Goedenavond!
Korte introductie:
Ik heb al enkele jaren de configuratie draaiend zodat de experiabox (KPN) alleen VLAN7 krijgt, en telefonie doet.
VLAN 4 (TV) liet ik via een switch untagged naar de encoders gaan.
VLAN 6 (Internet) laat ik naar de USG (3 poort variant) lopen, en vanaf daar naar de managed switch (die ook de kabel vanaf de NTU bevat) om zo verder untagged het internet verder te verdelen.
Nu ben ik sinds een half jaar aan het rommelen om via mijn Mikrotik 24P cloud router het internet en TV Bridged te krijgen, maar dit werkt niet lekker icm een USG. (je bent dan dubbelop bezig).
Dus opgegeven, en een tijdje laten rusten. Tot ik dit tegen kwam een paar dagen terug!
In principe heb ik alles werken, ik kan TV kijken, netflix werkt, helemaal prima! Maaaaar....
Vanaf hier het probleem:
Als ik een x aantal minuten naar een zender kijk, krijg ik een foutmelding dat ik moet veranderen van zender. Dit werkt prima, even heen en terug zappen, klaar. Maar hoe komt dit?!
Het is op 4K zenders (27MB/s stream) veel sneller dan op een normale HD zender.
Tevens, als ik een speedtest uitvoer op mijn mobiel, haal ik nog maar 130 Download, en 260 upload (ja, ik heb een 200/200 abbo, maar upload komt altijd hoger uit...) met als gevolg dat de TV enorm gaat haperen (of zelfs vastloopt)
Dit terwijl ik op de oude situatie gewoon 210/280 haal zonder dat dit gebeurt.
Ik ben gaan werken met de standaard JSON file zoals die geplaatst is op "https://free2wifi.nl/2018/09/25/ubnt-usg-iptv/".
Op de mikrotik doe ik het volgende:
Poort 1: input vanaf NTU (VLAN 4,6 en 7)
Poort 2: output naar USG (VLAN 4 en 6)
Poort 3: output naar Experiabox (VLAN 7)
Poort 4: input vanaf USG (Untagged netwerk)
Poort 5 t/m 24: In bridge met poort 4
Ter info: Decoders zitten op poort 5 t/m 8
IGMP snooping op de bridge staat aan, ik zie geen vreemd verkeer op de andere poorten dan poort 1, 2, 4 en 5 (alleen de TV beneden staat aan op poort 5).
Tevens staat IGMP snooping op de USG aan.
Ik snap het even niet meer, wat doe ik fout?
Ja, ik heb de JSON aangepast zoals beschreven.
Ja, ik heb de USG herstart
Ja, mijn vriendin wil graag weer TV kijken
Iemand die de tijd en moeite wil nemen om mij een handje te helpen?
PS: extra info: de decoder wordt enorm traag en loopt zelfs compleet vast als ik niet optijd van zender verander....

Alleen een herstart lost dit op.
USG draait op 4.4.36.5146617 trouwens
Edit: Update na weer enorm lopen klooien (en telkens wachten tot de decoder weer opgestart is...). Heb net de Mikrotik switch er uit gehaald, en tijdelijk de TV decoder aangesloten op de unifi switch, die direct aan de USG hangt. Gokje? Geen problemen! 200/260 wifi speedtest, en 4K signaal loopt zonder problemen verder.
AKA.... een IGMP snooping probleem

Nu nog uitzoeken hoe dat in elkaar steekt (Mikrotik + Unifi...)
Edit 2: Maar helaas na een kwartier rustig TV kijken op 4K, toch weer een zap nodig.... help

[Voor 9% gewijzigd door djrednas op 21-12-2018 22:34]