De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.975 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
RayNbow schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:01:
[...]
Misschien. Zag bijv. ILGPU toen ik wat aan het zoeken was en heb dat op de Should-Try-Sometime List geplempt.
Ahh dat lijstje dat eigenlijk nooit korter wordt, al kun je in een uurtje of 9,5 misschien nog wel een eindje komen ;)
Voorlopig hebben we in plaats van betere oplossing (kwaliteit) maar voor een zeer snelle benadering gekozen. Deze snelle benadering hadden we al liggen in een legacy-project (in x86 asm) wat niet echt meer onderhoudbaar was. De nieuwe C#-implementatie is weliswaar iets trager (maar niet belemmerend traag) en doet er iets van 12 seconden over per 136 MP beeld. (Dat is tenminste te overzien i.p.v. 9.5 uur.)
Ah code hergebruiken is altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Ah. Lijkt er op dat Tweakers en DPG ook eindelijk de duistere kant gekozen hebben en nu van first-party proxied advertenties gebruik maken icm randomized URLs. Great...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
R4gnax schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:19:
Ah. Lijkt er op dat Tweakers en DPG ook eindelijk de duistere kant gekozen hebben en nu van first-party proxied advertenties gebruik maken icm randomized URLs. Great...
Viel mij ook al op. Er zal wel door de adblock makers wel weer wat op verzonnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
Tk55 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Viel mij ook al op. Er zal wel door de adblock makers wel weer wat op verzonnen worden :)
Ik heb persoonlijk al een paar filters gevonden die werken.
Maar ik ga ze om begrijpelijke redenen niet aan de grote klok hangen.

Hey; als DPG het de moeite waard vindt om randomized URLs met een laag cache-hit ratio via hun eigen servers te laten lopen: dan moeten ze dat toch lekker zelf weten? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

R4gnax schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Ik heb persoonlijk al een paar filters gevonden die werken.
Maar ik ga ze om begrijpelijke redenen niet aan de grote klok hangen.

Hey; als DPG het de moeite waard vindt om randomized URLs met een laag cache-hit ratio via hun eigen servers te laten lopen: dan moeten ze dat toch lekker zelf weten? :+
Ik snap dat ze dat doen om adblockers te weren, maar sommige sites vragen er zelf om dat je die toepast.

Af en toe geef ik sites een kans om weer een permanente plek in m'n uitzonderingen te verdienen, maar zolang die sites advertenties asynchroon inladen en de verticale ruimte daarvoor niet reserveren, zodat de content van de site na een paar seconden naar beneden wordt gedrukt, gaan ze direct weer op de blocklist.

Hetzelfde geldt voor sites die advertenties toestaan die lijken op hun eigen UI (ik kijk naar jou, paint.net met je groene tegenwoordig blauwe downloadknop-advertenties). Dus ja, dit soort ongein is voor mij een reden om uBlock aan te zetten op je site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtzHGXB646sHHO-1_rth9AJUuo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EUY2R3tp8btlshBfqs8Sr3Ub.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 28-07-2020 13:30 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Altijd leuk dingen die af en toe crashen en na een hoop debuggen blijkt het dan dat er één aspectje niet in de hash van de cache wordt meegenomen waardoor je in uitzonderlijke gevallen een hit krijgt die geen hit had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Ik zit te kijken naar Google Cloud Functions maar blijkbaar kan je daar geen langdurende functies draaien bijv. voor het binnenhalen van externe data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

alienfruit schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:08:
Ik zit te kijken naar Google Cloud Functions maar blijkbaar kan je daar geen langdurende functies draaien bijv. voor het binnenhalen van externe data.
Is dit een "vertel dat je met technologie X scenario Y niet kunt verwezenlijken, en tien nerds springen op je post met oplossingen om te bewijzen dat het wel kan"? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Meer frustratie wegschrijven. Ik word een beetje moe van de lage quotas van Google Cloud :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:45
alienfruit schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:08:
Daar is FaaS ook doorgaans niet voor bedoeld. Azure Functions en Aws Lambdas hebben ook maximale executie tijden van 15-20 min.
Maar voor dat soort dingen trap je toch gewoon een containertje af dan?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Ja, maar Cloud Functions kan maar 8minuten terwijl 15-20min perfect zou zijn. Maar een one-off docker container/k8s thingy zou inderdaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

alienfruit schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:36:
Ja, maar Cloud Functions kan maar 8minuten terwijl 15-20min perfect zou zijn. Maar een one-off docker container/k8s thingy zou inderdaad kunnen.
Als je kan paralleliseren (meerdere bestanden / bronnen bijvoorbeeld) zou je het kunnen uitschalen met functions. Als het 1 groot bestand is zou ik idd naar een container of tijdelijke VM oid kijken. Wellicht past iets als App Engine Cron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Ja, het is meer een data ingest taak waar ik data wil ophalen van een externe API om te kunnen analyseren. Maar misschien is een one-off docker in Kubernetes of Cloud Run een beter idea.

[ Voor 27% gewijzigd door alienfruit op 29-07-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vandaag: of ik even al onze applicaties klaar kan maken voor een nieuwe vestiging. Gast, ik ga over 3 dagen 3 weken op vakantie 8)7
Antwoord was dus: nee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:45
alienfruit schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:36:
Mijn AWS Lambda's draaien gemiddeld iets van 80 ms, dan hebben ze 10 berichtjes van een SQS queue gegraaid en verwerkt. Dat is het soort scenario's waar FaaS voor bedoeld is, niet zozeer voor het doen van een 'batchverwerking'.
Heb ooit wel eens moeten bijspringen op een project waar ze ook dachten fantastisch hip te zijn met FaaS en dan vervolgens die dingen op Azure op zo'n gedeeld plan gingen draaien (dus dan ben je eigenlijk gewoon CPU / memory bound over meerdere executies heen), zaken tussen executies gingen delen op het lokale file system, zware stored procedures in databases gingen aftrappen en wachten op het resultaat en ga zo maar door. Dan maak je het jezelf heel lastig. :P

In m'n huidige project zit ook wel het nodige ETL werk en dat draait gewoon in containers die on-demand worden aangeslingerd.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:00
CodeCaster schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:26:
[...]
Af en toe geef ik sites een kans om weer een permanente plek in m'n uitzonderingen te verdienen, maar zolang die sites advertenties asynchroon inladen en de verticale ruimte daarvoor niet reserveren, zodat de content van de site na een paar seconden naar beneden wordt gedrukt, gaan ze direct weer op de blocklist.
Is ook zo bij Tweakers. Als ik op een nieuws artikel wil klikken drukt een grote ad de hele content naar beneden, vrij irritant.

Plaatje voordat Tweakers het weg haalt en mij neerzet als leugenaar :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tZKDVrASjmrn9Z4h1LsanjafDY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/v60Ds4pdZPtuBLhMczFUuoKd.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Antrax op 29-07-2020 08:49 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Antrax schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Is ook zo bij Tweakers. Als ik op een nieuws artikel wil klikken drukt een grote ad de hele content naar beneden, vrij irritant.

[Afbeelding]
Ja, precies dat. Als dat gebeurt, gaat uBlock weer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:25
Hier op tweakers heb ik gewoon een abbo om van die reclame af te zijn.
En de trackers die overblijven gaan zonder pardon op de block met noscript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
hackerhater schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:45:
Hier op tweakers heb ik gewoon een abbo om van die reclame af te zijn.
En de trackers die overblijven gaan zonder pardon op de block met noscript.
Bij organisaties zoals DPG, die willens en wetens de uitspraken van de bij wet aangestelde privacy waakhond naast zich neerleggen alsof deze er niet toe doet, neem ik per definitie nooit maar dan ook nooit een abonnement af. Die kunnen fijn zonder inkomsten oplazeren achter de ad-blocker, waar ze thuis horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
R4gnax schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:51:
[...]

Bij organisaties zoals DPG, die willens en wetens de uitspraken van de bij wet aangestelde privacy waakhond naast zich neerleggen alsof deze er niet toe doet, neem ik per definitie nooit maar dan ook nooit een abonnement af. Die kunnen fijn zonder inkomsten oplazeren achter de ad-blocker, waar ze thuis horen.
Errrr. de wat? :/

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DPG, zie onderaan elke pagina hier. Misschien ben je het niet met alles eens, maar dat Tweakers van DPG is, is een feit. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Antrax schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]
Ah, ik ben dus niet de enige die het opviel. :) Jemig wat irritant, vooral dat na het laden van de "gewone" pagina de hele reut naar beneden scrolled.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
DPG media, wellicht beter bekend onder De Persgroep.

Hoewel de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens meermalen aangegeven heeft dat het concept van een cookie-muur zoals deze door o.a. Tweakers.net maar ook andere DPG eigendommen gehanteerd wordt, volgens de AVG/GDPR niet door de beugel kan; en hoewel de AP in die uitspraken bijval heeft gekregen van verschillende andere autoriteiten en organisaties binnen de EU; houdt toch DPG stug vol dat deze partijen allemaal de wet verkeerd uitleggen en dat wat DPG doet gewoon mag.

[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 30-07-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
R4gnax schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:02:
[...]
houdt toch DPG stug vol dat deze partijen allemaal de wet verkeerd uitleggen en dat wat DPG doet gewoon mag.
Als je er zoveel problemen mee hebt maak je toch gewoon een melding bij de AP? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Meh next is de "paywall", ze hadden nooit aan die cookiemeldings en instemmingsplicht moeten beginnen, tot dan toe was het prima te blokkeren zonder problemen. Vervelendste zijn nog sites met thirdparty consent management gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Meest vervelende is dat de sites zó zijn ontworpen dat je op een gegeven moment wel toestemming voor alles geeft of gek wordt (of de derde, mijn favoriete optie, wegblijft van die boutsites).

Bijna allemaal geven géén optie om 'functionele cookies' uit te schakelen. Echter zijn die functionele cookies totaal niet functioneel want elke keer als ik weer op zo'n site kom moet ik wéér door de wall. Funda is daarin echt het toppunt van verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:56
Koenvh schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Heel herkenbaar helaas :/
Daarom doe ik ook meestal dingen voor mezelf, dan zie ik 't als bonus als anderen 't ook waarderen :)
Klopt, zo doe ik het ook. Meeste projecten zijn gemaakt door iets nieuws te leren of te testen. Het is ook zeker geen verspilde tijd. Alleen mijn laatste project is best waardevol (mijn werkgever is enthousiast en we hebben het ook in gebruik) maar hoe je het verder in de markt zet is echt een vak apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Google Dataflow ondersteunt alleen Python en Java. Konden op zijn minst Go ondersteunen ofzo dan kon ik nog een nieuwe taal leren ipv. opnieuw gebruiken van de spatienazi of Java hel. Google Functions it is :D

[ Voor 6% gewijzigd door alienfruit op 31-07-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 17:30
Wilf schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:54:
Meest vervelende is dat de sites zó zijn ontworpen dat je op een gegeven moment wel toestemming voor alles geeft of gek wordt (of de derde, mijn favoriete optie, wegblijft van die boutsites).

Bijna allemaal geven géén optie om 'functionele cookies' uit te schakelen. Echter zijn die functionele cookies totaal niet functioneel want elke keer als ik weer op zo'n site kom moet ik wéér door de wall. Funda is daarin echt het toppunt van verschrikkelijk.
Als je third party cookies blokkeert en de extentions I don't care about cookies en Cookie Autodelete* gebruikt wordt je browservaring een stuk beter zonder dat je een miljoen cookies op je computer hebt staan.

*Of je bowser cookies laat verwijderen als je em sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hè bah, NancyFX is dood (no longer maintained)

Het enige moderne web framework op .NET is dus ASP.NET Core nu. Wat alleen op .NET Core werkt en voor ons momenteel nog erg onhandig is (klanten met oudere versies van Windows Server waar het op moet draaien, maar ook veel libraries van o.a. DevExpress die we gebruiken voor allerlei dingen die het er niet op doen).

Tot zover dat. I'm riding a dead horse now.

Het wordt dus tijd om allerlei dependencies te gaan vervangen door nieuwere libraries die er ook voor .NET Core / .NET 5 zijn (bijvoorbeeld voor image manipulation, genereren van PDF documenten, etc, etc)... maar ja, kost allemaal weer een hoop tijd zonder dat je ook maar iets van meerwaarde genereert. In plaats van dat je nieuwe functionaliteit bouwt, zit je op te boksen tegen de "technical debt" die ontstaat, doordat het hele ecosysteem verandert.

Ik ben niet zo blij met dit "hipster" Microsoft van de laatste tijd :P Dit is totaal niet pragmatisch en ik begin me een beetje te oud te voelen om er nog plezier uit te halen alles steeds te moeten upgraden en verbouwen om uiteindelijk hetzelfde te bereiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 31-07-2020 16:07 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustybolt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 22:10
Lethalis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:54:
Ik ben niet zo blij met dit "hipster" Microsoft van de laatste tijd :P Dit is totaal niet pragmatisch en ik begin me een beetje te oud te voelen om er nog plezier uit te halen alles steeds te moeten upgraden en verbouwen om uiteindelijk hetzelfde te bereiken.
Is dit niet altijd zo geweest met programmeren? In de jaren 90 kon je nog
code:
1
2
SCREEN 13
PSET (10, 10), 255

schrijven om een pixel 'aan' te zetten. Nu weet ik niet eens meer hoe dat moet. Het makkelijkst is waarschijnlijk een webpagina schrijven met een canvas, en dan met javascript een pixeltje plotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rustybolt schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Is dit niet altijd zo geweest met programmeren? In de jaren 90 kon je nog
code:
1
2
SCREEN 13
PSET (10, 10), 255

schrijven om een pixel 'aan' te zetten. Nu weet ik niet eens meer hoe dat moet. Het makkelijkst is waarschijnlijk een webpagina schrijven met een canvas, en dan met javascript een pixeltje plotten.
Dat is wel zo, maar vroeger had ik nog geen projecten met honderdduizenden regels code die even omgebouwd moesten worden naar een nieuw framework. Nu zie ik ergens zo'n berg en een diep dal ernaast om in te vallen voor het geval dat het niet lukt haha.

En uiteraard zou je met wat goede refactoring het risico deels kunnen afdekken.

Als je code simpelweg een "setScreen(resolution)" en "drawPixel(x, y, color)" interface gebruikt, dan hoef je alleen de achterliggende implementatie te vervangen en doet hij het daarna weer.

Maar zoals altijd, kom je veel lekkende abstracties tegen. Of beter nog, het regent hier en daar gewoon keihard ;) Ik kom regelmatig code tegen die volledig afhankelijk is van externe libraries die door leveranciers verwaarloosd zijn.

Die kan je dan in zijn geheel gaan herschrijven :F Of je gaat zelf een emulatielaag bouwen. Dat soort ongein.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Lethalis schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:54:
[...]

Welkom bij de club. Ik ben nog niet oud (althans, vind ik zelf), maar ik heb dit altijd al gehad. Ik kies eigenlijk altijd voor de saaie oplossingen die al even meegaan (Java bijvoorbeeld), omdat ik geen zin heb om dingen te herschrijven. Herschrijven kost veel tijd, en uiteindelijk heb je precies hetzelfde als wat je daarvoor al had. Ik besteed m'n tijd liever anders. Daarom vind ik 't ook zo vreemd dat .NET Core een LTS-versie heeft met maar drie jaar support. Dat ben ik niet van Microsoft gewend.

🠕 This side up

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:36

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Doet me denken aan die "telefoonnummer input" gevalletjes die zo verschrikkelijk waren

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
LOL, de ios volume control zit er ook gewoon tussen _/-\o_ wel helemaal terecht, dat is echt een onding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RagingPenguin schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:26:
[...]
LOL, de ios volume control zit er ook gewoon tussen _/-\o_ wel helemaal terecht, dat is echt een onding.
Wat is daar zo erg aan? Het is toch gewoon een normale slider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tk55 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Wat is daar zo erg aan? Het is toch gewoon een normale slider?
Nee niet echt. Om het volume te veranderen moet je je vinger precies op de grens tussen het witte en grijze plaatsen (op de pixel percies) en dan kan je swipen om het volume te veranderen. Je kan niet ergens de slider aan raken om het volume naar die waarde zetten of een willekeurige veeg over het ding geven om het volume te veranderen. Iets wat met elke andere slider wel gewoon kan.

Het klinkt niet echt heel dramatisch maar het zijn dit soort kleine dingen die het verschil maken tussen een gebruiksvriendelijke interface en een interface waar het hele internet over aan het zeiken is (zoals bij de laatste paar iOS releases). UX is voor minstens de helft details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:12
Het klopt dat je niet op een willekeurige plek kan klikken om hem op die waarde te zetten, maar het vegen kan wel over de hele slider

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kunnen ze beter gaan herschrijven in rust, dan hoef je over veel dingen veel minder hard na te denken, wat wel een nieuwe taal is, maarja weet niet goed of dat voor die instructies baat heeft
Ik weet nu echt niet meer of die rewrite-in-rust meme gewoon een uit de hand gelopen grap is. Is dit extreem subtiele satire? Ja toch? ¯\_(ツ)_/¯

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

kenneth schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:01:
[...]
Ik weet nu echt niet meer of die rewrite-in-rust meme gewoon een uit de hand gelopen grap is. Is dit extreem subtiele satire? Ja toch? ¯\_(ツ)_/¯
Ik vind gewoon dat we Rust verplicht moeten maken in het onderwijs. Nederlands, Engels en Duits/Frans is leuk en aardig, maar Rust is pas echt belangrijk in de toekomst :*)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Sowieso was er in het nasa geval toch geen probleem, het kreng deed juist wat vooraf bepaald was dat het zou moeten doen bij een te lage temp.
Mijn fieststuur daarentegen ... dat heeft zich weten te delen, zonder dat dat nou de bedoeling was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
gekkie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:50:
Mijn fieststuur daarentegen ... dat heeft zich weten te delen, zonder dat dat nou de bedoeling was.
Dat is de eerste stap die je fiets neemt om een microservice fiets te worden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:50:Mijn fieststuur daarentegen ... dat heeft zich weten te delen, zonder dat dat nou de bedoeling was.
Tja, nu klaag je terwijl je jarenlang alle best practices genegeerd hebt. Je moet gewoon altijd een 2e stuur mee laten draaien en een reservere exemplaar bij je hebben.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R4gnax
Giesber schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Dat is de eerste stap die je fiets neemt om een microservice fiets te worden. :P
Klinkt meer alsof het tijd is voor de garbage collector om te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Een garbage collector met bicycle detection bedoel je.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hee, het stuur is gebroken heh (of zo u wilt een ultieme vorm van een Apple ikStuur bent-gate, aangezien het ding van alu is en het geen brosse breuk was maar een prachtige vloeiende en het deel er strict genomen nog aan bungelt) .. en de rest doet het nog (hoop ik dus alleen de stuurbocht hoeft maar gegarbage collect te worden, de rest mag nog even blijven :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Wat is luchtvaart/ruimtevaart toch bijzonder.

Zit de livestream te kijken van de Splashdown. Heel de tijd gaat het over miles, feet etc.
Dan, de laatste paar minuten, worden het ineens kilometers/meters en de ook de snelheid is metrisch.

De logica ontgaat me volledig 7(8)7

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Matis schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:52:

Zit de livestream te kijken van de Splashdown. Heel de tijd gaat het over miles, feet etc.
Dan, de laatste paar minuten, worden het ineens kilometers/meters en de ook de snelheid is metrisch.

Vloog hij eerst over Noord-Amerika, en toen ze in de beschaafde wereld aankwamen gingen ze over op een logische maatvoering?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mjah heeft toch al genoeg ellende opgeleverd dat gemix van imperial en metric.
De hele opening lijkt nog wel wat amateuritisch, geen communicatie apparatuur, lijken elkaar maar moeilijk te verstaan, soms mix tussen lui met of zuurstoffles.

[ Voor 50% gewijzigd door gekkie op 02-08-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

gekkie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:41:
Mjah heeft toch al genoeg ellende opgeleverd dat gemix van imperial en metric.
Dit keer gelukkig geen verkeerde waardes door imp/metric swx :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Matis schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:52:

Waarschijnlijk zijn ze toen geswitched naar het geluid van mission control. De technici werken metrisch en commentaar voor de domme massa is imperial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hopelijk kunnen ze daar makkelijker aan metrische boutjes en moertjes komen dan ik aan UTS/UNC meuk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

downtime schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:49:
Waarschijnlijk zijn ze toen geswitched naar het geluid van mission control. De technici werken metrisch en commentaar voor de domme massa is imperial.
Dat zou goed kunnen. Was inderdaad wel op het moment dat ook de IR-beelden getoond werden.

Ik keek overigens voornamelijk SpaceX feed, wel een paar keer geswitcht naar NASA, maar was volgens mij dezelfde stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:36

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Matis schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Dat zou goed kunnen. Was inderdaad wel op het moment dat ook de IR-beelden getoond werden.

Ik keek overigens voornamelijk SpaceX feed, wel een paar keer geswitcht naar NASA, maar was volgens mij dezelfde stream.
En toen had de recording een Copyright claim. Again

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

OpenStreetMaps is zo fijn. Er wordt ergens een nieuwe weg aangelegd, maar ik kan nergens een kaart vinden met de nieuwe weg. Dus ik kijk even op OSM om in ieder geval de wegen te zien die de nieuwe weg verbindt. En ja hoor, allang ingetekend door een enthousiaste vrijwilliger. En het nieuwe recreatiegebied hier waar Google Maps nog steeds alleen maar grasland toont was ook al maanden geleden ingetekend. En de Rotterdamsebaan, die over vier maanden open gaat is al jaren te zien op OSM.

Het OS-concept werkt niet alleen voor software d:)b

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zorgen in NL gemeenten / kadaster ook niet zelf voor input ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:57
Misschien, maar dan te laat, voor Google Maps iig. Dan zou 't me eigenlijk juist lijken dat ze het daar eerder doorgeven ivm het marktaandeel.
Achter mijn vorige huis werd een poortje/onderdoorgang afgesloten met een hek, waardoor dat geen doorgaande route meer was. Google Maps kende deze als fietspad en heeft hem nog best een tijd laten zien in routes na de afsluiting. Maar toen ik dat zelf doorgaf, was het in een paar dagen gefixt.

Rondom ons kantoor heb ik ook een paar keer correcties aangegeven, omdat de situatie te ver afweek met de werkelijkheid. En dat terwijl 't al jaren zo ligt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dit is nou juist een dingetje waar "open data" nog wel kan werken en de commerciele partijen zelf maar wat meer hun best moeten doen, waarbij OSM een prima platform is voor die open data.

Urghh op arm lijken er toch maar weinig binary pypi packages te zijn en helaas is het builden nou ook niet echt snel.

[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 03-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:52
kenneth schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:11:
En de Rotterdamsebaan, die over vier maanden open gaat is al jaren te zien op OSM.
En staat er dan ook in OSM bij wanneer hij open gaat? Dus niet dat je al jaren een verkeerde routebeschrijving kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

OpenStreetMaps is zo fijn. Er wordt ergens een nieuwe weg aangelegd, maar ik kan nergens een kaart vinden met de nieuwe weg. Dus ik kijk even op OSM om in ieder geval de wegen te zien die de nieuwe weg verbindt. En ja hoor, allang ingetekend door een enthousiaste vrijwilliger. En het nieuwe recreatiegebied hier waar Google Maps nog steeds alleen maar grasland toont was ook al maanden geleden ingetekend. En de Rotterdamsebaan, die over vier maanden open gaat is al jaren te zien op OSM.
Dan Google Maps. De postcodes in de wijk waar ik woon, die al 5 jaar bestaat, kloppen niet. Ik probeer ze al een tijdje gewijzigd te krijgen, maar er is gewoon geen aanspreekpunt voor. "Je kunt wijzigingen in Maps suggereren". Ja, behalve postcodes dus. "Maak een post aan in de support forums". Wordt niet op gereageerd. Zucht. En dan denk je wellicht: who cares, het is Google Maps. Maar daardoor heeft een dienst als Thuisbezorgd dus ook steevast mijn adres verkeerd.

Maar de oplossing is in zicht. Ik ga gewoon verhuizen :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 03-08-2020 11:08 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:56:
[...]
Dan weet je ieder geval zeker dat de aankomende 5 jaar je postcode ook nog niet correct verwerkt is :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zo ook een leuke bij Google (maps), het bedrijf die mij inhuurt heeft een aantal winkels, en het gebeurt nog regelmatig dat iemand op de een of andere manier een suggestie doet voor een ander telefoon nummer ( wat gewoon van een persoon is ), dan komt er in Google dus bij te staan "Een gebruiker heeft dit telefoonnummer voorgesteld", blijkbaar is het niet zo eenvoudig om die suggesties te blokkeren, en wordt het bedrijf weer lastig gevallen door de mensen wiens telefoon nummer in Google staan omdat die door klanten gebeld worden. Klanten letten blijkbaar niet op dat het een suggestie is, en niet het echte telefoon nummer.

Je kan wel rapporteren dat het nummer niet klopt, en dan verdwijnt dat binnen een dag wel weer, maar als bedrijf aangeven dat gebruikers-suggesties niet in Google komen schijnt niet mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

diabolofan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

En staat er dan ook in OSM bij wanneer hij open gaat? Dus niet dat je al jaren een verkeerde routebeschrijving kan krijgen?
Het is gemarkeerd als weg in aanleg :) En diensten als Openrouteservice die OSM gebruiken lijken die wegen te negeren als ik zo snel even iets probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 21:28
.oisyn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

Dan Google Maps. De postcodes in de wijk waar ik woon, die al 5 jaar bestaat, kloppen niet. Ik probeer ze al een tijdje gewijzigd te krijgen, maar er is gewoon geen aanspreekpunt voor. "Je kunt wijzigingen in Maps suggereren". Ja, behalve postcodes dus. "Maak een post aan in de support forums". Wordt niet op gereageerd. Zucht. En dan denk je wellicht: who cares, het is Google Maps. Maar daardoor heeft een dienst als Thuisbezorgd dus ook steevast mijn adres verkeerd.

Jup heb ik ook last van en je kunt idd geen verbetering doorgeven :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:52
kenneth schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Het is gemarkeerd als weg in aanleg :) En diensten als Openrouteservice die OSM gebruiken lijken die wegen te negeren als ik zo snel even iets probeer.
Klinkt goed dan! Maar ligt het aan mij of is die website echt knettertraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

diabolofan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Klinkt goed dan! Maar ligt het aan mij of is die website echt knettertraag?
Ligt niet aan jou. Het lijkt wel alsof driekwart van de OSM tileservers op een Pentium 90 met 4MB geheugen draaien. Ik ben helemaal fan (al is het maar omdat ik elk alternatief voor Google toejuich) maar af en toe is het behoorlijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zet je eigen tileserver op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Webshops met bij het inloggen en het password veld:
code:
1
 onpaste='return false;'

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voutloos schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:20:
[...]
Tja, nu klaag je terwijl je jarenlang alle best practices genegeerd hebt. Je moet gewoon altijd een 2e stuur mee laten draaien en een reservere exemplaar bij je hebben.
<insert tandem-joke here>

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
gekkie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:17:
code:
1
 onpaste='return false;'

*zucht*
Yup, vaak komt dat weer van hogerop uit de organisatie die dat afdwingt, want copy-paste is "gevaarlijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Woy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Yup, vaak komt dat weer van hogerop uit de organisatie die dat afdwingt, want copy-paste is "gevaarlijk".
Mjah tis dat het gemak het won van de principes (niet bij een andere shop wat anders uitzoeken tegenover F12, foek-jou dev dat je denkt dat je over clientside code gaat).

Meerendeel van de wachtwoorden bij die toko zal dan inmiddels wel uit wachtwoord123 bestaan.

En als bonus html mail verzenden met een lege in plaats van gewoon geen plaintext, zodat je automagische html-mail naar plaintext fucker het ook niet automagisch doet -O-.

En dan nu de grub2 update ... will it fizz .. or will it bang ?

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 03-08-2020 13:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:12
gekkie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:17:
code:
1
 onpaste='return false;'

*zucht*
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DFrOFMJWAAA8m64.jpg

Dit is toch de oplossing daarvoor? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Het OS-concept werkt niet alleen voor software d:)b
Klopt, al heeft het ook een keerzijde, namelijk dat minder populaire gebieden vaker niet/minder kloppen in vergelijking met Google Maps.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als het dan toch over straten en formulieren gaat, even een polletje:

Poll: Gebruik jij autofill van je browser?
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402870&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik bedoel dus voornamelijk voor adressen.

Toen Chrome laatst wéér mijn straatnaam bij zowel het tekstvak voor de straatnaam als dat van het huisnummer invulde, heb ik die data definitief gewist en de functie uitgeschakeld. Het heeft mij nog nooit een seconde tijdswinst opgeleverd, omdat je na het (al dan niet per ongeluk) aanklikken van de suggestie alsnog alle gemarkeerde velden van het formulier moet nalopen.

Helemaal leuk als het formulier labelloos is, en de betekenis van de velden met een placeholderwordt aangegeven, en je dus de ingevulde tekst weer moet knippen om de naam van het veld te kunnen lezen om te kunnen controleren of een en ander in het juiste vakje is gepropt. 7(8)7

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 03-08-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik gebruik autofill en auto passwords wêl (Mac) wegens eerdere nadelen van die logins en shizzle (ik hoef zelden nog ergens écht in te loggen met m’n Mac) maar autofill adres niet altijd. Op m’n pc en Linux helemaal niet. Daar bewaar ik ook geen UN & PW’s. Autocorrect heb ik ook alleen aan op m’n telefoons (iPhone & Android) maar nooit op m’n computersystemen. Zeker als je technische termen gaat gebruiken is dat meer een nuisance dan een aanwinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Autofill gaat imho niet over usernames en passwords. Als we dat stellen, dan gebruik ik het dus echt nooit. Ik heb het wel een paar keer een kans gegeven, maar het is daarna ook vrij rap weer uitgegaan idd.

Verder, tja, ik acht mijn browser op mijn eigen devices goed beschermd. Op het moment dat iemand daar toegang toe heeft ben ik wel de sjaak. Mijn browser weet dus wel al mijn passwords (en die worden gesynct), en ik heb zelfs een 2FA extension zodat ik mijn telefoon er niet elke keer bij hoef te pakken :X. Wat overigens tevens dient als backup, hij kan de QR code opnieuw genereren die ik dan opnieuw kan importeren in mijn telefoon, die feature heb ik al een paar keer gebruikt :). Al heeft Google Authenticator tegenwoordig wel een backup optie geloof ik. De 2FA extension is dan weer wel beschermd met een passphrase die mijn browser ook niet weet, dus als je in mijn Google account komt (waar overigens ook weer 2FA voor nodig is), heb je alsnog niet mijn 2FA keys.

Het enige wachtwoord dat de browser niet opslaat is die van internetbankieren.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 03-08-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Ik gebruik het wel, dan werkt 't weer niet lekker, en raak ik geërgerd. Probeer het de volgende keer opnieuw, en gaat 't weer mis... Ik ben hardleers, denk ik :P (nu net uitgeschakeld)

Met creditcardgegevens automatisch invullen lijkt het iets beter te gaan. Dat staat dan ook nog gewoon aan.

Voor 2FA gebruik ik de Lastpass Authenticator, die gesynchroniseerd wordt met Lastpass.

(Overigens is dat alleen voor Chrome - in Firefox heb ik er geen last van)

[ Voor 22% gewijzigd door Koenvh op 03-08-2020 16:18 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik word overigens een beetje simpel van Windows 10 dark mode. MS, fix it! RAAAAAAH!!!!!!! Zwarte letters op donkergrijze explorer. En die regedit hack met midgrijs werkt niet als je software hebt met classic prompts. Really, MS? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Wilf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:25:
Ik word overigens een beetje simpel van Windows 10 dark mode. MS, fix it! RAAAAAAH!!!!!!! Zwarte letters op donkergrijze explorer. En die regedit hack met midgrijs werkt niet als je software hebt met classic prompts. Really, MS? :F
Grappig dat je het zegt. Ik heb net dark mode op m'n telefoon uitgeschakeld om dezelfde reden, en op mijn PC gebruik ik 't ook niet (op mijn laptop wel), om precies dezelfde reden. Verreweg het meeste werkt prima, maar die paar kleine dingen die niet werken zijn net vervelend genoeg om maar gewoon alles "licht" te laten.*

* Eigenlijk meer een mengelmoes van beide. Ik ben niet zo kieskeurig dat alles per se donker of licht moet zijn, zolang het maar goed werkt en goed te lezen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Koenvh op 03-08-2020 16:29 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Probleem is ook hoe adressen werken in browser. Zo kent Chrome namelijk "AdressLine1", "AdressLine2" en zo voorts, maar "Housenumber" bestaat weer niet.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

DevWouter schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:50:
Probleem is ook hoe adressen werken in browser. Zo kent Chrome namelijk "AdressLine1", "AdressLine2" en zo voorts, maar "Housenumber" bestaat weer niet.
Eigenlijk is het probleem: waarom wordt het huisnummer apart gevraagd? Da's net zo als afdwingen dat een postcode de vorm heeft van 0000AA, een telefoonnummer tien cijfers heeft, en een IBAN bestaat uit 18 tekens :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Eigenlijk is het probleem: waarom wordt het huisnummer apart gevraagd? Da's net zo als afdwingen dat een postcode de vorm heeft van 0000AA, een telefoonnummer tien cijfers heeft, en een IBAN bestaat uit 18 tekens :P
Omdat het validatie makkelijk maakt.

<Anekdote>
Bij een site moest bij het aanmeldformulier een IBAN ingevuld worden. Dat gebeurde nogal vaak fout en dus hebben we daar een IBAN validator gebouwd. Er is echter één probleem: De meeste mensen weten hun banknummer maar niet hun IBAN. Dus we hebben een systeem geschreven dat het IBAN uitrekende op basis van je IBAN. Echter wat blijkt? De INGB (of eigenlijk de Postbank) was vroeger gewoon opvolgende (1,2,3). Dus daar moet je een uitzondering voor maken.

Vervolgens kregen we klachten binnen dat expats hun Nederlandse nummer niet kon invullen. En hoewel een Nederlandse IBAN uit 18 tekens bestaat is dat niet voor alle landen. Sommige landen zijn variabel.

Dus na veel zwoegen kon eindelijk alle geldige IBAN ingevuld worden en wat blijkt? Bij het doorsturen weigert een externe systeem het omdat altijd 18 tekens verwacht. Echter als je 18 keer de letter "X" doorstuurt dan wordt het wel geaccepteerd.

De les hier is dat je gestructureerde data (zoals datum, IBAN en adres) ook gestructureerd moet behandelen.
</Anekdote>

Ander voorbeeld is hoe je bij veel websites alleen maar de postcode en huisnummer hoeft in te vullen en dan zoekt het systeem zelf de restant van de gegevens er bij.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Andere vermakelijke ende controversiële velden: geslacht, aanhef, tussenvoegsel, huisnummertoevoegsel. In sommige regio's wordt er helemaal niet om mijn geslacht of aanhef gevraagd bijvoorbeeld. Het tussenvoegsel wordt in Nederland apart gezien (en doet niet mee bij sorteren), maar wordt in bijvoorbeeld België gezien als onderdeel van de achternaam.

Toevoegsel is eveneens zo'n typisch Nederlands verzinsel, om dat in een apart veld te stoppen. In veel regio's bestaat het niet eens, en dan zijn er nog gebieden waar je niet eens per sé een huisnummer hebt. In het Verenigd Koninkrijk is het niet ongebruikelijk dat je huis alleen een naam heeft en dat de postbode weet welk huis dat is.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@DevWouter In België kun je met een postcode en huisnummer nog vrij weinig (kijk alleen al naar de grootte van het postcodegebied 1000 in Brussel). Er zijn ook landen waar een huisnummer optioneel is. Ook in Nederland zijn er plekken waar een stad, straat, postcode en huisnummer niet uniek zijn, dus daar moet dan bij "Voorbeeldstraat 123 bus 456". Ik weet niet of validatie makkelijker wordt als je alle uitzonderingen meeneemt, dan denk ik dat de bewoner wel weet waar 'ie woont (hoop ik). Het is makkelijker om gestructureerde data gestructureerd te behandelen, maar dat kan alleen maar als je geen verkeerde aannames doet, en dat gaat vrij makkelijk (doe ik ook). Om op IBANs terug te komen: je kunt in Nederland ook prima een Spaanse, Duitse, of Belgische IBAN hebben. Dan is er vanuit gaan dat een IBAN altijd 18 tekens heeft niet handig. Een hulpmiddel om een Nederlands IBAN in te vullen kan natuurlijk altijd wel, zolang je het maar niet onmogelijk maakt om een ander IBAN in te vullen (zoals door op een acceptgiro "NL" voor te drukken :/ )

@Alex) Absoluut. Mijn naam (Koen van Hove) is ook zo'n leuke internationaal. Ik heb veel varianten gezien, vaak klopt 't helaas niet. Websites die je naam omvormen tot Koen Van Hove, of soms zelfs Koen Van :X En eigenlijk is 't vaak niet zo lastig: simpelweg zo weergeven als ik 't ook opgeschreven heb.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:21:
En eigenlijk is 't vaak niet zo lastig: simpelweg zo weergeven als ik 't ook opgeschreven heb.
En waaaaar moet ik dan al m'n billable hours in kwijt als dat niet in hinderlijke validatie mag ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Om er nog een in te gooien: Ierland had tot een aantal jaar geleden geen postcodesysteem. Tegenwoordig wel (EIRcode), maar lang niet iedereen gebruikt het of weet uberhaupt zijn/haar postcode. Bij ons was het postcode-veld voor Ierse klanten eerst greyed-out, maar daar kwamen klachten over. Daarna EIR-code validatie gebouwd, maar ook daar kwamen klachten over. Nu moeten Ieren gewoon maar zelf weten of ze hun postcode-veld wel of niet in willen vullen. Gaat ook gewoon goed.

Edit:
En ik erger me altijd kapot aan de NS, die om je "voorletters" vraagt, en bij het verzenden van het formulier een foutmelding geeft als je geen puntjes tussen de letters hebt gezet :X

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 03-08-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

gekkie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:25:
[...]

En waaaaar moet ik dan al m'n billable hours in kwijt als dat niet in hinderlijke validatie mag ? :+
Ah is dat de reden? Krijg je per invulveld betaald? Dan begrijp ik opeens waarom ik altijd apart m'n voornaam, tussenvoegsel, achternaam, voorletters, titel, aanspreekvorm, geslacht, e-mailadres, e-mailadres nogmaals, straatnaam, huisnummer, postcode, stad, provincie, land, continent, verblijfsplaats, nationaliteit, beveiligingsvraag, nog een beveiligingsvraag, geboorteplaats, schoenmaat, lengte, oogkleur, en al die informatie ook nog van de vorige drie generaties moet invullen :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:21:
Ook in Nederland zijn er plekken waar een stad, straat, postcode en huisnummer niet uniek zijn
Qua adres zijn Postcode/Huisnummer(inclusief toevoeging, dat hoort gewoon bij het huisnummer) in Nederland gewoon altijd uniek. Als er binnen het postadres nog uitgesplitst moet worden hoort dat in de t.a.v. vermelding, maar dat is dan niet meer de verantwoordelijkheid van de postbode, maar van de interne verdeling van het pand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Nederland is dan ook weer lekker eigenwijs met hoe het tussenvoegsel moet worden behandeld. In lowercase als het tussen voor- en achternaam staat, maar in uppercase als het na een aanhef komt. Ergens snap ik wel dat websitebouwers gewoon niet de moeite nemen om daar correct mee om te gaan, zeker niet als het gaat om een platform dat voor meerdere landen wordt gebruikt.

Wat mij betreft schaffen we die ongein gewoon af en doen we zoals de Belgen: voornaam en achternaam. Wat erin staat bepaal je zelf en zo wordt het ook gewoon weergegeven. Als ik mijn naam geheel in lowercase invul, wordt hij ook gewoon geheel in lowercase getoond.

Zo heb ik ook eens een mooi businessconflict gezien. Backendsysteem: "het veld 'aanhef' is verplicht". Product owner van een bepaalde buitenlandse regio: "Bij ons doen we daar helemaal niks mee, wij spreken iedereen gewoon aan met 'Beste <voornaam>,". Toch moest er een aanhefveld aan het systeem worden toegevoegd 'want dat is de internationale standaard'*. 8)7

* Men bedoelt daarmee: 'zo doen we dat hier in Nederland'

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Alex) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:50:
Nederland is dan ook weer lekker eigenwijs met hoe het tussenvoegsel moet worden behandeld.
Het wordt pas helemaal leuk bij getrouwde mensen, waar de achternaam/tussenvoegsel van de partner los opgeslagen staat. Er zijn dan tig mogelijkheden waarop het weergegeven kan worden. Dat gebeurt nogal regelmatig in HRM systemen, erg leuk bij automatisch provisioning van accounts/mail adressen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 21:19

RayNbow

Kirika <3

Alex) schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:50:
Toch moest er een aanhefveld aan het systeem worden toegevoegd 'want dat is de internationale standaard'*. 8)7

* Men bedoelt daarmee: 'zo doen we dat hier in Nederland'
Zou ik in dat aanhefveld Weledelzeergeleerde heer kunnen invullen? :+
Wat mij betreft schaffen we die ongein gewoon af en doen we zoals de Belgen: voornaam en achternaam.
Hoe sorteren de Belgen achternamen eigenlijk?

[ Voor 18% gewijzigd door RayNbow op 03-08-2020 18:09 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Woy schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

[...] inclusief toevoeging, dat hoort gewoon bij het huisnummer [...]
Gewaagde uitspraak :+
Vaak genoeg gezien dat een huisnummerveld alleen maar ondersteuning had voor nummers.

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:07:
[...]

Gewaagde uitspraak :+
Vaak genoeg gezien dat een huisnummerveld alleen maar ondersteuning had voor nummers.
Ik bedoelde voor de uniciteit, dat is Nederland gegarandeerd uniek. Huisnummer is dus niet perse volledig numeriek. Dat het in sommige systemen anders behandeld wordt maakt het nog niet correct.

Nogmaals, dit gaat op voor Nederland, garantie tot de grens ;)

Straatnamen zijn dan weer een geval apart, en het is dus ook niet triviaal om de straatnaam en huisnummer te scheiden.

Voor misconcepties over Engelse adressen: https://www.mjt.me.uk/pos...-believe-about-addresses/

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 03-08-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RayNbow schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:04:
[...]
Oeh dat is fijn verdienen als je per line of code betaald krijgt :+

De zogenaamde brandbrief van de GGZ was ook wel een succes story in de volgordelijkeheid der dingen.
Op een rijtje hebben ze het nog wel, maar binnen zo'n rij ...

Mw. Msc. Vis, Van Heemst, Marloes, psycholoog io, Boskoop
Mw. BSc. Voorthuijzen, Eke, jeugd en gezinscoach, Heineroord
Mw. Drs. Wannee, Cornelie, psycholoog, Zutphen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

@Woy Is dat inclusief de speciale gemeenten aan de andere kant van de wereld, die technisch gezien wel tot Nederland behoren? :P

🠕 This side up

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoe sorteren de Belgen achternamen eigenlijk?
Door ze allemaal in een grote trommel te doen en ze er dan 1 voor 1 uit te pakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koenvh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:17:
@Woy Is dat inclusief de speciale gemeenten aan de andere kant van de wereld, die technisch gezien wel tot Nederland behoren? :P
Goede vraag, dat zou ik niet weten. Maar je moet wel de grens over dan, dus geen garantie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik moet het doen met weledelgestrenge :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Matis schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:22:
[...]
Ik moet het doen met weledelgestrenge :-(
Join the club.
Maar goed zelfs de alumni-toko van de uni maakt zich er met een "Dear voornaam" vanaf, dus wel post met die aanhef en of adressering zit er niet in.
Pagina: 1 ... 69 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.