Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:34:
[...]

Vorig jaar kwam er nog naar voren dat 20 tot 35% van de hoogbegaafden niet of slecht functioneert binnen een bedrijf of zelfs werkloos thuis zit.
Dit is op zijn minst gebasseerd op twijfelachtige feiten.
Zie ook:
https://www.volkskrant.nl...-werkloos-thuis~bab5d0c5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Juist, aan welke kant zit nou het onbegrip? Echt niet alleen bij die minder intelligente collega's.

Je zit gewoon totaal niet op dezelfde golflengte als de rest. Dan kan jouw golflengte wel beter zijn, maar daar heb je niets aan.
Ik lees er ook wat onwil in om te communiceren of je "te verlagen tot dat niveau"

Waarschijnlijk slaag je er in de praktijk ook vrij slecht in om dingen uit te leggen aan anderen.
Met andere woorden, een hoop belangrijke competenties mis je.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
Mant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:18:
[...]

Lees dit eens hardop terug.
Lees je eens in op hoogbegaafdheid. Dat is voor voornamelijk kinderen vrij ruk, omdat ze zich stierlijk vervelen op school. Er is niet voor niks speciaal onderwijs* voor en de rijksoverheid besteed er apart aandacht aan. De meeste kinderen leren er echter met goede begeleiding mee omgaan als ze eenmaal volwassen zijn en er een kwaliteit van te maken. Het geduld op te brengen op dingen toe te lichten en andere mee te nemen in hun eigen gedachten. Als iemand die hoogbegaafd is deze soft-skills niet of onvoldoende onder de knie heeft, dan krijg je een forum topic zoals die van TS, en de stroom van onbegrip reacties die er standaard op volgen.

*Waarvan ik dan weer niet wist dat ze ondertussen failliet zijn :/

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 17-11-2018 14:32 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel slim zijn lijkt mij op zich niet zo'n probleem. Wat wel lastig is om dit te communiceren op zo'n manier dat je niemand tegen het zere been schopt, zowel sociaal als bedrijftechnisch.

Je kan niet zomaar ergens binnenlopen en zeggen dat alles kut is en niemand zijn werk goed doet. Dan is je hele basis voor veranderingsmanagement ondermijnd. Niemand zal naar je luisteren en je tegenwerken en uiteindelijk lig jij er vaak uit, waarom, omdat je de minderheid bent.
Ik denk dat de meeste mensen liever omgaan met iemand die 'net zo dom is'.

"Ignorance is bliss"

Ik denk zelf dat er best waarheid in zit, hoe dommer je bent hoe vrolijker je bent.

Ooit een stuk gelezen over een hoogd begaafde jongen, zelfmoord op 14 jaar. Iq 178.
Denk zelf dat het behoorlijk lastig leven is als je een stuk slimmer bent dan de rest en weinig tot geen rust in je hoofd hebt, niet kan genieten van het leven zoals sommige anderen dit doen of kunnen.

https://www.reddit.com/r/...a_geniushad_an_iq_of_178/
https://www.cbsnews.com/n...odigy-14-commits-suicide/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
[b]CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:44:
Als ik samenwerk met mensen die wat lager zitten, gaat het vaak beter als met mensen die ietsje hoger zitten. Of het moeten extreem goede wo-ers zijn, maar die zijn er niet zoveel, daar kan ik ook nog wel aardig mee overweg
"Oh deze persoon voelt zich te goed om samen te werken" - interviewer
Het word gedaan alsof het soms fijn is om wat slimmer te zijn, maar ik wilde het niet zeggen, maar ik zit op 158. En dat is is echt niet leuk meer hoog. Als ik kon ruilen met iemand met een gemiddeld verstand zou ik dat direct doen.
"Eh oke wtf" - interviewer

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 18:42

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Montaner schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:55:
Ik mis een beetje het niveau waarop je aan het werk bent. Ben je een engineer, architect, consultant...?

Zaken als ‘miepje van pz’ en ‘zet iedereen van de IT afdeling tegenover me’ en jezelf dan niet narcistisch of zelfingenomen noemen..sja, het is nogal een contradictie.

En hoe consult je ‘de grote constulancy bedrijven’? Huren zij je in als ZZP’er? Of beantwoord je gewoon af en toe een vraag voor iemand in je netwerk?

Het zien van problemen binnen de IT is niet zo moeilijk. Binnen een paar tellen een oplossing verzinnen ook niet... maar je hebt geen greenfield en zal die waarschijnlijk ook nooit gaan krijgen. Het gaat om roeien met de riemen die je hebt, welke aansluit op een realistische visie en daar het pad naar toe leggen. Niet alleen maar schoppen en jezelf afsluiten voor de politiek.
Architect. Ik beoordeel it-ers niet op wat de achtergrond is, maar hoe ze denken. Het gaat erom wat het vermogen is om verder te kijken wat men nu doet en wat geleerd is. Dat is it. En dan valt werkelijk 3/4 weg.
Ik zie het complete ict verhaal als een hele hoop sterren. Een app is een ster, helpdesk, alle facetten zijn allemaal sterren. Nu zal een beheerder / engineer die backup doet van 1 ster weet hebben. Als je een wat meer ervaren persoon hebt dan zou die wat meer sterren aan elkaar kunnen knopen. En hele goede jongens kunnen nog wat meer sterren zien. En ik zie ( bijna ) al die sterren, er veranderd 1 van die onderdelen dan kan binnen seconden alle voors en tegens visualiseren. IT is zo veranderlijk, en dat is al lastig genoeg voor de it-ers zelf, maar hoe moet in hemelsnaam een pz persoon dat kunnen beoordelen. Kunnen ze niet.
Serieus: de vraag: waar zie jij je over 5 jaar ?
En weer zit een bedrijf opgescheept met 30 beheerders, die moeten inhuren omdat ze zelf niets kunnen, terwijl ze maar 700 sessie's hebben ..........

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mant
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:26:
[...]

Lees je eens in op hoogbegaafdheid. Dat is voor voornamelijk kinderen vrij ruk, omdat ze zich stierlijk vervelen op school. Er is niet voor niks een speciaal onderwijs voor en de rijksoverheid besteed er apart aandacht aan. De meeste kinderen leren er echter met goede begeleiding mee omgaan als ze eenmaal volwassen zijn en er een kwaliteit van te maken. Het geduld op te brengen op dingen toe te lichten en andere mee te nemen in hun eigen gedachten. Als iemand die hoogbegaafd is deze soft-skills niet of onvoldoende onder de knie hebben, dan krijg je een forum topic zoals die van TS, en de stroom van onbegrip reacties die er standaard op volgen.
Ik trek de hoogbegaafdheid van de TS ook niet in twijfel, maar iemand die claimt niet zelfingenomen te zijn en dan zonder ironische ondertoon zoiets post blijkt niet over een grote zelfkennis of reflecterend vermogen te beschikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Deze reactie onderstreept precies het probleem. Je reageert alleen op het aspect waar jouw IQ vaardigheden in uitblinken, maar op het tweede deel waar het juist gaat over EQ vaardigheden, reageer je weer helemaal niet.
Mant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:34:
[...]

Ik trek de hoogbegaafdheid van de TS ook niet in twijfel, maar iemand die claimt niet zelfingenomen te zijn en dan zonder ironische ondertoon zoiets post blijkt niet over een grote zelfkennis of reflecterend vermogen te beschikken.
Het is de vraag of iemand zoals TS dat begrijpt ;). Zelf ik las het ook anders en ik heb volgens mij niet (in die mate :p ) de problemen die TS beschrijft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

TS: iedereen zit fout behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"how to win friends and influence people” - boektip. Paar jaar mindfulness heeft me ook geholpen bij het sterren kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:43
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:33:
[...]

Als je een wat meer ervaren persoon hebt dan zou die wat meer sterren aan elkaar kunnen knopen. En hele goede jongens kunnen nog wat meer sterren zien. En ik zie ( bijna ) al die sterren, er veranderd 1 van die onderdelen dan kan binnen seconden alle voors en tegens visualiseren. IT is zo veranderlijk, en dat is al lastig genoeg voor de it-ers zelf, maar hoe moet in hemelsnaam een pz persoon dat kunnen beoordelen. Kunnen ze niet.
Behulpzaam bedoeld: Zou het ook kunnen zijn dat een groot deel van je probleem/uitdaging ligt in het feit dat je denkt dat jij bijna alle sterren ziet? Maar is dat ook zo? Je communicatiestijl wijst in elk geval op een toch wel eenzijdige manier van kijken naar complexe systemen, waarbij je vooral sterk lijkt te leunen op je eigen inzichten. Ook je visie op intelligentie en complexiteit lopen wel wat achter op recente visies en onderzoek hierover, ik zou daar eens wat studie naar doen, wellicht ontdek je meer intelligentie om je heen dan je eerder voor mogelijk hield.

Concreet zou ik je aanraden om eens met een communicatiedeskundige te gaan praten, of zo'n gesprek eens met iemand die je echt vertrouwd te simuleren als rollenspel. Iemand waarvan je weet dat hij/zij eerlijk naar je zal zijn én dat ook eerder gedaan heeft (geen ouders oid.) Veel succes toegewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
mindfulness heb ik geprobeerd, kon ik me niet echt in vinden.

Maar serieus, ik weet dat ik problemen heb en ga eens kijken of ik dat aan een of andere manier aan kan pakken. Taro had al wat goede tips en ik zit te denken aan wat coaching / psycholoog die hier wat ervaring in heeft.

Ik zou wel eens willen weten wat de andere jongens doen om hun hoofd leeg te maken of leeg te houden ?

Weet je waar ik serieus naar aan het kijken ben ? Utopia. En dan vooral om te leren hoe mensen die zo verschillend zijn met elkaar omgaan. Ik vind dat uitermate boeiend omdat ik het probeer te vertalen als ware het een groep IT-ers die samen moet werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat veel van de reageerders simpelweg niet snappen wat het inhoud om hoogbegaafd te zijn. Ik ben het zelf (misschien gelukkig) niet, maar ik heb wel ervaring als collega van. Je ziet de frustratie en onrust er gewoon vanaf stralen op kantoor. Voor zo'n iemand is het gewoon duidelijk, terwijl wij er even voor nodig hebben. En ja bij ons waren er ook collega's die daar minder mee om konden gaan, stukje jaloezie misschien.

Als je de posts van TS leest kan je van alles opmaken, maar dat zijn allemaal oordelen obv hele summiere informatie. Als ik alles van TS lees dan zie ik iemand die moeite heeft met het overbrengen van dingen zonder gelijk zelfingenomen te zijn. Dat is ook precies wat hij aangeeft lastig te vinden. In plaats van TS dus maar aan te vallen op dingen is het misschien ook een idee om te begrijp dat daar juist zijn probleem zit en hij er hulp bij zoekt hoe dingen aan te pakken. Ik denk dat TS daar graag beter in was geweest. Hij zegt letterlijk in z'n OP dat hij graag "normaal" over wil komen. Dat vind hij lastig, lukt hem niet soms, dus hem er hier op aanvallen heeft ook geen zin.

Voor TS: Ik denk dat het niet gek is hier eens met je huisarts over te kletsen, of misschien een POH. Wat je denk ik soms mist is het vermogen te begrijpen dat de wereld nu eenmaal niet perfect is. De Duitsers hebben hier een woord voor: weltschmerz. Een psychiater kan je er bij helpen te accepteren dat dit nu eenmaal de realiteit is en dat er maar zoveel is dat jij daar aan kan veranderen. Daardoor krijg je wat minder het gevoel dat alles in de soep loopt en krijg jij van jezelf wat meer de kans gewoon je werk te doen en je wat minder met de rest bezig te houden. De perfecte oplossing is gewoon niet altijd de meest realistische oplossing.

Ik zou je niet zo richting op het solliciteren en eerst eens proberen om beter te leren om te gaan met deze strubbelingen in het dagelijks leven. Zodra jij meer accepteert dat je nou eenmaal niet alles kan oplossen (ook al heb jij de oplossing in je hoofd) en jij je daar minder aan stoort, dan gaat het solliciteren ook een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg m’n hoofd, zeker een seconde of tien, leeg door meditatie / mindfulness. Peter Spelbos in Haarlem. Schopenhauer is ook interessant, volgens hem is het leven domweg een doffe ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 20:38
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:55:
Ik krijg m’n hoofd, zeker een seconde of tien, leeg door meditatie / mindfulness. Peter Spelbos in Haarlem. Schopenhauer is ook interessant, volgens hem is het leven domweg een doffe ellende ;)
Gelukkig ervaar ik dat totaal niet zo :9. Lijkt mij niet fijn om zo te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Ik weet niet of dat voor anderen ook zo is, maar ik ken dus geen leeg hoofd. Iedere seconde gaan er 10-tallen gedachten door mijn hoofd en dat begint al wanneer ik ga tandenpoetsen 's ochtends. Dan ben ik al allerlei technische oplossingen aan het bedenken. Dat gaat de hele dag door.
Slapen kan ik ook niet zomaar, ik moet wat domme dingen doen voordat ik slaap val, zodat mijn hersenen niet meer zo actief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 10:12
Afgezien van dat het verhaal zelfingenomen overkomt, kan ik mij ergens vinden in de problemen van ts. Ik heb zelf ook een goed stel hersenen, toen ik de zorg begon liep ik daar ook hard tegenaan (ben geen it'er, sta gewoon op de vloer). Ik zag de problemen en de oplossingen en nam geen blad voor mijn mond. Het ding met zorg is, is dat je met mensen werkt. Het was al gauw zo dat ik de directeur werd genoemd en dat ik hautain zou zijn. Achteraf snap ik waarom. Omgang met mensen leert je goed waarom je niet kan communiceren zoals je doet. Inlevingsvermogen is toen behoorlijk geactiveerd. De sleutel zit hem echt in hoe je zaken brengt. En vind iets waarin je je niet verveelt.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Mij komt het over dat je weinig geduld hebt met mensen. Je moet mensen de tijd geven om je te leren kennen en om aan je te wennen.

Communicatie is daarvoor heel belangrijk, andere mensen kunnen je gedachten niet lezen. Als je twijfelt of dat ze je kunnen volgen of begrijpen dan moet je uitgebreider en langzamer uitleggen wat je bedoelt.

Niet: drie kernwoorden uitspreken en dan veronderstellen dat men de rest wel zelf kunnen aanvullen.

Maar: beginnen bij het begin, stap voor stap, niet teveel informatie in 1 keer. Als je merkt dat sommige mensen het snel oppikken dan kan je altijd nog gemakkelijk het tempo opvoeren. Omgekeerd is veel moeilijker want als je bij iemand frustraties opwekt dan heb je eigenlijk al verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Randleman schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:57:
[...]

Gelukkig ervaar ik dat totaal niet zo :9. Lijkt mij niet fijn om zo te leven.
Schopenhauer was een genie en een zuurpruim. “Bespiegelingen over levenswijsheid” is een goed te lezen boek (itt tot zijn andere werken) Hij vind heel de wereld - terecht ;) - dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:52:
Maar serieus, ik weet dat ik problemen heb en ga eens kijken of ik dat aan een of andere manier aan kan pakken. Taro had al wat goede tips en ik zit te denken aan wat coaching / psycholoog die hier wat ervaring in heeft.
Ik ben wel benieuwd naar wat voor jou gewerkt heeft en hoe jouw ervaringen daarin zijn. Weet niet of je dat zou willen doen, maar zou het wel fijn vinden als je ons op de hoogte houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik slaap, na jaren meditatie en mindfulness ;), vrij makkelijk. Oefening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdrone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 12:10
Utopia van SBS6???!!!.............serieus?..........dus dat vind jij een goede omgeving voor jezelf, of een goed beeld van de wereld zoals hij voor jouw zou moeten zijn.
Oke??!!

Maar inderdaad een psycholoog met wat kennis van zaken op het vlak van Hoog IQ maar laag EQ zal je zeker niet misstaan.

Ik zeg niet dat er iets mis met je is, ieder brein is anders gewired zeg maar.
Maar probeer aan je ondertoon en openheid richting andere te werken.
Deze is nogal beperkt en gesloten, jij ziet alleen wat jij wil of kan zien.
En dit maakt je zoals je je hier presenteert arrogant, a-communicatief en narcistisch.
Wil niet zeggen dat je zo bent maar de indruk wek je.

En dat is geen onbegrip, maar het beeld wat JIJ nu hier neerzet.
Zo zie ik jouw doordat jij je zo presenteert hier.

Je teksten hier spreken elkaar heel erg tegen, en doen mij vermoeden dat je ook met jezelf erg aan het vechten ben over hoe wat en waarom.
Zoals andere het ook al aangeven, je wijst voornamelijk naar de buitenwereld alszijnde dat die je niet begrijpen......maar dan praat je weer over iemand op een hele neerkijkende toon .....en dat ligt toch echt aan jezelf.

We hebben iedereen nodig in de maatschappij, en iedereen is anders.........we hebben putjesvegers nodig en of stratenmakers, piloten en verpleegkundigen......iedereen is goed in wij hij of zij het fijnst vind en getrained is.
Kijk niet op deze mensen neer omdat ze niet op jouw golflengte zitten, of omdat zij jouw niet begrijpen.
Draai het om en probeer hun te begrijpen. Probeer vanuit hun vlak te kijken en te zien waar zij goed in zijn.

De wereld is niet zwart/wit, maar volledig gekleurd door alle facetten op allerlei vlakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 18:30
Louis van Gaal wist met een groep middelmatige voetballers tegen alle verwachtingen in om toch de halve finale te bereiken. Dat heeft hij vast niet gedaan door op hun af te geven hoe middelmatig ze wel niet waren, maar eerder door hun sterke kanten te gebruiken (iedereen heeft sterke kanten, ook al heeft de omgeving alleen maar oog voor de zwakke)

Daarentegen zijn we in de groepsfases van eerdere EK/WK's eruit gespeeld, ook al hadden we een sterren-team.

Als TS vind dat 90% van de IT-ers slecht is (zijn ze echt slecht of voldoen ze niet aan het elitaire verwachtingspatroon van iemand die super intelligent is), dan mag hij dat vinden, maar het veranderd niets aan het feit dat hij toch moet samenwerken met die 90% en als hij dat op een constructieve manier doet dan kunnen die 90% aan slechte IT-ers hem waarschijnlijk wel verassen met geniale ideëen.

.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:00:
Ik weet niet of dat voor anderen ook zo is, maar ik ken dus geen leeg hoofd. Iedere seconde gaan er 10-tallen gedachten door mijn hoofd en dat begint al wanneer ik ga tandenpoetsen 's ochtends. Dan ben ik al allerlei technische oplossingen aan het bedenken. Dat gaat de hele dag door.
Slapen kan ik ook niet zomaar, ik moet wat domme dingen doen voordat ik slaap val, zodat mijn hersenen niet meer zo actief zijn.
Ik herken dat.
Volgens mij is je hoofd leegmaken niet haalbaar, misschien proberen controle te krijgen over je gedachten wel, dat kan je wel trainen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Laatst online: 11-09 10:38
Weet je waar ik serieus naar aan het kijken ben ? Utopia. En dan vooral om te leren hoe mensen die zo verschillend zijn met elkaar omgaan. Ik vind dat uitermate boeiend omdat ik het probeer te vertalen als ware het een groep IT-ers die samen moet werken.
Echt waar? Utopia?
Of bedoel je het in de zin van een mooi voorbeeld hoe het niet moet?

Er is daar werkelijk iedere dag wel iemand die zonder echte aanleiding uit zijn of haar slof schiet of er zogenaamd klaar mee is, maar er vervolgens niet naar handelt. Gaat helemaal nergens over.

Als de IT afdeling waar ik werk zo zou functioneren als Utopia, dan zou ik er vandaag nog vertrekken.
Nou ja, maandag dan, het is nu weekend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Zeker herkenbaar.

Pas op. In dit goed bedoelde advies zitten wat aannames :p

Het helpt echter om deze gedachten te sturen naar de zaken waar je nog niet goed in bent. Ga dus eens nadenken over sociale situaties die minder handig verliepen en wat je had kunnen proberen om het anders te laten verlopen. Ga dat vervolgens proberen. Dan heb je voor het tandenpoetsen weer iets om over na te denken voordat je de dag in gaat en bestaan die gedachten niet louter uit IT :)

Heb je weer wat dingen bedacht waarmee je kan oefenen, oefen dat dan ook. Wees ook eerlijk naar collega's dat je ermee aan het oefenen bent. De meesten hebben daar echt begrip voor en zullen je idealiter ook feedback geven als je er zelf niet om vraagt. Als dat niet zelf lukt, dan met een coach.

Het helpt niet alleen uitdagingen te vinden in technische systemen, maar ook in sociale systemen. Als je je gedachten die richting op kan laten gaan en merkt dat dingen concreet effect sorteren, dan zal het vanzelf soepeler en als meer vanzelf gaan voelen, want de beloning is dat mensen je meer gaan waarderen als collega.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-11-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Schnupperpuppe schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:11:
[...]

Echt waar? Utopia?
Of bedoel je het in de zin van een mooi voorbeeld hoe het niet moet?

Er is daar werkelijk iedere dag wel iemand die zonder echte aanleiding uit zijn of haar slof schiet of er zogenaamd klaar mee is, maar er vervolgens niet naar handelt. Gaat helemaal nergens over.

Als de IT afdeling waar ik werk zo zou functioneren als Utopia, dan zou ik er vandaag nog vertrekken.
Nou ja, maandag dan, het is nu weekend ;)
Serieus ja. Domme tv kan ik heerlijk mijn hoofd leegmaken.
Maar ik kijk naar het democratische stuk, samenwerking en of en hoe ze iets van de grond krijgen. Die ruzies interesseren mij niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mindfulness heb ik geprobeerd, kon ik me niet echt in vinden.

Ik zou wel eens willen weten wat de andere jongens doen om hun hoofd leeg te maken of leeg te houden ?

Mijn hoofd is nooit leeg, als ik een film kijk heb ik ondertussen al 3 nieuwe ideeën bedacht, 2 problemen in huis opgelost, 4 op mijn werk opgelost en over 33 andere dingen nagedacht. Dat is dus ook de reden dat ik geen boeken kan lezen :)

Wat erg goed werkt: Koop een klein zakformaat boekje met een klein pennetje (ooit gekregen bij een Timemanagement cursus), neem die de hele dag mee. Alles waar je aan denkt schrijf je gewoon op. Ook als je 's nachts wakker ligt of wakker wordt, direct opschrijven. Daarnaast is Google Keep op mijn telefoon mijn externe geheugen. Daar staan wel >300 dingen in die ik ooit nog moet doen, tegen anderen moet zeggen als daar de tijd rijp voor is, of die ik gewoon moet onthouden. En dan moet je dus geen stress krijgen van die grote lijst, maar gewoon af en toe iets gaan oppakken en afvinken.

Door daar gestructureerd mee om te gaan kan je dingen op de juiste momenten ter sprake brengen en niet direct. Verder houd je je korte termijn geheugen hierdoor leeg, waardoor je andere zaken makkelijker kunt onthouden, maar, ook tijdens gesprekken geestelijk de ruimte hebt om andere dingen even los te kunnen laten.

Verder moet je kijken of je iets met deze kennis kunt doen. Misschien moet je consultant worden op een bepaald vlak. Dan kan je vertellen hoe je iets ziet, zonder dat mensen je als betweter zien.

Daarnaast: Zorg dat je de juiste mensen om je heen verzamelt die je begrijpen. Ik heb de afgelopen 15 jaar bij 2 verschillende banen zelf mijn teams/afdelingen mogen "inrichten" en mensen aangenomen die ongeveer dezelfde eigenschappen hebben. We begrijpen elkaar, denken even snel en zij remmen mij dus niet af, sterker nog, wij gaan daardoor samen enorm snel tov anderen. In het verleden had ik vaak het gevoel dat collega's bij mij achterop mijn bagagedrager zaten, met de voeten op de grond om mij af te remmen. Daar werd ik moedeloos van. In je eentje ga je sneller, maar samen kom je verder :)

En benader zaken positief ipv negatief. Hoe kan je iemand helpen om verder te komen, in plaats van boos te worden op mensen die iets (nog) niet begrijpen. En steek voornamelijk energie in mensen om je heen die vooruit willen komen, de mensen met een growth mindset ipv een fixed mindset. Je kunt niet iedereen om je heen bewegen om te gaan veranderen, in sommige mensen zit dit wel, in anderen niet, en dat is geen bewuste keuze, dat heb je gewoon als feit te accepteren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:21:
[...]

Maar ik kijk naar het democratische stuk, samenwerking en of en hoe ze iets van de grond krijgen. Die ruzies interesseren mij niet.
  • Ruzies: CHECK
  • Asociaal gedrag: CHECK
  • Samenwerking: FAIL
  • Iets van de grond krijgen: FAIL
  • Democratie: niet relevant. Het bedrijfsleven is ook niet democratisch.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Man man man, deze komt bij mij echt in de top 5 kromme tenen topics van het jaar. Alsof al je interacties, functioneren en falen daarvan enkel samenhangen met hoogbegaafdheid.

Hoogbegaafdheid is niet je persoonlijkheid noch een excuus om je niet aan te hoeven passen (helaas soms)

[ Voor 23% gewijzigd door -36- op 17-11-2018 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
-36- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:28:
Man man man, deze komt bij mij echt in de top 5 kromme tenen topics van het jaar. Alsof al je interacties, functioneren en falen daarvan enkel samenhangen met hoogbegaafdheid.
Niet per definitie, nee.
Maar voor TS blijkbaar wel. Wat is daar tenenkrommend aan?
Het is een combinatie die wel vaker voorkomt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Omdat als jij je hoogbegaafdheid aanwendt om een slachtofferrol aan te nemen het altijd de grote boze buitenwereld blijft die fout is en je dus geen steek verder komt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
-36- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:35:
Omdat als jij je hoogbegaafdheid aanwendt om een slachtofferrol aan te nemen het altijd de grote boze buitenwereld blijft die fout is en je dus geen steek verder komt
Ik denk dat er vandaag wel een nieuwe wereld voor de TS is opengegaan. Gelukkig nu "al" en niet pas over tig jaar.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
-36- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:35:
Wat een merkwaardige conclusie.
TS erkent dat hij een probleem heeft en zoekt hier naar oorzaken en oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:21:
[...]

Herkenbaar, hier kijk ik elke avond een film of serie, enige manier om de radartjes stil te zetten.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:43:
k heb wel een lastigheidje te pakken in mijn loopbaan. Ik zit aan de technische / infra kant van de ICT en ben hoogbegaafd.
Nou zou je zeggen: dat is geweldig en soms is dat ook het geval. Ik zie in een seconde alles voor mij, en kan daarmee complete infra's bedenken en ook de personen daarop inpassen. Er is mij afgelopen jaren ook honderden keren gevraagd om de boel op te lossen voor de grote consultancy bedrijven. Paar minuten kijken en ik weet wat eraan scheelt.
Dat doe ik naast mijn huidige baan ( ook ICT ). Maar ik wil niet bij die bedrijven werken. Dan wordt ik weer maanden bij klant x en daarna y neergezet wat ik niet wil.

Nu heb ik serieus problemen om een andere baan te vinden. Hoe vaak ik al niet op een gesprek ben geweest en daar zit dan zo'n miepje van pz met manager IT en dan hebben ze werkelijk geen idee wat ze met mij aan moeten. Alsof ze mij niet kunnen pijlen. Soms heb ik technische gesprekken met hun beste IT-ers en dan blijkt binnen ook maar 2 vragen dat die personen amper wat van IT af weten. Het lelijke van mij is dat, in mijn ogen, 85 tot 90% van de IT-ers gewoon ronduit slecht zijn en amper functioneren. Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.

Uiteraard probeer ik altijd zo normaal mogelijk over te komen en zeg daarom een hoop zaken niet.
Ik heb in het verleden een paar keer, voor de grap, gesolliciteerd bij bedrijven waar ik al hun netwerk deed. Anoniem uit naam van de consultancy bedrijven, dus dat wisten ze niet en uiteraard zei ik dat ook niet. Ik wist meer van hun eigen netwerk en systemen dan zij zelf, maar aangenomen wordt ik niet.

Het is dus erg lastig voor mij om een passende baan te vinden.
Bij de consultancy bedrijven die mijn werk kennen en mij op hulp vragen, is dat geen probleem, maar bij nieuwe bedrijven is dat wel een dingetje.

Ook lastig voor mij is, dat het lijkt alsof ik de enige ben die een klein beetje doorheeft hoe ICT afdelingen en infra horen te werken.
Ik had laatst een gesprek met de technisch architect van een bedrijf dat ICT voor zorg en ziekenhuizen adviseert en binnen centime kom er ik erachter dat die zogenaamde architect zo verschrikkelijk slecht is dat het gewoon triest is voor de instellingen die hij adviseert.
Gisteren kreeg ik, weer een afwijzing, daar onwetende pa miep het mailtje: Dat ik te weinig kennis zou hebben. Dan heb ik serieus de neiging om terug te mailen: zet alle IT-ers die je hebt maar tegenover me, dan zullen we eens zien wie er geen kennis heeft.

Ik heb serieus al zitten denken of ik de complete IT moet laten voor dat het is, maar ik moet ook mijn gezin onderhouden.
Misschien iets in adviseurs rol, ik weet het niet.

Zijn er anderen die in hetzelfde schuitje zitten als ik ?
Verwoorden en schrijven is trouwens niet mijn sterkste kant ;)
Het lijkt mij dat je een probleem hebt jezelf te uiten in gedrag en communicatie. Je kunt niet denken als miepje dit en kneusje zo. Met je gedrag werk je mensen tegen je in het harnas, en kom je nergens aan de bak. Probeer jezelf beter te verkopen, en ga daarmee aan de slag. Indien je niet van hot naar her wilt, en geen vaste baan wilt bij één bedrijf, zou ik zelfstandig te werk gaan als ZZP'er. maar zorg eerst dat je je beter verkoopt- lees werk aan je prestatie en communicatie-, ik denk dat je daar verder mee komt. Nu wordt je als snel als 'Henkie Betweter' weggezet. Succes ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 18:07
Het topic dwaalt een beetje af en krijg de indruk dat een hoop mensen zich nu aangevallen voelen en vinden dat TS zich aan het aanstellen is/gelijk geven of een combinatie van beiden. Ik zou zeggen loop een huisartsenpost binnen, ga een gesprek aan en wordt doorgestuurd naar een therapeut. Die kan je vervolgens verwijzen naar betere hulp of helpt je met je huidige situatie.

Je bent hier op zoek naar antwoorden die je niet zult krijgen, ik acht de kans zeer groot dat een ervaren psycholoog hierop actief is. Mocht dat bij toeval wel zo zijn dan stel ik voor dat hij je een berichtje persoonlijk stuurt en dit topic maar laat voor wat het nu is.

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Op het moment dat je aan een ander baan gaat beginnen dan begin je eigenlijk weer met 0 reputatiepunten. Dan is het in het begin even slikken. Op het moment dat je de credits hebt, dan pas kan je impact maken.

Zelf werk ik enkele jaren als consultant waarbij ik weer terecht kom bij verschillende bedrijven en dan zie je telkens bij ieder bedrijf identieke problemen waarbij dezelfde foute beslissingen worden gemaakt. Dan zit ik weer met een "I told you so" moment. Pas enkele maanden later wanneer ze ik mijzelf een beetje heb bewezen dan merk ik wel dat er meer geluisterd wordt naar mijn oplossingen.

Ik heb ook gewerkt met collega's met veel vakkennis maar die minder vriendelijk waren. Het was altijd vervelend om aan die personen wat te vragen of in discussie mee te gaan omdat je er dan nooit uitkomt. Elkaar proberen te overtuigen en uitkomen op consensus.

Bedrijven willen ook sneller iemand aannemen met minder vakkennis maar goed met mensen kan opschieten dan andersom. Het is immers ook makkelijker om iemand vakkennis aan te leren dan communicatieskills of normen en waaren bij te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Schnupperpuppe schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:38:
[...]

Wat een merkwaardige conclusie.
TS erkent dat hij een probleem heeft en zoekt hier naar oorzaken en oplossingen.
OK, als ts daadwerkelijk op zoek is naar oplossingen juich ik dat toe en zou ik zeggen kijk is naar je manier van communicatie en interactie al dan niet onder begeleiding van een pro. Maar de hele ts leest als iemand met een superioriteits gevoel die zich door zijn omgeving miskend vind. De oorzaak van het probleem bij de rest van de wereld leggen is iig een doodlopende weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
-36- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:54:
[...]
OK, als ts daadwerkelijk op zoek is naar oplossingen juich ik dat toe en zou ik zeggen kijk is naar je manier van communicatie en interactie al dan niet onder begeleiding van een pro. Maar de hele ts leest als iemand met een superioriteit gevoel die zich door zijn omgeving miskend vind. Het probleem bij de rest van de wereld leggen is iig een doodlopende weg.
Er is nog hoop :-)
Anders had TS zich hier niet gemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wederom, ga eens een afspraak maken met de huisarts voor mogelijke doorverwijzing naar een psycholoog.

Mijn hoofd is ook nooit leeg. Ik heb ADD en Autisme en dat is niet mogelijk, tenzij ik medicatie/drugs slik. Dat doe ik dan liever niet te vaak. Daarnaast ben ik zelf ook hoogbegaafd... en ik herken een hoop van jouw strubbelingen in dit topic. Wellicht heb je die aandoeningen niet, maar die psycholoog kan je heel veel handvatten bieden om met dit soort dingen om te gaan. Dus het gaat het sowieso waard zijn om eens met een te spreken. Ook voor je sociale ontwikkeling.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

weszz schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:44:
Het topic dwaalt een beetje af en krijg de indruk dat een hoop mensen zich nu aangevallen voelen en vinden dat TS zich aan het aanstellen is/gelijk geven of een combinatie van beiden. Ik zou zeggen loop een huisartsenpost binnen, ga een gesprek aan en wordt doorgestuurd naar een therapeut. Die kan je vervolgens verwijzen naar betere hulp of helpt je met je huidige situatie.

Je bent hier op zoek naar antwoorden die je niet zult krijgen, ik acht de kans zeer groot dat een ervaren psycholoog hierop actief is. Mocht dat bij toeval wel zo zijn dan stel ik voor dat hij je een berichtje persoonlijk stuurt en dit topic maar laat voor wat het nu is.
Ik ben via de huisarts nooit ergens terecht gekomen waar ik iets aan had, dus het is wel een beetje geluk hebben, dat had ik bij een vorige werkgever dan weer wel via HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
misschien heb je ook last van ADD of ADHD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

migchiell schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:12:

Uit de IT stappen zal je probleem niet oplossen omdat je in elke omgeving de slimste zult zijn.
Dit is natuurlijk onzin. Hoogbegaafdheid betekent niet dat je op elk vlak zal excelleren, en dit topic is daar zelfs het bewijs van, aangezien de topic-starter blijkbaar een ietwat gebrekkig zelfinzicht heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:17:
Toch zou dat best kunnen, zo uitzonderlijk is hoogbegaafd zijn ook weer niet, 2.1% van de bevolking, maar onder de werkende is het percentage natuurlijk hoger dan onder niet werkenden. Met een gemiddeld salaris van 100K (maar 0.5% van alle huishoudens heeft een inkomen van meer dan 100K) vind ik het niet heel onwaarschijnlijk, daarnaast zie je soms sollicitatie vragen van google langs komen op YouTube, zeker de helft daarvan zou ik niet kunnen beantwoorden.
Er staan ook video's op youtube van de Google kantoren van binnen, compleet met glijbaan in de restaurants. Het is een totale freakshow wat daar rondloopt. Ik denk dat een aantal mensen, ook in mijn andere posts in dit topic, het sarcasme missen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Het is niet de bedoeling dat je de vragen van Google exact beantwoord, het gaat om hoe je naar je antwoord toe redeneert...
Bron schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:00:
Hoe kom je er sowieso achter of je hoogbegaafd bent of niet?
Puur omdat je zelf slimmer denkt te zijn dan een ander?
Of is er een legitieme test om dit aan te tonen?
IQ- en andere capaciteitstesten afgenomen door een erkend instituut. Daarmee worden diverse capaciteiten getest, zoals ruimtelijk inzicht, woordenschat, figurenreeksen (logisch redeneren), etc. Daar komen scores uit, en als je dan boven bepaalde scores komt, dan kan je als hoogbegaafd worden beschouwd.

Denken dat je slimmer bent dan iedereen en dat overal rondbazuinen is meestal eerder een teken dat je niet zo slim bent als je denkt te zijn. ;)
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:32:
[...]

Ik zou daar een derde categorie tussen zetten, hoogbegaafd met manco's die volgens mij ook erg groot is. Combineer het met narcisme, ADD of autisme en de voordelen zijn op zijn minst grotendeels teniet gedaan.
Je moet eens de beschrijving van hoogfunctionerend autisme naast die van hoogbegaafdheid zoals geponeerd door organisaties als Mensa zetten. Dat is best lachen, want het komt grotendeels overeen (behalve dat sommige leden van Mensa compleet over de zeik gaan als je ze een "autist" durft te noemen... 8)7 ).

[ Voor 34% gewijzigd door Amphiebietje op 17-11-2018 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Amphiebietje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:37:
Je moet eens de beschrijving van hoogfunctionerend autisme naast die van hoogbegaafdheid zoals geponeerd door organisaties als Mensa zetten. Dat is best lachen, want het komt grotendeels overeen (behalve dat sommige leden van Mensa compleet over de zeik gaan als je ze een "autist" durft te noemen... 8)7 ).
Als iemand lid meent te moeten worden van zo'n club als Mensa, dan denk ik altijd bij mezelf: waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Schnupperpuppe schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:53:
[...]

Als iemand lid meent te moeten worden van zo'n club als Mensa, dan denk ik altijd bij mezelf: waarom?
Een argument dat vaak wordt genoemd (en dat tot op zekere hoogte ook correct is), is dat men dan mensen ontmoet met wie op hetzelfde denkniveau te sparren is. Waar het fout gaat, is als daar het argument dat anderen minderwaardig zijn (want minder intelligent*) aan wordt gekoppeld.

* Maar ja, wat is intelligentie? Ik ken zat mensen die geen hoge opleiding hebben gehad maar logischere dingen zeggen dan veel mensen met een PhD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palexander
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-09 11:14
Mrjraider schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:13:
Iemand die ergens hoogbegaafd in is, is ergens ook een stuk lager begaafd. Iemand die dus onwijs goed kan analyseren, goed het overzicht heeft en goed kan aansturen mist in deze situatie de juiste bewoordingen hiervoor en weet zich geen juiste houding aan te nemen. Dit lijken aspecten van sociaal net wat minder begaafd.
Onzin, er is geen verband aangetoond tussen EQ en IQ. Dit is een vooroordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
Amphiebietje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:57:
[...]
Een argument dat vaak wordt genoemd (en dat tot op zekere hoogte ook correct is), is dat men dan mensen ontmoet met wie op hetzelfde denkniveau te sparren is.
Dat op zich is nog wel te begrijpen, met een beetje goede wil.
Maar dat je 'denkniveau' door een ballotage-commissie moet worden vastgesteld, met keiharde grenzen, dat geeft dan wel weer te 'denken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Schnupperpuppe schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:04:
[...]

Dat op zich is nog wel te begrijpen, met een beetje goede wil.
Maar dat je 'denkniveau' door een ballotage-commissie moet worden vastgesteld, met keiharde grenzen, dat geeft dan wel weer te 'denken'.
Sommige mensen hebben nu eenmaal sterker de behoefte dan anderen om tot een "groep" te behoren. Sommigen vinden een elitair gezelschap dan een goede keus (zie ook allerlei commissies, raden, Vrijmetselaars, etc.).

Persoonlijk interesseert dat me niet zo erg, en zelfs al zou ik in principe tot Mensa kunnen toetreden, is exact wat jij benoemt de reden dat ik het niet zou doen (plus de toegangstoets, moet je voor werken en ik ben lui :') ).
En het is gewoon veels te leuk ze op stang te jagen met "Hee, die beschrijving van jullie klinkt wel heel erg als mijn autisme-diagnose..." oOo

Verder zou ik nooit langs die commissie komen, ben veels te flippant, zoals de Engelsen dat noemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Welke commissie? Ik weet dat in het algemeen, maar ook op Tweakers (gezien elk vorige topic waar Mensa tevoorschijn kwam) het heel populair is om Mensa te bashen. Want hoe hebben mensen het lef om boven het maaiveld uit te steken in Nederland. Maar kom op zeg, moeten we dan echt zulke feitelijke onzin erbij halen?

Je hoeft niet langs een commissie om lid te worden van Mensa. Je moet een IQ hebben boven een bepaald niveau. Op welke manier je dat bewijst mag je helemaal zelf weten, goedkoopste methode normaal gesproken is het via hun eigen test te doen, maar je mag ook gewoon het via elke erkende methode doen (en nee, die test die op Facebook gedeeld werd is geen erkende methode). En waarom keiharde grensen? Omdat je de grens ergens moet zetten.

En nee, hoewel ik wel aantal keren bij hun langs ben geweest (jaren geleden), ben ik zelf geen Mensa lid. Ook verder geen interesse in. Maar het zijn gewoon redelijk normale mensen die daar wel lid van zijn, en die met elkaar kunnen praten over problemen waar veel hoogbegaafden tegen aan lopen. Dat en met gelijkgestemden van alles doen. Het idee dat je Mensa zou kunnen omschrijven als een elitair gezelschap is lachwekkend. (IIG hetgeen waar ik bij ben geweest leek daar echt niet op. En leden zijn van IT'ers tot aan postbodes).
Vertel, wat geeft dat te denken? Even los van dat het gewoon via een IQ test gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 17-11-2018 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Programma's zoals dat worden juist gemaakt om zo veel mogelijk problemen te creëren tussen mensen onderling. Neem wat flink grote ego's en mensen met een grote mond, geef ze zo veel mogelijk problemen en het wordt een zooitje. Het doel van zo'n programma is juist dat mensen niet goed met elkaar samen zullen gaan werken, wat actie geeft. Persoonlijk vind ik zulke programma's helemaal niets. Als de mensen daar goed met elkaar zouden samenwerken was het programma saai en zou niemand kijken. Zulke programma's waar er helaas nog wel meer van zijn laten juist zien hoe het niet moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mant
  • Niet online
Viper® schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:29:
Heel slim zijn lijkt mij op zich niet zo'n probleem. Wat wel lastig is om dit te communiceren op zo'n manier dat je niemand tegen het zere been schopt, zowel sociaal als bedrijftechnisch.

Je kan niet zomaar ergens binnenlopen en zeggen dat alles kut is en niemand zijn werk goed doet. Dan is je hele basis voor veranderingsmanagement ondermijnd. Niemand zal naar je luisteren en je tegenwerken en uiteindelijk lig jij er vaak uit, waarom, omdat je de minderheid bent.
Ik denk dat de meeste mensen liever omgaan met iemand die 'net zo dom is'.

"Ignorance is bliss"

Ik denk zelf dat er best waarheid in zit, hoe dommer je bent hoe vrolijker je bent.

Ooit een stuk gelezen over een hoogd begaafde jongen, zelfmoord op 14 jaar. Iq 178.
Denk zelf dat het behoorlijk lastig leven is als je een stuk slimmer bent dan de rest en weinig tot geen rust in je hoofd hebt, niet kan genieten van het leven zoals sommige anderen dit doen of kunnen.

https://www.reddit.com/r/...a_geniushad_an_iq_of_178/
https://www.cbsnews.com/n...odigy-14-commits-suicide/
Als je het stuk over zijn leven en dat van zijn ouders op de The New Yorker leest, krijg je een heel ander beeld.

https://www.newyorker.com/magazine/2006/01/16/prairie-fire

Zijn IQ zal niet geholpen hebben, maar de omstandigheden waarin de ouders hem hebben proberen op te voeden lijken in mijn ogen een sterkere correlatie te hebben met zijn zelfmoord. In het gelinkte artikel staat ook ergens dat er geen verband is tussen hoogbegaafdheid en zelfmoord.

Misschien was/ben ik tot vandaag nogal onwetend maar naar aanleiding van dit topic heb ik wel wat vragen: Heel de "air" die om hoogbegaafdheid hangt is wel een beetje wazig. Is het iets negatiefs om intelligenter te zijn als je eenmaal volwassen (bij kinderen snap ik het wel) bent?
Stel ik heb een IQ van 115, dan kan ik toch prima een betekenisvol gesprek met iemand hebben die een IQ van 85 heeft?
Hoe is dat wezenlijk anders dan een IQ van 130+ hebben en met iemand een gesprek hebben die op de mediaan scoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:41:
[...]

Als je het stuk over zijn leven en dat van zijn ouders op de The New Yorker leest, krijg je een heel ander beeld.

Zijn IQ zal niet geholpen hebben, maar de omstandigheden waarin de ouders hem hebben proberen op te voeden lijken in mijn ogen een sterkere correlatie te hebben met zijn zelfmoord. In het gelinkte artikel staat ook ergens dat er geen verband is tussen hoogbegaafdheid en zelfmoord.

Misschien was/ben ik tot vandaag nogal onwetend maar naar aanleiding van dit topic heb ik wel wat vragen: Heel de "air" die om hoogbegaafdheid hangt is wel een beetje wazig. Is het iets negatiefs om intelligenter te zijn als je eenmaal volwassen (bij kinderen snap ik het wel) bent?
Stel ik heb een IQ van 115, dan kan ik toch prima een betekenisvol gesprek met iemand hebben die een IQ van 85 heeft?
Hoe is dat wezenlijk anders dan een IQ van 130+ hebben en met iemand een gesprek hebben die op de mediaan scoort?
Interessant stuk. Afgezien van het IQ zal opvoeding en milieu waarin je opvoedt mogelijk wel invloed hebben op je leven en ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Het hoeft niet anders te zijn, als de 'slimmere' persoon zich kan aanpassen aan zijn gesprekspartner. Wat vooral bij kinderen opvalt is dat het hoogbegaafde kind op hoog niveau met volwassenen kan communiceren op hun niveau... maar bij leeftijdsgenoten blijft hangen in de complexe zinsconstructies die volwassenen gebruiken, of op onderwerpen blijft hangen die leeftijdsgenoten waarschijnlijk totaal niet boeien zoals politiek of hogere wetenschap... daardoor gaat het lastiger om te communiceren met gelijkgestemden.

Op zich hoeft dit als volwassene geen probleem te geven, zolang het bewustzijn er is. Ik communiceer net zo makkelijk met een kind, een oud-collega die mentaal altijd een 12 jarige zal blijven, een nieuwe collega die hoogopgeleid is of een random genie. Je moet je alleen aanpassen aan je gesprekspartner en dat heb ik heel erg moeten leren. Als kind liep ik constant tegen muren aan omdat ik anderen niet begreep en zij mij niet. Inmiddels heb ik enorm veel geleerd waardoor dit nu een stuk makkelijker gaat, behalve dat ik op werk nog wel eens te horen krijg dat ik nog wel eens te veel in technische zaken wil spreken terwijl de architecten alleen globaal iets willen weten. Dus uitgeleerd ben ik nog zeker niet, maar wel erg op de goede weg. Met de juiste begeleiding zou de TS dit ook moeten kunnen leren, waardoor hij minder neerbuigend over zal komen als hij dingen post op fora als deze en bij sollicitaties.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Aii. Hoogbegaafdheid en IQ is een moeilijk, hoor. Ik heb de diagnose Autisme. Heb dus ook een IQ test gedaan. Deze is eigenlijk gemaakt voor neurotypen. Komt er op neer dat ik met bepaalde testen 130+ scoor, maar bij andere testen, zoals hoofdrekenen scoor ik beduidend veel lager. De zogeheten V/P-kloof. (Ook mijn tinnitus speelt een rol, maar dat terzijde.)

Betreft OP: Ik denk dat het meer een gevoel is van boven de mensen staan. Superieur voelen tegenover de anderen, waarbij er dus bepaalde dingen gebeuren zoals men jou een narcist vind, enzovoort. Het is de truc om je in de buitenwereld dommig te maken en meelevend te zijn, en binnenhuis/familie, enz gewoon jezelf te zijn. Hoogbegaafheid / Autisme kan een vloek zijn, maar er valt mee te leven. Wel je eigen grenzen aan blijven geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 17:35
Hilarisch hoe erg mensen hier op hun tenen zijn getrapt.

Een paar onsamenhangende opmerkingen:
  • Je overschat jezelf om je ego in stand te houden.
    Run je eigen cloud infra bedrijf. Een variant van Amazon webservices. Daarnaast heb je de illusie over schuttingen te kunnen kijken zonder de impact daarvan te zien.
  • Door de vergrijzing krijg je niet de kans om je talenten te uiten: teveel senioren, teveel lagen, teveel vergaderen. Of word je door leeftijdsgenoten ook terecht op zaken gewezen?
  • Wat mij betreft worden mensen na hun 25'ste ieder jaar een tandje dommer - en ik ben al een stukje ouder dat dat. Dit is wetenschappelijk aangetoond. De creativiteit van een veertiger is kleiner, idem aan het lerend vermogen en het gaat allemaal een stukje langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:44
Amphiebietje schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:26:
[...]

Dit is natuurlijk onzin. Hoogbegaafdheid betekent niet dat je op elk vlak zal excelleren, en dit topic is daar zelfs het bewijs van, aangezien de topic-starter blijkbaar een ietwat gebrekkig zelfinzicht heeft. ;)
Dat zeg ik ook niet. Maar als je hoogbegaafd bent zul je wel in vrijwel elke omgeving de meest intelligente zijn, simpelweg omdat er nu eenmaal heel weinig mensen zijn met een IQ > 130.

Wat ik bedoel is dat de problemen die TS ervaart niet opgelost worden door in een andere sector te gaan werken, die problemen zullen gewoon meeverhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Harm_H schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:15:
• Wat mij betreft worden mensen na hun 25'ste ieder jaar een tandje dommer - en ik ben al een stukje ouder dat dat. Dit is wetenschappelijk aangetoond. De creativiteit van een veertiger is kleiner, idem aan het lerend vermogen en het gaat allemaal een stukje langzamer.
[/list]
Is het nu 'wat mij betreft' of 'wetenschappelijk aangetoond'? :>

Als het goed is, is de kennis op hogere leeftijd echter veel omvattender, en ben je wijzer geworden. Of die mogelijkheid is er geweest, laten we het daarop houden ;) Je weet meer, hebt meer meegemaakt, en kunt daar je kracht uithalen. Voorbeeld van een waardevol inzicht: het verschil tussen gelijk hebben en gelukkig zijn is iets wat ik pas op latere leeftijd geleerd heb. Ik heb/haal nu minder (mijn) gelijk maar ben wel gelukkiger.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migchiell schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:29:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Maar als je hoogbegaafd bent zul je wel in vrijwel elke omgeving de meeste intelligente zijn, simpelweg omdat er nu eenmaal heel weinig mensen zijn met een IQ > 130.

Wat ik bedoel is dat de problemen die TS ervaart niet opgelost worden door in een andere sector te gaan werken, die problemen zullen gewoon meeverhuizen.
Inderdaad. De problemen verdwijnen natuurlijk niet zonder actie te ondernemen. Ga aan je soft skills werken. Effectief communiceren met collega's is best moeilijk. Ergens in dit topic las ik ook een voorstel om een soort van "coach" te nemen die je kan helpen bepaalde doelen te stellen. Dit lijkt mij een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-09 17:35
TerraGuy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:33:
[...]

Is het nu 'wat mij betreft' of 'wetenschappelijk aangetoond'? :>

Als het goed is, is de kennis op hogere leeftijd echter veel omvattender, en ben je wijzer geworden. Of die mogelijkheid is er geweest, laten we het daarop houden ;) Je weet meer, hebt meer meegemaakt, en kunt daar je kracht uithalen. Voorbeeld van een waardevol inzicht: het verschil tussen gelijk hebben en gelukkig zijn is iets wat ik pas op latere leeftijd geleerd heb. Ik heb/haal nu minder (mijn) gelijk maar ben wel gelukkiger.
Niet zo nuttig om uit te wijden over het concept 'slim' en de krimp van de hersenen. Worden hele boeken over geschreven. Oftewel, mijn mening kort door de bocht, die op sommige delen al wetenschappelijk wordt erkend.

Je maakt een goed punt over 'gelijk hebben', krijgen en de noodzaak daarvan. Veelal is het puur ego meting onder apen / mensen. Wie heeft de grootste (technische) mond.

Veelal hebben discussianten beide gelijk. Mensen roepen zelden iets wat niet klopt, dus gaan ze er niet direct op in en roepen ze wat gerelateerd dat klopt als 'tegen'argument. Alleen om het tegen zijn.

Minder gelijk krijgen vind ik een zwaktebod. Ja, het is gezond om je te beperken op de zaken die echt belangrijk zijn. Nee, er moet objectief gekeken worden naar ideeën en niet naar de status van Pietje (note to self: keep dreaming). Logischerwijs zien we een Ontslag vanwege "oneens met beleid" wel eens hier langskomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Harm_H op 17-11-2018 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je verbaasd zal zijn over het niveau verschil tussen 115 en 85. En natuurlijk, als je het over je favoriete voetbalclub hebt maakt dat weinig uit. Maar ook iemand met 130+ IQ kan gewoon over zulk soort dingen praten met iemand anders. Maar als je over Brexit gaat hebben dan zal je gemiddeld genomen een behoorlijk verschil in niveau hebben tussen iemand met IQ van 115 en 85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met een IQ onder de 90 kun vrijwel niet werken, zelfs de eenvoudigste klusjes zijn niet echt uit te voeren. Beetje alsof je een kind van 6 een baan laat uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mant
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:54:
Met een IQ onder de 90 kun vrijwel niet werken, zelfs de eenvoudigste klusjes zijn niet echt uit te voeren. Beetje alsof je een kind van 6 een baan laat uitvoeren.
okay dan, lekkere opmerking...
85 is één standaarddeviatie van het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Onder de 90 ben je benedengemiddeld intelligent, hoogleraar zul je waarschijnlijk niet worden maar volgens mij zijn er zat werkzaamheden die niet erg afhankelijk zijn van intelligentie en die je prima aan kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:02:
[...]

Misschien is die opmerking wel overdreven, maar onder de 90 ben je zwakbegaafd. Ben je 'maar' 2 standaard deviaties van het gemiddelde dan ben je verstandelijk gehandicapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Sissors schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:51:
[...]

Misschien is die opmerking wel overdreven, maar onder de 90 ben je zwakbegaafd. Ben je 'maar' 2 standaard deviaties van het gemiddelde dan ben je verstandelijk gehandicapt.
Zwakbegaafd is onder de 80 :)

https://www.123test.nl/iq-score-uitleg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

k heb wel een lastigheidje te pakken in mijn loopbaan. Ik zit aan de technische / infra kant van de ICT en ben hoogbegaafd.
Zijn er anderen die in hetzelfde schuitje zitten als ik ?
Verwoorden en schrijven is trouwens niet mijn sterkste kant ;)
Dit is wat tegenstrijdig. Veel hoogbegaafden die ik ken, weten zichzelf juist prima verbaal uit te drukken en zaken uitstekend te verwoorden.

In the end is HQ én ICT een prima combinatie, maar naast zaken technisch doorzien, helpt het ook als je de gave hebt zaken op alle niveau's te verwoorden.

Ben je bekend met deze stichting en haar FB groepen?
https://stichtinghoogbegaafd.nl/

Daar zitten meer mensen en er is een groep specifiek over Werk & Inkomen waar vragen die jij stelt, min of meer aan de orde van de dag zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Harm_H schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:43:
[...]

Niet zo nuttig om uit te wijden over het concept 'slim' en de krimp van de hersenen. Worden hele boeken over geschreven. Oftewel, mijn mening kort door de bocht, die op sommige delen al wetenschappelijk wordt erkend.
Het is inderdaad niet nuttig, eigenlijk debatteren over 'slim' en 'dom' is niet zo nuttig. Het fijnste is in een bedrijf te werken waar je sterke kanten optimaal benut kunnen worden. En dus op zoek te gaan naar zo'n bedrijf.

Een ex-baas had een keer uitgelegd dat hij de perfomance, kosten en baten etc van al z'n medewerkers eens in een gigantische excel-sheet had gedaan. Hij kwam er toen achter een klein gedeelte van de medewerkers voor het meeste inkomen zorgde. Maar na flink nadenken vond hij ook dat:
- het bijzonder saai zou zijn met alleen die medewerkers
- het gevaarlijk was voor de toekomst om alleen op die medewerkers in te zetten
- dat het fijn is om een goede mix te hebben van medewerkers zodat zoveel mogelijk facetten ingevuld werden

Er waren bijvoorbeeld medewerkers die veel creatieve ideeën hadden, of 1x in de zoveel tijd een creatief idee dat een voordeel gaf tov de concurrentie. Of een positieve invloed hadden op de rest waardoor die blijer worden, terwijl het daadwerkelijk werk wat minder was. Of iemand die een mediator-rol op zich kon nemen tijdens conflicten. Of mensen die goed als klankbord werkten bij hem. Tegenpolen die hem het bloed onder de nagels vandaan konden halen maar hem ook belangrijke inzichten gaven. Etc. Over mij persoonlijk zei hij dat ik 50% van de gemiddelde snelheid had, maar ik kon dan weer met hem praten over allerlei persoonlijke zaken, en af en toe had ik briljante oplossingen voor nijpende problemen.

Allerlei soorten mensen die z'n waarde hebben in een bedrijf en waarbij het missen van één soort (of persoon) al een minder fijne omgeving of zwakkere toekomstbestendigheid kan betekenen. Dát is wijsheid en langetermijndenken voor je bedrijf.
Minder gelijk krijgen vind ik een zwaktebod. Ja, het is gezond om je te beperken op de zaken die echt belangrijk zijn. Nee, er moet objectief gekeken worden naar ideeën en niet naar de status van Pietje (note to self: keep dreaming). Logischerwijs zien we een Ontslag vanwege "oneens met beleid" wel eens hier langskomen.
'Objectief' is nogal lastig in de meeste zaken van het leven. Status is zeker niet zaligmakend, tegelijk zijn er meerdere wegen naar Rome en wie bepaald wat objectief de beste is? Zeker met nieuwe en complexe zaken geen kattenpis. Soms moet je doorstomen, soms geduld hebben. Soms kontlikken, soms confrontatie aangaan. Dan heb je als 40-jarige met 17 jaar real life werkervaring een flink voordeel tegenover de misschien 'slimmere' en snellere 25-jarige die net 2 jaar werkt.
En als je team niet goed samenwerkt heeft het 'objectief getoetste beste idee' minder kans van slagen dan een 'aardig idee' waar men vol voor wil gaan. Je werkt nu eenmaal met mensen en je hebt elkaar nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@CORVETTE Het is redelijk herkenbaar.. en zo te zien voor velen.

Het lijkt dat je momenteel niet op je plek zit... en het vinden van een betere plek niet al te makkelijk gaat.

Best wel een diepgaande vraag... maar wat zou jij in je leven willen bereiken... of in 10/5/3/1 jaar?

Op mij komt je OP over alsof je er momenteel op gebrand bent een grote (technische) impact te maken... Iets wat in mijn ogen een heel mooi streven is, maar heel moeilijk haalbaar zal zijn (dat is gewoon topsport). Helaas is werk in IT ook nog eens een teamsport, wat eigenlijk inhoud dat je op zoek bent naar een plekje in het beste team.

Mijn ervaring is dat het haast onmogelijk is om een team te komen waar alles al goed is. En zelfs wanneer je hier wel in beland, het waarschijnlijk niet lang duurt dat jou capaciteiten sneller groeien dan die van het team waar je in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mant schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:02:
[...]

Lees maar eens wat onderzoeken, er zijn er twee met een IQ van 83 -87 ofzo, die kunnen gewoon echt niet mee op de werkvloer, ook moet je de instapbanen niet onderschatten, daar heb je behoorlijke basisvaardigheden bij nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 17-11-2018 21:32 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zie in een seconde alles voor mij, en kan daarmee complete infra's bedenken en ook de personen daarop inpassen. Er is mij afgelopen jaren ook honderden keren gevraagd om de boel op te lossen voor de grote consultancy bedrijven. Paar minuten kijken en ik weet wat eraan scheelt.
Dit is je grootste probleem: het is namelijk niet waar. Dit soort Will-Hunting-achtige-taferelen waarbij een zeldzaam genie zich aan zijn vakgebied openbaart op onorthodoxe wijze spelen zich normaliter alleen af op het witte doek of in de grijze hersencellen van een enkeling.

Ik ben bang dat er sprake is van een enorme zelfoverschatting; mocht je daadwerkelijk het genie zijn dat in luttele minuten de boel kan oplossen, heb ik morgen een baan voor je. En daar hoef je niet bij samen te werken, gewoon een bureau, een laptop en 200k+. Als je die waarde daadwerkelijk vertegenwoordigde, vochten de echte IT-bedrijven van deze wereld elkaar rucksichtlos de tent uit om jou binnen te slepen. Maar dat doen ze niet. ;)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Veel heeft ook met interesse te maken.

Mijn IQ ligt ook ergens in het hoogbegaafdheid spectrum (al zal het wel "bescheiden" zijn richting 130-145). Als iets me erg interesseert kan ik het snel leren en eigen maken, maar soms kan iets anders me gewoon niet boeien en dan krijg ik het gewoon niet erin gestampt, omdat ik liever aan andere dingen denk.

Daarnaast zijn er periodes waarin ik sommige nutteloze dingen veel interessanter om over na te denken vind dan nuttige dingen (bijvoorbeeld allerlei verbanden zoeken en gaten invullen in een fantasy boekenreeks dat mij aanspreekt versus proberen de infrastructuur te doorgronden van de organisatie waar ik werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:49
Ik vraag me ook af waarom je met een IQ van 150+ niet in de development werk zoekt. Development is bij uitstek werk waar iemand met bijzondere intelligentie wel eens iets kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:50:
[...]
Ik ben bang dat er sprake is van een enorme zelfoverschatting;
Als zijn IQ daadwerkelijk 158 is dan denk ik dat je het hier fout hebt :)

Ter vergelijking: Stephen Hawking: 162 en Albert Einstein: 160.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Het probleem is, @CORVETTE, dat hoe snel je het allemaal ook ziet, als je niet in staat bent om anderen te beïnvloeden is het volledig nutteloos. Jij kunt niet in je eentje al die zaken zelf oplossen, je hebt daar anderen bij nodig en daar schort het duidelijk; met je narcistische benadering (of je het bent of niet is niet belangrijk, anderen zien het zo. Nog sterker; je hele schrijfwijze wijst er op dat je het wél bent.) ga je anderen nooit in beweging krijgen.

Zolang je zelf nog uitvoerend werk doet, aan het begin van je carriere, is dat niet zo'n probleem. Maar zodra je als consultant ingehuurd wordt ga je heel snel een hele slechte naam krijgen met deze benadering.

Dat betekend dat je twee dingen kunt doen:
- In de uitvoerende rol blijven. Dat betekend ook dat je altijd vóór iemand zult moeten werken en die persoon dus ook te vriend moet houden.
- Gaan werken aan je communicatie. En dat begint met jezelf "humble" op te stellen. Jij weet niet alles, jij ziet niet alles, er is altijd iemand die het beter weet (ja, óók als je een IQ van 158 hebt en óók als je denkt dat je alles zo snel door hebt).

Ik heb in exact hetzelfde schuitje gezeten en heb me moeten realiseren dat de wereld veel complexer is dan jij je kunt voorstellen en dat je anderen nodig hebt om je werk te kunnen doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:40:

Ik heb in exact hetzelfde schuitje gezeten en heb me moeten realiseren dat de wereld veel complexer is dan jij je kunt voorstellen en dat je anderen nodig hebt om je werk te kunnen doen....
Sorry, maar hier moet ik even smakelijk om lachen. Het topic hier barst blijkbaar van de uberbriljante IT-guru's, want je bent niet de enige die zich herkent in TS. Ik zag iemand al eerder het Dunning-Kruger-effect benoemen, dat is duidelijk merkbaar. Er zijn maar verdraaid weinig mensen in NL die echt een deuk in een IT-pakje boter slaan. Ik ben er geen van en ik betwijfel of er überhaupt een in dit topic rondwaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:55:
Sorry, maar hier moet ik even smakelijk om lachen. Het topic hier barst blijkbaar van de uberbriljante IT-guru's, want je bent niet de enige die zich herkent in TS. Ik zag iemand al eerder het Dunning-Kruger-effect benoemen, dat is duidelijk merkbaar. Er zijn maar verdraaid weinig mensen in NL die echt een deuk in een IT-pakje boter slaan. Ik ben er geen van en ik betwijfel of er überhaupt een in dit topic rondwaart.
Gelukkig heb ik het dan ook niet over IT. Hetzelfde schuitje als in; in mijn vakgebied zie ik ook snel de patronen, gedeeltelijk door een hoog IQ, gedeeltelijk door jarenlange ervaring. En alsnog is het enige wat ik kan met het zien van die patronen dat inzicht gebruiken om vervolgens met anderen samen te gaan werken; proberen dat inzicht direct om te zetten in actie is simpelweg zinloos omdat je het niet in je eentje kunt en je dus anderen zult moeten zien te overtuigen. "Dit is jullie probleem en dit is de beste oplossing" is niet hoe je anderen overtuigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als zelf gediagnosticeerd redelijk intelligent persoon (en dan zit je al goed bovengemiddeld) heb ik vrij vroeg ontdekt in m'n carrière dat je vrij weinig aan intelligentie alleen hebt. Als je de lijstjes met mensen met hoogste IQ op internet nagaat dan zie je dat het best succesvolle mensen zijn zo ongeveer.
De mensen die hier allemaal zo briljant (menen te) zijn nodig ik uit om er iets nuttigs mee te doen, de wereld te verbeteren en succesvol te worden. Anders is je hoge IQ evenveel waard als een koelkast op de Noordpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:05:
[...]

Gelukkig heb ik het dan ook niet over IT. Hetzelfde schuitje als in; in mijn vakgebied zie ik ook snel de patronen, gedeeltelijk door een hoog IQ, gedeeltelijk door jarenlange ervaring. En alsnog is het enige wat ik kan met het zien van die patronen dat inzicht gebruiken om vervolgens met anderen samen te gaan werken; proberen dat inzicht direct om te zetten in actie is simpelweg zinloos omdat je het niet in je eentje kunt en je dus anderen zult moeten zien te overtuigen. "Dit is jullie probleem en dit is de beste oplossing" is niet hoe je anderen overtuigd.
Maar, je werkt in de IT. Dan begrijp ik niet over welke branche je het hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Croga schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:05:
[...]

"Dit is jullie probleem en dit is de beste oplossing" is niet hoe je anderen overtuigd.
Ik ken een overmatig slim iemand die naar China is vertrokken omdat men daar nog ja en amen zegt naar de baas. Zodoende is hij geen tijd kwijt aan anderen overtuigen, want dat loopt niet bepaald soepel. Kan ook een oplossing zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:13

drooger

Falen is ook een kunst.

Persoonlijk denk ik dat je niet dé juiste, beste, mooiste oplossingen moet willen maken. Probeer juist als architect een oplossing te maken die het beste aansluit op het bedrijf, richtlijnen waar je aan moet voldoen (wel/niet public cloud e.d.) en vooral de kennis en kunde van medewerkers.

Natuurlijk bedoel ik hiermee niet dat je je moet limiteren tot de producten die ze nu kennen, maar van bijv. de klassieke beheerders die nog steeds handmatig restarts uitvoeren moet je geen DevOps oplossingen en mentaliteit verwachten.

Ik werk al meerdere jaren in integratieomgevingen en soms zie je erg mooie oplossingen, maar vervolgens wel slecht werkbaar voor het beheerteam.
Ook zaken automatiseren door houtje-touwtje scripts is een perfect voorbeeld van zo'n mismatch tussen de oplossing en de mensen die ermee moeten werken.

Onderstaande wijsheid van Johan is volgens mij ook prima toepasbaar op IT-architectuur:
Voetbal is simpel, maar simpel voetballen blijkt vaak het moeilijkste wat er is.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:29:
[...]

Lees maar eens wat onderzoeken, er zijn er twee met een IQ van 83 -87 ofzo, die kunnen gewoon echt niet mee op de werkvloer, ook moet je de instapbanen niet onderschatten, daar heb je behoorlijke basisvaardigheden bij nodig.
Als je een link of een naam van de onderzoek(en) kan geven, dan weet ik waar ik kan beginnen met lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
Mant schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:34:
[...]

Als je een link of een naam van de onderzoek(en) kan geven, dan weet ik waar ik kan beginnen met lezen.
YouTube: Jordan Peterson - IQ and The Job Market

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

t_captain schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:32:
Ik vraag me ook af waarom je met een IQ van 150+ niet in de development werk zoekt. Development is bij uitstek werk waar iemand met bijzondere intelligentie wel eens iets kan bereiken.
Ik neem aan dat je software development bedoeld, als er 1 vakgebied is waar de technisch beste oplossing vaak niet de "op dit moment best passende" oplossing is dan is het wel in de software dev hoek. Agile werken je nog maar eens moet liggen,sociale skills zijn dan ook wel een must.

Dit is nog naast dat t helemaal niet gezegd is dat ts programmeren kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Grappig, die kende ik niet. Welke ik oorspronkelijk gelezen heb weet ik niet meer, dat is al 15 jaar geleden. Maar daar hadden ze het ook over de groep er net boven en die hebben heel veel moeite om een baan te krijgen, maar nog meer om hem te behouden. Zelfs bij de eenvoudigere banen zijn ze trager dan gemiddeld (concurreren met intelligente mensen zonder opleiding of bezig aan een opleiding) en er overkomt ze meer aan ongelukjes op de werkvloer, te laat komen, onjuiste procedure volgen bij ziek zijn, etc. Hierdoor is het onmogelijk om een vastcontract te krijgen of soms zelfs de proeftijd te overleven.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 18-11-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drooger schreef op zondag 18 november 2018 @ 01:55:
Persoonlijk denk ik dat je niet dé juiste, beste, mooiste oplossingen moet willen maken. Probeer juist als architect een oplossing te maken die het beste aansluit op het bedrijf, richtlijnen waar je aan moet voldoen (wel/niet public cloud e.d.) en vooral de kennis en kunde van medewerkers.

Natuurlijk bedoel ik hiermee niet dat je je moet limiteren tot de producten die ze nu kennen, maar van bijv. de klassieke beheerders die nog steeds handmatig restarts uitvoeren moet je geen DevOps oplossingen en mentaliteit verwachten.

Ik werk al meerdere jaren in integratieomgevingen en soms zie je erg mooie oplossingen, maar vervolgens wel slecht werkbaar voor het beheerteam.
Ook zaken automatiseren door houtje-touwtje scripts is een perfect voorbeeld van zo'n mismatch tussen de oplossing en de mensen die ermee moeten werken.

Onderstaande wijsheid van Johan is volgens mij ook prima toepasbaar op IT-architectuur:

[...]
Het heeft weinig met willen te maken, maar gewoon een gebrek aan inzicht op het vlak van oa financiën, mensenkennis en change management. Stukje bedrijfskunde. En dan neem ik voor het gemak aan dat een perfecte oplossing überhaupt mogelijk is, de realiteit is dat het niet bestaat. Anders kopieerde ieder bedrijf die oplossing wel of had een daadwerkelijke knappe kop die wel geïmplementeerd.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
FirePuma142 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:55:Sorry, maar hier moet ik even smakelijk om lachen. Het topic hier barst blijkbaar van de uberbriljante IT-guru's, want je bent niet de enige die zich herkent in TS. Ik zag iemand al eerder het Dunning-Kruger-effect benoemen, dat is duidelijk merkbaar. Er zijn maar verdraaid weinig mensen in NL die echt een deuk in een IT-pakje boter slaan. Ik ben er geen van en ik betwijfel of er überhaupt een in dit topic rondwaart.
Precies. Vooral het denken dat je iets meteen snapt, zonde te hoeven doorvragen en doorvragen, is een extreem goed voorbeeld van Dunning Kruger. In mijn ervaring zijn developers die meteen een oplossing hebben vaak de mensen die enorm oppervlakkig werken

Daarnaast: de beste manier om te stoppen jezelf te ontwikkelen is denken dat je er al bent. Ik heb gisteravond ongeveer drie posts geschreven en daarna alsnog maar de tekst weggeklikt omdat ik niet precies wist wat ik er mee aanmoest, maar m.i. is het hele verhaal van de OP gewoon fantasie.

Ik heb ervaring met een paar enorm intelligente ITers (waar ik er zelf niet een van ben, ben gewoon gemiddeld) en dat zijn vrijwel altijd mensen die zichzelf eerder onderschatten dan overschatten. Geen van de mensen had overigens veel moeite met taal; het gaat er bij mij niet in dat je op een of andere manier in een keer op magische wijze complexe IT landschappen snapt maar ondertussen simpele grammaticaregeltjes niet beheerst.

Ik weet niet wat het probleem van de OP hier precies is, en iedereen die meent dat wel te weten slaat de plank waarschijnlijk volledig mis. @CORVETTE moet gewoon hulp gaan zoeken en in de eerste plaats vooral eens ophouden een groot deel van z'n omgeving als inferieur te zien. Pas als je mensen als je peers ziet i.p.v. ondergeschikten kun je wat van ze leren.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 08-09 18:01
Voor de zondag het juiste antwoord: AMEN! Hier sluit ik me helemaal bij aan, heerlijk zo’n direct antwoord 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:41
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:07:
Als zelf gediagnosticeerd redelijk intelligent persoon (en dan zit je al goed bovengemiddeld) heb ik vrij vroeg ontdekt in m'n carrière dat je vrij weinig aan intelligentie alleen hebt. Als je de lijstjes met mensen met hoogste IQ op internet nagaat dan zie je dat het best succesvolle mensen zijn zo ongeveer.
De mensen die hier allemaal zo briljant (menen te) zijn nodig ik uit om er iets nuttigs mee te doen, de wereld te verbeteren en succesvol te worden. Anders is je hoge IQ evenveel waard als een koelkast op de Noordpool.
Een koelkast is daar juist reuze handig om vlees te ontdooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Niet online
Peterson legt een link tussen IQ en verschillende cognitieve testen, die de testen zelf niet claimen (wat hij ook zelf benoemd).

Hij heeft het over de Wonderlic test, uit deze test komen scores (tussen 1 en 50) waar hij vervolgens een IQ score aanhangt. Hoe komt hij aan die IQ scores en die beroepen?

Verder viel mij dit op:
It's illegal to induct anyone into the US army if they have an IQ of less than 83, right?
It's about 10% of the population
Because the US Army, they've been doing IQ testing since IQ testing began
Because they want everybody they could possibly get into the army
Because at peace time they use it as a way of moving people up the socioeconomic ladder...
And in war time, well obviously
You need as many soldiers as you can get your hands on
And so you're not going to be any pickier than you have to be.
So when the US Army says it's illegal to induct anybody into the armed forces
if they have an IQ of less than 83,
then you know that they've done it for absolute necessity.
Right? And when people have made a finding that contradicts what they want to hear,
and they're doing it out of absolute necessity,
you can be reasonably true that it's one of those facts that just won't bloody-well go away
And so you might think that well
if there's nothing for someone with an IQ of less than 83 to do in the army,
what makes you think that there's something they can do in the general population?
Hij maakt een denkfout hier door ervan uit te gaan dat iemand met een IQ onder de 83 geen nut heeft in het leger versus de kostenoverweging voor de training en de bescherming van het individu zelf.
Ten eerste is de 10%-norm van het leger equivalent aan een IQ van 81 en niet 83, ten tweede is het niet verboden om iemand met een IQ score van 81 op te nemen in het leger van de VS. Het is verboden om iemand die onder de 10% van laagste scores op de ASVAB scoort aan te nemen ( per 10 USC §520). Er staat nergens in de wet dat deze personen "te dom" zijn om iets te leren zoals Peterson zelf ook zegt:
because what IQ predicts to some degree is how rapidly you could learn something
but once you've learned it, it doesn't predict how - necessarily how well you do at it.
Blijft de orginele vraag staan, waarom zou iemand met IQ 85 niet op de werkvloer mee kunnen komen, zeker als deze wat meer statisch is qua werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mant schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:26:

[...]

Hij maakt een denkfout hier door ervan uit te gaan dat iemand met een IQ onder de 83 geen nut heeft in het leger versus de kostenoverweging voor de training en de bescherming van het individu zelf.

[...]
https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED366751.pdf
https://www.nytimes.com/2...t-dumb-down-the-army.html

[...]

Project 100,000 recruits were reassigned at rates up to 11 times greater than their peers. Likewise, 9 percent to 22 percent of these men required remedial training, as compared to only one to three percent of their higher-category counterparts in the Army, Air Force and Navy.

Depending on the task, New Standards Men required up to four times as much training time and up to six times as much prompting as did their higher-aptitude counterparts. Their skills training dropout rates -- and their arrest rates -- were higher, too. In short, Mr. McNamara's enterprise, which was abandoned in 1971, did not prove especially beneficial to the military from either a skills or a manpower perspective.

[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 18-11-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat ik een beetje uit het verhaal kan is dat jij als enige binnen de organisatie de slimste bent en alles weet en de rest in vergelijking met jou niks is.

Middelgrote en grote bedrijven laten niet zomaar hun touwtjes los aan je. Als je deze houding zo los laat snap ik dat je nergens vast aangenomen word.

Het is een kwestie van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-09 12:01
Mwah naar mijn ervaring is dat niet helemaal waar. Ten eerste is IQ een test op basis van bepaalde opdrachten die je maar net moeten liggen en ten tweede is het een (soort van) moment opname. Mijn werknemer heeft alleen VMBO gedaan en niets anders en de keer dat hij een IQ testje deed kwam ie op 90 uit (wat ik best geloof) maar hij kan zat klusjes doen, zelfs qua IT en websites. Het duurt alleen iets langer voor zo iemand het doorheeft. Waar iemand met 150 het in 1x begrijpt zonder het ooit gedaan te hebben, moet iemand van 90 het eerst 5x doen. Tot een bepaalde grens uiteraard en boven dat gaat het never nooit lukken >:)

Maar geef mij maar een werknemer die gewoon netjes luistert en simpel is dan een Sheldon van 150 waar je gek van wordt. Het probleem is namelijk ook dat als je te slim bent, je gaat irriteren aan allemaal dingen. Net zoals TS die ziet dat iedereen eigenlijk heel dom is.
Metaalhoofd schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:17:
Veel heeft ook met interesse te maken.

Mijn IQ ligt ook ergens in het hoogbegaafdheid spectrum (al zal het wel "bescheiden" zijn richting 130-145). Als iets me erg interesseert kan ik het snel leren en eigen maken, maar soms kan iets anders me gewoon niet boeien en dan krijg ik het gewoon niet erin gestampt, omdat ik liever aan andere dingen denk.
Is dat al hoogbegaafd dan? Ik haalde vroeger met IQ testen richting de 130 maar zou mezelf echt niet hoogbegaafd noemen. En hoe ouder je wordt hoe meer je aftakelt ook. Lang leve excel en de rekenmachine 8)7 :/

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:55:
[...]

Mwah naar mijn ervaring is dat niet helemaal waar. Ten eerste is IQ een test op basis van bepaalde opdrachten die je maar net moeten liggen en ten tweede is het een (soort van) moment opname. Mijn werknemer heeft alleen VMBO gedaan en niets anders en de keer dat hij een IQ testje deed kwam ie op 90 uit (wat ik best geloof) maar hij kan zat klusjes doen, zelfs qua IT en websites. Het duurt alleen iets langer voor zo iemand het doorheeft. Waar iemand met 150 het in 1x begrijpt zonder het ooit gedaan te hebben, moet iemand van 90 het eerst 5x doen. Tot een bepaalde grens uiteraard en boven dat gaat het never nooit lukken >:)

Maar geef mij maar een werknemer die gewoon netjes luistert en simpel is dan een Sheldon van 150 waar je gek van wordt. Het probleem is namelijk ook dat als je te slim bent, je gaat irriteren aan allemaal dingen. Net zoals TS die ziet dat iedereen eigenlijk heel dom is.

[...]

Is dat al hoogbegaafd dan? Ik haalde vroeger met IQ testen richting de 130 maar zou mezelf echt niet hoogbegaafd noemen. En hoe ouder je wordt hoe meer je aftakelt ook. Lang leve excel en de rekenmachine 8)7 :/
Het voorbeeld was een IQ van 85 en er zit een heel verschil tussen 85 en 90.
Ook is een keer een testje doen geen goede afspiegeling, een echte test duurt 3 uur of meer, jouw voorbeeld kan zo maar eens 95-98 scoren in een betere test.
Tegenwoordig takel je niet meer af als je ouder bent, het is geen deling meer door de leeftijd, maar het gemiddelde van jouw leeftijdsgroep.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 18-11-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 04-09 12:01
|sWORDs| schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:58:
[...]

Het voorbeeld was een IQ van 85 en er zit een heel verschil tussen 85 en 90, tegenwoordig takel je niet meer af als je ouder bent, het is geen deling meer door de leeftijd, maar het gemiddelde van jouw leeftijdsgroep.
Een heel verschil?? Als hij 2 vraagjes verkeerd had gegokt had hij 85 gehad ipv 90, kom op zeg. Pas als je iemand echt een gigantisch uitgebreide test zou laten doen op verschillende momenten kan je er echt iets zinnigs over zeggen, maar mensen schreeuwen meestal maar een getal wat ze ooit een keer op BNN hebben gehaald. Dat is hetzelfde dat jij kan weten hoe sterk ik ben als ik zeg dat ik een keer 200 kg kan bankdrukken.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

migchiell schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:29:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Maar als je hoogbegaafd bent zul je wel in vrijwel elke omgeving de meest intelligente zijn, simpelweg omdat er nu eenmaal heel weinig mensen zijn met een IQ > 130.

Niet noodzakelijkerwijs, de afdeling waar ik werk (binnen data science/NLP consultancy) heeft een hoog percentage "te slimme" mensen. Dwz mensen die ongeacht de omgeving en technologie-stack (die de klant toevallig al heeft) het allemaal voor elkaar kunnen boxen.

Maar, je moet natuurlijk wel goed kunnen omgaan met mensen en organisaties. Veranderingen; hetgeen waar je voor wordt betaald; breng je niet teweeg met zo'n houding. Je moet mensen meenemen.

Uhm, zulke omgevingen zijn er dus wel, maar ook daar is niet direct een plaats voor iemand als de TS.
Hij moet in ieder geval nog veel leren.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

YoshiBignose schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:01:
[...]

Een heel verschil?? Als hij 2 vraagjes verkeerd had gegokt had hij 85 gehad ipv 90, kom op zeg. Pas als je iemand echt een gigantisch uitgebreide test zou laten doen op verschillende momenten kan je er echt iets zinnigs over zeggen, maar mensen schreeuwen meestal maar een getal wat ze ooit een keer op BNN hebben gehaald. Dat is hetzelfde dat jij kan weten hoe sterk ik ben als ik zeg dat ik een keer 200 kg kan bankdrukken.
Dat was ik dus net aan het editen voor ik deze zag. Een BNN test is geen echte IQ test, daarop heeft de gok kans nauwelijks invloed.
Hydra schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:04:
IQ testen zijn testen waar je significant beter op scoort als je ze vaker doet. Dat zegt IMHO genoeg over de waarde ervan.
Dat klopt, maar niet met een IQ van <85 of >130, dan heeft herhaling geen zin.

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 18-11-2018 10:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
IQ testen zijn testen waar je significant beter op scoort als je ze vaker doet. Dat zegt IMHO genoeg over de waarde ervan.

https://niels.nu

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.