Zojuist na 3 weken Episode 6 afgerond en ik ben totaal blown-away. Zal proberen zo weinig mogelijk te spoilen, dit is ook mijn eerste post op Tweakers over een game buiten FIFA.
Waar zal ik beginnen? Gezien het feit dat graphics en storytelling voor mij heel belangrijk zijn in een spel tegenwoordig, kunnen jullie al raden wat mijn beoordeling zal zijn. Beide werkelijk van wereldniveau. Mbt tot de wereld (en dus graphics): ik zat er zo van te kijken dat ik 0,0 met fast travel heb gedaan. Alles leeft, bruist. Of het nou het weer is, met op de berg op de grens van dooi en vrieskou een mengelmoes van regen en sneeuw, alle diep uitgewerkte MPC’s en Main Characters of alle geweldige dieren, alles klopt. Je waant je echt in het Wilde Westen.
Natuurlijk ook alle bijzondere geheimen in huizen, boerderijen, etc etc. Bijna elke locatie heeft zijn eigen verhaal, en dit word ook nog beïnvloed door wat je doet: Ge-wel-dig. Horse Bonding ook erg leuk. Simpel, maar als er iets ergs gebeurd met je beste maatje grijpt dat toch aan.
Over de storytelling kan ik ook duidelijk zijn, fenomenaal. Heel even vond ik het rond het midden een beetje inzakken, maar aan het einde komt er steeds meer diepgang in het karakter Arthur Morgan en uiteindelijk kan je hem steeds meer lezen, begrijpen en adoreren. Het dilemma van ‘het goede doen’ en trouw blijven aan je gang is geweldig neergezet.
Ik zal niet zeggen hoe het einde is, maar ik ben nog nooit emotioneel geworden van een game, maar deze flikt het. Een van de laatste scenes icm met een masterpiece van een muziekstuk brak me simpelweg. Daarna ook nog genoeg moeilijke, interessante maar prachtige scenes. Ben echt weggeblazen. En natuurlijk: geen enkele game is perfect en zo ook deze niet. Sommige missies waren wat langdradig en te vaak voorkomend maar naar het einde toe werd het wel steeds interessanter.
Een van de hoogtepunten voor mij (en meteen ook diepepunt) was dat ik eigenlijk vanaf het begin al een soort van ‘zwak’ had voor het paard van de oude jager met een mank been (ben zijn naam even kwijt). Uiteindelijk krijg je hem zegmaar als ‘erfenis’ en dat was echt heel bizar, alsof het zo had moeten zijn. Des te triester wat er dan op het einde gebeurd 😥
Hoe dan ook, ik heb na afloop het gevoel gehad een geweldige film te hebben gezien, in een wereld met vermakelijke missies en gebeurtenissen en die aan alle kanten leeft. Daarnaast natuurlijk de personages met wie ik echt mee ben gaan denken en voelen. Dit weegt voor mij toch echt het allerzwaarst mee. Dan kan ik haast niet anders dan dit de beste game noemen die ik ooit heb gespeeld. Masterpiece van Rockstar.
9,5
[
Voor 13% gewijzigd door
SH-FR op 05-01-2019 03:27
]