Ook een interessant opmerking. Ik was een jaar of 6-7 geleden met de trein door China aan het reizen. Op wat minder toeristische plekken was ik de attractie zeg maar... Meerdere mensen kwamen in het Engels een gesprekje aanknopen (ik vermoed dat ze de kans zagen hun Engels wat te oefenen, want meestal was het behoorlijk beperkt). Uiteindelijk met een 2 of 3 mensen erg voorzichtig over politiek begonnen (als ik aanvoelde dat ik dat wel kon riskeren). Het antwoord kwam elke keer neer op: "Goh, ik heb het nu beter dan vorig jaar, en vorig jaar had ik het beter dan 5 jaar geleden. Dus ik heb geen reden om te klagen".alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:30:
[...]
De enige manier waarop China Taiwan kan bedreigen is in mijn optiek via zo'n 'coup' inderdaad. Beetje het Hong Kong scenario. Dit in hele kleine stapjes waarbij elk stapje net niet groot genoeg is voor het westen om actie te (kunnen) ondernemen. Nu is Hong Kong al 25 jaar 'Chinees' dus dat was een makkie vergeleken met Taiwain.
Een Chinese invasie lijkt me uitgesloten. Afgezien van de militaire component die je terecht aanstipt zal het westen dan gedwongen zijn om sancties vergelijkbaar met die tegen Rusland tegen China in te voeren. Dat zal ons keihard raken (hoewel zo'n reset voor onze consumptiemaatschappij en het milieu misschien wel goed zou zijn), maar voor China zou het een extensionele bedreiging vormen. Het is dan immers afgelopen met de ogenschijnlijk ongebreidelde welvaartsgroei waarmee men de bevolking nu al decennia rustig houdt. Het land zal dan vervallen in een diepe recessie met grote politieke onrust tot gevolg.
Nog geen handvol chinezen, die bovendien best goed Engels kunnen lijkt me absoluut niet representatief, maar het was me wel bijgebleven.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
/f/image/cIEvgVeQkFEAvcTpwcWaYszm.png?f=fotoalbum_large)