CodeCaster schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:59:
Even een mini-review van een tot nu toe zwaar tegenvallend spel. Onlangs heb ik na lange tijd weer een console gekocht, de Xbox One X, mijn vorige was een Xbox 360, verder game ik op de PC. Favoriete games: Battlefield (4, 3, 2, 1942), Rocket League, GTA (allemaal), Fable 2.
Dus toen kocht ik RDR2, want open world, uren ontdek- en speelplezier, Rockstar, fantastische graphics, 5.1-geluid en lekker spelen met een controller. Na een download en installatie van vier uur kon ik beginnen.
Ik ben ondertussen zo'n tien uur spelen verder, en snap er nog maar weinig van. Het lijkt alsof men aanneemt dat je alle personages en hun relaties kent uit het vorige spel? Of is dit zo'n omgekeerde film, waarbij je in de eerste scène kennis maakt met de vijftien hoofdrolspelers, die je vervolgens één voor één in hun eigen flashback of flashforward leert kennen?
Plotseling werd ik met mijn crew gedropt in een witte wereld, waar ik op herten moest jagen. Eén verkeerde druk op de knop, en hert nummer twee (en de rest) vluchtten, waardoor ik er vijf minuten achteraan moest lopen. Nog een scheet later schrokken de herten wéér, en was ik weer vijf minuten verder. Afijn, de hertenlijken lagen uiteindelijk op onze paarden. En als de wereld dan toch volledig wit is door de sneeuwstorm en je alleen de bruine kont van je paard in beeld hebt, ga je op details letten: beide karkassen lagen en bewogen identiek toen onze paarden naast elkaar reden. Nitpick.
Toen kwamen we een beer tegen, maar ik heb niet - of niet lang genoeg - de L1-trigger ingedrukt, dus die beer staat nog steeds niet in m'n Compendium. Heb ik er nou goed aan gedaan om er met een grote boog omheen te lopen, of had ik toch dichterbij moeten komen, en hem misschien zelfs moeten proberen af te schieten?
Eenmaal weer in het kamp aangekomen wordt het nut van het villen en slachten van dieren uitgelegd, en even later ... ga je een trein overvallen. Wat hiertussen is gebeurd, is niet blijven hangen. Vlak voor het overvallen van deze trein wordt het principe van het looten getoond: raap kogels en dure spullen op van de mensen die je neerschiet. Deal. Dus terwijl ik met mijn NPC-teammate door de trein loop en net de eerste wachten heb neergeknald, komt er een grote "(Y) Loot" in beeld. Dus ik hou Y ingedrukt, m'n teammate rent door naar voren en wordt doodgeschoten, waarna ik de treinmissie opnieuw mocht beginnen. Ok, dus je moet looten, tenzij je met NPC's loopt? Of hopen dat je na dit stuk niet door al je kogels geknald bent, of dat je erna de tijd krijgt om alsnog te looten? In dit geval was het dat laatste.
Binnen deze trein, en later ook in gebouwen ben ik daarnaast de hele tijd met de camera aan het stoeien om het overzicht te bewaren, en niet een 47" hoed in mijn woonkamer te hebben.
En toen was er iets met kruiden en craften, maar dat heb ik nog steeds niet begrepen. Misschien komt dat nog, als ik genoeg planten en recepten heb ontdekt? Hoe komen die tien recepten überhaupt in mijn inventory, en kan ik ze nog teruglezen als ik ze verkoop? Kan dat eigenlijk?
Poef, Chapter 2, we rijden naar Horseshoe. Hier hebben we een kamp opgezet, waar nog veel meer te doen is. We rijden naar de stad, en spelen een gescript bargevecht. Op bepaalde tijden moet ik op X, Y of B drukken, zo meldt de UI, en de snelheid of frequentie lijkt niets uit te maken. Plots lig ik in de modder, dan lig ik weer bovenop die vent en daarna word ik van hem afgehaald - en zie in m'n log dat ik dat gevecht toch sneller had moeten winnen. Er zijn dus visuele cues voor de timing voor het uitdelen dan wel blokkeren van stoten? Niet gemerkt; hij mepte dwars door mijn blocks heen, en andersom was dat onmogelijk.
Hierna loop ik naar een saloon, en zie dat ik daar een spel met messen kan spelen. Ik hou Y ingedrukt, en er lijkt niet direct iets te gebeuren, dus ik loop weer weg de saloon uit, maar kan niet meer rennen. Had die Y niet horen te verschijnen, kan dat alleen als er andere mensen aan die tafel zitten? Ik kan ook m'n paard niet meer bestijgen of andere missies beginnen, en het spel-icoon is ook weg uit de saloon, bugged, dus ik herlaad m'n vorige savegame maar.
Dan hoor ik buiten het dorp een Mexicaan met een cougar vechten, en verliezen, en het beest komt op me af. Ik schiet een pijl door z'n kop, vil hem, en blijf over met een pels, vlees, en een karkas. Eerst de pels op m'n paard geladen, vervolgens het karkas, en het vlees zat al in m'n zak. In het kamp haal ik het karkas van m'n paard, blijkbaar kan ik het alleen doneren aan de slager, dus doe dat maar, en vervolgens kan ik de pels die nog op m'n paard ligt alleen nog maar discarden, en niet meer oppakken of in m'n zak stoppen. Na het discarden verdwijnt het item ook gewoon, in plaats van dat het op de grond wordt gegooid of zo. Okay.jpeg.
Toen in terug het kamp in liep, verschenen rechtsboven in beeld kleine, rode icoontjes. Een plusje, een kogeltje en een drumstick. Ik moet blijkbaar dus spullen in m'n kamp aanvullen. Hoe? Ik kan geld doneren en brieven, horloges en andere stuff die ik geloot heb, maar kogels kan ik bijvoorbeeld al niet vinden in het donatiemenu. Medicijnen en eten ook niet. Moet ik deze mogelijkheid nog vrijspelen, of had ik uitgebreider moeten shoppen in het dorp?
En toen kreeg ik een stealth-missie met werpmessen. De eerste drie vijanden ging dat goed, en toen kreeg ik bij de vierde het reticle niet meer te zijn bij het inknijpen van de L-trigger. Dus toen ik gehurkt, met het werpmes in de hand, om die vent heen aan het lopen was en tegelijk LT bleef spammen, stond hij plotseling op en begon er in dezelfde seconde tien man op me te schieten. Toen rende ik richting een heuphoge kist om dekking te zoeken, en na een ram op RB rende mijn personage tegen die kist aan - en bleef rechtop vaststaan, om vervolgens doodgeschoten te worden. Op dat moment heb ik de Xbox afgesloten voor die avond.
Over het log gesproken, er is een journal waar op willekeurige momenten nieuwe tekeningen en verhalen in verschijnen. Wanneer gebeurt dit, en is dit een herhaling van wat er in de cutscenes gebeurt, of heeft het nut voor het begrijpen van het achtergrondverhaal om af en toe dit journal weer door te bladeren? En wanneer moet ik dat doen dan?
Sowieso is het handschrift in het journal onleesbaar, en dat geldt eigenlijk voor ieder beschreven stuk papier in het spel. Dus ik moet telkens op X drukken om de tekst in het menu-font te lezen. En de HUD-icoontjes zijn te klein, net als de icoontjes op de map, die niet mee vergroten met het inzoomen daarvan.
Waarom zijn ook de cirkels rond mijn health-, stamina- en oog-icoontjes altijd minstens half leeg? Eet en slaap ik te weinig, of moet ik gewoon vaker drankjes drinken?
En als je na een dag of twee niet spelen terug het spel in komt, hoe weet je dan waar je mee bezig was? Ik heb geen overzicht kunnen vinden van alle gevoerde gesprekken of voltooide missies. Maar misschien nog niet hard genoeg gezocht.
Dus,
tl;dr:
• Onleesbare UI en ingame items
• Irritante, gescripte events
• Bugs
• Camera binnen gebouwen onwerkbaar
• Mogelijkheden en functies binnen het spel worden (craften, jagen, stats, ...) op het verkeerde moment of niet of te chaotisch uitgelegd
• Relaties met personages onduidelijk
• Verhaallijn en voortgang daarbinnen onduidelijk
Twee reten voor het uitzicht.
Het is wellicht te vroeg om "overhyped en buggy" te zeggen, en wát is het spel mooi en voelt het alsof het bomvol potentie zit, en ik wil er zo graag van genieten, maar dit is allemaal zeer frustrerend, zeker als ik af en toe maar een uurtje of twee wil spelen.
Ik lees in dit topic meer frustraties met de controls, dus ik ben niet de enige. Heeft er nog iemand hoop dat dit ooit gefixt gaat worden? Of: wat doe ik allemaal verkeerd dat ik hier zo'n moeite mee heb?