Abom schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:20:
[...]
Omdat, zoals ik heb begrepen, de HD serie access points beter overweg kunnen met meerdere gelijktijdige 5Ghz verbindingen. Wanneer de Pro op de zolder hangt, verwacht ik dat tenminste het 5Ghz signaal op de beganegrond matig tot slecht zal zijn. Met mijn huidige setup heb ik dus helemaal geen wifi op de zolder, zelfs geen 2.4Ghz.
Maar we wachten het eerst even af. Zo'n in-wall ding kan ook handig zijn voor in de meterkast, want ik heb niet echt een mooie plek aan het plafond in mijn woonkamer.
In een omgeving met maar een paar, waarschij
nlijk ook nog eens inactieve, wifi clients ga je het verschil van de (Nano)HD echt niet merken. Bij 'standaard' wifi, zoals op de Lite, Pro etc wordt er altijd time-sharing toegepast. Dit betekent dat alle apparaten om en om data zenden. Op het moment dat je dus bv twee laptops hebt die op de maximale snelheid willen dow
nloaden betekent dat dus dat ze beiden maar tot 50% komen. Als het AP namelijk een volledige seconde continu data zou sturen wordt er 50% van de tijd naar de eerste laptop gestuurd en de overige 50% naar de andere laptop.
Wat de HD modellen vervolgens hebben is ondersteuning voor 802.11ac wave 2, en daarmee ondersteuning voor MU-MIMO, Multi User-MIMO. Hierdoor kan het AP, als de clients dat ook ondersteunen, in een time-slot data sturen naar meerdere apparaten,
mits er ongebruikte antennes zijn. Dus als je bv twee laptops hebt met een 2x2 antennesetup en ondersteuning voor MU-MIMO kan het AP in één time slot data sturen naar beide laptops. Daardoor hoeft de data dus niet om en om verstuurd te worden en zou het iets sneller kunnen zijn.
Maar ten eerste zijn er nog steeds maar relatief weinig clients die ondersteuning hebben voor MU-MIMO, wat dus betekent dat je fancy NanoHD niet tot zijn recht kan komen totdat je überhaupt twee clients hebt die MU-MIMO ondersteunen. En daarnaast is het effect alleen merkbaar als he meerdere apparaten hebt die tegelijkertijd veel data willen ontvangen. En ook dat scenario is relatief klein. Hoe vaak zit je nu bv op twee laptops tegelijkertijd een groot bestand te dow
nloaden? En de derde
maar MU-MIMO in 802.11ac werkt, zoals je wellicht al begreep uit de eerdere bewoordingen, maar één richting op. Alleen het AP kan data naar meerdere clients tegelijk versturen. Maar andersom dus niet, er kan nog steeds maar één client tegelijk data naar het AP sturen. Dus MU-MIMO kan als je aan alle voorwaarden voldoet beter zijn als je op meerdere clients aan het dow
nloaden bent. Maar als je op meerdere clients tegelijkertijd wil uploaden, helpt MU-MIMO daar niet bij.