Het is niet erg, alleen kan het heel verkeerd over komen. Ik snap de strekking van het topic en ik snap dat je dan verwoord dat je erg slim bent, dat is nu net de hele essentie van het topic.
Toch heb ik ook moeite met hoe dat verteld word én is de ervaring dat mensen die het hardst schreeuwen dat ze verschrikkelijk intelligent zijn, dat in de regel niet zijn.
Hetzelfde geld een beetje voor mensen die direct brullen dat ze gigantische zelfkennis hebben. Soms is dat zo, vaak niet, vaak ontbreekt het juist die mensen aan zelfkennis.
Eigenlijk is het heel simpel dit:
Ik vraag me af in welk quadrant TS zit.
Het zal mij echter absoluut worst wezen of iemand dat zegt. Ook absoluut niet relevant voor de discussie.
Relevant is dat iemand zich zo voelt en daardoor problemen ondervind.
Ik vind dit ook typisch het ironische van mensen die zeggen dat anderen niet sociaal zijn.
Naar mijn mening is het namelijk alles behalve sociaal iemands gevoelens per direct al in twijfel te trekken.
Ik krijg dan het gevoel dat je iemands persoon gewoon niet respecteert.
Dat vind ik pas arrogant (als we dat woord toch willen gebruiken)
Ik trek niet per definitie in twijfel dat de TS hoogbegaafd of in ieder geval hoogintelligent is. Ik heb daar vooralsnog geen mening over en heb geen bewijs gezien dat TS dat *niet* is.
Ik heb ook oog voor zijn of haar sociale gevoelens.
Wel vraag ik me sterk af of gegeven situaties wel kloppen. Of TS werkelijk zo slim is binnen minuten alle ICT problemen op te kunnen lossen, of dat dat chronische zelfoverschatting is. Op dat gebied neig ik naar het laatste.
Wat betreft hoogbegaafdheid, raad ik dan aan om te beginnen bij Wikipedia;
Wikipedia: Hoogbegaafdheid
Ook is er eerder een link gepost naar iemand die daar onderzoek naar heeft gedaan en een boek erover heeft geschreven.
Beiden geven NADRUKKELIJK aan dat IQ zeker niet altijd gelijk is aan hoogbegaafdheid.
Zo kan het ook betekenen dat mensen ongelooflijk creatief kunnen zijn.
Punt is, de meningen zijn daarover verdeeld. Ik denk dat ik van mening ben dat hoogbegaafdheid niet kan bestaan zonder hoog IQ, maar andersom wel. Al twijfel ik of het niet een en hetzelfde is en hoogbegaafdheid een mogelijke uiting van een hoog IQ.
B_FORCE schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:41:
[...]
Dit is dus wat ik eerder bedoel met nodeloos over details vallen.
Ik weet niet hoe jij met je vrienden ed communiceert, maart iemand "miepje" noemen is vrij normaal voor heel veel mensen die ik ken.
Dat is gewoon een manier van uitdrukken en een situatieschets te geven hoe frustrerend dat kan zijn.
Ik vind "miepje" behoorlijk denigrerend klinken. Waarom zou TS zich denigrerend uitlaten over anderen, enkel omdat ze in een ander vakgebied zitten of in de ogen van TS minder intelligent zijn?
Juist zulke woorden gebruiken, neigt naar either onzekerheid either werkelijk iemand minderwaardig vinden op zoiets debiels als intelligentie.
a) Kan TS de intelligentie van zo'n "miepje" waarschijnlijk helemaal niet inschatten
b) Boeit diens intelligentie niet, zo'n dame heeft met recht een belangrijke functie binnen een bedrijf
Ik heb grote moeite met mensen die zich om wat voor reden dan ook verheven voelen boven anderen, zelfs als de werkelijke oorzaak onzekerheid is. Als je onzeker bent over jezelf, zeg dat, ga niet anderen naar beneden halen.
Ik vind het heel bijzonder dat men in dit topic daar zo massaal over valt.
Zoals ik al zei, ik ken bepaalde gebieden in Nederland en het buitenland waar "miepje" nog heel erg zacht gevonden wordt.
In het kader van dit topic snap ik dat er over gevallen word. TS verwijt anderen geen respect te hebben voor diens intelligentie (dat lees ik een beetje als de achterliggende gedachte), maar drukt zich gelijktijdig zelf vrij respectloos uit over anderen...
Ná Scaoll. - Don’t Panic.