Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste
Acties:

• kenneth
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Was de crappy pc van jouw ouders net zo crappy als onze Headstart Explorer? :P

Ach, en listings overschrijven ... dat je na een half uur tikken erachter kwam dat code voor een MSX toch niet echt werkte op een IBM PC _o-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 00:32

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

OMX2000 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

VB 6 is de laatste uit dat tijdperk. Daarna werd het Visual Basic .NET. De eerste preview versie brak nog best wel met veel dingen uit VB 6, maar helaas door veel feedback uit de community "they watered it down".

Tegenwoordig zie ik het bestaansrecht naast C# niet echt meer. Maar als ik de tiobe index mag geloven is het nog opvallend veel in gebruik : https://www.tiobe.com/tiobe-index/
Tiobe mag je niet echt vertrouwen. De uitleg van de scores:
The ratings are based on the number of skilled engineers world-wide, courses and third party vendors. Popular search engines such as Google, Bing, Yahoo!, Wikipedia, Amazon, YouTube and Baidu are used to calculate the ratings
Er is een deel vanuit het aantal gebruikers, maar het meerendeel van de metrics lijkt te draaien om zoekmachines en hoeveel mensen het leren via cursussen. Hier wat meer uitleg. En als van 2 gelijke talen 1 taal veel meer wtfs/min heeft word er waarschijnlijk wel wat meer op gezocht. Verder betekend populariteit ook niet per se dat iets goed is.

Tweakers Discord

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:50

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

kenneth schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Was de crappy pc van jouw ouders net zo crappy als onze Headstart Explorer? :P
Dat was volgens mij een echte IBM PC. Met twee 5 1/4" floppy drives, en een MS-DOS die ouder was dan 3.3, volgens mij kregen we die pas bij de 386 :)

[Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2020 15:11]

Call me cocky, but if there's an alien out there I can't kill I haven't met him and killed him yet. But I can't go in alone. That's why I'm ordering every available ship to report for duty. Anyone else should secure a weapon and fire wildly into the air.

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:44

OMX2000

By any means necessary...

Gropah schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Tiobe mag je niet echt vertrouwen. De uitleg van de scores:
[...]

Er is een deel vanuit het aantal gebruikers, maar het meerendeel van de metrics lijkt te draaien om zoekmachines en hoeveel mensen het leren via cursussen. Hier wat meer uitleg. En als van 2 gelijke talen 1 taal veel meer wtfs/min heeft word er waarschijnlijk wel wat meer op gezocht. Verder betekend populariteit ook niet per se dat iets goed is.
Nee ik begrijp wat je zegt. Maar dan zegt het nog wel iets over relevantie. En dat verbaasd me dan ook. Ik had verwacht dat VB.NET paar jaar geleden zou zijn uitgedoofd. En dat er nog steeds VB6 applicaties/componenten draaien in productie vind ik echt bizar! Normaal support eindigde in 2005 en extended support in 2008.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:15
Tjah dezelfde reden waarom Cobol programmeurs nog nodig zijn.
Legancy code

• DynaSpan
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21-09 15:24
OMX2000 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Nee ik begrijp wat je zegt. Maar dan zegt het nog wel iets over relevantie. En dat verbaasd me dan ook. Ik had verwacht dat VB.NET paar jaar geleden zou zijn uitgedoofd. En dat er nog steeds VB6 applicaties/componenten draaien in productie vind ik echt bizar! Normaal support eindigde in 2005 en extended support in 2008.
Wij hebben hier nog genoeg classic ASP applicaties, geschreven in VB (en even oud als dat ik ben!). Daarnaast ook veel custom Word & Excel templates die veel VB in macro's hebben zitten.

Momenteel zijn we bezig om alles te porten naar C# & Angular, maar dat gaat nog wel een aantal jaren duren :/

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Stack Overflow laat al een tijd lang mensen hun eigen blogs aandragen om ze een paar dagen in de spotlight te zetten.

Wat er nu weer staat: Motoko: the language that turns the web into a computer .

Ben ik nou oud en chagrijnig (ok, die hoef ik niet beantwoord)? Ik vind het slecht geschreven, er staat amper informatie in over hoe het nou daadwerkelijk werkt, en de gelinkte repository bevat amper documentatie of voorbeelden. Wat is deze?

Het lijkt een soort "serverless"-initiatief met een blockchain als opslagmedium :? Een van de makers komt van Ethereum, dus waarschijnlijk is het weer een oplossing op zoek naar een probleem.

[Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 26-08-2020 11:10]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:23
CodeCaster schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:04:
Stack Overflow laat al een tijd lang mensen hun eigen blogs aandragen om ze een paar dagen in de spotlight te zetten.

Ben ik nou oud en chagrijnig (ok, die hoef ik niet beantwoord)? Ik vind het slecht geschreven, er staat amper informatie in over hoe het nou daadwerkelijk werkt, en de gelinkte repository bevat amper documentatie of voorbeelden. Wat is deze?

Het lijkt een soort "serverless"-initiatief met een blockchain als opslagmedium :? Een van de makers komt van Ethereum, dus waarschijnlijk is het weer een oplossing op zoek naar een probleem.
Vond deze reactie wel treffend:
So what problem does the internet computer solve?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 20:04
Ah, de Same-Site cookie policy van Chrome is de laatste weken doorgekomen en alles gaat stuk. Dit valt mooi samen met de Safari bug waar Same-Site=None als Same-Site=Strict wordt geinterpreteerd en al een hele lange tijd open staat.

Oftewel:
- Kubernetes dashboard is kaput, krijg alleen nog maar 401 errors in Chrome. In Firefox en Safari niet.
- Azure Portal werkt weer niet in Safari helemaal lekker....

en nog meer rare problemen.

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:52
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:42:
Dit valt mooi samen met de Safari bug waar Same-Site=None als Same-Site=Strict wordt geinterpreteerd en al een hele lange tijd open staat.
Nope? Apple zegt gewoon "we hebben support voor None toegevoegd in Safari 13. Voor 12 is het een Won't fix". Mooie use case voor browser sniffing dus. Gewoon de hele policy niet sturen naar Safari 12 en dan blijft het de default die gelijk is aan None.

En jip, wij liepen op het werk er ook tegenaan. Sommige resellers embedden een deel van onze applicatie via een iframe en de laatste tijd kregen we ook steeds meer klachten dat dat niet meer werkte. Nu dus halsoverkop de boel zo aanpassen dat via die entry points de (PHP) session cookie altijd met SameSite=None wordt geset (of dus helemaal niet setten in geval van Safari 12).

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:35
Safari, dat is toch als je voor de leeuwen gegooid wil worden of zo ?
Sorry, -ENOSUP .

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:28

Koenvh

Hier tekenen: ______

CodeCaster schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:04:

Dat heb ik met ontzettend veel van dat soort marketingpraatjes webartikelen. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik ga tegenwoordig eigenlijk direct naar de conclusie of tl;dr, en als die er niet is, dan laat ik 't meestal erbij zitten. :O

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

• armageddon_2k1
RobertMe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Nope? Apple zegt gewoon "we hebben support voor None toegevoegd in Safari 13. Voor 12 is het een Won't fix". Mooie use case voor browser sniffing dus. Gewoon de hele policy niet sturen naar Safari 12 en dan blijft het de default die gelijk is aan None.

En jip, wij liepen op het werk er ook tegenaan. Sommige resellers embedden een deel van onze applicatie via een iframe en de laatste tijd kregen we ook steeds meer klachten dat dat niet meer werkte. Nu dus halsoverkop de boel zo aanpassen dat via die entry points de (PHP) session cookie altijd met SameSite=None wordt geset (of dus helemaal niet setten in geval van Safari 12).
Jup browser sniffing dus. Hij staat dus niet meer open idd, maar Safari 12 is minder dan 2 jaar oud en niet iedereen update naar de laatste OSX van onze klanten. Dat vind ik wel wat jammer.

Maar ik krijg vooralsnog de iframe meuk niet werkend in Safari met PHP, terwijl het wel in Firefox, Edge en Chrome werkt. En ik draai Safari 13. En ik ben niet de enige:
https://developer.apple.com/forums/thread/129064

EDIT:
https://bugs.webkit.org/show_bug.cgi?id=210298
https://blog.chromium.org...ate-web-path-towards.html

En daarin staat:
Some browsers have reacted to these concerns by blocking third-party cookies, but we believe this has unintended consequences that can negatively impact both users and the web ecosystem.
En dat lijkt dus te zijn. Safari blockt alle 3rd party cookies als 'Prevent Cross-site Tracking' aan staat. Wat standaard is nu.

[Voor 20% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-08-2020 15:38]

• RobertMe
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:29:
https://bugs.webkit.org/show_bug.cgi?id=210298
https://blog.chromium.org...ate-web-path-towards.html

En daarin staat:

[...]

En dat lijkt dus te zijn. Safari blockt alle 3rd party cookies als 'Prevent Cross-site Tracking' aan staat. Wat standaard is nu.
Dat zou zomaar kunnen. Mijn verhaal is alleen gebaseerd op wat ik vorige week met eigen zoektocht tegen kwam en niet getest in Safari of zo.

Hebben nu ook al een aardige tijd een "Je gebruikt een *** browser waardoor deze pagina niet weergegeven kan worden. Klik hier om te openen in nieuwe tab." pagina ingebakken. Want anders blijf je bezig met zoeken en steeds beze klanten aan de telefoon.

• armageddon_2k1
RobertMe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

Dat zou zomaar kunnen. Mijn verhaal is alleen gebaseerd op wat ik vorige week met eigen zoektocht tegen kwam en niet getest in Safari of zo.

Hebben nu ook al een aardige tijd een "Je gebruikt een *** browser waardoor deze pagina niet weergegeven kan worden. Klik hier om te openen in nieuwe tab." pagina ingebakken. Want anders blijf je bezig met zoeken en steeds beze klanten aan de telefoon.
Ja, dat hebben wij ook :)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:07
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:29:

En daarin staat:

[...]

Lolwat? "als jullie beter je best doen om niet getracked te worden, gaan wij beter onze best doen om jullie te tracken, dus je kunt je privacy beter maar gewoon gelijk opgeven" 8)7

Niet dat ik beter verwacht had van google overigens.

[Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 26-08-2020 16:35]

zcflevo.nl

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Sorry hoor maar door al die &@#% cookies op sites vrees ik echt voor het voortbestaan van het www.

Ik zou dat superjammer vinden maar het graf wordt zelf gedolven door al die sites die maar zeeën van cookies nodig hebben of, iets waar ik in de jaren negentig al een broertje dood aan had, de “deze site is geoptimaliseerd voor $browser”-melding dus ‘stik er maar lekker in’.

Zonder cookies en al die shit kunnen sites ook echt prima werken. Vooral sites van bedrijven, die geen financieel belang hebben bij advertenties (in ieder geval niet als hoofdzaak) begrijp ik écht niet waarom er zoveel cookies en drempels opgegooid moeten worden.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

.oisyn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Dat was volgens mij een echte IBM PC. Met twee 5 1/4" floppy drives, en een MS-DOS die ouder was dan 3.3, volgens mij kregen we die pas bij de 386 :)
Hmm, ik kan me herinneren dat ik thuis een 8088 had staan met MSDos 3.3. Met whooping HD van 10MB. Wel een Hercules scherm waardoor spelletjes spelen een stuk lastiger was..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Wilf schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:13:
Zonder cookies en al die shit kunnen sites ook echt prima werken. Vooral sites van bedrijven, die geen financieel belang hebben bij advertenties (in ieder geval niet als hoofdzaak) begrijp ik écht niet waarom er zoveel cookies en drempels opgegooid moeten worden.
Bedrijven hebben dan vaak weer leadfeader voor het tracken van leads.

edit: of zooi als hubspot of andere chat(bot) software.

[Voor 5% gewijzigd door wttj op 26-08-2020 20:29]

• Wilf
  • Niet online
Vroeger hoorde je vaak de #dadjoke “Dat internet is nu een hele hype maar daar hoor je later nooit meer wat over” maar met de ontwikkelingen omtrent apps en slimfoons zal het mij toch niet verbazen dat www minder populair gaat worden.

Dat terwijl apps op de computer (en controlesoftware op devices) steeds meer server based worden.

wss en https zal niet snel verdwijnen maar over www in een browser ben ik niet zeker.

Of ben ik naïef / denk ik te veel uit n=1 en mijn groeiende aversie tegen de gemiddelde site door al die popup-BS van hedentendage?

• Mugwump
Wilf schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:52:
Vroeger hoorde je vaak de #dadjoke “Dat internet is nu een hele hype maar daar hoor je later nooit meer wat over” maar met de ontwikkelingen omtrent apps en slimfoons zal het mij toch niet verbazen dat www minder populair gaat worden.

Dat terwijl apps op de computer (en controlesoftware op devices) steeds meer server based worden.

wss en https zal niet snel verdwijnen maar over www in een browser ben ik niet zeker.

Of ben ik naïef / denk ik te veel uit n=1 en mijn groeiende aversie tegen de gemiddelde site door al die popup-BS van hedentendage?
Ik gebruik geen Tweakers app. Maar goed, ik ben dan ook al van voor het www. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• Wilf
  • Niet online
Mugwump schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Ik gebruik geen Tweakers app. Maar goed, ik ben dan ook al van voor het www. :P
Ik ben ook al vier decennia gepasseerd en gebruik ook Tweakers op m’n browser op m’n foon omdat er geen app is. Het is wel één van de weinige dingen/sites/fora die (ik gebruik en) nog geen app hebben. Lekker old school.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Janoz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Hmm, ik kan me herinneren dat ik thuis een 8088 had staan met MSDos 3.3. Met whooping HD van 10MB. Wel een Hercules scherm waardoor spelletjes spelen een stuk lastiger was..
EMU C

Wat betreft www: ik gebruik juist overwegend de browser, ondanks het bloedirritante gedram om de app te downloaden. Ik gebruik een app alleen als deze meerwaarde biedt of ik de dienst echt veel gebruik. Van nieuwssites tot social media: alles zo veel mogelijk in Fx met blokkeersoftware actief.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• gekkie
[...]

Overtoepen dan maar ... 8088, hercules EN 512k is enough for everyone :p

Achja de sierra-online quest's deden het prima ... en zelfs Xenon-2 the megablast, recentelijk pas op youtube in kleur gezien. Om van het geluid maar niet te spreken met zo'n single speakertje wat semi gelijk aan de CPU geknoopt was, toch knap wat ze daar nog uit wisten te persen :p

[Voor 13% gewijzigd door gekkie op 26-08-2020 21:34]

• gekkie
kenneth schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:24:
[...]
Wat betreft www: ik gebruik juist overwegend de browser, ondanks het bloedirritante gedram om de app te downloaden. Ik gebruik een app alleen als deze meerwaarde biedt of ik de dienst echt veel gebruik. Van nieuwssites tot social media: alles zo veel mogelijk in Fx met blokkeersoftware actief.
Voordeel van een browser + plugins is dat je wat makkelijker direct kan zien wat een site allemaal doet in tegenstelling tot apps.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:26
gekkie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

Overtoepen dan maar ... 8088, hercules EN 512k is enough for everyone :p

Achja de sierra-online quest's deden het prima ... en zelfs Xenon-2 the megablast, recentelijk pas op youtube in kleur gezien :p
Een no-name kloon met een NEC V20 was mijn eerste. Met 20 MB en dan Stacker erop zodat het naar 30 MB ging. 1 Mb geheugen maar meestal kon je maar 640kb gebruiken. En ik weet ook nog dat ik naar de HCC dagen was gegaan om een CD-ROM drive en een Soundblaster compatible geluidskaart te halen. Leuk hoor. Veel lol ermee gehad.

[Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 26-08-2020 21:35]

PVoutput

• gekkie
Kalentum schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Een no-name kloon met een NEC V20 was mijn eerste. Met 20 MB en dan Stacker erop zodat het naar 30 MB ging. 1 Mb geheugen maar meestal kon je maar 640kb gebruiken. En ik weet ook nog dat ik naar de HCC dagen was gegaan om een CD-ROM drive en een Soundblaster compatible geluidskaart te halen. Leuk hoor. Veel lol ermee gehad.
Wat een luxe, mijn, naja mijn pa z'n eerste had alleen maar 51/4" floppen, later een 3,5", maar een harddisk heeft echt lang geduurd. Fijn wordperfect 5.1, DBase III (met een verenigings database erin), en uiteraard het onvolprezen gwbasic en het pong virus :p
Liefste had ik een home-computer gehad uiteraard, die hadden wel fatsoenlijk geluid en graphics, PC's waren maar suffe werk dingen, maar ja ik had niet zo veel te willen, dus dan maar het beste maken van wat er is.

URGH altijd gezeik met die dodeboom tatoeerders :( .

[Voor 15% gewijzigd door gekkie op 26-08-2020 21:55]

• Wilf
  • Niet online
Creepy schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Bevalt dat ding een beetje? Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik dat ding zal aanschaffen of niet. Ik denk alleen dat ik de cursor keys heel snel ga missen, tenzij de mod keys goed werken en op een plek zitten zodat ctrl-pijltje en ctrl-shift pijltje goed bruikbaar blijven.
Ik zat nog even te koekeloeren op die UHK site en wat ik vooral mis (wat ik ook niet zie als add-on of in één van de extra layers - of ben ik blind?) is een numpad. En een touchpad voor lefties.

Voorlopig houd ik het wel even bij m’n aluminium slaghout en glazen multitouchpad van de gebeten vrucht.

• Koenvh

Koenvh

Die cookies zijn niet echt het probleem - het tracken is dat wel. Immers, je inlogcookie is geen probleem, toch? :)
Dat moet je volgens mij heel anders oplossen: regelgeving en handhaving. Dat eerste is er nu, dat tweede komt er hopelijk snel aan. Puur technologisch blijft het altijd een kat-en-muisspel.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:14
Sorry hoor maar door al die &@#% cookies op sites vrees ik echt voor het voortbestaan van het www.

Ik zou dat superjammer vinden maar het graf wordt zelf gedolven door al die sites die maar zeeën van cookies nodig hebben of, iets waar ik in de jaren negentig al een broertje dood aan had, de “deze site is geoptimaliseerd voor $browser”-melding dus ‘stik er maar lekker in’.

De browsers worden tegenwoordig steeds slimmer wat betreft de cookies en tracking. Zo heeft Safari "cross-site tracking prevention", en dat werkt echt. Third-party cookies worden automatisch weggegooid, en third-party websites krijgen "nep" informatie door waardoor alle Macs, iPhones, iPads, etc. er als hetzelfde apparaat uitzien. Als ik met een willekeurige andere browser naar webshop A ga, wordt ik op bijvoorbeeld youtube dagenlang doodgegooid met advertentie van A. Met Safari is dat niet het geval.

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22-09 11:31

Tjolk

FP ProMod
Is dat niet hetzelfde als bescherming tegen volgen van Firefox?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Koenvh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 02:21:
Die cookies zijn niet echt het probleem - het tracken is dat wel. Immers, je inlogcookie is geen probleem, toch? :)
Klopt, maar die moet en kan vooral first-party zijn, dus daar is geen enkel probleem.

Advertentieboeren kunnen hun best doen om meer first-party af te handelen. Dat is inderdaad een stapje in de arms race, maar wel eentje waarbij advertentieboer kosten maakt, mogelijk toch minder goede data heeft, duidelijker gemaakt wordt wat er nodig is en meer controle door de site eigenaar.

Overigens, veel advertentiespul is ooit in den beginne mede third party geworden omdat de advertentieboeren de statistieken van de site zelf niet vertrouwen. Ipv de arms race, kan het ook opgelost worden door het op basis van vertrouwen en ethiek eenvoudiger te maken. Maar dat gebeurt niet want dan kan je, anno nu, niet 3 rondes ondoorzichtige veilingen houden en met je hand zwaaien dat alles in het proces cruciale waarde toevoegt terwijl degene die de ads koopt er ook geen fck van kan controleren. Goh.
Dat moet je volgens mij heel anders oplossen: regelgeving en handhaving
Dat moet ook. Maar met het aantal sites, technieken welke niet per se altijd goed of slecht zijn en internationale details gaat handhaving nooit lekker schalen. ;)

Talkin.nl daily photoblog

• Koenvh

Koenvh

@Voutloos
Genoeg websites hebben meerdere domeinen. tweakers.net en tweakblogs.net bijvoorbeeld. Dat allemaal afschaffen is zo'n grote breaking change, die, gezien de geschiedenis van het web, er waarschijnlijk nooit gaat komen.

Je kunt wel klagen over advertentieboeren, maar de meeste kleine websites hebben echt niet de mogelijkheid individueel contracten met bedrijven af te sluiten zoals Tweakers of Ster dat doet. En Google gaat echt niet elke kleine website op z'n blauwe ogen vertrouwen; ze zijn niet achterlijk.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Op zich is het gebruik van een cookie geen enkel probleem. Functionele cookies om bijvoorbeeld een instelling op te slaan zijn onschuldig (en daar hoeft gelukkig geen toestemming voor gevraagd te worden). Helaas hebben cookies een slechte naam gekregen door o.a. de 3rd party tracking cookies die via advertenties geplaatst worden.

It takes two fools to argue.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ThomasG schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:48:
[...]
De browsers worden tegenwoordig steeds slimmer wat betreft de cookies en tracking. Zo heeft Safari "cross-site tracking prevention", en dat werkt echt. Third-party cookies worden automatisch weggegooid, en third-party websites krijgen "nep" informatie door waardoor alle Macs, iPhones, iPads, etc. er als hetzelfde apparaat uitzien. Als ik met een willekeurige andere browser naar webshop A ga, wordt ik op bijvoorbeeld youtube dagenlang doodgegooid met advertentie van A. Met Safari is dat niet het geval.
Firefox doet dat ook al, maar ook Chrome gaat 3rd party cookies (uiteindelijk) uitfaseren.

It takes two fools to argue.

• RobertMe
En is er dan ook al een oplossing voor valide use cases voor third party cookies? Zoals ik eerder al schreef maken wij bv een webapplicatie die soms door een reseller in een iframe wordt geplaatst. (Functionele) cookies zijn daarbij uiteraard nodig. Hoe moet dat dan gaan werken? Weer lekker ouderwets het session id in de URL plaatsen? Of overal lekker post requests van maken, ASP.NET webforms style.

• mcDavid
RobertMe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:22:
En is er dan ook al een oplossing voor valide use cases voor third party cookies? Zoals ik eerder al schreef maken wij bv een webapplicatie die soms door een reseller in een iframe wordt geplaatst. (Functionele) cookies zijn daarbij uiteraard nodig. Hoe moet dat dan gaan werken? Weer lekker ouderwets het session id in de URL plaatsen? Of overal lekker post requests van maken, ASP.NET webforms style.
uh, ik zou eigenlijk zeggen: niet externe applicaties in een iframe plaatsen? Dat was sowieso al een bad-practice.

zcflevo.nl

• wttj
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

uh, ik zou eigenlijk zeggen: niet externe applicaties in een iframe plaatsen? Dat was sowieso al een bad-practice.
'Ouderwets' is denk ik beter dan 'bad'. In de enterprise / corporate IT wereld is dat nog best wel gewoon. Vaak hetzelfde soort bedrijven waar applicaties alleen werken in compatibiliteitsmodus van IE.

• Koenvh

Koenvh

[...]

Waarom niet? YouTube-videos staan ook in een iFrame, Project X-Roads is voor een groot gedeelte gebouwd uit iFrames. Je kunt ook alles met Javascript ophalen, en zelf de HTML-structuur opnieuw opbouwen, maar dat voegt niet altijd wat toe.

Bad-practice en ouderwets vind ik het allebei eigenlijk niet, maar 't is uiteraard niet overal voor geschikt (dat geldt voor alles).

• wttj
  • Niet online
Koenvh schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:46:
[...]

Waarom niet? YouTube-videos staan ook in een iFrame, Project X-Roads is voor een groot gedeelte gebouwd uit iFrames. Je kunt ook alles met Javascript ophalen, en zelf de HTML-structuur opnieuw opbouwen, maar dat voegt niet altijd wat toe.

Bad-practice en ouderwets vind ik het allebei eigenlijk niet, maar 't is uiteraard niet overal voor geschikt (dat geldt voor alles).
Voor embeds van o.a. videos en gists (die github code snippets) is het ideaal. Maar hele applicaties is toch vaak een iets minder succes met resizes in de content, navigatie in het iframe die niet aan de parent webpagina is gekoppeld en responsiveness van het design om maar een paar vaak voorkomende problemen op te noemen.

• mcDavid
wttj schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:59:
[...]

Voor embeds van o.a. videos en gists (die github code snippets) is het ideaal. Maar hele applicaties is toch vaak een iets minder succes met resizes in de content, navigatie in het iframe die niet aan de parent webpagina is gekoppeld en responsiveness van het design om maar een paar vaak voorkomende problemen op te noemen.
En, om nog maar eens wat te noemen, het feit dat je eigenlijk geen cookies kunt gebruiken :P

zcflevo.nl

• RobertMe
Leg dat maar uit aan de bedrijven die met ons systeem koppelen :p Via SOAP (ja, SOAP), kunnen ze al vanalles aan data ophalen, maar toch zijn er een aantal die liever een deel embedden. Waarbij wij uiteraard ervoor moesten zorgen dat de pagina wat is ingeperkt en geen menu's etc

Als voorbeeld: bv dat we een webshop leveren, via SOAP de reseller product listings kan opvragen, maar via een iframe dan alsnog een specifieke product edit pagina willen embedden. Dus de reseller laat wel zelf de product listing zien, maar dat bij openen een gedeelte van ons systeem in een iframe wordt geladen om het product te kunnen bewerken.

• armageddon_2k1
[...]

Succes, leg dat maar uit aan 99% van onze klanten die Sharepoint draaien en alles binnen Sharepoint willen houden en dus alles met IFrames doen. Het staat letterlijk in de eisen: “Applicatie moet embeddable zijn in Sharepoint middels een inline frame”.

Bad-practices zijn leuk enzo, maar de meeste corporates zou het geen ene reet interesseren.

Toen ik nog bij Philips werkte mochten we Internet Explorer en Java niet updaten omdat het in-house gemaakte parts-management systeem dan niet meer werkte. Tja. :z

[Voor 21% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-08-2020 21:00]

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

[...]

Ok I stand corrected, we hadden geen IBM PC maar een heuze Vendex Headstart Turbo 888-XTA (geproduceerd door Philips). Daar zat dus ook een 8088 in, met 768kB geheugen.

Hier zit ik Space Invaders te spelen als 7-jarig jochie :P

Call me cocky, but if there's an alien out there I can't kill I haven't met him and killed him yet. But I can't go in alone. That's why I'm ordering every available ship to report for duty. Anyone else should secure a weapon and fire wildly into the air.

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:30

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Wait what? Je had vroeger haar?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• Super_ik
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-09 10:46

Super_ik

haklust!

Please tell me that’s not een omgebouwde naaimachine tafel. Wij hadden ook onze eerste pc op precies zo’n tafeltje staan.

[Voor 3% gewijzigd door Super_ik op 29-08-2020 22:59]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Super_ik schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:57:
Please tell me that’s not een omgebouwde naaimachine tafel.
It is :). We hadden twee van die Singer onderstellen. Ik weet niet meer of op die andere ook zo'n marmeren tafelblad zat.

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:56:
Daar zat dus ook een 8088 in, met 768kB geheugen.
Die goeie ouwe tijd.

Later kwam ik er achter dat NASA nog de 8088/8086 opkocht voor de spaceshuttle.
Ik zoeken naar de oude PC's om op te sturen. Nergens meer gevonden.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22-09 13:28
[...]

Ok I stand corrected, we hadden geen IBM PC maar een heuze Vendex Headstart Turbo 888-XTA (geproduceerd door Philips). Daar zat dus ook een 8088 in, met 768kB geheugen.

[Afbeelding]
Vroeger was het zo wel dat de jeugd die op zulke PC's spelletjes speelde bij mij in de klas vaak rijke ouders hadden. Vaak? Altijd zo eigenlijk. De ene was dokter, de andere was succesvole hooggeplaatste salesmanager. En ga zo maar door. Computers waren destijds echt een grote vorm van luxe, dat vergeten veel mensen denk ik nu. Gewoon de prijs van een kleine auto, en vroeger hadden niet veel mensen en gezinnen twee auto's.

Mijn pa zat in de metaal (CNC operator) en mijn moeder werkte bij de bank. (Geen hoge functie) maar werkte al wel met computers in de jaren 80. Een PC kwam er absoluut niet in, was een zeer hoge vorm van Luxe. Wel ging ik natuurlijk altijd naar mijn vrienden toe om met de Commodores and MSXen te spelen. :)

Hoe zat dat bij jou? ook rijke ouders? of ouders die iets met hun werk met computers deden?

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

@Immutable Is het misschien dat je geheugen je een beetje in de steek laat, of dat je de periode mis hebt? Want dat beeld deel ik totaal niet, en dat een PC net zoveel kostte als een auto is ook niet waar (occasions niet meegerekend, maar anders kun je datzelfde argument vandaag de dag ook wel maken ;)).

Een vergelijkbare PC (met monochroom monitor) kostte in '88 2300 gulden (bron)
Een Peugeot 205 kostte in '84 16.000 gulden (bron)

Wij betaalden 1800 gulden voor de PC via een regeling van De Jaarbeurs, waar mijn moeder een administratieve functie had. Mijn vader was vrachtwagenchauffeur. Rijk? Niet echt dus :). Maar wel altijd al de hand op de knip, dus we hadden het zeker niet slecht :)

Dat een PC een luxe-product was, is natuurlijk zeker waar. En echt nuttig waren ze toen ook nog niet; ik zal eens vragen waarom mijn ouders er überhaupt een gekocht hadden, want werk hebben ze er nooit op gedaan. Maar ik denk dat je je nu iets teveel laat leiden door het dogma van je ouders. :)

[Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 30-08-2020 16:34]

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:18

RayNbow

Kirika <3

@Immutable @.oisyn PC's waren echter nog niet echt gemeengoed, in ieder geval niet gedurende mijn tijd op de basisschool (1989-1997). Het is wel zo dat de PC langzaamaan in steeds meer huishoudens terecht kwam.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

@RayNbow I know, wij waren ook een van de weinigen op school :). Maar het beeld dat ik heb bij PC-bezitters in die tijd is dat het vooral hobbyisten waren, niet per se rijke mensen. En hij kostte zeker niet zoveel als een auto in die tijd ;)

[Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 30-08-2020 16:54]

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RayNbow schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:32:
@Immutable @.oisyn PC's waren echter nog niet echt gemeengoed, in ieder geval niet gedurende mijn tijd op de basisschool (1989-1997). Het is wel zo dat de PC langzaamaan in steeds meer huishoudens terecht kwam.
1989-1997? Dat is allang de tijd van goedkope PC's bij de Vobis en Escom. Bij goedkoop moet je aan 2000-3000 gulden denken. De goedkoopste auto's in die tijd waren volgens mij de Lada's en daar betaalde je minstens 10K voor.

The Universe is under no obligation to make sense to you

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

[Afbeelding]
:D wat een haar had je toen nog :P

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

downtime schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

1989-1997? Dat is allang de tijd van goedkope PC's bij de Vobis en Escom. Bij goedkoop moet je aan 2000-3000 gulden denken. De goedkoopste auto's in die tijd waren volgens mij de Lada's en daar betaalde je minstens 10K voor.
Ik vergeleek niet de prijs van PC's met auto's. :)

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RayNbow schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Ik vergeleek niet de prijs van PC's met auto's. :)
Weet ik, maar je reageerde op iemand die dat wel deed :)

The Universe is under no obligation to make sense to you

• Mugwump
RayNbow schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:32:
Ik had toch het idee dat de pc wel aardig zijn intrede had gedaan. In mijn basisschooltijd hadden we sowieso wel een pc thuis. Staat me nog wel vaag bij dat we ergens een verslag van moesten maken en op de pc zaten te typen en games als paratrooper en digger speelde. En dan praat je over de periode 86-94.

• Wilf
  • Niet online
M’n vader schreef software in Basic en Pascal voor verzekeringen in de jaren zeventig dus we hadden vaak het nieuwste van het nieuwste.

We hadden al heel snel een CD-speler en natuurlijk een laserdisc met Terminator er op. Ik had ook al heel snel m’n eigen pc op m’n kamertje met DOS games op een floppy en een twaalfkanaals schakelkastje waarmee je televisie op je computerscherm kon kijken. Hoe vet! Ook al hadden we destijds maar twee kanalen :D

M’n meest actieve herinneringen heb ik echter van Windows ‘95 omdat dat zo vaak crashte als ik games speelde dat ik er Gallisch van werd. En daarna muziek maken met Impulse Tracker. :) en later Cubase. En nog later m’n eerste DAW maken op basis van Windows NT. Dat ding was onverwoestbaar; nul crashes. Dat was echt de meest geniale Windowsversie tot aan Windows 10.

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Mugwump schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Ik had toch het idee dat de pc wel aardig zijn intrede had gedaan. In mijn basisschooltijd hadden we sowieso wel een pc thuis. Staat me nog wel vaag bij dat we ergens een verslag van moesten maken en op de pc zaten te typen en games als paratrooper en digger speelde. En dan praat je over de periode 86-94.
Voor een van de grootste werkstukken die wij in groep 8 moesten maken deed het overgrote merendeel het met pen en papier, niet met een PC en printer. Dat je zelf over een PC beschikte betekent niet dat iedereen toegang had tot een PC.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:26
Je had de PC privé regeling, waardoor een werknemer relatief goedkoop een computer kon kopen die voor werk geschikt was. Volgens mijn was dat de definitieve nekslag voor de Amiga en Atari ST en andere non IBM pc compatible systemen.

Eind jaren 80 begonnen PC's wel zo'n beetje aan de opmars.

PVoutput

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Mijn pa was net even hier, die kwam wat langsbrengen. Ik heb 'm meteen even uitgehoord :).

Ze konden toen goedkoop een PC regelen via de werkgever van mijn moeder, De Jaarbeurs. Ze kon daar deels vakantiedagen voor gebruiken, en zij legde ook wat bij. Ze konden dan ook op cursus.

Er was niet echt een prangende reden om 'm aan te schaffen, anders dan dat ze het belangrijk vonden om een beetje met de tijd mee te gaan. Ze had wel wat directe collega's die echte hobbyisten waren, dus de interesse was al wel gewekt.

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:06

Matis

Rubber Rocket

Mijn vader werkte in die tijd voor AT&T en Philips. Ik weet dat hij de eerste was die een mobiele (lees: niet draagbare) computer kreeg omdat hij veel op reis was. Hij had altijd veel bekijks met dat ding in de trein en/of op het vliegveld.

Ik vond het ook machtig mooi. Maar was toen nog te jong om er zelf gebruik van te maken.
Wel nam mijn vader vaak PCBs mee van zijn werk. Dat was toen nog allemaal through hole en de sporen waren zo breed dat ik ze als weg gebruikte en de componenten waren de gebouwen. Een complete stad op een printplaat ter grootte van een A4.

Mooie oude tijd, de start van digitale telefonie.

Onze eerste PC werd inderdaad tijdens het PC privé tijdperk aangeschaft.

[Voor 4% gewijzigd door Matis op 30-08-2020 19:08]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Wij hadden volgens mij in ‘84 een Commodore 64 en in ‘85 een IBM AT met 1MB ram en EGA, toen kwam de c64 volledig ter beschikking van de kinderen.

• Mugwump
RayNbow schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:26:
[...]

Voor een van de grootste werkstukken die wij in groep 8 moesten maken deed het overgrote merendeel het met pen en papier, niet met een PC en printer. Dat je zelf over een PC beschikte betekent niet dat iedereen toegang had tot een PC.
Ik bedoel ook meer dat ik daarin geen uitzondering was destijds. Volgens mij had het gros van de klasgenoten destijds thuis wel een pc.

• gekkie
Wat een verzameling ouwe L'en hier :+
Maar inderdaad fiscaal gunstig pc prive. En bij een PC kon je meestal wel een kopie van WordPerfect (5.1) krijgen zodat je dat ook thuis kon gebruiken. Regelmatig spelletjes uitwisselen.
De goed verkochte star lc-10 II snerpende dot matrix printer met kettingpapier erbij om het af te maken. Met de weelderige font keuze serif, sans serif, italic en condensed geloof ik :p.

Wat leefden ze eenvoudig toen in simpele huizen tussen groen met boerenbloemen en een heg rammelkast met zachte floppen.

• wackmaniac
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:03
gekkie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:04:
De goed verkochte star lc-10 II snerpende dot matrix printer met kettingpapier erbij om het af te maken. Met de weelderige font keuze serif, sans serif, italic en condensed geloof ik :p.
Kalenders maken met het Twig-font in Print Master als mij goed herinner. Topprintertje man :)

Read the code, write the code, be the code!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RayNbow schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:26:
[...]

Ik weet nog dat ik indertijd een verslag op de computer gemaakt had, en er eerst niet geloofd werd dat ik dat zelf gedaan had, want het was inderdaad niet heel erg vanzelf sprekend dat kinderen daar mee konden werken.

Pas nadat ik had laten zien dat ik al blind kon typen was dat geen issue meer. Maar destijds werd type-les standaard nog op een typemachine gegeven, ik was de eerste op school die dat op de PC deed.

Toen ik in groep 8 zat was er op de hele basisschool nog steeds maar 1 PC, die op een karretje rondgereden werd zodat meerdere klassen er gebruik van konden maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

wackmaniac schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Kalenders maken met het Twig-font in Print Master als mij goed herinner. Topprintertje man :)
Banners maken met Banner Mania *O*

Dat was dan wel weer het voordeel van het kettingpapier in een dot-matrixprinter. Dat kon niet meer toen we overstapten op een inkjet ;(

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Woy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:33:
Toen ik in groep 8 zat was er op de hele basisschool nog steeds maar 1 PC, die op een karretje rondgereden werd zodat meerdere klassen er gebruik van konden maken.
Wij hadden in de open ruimte waar groepen 4 t/m 8 aangrensden iets van 8 of 10 Commodore 64's staan. Deze werden hoofdzakelijk gebruikt voor een hoofdrekenprogramma en elke leerling had een eigen floppy. Pas in de laatste jaren van m'n basisschooltijd werd de helft van de C64's vervangen door PC's met Windows 3.1 erop.

• Hydra
  • Laatst online: 17:01
Matis schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:07:
Mijn vader werkte in die tijd voor AT&T en Philips. Ik weet dat hij de eerste was die een mobiele (lees: niet draagbare) computer kreeg omdat hij veel op reis was. Hij had altijd veel bekijks met dat ding in de trein en/of op het vliegveld.

Ik vond het ook machtig mooi. Maar was toen nog te jong om er zelf gebruik van te maken.
Wel nam mijn vader vaak PCBs mee van zijn werk. Dat was toen nog allemaal through hole en de sporen waren zo breed dat ik ze als weg gebruikte en de componenten waren de gebouwen. Een complete stad op een printplaat ter grootte van een A4.

Mooie oude tijd, de start van digitale telefonie.

Onze eerste PC werd inderdaad tijdens het PC privé tijdperk aangeschaft.
Waar bij Philips? M'n vader heeft bij Philips Medical gewerkt destijds, deed de installatie en onderhoud van MRI systemen. Die kwam ook heel veel met dat soort spul thuis.

We hebben een P2000 en een Commodore 64. De eerste PC was een Philips NMS 9100

En daarna heeft Philips de PC business wel een beetje opgegeven :D

https://niels.nu

• Hydra
Woy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:33:
Ik weet nog dat ik indertijd een verslag op de computer gemaakt had, en er eerst niet geloofd werd dat ik dat zelf gedaan had, want het was inderdaad niet heel erg vanzelf sprekend dat kinderen daar mee konden werken.
Ik heb een keer m'n huiswerk (iets met een lijstje ergens, weet niet precies waarvan) op de basisschool op de computer gedaan. Was de eerste van de hele klas :D

Dankzij m'n vader liepen we altijd wel voor met dat soort dingen, mede omdat 'ie zelf dit gewoon interessant vindt, en ook omdat je via Philips relatief goedkoop Philips producten kon kopen. Heb later op de middelbare ook nog een tijdje flink geld verdiend aan m'n CD brander voordat die dingen gemeengoed werden. |:(

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:06

Matis

Rubber Rocket

Hydra schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:13:
Waar bij Philips? M'n vader heeft bij Philips Medical gewerkt destijds, deed de installatie en onderhoud van MRI systemen. Die kwam ook heel veel met dat soort spul thuis.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet dat hij toen bezig was (samen met AT&T) om de allereerste digitale telefoniecentrale op te zetten in Oklahoma City. Ik weet niet welke divisie van Philips daar toen op zat.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• gekkie
RayNbow schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Wij hadden in de open ruimte waar groepen 4 t/m 8 aangrensden iets van 8 of 10 Commodore 64's staan. Deze werden hoofdzakelijk gebruikt voor een hoofdrekenprogramma en elke leerling had een eigen floppy. Pas in de laatste jaren van m'n basisschooltijd werd de helft van de C64's vervangen door PC's met Windows 3.1 erop.
Hmm op de basisschool was er bij mij alleen de bibliobus 1x in het jaar .. met logo.
(terwijl je dan bij familie en vrienden al aan de C64, Amiga, zx spectrum, philips msx, Apple IIc en dus een zelfs voor die tijd limited specs PC had gezeten, achja)

Op de middelbare school hadden ze pas op het eind PC's in een hok staan (sokoban als computer les :p) maar de onderbouw was de onvolprezen Philips P2000T in een of ander netwerk (maar een hoofdstation met een of ander mini-tape driveje wat dan doorgezonden werd naar de rest van die apparaten).

Hmm print master en banner mania komen me inderdaad ook wel bekend voor :)

Achja daar na op de uni fijn kloten van novell netware waarbij het send commando nog werkte op de PC aan de beamer.

Achja altijd fijn een beetje klooien en plagen die docenten die er mee opgezadeld waren om er les mee te geven maar er eigenlijk ook maar weinig tot niets van wisten.

• F.West98
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:17

F.West98

Alweer 11 jaar hier

Goh wat zijn jullie oud ben ik jong :P Bij mij op de basisschool stonden er in elke klas 2-3 PCs met Windows XP. Thuis nog wel wat relatief oude hardware meegekregen, mijn eerste zelf gekochte PC was ook de eerste echt moderne computer in het huis.

2x Dell UP2716D | i7 6700K | 64GB RAM | Samsung 850 1TB | ASUS ROG Maximus VIII Formula | GTX960 - Alles
Firesphere: Chrome is dubieus. Firefox FTW
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ga binnenkort verhuizen, dus heel veel aan het opruimen geweest. Ik kwam vervolgens deze bon tegen.

4000 gulden voor een, ik durf het bijna niet te zeggen, packard bell computer :+

Uiteindelijk mijn moeder nog even bedankt voor die uitgave _/-\o_

edit:

Dis was volgens mij onze 3e pc alweer (of 4e). Dus deels eens met wat hier boven werd gezegd dat het toch wel toegankelijker was al voor die tijd :)

[Voor 11% gewijzigd door Douweegbertje op 31-08-2020 11:34]

My website is secure. https://isitthough.com ?

• wttj
  • Niet online
F.West98 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:22:
Goh wat zijn jullie oud ben ik jong :P Bij mij op de basisschool stonden er in elke klas 2-3 PCs met Windows XP. Thuis nog wel wat relatief oude hardware meegekregen, mijn eerste zelf gekochte PC was ook de eerste echt moderne computer in het huis.
Volgens mij heb ik nog net Windows 98 meegemaakt op de basisschool, maar XP was toch wel de eerste die wij thuis hadden (en ik ook serieus op de basisschool heb gebruikt). Meeste Windows ervaring was toch wel Vista en Windows 7 voordat ik overstapte op Ubuntu. Ik heb nu nog wel een PC met Windows 10, maar die doet niks meer dan Steam openen :P

• Ed Vertijsment
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:54
Tot zover ik mij kan herinneren hadden wij altijd wel oude 386/486 bakken staan waarop gepaint werdt met Windows 3.1. Ook The Lion King dos game en Ford racing werd gespeeld :) .

De eerste echte "thuis PC" was echter een "Albert Heijn Fujitsu Siemens". Midtown Madness en eindelijk A2 racer met maximale graphics door het vinkje "3d kaart".

svenv.nl

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Douweegbertje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:28:
Ik ga binnenkort verhuizen, dus heel veel aan het opruimen geweest. Ik kwam vervolgens deze bon tegen.

4000 gulden voor een, ik durf het bijna niet te zeggen, packard bell computer :+
Ik weet nog dat ik zelf mijn eerste HD kocht van 800MB, die koste ook 800 gulden :X, maar wat een ruimte opeens, we gingen toen totaal voor het eerst over de GB storage op de PC :D

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011

CurlyMo

www.pilight.org

Douweegbertje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:28:
Als je dat nou had gezegd voor al dat Trust spul dat er op die bon staat ;)
Ed Vertijsment schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:35:
Ook The Lion King dos game en Ford racing werd gespeeld :) .
Hier staat Test Drive nog altijd in het geheugen gegrift.

En we hadden ook nog een race game waarbij je je eigen banen kon bouwen incl. loopings en kurkentrekkers, maar dat was volgens mij een andere dan Test Drive. Ik weet alleen niet meer hoe dat heette.

Stunts dus:

:)

[Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 31-08-2020 12:04]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stunts was altijd gaaf. Er was een baan waar je een max-snelheid kon bereiken, en dan remde je ook niet meer af als je over het gras reed. Dat spel heb ik echt helemaal grijs gespeeld.

En natuurlijk het geniale Sopwith

[Voor 20% gewijzigd door Woy op 31-08-2020 12:04]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011

CurlyMo

www.pilight.org

Woy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:03:
Stunts was altijd gaaf. Er was een baan waar je een max-snelheid kon bereiken, en dan remde je ook niet meer af als je over het gras reed. Dat spel heb ik echt helemaal grijs gespeeld.
En begint langzaam weer in te dalen allemaal.

Raptor:

Ook een van mijn favoriete spellen uit die tijd. En het ziet er nog steeds gaaf uit. Niet veel anders dan de huidige spellen op je mobiele telefoon of in je browser.

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 31-08-2020 12:06]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:44
Wat een trips door memory - lane :D

Eerste computer thuis was een 286 met een harddisk van 10MB en 1 MB RAM, en een klein zwart/wit scherm nog niet eens 14" geloof ik. Dat was een 2de hands computer van m'n ma haar werk, moet in 1990 of '91 geweest zijn geloof ik.
Werd door m'n broer en ik vooral gebruik voor het spelen van spelletjes; paratrooper, Zeliard, digger, Arkanoid, HotRod, etc...

Die Star printer die hier aangehaald werd, hadden wij ook, en die werd ook wel gebruikt icm met 'Banner' :D

Onlangs dit overzichtje trouwens tegengekomen op YouTube

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Mijn eerste PC was er zo een:

Wikipedia: PC1512

Een heuse 8086 :)

Daarna kreeg ik een 286, daarna een Tulip 386, enzovoorts. Allemaal afdankertjes van mijn vader. Pas toen ik 16 was, kocht ik mijn eerste PC zelf (een AMD K6 233).

Ik speelde uiteraard ook ooit Stunts en Raptor. Ik begon met Commander Keen :) En Secret Agent. Voornamelijk Apogee spelletjes die mijn vader van de BBS-en haalde :)

En later de eerste adventures... Indiana Jones and the fate of Atlantis. Monkey Island. Space Quest. Dat soort dingen :)

Voor de programmeurs onder ons kan Gorilla.bas natuurlijk ook niet uitblijven :P

Wikipedia: Gorillas (video game)

Net zoals Nibbles.bas. Ik heb destijds best vaak in die code zitten zoeken naar dingen die ik zelf kon gebruiken toen ik een jaar of 10 was haha. Simpele dingen, zoals hoe vang ik de pijltjestoetsen af. Eigenlijk was het destijds allemaal veel leuker :P

[Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 31-08-2020 12:44]

Even a broken clock is right twice a day.

• Vincentio
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
RayNbow schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

En dat ze dan ons vroegen als er wat mis wat met de C64's of PC's. 8)

En in de 1e van de middelbare school leuk de autoexec.bat uitbreiden. :+

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Vincentio schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:54:
En in de 1e van de middelbare school leuk de autoexec.bat uitbreiden. :+
PAUSE > NUL

• Mercatres
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:53
Mijn vader was (en is) altijd een nogal anti-Microsoft gebruiker geweest. Eind jaren negentig stonden er dan ook vooral Acorn RISC PCs thuis. Hij ging dan ook regelmatig naar usermeetings en af en toe ook naar een beurs in Nieuwegein. Ik had daar ook wel interesse in, en ging dan ook af en toe mee. Daar stonden dan de nieuwste van de nieuwste machines maar ook de nodige software. Ik herinner me nog dat ie opeens Doom had gekocht. Ik kende 't nog niet, maar was wel verbaasd want hij was (en is) niet zo happig op games, laat staan shooters.
Jaren gingen voorbij, en in een van de eerste jaren middelbaar kwam er opeens een actie van de Aldi waarin dat er een Windows bak stond met een 3GHz CPU en 512MB RAM. Vooral het feit dat het Windows was verbaasde me. We hadden ondertussen ook breedband internet (als één van de eersten bij Telenet ingestapt) en een wereld ging open.
Weer een paar jaar verder, en toen heb ik m'n eigen pc in elkaar geknutseld. Van dat systeem blijft er overigens nu nog maar weinig over, na regelmatige upgrades. In het begin werden die nog wel eens gesponsord door m'n vader, maar tegenwoordig is dat andersom: krijgt hij m'n afdankertjes :P

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Ik heb ook heel wat CPU's versleten wat dat betreft.

Onze eerste was dus een Intel 8088. Daarna een Am386, Am486 SX-40, Am486 DX4-120, AMD K5, AMD K6-2.

Daarna kocht ik voor het eerst voor mezelf een nieuwe PC (daarvoor had ik ook wel eens onderdelen aangeschaft, zoals een eigen HDD), een Athlon 500. -> Upgrade naar Athlon 800, Athlon XP 2500, Core 2 Duo E6750 -> upgrade naar Core 2 Quad Q6600. En nu zit ik al 7 jaar op een Core i7 4770k...

Die K6-2 was wel cool, die was met 3DNow! instructies. Ik heb die instructies toen nog zelf toegevoegd aan NASM (toen nog 0.97?) om ermee te kunnen experimenteren :)

[Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 31-08-2020 14:31]

• Immutable
@.oisyn Moet inderdaad toegeven dat het bedrag niet die van een Auto was. Maar meer in de buurt van een tweede handsje, als ik de prijzen moet geloven van de auto's die mijn ouders destijds hadden. (Nissan Sunny 1.4) zo'n wit vierkant gebakje. Nieuwe auto kwam het zeker niet in de buurt.

Het was gewoon aardig wat geld, voor iets waar mijn ouders het nut niet van in zagen. Eerste spel dat ik gespeeld had was "Space Invaders" op een MSX van mijn neef. Hij wou hem verkopen, en ik kon hem kopen van mijn neef voor 100 Gulden. Helaas zei mijn moeder nee. :(
Gelukkig had ik veel vrienden met computers. Commodore 64, MSX etc. Op de commodore kan ik me een 3D spel herinneren met low poly vliegtuigjes door ringen. Je moest wel ff geduld hebben met het laden via een cassette bandje.

• wttj
  • Niet online
Immutable schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:38:
@.oisyn Moet inderdaad toegeven dat het bedrag niet die van een Auto was. Maar meer in de buurt van een tweede handsje, als ik de prijzen moet geloven van de auto's die mijn ouders destijds hadden. (Nissan Sunny 1.4) zo'n wit vierkant gebakje. Nieuwe auto kwam het zeker niet in de buurt.

Het was gewoon aardig wat geld, voor iets waar mijn ouders het nut niet van in zagen. Eerste spel dat ik gespeeld had was "Space Invaders" op een MSX van mijn neef. Hij wou hem verkopen, en ik kon hem kopen van mijn neef voor 100 Gulden. Helaas zei mijn moeder nee. :(
Gelukkig had ik veel vrienden met computers. Commodore 64, MSX etc. Op de commodore kan ik me een 3D spel herinneren met low poly vliegtuigjes door ringen. Je moest wel ff geduld hebben met het laden via een cassette bandje.
1800 gulden toen is iets van 5000 euro nu als ik een snelle berekening maak? Dat is inderdaad niet een bedrag wat Jan Modaal zomaar even neerlegt voor iets wat misschien soms handig zou zijn. En al helemaal niet voor wat speelgoed voor zoon/dochter lief :o

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:15
De eerste pc die thuis stond was een Windows 95 PC die naar mij doorgeschoven werd toen ze een andere kochten (PC prive) met 98.

Die 95 pc liet ik in 2 dagen al crashen en dat was het begin van mijn hekel aan Windows :P
Iets van een jaar later gaf een oom mij een tijdschrift over Slackware met bijbehorende diskettes,
En dan de teleurstelling als het niet werkte na een nacht compileren :p

Het is dat ik er de tijd niet meer echt voor heb anders zou ik waarschijnlijk gewoon Gentoo draaien ipv pre-compiled distro's 8)

[Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 31-08-2020 19:56]

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22-09 09:27

Mijn eigen eerste ... maar de eerste keer was op een VIC-20 van een vriendje.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:30

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Een MSX O+
Mijn eerste was een Philips 8020, de laatste een Panasonic Turbo-R ST waar ik nog met enige regelmaat op game :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• Grijze Vos
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18-09 23:10
Hehe, ik had een Philips NMS 8245, met maar liefst 128kb geheugen. En dat was bagger, want Rambo 2 had 192kb nodig. :(

Toen ik 9 was wist ik al dat ik wilde programmeren als beroep. "Geen droog brood mee te verdienen" zei mijn moeder toen nog. :D

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• armageddon_2k1
Hydra schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb in 2012 een project gedaan bij Philips Medical, van installatie en onderhoud van MRI systemen..... werkte ie er toen nog?

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:14:
Ik heb in 2012 een project gedaan bij Philips Medical, van installatie en onderhoud van MRI systemen..... werkte ie er toen nog?
Nee, hij's ergens begin 2000 voor zichzelf begonnen.

• Hydra
Woy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Ik weet nog dat ik zelf mijn eerste HD kocht van 800MB, die koste ook 800 gulden :X, maar wat een ruimte opeens, we gingen toen totaal voor het eerst over de GB storage op de PC :D
Die NMS 9100 had een 20 MB disk. Duurde echt lang voordat je die vol had. De 486 die we daarna hadden, had een whopping 420MB. De Celeron die ik daarna zelf gekocht heb, had 1GB. En die was een stuk sneller vol O-)

• Hydra
Grijze Vos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:50:
Hehe, ik had een Philips NMS 8245, met maar liefst 128kb geheugen. En dat was bagger, want Rambo 2 had 192kb nodig. :(
De Philips NMS 9100 had een paar truukjes. O.a. 768kb basismemory en, hoewel hij een CGA scherm had, een manier om meer (16 ofzo) kleuren weer te geven met speciale drivers.

Ik kan me ook nog goed het gehannes op die 486 herinneren om zoveel mogelijk drives in extended memory te krijgen zodat games die basis 640k zoveel mogelijk voor zichzelf hadden. The 7th Guest was het ergst; die had zowel muis, CD-ROM als extended memory drivers nodig. En dat past maar net :D

• Hydra
Kwa games nog even een speciale vermelding voor de Sierra adventure games!

• Mugwump
whoami schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:08:
Wat een trips door memory - lane :D

Eerste computer thuis was een 286 met een harddisk van 10MB en 1 MB RAM, en een klein zwart/wit scherm nog niet eens 14" geloof ik. Dat was een 2de hands computer van m'n ma haar werk, moet in 1990 of '91 geweest zijn geloof ik.
Werd door m'n broer en ik vooral gebruik voor het spelen van spelletjes; paratrooper, Zeliard, digger, Arkanoid, HotRod, etc...

Die Star printer die hier aangehaald werd, hadden wij ook, en die werd ook wel gebruikt icm met 'Banner' :D

Onlangs dit overzichtje trouwens tegengekomen op YouTube

[YouTube: 101 MS DOS GAMES (1978-1997)]
Ik denk dat ik iets van 95% gespeeld heb, alleen die realistische vliegspelletjes boeiden me nooit zo (muv Red Baron). :P
De klassieke colonization speel ik zelfs vandaag de dag bij tijd en wijle nog wel eens, gewoon een soort van digitale single player kolonisten van catan.

• Immutable
Creepy schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:32:
Een MSX O+
Mijn eerste was een Philips 8020, de laatste een Panasonic Turbo-R ST waar ik nog met enige regelmaat op game :P
Goeiedag, die Panasonic is nu nog steeds best veel waard!! Was de laatste MSX zeker. :9 Dacht leek me wel leuk om die juist ff voor paar tientjes op de kop te tikken... gaat niet gebeuren.

[Voor 13% gewijzigd door Immutable op 01-09-2020 22:15]

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True