Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 13:47
Met de instellingen vanachterberg haal ik gewoon 945/940

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 09:03

HMS

headphoneguy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:19:
Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mijn USG aangesloten op KPN glasvezel via deze mooie guide: https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Gewoon de guide volgen en het is zo gepiept!

Echter is mijn WAN download snelheid zo'n 250Mbps (zonder DPI aan). Ik weet dat de USG niet de volledig beschikbare WAN snelheid kan benutten, daarvoor zou ik een geschikter Unifi apparaatje moeten pakken. Is er nog een manier om dit iets te verhogen?

Verder: mocht ik in de toekomst naar een ander Unifi apparaatje overstappen, is er een sticky, hub of comment waarin alle guides worden verzameld?
Dit zou wel eens kunnen zijn doordat IPv6 offloading uit staat. Je kan helaas niet alle 3 de offloading opties aanzetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 22:19
mgiebels schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:05:
Met de instellingen vanachterberg haal ik gewoon 945/940
Ik zal eens de kabels bekijken en wat testjes doen. Heb je nog iets aan of uit moeten zetten in de USG na de vanachterberg config?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
headphoneguy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Ik zal eens de kabels bekijken en wat testjes doen. Heb je nog iets aan of uit moeten zetten in de USG na de vanachterberg config?
Nee heb niks aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• integro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 08:18
Ik heb een problemen met KPN TV en mijn UDM SE. Na eerder problemen om de proxy goed werkend te krijgen en dus Multicast te kunnen gebruiken (zie eerdere postst), heb ik het nu goed werkend maar hangt een tv kanaal na enige tijd. Enige tijd is 45-60 min, soms ook veel langer. Soms met een paar minuten werkt het weer, maar om te versnellen helpt het om even een ander kanaal te kiezen en dan weer terug te gaan. Daarna werkt het weer. Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 20:32
integro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:04:
Ik heb een problemen met KPN TV en mijn UDM SE. Na eerder problemen om de proxy goed werkend te krijgen en dus Multicast te kunnen gebruiken (zie eerdere postst), heb ik het nu goed werkend maar hangt een tv kanaal na enige tijd. Enige tijd is 45-60 min, soms ook veel langer. Soms met een paar minuten werkt het weer, maar om te versnellen helpt het om even een ander kanaal te kiezen en dan weer terug te gaan. Daarna werkt het weer. Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten?
Ik heb hier ook last gehad pas na een updat een een herstart van de UDM loste het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• integro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 08:18
kalmma schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Ik heb hier ook last gehad pas na een updat een een herstart van de UDM loste het probleem op.
Dank! Dat had ik ook bedacht dus herstarts uitgevoerd en in december nog een update Unifi os en network controller, maar bij mij dus geen succes. Het lijkt zelfs ernstiger geworden te zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb onlangs mijn USG3P vervangen door een UXG Lite en dacht dat dit weer eens een mooi moment was om te kijken of ik iptv over mijn netwerk kon laten lopen. Ik zit nog niet op glasvezel, maar VDSL2.

Situatie is Experiabox V10 --> UXG Lite (3.1.16.12746) ---> Switch 1 --> Switch 2 --> KPN Tv Kastje

Instellingen Experiabox V10:
  • DHCP Binding naar 192.168.2.200
  • DMZ met MAC adres UXG Lite
Instellingen UXG Lite:
- WAN netwerk: Geen instellingen --> zodra ik hier VLAN 6 aanzet, met of zonder PPPoE (incl username en PW, werkt er helemaal geen internet meer
- LAN netwerken aangemaakt, Default netwerk met alle switches erin, IPTV netwerk erin met eigen subnet, en nog een aantal netwerken.
- VLAN's aangemaakt: Per netwerk een VLAN, behalve het default netwerk.
- Het IPTV netwerk heeft dus een eigen VLAN 661
- Daarnaast nog 2 Third party Gateway VLANs aangemaakt (4 - iptv) en (6 - internet)

Instellingen switches
Switch 1 geeft alles door
Switch 2 heeft op de poort naar de KPN IPTV ontvanger ingesteld staan dat ie moet koppelen aan IPTV netwerk Subnet met custom tagged vlan's : Default, 4 en 6 (volgens mij zijn deze niet eens per se nodig en kan ie ook op allow all, was meer aan het zoeken hoe ik mijn probleem kon oplossen).

Extra config
Hiernaast heb ik netjes https://github.com/fabian...#configuring-internal-lan gevolgd. Ik heb nu prima TV. Alles werkt netjes, kan prima zenders wisselen en ik was helemaal blij. Totdat...

Het probleem
...Ik probeerde de apps op te starten die de KPN ontvanger biedt, zoals Netflix of Youtube.Dan blijkt opeens dat ik daar geen connectie naar kan maken. Ik gok dat dit komt doordat ik vlan 6 niet goed meegeef in de WAN. Kan iemand een hint geven of dit klopt en wat ik anders zou kunnen/moeten doen om ook bij de apps te kunnen? --> Zie edit 3 hieronder voor nieuw inzicht en edit 4 voor de oplossing.

Edit 1: Ik merk dat na een uur kijken hetzelfde gebeurt als bij Integro hierboven. Dan begint ie te stotteren en hangt ie even.
Edit 2: Relevante firmware versie UXG Lite neergezet
Edit 3: Terugzetten, zodat de familie weer kan kijken, levert op dat als ik switch 2 ertussenuit haal, ik wel netflix heb. Dus: Of LAN IPTV doet iets niet goed of de VLAN settings zijn niet goed.
Edit 4: Gevonden; er stonden in LAN IPTV nog KPN DNS servers terwijl de rest van het netwerk over Pi Hole loopt.

Blijft nu alleen Edit 1 nog over. Ik zoek verder. :9

[ Voor 13% gewijzigd door leeke1984 op 08-01-2024 22:59 . Reden: Extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:25
leeke1984 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:41:
...
Situatie is Experiabox V10 --> UXG Lite (3.1.16.12746) ---> Switch 1 --> Switch 2 --> KPN Tv Kastje
...
Misschien maakt het niet uit, maar volgens mij is het de bedoeling dat je de experiabox er tussen uit haalt als je IPTV via de UXG wilt laten lopen.

Om goed te kunnen debuggen zou ik het eerst werkend proberen te krijgen met standaard DNS, en daarna je PiHole pas weer gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
op de IPTV vlan moet wel de DNS staan van KPN anders gaat het mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Medjai schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Misschien maakt het niet uit, maar volgens mij is het de bedoeling dat je de experiabox er tussen uit haalt als je IPTV via de UXG wilt laten lopen.

Om goed te kunnen debuggen zou ik het eerst werkend proberen te krijgen met standaard DNS, en daarna je PiHole pas weer gaan gebruiken.
DNS zal ik inderdaad verder uit gaan zetten om verder te komen en alles weer even automatisch zetten. Mbt direct in de UXG, volgens mij kan dat niet met VDSL2 binnenkomend. Alleen met Glasvezel volgens mij. Maar correct me if I'm wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 19:52
Ik probeer op mijn vandaag ontvangen Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite mijn glasvezel van KPN werkend te krijgen.

DHCP werkt niet en PPOE krijg ik ook niet werkend.

Welke instellingen moet ik letterlijk hiervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:24
pitchdown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:07:
Ik probeer op mijn vandaag ontvangen Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite mijn glasvezel van KPN werkend te krijgen.

DHCP werkt niet en PPOE krijg ik ook niet werkend.

Welke instellingen moet ik letterlijk hiervoor gebruiken?
Dit is wel heel summier beschreven, wat heb je allemaal al geprobeerd en met welke instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 13:42
integro schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:04:
Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb last van hetzelfde probleem met mijn UXG-Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Welke firmware versie draai je ik heb geen last met versie 3.1.6
Heb er 3 ontvangers op zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
Heb ook 3.1.16. IGMP Proxy en Snooping staan aan. De UXG-Lite zit achter de Experiabox 12 dus geen aanpassingen gedaan met scripts om VLANs te scheiden op de WAN poort. De KPN box zit wel als enige bekabeld op een aparte VLAN. Het werkt verder prima, alleen dus na een random periode op hetzelfde kanaal (kan binnen 5 minuten zijn maar kan ook 45 minuten duren) heb ik ineens stilstaand beeld wat na ongeveer een minuut weer vanzelf oplost. Even switchen van kanaal helpt ook.

[ Voor 6% gewijzigd door BaseLine op 14-01-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
Ik zou persoonlijk de V12 er tussenuit halen dit is wel een bottleneck.
Je UXG heeft nu totaal geen toegevoegde waarde.
De problemen die jij nu omschrijft had ik toen ik me USG3P achter me V12 deed.
Die er toen tussenuit gehaald en probleem was meteen weg.

Nu de UXG er tussen en werkt ook zonder problemen zou ook niet weten waarom de V12 er tussen zou moeten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
Ik zal dat nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Is er een recente handleiding beschikbaar voor het configureren van een USG icm KPN IPTV?
De handleidingen welk er al zijn hebben een behoorlijke mismath met de nieuwste versie van de unifi-controller.

Het is bv. niet mogelijk provisioning toe te passen op de USG.
Ik krijg het hier niet voor elkaar om IP TV werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pitchdown schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:12:
Is er een recente handleiding beschikbaar voor het configureren van een USG icm KPN IPTV?
De handleidingen welk er al zijn hebben een behoorlijke mismath met de nieuwste versie van de unifi-controller.

Het is bv. niet mogelijk provisioning toe te passen op de USG.
Ik krijg het hier niet voor elkaar om IP TV werkend te krijgen.
https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/tags/unifi/

Met deze kan je het zo uitvoeren stap voor stap uitgelegd duidelijk kan ik het niet uitleggen.
Op een USG kan je wel provisioning doen (force)
Op een UXG niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
mgiebels schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:13:
[...]

https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/tags/unifi/

Met deze kan je het zo uitvoeren stap voor stap uitgelegd duidelijk kan ik het niet uitleggen.
Op een USG kan je wel provisioning doen (force)
Op een UXG niet
waar doe je dat voor de usg?
De handleiding heeft een oude versie van de unifi-controller namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pitchdown schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:05:
[...]

waar doe je dat voor de usg?
De handleiding heeft een oude versie van de unifi-controller namelijk.
Je kan de unifi controller gewoon op de oude zetten.
in de handleiding gebruikt hij nieuw en oud door elkaar.

Waar je dat doet USG aandrukken en dan naar settings dan onderop staat het force provisioning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maniacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 10:34
BaseLine schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:10:
Heb ook 3.1.16. IGMP Proxy en Snooping staan aan. De UXG-Lite zit achter de Experiabox 12 dus geen aanpassingen gedaan met scripts om VLANs te scheiden op de WAN poort. De KPN box zit wel als enige bekabeld op een aparte VLAN. Het werkt verder prima, alleen dus na een random periode op hetzelfde kanaal (kan binnen 5 minuten zijn maar kan ook 45 minuten duren) heb ik ineens stilstaand beeld wat na ongeveer een minuut weer vanzelf oplost. Even switchen van kanaal helpt ook.
Mijn USG pro heeft hetzelfde, behalve dat het zich na een minuut niet vanzelf oplost. Wat de exacte oorzaak is heb ik nooit kunnen achterhalen, maar ik heb wel een soort van work-around. In /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/ heb ik een script geplaatst dat wordt aangeroepen nadat netwerk interfaces o.a. een nieuwe lease krijgen. Op het moment dat de IPTV interface een REBIND of RENEW krijg herstart het script de igmp-proxy. Dit resulteert bij mij in een kleine stottering van ongeveer 1 seconde in het beeld, maar geen vastlopers meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
Ik heb vandaag de Experiabox er tussenuit gehaald en de udm-iptv package geïnstalleerd op de UXG. Heb nu geen last meer van vastlopers met multicast tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
mgiebels schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Je kan de unifi controller gewoon op de oude zetten.
in de handleiding gebruikt hij nieuw en oud door elkaar.

Waar je dat doet USG aandrukken en dan naar settings dan onderop staat het force provisioning
Heb je een printscreen waar jij dit ziet in de laatste versie van de controller?
Bij mij staat dit er echt niet bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
pitchdown schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Heb je een printscreen waar jij dit ziet in de laatste versie van de controller?
Helaas niet mijn USG ligt in de kast nu te verstoffen en je kan UXG en USG niet beide draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben van plan mijn home network te upgraden. Ik heb nu de oude cloudkey (de kleine zonder hdd) en een USG en losse (non-unifi) switch.

Om het goed te doen voor de komende tijd wil ik het allemaal in een 19" rack plaatsen.
Voor de switch heb ik sowieso de 24 poort PRO PoE switch nodig vanwege de power requirements.
Ik heb alleen niet helemaal goed door wat ik mbt routing moet doen.

Als ik voor een Dream Machine Pro (non POE versie) ga, heb ik dan nog een cloudkey nodig? Of zit deze in de DMP? En Gateway Pro is ongeveer het zelfde geprijsd, waarom zou je die ipv de DMP nemen? Ik snap de onderlinge positionering hier niet helemaal.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-06 16:05
pitchdown schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk_OHsJEKoR5jI4JwBGxaBnUnnQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LGQAPFpjT9T4vPYvWuN6ypvR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:13
Sinds gisteren een KPN glasvezelverbinding en mijn UDMP weer ingeschakeld. Het script van Fabian gedraaid en het viel me op dat het schakelen traag ging. Nadat ik het IPTV op het standaard netwerk en het aangemaakt iptv netwerk liet draaien was dit wel vlot. Het ging dus waarschijnlijk over multicast.

Deze ochtend is het schakelen weer traag, terwijl er geen updates zijn geïnstalleerd in de tussentijd.
Bij een diagnose staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
udm-iptvd[992798]: DEBUG[mcast_recv_igmp@748]: src addr = 169.254.0.0
udm-iptvd[992798]: received interface  275
udm-iptvd[992798]: WARNING[mcast_recv_igmp@769]: Don't contain Router alter option
udm-iptvd[992798]: DEBUG[main@653]: Data arrive
udm-iptvd[992798]: WARNING[mcast_recv_igmp@769]: Don't contain Router alter option
udm-iptvd[992798]: DEBUG[mcast_recv_igmp@748]: src addr = 0.0.0.0

De actieve config ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br0  br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="3"

Ziet iemand wat er hier mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:59

DJR

nielsn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:10:
Sinds gisteren een KPN glasvezelverbinding en mijn UDMP weer ingeschakeld. Het script van Fabian gedraaid en het viel me op dat het schakelen traag ging. Nadat ik het IPTV op het standaard netwerk en het aangemaakt iptv netwerk liet draaien was dit wel vlot. Het ging dus waarschijnlijk over multicast.

Deze ochtend is het schakelen weer traag, terwijl er geen updates zijn geïnstalleerd in de tussentijd.
Bij een diagnose staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
udm-iptvd[992798]: DEBUG[mcast_recv_igmp@748]: src addr = 0.0.0.0

De actieve config ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
## Example configuration for udmp-iptv ##
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br0  br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="3"

Ziet iemand wat er hier mis gaat?
Als het script succesvol is gedraaid dan even je KPN+ box herstarten door lang op de KPN knop te drukken en de box te herstarten. Heeft met de firmware te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
DJR schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Als het script succesvol is gedraaid dan even je KPN+ box herstarten door lang op de KPN knop te drukken en de box te herstarten. Heeft met de firmware te maken.
Ah, dank je. Ik ga het eens proberen wanneer ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickHoekstra
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 12:24
Beste medetweakers,

Ik loop tegen het volgende aan.

Ik heb een USG X Lite gekocht ter vervanging van het Fritzbox-modem. Om IPTV werkend te krijgen, moet ik VLAN6 instellen op de poort waar de tv-box is aangesloten. Moet het VLAN ook worden ingesteld op de USG-X Lite, of alleen op de switch waar de tv-box is aangesloten?

Hieronder de bijlage van de situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L20ZImUFGVGGTWRZZHGtiEs-rO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ZsvtMhQMqf9MFL03dy6SwOz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
rickHoekstra schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:08:
Beste medetweakers,

Ik loop tegen het volgende aan.

Ik heb een USG X Lite gekocht ter vervanging van het Fritzbox-modem. Om IPTV werkend te krijgen, moet ik VLAN6 instellen op de poort waar de tv-box is aangesloten. Moet het VLAN ook worden ingesteld op de USG-X Lite, of alleen op de switch waar de tv-box is aangesloten?

Hieronder de bijlage van de situatie

[Afbeelding]
- UXG opnieuw adopten. (Minimaal software 3.1.6 erin zetten)
- VLAN661 maken
- IGMPProxy in de controller uitzetten
- apt update doen
- script fabian runnen (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)
- udm-iptv.conf bestand eventueel aanpassen via scp
- Vlan instellen op de poort waar je iptv box zit
- rebooten UXG

ps en config goed opslaan na elke firmware van unifi moet je het weer opnieuw doen

Dit zou het dan moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickHoekstra
mgiebels schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:06:
[...]

- UXG opnieuw adopten. (Minimaal software 3.1.6 erin zetten)
- VLAN661 maken
- IGMPProxy in de controller uitzetten
- apt update doen
- script fabian runnen (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)
- udm-iptv.conf bestand eventueel aanpassen via scp
- Vlan instellen op de poort waar je iptv box zit
- rebooten UXG

ps en config goed opslaan na elke firmware van unifi moet je het weer opnieuw doen

Dit zou het dan moeten zijn.
Moet VLAN661 aangemaakt worden op de lan poort van de UXG?

moet het apt update command uitgevoerd worden op de controllor of op het apparaat zelf? want ik kan namelijk niet zomaar de controller updaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
rickHoekstra schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:34:
[...]

Moet VLAN661 aangemaakt worden op de lan poort van de UXG?

moet het apt update command uitgevoerd worden op de controllor of op het apparaat zelf? want ik kan namelijk niet zomaar de controller updaten..
UXG update je via UniFi os
Vlan661 is inderdaad op de ln poort.

Check ook uitleg Fabian wat je moet doen stap voor stap.

Je logged in op Uxg met ssh en daar voer je alles uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wduren81
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 16:38
Wat doe je eigenlijk als je meerdere TVs hebt? Bijvoorbeeld 4 TV kastjes ? Kun je die allemaal aan hetzelfde Vlan661 koppelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
wduren81 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:29:
Wat doe je eigenlijk als je meerdere TVs hebt? Bijvoorbeeld 4 TV kastjes ? Kun je die allemaal aan hetzelfde Vlan661 koppelen ?
Zeker gewoon op die poorten waar je de ontvanger aansluit ook die vlan661 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 12:20
mgiebels schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Zeker gewoon op die poorten waar je de ontvanger aansluit ook die vlan661 zetten
Die vlan661, dat hoeft toch niet? Als ik de instructie lees van @fabianishere dan zie ik wel dat aan apart vlan is aangeraden, maar er staat geen verplicht nummer dat je moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:29
Phoolie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:07:
Die vlan661, dat hoeft toch niet? Als ik de instructie lees van @fabianishere dan zie ik wel dat aan apart vlan is aangeraden, maar er staat geen verplicht nummer dat je moet gebruiken.
Klopt, VLAN ID aan LAN kant maakt helemaal niets uit, mag elk willekeurig nummer zijn. Alleen het VLAN ID aan de WAN kant is vast voor IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
Phoolie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Nee het hoeft ook niet speciaal maar is wel aan te raden aan de Lan kant dit op een aparte VLAN te zetten ik heb in mijn geval 661 gekozen.
Zodat je overige verkeer uitsluit op de poort.

VLAN aan de wanzijden is 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickHoekstra
mgiebels schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 06:39:
[...]

UXG update je via UniFi os
Vlan661 is inderdaad op de ln poort.

Check ook uitleg Fabian wat je moet doen stap voor stap.

Je logged in op Uxg met ssh en daar voer je alles uit
Ik heb de stappen uitgevoerd en ik heb het script ook uitgevoerd en dit werkt zonder een apart vlan aan te moeten maken op de switch. Ik ben blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
je kan zien of je Multicast kijkt of Unicast
Multicast staat er groot LIVE in het beeld
Unicast staat er Live in het beeld in de balk

Dat het kan werken meteen kan ook wel maar ik heb voor me zelf een apart vlan zodat als me zoontje veel zit te downloaden dit geen invloed gaat hebben dit block ik eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
mgiebels schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:17:
je kan zien of je Multicast kijkt of Unicast
Multicast staat er groot LIVE in het beeld
Unicast staat er Live in het beeld in de balk

Dat het kan werken meteen kan ook wel maar ik heb voor me zelf een apart vlan zodat als me zoontje veel zit te downloaden dit geen invloed gaat hebben dit block ik eruit
Heb je hier foto’s van?

Ik zit namelijk te klooien met wat problemen met een tweetal Alta Labs switches welke tussen mijn KPN modem en TV+ ontvanger zitten.

Voorheen was de UDMP aangesloten, maar dit werkte niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hairy lee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-05 22:34
JungleJim schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Klopt, VLAN ID aan LAN kant maakt helemaal niets uit, mag elk willekeurig nummer zijn. Alleen het VLAN ID aan de WAN kant is vast voor IPTV.
Hoi,

Ik heb nu mijn netwerk draaien met een USG en ik ga binnenkort overstappen naar een UXG Lite. Als ik zo naar de MP advertenties kijk met alle USG's ben ik niet de enige.;-) Ze worden met bosjes aangeboden

Even voor de duidelijkheid. Mijn TV kastjes draaien nu ook op VLAN 661 in combinatie met mijn USG, maar daarvoor heb ik wel een aangepaste config.gateway.json gebruiken die specifiek verwijst naar dit Vlan.

Ik kan dit VLan dus gewoon behouden in combinatie met mijn UXG, maar moet ik dan ook iets aanpassen in de config file in de UXG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Script draaien van Fabian. https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Zorg wel dat je firmware versie op je UXG heb staan minimaal 3.1.16

Uitleg voor de stappen staat een paar antwoorden terug uitgelegd. (zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
hairy lee schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Hoi,

Ik heb nu mijn netwerk draaien met een USG en ik ga binnenkort overstappen naar een UXG Lite. Als ik zo naar de MP advertenties kijk met alle USG's ben ik niet de enige.;-) Ze worden met bosjes aangeboden

Even voor de duidelijkheid. Mijn TV kastjes draaien nu ook op VLAN 661 in combinatie met mijn USG, maar daarvoor heb ik wel een aangepaste config.gateway.json gebruiken die specifiek verwijst naar dit Vlan.

Ik kan dit VLan dus gewoon behouden in combinatie met mijn UXG, maar moet ik dan ook iets aanpassen in de config file in de UXG?
De UXG Lite gebruikt geen config.gateway.json bestand meer, in plaats daarvan moet je het udm-iptv script gebruiken (zoals mgiebels ook schrijft). Je kunt het 661 VLAN prima blijven gebruiken voor je TV kastjes.

• hairy lee
Hoi, dank voor jouw reactie.
Ik begreep al dat de UXG gebruik maakt van het fabian-script en niet van de config.gateway.json, dus dat komt goed.

Het gaat mij om de VLAN. Moet ik in de configuratie van de UXG iets aanpassen waardoor het IPTV verkeer naar deze VLAN wordt geleid?
in de omschrijving zie ik de volgende tekst staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xToNaVRawOE4l5BnPnlPQe_nfZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWo8TZAGIxrTVvMoXMbwfayl.png?f=fotoalbum_large

Moet ik dit aanpassen voor VLAN 661 en kan iemand met ervaring mij helpen met de juiste syntax hiervoor?

Bedankt alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgiebels
Dit is trouwens mijn config

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# cat /etc/udm-iptv.conf

IPTV_WAN_INTERFACE="eth1"

IPTV_WAN_VLAN="4"

IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16"

IPTV_LAN_INTERFACES="eth0.661"

IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Werd trouwens zelf gemaakt door die install van Fabian als je alles invoert zoals gevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
hairy lee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:44:
Het gaat mij om de VLAN. Moet ik in de configuratie van de UXG iets aanpassen waardoor het IPTV verkeer naar deze VLAN wordt geleid?
in de omschrijving zie ik de volgende tekst staan:

[Afbeelding]

Moet ik dit aanpassen voor VLAN 661 en kan iemand met ervaring mij helpen met de juiste syntax hiervoor?
Even er van uitgaande dat je op de UXG de juiste netwerken hebt geconfigureerd en hebt ingesteld dat je TV kastjes in het VLAN voor IPTV zitten (VLAN ID 661 in jouw geval dan).
Als je het udm-iptv script installeert dan doorloop je een configuratie wizard, daarin kun je aangeven op welk (intern) VLAN je TV kastjes zitten. Het script configureert de UXG dan zo dat het IPTV verkeer naar het juiste interne netwerk wordt gerouteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hairy lee
Ah super. Ik ben me inderdaad nog aan het inlezen voor de daadwerkelijke ombouw, en dit verduidelijkt een hoop.

Dank jullie wel voor de reacties!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hairy lee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:23:
Ah super. Ik ben me inderdaad nog aan het inlezen voor de daadwerkelijke ombouw, en dit verduidelijkt een hoop.

Dank jullie wel voor de reacties!
Toevallig vanavond zitten klooien hiermee nadat mijn USG de geest had gegeven (ik moest dus ongewild met enige spoed over naar een UXG-lite).
Mijn KPN fiber lijn met IPTV via USG (mbv instructies vanachterberg) had ik probleemloos draaien en hikte ook tegen de omzetting aan, maar helaas dus nu noodgedwongen.
Ook VLAN 661.
UXG lite werd makkelijk gevonden en adopten ging ook relatief makkelijk.
Hierna de update gedaan naar 3.1.16
- Volgende stappen na het adopten zoals hierboven reeds gemeld:
1. SSH in je UXG (niet in je controller).
2. Draai apt -update
3. Run het scriptje van fabian (dus copy paste)
4. Wijzig je .conf filetje door cd /etc en vervolgens vim udm-iptv.conf (zoek even uit wat de commando's van VIM zijn).
5. Loop regel voor regel .conf file door en vergelijk die van mgiebels. (druk i. om te inserten, druk esc om dit weer te verlaten; sla op door :wq en dan enter)
6. type reboot om de UXG te rebooten.

[ Voor 6% gewijzigd door _Richie_ op 18-02-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.meijers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 08:27
Voor mensen die zich afvragen hoe je IPTV van KPN aan de praat krijgt met een Unifi Express, dat werkt ook, zie: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/292

TL;DR:
- Run the guide as per the instructions (running 'udm-iptv diagnose' will give an error that eth8 and iptv devices cannot be found)
- Log in using SSH
- Use VI to edit /etc/udm-iptv.conf
- Replace 'eth8' with 'eth1'
- Exit VI
- Open Unifi mobile app (note I use this, since the Provision option is not always available on the web client somehow)
- Provision the UE
- Go back to your SSH session and try 'udm-iptv diagnose' again. Should now work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 21:49
Ik zie net de nieuwe USG geïntroduceerd worden: https://ui.com/cloud-gateways/ultra
Is dit dan de echte opvolger van de USG-3P? En gaat die werken met KPN IPTV ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Bockelaar schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:00:
Ik zie net de nieuwe USG geïntroduceerd worden: https://ui.com/cloud-gateways/ultra
Is dit dan de echte opvolger van de USG-3P? En gaat die werken met KPN IPTV ;)
Schiet mij maar lek, maar soms snap ik de logica van Ubiquiti niet, of ik zie echt iets over het hoofd...

UCG (Unifi Cloud Gateway Ultra)
  • WAN: 1x 2.5Gbit
  • LAN: 4x 1Gbit
  • Prijs: €91,-
  • Extra: Is tevens ook Unifi Controller
UXG (Unifi Gateway Lite)
  • WAN: 1x 1Gbit
  • LAN: 1x 1Gbit
  • Prijs: €120,-
  • Extra: Geen.
Wat mis ik over het hoofd waarom een vergelijkbare gateway €30 euro goedkoper is, 2.5Gbit WAN heeft i.p.v. 1Gbit en ook nog eens 4x 1Gbit switchpoorten?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• mgiebels
EricNL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:45:
[...]

Schiet mij maar lek, maar soms snap ik de logica van Ubiquiti niet, of ik zie echt iets over het hoofd...

UCG (Unifi Cloud Gateway Ultra)
  • WAN: 1x 2.5Gbit
  • LAN: 4x 1Gbit
  • Prijs: €91,-
  • Extra: Is tevens ook Unifi Controller
UXG (Unifi Gateway Lite)
  • WAN: 1x 1Gbit
  • LAN: 1x 1Gbit
  • Prijs: €120,-
  • Extra: Geen.
Wat mis ik over het hoofd waarom een vergelijkbare gateway €30 euro goedkoper is, 2.5Gbit WAN heeft i.p.v. 1Gbit en ook nog eens 4x 1Gbit switchpoorten?
Ja zo zat ik ook hoe dan….
De vraag simian je het kpn iptv stuk hierop werkend krijgen zoals op de Uxg lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckrenk
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-06-2024
Aangezien ik een n00b ben met switchconfigs, zou iemand kunnen verifieren dat de netwerken nu compleet gescheiden zijn? Vooral mbt de untagged/Tagged poorten!
USG3 setup dankzij Henk van Achterberg. Die draait lekker stabiel ;)

Zie afbeelding. (alles werkt goed nu, USG3, VLANS en Subnet)

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVqObS0OmEORGpnqSv9SXdejQYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZtloCJr4pLleqjK2A4bYhdh1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:23
(jarig!)
Vandaag is de Cloud Gateway Ultra binnen gekomen, en alles lijkt goed te werken icm KPN glasvezel met de volgende instellingen:

Internet IPv4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vAlfSWyT4Xi4O53SSNcOR63SxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KLdohvZB84dHqPfsoXg8IcTk.png?f=fotoalbum_large

Internet IPv6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XyBUTTpDs6rv7vF8nyuteGunQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uACJd5gTiEhKNTxOj3pCOfFv.png?f=user_large

IPv6 op LAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_w7WKa2vY43Zh4TVzKR_Os3MtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/emKnQHgwbOQCpAXt2vQRGdZy.png?f=user_large

IPTV VLAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv8hi8yEsBz_rUdm40misALYF-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aWfDJtwrZPQpGqXCSkQ9KgEg.png?f=fotoalbum_large

Dan IPTV met het script van fabian: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Echter je moet in /etc/udm-iptv.conf`eth8 aanpassen naar eth4
code:
1
2
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"

De Provision knop ontbreekt in de web interface (in de (iOS) app zit die wel) voor de UCG Ultra, dit gemeld bij Unifi met daarop de volgende reactie:
Hello there,

Thank you for contacting Ubiquiti Support!

Thanks for bringing this to our attention. The provision option is available in the UniFi mobile application.

I've communicated it to our product team.

While I cannot provide an exact timeframe. I recommend taking a look at our community release website (hyperlinked), which is regularly updated with information about new features, enhancements, and improvements to our products. This resource will keep you well-informed about the latest advancements and developments in our offerings.

We are dedicated to delivering a reliable and efficient product, and your feedback helps guide our efforts. If you have any further questions or concerns, please don't hesitate to reach out.

[ Voor 36% gewijzigd door bommel op 24-02-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Ik heb mijn USG werkend en op de 2e LAN-poort mijn KPN-box aangesloten en dit werkt prima. Op mijn WAN heb ik DHCP ingesteld staan. Wat is het voordeel van PPPoE?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-06 17:49
Swerfer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:05:
Ik heb mijn USG werkend en op de 2e LAN-poort mijn KPN-box aangesloten en dit werkt prima. Op mijn WAN heb ik DHCP ingesteld staan. Wat is het voordeel van PPPoE?
Jij hebt er denk ik nog een modem voor zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

king006 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Jij hebt er denk ik nog een modem voor zitten?
Nee, rechtstreeks op glasmodem. Uiteraard met de handleiding van Van Achterberg...

[ Voor 11% gewijzigd door Swerfer op 24-02-2024 12:11 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Swerfer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Nee, rechtstreeks op glasmodem. Uiteraard met de handleiding van Van Achterberg...
Je zegt net 2e poort van me
KPN modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mgiebels schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Je zegt net 2e poort van me
KPN modem
Dat heb ik niet gezegd. Mijn KPN-box zit op de 2e LAN-poort. De TV-box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Swerfer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:53:
[...]
Dat heb ik niet gezegd. Mijn KPN-box zit op de 2e LAN-poort. De TV-box...
Ja las hem verkeerd maar wat is het nut van die KPN meuk nog aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mgiebels schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Ja las hem verkeerd maar wat is het nut van die KPN meuk nog aangesloten?
Ik heb geen KPN meuk aangesloten. Ik heb de USG met de WAN-poort aangesloten op de netwerkkabel van het glasmodem. LAN1 is mijn thuisnetwerk en WAN/LAN-poort 2, ingesteld als LAN2 is mijn 2e netwerk waar ik de KPN TV+ box op heb aangesloten. Meer niet.

Mijn vraag was alleen maar wat de meerwaarde kan zijn van PPPoE ten opzichte van het nu ingestelde DHCP.

Overigens heb ik ook geen VLAN ingesteld...

[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 24-02-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Swerfer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:44:
[...]
Mijn vraag was alleen maar wat de meerwaarde kan zijn van PPPoE ten opzichte van het nu ingestelde DHCP.

Overigens heb ik ook geen VLAN ingesteld...
PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) is bij KPN noodzakelijk voor het opzetten van een internetverbinding.
KPN Internet zit op VLAN 6 en is ook noodzakelijk bij KPN en KPN TV zit op VLAN 4.
Deze zitten allemaal aan de WAN zijde van de USG en worden geconfigureerd via het config.gateway.json script die je naar de USG hebt gestuurd (Van Achterberg).
Aan de LAN kant hoef je dus niets te configureren.

Ik denk dat daar ook de verwarring zit, want bij o.a. de UXG-Lite en UCG-Ultra moet je dit deels zelf via de UI configureren en daarna het TV deel via een configuratiescript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Flitzer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:49:
[...]

PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) is bij KPN noodzakelijk voor het opzetten van een internetverbinding.
KPN Internet zit op VLAN 6 en is ook noodzakelijk bij KPN en KPN TV zit op VLAN 4.
Deze zitten allemaal aan de WAN zijde van de USG en worden geconfigureerd via het config.gateway.json script die je naar de USG hebt gestuurd (Van Achterberg).
Aan de LAN kant hoef je dus niets te configureren.

Ik denk dat daar ook de verwarring zit, want bij o.a. de UXG-Lite en UCG-Ultra moet je dit deels zelf via de UI configureren en daarna het TV deel via een configuratiescript.
OK, top. Dus de configuratie heeft PPPoE in de achtergrond ingesteld incl. de VLANs. Duidelijk. Zodra de ultra weer beschikbaar komt krijg ik een bericht en als ik hem dan besteld heb, ga ik @bommel zijn voorbeeld volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
bommel schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:44:
Vandaag is de Cloud Gateway Ultra binnen gekomen, en alles lijkt goed te werken icm KPN glasvezel met de volgende instellingen:

Internet IPv4:
[Afbeelding]

De Provision knop ontbreekt in de web interface (in de (iOS) app zit die wel) voor de UCG Ultra, dit gemeld bij Unifi met daarop de volgende reactie:

[...]
Waarvoor zou je de provion knop willen gebruiken?
Op de UXG lite zat hij ook niet en miste deze knop nergens voor.

En Wat ik mis en ik wel moest doen is SSH naar de UCG en doe alleen apt update
Daarna script van Fabian.
Anders ging namelijk de IGMP proxy niet aan want deze moet niet in config van de UniFi aangezet worden maar via het script.

Bij mij was anders het zappen traag.
En keek je geen multicast maar unicast en die is enorm veel beeld kwaliteit verschil.
Tuurlijk unicast werkt ook maar zou dit niet adviseren.

[ Voor 22% gewijzigd door mgiebels op 25-02-2024 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
mgiebels schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:56:
[...]

Waarvoor zou je de provion knop willen gebruiken?
Op de UXG lite zat hij ook niet en miste deze knop nergens voor.
Ik ging op zoek naar de knop omdat ik meende dat dit nodig was na het script van Fabian. Maar in de mobiel app zit ie wel dus snap niet waarom dan in de web interface niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
Iemand een idee hoe je ppoe instelt op de UCG Ultra? Zat even naar de scripts van van Achterberg te kijken voor de USG en daar wordt de MTU aangepast maar dat gaat uiteraard anders op de UCG Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
bommel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:14:
Ik ging op zoek naar de knop omdat ik meende dat dit nodig was na het script van Fabian. Maar in de mobiel app zit ie wel dus snap niet waarom dan in de web interface niet.
Je hoeft geen provisioning te doen van je device, het script doet geen aanpassingen waar dat voor nodig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
JungleJim schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Je hoeft geen provisioning te doen van je device, het script doet geen aanpassingen waar dat voor nodig zou zijn.
Klopt! Dat constateerde ik ook achteraf 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
bommel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:16:
Iemand een idee hoe je ppoe instelt op de UCG Ultra? Zat even naar de scripts van van Achterberg te kijken voor de USG en daar wordt de MTU aangepast maar dat gaat uiteraard anders op de UCG Ultra.
Wat wil je precies instellen? PPPoE config kun je via de Network Application instellen. MTU setting van de verschillende interfaces kan niet via de Network Application, maar daar zijn wel shell scriptjes voor om dat aan te passen. Maar MTU aanpassen is niet per se nodig, het werkt allemaal prima zonder aanpassingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
JungleJim schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Wat wil je precies instellen? PPPoE config kun je via de Network Application instellen. MTU setting van de verschillende interfaces kan niet via de Network Application, maar daar zijn wel shell scriptjes voor om dat aan te passen. Maar MTU aanpassen is niet per se nodig, het werkt allemaal prima zonder aanpassingen…
Ja het werkt prima maar wellicht is er dus nog iets winst te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
bommel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Je kan het altijd even testen. Weet niet hoe bekend je bent met Linux en SSH, maar met onderstaand script pas je de MTU settings aan. Helaas worden de instellingen niet bewaard dus na een reboot moet je het opnieuw uitvoeren. Voor de UDM Pro is er een utility die dit automatisch voor je doet, geen idee of dit ook al bestaat voor de UCG Ultra.

NB ik heb zelf een UDM Pro, geen UCG Ultra, dus geen garanties dat onderstaande werkt op de UCG Ulta :) Voordat je het script uitvoert zou ik sowieo even controleren of /etc/ppp/peers/ppp0 op de UCG Ultra bestaat. En de interface namen zouden moeten kloppen op basis van wat ik in dit topic heb gelezen (eth4 is de WAN interface, eth4.6 is VLAN 6 op de WAN interface voor Internet).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh

sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth4 mtu 1512
ip link set dev eth4.6 mtu 1508
ifconfig eth4 down
ifconfig eth4 up
killall pppd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
bommel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Doet bij jou IPV6 het?
Bij mij werkt het niet met deze instellingen die jij heb ingesteld staan.

Update : het werkt hier moest je dus wel die knop provisioning voor gebruiken of een reboot van de gateway

[ Voor 15% gewijzigd door mgiebels op 25-02-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
Ik kan op de controller van de UCG Ultra maximaal 4 WiFi netwerken aan maken, deze limiet had ik niet op mijn on-premises controller. Of mis ik iets?

UCG Ultra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SViAGqgkfT2axLw7uMWPzd-zC70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jy3ZOsAYACHsQapzzmGPcDN2.png?f=fotoalbum_large

Self hosted controller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CVfP7M7SskYm25k5wfrYbm_0Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UCO03yFrXPDwC58d0QVrNqlX.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
Na uitzetten Wireless Meshing (equivalent van Uplink Connectivity monitor in de classic interface denk ik), is de limiet weg (naar 8.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOGQv7dH6jXoge8ZvDL8aS7lMOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3RHkXWgWP3j0cXkCX8itIsic.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door bommel op 25-02-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
bommel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:13:
Ik kan op de controller van de UCG Ultra maximaal 4 WiFi netwerken aan maken, deze limiet had ik niet op mijn on-premises controller. Of mis ik iets?

UCG Ultra:
[Afbeelding]

Self hosted controller:
[Afbeelding]
Klopt is een beperking.
Je kan ook niet teveel verwachten hè voordat geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Volgens mij is deze limiet er altijd al geweest, aantal is geloof ik afhankelijk of wireless uplink aan of uit staat. Maar de vraag is waarom je zoveel SSIDs wil? Hoe meer hoe slechter de performance omdat er dan veel gebroadcast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Volgens mij is deze limiet er altijd al geweest, aantal is geloof ik afhankelijk of wireless uplink aan of uit staat. Maar de vraag is waarom je zoveel SSIDs wil? Hoe meer hoe slechter de performance omdat er dan veel gebroadcast wordt.
Bij cloudkey gen 2 kan je veel meer.
En de pro varianten voor het grote gebruik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

UCG Ultra:
[Afbeelding]

Self hosted controller:
[Afbeelding]

EDIT:
Na uitzetten Wireless Meshing (equivalent van Uplink Connectivity monitor in de classic interface denk ik), is de limiet weg (naar 8.)
[Afbeelding]
Als wireless meshing aan staat zakt het aantal mogelijke SSIDs. Je kunt nog even de optie verkennen waar je met een verschillend wachtwoord op een ander VLAN terecht komt. Dat zit er sinds een jaar in. 1 SSID en met diverse wachtwoorden komt je in separate netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
stormfly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Als wireless meshing aan staat zakt het aantal mogelijke SSIDs. Je kunt nog even de optie verkennen waar je met een verschillend wachtwoord op een ander VLAN terecht komt. Dat zit er sinds een jaar in. 1 SSID en met diverse wachtwoorden komt je in separate netwerken.
Wireless meshing is leuk maar ik
Prefer toch bedrade Accespoints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Bij cloudkey gen 2 kan je veel meer.
En de pro varianten voor het grote gebruik ook
Het is geen limiet van de cloud gateway maar van de accesspoints, die kunnen maar 4 of 8 SSIDs per band hebben. Dus afhankelijk van hoe je de boel inricht kun je prima meer dan 4/8 WLANs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
stormfly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:48:
[...]

Oh die kende ik nog niet, even zoeken waar ik dat configureer. Hoe heet deze feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Oh die kende ik nog niet, even zoeken waar ik dat configureer. Hoe heet deze feature?
PPSK private preshared keys. Onder je SSID instellingen bijna bovenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Misschien kan iemand mij hier verder helpen, mijn setup thuis is kpn glasvezel daarna de UXG lite en dan de rest van mijn netwerk.

Gebruik geen mediabox of iptv maar om de zoveel tijd is internet voor een minuut ofzo weg om er vervolgens weer vrolijk te zijn. KPN hoef ik hier niet voor te benaderen en verder dan deze meldingen kom ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHalueh6FWadLFP179PzkkbUEko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oZaYuOrXK1ahFD3lGH8ExTB0.png?f=fotoalbum_large

uit voorzorg heb ik de kabels al vervangen maar mogelijk herkend iemand dit en kan diegene mij in de juiste richting duwen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
JungleJim schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:44:
[...]
NB ik heb zelf een UDM Pro, geen UCG Ultra, dus geen garanties dat onderstaande werkt op de UCG Ulta :) Voordat je het script uitvoert zou ik sowieo even controleren of /etc/ppp/peers/ppp0 op de UCG Ultra bestaat. En de interface namen zouden moeten kloppen op basis van wat ik in dit topic heb gelezen (eth4 is de WAN interface, eth4.6 is VLAN 6 op de WAN interface voor Internet).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/sh

sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth4 mtu 1512
ip link set dev eth4.6 mtu 1508
ifconfig eth4 down
ifconfig eth4 up
killall pppd
In basis werkt bovenstaande, al werkte het soms niet helemaal lekker en was het vooral lastig om het automatisch (na een reboot) uit te voeren. Ik heb daarvoor een on_boot script gemaakt: https://github.com/rweijn...ultra/blob/main/setmtu.sh

Maar daarna vond ik een betere manier en die heb ik hier beschreven: https://github.com/rweijn...ain/change-ppo-mtu-kpn.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
bommel schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:29:
[...]
Maar daarna vond ik een betere manier en die heb ik hier beschreven: https://github.com/rweijn...ain/change-ppo-mtu-kpn.md
Nice, ziet er idd uit als een betere manier. Ga ik ook maar eens toepassen op m'n UDM Pro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

[...]

In basis werkt bovenstaande, al werkte het soms niet helemaal lekker en was het vooral lastig om het automatisch (na een reboot) uit te voeren. Ik heb daarvoor een on_boot script gemaakt: https://github.com/rweijn...ultra/blob/main/setmtu.sh

Hoe kom jij in je UCG? Ik probeer met te SSH-en naar port 22, maar die is niet open, terwijl ik SSH wel enabled heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Swerfer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
[...]
Hoe kom jij in je UCG? Ik probeer met te SSH-en naar port 22, maar die is niet open, terwijl ik SSH wel enabled heb...
Heb je ssh toegang aangezet in de console? Dus niet de network application? En juiste username, root?

[ Voor 5% gewijzigd door JungleJim op 01-03-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

JungleJim schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Heb je ssh toegang aangezet in de console? Dus niet de network application? En juiste username, root?
Ah, dat zal het misschien zijn. Ga ik vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Swerfer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:21:
[...]

Ah, dat zal het misschien zijn. Ga ik vanavond even proberen.
Hmm... Nu weet ik de username niet. Ik heb al admin en Admin geprobeerd, mijn email adres van mijn account, mijn username van mijn account, mijn voornaam, mijn voornaam en achternaam, de console name 'UCG Ultra', maar niets werkt. Ik vind het ook vreemd dat er nergens een username te vinden is in de console. Ik ben ingelogd met mijn online account waar mijn email adres de user is en waar een username aanhangt. Ik krijg in WinSCP constant Access denied.

Edit: Blijkbaar is de user name 'root' 8)7

Edit 2: Mijn kennis van console (linux? bash?) is te laag. Ik heb het bestand aangepast zoals @bommel zijn link aangeeft: https://github.com/rweijn...ain/change-ppo-mtu-kpn.md

Nu zit ik met PuTTY in de console, maar de laatste stap, de json comitten, krijg ik niet voor elkaar:
cd ~
bios-udapi-client PUT /system/ubios/udm/configuration @udapi-request.json
bios-udapi-client wordt niet herkend als commando, ook is er geen map bios-udapi-client te vinden.

Overigens kan ik wel met de KPN TV+ Box TV kijken, ik weet alleen niet of het unicast of multicast is...

[ Voor 34% gewijzigd door Swerfer op 01-03-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
(jarig!)
Swerfer schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:58:
[...]
Edit: Blijkbaar is de user name 'root' 8)7

Edit 2: Mijn kennis van console (linux? bash?) is te laag. Ik heb het bestand aangepast zoals @bommel zijn link aangeeft: https://github.com/rweijn...ain/change-ppo-mtu-kpn.md

Nu zit ik met PuTTY in de console, maar de laatste stap, de json comitten, krijg ik niet voor elkaar:

[...]

bios-udapi-client wordt niet herkend als commando, ook is er geen map bios-udapi-client te vinden.

Overigens kan ik wel met de KPN TV+ Box TV kijken, ik weet alleen niet of het unicast of multicast is...
username is idd root

MTU aanpassen is niet nodig voor IPTV, daar is het script van Fabian voor, als het bij jou toch werkt heb je denk ik de Android TV gebaseerde box die terugvalt op streaming als multicast niet werkt.

Als je niet vertrouwd bent met de (Linux) commandline dan kun je de MTU stap ook achterwege laten, het werkt zonder ook, het is puur optimalisatie. Als je het toch wil doen dan is het juiste commando ubios-udapi-client en staat dacht ik in /data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Het is gelukt. er stond een typefout in de commit opdracht. er stond bios-udapi-client terwijl het ubios-udapi-client moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 07:10
Ik had een vraagje, met de komst van de nieuwe KPN tv+ box is het gebruik van VLAN overbodig. Maar is het dan ook mogelijk de config.json compleet te ditchen? Ik vind in de internet instellingen via de GUi weinig extra instellingen om te configureren als het gaat om IPv6.
Ik heb nog niks veranderd dus weet niet of het werkt. Maar volgende week komt mijn tv+ kastje en zal er dan mee gaan stoeien.

Mocht iemand weten of de usg 3 met juiste pppoe , VLAN en simpel aanvinken van ipv6 1 op 1 werkt, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Roylee schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:40:
Ik had een vraagje, met de komst van de nieuwe KPN tv+ box is het gebruik van VLAN overbodig. Maar is het dan ook mogelijk de config.json compleet te ditchen? Ik vind in de internet instellingen via de GUi weinig extra instellingen om te configureren als het gaat om IPv6.
Ik heb nog niks veranderd dus weet niet of het werkt. Maar volgende week komt mijn tv+ kastje en zal er dan mee gaan stoeien.

Mocht iemand weten of de usg 3 met juiste pppoe , VLAN en simpel aanvinken van ipv6 1 op 1 werkt, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!
De KPN TV+ box werkt met twee soorten video streams: unicast en multicast. Voor de eerste is geen speciale setup nodig, voor de tweede wel. Maar de kwaliteit van de unicast streams is lager dan die van de multicast streams. Dus als je beeldkwaliteit belangrijk vindt is het wel de moeite waard om de juiste configuratie van IPTV WAN en routing te doen.

IPv6 heeft overigens geen invloed op KPN TV+ en staat daar dus los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:59

DJR

Realiseer je ook dat multicast ook een merkbare verbetering geeft in de snelheid van het wisselen van de TV kanalen. Multicast all the way voor mij.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19
TWFpa2Vs schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:38:
uit voorzorg heb ik de kabels al vervangen maar mogelijk herkend iemand dit en kan diegene mij in de juiste richting duwen?
Hier hetzelfde probleem sinds de wissel naar de ugx lite. Althans, ik kom sindsdien deze melding tegen, maar ik heb het offline zijn niet ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
je merkt het ook alleen als je online games speelt, dan freezed het spel even voor 30 seconden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 07:10
JungleJim schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:00:
[...]

De KPN TV+ box werkt met twee soorten video streams: unicast en multicast. Voor de eerste is geen speciale setup nodig, voor de tweede wel. Maar de kwaliteit van de unicast streams is lager dan die van de multicast streams. Dus als je beeldkwaliteit belangrijk vindt is het wel de moeite waard om de juiste configuratie van IPTV WAN en routing te doen.

IPv6 heeft overigens geen invloed op KPN TV+ en staat daar dus los van.
Bedankt voor je antwoord!
Ah oke! Zijn er toevallig hier die een dergelijke setup voor elkaar hebben gekregen met multicast? Of staan hier manuals voor online?
Ik neem aan dat dit niet hetzelfde werkt als de oude tv kastjes op het eigen VLAN.

Vwb IPv6 bedoelde ik eigenlijk de algemene instellingen hiervan, het wordt nu namelijk nog in de config.gateway meegegeven. Maar als ik dit straks niet meer nodig heb (denk ik?) dan moest ik even weten of het goed in te stellen was via de GUI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

[...]

Ik heb dit uitgevoerd en daarna de originele file gecheckt en de wijzigingen zijn doorgevoerd. Echter is mijn KPN TV+ Box nog steeds met unicast aan het streamen ipv multicast. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eerder al ook de instellingen van @bommel (bommel in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie") had doorgevoerd, zonder het script uit te voeren. Zou dat een probleem kunnen zijn?

Pagina: 1 ... 48 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.