ik vind persoonlijk de kwaliteit en stabiliteit van de UDM nog steeds waardeloos. Zowel de dream machine als de pro variant.
Welke snelheid mis je nu, ik haal 980mbps met een usg?
Ik zei niet dat ik snelheid mis, ik zei dat hij sneller isTWFpa2Vs schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:45:
ik vind persoonlijk de kwaliteit en stabiliteit van de UDM nog steeds waardeloos. Zowel de dream machine als de pro variant.
Ok, dat klinkt idd niet wenselijk. Nou zie ik toch ook wel veel positieve ervaringen voorbij komen. Gebruik jij dan wellicht bepaalde functies die andere niet gebruiken? En is het apparaat voor wat simpeler thuisgebruik wellicht wel prima bruikbaar?TWFpa2Vs schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:40:
hebben hier zelfs een UDM pro weer vervangen voor een USG Pro en sindsdien geen issues meer.
Misschien moet ik de gok dan toch maar wagenTWFpa2Vs schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:09:
hij leek hier veel gebruikers en sessies gewoon niet leuk te vinden. Thuisgebruik zou prima gaan gok ik.
Verfrissend, zo'n aanpak zonder shell scripts, maar ik krijg het nog niet werkend...JeRa schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:42:
@Huub- ik heb mijn KPN internet (IPv4 + IPv6) en IPTV configuratie in een blogpost gezet:
https://jelleraaijmakers....nd-iptv-with-edgerouter-x
Heb je hier wat aan?
Phoolie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:04:
Zijn er hier mensen die IPTV van KPN gebruiken en van de USG naar de UDM Pro zijn gegaan? Ik overweeg mijn USG te vervangen voor de UDM Pro. Nou is het natuurlijk best wel wat geld. Zijn er los van de snelheid nog andere goede redenen om over te stappen?
Ik heb een UDMP draaien hier met goede resultaten. Let wel op dat zodra je hem verbind hij gaat updaten.Phoolie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:04:
Zijn er hier mensen die IPTV van KPN gebruiken en van de USG naar de UDM Pro zijn gegaan? Ik overweeg mijn USG te vervangen voor de UDM Pro. Nou is het natuurlijk best wel wat geld. Zijn er los van de snelheid nog andere goede redenen om over te stappen?
Veel gebruikers en sessies dan zou ik een Fortigate gebruiken. Werkt echt perfect, vereist wel wat configuratiewerk, maar dan heb je ook wat.TWFpa2Vs schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:09:
hij leek hier veel gebruikers en sessies gewoon niet leuk te vinden. Thuisgebruik zou prima gaan gok ik.
20 it'ers vond de UDMP hier toch echt al teveel van het goede, maar ook een masscan op een subnet trok hem omvertijgetje57 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:54:
[...]
Veel gebruikers en sessies dan zou ik een Fortigate gebruiken. Werkt echt perfect, vereist wel wat configuratiewerk, maar dan heb je ook wat.
UDMP kan wel SMB... Bij veel grote bedrijven nog niet gezien. Afgezien van de wifi, want daarmee is Unifi wel beter dan andere partijen.
Het beste is dus update uitzetten en dat steeds handmatig doen, gevolgd door het script van @fabianishere ?tijgetje57 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:49:
[...]
[...]
Ik heb een UDMP draaien hier met goede resultaten. Let wel op dat zodra je hem verbind hij gaat updaten.
Dat updaten kun je uitzetten in het menu. Na iedere update script draaien, met spatie de juiste opties selecteren indien dat scherm verschijnt. Daarna werkt het wel goed.
Doorvoersnelheid is bizar hoog.
Heeft de USG toevallig dpi aan staan? Dat verlaagt de snelheid enorm namelijkkazagoui schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:55:
Goedemiddag,
Naar aanleiding van https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth van coolhva en mijn recent bestelde kpn verbinding, ben ik die configuratie gaan volgen. Wat opvalt is dat de AC-PRO die ik aangesloten heb, maar ongeveer 250-300 Mbps halen, waarbij de kpn modem zelf zeker 2x zo veel snelheid gaf op mijn gigabit verbinding, voordat ik mijn ubiquity spullen ging aansluiten.
Mijn config: NTU - USG - US-8-60 - AC-PRO
Ook de isp test in de controller geeft maar ongeveer 250 mbps aan. Heb ik ergens iets gemist? Ik zie namelijk in dit forum wel snelheden van 900 langs komen...
Alvast bedankt voor de hulp!
Groet,
Kazagoui
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
[Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 20-06-2022 17:33]
Jij hebt hem ;-)Phoolie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Het beste is dus update uitzetten en dat steeds handmatig doen, gevolgd door het script van @fabianishere ?
Het ging hier toch over KPN IPTV i.c.m. UNIFI?kazagoui schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:01:
Machine om netwerk mee te testen: Macbook Pro 16 2021, Apple M1 Pro, 16GB ram.
Air Stats
2.4 GHz
Channel
11 HT20
Transmit Power
17 dBm / 20 dBm (EIRP)
Tx Pkts/Bytes
28.288 / 34.8 MB
Rx Pkts/Bytes
8.278 / 1.26 MB
Tx Retry/Dropped
46.0% / 0.0%
Rx Retry/Dropped
0.0% / 0.0%
Ch. Util. (Busy/Rx/Tx)
30% / 29% / 0%
Clients
0
Guests
0
5 GHz
Channel
3836,+1 VHT40
Transmit Power
20 dBm / 23 dBm (EIRP)
Tx Pkts/Bytes
8.217.753 / 8.47 GB
Rx Pkts/Bytes
5.805.552 / 3.58 GB
Tx Retry/Dropped
4.9% / 0.0%
Rx Retry/Dropped
0.0% / 0.2%
Ch. Util. (Busy/Rx/Tx)
6% / 3% / 2%
Clients
9
Guests
0
Zie je hem verbonden over 5 ghz of 2.4? Staat WiFi AI aan of uit? en welke wifi security settings heb je aanstaan?kazagoui schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:01:
Machine om netwerk mee te testen: Macbook Pro 16 2021, Apple M1 Pro, 16GB ram.
Air Stats
2.4 GHz
Channel
11 HT20
Transmit Power
17 dBm / 20 dBm (EIRP)
Tx Pkts/Bytes
28.288 / 34.8 MB
Rx Pkts/Bytes
8.278 / 1.26 MB
Tx Retry/Dropped
46.0% / 0.0%
Rx Retry/Dropped
0.0% / 0.0%
Ch. Util. (Busy/Rx/Tx)
30% / 29% / 0%
Clients
0
Guests
0
5 GHz
Channel
3836,+1 VHT40
Transmit Power
20 dBm / 23 dBm (EIRP)
Tx Pkts/Bytes
8.217.753 / 8.47 GB
Rx Pkts/Bytes
5.805.552 / 3.58 GB
Tx Retry/Dropped
4.9% / 0.0%
Rx Retry/Dropped
0.0% / 0.2%
Ch. Util. (Busy/Rx/Tx)
6% / 3% / 2%
Clients
9
Guests
0
Aah oké, dat bedoelde ik inderdaad.kazagoui schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:54:
Hi Mimiix,
Traffic Analysis staat uit, volgens mij is dat wat je bedoelt met DPI (oude interface heette dat DPI, nu heet het Traffic Analysis geloof ik)?
Is het niet dat 200mbit ongeveer de Max is voor wifi5? Of heb je wifi6 AC pro’s?kazagoui schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:46:
Dat scheelt al een hoop. Dan krijg ik op mijn switch wel de snelheid die ik verwacht (800-900).
Maar wat mag ik dan aan snelheid verwachten van mijn AC-Pro?
Daar kom ik nog steeds maar op 200 mbps uit. Hij is bedraad aangesloten op mijn switch, zit in dezelfde ruimte als de AC_Pro (woonkamer, dus geen loods of zo ;-))
[Voor 6% gewijzigd door nklaver234 op 20-06-2022 23:05]
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, dat zou zomaar eens kunnen.nklaver234 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:04:
[...]
Is het niet dat 200mbit ongeveer de Max is voor wifi5? Of heb je wifi6 AC pro’s?
Mijn AC pro’s doen ook maar 150-200mbit. Bekabeld haal ik 900mbit.
Jou gaan we bekogelen met USG adaptersMimiix schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:22:
Heeft de USG toevallig dpi aan staan? Dat verlaagt de snelheid enorm namelijk.
Als je in het juiste topic : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4kazagoui schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:55:
Wat opvalt is dat de AC-PRO die ik aangesloten heb, maar ongeveer 250-300 Mbps halen, waarbij de kpn modem zelf zeker 2x zo veel snelheid gaf op mijn gigabit verbinding, voordat ik mijn ubiquity spullen ging aansluiten.
Mijn config: NTU - USG - US-8-60 - AC-PRO
Ook de isp test in de controller geeft maar ongeveer 250 mbps aan. Heb ik ergens iets gemist? Ik zie namelijk in dit forum wel snelheden van 900 langs komen...
ONZIN !!!nklaver234 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:04:
Is het niet dat 200mbit ongeveer de Max is voor wifi5? Of heb je wifi6 AC pro’s?
Dan wordt het tijd om die eens goed in te stellen!Mijn AC pro’s doen ook maar 150-200mbit. Bekabeld haal ik 900mbit.
|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Met of zonder snoer er aan?nero355 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:02:
[...]
Jou gaan we bekogelen met USG adapters
Voor uitleg zie : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"![]()
[...]
Als je in het juiste topic : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Fatsoenlijk onderzoek had gedaan dan zou je weten dat :
- Een USG een CPU heeft die de Speedtest niet volledig kan benutten!
- WiFi zoiets als VHT waardes kent en die van jou op de Default Value van VHT40 staat i.p.v. VHT80 die je richting de 600 Mbps brengt op voorwaarde dat je een apparaat met 2x2 antennes hebt!
[...]
ONZIN !!!
[...]
Dan wordt het tijd om die eens goed in te stellen!
Dat mag ieder voor zich bepalen!Mimiix schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:18:
Met of zonder snoer er aan?
|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als het goed is wordt dit opgepikt tijdens DHCP door de rfc3442-classless-static-routes optie:Bigs schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:12:
[...]
Klopt het dat de beschreven config zonder zo'n statische route zou moeten werken? Want dan heb ik ergens gewoon nog een foutje zitten.
1
| client-option "request subnet-mask, routers, broadcast-address, rfc3442-classless-static-routes;" |
ifconfig eth0 down
Vreemd, ik zie in /var/run inderdaad dat KPN wel de route aanlevert via de optie, maar mijn router doet er niets mee.JeRa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Als het goed is wordt dit opgepikt tijdens DHCP door de rfc3442-classless-static-routes optie:
code:
1 client-option "request subnet-mask, routers, broadcast-address, rfc3442-classless-static-routes;"
Je mist een stukje config onder "show protocols igmp-proxy". Hij meld dat je geen upstream kant hebt.Falkreath schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:14:
Iemand ervaring met de onderstaande foutmelding bij het opstarten van de IGMP-Proxy?
Jul 1 15:48:03 ubnt ubnt-service-igmpproxy: starting the IGMP proxy service (see messages from igmpproxy).
Jul 1 15:48:03 ubnt igmpproxy[16132]: There must be at least 2 Vif's where one is upstream.
Mijn KPN IPTV werkt hierdoor niet meer helaas..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| protocols { igmp-proxy { disable-quickleave interface eth0.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 2 } interface eth1 { role downstream threshold 2 } } } |
What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!
Dank voor de reactie maar dat lijkt bij mij in orde, onderstaand mijn config.Morax schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:29:
[...]
Je mist een stukje config onder "show protocols igmp-proxy". Hij meld dat je geen upstream kant hebt.
Aan mijn kant zie de config er zo uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 protocols { igmp-proxy { disable-quickleave interface eth0.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 2 } interface eth1 { role downstream threshold 2 } } }
Vergelijk die configs nog maar een keer . Er mist hier en daar wat, voor eth1 moet nog ‘interface’ staan is het eerste wat mij opvalt….. dat verklaart waarom je igmp proxy in elk geval niet wil starten, die heeft 2 interfaces nodig omdat het een proxy is.Falkreath schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:06:
[...]
Dank voor de reactie maar dat lijkt bij mij in orde, onderstaand mijn config.
},
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth0.4": {
"alt-subnet": [
"0.0.0.0/0"
],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"eth1": {
"role": "disabled",
},
"eth1.661": {
"alt-subnet": [
"0.0.0.0/0"
],
"role": "downstream",
Dank voor de reactie. Ik had de config van Coolhva overgenomen dus was in de veronderstelling dat dit wel goed zat. Ik heb nu de config aangepast en ga de TV nogmaals proberenBMW_Gizzmo schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:31:
[...]
Vergelijk die configs nog maar een keer . Er mist hier en daar wat, voor eth1 moet nog ‘interface’ staan is het eerste wat mij opvalt….. dat verklaart waarom je igmp proxy in elk geval niet wil starten, die heeft 2 interfaces nodig omdat het een proxy is.
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
Had je ook geprobeerd om eerst alleen de experiabox aan te sluiten, alle bestaande (UniFi) switches er tussenuit laten?EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:55:
Mannen,
Alle hulp is welkom. Mijn USG is zojuist overleden. Helaas maar even terug moeten vallen op de KPN ExperiaBox (zwarte Sagemcom ding). Helaas krijg ik m'n bekabelde netwerk niet meer op gang via m'n Unifi switches. Ik heb het meest simpele netwerk gemaakt, Switches gereboot en alles heeft via DHCP een IP gekregen op het 192.168.2.x netwerk, en toch kan ik de ExperiaBox niet eens pingen (ook niet direct vanaf m'n Switches). Gekke is: als ik ze reboot lukt het een paar enkele pinnetjes wel. STP gaat ook helemaal over de zeik. Ik ben echter een beetje huiverig om STP uit te zetten in dit geval... adviezen?
Ben ik nu mee bezig inderdaad, en dan stuk voor stuk m'n switches en daarna AP's bij te schakelen. Tot nu toe gaat het goed, dus ik denk dat vanwege de diverse VLAN's die ik had (die nu dus niet meer beschikbaar zijn) STP een beetje onderuit ging.Huub- schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:51:
[...]
Had je ook geprobeerd om eerst allen de experiabox aan te sluiten, alle bestaande (UniFi) switches er tussenuit laten?
Dat is de methode!EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:52:
[...]
Ben ik nu mee bezig inderdaad, en dan stuk voor stuk m'n switches en daarna AP's bij te schakelen. Tot nu toe gaat het goed, dus ik denk dat vanwege de diverse VLAN's die ik had (die nu dus niet meer beschikbaar zijn) STP een beetje onderuit ging.
Op marktplaats staan er nog voldoende of de UDM of Dream router…EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:50:
Inmiddels ben ik weer online. Het waren vooral m'n AP's (met diverse VLAN's) die voor de STP problematiek zorgde. Het leek erop dat het vooral de downlink poort van de ExperiaBox was die in STP Disabled ging, maar dat is niet nauwelijks te controleren, want zelfs als die poort gewoon 1Gbit draait, brandt het oranje ledje (alsmede het groene ledje).
Alle AP's en Switches een factory reset gegeven en opnieuw geadopt (alle VLAN's die niet gebruikt kunnen worden er uiteraard nu uitgehaald) en alles draait nu weer stabiel, maar helaas wel op de ExperiaBox. Maar eens gaan kijken wat een verstandige keuze is, want de USG lijkt nauwelijks (meer) leverbaar, en een UDM Pro is toch wel een aardige smak geld zo ineens.
[Voor 9% gewijzigd door Huub- op 12-07-2022 12:28]
Mocht je nog een USG zoeken, ik heb hier nog een nieuwe in doos liggen. Wou wachten op onze verbouwing om daarna mijn netwerk volledig in orde te maken. Helaas is die verbouwing wat uitgesteld. Daarnaast heb ik recent een UDM Pro gekocht. Daarom ga ik dus ook niks meer doen met de USG. Ik ben van plan om hem na mijn vakantie op Marktplaats en/of V&A te zetten. Maar mocht je interesse hebben mag je mij wel even contacten.EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:50:
Inmiddels ben ik weer online. Het waren vooral m'n AP's (met diverse VLAN's) die voor de STP problematiek zorgde. Het leek erop dat het vooral de downlink poort van de ExperiaBox was die in STP Disabled ging, maar dat is niet nauwelijks te controleren, want zelfs als die poort gewoon 1Gbit draait, brandt het oranje ledje (alsmede het groene ledje).
Alle AP's en Switches een factory reset gegeven en opnieuw geadopt (alle VLAN's die niet gebruikt kunnen worden er uiteraard nu uitgehaald) en alles draait nu weer stabiel, maar helaas wel op de ExperiaBox. Maar eens gaan kijken wat een verstandige keuze is, want de USG lijkt nauwelijks (meer) leverbaar, en een UDM Pro is toch wel een aardige smak geld zo ineens.
Hartstikke bedankt voor het aanbod. Gelukkig was er vanochtend al een andere behulpzame Tweaker met hetzelfde aanbod dus er gaat op korte termijn een (werkende) USG deze kant op komen.Phoolie schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Mocht je nog een USG zoeken, ik heb hier nog een nieuwe in doos liggen. Wou wachten op onze verbouwing om daarna mijn netwerk volledig in orde te maken. Helaas is die verbouwing wat uitgesteld. Daarnaast heb ik recent een UDM Pro gekocht. Daarom ga ik dus ook niks meer doen met de USG. Ik ben van plan om hem na mijn vakantie op Marktplaats en/of V&A te zetten. Maar mocht je interesse hebben mag je mij wel even contacten.
Mocht deze reactie tegen de regels zijn, haal dan maar weg
Impossibru!EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:55:
Alle hulp is welkom. Mijn USG is zojuist overleden.
Wat een prijzen...Huub- schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:54:
Op marktplaats staan er nog voldoende of de UDM of Dream router…
Natuurlijk ook hier op Tweakers, pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)![]()
- Adapter getest met die van een werkende USG: mijn USG bleef hangen na DRAM check.nero355 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:41:
[...]
Impossibru!
Een USG gaat vaak maar op twee manieren "kapot" wat mij betreft :
- Brakke adapter.
- Brakke USB Stick die erin zit i.p.v. eMMC/UFS geheugen met het OS erop.
En dat kan je allemaal makkelijk zelf fixen!![]()
Ik denk dat je dan echt pech hebt gehad, want dat het DRAM stuk is heb ik nog nooit voorbij zien komen hier op GoTEricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:43:
- Adapter getest met die van een werkende USG: mijn USG bleef hangen na DRAM check.
- 3 USB Sticks getest: mijn USG bleef hangen na DRAM check.
Ik weet niet wat ik anders nog kan doen/testen.
Zover als ik Community User artikelen mag geloven en volgen wel (want ik was enigzins verbaasd dat er geen artikel van Ubiquiti zelf was).nero355 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:46:
[...]
Maar effe voor de zekerheid : De USB Stick was ook goed voorbereid en zo ??
Heeft de USG pro ditzelfde probleem eigenlijk?nero355 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:46:
[...]
Ik denk dat je dan echt pech hebt gehad, want dat het DRAM stuk is heb ik nog nooit voorbij zien komen hier op GoT
Maar effe voor de zekerheid : De USB Stick was ook goed voorbereid en zo ??
22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp
Die eene kerel die de Stock Firmwares heeft gepost door zelf met DD onder Linux een 1:1 kopie van zijn USG 3P USB Stick te maken zou in principe goed genoeg moeten zijn!EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:49:
Zover als ik Community User artikelen mag geloven en volgen wel (want ik was enigzins verbaasd dat er geen artikel van Ubiquiti zelf was).
Dit artikel heb ik gevolgd:
https://community.ui.com/...96-43a7-880b-921b327c076b
Met 2 verschillende images.
Kans is aanwezig dat het hierin niet helemaal goed is gegaan. Mocht je de procedure iets beter uit weten te leggen of een tip hebben dan hoor ik het graag. In het meest gunstige geval heb ik dan een spare USG op de plank liggen
Weet ik niet meer...Tortelli schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:56:
Heeft de USG pro ditzelfde probleem eigenlijk?
Elke Router wordt heet dus zolang die niet crashed door de hitte zou ik me daar niet druk om maken!Loop wel eens met het idee die te kopen (via V&A), vooral omdat de USG best heet kan worden.
Heb of had je XS4ALL? Dan moet je namelijk een andere config gebruiken. Anders kan je in het PPP log kijken wat er gebeurd m.b.t. IPv6.EricNL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:28:
Ik heb zojuist mijn KPN ExperiaBox weer vervangen voor een USG (vorige USG was onlangs overleden). Alles werkt weer prima i.c.m. de scripts van @Coolhva . STB's ook netjes op een gescheiden VLAN. Enige wat nog niet werkt is IPv6. Iemand enig idee of KPN de lease daarvan nog even vasthoudt o.i.d.? Want dan geef ik de USG morgen gewoon nog even een reboot in de hoop dat het goed komt.
Ik heb al tijden KPN. Met m'n vorige USG (een week geleden) werkte IPv6 ook prima. Maar rond etenstijd de nieuwe USG erin gezet en alles werkt behalve IPv6. Ik zal straks het PPP log eens bekijken (als ik die kan vinden).Coolhva schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Heb of had je XS4ALL? Dan moet je namelijk een andere config gebruiken. Anders kan je in het PPP log kijken wat er gebeurd m.b.t. IPv6.
https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftthEricNL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:20:
[...]
Ik heb al tijden KPN. Met m'n vorige USG (een week geleden) werkte IPv6 ook prima. Maar rond etenstijd de nieuwe USG erin gezet en alles werkt behalve IPv6. Ik zal straks het PPP log eens bekijken (als ik die kan vinden).
1
| show interfaces pppoe pppoe2 log | match "IPV6|LL" |
Ik gok/vermoed dat KPN toch nog heel even de IPv6 lease vasthield die nog op de ExperiaBox stond (3 uur geleden) want inmiddels heb ik ook een publiek IPv6 gekregen (zonder iets te doen).Coolhva schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:34:
[...]
https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth
code:
1 show interfaces pppoe pppoe2 log | match "IPV6|LL"
Top, en je weet wat ze zeggen hè, "if it works, don't fix it"EricNL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:50:
[...]
Ik gok/vermoed dat KPN toch nog heel even de IPv6 lease vasthield die nog op de ExperiaBox stond (3 uur geleden) want inmiddels heb ik ook een publiek IPv6 gekregen (zonder iets te doen).
Dat is best wel apart gezien het feit dat de IPv6 implementatie die standaard op de UDR/UDM modellen wordt meegeleverd niet voldoende schijnt te zijn om alles goed te laten werken dus heb je iets van extra fixes draaien of nietOphidian schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:31:
Hier met een UDMP werkt IPv6 zonder problemen met KPN. Pakte na inschakelen direct IP adres op.
Post effe een keer als je tijd en zin hebt je exacte firmware versies van alles wat erop draait, want volgens mij is dat best wel uniek!
Mogelijk opgelost sinds laatste update. Kan iig bevestigen dat er geen fixes meer nodig zijn met AON KPN glasvezel.indy911 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:19:
[...]
De laatste update van de UDM Pro software wel. Het was eerst nodig om handmatig een default route voor IPv6 toe te voegen, met de laatste update van de UDM Pro (1.12.22) hoeft dat ook niet meer.
Bij Internet als IPv6 Connection kies je voor DHCPv6, met een prefix delegation size van 48. Dan heb je IPv6 op je WAN.
Bij Networks kies je als IPv6 Interface type "prefix delegation", RA aanvinken, een DHCPv6 Range kiezen (bijvoorbeeld ::2 tot ::7d1) en DNS Control op auto.
Met bovenstaande zou je bij KPN glasvezel een werkende IPv6 verbinding moeten krijgen. Eenvouding te controleren door bijvoorbeeld een ping6 naar tweakers.net. Loop wel even je Firewall regels na.
ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate
Geweldig als dat zo is, want ik lees ook dit : https://community.ui.com/...29-4191-8c46-db3a975d2e37Ophidian schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:49:
Mogelijk opgelost sinds laatste update. Kan iig bevestigen dat er geen fixes meer nodig zijn met AON KPN glasvezel.
Dat is wat lastigEen camera gericht op de openbare weg is alleen toegestaan als dit dient om uw
bezit te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan een camera gericht op uw oprit waar uw auto geparkeerd staat. Als de camera de openbare weg filmt, bent u verplicht mensen te waarschuwen dat zij gefilmd kunnen worden. Deze mededeling dient getoond te worden voordat mensen in beeld van de camera komen.
[Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-07-2022 13:52]
Prima toch.
[Voor 40% gewijzigd door pboelhouwer op 19-07-2022 16:00]
Maar jij bent helaas niet mijn buurmanpboelhouwer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:56:
[...]
Prima toch.
Als je mijn buurman zou zijn geweest had je dat zwartmaken ook nog mogen laten.
Er zijn “wettelijk gezien” inderdaad regels qua openbare weg opnemen. ( misschien ook qua bewaartermijn, maar dat weet ik niet zo uit het hoofd)
In de praktijk heeft handhaving hier prio 0 voor en zijn ze maar wat blij als je bij een onderzoek met je camera beelden kan helpen.
[Voor 96% gewijzigd door Frij5fd op 19-07-2022 21:57]
Begin eens met de topic start post, daar staat al veel informatie uitgelegd, ook als je in dit topic zoekt op "UDM-SE" moet je al een hoop antwoorden vinden.Bokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:32:
Beste tweakers.
Ik probeer mijn pas aangeschafte UDM-SE direct aan te sluiten op het KPN glasvezel.
Ik heb een patchcover erover gezet en een glasvezel kabeltje van die cover naar de wan poort van van de UDM-SE (met module uiteraard).
Tijdens de initiële installatie (via app op telefoon) krijg ik niet voor elkaar dat hij internet ziet. Ik kies voor pppoe en dan de user/pass e.d..
Maar werkt niet.
Is er iemand die mij hier wijs in kan maken?
Dat heb ik dus gedaan.TWFpa2Vs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:46:
[...]
Begin eens met de topic start post, daar staat al veel informatie uitgelegd, ook als je in dit topic zoekt op "UDM-SE" moet je al een hoop antwoorden vinden.
De regelsHTT-Thalan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:45:
Het is geluktmijn camera hangt aan de gevel (garage) en werkt. Ik heb een privacy zone ingesteld die het huis van de buren geheel onzichtbaar maakt op de beelden, en als ik unifi goed begrijp word dit al low level gefilterd (want ook de live view heeft een zwart vlak daar). Prima dus.
Mijn voornaamste twee vragen zijn nog:
Omdat ik de oprit film, met daarop mijn auto's en mijn voordeur, zie je automatisch ook een stukje van de openbare weg. Ik lees daarover hier:
Zou de connection type even op wat anders zetten en er dan gewoon doorheen drukken, dan moet je vanzelf bij de interface komen.Bokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:52:
[...]
Dat heb ik dus gedaan.
Maar probleem is, ik kom niet voorbij de initiële setup.
De UDMse is nieuw uit de doos![]()
Ik kom daarom niet in de Unifi OS gedeelte in de browser.
Ik zie alleen dit:
[Afbeelding]
Dat zou je denken. Maar je kan deze setup niet skippen, hij moet internet hebbenTWFpa2Vs schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:09:
[...]
Zou de connection type even op wat anders zetten en er dan gewoon doorheen drukken, dan moet je vanzelf bij de interface komen.
Ja klopt! Foutje van mij.amoi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:36:
is het bij kpn niet VLAN tag 6 voor internet? want dat heb ik bij mij ingesteld
Je precies. Mij werd de sfp van unifi zelf aangeraden. Dus die aangeschaft.amoi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:32:
Volgens mij moet je daar een specifieke SFP module voor hebben, ivm golflengte die over de glasvezel gaat.
Ik was het ook aan het overwegen om de NTU ertussenuit te halenm maar na meerdere verhalen ivm actief, passief, golflengtes, XGSPON GPON SC/APC. heb ik het uiteindelijk niet gedaan.
Maar ik weet wel dat anderen het aan de praat hebben gekregen, dus ik kan je er helaas verder niet bij helpen.
Gebruik gewoon het GPON/XGS-PON kastje van KPN zelf en geniet ervan zou ik zeggen!Bokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:33:
Je precies. Mij werd de sfp van unifi zelf aangeraden. Dus die aangeschaft.
Maar de kabel keuze is ook nog van belang.
Als iemand mij exact kan vertellen wat ik nodig heb, dan ga ik het nog eens proberen.
Voor nu laat ik de KPN MC zitten.
Als de rook eruit is dan is die stuk hé!Komt wel een vreemde geur uit die UDM-SE
Ik denk inderdaad dat ik wacht. Snap niet helemaal waar het aan ligt om die fibre direct op UDMse aan te sluiten, had verwacht dat je het er gewoon in kon klikken en gaan met die banaan. Kennelijk zit er wat meer achter.nero355 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Gebruik gewoon het GPON/XGS-PON kastje van KPN zelf en geniet ervan zou ik zeggen!
Wil je echt geheel zonder dat ding draaien dan zou ik zeggen wacht effe een paar jaartjes totdat er het een en ander een beetje is uitontwikkeld en duidelijker is geworden...
[...]
Als de rook eruit is dan is die stuk hé!
Ohh en blijf alsjeblieft van dumbass apps af en gebruik gewoon de UniFi Controller die op je UDM draait!
Pas je wel op want ik denk dat je CPU vloeistof eruit gelopen is of je hebt de bitjes die eruit lopen, die krijg je er nooit weer in.Bokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:14:
[...]
Die geur is waarschijnlijk de nieuwigheid. Hij hangt wel verticaal, hoop dat dat niet uitmaakt
Maar met vervoeren kan het apparaat toch ook in alle mogelijke standen vervoert worden?amoi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:27:
Het is zeker niet fiber erin en gaan met die banaan, daarom heb ik het uiteindelijk ook niet gedaan. Gewoon Fiber -> NTU -> RJ45 ethernet -> UDM SE. Het kan alleen met de juiste apperatuur en specs van materiaal.
[...]
Pas je wel op want ik denk dat je CPU vloeistof eruit gelopen is of je hebt de bitjes die eruit lopen, die krijg je er nooit weer in.
De enige die er is :Bokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:14:
Wat voor apps bedoel je precies?
Bokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:32:
Tijdens de initiële installatie (via app op telefoon)
Dat zijn geen apps : Die draaien op een telefoon of een tablet!Enige app die ik nu heb is de Unifi Network app. Later waarschijnlijk ook nog de protect app.
Denk dat het hier gaat om sarcasme bitjesBokkoman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:43:
[...]
Maar met vervoeren kan het apparaat toch ook in alle mogelijke standen vervoert worden?
En bij normale PCs zijn de mobos ook verticaal in de meeste gevallen, toch?
Welke bitjes bedoel je?
[Voor 22% gewijzigd door bento1 op 21-07-2022 14:24]
1
2
3
4
| eth1 --> switch met IGMP snooping --> TV-ontvanger --> Access point eth2 --> Access point eth3 --> Access point |
[Voor 87% gewijzigd door Luuk2015 op 11-08-2022 23:16]
Dit gaat om xDSL neem ik aan (en geen glas)?Hindelaufen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:34:
... Echter ik gebruik al jaren een USG Pro icm een USW24 en een JSON script om TV te kunnen kijken. Ik wil dat nieuwe moden (net zoals de oude Experia v9) niet gaan gebruiken.
[Voor 10% gewijzigd door timovd op 15-08-2022 13:39]
Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's
Ja project van Fabian gebruiken werkt als een rakettyfoon_2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:52:
Ik heb nog steeds de USG achter de experiabox zitten maar wil deze er toch maar eens tussenuit gaan halen.
Zit te denken om maar gelijk naar een UDM Pro te switchen aangezien de USG ook krap-an is met 1Gb glas.
Ik zie dat er nu ook een config is voor de UDM Pro voor KPN glas; werkt deze betrouwbaar? Beter als op de USG?
IMHO is een USG 3P prima i.c.m. PPPoE Glasvezel te gebruiken en dankzij de Offloading Features misschien zelfs wel betrouwbaarder dan de hele UDR/UDM reeks!tyfoon_2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:52:
Zit te denken om maar gelijk naar een UDM Pro te switchen aangezien de USG ook krap-an is met 1Gb glas.
IMHO zijn die twee gelijk aan elkaar dankzij veel inspanningen van @Coolhva en @fabianishereIk zie dat er nu ook een config is voor de UDM Pro voor KPN glas; werkt deze betrouwbaar?
Beter als op de USG?
[Voor 17% gewijzigd door tyfoon_2 op 21-08-2022 05:13]
Ik heb de ntu er tussen zitten. Mede omdat ik geen idee heb hoe ik dat zou moeten doen. Anderzijds omdat ik dan altijd als de udm kapot gaat ik de kpn router er tussen kan zetten.tyfoon_2 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:44:
Vraag aan de udm pro gebruikers: zetten jullie het glas gelijk op de SFP aansluiting cq halen jullie de NTU/FTU er tussen uit? Ik heb nog een genexis ntu en volgens mij kan deze er technisch tussen uit op basis hiervan
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details