Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Xieoxer
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 26-02 15:14
OMX2000 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:21:
Ik heb voorlopig nog genoeg aan mijn USG Pro icm Xs4all glas op 500 Mbit. Maar ik hou wel steeds in de gaten of er een opvolger voor die USG Pro uitkomt die ook compatible is met KPN/Xs4all. Ik begreep dat de UDM Pro bijvoorbeeld niet lekker werkt icm KPN/Xs4all. En de UXG Pro is nergens te bekennen in Nederland, maar heeft dezelfde basis als de UDM Pro.

Dus zijn daar nog ontwikkelingen op dat gebied dat jullie weten? M.a.w. is Ubiquiti misschien een dead end?
UXG Pro gaat het zelfde besturingsysteem gebruiken als UDM Pro. Het probleem is dat custom json configs niet meer mogelijk is sinds introductie van Unifi OS. Dit is nodig om het IPTV werkend te krijgen bij KPN netwerk. Bij Ubiquiti zijn ze druk bezig om veel opties van json in de UI terug te brengen, maar de vraag is hoe lang dat gaat duren?

[Voor 11% gewijzigd door Xieoxer op 10-02-2021 14:42]

• master_JE
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:38
EricNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:08:
Heeft iemand misschien een tip waar ik moet kijken? Ik gebruik de Coolhva JSON en set routes. USG3 en meerdere Us. Vrijdag en zaterdag zonder problemen TV kunnen kijken, tot ik vandaag de 2e decoder heb geactiveerd. Nu gemiddeld elke 10 minuten de stb-nmc-400 foutmelding. Even zappen verhelpt het weer voor een minuut of 10. USG is al een keer herstart en ook nogmaals geprovisioned voor de zekerheid, maar het blijft terug keren. IGMP snooping staat uiteraard aan. Er zit wel 1 switch in het netwerk (niet in een ketting van/naar een decoder) die geen IGMP ondersteund, maar dat was vrijdag en zaterdag ook al toen het wel prima werkte...
Hier ook sinds een aantal dagen ineens de 400 foutmelding, terwijl het hiervoor een aantal maanden perfect gedraaid heeft. Een restart van de USG of igmp-proxy lijkt niet te werken.

Heb ooit een herstart script gezien van IGMP, alleen deze kan ik niet terug vinden. Weet iemand deze toevallig en hoe je dit in de USG krijgt?

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-02 19:19
master_JE schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Hier ook sinds een aantal dagen ineens de 400 foutmelding, terwijl het hiervoor een aantal maanden perfect gedraaid heeft. Een restart van de USG of igmp-proxy lijkt niet te werken.

Heb ooit een herstart script gezien van IGMP, alleen deze kan ik niet terug vinden. Weet iemand deze toevallig en hoe je dit in de USG krijgt?
Heb je je STB's in een apart VLAN gezet? Sinds ik dat heb gedaan geen enkel probleem meer ervaren...

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• master_JE
EricNL schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Heb je je STB's in een apart VLAN gezet? Sinds ik dat heb gedaan geen enkel probleem meer ervaren...
Dan voor de tip, heb het nog even gecontroleerd. De stb staat inderdaad in een apart VLAN. Helaas ook dan bij mij nog problemen :-(

• Coolhva
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 27-02 12:42
master_JE schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Dan voor de tip, heb het nog even gecontroleerd. De stb staat inderdaad in een apart VLAN. Helaas ook dan bij mij nog problemen :-(
kan je de troubleshoot stappen doorlopen en je output plaatsen?

Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

• master_JE
Coolhva schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:07:
[...]

kan je de troubleshoot stappen doorlopen en je output plaatsen?

Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Heb de stappen doorlopen en daar staat alles zoals jij ook aangeeft zoals in de screenshots.
Wat nog gekker is is dat wanneer ik het programma voor 2 tellen pauzeer en daarna afspeel gewoon vlekkeloos afspeelt 8)7

• Coolhva
master_JE schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:50:
[...]

Heb de stappen doorlopen en daar staat alles zoals jij ook aangeeft zoals in de screenshots.
Wat nog gekker is is dat wanneer ik het programma voor 2 tellen pauzeer en daarna afspeel gewoon vlekkeloos afspeelt 8)7
dan is er iets wat je multicast in de weg zit, je gebruikt vlan's toch?

• master_JE
Coolhva schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:30:
[...]

dan is er iets wat je multicast in de weg zit, je gebruikt vlan's toch?
klopt ik gebruik hiervoor een vlans. Voor de TV heb ik Vlan100 aangemaakt. Dit is mijn situatie naar de tv ontvanger toe. Verder zit er niks anders op het vlan.

USG --> US-16 -> USW-Flex-Mini (tagged vlan LAN en 100) -> TV ontvanger (tagged vlan100 op de poort)

• YaYo86
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 27-02 15:08
master_JE schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:13:
[...]

klopt ik gebruik hiervoor een vlans. Voor de TV heb ik Vlan100 aangemaakt. Dit is mijn situatie naar de tv ontvanger toe. Verder zit er niks anders op het vlan.

USG --> US-16 -> USW-Flex-Mini (tagged vlan LAN en 100) -> TV ontvanger (tagged vlan100 op de poort)
Volgens mij ondersteund die Flex geen IGMP, kan dat je issue niet verklaren?

• KiefDelicious
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:11
Hallo, ik draai de config van @Coolhva succesvol incl IPTV in een apart VLAN, echter kom ik er achter dat mijn locale hostnames niet altijd resolven. Dit werkt wel als ik ipv6 op de client (bijv windows) uitzet. Nu heb ik niet genoeg verstand van netwerken om er achter te komen wat dit is. Ik heb meerder VLAN's (voor IoT en NoT, en recent deze plugin succesvol geïnstalleerd: https://github.com/britannic/ubnt-bcast-relay). Verder gebruik ik Pi-Hole (op IPV4 en IPV6).

Maar de hostname problemen doen zich voor binnen het standaard LAN netwerk. Zie ik iets simpels over het hoofd? Ik kan er niet de vinger opleggen, want soms werkt het wel, en soms niet. Het is niet echt werkbaar, en sloop dan liever IPV6 eruit op mijn LAN (geen idee nog hoe trouwens).

• kuwerti
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 26-02 19:28
Wow, wat een geweldig topic is dit. Ik heb een korte vraag (denk ik)
Ik heb een KPN glasvezel aansluiting (500mbs) en dus ook een Experiabox V10. Deze Experiabox wil ik gaan vervangen door een USG van Unifi (ik heb al een WIFI-netwerk van unifi met een 8port-switch en 3 AP's)
Met dit topic ga ik een heel eind komen, maar ik twijfel welke USG ik aan moet schaffen die geschikt is hiervoor.

Ik heb de keuze uit:
  1. Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
  2. Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router
  3. Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
  4. Ubiquiti UniFi Dream Machine
(vergelijk: https://tweakers.net/pric...6;1457154;480900;1457156/ )

heb verder niet veel spannends in huis. alleen een synology NAS die van buitenaf bereikbaar moet zijn. Wat is nu een goede keuze voor de USG? kunnen ze allemaal de experiabox vervangen en wat is dan voor mij de beste USG?

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56

kuwerti schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:26:
Wow, wat een geweldig topic is dit. Ik heb een korte vraag (denk ik)
Ik heb een KPN glasvezel aansluiting (500mbs) en dus ook een Experiabox V10. Deze Experiabox wil ik gaan vervangen door een USG van Unifi (ik heb al een WIFI-netwerk van unifi met een 8port-switch en 3 AP's)
Met dit topic ga ik een heel eind komen, maar ik twijfel welke USG ik aan moet schaffen die geschikt is hiervoor.

Ik heb de keuze uit:
  3. Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
  4. Ubiquiti UniFi Dream Machine
(vergelijk: https://tweakers.net/pric...6;1457154;480900;1457156/ )

heb verder niet veel spannends in huis. alleen een synology NAS die van buitenaf bereikbaar moet zijn. Wat is nu een goede keuze voor de USG? kunnen ze allemaal de experiabox vervangen en wat is dan voor mij de beste USG?
De USG Is de USG. De dream machine is geen USG.

Heb je ook iptv via glasvezel??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• kuwerti
Tylen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:30:
[...]

De USG Is de USG. De dream machine is geen USG.

Heb je ook iptv via glasvezel??
Hoi @Tylen dan vallen de dreammachine's af. weer 2 minder :-) houd ik dus de volgende opties over:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/433346;480900/

Ja ik heb alles via de glasvezel dus ook IPTV.

• Coolhva
KiefDelicious schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:00:
Hallo, ik draai de config van @Coolhva succesvol incl IPTV in een apart VLAN, echter kom ik er achter dat mijn locale hostnames niet altijd resolven. Dit werkt wel als ik ipv6 op de client (bijv windows) uitzet. Nu heb ik niet genoeg verstand van netwerken om er achter te komen wat dit is. Ik heb meerder VLAN's (voor IoT en NoT, en recent deze plugin succesvol geïnstalleerd: https://github.com/britannic/ubnt-bcast-relay). Verder gebruik ik Pi-Hole (op IPV4 en IPV6).

Maar de hostname problemen doen zich voor binnen het standaard LAN netwerk. Zie ik iets simpels over het hoofd? Ik kan er niet de vinger opleggen, want soms werkt het wel, en soms niet. Het is niet echt werkbaar, en sloop dan liever IPV6 eruit op mijn LAN (geen idee nog hoe trouwens).
Je moet de volgend regels "eruit" halen om IPv6 DNS resolving in je lokale LAN uit te schakelen:

https://github.com/coolhv...ig.gateway.json#L156-L159
https://github.com/coolhv.../config.gateway.json#L168

Je kan ook een vast IPv6 aan je PiHole geven en deze invullen in de IPv6 name servers.

• Coolhva
kuwerti schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Hoi @Tylen dan vallen de dreammachine's af. weer 2 minder :-) houd ik dus de volgende opties over:

Ik heb een USG3 met 200/200Mbit met DPI maar ZONDER de threat protection features. Als je ALLES aan wilt hebben moet je voor de Pro gaan maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan vast.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

kuwerti schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Die USG is prima. Voor wat je nu aangeeft (enkel internet gateway met daarachter een synology die van buiten bereikbaar moet zijn) heb je geen PRO nodig.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Coolhva
JackBol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Die USG is prima. Voor wat je nu aangeeft (enkel internet gateway met daarachter een synology die van buiten bereikbaar moet zijn) heb je geen PRO nodig.
Dat is iets te kort door de bocht. Als je 500mbit of 1gbit hebt en je wilt alle features aan zetten heb je echt een Pro nodig.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56

Maar kan je met een pro ook de gateway json doen en dus iptv werkend krijgen? ;) Of draait die ook op het nieuwe os?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:17
Tylen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:03:
Maar kan je met een pro ook de gateway json doen en dus iptv werkend krijgen? ;) Of draait die ook op het nieuwe os?
USG werken beiden op hetzelfde OS, dus dat kan prima. Alleen zijn de namen van de LAN/WAN aansluitingen net wat anders dus je kan niet ongewijzigd een json van een USG gebruiken bij een USG Pro.

• master_JE
YaYo86 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Volgens mij ondersteund die Flex geen IGMP, kan dat je issue niet verklaren?
Nee dat denk ik niet, want deze opstelling heeft een maand of 2 zonder enige issue gewerkt.
En van het een op het andere moment werkte het niet meer goed :-(.

• kuwerti
loeberce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:07:
[...]

USG werken beiden op hetzelfde OS, dus dat kan prima. Alleen zijn de namen van de LAN/WAN aansluitingen net wat anders dus je kan niet ongewijzigd een json van een USG gebruiken bij een
[...]
.
ok, ik neig er sterk naar om dan de PRO aan te schaffen (is maar 150 euro duurder, en weet dan zeker dat ik alle opties heb :-) ook wil ik dit ( https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn ) stappenplan gaan volgen, maar dat is dan voor de niet-pro versie to te zien? Weet iemand een site waarop een stappenplan staat voor de PRO USG (deze dus: pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router )

• loeberce
kuwerti schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:19:
[...]

ok, ik neig er sterk naar om dan de PRO aan te schaffen (is maar 150 euro duurder, en weet dan zeker dat ik alle opties heb :-) ook wil ik dit ( https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn ) stappenplan gaan volgen, maar dat is dan voor de niet-pro versie to te zien? Weet iemand een site waarop een stappenplan staat voor de PRO USG (deze dus: pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router )
In de link die je post wordt doorverwezen naar een blog (onderste link onderaan pagina) die wel json post voor de USG Pro. Dus ik zou daar ook even rondneuzen.

• KiefDelicious
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:11
Coolhva schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Je moet de volgend regels "eruit" halen om IPv6 DNS resolving in je lokale LAN uit te schakelen:

https://github.com/coolhv...ig.gateway.json#L156-L159
https://github.com/coolhv.../config.gateway.json#L168

Je kan ook een vast IPv6 aan je PiHole geven en deze invullen in de IPv6 name servers.
Thx ik had ze al gewijzigd naar het Pi-hole adres, maar eruit halen is misschien wel beter, dan pakt die gewoon altijd op IPv4, dank! Ik ga het proberen!

• Coolhva
kuwerti schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Het is een kwestie van de interfaces omzetten in de json/sh bestanden. Ongeacht of je Bas of mijn handleiding gebruikt.
Let op: deze handleiding is bedoeld voor een Ubiquity Unifi Security Gateway 3. Indien je een USG 4 Pro hebt dien je in de config.gateway.json en setroutes.sh de interfaces aan te passen op de manier waarop je je USG 4 Pro hebt aangesloten. Bij de USG 3 is eth0 WAN en eth1 LAN.

[Voor 14% gewijzigd door Coolhva op 15-02-2021 13:50]

• thestiffmeister
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:23
OK, probeem hier met een UDM Pro machine van Ubiquiti i.c.m. T-Mobile Thuis.

Ik sta voor een raadsel aangaande performance en connectivity drop-outs. Om de paar minuten klapt de WAN verbinding eruit en hebben alle clients geen internet meer. Streaming stopt en zelfs de mail geeft disconnects en websites zijn niet meer te bereiken. Daarbuiten gewoon netjes 100 Mbit up/down zonder problemen.

Punt is het werkt goed voor 5 minuten --> drop-out --> vervolgens weer OK voor 5 minuten.

Alles draait op deze setup. 1 Unifi switch + 3 AC-PRO accesspoints.

Het vervangen van de UDM Pro door een Zyxel T50 (default T-mobile) router lost het probleem op. Dan draait de switch achter deze router + alle AP's via PoE.

Nu verbaas ik me over het feit dat ik de WAN verbinding met geen mogelijkheid stabiel krijg (VLAN 300).
Ik heb de DNS settings allemaal al aangepast (gebruik nu 8.8.8.8 als DNS). Beetje ten einde raad aangezien ik bijna alle parameters uit het hoofd nu wel ken ;)

Iemand nog een idee of soortgelijke problemen? Ik verwacht dus dat een apparaat van E400 beter is dan zo'n standaard Zyxel thingie.

Verder gaaf apparaat, maar als de meest basale functie niet werkt is het natuurlijk een beetje zonde van het geld.

Ik hoop dat jullie mij een soort van in de goede richting kunnen gaan drukken?

[Voor 4% gewijzigd door thestiffmeister op 15-02-2021 17:24]

• loeberce
thestiffmeister schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:22:
OK, probeem hier met een UDM Pro machine van Ubiquiti i.c.m. T-Mobile Thuis.

Ik sta voor een raadsel aangaande performance en connectivity drop-outs. Om de paar minuten klapt de WAN verbinding eruit en hebben alle clients geen internet meer. Streaming stopt en zelfs de mail geeft disconnects en websites zijn niet meer te bereiken. Daarbuiten gewoon netjes 100 Mbit up/down zonder problemen.

Punt is het werkt goed voor 5 minuten --> drop-out --> vervolgens weer OK voor 5 minuten.

Alles draait op deze setup. 1 Unifi switch + 3 AC-PRO accesspoints.

Het vervangen van de UDM Pro door een Zyxel T50 (default T-mobile) router lost het probleem op. Dan draait de switch achter deze router + alle AP's via PoE.

Nu verbaas ik me over het feit dat ik de WAN verbinding met geen mogelijkheid stabiel krijg (VLAN 300).
Ik heb de DNS settings allemaal al aangepast (gebruik nu 8.8.8.8 als DNS). Beetje ten einde raad aangezien ik bijna alle parameters uit het hoofd nu wel ken ;)

Iemand nog een idee of soortgelijke problemen? Ik verwacht dus dat een apparaat van E400 beter is dan zo'n standaard Zyxel thingie.

Verder gaaf apparaat, maar als de meest basale functie niet werkt is het natuurlijk een beetje zonde van het geld.

Ik hoop dat jullie mij een soort van in de goede richting kunnen gaan drukken?
Heb je IPTV van T-Mobile? Zo ja, welke interface? En hoe staan je instellingen van de WAN verbinding?

• thestiffmeister
loeberce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:37:
[...]

Heb je IPTV van T-Mobile? Zo ja, welke interface? En hoe staan je instellingen van de WAN verbinding?
Nope, geen IPTV maar alleen internet via de WAN poort. Ik gebruik de RJ-45 aansluiting (met world pictogram). Geen SFP+ o.i.d.

Ik heb alleen een VLAN identifier aangegeven van VLAN ID 300. De rest staat alles op default qua WAN verbinding, maar is het verre van stabiel (bedraad alsmede wireless).

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:51
thestiffmeister schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:14:
[...]

Nope, geen IPTV maar alleen internet via de WAN poort. Ik gebruik de RJ-45 aansluiting (met world pictogram). Geen SFP+ o.i.d.

Ik heb alleen een VLAN identifier aangegeven van VLAN ID 300. De rest staat alles op default qua WAN verbinding, maar is het verre van stabiel (bedraad alsmede wireless).
Ligt me iets van bij dat een udm pro een port 9 probleem kan hebben, mms daar ff ff op zoeken

• kuwerti
Coolhva schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Het is een kwestie van de interfaces omzetten in de json/sh bestanden. Ongeacht of je Bas of mijn handleiding gebruikt.

[...]
Top dat gaat wel goedkomen. Ik heb even een klein schemaatje gemaakt van mijn thuisnetwerk.

Zo te zien heb ik op de USG 1 WAN aansluiting.

deze moet naar mijn glasvezelkastje gaan. dan heb ik nog een aantal andere poorten over:
1xLAN1
1xLAN2
2 x RJ45 SFP combination ports
1xSFP1 poort.

Wat voor mij nu onduidelijk is is op welke poort ik mijn TV-kastje (waar vanuit de HDMI naar de TV gaat) moet aansluiten.

(wat zijn trouwens 'combination ports'?)

is in mijn geval de USG4 wel nodig, of zou dit ook prima met een USG3 kunnen (glasvezelaansluiting is 500MB)

[Voor 3% gewijzigd door kuwerti op 15-02-2021 20:15]

• loeberce
kuwerti schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:07:
[...]

Top dat gaat wel goedkomen. Ik heb even een klein schemaatje gemaakt van mijn thuisnetwerk.
[Afbeelding]
Zo te zien heb ik op de USG 1 WAN aansluiting.
[Afbeelding]
deze moet naar mijn glasvezelkastje gaan. dan heb ik nog een aantal andere poorten over:
1xLAN1
1xLAN2
2 x RJ45 SFP combination ports
1xSFP1 poort.

Wat voor mij nu onduidelijk is is op welke poort ik mijn TV-kastje (waar vanuit de HDMI naar de TV gaat) moet aansluiten.

(wat zijn trouwens 'combination ports'?)

is in mijn geval de USG4 wel nodig, of zou dit ook prima met een USG3 kunnen (glasvezelaansluiting is 500MB)
Waarom tv kastje vanaf de USG en niet vanaf de switch? Maar je kan switch op LAN1 en tv op LAN2 aansluiten.

Combinatie poorten zijn of RJ45 of SFP; er zitten dus twee fysieke verschillende poorten op 1 aansluiting. Je kan hierop dus niet en RJ45 en SFP aansluiten.

• loeberce
thestiffmeister schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:14:
[...]

En posten in het UniFi topic ipv UniFi IPTV topic ;)

• thestiffmeister
loeberce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:01:
[...]

En posten in het UniFi topic ipv UniFi IPTV topic ;)
hmmm.... eensch, maar crossposten mag niet meer ;)
Ik denk dat bij het IPTV topic toch de meeste experts zitten >:)

Anyway, toch raar dat port9 alleen maar disconnects heeft.
MTU size staat ook gewoon op 1500, zou volgens mij goed moeten zijn op het T-mobile netwerk.

• kuwerti
loeberce schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Waarom tv kastje vanaf de USG en niet vanaf de switch? Maar je kan switch op LAN1 en tv op LAN2 aansluiten.

Combinatie poorten zijn of RJ45 of SFP; er zitten dus twee fysieke verschillende poorten op 1 aansluiting. Je kan hierop dus niet en RJ45 en SFP aansluiten.
@loeberce
omdat dat nu ook zo is (tv-kastje zit op experiabox :-) maar deze kan inderdaad ook op de switch. Wat denk jij trouwens. voldoet de gewone USG (USG3) hier of is de USG-4 pro een betere optie voor mijn situatie? (ik ben geen die-hard netwerk guru)
(aanschaf is aftrekbaar van de zaak dus scheelt in mijn geval maar paar tientjes)

[Voor 4% gewijzigd door kuwerti op 15-02-2021 21:40]

• kuwerti
-

[Voor 198% gewijzigd door kuwerti op 17-02-2021 20:05]

• kuwerti
Ik heb de USG-4 (pro) binnen en wilde de handleiding gaan volgen.
aansluiten op WAN en LAN gaat prima en ik kan de console bereiken (192.168.1.1) maar,
een van de eerste stappen is het enabelen van SSH, maar ik kan deze optie met geen mogelijkheid vinden. Hieronder wat screenshots van de settings die ik wel heb. Iemand een idee hoe ik SSH enabel?

hieronder de screenshots wat ik wel kan vinden:

• kuwerti
-

• Behoorlijk Leek
kuwerti schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:03:
Ik heb de USG-4 (pro) binnen en wilde de handleiding gaan volgen.
aansluiten op WAN en LAN gaat prima en ik kan de console bereiken (192.168.1.1) maar,
een van de eerste stappen is het enabelen van SSH, maar ik kan deze optie met geen mogelijkheid vinden. Hieronder wat screenshots van de settings die ik wel heb. Iemand een idee hoe ik SSH enabel?
Foto 1 en 4 is niet zo relevant, alle instellingen in de controller doen en die overschrijft die 1&4 settings weer.
SSH instellen gaat ook via controller.
En welke router zit er nu nog achter en met welke ip range?

• kuwerti
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:09:
[...]

Foto 1 en 4 is niet zo relevant, alle instellingen in de controller doen en die overschrijft die 1&4 settings weer.
SSH instellen gaat ook via controller.
En welke router zit er nu nog achter en met welke ip range?
@Behoorlijk Leek Dank je wel. ik moet dus de unifi-controller gebruiken voor het configureren van de USG4 (en niet de routerportal 192.168.1.1)
Weet je misschien ook waar in de controller deze instelling zit? (heb de controller gewoon op een laptop draaien (windows) )

gevonden al :-) je zet dit dus aan voor je gehele netwerk. (alle apparatuur)
YouTube: How to SSH into UDM PRO, UDM Pro CLI commands

[Voor 13% gewijzigd door kuwerti op 17-02-2021 22:21]

• Behoorlijk Leek
kuwerti schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:24:
[...]

@Behoorlijk Leek Dank je wel. ik moet dus de unifi-controller gebruiken voor het configureren van de USG4 (en niet de routerportal 192.168.1.1)
Weet je misschien ook waar in de controller deze instelling zit? (heb de controller gewoon op een laptop draaien (windows) )

gevonden al :-) je zet dit dus aan voor je gehele netwerk. (alle apparatuur)
YouTube: How to SSH into UDM PRO, UDM Pro CLI commands
Nein, dat is wat anders, dat is oa om json instellingen te wijzigen inde router zelf, niet doen, ben je niet eerder nodig als je bv aan het klooien komt met bepaalde iptv profiders. SSH betekent niks anders een beetje vertaald dan om "veilig in te loggen"
SSH zet je in de controller aan onder settings/instellingen-en dan onderaan aanvinken, daarna kun je vanaf elke locatie inloggen via https://unifi.ui.com. Let wel, jouw controller moet dan wel in werking zijn.

• kuwerti
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:31:
[...]

Nein, dat is wat anders, dat is oa om json instellingen te wijzigen inde router zelf, niet doen, ben je niet eerder nodig als je bv aan het klooien komt met bepaalde iptv profiders. SSH betekent niks anders een beetje vertaald dan om "veilig in te loggen"
SSH zet je in de controller aan onder settings/instellingen-en dan onderaan aanvinken, daarna kun je vanaf elke locatie inloggen via https://unifi.ui.com. Let wel, jouw controller moet dan wel in werking zijn.
ok, thanks. Ik moet ook de json gaan aanpassen (wil hem werkend krijgen op KNP glasvezel) dus die instelling die ik aangeef moet ook aangepast worden denk ik. fijne dag en nogmaals bedankt!

• Coolhva
kuwerti schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 06:30:
[...]

ok, thanks. Ik moet ook de json gaan aanpassen (wil hem werkend krijgen op KNP glasvezel) dus die instelling die ik aangeef moet ook aangepast worden denk ik. fijne dag en nogmaals bedankt!
Dat is alleen van toepassing als je ook de IPTV via de setupboxen wilt gebruiken. Anders kan je alles doen via GUI.

• kuwerti
Coolhva schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:13:
[...]

Dat is alleen van toepassing als je ook de IPTV via de setupboxen wilt gebruiken. Anders kan je alles doen via GUI.
Hoi @Coolhva maar dat heb ik dan toch nodig als ik onderstaande opstelling wil gaan realiseren? Of kan alles via de GUI als ik dit netwerk wil maken? 8)7

• Coolhva
kuwerti schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:01:
[...]

Hoi @Coolhva maar dat heb ik dan toch nodig als ik onderstaande opstelling wil gaan realiseren? Of kan alles via de GUI als ik dit netwerk wil maken? 8)7

[Afbeelding]
Klopt. KPN heeft ook apps voor SmartTV’s, als je die gebruikt heb je geen JSON nodig. In jouw tekening is de JSON wel nodig.

• kuwerti
In de manual zie ik dit staan

"
Let op: deze handleiding is bedoeld voor een Ubiquity Unifi Security Gateway 3. Indien je een USG 4 Pro hebt dien je in de config.gateway.json en setroutes.sh de interfaces aan te passen op de manier waarop je je USG 4 Pro hebt aangesloten. Bij de USG 3 is eth0 WAN en eth1 LAN.

Software
":

Nu heb ik de USG4 (pro) en heb ik mijn switch op LAN1 en IPTV op LAN2. is LAN1 eth0 en LAN2 eth1 in dit geval??

• loeberce
kuwerti schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:37:
In de manual zie ik dit staan

"

Software
":

Nu heb ik de USG4 (pro) en heb ik mijn switch op LAN1 en IPTV op LAN2. is LAN1 eth0 en LAN2 eth1 in dit geval??
LAN1 = eth0
LAN2 = eth1
WAN1 = eth2
WAN2 = eth3

• kuwerti
@Coolhva (en anderen :-) ) ik ben nu een uurtje of 5 bezig geweest en ik ben er bijna (denk ik :-) ). wat ik voor elkaar heb: unifi controller heb ik in een docker staan op mijn synology NAS (heb deze handleiding gebruikt)
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/

in unifi-controller zie ik USG-switch en AP's

Alles werkt als een zonnetje, maar nu ben ik op het punt aanbeland dat ik de json moet gaan plaatsen in de betreffende unif-controller-map.

ik volg hierbij deze handleiding: https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ maar ik loop vast op:

"In het rechter venster navigeer ik naar de locatie <unifi_base>/data/sites/site_ID, in mijn geval is dat /volume1/docker/unifi/data/sites/default, ik heb namelijk de map /volume1/docker/unifi gekoppeld aan de unifi map in de docker container waardoor dit mijn <unifi_base> locatie is."

Ik kan deze map werkelijk nergens vinden. ik zoek dus naar de unifi-base locatie (in de docker-map waar ik de json kan plaatsen. Ik zie dit in winscp:

waar moet ik nu mijn config.gateway.json plaatsen??
hieronder de settings van de docker op synology-nas:

• Coolhva
kuwerti schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:12:
@Coolhva (en anderen :-) ) ik ben nu een uurtje of 5 bezig geweest en ik ben er bijna (denk ik :-) ). wat ik voor elkaar heb: unifi controller heb ik in een docker staan op mijn synology NAS (heb deze handleiding gebruikt)
https://lazyadmin.nl/home...synology-nas-with-docker/

in unifi-controller zie ik USG-switch en AP's

Alles werkt als een zonnetje, maar nu ben ik op het punt aanbeland dat ik de json moet gaan plaatsen in de betreffende unif-controller-map.

ik volg hierbij deze handleiding: https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ maar ik loop vast op:

"In het rechter venster navigeer ik naar de locatie <unifi_base>/data/sites/site_ID, in mijn geval is dat /volume1/docker/unifi/data/sites/default, ik heb namelijk de map /volume1/docker/unifi gekoppeld aan de unifi map in de docker container waardoor dit mijn <unifi_base> locatie is."

Ik kan deze map werkelijk nergens vinden. ik zoek dus naar de unifi-base locatie (in de docker-map waar ik de json kan plaatsen. Ik zie dit in winscp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

waar moet ik nu mijn config.gateway.json plaatsen??
hieronder de settings van de docker op synology-nas:

[Afbeelding]
https://www.vanachterberg...y-sides-folder/index.html

• kuwerti
@Coolhva je bent een topper. morgen ga ik verder. bedankt!! _/-\o_
gelukt ;-)

@Coolhva ik snap nog 1 ding niet. in de manual die ik volg (https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/) wordt nergens gesproken over het invullen van MAC-adres ,aanpassen IP-nummers en nexthop invoerren in het config.gateway.json bestand. In andere postings zie ik dat dan weer wel terug (zoals hier van bas meerman https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn) hoe kan dat? moet je dit nu wel of niet doen?

dan nog een ander puntje: ik heb deze handleiding helemaal doorlopen (https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/) helaas blijft de USG op 'PROVISIONING" staan. na 10 minuten heb ik de USG maar uit gezet. Hoe kan ik nu zien waar het misgaat en waarom provisioning zo lang duurt? 8)7

[Voor 114% gewijzigd door kuwerti op 19-02-2021 09:20]

• kuwerti
loeberce schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:05:
[...]

LAN1 = eth0
LAN2 = eth1
WAN1 = eth2
WAN2 = eth3
@loeberce ok, ik moet dan deze aanpassingen doen voor USG4? (heb WAN op WAN1 en LAN op LAN1)

eth0 -> eth2 (WAN)
eth1 -> eth0 (LAN)
eth0.4 -> eth2.4 ?

(ik gebruik deze json:
https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/archive/master.zip van deze manual:
https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/)

dus :
}
},
"interfaces": {
"ethernet": {
"eth2": {
"dhcp-options": {
"default-route": "no-update",
"default-route-distance": "1",
"name-server": "no-update"
},
"description": "WAN",
"vif": {
"4": {
"address": [

etc etc...?

[Voor 4% gewijzigd door kuwerti op 19-02-2021 08:18]

• kuwerti
Goedemorgen allemaal, na heel veel ploeteren is het mij dan eindelijk gelukt.
na een fabrieksreset van de usg4 alle stappen nog een keer doorlopen en nu werkt internet in 1 keer.
Volgende taak is om IPTV aan de praat te krijgen. krijg steeds foutcode 301 te zien

heb al reset gedaan maar zonder resultaat. tV-kastje zit op mijn unifi-switch aangesloten.

interfaces zijn zo te zien goed:

multicast is ook goed vlgs mij:
https://tweakers.net/i/B1CN1iZzxaKG9hxNQnAHjPq8k8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OBTJbFbcDalnLnjncZas8Jay.png?f=fotoalbum_large

na een restart van de usg kan ik wel de nieuwe software downloaden op mijn tv-kastje, maar ik krijg nu een andere foutcode: foutcode 561

[Voor 113% gewijzigd door kuwerti op 20-02-2021 08:36]

• Coolhva
kuwerti schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:47:
Goedemorgen allemaal, na heel veel ploeteren is het mij dan eindelijk gelukt.
na een fabrieksreset van de usg4 alle stappen nog een keer doorlopen en nu werkt internet in 1 keer.
Volgende taak is om IPTV aan de praat te krijgen. krijg steeds foutcode 301 te zien
[Afbeelding]

heb al reset gedaan maar zonder resultaat. tV-kastje zit op mijn unifi-switch aangesloten.

interfaces zijn zo te zien goed:
[Afbeelding]

multicast is ook goed vlgs mij:
[Afbeelding]

na een restart van de usg kan ik wel de nieuwe software downloaden op mijn tv-kastje, maar ik krijg nu een andere foutcode: foutcode 561
[Afbeelding]
Kan je de routes laten zien? Heb je de setroutes.sh aangepast en de juiste interfaces daarin gezet? En heb je deze ook handmatig via ssh en sudo uitgevoerd? Ik denk dat daar het probleem zit.

• kuwerti
Coolhva schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Kan je de routes laten zien? Heb je de setroutes.sh aangepast en de juiste interfaces daarin gezet? En heb je deze ook handmatig via ssh en sudo uitgevoerd? Ik denk dat daar het probleem zit.
Goedemorgen @Coolhva ik heb de setroutes uitgevoerd zoals beschreven in deze handleidng:
https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

heb verder NIETS in dit bestand aangepast, maar ik zie nu dat er onderaan het bestand de eth0.4 wordt genoemd. In mijn geval moet dat de 2.4 zijn vermoed ik :-)

Ik neem aan dat ik dit moet aanpassen en opnieuw op de USG moet plaatsen?

(ik moet even uitzoeken hoe ik de routes kan laten zien. kom er op terug :-) ben redelijk nieuw in deze materie)
:+

[Voor 5% gewijzigd door kuwerti op 20-02-2021 08:49]

• The Druid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 22:30
Heeft er iemand een eenvoudige Config.gatway.json beschikbaar voor een USG3 om enkel en alleen de MTU's aan te passen naar:

PPPoE op 1500
Vlan 6 op 1508
en de bovenliggende interface (eht0) op 1512

Dit ivm glas van KPN en het feit dat ik nu gefragmenteerde packets heb met een MTU van 1492

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Coolhva
kuwerti schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:47:
[...]

Goedemorgen @Coolhva ik heb de setroutes uitgevoerd zoals beschreven in deze handleidng:
https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

heb verder NIETS in dit bestand aangepast, maar ik zie nu dat er onderaan het bestand de eth0.4 wordt genoemd. In mijn geval moet dat de 2.4 zijn vermoed ik :-)

[Afbeelding]

Ik neem aan dat ik dit moet aanpassen en opnieuw op de USG moet plaatsen?

(ik moet even uitzoeken hoe ik de routes kan laten zien. kom er op terug :-) ben redelijk nieuw in deze materie)
:+
En vanwege Unix formaat altijd notepad++ gebruiken om bestanden aan te passen. Anders snapt de USG het text formaat niet.

• Coolhva
The Druid schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:37:
Heeft er iemand een eenvoudige Config.gatway.json beschikbaar voor een USG3 om enkel en alleen de MTU's aan te passen naar:

PPPoE op 1500
Vlan 6 op 1508
en de bovenliggende interface (eht0) op 1512

Dit ivm glas van KPN en het feit dat ik nu gefragmenteerde packets heb met een MTU van 1492
Mtu op pppoe2 is voldoende, dat doe ik ook.

• The Druid
Coolhva schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:35:
[...]

Mtu op pppoe2 is voldoende, dat doe ik ook.
Dan zou ik verwachten dat dit zou werken, maar MTU blijft verkeerd staan op PPOE2 als ik hem check met $ ip link list. Json is valid, staat op de juiste plek en USG3 Force provision gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
            "pppoe": {
                "2": {
                    "mtu": "1500"
                }
            }
        }
    }
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Gsxie@Gateway:~$ ip link list
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT
    link/ether fc:ec:da:d0:75:91 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    alias WAN
3: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT
    link/ether fc:ec:da:d0:75:92 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    alias LAN
4: eth2: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT
    link/ether fc:ec:da:d0:75:93 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
5: imq0: <NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 16000 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN mode DEFAULT qlen 11000
    link/void
6: eth0.6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT
    alias WAN
8: pppoe2: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN mode DEFAULT qlen 100
    link/ppp

[Voor 61% gewijzigd door The Druid op 20-02-2021 11:49]

• Coolhva
The Druid schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:46:
[...]

Dan zou ik verwachten dat dit zou werken, maar MTU blijft verkeerd staan op PPOE2 als ik hem check met $ ip link list. Json is valid, staat op de juiste plek en USG3 Force provision gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
                }
            }
        }
    }
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Gsxie@Gateway:~$ ip link list
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN mode DEFAULT
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT
    alias WAN
3: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT
    link/ether fc:ec:da:d0:75:92 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    alias LAN
4: eth2: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noqueue state DOWN mode DEFAULT
    link/ether fc:ec:da:d0:75:93 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
5: imq0: <NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 16000 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN mode DEFAULT qlen 11000
    link/void
6: eth0.6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT
    alias WAN
8: pppoe2: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN mode DEFAULT qlen 100
    link/ppp
Je vergeet vif 6, pppoe zit op een vlan op je wan😎

• kuwerti
Coolhva schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:35:
[...]

En vanwege Unix formaat altijd notepad++ gebruiken om bestanden aan te passen. Anders snapt de USG het text formaat niet.
@Coolhva ok dit is gelukt. Heb nu internet en TV, dus iedereen blij. Wat ik nu eigenlijk wil is TV loskoppelen van INternet. Nu kan dat met een VLAN, maar ik heb op de USG4-pro ook een LAN2 (eth1) zitten. Het is denk ik mooier dat ik TV over LAN2 laat gaan dan. Nu had ik dit in de JSON aangepast maar dat heeft geen effect.

(TV kastje krijgt geen verbinding en ook de lampjes op LAN2 gaan niet groen knipperen. Wat doe ik fout en hoe krijg ik nu TV op LAN2 aangesloten met de USG4?

• kuwerti
kuwerti schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:10:
[...]

@Coolhva ok dit is gelukt. Heb nu internet en TV, dus iedereen blij. Wat ik nu eigenlijk wil is TV loskoppelen van INternet. Nu kan dat met een VLAN, maar ik heb op de USG4-pro ook een LAN2 (eth1) zitten. Het is denk ik mooier dat ik TV over LAN2 laat gaan dan. Nu had ik dit in de JSON aangepast maar dat heeft geen effect.

[Afbeelding]

(TV kastje krijgt geen verbinding en ook de lampjes op LAN2 gaan niet groen knipperen. Wat doe ik fout en hoe krijg ik nu TV op LAN2 aangesloten met de USG4?
<klein schopje> niemand die dit weet?

• The Druid
Coolhva schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Je vergeet vif 6, pppoe zit op een vlan op je wan😎
Fixed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
            "eth0": {
                    "6": {
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    }
}

• Coolhva
kuwerti schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 06:56:
[...]

<klein schopje> niemand die dit weet?
Wat heb je zelf gedaan om dit te troubleshooten? Heb je een netwerk aangemaakt met DHCP server etc. zodat de IPTV kastjes een IP adres krijgen (en de USG als default gateway)?

Heb je de troubleshoot stappen ondernomen in mijn handleiding? zo ja kan je de output daarvan posten?

Ik wil er niet te veel woorden over kwijt, maar meestal, als je niet de reactie krijgt die je zoekt, is het handig wat meer (troubleshoot) informatie te verschaffen wat je zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen. Een opmerking "<klein schopje> niemand die dit weet?" komt, in elk geval bij mij, niet erg lekker binnen, ook gezien de vele tijd en moeite die in dit topic, handleiding, etc. wordt gestopt.

• Coolhva
The Druid schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Fixed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
            "eth0": {
                    "6": {
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    }
}
Even voor de oplettende lezer hier, hoe controleer je nu of dit ook daadwerkelijk werkt? O-)

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:38
kuwerti schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:10:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een EdgeRouter 4 en geen USG, maar het principe is hetzelfde. Ook ik heb op een tweede LAN-poort de IPTV’s lopen. Ik denk dus dat het met de USG dan ook moet kunnen.

Ik raad je aan eerst eens bekabeld bijvoorbeeld een computer aan die poort te hangen. Dan weet je tenminste of je een IP krijgt en of alle instellingen kloppen. Zo ja, dan moet je het bij IGMP zoeken.

Maar het feit dat je lampjes niet groen knipperen geeft mij de indruk dat je qua configuratie iets fout hebt. Dat wordt troubleshooten zoals @Coolhva aanbeveelt.

• mgeevers
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:21
En is Lan2 bij een usg onderdeel van de switch group? Volgens mij is het een losse interface dus die moet je ook als zodanig configureren. Van daar met een dedicated kabel naar je kastje of alsnog vlans aanmaken op de switches die ertussen zitten.
Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True