Wat is er (technisch) mis met de Stint?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Recentelijk een tragisch ongeval. Maar er zijn al vaker 'opvallende' dingen gebeurd met de STINT.

Wat bevindingen uit het rapport:
https://www.rijksoverheid...technisch-onderzoek-stint

bron: https://www.rijksoverheid...nisch-onderzoek-stint.pdf

Uit de testen zijn meerdere opvallende eerste bevindingen naar voren gekomen:
- Geconstateerd is dat er Stints zijn met een elektromotor DC 800 watt en
Stints met een elektromotor AC 1200 watt. De fabrikant van de Stint heeft
aangegeven dat hij in mei 2014 is overgegaan van DC 800 watt-motoren naar
AC 1200 watt-motoren.
- Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad
(doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of
anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot
de hoogst ingestelde snelheid.
- In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de
snelheid met het rechterhandvat (de "gashendel") te regelen dan wel te
matigen. De aandrijving blijft dan in de hoogste versnelling (stand 5, max.
17,2 km) staan.
- Ook de gasveer kan voor problemen zorgen. Deze kan afbreken waardoor
eenzelfde situatie ontstaat.
- De bestuurder kan dan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat
die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.
- Ook kan de bestuurder nog ingrijpen via het contactslot. Dit is in een
panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de
linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het
onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het
contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.
- Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote
stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit
veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen
leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0-
stroomkabel. Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer
is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De
fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt
die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten
onderbouwd.
3. Aanvullende bevindingen
Onderzoek fabrikant Stint
- De fabrikant van de Stint heeft zelf – nadat hij bovenstaande testresultaten
vernomen had – eenzelfde onderzoek gedaan naar de enkele onderbreking in
het stroompad. Hij heeft de ILT op 30 september gemeld dat hij tot dezelfde
bevindingen was gekomen.
Bevindingen van derden
- De ILT heeft via de politie een dossier van een bedrijf gekregen, dat ook Stints
gebruikt (voor vervoer van goederen). Het bedrijf heeft de incidenten die het
heeft gehad met hun Stints geanalyseerd; hun bevindingen en ervaringen
komen overeen met de bevindingen uit het verkennend technisch onderzoek.

Proces-verbaal politie Amsterdam
- In Amsterdam is melding gedaan van meerdere incidenten met Stints, waarvan twee betrekking hebben op de accu’s. Over een derde incident heeft de melder aangegeven dat “de Stint alleen tot stilstand kon worden gebracht door de contactsleutel om te draaien.” De politie in Amsterdam heeft hiervan proces-verbaal opgemaakt.
- Deze Stint is door de politie in beslag genomen en in bewaring gesteld.

Wat jullie?
Zijn er fouten gemaakt in het technische ontwerp?
Zijn er, in de loop v.d. productie, ongeoorloofde wijzigingen doorgevoerd?
Is er niet goed nagedacht over wat er mis kan gaan?

Hier loopt ook al geruime tijd een discussie:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142371/1

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Tja. Nogal bedenkelijk dat al die mankementen ‘nu ineens’ boven komen. Je zou kunnen zeggen dat het toezicht of de goedkeuring sowieso ‘beter’ kunnen. Aan de andere kant blijft het speculeren voor buitenstaanders en kun je nooit precies zeggen hoe en wat. Maar het hele idee van typegoedkeuring is volgens mij dat je dit soort problemen probeert te vinden. Zijn die t niet: goedkeuren en anders geen typegoedkeuring??

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Wat zegt dit over de RDW, die dit op de weg heeft gelaten?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23
- Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad
(doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of
anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot
de hoogst ingestelde snelheid.
Als wat hier staat waar is, dan is het een ontwerpfout. Bij draadbreuk moet het altijd fail-safe zijn.
Maar er is weinig informatie. Als echt de "0" draad, ground, open gaat, dan krijg je krijgt dan zwevende inputs, of inputs die alleen met de + zijde zijn aangesloten. En dan is de status van de ingang afhankelijk van de parasitaire capaciteiten en nabije verstoringen. Of volledig aan.

Zie ook, Toyota en zijn vele recalls.
- Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote
stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit
veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen
leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0-
stroomkabel. Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer
is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De
fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt
die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten
onderbouwd.
Er is geen soldeertin met een smeltpunt van 82 graden, laat staan 72. Het laagste is 118 graden (In52/Sn48), en dat is eigenlijk puur voor reparaties of zeer specifieke toepassingen. Voor loodvrij (verplicht RoHS) is het 220 graden, en voor loadhoudend (sn63/pb37) 183 graden.

De terminologie van "0-stroomkabel" en lage soldeertemperaturen geven mij geen goede indruk van de expertise van deze onderzoekers.

Dit is een ongeluk, en bij een ongeluk gaan altijd meerdere dingen fout. Dus ontwerpfouten plus schade of een defect, of wellicht een bedieningsfout. Dit onderzoek is nog niet diepgaand. Waarschijnlijk door de grote belangstelling van de media. Voor een strafrechtelijk proces (wat er waarschijnlijk gaat er komen) moet er meer worden onderzocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Probleem lijkt me meer dat er een nieuw type stint geleverd is, die technisch anders is maar uiterlijk hetzelfde, en nooit getest is.

Ik heb de rapportage gelezen. Ik snap ook niet dat dat ding geen noodstop/killswitch heeft. De begeleid(st)er staat er los op. Als ik bij de sportschool op een loopband sta, moet ik een koordje om, zodat het ding stopt als ik er af val. Ik moest vroeger bij vakantiewerk met palletstapelaars werken, die stopten als ik mezelf dreigde te pletten tegen een muur... Dit ding heeft geen enkele beveiliging.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Wackmack schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:14:
Wat zegt dit over de RDW, die dit op de weg heeft gelaten?
De RDW vond het geen goed idee dat de STINT de weg opging... O-)
https://www.nrc.nl/nieuws...es-over-de-stint-a1626131

Volgens de RDW was de Stint te breed. Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid onderzoeksinstituut (SWOV) stelde destijds dat de Stint “niet zonder meer” aan het verkeer kon deelnemen. Daarom adviseerde de SWOV aanvullend onderzoek te doen. Dat is niet gebeurd.

De RDW had kritiek op de breedte van het karretje. De Stint is 110,5 cm breed, terwijl de maximum afmeting van een dergelijk voertuig 75 centimeter is. Het ministerie vond de breedte niet bezwaarlijk. Verder voldeed het wagentje aan de eisen.

De SWOV schrijft dat er niet van uit kan worden gegaan dat “een persoon van zestien jaar of ouder zonder enige rijopleiding, veilig tien personen (kinderen) kan vervoeren”. Het instituut adviseerde het ministerie aanvullend onderzoek te doen naar de eisen die kunnen worden gesteld aan de bestuurder. Dit advies is niet opgevolgd

Tja...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 20:39
Zou de handrem wel de 800W versie gestopt hebben? Wel apart dat de remmen zwakker zijn dan de motor, er ook geen killswitch op zit (zou met zo'n apparaat juist logisch moeten zijn) en dat de gaskabel blijkbaar enkelvoudig is uitgevoerd. Vrijwel elke motorfiets heeft bijvoorbeeld een dubbele gaskabel, dus het systeem is al veelvoorkomend en getest.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ik lees nu dit nog:
Politie, NFI en ILT hebben verkennende technische testen gedaan met enkele
andere (door de politie veiliggestelde) Stints. De politie heeft ook de software
daarvan op foutmeldingen uitgelezen. Omdat de meldingen in het
Chinees zijn
, moeten de resultaten eerst worden vertaald.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 01-10-2018 20:25 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ach, ben blij dat de Chinese leverancier in ieder geval de foutmeldingen niet vertaald heeft. Als Chinezen gaan vertalen naar Engels of Nederlands, zou de oorzaak nooit meer te vinden zijn... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:22:
Zou de handrem wel de 800W versie gestopt hebben? Wel apart dat de remmen zwakker zijn dan de motor
Wat nog vreemder is, is dat dit bekend was. Ik heb welgeteld 1 persoon gesproken die incidenteel een spint bestuurt en die kwam exact met de ervaring aanzetten dat een heel klein beetje gas geven de stint al door de rem heen trok.
er ook geen killswitch op zit (zou met zo'n apparaat juist logisch moeten zijn) en dat de gaskabel blijkbaar enkelvoudig is uitgevoerd. Vrijwel elke motorfiets heeft bijvoorbeeld een dubbele gaskabel, dus het systeem is al veelvoorkomend en getest.
Dit ding is waarschijnlijk meer benaderd als elektrische (bak)fiets dan als motorfiets ;)

Zo werd dat ding ook gebruikt in praktische zin en zelfs de ongeval historie (praktisch absent) is daarmee in lijn.

Gezien het beoogde gebruik (personenvervoer) wil je echter wel dat zo'n voertuig fail-safe ontworpen wordt.

Overigens is het bij heel veel voertuigtypen zo dat deze doorontwikkeld werden om ze veiliger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zit er niet iets als een noodstop op zo'n ding ?
mocht die niet het geval zijn, in opmerkelijke rode knop onder handbereik, zou dit direct moeten komen.
(wel achteraf lullen, maar heb nog nooit een goed gevoel bij die dingen gehad. zeker niet om stuk of 6 kleine kinderen in te vervoeren) vanmiddag voor mijn neus ging het bijna mis met moeder op de fiets met kar er achter waar kleine van jaar of 2 in zat. denk dat ze niet in de gaten had dat ze een stuk langer is qua afmeting met die kar er achter

[ Voor 82% gewijzigd door Hackus op 01-10-2018 20:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Wel bijzonder is deze uitspraak, van de makers notabene!

https://stintum.com/projecten/bso/

Het eerste model Stint is ontwikkeld voor de buitenschoolse opvang, zodat pedagogisch medewerkers zelfstandig 10 kinderen van 4 tot 12 jaar kunnen vervoeren op een veilige en efficiënte manier.

•veiligheid staat voorop
•1 pedagogisch medewerker per 10 kinderen
•robuust en kindvriendelijk
•goed overzicht op de weg en op de kinderen
•eenvoudig te besturen

In 2012 is dit voertuig gekeurd door de RDW en de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en is toelating tot de openbare weg verkregen in de categorie ‘bijzondere bromfiets’ door de minister van Infrastructuur en Milieu (destijds Melanie Schultz van Haegen).

Maar waarom wijzig je dan later, tijdens de productie b.v. het type motor?
Of, leg je de initiële (veiligheids) bezwaren naast je neer?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Hackus schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:33:
zit er niet iets als een noodstop op zo'n ding ?
Nee dus. De enige manier waarop je hem kunt onderbreken in geval van nood, is het contactslot. Die zit aan de linkerkant, net zoals de remhandle. Die laat je intuitief (uiteraard) niet los. Dus. Nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 21:42
De remmen van een voertuig horen sterker te zijn dan de kracht uit de aandrijving, de rest is in dit geval niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 20:39
Rukapul schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Wat nog vreemder is, is dat dit bekend was. Ik heb welgeteld 1 persoon gesproken die incidenteel een spint bestuurt en die kwam exact met de ervaring aanzetten dat een heel klein beetje gas geven de stint al door de rem heen trok.

[...]

Dit ding is waarschijnlijk meer benaderd als elektrische (bak)fiets dan als motorfiets ;)

Zo werd dat ding ook gebruikt in praktische zin en zelfs de ongeval historie (praktisch absent) is daarmee in lijn.

Gezien het beoogde gebruik (personenvervoer) wil je echter wel dat zo'n voertuig fail-safe ontworpen wordt.

Overigens is het bij heel veel voertuigtypen zo dat deze doorontwikkeld werden om ze veiliger te maken.
In de regel zijn ongelukken ook zeldzaam bij die snelheid. Op een recht fietspad opeens max power? Dan kan je met minuten reactietijd nog wel het contact uitschakelen. Ik ben ook benieuwd of er een onderhoudsinterval is en of dat gevolgd is? Als er sinds 2012 niks aan gebeurd is, dan gaat 6 jaar door weer en wind niet in de koude kleren van een apparaat zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:54
Ik ben zelf eigenaar van een buitenschoolse opvang, maar nu toch heel blij dat wij met bakfietsen werken. Deze zijn dan wel elektrisch ondersteund, maar wel voorzien van handremmen voor en achter. Daarbij krijgen de fietsen elk jaar een APK (omdat wij dit belangrijk vinden ivm de veiligheid van de kinderen).

Ik vraag mij ook af wat dit gaat betekenen voor de 3500 in gebruik zijnde stints (en dan met name de financiële gevolgen).

Al met al blijft het natuurlijk heel erg naar dat er eerst een gruwelijk ongeluk moet gebeuren voordat de boel is door gaat lichten.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Señor Sjon schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

In de regel zijn ongelukken ook zeldzaam bij die snelheid. Op een recht fietspad opeens max power? Dan kan je met minuten reactietijd nog wel het contact uitschakelen.
Nee dus. Want de rem zit links. En het contactslot zit links. Als je in paniek raakt, laat je die rem niet los (die dus blijkbaar het vermogen van de motor niet aan kan). Het rapport stelt ook dat het onhandig is om dat met je rechterhand te doen.
Ik ben ook benieuwd of er een onderhoudsinterval is en of dat gevolgd is? Als er sinds 2012 niks aan gebeurd is, dan gaat 6 jaar door weer en wind niet in de koude kleren van een apparaat zitten.
Uit nieuwsberichten die ik vanavond las (ben het even terug aan het zoeken), bleek dat de meerderheid van de Stints geleased te zijn. Als dat full operational lease is, zou de leverancier ook verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.

Edit:

Niet het bericht waar ik het eerder vanavond gelezen had:
In ons land zijn 3500 Stints in gebruik, waaronder bij PostNL. Het merendeel van de elektrische bolderkarren wordt geleased.
http://vechtdalfm.nl/minister-haalt-stint-van-de-weg/

[ Voor 12% gewijzigd door Oekiejoekie op 01-10-2018 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 16:30
ehtweak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:34:
Wel bijzonder is deze uitspraak, van de makers notabene!

https://stintum.com/projecten/bso/

Het eerste model Stint is ontwikkeld voor de buitenschoolse opvang, zodat pedagogisch medewerkers zelfstandig 10 kinderen van 4 tot 12 jaar kunnen vervoeren op een veilige en efficiënte manier.

•veiligheid staat voorop
•1 pedagogisch medewerker per 10 kinderen
•robuust en kindvriendelijk
•goed overzicht op de weg en op de kinderen
•eenvoudig te besturen

In 2012 is dit voertuig gekeurd door de RDW en de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en is toelating tot de openbare weg verkregen in de categorie ‘bijzondere bromfiets’ door de minister van Infrastructuur en Milieu (destijds Melanie Schultz van Haegen).

Maar waarom wijzig je dan later, tijdens de productie b.v. het type motor?
Of, leg je de initiële (veiligheids) bezwaren naast je neer?
Uberhaubt heeft het apparaat enkel in 2012 een goedkeuring gekregen voor het rijden op de openbare weg. Er is geen enkele APK, er is geen jaarlijkse controle, en er zijn diverse wijzigingen gedaan aan de voertuigen door de jaren heen waar niets van is vermeld aan de instanties. Kortom, niemand weet wat ze allemaal hebben gedaan bij de Stint's sinds de goedkeuring, of wat ze allemaal bouwen op de volgende Stints.

Ik pleit voor jaarlijkse controles op dit soort wagens waar kinderen mee worden vervoerd, en stress testen qua stroom doorvoer etc. Ding op vol vermogen over een afgesloten terrein laten rijden, en dan proberen te remmen etc, een extra noodstop rem die de stroom volledig onderbreekt en mechanisch remt, wellicht bij de voet (waar bij de motor immers de hendel van de achterrem zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:58
Volgens mij is er gewoon te snel goedkeuring gegeven omdat ze dit graag als alternatief gebruiken voor het taxi vervoer. Zowel praktisch, qua kosten en qua groen beleid is dit een goed alternatief. Echter zijn ze de veiligheid vergeten of hier te naïef in geweest, helemaal als je het advies van de RDW en SWOV ziet.

Helaas wordt er nu pas naar gekeken omdat het goed mis gegaan is en rijden er inmiddels 3500 van rond in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 16:32
Zoals al meerdere zeggen, remmen moeten altijd sterker zijn als de aandrijving. Als je met een auto, motor, of scooter vol gas geeft, en remt, zal je nog steeds afremmen.
Dat is echt basis veiligheid. Als de boel onverhoopt op hol slaat, (kans is klein, maar toch) moet je nog wel af kunnen remmen.

Soldeer verhaal vind ik vreemd, nog nooit gehoord van soldeer wat smelt bij 70-80c.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 01-10-2018 21:09 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is wel een hoop spijkers op laag water. Ik heb nog nooit een bakfiets met noodknop gezien en remmen met rechts doet elk voertuig met handremmen. En dan nu is dat allemaal ineens een probleem, achteraf.
Er is vast een hoop te verbeteren aan die dingen maar er zijn wel erg veel mensen een instanties die het nu nodig vinden om alles aan het voertuig te wijten.
Wat mij betreft mag er dan ook best kritisch naar de opvang en bestuurder gekeken worden. Als men dan toch al niet genoegen kan nemen met 'gewoon' een ongeluk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
GrooV schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:04:
Volgens mij is er gewoon te snel goedkeuring gegeven omdat ze dit graag als alternatief gebruiken voor het taxi vervoer. Zowel praktisch, qua kosten en qua groen beleid is dit een goed alternatief. Echter zijn ze de veiligheid vergeten of hier te naïef in geweest, helemaal als je het advies van de RDW en SWOV ziet.

Helaas wordt er nu pas naar gekeken omdat het goed mis gegaan is en rijden er inmiddels 3500 van rond in Nederland.
De goedkeuring was niet per definitie te snel, het was een bijzonder motor voertuig, die een als uitzondering werd gezien. Deze kreeg toen de goedkeuring. Nu zijn we 6 á 7 jaar verder, en hebben ze meerdere nieuwe revisies uitgebracht, ook met sterkere motoren, maar dit keer zonder goedkeuring, want die hadden ze al. Ze hadden echter zelf naar de RDW moeten stappen om een nieuw model te keuren, dan hadden ze meer reden om te verweren. En zonder jaarlijkse APK en stress testen krijg je dit soort gerotzooi.

Je zou eens moeten kijken hoe het mis gaat als men een auto uit brengt, die één keer een goedkeuring krijgt, en vervolgens jaren lang elk jaar een auto uitbrengen, zonder keuren, en geen APK, dat gaat toch een keer fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:11:
Het is wel een hoop spijkers op laag water. Ik heb nog nooit een bakfiets met noodknop gezien en remmen met rechts doet elk voertuig met handremmen.
De rem zit links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Het is wel een hoop spijkers op laag water. Ik heb nog nooit een bakfiets met noodknop gezien en remmen met rechts doet elk voertuig met handremmen. En dan nu is dat allemaal ineens een probleem, achteraf.
Er is vast een hoop te verbeteren aan die dingen maar er zijn wel erg veel mensen een instanties die het nu nodig vinden om alles aan het voertuig te wijten.
Wat mij betreft mag er dan ook best kritisch naar de opvang en bestuurder gekeken worden. Als men dan toch al niet genoegen kan nemen met 'gewoon' een ongeluk.
Een normale bakfiets heeft geen zware motor, die potentieel sterker is dan de remmen. Ik vind het initiatief goed hoor, het is een uitvinding voor in de stad. Maar ik vind wel dat dit jaarlijkse APK moet ondergaan, en gewoon periodiek getest moet worden, juist omdat alles elektrisch is, en elektra i.c.m. een mogelijke kabelbreuk is zeer onvoorspelbaar.

En ja, we weten niet wat de bestuurder heeft gedaan, of die in paniek raakte, maar juist daarom is een noodrem onder de voet juist een goede oplossen, trap met je voet naar beneden en het ding remt mechanisch, liever dat ie snel tot stilstand komt en mogelijk omkiepen, dan wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die dingen mochten de weg op, dus de RDW heeft er ook een zegje over moeten doen vermoed ik. Als dat zo is en deze gebreken zijn niet geconstateerd, dan zitten zij ook fout. Als zij wettelijk niet verplicht waren deze voertuigen te onderzoeken dan is de wet fout en de minister van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk.

Dat allemaal naast de verantwoordelijkheid van het bedrijf, natuurlijk.

Een voertuig zoals dit vervoert meerdere mensen (kinderen nota bene) en in veel gevallen ook zware vracht (postbezorgers, inclusief pakketten).

Dan zou je op z'n minst dit mogen verwachten:
  1. Een dodemansknop die de bestuurder (die niet met een gordel vastzit) activeert zodra hij/zij het voertuig verlaat.
  2. Een paniek-knop waar de bestuurder op kan slaan om het voertuig direct te stoppen.
  3. Remmen die voldoende remkracht bieden om ook het op-hol-geslagen apparaat tot stilstand te kunnen krijgen binnen een wettelijk bepaalde maximale remweg.
  4. Bij vervoer van personen toch minimale veiligheidsnormen die ook voor auto's en bussen gelden: tenminste goede gordels, en de bak waar kinderen in worden vervoerd moet de impact van een auto met 50 km/u kunnen weerstaan zonder volledige in elkaar te kreukelen.
Eerlijk gezegd zou ik als burger er ook vanuit gaan dat dit goed is geregeld. Dat men niet zomaar een misbaksel van een voertuig op de weg toelaat. En daar zeker niet zomaar kinderen in laat vervoeren.

Dat is dus wel gebeurd. Dat is spijtig. En daar moeten we van leren, want dat is hoe 't werkt. Het is te laat om dit ongeval te voorkomen, dus dan maar verder leed beperken. Dat bedrijf per direct opdoeken vind ik wel te ver gaan, die zouden een flinke tip op de vingers moeten krijgen natuurlijk, en de overheid moet ook bij zichzelf kijken wat er fout is gegaan. Het bedrijf zelf had verplicht de problemen kosteloos moeten verhelpen, indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
xoniq schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:15:
[...]

Een normale bakfiets heeft geen zware motor, die potentieel sterker is dan de remmen. Ik vind het initiatief goed hoor, het is een uitvinding voor in de stad. Maar ik vind wel dat dit jaarlijkse APK moet ondergaan, en gewoon periodiek getest moet worden, juist omdat alles elektrisch is, en elektra i.c.m. een mogelijke kabelbreuk is zeer onvoorspelbaar.
Dit is geen normale bakfiets. Dit is een EV met een 1200 watt motor. Ter vergelijking: Dat is wat een topwielrenner aan energie trapt. Niet hoe hard een pedagogisch medewerkster in een rem kan knijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:18:
[...]

Dit is geen normale bakfiets. Dit is een EV met een 1200 watt motor. Ter vergelijking: Dat is wat een topwielrenner aan energie trapt. Niet hoe hard een pedagogisch medewerkster in een rem kan knijpen...
I know, maar die ander vergeleek het met een 'normale bakfiets' (althans dat is hoe ik het opvatte), ik gaf juist al aan dat het niet te vergelijken is met dit apparaat, waar (zoals ik ook aan gaf) een dusdanig zware elektromotor op zit met zoveel torsie waar de rem mogelijk te zwak voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik vind dat onzin, dan moet je hem gewoon anders classificeren. Noem het dan een elektrische auto en vereis een rijbewijs. Dan vind ik veel logischer dan nu specifiek voor de Sint allerlei regels verzinnen.

Dan ben je in van die vreemde situatie af dat er ineens een andere motor in kan liggen, want dat is wel apart.
En ja, we weten niet wat de bestuurder heeft gedaan, of die in paniek raakte, maar juist daarom is een noodrem onder de voet juist een goede oplossen, trap met je voet naar beneden en het ding remt mechanisch, liever dat ie snel tot stilstand komt en mogelijk omkiepen, dan wat anders.
Je weet dan ook niet of dat zou helpen.
Ik las eerder van een onderzoeker die de kracht had dat je met dezelfde hand zowel moet remmen als gas geven, dat zou dan lastig zijn. Gelukkig zat hij er dus nog verder naast dan ik dacht. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 01-10-2018 21:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 22:31
Volgens mij is het probleem dat er een berg chinese electronicacrap besteld is, en zonder na te denken in elkaar is geschroefd. Alleen een 1200W motor is wat anders dan een electrische fiets (alhoewel je daar ook kwaliteit mag verwachten.).

Als je 10 kinderen vervoert, dan verwacht je minimaal:

- Dodemansknop.
- Elektronisch bekrachtigde mechanische vrijloop die vrijschakelt bij spanningsverlies. Zodra er elektronisch iets mis gaat, springt relais / solenoid achtig iets terug, waardoor ie in vrijloop komt.
- 2 schijfremmen die de motor kunnen afremmen indien nodig.
- 1 (liever 2) remhendels met elektronische schakelaars die de motorsturing signaleren dat er geremd wordt, dat de gashendel overruled.
- Fatsoenlijke motorcontroller (dus geen chinese, iets van Texas Instruments bevoorbeeld) met monItoring van de motor sensors en inverters (spanning en stroom). Liefst met meerdere ADC's voor redundancy (TI heeft er een bulletin over over zelfs: http://www.ti.com/lit/wp/spry216a/spry216a.pdf)

100 euro extra aan spullen had een hoop leed kunnen besparen en ik ben blij dat ze van de weg worden gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

jeroen3 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:23:
Ik lees nu dit nog:
Politie, NFI en ILT hebben verkennende technische testen gedaan met enkele andere (door de politie veiliggestelde) Stints. De politie heeft ook de software daarvan op foutmeldingen uitgelezen. Omdat de meldingen in het Chinees zijn, moeten de resultaten eerst worden vertaald.
Ik vrees gewoon dat de Stint een samenraapsel is van wat exotische buitenlandse producten die totaal niet goed op elkaar aansluiten, en dat er veel standaarden en Europese regelgevingen (?) zullen worden overtreden. met een zogeheten 'plakbandconstructie' kan het wel recht te breien zijn, maar dat is niet echt de oplossing.

Nee, ik denk dat een directe oplossing niet voorhanden is, en dat de fabrikant een heel moeilijk en mogelijk zelfs een fataal jaar zal krijgen....

Ik ben toch benieuwd naar het definitieve rapport. :o
En ook hoe het kan dit dit toch toegelaten is....

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 01-10-2018 21:28 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
xoniq schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:20:
[...]

I know, maar die ander vergeleek het met een 'normale bakfiets' (althans dat is hoe ik het opvatte),
De term "bakfiets" is ook al vanaf het begin verwarrend. Ik denk dan aan die trapfietsen (al dan niet met elektrische ondersteuning) waarmee in Amsterdam-zuid Fleur en Sterre mee naar school gebracht worden. Bij een Stint gaat het gewoon om een elektrisch aangedreven voertuig, waar niet getrapt wordt. maar waar de bestuurder op een plateau er achter staat.

En als ik dan aan veiligheidsmaatregelen denk... In paniek spring je weg. Dus een killswitch/noodstop met een koordje naar de bestuurder, als die weg springt in paniek/onwel wordt/whatsoever. dan stopt het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

Ik vind dat onzin, dan moet je hem gewoon anders classificeren. Noem het dan een elektrische auto en vereis een rijbewijs. Dan vind ik veel logischer dan nu specifiek voor de Sint allerlei regels verzinnen.

Dan ben je in van die vreemde situatie af dat er ineens een andere motor in kan liggen, want dat is wel apart.
Ben het met je eens dat het anders geclassificeerd moet worden, daar hoor je mij ook niet over, het is ook geclassificeerd als een bijzonder elektrisch aangedreven voertuig in de bromfiets categorie, en dat is zonder twijfel niet hoe ik het voor me zie. Ik vind dit apparaat nog zwaarder dan een brommobiel, en die zijn al te log en groot voor op het fietspad, dit apparaat heeft meer vermogen dan zo'n ding, en vervoert kinderen.
[...]

Je weet dan ook niet of dat zou helpen.
Elke extra maatregel om een nood situatie te verminderen is welkom toch? Al zouden er 20 grote rode stop knoppen op zitten, je weet niet of het zal helpen, maar dat het er is, moet toch minimaal de foutmarges van de bestuurder verkleinen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

__fred__ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:25:
Als je 10 kinderen vervoert, dan verwacht je minimaal:

- Dodemansknop.
Waarom? Dat zit toch ook niet in auto's of busjes? Daarmee worden hele klassen op schoolreis gestuurd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Je vermogensregeling op de nul zetten ipv op de plus is enorm slordig. En dan ook nog eens een controller die bij storing vol vermogen geeft?
Dat is gewoon grof nalatig.... Iemand die totaal geen verstand heeft van elektronica heeft dat ding ontworpen.

Beide zijn zelfs achteraf nog voor heel weinig geld te fixen. Maar ik weet niet of de fabrikant daar de kans toe krijgt voordat ze failliet gaan aan alle schadeclaims.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Nog beter, een dodemansknop ergens, zoals onder je voet. Voet van de knop = volle kracht remmen.

Ik kan nog geen schuurmachine hanteren zonder dat ik een of ander knopje somehow ingedrukt moet houden, maar een elektrische bolderkar met 10 kinderen erin kan rondhobbelen zonder zo'n knop :/

Een keuring, tja, er zijn genoeg andere voertuigen die ook niet verplicht gekeurd worden, denk aan motoren, maar zo'n bakfiets-met-trapondersteuning hoef je in principe ook niet te laten keuren, maar als zo'n ding plots veel remkracht verliest kan het ook goed mis gaan.

Ik zou daarom pleiten dat gewoon ieder voertuig wat een BSO of KDV gebruikt om kinderen te vervoeren, maakt niet uit wat, jaarlijks gekeurd moet worden, dan ben je klaar met de hele discussie van "ja maar, dit is een [insert iets]", gewoon keuren, klaar.
[...]

Maar het is geen auto, en bij een auto horen zo vreselijk veel eisen dat je, als je de regels volgt, uiteindelijk gewoon uitkomt op een auto. Een kruising tussen een kruiwagen en een Segway is dan niet mogelijk.

Een aparte naam voor deze groep zou wel geen kwaad kunnen, "bijzondere bromfiets" is echt zo'n "wij weten ook niet wat het is", maar dan een categorie "elektrisch persoonlijk vervoersmiddel" en geef die dingen een stapel eisen. Ben je ook direct af van het gedoe met die elektrische steppen en skateboards.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:27:
[...]

De term "bakfiets" is ook al vanaf het begin verwarrend. Ik denk dan aan die trapfietsen (al dan niet met elektrische ondersteuning) waarmee in Amsterdam-zuid Fleur en Sterre mee naar school gebracht worden. Bij een Stint gaat het gewoon om een elektrisch aangedreven voertuig, waar niet getrapt wordt. maar waar de bestuurder op een plateau er achter staat.

En als ik dan aan veiligheidsmaatregelen denk... In paniek spring je weg. Dus een killswitch/noodstop met een koordje naar de bestuurder, als die weg springt in paniek/onwel wordt/whatsoever. dan stopt het ding.
Dat bakfiets blijft ook een verwarrend ding, en ik denk dat we daar ook teveel mee vergelijken, mijn zus heeft zo'n 'redelijk normale' bakfiets met de trapondersteuning van een 'normale elektrische fiets'. Dat bevalt d'r heel goed, maar dat is slechts trap ondersteuning. Ikzelf heb een volledig elektrische scooter, die rap optrekt naar de 30 (blauw kenteken), die vind ik als ik langs een terrasje rij al redelijk gevaarlijk, men is er niet op bedacht en hoort 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Waarom? Dat zit toch ook niet in auto's of busjes? Daarmee worden hele klassen op schoolreis gestuurd.
Ik weet niet precies wanneer dat nodig is, maar met een afwijkende (tegendraadse) stuureenheid, zou het zeker een must zijn. Het rijdt heel anders dan een scooter/brommer/fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
GrooV schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:04:
Volgens mij is er gewoon te snel goedkeuring gegeven omdat ze dit graag als alternatief gebruiken voor het taxi vervoer. Zowel praktisch, qua kosten en qua groen beleid is dit een goed alternatief. Echter zijn ze de veiligheid vergeten of hier te naïef in geweest,
In de basis draagt een Stint ook bij aan de veiligheid voor zowel degenen die vervoerd worden als anderen. Veel scholen hebben namelijk geen gereserveerde parkeerplekken waar je veilig 7 kinderen kunt laten instappen :X
helemaal als je het advies van de RDW en SWOV ziet.
Nee. De genoemde punten van RDW (breedte) en SWOV gaan over deelname in het verkeer, niet de technische veiligheid.
Een probleem is natuurlijk een probleem als het opduikt. En problemen hoor je te fixen. Het aangrijpen om iets wat in de basis een goede oplossing is te slopen is inderdaad niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
xoniq schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Dat bakfiets blijft ook een verwarrend ding, en ik denk dat we daar ook teveel mee vergelijken, mijn zus heeft zo'n 'redelijk normale' bakfiets met de trapondersteuning van een 'normale elektrische fiets'. Dat bevalt d'r heel goed, maar dat is slechts trap ondersteuning. Ikzelf heb een volledig elektrische scooter, die rap optrekt naar de 30 (blauw kenteken), die vind ik als ik langs een terrasje rij al redelijk gevaarlijk, men is er niet op bedacht en hoort 'm niet.
Dan moeten mensen ook maar niet rondlopen of fietsen met hun gezicht in hun telefoon.
Je moet vooruitgang niet tegenhouden omdat "andere mensen er niet aan gewend zijn". Anders reden we nog steeds met de huifkar naar het kinderdagverblijf.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
RobinHood schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Nog beter, een dodemansknop ergens, zoals onder je voet. Voet van de knop = volle kracht remmen.

Ik kan nog geen schuurmachine hanteren zonder dat ik een of ander knopje somehow ingedrukt moet houden, maar een elektrische bolderkar met 10 kinderen erin kan rondhobbelen zonder zo'n knop :/

Een keuring, tja, er zijn genoeg andere voertuigen die ook niet verplicht gekeurd worden, denk aan motoren, maar zo'n bakfiets-met-trapondersteuning hoef je in principe ook niet te laten keuren, maar als zo'n ding plots veel remkracht verliest kan het ook goed mis gaan.

Ik zou daarom pleiten dat gewoon ieder voertuig wat een BSO of KDV gebruikt om kinderen te vervoeren, maakt niet uit wat, jaarlijks gekeurd moet worden, dan ben je klaar met de hele discussie van "ja maar, dit is een ~~~[insert iets]", gewoon keuren, klaar.

[...]

Maar het is geen auto, en bij een auto horen zo vreselijk veel eisen dat je, als je de regels volgt, uiteindelijk gewoon uitkomt op een auto. Een kruising tussen een kruiwagen en een Segway is dan niet mogelijk.

Een aparte naam voor deze groep zou wel geen kwaad kunnen, "bijzondere bromfiets" is echt zo'n "wij weten ook niet wat het is", maar dan een categorie "elektrisch persoonlijk vervoersmiddel" en geef die dingen een stapel eisen. Ben je ook direct af van het gedoe met die elektrische steppen en skateboards.
Volgens mij zijn we het aardig eens in de gedachte hierachter. Echter; de APK voor de motor, daar wordt uberhaubt minder naar gekeken, omdat je - als je motor rijdt - je écht wel goed voor je motor zorgt, aangezien de motor ook voor jouw moet zorgen. Je bent dan een uiterst kwetsbare bestuurder, helemaal omdat het apparaat gigantisch snel optrekt (Suzuki GSX-R750 hier), dan wil je wel iets onder je kont hebben wat op en top wordt onderhouden. Elke trilling loop je na, anders rij je niet prettig.

En op een motor zit je meestal alleen, soms met z'n tweeën, de Stint vervoer je maximaal 10 kinderen, dat is gewoon een veel te grote verantwoordelijkheid. Zelfs als je 3 kinderen van anderen in de auto vervoerd, vol airbags etc, dan heb je al een gigantische verantwoordelijkheid als automobilist én fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
RocketKoen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Dan moeten mensen ook maar niet rondlopen of fietsen met hun gezicht in hun telefoon.
Je moet vooruitgang niet tegenhouden omdat "andere mensen er niet aan gewend zijn". Anders reden we nog steeds met de huifkar naar het kinderdagverblijf.
Ik ben er ook niet op tegen, maar ik snap best dat mensen schrikken als er ineens een 'grote' scooter vanuit t niets opduikt, terwijl je gewend bent aan een schelle brom. (Gelukkig is dat fietsen met telefoon per definitie volgend jaar al verboden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

RocketKoen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Lekkere generalisatie weer. Dat is namelijk helemaal niet wat in de reactie staat waar jij op reageert 8)7

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

AW_Bos schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Ik weet niet precies wanneer dat nodig is, maar met een afwijkende (tegendraadse) stuureenheid, zou het zeker een must zijn. Het rijdt heel anders dan een scooter/brommer/fiets.
Tja, auto's en vrachtwagens kun je beter als uitzondering zien, want praktisch alle andere voertuigen hebben wel een vorm van dodemansknop. als je erover nadenkt is het best raar dat een vrachtwagen geen dodemansknop heeft, maar een heftruck wel 8)7

Ik weet wel wat meer doden veroorzaakt als de bestuurder in slaap valt of plots onwel wordt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
xoniq schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Volgens mij zijn we het aardig eens in de gedachte hierachter. Echter; de APK voor de motor, daar wordt uberhaubt minder naar gekeken, omdat je - als je motor rijdt - je écht wel goed voor je motor zorgt, aangezien de motor ook voor jouw moet zorgen. Je bent dan een uiterst kwetsbare bestuurder, helemaal omdat het apparaat gigantisch snel optrekt (Suzuki GSX-R750 hier), dan wil je wel iets onder je kont hebben wat op en top wordt onderhouden. Elke trilling loop je na, anders rij je niet prettig.

En op een motor zit je meestal alleen, soms met z'n tweeën, de Stint vervoer je maximaal 10 kinderen, dat is gewoon een veel te grote verantwoordelijkheid. Zelfs als je 3 kinderen van anderen in de auto vervoerd, vol airbags etc, dan heb je al een gigantische verantwoordelijkheid als automobilist én fabrikant.
Euh... APK voor de motor ? Die bestaat niet eens ??? Idem voor aanhangers, caravans ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Rukapul schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:32:
Het aangrijpen om iets wat in de basis een goede oplossing is te slopen is inderdaad niet goed.
Dit inderdaad. Men is tijden lang heel blij geweest met het feit dat je veel minder gevaarlijke situaties had doordat er geen busjes met rond de school elkaar aan het afsnijden waren. Dat lijkt ineens wel vergeten.

Daarnaast is de stint echt niet het eerste voertuig wat onder een trein komt. Persoonlijk zou ik ook graag eens willen dat ze niet elke geit die nog geen rijbewijs waard is en tros kinderen over de openbare weg laten vervoeren.
Want dat is ook duidelijk een van voordelen voor de KDV's geweest, ze hoeven niet meer een echte chauffeur in te zetten.
Maar ja, het is makkelijker om zuiver naar het voertuig te wijzen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Euh... APK voor de motor ? Die bestaat niet eens ??? Idem voor aanhangers, caravans ??
Dat zeg ik ook, en ik geef ook een reden daarvan. De beste man waar ik op reageer gaf aan dat motoren ook geen keuring hebben verder. Dus ik heb het juist over de APK die er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RobinHood schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Tja, auto's en vrachtwagens kun je beter als uitzondering zien, want praktisch alle andere voertuigen hebben wel een vorm van dodemansknop. als je erover nadenkt is het best raar dat een vrachtwagen geen dodemansknop heeft, maar een heftruck wel 8)7

Ik weet wel wat meer doden veroorzaakt als de bestuurder in slaap valt of plots onwel wordt :X
Een vrachtwagen is eenvoudig te bedienen, en te bereiden door iemand met gezond verstand en een geldig rijbewijs.

Bij een heftruck heb je wat andere besturing, en die zwenkt ook makkelijker en heb je meer verantwoordelijkheid, vooral vanwege de hefinrichting die tot erg hoog kan reiken. Dit kan je in een bepaald Duits instructiefilmpje zien waarvan ik maar even de link en naam niet noem, omdat die best NSFW is met veel bloed.
offtopic:
Ooit eens een mod-break gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
Zijn er meerdere dodelijke ongelukken met dat ding geweest? Zo nee dan lijkt het me allemaal niet zo relevant, zo ja, dan zou je iets verder kunnen kijken. Vind sowieso de regelgeving met al die voertuigen tegenwoordig wazig. Hoverboard, e-step, e-skateboard etc. mogen niet in openbaar? Segway wel? Bejaarden kunnen ondertussen boeken op hun e-bikes....

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:55

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat mij nog het meeste verbaasd is het gegeven dat de andere kant van de botsing (de trein) gewoon als vaststaand feit geaccepteerd wordt.

Waarom zit er op een overweg geen noodknop, die aangeeft dat er een probleem is op de overweg en alle treinen in de omgeving automatisch een noodstop stuurt?
Waarom accepteren we bij een trein dat er een hele lange remweg is? Laat dan blokken op de rails zakken en rem dat ding wat sneller af?
Waarom accepteren we dat een overweg is afgesloten met een fluthekje, waar een scooter met een klapband of onverwachte gladheid o.i.d. kennelijk ook doorheenschiet?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
thunder7 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:42:
Wat mij nog het meeste verbaasd is het gegeven dat de andere kant van de botsing (de trein) gewoon als vaststaand feit geaccepteerd wordt.

Waarom zit er op een overweg geen noodknop, die aangeeft dat er een probleem is op de overweg en alle treinen in de omgeving automatisch een noodstop stuurt?
Waarom accepteren we bij een trein dat er een hele lange remweg is? Laat dan blokken op de rails zakken en rem dat ding wat sneller af?
Waarom accepteren we dat een overweg is afgesloten met een fluthekje, waar een scooter met een klapband of onverwachte gladheid o.i.d. kennelijk ook doorheenschiet?
Simpel antwoord: geld... Al is dat laatste stuk natuurlijk ook tegelijkertijd gevaarlijk, want iemand die dan op het spoor vast zit kan er ook niet vanaf vluchten.

Waarom accepteren we dat er überhaupt overwegen zijn, waarom niet gewoon overal tunnels onder het spoor leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Volgens mij hebben ze dat ook gewoon. Daarnaast kan je het railtraject afsluiten en vervangen als je een trein nog veel harder laat remmen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:27:
[...]
En denk je dat bestuurders alsnog het koordje vastclippen aan hun kleding?
Bij de lopende band op de sportschool hebben we ook een veiligheidskoord, maar echt niemand zie ik die gebruiken.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Wat eigenlijk nog schokkender is... De regels van het besturen van de Stint volgens de fabrikant...

https://stintum.com/docum...mde-aangewezen-bromfiets/
Voor een ‘bijzondere bromfiets’ gelden de volgende regels:

u heeft geen rijbewijs nodig;
u hoeft geen kenteken aan te vragen;
u hoeft geen helm te dragen;
u moet zo veel mogelijk rechts houden;
u moet het voertuig verzekeren;
het voertuig moet een verzekeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer hebben;
de maximumsnelheid is 25 kilometer per uur;
verlichting is ’s nachts en bij slecht zicht verplicht. Dit mag met losse lampjes.
het voertuig moet altijd rode en witte/gele reflectoren hebben;
als er een (brom)fietspad is, moet u daarop rijden;
gehandicapten jonger dan 16 jaar mogen met een bijzondere bromfiets rijden. Zij moeten wel een OV-Begeleiderskaart, Valyspas of WMO-pas hebben;
gehandicapten mogen op de stoep rijden. Zij moeten wel een OV-Begeleiderskaart, een Valyspas of een WMO-pas hebben. De maximumsnelheid is 6 kilometer per uur;
de overheid heeft het voertuig aangewezen als bijzondere bromfiets.
Ja, ik ken blinde mensen die een OV-begeleiderskaart hebben... Die mogen dus wel op weg met een Stint ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING

Trein weegt een paar honderd ton. Dat rem je gewoon niet zomaar even af.
Ik vind ook wel dat er gekeken mag worden naar veiligere overgangen. Maar dat zal een hele hoop geld kosten. Moet er dan ook een tunnel of een heel zwaar uitgeruste overgang komen voor een weg waar 5 auto's per dag over heen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

President schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:45:
Waarom accepteren we dat er überhaupt overwegen zijn, waarom niet gewoon overal tunnels onder het spoor leggen?
Dan ook maar geen voetgangersoversteekplaatsen meer, of überhaupt gelijkvloerse kruisingen. Kost wat maar is wel veiliger. Waar kunnen we mensen nog meer beschermen? Misschien verbieden zelfstandig de straat op te gaan? /gechargeerd

Maar ik ga wat of topic, het gaat om de technische gebreken. Wat mij verbaast is dat men blijkbaar een voertuig kan laten keuren en dat je daarna na wijzigingen niet terug hoeft naar de RDW? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

Dit inderdaad. Men is tijden lang heel blij geweest met het feit dat je veel minder gevaarlijke situaties had doordat er geen busjes met rond de school elkaar aan het afsnijden waren. Dat lijkt ineens wel vergeten.

Daarnaast is de stint echt niet het eerste voertuig wat onder een trein komt. Persoonlijk zou ik ook graag eens willen dat ze niet elke geit die nog geen rijbewijs waard is en tros kinderen over de openbare weg laten vervoeren.
Want dat is ook duidelijk een van voordelen voor de KDV's geweest, ze hoeven niet meer een echte chauffeur in te zetten.
Maar ja, het is makkelijker om zuiver naar het voertuig te wijzen.
Als zo'n ding op hol slaat maakt het weinig uit wat voor rijbewijs je hebt, een moeilijk te bereiken contactslot wat blijkbaar het enige is wat dan de motor doet stoppen is voor iemand met rijbewijs niet opeens makkelijker te bereiken.

Dat het verder voor de algemene verkeersveiligheid wel handig kan zijn is wat anders.
AW_Bos schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:41:
[...]

Een vrachtwagen is eenvoudig te bedienen, en te bereiden door iemand met gezond verstand en een geldig rijbewijs.

Bij een heftruck heb je wat andere besturing, en die zwenkt ook makkelijker en heb je meer verantwoordelijkheid, vooral vanwege de hefinrichting. Dit kan je in een bepaald Duits instructiefilmpje zien waarvan ik maar even de link en naam niet noem, omdat die best NSFW is met veel bloed.
offtopic:
Ooit eens een mod-break gehad ;)
Ja, met een vrachtwagen rij je makkelijk fietsers plat als je een bochtje draait en vergeet dat er misschien wel iets in je dode hoek zit ;) En hoe vaak gebeurd het wel niet dat een vrachtwagen verongelukt omdat de chauffeur in slaap viel?

Dingen hebben geen dodemansknop omdat niet iedere oetlul erop mag/kan rijden, de dodemansknop op een heftruck stelt opzich ook weinig voor, maar die dingen voorkomen ongelukken wanneer de bestuurder plots niet meer kan besturen. Omdat ie onwel is geworden, of omdat de boel op hol slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 22:31
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Omdat je eraf kunt vallen, aangereden kunt worden, etc. etc. Je bent als bestuurder veel minder beschermd en het is niet ondenkbaar dat bij een aanrijding het ding door blijft rijden, al dan niet met vastgeschoten gashendel, met jou er wel of niet op, en dan wil je hem wel makkelijk uit kunnen zetten. Sowieso als er iemand onder ligt, moet het wiel niet door blijven draaien.

Motoren, vorkheftrucks etc. hebben ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:21

Onbekend

...

President schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

Simpel antwoord: geld... Al is dat laatste stuk natuurlijk ook tegelijkertijd gevaarlijk, want iemand die dan op het spoor vast zit kan er ook niet vanaf vluchten.

Vanaf 2005 worden er ook geen nieuwe spoorwegovergangen aangelegd of vergroot. Wel wordt er soms extra beveiliging aangelegd, maar als er geen geld beschikbaar is blijven de spoorwegovergangen gewoon nog bestaan....

Maar een ander belangrijk nadelig punt met de Stint is dat je als begeleider niet even snel 8 kinderen uit zo'n karretje kunt evacueren. Normaal is bij een kinderopvang een eis dat er maximaal 6 kinderen per begeleider zijn, maar met 8 zit je daar gewoon ruim overheen.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
AW_Bos schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:48:
[...]

En denk je dat bestuurders alsnog het koordje vastclippen aan hun kleding?
Bij de lopende band op de sportschool hebben we ook een veiligheidskoord, maar echt niemand zie ik die gebruiken.... :?
Bij de sportschool is het je eigen verantwoordelijkheid. Op je werk mag je werkgever verwachten dat je veiligheidsmaatregelen na leeft. Zeker als je met kinderen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:50:
[...]
Maar ik ga wat of topic, het gaat om de technische gebreken. Wat mij verbaast is dat men blijkbaar een voertuig kan laten keuren en dat je daarna na wijzigingen niet terug hoeft naar de RDW? :?
Dat is verbazingwekkend. Aan de andere kant worden fietsen en auto's ook constant aangepast, ook dat is iets waarbij niet elke aanpassing niet worden gecontroleerd door de RDW totdat er problemen zijn.

Eerst maar eens zien en dan geloven. Ergens heb ik het gevoel dat dit paniekvoetbal is en dat er straks achteraf blijkt dat het niet aan de Stint zelf lag. Onderzoeken zijn leuk, maar de resultaten zijn er wel erg snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

RobinHood schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:50:
Als zo'n ding op hol slaat maakt het weinig uit wat voor rijbewijs je hebt, een moeilijk te bereiken contactslot wat blijkbaar het enige is wat dan de motor doet stoppen is voor iemand met rijbewijs niet opeens makkelijker te bereiken.
Iemand met kennis en ervaring op het gebied van gemotoriseerd verkeer heeft een stuk meer kans dat hij/zij minder in paniek raakt en bijvoorbeeld gewoon de berm in stuurt. Of gewoon wel die sleutel omdraaien, wat in principe alles behalve onmogelijk is
Ik geef meteen toe dat je geen garantie is, maar alles op dat sleuteltje hangen slaat ook nergens op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

__fred__ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:50:
Omdat je eraf kunt vallen, aangereden kunt worden, etc. etc. Je bent als bestuurder veel minder beschermd en het is niet ondenkbaar dat bij een aanrijding het ding door blijft rijden, al dan niet met vastgeschoten gashendel, met jou er wel of niet op, en dan wil je hem wel makkelijk uit kunnen zetten. Sowieso als er iemand onder ligt, moet het wiel niet door blijven draaien.

Motoren, vorkheftrucks etc. hebben ze wel.
Tja als je die redenatie wilt volgen moet je ze ook verplichten voor de busjes. Bij een aanrijding kan je onwel raken of gewoon in de war. Blijft dan je voet op het gaspedaal staan gaat het ook goed mis

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:54:
[...]

Iemand met kennis en ervaring op het gebied van gemotoriseerd verkeer heeft een stuk meer kans dat hij/zij minder in paniek raakt en bijvoorbeeld gewoon de berm in stuurt. Of gewoon wel die sleutel omdraaien, wat in principe alles behalve onmogelijk is
Ja, als je geconcentreerd aan het sturen bent. Maar op een Stint zit je met 10 kinderen waarvan er een enthousiast is omdat ie jarig is. Waar er 3 willen praten over gisteren... en waar de overige 6 gewoon lastige vragen stellen...

Uit eigen ervaring: Met 2 kinderen op de achterbank moet ik al wel eens tot de orde roepen, laat staan met 10 in een bak...

Een Stint van PostNL stelt ongetwijfeld minder vragen als een Stint met 10 kinderen...

[ Voor 5% gewijzigd door Oekiejoekie op 01-10-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Ik geef meteen toe dat je geen garantie is, maar alles op dat sleuteltje hangen slaat ook nergens op.
Tja, het is inderdaad geen garantie. Ik ken genoeg mensen met een rijbewijs die ik geen botsauto zou toevertrouwen :+
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Tja als je die redenatie wilt volgen moet je ze ook verplichten voor de busjes. Bij een aanrijding kan je onwel raken of gewoon in de war. Blijft dan je voet op het gaspedaal staan gaat het ook goed mis
Zoals ik al zei is het, als je erover nadenkt, inderdaad vrij vreemd dat een auto en zeker een vrachtwagen geen vorm van dodemansknop heeft. Het is echt een uitzondering, want praktisch alle andere voertuigen waarin ik gereden heb hadden wel een vorm van noodknop of killswitch.

Sterker nog, als ik bij mijn auto de enige vorm van "killswitch" omhaal, namelijk het contact uit, ben ik mijn rembekrachtiging kwijt en gaat het sturen veel moeilijker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:59:
Ja, als je geconcentreerd aan het sturen bent. Maar op een Stint zit je met 10 kinderen waarvan er een enthousiast is omdat ie jarig is. Waar er 3 willen praten over gisteren... en waar de overige 6 gewoon lastige vragen stellen...

Uit eigen ervaring: Met 2 kinderen op de achterbank moet ik al wel eens tot de orde roepen, laat staan met 10 in een bak...
Nog een reden om ervaring achter het stuur te hebben. Als kinderen je ogen van de weg kunnen trekken ben je ongeschikt als bestuurder.

Overigens is overzicht ook juist een reden waarom de bestuurder achterop staat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jij reist zeker nooit met de trein? Ook nooit in een trein gezeten als ie een noodstop maakt? Het is je ook niet opgevallen dat reizigers geen gordels dragen en dat in de spits vaak mensen in de trein moeten staan? Een trein heeft die extra remweg gewoon nodig om te zorgen dat reizigers niet gewond raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:02:
[...]

Nog een reden om ervaring achter het stuur te hebben. Als kinderen je ogen van de weg kunnen trekken ben je ongeschikt als bestuurder.
Nee, die mening deel ik dus ook. Maar als ik de regels op de site van de leverancier lees, mag de Stint in sommige gevallen al bestuurd worden vanaf 12 jaar. Daar zit echt een gevalletje fout in de regelgeving...

[ Voor 6% gewijzigd door Oekiejoekie op 01-10-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:07:
Nee, die mening deel ik dus ook. Maar als ik de regels op de site van de leverancier lees, mag de Stint in sommige gevallen al bestuurd worden vanaf 12 jaar.
Tja, en bij 'onze' opvang mag hij alleen bestuurd worden door leidsters met een rijbewijs en gaan de routes over gescheiden fietspaden.
Daarom ben ik ook sceptisch over het gebruik door veel centra, je kunt het natuurlijk zelf ook zo veilig maken als je wilt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

downtime schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:06:
[...]

Jij reist zeker nooit met de trein? Ook nooit in een trein gezeten als ie een noodstop maakt? Het is je ook niet opgevallen dat reizigers geen gordels dragen en dat in de spits vaak mensen in de trein moeten staan? Een trein heeft die extra remweg gewoon nodig om te zorgen dat reizigers niet gewond raken.
Als een trein niet harder kan remmen dan nu, en er zijn wel overwegen zoals nu, dan vind ik het nog steeds vreemd dat die situatie als normaal geaccepteerd wordt. Er vallen per jaar meer doden op spoorwegovergangen dan met Stints, ten slotte.

Of werkt dat ook andersom? Als blijkt dat de kleinste kinderen in de Stint wellicht gewond (whiplash bij peutertjes?) raken als het ding harder kon remmen (dodemansknop?), moet dan het andere verkeer zich ook maar aan de stint aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:11:
[...]

Tja, en bij 'onze' opvang mag hij alleen bestuurd worden door leidsters met een rijbewijs en gaan de routes over gescheiden fietspaden.
Daarom ben ik ook sceptisch over het gebruik door veel centra, je kunt het natuurlijk zelf ook zo veilig maken als je wilt.
Dan heb je een goede opvang. En door kostenbesparingen, mag de stagiaire van 17 dat ding in principe ook rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

thunder7 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:13:
Als een trein niet harder kan remmen dan nu, en er zijn wel overwegen zoals nu, dan vind ik het nog steeds vreemd dat die situatie als normaal geaccepteerd wordt. Er vallen per jaar meer doden op spoorwegovergangen dan met Stints, ten slotte.
Verreweg de meeste ongelukken met de trein zijn springers, meestal niet bij een overgang. Wat moeten we daar dan mee? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:16
[...]

Of werkt dat ook andersom? Als blijkt dat de kleinste kinderen in de Stint wellicht gewond (whiplash bij peutertjes?) raken als het ding harder kon remmen (dodemansknop?), moet dan het andere verkeer zich ook maar aan de stint aanpassen?
Dat is echt de verkeerde discussie op dit moment in mijn ogen. Als er een vrachtwagen met 80 km/u op een voorrangsweg rijdt en ik besluit om 10 meter van te voren toch over te steken met de fiets, moeten alle vrachtwagens dan ook maar uitgerust gaan worden met betere remmen en ankers, omdat ik een verkeerde beslissing maak?

Waarmee ik niet wil zeggen dat het ongeluk in Oss de schuld van de Stint bestuurster was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
[...]

Ik weet niet of jij vader bent... Maar ik zie mijn kinderen liever terug met een gebroken pols. been of een hersenschudding of whiplash, als in het mortuarium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Precies. Vandaar dat ik het argument 'maar dan raken de mensen in de trein gewond' niet zo heel steekhoudend vind, persoonlijk.

Maar even terug naar de Stint - hoe zien de remmen daarvan er eigenlijk uit? Volgens mij heeft mijn fiets al grotere schijven dan bij die wieltjes passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Er zijn natuurlijk talloze technische middelen om de symptomen van het probleem te voorkomen.
Maar het probleem is dat de fabrikant deze vanaf het begin al niet had geïmplementeerd.

Voor automotive zijn hier talloze standaarden, keuringen en wetten voor gemaakt. En zelfs daar sjoemelen sommigen er nog mee als het geld op kan leveren.

Van dit topic krijg je de indruk alsof de stint een regelrechte dodemans wagen is. Hoe kan het dan dat er zoveel rond rijden reden, en al die bestuurders dit gevaarlijke voertuig niet eerder hebben gemeld?
Waarom hebben verzekeraars nog niet eerder aan de bel getrokken? Heeft nog niet eerder iemand dit probleem gehad?

Al die regelgeving over (speciale) bromfietsen e.d. is in nederland een beetje vreemd. Je lekker snelle elektrische fiets moet bijvoorbeeld op de rijbaan. Dat is ook niet ideaal. Hier zitten nog veel verbeterpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Rukapul schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

Een probleem is natuurlijk een probleem als het opduikt. En problemen hoor je te fixen. Het aangrijpen om iets wat in de basis een goede oplossing is te slopen is inderdaad niet goed.
Eens, maar de Stint wordt dan ook niet verbannen of gesloopt. Er zijn technische mankementen en wordt daarom tijdelijk van de weg gehaald. De issues zullen opgelost moeten worden, en daarna verwacht ik dat de Stint weer aan het verkeer mag deelnemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 01-10-2018 22:29 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RocketKoen

Omdat mensen zich niet kunnen gedragen. En er dus elke 5 minuten een noodstop is omdat een of andere grapjas op die knop drukt.
Die blokken zitten al op treinen. En die worden automatisch gebruikt bij een noodstop. Als je een trein sneller wilt laten stoppen moet je hem op rubber banden zetten. maximaal 6 meter lang maken Op asfalt laten rijden ipv op rails. En mag hij niet harder dan 50. Klikt dat bekend?
Omdat de scooter zich anders doodrijdt tegen de super stevige slagboom? En zodat je bij pech ofzo niet ingesloten raakt op de overgang. Plus het afbreken van de spoorboom zet automatisch alle seinen op rood, waardoor treinen een noodstop maken. Dan heb je dus geen noodknop nodig naast de overweg.

Er zitten bij ProRail en de 4 ontwerpbureau's die die overgangen bedenken in Nederland echt geen mierenneukers die met opzet schoolkindjes in gevaar brengen om een paar centen te sparen. Daar wordt heel hard nagedacht hoe alles zo veilig mogelijk kan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
jeroen3 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:25:

Al die regelgeving over (speciale) bromfietsen e.d. is in nederland een beetje vreemd. Je lekker snelle elektrische fiets moet bijvoorbeeld op de rijbaan. Dat is ook niet ideaal. Hier zitten nog veel verbeterpunten.
De regeling omtrent de speciale bromfiets is nu gewoon te ruim... die omvat nu alles van de 12-jarige die een elektrische rolstoel krijgt (waar ik ook niet tegen ben !) tot iemand die met 10 passagiers in de Stint gaat.
XWB schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Eens, maar de Stint wordt dan ook niet verbannen of gesloopt. Er zijn technische mankementen en wordt daarom tijdelijk van de weg gehaald. De issues zullen opgelost moeten worden, en daarna verwacht ik dat de Stint weer aan het verkeer mag deelnemen :)
Nou, ik mag wel hopen dat er een aanvullende categorie komt voor het vervoeren van personen...

[ Voor 29% gewijzigd door Oekiejoekie op 01-10-2018 22:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Wordt er nu niet gewoon gezocht naar een zondebok? Ik bedoel; vrijwel meteen zat RTL nieuws er boven op dat de magnetische stralingen rondom het spoor de oorzaak zijn, nu komt er een of ander onderzoeksrapport naar buiten waaruit blijkt dat die stints niet zouden deugen.

Is het niet niet gewoon een noodlottig ongeval? Ik bedoel als er een willekeurige auto stil valt midden op een spoorweg overgang worden die ook niet allemaal ineens verboden. En dat terwijl die toch vaker per jaar een ongeluk hebben met dodelijke afloop.

Ik vind het een heksenjacht en de tijd en geld is beter te besteden door alle spoorweg overgangen te verbeteren en beter te beveiligen bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Mrjraider op 01-10-2018 22:38 ]

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mrjraider schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:37:
Wordt er nu niet gewoon gezocht naar een zondebok? Ik bedoel; vrijwel meteen zat RTL nieuws er boven op dat de magnetische stralingen rondom het spoor de oorzaak zijn, nu komt er een of ander onderzoeksrapport naar buiten waaruit blijkt dat die stints niet zouden deugen.

Is het niet niet gewoon een noodlottig ongeval? Ik bedoel als er een willekeurige auto stil valt midden op een spoorweg overgang worden die ook niet allemaal ineens verboden. En dat terwijl die toch vaker per jaar een ongeluk hebben met dodelijke afloop.
Hou er ook rekening mee dar volwassenen in een auto zelfredzaam zijn... Die stappen uit, rennen weg, en alls de trein de auto ramt... jammer dan... Kinderen doen dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:40:
[...]

Hou er ook rekening mee dar volwassenen in een auto zelfredzaam zijn... Die stappen uit, rennen weg, en alls de trein de auto ramt... jammer dan... Kinderen doen dat niet...
Rare opmerking want als je als alleenstaande ouder drie zeer jonge kinderen op de achterbank vast heb zitten dan ben je ook de klos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Buiten dat zal het je verbazen hoe vaak volwassenen het voertuig niet verlaten voordat het geraakt wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mrjraider schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:41:
[...]

Rare opmerking want als je als alleenstaande ouder drie zeer jonge kinderen op de achterbank vast heb zitten dan ben je ook de klos.
3 is geen 10... en bij 3 kinderen zit er vaak een leeftijdsverschil tussen... Drielingen zijn zeldzaam,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mrjraider schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:37:
Maar niet elke auto valt zomaar stil. De Stint is tijdelijk van de weg gehaald omdat elk exemplaar problemen met de rem kan hebben. Een auto is al behoorlijk doorontwikkeld en heeft redundancy ingebouwd. De Stint nog niet, blijkbaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:43:
[...]

3 is geen 10... en bij 3 kinderen zit er vaak een leeftijdsverschil tussen... Drielingen zijn zeldzaam,
Je mist mijn punt. Theoretisch gezien is een auto net zo gevaarlijk misschien wel gevaarlijker dan een stint. Ik snap daarom al die ophef niet. Dat bedrijf is hier alleen maar de dupe van en de nabestaanden zijn hier echt niet mee geholpen.
XWB schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:43:
[...]

Maar niet elke auto valt zomaar stil. De Stint is tijdelijk van de weg gehaald omdat elk exemplaar problemen met de rem kan hebben. Een auto is al behoorlijk doorontwikkeld en heeft redundancy ingebouwd. De Stint nog niet, blijkbaar.
Eens maar ik vind dat er in deze situatie onnodig naar een zondebok gezocht word. Het bedrijf heeft nota bene zelf al aangeboden om alle exemplaren na te kijken en zelfs rijlessen aan geboden. Dan komt ineens een minister om de hoek die even een verbod instelt.

[ Voor 39% gewijzigd door Mrjraider op 01-10-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nee da's waar. Als de oudste niet in een stoeltje gesnoerd zit dan redt die zichzelf misschien nog en als ik dan nog één extra weet te pakken valt de schade wel mee. Redundantie in kinderen zeg maar. :F

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mrjraider schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:44:
[...]

Je mist mijn punt. Theoretisch gezien is een auto net zo gevaarlijk misschien wel gevaarlijker dan een stint. Ik snap daarom al die ophef niet. Dat bedrijf is hier alleen maar de dupe van en de nabestaanden zijn hier echt niet mee geholpen.
Ik mis jouw punt... In de bus hangt een bordje niet met de bestuurder praten... dat leidt af. Kinderen doen dat wel. In mijn auto zijn ooit 2 kinderen aan het praten. Of aan het ruzien. (nee, ik heb mijn 80% no claim nog...) 10 kinderen zijn nog drukker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

En nu er geen stint meer rondrijd, gaan die kinderen dus gewoon in een andere vervoersmiddel, wat ook kan stilvallen. Auto's zijn ook niet heilig.

Gewoon een typisch Nederlands gevalletje schijnveiligheid. We hebben het onbekende product van de weg gehaald, dus nu is iedereen weer veilig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:51:
[...]

Ik mis jouw punt... In de bus hangt een bordje niet met de bestuurder praten... dat leidt af. Kinderen doen dat wel. In mijn auto zijn ooit 2 kinderen aan het praten. Of aan het ruzien. (nee, ik heb mijn 80% no claim nog...) 10 kinderen zijn nog drukker...
Nu haal je een totaal irrelevant punt aan. Ik heb het helemaal niet over afleidingen ik heb het over het feit dat de stint in kwaad daglicht gezet word terwijl ik vind dat dit niets meer is dan een heksenjacht. Er zou technisch van alles mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nou heb ik nooit zo`n ding eens nader bekeken.. maar aan de hand van de beschikbare gegevens zijn er zeker wel verbeteringen te behalen....

sowieso snap ik niet waarom er niet gewoon net als bij een brommer/motor gekozen is voor een roterende gashendel.. dan kan je immers ook rechts een rem hendel plaatsen..

en remhendels met schakelaartjes er in zijn ook alles behalve nieuw... dus daar een koppeling aan naar de motor aansturing om zo het motor vermogen weg te nemen...

ook snap ik niet helemaal waarom er nooit een (her)keuring gedaan is toen er krachtigere motoren gebruikt gingen worden...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een noodknop klinkt behoorlijk over de top. En de kans is aanwezig dat die knop niet ingedrukt wordt wanneer de bestuurder in paniek is.

Maar een cruciaal onderdeel als de rem mag best redundant uitgevoerd worden. Wellicht dat hier nog winsten behaald kunnen worden, en dan hoeft de oplossing niet naar de bestuurder verplaatst te worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
m
Mrjraider schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:56:
[...]

Nu haal je een totaal irrelevant punt aan. Ik heb het helemaal niet over afleidingen ik heb het over het feit dat de stint in kwaad daglicht gezet word terwijl ik vind dat dit niets meer is dan een heksenjacht. Er zou technisch van alles mis zijn.
Ik had het over het handelen in een noodsituatie. Als ik alleen zou rijden, zou ik misschien een andere beslissing nemen als dat ik op dat moment afgeleid wordt door kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:51:
[...]

Punt is dat er nu één dodelijk ongeluk is met een Stint en meteen het vervoersmiddel wordt verboden, maar de honderden dodelijke ongelukken per jaar met een auto vinden we wel best.

Ik snap de beredenering van @Mrjraider heel goed dat er toch wel een hetze is, waarschijnlijk omdat de slachtoffers nu jonge kinderen zijn. Nadat een dronken malloot is verongelukt op een bierfiets, toevallig ook op een spoorwegovergang, is de bierfiets niet verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online

Mrjraider

Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:59:
m
[...]

Ik had het over het handelen in een noodsituatie. Als ik alleen zou rijden, zou ik misschien een andere beslissing nemen als dat ik op dat moment afgeleid wordt door kinderen.
Sowieso handel je in een noodsituatie anders dan dat je nadien had gewild. De begeleidster of bestuurder van dat ding had gewenst dat ze kracht had om dat ding van het spoor te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mrjraider schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:01:
[...]

Sowieso handel je in een noodsituatie anders dan dat je nadien had gewild. De begeleidster of bestuurder van dat ding had gewenst dat ze kracht had om dat ding van het spoor te duwen.
Die stint viel niet stil op het spoor, die schoot juist door de spoorbomen heen... Er was niks weg te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:19
Ik las eerder van een onderzoeker die de kracht had dat je met dezelfde hand zowel moet remmen als gas geven, dat zou dan lastig zijn.
Elke motorrijder kan het, het ligt er maar net aan hoe het technisch is ingericht. Ik ken ook iemand die in de auto remt en gas geeft met dezelfde hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Of desnoods achter op een wachtende auto klappen. Zal ongetwijfeld letsel van komen, maar alles beter dan onder een trein.

Maar zelfs een opleiding is geen garantie. Hoeveel mensen zijn er die hun auto vol in de ABS drukken terwijl ze recht op hun "doel" afrijden, terwijl ABS bedoeld is om tijdens het remmen nog te kunnen sturen... heeft mij ook 1 aanrijding gekost, wel van geleerd: 2 jaar terug nog 2x uitgeweken voor dezelfde auto in nog geen halve minuut: eerst voorgooien en vol in de rem, direct daarna terug naar rechts gooien terwijl ik ernaast zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:35
Goed dat er onderzoek gedaan wordt, zoals in bijvoorbeeld de luchtvaart is de veiligheid gekomen door na ieder incident uitvoerig onderzoek uit te voeren en hier aanpassingen op te maken. Een ongeluk als deze is altijd een noodlottige samenloop van omstandigheden. Als er wel een noodstop/dodemansknop op had gezeten had het ook kunnen gebeuren dat deze stil zou vallen precies midden op de overgang. Zie dan maar de helderheid van geest te hebben om de knop weer uit te trekken of wat er ook nodig is, in een panieksituatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

25287

.

[ Voor 99% gewijzigd door 25287 op 23-03-2019 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vergeet niet dat een ongeluk van deze aard niet 1 ding is.
- stint op hol
- paniek
- kinderen in de kar
- rijdend naar (gesloten) overgang
- trein in aantocht
- reactie tijd.
Als je pas bij de spoorbomen merkt dat je "stopen niet werkt" en de trein is 1 seconde verwijderd dan gaat het erg snel.

Als je dan puur naar de techniek kijkt met dit in je achterhoofd dan houd je vrijweinig opties technisch over.
want je hebt ook nog de momentkracht die je voortbeweegt.
Superkanjo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:39:
Goed dat er onderzoek gedaan wordt, zoals in bijvoorbeeld de luchtvaart is de veiligheid gekomen door na ieder incident uitvoerig onderzoek uit te voeren en hier aanpassingen op te maken. Een ongeluk als deze is altijd een noodlottige samenloop van omstandigheden. Als er wel een noodstop/dodemansknop op had gezeten had het ook kunnen gebeuren dat deze stil zou vallen precies midden op de overgang. Zie dan maar de helderheid van geest te hebben om de knop weer uit te trekken of wat er ook nodig is, in een panieksituatie.
Je kan ook een knop zoals in treinen/tram enzv zolang je er opstaat / vasthoud beweegt hij gewoon. voet er af = rem en stop. dit zou een mechanische vastlooprem + stroomonderbreking moeten zijn. (bij treinen en trams sta je gewoon per direct "stil" en zijn er ook heftige gevolgen..want de passagiers zitten in die gevallen niet vast.

Stil vallen op de overgang wegens: lege batterij, kabeltje wat losschiet of andere oorzaak. valt ook nog wel te bedenken. en tja als ik een mooie rode dodemans knop op het stuur heb .. ik denk dat er weinig zo gek zijn om midden op het spoor die te activeren .. hoewel de registratie er ook bij moet zijn of hij voor of na een impact geactiveerd is. (blackbox)

Tja vanalles

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste