• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:12
Format-C schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:00:
Als de 5080 super de 5080 vervangt voor dezelfde prijs zal ie dan wel meer dan 16GB krijgen? Dat zou een "goeie deal" zijn anno 2026 met de huidige ram prijzen.

Zouden ze m niet gewoon hogere kloksnelheden geven? Nvidia is niet zo van het weggeven toch? :p Edit: en met ram zijn ze altijd al vrij "gierig" geweest.
Waar moeten ze dat geheugen vandaan halen. Bovendien het is stukken duurder dan bij de release van de 5080 én Nvidia kan haar GPUs vermoedelijk grotendeels toch wel kwijt in de servermarkt.

ik vrees er voor 😕

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
DLSS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Waar moeten ze dat geheugen vandaan halen. Bovendien het is stukken duurder dan bij de release van de 5080 én Nvidia kan haar GPUs vermoedelijk grotendeels toch wel kwijt in de servermarkt.

ik vrees er voor 😕
Ik vrees er ook voor om eerlijk te zijn, zeker als je wilt gamen op een 4K scherm dan heb je meer Vram nodig dan bij 1440p of 1080p. Ook de Windows desktop omgeving wordt steeds hongeriger naar Vram en dan heb je gewoon niet meer de beste combinatie. Hier onder Linux is het Vram gebruik lager. Het scheelt niet veel, maar het kan net het verschil maken. Met mijn rtx4070 op 1080p kan ik het nog goed af met 12 GB, maar ik maak me toch zorgen over de nabije toekomst van videokaarten. Gaat PC gaming een niche worden?

  • Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:41

Format-C

Tracing Rays

jimh307 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Gaat PC gaming een niche worden?
Eigenlijk is het dat al een beetje.

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV


  • DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:12
Format-C schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Eigenlijk is het dat al een beetje.
Dat valt wel mee. Steam heeft anno 2026 een concurrent peak van 42 miljoen gelijktijdige gebruikers. Voor zover ik begrepen heb staat een concurrent peak doorgaans gelijk aan 10% tot 20% van het maandelijks actieve gebruikers. Dat zou dus neerkomen op zo’n 200 tot 400 miljoen (ongeveer 5 tot 10 keer de concurrent peak). Het totale aantal actieve Steam-accounts zal nog wat hoger liggen.

Er zijn dus wereldwijd vermoedelijk meer Steam-gamers dan PS5-, Xbox Series-, Switch- en Switch 2-gamers bij elkaar opgeteld. En dan rekenen we platforms zoals die van Blizzard, Microsoft en Epic nog niet eens mee.

Dat heeft er onder meer mee te maken dat pc-gaming erg groot is in China, maar waarschijnlijk ook met het feit dat veel mensen gewoon een laptop hebben. Als je een game googelt, staat het Steam-resultaat meestal bovenaan. Het is dus niet moeilijk om met het platform in aanraking te komen.

We hebben het nu over de RTX 5080, die natuurlijk ontzettend duur is, maar zo'n GPU is gelukkig niet nodig om plezier te kunnen hebben op het PC platform. Veruit de meeste pc-gamers hebben dan ook geen dikke gaming-pc. Er zijn miljoenen gamers actief met laptop-gpu’s of zelfs met een gpu van 10 jaar of ouder. Dat zie je ook terug in de Steam Hardware Survey.

[ Voor 9% gewijzigd door DLSS op 09-06-2026 21:31 ]


  • nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:37
200-400M MAUs is wat hoog. Volgens hun eigen cijfers uit 2021 was het toen eerder rond de 132M: https://store.steampowered.com/news/group/4145017/view/3133946090937137590

Ik heb schattingen gezien dat het in 2025 rond de 147M was, en dat klinkt ergens wel aannemelijk. Maar 200-400 is echt absurd veel. Als het platform echt groter was dan alle moderne consoles samen zouden Sony en Rockstar en Nintendo veel makkelijker overtuigd kunnen worden om hun games tegelijk op PC uit te brengen. Lijkt me eerder dat PC ongeveer even groot of misschien iets groter is dan Playstation of Nintendo apart.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 3X2TB M.2 SSD | 1 TB SATA SSD | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro | ASUS ROG Strix XG27AQWMG | LG 27GL850-B


  • Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:41
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5854
GeForce Hotfix Display Driver version 610.52 is based on our latest Game Ready Driver 610.47.

This hotfix addresses the following:
  • [Ada] Resolves a frame pacing issue on certain monitors when G-SYNC is enabled [6226972]
  • Resolved an issue that prevented the EDID from being read on certain monitors causing them to be identified as "NVIDIA NV-Failsafe” [6005508]
  • Improved gaming stability in multi-monitor configurations when using V-SYNC with DLSS Frame Generation [6158481]
  • Resolved an issue where certain monitors would not wake from sleep mode [5806798/5635230]
  • [World of Warcraft] Gaming stability improvements [5563205]
  • Resolved an issue that could cause jittering or ghosting in some DirectX 11 games when Smooth Motion is enabled [5937897]
  • Resolved an issue that could cause some games to crash when launched with Smooth Motion enabled [5466398]
  • General stability improvements when the system fails to create a new allocation [5449920]
Deze update verhelpt DX12 crashes in World of Warcraft, volgens een Reddit topic.

https://ko-fi.com/apart


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Apart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:35:
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5854


[...]


Deze update verhelpt DX12 crashes in World of Warcraft, volgens een Reddit topic.
Kan het niet helpen, maar heeft Nvidia zoveel meer bugs onder Linux? Een oplossing is fijn, maar dit moet geen gewoonte worden. Ik zit op een 'rolling release' dus deze fix zal ook naar mij toekomen hoop ik; anders met de volgende driver update.

  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
Mensen gaat steeds verder in het namaken van GPU's om mensen te scammen op de 2de handsmarkt :(

https://videocardz.com/ne...d-with-fake-ad102-gpu-die

  • Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw via HUB, de nVidia App heeft niet of nauwelijks (bijv. gameplay recording, encoding) tot redelijk (meest geavanceerde game color filters) impact op de prestaties:

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 25-06-2026 14:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:25
Zag ik ook langskomen en eigenlijk ook wel te verwachten. Ik vond juist eerder die claims die hij aanhaalde gepost onder hun eerdere video wat vreemd.

  • Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wel goed dat ze het even testen, neemt toch weer wat zorgen/aannames weg.

Was voorheen ook geen echte fan vd nvidia app maar de laatste versies zijn voor mijn doeleinden eigenlijk helemaal prima. Als het goed is zit alle control panel functionaliteit nu inmiddels ook in de app.
Zolang ze maar geen accounts gaan verplichten, dat vind ik nl. nogal ergerlijk voor dergelijk software.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 25-06-2026 14:48 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:41:
fwiw via HUB, de nVidia App heeft niet of nauwelijks (bijv. gameplay recording, encoding) tot redelijk (meest geavanceerde filters) impact op de prestaties:

[YouTube: Does The Nvidia App Hurt Peformance?]
Dit is nu precies de reden dat ik alleen de kale driver installeer en niets eromheen. Het is ten eerste eenvoudiger en je kunt toch zowat alles afstellen in de game zelf. Ook pakketten zoals Armory Crate en iCue laat ik achterwege. Daarbij Core Isolation ook uitgezet en geen encryptie op de SSD. Dit geeft dezelfde performancewinst als een upgrade, maar dan gratis en je hebt minder software dat roet in het eten kan gooien. Tweaken deed ik vroeger al met Windows 95 ;)

  • Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik tweakte al met DOS en al daarvoor. 8)

Maar dat is dus achterhaald als je een moderne PC hebt.
De performance impact is nihil, iig van de nvidia app.

Kunnen apps zoals icue invloed hebben, ja vast een klein beetje maar ook daar denk ik dat jij in een blind test totaal door de mand gaat vallen. :>

Core isolation e.d. zijn totaal andere zaken. Dit zijn safety features die je afhankelijk van je risico aversiteit aan of uit kunt zetten en die idd een performance impact kunnen hebben.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:07:
Ik tweakte al met DOS en al daarvoor. 8)

Maar dat is dus achterhaald als je een moderne PC hebt.
De performance impact is nihil, iig van de nvidia app.

Kunnen apps zoals icue invloed hebben, ja vast een klein beetje maar ook daar denk ik dat jij in een blind test totaal door de mand gaat vallen.

Core isolation e.d. zijn totaal andere zaken. Dit zijn safety features die je afhankelijk van je risico aversiteit aan of uit kunt zetten en die idd een performance impact kunnen hebben.
Zelf nog nooit een virus gehad onder Windows en ik installeer alleen wat ik nodig heb en dan nog met grote voorzichtigheid. Core isolation bracht wel degelijk een behoorlijke last en merk ik het duidelijk om deze 'uit' te hebben :)
Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.