Hmm een hoop pull requests zijn nou ook niet geweldig, zeker op cli niet.
Van het niveau:
Van het niveau:
Lekker grep'able.Merged pull request #564563 fixed #457476
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Lekker grep'able.Merged pull request #564563 fixed #457476
Dat vind ik ook wel jammer, dat je bij een PR alle individuele commitmessages kwijtraakt. Maar ja, dan moet je maar een goeie samenvatting schrijven.gekkie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:33:
Hmm een hoop pull requests zijn nou ook niet geweldig, zeker op cli niet.
Van het niveau:
[...]
Lekker grep'able.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Precies, ik schrijf altijd gewoon 'fixed stuff'. Prima samenvatting.CodeCaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:34:
[...]
Dat vind ik ook wel jammer, dat je bij een PR alle individuele commitmessages kwijtraakt. Maar ja, dan moet je maar een goeie samenvatting schrijven.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Vaak is dat juist een voordeel. ipv 10 commits met namen als "added feature x", "fixed bug", "fixed codestyle", "fixed typo in new method name", "added unit-test for new feature", etc heb je gewoon 1 merge-commit met de (hopelijk) beschrijvende naam van de MR als message.CodeCaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:34:
[...]
Dat vind ik ook wel jammer, dat je bij een PR alle individuele commitmessages kwijtraakt. Maar ja, dan moet je maar een goeie samenvatting schrijven.
Ja, dat dus. Dus niet dat je 10 commits krijgt à la "ik ga X doen", "oh nee, dat werkt toch niet", "dan maar Y".mcDavid schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:39:
[...]
Vaak is dat juist een voordeel. ipv 10 commits met namen als "added feature x", "fixed bug", "fixed codestyle", "fixed typo in new method name", "added unit-test for new feature", etc heb je gewoon 1 merge-commit met de (hopelijk) beschrijvende naam van de MR als message.
Ik heb net een eenmansproject overgenomen dat vrijwel uitsluitend uit dat soort commitmessages bestaat. En ik kreeg de vraag of feature X erin zat, heb gezegd dat ze dat zelf mogen bekijken op de testomgeving en dat ik het niet uit de code of commits kon halen.Mugwump schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:36:
[...]
Precies, ik schrijf altijd gewoon 'fixed stuff'. Prima samenvatting.
[ Voor 59% gewijzigd door CodeCaster op 07-08-2020 14:47 ]
Ik squash rebase PRs altijd - kan iedereen lekker een rommel maken in z'n PR en blijft de mainline history lekker clean.mcDavid schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:39:
[...]
Vaak is dat juist een voordeel. ipv 10 commits met namen als "added feature x", "fixed bug", "fixed codestyle", "fixed typo in new method name", "added unit-test for new feature", etc heb je gewoon 1 merge-commit met de (hopelijk) beschrijvende naam van de MR als message.
Maar dan doe je imho ook wel iets verkeerd. Wat voor woning is dat? Imho moet je de dagwarmte wel redelijk buiten kunnen houden in een woonhuis met meerdere woonlagen en goede zonwering. Noodzaak is dan wel om ramen en deuren dicht te laten en de zonwering te sluiten / naar beneden te doen / etcSPee schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:33:
Ik ben jaloers. Bij mij is het 30 graden in de huiskamer.
De motivatie is ook een stuk minder.
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 07-08-2020 15:25 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
hier ook.PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Ik squash rebase PRs altijd - kan iedereen lekker een rommel maken in z'n PR en blijft de mainline history lekker clean.
De GUI kan je er zelfs tegen beschermen, IntelliJ geeft het aan wanneer je probeert te pushen terwijl je achterloopt op de remote branch en laat je dan kiezen of je wil mergen of rebasen. Maar rebase heb je in SVN niet...CodeCaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:27:
[...]
Dat ligt uiteraard niet aan het gebruik van een GUI.
Ik heb in 10 jaar git ervaring nog nooit een GUI gezienPrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
Ik was met de cli begonnen, vervolgens zag ik allemaal collegas struggelen met gui tools en hun repros iedere keer slopen dus ben ik er maar bij gebleven.
Niet aan beginnen, voegt niks toeXWB schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
Ik heb in 10 jaar git ervaring nog nooit een GUI gezien
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Is enkel de bovenste 2 verdiepingen en een plat dak. Van een vierkant blok, met de binnenplaats enkel bebouwd/betegeld. Groot deel van de dag vol de zon op het raam..oisyn schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:02:
[...]
Maar dan doe je imho ook wel iets verkeerd. Wat voor woning is dat? Imho moet je de dagwarmte wel redelijk buiten kunnen houden in een woonhuis met meerdere woonlagen en goede zonwering. Noodzaak is dan wel om ramen en deuren dicht te laten en de zonwering te sluiten / naar beneden te doen / etc
Bij ons worden de merge commit niet gesquashed. Zelf probeer ik mijn branch redelijk netjes te houden. Maar helaas doen de andere collega's dit niet. Ondanks dat we mergen na rebase, weten velen niet wat er allemaal mee kan.PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Ik squash rebase PRs altijd - kan iedereen lekker een rommel maken in z'n PR en blijft de mainline history lekker clean.
let the past be the past.
Heb je dan niet bakken vol met commits in je tree die niet door CI heen gekomen zijn?SPee schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
Bij ons worden de merge commit niet gesquashed. Zelf probeer ik mijn branch redelijk netjes te houden. Maar helaas doen de andere collega's dit niet. Ondanks dat we mergen na rebase, weten velen niet wat er allemaal mee kan.
Wel een dingetje waarvan ik me afvraag of git bisect niet prettiger zou werken als het in eerste instantie merges test en pas als die er niet meer zijn in de overgebleven range overgaat op individuele commits.PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:35:
[...]
Heb je dan niet bakken vol met commits in je tree die niet door CI heen gekomen zijn?
Nee. Wij mergen niet zelf naar de master, maar onze buildserver doet dat. Die maakt een kopie van je branch, rebased deze met master, dan build, tests, merge en updaten van tickets. Bij falen van de build, dan wordt die kopie verwijderd en moet je het nog een keer doen.PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:35:
[...]
Heb je dan niet bakken vol met commits in je tree die niet door CI heen gekomen zijn?
[ Voor 16% gewijzigd door SPee op 07-08-2020 17:59 ]
let the past be the past.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Verboden om branches te maken? Hoe werk je dan? Zelf met subversion moest alles in een branch.DevWouter schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:32:
Eén ding wat mij altijd is dat mensen die git gebruiken altijd een soort heilige definitie hebben van hoe het moet werken: "Schrijf een commit op die manier", "maak gebruik van squash merge" of "het is verboden om branches aan te maken".
Het fijne van Git is juist dat er geen één definitieve manier van werken is. Sommige mensen verdedigen hun "regels" omdat ze een team van idioten hebben, maar zelfs dan heb ik liever dat je de tijd neemt om die groep op te voeden.
***members only***
Gewoon alles in de master branch committenKalentum schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
Verboden om branches te maken? Hoe werk je dan?
Ik vind inderdaad ook dat het gebruik van versiebeheer ook aan regels gebonden moet (kan) zijn. Net zoals afspraken omtrent de software zelve.Kalentum schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:40:
Overigens is het natuurlijk wel goed om per repo of bedrijfsbreed ongeveer hetzelfde te doen. Kleine fouten of vergeten dingen voeg ik altijd toe aan de juiste commit om de commit history een beetje netjes te houden.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Deze groep mensen was gewend om alle branches te pushen en te pullen. Ze snapte ook niet helemaal dat je een branch kon opruimen. Dus zonder die regel zouden ze in binnen enkele weken heleboel dooie branches hebben.Kalentum schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
Verboden om branches te maken? Hoe werk je dan? Zelf met subversion moest alles in een branch.
Overigens is het natuurlijk wel goed om per repo of bedrijfsbreed ongeveer hetzelfde te doen. Kleine fouten of vergeten dingen voeg ik altijd toe aan de juiste commit om de commit history een beetje netjes te houden.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het belangrijkste is dat je als team afspraken hebt en communiceert. Zo vind ik de laatste zin onzinnig (ik zie liever geen tickets nummers in de history), maar het kan wezen dat er vanuit tooling of management er een goeie reden voor is. Dus als ik die reden weet dan kan ik daar de zin van inzien en maak ik mijn collega's het niet moeilijk.Matis schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:49:
[...]
Ik vind inderdaad ook dat het gebruik van versiebeheer ook aan regels gebonden moet (kan) zijn. Net zoals afspraken omtrent de software zelve.
Normaliter mergen we van develop. Als een ontwikkelaar en reden heeft om daarvan af te wijken, maakt hij dat bespreekbaar. Vaak wordt dat dan ook gehonoreerd.
Daarnaast is het bij ons de afspraak dat je merge commit begint met het ticket nummer waaraan je werkt. Voor de rest is het aan de ontwikkelaar om een zo kort en duidelijk mogelijk omschrijving te geven.
Tja, duizenden regels code in een wijziging is natuurlijk ook niet echt een goed plan. Valt ook niet echt te reviewen. Een changeset die uit duizenden regels bestaat komt bij ons nooit voor (hooguit opruimacties). Als change zo complex is dat het mogeljik naar duizenden (of zelfs honderden) regels gaat dan wordt dat van te voren al in kleinere stukjes gehakt.DevWouter schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:50:
[...]
Deze groep mensen was gewend om alle branches te pushen en te pullen. Ze snapte ook niet helemaal dat je een branch kon opruimen. Dus zonder die regel zouden ze in binnen enkele weken heleboel dooie branches hebben.
En ja, ik ben voor dat je git history zo schoon mogelijk moet houden, maar als iemand een enkele commit hebt met duizenden regels (omdat je squash heb gedaan) dan twijfel ik toch aan wat die persoon bij "schoon" denkt.
Nou ja dan neem je aan dat het een uur kost om een history te herschrijven, wat zeker niet zo hoeft te zijn. Ik doe dat meestal direct, bv als commit 1 een class introduceert en commit 2 fixt een typo in die class, dan voeg ik commit 2 toe aan commit 1.En als je iets vergeten ben, dan mag dat bij mij rustig een aparte commit zijn. Iemand zijn git-history geeft ook inzicht in waar je als team problemen hebt en wat je als team kan verbeteren. Liever een kleine commit van 5 minuten dan een uur kwijt zijn om je eigen history compleet herschrijven.
Het is spijtig dat er tegenwoordig zo veel non-artikelen zijn, die wel heel goed geoptimaliseerd zijn voor SEO. Ik vind de toon namelijk aan de harde kant, met name zijn brede definitie van spam - er zijn ook mensen die echt denken dat ze mogelijk iets aan de discussie kunnen toevoegen, en nu afgeschrikt worden - maar als je dan de voorbeelden ziet, dan begrijp ik wel waarop 'ie doelt.
[ Voor 5% gewijzigd door Koenvh op 09-08-2020 18:08 ]
🠕 This side up
Troy heeft tientallen nuttige posts, deze pagina is enkel wat cynisch omgaan met spamverzoeken.Koenvh schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:07:
er zijn ook mensen die echt denken dat ze mogelijk iets aan de discussie kunnen toevoegen, en nu afgeschrikt worden
Misschien. Maar als je aan een ideale wereld denkt, hebben de goeden dan überhaupt SEO nodig? De oorspronkelijke definitie is dat je je eigen content en semantiek verbetert, een aardige, bijna aandoenlijke ideaal van 20 jaar terug, maar anno nu is het heel naïef als je niet ziet dat het doel is om directer je concurrentie de loef af te steken.Weer zo'n voorbeeld van "de goeden lijder onder de kwaden"
[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 09-08-2020 18:34 ]
{signature}
[ Voor 43% gewijzigd door gekkie op 09-08-2020 18:39 ]
🠕 This side up
Wat jij beschrijft is vergelijkbaar met wat ik naleef. Het gaat mij eerder om de onnodig squash. Ik vind de onnodige `git merge --squash` goed te vergelijken met `git push --force`. En ja, ik ben me donders goed bewust hoe onjuist die vergelijking isKalentum schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:18:
[...]
Tja, duizenden regels code in een wijziging is natuurlijk ook niet echt een goed plan. Valt ook niet echt te reviewen. Een changeset die uit duizenden regels bestaat komt bij ons nooit voor (hooguit opruimacties). Als change zo complex is dat het mogeljik naar duizenden (of zelfs honderden) regels gaat dan wordt dat van te voren al in kleinere stukjes gehakt.
Ik ben het met je eens dat een commit van duizenden regels niet echt schoon is, maar dan is het probleem niet die duizenden regels in 1 commit maar dat de change zelf niet goed in kleinere eenheden is gehakt. Of dat je architectuur niet goed is (bv een enorme zooi aan boilerplate code omdat je een nieuwe klant hebt ofzo).
[...]
Nou ja dan neem je aan dat het een uur kost om een history te herschrijven, wat zeker niet zo hoeft te zijn. Ik doe dat meestal direct, bv als commit 1 een class introduceert en commit 2 fixt een typo in die class, dan voeg ik commit 2 toe aan commit 1.
Het mooist is als iemand hele logische commits heeft:
- Add class XXX (die heeft dan de tests en de class) (en als het een wat grotere class is: voor elke method een commit)
- Switch feature A to new XXX class (de commit die dan het gebruik van de class bevat)
Dat reviewt heel lekker en zijn niet zo informatieve commits als 'Oops typo' of 'Forgot to change method signature' gewoon weg.
Maar goed, elke organisatie heeft zijn eigen werkwijze en als ik met dat soort dingen te maken krijg dan pas ik me gewoon aan.
Dat is echt naar ja. Ik zoek tegenwoordig amper nog wat op m'n mobiele browser, want een willekeurige zoekterm wordt beantwoord met:gekkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:37:
Mjah je hebt tegenwoordig ook maar 10 5 3 plekken over op de eerste pagina van de goochelaars, waar de hele halve wereld (beetje afhankelijk van je branche/niche/onderwerp) het mee moet doen.
* DevWouter is heel blij dat hij vorige week een serieuze mobiele airco gekocht heeft voor zijn werkkamer. Buiten is het 35 graden, binnen is het 27 graden.alienfruit schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:55:
Krijg bijna geen werk gedaan het is zo warm hier in het huis. De ventilatoren helpen ook niet meer
[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 11-08-2020 16:29 ]
[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 11-08-2020 16:36 ]
Kun je nagaan als je het warm hebt én niet hebt geslapen.DevWouter schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:14:
Ik merk overigens sterk dat de hitte mijn capaciteit tot goed werk aantast. Ben nog steeds bezig om fouten te fixen van vorige week. Ik zie echt een parallel met werken wanneer je oververhit ben en te weinig heb geslapen.
Lekker op de bank
[ Voor 15% gewijzigd door kenneth op 11-08-2020 17:31 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Doe m'n best maar heb toch nog regelmatig google nodig om een beetje fatsoenlijke resultaten terug te krijgen.kenneth schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:23:
Tevens moeten jullie allemaal DuckDuckGo (of een andere zoekmachine) gebruiken en Google een vlotte dood laten sterven.
Staat hij dan niet op de ontvochtiging modus?hackerhater schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:29:
Funny, de airco hier krijgt de temperatuur niet onder de 27/28C, maar ik zie op de meters de luchtvochtigheid in huis flink zakken.
Het voelt hier nu echt niet aan als 28C, en dan ga je even naar buiten xD
Lang gebruikt maar uiteindelijk toch weer terug gestapt naar Google toen ik merkte dat hij na de eerste 5 zoekwoorden in de query vaak geen goeie resultaten meer leverde.kenneth schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:23:
Tevens moeten jullie allemaal DuckDuckGo (of een andere zoekmachine) gebruiken en Google een vlotte dood laten sterven.
Hmm, interessant! Ik gebruik zelf voor 99% DuckDuckGo en af en toe Google. Maar wat zou er gebeuren met de aarde als de helft van de Google-searches via Ecosia gaat lopen?Kalentum schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:45:
https://info.ecosia.org/what
Gebruik ik nu op mobiel. En dan red ik de wereld.
Nee hij draait op automatic mode (hij wisselt dus tussen koelen en ontvochtigen), maar het is een mobile airco en er is maar zoveel dat ie qua temperatuur kan doen. Het is al wat dat ie het 6 a 7 graden koeler dan buiten krijgt.DevWouter schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:33:
[...]
Staat hij dan niet op de ontvochtiging modus?
[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 12-08-2020 07:58 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Marc3l op 12-08-2020 08:01 ]
Ja maar waar moet ik dan m'n mail, agenda, contactpersonen, foto's, documenten en spreadsheets, wachtwoorden, browsergeschiedenis, bookmarks en andere persoonlijke gegevens stallen? Of bedoel je echt alleen het zoekgedeelte?kenneth schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:23:
imap, caldav, carddav, webdav/samba/nfs iets in die richtingCodeCaster schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Ja maar waar moet ik dan m'n mail, agenda, contactpersonen, foto's, documenten en spreadsheets, wachtwoorden, browsergeschiedenis, bookmarks en andere persoonlijke gegevens stallen? Of bedoel je echt alleen het zoekgedeelte?
Ja, maar nee. Been there, done that, met ownCloud en diverse andere non-Google-apps op de telefoon en op m'n thuisserver en desktop (Thunderbird, Lightning), en met "open" protocollen die toch steeds net even anders worden geïnterpreteerd en geïmplementeerd en daardoor niet lekker communiceren met elkaar.gekkie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:47:
[...]
imap, caldav, carddav, webdav/samba/nfs iets in die richting
[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 12-08-2020 09:09 ]
Mjah ik ben nog ouderwets en doe dat soort dingen graag zelf en dan zijn die moderne toko's eerder het tegenovergestelde van gemak (zet die meuk overal maar eens uit en blijvend uit ... dat duurt meestal net zo lang tot de volgende "agile" update weer langs komt, kortom het is daarbij ook altijd weer een verrassing wat je die dag dat je het wilt gebruiken weer bij moet leren).CodeCaster schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:03:
Gewoon een stom voorbeeld: als ik een hotelkamer boek, leest Google dat uit m'n mail en zet hem in m'n agenda én op Maps. Dat vind ik handig. En ik kan documenten die ik in de mail krijg, vanuit m'n mailclient bewerken, waarna ze in m'n Drive staan opgeslagen voor bewerken vanaf alle andere apparaten. Succes met dat via al die houtje-touwtje-apps an elkaar te knopen. Thuis zet ik alles automagisch in de cloud van de andere Grote Boze Organisatie, OneDrive.
Ik ga voor gemak, en betaal dan maar met m'n privacy.
[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 12-08-2020 09:18 ]
Nou, Google hoeft van mij eigenlijk niet helemaal te sterven, ze moeten alleen een heel stuk minder machtig worden. Los van de gebruikelijke kritiek op Google: als ik bijvoorbeeld zie hoe vaak iemand hier, op Reddit, en veel andere plekken een link deelt en die link begint met amp.google.com, dan krijg ik een naar gevoel. Ze trekken alles naar zich toe, vreten data op als een moloch. Niet iets waar wij als consument bij gebaat zijn.CodeCaster schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:10:
[...]
Ja maar waar moet ik dan m'n mail, agenda, contactpersonen, foto's, documenten en spreadsheets, wachtwoorden, browsergeschiedenis, bookmarks en andere persoonlijke gegevens stallen? Of bedoel je echt alleen het zoekgedeelte?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 12-08-2020 11:23 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 12-08-2020 17:25 ]
Ik neem aan dat ze zelf ook de docs hadden, als ze dan niets exploitables hebben weten te vinden dan heb je in iedergeval 2 kansen .. er is dus niets aan de hand, of je hebt een beroerde pentester die werkelijke problemen niet kan vinden.alienfruit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:24:
Sjonguh, een pentest heeft ons projects bekeken en nu zeggen ze dat de API te chatty is omdat we foutmelding geven in de trant van 'Scheduled' is niet een geldige optie, geldige opties zijn: Open,Pending,Closed voor een POST actie. Dus ik mail die mensen voor meer uitleg en krijg je dus een quote van hun report
Persoonlijk is het mij niet duidelijk wat hier nou het probleem is. Ik snap het als je letterlijk exceptions, of SQL queries, of software versies exposed. Maar de mogelijk waardes zijn ook te vinden in de Swagger spec voor de API. Ben ik nou gewoon gek door het probleem niet te zien?
Een foutmelding à la:mcDavid schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:46:
@alienfruit het ligt er denk ik aan waar die melding vandaan komt. Als die rechtstreeks uit de code komt bevind je je wellicht op glad ijs. Wil niet zeggen dat je nu direct kwetsbaar bent, maar wel dat een kwetsbaarheid op de loer ligt.
Als het afkomstig is uit een translation file of iets dergelijks waarin errorcodes uit gebruiksvriendelijkheidsoogpunt gemapt worden naar een tekst die goedgekeurd is om aan een klant te tonen, dan lijkt me dat er inderdaad niets aan de hand is.
1
| Parameter error: {input} lies outside the valid range of {x, y, z, ...} |
[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 12-08-2020 17:53 ]
Nuttiger sowieso ja. Maar als het letterlijk een exception message is die exposed wordt, is het wel een kleine stap naar information leakage. Stel je voor dat iemand iets raars doet met je database en je ineens een table description in de exception message in plaats van een onschuldig lijstje enum values.CodeCaster schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Een foutmelding à la:
code:
1 Parameter error: {input} lies outside the valid range of {x, y, z, ...}
Zéker als die waarden x, y en z gewoon in de documentatie staat die aanroepers ook krijgen, lijkt mij op geen enkele manier exploitable? Aangenomen dat het framework aan overflow checking doet en zo.
En afgezien van de veiligheid is het ongeveer zevenduizend keer nuttiger dan enkel "Validatiefout" retourneren. Ja, ik kijk naar jou, Buckaroo.
Dat is waarom je vaak de detaillering van de errors terug stuurt laat afhangen van de omgeving. Op acceptatie en test alles aan en op prod alleen 'error'. Hopelijk heb je ook nog iets als sentry waar alle exceptions in terecht komen. (maar ik ben het met je eens dat dit niet een heel erg issue is maar dat zie je vaak met pentests. je kan als pentester natuurlijk ook niet niks vinden, dat is niet waar de klant voor betaaldCodeCaster schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
En afgezien van de veiligheid is het ongeveer zevenduizend keer nuttiger dan enkel "Validatiefout" retourneren. Ja, ik kijk naar jou, Buckaroo.
🠕 This side up
Dit soort statische client input fouten mag je gewoon altijd melden hoor. Als je dat maar op basis van een allowlist doet. Dus dat de default is dat de rest, serverfouten en onverwachte fouten, wel minder details hebben.RagingPenguin schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:46:
[...]
Dat is waarom je vaak de detaillering van de errors terug stuurt laat afhangen van de omgeving. Op acceptatie en test alles aan en op prod alleen 'error'. Hopelijk heb je ook nog iets als sentry waar alle exceptions in terecht komen.
{signature}
{signature}
Ik zou je printer ondervragen, dan moet 'ie wel kleur bekennenkenneth schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:00:
Ik mag van Epson niet in grayscale printen omdat mijn kleurencartridges op zijn.
Waarom zijn dit soort afperspraktijken nog steeds legaal?
🠕 This side up
[ Voor 13% gewijzigd door BertS op 13-08-2020 17:21 ]
Stel je voor dat Oracle printers begon te maken!kenneth schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:29:
De printermaffia is echt het ergste onderdeel van de IT-industrie, geen goed woord voor over. Als de producten nou tenminste probleemloos zouden werken ...
M'n brother heeft dat ook ...kenneth schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:00:
Ik mag van Epson niet in grayscale printen omdat mijn kleurencartridges op zijn.
Waarom zijn dit soort afperspraktijken nog steeds legaal?
[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 13-08-2020 17:36 ]
Je kunt ook een gratis printabonnement nemen. Vooral als je weinig print, kost je dat weinig of niks.kenneth schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:29:
Privé. Mijn keuze was om geen printer te kopen. Keuze van mijn vrouw was om deze printer te kopen.
Misschien houd ik hem als scanner en koop ik een zwart-wit laserprinter erbij.
De printermaffia is echt het ergste onderdeel van de IT-industrie, geen goed woord voor over. Als de producten nou tenminste probleemloos zouden werken ...
🠕 This side up
Je vergeet DRM-boeren en kabeltjesleveranciers met vendor lockin.kenneth schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:29:
En de gold-plated optische kabel connector dingetjes....Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:18:
Je vergeet DRM-boeren en kabeltjesleveranciers met vendor lockin.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Die kun je prima ontwijken. Ik doel meer op Apple met zijn 30 euro USB-kabel met chippie erin.Matis schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:31:
[...]
En de gold-plated optische kabel connector dingetjes....
[ Voor 51% gewijzigd door .oisyn op 13-08-2020 19:15 ]
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
🠕 This side up
Ik heb wel eens aan een dergelijke applicatie gewerkt, maar dat was vooral gericht op losse brieven in de zakelijke markt en dan verzonden via Sandd.Koenvh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:12:
Wat ik ook jammer vind is dat je bij PostNL nog geen service heeft om een PDF als brief te verzenden. In Duitsland kan 't al voor minder dan €1 (bijv. https://www.deutschepost....efe-online-versenden.html en https://ebrief.de)
Ik heb zoiets nog niet in Nederland gevonden (voor particulieren), of zie ik iets over 't hoofd? Meestal als ik iets moet printen is 't om 't op te sturen.
[ Voor 12% gewijzigd door Mugwump op 13-08-2020 21:31 ]
🠕 This side up
De grootte van de markt hangt ook af van de hoeveelheid post die er daadwerkelijk verstuurd wordt. Hoeveel Nederlandse particulieren versturen er nu nog brieven?Koenvh schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:18:
@Mugwump Veel te klein denk ik niet. Volgens mij is er ook een Belgische variant, en zelfs vanuit Duitsland kan ik online een brief laten versturen naar Nederland voor iets meer dan een euro (duurt alleen wel langer).
Geen idee, ik, als een instantie of bedrijf weer eens een papieren versie vereist. En natuurlijk voor de minder technologisch ingestelden onder ons (die werken ook bij het type bedrijf dat een papieren versie verlangtMugwump schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:19:
[...]
De grootte van de markt hangt ook af van de hoeveelheid post die er daadwerkelijk verstuurd wordt. Hoeveel Nederlandse particulieren versturen er nu nog brieven?
🠕 This side up
LEDfan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:30:
[...]
Stel je voor dat Oracle printers begon te maken!
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Je tikt de box dubbelzijdig printer aan en je krijgt een factuur van 1 miljoen euro omdat je niet de juiste licentie hebt?LEDfan schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:30:
[...]
Stel je voor dat Oracle printers begon te maken!
Nee, dan print 'ie een dubbelzijdige printer uit maar halverwege krijg je een "GC overhead limit exceeded" error.Skyaero schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:52:
[...]
Je tikt de box dubbelzijdig printer aan en je krijgt een factuur van 1 miljoen euro omdat je niet de juiste licentie hebt?
[ Voor 12% gewijzigd door Merethil op 14-08-2020 13:30 ]
[ Voor 30% gewijzigd door hackerhater op 14-08-2020 14:05 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq