Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CORVETTE
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 30-07-2020

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
k heb wel een lastigheidje te pakken in mijn loopbaan. Ik zit aan de technische / infra kant van de ICT en ben hoogbegaafd.
Nou zou je zeggen: dat is geweldig en soms is dat ook het geval. Ik zie in een seconde alles voor mij, en kan daarmee complete infra's bedenken en ook de personen daarop inpassen. Er is mij afgelopen jaren ook honderden keren gevraagd om de boel op te lossen voor de grote consultancy bedrijven. Paar minuten kijken en ik weet wat eraan scheelt.
Dat doe ik naast mijn huidige baan ( ook ICT ). Maar ik wil niet bij die bedrijven werken. Dan wordt ik weer maanden bij klant x en daarna y neergezet wat ik niet wil.

Nu heb ik serieus problemen om een andere baan te vinden. Hoe vaak ik al niet op een gesprek ben geweest en daar zit dan zo'n miepje van pz met manager IT en dan hebben ze werkelijk geen idee wat ze met mij aan moeten. Alsof ze mij niet kunnen pijlen. Soms heb ik technische gesprekken met hun beste IT-ers en dan blijkt binnen ook maar 2 vragen dat die personen amper wat van IT af weten. Het lelijke van mij is dat, in mijn ogen, 85 tot 90% van de IT-ers gewoon ronduit slecht zijn en amper functioneren. Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.

Uiteraard probeer ik altijd zo normaal mogelijk over te komen en zeg daarom een hoop zaken niet.
Ik heb in het verleden een paar keer, voor de grap, gesolliciteerd bij bedrijven waar ik al hun netwerk deed. Anoniem uit naam van de consultancy bedrijven, dus dat wisten ze niet en uiteraard zei ik dat ook niet. Ik wist meer van hun eigen netwerk en systemen dan zij zelf, maar aangenomen wordt ik niet.

Het is dus erg lastig voor mij om een passende baan te vinden.
Bij de consultancy bedrijven die mijn werk kennen en mij op hulp vragen, is dat geen probleem, maar bij nieuwe bedrijven is dat wel een dingetje.

Ook lastig voor mij is, dat het lijkt alsof ik de enige ben die een klein beetje doorheeft hoe ICT afdelingen en infra horen te werken.
Ik had laatst een gesprek met de technisch architect van een bedrijf dat ICT voor zorg en ziekenhuizen adviseert en binnen centime kom er ik erachter dat die zogenaamde architect zo verschrikkelijk slecht is dat het gewoon triest is voor de instellingen die hij adviseert.
Gisteren kreeg ik, weer een afwijzing, daar onwetende pa miep het mailtje: Dat ik te weinig kennis zou hebben. Dan heb ik serieus de neiging om terug te mailen: zet alle IT-ers die je hebt maar tegenover me, dan zullen we eens zien wie er geen kennis heeft.

Ik heb serieus al zitten denken of ik de complete IT moet laten voor dat het is, maar ik moet ook mijn gezin onderhouden.
Misschien iets in adviseurs rol, ik weet het niet.

Zijn er anderen die in hetzelfde schuitje zitten als ik ?
Verwoorden en schrijven is trouwens niet mijn sterkste kant ;)

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Heb je al eens overwogen om jezelf volledig op projectbasis te verhuren (ZZP dus)?

[Voor 5% gewijzigd door SeatRider op 17-11-2018 10:46]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat ik tussen de regels doorlees; jouw kennis is het probleem niet maar mogelijk (nadruk!!!) de manier waarop je die kennis verwoord tijdens een sollicitatie en/of de manier waarop je (in je startpost) dus gewoon hele volksstammen slecht/ruk vind en jezelf zo goed vind.

Er is absoluut niks mis met veel kennis, hoog oplossend vermogen en de mogelijkheid om een klant binnen seconden naar volle tevredenheid een advies te doen maar je blaast wat hoog van de toren en misschien dat dat je gesprekspartners dusdanig afschrikt / intimideert dat ze na 2 minuten al niet meer luisteren naar de resterende 28 minuten van het sollicitatiegesprek?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
SeatRider schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:45:
Heb je al eens overwogen om jezelf volledig op projectbasis te verhuren (ZZP dus)?
Ik denk juist dat hem dat niet zo makkelijk gaat lukken, omdat hij dus voor andere banen ook niet wordt aangenomen. Dan zal je waarschijnlijk ook niet zo snel als ZZP'er worden ingehuurd.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Nee, ik tijdens mijn gesprekken zeg ik, uiteraard, niet dat ik dat heb en ook zeg ik niet dat anderen slecht zijn. Ik probeer dat altijd te vermijden, ik kan namelijk ook niet liegen. Dus moet er altijd een beetje omheen draaien.

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MAX3400 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:48:
Wat ik tussen de regels doorlees; jouw kennis is het probleem niet maar mogelijk (nadruk!!!) de manier waarop je die kennis verwoord tijdens een sollicitatie en/of de manier waarop je (in je startpost) dus gewoon hele volksstammen slecht/ruk vind en jezelf zo goed vind.

Er is absoluut niks mis met veel kennis, hoog oplossend vermogen en de mogelijkheid om een klant binnen seconden naar volle tevredenheid een advies te doen maar je blaast wat hoog van de toren en misschien dat dat je gesprekspartners dusdanig afschrikt / intimideert dat ze na 2 minuten al niet meer luisteren naar de resterende 28 minuten van het sollicitatiegesprek?
Dit. Het komt allemaal wat arrogant over, denigrerend zelfs; als je je zo ook opstelt tijdens gesprekken dan kun je puur ook op persoonlijke basis worden afgeschreven. Als IT-er dien je ook de C er nog bij te passen en communicatief vaardig te zijn, om kunnen gaan met collega's/klanten etc.

• vikterr
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 18-05 10:36
Dit leest meer als narcisme dan hoogbegaafdheid.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Taro schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:49:
[...]

Ik denk juist dat hem dat niet zo makkelijk gaat lukken, omdat hij dus voor andere banen ook niet wordt aangenomen. Dan zal je waarschijnlijk ook niet zo snel als ZZP'er worden ingehuurd.
Een ZZP-er is iemand die je per definitie kort inhuurt, om je probleem op te lossen dus. Dat zou drempelverlagend moeten werken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:51:
[...]

Een ZZP-er is iemand die je per definitie kort inhuurt, om je probleem op te lossen dus. Dat zou drempelverlagend moeten werken.
Maar een ZZPer moet ook wat EQ meebrengen i.p.v. IQ 😉

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:04
Je kennis van IT en het analyseren daarvan is je sterke punt (claim je). Je kennis van organisaties, politiek en softskills is dermate slecht dat men het avontuur niet met je aandurft.

Je schetst een ideaalbeeld voor een organisatie en daar ben je goed in, maar je hebt geen idee welke consequenties, governance uitgangspunten, extern toezicht en emotionele factoren een rol spelen.

Kan je twee dingen doen, of werken aan je organisatiesensitiviteit of omarmen dat je niet op alle vlakken alles kan en kijken waar je competenties het beste passen. Wellicht valt het werken voor consultancy bedrijven best mee als je de afspraak kan maken om niet langer dan een x periode ergens te zitten.

Memento mori

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15-06 20:59
Communicatie, samenwerken en pragmatisme is erg belangrijk als je gaat werken. Zo te zien bak je daar maar weinig van.

• P1nGu1n
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:30

P1nGu1n

Developer

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:43:
Soms heb ik technische gesprekken met hun beste IT-ers en dan blijkt binnen ook maar 2 vragen dat die personen amper wat van IT af weten.

Het lelijke van mij is dat, in mijn ogen, 85 tot 90% van de IT-ers gewoon ronduit slecht zijn en amper functioneren. Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.

en binnen centime kom er ik erachter dat die zogenaamde architect zo verschrikkelijk slecht is dat het gewoon triest is voor de instellingen die hij adviseert.

Dan heb ik serieus de neiging om terug te mailen: zet alle IT-ers die je hebt maar tegenover me, dan zullen we eens zien wie er geen kennis heeft.
Ik denk dat dit het probleem is: "alles en iedereen is slecht, behalve ik"

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• CurtPoindexter
  • Niet online
Bob-B190 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:54:
Je kennis van IT en het analyseren daarvan is je sterke punt. Je kennis van organisaties, politiek en softskills is dermate slecht dat men het avontuur niet meet je aandurft.

Je schetst een ideaalbeeld voor een organisatie en daar ben je goed in, maar je hebt geen idee welke consequenties, governance uitgangspunten, extern toezicht en emotionele factoren een rol spelen.

Kan je twee dingen doen, of werken aan je organisatiesensitiviteit of omarmen dat je niet op alle vlakken alles kan en kijken waar je competenties het beste passen. Wellicht valt het werken voor consultancy bedrijven best mee als je de afspraak kan maken om niet langer dan een x periode ergens te zitten.
OK, je bent me voor. Ik zat net een dergelijke reactie te typen.

Ja, @CORVETTE, je bent slimmer, genialer, handiger en sneller dan de rest. Maar bedenk je ook: oplossingen zijn het probleem niet.

De perfecte oplossing is er voor de perfecte wereld. Maar de perfecte wereld bestaat al helemaal niet.

Als je dan toch de uitdaging zoekt probeer die perfecte architectuur maar eens neer te zetten. De grote plannen zijn meestal het probleem niet.

• Bob-B190
  • Laatst online: 19:04
P1nGu1n schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat dit het probleem is. Alles en iedereen is slecht, behalve jij.
Nee, hij is ook slecht, maar op andere gebieden. Hebben we allemaal wel eens last van.

Memento mori

• holl
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 00:27
Wat is jouw persoonlijke doel? Beste IT voor een bedrijf neerzetten, of een goede baan? Als ik het idee krijg dat een sollicitant op alles kritiek heeft een alles beter weet, denk ik niet dat ik hem/haar aanneem. Ook al heb je gelijk, houd je opmerkingen voor jezelf. Eerst de baan, leer de mensen kennen en stap-voor-stap verbeteren. Niet alles afschieten, dat werkt tegen je. Pas als de collega's overtuigd zijn van je kennis, dan pas kan je zaken veranderen.

Volg eens een sollicitatie training. Dan kan je vragen en antwoorden voorbereiden. Ook feedback over je reacties. Video opnames van jezelf terugzien is erg nuttig

• Schnupperpuppe
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:53
Ik herken absoluut wat je beschrijft en ben het er ook grotendeels mee eens.

Het probleem dat je ervaart kun je echter niet oplossen puur vanuit je IT-vaardigheden, maar alleen met voldoende social skills. Je zult je in eerste instantie, helaas, moeten aanpassen aan je omgeving en van daaruit verder werken.

Ik ken je verder niet, maar ik heb zomaar het idee dat je nogal arrogant kunt overkomen. Dat zou dan ook de voornaamste reden kunnen zijn dat je niet wordt aangenomen. Bij voorbaat mijn excuses als ik er volledig naast zit...

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@CORVETTE Ik heb als ik ergens binnenkom ook direct door wat er beter kan, waar het verkeerd gaat, etc. en ik kan mij enorm ergeren aan mensen die dat niet zien en begrijpen. Ik heb een combinatie van hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit. Wat erg lastig is, is dat je dus buiten je eigen invloedssfeer en zonder dat mensen je kennen, anderen moet gaan bewegen om er hetzelfde over te gaan denken. Als men je niet kent is men snel geneigd je als betweter te gaan zien en dan haakt men af. Dit ga je dus echt alleen bereiken door jezelf hierop aan te passen. Je houding en gedrag moeten afgestemd worden op de doelgroep. En je moet mogelijk minder vanuit jezelf gaan spreken, maar meer vanuit bedrijfsoogpunt.

Dus niet: Ik denk dat het beter is ... maar: Voor ons bedrijf is het beter ... En vooral mensen leren om te vissen, in plaats van ze vissen aan te reiken. Bereik al coachend je doel, dan zal men sneller naar je luisteren en minder als bedreiging zien. Waarschijnlijk kom je als je ergens werkt erg ver binnen een bedrijf, maar word je bij anderen niet zo snel aangenomen omdat men je nog niet inhoudelijk kent en dus op je houding en gedrag afgaat.

Waar ik overigens ook veel aan heb gehad zijn masterclasses en blogs van https://giftedpeople.eu/. Daarnaast heb ik nu een jaar lang een coach (niet van die website) op mijn werk die ervoor zorgt dat ik buiten mijn invloedssfeer ook anderen kan bewegen om volgens mijn manier en gedachten te werken. En men waardeert dat heel erg. Ook zorgt het ervoor dat je energie krijgt ipv dat je je aan veel zaken irriteert en het je dus energie kost.

Ik kan je hier nog veel meer over vertellen, maar het helpt mij echt :)

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• Termi
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Ongeacht dat je hoogbegaafd bent hoef niet te betekenen dat je in alle vlakken goed scoort. Een persoon die het politieke spel binnen bedrijven goed weet te spelen kan meer bereiken dan iemand met de beste
technische oplossing. Technocratie is niet leidend in beslissingen.

Verder denk ik dat je juist slecht scoort op organisatorische en mensen-kennis, je het moeilijk vindt om het spelletje te spelen. Dit hebben recruiters van HR snel door.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Ja, kijk hier heb ik zeker wat aan. Ik weet dat ik dat ik slecht ben in communicatie, ben heel erg direct. En dat ik mij moeilijk in een ander kan verplaatsen. Dus ik weet een ( groot ) gedeelte van mijn min punten.

De laatste reacties van Taro en SchnupperPuppe dat lijkt alsof ik een spiegel krijg voorgehouden.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11-06 15:11
vikterr schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:51:
Specifiek in de IT met een vrij standaard loopbaan van WO informatica en een aantal jaar werkervaring als ontwikkelaar is de drempel niet zo heel hoog om je hoogbegaafd te voelen tussen alle autodidacten en HBO'ers.

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:24
CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:50:
Nee, ik tijdens mijn gesprekken zeg ik, uiteraard, niet dat ik dat heb en ook zeg ik niet dat anderen slecht zijn. Ik probeer dat altijd te vermijden, ik kan namelijk ook niet liegen. Dus moet er altijd een beetje omheen draaien.
Heel herkenbaar... dingen (veel) sneller doorzien dan anderen kan een zegen zijn maar ook een vloek.

Een van de belangrijkste dingen die je, als hoogbegaafd persoon, moet leren is omgaan met de rest van de mensheid die dingen nu eenmaal niet zo snel ziet als jij. Zonder arrogant over te komen, zonder anderen het gevoel te geven dat je ze dom vindt en ook nog zonder te liegen. Probeer daarin je uitdaging te zien, niet in het doorgronden van systemen en architecturen want dat kun je wel, maar in het omgaan en samenwerken met mensen die dingen niet zo snel zien.

Uit de IT stappen zal je probleem niet oplossen omdat je in elke omgeving de slimste zult zijn.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:06:
En dat ik mij moeilijk in een ander kan verplaatsen.
Maar dat geldt voor veel IT'ers. De reden is dat elke persoon net anders een bepaalde hoeveelheid materie heeft geleerd, heeft leren toepassen en/of uitvoert op basis van de vraag van de organisatie en/of de klant. Hierdoor krijg je direct een "botsing" van inzichten en toepassingen en mogelijk raar je daardoor in je hoofd eerder geirriteerd aan de argumenten van de ander en dus is 'ie minder goed in het werk dan jij.

Maar door niet alle historie en achtergronden te weten, trek jij dus ook meteen conclusies die absoluut niet terecht (hoeven te) zijn. Alles kan beter in deze wereld en niet alleen die 7 OSI-layers. Maar daar zijn meerdere wegen voor te bewandelen inclusief hoor, wederhoor, argumenten, bewijs en uitvoering.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-06 13:29
Ik ken zo'n mannetje die in mijn optiek precies zo is als jij omschrijft, en die kan ik maar al te graag schieten als ik die weer eens een preek hoor geven met 10 technische vaktermen per minuut.
Dat is misschien interresant als je internationale klanten hebt, maar in nederland mag je gewoon 'normaal' doen.

Als ik zeg "Knal hier even een eigen server neer en regel even een VPN verbinding" krijg je vervolgens te horen dat de 'uplink' niet goed genoeg is omdat enkel een 'a-synchrone lijn' beschikbaar is en weet ik niet wat voor smoesjes (er ligt 40mbit internet, als je dan aankomt dat het internet niet snel genoeg is moet je gewoon opflikkeren!), en vervolgens wordt er een oplossing neer gelegd die vervolgens 5x meer bandbreedte kost, maar goedkoper was in de aanschaf.

En dat is dan een type dat al overal heeft gewerkt met bedrijven waar de beveiliging nog wel 50x hoger was dan in een reguliere bedrijfsomgeving. Maar vervolgens wel overal met hetzelfde wachtwoord kunt inloggen |:(

Als jij zo'n typ bent, dan weet ik wel waarom je nergens wordt aangenomen als daar mensen werken zoals ik :).

Litebit.eu voorraad check :).

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
vikterr schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:51:
Zo lees je het misschien wel, maar ik vermoed dat de TS problemen heeft met zichzelf te uiten en daarnaast de frustraties van bepaalde zaken niet op de juiste manier kan wegsluizen en dus opkropt.

Er zijn mensen die enorm snel oorzaak en gevolg en verbanden tussen zaken kunnen zien. Bij anderen zijn die verbanden vaak pas zichtbaar nadat het probleem zich heeft gemanifesteerd en iedereen zich afvraagt hoe dat nu weer heeft kunnen gebeuren. Terwijl de persoon die daar vooraf voor heeft gewaarschuwd het al aan zag komen, maar genegeerd werd en in een hoekje werd gezet als zijnde angsthaas, iemand die beren op de weg ziet, etc. En als je dat dagelijks hebt, maar mensen er niet naar luisteren, dan kan je daar snel een burn-out (of bore-out) door krijgen. Je voelt je niet begrepen, twijfelt aan de hele wereld en vooral ook aan jezelf. Dit kan verregaande gevolgen voor iemand hebben, zelfs tot zelfmoordneigingen aan toe.

Ik betwijfel of de TS een narcist is, grote kans dat hij zaken echt sneller doorheeft dan anderen, maar, door een bepaalde frustratie op een bepaalde manier gaat reageren en dat wordt door anderen niet gewaardeerd, waardoor hij in deze positie terechtkomt.

Wat ik al zei: Ik werd ook vaak betweter (of narcist) genoemd, maar nu ik zaken anders breng kom ik veel verder en accepteert men mijn feedback, men vraagt constant om mijn mening en advies. En dat komt ook door het goede voorbeeld te geven, zaken voor te doen en te laten zien dat je denkwijze en aanpak ook echt resultaat hebben.
BLACKfm schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:18:
Ik ken zo'n mannetje die in mijn optiek precies zo is als jij omschrijft, en die kan ik maar al te graag schieten als ik die weer eens een preek hoor geven met 10 technische vaktermen per minuut.
Dat is misschien interresant als je internationale klanten hebt, maar in nederland mag je gewoon 'normaal' doen.

Als ik zeg "Knal hier even een eigen server neer en regel even een VPN verbinding" krijg je vervolgens te horen dat de 'uplink' niet goed genoeg is omdat enkel een 'a-synchrone lijn' beschikbaar is en weet ik niet wat voor smoesjes (er ligt 40mbit internet, als je dan aankomt dat het internet niet snel genoeg is moet je gewoon opflikkeren!), en vervolgens wordt er een oplossing neer gelegd die vervolgens 5x meer bandbreedte kost, maar goedkoper was in de aanschaf.

En dat is dan een type dat al overal heeft gewerkt met bedrijven waar de beveiliging nog wel 50x hoger was dan in een reguliere bedrijfsomgeving. Maar vervolgens wel overal met hetzelfde wachtwoord kunt inloggen |:(

Als jij zo'n typ bent, dan weet ik wel waarom je nergens wordt aangenomen als daar mensen werken zoals ik :).
Uh jah, heel mooi. Je beseft je dat je hem nu wegzet als "mannetje", terwijl jij misschien zelf wel het "mannetje" bent? Je bent erg denigrerend bezig op deze manier. Zonder mensen als de TS faal jij waarschijnlijk compleet in je werk. Je hebt dergelijke mensen juist nodig om je "projecten" af te krijgen, of niet?

[Voor 31% gewijzigd door Taro op 17-11-2018 11:28]

• Schnupperpuppe
gold_dust schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:10:
[...]

Specifiek in de IT met een vrij standaard loopbaan van WO informatica en een aantal jaar werkervaring als ontwikkelaar is de drempel niet zo heel hoog om je hoogbegaafd te voelen tussen alle autodidacten en HBO'ers.
Ik ben geen psychiater, maar ik heb de neiging om je nu in hetzelfde vakje te duwen als TS.
De arrogantie druipt er vanaf. In mijn ervaring is het gemiddelde niveau van (in)competentie onder WO'ers niet wezenlijk anders dan onder autodidacten en HBO'ers.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 18:17

Nu heb ik serieus problemen om een andere baan te vinden. Hoe vaak ik al niet op een gesprek ben geweest en daar zit dan zo'n miepje van pz met manager IT en dan hebben ze werkelijk geen idee wat ze met mij aan moeten. Alsof ze mij niet kunnen pijlen. Soms heb ik technische gesprekken met hun beste IT-ers en dan blijkt binnen ook maar 2 vragen dat die personen amper wat van IT af weten. Het lelijke van mij is dat, in mijn ogen, 85 tot 90% van de IT-ers gewoon ronduit slecht zijn en amper functioneren. Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.
Logisch dat je problemen hebt een andere baan te vinden. Je bent nog niet eens aangenomen, hebt nog geen pc aangeraakt en denkt al te menen dat de anderen er niets van af weten en slecht functioneren. Als je ze al aannemen, sta je met deze houding binnen een dag weer buiten.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:56

BazzH

Kei-goed...

[...]

Dat gevoel heb ik juist andersom. De meest indrukwekkende CV's moeten vaak een gebrek aan feeling en skills m.b.t. randzaken verhullen, waardoor zo iemand alsnog totaal niet kan functioneren in de dynamiek van een team.

Ik krijg zo nu en dan weleens de vraag of ik ergens op gesprek wil gaan. Doe het niet vaak, maar bij een recent gesprek kreeg ik als terugkoppeling dat de manager mij als een bedreiging zag en dat ik te ambitieus was en daardoor niet zou passen in zijn team van wat introverte IT-ers... Wel eerlijk. En ja, ik heb veel klantcontact en heb nu een adviserende en coördinerende rol daarin, "so let me do the talking". Leermomentje: dat kan dus afschrikkend werken.

Ik werk momenteel voor diverse grote multinationals en geloof me: je wil niet weten wat voor prutsers er soms rondlopen.

TS: sollicitatietraining klinkt misschien een beetje minderwaardig, maar het zou je zeker kunnen helpen. In deze tijd zou je erg makkelijk iets nieuws moeten kunnen vinden, dus je doet echt iets verkeerd in het gesprek.

[Voor 15% gewijzigd door BazzH op 17-11-2018 11:33]

Think smart........ Act stupid........

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17:33

t_captain

Moderator General Chat
SeatRider schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb tien jaar in loondienst en acht jaar als zelfstandige gewerkt. Ik zou nooit iemand adviseren op te gaan ZZP-er als alternatief omdat hij moeite heeft om een baan te vinden.

Waarom huren bedrijven een zelfstandige in (tegen veel hogere kosten dan een werknemer)? Vaak omdat ze die werknemer niet kunnen aannemen binnen de beperkingen die ze hebben. Denk aan een salarishuis waarvoor de juiste mensen niet warmlopen. Of een tijdelijk contract voor een tijdelijk project, daar ga je ook niet veel enthousiasme voor vinden bij sollicitanten. In het algemeen zijn successvolle zelfstandigen mensen die zo goed in de markt liggen dat ze niet hoeven te settlen voor een bescheiden salaris De lat voor een zelfstandige ligt dus hoger en niet lager.

Een uitzondering: mensen boven de 50. Die komen op de arbeidsmarkt veel vooroordelen tegen, die op belangrijke punten zijn te neutraliseren door jezelf uur/factuur aan te bieden. Maar ook in die gevallen zijn effectieve sollicitatietechnieken en een goede pitch heel belangrijk.

• Bartezzzb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19-04 23:23
Als ik je verhaal zo lees denk ik direct aan autisme. Wellicht dat het goed is om daar eens naar te kijken.

• migchiell
Taro schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:19:
[...]

Zo lees je het misschien wel, maar ik vermoed dat de TS problemen heeft met zichzelf te uiten en daarnaast de frustraties van bepaalde zaken niet op de juiste manier kan wegsluizen en dus opkropt.

Er zijn mensen die enorm snel oorzaak en gevolg en verbanden tussen zaken kunnen zien. Bij anderen zijn die verbanden vaak pas zichtbaar nadat het probleem zich heeft gemanifesteerd en iedereen zich afvraagt hoe dat nu weer heeft kunnen gebeuren. Terwijl de persoon die daar vooraf voor heeft gewaarschuwd het al aan zag komen, maar genegeerd werd en in een hoekje werd gezet als zijnde angsthaas, iemand die beren op de weg ziet, etc. En als je dat dagelijks hebt, maar mensen er niet naar luisteren, dan kan je daar snel een burn-out (of bore-out) door krijgen. Je voelt je niet begrepen, twijfelt aan de hele wereld en vooral ook aan jezelf. Dit kan verregaande gevolgen voor iemand hebben, zelf tot aan zelfmoordneigingen aan toe.

Ik betwijfel of de TS een narcist is, grote kans dat hij zaken echt sneller doorheeft dan anderen, maar, door een bepaalde frustratie op een bepaalde manier gaat reageren en dat wordt door anderen niet gewaardeerd, waardoor hij in deze positie terechtkomt.

Wat ik al zei: Ik werd ook vaak betweter (of narcist) genoemd, maar nu ik zaken anders breng kom ik veel verder en accepteert men mijn feedback, men vraagt constant om mijn mening en advies. En dat komt ook door het goede voorbeeld te geven, zaken voor te doen en te laten zien dat je denkwijze en aanpak ook echt resultaat hebben.
Dit!

Mag ik daarop aanvullen dat het vaak beter werkt als je mensen zelf naar een conclusie laat toewerken (die jij allang hebt bereikt), dat komt veel beter over dan dat je simpelweg die conclusie op tafel legt. Andere mensen zijn daar nog niet en kunnen het dan al gauw als een aanval voelen als jij ze op fouten wijst, of als je laat merken dat je niet snapt dat ze het niet snappen. Zie ook enkele reacties hierboven, je houding wekt weerstand op bij mensen die je niet kunnen volgen. En dat is nou eenmaal bijna iedereen.

Anoniem: 1031525

Ik denk dat je jezelf schromelijk overschat. Voor iemand die zegt hoogbegaafd te zijn is je beheersing van de Nederlandse taal behoorlijk slecht. De reden dat je ergens niet wordt aangenomen zou simpelweg ook kunnen zijn dat je brieven niet zo goed zijn.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Je zou meer gebruik kunnen maken van je sterke punten als je het anders benadert.
Als je problemen ziet wacht met direct reageren. Ga voor jezelf na welke oplossingen jij ziet, wat je daar voor nodig hebt. Ga ook niet meteen kijken wat mensen tekort komen, maar juist wat ze wel kunnen.
Ik kreeg altijd het beste resultaat door na te gaan wat mijn collega's wel goed kunnen en daar gebruik van te maken.
Zo wordt je ook meer een teamplayer en krijgen mensen geen hekel aan je.

Tweakers Discord

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:59
Ik zou je ook niet aannemen.

Hoe goed je misschien ook bent, de sfeer wordt over het algemeen niet beter binnen een bedrijf door zelfvoldane know-it-all personen zonder empathie binnen te halen.

• migchiell
JohnWhite schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:27:
Ik denk dat je jezelf schromelijk overschat. Voor iemand die zegt hoogbegaafd te zijn is je beheersing van de Nederlandse taal behoorlijk slecht. De reden dat je ergens niet wordt aangenomen zou simpelweg ook kunnen zijn dat je brieven niet zo goed zijn.
Hoogbegaafde mensen zullen zichzelf eerder onder- dan overschatten.

Veel zijn onzeker omdat ze, van jongs af aan, continu merken dat "de rest" ze niet kan volgen. Dat kan makkelijk leiden tot het gevoel "nou dan zal ik het wel verkeerd zien", zeker als dat idee steeds bevestigd wordt door leraren die niet snappen dat een kind slimmer kan zijn dan zij.

Daarnaast is taalbeheersing slechts een van de terreinen waarop hoogbegaafdheid zich kan uiten.

• RadiQal
  • Laatst online: 14:42
Het werken met mensen vergt aanpassings- en inlevingsvermogen van beide partijen. Hoezeer je denkt problemen sneller en beter op te lossen, die "hr-miep" heb je wel degelijk nodig en heeft wellicht meer kwaliteiten dan jij denkt. Sterker nog, op EQ en sociaal gebied scoort ze i.m.o. nu al beter dan jij. Ergo, wie ben jij om te oordelen dat iemand daarvoor onder doet.

Ik zie dit soort dingen vaak in mijn dagelijks werk terugkomen. Analoog hieraan het paradigma dat sommige leidinggevende geen engineering werk moeten doen, en sommige engineers vooral geen leidinggevende taken moeten krijgen. Probeer de kracht en kwaliteiten van ieder afzonderlijk individu te beoordelen en niet naar je eigen maatstaven te toetsen, dan zul je daarin ook rust kunnen vinden.

Start eens met je Nederlands schriftelijk communiceren zoals @JohnWhite hierboven aangeeft. Dat zou een hoop kunnen schelen in je eerste indruk die je achterlaat.

[Voor 12% gewijzigd door RadiQal op 17-11-2018 11:41]

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:56

BazzH

Kei-goed...

Brieven? Mijn laatste sollicitatiebrief moet ik nog schrijven en mijn eerste ook.

Tegenwoordig wordt je vaak voorgedragen door iemand uit je netwerk of een recruiter die toevallig voor iets interessants aan het werven is.

Think smart........ Act stupid........

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Hij wordt geacht o.a. netwerken aan te leggen, niet boeken te schrijven. Je kunt niet overal erg goed in zijn.

Je zou iemand ook op een positievere manier feedback kunnen geven: "Mogelijk zou je daarnaast kunnen kijken of je het niveau van je brieven kunt verhogen door ..." klinkt al een stuk beter.

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:07

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]
Hoe vaak ik al niet op een gesprek ben geweest en daar zit dan zo'n miepje van pz met manager IT en dan hebben ze werkelijk geen idee wat ze met mij aan moeten. Alsof ze mij niet kunnen pijlen.
[...]
50% van een sollicitatiegesprek is 'het hebben van een klik', de andere 50% het doorgronden van je kunnen.
Zie het een beetje als volgt: Scoor je een 3 op de klik en een 9 op je kunnen dan heb je nog steeds maar een zes en feitelijk is alles onder de 6 op een van de twee voldoende om het niet te doen. Iemand die op beide een zes of zeven krijgt heeft een veel grotere kans om aangenomen te worden.

Daar komt dan ook nog eens bij dat een kandidaat vrijwel altijd sociaal wenselijke antwoorden geeft, dus als het in het eerste gesprek al niet lekker loopt dan zou ik ook vrezen voor wat er op de werkvloer binnen het team gaat gebeuren. Ook is in Nederland bescheidenheid belangrijk, niet dat je onzeker moet overkomen, maar niet meer dan zeker.

Ik ben ook hoogbegaafd, maar vind het vaak meer een nadeel dan een voordeel, zeker in samen met de vaak gecombineerde afwijkingen (ADD, beetje autistisch). In de loop der jaren een beetje mijn eigen tekortkomingen leren kennen en kan er inmiddels redelijk omheen werken.

Wat me verder opvalt is dat je vind dat je veel weet, terwijl de echt goede IT-ers die ik ken eigenlijk allemaal vinden dat ze te weinig weten. Hoe meer je weet hoe beter je ziet wat je allemaal niet exact weet.

[Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 17-11-2018 11:52]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• gold_dust
Netwerken aanleggen is geen rocket science en niet iets waar hoogbegaafdheid iets toevoegt. Los van de TS in het specifiek, wat er in de IT veel speelt is het Dunning-Kruger effect.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:38
Hoe vaak ik al niet op een gesprek ben geweest en daar zit dan zo'n miepje van pz met manager IT en dan hebben ze werkelijk geen idee wat ze met mij aan moeten. Alsof ze mij niet kunnen pijlen. Soms heb ik technische gesprekken met hun beste IT-ers en dan blijkt binnen ook maar 2 vragen dat die personen amper wat van IT af weten. Het lelijke van mij is dat, in mijn ogen, 85 tot 90% van de IT-ers gewoon ronduit slecht zijn en amper functioneren. Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.
je vind jezelf blijkbaar heel wat. Beetje zo'n houding van 'ik ben zo geweldig en de rest kan er niks van'. Hoogbegaafd en jezelf dan zo verwoorden? my o my

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Er zijn er een aantal die helemaal snappen waar ik zit. Taro, migchiell en Schnupperpuppe . Ik kan me helemaal vinden in wat jullie schrijven. Ik onderschat mezelf en zeg daardoor maar niets.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Nogmaals, taal en woorden zijn niet iets waar ik het makkelijk mee heb. Dat komt omdat het altijd druk is in mijn hoofd en ik visualiseer alles. Ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je.
Hoe verder je in je carrière komt, en hoe meer je leert en kennis vergaart; hoe meer je er achter komt wat je allemaal nog niet weet.

Stel je bescheiden op, sta open voor andere perspectieven, en probeer met je kennis die je hebt de dingen die je aanraakt beter achter te laten dan ze waren, en laat daarmee zien wat je in huis hebt.

Vooraf denken dat je het beter weet schiet je niets mee op, zoals je al gemerkt heb.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Als iedereen nou eens niet kijkt naar de manier waarop de TS zijn eerste bericht heeft verwoord, maar kijkt naar de inhoud van zijn hulpvraag, dan kunnen we hem misschien verder helpen.

Mocht hij het namelijk niet zo bedoelen, en ik ga uit van het goede in mensen, dan zitten veel mensen hier het vuur alleen maar verder aan te wakkeren ipv hem hiermee te helpen. Hij zoekt immers naar een oplossing en hulp, niet naar nog meer mensen die hem op een bepaalde manier behandelen. Dat betekent uiteraard niet dat hem geen spiegel moet worden voorgehouden: De manier van verwoorden van de openingspost zorgt juist voor het effect waar hij een oplossing voor zoekt, maar ik denk dat dat nu wel voldoende is benoemd.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
@CORVETTE Hoe oud ben je en welke opleiding heb je gedaan?

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• RadiQal
  • Laatst online: 14:42
Taro schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:54:
Als iedereen nou eens niet kijkt naar de manier waarop de TS zijn eerste bericht heeft verwoord, maar kijkt naar de inhoud van zijn hulpvraag, dan kunnen we hem misschien verder helpen.

Mocht hij het namelijk niet zo bedoelen, en ik ga uit van het goede in mensen, dan zitten veel mensen hier het vuur alleen maar verder aan te wakkeren ipv hem hiermee te helpen. Hij zoekt immers naar een oplossing en hulp, niet naar nog meer mensen die hem op een bepaalde manier behandelen. Dat betekent uiteraard niet dat hem geen spiegel moet worden voorgehouden: De manier van verwoorden van de openingspost zorgt juist voor het effect waar hij een oplossing voor zoekt, maar ik denk dat dat nu wel voldoende is benoemd.
Ondanks zijn ongelukkige verwoording van zijn probleem zijn er juist veel mensen die hem van constructieve feedback voorzien door te projecteren op hoe zijn gedachtegang c.q. social skills overkomen op anderen. Daarmee raak je ook meteen de inhoud van zijn hulpvraag; hoe hij beter kan omgaan met de "gap" tussen zijn manier van denken, en die van anderen.

[Voor 3% gewijzigd door RadiQal op 17-11-2018 12:03]

• Bron
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-04 15:18
Hoe kom je er sowieso achter of je hoogbegaafd bent of niet?
Puur omdat je zelf slimmer denkt te zijn dan een ander?
Of is er een legitieme test om dit aan te tonen?

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:04

Yucon

*broem*

Stel nu dat die perfect oplossing die je neer wil zetten om bepaalde praktische redenen niet toepasbaar is in die betreffende situatie. En jij dat niet ziet. Heeft men het dan nog steeds aan het foute eind als men niet naar je wil luisteren, of zit jij misschien fout? Het lijkt er op dat je moeite hebt met dit deel van de realiteit te accepteren.

Volgens mij zit de oplossing vooral in het inruilen van perfectionisme voor pragmatisme en in het verlengde daarvan wat subtieler in je communicatie te worden. Je zegt dat je moeite hebt met wat je liegen noemt. Als je je leert te realiseren dat de waarheid wat minder absoluut is dan wordt het ook voor jezelf acceptabeler om een andere mening dan de jouwe als 'mogelijk juist' of 'niet helemaal fout' te zien. Dan leer je ook dat je nu waarschijnlijk dingen wat snel als liegen ziet. Overigens kun je soms ook gewoon je mond houden als je het ergens niet mee eens bent.

Het kan best zijn dat je daar wat begeleiding bij nodig hebt. Maar dat ligt misschien niet perse in de hoek van hoogbegaafdheid.

[Voor 9% gewijzigd door Yucon op 17-11-2018 12:07]

• Schnupperpuppe
Taro schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:54:
  • Probeer je eigen visie niet 'per decreet' te verkondigen, maar probeer anderen hierin mee te krijgen. Probeer ze daarbij het idee te geven dat ze het zelf hebben verzonnen ;-).
    In plaats van 'Ik vind dit of dat, dus zo moet het' gebruik je 'Ik heb iets bedacht waar we misschien iets aan zouden kunnen hebben, maar ik wil even weten wat jij daarvan vindt'.
  • Probeer jezelf te verplaatsen in je gesprekspartner. Beoordeel vervolgens je eigen gedrag en bepaal of dit wenselijk is of niet. Beschik je niet van nature over voldoende empathisch vermogen? Sociaal wenselijk gedrag is, tot op zekere hoogte, aan te leren vanuit de ratio.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:24
Het lelijke van mij is dat, in mijn ogen, 85 tot 90% van de IT-ers gewoon ronduit slecht zijn en amper functioneren. Ook is bij 90% van de bedrijven hun IT compleet fout van opzet.
Ook lastig voor mij is, dat het lijkt alsof ik de enige ben die een klein beetje doorheeft hoe ICT afdelingen en infra horen te werken.
Gisteren kreeg ik, weer een afwijzing, daar onwetende pa miep het mailtje: Dat ik te weinig kennis zou hebben. Dan heb ik serieus de neiging om terug te mailen: zet alle IT-ers die je hebt maar tegenover me, dan zullen we eens zien wie er geen kennis heeft.
Ga de consultancy in (wat je niet wilt), daar draait het praktisch allemaal om die pure technische kennis en de snelle inzichten.

Anders zul je toch wat aan die softskills moeten doen. Hoe dan ook zal het gequote overal doorheen druipen, dat voelen die HR-miepjes prima aan hoor - die hebben andere skills ;).

• Ahrnuld
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-06 23:40
Wat ik er een beetje in lees is de volgende concrete vraag:

"Ik ben heel goed in wat ik doe, maar wordt hierin niet serieus genomen omdat de mensen die de beslissingen nemen dat niet kunnen beoordelen. Hoe zorg ik dat ik de baan/het inkomen krijg wat past bij mijn capaciteiten".

Volgens mij is dat wel een vrij typische situatie voor iemand die flink meer begaafd is dan gemiddeld. Het kan zijn dat je vaardigheden wat eenzijdig zijn, maar zelfs al ben je sociaal best handig kan je hier nog steeds flink tegenaan lopen. Het antwoord heb ik helaas ook niet.

Ik denk dat je dat dan ook op elk vakgebied (wat je je ongetwijfeld snel eigen zult maken) zult hebben, simpelweg omdat je op een andere manier denkt dan de mensen waar je van afhankelijk bent, en dat geldt ook buiten de IT.

Misschien is het een idee om je een tijdje alleen te concentreren op de geldvraag en dat niet meteen te koppelen aan een baan. Als je zo slim bent, zou je toch ook wel een manier kunnen bedenken om daar geld uit te halen?

Overigens ben ik ook wel een keer 'afgewezen' bij een sollicitatie door zo'n HR persoon. Toch even gebeld en erop aangedrongen om mijn CV aan de inhoudelijk deskundige te laten zien. Daardoor uiteindelijk wel de baan gekregen. Dus, ik voel je pijn in dat opzicht.

Niets...

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Even een checkvraag, hoe zie jij het werk van een architect binnen het IT-landschap? Het feit dat de gemiddelde en ook de meeste architecten niet werken vanuit een greenfield project kunnen inderdaad resulteren in hetgeen wat je beschrijft.

Op basis van wat ik lees is het lastig te interpreteren of je het perfecte plaatje wil neerzetten of dat je ook het pragmatische pad naar een niet geheel perfecte plaatje kan schetsen. Perfect is 99/100x niet de Rolls Royce maar eerder de BMW. Iets wat voor het overgrote deel perfect voldoet maar nog steeds wat minpunten heeft wat echter kostentechnisch niet heel goed uit kan.

Perfectionisme is helaas maar wel begrijpelijk meestal niet heel doel

• migchiell
Bron schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:00:
Officieel is het vanaf IQ 130.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Bron schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:00:
In mijn geval een CITO score van 547/550 waarbij de de fouten blijkbaar ook nog slordigheid waren (dubbele ontkenning e.d. en allemaal op een ander vlak).
IQ testen 142-150 (alhoewel ik die 150 meer aan een niet echt geldige test wijd) en 'verbreding' (uitdagende extra lessen) op de middelbare school.

Desondanks uiteindelijk toch HAVO gedaan, de ADD maakt het uitermate lastig om iets te leren waar geen interesse is (en moeite met vakken als tekenen/handvaardigheid, drie zessen was al verplicht HAVO, hoeveel negens daar ook tegenover staan), een ander nadeel was juist het krijgen van beter onderwijs (top 3 basisschool en de extra taken in de twee brugklassen), op een gegeven moment kom je toch bij de grote meute en lig je mijlen ver voor (voorbeeld wij kregen in groep 7 betrekkelijk voornaamwoord met ingesloten antecedent, terwijl 10% in HAVO/VWO brugklas 3 lessen nodig heeft om te begrijpen wat het onderwerp van de zin is) en schakel je eigenlijk uit en ben je niet meer aan te krijgen zodra het nodig is (einde 4 HAVO).

Bij mij zijn er gewoon meer nadelen dan voordelen, desalniettemin toch met een top baan binnen de IT geëindigd.

[Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 17-11-2018 12:24]

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:44
Napo schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:13:
Even een checkvraag, hoe zie jij het werk van een architect binnen het IT-landschap? Het feit dat de gemiddelde en ook de meeste architecten niet werken vanuit een greenfield project kunnen inderdaad resulteren in hetgeen wat je beschrijft.
Ik vermoed dat hij ook vaak "architecten" tegenkomt die eigenlijk doorgegroeide beheerders zijn die zich veel te veel met details bemoeien dan met de grote lijnen, dat is althans mijn ervaring met veel architecten die ik tegenkom. Conform het Peter Principle.

• Schnupperpuppe
migchiell schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:14:
[...]

Officieel is het vanaf IQ 130.
Verder zou je een onderscheid kunnen maken tussen twee categorieën hoogbegaafden.
Je hebt de (ouders van) hoogbegaafden die het als uitverkorenheid beschouwen. Deze categorie loopt regelmatig tegen problemen met hun hoogbegaafdheid aan.
Anderzijds heb je de hoogbegaafden die het voor kennisgeving aannemen en over gaan tot de orde van de dag. Deze categorie ervaart doorgaans geen of weinig problemen met hun hoogbegaafdheid.

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 17:25
Tip van een domme IT-manager: Als jij verbeterpunten ziet, breng dit positief. Alleen maar roepen wat niet goed is kunnen heel veel mensen en is niet werksfeer bevorderend.
Die mensen helpen naar een nieuw level is je uitdaging. Dit doe je door ze te enthousiasmeren en niet door ze te bekritiseren.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Schnupperpuppe schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:28:
[...]

Verder zou je een onderscheid kunnen maken tussen twee categorieën hoogbegaafden.
Je hebt de (ouders van) hoogbegaafden die het als uitverkorenheid beschouwen. Deze categorie loopt regelmatig tegen problemen met hun hoogbegaafdheid aan.
Anderzijds heb je de hoogbegaafden die het voor kennisgeving aannemen en over gaan tot de orde van de dag. Deze categorie ervaart doorgaans geen of weinig problemen met hun hoogbegaafdheid.
Ik zou daar een derde categorie tussen zetten, hoogbegaafd met manco's die volgens mij ook erg groot is. Combineer het met narcisme, ADD of autisme en de voordelen zijn op zijn minst grotendeels teniet gedaan.

• Schnupperpuppe
AequitasII schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:28:
Die mensen helpen naar een nieuw level is je uitdaging.
Sorry, IT-manager. Dat is een utopie. Je gaat die mensen niet naar een nieuw level brengen, dat zit namelijk niet in ze. Je kunt ze hooguit op sleeptouw nemen en proberen er het beste van te maken.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:25

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Ongenuanceerd voorbeeld voor dramatisch effect.

Stel dat je de hele dag op je ICT afdeling met mensen met een IQ van 80 moet werken als je zelf een IQ van 120 hebt. Ze snappen NIETS! En je moet alles 5x uitleggen en dan nog snappen ze er niets van.

Stel dat je de hele dag op je ICT afdeling met mensen met een IQ van 120 moet werken als je zelf een IQ van 160 hebt. Ze snappen NIETS! En je moet alles 5x uitleggen en dan nog snappen ze er niets van.

Zo zie ik het in elk geval.

Last.
Maar dit beperkt zich niet tot ICT.

[Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 17-11-2018 12:36]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• MacGrumpy
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Zou zo een bedrijf iets zijn? https://www.carapaxit.nl/

• borgdrone
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-06 11:55
Het probleem wat jij TS heb is dat jij iedereen die niet jouw niveau in IT heeft beschouwt als "zelfde niveau".
Jij bent hoog begaafd in 1 richting en dat is IT en de infrastructuur.
Sociaal vaardig kom je juist laag begaafd over, evenals je nederlandse taal skills en communicatie.
No offense intended uiteraard.

Dit is een probleem die veel "zogenaamde" hoogbegaafde hebben.

Iets wat jij je moet realiseren is dat niemand hetzelfde is en dat iemand die anders is niet meteen lager begaafd is.
Iemand anders kan wel hoogbegaafd zijn op een heel ander vlak.
Mensen kunnen beter zijn in communicatieve vaardigheden, of planning of softwarematig hogere skills hebben of compleet andere vlakken.

Het is ook een beetje kijken waar andere mensen ook of beter in zijn dan jij.

Het grootste probleem die jij heb is dat jouw hoogbegaafdheid is omgeslagen in een extreme vorm van narcisme.
Zo uit jouw teksten hier kijk jij heel erg neer op andere mensen die niet jouw niveau of inzicht hebben.
Dit maakt jouw voor een bedrijf arrogant, en dat is zeker geen goede eigenschap tijdens een sollicitatie.
Goede recruiters voor bedrijven hebben dit snel door of je het nou probeert te verbergen of niet.
Dit is iets wat ze uit je kunnen trekken tijdens een sollicitatie, en dat is hun skill waar ze heel goed in zijn.

Probeer je mindset te veranderen, andere mensen kunnen goed en hoogbegaafd zijn op andere vlakken.
Kijk niet neer op iemand die anders denkt dan jij.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, niet alleen jouw weg.

Ga anders praten met een recruiter of een psycholoog, niet voor een therapie maar voor inzicht.
Want ook jij kan hier uit leren, en je er beter in maken.
Want met de instelling die je hier laat zien, zou ik je ook niet willen aannemen.
Misschien ben je heel goed in je werk maar als jij de sfeer in het team verknald met jouw arrogantie wil ik je echt niet hebben.

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Het kan natuurlijk heel frustrerend zijn als je dingen ziet die anderen niet ziet, het helpt om collega's om je heen mee te nemen in je gedachtegang, waarom vindt je A en B.

Volgens mij gaat het bij jou vooral om hoe je jezelf presenteert door hoe je naar jezelf en de mensen om je heen kijkt. Als iemand met de skills die jij beschrijft bij een bedrijf komt kunnen ze daar echt om staan juichen, het gaat alleen wel om het totale pakket. Als je jezelf arrogant presenteert of onverzettelijk in je mening, dan heeft dat vaker niet dan wel een positief effect op een team en organisatie, en daarmee ook op je sollicitatie.

Mijn tip: vraag feedback op je sollicitatiegesprek, ongeacht of je doorgaat naar de volgende ronde of niet. Gebruik die feedback niet om je alleen anders te presenteren, maar durf ook jezelf te veranderen (en pak dan niet 3x in 1 keer op, dan ga je niets bereiken). Een detacheerder zou je hier wellicht juist bij kunnen helpen, zij hebben een commercieel belang om geld te verdienen en zoeken onderscheidend vermogen. Zij helpen vaak ook met presentatie en sollicitatie vaardigheden.

[Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 17-11-2018 12:46]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ik denk dat je eerder een stapeltje soft-skills mist, het hoog analytische oplossingsvermogen zie ik vaak genoeg voorbij komen, dat is het voordeel als je als externe ergens binnen komt, andere kijk erop, maar die branden elke gemaakte keuze af en geven hun plaatje als de waarheid, geen spelt tussen te krijgen, waardoor ze niet in een team kunnen werken, maar welke het team ook niet achter zich krijgt. Waarom zouden werkgevers zo iemand in hun ICT team willen?

Keuzes worden niet altijd gemaakt op basis van kennis, maar ook vaak op portemonnee of gewoon direct een opdracht ; ik wil VMWare, ongeacht of het bij het bedrijf past of niet.

Dan heb je nog het stukje politiek, de interne doen hun werk al jaren op de top van hun kunnen, er wordt nergens geld voor vrij gemaakt, na 50 mailtjes en 100 vergaderingen wil de business niets investeren, tot het moment dat er na incident 100 de directeur zegt, dit moet nu opgelost worden, de interne medewerkers schijnen het niet te kunnen, dus huur maar iemand in en je krijgt x aantal euro.

En dan komt het stukje soft-skills,
Die ingehuurde komt binnen, ziet een omgeving welke slecht onderhouden is, slecht in elkaar gezet en er keuzes gemaakt zijn waar je achterover valt, je gaat praten met de ICT'ers, bakkie koffie erbij, luisteren, beetje socializen en vragen of hun nog zaken hebben waar ze last van hebben (je moet het toch weten als je iets naar binnen wilt fietsen).
Bespreekt een beetje wat je opdracht is, wat je van plan bent, betrekt ze er voor hun gevoel bij en alles gaat gemoedelijk.

Nu hoe jij het brengt;
Die ingehuurde komt binnen, ziet een omgeving welke slecht onderhouden is, slecht in elkaar gezet en er keuzes gemaakt zijn waar je achterover valt, hij spreekt open op de afdeling dat het hier echt een zooitje is, niets juist is en dat hij het wel even gaat oplossen. Die oude ellende die de ICT afdeling heeft gebouwd slaat nergens op, hij snapt dat ie ingehuurd is, zo run je toch geen ICT afdeling? Sjonge jonge.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

KRGT schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:45:
[...]

Keuzes worden niet altijd gemaakt op basis van kennis, maar ook vaak op portemonnee of gewoon direct een opdracht ; ik wil VMWare, ongeacht of het bij het bedrijf past of niet.

[...]
Dat past bij elk bedrijf. :+

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ik gokte dat je hem zou lezen :+

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Ik moet bij dit soort topics altijd aan dsze Dilbert denken:

Ik werk met zat gekke figuren, en soft skills zijn erg belangrijk.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Schnupperpuppe
Controlevraag.
Wat heeft je doen besluiten om je nick 'CORVETTE' volledig in hoofdletters uit te voeren?
Of zien we hier misschien een klein onderdeel van het probleem?

• gold_dust
Misschien kan de TS eens overwegen bij Google te gaan solliciteren, dat zou wel een goede 'cultural fit' zijn. Er werken daar inmiddels tienduizenden naar eigen zeggen hoogbegaafde mensen. In het engels noemen ze zichzelf 'the best and brightest'.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18:50

Mrjraider

De mannelijke zuster

Iemand die ergens hoogbegaafd in is, is ergens ook een stuk lager begaafd. Iemand die dus onwijs goed kan analyseren, goed het overzicht heeft en goed kan aansturen mist in deze situatie de juiste bewoordingen hiervoor en weet zich geen juiste houding aan te nemen. Dit lijken aspecten van sociaal net wat minder begaafd.
Als je tijdens een sollicitatie benoemd wat je sterke punten zijn en probeert de persoon die tegenover je zit niet als "minder" te zíen. Dan kom je geheid verder.

At the end of the line a survivor will be born

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

gold_dust schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:09:
Misschien kan de TS eens overwegen bij Google te gaan solliciteren, dat zou wel een goede 'cultural fit' zijn. Er werken daar inmiddels tienduizenden naar eigen zeggen hoogbegaafde mensen. In het engels noemen ze zichzelf 'the best and brightest'.
Toch zou dat best kunnen, zo uitzonderlijk is hoogbegaafd zijn ook weer niet, 2.1% van de bevolking, maar onder de werkende is het percentage natuurlijk hoger dan onder niet werkenden. Met een gemiddeld salaris van 100K (maar 0.5% van alle huishoudens heeft een inkomen van meer dan 100K) vind ik het niet heel onwaarschijnlijk, daarnaast zie je soms sollicitatie vragen van google langs komen op YouTube, zeker de helft daarvan zou ik niet kunnen beantwoorden.

[Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 17-11-2018 13:21]

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16-06 22:35
Ik herken mezelf behoorlijk in de beginpost, althans alles buiten "ik weet alles" en hoogbegaafdheid (ben ik wss niet).

Ik heb een hekel aan onduidelijke, inefficiënte en onlogische systemen. Ik heb altijd ideeën hoe het wel moet, en die zijn vaak ook ingrijpend. Het probleem is echter dat je overal in werkomgevingen dingen tegenkomt die niet perfect zijn en die niet direct zijn op te lossen. Veranderen gaat langzaam en die verandering zorgt zelf weer voor nieuwe imperfecties.

Je moet leren accepteren dat je problematische processen en minder goed functionerende mensen overal gaat tegenkomen. Niet dat dat makkelijk is, ik heb er na 15-20 jaar in diverse werkomgevingen nog steeds last van. De eerste stap is zelfacceptatie, beseffen hoe je werkt en nadenken hoe je dat het beste combineert met je werk.

Weblog | Straling!

• aeensing
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15-06 14:00
Vind enerzijds wel jammer dat de anderen die “minder hoogbegaafd” zijn je hun niet zou kunnen helpen om jouw kennis en kunde te delen. Als ik hoog iq had zou ik een ander er mee helpen ipv narcistische trekjes vertonen. We kunnen niet bij geboorte zeggen doe mij die iq maar. Slim zijn is geen keus maar een cadeau.

Xbox: J3THPA1N

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:51:
Nogmaals, taal en woorden zijn niet iets waar ik het makkelijk mee heb. Dat komt omdat het altijd druk is in mijn hoofd en ik visualiseer alles. Ik weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen.
Verder heb je het gevoel dat je veel tijd verspilt aan het moeten wachten op anderen: zowel letterlijk als figuurlijk - in het meedenken en doen - patroonherkenning, intuïtief denken naast rationeel faseren.
Vergelijk het met een uitdrukking van Hilbert van der Duim: 'In gesprek met het ijs' -waar iedereen om grinnikte, maar beter uitdrukte wat het inhoudt dan enig andere uitdrukking- waar jij dan zou kunnen zeggen 'ik spreek met het netwerk'.

Herken je je hierin ook, stel dan een vraag centraal: wil je een gelukkig leven of zoek je waardering vanaf een voetstuk? Ooordeel jezelf en vraag niet anderen te oordelen over jou.
Pijnlijk proces, noodzakelijk om jouw beperkingen vast te stellen.

Specs

• inbedrijf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 11-06 10:55
Laten we het over de inhoudt hebben, merendeel van de reageerders probeert de psycholoog uit te hangen. En als het mogelijk was om een diagnose te stellen via een forum, dan zou dat echt geweldig zijn, maar dat is het niet.

Wat zijn je skills noem ze eens specifiek. Windows/Linux. DevOps/SRE. TCP/IP, routering, HTTP load-balancing.

Waar zit jij in dit spectrum? En wat zou je willen in een baan. Houdt je van een platte organisatie, groot of een klein bedrijf?

Voor de duidelijkheid ik ben geen diehard techneut, werk er wel met redelijk wat (nee ik ben geen headhunter of recruiter)

Als je interesse hebt om eens bij ons te komen praten, stuur me dan een DM.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:24
|sWORDs| schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:17:
[...]

Toch zou dat best kunnen, zo uitzonderlijk is hoogbegaafd zijn ook weer niet, 2.1% van de bevolking, maar onder de werkende is het percentage natuurlijk hoger dan onder niet werkenden.
Is dat verband zo logisch? Vorig jaar kwam er nog naar voren dat 20 tot 35% van de hoogbegaafden niet of slecht functioneert binnen een bedrijf of zelfs werkloos thuis zit. Het zou best kunnen dat dat percentage juist lager is dan 2.1% onder de werkenden.

En de reden: sociale of psychologische problemen. Echt niet te onderschatten, ook niet door de TS.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:49:
Er zijn er een aantal die helemaal snappen waar ik zit. Taro, migchiell en Schnupperpuppe . Ik kan me helemaal vinden in wat jullie schrijven. Ik onderschat mezelf en zeg daardoor maar niets.
Als ik jouw berichten zo lees, overschat je jezelf juist.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Schnupperpuppe
inbedrijf schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:33:
Laten we het over de inhoudt hebben, merendeel van de reageerders probeert de psycholoog uit te hangen.
Dat komt doordat de problemen die TS beschrijft eerder op psychologisch vlak dan op technisch vlak lijken te liggen.

• BernardV
  • Laatst online: 13-06 10:11
@CORVETTE Zijn er personen waarmee je wel prettig kunt samenwerken of hebt gewerkt? En zijn er personen op wie je kunt vertrouwen? Zo ja, dan zou ik eens gaan praten met die personen en vragen wat zij vinden van je capaciteiten en waar je valkuilen liggen.
Met deze informatie kun jij aan de slag en proberen jezelf daarin te verbeteren/vinden.

Misschien is het zelfs een idee om samen met een van die personen een bedrijf te starten, als zij de pitch kunnen doen op basis van jouw kennis is dat misschien een goede oplossing.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Een groot deel van de opmerkingen zijn getuigen van onbegrip, waar ik ook in de praktijk tegenaan loop. Ik ben niet narcistisch of zelfingenomen. Alleen zie ik zaken zo snel dat niemand anders doet en zie ik verbanden die ook niemand zit, en dat allemaal zo snel dat niet leuk meer is.

Als ik samenwerk met mensen die wat lager zitten, gaat het vaak beter als met mensen die ietsje hoger zitten. Of het moeten extreem goede wo-ers zijn, maar die zijn er niet zoveel, daar kan ik ook nog wel aardig mee overweg.

Het word gedaan alsof het soms fijn is om wat slimmer te zijn, maar ik wilde het niet zeggen, maar ik zit op 158. En dat is is echt niet leuk meer hoog. Als ik kon ruilen met iemand met een gemiddeld verstand zou ik dat direct doen.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
En het vreemde van alles is: ik kom dan wat vreemd over en doe ik soms ook ;-)
Maar ik maak wel heel snel vrienden en kan vaak goed met mensen overweg. Terwijl anderen daar juist weer moeite mee hebben.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
bernardV schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:41:
@CORVETTE Zijn er personen waarmee je wel prettig kunt samenwerken of hebt gewerkt? En zijn er personen op wie je kunt vertrouwen? Zo ja, dan zou ik eens gaan praten met die personen en vragen wat zij vinden van je capaciteiten en waar je valkuilen liggen.
Met deze informatie kun jij aan de slag en proberen jezelf daarin te verbeteren/vinden.

Misschien is het zelfs een idee om samen met een van die personen een bedrijf te starten, als zij de pitch kunnen doen op basis van jouw kennis is dat misschien een goede oplossing.
Jazeker, die zijn er. En ik heb ook aardig wat (ex) collega's waar ik een hele goede band mee heb.
Ze zullen stuk voor stuk zeggen dat ik technisch goed ben en minder op het sociale.

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:32
*knip flame*

[Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2018 23:56]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CORVETTE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:44:
Een groot deel van de opmerkingen zijn getuigen van onbegrip, waar ik ook in de praktijk tegenaan loop.
Niet om het een of ander hé, maar je start alhier een topic met een discussievraag omdat je ergens tegenaan loopt en daarbij hulp zoekt. Reacties als dit gaan dan niet echt productief/behulpzaam zijn en hebben eerder de neiging juist het gevoel van die ander te bevestigen, waardoor diegene uiteindelijk liever niet in discussie met je gaat (omdat je niets van hen lijkt aan te willen nemen).

Met een dergelijke houding kom je er gewoon niet, zowel hier niet als bij sollicitaties niet. Dan kun je van jouw kant dat zien als onbegrip, maar vanuit de kant van de anderen wordt dat wel ervaren als haantjes gedrag. Aangezien jij daar het meeste last van hebt dan de anderen die reageren, lijkt het me handiger om jezelf daar dan op aan te passen en dat is volgens mij exact wat zo'n beetje 80% van de berichten zeggen. ;)

Wat dat betreft zou ik de tips van @Taro zeker ter harte nemen.
Alleen zie ik zaken zo snel dat niemand anders doet en zie ik verbanden die ook niemand zit, en dat allemaal zo snel dat niet leuk meer is.
In wat voor context bedoel je dit? Heb je wellicht een voorbeeld? Je moet er ook bij stil staan dat wat jij ziet/vind, ook weleens niet de (beste) oplossing kan zijn voor een probleem.

Ikzelf heb ook vaak zat situaties gehad waarom bepaalde zaken zo op die manier gingen, dat ik wel vond dat het anders of beter kon. Dan heb ik daarover gewoon gesproken en uiteindelijk kreeg je dan ook te horen waarom men iets op een bepaalde manier doet. Dat geeft dan veel meer inzicht en wederzijds respect dan dat je volhardend volhoud van jouw eigen gelijk. En dat laatste is echt een hele slechte eigenschap, niet alleen binnen de ICT.

Dus ja, soms worden bepaalde beslissingen genomen die wellicht niet de beste of handigste zijn, maar er is altijd een reden voor om het op die specifieke manier te doen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld bij een bedrijf gewerkt, waarin men o.a. met oude code werkt (ik werkte daar als webdeveloper) en een bult aan technical debt. Wellicht klinkt dat als een horrorsituatie en ergens is dat wellicht ook wel zo, maar vervangen van de code en dingen opnieuw gaan schrijven hoeft ook niet de oplossing te zijn. Zoiets kost immers veel werk en tijd en de vraag is of het zinvol is zoveel tijd er in te steken, bijvoorbeeld. Roeien met de riemen die je hebt dus. ;) En ja, dat vergt van de een meer aanpassing(en) dan van de ander.

[Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 17-11-2018 14:02]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13:32
Ik mis een beetje het niveau waarop je aan het werk bent. Ben je een engineer, architect, consultant...?

Zaken als ‘miepje van pz’ en ‘zet iedereen van de IT afdeling tegenover me’ en jezelf dan niet narcistisch of zelfingenomen noemen..sja, het is nogal een contradictie.

En hoe consult je ‘de grote constulancy bedrijven’? Huren zij je in als ZZP’er? Of beantwoord je gewoon af en toe een vraag voor iemand in je netwerk?

Het zien van problemen binnen de IT is niet zo moeilijk. Binnen een paar tellen een oplossing verzinnen ook niet... maar je hebt geen greenfield en zal die waarschijnlijk ook nooit gaan krijgen. Het gaat om roeien met de riemen die je hebt, welke aansluit op een realistische visie en daar het pad naar toe leggen. Niet alleen maar schoppen en jezelf afsluiten voor de politiek.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:25

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Mrjraider schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:13:
Iemand die ergens hoogbegaafd in is, is ergens ook een stuk lager begaafd. Iemand die dus onwijs goed kan analyseren, goed het overzicht heeft en goed kan aansturen mist in deze situatie de juiste bewoordingen hiervoor en weet zich geen juiste houding aan te nemen. Dit lijken aspecten van sociaal net wat minder begaafd.
Als je tijdens een sollicitatie benoemd wat je sterke punten zijn en probeert de persoon die tegenover je zit niet als "minder" te zíen. Dan kom je geheid verder.
Nee, dat is gewoon omdat jij in verhouding tot hen een zwakbegaafde bent. Ga jij je ideeën maar eens verwoorden aan een zwakbegaafde, kijken hoe goed jij hen kunt aansturen met de ideeën van jou nivo.
Zo ervaren hoogbegaafden doorgaans de wereld. En omdat de verdeling van IQ niet evenredig is zijn er voor jou enkele zwakbegaafden maar voor hoogbegaafden is meer dan 99% van de wereld zwakbegaafd of erger.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Een groot deel van de opmerkingen zijn getuigen van onbegrip, waar ik ook in de praktijk tegenaan loop. Ik ben niet narcistisch of zelfingenomen. Alleen zie ik zaken zo snel dat niemand anders doet en zie ik verbanden die ook niemand zit, en dat allemaal zo snel dat niet leuk meer is.
En dat is dan precies het probleem. Het gaat er niet om hoe jij bent, maar hoe je overkomt. En jouw manier van praten, het denigrerende vooral, zorgt dat je narcistisch overkomt. En dat schrikt mensen af. Ben je je er uberhaupt van bewust hoe je overkomt op mensen? Hoe zij jou zien?

Waar ik ook benieuwd naar ben, hoe weet je dat je hoogbegaafd bent? Heb je hier ooit onderzoeken naar gehad, en heb je begeleiding gehad in het ermee omgaan? Ik herken namelijk een hoop in jouw berichten, en voor mij vielen de puzzelstukjes pas in elkaar toen ik naar een psycholoog was gestapt. Naast hoogbegaafdheid zijn er vaak andere 'afwijkingen' die het je sociaal nodeloos moeilijk maken. Je daar bewust van zijn is de 1e stap, ermee om leren gaan maakt je leven een stuk beter. Dus wellicht kan dit jou net zo helpen als het mij heeft geholpen.

• Gamebuster
  • Laatst online: 15:43
Of je nou gelijk hebt of niet, uit persoonlijke ervaring ( :+ ) kan ik je vertellen dat "iedereen en alles is stom, slecht, etc (en ik kan het wel beter)" houding zeer slecht gewaardeerd wordt. Mensen kunnen je eventuele kritiek pas waarderen als uit persoonlijke ervaring zien dat jij het daadwerkelijk beter zou kunnen EN als je dit op een "opbouwende" manier weet te brengen. Tot die tijd ben je gewoon de persoon die alles stom vindt.

Zolang je een "if you don't have anything nice to say, say nothing" houding aanhoudt, is de kans dat je aangenomen en/of gerespecteerd wordt, denk ik wel marginaal groter.

[Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 17-11-2018 14:07]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13:48

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

MrMonkE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:55:
[...]

Nee, dat is gewoon omdat jij in verhouding tot hen een zwakbegaafde bent. Ga jij je ideeën maar eens verwoorden aan een zwakbegaafde, kijken hoe goed jij hen kunt aansturen met de ideeën van jou nivo.
Zo ervaren hoogbegaafden doorgaans de wereld. En omdat de verdeling van IQ niet evenredig is zijn er voor jou enkele zwakbegaafden maar voor hoogbegaafden is meer dan 99% van de wereld zwakbegaafd of erger.
Mee eens inderdaad, iets wat vrij veel mensen erg vaak vergeten. Doorgaans beredeneren mensen namelijk vanuit hun eigen standpunt en ik denk dat bovenstaande dat misschien wat duidelijker kan maken!

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 20:35
:')

• Gamebuster
  • Laatst online: 15:43
Bartezzzb schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:24:
Als ik je verhaal zo lees denk ik direct aan autisme. Wellicht dat het goed is om daar eens naar te kijken.
+1. Ik moest ook direct denken aan specifiek Asperger Syndroom. Ik ben wel heel benieuwd naar de officiele diagnose van @CORVETTE

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:33
In de IT heb je heel veel betweterige types. Mensen die denken voor alles de perfecte oplossing te weten, zonder het hele plaatje te kennen. Jij komt over als zon type. Wellicht weet je het echt allemaal zo super veel beter. Maar als je net komt solliciteren, is dat absoluut niet het moment om dan al je oordeel hierover te geven. Dat mag je doen nadat je een tijdje in dienst bent en het totale plaatje duidelijk hebt.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17:52

CurlyMo

www.pilight.org

Taro schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 10:59:
Daarnaast heb ik nu een jaar lang een coach op mijn werk die ervoor zorgt dat ik buiten mijn invloedssfeer ook anderen kan bewegen om volgens mijn manier en gedachten te werken.
Precies dit. Zoek een coach. Op mijn werk is dat ook gangbaar en het levert ontzettend veel inzicht op. Ook tijdens sollicitaties wordt het erg gewaardeerd als je kan aangeven dat je ergens minder goed in bent, maar daarop coaching hebt of wilt. Dan geef je aan dat ook jij wil leren om dat aspect van jezelf te verbeteren en dus niet perfect bent.
Gamebuster schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:06:
[...]

+1. Ik moest ook direct denken aan specifiek Asperger Syndroom. Ik ben wel heel benieuwd naar de officiele diagnose van @CORVETTE
Hoogbegaafd kan ook gewoon een officiële diagnose zijn ;)

[Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 17-11-2018 14:12]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:07:
In de IT heb je heel veel betweterige types. Mensen die denken voor alles de perfecte oplossing te weten, zonder het hele plaatje te kennen. Jij komt over als zon type. Wellicht weet je het echt allemaal zo super veel beter. Maar als je net komt solliciteren, is dat absoluut niet het moment om dan al je oordeel hierover te geven. Dat mag je doen nadat je een tijdje in dienst bent en het totale plaatje duidelijk hebt.
Klopt, in het begin zie je een hoop dingen waarvan je denkt: "waarom doen ze het in godsnaam zo", na een tijdje dan geef je het langzaam op en leg je je erbij neer.

• ViezeVingertjes
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 07-10-2020
Ik lees vooral dat je een eigen bedrijf moet beginnen, als iemand zich bereid vindt om de sociale aspecten voor je af te handelen. Als je echt zo goed bent als je denkt, overleeft het bedrijf wel.

Maar als meerdere keren word gezegd dat je technisch niet voldoende kennis hebt, zegt dat ook wel wat natuurlijk. Je gesolliciteerd waarschijnlijk bij bedrijven waarvan je denkt of weet dat ze technisch goed zijn, waardoor het voor jou interessant is om er te solliciteren, waarom zou hun oordeel dan incorrect zijn?

Verder is het niet zo moeilijk om een sollicitatie gesprek tot een succesvol einde te brengen, dus dan moet je sociaal wel heel zwak zijn, dus zeker een punt om aan te werken. De drempel is namelijk heel laag om je gewoon aan het werk te zetten tijdens een proefperiode om je zo te pijlen, dus een afwijzing in de IT moet je zeer serieus nemen.

Om een voorbeeld hiervan te geven: Wij nemen zelfs mensen aan die nog amper een regel hebben geprogrammeerd, maar wel gemotiveerd zijn om het te leren. Dit heeft al meerdere malen goed uitgepakt, maar als dit niet zo was gelopen, hadden we gewoon afscheid van elkaar genomen.

Ik weet niet precies wat voor werkzaamheden je daadwerkelijk doet, maar als je de beweegredenen niet weet WAAROM het zo gedaan is, kan je er ook weinig zinnigs over zeggen. Dus dat zou nog een tipje zijn om mee te nemen. Soms is een smerige oplossing, de best mogelijke oplossing.

• tpb102718
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14-06 23:24
TS, alle diagnoses van iedereen hier even daargelaten; misschien lost je probleem zich beter op als je je richt op je soft skills en communicatievaardigheden. Een psycholoog of goede coach kan je hierin vooruit helpen. Ook al noem je jezelf sociaal zwakker, met een hoog IQ kun je vaak goed leren je aan te passen aan de communicatie en sociale normen, waardoor het werken makkelijker wordt.
Welke baan je namelijk ook zult hebben, je hebt altijd collega's of opdrachtgevers die in andere dingen sterk zijn of een ander denkniveau hebben.

Even los daarvan: De meeste IQ testen (WIAS/GIT) kunnen niet boven de 145 meten (geven dan waarde 145+) Als je al ergens 158 hebt gescoord ben je waarschijnlijk al bij gespecialiseerde hulp geweest; een prima plaats om aan te kloppen met dit probleem.

[Voor 0% gewijzigd door tpb102718 op 17-11-2018 14:13. Reden: typo]

• CurtPoindexter
  • Niet online
MrMonkE schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:33:
Ongenuanceerd voorbeeld voor dramatisch effect.

Stel dat je de hele dag op je ICT afdeling met mensen met een IQ van 80 moet werken als je zelf een IQ van 120 hebt. Ze snappen NIETS! En je moet alles 5x uitleggen en dan nog snappen ze er niets van.

Stel dat je de hele dag op je ICT afdeling met mensen met een IQ van 120 moet werken als je zelf een IQ van 160 hebt. Ze snappen NIETS! En je moet alles 5x uitleggen en dan nog snappen ze er niets van.

Zo zie ik het in elk geval.

Last.
Maar dit beperkt zich niet tot ICT.
Ongenuanceerd of niet, dit reflecteert toch echt alleen je eigen onkunde om dingen uit te kunnen leggen.
[...]

Ja die jongens pik je er inderdaad zo uit. :')

[Voor 20% gewijzigd door CurtPoindexter op 17-11-2018 14:19]

Laat ik het dan anders zeggen: je komt wel behoorlijk narcistisch en zelfingenomen over. Daarnaast is je taalbeheersing ronduit slecht, daar zou je zelfs op het HBO niet ver mee komen. Daar wordt doorgaans de regel gehanteerd dat er maar 1 spelfout per pagina mag staan. Ik tel er bij jou al meerdere in je korte stukjes. Terwijl taal toch echt een groot onderdeel is van het complete IQ. Kortom: op mij kom je niet geloofwaardig over.

Ik tel zo al 7 grote grammaticale- en stijlfouten in je laatste reactie. Qua taalbeheersing zie ik je met moeite meekomen op een MBO.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 17-11-2018 14:26]

• Mant
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online

Als ik samenwerk met mensen die wat lager zitten, gaat het vaak beter als met mensen die ietsje hoger zitten. Of het moeten extreem goede wo-ers zijn, maar die zijn er niet zoveel, daar kan ik ook nog wel aardig mee overweg.

Het word gedaan alsof het soms fijn is om wat slimmer te zijn, maar ik wilde het niet zeggen, maar ik zit op 158. En dat is is echt niet leuk meer hoog. Als ik kon ruilen met iemand met een gemiddeld verstand zou ik dat direct doen.
Lees dit eens hardop terug.

migchiell schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:36:
[...]

Hoogbegaafde mensen zullen zichzelf eerder onder- dan overschatten.
(...)
Daarnaast is taalbeheersing slechts een van de terreinen waarop hoogbegaafdheid zich kan uiten.
Klopt, en deze meneer onderschat zichzelf niet bepaald....

Taalbeheersing is een belangrijk onderdeel van het totale IQ.

http://www.hoogbegaafdvla...busHoogbegaafdheidCBO.pdf

Hoofdstuk 1.3 stelt:

"Vroegtijdige taalontwikkeling

Op het moment dat deze kinderen de kleuterschool binnenstappen kan het
verschil in taalontwikkeling met andere kinderen reeds worden vastgesteld. Deze
kinderen hebben immers een uitgebreidere woordenschat en bijgevolg benoemen
ze de dingen veel gedetailleerder. Ze hebben bijvoorbeeld geen ‘soep’ gegeten
maar ‘courgettenroomsoep’. Ze maken sneller ingewikkelde zinsconstructies en
maken minder fouten tegen de werkwoordvervoegingen.
Niet zelden gaat deze snelle taalontwikkeling samen met een uitgesproken
interesse voor letters waardoor een aantal van deze kinderen zichzelf leren
lezen nog voor ze de kleuterschool verlaten"

[Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 17-11-2018 14:30]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True