• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
Matched: Smb
De ultieme mediaspeler?

Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen met dezelfde wensen als ik:

- HD / UHD content moeiteloos afspelen via een netwerkverbinding (NAS)
- Automatisch switchen tussen SDR/HDR en de juiste colorspaces
- HD Audio passthrough

Na een losse HTPC met Windows en de Apple TV 4K geprobeerd te hebben kwam ik uit op de Vero 4K + (de opvolger van de Vero 4K). Deze speler doet alles wat ik wil! Kodi (OSMC in dit geval) is daarnaast qua gebruiksgemak en mogelijkheden wat mij betreft de fijnste oplossing voor het streamen van mijn lokale media.

Ook is de support erg goed vanuit OSMC en groeit de community gestaag. Er zitten nog wat kleine bugs in, maar die worden heel snel en vakkundig opgelost door de mensen van OSMC. Een goed moment om er een topic op Tweakers over te starten!

Specs:
  • Quad Core 1.6Ghz 64-bit processor
  • 2GB DDR3 RAM and 16GB eMMC storage [1]
  • Built in 802.11 ac/n/g/b WiFi with Bluetooth 4.0
  • IR and RF receiver
  • 2x USB 2.0 ports
  • micro SD card slot
  • 3.5mm analogue audio output
  • Optical (SPDIF) audio output
  • HDMI 2.0 with CEC (control your Vero 4K + with your TV remote)
  • Dynamic Refresh Rate adjustment (with 23.976/24p support)
  • Gigabit Ethernet
  • 4K, H265, HDR10 ready
  • Dimensions: 9 x 9 x 2cm / 3.5 x 3.5 x 0.75 inches
  • Weight: 140 grams / 5 oz
Verschil tussen de Vero 4k en Vero 4k+:

De Vero 4k+ heeft ten opzichte van zijn voorganger de volgende voordelen:
  • Gigabit Ethernet (t.o.v. 10/100mbit)
  • Snellere storage
  • Hogere kwaliteit analoge audio
  • Het blauwe front-ledje is verwijderd (sommige gebruikers vonden dit te fel en storend). Het rode ledje is wel gebleven, voor standby en recovery modus.
De chipset van beide apparaten is het zelfde, dus de support zal voor beide devices gelijk zijn.

Videoformaten:

Vero 4K + can play a multitude of video formats, including:
  • MPEG-2
  • VC-1
  • H264
  • H265 / HEVC and 10-bit HEVC
Videocontainers:
  • MKV
  • MP4
  • MOV
  • WMV
  • TS
  • M2TS
*ISO bestanden en DVD/Bluray mappenstructuur wordt ook ondersteund, net als .srt (en vermoedelijk meer formaten) subtitles.

In de doos:
  • Vero 4K +
  • HDMI cable
  • OSMC RF remote control
  • TV mounting kit
  • Power plug
  • 1 year international warranty
  • 5 years of software updates
Wat zeggen ze er zelf over?

Ready for next generation TV.
Vero can handle 4K playback with ease. Whether your content is encoded in H265 / VP9 or even HDR10, Vero 4K + is one of the few devices out there ready to handle it. Future. Proof.

Hear every detail.
In addition to 192Khz PCM, Vero 4K + supports 7.1 channel bit-perfect passthrough of major audio formats, including DTS-HD Master Audio, DTS: X, Dolby TrueHD and Dolby Atmos. And with support for optical audio and analogue audio out, you'll hear
things you've never heard before whatever your setup.

No wires necessary.
Vero 4K + doesn't fall short when it comes to connectivity. Whether you want to enjoy a rock solid wireless connection or you want to add more storage, Vero has you covered.

Vero will handle anything you throw at it.
Vero 4K + is one of the first few ARM devices to feature a 64-bit environment, from
hardware to software. Coupled with 2GB RAM and high speed eMMC solid state storage, you'll experience desktop class performance, without the desktop.

Handige links en weetjes:

[ Voor 22% gewijzigd door timadriaans op 19-11-2018 14:22 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kevinkje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:10:
[...]
Zeker nu windows 10 SMBv1 standaard uit hebben gezet, maar OSMC dit nog steeds vereist om door de workgroupen te bladeren.
Onzin; even je smb.conf aanpassen naar de versie die je nodig hebt, rebootje en klaar.

Andersom; waarom installeer je niet NFS op Windows; heeft ook nog eens minder transfer-overhead en zorgt voor minder netwerk-stutter op de 100Mbit-poort van de "gewone" 4K.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-05 22:16
procyon schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:43:

On jullie een idee te geven van de performance, hier een filmpje die ik maakte. YouTube: 300Mbit/s media VERO 4K
Heb deze ook geprobeerd op mijn niet vero device. Speelt m happerend af als 1920/1080p op mijn tv via smb. Via NFS ging het stukken beter. Maar ook als 1920/1080p. Ligt aan mijn tv, zelfs rechtstreeks op hdmi geeft ie het niet als 4k door. 8)7

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16
mtv1 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Heb deze ook geprobeerd op mijn niet vero device. Speelt m happerend af als 1920/1080p op mijn tv via smb. Via NFS ging het stukken beter. Maar ook als 1920/1080p. Ligt aan mijn tv, zelfs rechtstreeks op hdmi geeft ie het niet als 4k door. 8)7
Via smb? Is dat een vanaf een netwerk share? Dat ging op de vero (non plus) sowieso niet omdat die alleen maar 100mbit ondersteunde. Nee dit filmpje draaide alleen soepel vanaf het eigen interne geheugen.

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:49
procyon schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:27:
[...]

Via smb? Is dat een vanaf een netwerk share? Dat ging op de vero (non plus) sowieso niet omdat die alleen maar 100mbit ondersteunde. Nee dit filmpje draaide alleen soepel vanaf het eigen interne geheugen.
Ik heb de 250Mbit versie over NFS soepel werkend gekregen, SMB stotterde ook over Gbit. De 300Mbit versie alleen van de interne schijf.
Scidd0w schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:17:
Weet iemand hier hoe lang het zal duren voor dat v18 van Kodi beschikbaar is op de Vero 4K+ na de release? Is dit dan zo goed als direct of zal er een maand tussen zitten?

Twijfel om te wachten met in gebruik nemen totdat v18 erop staat of om hem toch te gaan gebruiken en dan te upgraden...
er zijn al nightly builds die stabiel draaien, dus zal wel niet heel lang meer duren

[ Voor 39% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 23-01-2019 10:52 ]

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

tabaqui schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:45:
zo, na wat zoekwerk hier een Vero 4K+ besteld ipv een raspberry. Nou geduld hebben voor de levering :)
Zal al een tijdje te twijfelen om wat aan te schaffen als media speler voor bij m'n tv.

Alleen wel ff een vraag, mijn media schijf zit nu aangesloten op een apple time capsule die ondertussen ook alweer 10 jaar meegaat.

Kan ik deze schijf gewoon aangesloten laten op m'n time capsule of beter gaan aansluiten op de Vero?
Volgens mij ondersteund die geen NFS. SMB performed minder met Kodi, dus je moet even kijken of je 4k materiaal goed kan streamen.

Je kan experimenteren met de test filmpjes van: http://jell.yfish.us/

De hoogste overall bit rate in mijn media bibliotheek is 91.7 Mb/s, indien je jellyfish-120-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv kan afspelen zal het over het algemeen wel goedkomen :).

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik heb de Vero 4K+ binnen. Eerste oordeel: prima player. Beeld en geluid zijn goed (4K met HDMI naar receiver en dan door naar de 4K TV, waar het ook als 4K binnenkomt) en stotteren niet bij het afspelen vanaf een Windows share. Al was het wel even een gedoe om die share in te stellen, voorlopig gebruik ik nog de ingebouwde smb-client, misschien dat die bij hogere bitrates niet meer voldoet.

Om een windows share als source in te stellen gebruik je: smb://username:password@ipnummer/path
Afhankelijk van de Windows versie kan het nodig zijn om bij SMB-client de protocolversie op 1 te zetten.

Wat ook en behoorlijk gedoe was is het instellen van de afstandbediening. Ik heb een Harmony 650 (die doet alleen IR). Na wat kloten uiteindelijk gekozen voor een XBox360 afstandbediening, deze kun je selecteren op de Vero en vervolgens tegen de Harmony zeggen dat je een XBox360 hebt. Ik kan de meeste functies nu goed bedienen. Ik vind het alleen jammer dat er geen knopje bestaat om altijd weer terug te komen naar het hoofdmenu. Er is wel een Home button, maar die doet niet altijd hetzelfde. Iemand een tip?

Ander dingetje is dat OSMC soms besluit dat een bepaalde handeling wat te moeilijk voor 'm is en dan staat ie dus ff te wachten. Dat wordt echter niet aangegeven met een spinner oid, dus ik denk dan dat ie misschien m'n commando niet heeft ontvangen en probeer het nog een paar keer. Als ie er dan uit is hoe het verder moet, dan gaat ie al die toetsaanslagen alsnog interpreteren... Beetje jammer. Maar verder een goed toestel. Vanavond de eerste volledige film in 4K bekijken, we zullen zien...

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 31-01-2019 12:07 ]

• Vuurvoske
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

Jay-v schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Volgens mij ondersteund die geen NFS. SMB performed minder met Kodi, dus je moet even kijken of je 4k materiaal goed kan streamen.

Je kan experimenteren met de test filmpjes van: http://jell.yfish.us/

De hoogste overall bit rate in mijn media bibliotheek is 91.7 Mb/s, indien je jellyfish-120-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv kan afspelen zal het over het algemeen wel goedkomen :).
Super bedankt voor de jellyfish tip!

Ps met iperf3 kun je relatief eenvoudig via poort 5201 je netwerk snelheid testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vuurvoske op 01-02-2019 16:16 ]

Beroeps brabander

• MAX3400

MAX3400

Jay-v schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Hij heeft een 4K+ besteld dus begrijp niet waarom een Gbit aansluiting niet zo goed zou performen met SMB. Goh, ja, al zou je maar 200Mbit doorvoer halen, dan zit je alsnog op de dubbele theoretischt bitrate van een officiele UHD-disc.

Of @tabaqui zijn schijf aan de Time Capsule moet laten; dat is gewoon een deductief meetwerkje; ik durf waarschijnlijk de weddenschap wel aan dat dat de bottleneck gaat zijn (disk - USB - TC - NIC) om een solide doorvoer te realiseren ongeacht het protocol wat je zou willen praten.

SMB performed bijna net zo goed op OSMC mits je niet gebruik maakt van de "Kodi SMB client" maar je je SMB-mounts doet @ boot-time. Het behelst even wat aanpassingen maar in https://discourse.osmc.tv...-samba-share-mounts/38167 staat het vrij duidelijk uitgelegd. Mijn gewone Vero (dus de 100Mbit) ging van grofweg 68Mbit doorvoer naar bijna 90Mbit doorvoer en dat zou genoeg moeten zijn
PhilipsFan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:53:
Om een windows share als source in te stellen gebruik je: smb://username:password@ipnummer/path
Afhankelijk van de Windows versie kan het nodig zijn om bij SMB-client de protocolversie op 1 te zetten.
Wut? SMB1 is uitgefaseerd door Microsoft dus als je de protocolversie op 1 moet zetten, heb je of heel bewust de hotfixes van Microsoft handmatig omgebouwd of je draait een dusdanig oude Windows-versie dat de hotfix niet is uitgebracht ervoor. Of je installeert (liever) een NFS-service op Windows voor een efficientere doorvoer.

Ongetwijfeld krijg / hou je het netjes werkend in jouw opstelling maar als je stream zometeen hapert bij zeer hoger VBR-media, bij deze vast de tip om dan minstens SMB2 te gaan praten op je netwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 01-02-2019 16:48 ]

• PhilipsFan
MAX3400 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:44:
[...]

Wut? SMB1 is uitgefaseerd door Microsoft dus als je de protocolversie op 1 moet zetten, heb je of heel bewust de hotfixes van Microsoft handmatig omgebouwd of je draait een dusdanig oude Windows-versie dat de hotfix niet is uitgebracht ervoor. Of je installeert (liever) een NFS-service op Windows voor een efficientere doorvoer.

Ongetwijfeld krijg / hou je het netjes werkend in jouw opstelling maar als je stream zometeen hapert bij zeer hoger VBR-media, bij deze vast de tip om dan minstens SMB2 te gaan praten op je netwerk.
Mja, ik had het eerst ook op v2 staan, maar daarmee treden wat merkwaardige effecten op. Sommige folders waren niet zichtbaar bijvoorbeeld, andere wel. Ik kon er geen touw aan vastknopen. Toen ik 'm op v1 zette werkte het voorspelbaar.

Als ik het via NFS zou willen doen, wat zou dan een goede server zijn?

• tabaqui
  • Laatst online: 18:22
MAX3400 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:44:
[...]

Hij heeft een 4K+ besteld dus begrijp niet waarom een Gbit aansluiting niet zo goed zou performen met SMB. Goh, ja, al zou je maar 200Mbit doorvoer halen, dan zit je alsnog op de dubbele theoretischt bitrate van een officiele UHD-disc.

Of @tabaqui zijn schijf aan de Time Capsule moet laten; dat is gewoon een deductief meetwerkje; ik durf waarschijnlijk de weddenschap wel aan dat dat de bottleneck gaat zijn (disk - USB - TC - NIC) om een solide doorvoer te realiseren ongeacht het protocol wat je zou willen praten.

SMB performed bijna net zo goed op OSMC mits je niet gebruik maakt van de "Kodi SMB client" maar je je SMB-mounts doet @ boot-time. Het behelst even wat aanpassingen maar in https://discourse.osmc.tv...-samba-share-mounts/38167 staat het vrij duidelijk uitgelegd. Mijn gewone Vero (dus de 100Mbit) ging van grofweg 68Mbit doorvoer naar bijna 90Mbit doorvoer en dat zou genoeg moeten zijn
Thanks, ik ga als die binnen is gewoon kijken of het werkt en anders kan die schijf rechtstreeks aan de Vero komen te hangen of het is een goede reden om toch maar is m'n netwerk aan te pakken en er iets van een nas in te hangen

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• MAX3400

MAX3400

@PhilipsFan https://github.com/winnfsd/winnfsd/releases geeft de mogelijkheid om NFS-servertje te spelen. Heb het zelf niet aktief (mijn infra is SMB2/3-enabled) maar op de Kodi-forums waren er meerdere topics over WinNFSd.

• PhilipsFan
MAX3400 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:23:
@PhilipsFan https://github.com/winnfsd/winnfsd/releases geeft de mogelijkheid om NFS-servertje te spelen. Heb het zelf niet aktief (mijn infra is SMB2/3-enabled) maar op de Kodi-forums waren er meerdere topics over WinNFSd.
Thanks, maar ik heb het toch over een andere boeg gegooid. Servers weer op SMB2/3 gezet en de schijven gemount via fstab. Werkt nu prima en 4K films van 60GB spelen zonder haperen af. Ik ben eigenlijk wel blij met de Vero :)

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zo het topic eens globaal door gelezen aangezien ik ook een nieuwe mediaspeler zoek.

Als ik het goed begrijp kan je Kodi er op draaien. Staat dat er standaard op of werkt dat net zoals bij de Raspberry Pi?

Andere vraag m.b.t. shares ik heb nog een oudere Windows 10 bak staan met X Tb aan schijven die ik gebruik als download / share server.

Begrijp dat met SMB Shares niet echt optimaal werken met 4k dus dan moet ik iets van een tooltje installeren voor NFS Shares op die Windows 10 bak?

Voor de rest klinkt het positief en is het een stuk goedkoper dan een NUC en zal vast beter werken dan mijn Ali Mediaspeler :)

• tabaqui
  • Laatst online: 18:22
C_V_S schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:25:
Zo het topic eens globaal door gelezen aangezien ik ook een nieuwe mediaspeler zoek.

Als ik het goed begrijp kan je Kodi er op draaien. Staat dat er standaard op of werkt dat net zoals bij de Raspberry Pi?

Andere vraag m.b.t. shares ik heb nog een oudere Windows 10 bak staan met X Tb aan schijven die ik gebruik als download / share server.

Begrijp dat met SMB Shares niet echt optimaal werken met 4k dus dan moet ik iets van een tooltje installeren voor NFS Shares op die Windows 10 bak?

Voor de rest klinkt het positief en is het een stuk goedkoper dan een NUC en zal vast beter werken dan mijn Ali Mediaspeler :)
Kodi staat er standaard op met een eigen OSMC schil.
Rest van je vragen heb ik helaas geen antwoord op (alles is OSX hier in huis) maar er moet ongetwijfeld een goed werkende oplossing voor je zijn gezien de uitgebreide how-to's op de OSMC site.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
mrbert schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:59:
@Niet_Jan_Jaap IK heb het gevonden. EN geinstalleerd, maar ik zie nog niets in mijn windows explorer.
Met de browser lan ik wel naar de web interface,
Maar ik kan niet de files op de box zelf zien in de file explorer.
Dan krijg ik: The remote device won't accept the connection
To browse to the samba shares from Windows, turn on the SMB 1.0/CIFS Client in Windows features. To force a more secure protocol, add server min protocol = SMB2_10 to the [global] section of smb-local.conf.

staat allemaal uitgelegd bij de link die ik eerder deelde onder het kopje 'OSMC as a server'

• MAX3400

MAX3400

mrbert schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:01:
@Niet_Jan_Jaap sorry had over dat linkje heen gekeken, Ik ga dat bekijken;)
Tip: lees dit hele topic nog eens terug; ook ik heb meerdere SMB-posts gemaakt. ;)

• MAX3400

MAX3400

@mrbert welk password? Dat van OSMC staat in de Wiki; het password voor je SMB-mounts heb je zelf.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 21:37
MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:49:
@Operations helemaal niks :) Prik in muur, configureer NFS-sourcr, klaar. Ik ben niet meer van alle eye-candy, posters, etc...
Hahah boven heb ik Openelec met Kodi draaien en precies zo gedaan :)

Alleen waarom doe jij het via NFS en niet via SMB?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• MAX3400

MAX3400

Operations schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:02:
[...]

Hahah boven heb ik Openelec met Kodi draaien en precies zo gedaan :)

Alleen waarom doe jij het via NFS en niet via SMB?
Omdat ik nog de 100Mbit uitvoering heb en die is "trager" met SMB.

Zie hier

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 07-05-2019 14:30 ]

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 13:56

Louw Post

Cerenas

MAX3400 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:04:
[...]

Nope, geen last van.

Welk file-protocol heb je? Is het bij alle codecs? Eventueel een debug-logje genereren?
Speel m'n "video's" af via SMB vanaf mijn NAS. Zelfde codecs (dus ook HEVC met bijv. TrueHD of DTS-MA) in 1080p werken in ieder geval prima.

Debug log moet ik even induiken, maar als jij al aangeeft geen last ervan te hebben zal ik eens verder proberen ook.

• MAX3400

MAX3400

@Louw Post ik draai ook geen SMB maar die "handvol bitrate" van je, kan het probleem ook niet echt zijn; mijn non-4K+ doet tot ~60Mbps over SMB.

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-05 18:50
Sinds een tijdje deze in huis. Bedoeling was om via wifi ook 4k streams te kunnen afspelen op een oudere 55" full HD tv op de slaapkamer, aangezien 4k bestanden worden gebruikt voor de nieuwe 4k OLED tv in de woonkamer. Bestanden staan op een synology NAS.

Toch een vijftal uur bezig geweest om 4k remuxes goed werkend te krijgen via wifi 5ghz AC (access point staat er vlak naast, haalt makkelijk 300Mbps + snelheden dus daar ligt het niet aan).

Standaard SMB of NFS shares trokken het niet (file stopte met afspelen na enkele seconden), heb dan via fstab de nfs shares aangemaakt en moeten spelen met de cache settings via de advancedsettings.xml file.

Verder opgemerkt dat er een online guide beschikbaar is om via fstab NFS shares beschikbaar te maken, echter met een grote ergernis dat de fstab file by default helemaal niet beschikbaar is. Extra commando's moeten eerst gedraaid worden (sudo apt-get update & sudo apt-get install nfs-kernel-server).

Uiteindelijk werkt het dus wel stabiel, maar was heel wat meer gepruts en opzoekwerk voor nodig dan kodi op de shield uit de woonkamer. Zeker niet voor de leek dus.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:11
FlameDB schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:30:
Sinds een tijdje deze in huis. Bedoeling was om via wifi ook 4k streams te kunnen afspelen op een oudere 55" full HD tv op de slaapkamer, aangezien 4k bestanden worden gebruikt voor de nieuwe 4k OLED tv in de woonkamer. Bestanden staan op een synology NAS.

Toch een vijftal uur bezig geweest om 4k remuxes goed werkend te krijgen via wifi 5ghz AC (access point staat er vlak naast, haalt makkelijk 300Mbps + snelheden dus daar ligt het niet aan).

Standaard SMB of NFS shares trokken het niet (file stopte met afspelen na enkele seconden), heb dan via fstab de nfs shares aangemaakt en moeten spelen met de cache settings via de advancedsettings.xml file.

Verder opgemerkt dat er een online guide beschikbaar is om via fstab NFS shares beschikbaar te maken, echter met een grote ergernis dat de fstab file by default helemaal niet beschikbaar is. Extra commando's moeten eerst gedraaid worden (sudo apt-get update & sudo apt-get install nfs-kernel-server).

Uiteindelijk werkt het dus wel stabiel, maar was heel wat meer gepruts en opzoekwerk voor nodig dan kodi op de shield uit de woonkamer. Zeker niet voor de leek dus.
4K draadloos streamen is dan ook echt af te raden, ook al haal je de snelheden, je hebt altijd iets van jitter. Denk dat er weinig mediaspelers zijn die draadloos makkelijk 4K streamen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:28
FlameDB schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:30:

Toch wel raar dat het via WiFi niet direct werkt.

Ik gebruik ook de Vero 4k+ icm met een synology nas (NFS shares) en zonder dat ik aanpassingen heb hoeven doen kan ik zonder problemen over WiFi 4K remuxes streamen.
Ik heb uiteindelijk wel gekozen voor bedraad aanzien dit beter werkte met bv doorspoelen in de film.
Met doorspoelen zat hij telkens 10sec te bufferen.

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-05 20:48
Dalike schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:38:
Net ook eentje besteld na alle goede commentaar hier gelezen te hebben 😊
En ze is toegekomen!
Misschien nog een vraagje aan de kenners hier. Mijn huidige Intel NUC is via een internetkabel verbonden met mijn Synology NAS. Ze maakt verbinding met de mediafiles via NFS. Nu ik mijn Vero toch opnieuw moet instellen, kan ik dat misschien beter direct tegoed doen. Wat is beter NFS of SMB? Google heeft er precies ook niet direct een goed antwoord op.

• mtv1
Dalike schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:02:
[...]

En ze is toegekomen!
Misschien nog een vraagje aan de kenners hier. Mijn huidige Intel NUC is via een internetkabel verbonden met mijn Synology NAS. Ze maakt verbinding met de mediafiles via NFS. Nu ik mijn Vero toch opnieuw moet instellen, kan ik dat misschien beter direct tegoed doen. Wat is beter NFS of SMB? Google heeft er precies ook niet direct een goed antwoord op.
NFS lijkt het beste te werken. Ik gebruik auto-fs met nfs.

https://discourse.osmc.tv...lternative-to-fstab/74228

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-02 09:27
SRB12 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:32:
Na doorlezen van dit topic ga ik dit apparaat ook bestellen. Ik kom van een Eminent EM7080 die geintroduceerd is in 2010 en toch wel wat tegen beperkingen aanloopt.
Op termijn staat er ook een upgrade van onze huidige TV uit 2011 op de planning, dus dan zijn we gelijk goed voorbereid.
Tja, ik had iets meer plug en play verwacht. Ben bang dat dit me nogal wat tijd gaat kosten, ik kan nog geen verbinding maken met mijn desktop en daar was het me om te doen.
Die Eminent vond zo het netwerk en dan kon ik naar mijn shares doorklikken. Ik heb nu wel de SMB server addon geinstalleerd, maar geen idee wat nu. Die Wiki blinkt ook niet uit in duidelijkheid. Jammer.

Edit: waarschijnlijk heb ik nu de juiste pagina te pakken:
https://discourse.osmc.tv...-samba-share-mounts/38167

[ Voor 8% gewijzigd door SRB12 op 21-12-2019 11:55 ]

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
SRB12 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:49:
[...]

Tja, ik had iets meer plug en play verwacht. Ben bang dat dit me nogal wat tijd gaat kosten, ik kan nog geen verbinding maken met mijn desktop en daar was het me om te doen.
Die Eminent vond zo het netwerk en dan kon ik naar mijn shares doorklikken. Ik heb nu wel de SMB server addon geinstalleerd, maar geen idee wat nu. Die Wiki blinkt ook niet uit in duidelijkheid. Jammer.

Edit: waarschijnlijk heb ik nu de juiste pagina te pakken:
https://discourse.osmc.tv...-samba-share-mounts/38167
Je moet je inderdaad even inlezen en het 1x goed instellen. Daarna heb je er geen omkijken meer naar :)

• mtv1
@victor1701 Met betrekking tot je afspeelproblemen van 4K op je shield is het wel van belang om na te gaan of de bron waar je bestanden staan "goed" bereikbaar is. Zoals je zegt gaat het afspelen op je samsung wel goed, ik neem aan dat je deze via hetzelfde netwerk benaderd.

https://discourse.osmc.tv...ormance-with-iperf3/75349

Staan de bestanden op een nas of een pc, benader je ze via SMB of NFS?

Op de Vero kun je dit ook allemaal instellen en het wordt daar aanbevolen om een mountpoints te maken en van daaruit in Kodi je bestanden te benaderen

https://discourse.osmc.tv...lternative-to-fstab/74228

Er loopt al geruime tijd een test met "Linux 4.9 kernel and improved video stack for Vero 4K / 4K +" Deze zal vermoedelijk live gaan als kodi 19.1 uitgebracht wordt.

Ik gebruik de Vero 4K+ al bijna 2 jaar en al mijn bestanden kan ik daar prima op mijn 4K tv via mijn AVR op afspelen.

Het forum is zeer actief in het ondersteunen van gebruikers.

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 23:20

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Sorry newbie vraagje. "Voegah" keek ik veel films van mijn Synology NAS mbv Vero 4K+ aangesloten op ene AV receiver. De films werden altijd direct van de NAS gespeeld middels mounted folder (weet even niet meer of SMB of NFS is). Door veranderende gezinssamenstelling en opkomst van streamen is de Vero de afgelopen jaren nog maar zelden aan geweest. Maar nu streamen (financieel) steeds oninteressanter gaat worden, begint het toch weer te kriebelen.
Nu heb ik deze week wegens een andere reden voor het eerst Plex Server op de Synology gezet en mijn Samsung QLED TV (2019 ondersteind alleen HRDR10) gekoppeld. Waarschijnlijk heb ik onder een steen gelegen maar ben wel onder de indruk van het gemak en mogelijkheden.

Nu is mijn vraag, kan de Vero 4K+ ook met Plex server connecten? Of misschien zelfs als Plex Server ingericht worden? Maar als ik dan met een Plex app op de TV connect, wie doet dan het harde werk, de Vero of de TV?

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:55
Ray-zor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:58:
Thanks man, dit geeft me een veel beter beeld van hoe in mijn situatie de setup zou kunnen zijn. Sterker nog, in feite heb ik nu ook wat je in je laatste zin aangeeft. De Samsung TV Plex app voor gebruiksgemak bij foto's en home video van de NAS bekijken (vrouw en kind blij). Ik las overigens dat Jellyfin wel op een Samsung TV te krijgen is maar vergt wat acties in Developer Mode dus denk dat ik dat even laat schieten.
En de Vero voor films. Die laatste (om bij dit topic te blijven) ga ik nog naar kijken of ik het gebruikersgemak kan vergroten, dan wel met kodi addons of de plex add-on. Door gebrek aan kennis had ik daar nog niet eerder naar gekeken (en vroeger had ik een bron waar meestal NL ondertitels ingebakken zaten dus was het ook niet nodig om meer te doen)
Aanvullend op @Theetjuh, een Syno NAS is meestal niet zo sterk qua CPU voor zware transcoding, terwijl de Vero juist bijna alle formaten met 2 vingers in de neus afspeelt. Gebruik zelf een Syno met NFS als pure opslag en de Vero V als bibliotheek/speler. Die ene keer dat ik een film/serie op mn iPhone wil afspelen dan werkt VLC/DS player gestart via de DS File app bijna altijd, idem met de Google Chromecast TV/4K met VLC app over SMB op de andere TV. Plex/Jellyfin nog niet nodig gehad.

• Koldur
@Ray-zor
Ik gebruik Plex server op mijn Vero V (daarvoor met de Vero 4K+) en dat werkt prima, maar transcoden doe ik zo goed als niet en als het al een keer nodig is, kan die niet alles transcoden. Dus mijn advies is, als je Plex op die manier gebruikt, doe het zonder de verwachting te transcoden.

Dan moet je ook een Plex client op de Vero('s) zetten waarop je Plex wilt draaien. Daar zijn een paar goede guides voor, is een klein werkje (vijftien minuten ongeveer) en werkt het prima. Ik raad je aan wel even AutoFS te gebruiken tegenwoordig i.p.v. fstab als je SMB/Samba gebruikt.

Plex wordt officieel niet ondersteund door OSMC, maar ze helpen er wel bij als er problemen zijn. Tot op zekere hoogte, maar ik heb nog nooit problemen gehad die niet op te lossen zijn en ja, het werkt heerlijk. Vooral ook omdat het syncen van de library super gaat.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:15:
Ik raad je aan wel even AutoFS te gebruiken tegenwoordig i.p.v. fstab als je SMB/Samba gebruikt.
Gebruik ik ook al jaren met NFS, erg makkelijk ook om voor jezelf te documenteren, het is alleen een package installeren, een config kopieren en klaar. Er staat een mooie howto/guide op het osmc forum btw.

• Koldur
Theetjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Gebruik ik ook al jaren met NFS, erg makkelijk ook om voor jezelf te documenteren, het is alleen een package installeren, een config kopieren en klaar. Er staat een mooie howto/guide op het osmc forum btw.
Ik blijf hiervoor zelf wel SMB gebruiken, deel de bestanden ook naar mijn Windows PC en snelheid is hoog genoeg. Maar NFS is in een volledig Linux omgeving natuurlijk wel het mooist!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Ik blijf hiervoor zelf wel SMB gebruiken, deel de bestanden ook naar mijn Windows PC en snelheid is hoog genoeg. Maar NFS is in een volledig Linux omgeving natuurlijk wel het mooist!
Ooww ik wilde je niet aansporen om NFS te gebruiken hoor, SMB werkt meer dan prima, maar wilde alleen aangeven dat het dus ook prima werkt met NFS ;)

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:11

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ray-zor schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:46:
Sorry newbie vraagje. "Voegah" keek ik veel films van mijn Synology NAS mbv Vero 4K+ aangesloten op ene AV receiver. De films werden altijd direct van de NAS gespeeld middels mounted folder (weet even niet meer of SMB of NFS is). Door veranderende gezinssamenstelling en opkomst van streamen is de Vero de afgelopen jaren nog maar zelden aan geweest. Maar nu streamen (financieel) steeds oninteressanter gaat worden, begint het toch weer te kriebelen.
Nu heb ik deze week wegens een andere reden voor het eerst Plex Server op de Synology gezet en mijn Samsung QLED TV (2019 ondersteind alleen HRDR10) gekoppeld. Waarschijnlijk heb ik onder een steen gelegen maar ben wel onder de indruk van het gemak en mogelijkheden.

Nu is mijn vraag, kan de Vero 4K+ ook met Plex server connecten? Of misschien zelfs als Plex Server ingericht worden? Maar als ik dan met een Plex app op de TV connect, wie doet dan het harde werk, de Vero of de TV?
Als je van plan bent om je TV nog lang te gebruiken is het ook de moeite om te kijken naar de mogelijkheden van LLDV Player-LED. Dat kan je Vero niet, en ook de nieuwe Vero kan dat niet.
Maar als je gaat blijven Samsung TV's gebruiken is het zonde om de Dolby Vision tonemapping te laten schieten door enkel platte HDR10 te gebruiken.
LLDV Player-LED biedt daar een oplossing voor. Het is niet zo goed als TV-LED (je TV die het dus zelf kan zeg maar) maar het is veel beter dan niets.

EDIT : je hebt hier ook nog een extern apparaat voor nodig zoals een HDFury. Ik weet niet of het je dat allemaal waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door daffie82 op 07-01-2026 15:25 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with p3i Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.13.0 (UMOEUXM)

Pagina: 1