Acties:
  • +1 Henk 'm!
mgiebels schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Ah dus die G moet er helemaal niet tussen of ook?

Ik heb nu namelijk dit staan: IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

Want dan snap ik wat er vorige keer mis ging bij mij toen had ik IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="impproxy"
De default in het os is
code:
1
improxy
en je kan hem vervangen als je problemen ervaart met
code:
1
igmpproxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
stormfly schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:47:
[...]

De default in het os is
code:
1
improxy
en je kan hem vervangen als je problemen ervaart met
code:
1
igmpproxy
Super dank je wel moet je IGMPPROXY ook weer opnieuw installeren na een software update net zoals het script van Fabian?

Even andere vraag moet je ook nog de IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2" aanpassen zag soms voorbij komen dat je 3 moet instellen maar las op het UI forum dat 3 niet ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mgiebels schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:05:
Super dank je wel moet je IGMPPROXY ook weer opnieuw installeren na een software update net zoals het script van Fabian?
Na een Unifi OS update moet je igmpproxy idd weer opnieuw installeren, deze wordt verwijderd bij een update.
mgiebels schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:05:
Even andere vraag moet je ook nog de IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2" aanpassen zag soms voorbij komen dat je 3 moet instellen maar las op het UI forum dat 3 niet ondersteund wordt.
Als je igmpproxy gebruikt dan negeert het udm-iptv script deze setting. Alleen bij improxy heeft het effect. Hebt het wel eens aangepast maar merkte eigenlijk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Na een Unifi OS update moet je igmpproxy idd weer opnieuw installeren, deze wordt verwijderd bij een update.

[...]

Als je igmpproxy gebruikt dan negeert het udm-iptv script deze setting. Alleen bij improxy heeft het effect. Hebt het wel eens aangepast maar merkte eigenlijk geen verschil.
Ah top!

Ik heb net de IGMPPROXY erop gezet en merkte wel iets verschil met snelheid met zappen deze was met improxy al snel maar hij is nog vloeiender dus ik laat hem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
@JungleJim klopt het trouwens dat ik de Boxen allemaal moest resetten even stekker eruit en er weer in?
Of aan/uit knop ingedrukt houden want hij bleef namelijk hangen met opstarten na KPN logo.

Daarna ging het fijnloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
mgiebels schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:13:
@JungleJim klopt het trouwens dat ik de Boxen allemaal moest resetten even stekker eruit en er weer in?
Of aan/uit knop ingedrukt houden want hij bleef namelijk hangen met opstarten na KPN logo.

Daarna ging het fijnloos
Dat heb ik nog nooit gehad met opstarten. Wel eens dat een stream bleef hangen na zappen, een herstart van de box loste dat weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Dat heb ik nog nooit gehad met opstarten. Wel eens dat een stream bleef hangen na zappen, een herstart van de box loste dat weer op.
Ik kijk het nog even aan hoe het morgen gaat.
Anders gaat improxy weer aan ;)

Maar alle 3 de boxen hadden zelfde even een herstart nodig om weer in het gareel te komen net of ze wat instellingen ophaalde daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:17
mgiebels schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:13:

Daarna ging het fijnloos
Ik moest dat gisterenavond ook doen, weet niet waarom.

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
SilverMane schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 05:00:
[...]

Ik moest dat gisterenavond ook doen, weet niet waarom.
Kpn forum stond er ook vol mee.
Ook hun app had problemen.

Lijkt me eerder bij KPN wat te zijn geweest

[ Voor 9% gewijzigd door mgiebels op 14-01-2025 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 21:29
Al enkele jaren gebruik ik een USG-Pro-4 in combinatie met de Arris VIP5202 KPN setup boxen, dit in combinatie met de handleiding en scripts van Henk van Achterberg (COOLHVA). Nu wil ik mijn internet snelheid gaan verhogen maar wordt min of meer gedwongen door KPN over te schakelen naar KPN TV+.

Opzoek naar een goede configuratie handleiding voor USG-Pro-4 icm KPN TV+ ben ik begonnen aan het doorlezen van het forum maar er is zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik zelfs niet helder krijg of een configuratie wiziging/update noodzakelijk is.

Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Is er een goede handleiding/procedure beschikbaar voor USG-Pro-4 icm KPN TV+?

Alvast bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
@fvhemert ik denk dat je eigenlijk niets hoeft aan te passen als je overstapt naar TV+, zolang je TV+ box maar in het zelfde lokale VLAN zit als je vorige kastje. De TV+ box gebruikt namelijk precies dezelfde IPTV streams.

Het udm-iptv script dat hier veel genoemd wordt is voor de nieuwere gateways, en is niet compatible met de USG (vziw).

[ Voor 9% gewijzigd door JungleJim op 21-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:44:
@fvhemert ik denk dat je eigenlijk niets hoeft aan te passen als je overstapt naar TV+, zolang je TV+ box maar in het zelfde lokale VLAN zit als je vorige kastje. De TV+ box gebruikt namelijk precies dezelfde IPTV streams.

Het udm-iptv script dat hier veel genoemd wordt is voor de nieuwere gateways, en is niet compatible met de USG (vziw).
KLopt wat @JungleJim zegt voor de USG varianten is coolhva de oplossing en werkt ook prima zelf jaren een USG gehad.

En inderdaad wel belangrijk je TV+ wel in die vlan ook te hangen ivm de tv streams zo werkte het bij mij ook met TV+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 21:29
Dank voor de reacties! Het klinkt geruststellend, zoek er niet echt naar om mijn configuratie weer overhoop te gooien.

Wel moet ik nog even overtuigd raken of TV+ op dit moment al "the way to go" is. Lees veel gemengde reacties, van werkt super to absoluut bagger. De recente update schijnt een verbetering te zijn maar of dat werkelijk zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
fvhemert schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:34:
Dank voor de reacties! Het klinkt geruststellend, zoek er niet echt naar om mijn configuratie weer overhoop te gooien.

Wel moet ik nog even overtuigd raken of TV+ op dit moment al "the way to go" is. Lees veel gemengde reacties, van werkt super to absoluut bagger. De recente update schijnt een verbetering te zijn maar of dat werkelijk zo is?
Ik kijk al 2 jaar vanaf begin ook als pilot user zonder problemen.
Mensen die problemen ervaren van meestal mensen die zich niet inlezen of zelf van alles aan elkaar knopen zonder na te denken geen juiste apparatuur achter het modem (action switches zonder igmp snooping enzz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
fvhemert schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:34:
Ik gebruik TV+ nu 1,5 jaar, en ik vind het prima werken. Eigenlijk geen noemenswaardige problemen. Heel af en toe dat de box niet lekker meer reageert maar dan is een herstart genoeg om het op te lossen. Maar dat komt zo weinig voor dat het eigenlijk geen issue is (voor mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Ik gebruik TV+ nu 1,5 jaar, en ik vind het prima werken. Eigenlijk geen noemenswaardige problemen. Heel af en toe dat de box niet lekker meer reageert maar dan is een herstart genoeg om het op te lossen. Maar dat komt zo weinig voor dat het eigenlijk geen issue is (voor mij).
Meestal na een update even een extra herstart is aan te raden blijft toch android ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 19:03
mgiebels schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Ik kijk al 2 jaar vanaf begin ook als pilot user zonder problemen.
Mensen die problemen ervaren van meestal mensen die zich niet inlezen of zelf van alles aan elkaar knopen zonder na te denken geen juiste apparatuur achter het modem (action switches zonder igmp snooping enzz)
Ik had de laatste weken toch wel erg last dat de koppeling met die afstandsbediening ineens weg viel. Was op forum vrij groot ding, maar sinds de laatste update geen last meer van gehad, maar dat waren echt zeer frustrerende weken. Verder eigenlijk ook nooit echt noemenswaardige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Jeffoz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Ik had de laatste weken toch wel erg last dat de koppeling met die afstandsbediening ineens weg viel. Was op forum vrij groot ding, maar sinds de laatste update geen last meer van gehad, maar dat waren echt zeer frustrerende weken. Verder eigenlijk ook nooit echt noemenswaardige problemen.
Gelukkig nog nooit gehad hebben 3 boxen in huis die intensief gebruikt worden.
Lees wel altijd mee maar updaten die mensen ook de afstandsbediening? Heb namelijk het idee dat je dit zelf
Moet doen dat deze niet vanzelf
Gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Laatst online: 13-09 19:03
mgiebels schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:55:
[...]

Gelukkig nog nooit gehad hebben 3 boxen in huis die intensief gebruikt worden.
Lees wel altijd mee maar updaten die mensen ook de afstandsbediening? Heb namelijk het idee dat je dit zelf
Moet doen dat deze niet vanzelf
Gaat
Geen idee maar was vaak geen update voor de afstandsbediening zelf. Wel vaak gecheckt via het menu in die box. Maar probleem is nu verdwenen ondanks dat ze in forum zeiden niks te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:38

Mr_0izO

Natural Mystic

Ik heb vandaag mijn KPN glasvezel aangesloten icm TV+. De verbinding komt direct uit het glasvezelkastje met een UTP-kabel in mijn UDM-Pro. Vervolgens bij instellingen -> internet, VLAN ID 6 ingesteld en PPPoE.

De UTP-kabel die naar de TV loopt gaat niet direct in de UDM-Pro, hier zitten nog twee unmanaged switches (Unifi Flex Mini) tussen. Dus ik dacht, probeer eerst eens gewoon zonder moeilijk te doen of TV+ functioneert.

En tot mijn verassing, kan ik gewoon TV kijken. Iemand enig idee hoe dit kan? Ik was in de veronderstelling dat ik om TV te kijken, het TV+-kastje in een aparte VLAN moest hangen en nog allemaal instellingen moest veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
Mr_0izO schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:28:
Ik heb vandaag mijn KPN glasvezel aangesloten icm TV+. De verbinding komt direct uit het glasvezelkastje met een UTP-kabel in mijn UDM-Pro. Vervolgens bij instellingen -> internet, VLAN ID 6 ingesteld en PPPoE.

De UTP-kabel die naar de TV loopt gaat niet direct in de UDM-Pro, hier zitten nog twee unmanaged switches (Unifi Flex Mini) tussen. Dus ik dacht, probeer eerst eens gewoon zonder moeilijk te doen of TV+ functioneert.

En tot mijn verassing, kan ik gewoon TV kijken. Iemand enig idee hoe dit kan? Ik was in de veronderstelling dat ik om TV te kijken, het TV+-kastje in een aparte VLAN moest hangen en nog allemaal instellingen moest veranderen.
KPN TV+ gebruikt twee soorten streams, multicast en unicast. Wanneer multicast niet werkt dan schakelt het kastje over naar unicast. Dus vandaar dat het werkt zonder dat je netwerkinstellingen hoeft aan te passen.

Unicast werkt op zich prima, maar de kwaliteit van de streams is wat lager en het zappen gaat trager.

Wil je multicast, dan moet je het udm-iptv script installeren, je TV box in een apart VLAN plaatsen en IGMP snooping voor dat VLAN aanzetten in de UniFi Network Application.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:38

Mr_0izO

Natural Mystic

JungleJim schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:30:
[...]

KPN TV+ gebruikt twee soorten streams, multicast en unicast. Wanneer multicast niet werkt dan schakelt het kastje over naar unicast. Dus vandaar dat het werkt zonder dat je netwerkinstellingen hoeft aan te passen.

Unicast werkt op zich prima, maar de kwaliteit van de streams is wat lager en het zappen gaat trager.

Wil je multicast, dan moet je het udm-iptv script installeren, je TV box in een apart VLAN plaatsen en IGMP snooping voor dat VLAN aanzetten in de UniFi Network Application.
Ahh, helemaal duidelijk. Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JungleJim schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:30:
[...]

@Mr_0izO als je via de instellingen -> beeld -> unicast kiest. Dan gaat het zappen juist sneller dan met multicast. Als je niet van plan bent om een multicast setup te bouwen, maakt deze tip de ervaring nog net wat fijner. Hij slaat dan simpel weg de multicast poging over, en zapt direct unicast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
stormfly schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:20:
[...]

@Mr_0izO als je via de instellingen -> beeld -> unicast kiest. Dan gaat het zappen juist sneller dan met multicast. Als je niet van plan bent om een multicast setup te bouwen, maakt deze tip de ervaring nog net wat fijner. Hij slaat dan simpel weg de multicast poging over, en zapt direct unicast.
Als je een 55 of 65 inch heb is multicast toch wel een must want dat ga je echt zien.

En het is niet moeilijk in te stellen met de juiste scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgiebels schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Als je een 55 of 65 inch heb is multicast toch wel een must want dat ga je echt zien.

En het is niet moeilijk in te stellen met de juiste scripts.
Dat is een persoonlijke keuze, ik heb de bovengenoemde TV afmetingen niet. Ik heb het script zelf draaien, omdat ik zelfs op mijn kleine TV graag naar hoge kwaliteit kijk.

Sommige mensen kijken zo weinig TV dat het keer op keer een script draaien na een update het hen niet de moeite waard is. Daar heb ik wel een oplossing voor geschreven.

Is de unicast stream van KPN h.265 zoals bij de Ziggo NEXT min, of h.264? Tussen deze twee compressie methoden zie je bij de nieuwere variant ook een lagere bitrate maar toch een erg scherp beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
stormfly schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:36:
[...]

Dat is een persoonlijke keuze, ik heb de bovengenoemde TV afmetingen niet. Ik heb het script zelf draaien, omdat ik zelfs op mijn kleine TV graag naar hoge kwaliteit kijk.

Sommige mensen kijken zo weinig TV dat het keer op keer een script draaien na een update het hen niet de moeite waard is. Daar heb ik wel een oplossing voor geschreven.

Is de unicast stream van KPN h.265 zoals bij de Ziggo NEXT min, of h.264? Tussen deze twee compressie methoden zie je bij de nieuwere variant ook een lagere bitrate maar toch een erg scherp beeld.
Updates vallen wel mee hoor heb er vorig jaar hooguit 4 gehad waarna ik het opnieuw moest instellen.

Maar mensen die eigen apparatuur nemen hebben daar geen moeite mee en weten meestal wel wat ze doen.
Maar er zijn ook genoeg die nog nooit hiermee gewerkt hebben en dan zou ik zeggen je moet het wel snappen wat je doet ipv kunstje leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• licky
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 08:42
gisteravond van de UXG en Cloudkey Gen 2+ gemigreerd naar de UCG-Max, hoewel dit niet heel soepel verliep was ik toch klaar na 2 uur. korte samenvatting zodat anderen niet tegen dezelfde issues aanlopen ;)

- backup gemaakt vanuit de controller gemaakten deze geupload en gedownload.
- UXG losgekoppeld
- UCG-Max aangesloten
- Stomme fout -> Cloudkey met alles draaiende in het netwerk gelaten
- UCG-Max werd gezien en gestart met inloggen
- gelijk aangegeven backup terug zetten als optie genomen
- fout bij terugzetten protect en innerspace (zie stomme fout hierboven)
- na reboot niet meer in kunnen loggen
- UCG-Max reset gegeven
- Cloudkey gen 2+ alle apps gestopt
- UCG-Max backup van lokaal teruggezet
- alles werd netjes doorlopen, wat problemen met adoptie maar hiervoor het inform host adres aan moeten passen.
- protect en innerspace functioneren naar behoren, nu tijd om iptv in te stellen.
- ssh naar UCG-Max, dat lukt maar inloggen niet
- ssh met root -> verkeerd wachtwoord
- ssh met ubnt -> verkeerd wachtwoord
- ssh met zelf ingestelde naam in Device SSH Authentication -> verkeerd wachtwoord
- instelling in Device SSH Authentication geeft pas de melding dat je wachtwoord minimaal 12 characters moet zijn als je deze aanklikt, dus hierna wachtwoord aangepast aan de nieuwe vereisten.
- ssh met zelf ingestelde naam in Device SSH Authentication -> verkeerd wachtwoord
- in controlplane -> console -> SSH is nog aparte optie waar je dus nog een keer akkoord moet gaan met SSH toegang. ook hier wachtwoord aangepast.
- UCG-Max gereboot[
- ssh met root en ingesteld wachtwoord - SUCCES !!!! (bloed,zweet en tranen kan ik zeggen ;))
- script fabian gedraaid.
- conf aangepast naar eth4 (de rest stond al goed)
- reboot

SUCCES !!!

hoop dat ik jullie hiermee wat tijd en ergenis kan besparen ;)

XPS m1530 t9300 3GB 320GB 1440x900 DVD-RW tuxedo black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09

BdB

Ik overweeg over te stappen van de experia box v10 naar een unifi cloud gateway ultra. De bestaande zyxel managed switch en extra tp-link AP worden dan ook vervangen door Unifi spul.

Omdat ik ook KPN tv kijk via de Arris STB (dat is interactieve tv, niet tv+, als ik het goed begrijp?) ben ik aan het inlezen hoe dat werkend te krijgen.

Sommigen krijgen het aan de gang zonder iets te doen. De meesten hebben het over het script van Fabian. Ik heb die scripts op GitHub door zitten nemen en het viel me op dat een stukje community software gebruikt wordt: “igmpproxy”. Dit is geschreven in C. Ik heb het deels gelezen, maar mijn kennis van C is te oud.
Heeft iemand die code ooit bekeken? En die van Fabian? Het voelt namelijk een beetje tricky om dit soort custom software te installeren in het hart van je netwerk.

Zijn er ook mogelijkheden om het werkend te krijgen met handmatig settings maken in de Unifi interface, eventueel met Unifi packages?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
@BdB voor interactieve TV van KPN heb je sowieso het udm-iptv script nodig. Dat is omdat die alleen multicast TV streams gebruikt. TV+ kan ook gebruik maken van unicast streams en dat werkt zonder extra configuratie. De UniFi network application biedt niet de mogelijkheid om de juiste instellingen voor multicast IPTV te configureren voor de opzet die KPN gebruikt. Dus vandaar dat je het udm-iptv script nodig hebt.

Wat betreft de code: het udm-iptv script is geen programma maar meer een set van instructies (script) dat een aanpassing in de netwerk en routing config van je UniFi Gateway doet. Die aanpassingen kun je bekijken door de scripts op GitHub door te nemen, dan zul je zien dat daar geen gekke dingen instaan.

Voor wat betreft igmpproxy, die is optioneel want het script gebruikt standaard de IGMP proxy implementatie die door UniFi zelf op de gateways wordt gebruikt, improxy. igmpproxy is een alternatieve implementatie die bij veel Linux distributies te installeren is.

M.a.w. ik zou me er niet zoveel zorgen over maken 😀

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 29-01-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Aha, dus alleen echt een script. Ik zie in de code van Fabian dat een .deb package gedownload wordt. Wat zit daar dan in?

Overigens zie ik op deze pagina https://github.com/fabianishere/udm-iptv/tree/master

Het volgende staan:

Configuring Helper Tool

Next, we will use the udm-iptv package to get IPTV working on your LAN. This package uses igmpproxy to route multicast IPTV traffic between WAN and LAN.

Als je op het woord igmpproxy klikt, dan kom je op een andere GitHub pagina terecht. Is die passage dan niet correct?

Edit: deze twee bedoel je dan?
https://github.com/fabian...tv/blob/master/install.sh
https://github.com/fabian...iptv/blob/master/udm-iptv

[ Voor 12% gewijzigd door BdB op 29-01-2025 19:10 ]

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
@BdB een .deb package is een Debian installatie package, in het geval van udm-iptv zitten daar de verschillende scripts in die zorgen dat IPTV werkt.

install.sh doet enkel de .deb downloaden en installeren.

Het echte werk gebeurt in udm-iptv (command line utility voor bijv. herstart, configuratie wizard etc) en, udm-iptvd (linux service die de netwerk en routing instellingen goed zet) en udhpc.hook (extra DHCP client configuratie die nodig is voor KPN IPTV).

Die opmerking over igmpproxy is niet meer up-to-date. In eerdere versies van het script was igmpproxy de standaard IGMP proxy (en die moest je dus eerst installeren), later is dat veranderd in improxy (die dus in Unifi OS gebruikt wordt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdB

BdB

Aha, die opmerking over igmpproxy klopt dus niet meer. Dan lijkt het inderdaad niet meer dan shell script om dingen te doen. Het gebruik van Unifi eigen packages voelt net iets meer vertrouwd :)
Voor mijn gemoedsrust ga ik die drie files die je benoemt even doorlezen. Hartelijk dank voor je antwoorden!

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
De improxy in de unifi software moet je juist niet gebruiken die moet uit staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c4_rr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:34
Tip voor diegenen die een UXG-lite gebruiken: als je upgrade naar firmware >4.1 in combinatie met dit script, kun je problemen krijgen met zeer hoge CPU als IPS aan staat.
Zie github: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/issues/361
Enige oplossing is het uitzetten van IPS tot nu toe, lijkt erop dat ubiquiti dit niet gaat oplossen:"Its a little frustrating that we don't know the root cause of this though, as until Ubiquiti fix their broken (for us) IPTV implementation we are at the behest of the performance of this add-on on all future firmwares'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Was al redelijk bekend IPS nooit aan staan zie de waarde er ook niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

mgiebels schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:57:
De improxy in de unifi software moet je juist niet gebruiken die moet uit staan
Via de GUI bedoel je?

Als ik de scripts goed lees, dan wordt de improxy package wel gebruikt.
Overigens zie ik in de scripts ook een boel igmpproxy referenties staan.

Drommels!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
BdB schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Via de GUI bedoel je?

Als ik de scripts goed lees, dan wordt de improxy package wel gebruikt.
Overigens zie ik in de scripts ook een boel igmpproxy referenties staan.
mgiebels z'n opmerking is een beetje verwarrend denk ik. improxy kun je prima gebruiken, dit is namelijk de IGMP Proxy software die standaard met Unifi OS komt. Alleen moet je niet het vinkje IPTV Streaming / IGMP Proxy aanzetten in de configuratie van je WAN verbinding, want dat werkt niet met KPN IPTV.

improxy heeft configuratie nodig om multicast verkeer op de juiste manier door te sturen. Wanneer je het vinkje in de Network Application aanzet zal improxy geconfigureerd worden op een manier die niet werkt met KPN IPTV (in de Network Application is het namelijk niet mogelijk om een tweede VLAN op de WAN kant in te stellen. Ook is het niet mogelijk om in te stellen dat multicast verkeer vanaf dit tweede WAN VLAN naar de juiste lokale VLANs doorgestuurd wordt).

Het script maakt een eigen configuratie voor improxy waarmee KPN IPTV wel goed werkt. Dus vandaar dat je het vinkje uit moeten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Ja zoals junglejim het zegt bedoelde ik het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ja dat hele igmpproxy heeft geen prio bij UI, zolang een tweede vlan kiezen voor iptv niet mogelijk is heb je niets aan die optie in de network application.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kan sinds vandaag (dagje ziek op de bank) niet meer TV kijken, 1 seconde beeld en geluid en dan stopt freezed alles.
Updates van de CloudGateway staat uit en er is niks veranderd, gisteravond werkte het nog.
Misschien dat KPN een update heeft gedaan?
Meer mensen met dezelfde problemen?

Ik heb zelf al een 'reconfigure' en 'upgrade' gedaan via Fabians script...
Geen idee wat er mis is.

(via Unicast werkt het wel, maar is de beeldkwaliteit niet zo best)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chickendorp schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:01:
Ik kan sinds vandaag (dagje ziek op de bank) niet meer TV kijken, 1 seconde beeld en geluid en dan stopt freezed alles.
Updates van de CloudGateway staat uit en er is niks veranderd, gisteravond werkte het nog.
Misschien dat KPN een update heeft gedaan?
Meer mensen met dezelfde problemen?

Ik heb zelf al een 'reconfigure' en 'upgrade' gedaan via Fabians script...
Geen idee wat er mis is.

(via Unicast werkt het wel, maar is de beeldkwaliteit niet zo best)
0.0.0.0/0 als proxy adres invullen in je configuratie, ipv die twee andere blokken van /16. Beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het bleek een VLAN ding te zijn, iemand had het kabeltje in een andere poort van de switch gestopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 20:48
En? Iemand al bevestigd dat we zonder problemen kunnen updaten naar 9.0.114 i.c.m. KPN IPTV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
smeerbartje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:57:
En? Iemand al bevestigd dat we zonder problemen kunnen updaten naar 9.0.114 i.c.m. KPN IPTV?
Werkt al een tijdje (Early Access) prima op mijn UDM Pro. Het is trouwens ook niet zo zeer een update van Network Application die er voor zou kunnen zorgen dat IPTV niet meer werkt, maar een update
van Unifi OS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:27

DJR

JungleJim schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:11:
[...]

Werkt al een tijdje (Early Access) prima op mijn UDM Pro. Het is trouwens ook niet zo zeer een update van Network Application die er voor zou kunnen zorgen dat IPTV niet meer werkt, maar een update
van Unifi OS.
Vandaar dat ik op mijn UDMSE ingesteld heb dat alle Unifi apps automatisch mogen updaten maar het OS doe ik altijd handmatig (en dus gecontroleerd ivm Fabian-script).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Toch even inchecken voordat ik iets onbedoeld sloop.

M'n UDM SE is binnen en alles is aangesloten en werkt top. Nog nooit zulke goede wifi dekking in huis gehad met 2 U6 Pro's \o/

TV doet het zoals verwacht niet. Ik heb even in dit topic gezocht naar het script dat ik af moet trappen, maar ik kom alleen vrij oude informatie tegen.

Ik hou deze site als referentiemateriaal: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Als ik goed lees, dan is er geen custom kernel meer nodig.
De verbinding vanaf internet naar IPTV STB is: Internet > FTTP NTU > UDMSE > Zyxel 1920 > IPTV STB. IGMP snooping staat aan op de 1920. Ik kan de IPTV box even direct aansluiten op de UDMSE om eventuele misconfiguratie in de GS1920 te vermijden.
Ik heb alles gedaan tot aan "configuring internal lan"

Vanaf hier gewoon de guide volgen, of zijn er nog andere voorwaarden?

[ Voor 6% gewijzigd door BdB op 18-02-2025 16:27 ]

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
@BdB het script waar je naar linkt is idd degene die je moet gebruiken.

De instructies van het udm-iptv script gaan uit van een situatie waarin eventuele switches tussen de router en de STB ook UniFi switches zijn. Bij jou is dat niet het geval dus je zal de Zyxel switch handmatig moeten configureren zodat IGMP Snooping aanstaat en dat de STB je interne IPTV VLAN als native VLAN gebruikt en tagged verkeer van andere VLANs niet doorlaat.

Voor de rest gelden de reguliere instructies voor configuratie van het script. Je geeft niet aan bij welke ISP je zit, dus zorg dat je het juiste profiel kiest bij de config van het script.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJR schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:10:
[...]

Vandaar dat ik op mijn UDMSE ingesteld heb dat alle Unifi apps automatisch mogen updaten maar het OS doe ik altijd handmatig (en dus gecontroleerd ivm Fabian-script).
stormfly in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

of je draait een script, eerst om 4uur het UniFi OS en om 5 uur laat je een Pi dit script afvuren en in de ochtend. En tijdens je ontbijt kijk je vrolijk het nieuws :P
BdB schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:23:
Toch even inchecken voordat ik iets onbedoeld sloop.

M'n UDM SE is binnen en alles is aangesloten en werkt top. Nog nooit zulke goede wifi dekking in huis gehad met 2 U6 Pro's \o/

TV doet het zoals verwacht niet. Ik heb even in dit topic gezocht naar het script dat ik af moet trappen, maar ik kom alleen vrij oude informatie tegen.

Ik hou deze site als referentiemateriaal: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Als ik goed lees, dan is er geen custom kernel meer nodig.
De verbinding vanaf internet naar IPTV STB is: Internet > FTTP NTU > UDMSE > Zyxel 1920 > IPTV STB. IGMP snooping staat aan op de 1920. Ik kan de IPTV box even direct aansluiten op de UDMSE om eventuele misconfiguratie in de GS1920 te vermijden.
Ik heb alles gedaan tot aan "configuring internal lan"

Vanaf hier gewoon de guide volgen, of zijn er nog andere voorwaarden?
JungleJim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:39:
@BdB het script waar je naar linkt is idd degene die je moet gebruiken.

De instructies van het udm-iptv script gaan uit van een situatie waarin eventuele switches tussen de router en de STB ook UniFi switches zijn. Bij jou is dat niet het geval dus je zal de Zyxel switch handmatig moeten configureren zodat IGMP Snooping aanstaat en dat de STB je interne IPTV VLAN als native VLAN gebruikt en tagged verkeer van andere VLANs niet doorlaat.

Voor de rest gelden de reguliere instructies voor configuratie van het script. Je geeft niet aan bij welke ISP je zit, dus zorg dat je het juiste profiel kiest bij de config van het script.
Met de transformatie van 1Gbps naar 2.5Gbps LAN, maar ook in zijn algemeenheid ben ik van mening dat IGMP snooping een feature is die meer nice to have is dan must have. Als je IGMP snooping uit laat op je netwerk en dan eens kijkt of je TV goed functioneert, die 15Mbit extra op je LAN geeft niet zoveel impact als vroeger met 100Mbps porten. IGMP snooping is niet op alle devices even correct geïmplementeerd.

De tijdstippen om alert te zijn met je TV testen zijn rond 5-15 seconden als hij switched van de tijdelijke unicast stream naar de langdurige multicast stream. En na 4minuut30seconden als de continue flow van IGMP joins door de proxy naar KPN moeten zijn doorgegeven. Als je 10 minuten zonder glitch TV gekeken hebt dan is het stabiel. Dan kan je daarna uitbouwen met IGMP snooping inschakelen op UniFi, weer testen, en daarna de Zyxel ertussen en weer testen.

@BdB welke melding zie je met het script, het helpt als je de provider naam en de output van het script kan delen. Overigens kan je TV ook kijken in unicast mode, kan je omzetten onder "beeld" in het KPN kastje. Iets mindere beeldkwaliteit, verschil neemt toe bij een grotere TV.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 18-02-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Ik heb het script nog niet gedraaid. Wilde eerst even checken of ik niets verkeerd zou doen.

Ik zal eerst even de IPTV box direct aan de UDMSE hangen om errors uit te sluiten. Als het dan allemaal werkt na het draaien van het script, dan is het vroeg zat om de IPTV box weer aan de switch te hangen. Dan kan ik in ieder geval met zekerheid zeggen dat eventuele problemen dan alleen in de switch zitten.

Ik heb KPN.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Het loopt nog niet helemaal lekker.

Onder het kopje "Configuring Internal LAN" heb ik IGMP snooping aangezet op het netwerk waar ik IPTV op wil gebruiken. Dit is hetzelfde LAN als waar alle andere devices op zitten; ik heb geen apart LAN aangemaakt.

Onder het kopje "Configuring Helper Tool" moet ik inloggen met SSH.
Ondanks dat onder System > Advanced > Device Authentication > Device SSH Authentication aan staat, blijft putty "connection refused" roepen.
Ik heb de setting een keer uitgezet + save. Toen weer aan + save. Nog steeds connection refused.
Ik heb op internet gezocht wat ik verkeerd doe, maar volgens de unifi documentatie hoeft alleen dat vinkje aan te staan.

Wie weet raad?

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BdB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:27:
Het loopt nog niet helemaal lekker.

Onder het kopje "Configuring Internal LAN" heb ik IGMP snooping aangezet op het netwerk waar ik IPTV op wil gebruiken. Dit is hetzelfde LAN als waar alle andere devices op zitten; ik heb geen apart LAN aangemaakt.

Onder het kopje "Configuring Helper Tool" moet ik inloggen met SSH.
Ondanks dat onder System > Advanced > Device Authentication > Device SSH Authentication aan staat, blijft putty "connection refused" roepen.
Ik heb de setting een keer uitgezet + save. Toen weer aan + save. Nog steeds connection refused.
Ik heb op internet gezocht wat ik verkeerd doe, maar volgens de unifi documentatie hoeft alleen dat vinkje aan te staan.

Wie weet raad?
Je volgt niet mijn plan, dat hoeft ook niet, maar verwacht dan niet 100% inspanning van mij om te helpen als je een eigen koers vaart. Mijn advies was om IGMP snooping uit te laten tot je een eerste test ronde hebt gedaan zonder IGMP snooping.

Je dient in console settings SSH in te schakelen ControlPlane -> Console, waar je het nu hebt ingeschakeld is voor alle devices behalve je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Mijn ervaring is nog steeds het beste apart VLAN gebruiken internet voor TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
Ik zou ook sowieso een apart VLAN gebruiken, en IGMP snooping ook gewoon aanzetten. Ook al heb je 2.5Gb ethernet, je wil zo min mogelijk multicast verkeer op poorten waar helemaal geen ontvanger zit.

@BdB omdat je geen UniFi switch tussen de STB en de UDM SE hebt zitten moet je wel handmatig IGMP snooping op je Zyxel switch configureren. De setting in de UniFi Network Application zorgt er voor dat IGMP snooping juist geconfigureerd wordt voor UniFi switches die in je netwerk zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdB

BdB

@stormfly Ik volg de handleiding zoals Fabian die opgeschreven heeft. Ik loop echter spaak in de 2e stap, namelijk SSH naar de UDMSE. Ik zie nu die tweede SSH setting staan. Gek genoeg kwam die niet boven drijven bij een search in de control panel. Thanks, ik ga het zo proberen.

@JungleJim Ik heb de STB direct op de UDMSE aangesloten, om op die manier enige foutieve configuratie op de switch te kunnen uitsluiten/vermijden. Pas als ik het werkend heb met de directe verbinding met de UDM, dan verplaats ik de STB weer terug naar de switch. Scheelt weer troubleshooten.

Edit: gelukt, ik zit erin via SSH
Fijne waarschuwing dat je garantie vervalt als je iets doet buiten de ToS en EULA. Dit scriptje conflicteert daar hopelijk niet mee? :)

[ Voor 13% gewijzigd door BdB op 19-02-2025 11:51 ]

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14
Momenteel ben ik aan het orienteren naar een Ubiquiti setup.

Het is een KPN glasvezel aansluiting, met een FRITZ!Box router via de WAN poort aangesloten op de ONT.

TV is de KPN TV+ variant en het werkt probleemloos via twee Netgear switches (Een GS105E en GS108E, met snooping dus waarschijnlijk daarom de mulitcast (LIVE melding)).

Naast de overstap naar Ubi is ook de wens om 2.5G te gaan gebruiken. De setup richting de KPN TV+ zou dan als volgt worden:

Cloud Gateway Max -> Flex Mini 2.5G -> KPN TV+. De afgelopen tijd heb ik me hierin ingelezen en kloppen de volgende twee conclusies ?

- Unicast gaat probleemloos werken.

- Multicast gaat niet werken want de Flex Mini 2.5G ondersteunt geen snooping eni s het script van Fabian n.v.t.

Of zit ik verkeerd en is er wel een mogelijkheid voor Multicast (b.v. VLAN opzetten voor de KPN TV+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theebag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:29:
Cloud Gateway Max -> Flex Mini 2.5G -> KPN TV+. De afgelopen tijd heb ik me hierin ingelezen en kloppen de volgende twee conclusies ?

- Multicast gaat niet werken want de Flex Mini 2.5G ondersteunt geen snooping en is dus het script van Fabian n.v.t.
Dat is spot on waarom ik de discussie ben gestart om IGMP snooping onder een vergrootglas te leggen, er is wat ruis. IGMP snooping is niet meer dan een protocol wat het MC tv signaal van andere porten afhaalt, zie het als een verkeersregelaar met de taak het verkeer te optimalseren. Je KPN IPTV gaat prima werken zonder IGMP snooping, de meeste moderne apparaten zijn prima in staat om die 15Mbit stream links te laten liggen. Vroeger toen gemeentes nog een /16 3COM netwerk hadden intern. Was het doel om zoveel mogelijk ARP/MC verkeer te reduceren om NIC kaarten minder onnodig verkeer te laten "aanhoren" in het pentium 1 tijdperk. Vandaar ook de stap naar kleinere /24 subnetten.

Het is fijn als IGMP snooping werkt daar deel ik de mening van JungleJim, en als je KPN TV stream stabiel blijft, dan zou ik het ook ingeschakeld laten. Er zijn merken waar IPv6 multicast verkeer ook weg-gesnooped wordt als je IGMP snooping aanzet. Het kan door snooping ook juist en negatief effect geven op je IPTV signaal -> bugs.

Kleine disclaimer, als je geen IGMP snooping gebruikt dan is het wel verstandig de STB in een ander VLAN te plaatsen dan het WiFi VLAN waar je clients in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
Theebag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:29:
Momenteel ben ik aan het orienteren naar een Ubiquiti setup.

[..]

- Multicast gaat niet werken want de Flex Mini 2.5G ondersteunt geen snooping eni s het script van Fabian n.v.t.

Of zit ik verkeerd en is er wel een mogelijkheid voor Multicast (b.v. VLAN opzetten voor de KPN TV+)
Het udm-iptv script is wel degelijk van toepassing als je multicast wil gebruiken met een Cloud Gateway Max en Flex Mini 2,5G, want dat script regelt de routering van het multi-cast verkeer vanaf het WAN IPTV VLAN naar je interne VLAN wat je voor je TV+ box gebruikt. Omdat KPN zgn routed IPTV gebruikt is er ook een IGMP proxy nodig.

IGMP snooping staat hier los van en is enkel bedoeld om onnodig multicast verkeer te voorkomen. Snooping zorgt er namelijk voor dat relevant multi-cast verkeer naar de juiste switch poorten wordt gestuurd, en niet naar alle switch poorten.

Als je de Flex Mini zo configureert dat de poort waar je TV+ kastje aanzit native op het interne VLAN voor IPTV verkeer zit, en verder geen tagged verkeer toestaat dan gaat dat prima werken.

Unicast zal sowieso werken ongeacht je setup omdat daar verder niets speciaals aan config voor nodig is. Nadeel is de lagere beeldkwaliteit, maar niet iedereen vindt dat belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
@stormfly en @JungleJim Dank jullie wel !

Gezien de overhead met 2.5G is snooping eigenlijk een non issue geworden. Door het opzetten van een separaat VLAN voor de TV+ kan je gewoon Multicast gebruiken en beperk je de impact.

Hier en daar lees ik ook over stabiliteitsproblemen met acces points (Dit netwerk krijgt 1 a 2 U7's) en het Multicasten van de IPTV, dit is ook een non issue door het apparte VLAN ?

[ Voor 7% gewijzigd door Theebag op 19-02-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theebag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:39:
@stormfly en @JungleJim Dank jullie wel !

Gezien de overhead met 2.5G is snooping eigenlijk een non issue geworden. Door het opzetten van een separaat VLAN voor de TV+ kan je gewoon Multicast gebruiken en beperk je de impact.
Jeps wat ik heb gedaan is het STB vlan alleen op de UCG-Max laten leven, en niet op de uplink naar de switch in het huis gezet. Daarmee bereik je hetzelfde als met IGMP snooping.
Hier en daar lees ik ook over stabiliteitsproblemen met acces points (Dit netwerk krijgt 1 a 2 U7's) en het Multicasten van de IPTV, dit is ook een non issue door het apparte VLAN ?
De U7's zijn hersteld van al deze IOT problemen sinds de nieuwere firmware. Wat ik eerder zei, geen SSID koppelen aan het IPTV vlan, het gemakkelijkste doe je dat inderdaad met een apart vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
Theebag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:39:
WiFi ondersteunt sowieso geen (of heel slecht) multi-cast, de oplossing die daarvoor bestaat is Multicast-to-Unicast Conversion.

KPN's SuperWifi ondersteunt dit, en UniFi vlg mij ook als je Multicast Enhancement aanzet op het WiFi netwerk waar het multicast verkeer overheen gaat. Maar ik heb daar persoonlijk geen ervaring mee omdat ik de TV+ box alleen maar bekabeld gebruik (geldt eigenlijk voor zoveel mogelijk "vaste" apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
stormfly schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Jeps wat ik heb gedaan is het STB vlan alleen op de UCG-Max laten leven, en niet op de uplink naar de switch in het huis gezet. Daarmee bereik je hetzelfde als met IGMP snooping.

[...]

De U7's zijn hersteld van al deze IOT problemen sinds de nieuwere firmware. Wat ik eerder zei, geen SSID koppelen aan het IPTV vlan, het gemakkelijkste doe je dat inderdaad met een apart vlan.
STB vlan alleen op de UCG-Max laten leven; hoe moet ik dit lezen ?

De TV+ wordt aangesloten op de Flex Mini 2.5 en niet op de gateway (die gaat in de berging hangen met een U7). Gateway -> Flex Mini -> TV+ is geheel bekabeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Theebag op 19-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theebag schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:52:
[...]

STB vlan alleen op de UCG-Max laten leven; hoe moet ik dit lezen ?

De TV+ wordt aangesloten op de Flex Mini 2.5 en niet op de gateway (die gaat in de berging hangen met een U7). Gateway -> Flex Mini -> TV+ is geheel bekabeld.
Was een voorbeeld, je kan JungleJim zijn tips volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
stormfly schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Was een voorbeeld, je kan JungleJim zijn tips volgen.
Duidelijk, dank je wel :) . Dan ga ik met jullie tips en aanwijzingen binnenkort aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdB

BdB

Ik heb @JungleJim 's advies gevolgd en heb het volgende gedaan
- De STB direct op de UDMSE aangesloten op port 7
- Onder settings > networks een extra netwerk aangemaakt genaamd IPTV (vlan 2). Met een eigen subnet en IGMP snooping aan
- Onder ports > port 7 toegewezen aan vlan 2 en "tagged vlan management" op "block all" gezet. (PoE staat nog aan, maar kan volgens mij prima uit)
- Het fabian script gedraaid. Die stelt vervolgens het extra WAN vlan 4 in (dat kan je niet zelf via de gui). IGMP version heb ik op de default v2 laten staan. Ik weet niet wat dat uitmaakt.

De KPN STB werkt weer als vanouds. Ik zag heel even een hapering na het switchen van kanaal, maar ik ga het even verder testen.
Valt me wel op dat als de STB op poort 7 actief is, dat de andere poorten (waar de AP's en de Zyxel switch op zitten) ook sneller gaan knipperen. Kan dat zijn omdat vlan 2 (waar IPTV op zit) ook naar de andere poorten gestuurd wordt?

@stormfly ook hartelijk dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door BdB op 19-02-2025 14:24 ]

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
BdB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:23:
[..]
Valt me wel op dat als de STB op poort 7 actief is, dat de andere poorten (waar de AP's en de Zyxel switch op zitten) ook sneller gaan knipperen. Kan dat zijn omdat vlan 2 (waar IPTV op zit) ook naar de andere poorten gestuurd wordt?
[..]
Dat zou heel goed kunnen, aangezien op de UDM SE default alle poorten het verkeer van alle VLANs doorsturen (untagged Default netwerk en tagged alle andere).

Als je het helemaal wil optimaliseren zou je op alle poorten behalve uplink/downlinks tussen switches alleen de VLANs moeten configureren die op die poorten beschikbaar moeten zijn (ofwel tagged, ofwel untagged).

Als je KPN TV+ hebt kun je trouwens makkelijk controleren of je echt multicast gebruikt door de programmadetails op te vragen, rechtsondering moet dan LIVE staan (ipv Live). Het oudere KPN TV platform ondersteunt alleen multicast, dus als je dat hebt en het werkt staat de boel sowieso goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

@JungleJim ik zit live bij Ports te kijken. Port 7 is actief door de STB, ongeveer 8-17 Mbps. De andere poorten zijn nu vrijwel stil, nog geen honderdste van port 7. Volgens mij kan ik dan concluderen dat er geen verkeer "lekt" naar de andere poorten?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
@BdB dan zou ik wel ff checken of je nu echt multicast hebt op je TV box, ik weet niet 100% zeker of Network Application multi-cast verkeer ook goed weergeeft in de TX/RX rates. Als het namelijk toch niet helemaal goed geconfigureerd is, dan valt TV+ terug op unicast waardoor niet direct duidelijk is of multicast nou goed werkt.

En post anders voor de zekerheid even de /etc/udm-iptv.conf file die door het script is aangemaakt, dan is snel genoeg te zien of de settings kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
root@Dream-Machine-Special-Edition:~# cat /etc/udm-iptv.conf
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br2"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Ik heb trouwens een (stokoude) Arris VIP2952 V2. Ding staat hier al jaren (en slurpt zelfs energie in de UIT stand). Als ik een kanaal bekijk is er geen melding LIVE of Live.

[ Voor 9% gewijzigd door BdB op 19-02-2025 15:07 ]

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
BdB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:02:

[.. knip config]

Ik heb trouwens een (stokoude) Arris VIP2952 V2. Ding staat hier al jaren (en slurpt zelfs energie in de UIT stand). Als ik een kanaal bekijk is er geen melding LIVE of Live.
Ah ok, dan is het allemaal goed ingesteld, het oude KPN TV platform ondersteunt alleen multicast.

Enige aanpassing die wellicht nodig is in je config is om aan de setting IPTV_WAN_RANGES de IP range 195.121.0.0/16 toe te voegen. Dus
code:
1
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 195.121.0.0/16"

En na de aanpassing ff script herstarten met 'systemctl restart udm-iptv'.

Zie https://community.kpn.com...80-na-update-modem-626696 voor discussie hierover.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JungleJim schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Ah ok, dan is het allemaal goed ingesteld, het oude KPN TV platform ondersteunt alleen multicast.

Enige aanpassing die wellicht nodig is in je config is om aan de setting IPTV_WAN_RANGES de IP range 195.121.0.0/16 toe te voegen. Dus
code:
1
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 195.121.0.0/16"

En na de aanpassing ff script herstarten met 'systemctl restart udm-iptv'.

Zie https://community.kpn.com...80-na-update-modem-626696 voor discussie hierover.
code:
1
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"

Dit heb ik er zelf in staan, al jaren overigens, zodat je de minste impact hebt bij wijzigen vanaf de KPN zijde. Alle drie die subnetten zijn niet beschreven door KPN in hun handleiding en gevonden met reverseengineering van Tweakers. Als het niet beschreven is neem ik aan dat je al het verkeer voor IPTV dient te proxyen. KPN kennende hadden ze het anders keurig beschreven tot op subnet niveau.

Beide oplossingen werken, die van jou en mij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Even een mogelijk hele domme vraag.
Het standaard script maakt een config file met 2 spaties tussen de waarden van de IPTV_WAN_RANGES.
In het voorbeeld hierboven staat er maar 1 tussen de waarden. Maakt dat uit?

Drommels!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
BdB schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:35:
Even een mogelijk hele domme vraag.
Het standaard script maakt een config file met 2 spaties tussen de waarden van de IPTV_WAN_RANGES.
In het voorbeeld hierboven staat er maar 1 tussen de waarden. Maakt dat uit?
Dat maakt niet uit. Die extra spaties worden genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmldrs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-09 09:55
Dank voor de doorverwijzing naar dit topic @JungleJim! Een quote van mijzelf uit het KPN Glasvezel ervaringen topic:
bsmldrs schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:19:
Toevallig zelf afgelopen weekend ook geprobeerd de Box 12 ertussen uit te halen, en mijn UDM-SE direct op de NTU/ONT aan te sluiten. Niet helemaal gelukt :P. Uiteindelijk de Box 12 er maar weer tussen gezet, moet er nog eens een keer goed voor gaan zitten denk ik.

Liep vast bij het werkend krijgen van multicast. Internet en TV via unicast werkten wel goed. Begreep op een gegeven moment nou ook niet meer of het script van Fabian nou wel of niet nodig meer is voor KPN TV+ met een UDM-SE (oa. door wat hier en hier geschreven is). Zonder script lukte het in ieder geval niet.

Maar ook met het script van Fabian lukte het niet. Kreeg verschillende errors. Uit mijn hoofd pakte hij bijvoorbeeld default eth8 qua WAN interface, terwijl ik begrijp dat dat ppp0 moet zijn. Dat aangepast, ook zonder succes, met verschillende errors in `diagnose` waaronder eerst `sendto: Network is down` en later `ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface`. Toen via deze instructie allerlei verschillende dingen getest met igmpproxy en improxy, hele tijd zelfde soort errors. Ook zowel IGMP v2 en v3, aparte VLANs etc. getest en dus al met al veel ge-trial and error't, maar uiteindelijk (tijdelijk) opgegeven. :+
Korte samenvatting: ik ben bezig geweest om mijn UDM-SE direct op de NTU/ONT aan te sluiten maar kreeg multicast niet aan de praat. Inmiddels weet ik via @JungleJim dat het script van Fabian nodig is om dit goed te laten werken. Het goed laten draaien van dit script is mij niet gelukt, via `udm-iptv diagnose` krijg ik met verschillende settings, verschillende soorten errors (oa. `Network is down` en later ` there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface`).

Stappen die ik heb doorlopen zijn:
- WAN configureren zodat VLAN ID 6 is, daarbij IPv4 connection op PPPoE gezet met internet/internet als user/pass en IPTV Streaming/IGMP Proxy aangevinkt en de vlan `iptv` geselecteerd.
- VLAN `iptv` aangemaakt, bij deze verschillende dingen geprobeerd zoals: Multicast filtering/IGMP Snooping aan/uit, Forward Unknown Multicast Traffic aan/uit, VLAN ID gezet op 4 (ook zonder VLAN ID geprobeerd).

De KPN Box (DIW7022) zit direct op de UDM aangesloten. Ik heb de betreffende port gekoppeld aan de iptv VLAN, en hierbij zowel `Allow All` en `Block All` geprobeerd voor Tagged VLAN Management. Ook heb ik geprobeerd om het niet te laten lopen via een aparte VLAN - ook dat zonder resultaat.

Mijn gevoel zegt me dat de error die het script geeft: `Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface` de indicatie is van wat er mis gaat, maar wat dit dan precies is: geen idee. Een ander aspect dat ik niet zeker weet: moet de WAN interface in het script geconfigureerd staan op eth8 (in lijn met de wizard van het script), of ppp0? Met `ifconfig` zie ik geen eth8 interface gedefineerd - wel ppp0 en deze toont ook mijn public IP, dus lijkt me dat dat de juiste is.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
@bsmldrs ik zou in Unifi Network Application de boel als volgt instellen, heb het idee dat je te veel zaken tegelijk aan het aanpassen bent:
  • Internet > Primary > IGMP Proxy uit
  • apart IPTV VLAN aanmaken, VLAN ID maakt niet uit, maar heb je wel straks nodig bij configureren van udm-iptv script
  • Networks > IGMP Snooping aanzetten voor IPTV VLAN, overige instellingen onder IGMP Snooping (Fast Leave, Forward Unknown Multicast Traffic) uitgevinkt laten
  • via Port Manager de poort op je UDM SE waar het TV kastje aanhangt instellen zodat Native VLAN / Network op je IPTV netwerk staat, en Tagged VLAN Management op Block All zetten
Dan de configuratie van het script goed zetten (denk dat daar je probleem zit):
  • juiste WAN interface kiezen. Als je Ethernet gebruikt voor connectie met NTU/ONT dan eth8, indien je SFP met glasvezel gebruikt dan eth9
  • juiste LAN interface kiezen voor je IPTV VLAN, voor de UDM SE is dat br<VLAN ID>
  • als IGMP Proxy kun je default improxy laten staan
En post anders even de udm-iptv config, die staat in het bestand /etc/udm-iptv op de UDM SE.

Wat betreft interfaces aan WAN kant: eth8 is de fysieke interface (als je de RJ45 WAN poort gebruikt). Daar overheen gaan twee VLANs: eentje voor internet (VLAN ID 6) en eentje voor IPTV (VLAN ID 4). Bovenop VLAN ID 6 gaat de PPPoE verbinding voor internet, dat geeft interface ppp0. IPTV gaat over VLAN ID 4 met behulp van DHCP, dat is wat het udm-iptv script regelt (plus de juiste routering en configureren van een IGMP Proxy).

[ Voor 15% gewijzigd door JungleJim op 27-02-2025 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bsmldrs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-09 09:55
JungleJim schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:44:
@bsmldrs ik zou in Unifi Network Application de boel als volgt instellen, heb het idee dat je te veel zaken tegelijk aan het aanpassen bent:
  • Internet > Primary > IGMP Proxy uit
  • apart IPTV VLAN aanmaken, VLAN ID maakt niet uit, maar heb je wel straks nodig bij configureren van udm-iptv script
  • Networks > IGMP Snooping aanzetten voor IPTV VLAN, overige instellingen onder IGMP Snooping (Fast Leave, Forward Unknown Multicast Traffic) uitgevinkt laten
  • via Port Manager de poort op je UDM SE waar het TV kastje aanhangt instellen zodat Native VLAN / Network op je IPTV netwerk staat, en Tagged VLAN Management op Block All zetten
Dan de configuratie van het script goed zetten (denk dat daar je probleem zit):
  • juiste WAN interface kiezen. Als je Ethernet gebruikt voor connectie met NTU/ONT dan eth8, indien je SFP met glasvezel gebruikt dan eth9
  • juiste LAN interface kiezen voor je IPTV VLAN, voor de UDM SE is dat br<VLAN ID>
  • als IGMP Proxy kun je default improxy laten staan
En post anders even de udm-iptv config, die staat in het bestand /etc/udm-iptv op de UDM SE.

Wat betreft interfaces aan WAN kant: eth8 is de fysieke interface (als je de RJ45 WAN poort gebruikt). Daar overheen gaan twee VLANs: eentje voor internet (VLAN ID 6) en eentje voor IPTV (VLAN ID 4). Bovenop VLAN ID 6 gaat de PPPoE verbinding voor internet, dat geeft interface ppp0. IPTV gaat over VLAN ID 4 met behulp van DHCP, dat is wat het udm-iptv script regelt (plus de juiste routering en configureren van een IGMP Proxy).
Thanks voor je snelle reactie en uitleg! Snap dat het lijkt alsof ik veel zaken tegelijk aan het aanpassen ben, maar dat is best stapsgewijs gegaan. Mijn bericht is een samenvatting van de hele zaterdag aanmodderen. :+

Zojuist even alles opnieuw doorgelopen met behulp van jouw instructies en het is gelukt! _/-\o_ Het is eigenlijk precies hetzelfde qua setup als waar ik mee begonnen ben. Het kwartje viel bij wat je uitlegde over de WAN interfaces. Ik heb geen eth8 poort aangezien ik een RJ45 SFP module gebruik (initieel voor 4Gbit, maar daar ben ik van af gestapt). Hierdoor dacht ik zelf dat ik ppp0 moest gebruiken, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik gebruik nu eth9 en daarmee werkt het direct vlekkeloos.

Mijn dank is groot! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JungleJim schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:38:
@Kasper1985 de documentatie van Odidio over IPTV icm eigen router is hier te vinden: https://assets.odido.nl/x...modem-tv-instellingen.pdf. Zo te zien is het routed IPTV over (WAN) VLAN 640 in combinatie met wat static routes en multi-cast (dus IGMP Proxy nodig). Of dat ook voor alle Odido aansluiting geldt weet ik niet.

Het udm-iptv script kent geen configuratieprofiel voor Odido dus op een UDM Pro zul je zelf de extra WAN interface, static routing en IGMP Proxy config moeten regelen.

(Disclaimer ik heb wel een UDM Pro maar geen Odido, dit is op basis van wat ik zo snel aan info kon vinden)
Even terugkoppeling mbt Odido / IPTV en Unifi apparatuur: ik heb alleen VLAN 300 ingesteld maar verder geen bijzonderheden en de TV box (Android TV) werkt zonder problemen.
(apparatuur (UCG Fiber maar eerder cloudkey en UXG Lite))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23
Gisterenavond mbv @mad-dog mijn Zaram ONT geactiveerd en in UCG-F geplaatst. Met die combinatie geen probleem meer met upload snelheid (bleef eerder rond de 500Mbps). Onderstaande speedtest met 5gpbs USB-C adapter (wired dus) en met tweaks (MTU naar 1500/1508/1512 en de mssclampsize naar 1460/1440.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyvvoVs-Znvfbtu2PGEAZJmXTAU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3foHmjlutQZKG8IUFLG494JE.png?f=user_large

Morgen komt u7 access point binnen dus dan kan ik een wifi test doen, ik verwacht eigenlijk dan weer upload probleem omdat ik dat eerder ook had met de internet connectie op RJ45 (waar dus nog iets in de firmware lijkt mis te gaan).

[ Voor 22% gewijzigd door bommel op 03-03-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:10:
Gisterenavond mbv @mad-dog mijn Zaram ONT geactiveerd en in UCG-F geplaatst. Met die combinatie geen probleem meer met upload snelheid (bleef eerder rond de 500Mbps). Onderstaande speedtest met 5gpbs USB-C adapter (wired dus) en met tweaks (MTU naar 1500/1508/1512 en de mssclampsize naar 1460/1440.

[Afbeelding]

Morgen komt u7 access point binnen dus dan kan ik een wifi test doen, ik verwacht eigenlijk dan weer upload probleem omdat ik dat eerder ook had met de internet connectie op RJ45 (waar dus nog iets in de firmware lijkt mis te gaan).
Just doublecheck ik denk dat het antwoord nee is, gezien je snelheden. Heb je hardware offloading uitgeschakeld? Het inschakelen van QoS en/of Smart Queues schakelt hardware offloading namelijk uit. Dan zou je rond de 2Gbps over de CPU kunnen routeren, en daar zit jij boven met het screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23
Nee dit is met hardware offloading aan (en QoS en smartqueues dus uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

JungleJim schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Als je de Flex Mini zo configureert dat de poort waar je TV+ kastje aanzit native op het interne VLAN voor IPTV verkeer zit, en verder geen tagged verkeer toestaat dan gaat dat prima werken.
Heb ik ook zo op mijn flex mini ingesteld, werkt al jaren toppie!! :)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 20:48
Ik hoor de laatste paar dagen wat klachten vanuit mijn gezin over stabiliteit van de KPN TV. Heeft KPN wellicht iets veranderd wat nog niet in het fabian script is verwerkt? Ervaren meer mensen klachten? Af en toe zou het beeld freeen voor een paar seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
smeerbartje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:01:
Ik hoor de laatste paar dagen wat klachten vanuit mijn gezin over stabiliteit van de KPN TV. Heeft KPN wellicht iets veranderd wat nog niet in het fabian script is verwerkt? Ervaren meer mensen klachten? Af en toe zou het beeld freeen voor een paar seconden.
Hier geen klachten. Gisteren even heel kort beeld op zwart maar dat leek een eenmalige hick up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Helaas heeft mijn USG-3P het nu toch echt begeven. Over de afgelopen jaren meerdere keren de power supply al moeten vervangen. Maar nu dondert hij er op random momenten helemaal uit.

Direct maar de UXG Lite besteld. Is er iemand die toevallig ervaring heeft met de UXG Lite en KPN? Ik gebruik de config.gateway.json van @Coolhva, maar ben benieuwd of deze ook naadloos over gaat op een UXG Lite.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
EricNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:24:
Helaas heeft mijn USG-3P het nu toch echt begeven. Over de afgelopen jaren meerdere keren de power supply al moeten vervangen. Maar nu dondert hij er op random momenten helemaal uit.

Direct maar de UXG Lite besteld. Is er iemand die toevallig ervaring heeft met de UXG Lite en KPN? Ik gebruik de config.gateway.json van @Coolhva, maar ben benieuwd of deze ook naadloos over gaat op een UXG Lite.
Voor de UXG Lite heb je het udm-iptv script nodig.

Volgens mij zijn er in dit topic al voldoende posts van mensen met een UXG Lite langs gekomen, dus ik zou starten met ff de laatste paar pagina's doorlezen. Als je er dan niet uitkomt kun je altijd om hulp vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Voor de UXG Lite heb je het udm-iptv script nodig.

Volgens mij zijn er in dit topic al voldoende posts van mensen met een UXG Lite langs gekomen, dus ik zou starten met ff de laatste paar pagina's doorlezen. Als je er dan niet uitkomt kun je altijd om hulp vragen :)
Inderdaad even terug bladeren maar kan je vertellen werkt fijnloos.
Alleen je UXG Lite niet updaten naar 4.1.10 dan werkt het namelijk niet goed meer zit een bug in.
Bij een maat van me draaien we 4.0.20 als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
mgiebels schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Inderdaad even terug bladeren maar kan je vertellen werkt fijnloos.
Alleen je UXG Lite niet updaten naar 4.1.10 dan werkt het namelijk niet goed meer zit een bug in.
Bij een maat van me draaien we 4.0.20 als een zonnetje
Is dat toevallig de de CPU bug? Ik had de GitHub van Fabian gevonden. Ik twijfelde al of ik nog aan Coolhva's script moest blijven plakken of dat Fabian z'n tool(s) de way-to-go zijn.

Het enige waar ik nog niet helemaal achter ben is hoe ik zo vlekkeloos kan "migreren" naar m'n nieuwe UXG Lite als deze morgen binnen is. Ik kan me herinneren dat het met de USG-3P altijd een beetje geklooi was. SSH'en in het apparaat om hem een statisch IP te geven in het subnet waar de controller (CloudKey Gen2+ in mijn geval) al draait, en dan adopten.

Ik draai nu even met m'n ExperiaBox als gateway. Deze heeft hetzelfde IP als normaliter mijn Unifi gateway heeft. Nou kan ik de internet connectie prima even missen, maar aangezien ik nog wat tooltjes van Fabian moet draaien in dit geval, vraag ik me af of ik iets zou kunnen doen als:
1. UXG Lite statisch IP geven in het subnet waar m'n LAN (en dus controller) draait. Maar dan (nog) niet het IP wat ik normaliter als Gateway heb.
2. UXG Lite adopten in de controller.
3. Udm script van Fabian draaien op de UXG Lite.
4. WAN kabel van ExperiaBox over prikken op UXG lite.

Suggesties zijn zeer welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
EricNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Is dat toevallig de de CPU bug? Ik had de GitHub van Fabian gevonden. Ik twijfelde al of ik nog aan Coolhva's script moest blijven plakken of dat Fabian z'n tool(s) de way-to-go zijn.

Het enige waar ik nog niet helemaal achter ben is hoe ik zo vlekkeloos kan "migreren" naar m'n nieuwe UXG Lite als deze morgen binnen is. Ik kan me herinneren dat het met de USG-3P altijd een beetje geklooi was. SSH'en in het apparaat om hem een statisch IP te geven in het subnet waar de controller (CloudKey Gen2+ in mijn geval) al draait, en dan adopten.

Ik draai nu even met m'n ExperiaBox als gateway. Deze heeft hetzelfde IP als normaliter mijn Unifi gateway heeft. Nou kan ik de internet connectie prima even missen, maar aangezien ik nog wat tooltjes van Fabian moet draaien in dit geval, vraag ik me af of ik iets zou kunnen doen als:
1. UXG Lite statisch IP geven in het subnet waar m'n LAN (en dus controller) draait. Maar dan (nog) niet het IP wat ik normaliter als Gateway heb.

tooltje van Fabian werkt alleen als die Experiameuk er tussen uit is.

En is echt wel een must die experia box weg te laten.

4.1.10 zit een bug in inderdaad eerste paardagen lijkt er niks aan de hand maar na 1 a 2 dagen doet hij vaag bij meerdere installaties met een UXG lite al gedowngrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
mgiebels schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:57:
[...]

tooltje van Fabian werkt alleen als die Experiameuk er tussen uit is.

En is echt wel een must die experia box weg te laten.

4.1.10 zit een bug in inderdaad eerste paardagen lijkt er niks aan de hand maar na 1 a 2 dagen doet hij vaag bij meerdere installaties met een UXG lite al gedowngrade.
Top, bedankt voor de info. Dan wordt dit het plan denk ik:
1. UXG offline opstarten en LAN ip wijzigen naar juiste subnet
2. ExperiaBox er tussenuit.
3. Oude custom.gateway.json t.b.v. USG-3P van de CloudKey verwijderen.
4. WAN en LAN kabel over naar UXG Lite.
5. UXG Lite adopten.
6. Fabian's script runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
EricNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Het udm-iptv script is nodig om multicast IPTV werkend te krijgen in combinatie met een UniFi Cloud Gateway.

Voor tips hoe je makkelijk kan migreren van een USG-3P naar een UXG Lite voor je KPN internetverbinding kun je het beste in het [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 topic zijn. Maar over het algemeen is het backup maken in je UniFi controller, in je netwerk USG-3P vervangen door UXG Lite en backup terugzetten.

Dus ik zou dat eerst doen en als dat werkt pas met IPTV aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
EricNL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:06:
[...]

Top, bedankt voor de info. Dan wordt dit het plan denk ik:
1. UXG offline opstarten en LAN ip wijzigen naar juiste subnet
2. ExperiaBox er tussenuit.
3. Oude custom.gateway.json t.b.v. USG-3P van de CloudKey verwijderen.
4. WAN en LAN kabel over naar UXG Lite.
5. UXG Lite adopten.
6. Fabian's script runnen.
Ik zou eerst je Vlan voor interpret koppelen zodat je het script kan runnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
mgiebels schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Ik zou eerst je Vlan voor interpret koppelen zodat je het script kan runnen ;)
Ja uiteraard, maar dat staat ook in de Prerequisites op Fabian z'n GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:35
Hallo, mijn eerste keer hier op het forum.
Heb sinds vandaag KPN TV+.
Mijn glasvezel is direct aangesloten van af het NT punt op de UTP Wan poort (9).
Ik heb een VLAN 6 gemaakt met de juiste credentials. (internet, internet); QOS=1, en PPPoE.
Internet werkt als een tierelier, heel blij mee.
TV werkt ook, alleen met unicast ingesteld, multicast is heel traag met zappen en schakelt dan naar unicast over na 5 seconden.
het signaal loopt vanaf de dreammachine via een USW Flex mini naar de TV. maar boven loopt het zonder deze switch. beide tv's tonen hetzelfde gedrag.
IGMP proxy is op de console disabled.
IGMP snooping is in VLAN 6 ingeschakeld .
Is dit allemaal correct?
Wat moet ik doen om toch het multicast signaal te krijgen?
Is dat een kwestie van het script van Fabian draaien?
ben er wat huiverig voor. kan ik ook weer terug als dit niet werkt op de dreammachine?
Graag jullie hulp.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:59
gazzzman61 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:20:
Mijn glasvezel is direct aangesloten van af het NT punt op de UTP Wan poort (9).
Ik heb een VLAN 6 gemaakt met de juiste credentials. (internet, internet); QOS=1, en PPPoE.
TV werkt ook, alleen met unicast ingesteld, multicast is heel traag met zappen en schakelt dan naar unicast over na 5 seconden.
het signaal loopt vanaf de dreammachine via een USW Flex mini naar de TV. maar boven loopt het zonder deze switch. beide tv's tonen hetzelfde gedrag.
Is dit allemaal correct?
ben er wat huiverig voor. kan ik ook weer terug als dit niet werkt op de dreammachine?
Graag jullie hulp.
Dit is al veel, heel veel besproken hier. Ik zou even de topic start en een pagina of 20 terug lezen. Mocht je er dan nog niet uitkomen even de vraag opnieuw stellen met wat screenshots van wat je al gedaan/geprobeerd hebt.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
gazzzman61 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:20:
Is dit allemaal correct?
Graag jullie hulp.
Zoals gielie ook aangeeft, het udm-iptv is zeker nodig voor multicast, zonder het script gaat het niet werken omdat je niet alle instellingen die nodig zijn via de UniFi Network Application kan doen.

Dus ff script installeren en als het niet werkt hier terugkomen met meer specifieke info over foutmelding en je instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19
JungleJim schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Zoals gielie ook aangeeft, het udm-iptv is zeker nodig voor multicast, zonder het script gaat het niet werken omdat je niet alle instellingen die nodig zijn via de UniFi Network Application kan doen.

Dus ff script installeren en als het niet werkt hier terugkomen met meer specifieke info over foutmelding en je instellingen :)
En houd er ook rekening mee dat de Flex Mini geen IGMP doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
Vanmiddag een groot deel van dit forum doorgenomen.
Uiteindelijk met fingers crossed het aangedurfd om het script uit te voeren op mijn dreammachine se.
Juiste vlan ingericht en alle opties met igmp goed gezet.
En zowaar. Alles in 1 keer goed.
Hartelijk dank allemaal. M. N. @gielie en @JungleJim

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
mad-dog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:36:
[...]

En houd er ook rekening mee dat de Flex Mini geen IGMP doet.
Volgens mij wel. Ik lees hier ook meerdere reacties over. Wel met de recentste firmware.
Ik heb m ook in gebruik en ervaar geen probleem.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Nu online
gazzzman61 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:31:
[...]

Volgens mij wel. Ik lees hier ook meerdere reacties over. Wel met de recentste firmware.
Ik heb m ook in gebruik en ervaar geen probleem.
De Flex Mini ondersteunt geen IGMP Snooping volgens de tech specs op https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-flex-mini, daar staat het namelijk niet tussen.

Maar het werkt op zich wel, alleen zorgt IGMP Snooping ervoor dat multicast verkeer alleen naar de poorten wordt doorgestuurd waar ook dat werkelijk een apparaat zit dat de multicast stream wil ontvangen. Bij een klein netwerk met slechts één of twee streams maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit, maar bij een groter netwerk met meerdere multicast streams kan dat wel uitmaken.

Je kan het al enigszins oplossen door het IPTV VLAN dat je in je interne netwerk gebruikt als Native VLAN in te stellen op de poort op de Flex Mini waar je TV ontvanger aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:59
gazzzman61 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:29:
Vanmiddag een groot deel van dit forum doorgenomen.
Uiteindelijk met fingers crossed het aangedurfd om het script uit te voeren op mijn dreammachine se.
Juiste vlan ingericht en alle opties met igmp goed gezet.
En zowaar. Alles in 1 keer goed.
Hartelijk dank allemaal. M. N. @gielie en @JungleJim
Goed gedaan, houdt wel rekening mee dat bij een update je het script opnieuw moet uitvoeren.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Helaas toch niet alles goed.
IPTV werkt op VLAN 4 en geeft multicast door.
echter na enige tijd legt het mijn hele internet (wifi en bekabeld) stil.
TV draait door, maar rest van internet doet niets.
Ik heb bij het script van Fabian Versie 3 gebruikt.
In de dreammachine niets gewijzigd.
Heeft iemand tips, kom er niet uit.

edit: Dit is gebeurt alleen bij multicast iptv niet bij unicast.

[ Voor 9% gewijzigd door gazzzman61 op 23-03-2025 13:07 ]

Canon 5dMkIV

Pagina: 1 ... 55 ... 62 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.