Toon posts:

Na dak isolatie, zweet weg op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nu heb ik mijn dak geisoleerd, en zijn we bezig de kamer aan het afmaken

maar na 30 min op zolder zit je gewoon in doorweekte kleding .. goed nu we dat weten gooien we de ramen even open..

Heb ik nu zo goed geisoleerd (en wellicht slechte ventilatie?) er is (nog) geen afzuiging v.d mechanische ventilatie.

Wat is nu de beste stap om die warmte niet weg te blazen maar goed te benutten ? ik wil mijn gas cv nog niet wegdoen (2015 model) . en ik moet nog LTV in het huis plaatsen dus liefst iets wat ik langdurig kan inzetten.

Opties die ik nu zie ..
- eneco warmte winner (eventueel via 50 tot 100l Boiler vat (liggend) , later zou ik een groter vat erbij plaatsen en enige slimme techniek daarmee doen. klein wegens schuin dak..

Wat is eventueel simple snelle truuk om te kijken of de luchtvochtigheid hoog is ?

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 15-10-2018 23:14)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:07
Het zijn warme en zonnige dagen en warme lucht stijgt op. Als je een open trappenhuis hebt, zal de zolder met dit weertype snel opwarmen. De zoninstraling op de verdiepingen er onder zorgt immers voor een aardige opwarming van de lucht in huis. Je zolder is onlangs (goed) geïsoleerd, waardoor de warmte daar 's nachts ook nog veel beter blijft hangen dan op onderliggende verdiepingen.

Combineer dat met het feit dat er ook nog een warmtebron hangt (cv-ketel). Telkens wanneer je warm water tapt, ben je de zolder aan het verwarmen. En het is alleen maar logisch dat je zolder redelijk benauwd is.

Oplossingen:
- Meer ventileren
- Trappenhuis afsluiten zodat de warmte beneden blijft hangen indien je nu een open trappenhuis hebt
- een met buitenlucht geventileerde kast om de cv-ketel heen bouwen. Liefst ook met warmte- en geluidsisolatie tussen cv-ketel en Zolderkamer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Het is vandaag en gister gewoon erg benauwd. Met dichte ramen en 2 man loopt de temperatuur en CO² natuurlijk zo op. RV kun je meten met een simpele digitale thermometer. Deze warmte kun je gebruiken om een vat op te warmen voor tapwater, met bijv. een ventilatiewarmtepomp of een WPB. Hierover is enorm veel te vinden op GoT: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning In de winter kun je dan 50/50 zolder/buiten aanzuigen. Gas CV kun je voeden met deze apparaten dus die wordt ondersteund en hoeft niet weg.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor co2, temperatuur, geluid en luchtvochtigheid gebruik ik deze:
https://www.coolblue.nl/product/345206/netatmo-nws01-ec.html

Daarmee kan je ook ventilatie co2 gestuurd mee maken eventueel (via domoticz of andere domotica software)

'Snachts krijg ik via de app een waarschuwing als de co2 te hoog is, waarna ik het raam een stukje verder open zet. (manual modus)

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 21:59]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• vso
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:51:
Het is vandaag en gister gewoon erg benauwd. Met dichte ramen en 2 man loopt de temperatuur en CO² natuurlijk zo op. RV kun je meten met een simpele digitale thermometer. Deze warmte kun je gebruiken om een vat op te warmen voor tapwater, met bijv. een ventilatiewarmtepomp of een WPB. Hierover is enorm veel te vinden op GoT: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning In de winter kun je dan 50/50 zolder/buiten aanzuigen. Gas CV kun je voeden met deze apparaten dus die wordt ondersteund en hoeft niet weg.
ben al erg bezig met isoleren en lees veel topics op GOT, was ook meer om bedoelt om aan te geven wat ik al gedaan/uitgezocht heb. ;)

RV = ?

Ik zoek eigenlijk een oplossing die ik nu het beste kan toepassen, ik had namelijk niet verwacht dat de efficientie zo hoog zou zijn (relatief gezien) c.q zoveel impact. Meest simple is eigenlijk op zolder via de MV de warmte afzuigen (ventilatie verbeteren) .. nu denk ik dat het wellicht zeer korte termijn een kleine verbetering is.. maar eigenlijk niet gewenst lange(re) termijn .. toch ?

Tja vanalles

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Waarom niet? Wat luchtverversing is nooit weg ook niet in de winter. RV= relatieve vochtigheid, oftewel in samenhang met de temperatuur. Wil je het echt koel/droog hebben dan moet je er een L/L WP ophangen. Ik denk overigens dat de impact wel meevalt, isolatie houdt in eerste instantie natuurlijk ook de warmte buiten. Maar dan moet het wel eerst weer goed afkoelen.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• vso
  • Niet online
ja dat afkoelen is ook wel inderdaad een punt

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
Het zijn warme en zonnige dagen en warme lucht stijgt op. Als je een open trappenhuis hebt, zal de zolder met dit weertype snel opwarmen. De zoninstraling op de verdiepingen er onder zorgt immers voor een aardige opwarming van de lucht in huis. Je zolder is onlangs (goed) geïsoleerd, waardoor de warmte daar 's nachts ook nog veel beter blijft hangen dan op onderliggende verdiepingen.

Combineer dat met het feit dat er ook nog een warmtebron hangt (cv-ketel). Telkens wanneer je warm water tapt, ben je de zolder aan het verwarmen. En het is alleen maar logisch dat je zolder redelijk benauwd is.

Oplossingen:
- Meer ventileren
- Trappenhuis afsluiten zodat de warmte beneden blijft hangen indien je nu een open trappenhuis hebt
- een met buitenlucht geventileerde kast om de cv-ketel heen bouwen. Liefst ook met warmte- en geluidsisolatie tussen cv-ketel en Zolderkamer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:57

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het een slaapkamer gaat worden dan is het wellicht interessant om er een split-unit airco op te hangen.
Kun je het lekker fris houden in de zomer.

Zie Het grote airconditioning topic - Deel 2 en Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-03 16:53
Ik zou voor dit soort dingen met een loodgieter afspreken, of om advies vragen.
Die weet hier wel raad mee. Daarnaast kan je de warme lucht uiteraard benutten door mechanische ventilatie zoals je zelf al aangeeft. Maar zonder dat we meer weten over het temperatuurverschil en het huis zou ik hier in ieder geval geen uitspraak over durven doen.

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:40
Toevallig zijn wij in ongeveer hetzelfde stadium met onze zolder, en zeker afgelopen weekend was het gewoon warm. Momenteel heb ik wel de ramen op zolder constant op de kiepstand staan voor afkoeling, ventilatie van de verfluchten etc. Maar alsnog, als je aan het werk bent met het zonnetje erop dan is het gewoon snel warm. Ik denk niet dat er iets mis is met je zolder, maar het huidige weer zorgt er gewoon voor.

Momenteel slapen we zelfs weer met een ventilator aan!

Wel heb ik een temperatuur/luchtvochtigheids meter gekocht (ca €25,-) om een idee te krijgen van de LV op zolder na het isoleren. Zeker met de aankomende winter gaat dit interessant zijn omdat ik dan de ramen niet permanent open wil hebben (anders had het isoleren ook weinig nut).

• vso
  • Niet online
MRTNbos schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:49:
Toevallig zijn wij in ongeveer hetzelfde stadium met onze zolder, en zeker afgelopen weekend was het gewoon warm. Momenteel heb ik wel de ramen op zolder constant op de kiepstand staan voor afkoeling, ventilatie van de verfluchten etc. Maar alsnog, als je aan het werk bent met het zonnetje erop dan is het gewoon snel warm. Ik denk niet dat er iets mis is met je zolder, maar het huidige weer zorgt er gewoon voor.

Momenteel slapen we zelfs weer met een ventilator aan!

Wel heb ik een temperatuur/luchtvochtigheids meter gekocht (ca €25,-) om een idee te krijgen van de LV op zolder na het isoleren. Zeker met de aankomende winter gaat dit interessant zijn omdat ik dan de ramen niet permanent open wil hebben (anders had het isoleren ook weinig nut).
Kan je een idee geven van de LV boven en beneden ? (ik ga ook meters kopen immers meten = weten)
maar als dat enorm verschilt moet ik wel actie ondernemen denk ik

Waarom ik dit topic open is wat is wijsheid .. afzuigen(goedkoopste maar betekend meer verwarmen) of benutten (nu al terugwinnen?)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Ivow85 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:53:

Oplossingen:
- Meer ventileren
En een wp droger ;) trappenhuis is 50% open, (deur in het midden) maar alleen beneden word gestookt.
die komt er zoiezo .. (lees een aparte kamer die geisoleerd is)

Buitenlucht aanzuigen hmmm hoe ga ik dat doen? netjes niet al te zichtbaar, overgens ik hem al een HR ketel uit 2015 (startpost?) denk niet dat die echt deel v.d oorzaak is eerder de wp droger.

Deze post is imho al een goed antwoord waardig (ik wacht liever op mensen die nog even meedenken) want je kan er meerdere aanmerken als "goed antwoord" toch?
ThinkPadd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:54:
Als het een slaapkamer gaat worden dan is het wellicht interessant om er een split-unit airco op te hangen.
Kun je het lekker fris houden in de zomer.
Nah dan kan ik IMHO beter afzuigen en wat ventilators plaatsen. airco vind ik zo erg verspillend. ik wil die warmte juist benutten

Tja vanalles

• Ivow85
Voel maar eens aan de behuizing van je HR-ketel nadat er net iemand gedoucht heeft.

Als de temperatuur zowel binnen als buiten al comfortabel is, dan is een warmtebron van een paar honderd watt zoals een Cv-ketel die stookt voor warm water al teveel. Er is immers geen behoefte aan extra warmte, terwijl die wel blijft hangen.

Ander mogelijk punt: wat voor (werk) verlichting gebruik je tijdens het klussen? Een halogeen bouwlamp is ook een kacheltje van 300 - 500 (of zelfs 1000) watt.

• vso
  • Niet online
Ivow85 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:43:
Voel maar eens aan de behuizing van je HR-ketel nadat er net iemand gedoucht heeft.

Ander mogelijk punt: wat voor (werk) verlichting gebruik je tijdens het klussen? Een halogeen bouwlamp is ook een kacheltje van 300 - 500 (of zelfs 1000) watt.
check .. ga ik doen.

Tijdens het klussen ? ventilators hooguit. ik heb 1 led "bouwlamp" van 10,- ergens gescoort maar die heb ik zelden gebruikt (lees 2 x in 3 jaar tijd ofzo)
Sinds dat ik de vliering geplaatst heb is het al zo "erg" dat alleen als je (thuis)werkt achter een bureau even aan moet maar ook dat is straks verleden denk ik als we de zolder "af" hebben (wandje geplaatst voor de tocht v.d 1ste verdieping .. (als die er al is)

Tja vanalles

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:38

CurlyMo

www.pilight.org

Een echte tweaker maakt zo'n ding zelf voor ~ € 25,- :)
CO2-meters voor in huis
DHT22 erbij en je meet de luchtvochtigheid.

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 15-10-2018 22:41]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:41:
[...]

Een echte tweaker maakt zo'n ding zelf voor ~ € 25,- :)
CO2-meters voor in huis
DHT22 erbij en je meet de luchtvochtigheid.
Maar dan heb ik niet zo mooie app erbij :>

https://tweakers.net/ext/f/nBeVvSnCGUP5X9FV8BuG209a/thumb.png

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 20:16
Ik heb hier na isolatie ook een heerlijk warme zolder.
Soms inderdaad iets te warm.

Mijn atlantic warmtepompboiler trekt die warme lucht er gedeeltelijk uit. Goede cop voor het tapwater en de zolder wordt iets aangenamer in de tijden dat er regelmatig zon opstaat. Ik heb ook een mogelijkheid gemaakt buitenlucht aan te zuigen maar tot op heden nooit gebruikt.
Kun je de warme lucht optimaal mee gebruiken, en na subsidie is zo'n boiler helemaal niet duur.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:38

CurlyMo

www.pilight.org

AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:47:
[...]

Maar dan heb ik niet zo mooie app erbij :>

[Afbeelding]
Een echte tweaker bouwt zo'n app zelf :P

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• vso
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:48:
[...]

Een echte tweaker bouwt zo'n app zelf :P
Hoezo app ??? :( ik tweaker die zooi dat ik er NOOIT naar om hoef te kijken ;)
Goed in mijn geval heb ik nog wel een redelijke kluif te gaan

hmm brainfart .. centrale plek in je huis gewoon een ledstring die via stoplicht signalering gewoon aangeeft of alles binnen de waardes valt :)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Bizar de buren verbruiken 250 tot 310 euro per maand.

ze hebben wel iets meer oppervlakte aan huis .. maar dan nog dat is bijna 100% meer dan wij

Tja vanalles

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:57

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@vso Heb je uiteindelijk nog mechanische ventilatie o.i.d. gemonteerd? Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• vso
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:33:
@vso Heb je uiteindelijk nog mechanische ventilatie o.i.d. gemonteerd? Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen.
ik heb 2 mechanische ventilatoren (itho daarldoper box) op zolder, dus ik zal een box voorzien van een verstelbaar afzuig ventiel ding en bijna dicht monteren voorlopig (voor in de zomer dan)

Tja vanalles

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee