Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-07 16:07
Huub- schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Direct op glasvezel heb je vlgs mij nog een extra ‘adapter’ nodig, mijn advies zou zijn om standaard te beginnen via NT modem, voor mij is dat snel genoeg…
sowieso eerst proberen via de NT. Als je het daarmee werkend hebt, kan je altijd kijken om de NT er nu tussenuit te halen. Dat scheelt je weer een stekker en wat stroom. Maar dat vergt wel wat extra onderzoek, aangezien het ook afhangt van je type verbinding van wat er mogelijk is.

En idd, die glasvezelkabel kan niet in je UDM Pro, daar heb je idd een adapter (SFP module) voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:26
Capa schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Er werd/wordt inderdaad gebruik gemaakt van IGMP, anders worden alle switches en poorten geflood met multicast data.
De systemen draaien nog steeds in hotels, ook met recente firmware. We gebruikten wel andere switches, namelijk EdgeMax, ivm meer opties voor de multicast.

Maar heb je nu wel of juist niet dat specifieke IPTV VLAN doorgezet naar de IW-AP en daarna op 1 poort, waar je set-top box op zit?
Ben hier erg nieuwsgierig naar heb ook edemax ,weet je ook precies welke instellingen dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-07 19:02
Even wat anders nieuws, ik ben van de VIP5202 kastjes verlost.

Het VLAN IPTV wat ik had is daarmee niet meer nodig en maakt het eenvoudiger.

KPN heeft enkele tijd geleden aangekondigd dat ze nu ook Android tv kastjes hebben. Ik moet zeggen ze zijn snel en ik heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-07 20:16
tijgetje57 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:05:

KPN heeft enkele tijd geleden aangekondigd dat ze nu ook Android tv kastjes hebben. Ik moet zeggen ze zijn snel en ik heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.
Kan je die zo aanvragen of moet je een ander abo afsluiten?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
ChiLLeR schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Kan je die zo aanvragen of moet je een ander abo afsluiten?
Ik heb mijn abonnement laten verlengen tegen lagere kosten. Daar zat alles bij. Ik kreeg net ook een belletje van de KPN, ik blijk ook een ander modem te krijgen ivm VDSL. Deze zou je wel in bridge kunnen zetten.

ik wacht het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:14
tijgetje57 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:05:

De KPN TV+ Android kastjes werken inderdaad zonder IPTV VLAN en IGMP omdat ze unicast streams ondersteunen. Als je de hoogste kwaliteit streams wil, heb je het IPTV LAN en IGMP wel nodig hebt omdat die streams via multicast gaan. Of je het verschil in kwaliteit ziet of belangrijk vindt is natuurlijk persoonlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Phoolie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Ik heb het default network LAN en Virtual Network IPTV (VLAN 66).

Vanuit mijn UDM Pro zit op poort 1 (Primary network LAN, zonder traffic restriction) zit mijn US-8 verbonden op poort 1 (Primary network LAN, zonder traffic restriction).
Vanaf mijn US-8 zit op poort 8 (Primary network LAN, zonder traffic restriction) zit mijn IW-HD op de 5e poort (POE-in) kan ik nergens configureren.
Op mijn IW-HD zit op poort 4 (Primary network IPTV (VLAN 66), zonder traffic restriction) het KPN kastje.

Als ik dan een pc/laptop aansluit op die 4e poort, dan heb ik wel netjes een ip-adres uit VLAN 66 en internet werkt ook gewoon, het enige dat niet werkt is IPTV.

Wanneer ik IPTV instel dat dit via het LAN netwerk moet en poort 4 op Primary network LAN, zonder traffic restriction zet, dan werkt het wel gewoon.
Ondertussen ben ik een stapje verder en werkt het wel als ik de IW-HD er tussenuit haal en op de US-8 poort 8 op het IPTV VLAN zet en deze dan op de STB aansluit. Maar zodra ik de IW-HD er weer tussen zet werkt het niet meer.

Iemand een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWoef
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-06 15:36
Bedankt voor deze uiteenzetting. Zelf heb ik sinds kort een aansluiting bij online.nl (via kpn lijn) in combinatie met een USG3. Om de internetverbinding voor elkaar te krijgen is niet zo'n probleem. Dat is gewoon een kwestie van bij de WAN verbinding VLAN inschakelen op id 1001.
Het IPTV deel kom ik nog niet uit.
Ik heb hiervoor 2 DHCP opties aangemaakt: tekstoptie 60 en boolean optie 121.
Ik heb een statische route aangemaakt met als doelnetwerk 185.24.175.0/24 en volgende hop 10.224.48.1. Dit was met wat probeerwerk het enige adres dat ik er kwijt kon. Volgens de statische route in de bijgeleverde Zyxel is dit het gateway ip-adres voor de route die gebruik maakt van IPTV_FIBER.
Tot slot heb ik een VLAN aangemaakt (zakelijk) met nummer 4.
Als gateway ip/subnet heb ik 10.224.48.1/22 ingegeven (255.255.252.0)
IGMP snooping ingeschakeld. de dhcp gateway weer op 10.224.48.1 gezet en de aangemaakt dhcp optie op respectievelijk dslforum.org en true gezet.
Ik heb de poort (unifi switch 8p PoE) waar ik de tv ontvanger gekoppeld heb aan dit vlan4 gekoppeld. Deze tv ontvanger krijgt echter geen netwerkverbinding.
Wanneer ik vervolgens DHCP guarding inschakel met 10.224.48.1 als vertrouwde DNS server, krijgt het kastje wel een ip-adres (10.224.46.16) maar heeft het nog steeds geen internetverbinding.
Ik maak kennelijk ergens een denkfout. Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BennieWoef schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:31:
Bedankt voor deze uiteenzetting. Zelf heb ik sinds kort een aansluiting bij online.nl (via kpn lijn) in combinatie met een USG3. Om de internetverbinding voor elkaar te krijgen is niet zo'n probleem. Dat is gewoon een kwestie van bij de WAN verbinding VLAN inschakelen op id 1001.
Het IPTV deel kom ik nog niet uit.
Ik heb hiervoor 2 DHCP opties aangemaakt: tekstoptie 60 en boolean optie 121.
Ik heb een statische route aangemaakt met als doelnetwerk 185.24.175.0/24 en volgende hop 10.224.48.1. Dit was met wat probeerwerk het enige adres dat ik er kwijt kon. Volgens de statische route in de bijgeleverde Zyxel is dit het gateway ip-adres voor de route die gebruik maakt van IPTV_FIBER.
Tot slot heb ik een VLAN aangemaakt (zakelijk) met nummer 4.
Als gateway ip/subnet heb ik 10.224.48.1/22 ingegeven (255.255.252.0)
IGMP snooping ingeschakeld. de dhcp gateway weer op 10.224.48.1 gezet en de aangemaakt dhcp optie op respectievelijk dslforum.org en true gezet.
Ik heb de poort (unifi switch 8p PoE) waar ik de tv ontvanger gekoppeld heb aan dit vlan4 gekoppeld. Deze tv ontvanger krijgt echter geen netwerkverbinding.
Wanneer ik vervolgens DHCP guarding inschakel met 10.224.48.1 als vertrouwde DNS server, krijgt het kastje wel een ip-adres (10.224.46.16) maar heeft het nog steeds geen internetverbinding.
Ik maak kennelijk ergens een denkfout. Kan iemand me verder helpen?
Waar staan de specificaties van Online TV? Wil je die link eens delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWoef
stormfly schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Waar staan de specificaties van Online TV? Wil je die link eens delen?
Bedankt voor je reactie.

Een aantal specificaties staan in het oorspronkelijke document van deze thread.

VLAN ID Functie verbindingstype
4 IP-tv DHCP
1001 Internet DHCP*
500 Onbekend DHCP

Let op, VLAN 1001 geeft alleen een werkende verbinding als het MAC adres van de door online gegeven router wordt gebruikt. Deze waarde moet in je VLAN config worden opgeslagen (USG JSON config of Edgerouter in het config file / setting tree

IGMP Snooping / Routing over VLAN 4
Static route naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het IP-TV Gateway (IP-adres verkregen op VLAN 4)
IGMP Proxy whitelist : 239.0.3.0/16 en 225.0.71.0/24 en 224.0.0.0/16

Als je een USG hebt dan moet de JSON een update krijgen.
JSON:

{
"interfaces":{
"ethernet":{
"eth0":{
"description":"WAN",
"mac":"xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx",
},
},
},
}

Verder kan ik alleen specs halen uit de standaard meegeleverde modem/router (Zyxel T50)

Daarin staat een statische route actief met naam OP121-1, IP-Type IPv4
Bestemmings IP-adres 10.0.4.0
subnet 255.255.252.0
Gebruik Gateway ip-adres is ingeschakeld
Gateway ip-adres 10.224.48.1
Gebruik interface: IPTV_FIBER

De parameters van deze interface

Type: Ethernet
Modis Routing
Inkapseling IPoE
IPv4/IPv6-modus: IPv4 Ipv6 DualStack

VLAN ingeschakeld
801.1p : 0
802.1q : 4
MTU :1500

IP-adres automatisch verkrijgen
DNS-informatie automatisch verkrijgen

Routing eigenschap
NAT ingeschakeld
IGMP Proxy ingeschakeld
Toepassen als standaard gateway en Fullcone NAT zijn uitgeschakeld

DHCP Opties:
Optie 121 ingeschakeld (42,43 en 120 uitgeschakeld)
Verzonden opties: optie 60 Leveranciers-id: dslforum.org

Ipv6 adres automatisch verkjrijgen
IPv6 dns info automatisch verkrijgen
MLD-prioxy ingeschakeld en toepassen als standaard gateway uitgeschakeld.

online.nl deelt verder weinig informatie hierover.

Mocht je meer willen weten. Ik ben graag bereid tot antwoorden.

[ Voor 21% gewijzigd door BennieWoef op 30-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BennieWoef schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Een aantal specificaties staan in het oorspronkelijke document van deze thread.

VLAN ID Functie verbindingstype
4 IP-tv DHCP
1001 Internet DHCP*
500 Onbekend DHCP

Let op, VLAN 1001 geeft alleen een werkende verbinding als het MAC adres van de door online gegeven router wordt gebruikt. Deze waarde moet in je VLAN config worden opgeslagen (USG JSON config of Edgerouter in het config file / setting tree

IGMP Snooping / Routing over VLAN 4
Static route naar 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24 over het IP-TV Gateway (IP-adres verkregen op VLAN 4)
IGMP Proxy whitelist : 239.0.3.0/16 en 225.0.71.0/24 en 224.0.0.0/16

Als je een USG hebt dan moet de JSON een update krijgen.
JSON:

{
"interfaces":{
"ethernet":{
"eth0":{
"description":"WAN",
"mac":"xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx",
},
},
},
}

Verder kan ik alleen specs halen uit de standaard meegeleverde modem/router (Zyxel T50)

Daarin staat een statische route actief met naam OP121-1, IP-Type IPv4
Bestemmings IP-adres 10.0.4.0
subnet 255.255.252.0
Gebruik Gateway ip-adres is ingeschakeld
Gateway ip-adres 10.224.48.1
Gebruik interface: IPTV_FIBER

De parameters van deze interface

Type: Ethernet
Modis Routing
Inkapseling IPoE
IPv4/IPv6-modus: IPv4 Ipv6 DualStack

VLAN ingeschakeld
801.1p : 0
802.1q : 4
MTU :1500

IP-adres automatisch verkrijgen
DNS-informatie automatisch verkrijgen

Routing eigenschap
NAT ingeschakeld
IGMP Proxy ingeschakeld
Toepassen als standaard gateway en Fullcone NAT zijn uitgeschakeld

DHCP Opties:
Optie 121 ingeschakeld (42,43 en 120 uitgeschakeld)
Verzonden opties: optie 60 Leveranciers-id: dslforum.org

Ipv6 adres automatisch verkjrijgen
IPv6 dns info automatisch verkrijgen
MLD-prioxy ingeschakeld en toepassen als standaard gateway uitgeschakeld.

online.nl deelt verder weinig informatie hierover.

Mocht je meer willen weten. Ik ben graag bereid tot antwoorden.
Aha helder, je mag wel iets meer tijd aan de opmaak van je post besteden, je kunt met de knoppen boven in bijvoorbeeld de JSON als "code" laten afbeelden. Heb je nog een link naar de post welke je benoemd als bron voor de configuratie?

Ik heb het idee dat je de LAN en WAN config doorelkaar haalt in wat je tot nu toe hebt gedaan.

Vaak kan je op de pagina voor "gebruik eigen modem" wel e.a. vinden bij providers. Maar laten we stap voor stap beginnen.

Heb je nu internet?
Wat is het MAC adres van je WAN interface, is de json goed geladen?
Waar haal jij vandaan dat vlan 1001 nodig is? Als ik het screenshot van Online lees dan is vlan 4 noodzakelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbNeLGli0KdQJsANzcji5Pv-BD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCaFdmaxP9htlaQSAgLEhfRu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:30
Ik heb hier de bekende tutorial uitgevoerd om IPTV te laten werken in combinatie met mijn USG. Ik heb echter de afgelopen maanden letterlijk één keer het kastje van KPN gebruikt om TV te kijken, en dat was om te checken of het werkte. Nu mijn gratis proefperiode bijna voorbij is gaat dat ding dus retour naar KPN, het is me geen € 12,50 per maand waard.

Nu de vraag voor dit topic: eigenlijk wil ik de aanpassingen die ik heb gedaan op de USG weer ongedaan maken. Deels is dat vrij eenvoudig, gewoon een kwestie van de VLAN weggooien. Maar zijn er verder zaken die ik moet uitvoeren om het "op te schonen"? IPv6 wil ik uiteraard wel gewoon blijven gebruiken :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWoef
stormfly schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Aha helder, je mag wel iets meer tijd aan de opmaak van je post besteden, je kunt met de knoppen boven in bijvoorbeeld de JSON als "code" laten afbeelden. Heb je nog een link naar de post welke je benoemd als bron voor de configuratie?

Ik heb het idee dat je de LAN en WAN config doorelkaar haalt in wat je tot nu toe hebt gedaan.

Vaak kan je op de pagina voor "gebruik eigen modem" wel e.a. vinden bij providers. Maar laten we stap voor stap beginnen.

Heb je nu internet?
Wat is het MAC adres van je WAN interface, is de json goed geladen?
Waar haal jij vandaan dat vlan 1001 nodig is? Als ik het screenshot van Online lees dan is vlan 4 noodzakelijk?

[Afbeelding]
Nogmaals bedankt,

Ik ben nog een beetje onhandig met deze editor, maar ik zal voortaan op zoek gaan naar nettere lay-out mogelijkheden.

gebruik van VLAN 1001 in de WLAN interface is nodig om een internetverbinding te krijgen. En indien ik dat doe en ik sla de zyxel over heb ik inderdaad internet.

Ik heb die instructie van online.nl ook gezien maar het is me niet duidelijk waar ik die parameters allemaal moet invoeren. Mogelijk is niet alle terminologie niet bekend bij mij.

Probleem kan ook inderdaad in een json file zitten. Ik heb nog nergens gevonden waar ik die file moet aanmaken en neerzetten zodat de USG deze inleest. Op dit moment kan ikop de gehele USG geen enkele json file vinden. Optimistisch dacht ik dat dit ook via da GUI moet kunnen.
De bron van de het deel dat ik herhaald heb, boven in mijn vorige post is gewoon de startpost van deze thread op pagina 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BennieWoef schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
gebruik van VLAN 1001 in de WLAN interface is nodig om een internetverbinding te krijgen. En indien ik dat doe en ik sla de zyxel over heb ik inderdaad internet.
Dat is dan wel bijzonder, maar als je internet hebt zonder dat de json hebt geladen...dan hoeft dat blijkbaar niet?
Probleem kan ook inderdaad in een json file zitten. Ik heb nog nergens gevonden waar ik die file moet aanmaken en neerzetten zodat de USG deze inleest. Op dit moment kan ikop de gehele USG geen enkele json file vinden. Optimistisch dacht ik dat dit ook via da GUI moet kunnen.
De bron van de het deel dat ik herhaald heb, boven in mijn vorige post is gewoon de startpost van deze thread op pagina 1.
Kan je eens kijken of de USG optie 121 ondersteund via de GUI op het WAN, ik betwijfel dat namelijk? Anders denk ik dat je moet stoppen met dit project want in pfSense kan je best wat leuks knutselen maar in UI is alles redelijk afgebakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWoef
stormfly schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Dat is dan wel bijzonder, maar als je internet hebt zonder dat de json hebt geladen...dan hoeft dat blijkbaar niet?

[...]

Kan je eens kijken of de USG optie 121 ondersteund via de GUI op het WAN, ik betwijfel dat namelijk? Anders denk ik dat je moet stoppen met dit project want in pfSense kan je best wat leuks knutselen maar in UI is alles redelijk afgebakend.
In de USG3 lijkt dat anders te werken. Je kunt de DHCP opties aan je vlan toevoegen. Dat geldt voor optie 121 maar dus ook voor de eventueel noodzakelijk optie 60.

Ik ben op zich niet bang voor cli oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
posttoast schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:57:
Ik heb hier de bekende tutorial uitgevoerd om IPTV te laten werken in combinatie met mijn USG. Ik heb echter de afgelopen maanden letterlijk één keer het kastje van KPN gebruikt om TV te kijken, en dat was om te checken of het werkte. Nu mijn gratis proefperiode bijna voorbij is gaat dat ding dus retour naar KPN, het is me geen € 12,50 per maand waard.

Nu de vraag voor dit topic: eigenlijk wil ik de aanpassingen die ik heb gedaan op de USG weer ongedaan maken. Deels is dat vrij eenvoudig, gewoon een kwestie van de VLAN weggooien. Maar zijn er verder zaken die ik moet uitvoeren om het "op te schonen"? IPv6 wil ik uiteraard wel gewoon blijven gebruiken :)
gateway json verwijderen en dan factory reset van de USG en opnieuw adopten. Daarna alle instellingen via de UI instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Coolhva schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

gateway json verwijderen en dan factory reset van de USG en opnieuw adopten. Daarna alle instellingen via de UI instellen.
Ok, nice. Dus alles behalve die IPTV VLAN kan tegenwoordig gewoon via de UI?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
posttoast schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:37:
[...]

Ok, nice. Dus alles behalve die IPTV VLAN kan tegenwoordig gewoon via de UI?
IPVT VLAN mag je inderdaad ook verwijderen, dat kan in de UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BennieWoef schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

In de USG3 lijkt dat anders te werken. Je kunt de DHCP opties aan je vlan toevoegen. Dat geldt voor optie 121 maar dus ook voor de eventueel noodzakelijk optie 60.

Ik ben op zich niet bang voor cli oplossingen.
Dan zou je een edge router moeten kopen. De USG krijgt per wijziging in de controller alle instellingen opnieuw gepushed. Alle handmatige instellingen zijn dan verdwenen. Je zult dan alles in je json moeten gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik probeer fabian’s iptv package te installeren op de UDM pro maar blijf deze errors krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
The following packages have unmet dependencies:
 udm-iptv : Depends: busybox but it is not installable or
                     busybox-static but it is not installable
            Depends: iproute2 but it is not installable
            Depends: iptables but it is not installable
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Iemand een idee?

Edit: wellicht eerst de UDM verder updaten. Dat verhielp het probleem, scriptje starten. KPN tv kastje rebooten en het werkt. Top!

[ Voor 15% gewijzigd door ChiLLeR op 05-09-2023 21:17 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Phoolie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Ondertussen ben ik een stapje verder en werkt het wel als ik de IW-HD er tussenuit haal en op de US-8 poort 8 op het IPTV VLAN zet en deze dan op de STB aansluit. Maar zodra ik de IW-HD er weer tussen zet werkt het niet meer.

Iemand een idee waar ik nog naar zou kunnen kijken?
Iemand nog enig idee waar dit fout kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Phoolie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:40:
[...]

Hmm, dan moet het aan de instellingen van de IW-HD liggen lijkt mij, want zodra die je er tussen zet werkt het niet meer. Draait je IW op de laatste versie? Staat IGMP snooping aan? (Lijkt me wel anders werkt het volgens mij sowieso niet) Het kan ook in VLAN settings zitten van de IW-HD, Ik vind deze thread nog https://community.ui.com/...e1-48ed-ad39-ef380d7bfc4b wellicht staat daar nog wat aanwijzingen in?

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Phoolie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

sowieso eerst proberen via de NT. Als je het daarmee werkend hebt, kan je altijd kijken om de NT er nu tussenuit te halen. Dat scheelt je weer een stekker en wat stroom. Maar dat vergt wel wat extra onderzoek, aangezien het ook afhangt van je type verbinding van wat er mogelijk is.

En idd, die glasvezelkabel kan niet in je UDM Pro, daar heb je idd een adapter (SFP module) voor nodig.
Ik heb het nu via de NT lopen, dat werkt prima. Afgezien van stekker en stroom zie ik niet direct voordelen. Ik ga het dus voorlopig even zo laten.

>> Signature?

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 13:47
Ik heb laatst een nieuwe decoder via KPN ontvangen en deze kan zonder aanpassing op de dream machine direct kijken zonder haperingen of stilstaan beeld. (Ik heb geen expriabox er tussen)

Het kastje bevat een android schil.

• ChiLLeR
karlkani1985 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:44:
Ik heb laatst een nieuwe decoder via KPN ontvangen en deze kan zonder aanpassing op de dream machine direct kijken zonder haperingen of stilstaan beeld. (Ik heb geen expriabox er tussen)

Het kastje bevat een android schil.
Zet je wel multicast aan op de decoder? Anders heb je een maar een standaard 7mbit stream, met multicast aan krijg je de 14mbit stream. (Daar heb je dan weer wel de VLAN voor nodig :) )

>> Signature?

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 13:47
ChiLLeR schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:41:
[...]

Zet je wel multicast aan op de decoder? Anders heb je een maar een standaard 7mbit stream, met multicast aan krijg je de 14mbit stream. (Daar heb je dan weer wel de VLAN voor nodig :) )
Hij staat op multicast zonder vlan:) en het werkt zonder problemen. Heb de laatste versie van unifi op de dreammachine

• ChiLLeR
karlkani1985 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:05:
[...]

Hij staat op multicast zonder vlan:) en het werkt zonder problemen. Heb de laatste versie van unifi op de dreammachine
Top, en je hebt dan ook de 14mbit stream?
Ik heb even de KPN LG TV app geprobeerd, die werkt goed, ook prima beeld. Maar heeft alleen een audio 2.0 stream, zie ook https://forum.kpn.com/kpn...-dolby-digital-5-1-526011
Ik wilde dit proberen zodat ik evt de decoder helemaal niet nodig zou hebben, scheelt stroom en 5euro per maand :) Maar dat is dus voor mij geen optie.

>> Signature?

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:24
Als ik dat zo instel dan is het zappen van kanalen super traag op multicast en op unicast niet.
Komt dat nog weer door een setting in de UDM ?
karlkani1985 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:05:
[...]

kalmma schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:31:
Als ik dat zo instel dan is het zappen van kanalen super traag op multicast en op unicast niet.
Komt dat nog weer door een setting in de UDM ?

[...]
Heb je wel wel multicast helemaal ingeregeld dmv scripts enzo? Anders moet je het TV kastje op unicast zetten.

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:24
stormfly schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:43:
[...]

Heb je wel wel multicast helemaal ingeregeld dmv scripts enzo? Anders moet je het TV kastje op unicast zetten.
He hallo,

Ik dacht eigenlijk dat het wel zonder script ook ging werken nu maar idd heb nu het script van Fabian weer opnieuw geïnstalleerd en nu gaat het een stuk sneller via multicast.

Dankje wel voor je update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 07:21
Phoolie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb dezelfde AP even geleend bij m'n oude werkgever, en hier werkt alles direct wanneer ik het configureer zoals ik dat ook deed in de hotels waar we IPTV installeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-07 20:10
Ik heb een UDM Pro en die heeft goed werkend internet als ik die direct aan de NTU koppel en aan poort 9 van de UDMP. Nu wil ik graag om het wat netter te maken (en hopelijk iets minder stroomverbruik) de NTU er tussenuit halen.
Ik heb een Patchcover besteld bij KPN en een BiDi SFP. Wanneer ik die koppel (en ik in de UDMP aangeef dat de WAN verbinding op poort 10 zit en van poort 9 een LAN poort maak), wordt de poort wel groen in de UDMP en zie ook elke keer het groene LEDje knipperen maar wordt internet niet actief. Op het schermpje van de UDMP is de melding 'No IP address' te zien.

Is er een specifieke instelling die ik nog moet doen om internet direct via de fiber te krijgen?

Ik heb internet van KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Capa schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:25:
[...]

Ik heb dezelfde AP even geleend bij m'n oude werkgever, en hier werkt alles direct wanneer ik het configureer zoals ik dat ook deed in de hotels waar we IPTV installeerde.
En het enige wat je dan gedaan hebt is een apart VLAN maken?
Geen aparte instellingen op IGMP na?
IPTV script draaien en aangeven dat het IPTV VLAN gebruikt moet worden.
Dat VLAN kiezen op de poort van de AP en dan werkt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 17:55
HobbeS schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:45:
Ik heb een UDM Pro en die heeft goed werkend internet als ik die direct aan de NTU koppel en aan poort 9 van de UDMP. Nu wil ik graag om het wat netter te maken (en hopelijk iets minder stroomverbruik) de NTU er tussenuit halen.
Ik heb een Patchcover besteld bij KPN en een BiDi SFP. Wanneer ik die koppel (en ik in de UDMP aangeef dat de WAN verbinding op poort 10 zit en van poort 9 een LAN poort maak), wordt de poort wel groen in de UDMP en zie ook elke keer het groene LEDje knipperen maar wordt internet niet actief. Op het schermpje van de UDMP is de melding 'No IP address' te zien.

Is er een specifieke instelling die ik nog moet doen om internet direct via de fiber te krijgen?

Ik heb internet van KPN
Ik moest bij de WAN poort op de UDM Pro 'auto select' uitzetten en deze fixed op 1Gb zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
Phoolie schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:48:
[...]

En het enige wat je dan gedaan hebt is een apart VLAN maken?
Geen aparte instellingen op IGMP na?
IPTV script draaien en aangeven dat het IPTV VLAN gebruikt moet worden.
Dat VLAN kiezen op de poort van de AP en dan werkt het?
Ik heb een IPTV VLAN aangemaakt, in mijn geval VLAN ID 40, met een standaard 192.168.40.1/24 range.
Op dat netwerk heb ik IGMP Snooping en Multicast DNS aanstaan.
DHCP server staat aan met deze opties:
Default gateway aan.
DNS servers staan op die van KPN (195.121.1.34 en 195.121.1.66).
Custom DHCP option:
Name: IPTV-Class
Code: 60
Type: Text
Value: IPTV_RG

Vanuit mijn UDM staat de uplink poort naar mijn US-8-150 bij Primary Network op het Default profiel, geen Traffic Restriction en Advanced op Auto.
De poort naar de IW HD van de US-8-150 staat op hetzelfde als bovenstaande.
Op de IW HD staat onder IP Settings de Port VLAN aan. Bij de Port manager van de IW HD heb ik gekozen voor poort 2 en Primary Network is daar IPTV (40), geen Restrictions en Advanced op Auto.

IPTV script gedraaid, en dan kies ik voor VLAN 40 (let op dat je het bolletje tussen de haakjes hebt staan, alleen enter is niet genoeg heb ik gemerkt :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Capa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb een IPTV VLAN aangemaakt, in mijn geval VLAN ID 40, met een standaard 192.168.40.1/24 range.
Default gateway aan.
Custom DHCP option:

Vanuit mijn UDM staat de uplink poort naar mijn US-8-150 bij Primary Network op het Default profiel, geen Traffic Restriction en Advanced op Auto.
Op de IW HD staat onder IP Settings de Port VLAN aan. Bij de Port manager van de IW HD heb ik gekozen voor poort 2 en Primary Network is daar IPTV (40), geen Restrictions en Advanced op Auto.

IPTV script gedraaid, en dan kies ik voor VLAN 40 (let op dat je het bolletje tussen de haakjes hebt staan, alleen enter is niet genoeg heb ik gemerkt :+ ).
Ik hoop dat ik vanavond even kan kijken, maar vrees dat ze dan aan het TV kijken zijn. Hoop iig snel een geschikt moment te vinden.

Ik zie al wel dat ik die DNS en Custom DHCP option niet ingesteld heb. Ik had ook begrepen dat dit niet meer nodig was. Maar het is iig de moeite waard om even te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indy911
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-07 20:58
Phoolie schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:18:
[...]
Ik hoop dat ik vanavond even kan kijken, maar vrees dat ze dan aan het TV kijken zijn. Hoop iig snel een geschikt moment te vinden.

Ik zie al wel dat ik die DNS en Custom DHCP option niet ingesteld heb. Ik had ook begrepen dat dit niet meer nodig was. Maar het is iig de moeite waard om even te proberen :)
DNS weet ik niet (in een recent verleden kwam ik bij een update niet verder als mijn IPTV LAN geen KPN DNS servers gebruikte).

De Custom DHCP opties zijn nodig op de WAN verbinding, niet op je LAN. Daar is ook de officiële instructie van KPN niet echt duidelijk in. Die opties zorgen er voor dat je WAN Interface de juiste route voor IPTV automatisch van KPN krijgt.

Ook IGMP snooping is wenselijk, maar niet verplicht om het te laten werken. Als je haperend of vastlopend beeld krijgt is het altijd een idee om het ook zonder te proberen. Verschillende versies en verschillende implementaties (merk of type switch) kunnen in een hele keten wel eens problemen veroorzaken.

[ Voor 17% gewijzigd door indy911 op 18-09-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:07
Coolhva schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

IPVT VLAN mag je inderdaad ook verwijderen, dat kan in de UI.
Heb je die configs van jou niet meer nodig?
Viel me op dat als ik geen aparte VLAN had voor TV het zappen erg traag gaat bij de nieuwe KPN box

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-07 20:10
nklaver234 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:07:
[...]

Ik moest bij de WAN poort op de UDM Pro 'auto select' uitzetten en deze fixed op 1Gb zetten.
Ik dacht dat ik dit al had geprobeerd gisteren. Vandaag voor het proberen de poort op 1GB fixed gezet daarna de SFP erin gestoken en opnieuw getest. Werkt nu! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Capa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:25:
[...]

Default gateway aan.
Custom DHCP option:

Precies zo (alleen dan VLAN 66 en 192.168.66.1/24 reeks) ingesteld. Opstarten gaat goed, krijg een paar seconden beeld en vervolgens hangt het beeld, waarna er een foutmelding van de STB komt.
indy911 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:04:
[...]

DNS weet ik niet (in een recent verleden kwam ik bij een update niet verder als mijn IPTV LAN geen KPN DNS servers gebruikte).
Ok, dan laat ik die er iig bij staan.
De Custom DHCP opties zijn nodig op de WAN verbinding, niet op je LAN. Daar is ook de officiële instructie van KPN niet echt duidelijk in. Die opties zorgen er voor dat je WAN Interface de juiste route voor IPTV automatisch van KPN krijgt.
Dat is dus ook zoals ik het nog in mijn geheugen had zitten. Die optie zal ik dan weer weghalen.
Ook IGMP snooping is wenselijk, maar niet verplicht om het te laten werken. Als je haperend of vastlopend beeld krijgt is het altijd een idee om het ook zonder te proberen. Verschillende versies en verschillende implementaties (merk of type switch) kunnen in een hele keten wel eens problemen veroorzaken.
Dat kan ik vanavond dan eens proberen. Als vrees ik dat het dat ook niet oplost, als ik namelijk het default profiel/LAN pak, dan werkt het wel gewoon met IGMP Snooping en Multicast DNS aan. Maar proberen kan natuurlijk altijd even :)

• Phoolie
Eindelijk heb ik het werkend. Ik heb bij het default VLAN (LAN) IGMP snooping en Multicast DNS uitgezet. Dat hielp niks, toen ook op het IPTV VLAN beide opties uitgezet. Weer zonder succes. Toen als laatste optie de UDM Pro een reboot gegeven en toen begon alles te werken. Uiteindelijk op het IPTV VLAN IGMP snooping en Multicast DNS wel weer aangezet en ook dan blijft het werken.

Best dom eigenlijk dat ik nooit aan een reboot heb gedacht. Maar het gekke is dat dit niet nodig is wanneer ik de IW-HD er tussenuit haal.

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-07 09:10
Sinds vanmorgen hapert de IPTV enorm, ik heb het systeem al ruim 1 jaar zonder aanpassingen draaien. Als ik de iptvkast reboot of reset, kom ik niet meer door het laad-proces. Ben ik de enige? Ik gebruik het met vlan 661 zoals volgens de handleiding van coolhva

• mgiebels
1ntroduc3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:27:
Sinds vanmorgen hapert de IPTV enorm, ik heb het systeem al ruim 1 jaar zonder aanpassingen draaien. Als ik de iptvkast reboot of reset, kom ik niet meer door het laad-proces. Ben ik de enige? Ik gebruik het met vlan 661 zoals volgens de handleiding van coolhva
Hier werkt alles prima op een USG3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
Phoolie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:35:
Eindelijk heb ik het werkend. Ik heb bij het default VLAN (LAN) IGMP snooping en Multicast DNS uitgezet. Dat hielp niks, toen ook op het IPTV VLAN beide opties uitgezet. Weer zonder succes. Toen als laatste optie de UDM Pro een reboot gegeven en toen begon alles te werken. Uiteindelijk op het IPTV VLAN IGMP snooping en Multicast DNS wel weer aangezet en ook dan blijft het werken.

Best dom eigenlijk dat ik nooit aan een reboot heb gedacht. Maar het gekke is dat dit niet nodig is wanneer ik de IW-HD er tussenuit haal.
Mooi dat het mysterie eindelijk opgelost is, maar is dat niet de eerste vraag in geval van 'het werkt niet'? :+

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/vxn228965VgAAAAC/comedy-it-crowd.gif

• Phoolie
Capa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:09:
[...]

Mooi dat het mysterie eindelijk opgelost is, maar is dat niet de eerste vraag in geval van 'het werkt niet'? :+

[Afbeelding]
Ja, dat is het ook. Maar doordat het zonder IW-HD wel zonder reboot werkt, heb ik de aanname (en daar ging het fout ;)) gedaan dat het probleem in de IW-HD zou moeten zitten |:(

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
mgiebels schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:33:
[...]

Heb je die configs van jou niet meer nodig?
Viel me op dat als ik geen aparte VLAN had voor TV het zappen erg traag gaat bij de nieuwe KPN box
Je originele vraag was hoe je de config kan verwijderen van de USG. Dan heb je geen IPTV meer via KPN.

• Phoolie
Phoolie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:35:

Zucht, ik was dus iets te vroeg met juichen. Wou gisterenavond tv kijken en weer na een paar seconden stond het hele beeld vast en gaf de STB een foutcode. Nu maar weer alles terug gezet dat de IPTV gewoon weer over het default VLAN gaat en dan werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Coolhva schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:42:
[...]

Je originele vraag was hoe je de config kan verwijderen van de USG. Dan heb je geen IPTV meer via KPN.
Ah check dacht omdat de nieuwe IPTV box er nu is TV+ box. (welke ik nu heb gehouden na de pilot)
Maar mijn ervaring is dat als je jou config niet heb hij heel traag is met zappen.
En met jouw config en aparte VLAN draait het als een zonnetje

Vandaar mijn vraag ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mgiebels op 22-09-2023 08:07 ]

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-07 10:40

DJR

Zeer interessant om dit te lezen. KPN stuurt me ook een TV+ kastje en ik heb nu de fabianishere script draaien. Werkte uitstekend echter, soms moet ik die opnieuw draaien na een OS update van mij UDMSE.

Liefst wil ik van deze afhankelijkheid af. Na dit alles gelezen te hebben, Kan ik dan concluderen dat ik VLAN 4 en het script moet behouden voor de beste ervaring? Maar wel het ongemak hou om het script opnieuw te draaien na een UDMSE OS update?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-07 08:05
DJR schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:49:
Zeer interessant om dit te lezen. KPN stuurt me ook een TV+ kastje en ik heb nu de fabianishere script draaien. Werkte uitstekend echter, soms moet ik die opnieuw draaien na een OS update van mij UDMSE.

Liefst wil ik van deze afhankelijkheid af. Na dit alles gelezen te hebben, Kan ik dan concluderen dat ik VLAN 4 en het script moet behouden voor de beste ervaring? Maar wel het ongemak hou om het script opnieuw te draaien na een UDMSE OS update?
Ja klopt, script opnieuw draaien is zo gebeurt. Er komt ook niet wekelijks een UDMSE update, dus het is te doen 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phoolie
Huub- schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:52:
[...]

Ja klopt, script opnieuw draaien is zo gebeurt. Er komt ook niet wekelijks een UDMSE update, dus het is te doen 😀
Inderdaad. Alleen zou ik wel automatisch updates uitzetten. Dat had ik eerst aan staan. Maar dan moet je ineens met spoed de boel repareren als er iemand tv wil kijken na een update :D

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:34
Ik had een al een ruime tijd de script van Fabian naar tevredenheid draaien. Maar sinds een firmware update van 3.1.8 naar 3.1.11 op de UXG vorige week werkt het niet meer. Ik kan me niet herinneren dat ik andere instellingen toen heb gedaan. Mijn situatie;

Provider: KPN
Router: UXG-Pro (v3.1.11)
Switch: USW-24-PoE
Controller: v7.5.174

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@UXG-Pro:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth0
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: true
=== IP Link and Route ===
27: iptv@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.197.131.120/20 brd 10.197.143.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.197.128.0/20 proto kernel scope link src 10.197.131.120
213.75.112.0/21 via 10.197.128.1 metric 227
=== Service Logs ===
Sep 27 14:26:55 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: The IGMP message was from myself. Ignoring.
Sep 27 14:26:59 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: RECV V2 member report   from 192.168.0.1     to 233.89.188.1
Sep 27 14:26:59 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: The IGMP message was from myself. Ignoring.
Sep 27 14:27:59 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: RECV Membership query   from 10.60.120.82    to 224.0.0.1
Sep 27 14:28:58 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: RECV Membership query   from 192.168.0.221   to 224.0.0.1
Sep 27 14:29:02 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: RECV V2 member report   from 192.168.0.1     to 224.0.0.251
Sep 27 14:29:02 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: The IGMP message was from myself. Ignoring.
Sep 27 14:29:03 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: RECV V2 member report   from 192.168.0.1     to 233.89.188.1
Sep 27 14:29:03 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: The IGMP message was from myself. Ignoring.
Sep 27 14:30:04 UXG-Pro udm-iptvd[62250]: RECV Membership query   from 10.60.120.82    to 224.0.0.1

Ik kom er niet uit. Al meerdere factory reset van de router gedaan en het script opnieuw geïnstalleerd. Er is een IPTV network met een VLAN 4. IGMP snooping staat aan, multicast DNS staat uit en de DHCP optie is toegevoegd. De nieuwe IGMP proxy in de UI staat uit. Internet zonder de Experiabox werkte nog, maar inmiddels zit de box er weer tussen.
Heeft iemand hier een idee/oplossing?

Leeg

• BlackiE1982
Ik had maar weer pogingen gedaan. Blijkbaar krijg ik het wel werkend met de optie met 'improxy' (dan wel v2 of v3). Dit ga ik voor mezelf opschrijven, want bij de eerste keer werkend krijgen, weet ik niet meer welke 'IGMP Proxy' ik had gekozen.

Leeg

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:57
Hoe hebben jullie de updates van een udm pro (unifi os) + applications geconfigureerd in een thuissituatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

qwasd schreef op donderdag 28 september 2023 @ 02:06:
Hoe hebben jullie de updates van een udm pro (unifi os) + applications geconfigureerd in een thuissituatie?
Handmatig.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Yep auto update uitzetten. Dan een juist moment kiezen om de update te installeren wanneer je ook even kan ssh'en om het script opnieuw te activeren.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJR

DJR

Apps automatisch
OS handmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 20:03
Ik heb al ruim 2,5 - 3 jaar succesvol deze setup van @Coolhva draaien met een USG-3P icm een docker container op een Synology NAS, zonder te up te daten en ben benieuwd of ik vrij van 6.5.55 kan updaten naar de laatste van jacobalberty in mijn Docker. Uiteraard ook de vraag of de USG geupdate kan worden zonder problemen. Ik zie namelijk dat de firmware al 2 jaar niet meer geupdate is, maar er wel een update klaar staat, dit is een beveiligingspatch neem ik aan?

Ik gebruik het FTTH-VLAN json van hva.
Maar ik lees nu dingen terug over PPPoE problemen en ben benieuwd of dit een algemeen probleem is, of dat alleen bepaalde gebruikers hier last van hebben.
Mochten er nog andere dingen zijn die ik tegen kan komen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :).

[ Voor 54% gewijzigd door Roylee op 02-10-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Roylee schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:52:
Ik heb al ruim 2,5 - 3 jaar succesvol deze setup van @Coolhva draaien met een USG-3P icm een docker container op een Synology NAS, zonder te up te daten en ben benieuwd of ik vrij van 6.5.55 kan updaten naar de laatste van jacobalberty in mijn Docker. Uiteraard ook de vraag of de USG geupdate kan worden zonder problemen. Ik zie namelijk dat de firmware al 2 jaar niet meer geupdate is, maar er wel een update klaar staat, dit is een beveiligingspatch neem ik aan?

Ik gebruik het FTTH-VLAN json van hva.
Maar ik lees nu dingen terug over PPPoE problemen en ben benieuwd of dit een algemeen probleem is, of dat alleen bepaalde gebruikers hier last van hebben.
Mochten er nog andere dingen zijn die ik tegen kan komen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag :).
Alles zou moeten werken; maar heb je ook kpn.sh op je USG of nog de oudere setroutes.sh? Ik zou de USG een factory reset geven, de json vervangen met de laatste versie (met vlan) en dan updaten; nieuwe kpn.sh op de USG en dan moet het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
Coolhva schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Alles zou moeten werken; maar heb je ook kpn.sh op je USG of nog de oudere setroutes.sh? Ik zou de USG een factory reset geven, de json vervangen met de laatste versie (met vlan) en dan updaten; nieuwe kpn.sh op de USG en dan moet het werken.
Ik heb al wel de kpn.sh erop staan van toen (via instructies van jouw website) Weet niet of er intussen wat is veranderd aan de routes/IP adressen?

Ik wou weer gaan updaten omdat ik van het weekend even de noodvoeding los had waardoor de USG uit ging en onderstaande weer opdook 🤣.

Ik heb nu hetzelfde probleem als zovelen denk ik, dat het beeld eerst stottert en de stb-nmc-400 fout geeft als je hem net op een zender zet.
Echter is dat makkelijk te verhelpen door snel op pause te drukken en daarna weer op play.
Dit had ik in het begin ook en is langzaamhand verdwenen. Maar weet nog steeds niet waardoor.
Ik heb al wel de igmpproxy.sh erop staan.

P.s.
Ik ben er echt te lang uit... so just to be sure, de netwerken, firewall/forwarding regels e.a. staan in de controller toch? Die worden naar de USG gestuurd tijdens provisioning/adopting toch? Voordat ik straks een volledige reset doe en ik o.a. al mijn forwarding regels kwijt ben.

Alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Roylee op 02-10-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Roylee schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Ik heb al wel de kpn.sh erop staan van toen (via instructies van jouw website) Weet niet of er intussen wat is veranderd aan de routes/IP adressen?

Ik wou weer gaan updaten omdat ik van het weekend even de noodvoeding los had waardoor de USG uit ging en onderstaande weer opdook 🤣.

Ik heb nu hetzelfde probleem als zovelen denk ik, dat het beeld eerst stottert en de stb-nmc-400 fout geeft als je hem net op een zender zet.
Echter is dat makkelijk te verhelpen door snel op pause te drukken en daarna weer op play.
Dit had ik in het begin ook en is langzaamhand verdwenen. Maar weet nog steeds niet waardoor.
Ik heb al wel de igmpproxy.sh erop staan.

P.s.
Ik ben er echt te lang uit... so just to be sure, de netwerken, firewall/forwarding regels e.a. staan in de controller toch? Die worden naar de USG gestuurd tijdens provisioning/adopting toch? Voordat ik straks een volledige reset doe en ik o.a. al mijn forwarding regels kwijt ben.

Alvast bedankt!
Als je de kpn.sh er al op hebt staan, doen dan ff de laatste versie erop zetten van mijn github (wel met vlan) en de laatste json. dan weet je zeker dat alles goed zit.

Je hoeft dan geen factory reset uit te voeren van de USG. gewoon updaten nadat de files zijn vervangen. Na het update moet je misschien de USG nog een schop geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
Coolhva schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Als je de kpn.sh er al op hebt staan, doen dan ff de laatste versie erop zetten van mijn github (wel met vlan) en de laatste json. dan weet je zeker dat alles goed zit.

Je hoeft dan geen factory reset uit te voeren van de USG. gewoon updaten nadat de files zijn vervangen. Na het update moet je misschien de USG nog een schop geven.
Top! Ik ga er vanavond even mee aan de gang!👌Wederom bedankt voor je advies!😊

P.s. na een handmatige "restart igmp-proxy" gister avond kon ik weer tv kijken zonder de zender eerst op pause te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
Even een terugkoppeling. Het updaten van de controller ging zonder problemen!
Echter is de updatemelding van de USG nu weg, maar die zal de komende dagen wel weer verschijnen.

vwb de IGMP proxy, deze hoefde ik dit keer niet zelf te restarten. Het nieuwe kpn.sh script zal hier wel verantwoordelijk voor zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Heeft iemand hier IPTV werkend gekregen met trined icm een UDM Pro?

Ik heb de "UDM-iptv" op github gevolgd. Ik heb de custom geprobeerd en het prfiel van XS4all aangezien die ook iptv op vlan 4 heeft.

Maar op beide manieren heb ik geen werkende internet verbinding meer.
Als ik het pakket verwijderen komt de internet verbinding direct terug. Geen idee wat ik verkeerd doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
thomastvd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:24:

Ik heb de "UDM-iptv" op github gevolgd. Ik heb de custom geprobeerd en het prfiel van XS4all aangezien die ook iptv op vlan 4 heeft.

Als ik het pakket verwijderen komt de internet verbinding direct terug. Geen idee wat ik verkeerd doe...
Misschien dat de UDM hier ook last van heeft als bij mij (heb de UXG), maar bij reconfigure al voor de 'improxy' gekozen? Bij mij bleef het internet wel werken wanneer IPTV het niet deed.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 22:15
Er is nu een 1000 euro of meer Dream wall.
Komt er daarmee ook een keer support voor meer vlans op de WAN kant ?
Of is het simpleweg een 10g upgrade en wat meer interfaces en dezelfde crap oplossing in software ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indy911
thomastvd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:24:

"XS4all heeft vlan4 dus dat heb ik ook geprobeerd".

Als je geen of weinig kennis hebt van de materie waar je mee bezig bent, dan wordt het moeilijk een probleem op te lossen.

Je zegt dat Internet zonder UDM-iptv wel werkt? Dan heb je in ieder geval een werkende Internet verbinding voor elkaar weten te krijgen :+.

Bij Trined wordt de IPTV dienst ook via vlan4 aangeboden. Je krijgt daarmee een tweede (virtuele) interface op je WAN verbinding. De truuk bij KPN is dat een stukje van het Internet omgeleid wordt via die tweede interface, en alleen een stukje. Dat krijgt KPN voor elkaar door op die virtuele WAN verbinding met DHCP een aantal opties op te vragen, waaronder een route naar het IPTV netwerk van KPN.

Hoe doet Trined dat? Geen idee - hun helppagina rept daar met geen woord over. Als je het script gedraaid hebt, zou je dus eens daarvoor én daarna in je routetabel moeten kijken wat daar aan toegevoegd is. Dan weet je in ieder geval waarom na het draaien van het script je Internet verbinding is uitgevallen. Mogelijk omdat daar ál het verkeer naar de IPTV interface geleid wordt, en dat is niet de bedoeling.

Je zal bij iemand die ook Trined heeft de goede instellingen op moeten vragen. Of Trined zelf zal je moeten helpen. In ieder geval heb je meer informatie nodig dan zij op de website beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
BlackiE1982 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:11:
[...]

Misschien dat de UDM hier ook last van heeft als bij mij (heb de UXG), maar bij reconfigure al voor de 'improxy' gekozen? Bij mij bleef het internet wel werken wanneer IPTV het niet deed.
Wat is eigenlijk het verschil tussem igmpproxy & improxy. Het is mij wel opgevallen dat bij de installatie je niet de keuze krijgt en default gewoon igmpproxy hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
Phoolie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Wat is eigenlijk het verschil tussem igmpproxy & improxy. Het is mij wel opgevallen dat bij de installatie je niet de keuze krijgt en default gewoon igmpproxy hebt.
Klopt dat je die keuze niet krijgt bij installatie. Die krijg je alleen bij 'reconfigure'.
Wat het verschil is weet ik niet.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR

DJR

BlackiE1982 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Klopt dat je die keuze niet krijgt bij installatie. Die krijg je alleen bij 'reconfigure'.
@fabianishere even taggen en het antwoord is nabij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
BlackiE1982 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

igmpproxy en improxy zijn programma's die IGMP verkeer tussen WAN en LAN "proxyen". udm-iptv installeerde voorheen igmpproxy om als IGMP proxy the fungeren op de UDM (Pro). Echter installeert Ubiquiti sinds UniFi OS 2.0 ook standard improxy op de UDM (Pro). improxy heeft als voordeel dat het werkt met IGMPv2 and IGMPv3 (dat is echter niet relevant voor de meeste gebruikers) and lijkt stabieler te zijn.

Die keuze is voornamelijk bedoelt als test/debug optie en wordt daarom niet weergeven gedurende installatie. improxy is inmiddels de standaard optie omdat het geen extra installatie vereist en zoals gezegd stabieler lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-07 16:24
Even wat advies voordat ik het zo maar bestel en toepas.

Huidige situatie; KPN V12 en 2 Ubiquiti AP's aan het plafond. Veel IoT apparaat (Shelly's, deurbel, sensoren, HUE) Sonos systeem en 4 laptops.

De KPN box doet nu DHCP en ik heb de AP's via HASS in een controller draaien, ik zie dat die gewoon netjes up zijn al dagen. Maar ik merk haperingen op het internet, soms is mijn HUE niet bereikbaar via het interne adres en packetloss als ik aan het thuiswerken ben via videoconferencing.

Ik vermoed dat de KPN box de bottleneck is omdat ik dat kastje eigenlijk alles laat doen zonder vlans nu.

Mijn idee is om een USG P3 op te pikken bij de buren en dan de KPN box te vervangen, een Flex 16 POE te kopen als switching en POE device voor mijn 2 AP's en 3e op komst. Waarbij ik dan een Flex mini bij de TV zet voor de Sonos (nu ook via wifi nog).

Kortom, dit zou mijn setup dan worden:
- USG P3
- 16 Flex POE
- 2 AP Pro
- 1 AP Lite
- Flex Mini

Ik hoef geen Dream Machine, omdat die niet gaat passen in de meterkast en ik al een AP op 2 meter afstand van de meterkast heb hangen voor de Wifi.

Mijn vraag is; is dit de beste opstelling voor nu nog als ik het wil combineren met KPN (vooral TV kijken is hier een dagelijkse bezigheid en daar is de WAF-factor heel erg aanwezig) dus haperingen in TV-kijken is een no-go. De haperingen nu al bij HUE soms en de wifi is al een kriem.

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indy911
NeoFoX schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:15:

Mijn vraag is; is dit de beste opstelling voor nu nog als ik het wil combineren met KPN (vooral TV kijken is hier een dagelijkse bezigheid en daar is de WAF-factor heel erg aanwezig) dus haperingen in TV-kijken is een no-go. De haperingen nu al bij HUE soms en de wifi is al een kriem.
Dat gaat een gevalletje regen in de drup worden ben ik bang. Apparaten die niet bereikbaar zijn of overmatige packetloss worden niet veroorzaakt door een overbelaste experiabox. Waarschijnlijker met al die verschillende apparatuur is dat apparaten elkaar in de weg zitten. Sonos is een typische boosdoener die je vaak tegenkomt.

Maar de apparatuur die je voorstelt is zwaar verouderd. De USG 3P is dik end-of-life en vereist behoorlijk wat vaardigheden om aan de gang te krijgen, zeker op het gebied van IPTV. De Flex Mini ondersteunt geen IGMP wat weer tot ander eigenaardig gedrag gaat leiden icm switches die dat wel ondersteunen.

Kortom: ik zou gewoon eens proberen uit te zoeken waar het nu misgaat, ipv blind andere apparatuur kopen en áls je dan voor iets anders gaat toch de keuze maken voor een apparaat wat in ieder geval nog gewoon ondersteund wordt en waarvan je zeker weet dat je de komende jaren weer vooruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Ik ben een half jaar geleden geswitched van Ziggo naar KPN glasvezel.
En zit met mijn USG-3P op het KPN punt dmv. de handleiding: https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Bij Ziggo had ik al de /56 IPV6 ingericht, en nu viel mij toevallig op dat ik geen IPV6 meer heb, zowel niet op mijn lokale netwerk, als op de USG zelf.

Mijn config.gateway.json op de controller is nog hetzelfde als die van de handleiding, dus zou ipv6 al helemaal goed ingericht moeten zijn.

Op de USG kan ik ipv6.google.com niet pingen, de eth1 interface heeft geen ipv6:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
admin@UnifiUSG:~$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         -                                 u/u  WAN
eth0.4       10.233.234.171/22                 u/u  IPTV
eth0.6       -                                 u/u
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
eth1.30      192.168.3.1/25                    u/u
eth1.40      192.168.4.1/24                    u/u
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128
pppoe2       mijn.extrne.ipv4.adres                    u/u

Ik heb de USG geupdate naar de laatste firmware (4.4.57) en nog een keer herstart, daarna werkt het kpn.sh script gewoon nog goed. Maar geen ipv6.

Het verkeer wat op pppoe2 langs komt is ook alleen maar link local:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
admin@UnifiUSG:~$ show interfaces pppoe pppoe2 log | match "IPV6|LL"
sent [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::b898:4215:c1d2:c549>]
rcvd [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::627e:cdff:fe95:8fab>]
sent [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::627e:cdff:fe95:8fab>]
rcvd [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::b898:4215:c1d2:c549>]
local  LL address fe80::b898:4215:c1d2:c549
remote LL address fe80::627e:cdff:fe95:8fab
sent [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::387d:b044:acd4:e94c>]
rcvd [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::387d:b044:acd4:e94c>]
local  LL address fe80::387d:b044:acd4:e94c
sent [IPV6CP ConfReq id=0x1 <addr fe80::d04b:2975:215f:8929>]
rcvd [IPV6CP ConfAck id=0x1 <addr fe80::d04b:2975:215f:8929>]
local  LL address fe80::d04b:2975:215f:8929
IPV6CP: Up event in state 2!
sent [IPV6CP ConfReq id=0x2 <addr fe80::69c2:a841:47a8:d689>]
rcvd [IPV6CP ConfAck id=0x2 <addr fe80::69c2:a841:47a8:d689>]
local  LL address fe80::69c2:a841:47a8:d689

Heeft iemand een idee wat ik nog kan controleren waarom ik geen ipv6 toegewezen krijg?

Na wat googlen wellicht een aanknopingspunt gevonden:
code:
1
2
3
admin@UnifiUSG:~$ show dhcpv6-pd log
Nov/02/2023 13:03:02: dhcp6_ctl_init: bind(control sock): Address already in use
Nov/02/2023 13:03:02: client6_init: failed to initialize control channel

Ok, probleem gevonden, de log hierboven was het aanknopingspunt.
Vanuit het ziggo tijdperk stond dhcpv6-pd op eth0, ipv op pppoe2.
Dat los je als volgt op:
code:
1
2
release dhcpv6-pd interface eth0
renew dhcpv6-pd interface pppoe2

Weet niet precies waar die configuratie ergens stond, maar het werkt gelijk.
Waarschijnlijk had een factory reset ook wel geholpen trouwens ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SiErRa op 02-11-2023 20:08 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
indy911 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:45:
[...]

Dat gaat een gevalletje regen in de drup worden ben ik bang. Apparaten die niet bereikbaar zijn of overmatige packetloss worden niet veroorzaakt door een overbelaste experiabox. Waarschijnlijker met al die verschillende apparatuur is dat apparaten elkaar in de weg zitten. Sonos is een typische boosdoener die je vaak tegenkomt.

Maar de apparatuur die je voorstelt is zwaar verouderd. De USG 3P is dik end-of-life en vereist behoorlijk wat vaardigheden om aan de gang te krijgen, zeker op het gebied van IPTV. De Flex Mini ondersteunt geen IGMP wat weer tot ander eigenaardig gedrag gaat leiden icm switches die dat wel ondersteunen.

Kortom: ik zou gewoon eens proberen uit te zoeken waar het nu misgaat, ipv blind andere apparatuur kopen en áls je dan voor iets anders gaat toch de keuze maken voor een apparaat wat in ieder geval nog gewoon ondersteund wordt en waarvan je zeker weet dat je de komende jaren weer vooruit kan.
Dat is waardevolle info.. Ik ga maar eens wat advies inwinnen, de USG-3P was puur omdat ik geen Dream Machine nodig heb qua overlap. De Flex is wel een dingetje idd, want ik was voornemens om die via PoE te voeden bij de TV en dan daar TV / KPN / Sonos bedraad aan te sluiten. Maar als IGMP mist, krijg ik specifiek op die plek juist de problemen met TV.

Ik ga eens terug naar de tekentafel.. thanks.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
NeoFoX schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:36:
[...]

Dat is waardevolle info.. Ik ga maar eens wat advies inwinnen, de USG-3P was puur omdat ik geen Dream Machine nodig heb qua overlap. De Flex is wel een dingetje idd, want ik was voornemens om die via PoE te voeden bij de TV en dan daar TV / KPN / Sonos bedraad aan te sluiten. Maar als IGMP mist, krijg ik specifiek op die plek juist de problemen met TV.

Je kunt ook eens kijken naar een EdgeRouter oplossing. Stuk goedkoper dan een dreamrouter en werkt vlekkeloos

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Heeft iemand eigenlijk ipv6 werkend op de UDM Pro icm KPN glas? Kom via google weinig recente info tegen en veel info komt niet tot resultaat.

(Zie nu dat ik helemaal geen ipv6 network enabled had in de UDM Pro 8)7 ... vanavond ff verder testen :D )

[ Voor 28% gewijzigd door ChiLLeR op 06-11-2023 09:24 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
Pimmetje651 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:34:
[...]

Je kunt ook eens kijken naar een EdgeRouter oplossing. Stuk goedkoper dan een dreamrouter en werkt vlekkeloos
Ja, dat is een goed alternatief. Maar die kan ik weer niet opnemen in het Ubiquiti eco-systeem bij mijn AP's (heeft aparte GUI). Iemand hier de EdgeRouter reeds draaiende ipv een USG of Dream Router?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ChiLLeR schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:20:
Heeft iemand eigenlijk ipv6 werkend op de UDM Pro icm KPN glas? Kom via google weinig recente info tegen en veel info komt niet tot resultaat.

(Zie nu dat ik helemaal geen ipv6 network enabled had in de UDM Pro 8)7 ... vanavond ff verder testen :D )
Ja werkt gewoon.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
ChiLLeR schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:20:

Werkt hier ook zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
NeoFoX schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:31:
[...]

Ja, dat is een goed alternatief. Maar die kan ik weer niet opnemen in het Ubiquiti eco-systeem bij mijn AP's (heeft aparte GUI). Iemand hier de EdgeRouter reeds draaiende ipv een USG of Dream Router?
Ik draai een EdgeRouter 4 op 1Gb glasvezel van KPN probleemloos (incl TV)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik heb mijn KPN TV abonnement opgezegd wegens niet kijken, dus ik wil de aanpassingen die ik op mijn netwerk heb gemaakt voor de losse VLAN (uit de hier bekende tutorial) ongedaan maken. De VLAN zelf heb ik al weggegooid vanuit de controller UI, maar dat is niet alles natuurlijk.

Is het nu enkel een kwestie van de Config.gateway.json verwijderen vanaf de controller? En kan KPN.sh ook weg van de USG? Of heb ik die wel nog nodig? Ik wil uiteraard wel IPv6 blijven houden. Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou anno 2023 wel en niet vanuit de controller UI kan.

Edit: ik kwam dit tegen. Is dit alles wat er tegenwoordig nodig is? Dat klinkt voor mijn specifieke usecase (geen IPTV) wel als een solide oplossing.

[ Voor 38% gewijzigd door posttoast op 09-11-2023 21:32 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
posttoast schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:22:
Ik heb mijn KPN TV abonnement opgezegd wegens niet kijken, dus ik wil de aanpassingen die ik op mijn netwerk heb gemaakt voor de losse VLAN (uit de hier bekende tutorial) ongedaan maken. De VLAN zelf heb ik al weggegooid vanuit de controller UI, maar dat is niet alles natuurlijk.

Is het nu enkel een kwestie van de Config.gateway.json verwijderen vanaf de controller? En kan KPN.sh ook weg van de USG? Of heb ik die wel nog nodig? Ik wil uiteraard wel IPv6 blijven houden. Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou anno 2023 wel en niet vanuit de controller UI kan.

Edit: ik kwam dit tegen. Is dit alles wat er tegenwoordig nodig is? Dat klinkt voor mijn specifieke usecase (geen IPTV) wel als een solide oplossing.
Json weggooien, alles via de gui instellen en dan factory reset van de USG en opnieuw adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Coolhva schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:07:
[...]

Json weggooien, alles via de gui instellen en dan factory reset van de USG en opnieuw adopteren.
Je benoemt de JSON, maar heb ik kpn.sh nog wél nodig?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
posttoast schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:06:
[...]

Je benoemt de JSON, maar heb ik kpn.sh nog wél nodig?
Bij een factory reset wordt de kpn.sh en alles wat er nog meer op gezet wordt door de kpn.sh verwijderd.

Dus nee, je hebt niets (van mij) meer nodig en kan alles in de gui instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank @Coolhva :)

Dan vraag ik me alleen nog af wat "alles via de GUI" in de praktijk inhoudt. Ik heb namelijk een lijstje gevonden met welke instellingen ik aan moet houden:
  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE)
Maar ik kan van de dikgedrukte zaken niet vinden waar ik dat in zou moeten stellen. Dit is een screenshot van mijn instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgoMN1ktANya4O3vXk8LRYpb6Cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QbinEAGzrqhTu1mvUZgnhdLs.png?f=fotoalbum_large

Klopt wat ik hier heb staan? En waar pas ik de rest aan (zoals die MTU size)?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
posttoast schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:24:
Dank @Coolhva :)

Dan vraag ik me alleen nog af wat "alles via de GUI" in de praktijk inhoudt. Ik heb namelijk een lijstje gevonden met welke instellingen ik aan moet houden:
  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE)
Maar ik kan van de dikgedrukte zaken niet vinden waar ik dat in zou moeten stellen. Dit is een screenshot van mijn instellingen:

[Afbeelding]

Klopt wat ik hier heb staan? En waar pas ik de rest aan (zoals die MTU size)?
De MTU kan je niet instellen, maar met bovenstaande instellingen moet het gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
OK, hartelijk dank! Dan ga ik dat maar eens proberen :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

Tijntje

Hello?!

Zou deze dezelfde codebase draaien als de UXG Pro en ook met KPN IP TV werken
nieuws: Ubiquiti introduceert UXG Lite-router met 1Gbit/s-throughput voor 144...
Begrijp dat het nog wat vroeg is dus nog een hoop onbekend :)

Mijn USG mag wel eens vervangen worden :).

[ Voor 29% gewijzigd door Tijntje op 15-11-2023 18:51 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 20:34
Tijntje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:39:
Zou deze dezelfde codebase draaien als de UXG Pro en ook met KPN IP TV werken
nieuws: Ubiquiti introduceert UXG Lite-router met 1Gbit/s-throughput voor 144...
Begrijp dat het nog wat vroeg is dus nog een hoop onbekend :)

Mijn USG mag wel eens vervangen worden :).
Ik kan niet wachten om de USG te vervangen door de UXG lite als het ook werkt met KPN. USG is wel bijna ten einde, én geen DPI op 1gbit.

• tijgetje57
Ik heb nu sinds een paar maanden de nieuwe KPN box met android, het werkt super goed zo zonder al die VLAN poespas. Ik heb hier wel een UDM Pro.

Het enige waar ik tegenaan liep was zap snelheid/schakelen zenders. Dit heb ik opgelost in de instellingen van het kastjes van Multicast naar Unicast.

Af en toe moet ik het kastje wel een powercycle geven, soms geeft hij namelijk geen geluid. Maar dat is het enige kleine issue wat ik ervaar. Voor de rest is het een super fijn systeem.

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 22:19
XeriuM schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:23:
[...]

Ik kan niet wachten om de USG te vervangen door de UXG lite als het ook werkt met KPN. USG is wel bijna ten einde, én geen DPI op 1gbit.
DPI gaat prima op 1gb met de USG maar geen IPS/IDS :)

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

tijgetje57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:47:
Ik heb nu sinds een paar maanden de nieuwe KPN box met android, het werkt super goed zo zonder al die VLAN poespas. Ik heb hier wel een UDM Pro.

Het enige waar ik tegenaan liep was zap snelheid/schakelen zenders. Dit heb ik opgelost in de instellingen van het kastjes van Multicast naar Unicast.

Af en toe moet ik het kastje wel een powercycle geven, soms geeft hij namelijk geen geluid. Maar dat is het enige kleine issue wat ik ervaar. Voor de rest is het een super fijn systeem.
Waar kan je die Multicast / unicast setting aanpassen?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
Mimiix schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:04:
[...]

Waar kan je die Multicast / unicast setting aanpassen?
In de instellingen advanced in het Android kastje van de KPN.

• Wibod
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-01-2024
NeoFoX schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:36:
[...]

Voor wat het waard is, heb ik de mini flex op twee plaatsen in huis in gebruik icm KPN IPTV. Het apparaat onderstent geen IGMP snooping, waardoor alle poorten worden ' geflood' . Het werkt dus wel! Mogelijk niet super elegant. Het hangt ervan af wat je allemaal tegelijk gebruikt op deze switch waarschijnlijk. Je kunt IPTV op een aparte VLAN zetten, dan wordt alleen de poort op je flex mini voor je IPTV kastje gebruikt, wat de andere poorten beschermd tegen overvloed. Tot zover mijn (zeer ) beperkte kennis. Maar het werkt dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
@Coolhva is de UXG Lite ook te gebruiken met jou toepassingen voor KPN IPTV (TV+ Box) of is dat nog te vroeg om dat te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Heb de UXG Lite besteld @Coolhva wil met alle liefde proefkonijn zijn om te kijken of dit werkend te krijgen is op de nieuwe gateway.

[ Voor 5% gewijzigd door TWFpa2Vs op 21-11-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:22:
Heb de nieuwe gateway besteld @Coolhva wil met alle liefde proefkonijn zijn om te kijken of dit werkend te krijgen is op de nieuwe gateway.
Bedoel je de UXG Lite? zo ja kijk ik zeker mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
mgiebels schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:27:
[...]

Bedoel je de UXG Lite? zo ja kijk ik zeker mee
Ja dat is de enige nieuw aangekondigde toch (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:28:
[...]

Ja dat is de enige nieuw aangekondigde toch (A)
Naja ik heb eigenlijk niet verder gekeken wat er nieuw was bij Unifi ;) vandaar
Pagina: 1 ... 45 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.