Kalentum schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:09:
[...]
Niet zozeer als kritiek op jou, maar ik zie het vaker voorbij komen. Wat is eigenlijk 'enterprise ready'?
Is Python wel enterprise ready? Of Ruby? En indien ja, wat kan je dan niet met PHP waardoor het niet 'enterprise ready' is?
Die schuif ik door naar @
PatrickH89 die het als eerste aanhaalde.
Wat mij betreft hangt dat niet alleen van de taal af, maar als er een geheel nieuwe syntax / construct / paradigma is, waarvan je je ook nog kan afvragen of het niet geducktaped is (dat rachet bijvb. bij PHP), dan vraag ik me wel af of je daar je enterprise op wilt bouwen.
Of dat als je dat nodig gaat hebben, je zou gaan overwegen of er talen en frameworks zijn waar het natuurlijker in past, kijkt of er ook nog eventuele andere voordelen zijn, of je er fiducie in hebt dat iets verder ontwikkeld gaat worden en voldoende populair is en blijft, zodat je het niet (alleen) zelf hoeft te gaan onderhouden.
En uiteindelijk je app dan wellicht volledig gaat migreren omdat je de huidige taal / framework wellicht wat ontgroeid bent en verder investeren daar in ook niet zonder risico is (implementeren in een andere taal ook niet, ook afhankelijk van of je daar de resources voor hebt, daar niet van).
Eigenlijk dus meer een (bedrijfs)economisch iets, afwegingen tussen kosten, baten, risico's, kansen, resources, de hele mik mak.
Met python kun je daar ook wel aan twijfelen hoor. python 2to3, vervolgens met 3 eerst async in een heleboel frameworks, uiteindelijk als syntax in de taal etc. Dan hou je nog de GIL over, risico's in memory management .. en ducktyping (al kun je dan nu ook wel type hints geven, dat hebben een hoop libs dan nog weer niet). Dus nee ook niet voor alles "enterprisy" echt de eerste keus, maar voor een hoop ook wel bruikbaar.
En wat PHP betreft .. tsja het is eigenlijk nergens (meer) exceptioneel beter / eenvoudiger in en je hebt gewoon risico's dat als je een gebruik wilt gaan maken van dingen als websockets het dan al gauw ducktapen wordt. Het enige wat er nog voor spreekt is dat er een hoop legacy code beschikbaar is in combinatie met een hoop
legacy (intern) beschikbare resources (programmeurs die er iets mee kunnen).
[
Voor 21% gewijzigd door
gekkie op 03-09-2020 18:54
]