Gelukkig zijn de meeste daarvan veel veiliger dan het wettelijk minimum! Voorbeeldje van een auto die maar net voldeed:
Wat een onveilig gedrocht is dit. Goed dat dit niet op de NL wegen te vinden is. Wel jammer dat dit waarschijnlijk wel in grote(re) hoeveelheden in China en andere landen rondrijdt. Het is een schande dat men daar blijkbaar de mens minder belangrijk vindt.... @Charles 911 etc....: Ik weet niet wat voor schoonmoeder u heeft maar dit gun je toch niemand??
Zo’n ding is volgens bepaalde kaders gemaakt en ter goedkeuring via een overheidsinstantie gekeurd. Nu blijkt die complete keuring niet te deugen. Dus om dan de stint hier als schuldige neer te zetten is dan onterecht in mijn beleving. Zij hebben zich aan de regels gehouden, die destijds waren opgesteld. Dat de stint niet op de openbare weg had gemogen is dan niet per definitie de schuld van de fabrikant. Zij hebben de procedure gevolgd. De procedure heeft gefaald door een falende overheidsinstantie.
De Stint voldeed bij lange na niet aan de minimumregels, zoals de minimum remvertraging van 4 m/s^2, volgens TNO was dit slechts
<= 2 m/s^2 onder alle geteste omstandigheden. Remvertraging meten had de fabrikant makkelijk kunnen doen, want het is niet ingewikkeld, met een meetlint en stopwatch kom je een heel eind. Daarnaast was de Stint aangepast na goedkeuring.
En die minimumregels zijn dus voor veel mensen niet voldoende. Ze verschillen qua risico ook nogal per voertuig. Zo is de kans op een dodelijk ongeluk per kilometer in 2017 met een motor
40x zo groot als met een auto. Theoretisch mag een kind van 5 achterop een motor. Veel ouders zien hun kind echter terecht liever niet op een motor..
Ik kreeg ergens dat idee bij "geslachtofferd" en "stint dus de "schuld" gekregen door de nalatigheid van de overheid". Maar het lijkt mij meer dat de fabrikant/gebruiker moet zorgen voor een veilig voertuig en dat vervolgens de overheid optreed als scheidsrechter als het echt misgaat. Als de Stint gewoon veilig was geweest, ver boven de minimumeisen, dan was er niets aan de hand geweest. Volgens mij is de Stint echt geen slachtoffer maar gewoon een dader.
4 kinderen dood door schuld, terecht van de weg gehaald, niks geslachtofferd.
Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, ook de overheid. Eerst goedkeuren makkelijk doen met de procedures maar als er dan wat gebeurt gauw afkeuren, alles op de fabrikant gooien en nul medewerking verlenen is niets meer dan je handen in onschuld proberen te wassen.
Hoezo alles op de fabrikant gooien en nul medewerking? De overheid heeft gelijk TNO (op kosten overheid) laten onderzoeken of de Stint niet toch veilig genoeg was. Dit bleek helaas niet bepaald zo. Ook heeft de overheid de OVV laten onderzoeken of de eigen procedures goed waren, dat lijkt me niet "je handen in onschuld proberen te wassen".
Dat is het gedrag wat ik van een bank of harde zakenman verwacht, niet van een orgaan wat er in theorie voor de burgers zou moeten zijn.
Waar blijkt dit uit? Volgens mij is het logisch om een voertuig dat veel doden per gemaakte kilometer maakt (tijdelijk) te verbieden. Naast de Stint geldt dit bijvoorbeeld voor de 737 MAX. Is dat onterecht? Ik vermoed zelf dat de meeste burgers niet graag dood willen namelijk. Liever produceert niemand dat soort voertuigen, dan hoeft de overheid ook niet in te grijpen. Ik vind het vreemd om vooral de overheid maar weer de schuld te geven. Natuurlijk kan het beter, maar een scheidsrechter kan niet alle overtredingen voorkomen.