Wij mensen hebben ook geen vrije wil, wij zijn gewoon de meest complexe patroon herkenningsmachine in de natuur. Met onze 80 tot 100 miljard hersencellen welke elk ieders 7000 verbindingen hebben met andere hersencellen. Deze verbindingen kunnen worden gemaakt en verbroken doormiddel van een chemisch process genaamd neuroplasticiteit.gekkie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:22:
[...]
Ik vind het vooral fascinerend dat je met de pattern-matching en een berg statistiek je toch al een eind kunt komen in de wereld. Op zich misschien ook weer niet zo vreemd, een fruitvlieg komt ook best een eind (en soms iets te ver ..).
Als je bekend bent met datastructures weet je dat de dichtsbijkomende dier in het dierenrijk maar 30 tot 40 miljard hersencellen heeft. En dan zie je dat wij exponentioneel veel hogere patroon herkenningsvermogen hebben en vandaar dat we op een "hoger" niveau kunnen denken. Dit zien wij als "bewustzijn". Maar eigenlijk moet je bewustzijn in een getal kunnen uitdrukken. Dat kunnen we helaas nog niet.
Probleem met AI, is dat we een "vaste" neuron network trainen, en dan gebruiken. Terwijl het onze continu aan het veranderen is door externe bronnen. Wie weet maken we ooit een super krachtige AI, waarbij hij zichzelf dingen kan leren door middel van zijn eigen neural network aan te passen. In een mens is dit een chemisch process van welke netwerken vaker of minder gebruikt worden en dus afzwakken. Dit noemen wij wel "leren" en "vergeten".
Ik denk echt dat er in de wereld van informatica veel gaat veranderen hoe meer we gaan weten van onze hersens en hoe we die technieken kunnen toepassen in de informatica.
Ik heb net ook een Kendryte K120 microcontroller voor een paar dollar gekocht, deze kan ook al een getrained AI netwerk behuizen. Gezichtsherkenning in een microcontroller!! Wie had dat ooit gedacht. En het kost geen drol. https://www.antratek.nl/sipeed-maix-bit-kit (Ook nog eens samen met een Risc-V processor