De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.975 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:07:
[...]

Gewaagde uitspraak :+
Vaak genoeg gezien dat een huisnummerveld alleen maar ondersteuning had voor nummers.
Wat ook leuk is: bestellen bij buitenlandse sites die niet overweg kunnen met een letter in het huisnummer. Gegarandeerd bestellingen ophalen bij de buren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 08:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Woy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:21:
[...]

Goede vraag, dat zou ik niet weten. Maar je moet wel de grens over dan, dus geen garantie :p
Hoezo moet je dan de grens over, of geef je ook geen garantie voor Texel of Baarle? :+

Blijft natuurlijk wel eigenaardig hoe veel onderscheid daartussen nog zit. Een soort IBAN voor adressen zou dan wel handig zijn.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
Compiler warnings .. sommige opensource projecten lijken ze vooral als progress indicator te gebruiken :|.
En met die parallele build meuk mag je vervolgens nog archeologie gaan doen om de error tussen de warnings uit te spitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Wilf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:14:
[...]
Wat ook leuk is: bestellen bij buitenlandse sites die niet overweg kunnen met een letter in het huisnummer. Gegarandeerd bestellingen ophalen bij de buren. :+
Een vriend woont op 1I, en er is ook een 11, aan dezelfde straat. Heel praktisch.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

Hoezo moet je dan de grens over, of geef je ook geen garantie voor Texel of Baarle? :+
Voor Texel hoef je geen rijksgrens over, dus daar geld mijn garantie nog ;) voor Baarle alleen voor het Nederlandse gedeelte. Ik doelde natuurlijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Het zou mij niks verbazen als daar andere regels gelden.
Blijft natuurlijk wel eigenaardig hoe veel onderscheid daartussen nog zit. Een soort IBAN voor adressen zou dan wel handig zijn.
Ja zo zijn er wel veel zaken die internationaal nogal verschillen, ook dingen als namen https://www.kalzumeus.com...mers-believe-about-names/

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 03-08-2020 19:33 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
RayNbow schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:04:

[...]

Hoe sorteren de Belgen achternamen eigenlijk?
Alfabetisch :+)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Woy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Voor Texel hoef je geen landsgrens over, dus dat geld mijn garantie nog ;) voor Baarle alleen voor het Nederlandse gedeelte.

[...]

Ja zo zijn er wel veel zaken die internationaal nogal verschillen, ook dingen als namen https://www.kalzumeus.com...mers-believe-about-names/
Ook naar Bonaire kun je zonder de grens over te gaan, je stijgt in Schiphol op, en stapt op Bonaire uit. En in het vliegtuig geldt nog steeds de Nederlandse wet (als je met KLM vliegt tenminste, of een andere Nederlandse luchtvaartmaatschappij). En delen van Baarle-Nassau kun je alleen bereiken via Baarle-Hertog (bijv. https://g.page/goossensbaarle-nassau?share) :P

Ik snap je punt wel, maar het hele punt van dit soort dingen is dat het in de meeste gevallen goed gaat, totdat die ene uitzondering komt, vandaar dat ik erover door zeur.

Namen zijn nog een ander leuk punt, maar daar geef je meestal gewoon een tekstveld en zeg je "veel plezier ermee". Althans, zo doe ik het meestal.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:39:
[...]

Ook naar Bonaire kun je zonder de grens over te gaan, je stijgt in Schiphol op, en stapt op Bonaire uit. En in het vliegtuig geldt nog steeds de Nederlandse wet (als je met KLM vliegt tenminste, of een andere Nederlandse luchtvaartmaatschappij).
Dan ga je nog steeds over een grens heen ;)
En delen van Baarle-Nassau kun je alleen bereiken via Baarle-Hertog (bijv. https://g.page/goossensbaarle-nassau?share) :P
Ok, dan vervalt mijn garantie daar, al is de kans dat het klopt wel erg hoog :p
Ik snap je punt wel, maar het hele punt van dit soort dingen is dat het in de meeste gevallen goed gaat, totdat die ene uitzondering komt, vandaar dat ik erover door zeur.
Klopt, helemaal mee eens. Ik ben ik altijd voorstander van redelijk vrije validatie waar mogelijk. Maar als je bijvoorbeeld in Nederland laat bezorgen zul je bij bijna alle bezorgdiensten aan die voorwaarden moeten voldoen.

Zo gauw als je international gaat wordt het natuurlijk anders.

Voor mailadres validatie ben ik altijd voorstander van gewoon checken of er een @ in zit, en dan een mail sturen.
Namen zijn nog een ander leuk punt, maar daar geef je meestal gewoon een tekstveld en zeg je "veel plezier ermee". Althans, zo doe ik het meestal.
Yup inderdaad de makkelijkste oplossing. Totdat er inderdaad weer een achterliggend systeem de gegevens gesplitst wil ontvangen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42
Door Chinezen in Chinees schrift ingevoerde adressen zijn ook leuk. Die worden bij ons voor verzendingsdoeleinden naar latijns schrift (Pinyin) omgezet. Ik geloof dat ze zich moeten redden met drie adresregels maar het gaat redelijk goed (en de aantallen zijn laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Alfabetisch, inderdaad. En een tussenvoegsel is een integraal onderdeel van de achternaam, dus als je zoekt naar dhr. "Achternaam" met tussenvoegsels 'van den' dan vind je die bij de V.

Overigens schrijven de Belgen tussenvoegsels zoals deze is vastgelegd in het bevolkingsregister. Hou die aan en ga niet zelf correcties uitvoeren. De correcte schrijfwijze is dus bijvoorbeeld 'Jan Van den Achternaam'.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik zie Belgen wel vaker hun achternaam aanpassen bij internationaal gebruik (bijvoorbeeld in mails naar de VS; De Roovere wordt DeRoovere).

Zelf worstel ik er altijd mee hoe ik het doe. M’n Mac doet het bij autofill zo:

Name: [ Voornaam ]
Family name: [ Achternaam, tussenvoegsel ]

Echter is die komma en tussenvoegsel ook wel een beetje lelijk dus vaak doe ik “gewoon“ [ tussenvoegsel Achternaam ]. Dat levert op buitenlandse sites toch nog wel eens problemen op (vooral qua bot comms). Dan heet je ineens “Mr tussenvoegsel“ bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:19

RayNbow

Kirika <3

Alex) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 03:13:
Alfabetisch, inderdaad. En een tussenvoegsel is een integraal onderdeel van de achternaam, dus als je zoekt naar dhr. "Achternaam" met tussenvoegsels 'van den' dan vind je die bij de V.
Wat een slechte hashfunctie... :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ook mooi voorbeeld van verkeerde aannames (real life voorbeeld dat ik net doorkreeg van X): X moet X’s BSN invullen op een website. Die bestaat uit 9 cijfers. X vult deze in. Computer says no, want “you must enter at least 9 digits”. Ik tel op de doorgestuurde screenshot 9 cijfers. X’s BSN begint echter met 0. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Zo blij dat ik dit soort on-interessante en enorm foutgevoelige validatie regels als jaren niet hoef te programmeren, krijg bijna spontaan ptsd van al deze post 😅.

Ik ben dan ook van mening dat de hoeveelheid validatie op dit soort velden minimaal (lees niet: geen validatie) moet zijn aangezien de kans redelijk groot is dat de gemiddelde programmeur hier toch iets over het hoofd ziet (bijvoorbeeld door een te kleine test sample), en omdat de meeste van deze gegevens toch uiteindelijk niet door code gemuteerd hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PrisonerOfPain schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:42:
Zo blij dat ik dit soort on-interessante en enorm foutgevoelige validatie regels als jaren niet hoef te programmeren, krijg bijna spontaan ptsd van al deze post 😅.

Ik ben dan ook van mening dat de hoeveelheid validatie op dit soort velden minimaal (lees niet: geen validatie) moet zijn aangezien de kans redelijk groot is dat de gemiddelde programmeur hier toch iets over het hoofd ziet (bijvoorbeeld door een te kleine test sample), en omdat de meeste van deze gegevens toch uiteindelijk niet door code gemuteerd hoeven te worden.
Ik koppel vaak LOB-systemen aan elkaar (ETL, webservices, import/export), en er is me daar toch een bak ellende op de markt. ERP/CRM/boekhoudpakketen die data in een bijzonder formaat willen, betaalproviders die een huisnummer en toevoeging in zeven uitgesplitste delen willen ontvangen (bijvoorbeeld voor een kredietwaardigheidscheck van de afnemer), willekeurige constraints (een achternaam heeft níet minimaal vier letters), vermangeling van telefoonnummers...

Blij dat ik nu weer in de high availability/high performance-hoek zit met API's schaalbaar ontwerpen en knutselen met Elastic voor het doorzoeken van van alles, want inderdaad, nachtmerries.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Alex) schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 03:13:
[...]

Overigens schrijven de Belgen tussenvoegsels zoals deze is vastgelegd in het bevolkingsregister. Hou die aan en ga niet zelf correcties uitvoeren. De correcte schrijfwijze is dus bijvoorbeeld 'Jan Van den Achternaam'.
Als Belg kan ik je bevestigen dat je je best houdt aan hoe iemand z'n naam schrijft... dat kan dus met jouw voorbeeld zijn:
  • Jan Van den Achternaam
  • Jan Van Den Achternaam
  • Jan Van Denachternaam
  • Jan Vandenachternaam
In m'n kennissenkring kom ik effectief al die variaties tegen.

Uitzondering op de "hoe iemand z'n naam schrijft" is wanneer het gaat om "officiële" communicatie (denk aan huis kopen, belastingen, trouw, etc): dan wordt strikt de officiële naam toegepast.
Voorbeeldje: mijn mama had officieel "Maria Louisa" als voornaam, maar gebruikte altijd "Marilou".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

edeboeck schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:50:
Uitzondering op de "hoe iemand z'n naam schrijft" is wanneer het gaat om "officiële" communicatie (denk aan huis kopen, belastingen, trouw, etc): dan wordt strikt de officiële naam toegepast.
Voorbeeldje: mijn mama had officieel "Maria Louisa" als voornaam, maar gebruikte altijd "Marilou".
Verschil tussen voornaam en roepnaam komt in Nederland ook veelvuldig voor, vooral in de wat oudere generatie.

Mijn moeder heet Antonia maar haar roepnaam is Toos. De bank addresseert haar als A. AchternaamEchtgenoot-Meisjesnaam, maar voor het abonnement van de krant is ze gewoon T. AchternaamEchtgenoot.

Maar hey, wees blij dat je geen Alfonso María Isabel Francisco Eugenio Gabriel Pedro Sebastián Pelayo Fernando Francisco de Paula Pío Miguel Rafael Juan José Joaquín Ana Zacarias Elisabeth Simeón Tereso Pedro Pablo Tadeo Santiago Simón Lucas Juan Mateo Andrés Bartolomé Ambrosio Geronimo Agustín Bernardo Candido Gerardo Luis-Gonzaga Filomeno Camilo Cayetano Andrés-Avelino Bruno Joaquín-Picolimini Felipe Luis-Rey-de-Francia Ricardo Esteban-Protomártir Genaro Nicolás Estanislao-de-Koska Lorenzo Vicente Crisostomo Cristano Darío Ignacio Francisco-Javier Francisco-de-Borja Higona Clemente Esteban-de-Hungría Ladislado Enrique Ildefonso Hermenegildo Carlos-Borromeo Eduardo Francisco-Régis Vicente-Ferrer Pascual Miguel-de-los-Santos Adriano Venancio Valentín Benito José-Oriol Domingo Florencio Alfacio Benére Domingo-de-Silos Ramón Isidro Manuel Antonio Todos-los-Santos de Borbón y Borbón heet :+

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 04-08-2020 10:09 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:09

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

CodeCaster schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Ik koppel vaak LOB-systemen aan elkaar (ETL, webservices, import/export), en er is me daar toch een bak ellende op de markt. ERP/CRM/boekhoudpakketen die data in een bijzonder formaat willen, betaalproviders die een huisnummer en toevoeging in zeven uitgesplitste delen willen ontvangen (bijvoorbeeld voor een kredietwaardigheidscheck van de afnemer), willekeurige constraints (een achternaam heeft níet minimaal vier letters), vermangeling van telefoonnummers...
Het opsplitsen van velden ben ik persoonlijk ook wel sterk voorstander van: het samenvoegen van informatie is immers heel makkelijk, het opsplitsen daarentegen kan behoorlijk pain-in-the-*ss zijn. Ik weet niet precies hoe het in Nederland gesteld is met adressering (wel dat het behoorlijk verschillend is van hier in België), maar in België heb je:
straat huisnummer busnummer, postcode woonplaats
  • straatnaam (verplicht) is niet meer dan een straatnaam (maar je wel leukerds hebt als "Albert 1-straat", "Boulevard Léopold 2", ... en in bijvoorbeeld Brussel effectief een straatnaam in het Nederlands én het Frans... voor dezelfde straat welteverstaan)
  • huisnummer (verplicht) is een natuurlijk getal... al zijn er wel suffixen als "a", "b", ...
  • busnummer (optioneel) heeft normaal gezien als oorsprong ofwel een appartementsblok (dat dus 1 huisnummer krijgt als blok, maar elke bewoner zijn eigen busnummer - of het nu gaat over een blokje met 2 appartementen of 200) ofwel iemand die een aparte brievenbus voor firma heeft als die op zelfde adres als privéwoning gevestigd is (en om het wat spannender te maken, kan je ook gerust een apart huisnummer aanvragen voor jouw firma in dat geval, zodat je geen busnummer nodig hebt)
  • postcode (verplicht) is een natuurlijk getal bestaande uit 4 cijfers waarbij het eerste cijfer (min of meer) aangeeft in welke provincie de woonplaats gelegen is, bijvoorbeeld: van steden en gemeenten in Oost-Vlaanderen begint de postcode met "9"... een gemeente/stad kan deelgemeenten hebben: in dat geval delen zij (soms - had ik al gezegd dat we bestuurlijk een bende lolbroeken zijn :+ ) de postcode (er zijn echter zat voorbeelden van deelgemeenten met aparte postcode). Aan een postcode hangt steeds een hoofdgemeente. Stel dat die deelgemeenten heeft, hebben die ofwel dezelfde postcode, ofwel zijn de eerste 2 cijfers dezelfde als de hoofdgemeente: bijvoorbeeld heeft Aalst (in Oost-Vlaanderen) postcode 9300 (t.t.z. er is ook nog een Aalst in de provincie Limburg met postcode 3800 - had ik al gezegd dat we... :+ 8)7 ) en heeft de deelgemeente Erembodegem postcode 9320, net als de deelgemeente Nieuwerkerken, terwijl de deelgemeenten Gijzegem en Hofstade postcode 9308 hebben en Baardegem, Herdersem, Meldert en Moorsel (allemaal nog steeds deelgemeenten van Aalst) 9310 als postcode.
  • woonplaats (verplicht) naam van stad of gemeente (we maken hier een onderscheid tussen beide... heeft te maken met de status in de middeleeuwen als ik me niet vergis... nu maakt dat onderscheid verder niet echt uit, voor zover ik weet toch)... de naam van de woonplaats kan weer verschillend in Nederlands of Frans, al is vaak slechts 1 vd 2 officieel (met al zeker een uitzondering voor tweetalig gebied Brussel/Bruxelles)
Je kan hier dus adrespareltjes hebben als:
  • Kerkstraat 1, 1653 Dworp
  • Koning Albertstraat 18, 9200 Dendermonde (wat ook geschreven wordt als "Koning Albertstraat 18, 9200 Sint-Gillis-bij-Dendermonde" omdat Sint-Gillis-bij-Dendermonde een deelgemeente van Dendermonde is, maar het wordt ook geschreven als "Koning Albertstraat 18, 9200 Sint-Gillis"... waarbij het voor die laatste schrijfwijze nog meer van belang is om de postcode te vermelden, omdat er ook nog zoiets is als Sint-Gillis-Waas (postcode 9170) en Sint-Gillis met postcode 1060 (wat dan ook weer als officiële naam Saint-Gilles heeft omdat het in Brussel ligt)
  • Hendrik Conscienceplein 23A bus 2, 1050 Elsene (dat door een Franstalige allicht als "Place Henri Conscience 23A boite 2, 1050 Ixelles" geschreven zal worden)... echter wordt het woordje "bus" in de praktijk ook vaak vervangen door "/" of "-"... of, nog veel leutiger "b"... wat in occasionele gevallen kan leiden tot verwarring.
Ik denk dat het stilaan wel duidelijk is dat we bestuurlijk echt wel de variant zijn van spaghetticode >:) (6 regeringen, 6 parlementen (eigenlijk zouden er dat zelfs 7 moeten zijn)... uitsmijter: met de coronacrisis hebben we maar liefst - zit je neer? - 9 ministers die bevoegd zijn voor onze gezondheid (een "staatssecretaris" is in de praktijk eigenlijk een verdoken ministerpost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@edeboeck De vraag is echter of je een reden hebt waarom je het later weer wilt opsplitsen. Iedereen die een brief post (je weet wel, zo'n papieren ding) krijgt het voor elkaar om zonder validatie het adres juist te schrijven. Dan lijkt mij dat toch veel flexibeler dan overal maar hokjes voor maken.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Geldt dat voor de jongere medemens nog steeds ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Koenvh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:52:
@edeboeck De vraag is echter of je een reden hebt waarom je het later weer wilt opsplitsen. Iedereen die een brief post (je weet wel, zo'n papieren ding) krijgt het voor elkaar om zonder validatie het adres juist te schrijven. Dan lijkt mij dat toch veel flexibeler dan overal maar hokjes voor maken.
(mijn reactie geldt voor het Belgische systeem) Opsplitsing tussen straatnaam en huisnummer vind ik absoluut relevant: op die manier kan je makkelijk straatnamen e.d. controleren. Of ook de afsplitsing van huis- en busnummer nodig is: persoonlijk vind ik van niet (tenzij je controle op bestaan van huisnummer nodig hebt).
Zelf ben ik bij de opsplitsing wel helemaal niet richting validatie aan het denken (ik zie daar zelfs nauwelijks validatie mogelijk); het wordt daarentegen ingegeven vanuit een DB-achtergrond om informatie gesplitst op te slaan en en samen te voegen indien nodig.
Mijn idee is dus wel niet om het "later" op te splitsen, zoals jij schrijft, net vanuit mijn ervaring dat het een huzarenstukje is om dat voor elkaar te krijgen, zelfs als je alleen nog maar Belgische adressen zou beschouwen. Mijn uitgangspunt is wel: splits het op van in het begin (nogmaals, huis- en busnummer splits ik quasi nooit) en sla het zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

gekkie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:04:
Geldt dat voor de jongere medemens nog steeds ?
Wel van zodra de paperphone er is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
De autoriteit op dit gebied is toch de Basisregistratie Adressen en Gebouwen. Die splitsen ook alles op :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zo .. theoretisch kan ik weer de bocht door sturen met m'n fancy nieuwe stuurbocht :p

Ze hebben in :)B vast geen "ik vertrek" als programma op de treurbuis, ze zijn alles immers al gewend in eigen land :+.

[ Voor 42% gewijzigd door gekkie op 04-08-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

edeboeck schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:12:
[...]
Mijn idee is dus wel niet om het "later" op te splitsen, zoals jij schrijft, [...]
Dat schrijf ik niet, ik schrijf dat je 't niet moet opsplitsen. Mijn punt is dat je die data zelden apart nodig hebt, dus dat je het dan net zo makkelijk gewoon "Adresregel 1" kunt noemen, en zo kunt gebruiken. Als derde partijen de data gesplitst nodig hebben, is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar is mijn punt hetzelfde.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Koenvh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:37:
[...]
Dat schrijf ik niet, ik schrijf dat je 't niet moet opsplitsen.
[...]
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik reageerde op:
Koenvh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:52:
Je geeft inderdaad degelijke argumenten aan om niet op te splitsen: we hebben die gesplitste data inderdaad zelden nodig. Echter heb ik ooit adressen aangeleverd gekregen als 1 string per adres, uiteraard inclusief de nodige typo's en alternatieve schrijfwijzen voor gemeenten (b.v. "Sint-Amands", "St. Amands", "Sint Amands", "St-Amands") en fouten in postcodes (b.v. omwisselen van 2 cijfers)... dit was zó een gedoe om dat recht te trekken dat ik het extra werk van 4 velden (straat, huis- + busnummer, postcode en woonplaats) t.o.v. 2 (ik veronderstel 2 regels: straat + huis- + busnummer enerzijds en postcode + woonplaats anderzijds) niet erg vind. Als er dan ooit eens nood is aan gestructureerde adressering (ik denk aan automatische keuzes woonplaats op basis van postcode, of omgekeerd... of straatnamen op basis van woonplaats) is er geen enkele beperking op datagebied... in het andere geval begin je dan aan de hel van omzetten van historische data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Koenvh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Dat schrijf ik niet, ik schrijf dat je 't niet moet opsplitsen. Mijn punt is dat je die data zelden apart nodig hebt, dus dat je het dan net zo makkelijk gewoon "Adresregel 1" kunt noemen, en zo kunt gebruiken. Als derde partijen de data gesplitst nodig hebben, is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar is mijn punt hetzelfde.
Ik heb ooit de opdracht gehad om adresdata van verschillende woningbouw corporaties te vergelijken met adresdata bij de gemeente. Elke woningbouworganisatie administreerde adressen anders t.o.v. elkaar en t.o.v. de overheid zelf. Een sluitende inventarisatie was daarmee nagenoeg onmogelijk. Ik heb ze toen allemaal geadviseerd gewoon BAG conform een adresadministratie aan te leggen en de migratie naar de nieuwe administratie begeleid. Dat heeft (nadien) toen heel wat man uren aan beiden kanten bespaard.

Bijv.
Dorpstraat 1a
Dorpstraat 1 a
Dorpstraat 1-a
Dorpstraat 1ab
Dorpstraat 1a-b

Het is ondoenlijk om hier huisletter en huisnummervoeging te onderscheiden. Is de eerste A nu de letter of de toevoeging? Is de AB nu de huisnummertoevoeging? Is het A als huisletter en B de toevoeging? Je weet het gewoon niet.
De huisnummertoevoeging kan volgen op het huisnummer of de huisletter
https://www.amsterdam.nl/...num/huisnummertoevoeging/

Of zoals in Nijmegen:
'Plein 44 1`

Dit kan je interpreteren als:
Plein / 44 / 1
Plein 44 / 1

Hoe weet je nu dat het de laatste moet zijn als je niet in Nijmegen woont?

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Zoals gezegd. Er is een autoriteit: de BAG. Laten we die volgen en je verlost je gewoon van het meeste gezeik in adres administratie.

In de Nedelandse situatie :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@edeboeck @CurlyMo Klopt, ligt heel erg aan de situatie. Als je iets met de aggregeerde data wilt doen, dan heeft het inderdaad zin om de data ook apart op te slaan. En als je alleen adressen uit Nederland/België hebt, dan kan dat ook.

Het loopt natuurlijk spaak op het moment dat je adressen uit het buitenland krijgt, waar je de data niet op die manier kan splitsen (geen postcode, geen huisnummer, of het tegenovergestelde: een postcode/straat/huisnummer-combinatie die niet uniek is). Da's ook meer de situatie waar ik vanuit redeneerde. Niet vanuit "ik wil iets met de geaggregeerde (leuk woord voor galgje) data doen". Ik bestel regelmatig dingen uit Duitsland, en kom er semi-regelmatig, en ik kom nog regelmatig tegen dat ik een postcode in moet voeren met vijf cijfers, of dat om mijn deelstaat gevraagd wordt, ondanks dat ik wel aan kan geven dat ik in Nederland woon.

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Een tijd geleden (voordat de Google Home mini officieel in Nederland was gelanceerd) had de Duitse Mediamarkt een aanbieding waarbij ze die dingen voor € 40 per stuk verkochten. Ik had interesse en ik had niets te doen, dus ben ik een keer op een zaterdagmiddag naar Mülheim an der Ruhr gereden om daar twee van die apparaten te kopen.

Eenmaal ter plekke bleek dat een 'web only'-aanbieding te zijn, gelukkig was de medewerker bij de kassa uitermate behulpzaam en ging ze (samen met mij) ter plekke een bestelling plaatsen om af te halen in de winkel. Dat was tenminste de bedoeling. Het bestelformulier van MM DE accepteerde alleen Duitse adressen en valideerde deze ook nog eens. De medewerker vulde dan maar haar eigen huisadres in als factuuradres.

En toen de orders vervolgens eindelijk ingevoerd waren, weigerde de kassa om ze per direct uit te geven. 'Niet op voorraad', terwijl ik letterlijk met die apparaten in m'n handen stond. Toen kwam de manager erbij, die een paar minuten later terugkwam nadat hij de voorraad had aangepast. Met duizendmaal excuses voor het lange wachten verliet ik het pand, met 2 GHminis, voor de webwinkelprijs.

We are shaping the future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je klaar bent met de namen, heb je dan hier nog even tijd voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou denken dat we hier allemaal alle hippe falsehoods-about addresses/names/time pagina's en filmpjes al kenden? Blijkbaar niet, dus...

Falsehoods programmers believe in /devschuur
- Iedereen kent de falsehoods.
- NL adressen zijn goed, BE adressen zijn ruk. WTF is een busnummer en welke Urbanus herbruikt een specifieke postcode in diverse delen van het land?
- BE adressen zijn goed, NL adressen zijn ruk. WTF is een huisnummertoevoeging, huisletter en amai ga toch weg met je woonboot.
- Beide zijn ruk.
- PHP is geweldig.
- PHP is ruk.
- PHP is geweldig ruk.

Zoiets? :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Nu 'we' het toch over PHP hebben, voor PHP8 worden er laatste paar weken in rap tempo heel veel breaking changes voor gekke keuzes uit het verleden geaccepteerd.

Kijk vooral naar de hele lijst voor 8.0 (https://wiki.php.net/rfc#php_80), maar vorige week is dus veranderd dat:
PHP:
1
2
0 == "foo"
42 == "42foo"
Voortaan allebei false zijn. (https://wiki.php.net/rfc/string_to_number_comparison). Pasen en pinksteren op 1 dag dus. ;)

Misschien moet het aantal breaks vanaf nu wat getemperd worden, anders zitten we weer met een soort PHP 5.3 (of Python 3) waar teveel lui drempelvrees hadden. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Voutloos op 04-08-2020 21:13 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voutloos schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:10:
Kijk vooral naar de hele lijst voor 8.0 (https://wiki.php.net/rfc#php_80), maar vorige week is dus veranderd dat:
PHP:
1
2
0 == "foo"
42 == "42foo"
Voortaan allebei false zijn. (https://wiki.php.net/rfc/string_to_number_comparison). Pasen en pinksteren op 1 dag dus. ;)
*O*. Wel een héle breaking change ja.

Ben wel benieuwd of al die lui die deze oude PHP "design"-keuze tot het bot hebben verdedigd nu ook ineens overstag gaan :P

.edit: Deprecate left-associativity of ternary operator _o_. Ook zo'n cowboy-coding remnant. "Oh laat ik 'ns ekkes zo'n operatortje implementeren, zonder goed naar de details te kijken in andere talen, want hoe moeilijk kan het zijn"

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 04-08-2020 21:23 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Voutloos schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:59:
Ik zou denken dat we hier allemaal alle hippe falsehoods-about addresses/names/time pagina's en filmpjes al kenden? Blijkbaar niet, dus...

Falsehoods programmers believe in /devschuur
- Iedereen kent de falsehoods.
[...]
Ha, goede :P
- NL adressen zijn goed, BE adressen zijn ruk. WTF is een busnummer en welke Urbanus herbruikt een specifieke postcode in diverse delen van het land?
- BE adressen zijn goed, NL adressen zijn ruk. WTF is een huisnummertoevoeging, huisletter en amai ga toch weg met je woonboot.
- Beide zijn ruk.
Ik hap toe: beide werken en zijn prima. Maar wat voor mensen goed werkt, hoeft voor machines niet goed te werken. IBAN is zo'n ding dat leuk is voor machines, maar als je me nu vraagt om mijn unieke 18/16/22/24 karakters, zou ik je 't niet kunnen zeggen zonder 't op te zoeken. Mijn IPv6-adres kan ik je ook niet zo 1-2-3 vertellen, werkt echter prima voor computers. Adres weet ik gelukkig wel, maar alle mogelijke variaties kan de computer dan weer niks mee. Net zoals menselijk taal, ook zo onmogelijk voor computers :P
- PHP is geweldig.
- PHP is ruk.
- PHP is geweldig ruk.
PHP is, dat ben ik met je eens. Verder kun je PHP leuk (mis|ge)bruiken op shared webhosting voor €0,50/maand, dat kan ik niet met zo veel andere talen. Verder is PHP heel goed in blijven draaien, zelfs als sommige dingen fout gaan (da's een pluspunt, maar volgens sommigen ook een minpunt (*kuch* error_reporting(0)). Ik had wel liever gezien dat ze een heleboel gingen moderniseren, met backwards compatibility, want de standaard library is niet zo fraai.
Of is dat te genuanceerd? Ik kan ook zeggen dat het hoog tijd wordt om PHP te herschrijven in Rust :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

.oisyn schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:15:
[...]

*O*. Wel een héle breaking change ja.

Ben wel benieuwd of al die lui die deze oude PHP "design"-keuze tot het bot hebben verdedigd nu ook ineens overstag gaan :P

.edit: Deprecate left-associativity of ternary operator _o_
Zitten die-hard PHP-evangelisten al op versie 7? :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wow… ik heb PHP al een tijdje niet gevolgd. M’n laatste boek in de kast heeft nummer 3.2 :D

Ik ben radicaal van Python 2.7 naar 3.3 gegaan paar jaar geleden en heb niet meer teruggekeken. Duurde wel even totdat al m’n favoriete modules 3.x ready was, dat was m’n holdback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 20:33
Voutloos schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:10:
Misschien moet het aantal breaks vanaf nu wat getemperd worden, anders zitten we weer met een soort PHP 5.3 (of Python 3) waar teveel lui drempelvrees hadden. :P
Feature freeze van 8.0 is vandaag ingegaan, dus meer breaking changes komen er niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben voor het eerst eens aan het kijken naar hoe je slim agile ontwikkeling doet in JIRA+Confluence. Ik ken de basisprincipes van zowel JIRA, als Agile... maar nu nog dit goed in elkaar zetten.

Heb nu netjes epics gemaakt met daaronder user stories... prima maar zit enorm te dubben hoe dat handig aan confluence te hangen. Ik kan de content zowel in "product requirements" in Confluence kwijt met een mooie template , of in de Epic/User stories van JIRA.
De beschrijvingen netjes in JIRA zetten en in Confluence naar het ticket linken? of alles in Confluence zetten, en in JIRA juist summier houden.

Heb soms het idee dat dingen of te flexibel zijn, of dat iedereen maar wat doet. Idealiter leg ik dingen op 1 plaats vast en werkt het gewoon. Atlassian is er ook niet extreem concreet over: https://www.atlassian.com...t-management/user-stories

Zo dat is er ff uit, ben daar toch stiekem best lang naar aan het kijken geweest vandaag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 04-08-2020 23:52 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Boudewijn schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 23:51:
Ik ben voor het eerst eens aan het kijken naar hoe je slim agile ontwikkeling doet in JIRA+Confluence. Ik ken de basisprincipes van zowel JIRA, als Agile... maar nu nog dit goed in elkaar zetten.

Heb nu netjes epics gemaakt met daaronder user stories... prima maar zit enorm te dubben hoe dat handig aan confluence te hangen. Ik kan de content zowel in "product requirements" in Confluence kwijt met een mooie template , of in de Epic/User stories van JIRA.
De beschrijvingen netjes in JIRA zetten en in Confluence naar het ticket linken? of alles in Confluence zetten, en in JIRA juist summier houden.

Heb soms het idee dat dingen of te flexibel zijn, of dat iedereen maar wat doet. Idealiter leg ik dingen op 1 plaats vast en werkt het gewoon. Atlassian is er ook niet extreem concreet over: https://www.atlassian.com...t-management/user-stories

Zo dat is er ff uit, ben daar toch stiekem best lang naar aan het kijken geweest vandaag :)
Mijn tip: Hou het simpel en evalueer elke x aantal weken wat je anders wilt hebben. Probeer het proces aan te passen zodat het een "fit" is voor de mensen die in je team zit ipv jouw team te dwingen om volgens een bepaalde proces te werken.

De centrale vraag die je bij je evaluatie moet hebben is: Welke kleine aanpassing/tweak aan het bestaande proces gaat ons meer resultaten opleveren in de komende periode?

Dit is trouwens ook de reden waarom Atlassian niet concreet is op hun website: Zij weten dat elke team hun eigen processen heeft.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:15:
.edit: Deprecate left-associativity of ternary operator _o_. Ook zo'n cowboy-coding remnant. "Oh laat ik 'ns ekkes zo'n operatortje implementeren, zonder goed naar de details te kijken in andere talen, want hoe moeilijk kan het zijn"
Las ook dat voor C++17 het volgende stukje code UB was en ik weet zeker dat ik zoiets eens gebruikt heb :)

C++:
1
arr[x] = x++;

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DevWouter schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Mijn tip: Hou het simpel en evalueer elke x aantal weken wat je anders wilt hebben. Probeer het proces aan te passen zodat het een "fit" is voor de mensen die in je team zit ipv jouw team te dwingen om volgens een bepaalde proces te werken.

De centrale vraag die je bij je evaluatie moet hebben is: Welke kleine aanpassing/tweak aan het bestaande proces gaat ons meer resultaten opleveren in de komende periode?

Dit is trouwens ook de reden waarom Atlassian niet concreet is op hun website: Zij weten dat elke team hun eigen processen heeft.
Als je SAP wil introduceren bij bedrijven, moet het bedrijfsproces op de schop, anders ben je miljoenen kwijt om SAP aan te passen.

Als je Atlassian introduceert, begint de implementator met het aanpassen van de standaardtemplates, zodat je bij ieder bedrijf waar je terechtkomt een andere mengelmoes van swimlanes, board columns, workflows en nesting van issues hebt. *O*

Ach, de scrum master moet ook wat te doen hebben hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Las ook dat voor C++17 het volgende stukje code UB was en ik weet zeker dat ik zoiets eens gebruikt heb :)

C++:
1
arr[x] = x++;
Niet alleen C++17, dat is het altijd al geweest, omdat evaluatievolgorde niet gespecificeerd is. Bagage uit C helaas.

.edit: oh lees net dat het vanaf C++17 juist geen UB meer is, maar ik zie niet wat het dan wel is (hoogstwaarschijnlijk unspecified).

.edit2: nee het is juist gewoon gedefinieerd in C++17, door de assignment operator.
20) In every simple assignment expression E1=E2 and every compound assignment expression E1@=E2, every value computation and side-effect of E2 is sequenced before every value computation and side effect of E1
Dus de increment op i wordt afgerond voordat de array subscription wordt geevalueerd. Als x=3, dan wordt de waarde 3 geschreven naar arr[4].

[ Voor 46% gewijzigd door .oisyn op 05-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
CodeCaster schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Ach, de scrum master moet ook wat te doen hebben hè.
Lean en mean, agile .. het schijnt allemaal niet te kunnen zonder er nog wat extra overhead op te plakken :p

Hebben ze in het scrum agile gebeuren eigenlijk ook al "graden" of zijn ze nog niet zo ver als de six-sigma sekte ?

[ Voor 17% gewijzigd door gekkie op 05-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:46
Over het opsplitsen van adressen: daar bestaat een leuke library voor https://github.com/openvenues/libpostal.
Je kan deze snel testen met docker via https://github.com/pelias/libpostal-service .

In mijn testen lijkt deze toch wel redelijk goede resultaten te geven. De library herkent bijvoorbeeld ook extra stukken tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:30

Pizzalucht

Snotneus.

LEDfan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:14:
Over het opsplitsen van adressen: daar bestaat een leuke library voor https://github.com/openvenues/libpostal.
Je kan deze snel testen met docker via https://github.com/pelias/libpostal-service .

In mijn testen lijkt deze toch wel redelijk goede resultaten te geven. De library herkent bijvoorbeeld ook extra stukken tekst.
libpostal werkt best goed inderdaad, wij gebruiken hem in productie. Wel jammer dat dat ding onwijs veel geheugen vreet en je maar 1 adres tegelijk kan verwerken, dus als je daar omheen wilt zul je losse processen moeten starten en gezien het geheugengebruik is dat niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Lean en mean, agile .. het schijnt allemaal niet te kunnen zonder er nog wat extra overhead op te plakken :p
Vast wel, maar elke proces kent overhead. De truc is om dat te minimaliseren en de "generated value" te maximaliseren.
Hebben ze in het scrum agile gebeuren eigenlijk ook al "graden" of zijn ze nog niet zo ver als de six-sigma sekte ?
Al lang, want alles is te certificeren |:(
Voor agile bestaat SAFe, PMI-ACP, AgilePM
Voor scrum bestaat Scrum.org en Scrum Alliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@LEDfan en @Pizzalucht, ik ben niet erg bekend met libpostal, maar in jullie beleving, heb je het nodig als je alleen op Nederland richt? In mijn beleving heb je het namelijk niet nodig, maar ik wil mijn N=1 graag uitbreiden naar een N=3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:47:
[...]
Al lang, want alles is te certificeren |:(
Voor agile bestaat SAFe, PMI-ACP, AgilePM
Voor scrum bestaat Scrum.org en Scrum Alliance
Meh klinkt suf, had toch wel wat hip bebaarde marketing verwacht, dat deden ze bij six-sigma dan weer leuk,
klonk nog sportief ook, black-belt in de categorie vrij-elleboog-worstelen op de zaak :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Meh klinkt suf, had toch wel wat hip bebaarde marketing verwacht, dat deden ze bij six-sigma dan weer leuk,
klonk nog sportief ook, black-belt in de categorie vrij-elleboog-worstelen op de zaak :p.
Damn... Nu wil ik gecertificeerd worden in niet-machine-schieten en printer-bezet-houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm irritant .. als je al een fork van een project in github hebt staan, mag je er niet nog een fork van een fork naast poten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:00
gekkie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:25:
Hmm irritant .. als je al een fork van een project in github hebt staan, mag je er niet nog een fork van een fork naast poten.
Anders gaan je filosofen dood.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Mugwump schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:28:
[...]
Hmmm maar dat geldt toch alleen als er spaghetti-code op tafel staat ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:30

Pizzalucht

Snotneus.

@LEDfan en @Pizzalucht, ik ben niet erg bekend met libpostal, maar in jullie beleving, heb je het nodig als je alleen op Nederland richt? In mijn beleving heb je het namelijk niet nodig, maar ik wil mijn N=1 graag uitbreiden naar een N=3 :+
Wij gebruiken het voor data extraction van allerlei soorten documenten (vooral facturen en bonnen), die zetten we weer om naar gestructureerde data, dus dan is het ook zeker interessant voor Nederlandse documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
Forks zijn sowieso geen echte forks. Heb eens een verhaal gelezen dat de main repo was verwijderd of op private werd gezet of iets dergelijks en vervolgens alle forks ook weg waren. Je verwacht bij een fork dus een eigen kopie te hebben, maar dat is dus niet zo. Hij is nog steeds gelinkt aan de base/main repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RobertMe schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Forks zijn sowieso geen echte forks. Heb eens een verhaal gelezen dat de main repo was verwijderd of op private werd gezet of iets dergelijks en vervolgens alle forks ook weg waren. Je verwacht bij een fork dus een eigen kopie te hebben, maar dat is dus niet zo. Hij is nog steeds gelinkt aan de base/main repo.
Ja dat snap ik op zich no wel, storage-wise (al zouden ze dan ook ref-counting moeten doen zou je zeggen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mugwump schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Voor wie het niet doorhad: Wikipedia: Dining philosophers problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Waarom zou je dat uberhaupt willen? Maak gewoon een nieuwe branch op die fork.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

In Rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:53:
[...]
2 tensorflow repo's met allebei een berg aan branches en tags ?

Dan host ik het wel weer gewoon zelf en als er wat upstream moet dan zal ik daar dan wel een repo specifiek voor moeten klonen. Dan maar geen contribution stats, danwel ik hou de wijzigingen wel gewoon voor mezelf, moet je maar niet bij die toko je code hosten. Uberhaupt nog overwegen of ik niet voornamelijk over wil naar pytorch, rampzalige build meuk van tensorflow geen dynamic dispatching, bweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat nog niemand hier iets heeft gezegd over npmjs. Lekker dagje tot nu toe zo op deze manier. :z

Iedereen al gevlucht uit het NodeJS landschap? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Vincentio schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:05:
Dat nog niemand hier iets heeft gezegd over npmjs. Lekker dagje tot nu toe zo op deze manier. :z

Erhmm sorry ik had dat landschap van de vuilnisbelt al aan me voorbij laten gaan.
(naja ok ooit ff geinstalleerd in een VM voor een geojson omfukfok ding, I plea guilty)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik had laatst nog wel iets raars wat ik nog steeds niet kan verklaren. For some reason waren al mijn dependencies van npmjs.org naar npm.taobao.com gezet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump

Het enige wat ik er ooit mee gedaan heb is een bestaande applicatie porten naar de cloud met een andere backend. Was niet van plan er meer mee te doen. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42

Het lijkt beter te gaan https://status.npmjs.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Waarom zou je dat willen?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:46
Ik ken het vooral als onderdeel van een geocoder, waar de verschillende componenten van een adres wel belangrijk zijn. En zoals @Pizzalucht al vertelde is het vooral heel handig als je "ergens" een adres vandaan haalt, zonder echt controle over de input te hebben gehad.'
Ik denk als je alleen Nederlandse (of in mijn geval Belgische) adressen hebt, je misschien zelf nog een parser kan schrijven. Maar gevallen met nummers in de straatnaam (zeker als er dan meerdere straatnamen zijn met alleen een verschillend nummer) handelt libpostal wel perfect af. Zo'n dingen maken het maken van je eigen parser toch wel moeilijk (en daarom is libpostal ook gebaseerd op AI denk ik)

[ Voor 24% gewijzigd door LEDfan op 06-08-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Naja je hebt de upstream up to date tensorflow tree waar ik wel eens wat mee wil.
En er is een non-up-to-date tensorflow herverbouwde fork waar ik ook wat mee wil.

Kan ik m'n git(hub)-foo gaan updaten om dat in 1 fork te gaan lopen doen, of gewoon van allebei een fork maken en het gescheiden houden. Maar dat is dus kennelijk een no-go.
M'n eigen gitea had er minder moeite mee :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DevWouter schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

Hmm ja tot je dit gewoon voor een hobbyproject wil hebben en iets wil gebruiken dat gewoon werkt. Ik ga dit voor 1 dag in de week doen, dus geen zin om heel veel over de processen na te denken. Wil met name gewoon documenteren ed. En dan is het wel lekker als je tooling een standaardroute duidelijker faciliteert.

Ik ga eens kijken hoe het nu uiteindelijk erin staat, zal ik straks eens hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Atlassian allemaal leuk en aardig, maar als ik een Venn diagram moet tekenen voor 'hobbyproject' en 'Atlassian gebruiken' overlapt er niet al te veel. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Je hebt het wel tegen Boudewijn, die voor de hobby Gentoo compilede ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Allejezus. Ik kom er zojuist achter dat als je in Commander Keen 4 zwemt in die put met dopefish, als je dan op springen drukt dat je dan snéller zwemt 8)7

Ik vond dat altijd het moeilijkste level, zelfs op easy. Nu is het appeltje eitje :D

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 07-08-2020 03:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voutloos schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:53:
Atlassian allemaal leuk en aardig, maar als ik een Venn diagram moet tekenen voor 'hobbyproject' en 'Atlassian gebruiken' overlapt er niet al te veel. ;)
Nou ja ik heb gewoon heel veel aan mijn hoofd, en maak samen met 2 andere gasten een dingetje op mijn vrije vrijdag. Daarbij is iets van communicatie/documentatie wel handig, en ik heb zelf al Atlassian draaien.
Wilf schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:11:
Je hebt het wel tegen Boudewijn, die voor de hobby Gentoo compilede ;)
Dat was 15 jaar geleden. Denk dat ik al >12 jaar geen Gentoo meer heb aangeraakt. Het aantal project-managers dat Gentoo draait is denk ik ook niet al te hoog :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
gekkie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:15:
[...]

Naja je hebt de upstream up to date tensorflow tree waar ik wel eens wat mee wil.
En er is een non-up-to-date tensorflow herverbouwde fork waar ik ook wat mee wil.

Kan ik m'n git(hub)-foo gaan updaten om dat in 1 fork te gaan lopen doen, of gewoon van allebei een fork maken en het gescheiden houden. Maar dat is dus kennelijk een no-go.
M'n eigen gitea had er minder moeite mee :/.
Je locale checkout can ook meerdere remotes hebben, eentje voor je fork en eentje voor upstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:04:
[...]
Je locale checkout can ook meerdere remotes hebben, eentje voor je fork en eentje voor upstream.
Oh overal is vast wel omheen te werken.
Vast ook als ik dan voor allebei op github een pull request wil gaan bakken, door zelf die 2 dingen te gaan mergen en eventuele conflicting branches en tags te gaan uitzoeken etc.

Maar goed ik vind gescheiden houden dan toch iets makkelijker voor mij, dat is uiteraard weinig inclusief erg gesegregeerd etc., vast niet in overeenstemming met de "core values" van github.
Maarja ben dan ook gewoon ouderwets in het idee dat het het mij makkelijker moet maken en github / versiebeheer niet het doel op zich moet zijn, dus in al mijn naivieteit was ik toch een tikkie verbaast dat het niet kon (en het dus bijvb in gitea geen probleem is, nog geen idee over gitlab) :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ben begonnen met Clojure leren, gewoon for shits and giggles.....M'n eerste LISP.
Heb na 2 dagen al PTSD van de haakjes overal. Echter, altijd weer goed om in nieuwe paradigmas te leren denken.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
* gekkie begint zich af te vragen of devschuur niet beter devsauna kan worden genoemd B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
gekkie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:26:
* gekkie begint zich af te vragen of devschuur niet beter devsauna kan worden genoemd B)
Ik moet zeggen dat het hier thuis prima uit te houden is na vanochtend even lekker gelucht te hebben en nu de boel weer potdicht te hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm valt hier tegen aangezien de nachttempratuur niet echt laag was en er ook geen wind was / is.
Binnen nu een graadje of 26 en dit is nog maar het begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:06
Ik ben jaloers. Bij mij is het 30 graden in de huiskamer.
De motivatie is ook een stuk minder.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:04:
[...]
Ik vraag me af voor hoeveel lui (niet alleen hier), dit nieuws is. Ik heb het idee dat het gemiddelde Git gebruik eigenlijk neer komt op 'Git is Svn, maar dan met een werkende lokale cache'. :p

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Voutloos schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Ik vraag me af voor hoeveel lui (niet alleen hier), dit nieuws is. Ik heb het idee dat het gemiddelde Git gebruik eigenlijk neer komt op 'Git is Svn, maar dan met een werkende lokale cache'. :p
In dat geval moet ik ze waarschijnlijk ook over `git add -p` en `git checkout -p` vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik heb vanochtend ook maar een airco gekocht. Telkens als de temperatuur in de kamer boven de 25 hebben mijn hersens last van throttling. Ik vrees dat het de aankoop van de komende vijf decennium gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Laatst online: 07-10 12:10
Zitten jullie allemaal nog thuis te werken i.v.m. corona? Wij zijn al een paar weken terug op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:37:
[...]
Ik vrees dat het de aankoop van de komende vijf decennium gaat worden.
Kijk altijd mooi een positief mens (zowel qua levensduur van de airco, als qua temp na de vijf decennia :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

In dat geval moet ik ze waarschijnlijk ook over `git add -p` en `git checkout -p` vertellen :P
De meeste mensen zullen waarschijnlijk veel baat hebben als ze een weekje puur de command line gebruiken om effectief met Git te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
scosec schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Zitten jullie allemaal nog thuis te werken i.v.m. corona? Wij zijn al een paar weken terug op kantoor.
Ja, dat is ook nog steeds gewoon het advies hoor.
Overigens vind ik dat thuiswerken eigenlijk ook wel heerlijk, afgezien van het feit dat het nu even wat warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
scosec schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Ik zit in m'n eigenste kantoortuin met artificial wind, beetje reggea op, past wel bij het tempo :p
Geen vakantieperiode aldaar ?

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 07-08-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Laatst online: 07-10 12:10
Mugwump schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Ja, dat is ook nog steeds gewoon het advies hoor.
Overigens vind ik dat thuiswerken eigenlijk ook wel heerlijk, afgezien van het feit dat het nu even wat warmer is.
Dat is een beetje dubbel. Qua vrijheid / tijdsindeling is het heerlijk. Maar dat komt de productiviteit met rond rennende kleintjes niet altijd ten goede 8)7
gekkie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Ik zit in m'n eigenste kantoortuin met artificial wind, beetje reggea op, past wel bij het tempo :p
Geen vakantieperiode aldaar ?
Nog 2 weekjes te gaan :9

[ Voor 23% gewijzigd door scosec op 07-08-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
scosec schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Dat is een beetje dubbel. Qua vrijheid / tijdsindeling is het heerlijk. Maar dat komt de productiviteit met rond rennende kleintjes niet altijd ten goede 8)7
Nee, dat kan ik me voorstellen. Maar die heb ik gelukkig niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Kijk altijd mooi een positief mens (zowel qua levensduur van de airco, als qua temp na de vijf decennia :p).
Alles boven de 18 graden is mij te warm, maar ik ben ook het type dat in de winter met een open jas rond loopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DevWouter schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

De meeste mensen zullen waarschijnlijk veel baat hebben als ze een weekje puur de command line gebruiken om effectief met Git te worden.
Ik ben heel effectief met Git geworden door de commandline te gebruiken: ik gebruik het daardoor nooit meer zonder GUI.

Terminals en commando's zijn grappig, nuttig en goed te scripten, maar er gaat niks boven een GUI met hotkeys.

Op je toetsenbord gaan zitten harken om bepaalde regels of hunks uit te sluiten. :') Je rechtsklikt in je GUI op de regel(s) die je niet in de commit wil, klikt op "Exclude/Unstage" en klaar.

En ja, ik zal dit soort reacties blijven posten als het over de commandline gaat. :P

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 07-08-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
De commandline is ook een UI. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb een G'tje toegevoegd voor de annalen.

Edit: hoi, @HendrikN :w

[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 07-08-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
DevWouter schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Ik was met de cli begonnen, vervolgens zag ik allemaal collegas struggelen met gui tools en hun repros iedere keer slopen dus ben ik er maar bij gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24
CodeCaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:11:
Ik heb een G'tje toegevoegd voor de annalen.

Edit: hoi, @HendrikN :w
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PrisonerOfPain schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Ik was met de cli begonnen, vervolgens zag ik allemaal collegas struggelen met gui tools en hun repros iedere keer slopen dus ben ik er maar bij gebleven.
Tsja, collega's. Uitgangspunten:

• Je werkt allemaal op je eigen branch aan features
• Ik wil geen handmatige merges naar algemene branches (develop, release, main, master, give it a name), maar pull requests (met bijbehorende reviews)
• Als je dan toch in elkaars branches gaat zitten baggeren, doe dan een fetch/rebase als een andere collega iets nieuws heeft gepusht

But nooo. Hele histories vol met merge-commits à la "merge remote-tracking branch develop into develop". Dan ben ik ook wel weer klaar met opvoeden.

Dat ligt uiteraard niet aan het gebruik van een GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Nee, sukkels heb je overal :-P
Pagina: 1 ... 70 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.