Anoniem: 444127 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:33:
Fair, maar de 3% uitval zo kort na de verkoop lijkt me wel erg veel. De grote vraag is nu hoe groot de uitval is na 4 jaar. Nvidia heeft het al een paar keer gehad dat grafische kaarten na een paar jaar voortijdig (eerder dan wat verwacht mag worden en dan wat nodig is) 'overlijden'. Denk aan die Apple-affaire (mogelijk geholpen door de slechte ventilatie) en de 700-serie waar Buildzoid recent op inging (een hoop meldingen over stervende kaarten in een korte tijd). De beste stuurlui staan aan wal maar het is gek dat je bij de referentie-kaarten van Nvidia bij meerdere generaties serieuze problemen ziet, je zou van een referentiekaart mogen verwachten dat daar geen fout in het ontwerp zit. Misschien te lawaaierig (goedkope blowerkoeler) en te snel throttlend maar geen technisch ontwerp-probleem. Ik heb bij ATI/AMD weinig gelezen/gehoord over plotseling overlijden van grafische kaarten doordat een condensator of MOSFET of zo het begeeft, zolang je geen rare dingen deed (spanning belachelijk hoog, onverstandige mod), dat haal ik erbij omdat je een meetlat nodig hebt (norm, ijkpunt) en de enige concurrent de enige meetlat is die je kan gebruiken.
Dat verhaal van die Buildzoid...tja, hij vraagt kijkers ook om defecte (geforce) kaarten op te sturen...goh, hoe zou het dan komen dat hij zoveel defecte kaarten krijgt?
Bovendien valt wel op, zo gauw hij (of een paar andere techtubers) weer een anti-nVidia, of anti-Intel filmpje heeft, de kijkcijfers verdubbelen. Veel van die techtubers hebben er gewoon profijt van om merk x negatief in beeld te brengen, levert hun kijkers op.
Hij heeft ook zat dingen die wel interessant zijn, maar hij en stuk of wat anderen weten ook drommels goed dat ze meer kijkers trekken door soms gewoon dom te speculeren. Net als toen dat hele 'Pascal problem' filmpje... dat was gewoon ECC van het geheugen dat ingreep, of hij had z'n kaart gewoon vern*ukt (met moeite 1600Mhz overklok aantikken... terwijl een out of the box kaart al automatisch boost tot 1900 of 2100Mhz...).
Dat je alleen GeForce kaarten negatieve berichten vind komt denk ik ook wel een beetje van selectief zoeken. Zat Radeons die met bosjes tegelijk doodgaan, hoor je alleen nooit wat over, omdat het toch vaak afgedankte kaarten zijn of ruim buiten garantie (of de dooddoener: "vast mining kaart geweest"). Radeon 4000 serie bijvoorbeeld gingen ook veel kapot doordat de VRM gedeelte het gewoon opgaf, hoor of zie je nooit iemand over. Ook zat Radeon kaarten met microbreukjes problemen, hoor je weinig over. Enige reden dat de GeForce 8000 serie zo aangehaald werd is omdat ze nét na garantie massaal kapot gingen. Maar heb ook zat andere kaarten gezien met dezelfde problemen, maar die waren zo lang voorbij hun garantie dat er geen haan meer naar kraait (zowel GeForce als Radeon chips). Toegegeven, de 8000 serie had ook wel een designfout maar dan nog.
Zie je ook met driver verhalen iedere keer weer boven komen: "GeForce drivers laten je kaart door branden" maar, (goh heel toevallig) vergeet men altijd de 1e Crimson driver van AMD, die ook de fan stop zette en kaarten liet door branden, word ook nooit over genoemd.
Of "nVidia maakt oudere kaarten opzettelijk trager" zo vaak al bewezen dat het niet zo is, toch word het telkens weer aangehaald. Oudere kaarten zijn soms trager in nieuwe titels omdat ze gewoon bepaalde features missen.
Ik word inmiddels wel gaar van het eentonige gedoe op techforums/sites en ook youtube. Het is overduidelijk dat het kijkers trekt om negatief uit te laten over een bepaald merk (vooral Intel en nVidia moeten het ontgelden, omdat het de 'grote boze ' bedrijven zijn). Paar jaar terug was het lang zo erg niet en kon je nog een beetje normaal over tech spul praten (beide kampen).
Nu ook weer, dik drama over die Geforce 2000 kaarten. Shit happens, ik heb het wel eerder gezien dat een batch kaarten in korte tijd allemaal kapot gingen. Was toen een MSI GeForce 570 volgens mij (is een paar jaar terug, op een forum dat niet meer bestaat). Was 'gewoon' een slechte batch (slecht geheugen volgens mij....hmmm, lijkt verdacht veel op het verhaal nu met de 2080). Kaarten daarvoor, kaarten daarna niks mis mee. Maar nu word er meteen alweer moord en brand geschreeuwd. Voor techsites is het weer mooi views (titel beetje dramatiseren) , techtubers is het ook weer mooi views binnen harken. Terwijl het misschien puur een probleem is van een batch slecht geheugen (probleem van de geheugenfabrikant).
Bovendien, probleem gevallen hoor je vaak meer van dan tevreden gebruikers.
(beetje offtopic misschien, als een mod het er niet mee eens is, gooi maar weg, heb m'n zegje wel gedaan nu)