De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.976 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Koenvh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:12:
Wat ik ook jammer vind is dat je bij PostNL nog geen service heeft om een PDF als brief te verzenden. In Duitsland kan 't al voor minder dan €1 (bijv. https://www.deutschepost....efe-online-versenden.html en https://ebrief.de)
Ik heb zoiets nog niet in Nederland gevonden (voor particulieren), of zie ik iets over 't hoofd? Meestal als ik iets moet printen is 't om 't op te sturen.
postbode.nu bedoel je? Geloof dat sandd ook zo'n soort service had voordat PostNL ze overnam, kan het nu niet meer vinden...

heb overigens wel eens overwogen zelf zo'n service te beginnen. Ik bedoel, hoe ingewikkeld kan het zijn? Een webinterface + api om PDF's te uploaden is zo geklust. Eenmalig investeren in een printer met vouwsysteem, en je business is praktisch klaar.
Maar post blijft een krimpmarkt en ik heb net zo'n tyfushekel aan printers als iedereen in dit topic, dus ik heb het toch maar weer uit mijn hoofd gezet :P

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 14-08-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 15:17
mcDavid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

postbode.nu bedoel je? Geloof dat sandd ook zo'n soort service had voordat PostNL ze overnam, kan het nu niet meer vinden...

heb overigens wel eens overwogen zelf zo'n service te beginnen. Ik bedoel, hoe ingewikkeld kan het zijn? Een webinterface + api om PDF's te uploaden is zo geklust. Eenmalig investeren in een printer met vouwsysteem, en je business is praktisch klaar.
Maar post blijft een krimpmarkt en ik heb net zo'n tyfushekel aan printers als iedereen in dit topic, dus ik heb het toch maar weer uit mijn hoofd gezet :P
De grootste kostenpost zal de marketing wel zijn, om het überhaupt gebruikt te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
kenneth schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:48:
Ik heb een mechanisch toetsenbord aangeschaft (een gamer keyboard omdat blijkbaar alleen gamers een mechanisch toetsenbord kopen), en ... wauw, wat is dat heerlijk zeg na jaren op van die waardeloze dingen tikken. Doet terugdenken aan het XT-tijdperk. Iets minder herrie, wel.
Heb er juist deze week ook naar zitten kijken, maar kan me nog niet direct voorstellen wat het verschil maakt in typen. Kun je (of iemand anders) dat iets meer duiden misschien dan alleen 'zoveel fijner'? En van wat voor toetsenbord kom je dan af?

Ik heb nu een Microsoft Natural Ergonomic 4000, maar vind die wel erg snel slijten (en een irritant klinkende spatiebalk hebben). Ik wil naar een TKL bord, omdat ik de numpad toch niet gebruik. Juist net de Microsoft Sculpt Ergonomic binnengekregen, ben benieuwd hoe die gaat. Het curved vind ik namelijk ook wel belangrijk, en curved + TKL kon ik niet echt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
BertS schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Heb er juist deze week ook naar zitten kijken, maar kan me nog niet direct voorstellen wat het verschil maakt in typen. Kun je (of iemand anders) dat iets meer duiden misschien dan alleen 'zoveel fijner'? En van wat voor toetsenbord kom je dan af?
Het is moeilijk te zeggen wat er "zoveel fijner" is. Binnen mechanische toetsenborden heb je ook weer legio verschillende soorten, voor ieder wat wils.

Maar wat wel geldt is dat zodra je mechanisch gewend bent, standaard rubber-dome toetsenborden aanvoelen als "sponzig" en inaccuraat.

Heb zelf een sharkoon purewriter liggen, zowel op mijn werk als thuis. Omdat ik de meeste mechanische toetsenborden te hoog vind. Ze hebben allebei een numpad aangezien ik dat toch wel geregeld gebruik voor numerieke invoer (en die enter rechtsonder is zo chill). Maar tbh, TKL staat me ook steeds meer aan, geeft net ff wat meer ruimte om je toetsenbord netjes recht voor je te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 08:25
BertS schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:53:

Ik heb nu een Microsoft Natural Ergonomic 4000, maar vind die wel erg snel slijten (en een irritant klinkende spatiebalk hebben). Ik wil naar een TKL bord, omdat ik de numpad toch niet gebruik. Juist net de Microsoft Sculpt Ergonomic binnengekregen, ben benieuwd hoe die gaat. Het curved vind ik namelijk ook wel belangrijk, en curved + TKL kon ik niet echt vinden.
Het grote verschil zit in de techniek achter de toetsen.
Bij een "normaal" toetsenbord is dit een rubber vel over wat elektrische contracten die dan contact maken als je ze indrukt. Op termijn gaat deze slecht werken (rubber slijt) & de elektronica is doorsnee slecht in staat vele aanslagen tegelijk te onthouden.(ghosting)

Een mechanisch toetsenbord heeft echter fysieke schakelaars per toets die onafhankelijk van elkaar werken waardoor ook een losse toets te vervangen is als dat nodig is.
Een mechanische toets ziet grofweg zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2018/07/Key-switches.jpg

Hierdoor heb je een stuk meer travel dan bij een plat toetsenbord, maar de toets-aanslag wordt ook al geregistreerd zodra je voorbij het actuator-punt bent, wat doorsnee halverwege de travel is.
Dit gecombineerd met de veel betere elektronica zorgt ervoor dat je veel sneller kan typen

Grote nadeel mechanische toetsenborden: De techniek is veel duurder dan een simpel rubberdome-toetsenbord.

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 14-08-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
mcDavid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Het is moeilijk te zeggen wat er "zoveel fijner" is. Binnen mechanische toetsenborden heb je ook weer legio verschillende soorten, voor ieder wat wils.

Maar wat wel geldt is dat zodra je mechanisch gewend bent, standaard rubber-dome toetsenborden aanvoelen als "sponzig" en inaccuraat.

Heb zelf een sharkoon purewriter liggen, zowel op mijn werk als thuis. Omdat ik de meeste mechanische toetsenborden te hoog vind. Ze hebben allebei een numpad aangezien ik dat toch wel geregeld gebruik voor numerieke invoer (en die enter rechtsonder is zo chill). Maar tbh, TKL staat me ook steeds meer aan, geeft net ff wat meer ruimte om je toetsenbord netjes recht voor je te leggen.
Thx. Numpad gebruik ik af en toe ook weleens, maar vond dat wel aardig aan die Microsoft set: die heeft een losse numpad. Die ligt dus nu in m'n lade, en ik typ dit nu op de Sculpt. Wordt even wennen omdat de toetsen toch weer anders zitten (afstand) dan de Natural natuurlijk. Maar vind de aanslag nu al prettiger eigenlijk. Eerst hier maar eens een poosje mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
hackerhater schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Het grote verschil zit in de techniek achter de toetsen.
Bij een "normaal" toetsenbord is dit een rubber vel over wat elektrische contracten die dan contact maken als je ze indrukt. Op termijn gaat deze slecht werken (rubber slijt) & de elektronica is doorsnee slecht in staat vele aanslagen tegelijk te onthouden.(ghosting)

Een mechanisch toetsenbord heeft echter fysieke schakelaars per toets die onafhankelijk van elkaar werken waardoor ook een losse toets te vervangen is als dat nodig is.
Een mechanische toets ziet grofweg zo uit:
[Afbeelding]

Hierdoor heb je een stuk meer travel dan bij een plat toetsenbord, maar de toets-aanslag wordt ook al geregistreerd zodra je voorbij het actuator-punt bent, wat doorsnee halverwege de travel is.
Dit gecombineerd met de veel betere elektronica zorgt ervoor dat je veel sneller kan typen

Grote nadeel mechanische toetsenborden: De techniek is veel duurder dan een simpel rubberdome-toetsenbord.
Het technische verschil is me bekend ja, maar toch bedankt voor het delen. Ik snap ook wel dat het lastig is om het gevoel te verwoorden. Moet ook zeggen dat de travel op de Sculpt (die ik nu vijf minuten in gebruik heb) ook al een stuk minder is dan bij de Natural.
Duurder vind ik dan weer zeer beperkt interessant (als zelfstandige die het ding zo'n 30u/wk gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Als zelfstandige zijn de kosten inderdaad te verwaarlozen.

Ik raad je wel aan om voor kantoren silent reds of browns te gebruiken ;)
Je collega's zullen je dankbaar zijn (geluid)

Ik haatte gewone toetsenborden ook al voor ik een mechanisch toetsenbord had.
Die standaard ramplanken met hun ghosting en dat de cheap electronica je typen ook nog niet eens bij kon houden zodra je > 200 ~ 250 aanslagen/minuut kwam (heb leren typen van mijn moeder die secretaresse is)

Dit toetsenbord kan me tenminste bijhouden als ik los ga :+

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 14-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hackerhater schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:22:
Als zelfstandige zijn de kosten inderdaad te verwaarlozen.

Ik raad je wel aan om voor kantoren silent reds of browns te gebruiken ;)
Je collega's zullen je dankbaar zijn (geluid)
Ik heb blauwe switches en niemand maakt daar een probleem van hoor. Het meeste geluid van de meeste toetsenborden wordt over het algemeen veroorzaakt door "hard" te typen waardoor de toetsen tegen hun aanslag slaan. Het geklik van de switch zelf is daarbij vergeleken minimaal. Althans, iig met de low-profile kailh's dus.

Ik heb wel eens gehad dat collega's vroegen waarom ik zo furieus met de muis zat te klikken als ik aan het typen was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
lol
Ik heb netjes silent reds in mijn toetsenbord die bij de klant staat. Ben gewoon aardig voor mijn collega's. En nog maakt het toetsenbord meer geluid dan die van de collega's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja misschien scheelt het dat bij ons praktisch iedereen een mechanisch toetsenbord heeft en er niet opgekeken wordt van een beetje typgeluid :P

Ik weet dat veel collega's inderdaad red of brown switches hebben gekozen "in verband met het geluid", maar die krijgen het alsnog voor elkaar meer lawaai te maken dan ik als ze typen. Als je maar hard genoeg ramt kun je zelfs een rubberdome plank genoeg lawaai laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ja dan valt het zeker mee. Bij mijn huidige klant zijn er 2 anderen met een mechanisch toetsenbord, waarvan ik 1 heb aangestoken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Koenvh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:18:
@Mugwump Veel te klein denk ik niet. Volgens mij is er ook een Belgische variant, en zelfs vanuit Duitsland kan ik online een brief laten versturen naar Nederland voor iets meer dan een euro (duurt alleen wel langer).
Ik heb het moeten opzoeken, maar hier in België kan het inderdaad voor de zakelijke markt (naast het verzenden van digitaal-naar-print postkaarten voor particulieren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zo. Laatste dag voor de vakantie.

User interface control in een Windows Forms project - dat was opgebouwd met DevExpress componenten en TableLayoutPanel's - omgebouwd naar een custom drawn control. Performance winst is bizar. Hele roosters staan praktisch instant op het scherm, terwijl je daar eerst voor elke geselecteerde dag 10 tot 20 seconden op kon wachten.

We krijgen nog een keer een bruikbare planning module :)

Dat DevExpress spul is best mooi, maar wordt ontzettend traag als je complexe UI's gaat bouwen. Zeker als het bij elkaar honderden controls worden op 1 scherm.

Er zal vast hier en daar nog wat bijgeschaafd moeten worden, maar ik kon het niet meer aan om aan een module te werken die ik zelf niet zou willen gebruiken :/ Interface uiteraard hetzelfde gehouden, dus ik kan zelfs heen en weer switchen tussen het nieuwe en het oude control om te vergelijken :)

Bijna vakantie!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 09:34
Lethalis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:49:
Zo. Laatste dag voor de vakantie.

User interface control in een Windows Forms project - dat was opgebouwd met DevExpress componenten en TableLayoutPanel's - omgebouwd naar een custom drawn control. Performance winst is bizar. Hele roosters staan praktisch instant op het scherm, terwijl je daar eerst voor elke geselecteerde dag 10 tot 20 seconden op kon wachten.

We krijgen nog een keer een bruikbare planning module :)

Dat DevExpress spul is best mooi, maar wordt ontzettend traag als je complexe UI's gaat bouwen. Zeker als het bij elkaar honderden controls worden op 1 scherm.

Er zal vast hier en daar nog wat bijgeschaafd moeten worden, maar ik kon het niet meer aan om aan een module te werken die ik zelf niet zou willen gebruiken :/ Interface uiteraard hetzelfde gehouden, dus ik kan zelfs heen en weer switchen tussen het nieuwe en het oude control om te vergelijken :)

Bijna vakantie!
En dan deployen met obv A/B testing analyseren wat de ervaring is en met goede tracering zien of er problemen zijn. Eventueel via (user) feature flag opt-in voor de gebruikers zodat ze die nieuwe control zelfs al sneller kunnen testen (maar mochten ze tegen een issue aanlopen, terug kunnen gaan naar de oude werkende versie).

Jep, ik ben een devops fan :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 11:51
mcDavid schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:30:
[...]

Ik heb blauwe switches en niemand maakt daar een probleem van hoor. Het meeste geluid van de meeste toetsenborden wordt over het algemeen veroorzaakt door "hard" te typen waardoor de toetsen tegen hun aanslag slaan. Het geklik van de switch zelf is daarbij vergeleken minimaal. Althans, iig met de low-profile kailh's dus.

Ik heb wel eens gehad dat collega's vroegen waarom ik zo furieus met de muis zat te klikken als ik aan het typen was. :P
Toen ik mijn keyboard met blauwe switches mee naar werk nam vonden mensen dat toch wel irritant. Met zelfde keyboard maar dan met brown switches niemand meer gehoord. Ze gaven ook aan dat clicky icm typesnelheid het meest vervelend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Het is ook de manier waarop je typt inderdaad. Ik type redelijk vlot denk ik (ongeveer 90 woorden per minuut) en opvoerend (ik ga steeds harder en sneller) en de enter toets komt zo ongeveer vanuit mijn nek. Een beetje zoals de avatar van .oisyn. :P Ik heb cherry red switches dus het zal geen pretje zijn voor anderen in de kamer. Ik heb gelukkig een eigen kamer dus niemand heeft last van me.
Maar ik ken ook mensen die niet eens bottommen en heel beheerst typen.
Ik kan dat niet, dan raak ik uit mijn flow.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 08:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

[...]

Ja, zoiets. Alleen postbode.nu is op saldo, dus moet ik eerst €5 toevoegen om voor €1 een brief te kunnen sturen. Ik ga 'm voor grotere brieven met haast wel in m'n achterhoofd houden. :)

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:00
[...]

Ja dat systeem voor Sandd ben ik nog zijdelings bij betrokken geweest destijds. Volgens mij is dat verder nooit echt van de grond gekomen. Idee was toen vooral dat veel bedrijven nog de nodige 'losse brieven' versturen die op normale wijze gefrankeerd werden en via PostNL verstuurd, waar een behoorlijk tarief aan vasthangt. Het idee was dan om een systeem te hebben waarbij je eigenlijk naar een applicatie 'printte' en vervolgens al die losse briefjes verzamelde voor een verzenddag en als voorgesorteerde bulkpartij kon verwerken, wat veel efficiënter is dan losse briefjes.
Het is ook nog wel iets complexer dan briefje printen, vouwen, klaar. Een brief moet in een envelop en dan moet het adres leesbaar voor een venster vallen. Voor efficiënte verwerking (wat vooral gebeurt met grote zakelijke partijen) is het handig om er een barcode op te printen voor automatische machineherkenning. Daarvoor moet je dan ook weer adresherkenning hebben. Je hebt eventueel meerdere paginas die bij elkaar gehouden moeten worden (ook vaak weer via stuurinformatie in barcodes). Als je dit hele proces een beetje rendabel wilt maken, moet je wel een redelijk industriële schaal bereiken.
Die hele print- en verzendmarkt opereert al jaren met flinterdunne marges en verliest op alle fronten heel hard van de digitalisering, dus het is ook niet heel erg interessant op de lange termijn.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:07

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik had een baas die het juist fijn vond dat mijn toetsenbord zoveel lawaai maakte. Als dat begon of op hield kon hij vragen stellen. Hij vond het juist "zorgelijk" wanneer er heel lang achter elkaar getypt of stil werd.
Blijkbaar als ik een goeie flow zat dan bleek er een soort ritme in te zitten in de periodes lawaai en stilte

Ik zit er wel aan te denken om voor mijn UHK ringen te kopen zodat het geluid wat meer dempt als ik bottom-out typ.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

DevWouter schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:56:

Ik zit er wel aan te denken om voor mijn UHK ringen te kopen zodat het geluid wat meer dempt als ik bottom-out typ.
Bevalt dat ding een beetje? Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik dat ding zal aanschaffen of niet. Ik denk alleen dat ik de cursor keys heel snel ga missen, tenzij de mod keys goed werken en op een plek zitten zodat ctrl-pijltje en ctrl-shift pijltje goed bruikbaar blijven.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

DevWouter schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:56:
Ik had een baas die het juist fijn vond dat mijn toetsenbord zoveel lawaai maakte. Als dat begon of op hield kon hij vragen stellen. Hij vond het juist "zorgelijk" wanneer er heel lang achter elkaar getypt of stil werd.
Blijkbaar als ik een goeie flow zat dan bleek er een soort ritme in te zitten in de periodes lawaai en stilte
Wat verschrikkelijk. Ik zou snel weg zijn als er op die manier op mijn vingers gekeken wordt.
Ik heb 1 keer gehad dat mijn werkgever een uitdagend probleem voorlegde en achter me ging staan om te kijken hoe ik het ging oppikken. Ik vertelde hem meteen dat zolang hij daar bleef staan er sowieso helemaal niets ging gebeuren. Dan klapt mijn creatieve geest meteen helemaal dicht.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ZaZ schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:56:
[...]

Wat verschrikkelijk. Ik zou snel weg zijn als er op die manier op mijn vingers gekeken wordt.
Ik heb 1 keer gehad dat mijn werkgever een uitdagend probleem voorlegde en achter me ging staan om te kijken hoe ik het ging oppikken. Ik vertelde hem meteen dat zolang hij daar bleef staan er sowieso helemaal niets ging gebeuren. Dan klapt mijn creatieve geest meteen helemaal dicht.
Heb ik ook enorm sterk. Anderzijds zou ik wel geneigd zijn om in dit geval het ritmisch typen te automatiseren, en een stil toetsenbord erbij kopen om zelf mee te typen. Automatiseren zit in 't bloed :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Precies dat. Ik heb, bij mijzelf, altijd het gevoel dat ik maar 10% van de tijd type op mijn toetsenbord als ik aan het programmeren ben.

Mocht ik langere tijden ononderbroken aan het tikken zijn, dan is de kans groot dat ik niet (direct) met werk bezig ben, maar eerder aan het chatten en/of een forumpost :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Programmeren in turbo mode kunnen alleen ‘80’s movies hacker whiz kids. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 16:12
Matis schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

Precies dat. Ik heb, bij mijzelf, altijd het gevoel dat ik maar 10% van de tijd type op mijn toetsenbord als ik aan het programmeren ben.

Mocht ik langere tijden ononderbroken aan het tikken zijn, dan is de kans groot dat ik niet (direct) met werk bezig ben, maar eerder aan het chatten en/of een forumpost :+
Het platform dat wij gebruiken is vooral mouse-driven, dus tijdens het mappen van velden klik ik vooral heel veel. Bij mij zien ze dus echt heel weinig toetsenbordwerk en zou de benchmark megaslecht uitpakken voor mij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19

RayNbow

Kirika <3

Wilf schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:51:
Programmeren in turbo mode kunnen alleen ‘80’s movies hacker whiz kids. 8)
Niet alleen weggelegd voor de jaren '80... :p
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wzzndnI.gif?noredirect

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Windows XP. is ook redelijk vorig decennium ;). Of eigenlijk 2 geleden.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 16-08-2020 12:42 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Boudewijn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:42:
Windows XP. is ook redelijk vorig decennium ;). Of eigenlijk 2 geleden.
Check ook de rj12 ipv rj45 connecties :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Creepy schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Bevalt dat ding een beetje? Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik dat ding zal aanschaffen of niet. Ik denk alleen dat ik de cursor keys heel snel ga missen, tenzij de mod keys goed werken en op een plek zitten zodat ctrl-pijltje en ctrl-shift pijltje goed bruikbaar blijven.
Het is van al mijn keyboards mijn favoriet om op te werken. De cursor keys werken fantastisch ook voor selecties. Toen ik een andere 60% split keyboard kocht ergerde ik me juist continue aan het feit dat ik mijn hand moest verplaatsen. Wanneer je eenmaal gewend ben aan die cursor keys, dan wil je eigenlijk niet meer terug. Voor mij is dat bij verre de beste feature. De mouse functie is op zich aardig, maar ik pak dan liever mijn trackbal.
[...]

Hij zag het eerder als een fijne achtergrond radio ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
In zo'n situatie is iemand bezig om jou te testen. Voor mij voelt dat aan als een gebrek aan vertrouwen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 13:15
Oeps, ik ben bezig om wat data te corrigeren op de productiedatabank. Ik typ eerst de update en dan de where en als laatste het set stuk zodat ik niet per ongeluk de update uitvoer zonder where.
Om het statement mooi af te sluiten heb ik er nog een ; achter gezet.
Bij het uitvoeren duurt het wat langer dan verwacht voor 75 records, en dan zie ik "executing query 1 of 2".
Mijn ; stond op de tweede regel na de set ipv op de derde regel na de where. |:( |:(
Query cancelen lukt niet, nu al 10min bezig, tabel heeft meer dan 22 miljoen records.
Gelukkig ben ik zeker dat ik in een transactie zit en bovendien werkt er op dit moment bijna niemand meer die kan geblokkeerd zitten door de lange transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je vraagt er dan ook om.
Stap 1: schrijf de complete select query met where, toeters, bellen en ‘;’
Stap 2: Kijk
Stap 3: Bouw om naar update.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voutloos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:23:
Je vraagt er dan ook om.
Dit is de sequence die ik meestal voor de delete’s aan houd idd.
Meestal ook bij stap 2 de select uitvoeren om te zien of hij de correcte data terug geeft.

Maargoed ik neem aan dat het lesje weer geleerd is :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 19-08-2020 19:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Je vraagt er dan ook om.
Och, we maken allemaal wel 'ns fouten, zo te horen @Otherside1982 wel in een transactie, dus duurt 't alleen maar lang ;)

Dat soort momenten zijn ideaal voor koffie :9

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Je vraagt er dan ook om.
Je mist de "test dit eerst op een test omgeving" stap :)

https://niels.nu

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 13:15
Hydra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:23:
[...]

Je mist de "test dit eerst op een test omgeving" stap :)
Hoe doe je dat als het gaat om een correctie van gegevens in productie die niet bestaan in test? ;)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42
Otherside1982 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Hoe doe je dat als het gaat om een correctie van gegevens in productie die niet bestaan in test? ;)
Als we mensen op de maan hebben gezet dan moet het toch ook wel kunnen dat je een export van die data (of een deel ervan) in een test omgeving kan importeren?

• hackerhater
Kalentum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Als we mensen op de maan hebben gezet dan moet het toch ook wel kunnen dat je een export van die data (of een deel ervan) in een test omgeving kan importeren?
Ligt eraan :)
Als de productie-database versleuteld is en de test-omgeving niet de encryptie-sleutels heeft kan je dat vergeten.
Ja je kan importeren, maar je kan het niet lezen 8)7

• Kalentum
hackerhater schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Ligt eraan :)
Als de productie-database versleuteld is en de test-omgeving niet de encryptie-sleutels heeft kan je dat vergeten.
Ja je kan importeren, maar je kan het niet lezen 8)7
Tja ik neem aan dat je ook wat moet doen met die data, op zijn minst op een scherm vertonen aan gebruikers, dus ergens zal er wel een decryptie plaats vinden. Als je je data niet kan lezen, dan hoef je het ook niet fixen toch?

data -> decrypt -> export

Opgelost!

• hackerhater
Kalentum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Tja ik neem aan dat je ook wat moet doen met die data, op zijn minst op een scherm vertonen aan gebruikers, dus ergens zal er wel een decryptie plaats vinden. Als je je data niet kan lezen, dan hoef je het ook niet fixen toch?

Opgelost!
Zo werkt het niet met transparent database encryption ;)
De database heeft de encryptie-sleutels en versleuteld en ontsleuteld de informatie voor mensen met de correcte login details.
Echter bij een export is die data ook versleuteld. De database vertikt het om de data onversleuteld te exporteren.

Ook data overzetten van een encrypted naar een non-encrypted tabel wordt geweigerd.

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 20-08-2020 08:45 ]

• Kalentum
Dan maak je een script dat een dump van die data maakt buiten je database tooling om in CSV op basis van een mooie subselectie van je 22 miljoen records, importeer je die in je lokale database, test je UPDATE statement daar. En dat script wordt gedraaid door een DBA of geprivilegieerde gebruiker ofzo.

Ik denk dat het het altijd mogelijk is om *iets* te verzinnen om te voorkomen dat je zonder te testen productiedata gaat lopen aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 20-08-2020 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:41:

Opgelost!
Ik weet niet zeker of dit sarcastisch is... maar allemaal extra stappen om vervolgens de oorzaak van een datalek te kunnen zijn, brrr.

{signature}

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voutloos schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:54:
[...]
Ik weet niet zeker of dit sarcastisch is... maar allemaal extra stappen om vervolgens de oorzaak van een datalek te kunnen zijn, brrr.
Ja, het lijkt met niet dat dit zomaar overal mag. Wij hebben ook encrypted databases (o.a. met medische gegevens) en daar mag je als developer niet zomaar bij. Als je er al bij kan, er zijn maar 3 mensen binnen het hele bedrijf die toegang hebben tot de keys.

• Kalentum
Tja er zijn natuurlijk altijd redenen waardoor iets NIET kan. Maar goed, als je dan toch een paar 100 duizend records op productie moet aanpassen, moet je toch wel, als het enigszins mogelijk is, je best doen om toch op zijn minst het te-wijzigen veld in kwestie met een primaire sleutel te pakken krijgen omdat je anders met een iets te ruim formuleerd WHERE clause je productiedata om zeep kan helpen.

Hoe doe je dat dan met je medische gegevens?

En ik vind ook dat je dit soort acties überhaupt niet op productie moet uitvoeren maar developers zijn mensen en er wordt wel eens een veldje verkeerd gezet of een datumpje verkloot en dan moet je toch die data kunnen fixen (als het urgent is en niet on-the-fly kan)

• Hydra
Otherside1982 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:07:
Data (of een deel van) overzetten op een test omgeving? Of met simulatiedata en dan een script dat je eerst test op een testomgeving en daarna op Prod deployed. Geen rocket science toch? Updates doen rechtstreeks op Prod is gewoon een enorme no-no, welke 'voorzorgsmaatregelen' je ook treft.

Best bizar dat je daar een knipoog achter zet trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 20-08-2020 09:14 ]

• Hydra
Kalentum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:04:
Tja er zijn natuurlijk altijd redenen waardoor iets NIET kan.
Alles kan. Het kost alleen tijd. M.i. is ongeteste dingen draaien rechtstreeks op prod (of het nu code of database wijzigingen zijn) gewoon enorm 1999.

• hackerhater
Bij mijn huidige klant is er een procedure om een geanonimiseerde productie-kloon naar de acceptatie-server te zetten (klik in Jenkins)

Handmatig kunnen developers dat niet ivm de database encryptie.

• Kalentum
hackerhater schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:08:
Bij mijn huidige klant is er een procedure om een geanonimiseerde productie-kloon naar de acceptatie-server te zetten (klik in Jenkins)

Kijk eens aan, het kan dus wel! Tuurlijk kan dat, want 'testen' tegen een productiedatabase zou niet nodig moeten zijn en je ICT moet daarop ingericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
hackerhater schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:08:

Precies. Het is een kwestie van de tijd nemen dit in te richten. Net zoals CI/CD. Het is in de hele industrie compleet duidelijk dat dat soort dingen automatiseren enorm nuttig is, maar toch zijn er nog hordes bedrijven die handmatige builds en deployments doen.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:28

MueR

Admin Devschuur & Discord

is niet lief

Hydra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Precies. Het is een kwestie van de tijd nemen dit in te richten. Net zoals CI/CD. Het is in de hele industrie compleet duidelijk dat dat soort dingen automatiseren enorm nuttig is, maar toch zijn er nog hordes bedrijven die handmatige builds en deployments doen.
Voor handmatige deployments is nog best wat te zeggen. Of in ieder geval, handmatig op het deploy knopje in je CI tooling moeten drukken :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Hydra
MueR schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:18:
Voor handmatige deployments is nog best wat te zeggen. Of in ieder geval, handmatig op het deploy knopje in je CI tooling moeten drukken :P
Dat bedoel ik natuurlijk niet met handmatige deployments. Onze prod deploys zijn ook een 'knopje' inderdaad.

• Kalentum
Hydra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat met name de kleinere bedrijven niet de kennis en/of tijd ervoor hebben. Of de mogelijkheden van standaardoplossingen die misschien al voldoen niet begrijpen.

En keuzes he? Als je 60 uur aan developertijd per week beschikbaar hebt en als verantwoordelijke moet je kiezen tussen features uitspugen of een fatsoenlijke infrastructuur (inclusief permissies enz) in een $random cloud opzetten, dan vrees ik dat de ICT infra op plaats twee komt. Zeker als je product / project nog in de opbouw zit (terwijl dat juist mooi is om al je devops zaken op te zetten omdat je product nog niet af is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Kalentum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:23:
Ik denk dat met name de kleinere bedrijven niet de kennis en/of tijd ervoor hebben. Of de mogelijkheden van standaardoplossingen die misschien al voldoen niet begrijpen.
CI/CD is niet moeilijk. 'Gewoon' development is veel complexer. Als je je deployments niet kunt automatiseren, zie ik niet hoe je 'echte' software kunt bouwen.
En keuzes he? Als je 60 uur aan developertijd per week beschikbaar hebt en als verantwoordelijke moet je kiezen tussen features uitspugen of een fatsoenlijke infrastructuur (inclusief permissies enz) in een $random cloud opzetten, dan vrees ik dat de ICT infra op plaats twee komt. Zeker als je product / project nog in de opbouw zit (terwijl dat juist mooi is om al je devops zaken op te zetten omdat je product nog niet af is)
Het is een eenmalige investering die zich met gemak terugverdient. Het is het eerste wat ik doe voor elk echt project. Als 'features uitspugen' altijd de hoogste prio heeft, zal het hele systeem wel een grote rommel van technical debt zijn. Niet mijn soort project :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scosec
  • Laatst online: 07-10 12:10
Hydra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

CI/CD is niet moeilijk. 'Gewoon' development is veel complexer. Als je je deployments niet kunt automatiseren, zie ik niet hoe je 'echte' software kunt bouwen.

[...]

Het is een eenmalige investering die zich met gemak terugverdient. Het is het eerste wat ik doe voor elk echt project. Als 'features uitspugen' altijd de hoogste prio heeft, zal het hele systeem wel een grote rommel van technical debt zijn. Niet mijn soort project :)
Helemaal mee eens. En het automatisch builden/releasen voorkomt zo gigantisch veel hoofdpijn in latere fases. Alleen dat is de tijd al dubbel en dwars waard. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Zoals @Hydra opmerkt is dat wel een vorm van verkeerde zuinigheid. Het automatiseren van builds/deployments is met de huidige beschikbare tooling echt niet zo heel moeilijk, en elke build/deployment win je er weer tijd mee terug. Het verdient zich dan ook erg snel terug, en reduceert het risico op menselijke fouten enorm.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Automate all the things! :P

'Automating' comes from the roots 'auto-' meaning 'self-', and 'mating', meaning 'screwing'.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yup, je moet natuurlijk wel pragmatisch blijven. Een deployment hoeft niet veel meer te zijn dan een stop/copy/start ( en misschien iets in de loadbalancer als het HA moet werken ).

Zie het ook wel vaak gebeuren dat mensen het veel te complex willen maken, en dan gaat er alsnog veel tijd in zitten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat vind ik zo mooi aan automatiseren met Python; there’s a module for that. 8)

En anders zijn het een paar frisse regels code.

Ja ik chargeer en ja het klopt dat Python niet de heilige graal is voor alles maar evenzogoed geef ik graag een shoutout naar deze taal :+

• gekkie
  • Laatst online: 18:52
Naja kun je alles wegautomagiseren, zoals Google, maar dat hoeft toch nog niet te betekenen dat je je webapp (gmail) op tijd weet te patchen. Op zich wel aardig dat ze nu eens een koekje van eigen deeg krijgen ivm wat ze doorgaans bij Microsoft doen bij het vinden van een security issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wilf schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:18:
Dat vind ik zo mooi aan automatiseren met Python; there’s a module for that. 8)

En anders zijn het een paar frisse regels code.

Ja ik chargeer en ja het klopt dat Python niet de heilige graal is voor alles maar evenzogoed geef ik graag een shoutout naar deze taal :+
Ik heb daar ooit een boek over gekocht.

"Automate the Boring Stuff with Python: Practical Programming for Total Beginners"
:)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
[...]

Zeker als je product / project nog in de opbouw zit (terwijl dat juist mooi is om al je devops zaken op te zetten omdat je product nog niet af is)
DevOps == Development + Operations en dus juist de bedoeling infra mee te nemen in je ontwikkeling. Wat jij nu impliceert is dat je DevOps ziet als iets wat erna komt en dat is dus fundamenteel fout.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
armageddon_2k1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

DevOps == Development + Operations en dus juist de bedoeling infra mee te nemen in je ontwikkeling. Wat jij nu impliceert is dat je DevOps ziet als iets wat erna komt en dat is dus fundamenteel fout.
Nee ik zeg dat de dingen netjes op zetten bij sommige bedrijven in het begin van product ontwikkeling op de tweede plaats komt wegens capaciteit gebrek.

Naar mijn mening loopt het parallel en verweven.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Veel bedrijven roepen ook dat ze devops doen terwijl ze eigenlijk enkel de techniek hebben geupdate (van vps'jes naar een k8s cluster bijvoorbeeld). Mensen en processen veranderen is over het algemeen veel moeilijker dan overstappen op whatever nu weer de nieuwste techniek is.

Persoonlijk denk ik ook dat devops een van de mist begrepen termen is bij niet-developers, o.a. omdat het zo abstract is in vergelijking met andere hippe tech kreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gisteren een 7-tal IKEA-kasten in elkaar gezet en dat kan iedereen. Alles is omkeerbaar, past maar op 1 manier en het stond in mum van tijd.
Daarentegen vlieg ik nu tegen de muur omdat ik al 3 avonden meerdere uren bezig ben omdat ik ineens op mn werklaptop geen audio meer. "Failed to play test tone"

"Ja, kijk eens hier. Probeer eens dat. Misschien zus. Reboot. Als je nu dit en dáárna dat, misschien dat.."

Er is nog een lange weg te gaan eer alles op een Windows-laptop gewoon soepeltjes werkt, én begrijpelijk/vindbaar is.

#dikkevettehaat nu wegens gebrek aan muziek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Kalentum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:25:
[...]

Nee ik zeg dat de dingen netjes op zetten bij sommige bedrijven in het begin van product ontwikkeling op de tweede plaats komt wegens capaciteit gebrek.

Naar mijn mening loopt het parallel en verweven.
Je hebt helemaal gelijk. Ik las verkeerd. :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 03:36

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Alles kan. Het kost alleen tijd. M.i. is ongeteste dingen draaien rechtstreeks op prod (of het nu code of database wijzigingen zijn) gewoon enorm 1999.
Nah, da's gewoon "Protoduction", de nieuwe norm >:)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

DevOps toch? :+ :D

Even wat anders: van typo’s als achter dit laatste woord, ben ik de enige die dan direct “#include” denkt? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Wilf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:28:

Even wat anders: van typo’s als achter dit laatste woord, ben ik de enige die dan direct “#include” denkt? :X
Je bent niet de enige :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Men vergeet ook dat sommige zaken niet in een testopstelling te valideren zijn. Soms is productie de enige methode om bepaalde zaken te controleren.

Wilf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 07:28:

Ik zie niet wat je bedoelt.hpp :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@DevWouter je bedoelt het gevaarlijke "het werkt op mijn computer"-virus? :P

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koenvh schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:20:
@DevWouter je bedoelt het gevaarlijke "het werkt op mijn computer"-virus? :P
Mijn DevMachine is PRODUCTIE! :+

"Het werkt op mijn machine" klinkt bij mij altijd als "wanneer ik over de brug loop dan stort hij niet in".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Het is vrijdagmiddag, perfect moment om geconfronteerd te worden met wazige verschillen tussen uitkomsten van lokaal unit tests runnen en op de CI server... waar ergens een bitje anders staat ofzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Kalentum schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:42:
Het is vrijdagmiddag, perfect moment om geconfronteerd te worden met wazige verschillen tussen uitkomsten van lokaal unit tests runnen en op de CI server... waar ergens een bitje anders staat ofzo...
We hadden toch net geleerd dat beide irrelevant zijn vanwege dit gedoe en men dus op productie test ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
gekkie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

We hadden toch net geleerd dat beide irrelevant zijn vanwege dit gedoe en men dus op productie test ? :+
De trends gaan te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
DevWouter schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

"Het werkt op mijn machine" klinkt bij mij altijd als "wanneer ik over de brug loop dan stort hij niet in".
Wat weer neer komt op "het werkt wel, maar jij bent er gewoon te dik incompetent voor" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

PEBKAC. Altijd.

Behalve met mobile apps… is daar al een acroniem voor? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

ID-10-T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Urgh, assumpties, je weet wel de moeder van ...
Blijkt de jetson nano geen mini-pci maar ngff te hebben voor z'n wifi slot :s.
Ahwel, ik had ook nog een ngff kaartje liggen (wel een intel en dat sucks als ik heb later nog als accesspoint in zou willen zetten maar goed). Maar dat ngff kaartje heeft weer mini-mini mhf4 antenne aansluitingen, nog een maatje kleiner dan die al kleine u.Fl krengen die ik besteld had :(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 03:36

Firesphere

Yoshis before Hoshis

DevWouter schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Paar jaar geleden.

Een dev was vertrokken bij het bedrijf waar hij werkte, maar zijn laptop stond nog aan 24/7.

Het was een dev-machine, dus, het bedrijf trok de plug er uit.

10 minuten later, de grootste klant aan de lijn.... waarom hun webshop down was....

De dev-machine draaide de productie database

Don't ever assume anything.... stupidity is somehow smarter than being real.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ja sorry meneer, uw webshop gaat even uit de lucht. Ik moet m'n Windows updates installeren en daarna verplicht herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Zojuist mijn eerste full-blown serverkast besteld voor thuis. Geek level +1 :P

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als in een rack ? of gewoon een 1, 2, 4U 19" kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

42U 19" kast met thermostaat, koeling, UPS, patch panels en de hele mikmak.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Toemaar, met je eigen cyberbunkert aan het preppen voor het einde der beschaving ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Nee. Ik heb een eigen kantoortje waar ik normaal gesproken in de avonduren een beetje voor mijn eigen bedrijf aanmodder.
Sinds covid zit ik er ook te werken voor mijn werkgever.
Ik zit dus gemiddeld een uur of 14 in die kamer.
Het is niet groot en ik heb een oud huis waar het verschrikkelijk warm wordt en hier met al die apparatuur kan je er nog eens minimaal 5 celcius bij optellen (het was hier laatst over de 40c), plus het ziet er niet uit. Het is een verschrikkelijke bende. Het begon met een modem en een nas. Dat werd een modem en een edgerouter en een nas en een switch. Toen een grote nas erbij met 24 disks. Toen nog een edgerouter en een managed switch. Toen nog een extra servertje. Daarna nog een gameserver etc. Nu staat het hele hok vol troep en kabels hangen als slingers door de kamer. Ik heb een hele poos terug mijn hele huis laten doen om in alle 10 de kamers UTP in de muren te hebben en die kabelboom komt hier ook uit maar gewoon met UTP stekkertjes eraan. Die hangen dus ook in lussen naar mijn apparatuur. Ruim een week geleden was ik het zat. Ik heb een split unit airco besteld en nu dus ook een kast met koeling en patch panelen en wat plankjes omdat niet al mijn spul 19" is.
Dus straks is het hier hopelijk weer netjes en koel.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-10 17:00
ZaZ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:37:
42U 19" kast met thermostaat, koeling, UPS, patch panels en de hele mikmak.
Gaat dat niet ontzettend veel stroom kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Antrax schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Gaat dat niet ontzettend veel stroom kosten?
Ongetwijfeld

Lekker op de bank

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 22:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Leuk artikel @.oisyn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 17:11
ZaZ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 02:00:
Nee. Ik heb een eigen kantoortje waar ik normaal gesproken in de avonduren een beetje voor mijn eigen bedrijf aanmodder.
Sinds covid zit ik er ook te werken voor mijn werkgever.
Ik zit dus gemiddeld een uur of 14 in die kamer.
Het is niet groot en ik heb een oud huis waar het verschrikkelijk warm wordt en hier met al die apparatuur kan je er nog eens minimaal 5 celcius bij optellen (het was hier laatst over de 40c), plus het ziet er niet uit. Het is een verschrikkelijke bende. Het begon met een modem en een nas. Dat werd een modem en een edgerouter en een nas en een switch. Toen een grote nas erbij met 24 disks. Toen nog een edgerouter en een managed switch. Toen nog een extra servertje. Daarna nog een gameserver etc. Nu staat het hele hok vol troep en kabels hangen als slingers door de kamer. Ik heb een hele poos terug mijn hele huis laten doen om in alle 10 de kamers UTP in de muren te hebben en die kabelboom komt hier ook uit maar gewoon met UTP stekkertjes eraan. Die hangen dus ook in lussen naar mijn apparatuur. Ruim een week geleden was ik het zat. Ik heb een split unit airco besteld en nu dus ook een kast met koeling en patch panelen en wat plankjes omdat niet al mijn spul 19" is.
Dus straks is het hier hopelijk weer netjes en koel.
heb het zelfde gedaan op de airco na dan, alles stond her en der op een hoek in de tafel, nu alles net in in een 22u rack en alles in rackversie gekocht, voornamelijk unifi (udm pro, 24p poe switch, ap, synology 4b nas rackmount, servertje )

alles een stuk netter :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Nostalgie... <3

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EgK10ygXoAA0kzL?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Nostalgie? The horror!!!!111oneoneone zul je bedoelen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

On Error Resume Next
Creepy schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:54:
Nostalgie? The horror!!!!111oneoneone zul je bedoelen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Option Explicit

Haat/liefde verhouding met VB5/6 hier, het is mijn eerste 'echte' taal, maar een schone taal is het zeker niet.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dat is de enige visual basic die ik ooit gebruikt heb. Ziet het er tegenwoordig anders uit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Helaas net "voor mijn tijd". Ik begon met VBA (Word 97) en daarna pas met VB4-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:44

OMX2000

By any means necessary...

mcDavid schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:09:
dat is de enige visual basic die ik ooit gebruikt heb. Ziet het er tegenwoordig anders uit? :P
VB 6 is de laatste uit dat tijdperk. Daarna werd het Visual Basic .NET. De eerste preview versie brak nog best wel met veel dingen uit VB 6, maar helaas door veel feedback uit de community "they watered it down".

Tegenwoordig zie ik het bestaansrecht naast C# niet echt meer. Maar als ik de tiobe index mag geloven is het nog opvallend veel in gebruik : https://www.tiobe.com/tiobe-index/

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

GW-BASIC op MS-DOS 3.3 ... stelletje jonkies 8)

En dan via Quick BASIC 4.5 naar Turbo Pascal naar gcc naar .NET. Wat een verschil met 31 jaar geleden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tsss... MSX Basic bitches!!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

kenneth schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:07:
GW-BASIC op MS-DOS 3.3 ... stelletje jonkies 8)
reviews: Community-interview met .oisyn - Van crypto tot geometrie in games :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2020 13:31 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.