[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is het noodzakelijk om de Unify AP's op een muur of plafond te monteren? Dit in het kader van de WAF :P

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:13
Gunner schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:00:
Is het noodzakelijk om de Unify AP's op een muur of plafond te monteren? Dit in het kader van de WAF :P
Nee hoor, je kunt em ook neerleggen op een kast ofzo, werkt prima.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Gunner schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:00:
Of je pakt de InWall versie. Die kun je netjes tegen een contactdoos monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Timmert schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:16:
[...]

Of je pakt de InWall versie. Die kun je netjes tegen een contactdoos monteren.
Hmmm wel interessant. Ik heb nog een loze leiding ergens uitkomen waar nu een gewone UTP ligt maar ik zou kunnen aanpassen voor zo'n InWall... daar ga ik eens over nadenken.... (y)

Alleen de plek vind ik niet zo ideaal. Achter mijn bank in de woonkamer...

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 08-04-2019 11:26 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:13
Gunner schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:25:
[...]

Hmmm wel interessant. Ik heb nog een loze leiding ergens uitkomen waar nu een gewone UTP ligt maar ik zou kunnen aanpassen voor zo'n InWall... daar ga ik eens over nadenken.... (y)

Alleen de plek vind ik niet zo ideaal. Achter mijn bank in de woonkamer...
Ook dat zou in principe niet super veel moeten uit maken, try it! :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Arunia schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:53:
@HKLM_ Had wel via internet iets gevonden dat je zelf een CA aan kunt maken lokaal en die laat accepteren als geldige SSL host oid en daar certificaten van kan genereren. Ga daar eens naar kijken. Dat kan ik dan makkelijk gebruiken. Zou me niets verbazen of er niet meer gebruik van gemaakt gaat worden en schijn echt een paar codes intikken te zijn.

En anders jouw oplossing inderdaad. Is wel leuk om uit te zoeken.
Ik heb zelf ook een eigen CA waarvan ik het certificaat via GPO distribueer, en dat werkt prima.

Mocht je net als ik een Windows root CA gaan gebruiken, let er dan op dat deze standaard geen Subject Alternative Name toevoegt waardoor Chrome nog steeds zeurt bij alle certificaten. (is overigens gemakkelijk aan te zetten in de CA en toe te voegen aan certificaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 21:49
Korte vraag:

is EdgeOS v2.0.1 firmware stabiel en in te zetten in een productieomgeving?
Ik lees op het ubnt forum negatieve gebruikersverhalen en dat v1.10.9 de voorkeur heeft.
(draait op een ERL3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
Jeroen V schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:17:
[...]

Ik heb zelf ook een eigen CA waarvan ik het certificaat via GPO distribueer, en dat werkt prima.

Mocht je net als ik een Windows root CA gaan gebruiken, let er dan op dat deze standaard geen Subject Alternative Name toevoegt waardoor Chrome nog steeds zeurt bij alle certificaten. (is overigens gemakkelijk aan te zetten in de CA en toe te voegen aan certificaten)
Ik heb gewoon mijn domain naam lokaal laten verwijzen naar de cloudkey en op mijn domain naam een wildcard aangevraagd die ik voor alles kan gebruiken. #meer wegen naar rome :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:54:
Korte vraag:

is EdgeOS v2.0.1 firmware stabiel en in te zetten in een productieomgeving?
Ik lees op het ubnt forum negatieve gebruikersverhalen en dat v1.10.9 de voorkeur heeft.
(draait op een ERL3).
Helaas nee,

Heeft nog teveel bugs. Wat mij betreft niet gebruiken.
Zelf in mijn testlab last van crash in onderdelen van de webinterface. Ga er ook verder niet meer mee testen. Wachten op 2.0.3, want daar zitten de verbeteringen in, niet in de aankomende 2.0.2. Staat ook in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nipje schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:56:
Hier ben ik eigenlijk nooit aangekomen gezien je dit niet eenvoudig via de GUI aan kunt passen. Ik ga er (misschien onterecht vanuit) dat dit dus gewoon standaard is. Het afgelopen jaar heeft alles ook zonder problemen gewerkt. Ik kan het vanavond wel eens via de CLI wijzigen, maar bij voorkeur gebruik ik gewoon de Ziggo servers.
Daar zit waarschijnlijk het probleem : De DNS Servers van Ziggo kunnen best wel brak zijn één keer in de zoveel maanden dus ik zou zeggen probeer eens wat leuks uit dit topic => Het grote privacy-gerichte DNS server topic :)

En anders is dit ook wel leuk : https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
nero355 schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:30:
[...]

Daar zit waarschijnlijk het probleem : De DNS Servers van Ziggo kunnen best wel brak zijn één keer in de zoveel maanden dus ik zou zeggen probeer eens wat leuks uit dit topic => Het grote privacy-gerichte DNS server topic :)

En anders is dit ook wel leuk : https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
Zojuist de DNS gegevens aangepast in de router en gecontroleerd of hij ze ook daadwerkelijk gebruikt via:
show dns forwarding nameservers

Staat duidelijk dat hij de google servers nu gebruikt, echter nog altijd problemen op apparaten welke draadloos zijn verbonden. Ik sta werkelijk voor een raadsel hier..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Nipje schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:37:
[...]

Zojuist de DNS gegevens aangepast in de router en gecontroleerd of hij ze ook daadwerkelijk gebruikt via:
show dns forwarding nameservers

Staat duidelijk dat hij de google servers nu gebruikt, echter nog altijd problemen op apparaten welke draadloos zijn verbonden. Ik sta werkelijk voor een raadsel hier..
Dit weekend ook overgestapt naar Unifi (usg + lite) en liep hier ook tegenaan. Met deze instellingen werkt het bij mij:

> Pihole vast IP
> Networks > LAN > DHCP name server op manual (ip van pihole)
> Devices > AP > Config > Network > Configure IP > Static IP en dan
- Vast IP geven
- Preferred DNS (ip van USG)
- Subnet mask 255.255.255.0
- Gateway (ip van USG)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freakster86 schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:06:
Dit weekend ook overgestapt naar Unifi (usg + lite) en liep hier ook tegenaan. Met deze instellingen werkt het bij mij:

> Pihole vast IP
> Networks > LAN > DHCP name server op manual (ip van pihole)
> Devices > AP > Config > Network > Configure IP > Static IP en dan
- Vast IP geven
- Preferred DNS (ip van USG)
- Subnet mask 255.255.255.0
- Gateway (ip van USG)
Hier vrijwel hetzelfde, met de volgende verschillen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- UniFi Controller en Pi-Hole draaiende Raspberry Pi met Static IP in het Management VLAN
- Networks > LAN > DHCP name server op manual (ip van pihole) in alle 4 velden ingevuld!
- Devices > AP > Config > Network > Configure IP > Static IP en dan
-- Vast IP geven
-- Preferred DNS (IP van Pi-Hole)
-- Subnet mask 255.255.255.0
-- Gateway (ip van USG) 

En vervolgens een nieuw VLAN aangemaakt en de WiFi daarop Tagged ingesteld en een extra VLAN interface op de Pi-Hole aangemaakt!

:)

Maar ik zou eerder denken dat er gewoon ergens een of andere setting flink fout staat bij hem dus ik zou zeggen doe alsof alles weer opnieuw ingesteld moet worden en loop alle instellingen na!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:53:
[...]

Hier vrijwel hetzelfde, met de volgende verschillen :
code:
1
2
3
- UniFi Controller en Pi-Hole draaiende Raspberry Pi met Static IP in het Management VLAN
[..]
En vervolgens een nieuw VLAN aangemaakt en de WiFi daarop Tagged ingesteld en een extra VLAN interface op de Pi-Hole aangemaakt!
Wat is het idee achter / voordeel van die exta VLAN's? Ben op dat gebied nog niet heel erg bekend. Heb zelf ook de Controller en Pihole op een RPI3 draaien, maar die zit gewoon op LAN. En voor Wifi geldt dat ook. Enkel voor guest en iot heb ik gescheiden netwerken gemaakt, omdat ik dat wil blocken van de rest.
nero355 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:53:
[...]
- Networks > LAN > DHCP name server op manual (ip van pihole) in alle 4 velden ingevuld!
Dit had ik eerst ook, maar vervolgens kreeg ik een fout met hassio (waar de controller en pihole binnen draaien). Gevolg was helemaal geen internet. Dus afhankelijk zijn van één installatie van pihole wil ik om die reden niet. Dus heb nu op plek 2 Cloudflare ingesteld. Naar wat ik lees wordt DNS jammer genoeg niet in die volgorde gekozen (eerst 1, dan 2), maar random? Klopt dat? Kan niet vinden hoe ik dat kan nagaan. Enige andere mogelijkheid die ik zie is een extra RPI met pihole installeren als backup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freakster86 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:28:
Wat is het idee achter / voordeel van die exta VLAN's? Ben op dat gebied nog niet heel erg bekend. Heb zelf ook de Controller en Pihole op een RPI3 draaien, maar die zit gewoon op LAN. En voor Wifi geldt dat ook. Enkel voor guest en iot heb ik gescheiden netwerken gemaakt, omdat ik dat wil blocken van de rest.
Buiten de VLAN waarin je switches en accesspoint een IP hebben kan je geen SSH verbinding ermee maken! :)

Hoe het zit met de USG ben ik nog aan het uitzoeken, maar het lijkt erop dat daar een paar extra firewall rules geen kwaad zouden kunnen ook al maak je een Guest VLAN aan!
Dit had ik eerst ook, maar vervolgens kreeg ik een fout met hassio (waar de controller en pihole binnen draaien). Gevolg was helemaal geen internet. Dus afhankelijk zijn van één installatie van pihole wil ik om die reden niet. Dus heb nu op plek 2 Cloudflare ingesteld.
Geen idee hoe het daarmee zit : Ik gebruik gewoon een Raspberry Pi met daarop RaspBian en deze config => nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" ;)
Naar wat ik lees wordt DNS jammer genoeg niet in die volgorde gekozen (eerst 1, dan 2), maar random? Klopt dat? Kan niet vinden hoe ik dat kan nagaan.
Dat klopt inderdaad! d:)b
Enige andere mogelijkheid die ik zie is een extra RPI met pihole installeren als backup?
Dat kan inderdaad en je kan ze zelfs i.c.m. KEEPALIVED configureren om echt zeker te weten dat je altijd een DNS Server hebt die het doet : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik heb via ssh het upgrade-commando gegeven met daarachter de lokatie van de nieuwe firmware (zo ging het de vorige keer ook goed). Helaas lijkt er nu niet zoveel meer te gebeuren ...

In de sessie waarin ik de update heb gestart zie ik alleen maar:
[code]Waiting firmware upgrade ..
Waiting firmware upgrade ..
[/code]
En dat gaat zo al een kleine uurtje door.

Als ik met een tweede sessie inlog en in /var/log/messages kijk dan vind ik dit patroon:
[code]Apr 9 14:18:13 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:18:21 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 8 ago (max=200)
Apr 9 14:18:36 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 23 ago (max=200)
Apr 9 14:18:48 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:19:01 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 13 ago (max=200)
Apr 9 14:19:16 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 28 ago (max=200)
Apr 9 14:19:23 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:19:31 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 8 ago (max=200)
Apr 9 14:19:46 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 23 ago (max=200)
Apr 9 14:19:58 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:20:11 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 13 ago (max=200)
Apr 9 14:20:26 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 28 ago (max=200)
Apr 9 14:20:33 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:20:41 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 8 ago (max=200)
Apr 9 14:20:57 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 23 ago (max=200)
Apr 9 14:21:08 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:21:22 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 13 ago (max=200)
Apr 9 14:21:37 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 28 ago (max=200)
Apr 9 14:21:43 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:21:52 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 8 ago (max=200)
Apr 9 14:22:07 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 23 ago (max=200)
Apr 9 14:22:18 wifiding user.info syslog: ace_reporter.reporter_inform(): [upgrade] flash firmware
Apr 9 14:22:32 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 13 ago (max=200)
Apr 9 14:22:47 wifiding user.info syslog: mca-monitor.do_monitor(): mcad.checkin is 28 ago (max=200)
[/code]

Wat kan ik nu het beste doen? In sessie 1 CTRL+C geven, en als dat mocht lukken dan maar via UniFi Controller kijken wat ie doet? Overigens zie ik daar mijn UniFi nu niet, 'vroeger' (maanden terug) wel.

UniFi Controller vond hem uiteindelijk wel, daar bleek de oude firmware erop te staan. Ik heb al mijn sessies afgekapt, en probeer hem daarna via de UFC bij te werken. Opgelost! :)

Argh! Toch niet:
There was an error updating 04:18:26:d6:c0:91. Upgrade in progress.
Ik ga even verder zoeken, ik weet dat ik iig op de goede weg ben.

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 09-04-2019 14:36 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09 22:31

Tammesp

Next is now

chickpoint schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:38:
[...]

Het is alweer een hele lange tijd geleden dat ik een zakelijke KPN aansluiting ingesteld heb, maar toen (op ADSL) waren de instellingen hetzelfde als consumer.

Heb je bij de oplevering geen installatiebericht gekregen?
[Afbeelding]

Daarnaast kun je het gewoon proberen, werkt het niet dan is er niks verloren :D
Bedankt!

Inmiddels heb ik de KPN gegevens binnen. De aansluiting gaat middels een IPoE connectie en geen PPPoE. Hopelijk gaat dat werken met een Unifi USG Pro.

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Hallo,

Ik heb al tijdje een netwerk thuis runnen met allerlei Ubiquiti apparatuur. Ik had 2x AP-AC-PRO draaien met 1x een AP-HD.

Nu ga ik binnenkort verhuizen en wil ik graag de in wall daar plaatsen. Nu heb ik een AP-HD-In Wall gekocht om er een beetje mee te spelen en te testen hoe het me bevalt. Ik had verwacht dat deze een beetje vergelijkbare snelheden zou hebben als de AP-HD met wellicht slechter bereik gezien de formfactor.

De upload van de AP-HD-In Wall is vergelijkbaar met die van de AP-HD en significant hoger dan de AP-AC-PRO. De ap-ac-pro zit rond de 350 down, 390 up. AP-HD rond de 600 down, 600 up. De HD-In Wall zit slechts op de 300 down maar wel 600 up. Deze speedtests zijn gedaan met mijn iPhone XS. de TX rate op de HD-IW is 866mbit rx/tx met mijn iphone.

Is dit te verwachten bij dit product? Zijn er wellicht mensen die ook een in wall hebben en wat zijn jullie ervaringen?

de TX rate met mijn macbook is overigens rx 1.3gbps tx 1.3gbs en haalt ook slechts 300mbit down maar wel 600 up.

Via mijn computer welke aangesloten zit op de switch poort van de IW haal ik wel gewoon 920down/950 up.
Iemand enig idee?

[ Voor 12% gewijzigd door marco282 op 09-04-2019 21:16 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 14:55
misschien dat iemand hier de oplossing heeft voor me.

de connectbox van ziggo zou het ip 192.168.100.1 hebben als hij bridge mode staat.
echter als ik naar dat ip ga kom ik uit bij de USG..
terwijl deze een ip heeft van 192.168.0.1 (static)

Ik kan echter nergens achterhalen hoe ik nu die ziggo box er weer voor krijg.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:46

RnB

Ik krijg het niet voor elkaar om een VPN verbinding met mijn USG Pro op te zetten vanuit mijn Windows laptop.

De verbinding is wel op te zetten vanuit mijn iPhones en iPad.

De VPN configuratie heb ik aangemaakt via Settings>Network & Internet>VPN>Add a VPN connection en gefinetuned in de ''oude'' control panel naar aanleiding van soortgelijke verhalen op het web.

Ik heb op het Ubiquiti forum eenzelfde verhalen gelezen, maar de oplossingen werken helaas niet bij mij.

Wat ik heb geprobeerd:
Windows computers needing VPN (L2TP) access need a registry tweak. Run the following command Elevated to add the key, then reboot:

REG ADD HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent /v AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule /t REG_DWORD /d 0x2 /f
De registry key is hierna terug te vinden.
1 – On the security tab of the VPN connection properties change the type of VPN to Layer 2 Tunneling Protocol

Choose Advanced Settings right below that option and set the shared secret you used above when configuring the L2TP server.

Under allow these protocols choose Challenge Handshake and Microsoft CHAP Version 2
MS-CHAP v2 staat ook enabled op de USG Pro. Ik heb wel getest om het zonder MS CHAP v2 te doen, maar ook dat mocht niet baten.

In de logs zie ik het volgende:
Apr 10 11:09:28 08[IKE] <37> x.x.x.x is initiating a Main Mode IKE_SA
Apr 10 11:09:29 14[IKE] <remote-access|37> IKE_SA remote-access[37] established between x.x.x.x[x.x.x.x]...x.x.x.x[192.168.28.250]
Apr 10 11:09:29 07[IKE] <remote-access|37> CHILD_SA remote-access{7} established with SPIs c8b2887b_i 0288c136_o and TS x.x.x.x/32[udp/l2f] === x.x.x.x/32[udp/60372]
Apr 10 11:10:20 16[IKE] <38> x.x.x.x is initiating a Main Mode IKE_SA
Apr 10 11:11:07 06[IKE] <39> x.x.x.x is initiating a Main Mode IKE_SA
De eerste drie regels zijn van een succesvolle VPN connectie vanuit mijn iPad, de laatste twee regels is vanuit mijn laptop die dus niet established.

Heeft iemand anders het wel voor elkaar gekregen op een Windows 10 machine die met me mee kan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
RnB schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:17:
Ik krijg het niet voor elkaar om een VPN verbinding met mijn USG Pro op te zetten vanuit mijn Windows laptop.

De verbinding is wel op te zetten vanuit mijn iPhones en iPad.

De VPN configuratie heb ik aangemaakt via Settings>Network & Internet>VPN>Add a VPN connection en gefinetuned in de ''oude'' control panel naar aanleiding van soortgelijke verhalen op het web.

Ik heb op het Ubiquiti forum eenzelfde verhalen gelezen, maar de oplossingen werken helaas niet bij mij.

Wat ik heb geprobeerd:

[...]

De registry key is hierna terug te vinden.

[...]

MS-CHAP v2 staat ook enabled op de USG Pro. Ik heb wel getest om het zonder MS CHAP v2 te doen, maar ook dat mocht niet baten.

In de logs zie ik het volgende:

[...]

De eerste drie regels zijn van een succesvolle VPN connectie vanuit mijn iPad, de laatste twee regels is vanuit mijn laptop die dus niet established.

Heeft iemand anders het wel voor elkaar gekregen op een Windows 10 machine die met me mee kan denken?
Wat betreft de VPN ik heb voor mijn edgerouter destijds wat in het register van Windows 10 moeten aanpassen om dit werkend te krijgen.

Las je post niet goed zag dat je dat al geprobeerd had.

[ Voor 11% gewijzigd door xtravital op 10-04-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
furian88 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:41:

de connectbox van ziggo zou het ip 192.168.100.1 hebben als hij bridge mode staat.

Weet je zeker dat de connectbox in 192.168.100.x zit? .100 is niet echt standaard. Als ik op mijn eigen box kijk en op de website van ziggo zou het 192.168.178.1 moeten zijn.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Hier op kantoor werkt het prima met Windows, met default settings, zonder registry hacks. Let er wel op dat het van binen het netwerk niet standaard werkt. Wat ook niet werkt, is meerdere VPN verbindingen over hetzelfde IP. Als je dus je laptop tethered over je telefoon om te testen, en je hebt het op je telefoon al getest, dan gaat dat niet werken.

Wat bij mij dan werkt, is VPN herstarten op de USG (sudo ipsec restart).

Qua settings gewoon alles default, en als VPN type kiezen voor l2tp/ipsec + PSK, type of sign in: username/password

Overigens werkt het hier nu ook op Linux/OSX en Android. Maar vooral op Linux was het wel even aanklooien om het aan de praat te krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door borft op 10-04-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:23

GerkeP

Vragen mag altijd........

RnB schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:17:

https://www.wijngaard.org/l2tpvpn/

Het gaat dus om de aanpassing van je registry.
Doe ik standaard op elke Windows 10 machine en werkt altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door GerkeP op 10-04-2019 18:06 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is met de InWall AC een van de twee poorten aan de onderzijde als uplink te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
Jazzle schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:46:
Weet iemand of het mogelijk is met de InWall AC een van de twee poorten aan de onderzijde als uplink te gebruiken?
Bij mijn weten niet, en is alleen de poort aan de achterkant van de InWall een PoE-IN.

Maar als je al een PoE AF/AT switch hebt kan je het altijd proberen (mits je de IW natuurlijk ook hebt).
De switch detecteert zelf wel of die dan moet voeden of niet..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:57:
[...]

Bij mijn weten niet, en is alleen de poort aan de achterkant van de InWall een PoE-IN.

Maar als je al een PoE AF/AT switch hebt kan je het altijd proberen (mits je de IW natuurlijk ook hebt).
De switch detecteert zelf wel of die dan moet voeden of niet..
Ik heb ze beiden nog niet helaas.

Ben een boodschappenlijstje aan het maken voor mijn nieuwe huis dat binnenkort opgeleverd wordt. Overal ligt Cat6, maar wel gelijk naast de stopcontacten onder hetzelfde afdekraam waardoor de InWall lastig erop past (naar het schijnt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 29-09 09:17
Een tijdje geleden deze vraag gesteld m.b.t. de performance van een Unifi AC-pro. Ik heb het ding nu opgehangen aan het "plafond" van de kast, maar het resultaat valt me toch ietwat tegen. Hier zie je hoe hij nu hangt (dat witte ding in de kast ;)). In de tuin, zo'n 12 meter verderop, heb ik nu best belabberd bereik. Ik heb de AC ingesteld als volgt:
  • WLANS: 5G uit, dus enkel 2G aangezet
  • IP adres: static, niet echt interessant voor deze vraag denk ik
Het belangrijkste qua settings is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R1y44itsOE1Ncq7KRtnRlnPJ/thumb.png

Hebben jullie nog tips qua verbeteren van het bereik in de tuin?

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 10-04-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
smeerbartje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:51:
Een tijdje geleden deze vraag gesteld m.b.t. de performance van een Unifi AC-pro. Ik heb het ding nu opgehangen aan het "plafond" van de kast, maar het resultaat valt me toch ietwat tegen. Hier zie je hoe hij nu hangt (dat witte ding in de kast ;)). In de tuin, zo'n 12 meter verderop, heb ik nu best belabberd bereik. Ik heb de AC ingesteld als volgt:
  • WLANS: 5G uit, dus enkel 2G aangezet
  • IP adres: static, niet echt interessant voor deze vraag denk ik
Het belangrijkste qua settings is dit:

[Afbeelding]

Hebben jullie nog tips qua verbeteren van het bereik in de tuin?
De vraag is meer hoe is je woning opgebouwd, wat voor isolatie zit er evt. in de (spouw)muren en wat voor glas heb je richting je tuin.

En om te testen, merk je bijv. verschil als je de deuren open laat staan (dat er dus minder geblokkeerd wordt door glas etc)?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:23:
[...]

Weet je zeker dat de connectbox in 192.168.100.x zit? .100 is niet echt standaard. Als ik op mijn eigen box kijk en op de website van ziggo zou het 192.168.178.1 moeten zijn.
Voor connectbox heeft ziggo het anders gedaan, waarom geen idee.

Not bridged = 192.168.178.1
Bridged = 192.168.100.1
Zo is het bij mij ook.
furian88 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:41:

Niet toevallig zelf iets met een vlan gedaan waar 192.168.100.x onderdeel van is?

[ Voor 39% gewijzigd door ed1703 op 10-04-2019 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smeerbartje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:51:
In de tuin, zo'n 12 meter verderop, heb ik nu best belabberd bereik.
Als jij die deur uitloopt en 12 meter verderop rechtdoor bent gelopen en nog steeds bereik hebt dan is dat juist best goed! :)

Zoiets had ik met mijn 2.4 GHz UAP namelijk ook, hoewel die wat meer richting Medium dan High was ingesteld maar dan nog!

Omdat ik tegenwoordig bezig ben met overstappen naar 5 GHz 802.11ac in en om het hele huis heb ik gisteren deze besteld : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
en een paar meter outdoor UTP uiteraard! :)
Jazzle schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:46:
Wat voor Uplink ?!

- PoE kan je op de PoE Out poort doorlussen en de VLAN's ook doorgeven aan een Switch bijvoorbeeld.
- De non-PoE poort zou ook als Uplink moeten werken naar een non-PoE apparaat die een eigen voeding heeft :)

Ik heb het volgende hier bijvoorbeeld :
code:
1
USG <- normale UTP verbinding -> US 16 - PoE 150 Watt <- 802.3at -> UAP In-Wall <- 802.3af -> US 8

En dat werkt prima!
Jazzle schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:03:
Overal ligt Cat6, maar wel gelijk naast de stopcontacten onder hetzelfde afdekraam waardoor de InWall lastig erop past (naar het schijnt).
Dat is inderdaad best wel irritant en als je toch iets gaat "bijslijpen" straks dan zou ik dat absoluut niet aan de In-Wall kant doen, want dan gaat de deksel losser zitten en misschien zelfs niet eens meer goed inclicken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:37

MarcoKL

That's a huge b*tch!

nero355 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:59:
[...]
Omdat ik tegenwoordig bezig ben met overstappen naar 5 GHz 802.11ac in en om het hele huis heb ik gisteren deze besteld : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
en een paar meter outdoor UTP uiteraard! :)
Hoi, ik ben mijzelf ook aan het oriënteren, maar waarom heb je voor de mesh gekozen en niet de ac lite bijv? nagenoeg zelfde specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarcoKL schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:35:
[...]

Hoi, ik ben mijzelf ook aan het oriënteren, maar waarom heb je voor de mesh gekozen en niet de ac lite bijv? nagenoeg zelfde specs.
De AC Mesh is geschikt voor outdoor gebruik, incl. in weer en wind. De AC Lite is alleen geschikt voor indoor gebruik. De AC Pro heeft overigens ook een outdoor label, maar dat is meer een "outdoor lite". Die moet namelijk wel beschut hangen en kun je dus niet aan bv buitenmuur hangen als die daar niet overkapt hangt. De AC Pro is dan weer wel geschikt voor onder bv een overkapping of een schuurtje waar het wel koud en vochtig kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 14:55
ed1703 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:08:
[...]

Voor connectbox heeft ziggo het anders gedaan, waarom geen idee.

Not bridged = 192.168.178.1
Bridged = 192.168.100.1
Zo is het bij mij ook.

[...]

Niet toevallig zelf iets met een vlan gedaan waar 192.168.100.x onderdeel van is?
je hebt helemaal gelijk. nooit bij stil gestaan. ik heb mijn gasten wifi op vlan 100 ingesteld met ip range 192.168.100.x waarvan de gateway op 100.1
8)7 8)7

thnx!

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Het betreft een nieuwbouw woning, vorig jaar opgeleverd.
Glas in de deur is -uiteraard- dubbelwandig. Muren zijn "standaard" geisoleerd, geen idee eigenlijk wat dat tegenwoordig is.

Maar wedervraag: is de impact op het bereik van een buitenmuur echt zóveel groter dan van een dragende binnenbuur? En kan ik verder nog iets doen om het bereik te vergroten? Als ik dat ding draai bijvoorbeeld, kan dat iets opleveren? Het ding zelf is rond, maar ik heb ergens wel eens een tekening gezien dat het bereik rondom niet overal 100% gelijk is.
Annuk schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:28:
[...]

De vraag is meer hoe is je woning opgebouwd, wat voor isolatie zit er evt. in de (spouw)muren en wat voor glas heb je richting je tuin.

En om te testen, merk je bijv. verschil als je de deuren open laat staan (dat er dus minder geblokkeerd wordt door glas etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smeerbartje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:48:
Het betreft een nieuwbouw woning, vorig jaar opgeleverd.
Glas in de deur is -uiteraard- dubbelwandig. Muren zijn "standaard" geisoleerd, geen idee eigenlijk wat dat tegenwoordig is.

Maar wedervraag: is de impact op het bereik van een buitenmuur echt zóveel groter dan van een dragende binnenbuur?
Een buitenmuur zijn effectief twee muren, een (dragende) binnenmuur is maar 1 muur. Daarnaast heb je ook nog best kans dat er iets van spauwmuur isolatie tussen zit en ook dat zal wel iets van demping geven. Daarnaast kan afhankelijk van de wifi standaard er ook gebruik worden gemaakt van "reflectie" etc waarbij wifi "om een muur" heen kan. Bij een buitenmuur kan dat uiteraard niet omdat daar geen opening in is. Zeker ook nu met HR glas etc waar folies tussen zitten die wifi/draadloze signalen hard dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41
Het overzetten van mijn router naar de nieuwe controller is gelukt. Nahja, was er half mee bezig en uiteindelijk heb ik hem kunnen adopten nadat ik hem verwijderd had uit de vorige controller.
Zoveel instellingen had ik nog niet gedaan (lees alleen start ip voor de dhcp leases).
Dus dat werkt gelukkig allemaal gewoon prima.
Nu bedacht ik me dat ik de controller wilde omzetten naar een service, maar aangezien ik toch in docker wil werken straks met andere software, waarom dan niet meteen als docker container. Dus laat het nu maar even zo draaien, dan stappen we later wel over naar docker. Maar dan wel met een transfer. ;)

Als je eenmaal weet waar alles staat is het best goed te beheren zo.
Net even de server zijn vaste IP gegeven en dat ging goed. Goed ook om te zien dat de naam van het bedrijf waar het mac-adres onder valt mee wordt gegeven. Dat scheelt een hoop aan zoekwerk. Buiten dat er wel gecheckt moet worden natuurlijk. Meteen ook een naam aan het apparaat meegegeven wat het makkelijker maakt om te zien wat je aan het bekijken bent.
Enige grote nadeel is wel, dat clients online moeten zijn wil je er wat aan aan kunnen passen. Zodra ze uit die lijst zijn, kun je er niets meer mee. Ik kan ook niet van te voren MAC adressen in de lijst zetten zodat ze een vast ip krijgen wanneer ze online zijn. Dat las ik iig van een paar jaar geleden ook al.
Laat maar, ik zie al een knop om clients toe te voegen en ik zie de knop om alle clients weer te geven. Heel fijn! :)

Denk alleen dat ik Unifi AP's nodig ga hebben om draadloze apparaten ook als draadloos te zien. Want nu lopen ze nog via de Linksys routers met DD-WRT er op. Zag net een Nintendo voorbij komen, maar die is toch echt wireless aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 11-04-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Hmz; thanks. Dus begrijp ik het goed dat er niets anders op zit dan de boormachine te pakken en de AC-PRO buiten op te hangen?
RobertMe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:52:
[...]

Een buitenmuur zijn effectief twee muren, een (dragende) binnenmuur is maar 1 muur. Daarnaast heb je ook nog best kans dat er iets van spauwmuur isolatie tussen zit en ook dat zal wel iets van demping geven. Daarnaast kan afhankelijk van de wifi standaard er ook gebruik worden gemaakt van "reflectie" etc waarbij wifi "om een muur" heen kan. Bij een buitenmuur kan dat uiteraard niet omdat daar geen opening in is. Zeker ook nu met HR glas etc waar folies tussen zitten die wifi/draadloze signalen hard dempen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
smeerbartje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:00:
Hmz; thanks. Dus begrijp ik het goed dat er niets anders op zit dan de boormachine te pakken en de AC-PRO buiten op te hangen?

[...]
I.p.v. een AC Pro zou ik dan toch eerder naar een AC Mesh kijken. De AC Mesh is goedkoper en waarschijnlijk hoef je buitenshuis toch niet die hogere snelheden te hebben (waarbij de client sowieso ook nog eens 3x3 MIMO zou moeten ondersteunen om die snelheden te halen). Daarnaast geeft de AC Mesh meer zekerheid m.b.t. bestand zijn tegen de omstandigheden. Omdat de AC Pro dus echt beschut moet hangen en niet tegen regen kan waar de AC Mesh wel gewoon vol in de regen kan hangen.

Wat je overigens ook kunt proberen is of het signaal direct tegen de buitenmuur wel goed is. Dan zou je eventueel nog gebruik kunnen maken van de Wireless Uplink feature. Dat is gewoon een fancy naam voor "repeater". En dan zou je dus misschien geen gat door de muur hoeven te boren. Uiteraard moet je dan wel een andere manier vinden om het AP van stroom te voorzien (wat dus wel nog via PoE moet, maar als je een stopcontact aan de buitenkant van de muur hebt kun je dat misschien iets makkelijker realiseren rekening houdende met dat je dan wel de PoE injector ergens veilig weg moet zien te stoppen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 11:46
Net mijn switch geupgrade naar de laatste Stable Candidate release omdat ik, net als vele anderen, problemen met met het spontaan rebooten van de switch. Dit lijkt in verband te staan met het te heet worden van de switch en de fans die niet aan gaan. De fans gaan eigenlijk nooit aan, alleen bij een power-cycle maar gaan daarna meteen weer uit. Ik hoop dat dit het probleem op lost.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ChiLLeR schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:04:
Net mijn switch geupgrade naar de laatste Stable Candidate release omdat ik, net als vele anderen, problemen met met het spontaan rebooten van de switch. Dit lijkt in verband te staan met het te heet worden van de switch en de fans die niet aan gaan. De fans gaan eigenlijk nooit aan, alleen bij een power-cycle maar gaan daarna meteen weer uit. Ik hoop dat dit het probleem op lost.
Hoe warm moet de switch worden voordat deze zelf in een reboot gaat?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 11:46
HKLM_ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:55:
[...]

Hoe warm moet de switch worden voordat deze zelf in een reboot gaat?
Is onduidelijk, het kan ook een andere failure zijn die het veroorzaakt. Voor meer info zie https://community.ubnt.co...50W-Overheat/td-p/2227548

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Getverdarrie.... leuk dat 10G spul, maar wat een geneuzel om de juiste combinatie van switch/transceiver/DAC/NIC te vinden...

Blijken de Ubiquiti 10G transceivers niet in een Intel X710-DA2 te werken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen V schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:04:
Getverdarrie.... leuk dat 10G spul, maar wat een geneuzel om de juiste combinatie van switch/transceiver/DAC/NIC te vinden...

Die NIC was sowieso een beetje buggy in het verleden en Intel heeft ze zelfs een keer allemaal teruggeroepen dus check effe hoe het daarmee staat! ;)
RobertMe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:11:
I.p.v. een AC Pro zou ik dan toch eerder naar een AC Mesh kijken.
Ik ben erg blij dat ze bestaan en zo goedkoop zijn, want de € 150 of zo voor het oude model was toch wel irritant duur wat mij betreft! :)
Uiteraard moet je dan wel een andere manier vinden om het AP van stroom te voorzien (wat dus wel nog via PoE moet, maar als je een stopcontact aan de buitenkant van de muur hebt kun je dat misschien iets makkelijker realiseren rekening houdende met dat je dan wel de PoE injector ergens veilig weg moet zien te stoppen).
Er zit een PoE injector bij dus als je zo'n ding 12 meter verderop in een schuur plaatst via Wireless Uplink dan komt dat vast wel goed! d:)b
MarcoKL schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:35:
Indoor heb ik de InWall modellen en vanwege dikke muren en veel glas in de huidige situatie ga ik dus outdoor zo'n Mesh model plaatsen om lekker te kunnen browsen in de tuin i.c.m. een lekkere BBQ en zo :Y) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jeroen V schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:04:

Helpt https://www.fs.com/de-en/c/intel-10g-sfp-plus-1345 ?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

nero355 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:06:
[...]

Die NIC was sowieso een beetje buggy in het verleden en Intel heeft ze zelfs een keer allemaal teruggeroepen dus check effe hoe het daarmee staat! ;)
Dit is een vrij nieuwe (in januari nieuw aangeschaft) maar wie weet. Ik zie trouwens dat de laatste firmware 6.8 is, en ik heb 6.01, das ook de moeite om te bekijken. Ik heb trouwens nog een X520-DA2 liggen en die wordt ook door Synology ondersteund, dus misschien van de week die maar proberen als het met de firmware niet lukt... (en dan kijken of ik de low-profile bracket nog kan vinden... :S)
Daar had ik ook al even gekeken, is inderdaad ook nog een optie, maar de X710-DA2 staat niet genoemd itt de X520-DA2. Gelukkig werken de DAC's prima, dus misschien laat ik het wel zo. (maar dat jeukt toch een beetje ;)) Overigens heb ik daar van de week onderstaand fiber patch panel besteld...

Het staat er nu zo bij (kabelgeleiders en rackmound voor de CloudKey staan in bestelling, UPS moet er ook nog bij, waarschijnlijk de APC Smart-UPS 1500VA)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4J5g4Kc/IMG-0565.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44

Falcon10

Hit it i would !

Das veel glasvezel Jeroen !
Is dat jou prive speelgoed, of op bedrijf ofzo ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jeroen V schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:40:
[...]

Daar had ik ook al even gekeken, is inderdaad ook nog een optie, maar de X710-DA2 staat niet genoemd itt de X520-DA2.
Het punt met 'branding' van optics is DOM. Digital Optical Monitoring. De SFP heeft aansluitingen voor spanning en data, en DOM. Dat is geimplementeerd als een I2C register map. De router kan diverse waardes uit de optic lezen en andere schrijven. Wat er gelezen wordt is wat voor optic het is, welke kleur, welke afstand, welke Rx en Tx levels er gezien worden, wat de onder- en bovendrempels voor Rx en Tx zijn, stroomverbruik, temperatuur en nog wat meer. Een voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<router>#show interfaces tenGigabitEthernet 5/5 transceiver detail 
Transceiver monitoring is disabled for all interfaces.

ITU Channel not available (Wavelength not available),
Transceiver is internally calibrated.
mA: milliamperes, dBm: decibels (milliwatts), NA or N/A: not applicable.
++ : high alarm, +  : high warning, -  : low warning, -- : low alarm.
A2D readouts (if they differ), are reported in parentheses.
The threshold values are calibrated.

High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
           Temperature         Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port       (Celsius)          (Celsius)   (Celsius)  (Celsius)  (Celsius)
---------- ------------------  ----------  ---------  ---------  ---------
Te5/5        29.9                74.0        70.0         0.0       -4.0

Voltage            Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port        (Volts)            (Volts)     (Volts)    (Volts)    (Volts)
----------  ---------------    ----------  ---------  ---------  ---------
Te5/5        N/A                   N/A         N/A         N/A        N/A

Current            Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port        (milliamperes)     (mA)        (mA)       (mA)       (mA)
----------  -----------------  ----------  ---------  ---------  ---------
Te5/5        43.5         --     N/A        N/A        N/A       N/A

Optical            High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
            Transmit Power     Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port        (dBm)              (dBm)       (dBm)      (dBm)      (dBm)
Te5/5        -2.2                 4.4         0.4        -8.2      -12.2

Optical            High Alarm  High Warn  Low Warn   Low Alarm
            Receive Power      Threshold   Threshold  Threshold  Threshold
Port        (dBm)              (dBm)       (dBm)      (dBm)      (dBm)
Te5/5        -6.8                 4.4         0.4       -14.4      -18.4

Het idee van 'branding' is dat je generieke optics gebruikt en er firmware inschrijft die zorgt dat de waardes die een device verwacht ook op de juiste manier in het juiste register staat. Veel ervan is gestandaardiseerd maar er is ook een hoop 'vendor specific'.

'Intel' branding zal heel generiek voor Intel zijn. Als Intel drie verschillende soorten Intel-registersets erop nahoudt voor drie verschillende netwerkkaarten worden ze er snel gek van.

Veel fabrikanten negeren fouten in de waardes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HjfQK38.png

Hier schrijft 'iemand' een teller weg in een veld wat in een Cisco Xenpack gereserveerd is voor de temperatuur. Van de andere kant zijn er fabrikanten (HPE) die simpelweg weigeren een optic te activeren als 'ie niet op de correcte manier als HP gebrand is. Er moet ergens een HP bestelnummer staan, anders blijft de optic uit.

Maar goed. Als je het met een DAC ('Direct Attach Cable") op kunt (en wilt) lossen is dat ook prima. Qua snelheid maakt het niet uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

burne schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:04:
[...]

<knip>

Maar goed. Als je het met een DAC ('Direct Attach Cable") op kunt (en wilt) lossen is dat ook prima. Qua snelheid maakt het niet uit.
Thx voor de uitgebreide uitleg! Zoals ik al zei vind ik 10G erg leuk om eens mee te spelen, maar een stuk lastiger dan gewoon gigabit wat doodsimpel is en eigenlijk altijd wel werkt.

De DAC's die ik heb werken inderdaad prima, dus in dat opzicht geen probleem. Daar was ik ook mee begonnen. Ik kon een 20-pack Ubnt transceivers op de kop tikken, dus dat leek me wel mooi. (dus dan moet er ook meteen een mooi fiber patch paneel bij :)) Jammer dus dat het in de X710-DA2 niet werkt, maar eerlijk gezegd is het niet echt een groot probleem.
Falcon10 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:53:
Das veel glasvezel Jeroen !
Is dat jou prive speelgoed, of op bedrijf ofzo ?
Het is allemaal prive speelgoed, testlab om van alles en nog wat mee te kunnen experimenteren...

(ik heb een management functie en ben op het werk niet inhoudelijk met technische zaken bezig, althans niet in de diepte. Ik had in het verleden altijd een beetje een 'hekel' aan managers die niets van de gebruikte techniek wisten dus dat wil ik in mijn rol voorkomen en gebruik deze hardware met name om mijn technische kennis op niveau te houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:37
Wellicht zien jullie gelegenheid mij van wat advies te voorzien. Ik heb nu een Ziggo verbinding met een doorvoersnelheid van 100/10. De bandbreedte is prima maar met een hoop apparaten lijkt mijn archer C7 behoorlijk te kort te schieten. Er word veel gebruik gemaakt van Wifi, 4 tablets, 4 telefoons, 4 laptops.

Dan hebben we nog een 1 xbox, een smarttv 4 mediaboxen en 2 vaste pcs en een NAS.

Nu piekt de verbinding vooral bij gamen. Logische deze is het meest gevoelig voor voor de spikes.

Nu had ik het heldere plan bedacht om een edgerouter te kopen, mede door de Qos functie en de hoge mate van instellingen. Ik lees alleen veel issues mbt tot het activeren van QOS en het inkakken van de performance.

Het idee is dus een Edgerouter en 2x een archer C7 als accespoint in te richten bv door de ziggo firmware er in te laden of Openwrt/DD-wrt er in te hangen.

Is een budget edge router hier voor geschikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik heb UniFi Controller op mijn Synology gezet, zodat ik deze van mijn laptop kan verwijderen. Echter: de versie op mijn Synology meldt me dat mijn ap al door wat anders wordt beheerd. Hoe kan ik dat oplossen? Ik zie op mijn laptop geen optie om de ap vrij te geven voordat ik UniFi Controller verwijder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 18:54

lier

MikroTik nerd

pven schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:19:
Ik heb UniFi Controller op mijn Synology gezet, zodat ik deze van mijn laptop kan verwijderen. Echter: de versie op mijn Synology meldt me dat mijn ap al door wat anders wordt beheerd. Hoe kan ik dat oplossen? Ik zie op mijn laptop geen optie om de ap vrij te geven voordat ik UniFi Controller verwijder.
Vergeten in de oude controller. Je kan ze ook adopten, moet je alleen het huidig wachtwoord weten. Met syswrapper.sh restore-default kan je de accesspoints via SSH resetten.

En misschien is dit nog makkelijker:
https://community.ubnt.co...i-Controller/td-p/2233931

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 12-04-2019 09:24 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heb je de backup teruggezet of heb je een nieuwe configuratie gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 19:03

Beyond

Dussssss.......

Weet je zeker dat je de oude controller gestopt hebt? En de inform url ook goed gezet? Naar het nieuwe ip-adres?

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Dank voor de snelle reacties! Ik ga er zo naar kijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:44
Darkz0rs schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:21:
Wellicht zien jullie gelegenheid mij van wat advies te voorzien. Ik heb nu een Ziggo verbinding met een doorvoersnelheid van 100/10. De bandbreedte is prima maar met een hoop apparaten lijkt mijn archer C7 behoorlijk te kort te schieten. Er word veel gebruik gemaakt van Wifi, 4 tablets, 4 telefoons, 4 laptops.

Dan hebben we nog een 1 xbox, een smarttv 4 mediaboxen en 2 vaste pcs en een NAS.

Nu piekt de verbinding vooral bij gamen. Logische deze is het meest gevoelig voor voor de spikes.

Nu had ik het heldere plan bedacht om een edgerouter te kopen, mede door de Qos functie en de hoge mate van instellingen. Ik lees alleen veel issues mbt tot het activeren van QOS en het inkakken van de performance.

Het idee is dus een Edgerouter en 2x een archer C7 als accespoint in te richten bv door de ziggo firmware er in te laden of Openwrt/DD-wrt er in te hangen.

Is een budget edge router hier voor geschikt ?
Waarom niet gewoon een Unifi setup met een UBNT router en Unifi AP's?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Rainesh schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:34:
[...]

Waarom niet gewoon een Unifi setup met een UBNT router en Unifi AP's?
inhoud portemonnee :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47
smeerbartje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:00:

[...]
maar heb je wel gerommeld met je settings? nu ben ik niet de expert, maar er wordt vaak genoeg gezegd dat je het niet auto moet laten staan.. Wat gebeurt er als je settings zoals zendvermogen op high zet op je 2.4 ghz band? En je voor 5ghz op minimaal zet omdat je hem toch niet gebruikt?

ik heb zelf een ap ac pro hangen en haal ook rond de 12 a 14 meter... waarvan 8 buiten..... ook nieuwbouw.
Op het randje schommelt het qua bereik, (haal 5 a 10Mbit) maar kan internetten.. Nog niet uitvoerig getest omdat onze tuin net af is...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Laatst online: 22:07

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Darkz0rs, heb zelf een Edgerouter X icm Ziggo. Maak gebruik van smart queue. Totaal geen snelheidsproblemen, netwerk is zeer stabiel. (Ziggo 50/5)
Voor de wifi gebruik ik 2 AC lites. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Harmen schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:42:
@Darkz0rs, heb zelf een Edgerouter X icm Ziggo. Maak gebruik van smart queue. Totaal geen snelheidsproblemen, netwerk is zeer stabiel. (Ziggo 50/5)
Voor de wifi gebruik ik 2 AC lites. :)
deze routers zijn redelijk cheap.... en ze kunnen ogenschijnlijk alles wat een mens wil en meer.
de Qos is echt noodzakelijk voor het gaming gedeelte. Daar piekt deze echt enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:23
Jouw Unifi devices krijgen het inform URL mee bij het provisionen. Dat zal nu het IP address van jouw computer zijn.
Als je de controller naar jouw NAS migreert, moet je ook de devices laten weten dat ze nu naar de NAS moeten kijken en niet meer naar het IP van jouw computer. Daar zijn verschillende manieren voor, maar het makkelijkste is om gewoon de site migration wizzard uit te voeren.

Hier staat het netjes uitgelegd: https://help.ubnt.com/hc/...s-with-Site-Export-Wizard

(Als je gebruik maakt van een FQDN voor de controller, dan kan die gewoon wijzigen op de DNS server en blijft alles werken, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen gewoon op IP werken. Maar met de site migration komt het sowieso goed!)

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Dank allen! _O_

Het is mij met alle tips bij elkaar gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darkz0rs schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:54:
deze routers zijn redelijk cheap.... en ze kunnen ogenschijnlijk alles wat een mens wil en meer.
de Qos is echt noodzakelijk voor het gaming gedeelte. Daar piekt deze echt enorm.
Wat piekt er enorm precies :?

En waarom gooi je de Game PC/Console/whatever niet gewoon in een apart VLAN met een leuke naam als Gaming Netwerk of zo ?!

Hoeven de UDP pakketjes zich niet door al het andere verkeer heen te vechten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@nero355 bedankt voor je reactie, de archer c7 ondersteund geen apparte vlan. Met open wrt of ddwrt kan dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

burne schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:04:
[...]

Kleine update, ik heb nu een X520-DA2 in de NAS geplaatst, en die werkt prima met de Ubiquiti transceivers ipv de DAC's... Nu eens ff nadenken wat ik met die X710-DA2 ga doen, beetje zonde van de 300 euro... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
nero355 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:27:
[...]

Je houdt wel mogelijk één probleem over : Is er support voor de Hardware NAT Offload chip die in je router zit :?
In de officiele release niet van openwrt. In de onstabiele versie wel. Probleem is dat je een keuE moet maken tussen qos of hw offloading

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroen V schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:30:
Kleine update, ik heb nu een X520-DA2 in de NAS geplaatst, en die werkt prima met de Ubiquiti transceivers ipv de DAC's...
NICE! d:)b
Nu eens ff nadenken wat ik met die X710-DA2 ga doen, beetje zonde van de 300 euro... :S
TIP : De volgende keer dat soort NIC's op eBay a € 75 of zo inkopen en niet de volle pond ervoor betalen! :+
Darkz0rs schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:38:
In de officiele release niet van openwrt. In de onstabiele versie wel. Probleem is dat je een keuE moet maken tussen qos of hw offloading
Dat is minder... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@nero355 vandaar dat ik dacht, ik koop een edge router. Ik neem aan dat deze qos en hw offloading ondersteund. En dan maak ik van me router een AP. Dan heb ik alles voor 50€... Of ben ik nu te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

nero355 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:41:
[...]

NICE! d:)b

[...]

TIP : De volgende keer dat soort NIC's op eBay a € 75 of zo inkopen en niet de volle pond ervoor betalen! :+
Klopt helemaal! :) De X520-DA2's heb ik hier op Tweakers gekocht voor een nette prijs... Ik denk dat ik voor die X710-DA2 op FS.com een setje Intel compatible transceivers koop... zo duur zijn die ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Jeroen V schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 07:24:
[...]

Het is allemaal prive speelgoed, testlab om van alles en nog wat mee te kunnen experimenteren...

(ik heb een management functie en ben op het werk niet inhoudelijk met technische zaken bezig, althans niet in de diepte. Ik had in het verleden altijd een beetje een 'hekel' aan managers die niets van de gebruikte techniek wisten dus dat wil ik in mijn rol voorkomen en gebruik deze hardware met name om mijn technische kennis op niveau te houden.)
Maar wat zit er aan de andere kant van het glas-patchpaneel? Doorgelust met koppelblokjes naar de servers onderin het rack? Op elke vezel een switch elders in huis? ...? :P

#zoveel vragen :+

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:53:
[...]

Maar wat zit er aan de andere kant van het glas-patchpaneel? Doorgelust met koppelblokjes naar de servers onderin het rack? Op elke vezel een switch elders in huis? ...? :P

#zoveel vragen :+
Nog niet alle vezels die naar het patch panel lopen zijn verbonden. (kijk maar naar de lampjes op de switch) Maar nu zijn er 6 verbonden, en dat is:
  • 2 naar de server in het rack,
  • 2 naar de NAS in het rack,
  • 2 naar een server niet in het rack,
Alle machines hebben een link naar het default netwerk, en een aparte link naar het iSCSI gedeelte. (waar ik nog een apart VLAN voor wil maken)

Ik wil er nog een derde server bij in het rack, dus dat zijn er nog 2, en er moet nog een vezel (misschien 2, leuk voor iSCSI) naar mijn werkstation die al is voorzien van een dubbele 10Gbit kaart. (kabels heb ik al, maar nog geen tijd gehad om die te monteren) Als ik dat doe zijn 10 van de 12 poorten bezet..

Edit: dit is trouwens het patch panel dat ik heb: https://www.fs.com/de-en/products/35531.html
Leuk speelgoed voor een nette prijs...

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen V op 12-04-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:26
Vraagje, ik draai een aantal vms in vmware workstation op een bekabelde computer.
In de unifi contoller -> events zie ik steeds dat bepaalde vms continu connecten en disconnecten.
ALs ik een VM doe pingen zie ik geen packet drops.

Lijkt een issue in unifi? zowel switch als controller is up2date..

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/110ylmx.png

https://community.ubnt.co...nd-reconnect/td-p/2282413

[ Voor 23% gewijzigd door roT- op 12-04-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

roT- schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:47:
Vraagje, ik draai een aantal vms in vmware workstation op een bekabelde computer.
In de unifi contoller -> events zie ik steeds dat bepaalde vms continu connecten en disconnecten.

[Afbeelding]

Kijk eens naar de settings van de netwerkkaart van je host.
Even bij de power eigenschappen van de NIC alle power save settings uitvinken en kijken of het dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Bierkameel schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:49:
[...]

Kijk eens naar de settings van de netwerkkaart van je host.
Even bij de power eigenschappen van de NIC alle power save settings uitvinken en kijken of het dan weg is.
Vreemd power save stond wel aan op de NIC, terwijl ik die meen ik had uitgezet. :D thx
Nevertheless.. ik heb/had geen ping drops. dus gok toch iets binnen unifi. time will tell.

Op ubnt forum zie ik dus meerdere klachten hierover (zie link hierboven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
roT- schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:01:
Nevertheless.. ik heb/had geen ping drops. dus gok toch iets binnen unifi. time will tell.

Op ubnt forum zie ik dus meerdere klachten hierover (zie link hierboven)
Ik heb hier ook zoiets met een Raspberry Pi waarop de UniFi Controller draait, maar ook Pi-hole actief is in meerdere VLAN interfaces en de NIC daarvan gaat echt niet aan/uit of iets dergelijks... 8)7

Gewoon lekker negeren wat mij betreft! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Vraagje... is het mogelijk om bepaald verkeer op WAN2 te blokken bij een USG Pro4? (of eigenlijk andere firewall rules te hebben voor WAN1 en WAN2) Ik heb gezocht maar kon niet vinden om WAN poort specifieke regelt te maken...

Ik heb een TMobile 4G backup met een maximum van 20GB en zou graag Netflix en Youtube willen blokkeren op de 4G backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik heb datzelfde met een Android smart tv, die bedraad is aangesloten op een UniFi switch.
Van alles geprobeerd, power save en aanverwante opties (auto software update e.d.) uitgezet, kabel vervangen, maar de switch log bleef maar volgespammed worden. Ticket bij UBNT support aangemaakt, ze hebben het onderzocht en uiteindelijk aangegeven dat het geen kwaad kan en ik het moest negeren. Dat heb ik vanaf dat moment dan ook gedaan :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yoshimi schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:16:
[...]

Ik heb datzelfde met een Android smart tv, die bedraad is aangesloten op een UniFi switch.
Van alles geprobeerd, power save en aanverwante opties (auto software update e.d.) uitgezet, kabel vervangen, maar de switch log bleef maar volgespammed worden. Ticket bij UBNT support aangemaakt, ze hebben het onderzocht en uiteindelijk aangegeven dat het geen kwaad kan en ik het moest negeren. Dat heb ik vanaf dat moment dan ook gedaan :+.
Kan géén kwaad? :o :X

Als je netwerk apparatuur via SNMP remote monitored en daarbij lopen de logs helemaal vol met dit soort zinloze meldingen dan adviseren ze dus om maar geen notie meer te slaan op die meldingen?

Beetje (érg) rare manier van monitoren heb je dan :+

Kijk, in geval van die Android Smart-TV, eens naar de Duplex settings. Waarschijnlijk heeft dat Androitd-TV apparaat een 100Mbit NIC en staat de interface van je switch op auto/auto (én dus Gbit). Gevolg is dat 't spel continue én onnodig met elkaar aan het onderhandelen is én blijft.....

Auto/Auto stel je liefst alléén in op EDGE poorten / apparatuur waarbij je verwacht dat er wel eens wat met kabels en devices gerommeld kan gaan worden door eindgebruikers. Die poorten monitor je dan gewoon NIET op connects / disconnects maar eventueel alleen op MAC adres (Port-Security)

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 14-04-2019 16:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:21:

Als je netwerk apparatuur via SNMP remote monitored en daarbij lopen de logs helemaal vol met dit soort zinloze meldingen dan adviseren ze dus om maar geen notie meer te slaan op die meldingen?

En wat nou als het gewoon een bug blijkt te zijn in de UniFi Controller :?

Zoals ik al zei : Mijn Raspberry Pi is echt niet down gegaan of iets dergelijks en de UniFi Controller beweert dat het wel gebeurt één keer in de zoveel dagen, maar de log files in RaspBian vertellen een heel ander verhaal! ;)
Kijk, in geval van die Android Smart-TV, eens naar de Duplex settings. Waarschijnlijk heeft dat Androitd-TV apparaat een 100Mbit NIC en staat de interface van je switch op auto/auto (én dus Gbit). Gevolg is dat 't spel continue én onnodig met elkaar aan het onderhandelen is én blijft.....

Auto/Auto stel je liefst alléén in op EDGE poorten / apparatuur waarbij je verwacht dat er wel eens wat met kabels en devices gerommeld kan gaan worden door eindgebruikers. Die poorten monitor je dan gewoon NIET op connects / disconnects maar eventueel alleen op MAC adres (Port-Security)
Sorry, maar dat is echt onzin : Auto/Auto is juist een prima manier om eventuele problemen uit te sluiten, vooral kabel gerelateerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:55:
[...]

En wat nou als het gewoon een bug blijkt te zijn in de UniFi Controller :?

Zoals ik al zei : Mijn Raspberry Pi is echt niet down gegaan of iets dergelijks en de UniFi Controller beweert dat het wel gebeurt één keer in de zoveel dagen, maar de log files in RaspBian vertellen een heel ander verhaal! ;)

[...]

Sorry, maar dat is echt onzin : Auto/Auto is juist een prima manier om eventuele problemen uit te sluiten, vooral kabel gerelateerd d:)b
Jij sluit waarschijnlijk niet al te vaak L2 / L3 spullen aan op elkaar waarbij apparatuur vaak (standaard) een mismatch heeft?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:58:
Jij sluit waarschijnlijk niet al te vaak L2 / L3 spullen aan op elkaar waarbij apparatuur vaak een mismatch heeft?
In de datacenters waar ik in heb gewerkt niet nee :)

En we hadden het over een thuisnetwerk bestaande uit UniFi spullen... Die twee liggen een paar werelden uit elkaar :+

Daarnaast ken ik nog wel een paar datacenters waar volgens jouw theorie een switch of 60 verkeerd staan ingesteld en dat was toch echt niet het geval! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:55:
[...]
Vraag mij sowieso af hoe Unifi die monitoring doet... met simpele icmp of mac address interface lookup lijkt van niet, want ook hier is de boel gewoon online en lopen de logs vol. Dat is overigens al zo lang als ik unifi ken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 19:55

[Afbeelding]

Had ik ook (zie elders in dit topic); die melding geeft Unifi als er een tijdje geen dataverkeer van/naar die machine gaat.
De meeste hosts (incl. VMs) worden nu regelmatig gepingt, daarmee voorkom ik die meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:21:
[...]

Nou ja, na verschillende log files opgestuurd te hebben, 2 weken gewacht te hebben en 3 verschillende firmware versies geprobeerd te hebben, kreeg ik niet echt de indruk dat dit iets is dat vlot verholpen kan worden.
Je hebt gelijk, de NIC in de TV was middels auto-sensing naar 100-half gegaan, zie je vaker bij dat soort apparaten (verbaas me er zelf eigenlijk wel over dat het van die jaren '90 NIC's zijn die geen gigabit ondersteuning hebben, wat kost zo een NIC nou, zou je zeggen, maar ok :>). Die heb ik vervolgens statisch naar 100-hdx gezet, echter bleven de meldingen komen.

Ik had de volgende meldingen in de logs:
Oct 25 08:00:52 Switch daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Up: 0/2
Oct 25 08:00:52 Switch daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DISABLED to ROLE_DESIGNATED
Oct 25 08:01:00 Switch daemon.notice switch: TRAPMGR: Link Down: 0/2
Oct 25 08:01:00 Switch daemon.info switch: DOT1S: Port (2) inst(0) role changing from ROLE_DESIGNATED to ROLE_DISABLED

enz. enz...

Dit terwijl de TV zelf het prima deed en ook deze entries genereerde terwijl hij aanstond en bijvoorbeeld Netflix afspeelde.

Reactie van UBNT in de chat:
(01:52:26 PM) Robin S.: As I checked, it's the log spam you shouldn't be worried about it.

Dit is overigens de situatie in een thuisnetwerk, waarbij ik logs niet naar een syslog server o.i.d. stuur.
Als ik om te troubleshooten iets moet loggen, doe ik dat op het moment dat ik test op de switch zelf bijvoorbeeld. Werkt voor mij prima, maar je hebt een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
@Yoshimi @nero355

Ik lees nu pas de posts hier, voor mijn thuis netwerk vind ik het althans niet zó erg dat mijn logfiles vol lopen met disconnect/connect meldingen. Al is het wel irritant want ik host een nextcloud omgeving voor wat familie.

Maar dit zou ik toch echt niet willen hebben op mijn werk! Ik vind die reactie van ubnt echt behoorlijk kwalijk en ondermaats.

Ook heb ik de indruk, na flink wat research, en dat is niet de eerste keer met ubnt, dat niemand weet wat dit nu precies veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ik krijg regelmatig event meldingen: AP beneden is connected. Echter is dat ding gewoon al 30 dagen up en zijn er geen disconect meldingen 8)7

Is dat vergelijkbaar met het issue van hierboven?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:06:
Had ik ook (zie elders in dit topic); die melding geeft Unifi als er een tijdje geen dataverkeer van/naar die machine gaat.
De meeste hosts (incl. VMs) worden nu regelmatig gepingt, daarmee voorkom ik die meldingen.
Zoiets zat ik ook al aan te denken en als dat het echt is dan vind ik dat helemaal prima! :)
HKLM_ schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:36:
Ik krijg regelmatig event meldingen: AP beneden is connected. Echter is dat ding gewoon al 30 dagen up en zijn er geen disconect meldingen 8)7

Daar heb ik dan weer geen last van gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 08:18
Ben het even helemaal kwijt, gisteren alles geïnstalleerd.

gateway, switch en 2 ap pro.
Alles draaide als een zonnetje, opeens geen verbinding meer met mijn Sonos en alles in de controller staat op disconnected. Ik heb nog steeds een stabiele WIFI verbinding.
Alleen kan ik niks meer aanpassen in de controller.

De Sonos herkent ineens mijn Wifi niet meer.

Heb de gateway gereset en opnieuw geïnstalleerd, adopten is geen probleem todat ik mijn switch en ap weer aansluit dan ziet hij ook maar 1 ap en die kan ik geeneens adopten.
na aansluiten switch springt de USG ook weer op disconnected.

iemand een gouden tip.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

harryvos schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:08:

Alles draaide als een zonnetje, opeens geen verbinding meer met mijn Sonos en alles in de controller staat op disconnected. Ik heb nog steeds een stabiele WIFI verbinding.

Heb de gateway gereset en opnieuw geïnstalleerd, adopten is geen probleem todat ik mijn switch en ap weer aansluit dan ziet hij ook maar 1 ap en die kan ik geeneens adopten.

iemand een gouden tip.?
Ik denk niet dat ik de gouden tip heb, maar in jouw geval zou ik het volgende doen. Alles loskoppelen en met gegoten korte kabels aansluiten en opnieuw configureren. Daarna alles updates (software en firmware) voor zover van toepassing, en dan 1 voor 1 de devices weer met het wifi connecten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
bedankt daar ga ik mee beginnen kijken of dat wel weer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 16:33

zeroday

There is no alternative!

Iemand hetzelfde probleem?

Ik probeer met een W10 bak een L2TP verbinding naar een USG op te zetten. Dit werkt perfect.
Echter .. na x dagen / week stopt de USG met het accepteren van de verbinding van de W10 doos.

Pak ik een Iphone is er niets aan het handje.

Reboot ik de USG, alle problemen opgelost
.38 firmware leek het beter te doen dan de voorganger, maar gaat toch weer de mist in.

Ik heb een openVPN server in mijn netwerk gehangen zodat ik alsnog een verbinding kan maken als de standaard functie niet werkt, maar is niet ideaal ..

iemand een idee?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Jeroen V schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:30:
[...]

Ik denk niet dat ik de gouden tip heb, maar in jouw geval zou ik het volgende doen. Alles loskoppelen en met gegoten korte kabels aansluiten en opnieuw configureren. Daarna alles updates (software en firmware) voor zover van toepassing, en dan 1 voor 1 de devices weer met het wifi connecten....
stom van mij zeg als ik de netwerkkabel uit mijn laptop haal verliest hij de verbinding met de controller. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

harryvos schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:02:
[...]

stom van mij zeg als ik de netwerkkabel uit mijn laptop haal verliest hij de verbinding met de controller. |:(
Ik zal proberen niet te grinniken, maar dat was ook meteen de oplossing?

Het is misschien handiger om de controller op iets anders te draaien dan jouw laptop, bv een Raspberry Pi.Nog mooier is een CloudKey maar die zijn ook meteen weer een stukje duurder. (of een oudere generatie CloudKey, die kan je tweedehands al voor een paar tientjes vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

zeroday schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:36:
Iemand hetzelfde probleem?

Ik probeer met een W10 bak een L2TP verbinding naar een USG op te zetten. Dit werkt perfect.
Echter .. na x dagen / week stopt de USG met het accepteren van de verbinding van de W10 doos.

Pak ik een Iphone is er niets aan het handje.

Reboot ik de USG, alle problemen opgelost
.38 firmware leek het beter te doen dan de voorganger, maar gaat toch weer de mist in.

Ik heb een openVPN server in mijn netwerk gehangen zodat ik alsnog een verbinding kan maken als de standaard functie niet werkt, maar is niet ideaal ..

iemand een idee?
Same here. Ik heb geen oplossing gevonden nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
HKLM_ schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:36:

Ikzelf niet, maar zag laatst een filmpje op YouTube waar dit probleem ook aan bod komt. Zie YouTube: What's New in UniFi 5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SchumiFAST schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:21:
[...]

Ikzelf niet, maar zag laatst een filmpje op YouTube waar dit probleem ook aan bod komt. Zie YouTube: What's New in UniFi 5.6
Het filmpje laat ook zien wat je er aan kunt doen. Het event uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
harryvos schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:08:

iemand een gouden tip.?
Hou er rekening mee dat Sonos je hele netwerk kan slopen als je het niet goed instelt!

Wat er namelijk gebeurt : Sonos maakt een loop in je netwerk door de WiFi met het bedrade netwerk te bridgen :/

En dan gaan er allerlei (R)STP dingen hun werk doen, waardoor je inderdaad zomaar ineens zonder een werkend netwerk kan komen te zitten ;(

Zie ook de Search bovenaan dit topic :
code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1878543?data[filter_keywords]=sonos

En op het Ubiquiti forum kan je ook een hoop topics hierover vinden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 16:33

zeroday

There is no alternative!

Timmert schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:05:
[...]

Same here. Ik heb geen oplossing gevonden nog...
Ah 'blij' dat ik niet de enige ben .. ;) Dan wordt het eens de logging aan zetten .. maar heb nog niet kunnen vinden of dit al op het ubiquity forum is gemeld.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ubiquiti komt nu blijkbaar ook met UniFi Access System:
https://dev-store.ubnt.com/products/unifi-access-system

"UID Access is a cloud-based physical access control that allows you to control door access on any platform. You can track the logs of comings and goings at anytime and anywhere.

At present, UID Access supports NFC, Wave, Mobile Access: Mobile Button, Mobile Tap (Beta) and Mobile Shake (Beta)."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yQunUB2xgotxwn09P3Yz2Lmy/full.png
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.