Ik wil weten wat er die bewuste dag fout is gegaan.
NIET wat er potentieel mis kan gaan.
Hier heeft niemand wat aan behalve de Rijksoverheid.
Dit dus. Ik ben geen expert en was er niet bij maar zolang je kan sturen moet je als geschikte en getrainde bestuurder die de verantwoordelijkheid over 10 kinderen heeft (bij max 20km/h) toch kunnen voorkomen dat je een dichte spoorweg overgang op rijd, zelfs als het gas blijft hangen en de remmen het niet doen. Dat kan natuurlijk wel gedeeltelijk aan de Stint hebben gelegen; de bediening lijkt me niet heel natuurlijk en iets van een dodemansknop had misschien ook geholpen, maar de technische tekortkomingen die nu als reden voor schorsing worden genoemd hebben daar weinig mee te maken en lijken me vooral bedoeld om de Stint als gemakkelijke zondebok te kunnen aanwijzen om zo lastige implicaties van andere oorzaken te vermijden, zoals; regelgeving die tekort schoot. Of de zwaargewonde en getraumatiseerde bestuurster verantwoordelijk houden.eonflux schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:43:
[ Voor 36% gewijzigd door -36- op 02-10-2018 04:06 ]
Geen noodknop maar zo een veiligheid zoals bij quads, jetskis. Als je eraf valt, valt de pin eruit ennvalt de motor stil.XWB schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:58:
[...]
Een noodknop klinkt behoorlijk over de top. En de kans is aanwezig dat die knop niet ingedrukt wordt wanneer de bestuurder in paniek is.
Maar een cruciaal onderdeel als de rem mag best redundant uitgevoerd worden. Wellicht dat hier nog winsten behaald kunnen worden, en dan hoeft de oplossing niet naar de bestuurder verplaatst te worden.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Ook ik vind het vreemd dat men blijft speculeren terwijl er voldoende beeldmateriaal beschikbaar is, van zowel de overgang als de front camera van de trein, om in ieder geval al een eerste vooronderzoek mee te doen. Tevens is de bestuurdster inmiddels gelukkig buiten levensgevaar en zou men dus mondjesmaat informatie kunnen vragen. Als daaruit blijkt dat de Stint bijvoorbeeld een lekke band had, heb je in ieder geval een gerichtere onderzoeksrichting.eonflux schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 01:43:
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Tsja, dan moet je al gauw weer richting busjes e.d. waar je extra personeel voor nodig hebt, die flink duurder zijn en die een botsing met een auto met 50 km/h ook niet overleven. Je stelt nu praktisch hogere eisen aan die soort vervoer dan aan de auto, waar je zonder problemen zo je kinderen in stopt.Blue-eagle schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:18:
- Bij vervoer van personen toch minimale veiligheidsnormen die ook voor auto's en bussen gelden: tenminste goede gordels, en de bak waar kinderen in worden vervoerd moet de impact van een auto met 50 km/u kunnen weerstaan zonder volledige in elkaar te kreukelen.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik wil hier toch even op reageren.. als er een overwegbomen afbreekt dan vallen alle seinen zeker niet op rood. Sterker nog, er gebeurt helemaal niets. Wij (treindienstleiders) zijn daarvoor afhankelijk van mensen die buiten zijn zoals machinisten of een melding van iemand die het ziet gebeuren. Pas daarna worden er veiligheidsmaatregelen genomen.RocketKoen schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:28:
[...]
Omdat mensen zich niet kunnen gedragen. En er dus elke 5 minuten een noodstop is omdat een of andere grapjas op die knop drukt.
[...]
Die blokken zitten al op treinen. En die worden automatisch gebruikt bij een noodstop. Als je een trein sneller wilt laten stoppen moet je hem op rubber banden zetten. maximaal 6 meter lang maken Op asfalt laten rijden ipv op rails. En mag hij niet harder dan 50. Klikt dat bekend?
[...]
Omdat de scooter zich anders doodrijdt tegen de super stevige slagboom? En zodat je bij pech ofzo niet ingesloten raakt op de overgang. Plus het afbreken van de spoorboom zet automatisch alle seinen op rood, waardoor treinen een noodstop maken. Dan heb je dus geen noodknop nodig naast de overweg.
Er zitten bij ProRail en de 4 ontwerpbureau's die die overgangen bedenken in Nederland echt geen mierenneukers die met opzet schoolkindjes in gevaar brengen om een paar centen te sparen. Daar wordt heel hard nagedacht hoe alles zo veilig mogelijk kan.
Dat is nogal een boude bewering!TunderNerd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:45:
De stint is bewust zo ontwikkeld dat hij nergens onder viel...
[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 02-10-2018 08:32 ]
Waarom ben je überhaupt afgeleid door kinderen? Het is je werk om met een groep kinderen om te gaan, dan word je geacht het overzicht te kunnen bewaren.Oekiejoekie schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:59:
Ik had het over het handelen in een noodsituatie. Als ik alleen zou rijden, zou ik misschien een andere beslissing nemen als dat ik op dat moment afgeleid wordt door kinderen.
_JGC_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:38:
Maar zelfs een opleiding is geen garantie.
Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:54:
Ik geef meteen toe dat je geen garantie is,
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Serieus? Ik heb gewerkt aan een overgang voor infrabel, en daar was de breek detectie een harde eis aan het ontwerp.iAdema schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:19:
[...]
Ik wil hier toch even op reageren.. als er een overwegbomen afbreekt dan vallen alle seinen zeker niet op rood. Sterker nog, er gebeurt helemaal niets. Wij (treindienstleiders) zijn daarvoor afhankelijk van mensen die buiten zijn zoals machinisten of een melding van iemand die het ziet gebeuren. Pas daarna worden er veiligheidsmaatregelen genomen.
Iets meer respect richting medewerksters van de KDV's is wel op zijn plaats.Gonadan schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:37:
[...]
Dit inderdaad. Men is tijden lang heel blij geweest met het feit dat je veel minder gevaarlijke situaties had doordat er geen busjes met rond de school elkaar aan het afsnijden waren. Dat lijkt ineens wel vergeten.
Daarnaast is de stint echt niet het eerste voertuig wat onder een trein komt. Persoonlijk zou ik ook graag eens willen dat ze niet elke geit die nog geen rijbewijs waard is en tros kinderen over de openbare weg laten vervoeren.
Want dat is ook duidelijk een van voordelen voor de KDV's geweest, ze hoeven niet meer een echte chauffeur in te zetten.
Maar ja, het is makkelijker om zuiver naar het voertuig te wijzen.
Het zou zeker wel handig zijn. Nu krijgen we het vaak te horen van de eerste machinist die er langs rijdt. Blijkbaar is dat een geaccepteerd risico. Het gebeurd dan ook niet zo heel erg vaak.RocketKoen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:30:
[...]
Serieus? Ik heb gewerkt aan een overgang voor infrabel, en daar was de breek detectie een harde eis aan het ontwerp.
Gezien de staat van de spoorwegen daar had ik eigenlijk aangenomen dat Nederland dat minstens ook had.
Moeilijk is het ook niet. Een dun koper stripje in een lus door de boom.
Sorry, maar alleen al op dit stukje tekst had hij nooit de weg op gemogenVerwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 00:57:
“Mocht je ooit ergens van schrikken dan grijp je niet aan de rechterhendel vast (dan geef je per ongeluk gas en ga je harder) maar rem je direct. Remt de Stint niet snel genoeg druk dan op de noodstop knop met je rechterhand.”
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
In dit topic gevonden:ehtweak schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:25:
[...]
Dat is nogal een boude bewering!![]()
Kun je dat staven met bewijzen?
Dat zou opzet impliceren om op die manier 'lastige' regelgeving en veiligheidseisen te omzeilen...
Wetten van logica. Als ik een voorbeeld geef van een slechte situatie is dat niet een oordeel over alle leidsters.Joris748 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:38:
Iets meer respect richting medewerksters van de KDV's is wel op zijn plaats.
Het aantal ongevallen? Welke ongevallen weet jij nog meer dan en waarin was het voertuig dan de oorzaak?In de basis kan de Stint een voertuig zijn, dat eenvoudig door iedere 16+er te besturen is. Ja, het ding is aan de brede kant, waardoor de iets minder handige bestuurder misschien wat sneller een kras op een auto zet of een paaltje schampt. Maar hoe gevaarlijk is dat? Die Stint gaat maar 15 km/u
Helaas lijken er één of meer fundamentele fouten in het (veiligheids)ontwerp te zitten. Los die op en je hebt een goed en veilig alternatief voor een busje.
Het lijkt me zeer valide om naar het ontwerp van het voertuig te wijzen. Gezien het aantal ongevallen en de aard van de ongevallen, lijkt het niet te liggen aan de vaardigheid van de bestuurders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eens, maar heeft de fabrikant zich niet aan de regels gehouden? Bij mijn weten is er slechts een krachtiger motor ingezet en was de rest van het ontwerp in eerste instantie al zoals hij nu is.Nutral schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:50:
Goedkeuringen betekenen niet dat het ook veilig is, een fabrikant heeft zich te houden aan de richtlijnen en dus ook verkeerswetten. Als iets goedgekeurd is en dit is toch fout gegaan, waarbij de fabrikant zich niet aan de regels heeft gehouden. Is de fabrikant alsnog fout.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies dat. Het aantal ongevallen lijkt me minimaal.Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:43:
[...]
Wetten van logica. Als ik een voorbeeld geef van een slechte situatie is dat niet een oordeel over alle leidsters.
[...]
Het aantal ongevallen? Welke ongevallen weet jij nog meer dan en waarin was het voertuig dan de oorzaak?
Of doel je op de situaties waarin de bestuurder de sloot in reed of tegen een andere weggebruiker aan is gereden?
Ben het helemaal met je eens.Het lijkt mij zeer valide om naar alle factoren te kijken bij een ongeval, dus ook het voortuig an sich. Wat ik niet valide vind is de hetze tegen het goedgekeurde voertuig nu ineens achteraf. Een busje is net zo goed goedgekeurd en zou echt niet aan de kant gezet worden als daar iets mee was gebeurd. Het is simpelweg een hypocriete heksenjacht. Nu gaan we weer terug naar externe chauffeurs van een taxibedrijf met nul komma nul pedagogische achtergrond en die de kinderen niet eens kennen. Dat is gewoon een stap terug qua veiligheid en kindvriendelijkheid.
Neemt niet weg dat ik het volledig eens ben met het feit dat een dergelijk voertuig technisch in orde moet zijn. Het enige zinnige argument wat ik tot nu gehoord heb is dat hij blijkbaar nogal weinig en slechte remmen heeft en dus bij een noodsituatie lastig tot stilstand te brengen is.
In de smalste zin van het woord is een goedkeuring alleen op 1 type. Dan kijk ik even naar de PED Module B certificatie, is het de verantwoordelijkheid aan de fabrikant om wijzigingen aan het ontwerp door te geven. De vraag is of dat ook van toepassing is op bijzondere voertuigen. Wat nou als de grotere motor zorgt dat de rem niet sterk genoeg is ? of dat de thermische beveiliging nog werkt?Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:56:
[...]
Eens, maar heeft de fabrikant zich niet aan de regels gehouden? Bij mijn weten is er slechts een krachtiger motor ingezet en was de rest van het ontwerp in eerste instantie al zoals hij nu is.
Kritiekpunten die nu genoemd worden waren bij keuring al bekend, daarom is het belachelijk dat men nu naar de fabrikant wijst. Wijs naar RDW, SWOV etc. die blijkbaar nu achteraf ineens wel hun oordeel klaar durven hebben.
Zo moet ik ook wel grinniken om de kritiek op de breedte. Toen hij in 2011 gekeurd werd was hij inderdaad te breed, omdat hij gebouwd is met de kennis dat de norm in 2012 zou veranderen. Daar voldoet hij gewoon aan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik lees diverse reacties over een noodstop, allereerst over het wel/niet nodig zijn. Ik vind dat deze wel nodig is, omdat vervoerde kinderen heel kwetsbaar zijn en bestuurders geen rijbewijs nodig hebben (dat is het verschil met een busje, het verschil met een bakfiets is dat er een motor in zit). Maar ik lees ook kritische bijdragen van mensen die vinden dat een noodstop met een koord onhandig is. Maar het kan toch anders?AW_Bos schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:48:
[...]
En denk je dat bestuurders alsnog het koordje vastclippen aan hun kleding?
Bij de lopende band op de sportschool hebben we ook een veiligheidskoord, maar echt niemand zie ik die gebruiken....
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2018 10:16 ]
Precies dat is er mis mee, als je de motor zwaarder maakt, moet je ook de remmen zwaarder maken.Tevens is de motor veranderd van een DC naar een AC (waarchijnlijk een 3 fasen motor) dan veranderd er ook een heleboel aan de motor aansturing en dat zou altijd opnieuw gekeurd moeten worden.Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:56:
[...]
Eens, maar heeft de fabrikant zich niet aan de regels gehouden? Bij mijn weten is er slechts een krachtiger motor ingezet en was de rest van het ontwerp in eerste instantie al zoals hij nu is.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
En dat is gebeurd, ze zijn van 800W naar 1200W gegaant_captain schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:40:
Een aanpassing van het motorvermogen met 50% zou imho de typekeur doen vervallen.
Ware het niet dat de keuring niet door de RDW is ingetrokken dus waar bemoeit de minister zich mee? Blijkbaar heeft de RDW zelf niet de middelen om zo'n keuring in te trekken en dus feitelijk een rijverbod op te leggen? Of werken de procedures daar dermate moeizaam dat dit gewoon nog niet van de grond was?SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:31:
Precies dat is er mis mee, als je de motor zwaarder maakt, moet je ook de remmen zwaarder maken.Tevens is de motor veranderd van een DC naar een AC (waarchijnlijk een 3 fasen motor) dan veranderd er ook een heleboel aan de motor aansturing en dat zou altijd opnieuw gekeurd moeten worden.
Door die aanpassing zonder herkeuring is het in mijn ogen tercht dat de goedkeuring ingetrokken word en dat de hele keuring opnieuw moet.
Dat geldt voor een auto, bij een bromfiets (dat is de stint toch?) geldt alle wijziging van vermogen. Voor een individueel voertuig, wat de regels zijn voor typegoedkeuring vertelt RDW niet.t_captain schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:40:
Een aanpassing van het motorvermogen met 50% zou imho de typekeur doen vervallen.
[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 02-10-2018 10:43 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In mijn ogen had hij uberhaupt nooit goedgekeurd mogen worden.Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:42:
[...]
Ware het niet dat de keuring niet door de RDW is ingetrokken dus waar bemoeit de minister zich mee? Blijkbaar heeft de RDW zelf niet de middelen om zo'n keuring in te trekken en dus feitelijk een rijverbod op te leggen? Of werken de procedures daar dermate moeizaam dat dit gewoon nog niet van de grond was?
Ik zou graag zien wat de gevolgen van de bestaande regels zijn en niet alle meningen van iedereen. Dan weten we ook eindelijk of de regels afdoende zijn of dat ze aangescherpt moeten worden. Nu is het niet meer dan roepen door verschillende partijen.
Maar dat bepaalt de RDW.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:53:
In mijn ogen had hij uberhaupt nooit goedgekeurd mogen worden.
Dus de RDW schiet inderdaad niet op, duidelijk. De minister doet niets anders dan zichzelf profileren.Het rapport beschrijft mogelijk zware te kort komingen en de leverancier is gevraagt om, hangende het onderzoek, alle stints stil te leggen maar geeft daar geen gehoor aan. De minister doet precies wat die moet doen en dat is de Stint van de weg afhalen.
Mensen klagen altijd. Veel opvangcentra hebben echter zelf de stints al aan de kant gezet, dus die kans acht ik minimaal.Als dat niet was gebeurd en morgen zou er weer iets gebeuren dan klaagt iedereen dat de minister niet ingreep.
Door de maatschappijen die daar belang bij hebben, net zoals veel opvangcentra nu zelf even geen stint gebruiken.Als je je als bedrijf richt op vervoermiddelen voor kinderen dan kan je aanvoelen dat als er een keer wat gebeurd dat dat een grote maatschappelijke impact heeft.
Het zelfde is met vliegtuigen doordat daar meedere doden zijn bij een crash is dat gewoon meer in het nieuws. Bijvoorbeeld met Turkish Airlines bij schiphol, er waren "maar" 9 doden, toch is dat meer in het nieuws geweest dan alle verkeersdoden in die zelfde week.
Ook bij vliegtuigen zie je trouwens dat als de reden van een crash niet duidelijk is, vliegtuigen van het zelfde type tijdelijk aan de grond gehouden worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind van niet, de minister doet gewoon wat ze moet doen na het voorlopige rapport.Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:07:
[...]
Dus de RDW schiet inderdaad niet op, duidelijk. De minister doet niets anders dan zichzelf profileren.
Het bedrijf is zich alleen maar aan het indekken. Als ze dat namelijk zelf hadden gedaan had iedereen gezegt dat ze schuld bekennen.Dat de fabrikant geen gehoor geeft snap ik heel goed: "Ja we hebben het wrak nog niet onderzocht en het onderzoek naar bestaande stints is ook nog niet af, maar wil je wel alvast zeggen dat al je voertuigen gevaarlijk zijn en niet gebruikt mogen worden?".
Nee dat zijn niet de maatschapijen zelf. Het is de FAA tijdelijk de luchtwaardigheid van een type in trekt als ze het vermoeden hebben dat het een structuele fout is.[...]
Door de maatschappijen die daar belang bij hebben
[ Voor 4% gewijzigd door SnowDude op 02-10-2018 11:22 ]
De RDW kan gewoon een verbod op rijden op de openbare weg instellen. Het is mij dan ook een raadsel waarom zij dat dan nog niet gedaan hebben.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:15:
Dit had de RDW nu ook moeten doen, maar volgens mij kan dat niet (en zeker niet op korte termijn). Ze kunnen wel een terugroep actie adviseren aan de fabrikant. Wat wel mogelijk is is dat de minister ze overrulled en al helemaal als de fabrikant het niet zelf doet, en dat is nu ook gebeurd.
Niets over een verhouding met de betreffende motor. Dus blijkbaar is de rem geschikt voor de massa van het voertuig en is het vermogen irrelevant. Wat normaal gesproken logisch is, tenzij de aandrijving op hol slaat.Bromfietsen op meer dan twee wielen moeten zijn voorzien van een bedrijfsreminrichting waarmee, bij bediening van de voor- en achterrem tezamen, hetzij bij bediening van een gezamenlijke reminrichting, de remvertraging op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg ten minste 4,0 m/s2 bedraagt.
Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2, van toepassing.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het zal je nog verbazen hoeveel kinderopvang de stints noodgedwongen nog steeds gebruiken! Het was even minder i.v.m. het ongeluk echter hebben velen weer de draad opgepakt en zag je ze weer rijden.Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:07:
[...]
Maar dat bepaalt de RDW.
[...]
Dus de RDW schiet inderdaad niet op, duidelijk. De minister doet niets anders dan zichzelf profileren.
Dat de fabrikant geen gehoor geeft snap ik heel goed: "Ja we hebben het wrak nog niet onderzocht en het onderzoek naar bestaande stints is ook nog niet af, maar wil je wel alvast zeggen dat al je voertuigen gevaarlijk zijn en niet gebruikt mogen worden?".
[...]
Mensen klagen altijd. Veel opvangcentra hebben echter zelf de stints al aan de kant gezet, dus die kans acht ik minimaal.
[...]
Door de maatschappijen die daar belang bij hebben, net zoals veel opvangcentra nu zelf even geen stint gebruiken.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Ik kan je vertellen wat het resultaat is van een scooterrijder die, verblind door de zon, tegen een stevige slagboom aanrijdt, is een tijdje terug bij mij om de hoek nog gebeurd. Iets met een traumahelicopter, veel politie en zes plankjes. Een metalen lat over het spoor is net zo'n groot (zo niet groter) risico dan dat 'fluthekje'.thunder7 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:42:
Waarom accepteren we dat een overweg is afgesloten met een fluthekje, waar een scooter met een klapband of onverwachte gladheid o.i.d. kennelijk ook doorheenschiet?
Is dit niet het derde probleem?Aganim schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:57:
Ik zie twee problemen
Als bepaalde opvangcentra zo aankijken tegen het vervoer van kinderen dan is dat ook niet best hoor.Aganim schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:57:
De vriendin van een collega van me werd zonder pardon door de opvang op zo'n ding gezet met de opmerking 'ach, je hebt geen rijbewijs nodig, dus geeft helemaal niets dat je geen rijervaring hebt. Je moet het gewoon doen!'.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat verwacht je dan? Dat ze zeggen "vanwege gebrek aan beter laten we alle stints nog de weg op tot jullie alternatieven hebben gevonden"? Dan wordt er ook absoluut geen actie ondernomen. Hop, knopen doorhakken en een besluit nemen. Zo snel mogelijk.Rob-T6 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:17:
Bij onze kinderopvang wordt / werd er wel geoefend met de Sint, eerst de cursus van de fabrikant, en vervolgens eerst leeg oefenen.
Daarnaast hebben de leid(st)ers het ding ook mee gehad in het weekend ed. om te oefenen.
Als je niet wilde rijden, was dat ook geen probleem.
Het nu aan de kant zetten zorgt direct voor problemen met het ophalen en wegbrengen van de kinderen.
De minister kan wel roepen dat men voldoende tijd heeft gehad om alternatieven te bedenken, maar om 17.00 uur een bericht uitbrengen dat de Stints de volgende dag niet meer de weg op mogen is natuurlijk idioot.
Als je al iets zou willen huren, is alles al dicht, plus dat bij grotere organisaties kantoor en werkvloer vaak behoorlijk gescheiden zijn, en dus iedereen al weg is die iets zou kunnen regelen.
Tweede probleem is dat er in plaats van 1 stint nu 2 auto's minimaal moeten zijn voor het vervoer van de kinderen, als het tegen zit 3. dat keer de 3 tot 4 stints welke er op een willekeurige dag bij de school staan, is 9 tot 12 auto's extra.... en we wille juist dat er minder auto's bij de scholen gaan staan.
Het zou mij niet verbazen als dit ook nog tot financiële problemen gaat leiden bij diverse organisaties
Dit alles is natuurlijk naast het feit dat het apparaat wel veilig moet zijn, en alle opties welke nu benoemd worden zijn goede opties om het apparaat te verbeteren.
Ik hop gewoon dat er op korte termijn een goede oplossing komt, en dan niet een dat dit soort apparaten totaal verbied. Het is tenslotte in vee opzichten wel een verbetering in het verkeer, ondanks dat sommige er veel last van hebben ;-) maar dat is met alle soorten vervoer zo
Een voordeel van die Stint is dat het sneller is, maar ook dat ze lekker allemaal bij elkaar zitten. Je hoeft als leid(st)er niet bang te zijn dat er net een kind je aandacht vraagt als de ander ontsnapt en in de sloot valt.Henk007 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
Misschien een hele domme van een ouwe stempel tweakert, maar wat is er mis met lopen ?
Geen idee wat de afstanden zijn, maar tot 2 km mag voor een fit kind en leidster /der toch geen probleem zijn.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Er is niks mis met lopen, je kunt kinderen alleen veel makkelijker in de hand houden wanneer je ze in een karretje hebt. Dan vliegen ze niet alle kanten op en kun je met 1 persoon veel efficiënter en veiliger werken.Henk007 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
Misschien een hele domme van een ouwe stempel tweakert, maar wat is er mis met lopen ?
Geen idee wat de afstanden zijn, maar tot 2 km mag voor een fit kind en leidster /der toch geen probleem zijn.
Bij veel elektrische voertuigen is het zo dat de aandrijving wordt uitgeschakeld als je begint met remmen. Een elektromotor geeft nu eenmaal vrij veel koppel.jadjong schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:37:
De remmen van een voertuig horen sterker te zijn dan de kracht uit de aandrijving, de rest is in dit geval niet belangrijk.
Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire
Dat je er meer dan 1 begeleider voor nodig hebt en daarmee dus duurder is dan alle kinderen in een veredelde bakfiets dumpen.Henk007 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
Wat betreft de breedte van de Stint is er iets geks aan de hand.ehtweak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:20:
[...]
Volgens de RDW was de Stint te breed. (...)
De RDW had kritiek op de breedte van het karretje. De Stint is 110,5 cm breed, terwijl de maximum afmeting van een dergelijk voertuig 75 centimeter is. Het ministerie vond de breedte niet bezwaarlijk. Verder voldeed het wagentje aan de eisen.
Bij b staat erbij getypt "voertuig is 110,5 cm breed".Eisen:
Aangewezen bromfietsen mogen:
a. niet langer zijn dan 2,00 m;
b. niet breder zijn dan 0,75 m;
c. niet hoger zijn dan 2,00 m.
Vervolgens staat in de brief van de minister van 26 september 2018 het volgende:Uit het onderzoek van de RDW is gebleken dat uw voertuig een halve centimeter breder is dan de toegestane breedte. Ik heb echter besloten hiervan geen punt te maken. Overigens was het advies positief.
De vraag is wat nu de maximumbreedte daadwerkelijk is. Ten tijde van het testrapport van de RDW luidde artikel 5.6.75 van de Regeling voertuigen als volgt:Er zijn adviezen van de RDW en de SWOV hierover ontvangen (bijlage 2 en 3):
Het RDW advies (zie bijlage) was negatief, omdat de Stint op 1 punt niet voldeed aan de eisen. Hij was 110,5 cm breed. Dit is breder dan de 75 cm die geldt als maximum voor deze voertuigcategorie. De Stint voldeed wel aan de overige punten van het toetsingskader van de Aanwijzing bijzondere bromfietsen.
(...)
De Stint is met inachtneming van deze adviezen goedgekeurd. Voor de breedte geldt dat (bak)fietsen tot maximaal 150 cm van de weg gebruik mogen maken. Besloten is (zie bijlage 4) om voor de Stint, net als bij de bakfietsen, de breedte als niet bezwaarlijk te zien.
Dat komt niet alleen qua maten niet overeen met de in het rapport van de RDW genoemde maten, maar ook niet qua omschrijving van de voertuigen. Van een maximumbreedte van 0,75 m is in ieder geval geen sprake.Eisen
Zelfbalancerende bromfietsen mogen:
a. niet langer zijn dan 1,00 m;
b. niet breder zijn dan 1,00 m;
Deze tekst komt overeen met die van 5.6.75 in het testrapport, alleen ontbreekt de maximumbreedte. Vervolgens wordt het artikel op 1 april 2012 nogmaals gewijzigd:Eisen
b. niet hoger zijn dan 2,00 m.
In de toelichting op de wijziging staat het volgende:Eisen
b. niet breder zijn dan 1,10 m;
Eén ding is zeker, de maximumbreedte van aangewezen bromfietsen is nooit 0,75 m geweest. Voor 1 januari 2012 was het maximum (voor zelfbalancerende bromfietsen) 1 meter, van 1 januari tot 1 april 2012 was er geen maximum en sinds 1 april 2012 is het maximum 1,10 meter. Als je de tekst van de bepalingen in het testrapport van de RDW vergelijkt met de tekst van de bepalingen in de Regeling voertuigen vanaf 1 januari 2012, dan komen ze behoudens de maximumbreedte vrijwel volledig overeen. Het wekt op mij in ieder geval de indruk dat ooit is overwogen de maximumbreedte van aangewezen bromfietsen op 0,75 meter te stellen, dat het RDW daarvan is uitgegaan en dat vervolgens de minister toch anders heeft besloten.De permanente eis waarin de maximale afmetingen worden vastgelegd van aangewezen bromfietsen wordt aangevuld. Toegevoegd wordt dat de aangewezen bromfietsen maximaal 1,10 meter breed mogen zijn. Deze afmeting komt overeen met de maximale breedte van gehandicaptenvoertuigen (de artikelen 5.10.6 en 5.11.6 van de Regeling voertuigen).
Be yourself, no matter what they say ...
Nee, maar het tijdspad, en het moment waarop.Rule schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:24:
[...]
Wat verwacht je dan? Dat ze zeggen "vanwege gebrek aan beter laten we alle stints nog de weg op tot jullie alternatieven hebben gevonden"? Dan wordt er ook absoluut geen actie ondernomen. Hop, knopen doorhakken en een besluit nemen. Zo snel mogelijk.
De stint had erg veel potentie en lost inderdaad het vervoers probleem op voor de kinderopvang. Maar als je op deze manier, door ze per direct te verbieden een dergelijk ongeluk kunt voorkomen zul je wel moeten.
Het is niet het probleem van de overheid maar van de kinderopvang. Die hadden dit al lang aan moeten zien komen en alternatieven moeten zoeken. Dat ze vervolgens laks zijn en geen alternatief hebben gevonden waardoor ze auto's in moeten zetten is natuurlijk flauwekul. Er is misschien geen alternatief wat exact hetzelfde is als een stint.
Tja... breek me de bek niet open...Henk007 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
Ondanks dat moet de remkracht toch de aandrijving kunnen overstemmen. De gemiddelde Tesla heeft niet voor niets stevigere remmen dan een vergelijkbare Porsche.XPointman schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:35:
[...]
Bij veel elektrische voertuigen is het zo dat de aandrijving wordt uitgeschakeld als je begint met remmen. Een elektromotor geeft nu eenmaal vrij veel koppel.
Over de RDW zegt het weinig. Die controleert de voertuigen ten opzichte van de wet. Je kunt de RDW dus niet verantwoordelijk houden voor het toestaan van deze voertuigen op de (Nederlandse) wegen.Wackmack schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 20:14:
Wat zegt dit over de RDW, die dit op de weg heeft gelaten?
[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2018 12:54 ]
Ja en bij de school vlak bij ons in de buurt zit je richting een half uur lopen, kan wel vier keer per dag toch? Dit is wel van het niveau met de handrem door de bocht discussiëren hoor.ehtweak schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:44:
Tja... breek me de bek niet open...![]()
Lopen is zoooooo 19weet-ik-veel.![]()
Hier bij ons in de wijk loopt iedere dag een hele groep kinderen (van 6-12 jr), keurig met 2 begeleidsters van de bassischool <--> BSO. En dat minimaal 4 x heen en weer.
De groepsgrootte varieert nogal; het ene moment 5 kinderen, de volgende keer wel 15.
En dat gaat prima. Ze wachten netjes bij de diverse oversteken, blijven op de stoep. Afstand is ca. 10 minuten lopen.
Wat frisse lucht en lichaamsbeweging kan helemaal geen kwaad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
My favorite programming language is solder.
Inderdaad ook erg grote problemen. Toch is dat onderdeel van het vak lijkt mij. De stint is in ieder geval geen optie meer, maar je hebt gelijk. Dit is een hele schok voor iedere opvang waar ze een stint nodig hadden (of hebben).Rob-T6 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:44:
[...]
Nee, maar het tijdspad, en het moment waarop.
Kom op, na kantoortijden even melden dat je niet de weg ermee op mag is toch van de zotte?
En als de fabrikant wel een terugroepactie had opgezet, zouden ze dan allemaal ook gelijk stil gezet zijn?
Even vervoer regelen om ca. 40 kinderen van 1 school wegbrengen en ophalen is niet in de avonduren geregeld.
Een alternatief wat zoveel kinderen kan vervoeren is er niet 123, vandaar dat er ook zoveel rijden.
Tuurlijk zullen er alternatieven mogelijk zijn, en onderzocht zijn.
Ook controleren alle BSO's de apparaten voordat deze de weg op gaan nu, mogen ze alleen in de langzame stand gebruikt worden en is men beducht op de mogelijke problemen. Op deze wijze is er ook een constructie mogelijk, waardoor er een uitloop is.
Lopen met een groep van 10 tot 20 kinderen, en maar 2 leidsters... zet hem op. Als ik al zie hoe goed die kinderen luisteren naar ouders, hou je ze ook niet netjes op een rij op het voetpad.
Laat staan als je deze moet laten oversteken etc.
Sowieso is de kans op ongevallen met die auto's vele malen groter dan de kans dat er iets met een Stint gebeurt. Dit is het eerste ernstige ongeval met een Stint in zes jaar, er vinden tientallen ernstige ongevallen per dag plaats met auto's, met bijna iedere dag meerdere dodelijke slachtoffers.Rob-T6 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:17:
[..]
Tweede probleem is dat er in plaats van 1 stint nu 2 auto's minimaal moeten zijn voor het vervoer van de kinderen, als het tegen zit 3. dat keer de 3 tot 4 stints welke er op een willekeurige dag bij de school staan, is 9 tot 12 auto's extra.... en we wille juist dat er minder auto's bij de scholen gaan staan.
[..]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Je vergelijkt de 6 jaar van de stints met 1 dag van de auto. Je vergeet alleen in je vergelijking het aantal voertuigen van dat type op de weg.burne schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:19:
[...]
Sowieso is de kans op ongevallen met die auto's vele malen groter dan de kans dat er iets met een Stint gebeurt. Dit is het eerste ernstige ongeval met een Stint in zes jaar, er vinden tientallen ernstige ongevallen per dag plaats met auto's, met bijna iedere dag meerdere dodelijke slachtoffers.
Uit oogpunt van de veiligheid van de kinderen is de huidige aanpak ongewenst en schadelijk.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ga jij maar eens 2km lopen met 10 kinderen, dan merk je snel genoeg wat er mis is met lopen.Henk007 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:25:
Die snap ik niet of bedoel je dat je het onzin vindt dat allebei de ouders werken? In sommige functies kan je niet 'gewoon' part time gaan werken of even de kinderen van school halen.....SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:36:
Noem mij ouderwets hoor, maar waarom worden kinderen uberhaupt van BSO naar de basisschool en vise versa gebracht? Kan je als ouder nou echt niet zelf je kinderen naar school brengen of is die tweede wintersport nou echt zo belangrijk?
Omdat ouders moeten werken. In de IT heb ik aardig flexibele werktijden, en mogelijkheid tot thuiswerken. Maar in de zorg draaien ze bijvoorbeeld diensten van 7.00 tot 15.00.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:36:
Noem mij ouderwets hoor, maar waarom worden kinderen uberhaupt van BSO naar de basisschool en vise versa gebracht? Kan je als ouder nou echt niet zelf je kinderen naar school brengen of is die tweede wintersport nou echt zo belangrijk?
Er iseen alternatief. Gewoon te koop (en met schijfremmen): https://www.babboe.nl/bakfietsen/max-elektrischWEBGAMING schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Ga jij maar eens 2km lopen met 10 kinderen, dan merk je snel genoeg wat er mis is met lopen.
Daar zal je minstens een stuk of 3 begeleidsters voor nodig hebben.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Sorry, ik ben gewoon van mening dat 2 fulltime banen en kinderen gewoon geen goede combinatie is, en ja ik weet dat dat ouderwets klink. Maar ik zie het ook bij alle ouders in mijn vrienden en kennisen kring, geen van mijn vrienden met kinderen werkt nog full time, en dat zijn niet allemaal hardcore techneuten, daar zit ook een bouwvakker tussen, en ook een arts, een onderwijzer en verplegend personeel.Oekiejoekie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:39:
[...]
Omdat ouders moeten werken. In de IT heb ik aardig flexibele werktijden, en mogelijkheid tot thuiswerken. Maar in de zorg draaien ze bijvoorbeeld diensten van 7.00 tot 15.00.
[...]
Vroeger had je geen BSO en geen tweeverdieners. Dan bleef papa of mama gewoon thuis voor de kinderen. Mijn ouders hadden het vroeger over "die tweeverdieners", alsof het iets smerigs was.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:36:
Da's een fiets, dus helemaal niet gekeurd. Dat zou zomaar nog slechter kunnen zijn dan een verlopen, slecht uitgevoerde typegoedkeuring.Oekiejoekie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:39:
[...]
Er iseen alternatief. Gewoon te koop (en met schijfremmen): https://www.babboe.nl/bakfietsen/max-elektrisch
In de afgelopen jaren zijn er enkele tientallen kinderen omgekomen in de reis van huis naar school. Cognos (van de SWOV) ligt even onderuit dus ik heb geen exacte cijfers voor je.LordSinclair schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:33:
Je vergelijkt de 6 jaar van de stints met 1 dag van de auto. Je vergeet alleen in je vergelijking het aantal voertuigen van dat type op de weg.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Wij liepen vroeger ook gewoon met 30 kleuters en 1 juf, het lijkt me niet dat de mens zoveel in 50 jaar is veranderd dat dat nu 1 op 3 moet zijn. Lopen en bewegen doen kinderen tegenwoordig toch veel te weinig maar daar betalen we pas over 40 jaar de rekening voor.WEBGAMING schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Ga jij maar eens 2km lopen met 10 kinderen, dan merk je snel genoeg wat er mis is met lopen.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Ook met niet fulltime werken ontkom je niet aan BSO. Bij een kantoorbaan kun je best regelen dat je om 9.15 kunt beginnen. Maar in bijvoorbeeld de bejaardenzorg is 7.00-9.00 juist het spitsuur. Mensen worden wakker, moeten gedouched, aangekleed worden. Ontbijten. Die uren kun je echt niet afstoten als je parttime gaat werken.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:47:
[...]
Sorry, ik ben gewoon van mening dat 2 fulltime banen en kinderen gewoon geen goede combinatie is, en ja ik weet dat dat ouderwets klink. Maar ik zie het ook bij alle ouders in mijn vrienden en kennisen kring, geen van mijn vrienden met kinderen werkt nog full time, en dat zijn niet allemaal hardcore techneuten, daar zit ook een bouwvakker tussen, en ook een arts, een onderwijzer en verplegend personeel.
Voor gescheiden ouders is dat vaak wel wat anders, daar ontkom je er vaak niet aan.
Er rijden dan ook 8 miljoen personenauto’s in Nederland, versus 3000 Stints.burne schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:19:
[...]
Sowieso is de kans op ongevallen met die auto's vele malen groter dan de kans dat er iets met een Stint gebeurt. Dit is het eerste ernstige ongeval met een Stint in zes jaar, er vinden tientallen ernstige ongevallen per dag plaats met auto's, met bijna iedere dag meerdere dodelijke slachtoffers.
Ook part-time ontkom je niet aan opvang. Mijn vrouw en ik werken samen 7 (week-)dagen. Allebei niet fulltime (en allebei al een uitzondering op het werk). Zonde BSO of andere oppas krijg je dat echt niet rond.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:47:
[...]
Sorry, ik ben gewoon van mening dat 2 fulltime banen en kinderen gewoon geen goede combinatie is, en ja ik weet dat dat ouderwets klink. Maar ik zie het ook bij alle ouders in mijn vrienden en kennisen kring, geen van mijn vrienden met kinderen werkt nog full time, en dat zijn niet allemaal hardcore techneuten, daar zit ook een bouwvakker tussen, en ook een arts, een onderwijzer en verplegend personeel.
Voor gescheiden ouders is dat vaak wel wat anders, daar ontkom je er vaak niet aan.
De echte vraag is dan ook: waarom moeten die kinderen telkens heen en weer gesleept worden van BSO naar school en terug, en waarom zou daar zoveel afstand tussen moeten zitten?WEBGAMING schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:35:
Als ik een zeer ruwe schatting maak van het aantal kilometers dat ermee wordt afgelegd, is de Stint 10 tot 100 keer dodelijker dan fietsen. Vergeleken met auto's is het verschil zelfs nog 6 keer groter.XWB schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:52:
Er rijden dan ook 8 miljoen personenauto’s in Nederland, versus 3000 Stints.
KLAUS! YouTube: Forklift Driver Klaus English Subtitles , is helemaal niet NSFW omdat het:AW_Bos schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:41:
[...]
Bij een heftruck heb je wat andere besturing, en die zwenkt ook makkelijker en heb je meer verantwoordelijkheid, vooral vanwege de hefinrichting die tot erg hoog kan reiken. Dit kan je in een bepaald Duits instructiefilmpje zien waarvan ik maar even de link en naam niet noem, omdat die best NSFW is met veel bloed.
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 02-10-2018 14:12 ]
Ik denk dat we tegenwoordig iets meer bezig zijn met veiligheid. 1 juf op 30 kinderen is gewoon achterlijk, en ik geloof eigenlijk niet zo dat dat waar is. (misschien als je het over de basisschool hebt oid, dit gaat over kleuters)digifun schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:50:
[...]
Wij liepen vroeger ook gewoon met 30 kleuters en 1 juf, het lijkt me niet dat de mens zoveel in 50 jaar is veranderd dat dat nu 1 op 3 moet zijn. Lopen en bewegen doen kinderen tegenwoordig toch veel te weinig maar daar betalen we pas over 40 jaar de rekening voor.
Dat lijkt me een vrij eenvoudige vraag om te beantwoorden.RemcoDelft schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:07:
[...]
De echte vraag is dan ook: waarom moeten die kinderen telkens heen en weer gesleept worden van BSO naar school en terug, en waarom zou daar zoveel afstand tussen moeten zitten?
De logische een eenvoudige oplossing zou zijn om die BSO in hetzelfde gebouw te houden, dan hoeven kinderen niet getransporteerd te worden.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Wat is er anders aan een Chinese quad ten op zichte van een quad uit een ander land?_JGC_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:18:
Als ik een chinese quad importeer is daar ook geen geldige typegoedkeuring voor en mag ik daarmee ook niet op de openbare weg rijden. Als meneer agent dan een bon uitschrijft en het voertuig in beslag neemt kom ik ook niet weg met "het is voorbarig, misschien voldoet ie wel gewoon aan de eisen, dat kan jij niet bepalen".
[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2018 14:41 ]
Wij liepen vroeger altijd hier in het dorp met zo'n 25-30 kids met 1 juf of meester naar de gymzaal die een paar honderd meter verderop lag. Dat ging prima. Maar vroegah waren de kids ook niet ondhandelbaar, en luisterden we braaf naar onze juffen en meesters.WEBGAMING schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:18:
[...]
Ik denk dat we tegenwoordig iets meer bezig zijn met veiligheid. 1 juf op 30 kinderen is gewoon achterlijk, en ik geloof eigenlijk niet zo dat dat waar is. (misschien als je het over de basisschool hebt oid, dit gaat over kleuters)
Het is ook een stuk drukker geworden in het verkeer.
Als een van die kinderen er geen zin in heeft, of als een achterlijke rond gaat rennen oid, kan je als 1 juf niks doen, want je moet de rest van de kinderen in de gaten houden. Je zal minstens met 2 mensen op stap moeten.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Een typegoedkeuring kan je misschien enkel als fabrikant maar keuring van je eigen vervoersmiddel als bijzondere bromfiets is wel mogelijk, zie bijvoorbeeld dit blogCH4OS schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:35:
[...]
Daarnaast, een typegoedkeuring vraagt de fabrikant bij de RDW, niet jij als koper van een voertuig. Voordat een bedrijf dus Chinese quads in Nederland mag verkopen, dient de fabrikant het typegoedkeuring te hebben geregeld. De importeur/verkoper heeft er dus verder ook niet direct iets mee van doen. Dit lijkt mij wel het geval wanneer een eerste wordt geimporteerd, maar daarna niet meer.
Hoe oud was je toen? 12 of 4? Scheelt nogal.derx666 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:40:
[...]
Wij liepen vroeger altijd hier in het dorp met zo'n 25-30 kids met 1 juf of meester naar de gymzaal die een paar honderd meter verderop lag. Dat ging prima. Maar vroegah waren de kids ook niet ondhandelbaar, en luisterden we braaf naar onze juffen en meesters.
Die link zocht ikbite schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:45:
[...]
Een typegoedkeuring kan je misschien enkel als fabrikant maar keuring van je eigen vervoersmiddel als bijzondere bromfiets is wel mogelijk, zie bijvoorbeeld dit blog
'Behind the scenes' bij IT-bedrijf SuitIT: Road-legal e-step? Challenge Accepted
Land van herkomst doet er niet toe, al bouw je dat ding zelf en noem je het ding Stint, er moet een geldige typegoedkeuring in een EU-land uitgegeven worden voordat dat ding hier mag rijden. De kans dat een chinees ding zo'n goedkeuring heeft is vrij klein.CH4OS schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:35:
[...]
Wat is er anders aan een Chinese quad ten op zichte van een quad uit een ander land?
Beetje scheve redenatie, als je het mij vraagt; het gaat namelijk nie tom het land waar het product vandaan komt.
Daarnaast, een typegoedkeuring vraagt de fabrikant bij de RDW, niet jij als koper van een voertuig. Voordat een bedrijf dus Chinese quads in Nederland mag verkopen, dient de fabrikant het typegoedkeuring te hebben geregeld. De importeur/verkoper heeft er dus verder ook niet direct iets mee van doen. Dit lijkt mij wel het geval wanneer een eerste wordt geimporteerd, maar daarna niet meer.
Dan kun je zelf alsnog blijkbaar goedkeuring krijgen, zie hierboven._JGC_ schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:56:
Land van herkomst doet er niet toe, al bouw je dat ding zelf en noem je het ding Stint, er moet een geldige typegoedkeuring in een EU-land uitgegeven worden voordat dat ding hier mag rijden. De kans dat een chinees ding zo'n goedkeuring heeft is vrij klein.
De electro motor wissel is andersom geweest, van een AC (wisselspanning) 1200W naar een DC (gelijkspanning) 800W, dat is een motor die net wat sterker trekt, geloof ik. Maar ik blijf erbij, het is met name het ongeluk wat voor de intrekking heeft gezorgd, niet het voertuig zelf. Wellicht is er dus een tweede typegoedkeuring (geweest) voor het type met de DC 800W elektromotor.Als je vervolgens wijzigingen aanbrengt in het ontwerp, zoals het vervangen van de 800W motor door eentje van 1200W, voldoet dat ding niet meer aan de afgegeven typegoedkeuring en moet je dat ding opnieuw laten keuren.
Dat is ook exact wat er gebeurd is.Verder rijden die dingen hier rond omdat een minister - ondanks de bezwaren van RDW en SWOV - heeft besloten dat het ding hier rond mag rijden. Die minister kan net zo hard dat besluit weer terugdraaien.
Ja, of het huidig verbod is niet meer dan het is. Dus dat men simpelweg wil zeggen "Uit onderzoek blijkt dat er op gebied van veiligheid zaken niet in orde zijn met de Stint. Voorlopig wordt de toelating daarom ingetrokken."Gonadan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:13:
@Nutral Precies, nu eerst gewoon de feiten op tafel voordat men conclusies gaat trekken.
Die hele heksenjacht tot nu toe is niets meer dan een politiek spel om in een goed daglicht te komen of alvast de handen in onschuld te wassen.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
De goedkeuring is dus alleen voor Nederland ingetrokken (en 1 Belgische gemeente heeft ze blijkbaar via de APV verboden)NOS Teletekst 130
Ook in Vlaamse gemeente geen Stint
De Belgische gemeente Haacht sluit
zich aan bij het Nederlandse verbod op
het gebruik van de Stint,dat vanaf
vandaag geldt.De elektrische bolderkar
mag ook daar voorlopig de openbare weg
niet meer op.
De gemeente ten zuidoosten van Mechelen
maakte gisteravond bekend dat het
verbod geldt totdat het Nederlandse
onderzoek naar de elektrische
bakfietsen klaar is.
Het Belgische verkeersinstituut Vias
zou graag zien dat in heel België het
Nederlandse verbod wordt overgenomen.
In België rijden volgens Vias zo'n 75
tot 100 Stints rond.
Verwijderd
Je hebt zelf zeker geen kinderen gezien je antwoordt..SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:47:
[...]
Het zou deze maatschappij erg helpen als kinderen in ieder geval het goede voorbeeld krijgen van hun ouders als het gaat om omgangsvormen en hoe om te gaan met andersdenkende.Verwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:34:
[...]
Zo niet hoop ik dat jij ze in elk geval nooit kunt krijgen.
En nu we toch bezig zijnHet is zo wie zo sowieso goed voor de ontwikkeling en omgang met andere kinderen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Je moet anno 2018 verdomd goed verdienen om een heel huishouden in je eentje te onderhouden. Zelfs met een fulltime baan en part time baan kan het lastig zijn als je niet beide een goede baan hebt. Het leven nu is een flink aantal gradaties duurder dan het leven van bijvoorbeeld mijn ouders (zijn nu in de 50). Mijn vader bleef werken, mijn moeder bleef thuis en ze hadden mij en later mijn broertje. Nu is dat met een gemiddelde baan zo goed als onbetaalbaar.SnowDude schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:47:
[...]
Dat ben ik dan weer niet met je eens en weer wel met @Verwijderd. Een paar dagen BSO of kinderopvang is ook positief voor kinderen. Als het maar in balans is.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:40:
[...]
Overigens ben ik het er wel mee eens dat je zo veel mogelijk tijd door moet brengen met je kinderen en ze niet 24/7 weg moet stoppen bij (buitenschoolse) opvang, maar niet iedereen wil kiezen tussen carrière of kinderen en dat snap ik ook heel goed.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Voor zover ik kan vinden is het andersom geweest. Hij is gekeurd met 800W en later is de 1200W er in gezet.CH4OS schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:00:
De electro motor wissel is andersom geweest, van een AC (wisselspanning) 1200W naar een DC (gelijkspanning) 800W
[...]
Niet op de man spelen aub, dat is nergens voor nodigVerwijderd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:34:
[...]
Je hebt zelf zeker geen kinderen gezien je antwoordt..
Zo niet hoop ik dat jij ze in elk geval nooit kunt krijgen.
Dat is wat anders dan de 40+ uur per week die ik maar wat vaak zag in de praktijk.Het is prima te combineren door middel van de bso
Ik werk in de horeca en mijn partner in 3 ploegen.
Hier is maar een paar uur per week bso of opvang nodig max 8 per week.
Het is zo wie zo goed voor de ontwikkeling en omgang met andere kinderen.
Een paar uur per week is ook niet 24/7CurlyMo schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:42:
[...]
Dat ben ik dan weer niet met je eens en weer wel met @Verwijderd. Een paar dagen BSO is ook positief voor kinderen. Als het maar in balans is.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat is duurder, en je hebt opeens een rijbewijs (>B voor >8 kinderen) en goedgekeurde stoelen nodig.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:53:
Ontopic: waarom niet gewoon de kinderen wegbrengen met een bakfiets (gewoon een 'analoge') of klein busje/sedan?
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 02-10-2018 15:56 ]
Wat ik zo snel tegenkwam €7000,- per stuk.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:53:
Geen idee wat ze kosten...
En bij 8 personen of meer heb je ook opeens een ander rijbewijs nodig.RemcoDelft schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:55:
Dat is duurder, en je hebt opeens een rijbewijs en goedgekeurde stoelen nodig.
[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 02-10-2018 16:00 ]
Precies, rijbewijs B is maar tot 8 passagiers.RemcoDelft schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
Dat is duurder, en je hebt opeens een rijbewijs (>B voor >8 kinderen) en goedgekeurde stoelen nodig.
Omdat er in de Stint precies 10 kinderen passen. En laat 10 kinderen (in bepaalde gevallen 11), nou net het aantal kinderen zijn wat een BSO per leid(st)er mag hebben. In een busje passen er maar 8, en in een bakfiets 6.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:53:
Ontopic: waarom niet gewoon de kinderen wegbrengen met een bakfiets (gewoon een 'analoge') of klein busje/sedan? Stints zijn relatief nieuw en reguleringen en tests omtrent die dingen staat nog redelijk in de kinderschoenen. Geen idee wat ze kosten maar waarschijnlijk zullen ze gebruikt worden door een combinatie van gemak (je hoeft alleen gas te geven en te sturen), de grootte en hoe hip het oogt ('kijk, wij zijn modern en hip').
RemcoDelft schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
Dat is duurder, en je hebt opeens een rijbewijs (>B voor >8 kinderen) en goedgekeurde stoelen nodig.
Mag ik dan een gok wagen en zeggen dat het een kostendingetje is in combinatie met dat het hip oogt? Leuke bijkomstigheid is dat die dingen handig in gebruik zijn.CH4OS schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
Wat ik zo snel tegenkwam €7000,- per stuk.
[...]
En bij 8 personen of meer heb je ook opeens een ander rijbewijs nodig.
Dit lijkt me met kleine kinderen wel wenselijk? Bewijzen dat je ergens mee overweg kunt en dat het apparaat voldoet aan bepaalde eisen.RemcoDelft schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
Wat mij betreft is het geen gok hoor.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:58:
Mag ik dan een gok wagen en zeggen dat het een kostendingetje is in combinatie met dat het hip oogt? Leuke bijkomstigheid is dat die dingen handig in gebruik zijn.
In een bakfiets kunnen minder kinderen en wordt de fietser sneller moe.Maar dan nog, waarom niet gewoon een zo'n bakfiets gebruiken? Is misschien wat zwaarder maar met een prima bakfiets gericht op het vervoer van kinderen prima te doen volgens mij. Is ook nog eens goedkoper én veiliger.
Bijkomend voordeel is dat de PM meer aandacht kan hebben voor wat er in de bak gebeurd, in plaats van met de tong op het stuur te moeten hangenCH4OS schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:00:
Met zo'n Stint hoeft er niet gefietst te worden.Het is dus ook een puur gemaks dingetje.
Mag hopen dat de aandacht primair bij het verkeer ligt...Drardollan schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:01:
Bijkomend voordeel is dat de PM meer aandacht kan hebben voor wat er in de bak gebeurd, in plaats van met de tong op het stuur te moeten hangen
Ik betwijfel of een bakfiets wel veiliger is. Ik reed laatst met de (dure) bakfiets van mijn broer met zijn twee kids er in en dat frame voelt wel slap aan hoor.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:58:
[...]
[...]
Mag ik dan een gok wagen en zeggen dat het een kostendingetje is in combinatie met dat het hip oogt? Leuke bijkomstigheid is dat die dingen handig in gebruik zijn.
Maar dan nog, waarom niet gewoon een zo'n bakfiets gebruiken? Is misschien wat zwaarder maar met een prima bakfiets gericht op het vervoer van kinderen prima te doen volgens mij. Is ook nog eens goedkoper én veiliger.
Stints worden gebruikt omdat het goedkoop is. Geen leidster met rijbewijs of chauffeur nodig, lage aanschafkosten, lage brandstofkosten, lage onderhoudskosten, geen wegenbelasting, geen kinderstoeltjes, meer kinderen (10) per voertuig. Alle andere argumentatie is flauwekul of marketingpraat (veiligheid.... laat me niet lachen). O ja, het is waarschijnlijk groener.SomerenV schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:53:
Ontopic: waarom niet gewoon de kinderen wegbrengen met een bakfiets (gewoon een 'analoge') of klein busje/sedan? Stints zijn relatief nieuw en reguleringen en tests omtrent die dingen staat nog redelijk in de kinderschoenen. Geen idee wat ze kosten maar waarschijnlijk zullen ze gebruikt worden door een combinatie van gemak (je hoeft alleen gas te geven en te sturen), de grootte en hoe hip het oogt ('kijk, wij zijn modern en hip').
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq