Aangezien @
CAPSLOCK2000 aangeeft een complete Linux cluster te draaien in een high availability setup ga ik er niet vanuit dat hij überhaupt zou overwegen om de controller op een RPi te draaien
In ieder geval, als het echt om betrouwbaarheid en zo gaat:
Zoals je zelf al zegt is het niet werken van de APs door een foute netwerk setup niet het grootste issue. Niet werkende switches zijn dat eerder. Daarvoor zou je dus ook kunnen gaan voor de EdgeSwitches. Deze kun je dus wel via SSH & web UI beheren. Echter is het gebruik van een
UniFi Switch niet uit te sluiten. Ook deze kun je via SSH configureren.
Echter gaan deze wijzigingen verloren na een reboot. Maar het stelt je dus wel in staat om fouten (tijdelijk) op te lossen zodat je weer toegang zou kunnen krijgen tot de controller en vice versa.
Daarnaast is een leuke toevoeging op volgens mij alle EdgeSwitches en
UniFi Switches met meer dan 8 poorten dat deze een console port hebben. Dus met een seriële kabel (voor een paar euro te bestellen op bv AliExpress) kun je zelfs nog in de switch komen terwijl deze geen toegang meer heeft tot het netwerk. Dus zelfs al heeft bv een
UniFi switch geen toegang tot het management VLAN kun je nog altijd via de console port een laptop aansluiten op de switch en configuratie wijzigingen doen.
Edit/toevoeging:
Zie
deze eerdere post van mij m.b.t. welke kabel ik heb.
[
Voor 5% gewijzigd door
RobertMe op 03-06-2019 20:38
]