben dat ik mijn examen niet ga halen (deels ook omdat ik de vraagstelling soms niet begrijp en ik soms niet weet hoe ik iets op moet schrijven). Ook kan ik gewoon helemaal niks met bijvoorbeeld literatuur en poëzie, maar dat zijn allebei onderdeel van Nederlands en Engels, wat verplichte vakken zijn voor een havodiploma. Daarnaast heb ik ook totaal geen interesse in tekenen en handvaardigheid, maar gelukkig hadden we tekenen alleen in havo 1 en als keuzevak bij bepaalde profielen in havo 4 en 5 en handvaardigheid alleen een half jaar in havo 2. Overigens vond ik AT wel echt leuk, maar dat hadden we helaas ook alleen een half jaar in havo 2. Ik ben overigens ook niet echt sociaal en ik heb geen vrienden. Vorig jaar had ik en snuffelstage gedaan bij een *nix-consultingbedrijf, waar ze zeiden dat ze eigenlijk nooit iemand van die leeftijd zien die er al zo veel over weet.
Als je echt een tip mag geven, doe gewoon mee. Maak al je huiswerk en ga naar alle lessen en blijf dat doen. Lukt iets niet vraag dan hulp of als je ouders de middelen hebben ga naar een goed huiswerkinstituut.
Members only:
Sibylle schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:32:
[...]Blijkbaar zijn de basale verwachtingen over gedrag en houding op de werkvloer niet zo triviaal als ik dacht..?

[...]
Ik kan natuurlijk alleen naar mezelf kijken en niet naar anderen, maar ik heb het gevoel dat wat anderen automatisch deden of snel doorhadden voor mij helemaal niet zo logisch was.

Als je ergens binnenkomt en niet voor vol aangezien wordt is het dan echt onlogisch dat je de conclusie trekt dat je jezelf moet bewijzen en dat de beste manier is om overal haantje de voorste te zijn en direct met 'correcte' oplossingen voor het probleem te komen?

Of dat als je iets zegt en iemand gaat daar met een verkeerde oplossing vol tegen in dat je dan jezelf verdedigt en de discussie principieel liever laat escaleren?

Zonder de ervaring en het inzicht zijn voor al die dooddoeners andere conclusies te trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 19-11-2018 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

RagEnigma schreef op maandag 19 november 2018 @ 00:09:
[...]
Is autodidactie niet juist een kenmerk van hoogbegaafdheid. Jij lijkt het hier af te doen als een minpunt?
Sterker nog, ik lees daar in dat een WO afgestudeerde informaticus, zich tussen HBOers en autodidacten sneller hoogbegaafd voelt. Ofwel, zich slimmer voelt dan de HBOers en autodicacten. Ofwel, HBOers en autodidacten zijn niet of minder snel hoogbegaafd.

Ok, ik geloof best dat het percentage hoogbegaafden op het WO groter is, aan de andere kant is er een hele ploeg hoogbegaafden die liever praktisch werkt, daar meer plezier in heeft én daar beter in is.

Pure theorie heeft mij nooit heel erg geïnteresseerd. Tot op zekere hoogte wel, maar ik vind zelf praktisch bezig zijn veel belangrijker en leuker. Verbanden zoeken, werken met real-life-scenario's, dicht op de business je werk doen.

Ben ik nu minder intelligent dan een WOer die toevallig een andere studieloopbaan heeft gekend dan ik? Nah. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

EQ is ook: weten wat "op de bal, niet op de man" betekent en dat toepassen.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 19-11-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krosis
  • Laatst online: 07-06 22:43
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:52:
Ik zou wel eens willen weten wat de andere jongens doen om hun hoofd leeg te maken of leeg te houden ?
Medicatie. Ik mag dit niet beoordelen maar je komt mij heel erg over als iemand met AD(H)D. Maak een afspraak bij de psychiater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Meditatie, niet medicatie. Scheelt één letter, wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Reactie op geknipt bericht verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 19-11-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reactie op geknipt bericht verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 19-11-2018 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

krosis schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:47:
[...]
Medicatie. Ik mag dit niet beoordelen maar je komt mij heel erg over als iemand met AD(H)D. Maak een afspraak bij de psychiater.
Eerder meditatie dan medicatie.
(Zoals @willemjoosten ook zegt.)

Daarbij word hoogbegaafdheid niet zelden verward met AD(H)D, in die zin dat er best wat mensen zijn met AD(H)D indicatie die dat helemaal niet zijn. :)

@CORVETTE

Wat ik onder andere doe om te ontspannen:
- Klimmen (al ligt dat nu even plat)
- Muziek maken (ik speel toetsen, piano, accordeon, etc)
- Lezen

En af en toe gaat er een biertje of iets anders puur ter ontspanning in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:41:
Meditatie, niet medicatie. Scheelt één letter, wereld van verschil.
Ja dat maakt het zeker voor iemand met ADD als mijzelf. Meditatie is onmogelijk, medicatie is een wereld van verschil met de rust die het geeft.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SmurfLink schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:32:
[...]
Ja dat maakt het zeker voor iemand met ADD als mijzelf. Meditatie is onmogelijk, medicatie is een wereld van verschil met de rust die het geeft.
Zoiets is zó persoonlijk. De een zweert er bij, de ander juist niet.

Persoonlijk heb ik té vaak mensen gezien die weliswaar zonder medicatie wat warrig konden zijn, maar mét medicatie opeens personen die ik helemaal niet aardig meer vond.

Ik geloof meer in het leren om gaan met, dan er maar een pilletje in duwen en het probleem onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krosis
unezra schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:30:
[...]

Daarbij word hoogbegaafdheid niet zelden verward met AD(H)D, in die zin dat er best wat mensen zijn met AD(H)D indicatie die dat helemaal niet zijn. :)

@CORVETTE

- Lezen

Ik heb het vooral over de manier waarop hij zijn denkprocessen beschrijft. Hij visualiseert, hij krijgt heel veel impulsen en signaaltjes overal vandaan. Hij heeft naar mijn idee moeite met filteren, als er zoveel dingen op je af komen ga je ergens steekjes laten vallen.

Dit gaat niet over of hij hoogbegaafd is of niet, dit gaat erover dat hij EQ lijkt te missen omdat hij niet alles kan filteren. Medicatie zal hierbij helpen. Maar goed, ik ben geen psychiater, heb het wel gezien in mijn omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:32:
[...]

Zijn we het dus (ook unezra) met elkaar eens: als er daadwerkelijk sprake is van AD(H)D dan is medicatie mogelijk een goede keuze. Een HB-er die druk is het advies geven naar een psychiater te stappen (opmerking waar ik op reageerde) is 'bijzonder'...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

krosis schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:38:
[...]
Ik heb het vooral over de manier waarop hij zijn denkprocessen beschrijft. Hij visualiseert, hij krijgt heel veel impulsen en signaaltjes overal vandaan. Hij heeft naar mijn idee moeite met filteren, als er zoveel dingen op je af komen ga je ergens steekjes laten vallen.

Dit gaat niet over of hij hoogbegaafd is of niet, dit gaat erover dat hij EQ lijkt te missen omdat hij niet alles kan filteren. Medicatie zal hierbij helpen. Maar goed, ik ben geen psychiater, heb het wel gezien in mijn omgeving.
Nee.
Medicatie *kan* hierbij helpen, maar er zijn prima alternatieven voor medicatie.

Psychiaters vinden het soms ook wel makkelijk. Pilletje d'r in, klaar, terwijl dat zeker niet altijd de beste en meest bestendige oplossing is.

Overigens heeft dat schijnbare gemis aan EQ, weinig met het filter te maken. Dat werkt anders. :)
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:39:
[...]
Zijn we het dus (ook unreza) met elkaar eens: als er daadwerkelijk sprake is van AD(H)D dan is medicatie mogelijk een goede keuze. Een HB-er die druk is het advies geven naar een psychiater te stappen (opmerking waar ik op reageerde) is 'bijzonder'...
Juist. In geval van AD(H)D *kan* medicatie mogelijk onderdeel van de oplossing zijn, maar zeker niet in alle gevallen en in gevallen werkt het juist averechts. Je persoonlijkheid kan er nogal drastisch door veranderen. Gelukkig is dat wel tijdelijk, maar toch. Het middel lijkt in gevallen erger dan de kwaal.

Een HBer die gewoon HB is, moet in eerste instantie daar mee leren om gaan. Genoeg groepen en initiatieven die precies daarmee kunnen helpen zoals de door mij genoemde "Stichting Hoogbegaafd!" en haar FB groepen en bijeenkomsten. Ik hoop dat TS dáár in eerste instantie iets mee gaat doen. Het is wel een goede plek om te praten met mede-HBers en er is vaak en veel herkenning.

Dus @CORVETTE, heb je je al aangemeld bij hun groepen? Ik denk namelijk dat je daar mogelijk meer herkenning gaat vinden dan hier. :) Ik vind het een interessant topic en goed dat ook dit op Tweakers besproken kan worden, maar Tweakers is geen gespecialiseerd forum op dat gebied. Dat vormen clubs als SHB wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:19

Meneer aard

Porsche rulez!

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:00:
Ik weet niet of dat voor anderen ook zo is, maar ik ken dus geen leeg hoofd. Iedere seconde gaan er 10-tallen gedachten door mijn hoofd en dat begint al wanneer ik ga tandenpoetsen 's ochtends. Dan ben ik al allerlei technische oplossingen aan het bedenken. Dat gaat de hele dag door.
Slapen kan ik ook niet zomaar, ik moet wat domme dingen doen voordat ik slaap val, zodat mijn hersenen niet meer zo actief zijn.
Ik herken veel van mezelf hierin. Ook altijd druk in me hoofd bezig met werk gerelateerde zaken of bij thuis activiteiten (projecten o.a.).
Door mijn kennis en ervaring loop ik in de regel vaak 3 stappen voor op mensen. Wanneer ze bij A zijn ben ik al bij E.

Vroeger werd ik daar echt boos over dat mensen mij niet snapte, en schilder ze af als zijnde dom. Maar het kwam gewoon puur uit het feit dat mensen je niet konden volgen omdat ik veel te snel voor ze was. Ook als men met een vraag kwam dan kregen ze van A tot Z uitleg en de mogelijke valkuilen.
Ik ben daarmee gestopt, mezelf toe gezegd om bepaalde kaders af te bakenen en ze zoeken het maar uit gedachten. Scheelt een hele boel. Het is een lastige discipline, maar uiteindelijk geeft het enorm veel rust. In plaats dat je je collega`s van alles voor gaat kauwen, laat ze zelf maar eens op hun bek gaan en problemen oplossen.

Mijn hoofd leeg maken kan ik inderdaad bij de TV (leuke seris o.a. Star trek, of ik mag graag naar Discovery kijken). Overige werkzaamheden zoals schilderen, constructiewerkzaamheden etc helpt mij ook enorm. Je bent wel bezig, ook geestelijk maar je werkt dan op een eenvoudige level.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krosis
@unezra

Lijkt mij persoonlijk niet gezonder om je hoogbegaafdheid simpelweg deel van je identiteit te maken. Ik vermoed dat je dan juist minder graag naar een oplossing gaat zoeken, want dan ga je veranderen wie je bent. Dat is lastig voor mensen.

> Medicatie *kan* hierbij helpen, maar er zijn prima alternatieven voor medicatie.

Klopt, kan. Er zijn ook meerdere soorten medicijnen. Mijn vrouw reageerde heel slecht op een bepaald middel (snelle afgifte) en haar persoonlijkheid veranderde ook voor het slechte. Dit is erkend door de psychiater en het volgende medicijn werkte perfect (langzame afgifte).

Wat zijn betere alternatieven? Gewoon 'er mee dealen', herkenning zoeken bij anderen? Is dat een oplossing of een acceptatie? Deze kunnen ook gecombineerd worden.

> Het middel lijkt in gevallen erger dan de kwaal.

Dan ken je niet genoeg mensen die heel veel last hebben van hun AD(H)D.

Ik vraag mij ook af waar je al deze wijsheid vandaan haalt, al mijn punten kun je afwijzen maar ik zie geen argumenten. Of is dat omdat ik niet hoogbegaafd ben? O-)
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:39:
[...]

Zijn we het dus (ook unreza) met elkaar eens: als er daadwerkelijk sprake is van AD(H)D dan is medicatie mogelijk een goede keuze. Een HB-er die druk is het advies geven naar een psychiater te stappen (opmerking waar ik op reageerde) is 'bijzonder'...
Bijzonder, hoezo? Je hoeft je 'echte-mensen-pas' niet in te leveren zodra je zo'n kantoor binnenstapt he? Lijkt me dat iemand die vele jaren gestudeerd heeft je in ieder geval een inzicht kan geven.

[ Voor 29% gewijzigd door krosis op 19-11-2018 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:10:
[...]

Tjah je kunt ook de term eens nader onder de loep nemen. De gemiddelde hoogbegaafde is namelijk alles behalve hoog begaafd. Of toch wel en dan noemen mensen die eigenlijk andere labeltjes (als je daarvan houdt) zouden moeten krijgen zichzelf voor het gemak maar hoogbegaafd.
Je hebt wel gelijk hoor, maar waarom moet begrip van 1 kant komen?
Waar schrijf ik dat begrip van één kant moet komen? Maar als je al begint met generalisaties dat de gemiddelde hoogbegaafde alles behalve hoog begaafd is, dan zal wederzijds begrip erg lastig worden. Misschien is het beter gewoon de term niet onder de loep te nemen en bij de algemeen geaccepteerde definities te blijven.

En waar ik me dan over irriteer is dat in zulke posts als waar ik op reageerde het direct weer is dat als je hoogbegaafd ben dat je dus goed in alles moet zijn. Van taal tot wiskunde, en van geschiedenis tot sociale interactie. En dat je wel hoogbegaafd kan zijn zonder overal goed in te zijn wil er maar niet in bij veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@krosis Helaas zijn veel artsen, psychiaters e.d. niet bekend met de kenmerken, en eventuele problemen, die bij HB horen. Kans dat je dus een recept en label krijgt terwijl dat niet de beste oplossing is, is aanwezig.

Zie bijvoorbeeld https://ihbv.nl/cms/wp-co...ogbegaafdenmeerdandat.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:26
unezra schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:30:
[...]

@CORVETTE

- Lezen

Ik heb sinds een paar jaar een opblaasbare jacuzzi in de tuin. Wel alleen van maart tot en met oktober. Daar lig ik dan een aantal keer per week 30 tot 60 minuten in. Is mijn hoofd dan leeg? Nope absoluut niet maar het lukt me dan meestal wel om maar met 1 ding te gelijk bezig te zijn en dat werkt al heel erg ontspannend.

Korte wand klimmen was ook heel leuk. Sporten en toch uitgedaagd worden :) Jammer genoeg heel blessure gevoelig dus daar ben ik mee gestopt.

Voor de rest voel ik erg mee met een aantal mensen. Jammer genoeg snapt niet wat hoogbegaafd inhoudt en verwarren veel mensen dit met wonderkindjes. Die laatste vorm is zeldzaam. Hoogbegaafd ben je in principe al vrij snel. Een hoog IQ kan niet los gezien worden van hoogbegaafdheid maar een hoog IQ betekent niet vanzelf sprekend dat je ook hoogbegaafd bent. Verbanden snel kunnen leggen, met minimale informatie problemen kunnen oplossen is niet iets wat iemand met een hoog IQ altijd kan doen.

Zelf is er bij mij een hele lichte vorm van Asperger vastgesteld met volgens de psychiater een hele lichte vorm van ADHD. Zelf gok ik dat hij zich vergist heeft en dat het HSP is ipv ADHD. Maar dat is denk ik bij een Asperger moeilijk vast stellen vanwege een "verkeerde" balans tussen emotie en ratio.

Verder zie ik veel mensen met onbegrip/jaloezie reageren op dit topic. In de vorm van je bent hoogbegaafd en zegt een hoog IQ te hebben maar je Nederlands is zeer zwak dus ik kan mezelf nu verheven voelen boven jou. Mijn advies negeer deze mensen voorlopig. Zorg dat je wat training krijgt in het begrijpen van mensen. Zelf een paar jaar geleden een aantal avondtrainingen via het werk gekregen. Hoe verkoop ik mezelf. Hoe presenteer ik mijzelf. Hoe onderhandelen je beter. etc. Hier zat heel veel gedragsanalyse bij en dat heeft het begrijpen van mensen bij mij een positieve impuls gegeven.

Zelf "gezegend" met een redelijk IQ. Ik kom niet in de buurt van de 150+ van sommige hier en daar ben ik ook eigenlijk wel blij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:11:
[...]

Waar schrijf ik dat begrip van één kant moet komen? Maar als je al begint met generalisaties dat de gemiddelde hoogbegaafde alles behalve hoog begaafd is, dan zal wederzijds begrip erg lastig worden. Misschien is het beter gewoon de term niet onder de loep te nemen en bij de algemeen geaccepteerde definities te blijven.

En waar ik me dan over irriteer is dat in zulke posts als waar ik op reageerde het direct weer is dat als je hoogbegaafd ben dat je dus goed in alles moet zijn. Van taal tot wiskunde, en van geschiedenis tot sociale interactie. En dat je wel hoogbegaafd kan zijn zonder overal goed in te zijn wil er maar niet in bij veel mensen.
Je toont nul begrip voor iemand die (waarschijnlijk) niet snapt wat hoogbegaafdheid inhoudt en gaat er voor het gemak vanuit dat dit ook een opzettelijke trol is. En je verwacht eigenlijk wel dat iedereen de algemeen geaccepteerde definitie kent en aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ja, ik heb weinig begrip voor mensen die liever iemand afzeiken en van leugens betichten dan dat ze zelf enig onderzoek doen naar waar het hele topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:35:
Je toont nul begrip voor iemand die (waarschijnlijk) niet snapt wat hoogbegaafdheid inhoudt en gaat er voor het gemak vanuit dat dit ook een opzettelijke trol is. En je verwacht eigenlijk wel dat iedereen de algemeen geaccepteerde definitie kent en aanhoudt.
De post waar Sissors zich aan ergert is alleen maar een bewijs dat een laag EQ en lompheid niet beperkt is tot hoogbegaafden ;) . En aangezien de niet-hoogbegaafden in de overgrote meerderheid zijn (als we het oordeel van ouders negeren :+ ), zullen er zat lompe mensen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:37:
[...]

De post waar Sissors zich aan ergert is alleen maar een bewijs dat een laag EQ en lompheid niet beperkt is tot hoogbegaafden ;) . En aangezien de niet-hoogbegaafden in de overgrote meerderheid zijn (als we het oordeel van ouders negeren :+ ), zullen er zat lompe mensen zijn...
En ik begrijp echt wel dat de post van TS niet bepaald positief overkomt, maar dat zo'n lomp antwoord dan momenteel op +5 staat vult me ook niet met rozengeur en vlindertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:37:
[...]

Dat is precies m'n punt.....blijkbaar wordt daar van verwacht dat de mensen zich maar aanpassen of dat het allemaal berekenend lomp is. Maar van de hoogbegaafde moet men snappen dat deze het niet bewust doet, maar enkel zo overkomt vanwege de hoogbegaafdheid.....gechargeerd uiteraard.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.