De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.917 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ik kom vaak genoeg bij organisaties waar mensen dingen in excel doen, niet in jouw oplossing.
Dan is het beremooi als je hun problemen oplost in jouw pakket, maar heb je er meestal alsnog geen bal aan. Dat is het vervelende van het feit dat excel de de facto standaard is. Je kunt niet echt ad hoc een fix voor een probleem maken in een afwijkend pakket, zeker niet als niemand anders daarna jouw pakket snapt ;). Ik word meestal betaald om een probleem op te lossen, niet om van excel-naar-een-technisch-capabele-oplossing-migraties te doen.

Als ik vanaf scratch in een ideale organisatie iets neer mag zetten zal ik het overigens zeker gebruiken, maar helaas bestaan ideale organisaties niet ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 17-02-2020 13:14 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10 10:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

Boudewijn schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:13:
Nou ik kom vaak genoeg bij organisaties waar mensen dingen in excel doen, niet in jouw oplossing.
Dan is het beremooi als je hun problemen oplost in jouw pakket, maar heb je er meestal alsnog geen bal aan. Dat is het vervelende van het feit dat excel de de facto standaard is. Je kunt niet echt ad hoc een fix voor een probleem maken in een afwijkend pakket, zeker niet als niemand anders daarna jouw pakket snapt ;). Ik word meestal betaald om een probleem op te lossen, niet om van excel-naar-een-technisch-capabele-oplossing-migraties te doen.

Als ik vanaf scratch in een ideale organisatie iets neer mag zetten zal ik het overigens zeker gebruiken, maar helaas bestaan ideale organisaties niet ;).
Uiteraard, als iedereen alles al in Excel doet, dan doe je het in Excel. Als ze werken in Lotus 1-2-3, dan doe je 't in Lotus 1-2-3. Het ligt er maar net aan wat mensen doen met Excel. Ik kijk vooral naar Excel vanuit het oogpunt van de (data)wetenschap, dat je Excel ook kunt (mis|ge)bruiken om je hele bedrijfslogica in één Excel-werkboek te proppen geloof ik best, maar daar heb ik niet zo veel ervaring mee gelukkig.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:11

alienfruit

the alien you never expected

Zoom is echt waardeloze bagger. Geluidskwaliteit is echt slecht. Ik verstond amper wat de interviewer zei of vroeg. Dit zal wel niks worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 14:56

RayNbow

Kirika <3

Zoom als in fabrikant van microfoons?
Geluidskwaliteit is echt slecht. Ik verstond amper wat de interviewer zei of vroeg.
Geen geluidstest van tevoren gedaan of alles goed werd opgepikt?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RayNbow schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Zoom als in fabrikant van microfoons?
https://zoom.us/ gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 01-10 23:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Volgens mij mist men het punt wat ik wilde maken.
.oisyn schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Correctie, jij hebt het als developer niet nodig gehad ;)
Ik doel hier niet op het genereren van spreadsheets vanuit code of anderzijds het aanleveren van spreadsheets voor anderen om mee te werken. Ik doel op het feit dat een developer op een of ander moment altijd wel wat data verzamelt over de software die hij heeft geschreven. Zoals gebruiks- of performance stats. Aan de hand van deze data wil je bepaalde keuzes maken (zoals waar of wat je wil gaan optimizen), en dus is het handig om deze data inzichtelijk te maken. Een spreadsheet zoals Excel is daar gewoon een hele goede tool voor, omdat je daar makkelijk graphs en charts mee kunt maken, of de data kunt transformeren middels een pivot table.

Een spreadsheet is daarom een onmisbare tool voor menig developer.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alienfruit schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:55:
Zoom is echt waardeloze bagger. Geluidskwaliteit is echt slecht. Ik verstond amper wat de interviewer zei of vroeg. Dit zal wel niks worden :(
Niet de ervaring die wij hebben met Zoom. Misschien dat die persoon zijn audio verkeerd ingesteld heeft? Of een verkeerde omgeving?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja precies, https://zoom.us/

Ik heb het al vaker gehad. Zou haast denken dat ze mijn internetaanbieder haten ofzo
Vreemde was wel dat de tweede Culture call wel goed klonk maar de Engineering call weer niet. Zoom gewoon niet gebruiken lol

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 18-02-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ik ben weer lekker bezig vandaag. Bijna m'n koffie over m'n laptop laten flikkeren. Gelukkig was ik net op tijd met het wegtrekken en alleen wat spetters op de behuizing :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59
ThomasG schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:12:
Ik ben weer lekker bezig vandaag. Bijna m'n koffie over m'n laptop laten flikkeren. Gelukkig was ik net op tijd met het wegtrekken en alleen wat spetters op de behuizing :F
Was toch een mooie kans geweest om de lek-gaatjes in je thinkpad eens te testen ? >:)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:19

Firesphere

Yoshis before Hoshis

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ik blijf mij er altijd over verbazen. Geen van onze domeinen draait WordPress of iets wat er op lijkt, en toch worden zo' beetje alle denkbare (sub-)domeinen continue onder gespamd met duizenden /wp-admin requests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ThomasG schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:12:
[...]
Ik blijf mij er altijd over verbazen. Geen van onze domeinen draait WordPress of iets wat er op lijkt, en toch worden zo' beetje alle denkbare (sub-)domeinen continue onder gespamd met duizenden /wp-admin requests.
Yep, same. Dus ik blaas ze maar op met 100G gzips die de meeste bots laat crashen, maar mij slechts 10MB kost aan data-transfer :D

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Een bedrijf was erg positief tijdens de face-to-face interview en nu willen geen job offer uitbrengen omdat ze denken dat ik de baan saai zal vinden in een korte tijd. Zelfs de recruiter is verbaasd hierover. Rare lui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
phpmyadmin is ook zo'n succesnummer.
alienfruit schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:33:
Een bedrijf was erg positief tijdens de face-to-face interview en nu willen geen job offer uitbrengen omdat ze denken dat ik de baan saai zal vinden in een korte tijd. Zelfs de recruiter is verbaasd hierover. Rare lui
Is dit onder de noemer dat HR ook gewoon zich zelf bezig houdt door maar gewoon lui uit te nodigen en weer af te wimpelen ?

[ Voor 38% gewijzigd door gekkie op 19-02-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Geen idee, ze waren bang dat ik het werk saai zou vinden omdat er niet veel nieuwe design werk te doen viel. Maar ja, genoeg andere dingen om te leren daar bijv. machine learning, NLP etc. Maar ja, als ze de beslissing al voor mij nemen dat ik het misschien saai ga vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 09:47
[...]
Als je bij DigitalOcean een nieuwe VPS aanslingert zijn er voordat je zelf ingelogd hebt al mislukte inlogpogingen via SSH. Ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

:D

Ok, die ga ik op m'n eigen VPS ook configgen >:)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Dit is er inderdaad eentje om te bewaren })

Als je er nog een leuk verdienmodel van wil maken zou je ze ook een pagina met advertenties kunnen serveren die via wat vertraagde Ajax calls worden ingeladen. Weet alleen niet wat de time-out van die bots is...

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:39
Postman schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Dit is er inderdaad eentje om te bewaren })

Als je er nog een leuk verdienmodel van wil maken zou je ze ook een pagina met advertenties kunnen serveren die via wat vertraagde Ajax calls worden ingeladen. Weet alleen niet wat de time-out van die bots is...
Ik denk alleen niet dat die bots Xhr data terug krijgen. Dat zijn waarschijnlijke platte cURL requests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

scosec schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:58:
[...]

Ik denk alleen niet dat die bots Xhr data terug krijgen. Dat zijn waarschijnlijke platte cURL requests.
curl requests ondersteunt ook GZip, dus als je een response stuurt die zegt "Dit is gzipped", een bot die curl gebruikt, gaat blij proberen het bestand uit te pakken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Voor de liefhebber... ik ontving eerder vandaag deze email:
Hi,
I'm an independent security researcher, and always look for bugs or issues. While visiting
your site, I found that your login page might be broken.

When going to {yourdomain}/wp-admin.php, the site seems to load forever, and then crash the
chrome browser tab. You might want to make sure you can still log in to your CMS!

Kind regards,
{name here}
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Firesphere schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:15:

[...]

_O-
Ze doen nu ook al techsupport voor wordpress? Wel lief van ze. :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:11:
[...]

Ze doen nu ook al techsupport voor wordpress? Wel lief van ze. :)
Blijkbaar :D

Ook totaal interessant voor mij... het is niet alsof een 1 minuut google search laat zien dat ik een effing Security Engineer ben :D

Ik ben "in gesprek" met dit individu. Mijn eerste email terug was "All seems to be working fine, you may have hit a wrong file maybe?"

Nog geen reactie, maar als dit zich ontvouwd, hou ik jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
Toch vind ik het wel wrang dat je na het wachten op het uitpakken niet alsnog beloond wordt met bijv. een Rickroll of iets van een verklarende grap dat je actie bewust is zoals bijv. dit: http://www.patience-is-a-virtue.org/ (zie broncode)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 21-02-2020 10:10 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Firesphere schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:15:

[...]

_O-
Wat is het probleem? Bij ons op kantoor krijgen we veel mails van “security researchers” (lees: hobbyïsten) die soms ook echte issues met onze sites melden. Die bedanken we gewoon vriendelijk ook als we niet van plan zijn om het (vermeende) probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Wat is het probleem? Bij ons op kantoor krijgen we veel mails van “security researchers” (lees: hobbyïsten) die soms ook echte issues met onze sites melden. Die bedanken we gewoon vriendelijk ook als we niet van plan zijn om het (vermeende) probleem op te lossen.
Het is een mail van iemand die in de valkuil was getrapt:
Firesphere in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬"

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

[...]

Inderdaad, ik maak meestal ook melding van dode links, niet-werkende pagina's, verkeerde jaartallen in de footer e.d. Dat hoef je zelf niet altijd door te hebben. Deze e-mail vind ik op zich nog niet eens zo gek... Liever dat dan al die SEO-verkopers die in m'n spam komen.

🠕 This side up

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hij doet de foutieve aanname dat iedereen die zo’n pagina zoekt een wannabe hacker is. Maar een deel ervan zijn gewoon hobbyïsten die legitieme security fails netjes melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 09:20
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:02:
[...]

Hij doet de foutieve aanname dat iedereen die zo’n pagina zoekt een wannabe hacker is. Maar een deel ervan zijn gewoon hobbyïsten die legitieme security fails netjes melden.
Tuurlijk, maar dan mag je eventueel wel met iets anders als Chrome kijken (hoe kom je nu in godsnaam trouwens "per ongeluk" terecht op een wordpress login pagina van een random website?) en zien dat het bewust geen login pagina is, maar een gzip archive van 10GB... Een beetje researcher zou dat toch doen, en niet gewoon blindelings een rapport insturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Of het is wél een hacker, die automatisch mailt naar het info@-adres van de site wanneer de WordPress-login-pagina een 200 teruggeeft maar langzaam laadt of andere problemen heeft.

Met andere woorden: "Fix je login-pagina, zodat ik verder kan met proberen je site te hacken!".

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

azerty schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:07:
[...]

hoe kom je nu in godsnaam trouwens "per ongeluk" terecht op een wordpress login pagina van een random website?
Niet. Hobbyïst security researcher doet in essentie alles wat een hacker ook zou doen behalve schade aanrichten. In plaats daarvan melden ze wat ze gevonden hebben. Wees blij dat die mensen er ook zijn.
CodeCaster schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:08:
[...]

Of het is wél een hacker, die automatisch mailt naar het info@-adres van de site wanneer de WordPress-login-pagina een 200 teruggeeft maar langzaam laadt of andere problemen heeft.

Met andere woorden: "Fix je login-pagina, zodat ik verder kan met proberen je site te hacken!".
Sure, dat kan ook, maar jouw taak is om de site te beveiligen. Niet om hackers te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 01-10 09:20
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Niet. Hobbyïst security researcher doet in essentie alles wat een hacker ook zou doen behalve schade aanrichten. In plaats daarvan melden ze wat ze gevonden hebben. Wees blij dat die mensen er ook zijn.
Ja, maar dan mogen ze nog steeds wat extra onderzoek doen imho. Gewoon willekeurig wp-login pagina's benaderen en als hij crasht een melding uitsturen is nu niet wat ik als "security researcher" zou qualificeren.

Ik denk dat FS de zaak volledig anders zou benaderen moest de mail als volgt zijn:

"Hi, ik ben researcher, en zag dat je pagina een gzip serveert in plaats van een login-pagina, en wou dit even laten weten mocht dit niet de bedoeling zijn geweest."

De strekking van bovenstaande is anders, en toont aan dat ze tenminste zien wat het is, en niet gewoon van "ik bezocht je pagina, en hij crasht in Chrome".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Dat er een mail gestuurd wordt voor een website die helemaal geen Wordpress gebruikt is op zich al opvallend. Om dan vervolgens te vragen of dit opgelost kan worden is erg dubieus.
Het lijkt mij dus een auto mail van crawler die op zoek is naar websites waar een lekke Wordpress installatie op staat, waarop vervolgens ingebroken kan worden om in te zetten in een bot netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sure, dat kan ook, maar jouw taak is om de site te beveiligen. Niet om hackers te pesten.
Dat was volgens mij nou net wél het hele idee achter die neppe login.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

[...]

Ik heb HEEL hard mijn twijfels over de legitimiteit van "security researchers" die je laten weten dat de WP-loginpagina op je niet niet-wordpress site niet werkt. Zelfs als het wel een wordpress site was telt dit niet eens als een security issue.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:17
boe2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:21:
[...]

Ik heb HEEL hard mijn twijfels over de legitimiteit van "security researchers" die je laten weten dat de WP-loginpagina op je niet niet-wordpress site niet werkt. Zelfs als het wel een wordpress site was telt dit niet eens als een security issue.
Ik las het wel als een security issue omdat ik het las als:

"Zonder dat je het misschien doorhebt is er iets mis met je loginpagina. Misschien ben je wel gehackt en hebben ze je nu buitengesloten!"
Die melding is natuurlijk beter, dat iemand je meldt dat er iets verdachts gaande is. Maar goed, misschien ben ik wel te goedgelovig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 19:17
Ik ben ook van de stekking dat àls het al een security onderzoeker is, dat het de moeite niet waard is om een degelijk antwoord terug te sturen als de onderzoeker ook niet de moeite gedaan heeft om zijn inspector eens open te doen om te kijken wat er misschien aan de hand is.

Maar omdat die dat blijkbaar niet gedaan heeft is het volgens mij een hacker (al dan niet met een crawler), ofwel een wannabe security onderzoeker die misschien beter eerst eens een tiental "voor dummies" boekjes zou lezen.

En nog 0,001% kans dat het een serieuze onderzoeker is die gewoonweg de situatie totaal verkeerd beoordeelt, en die effectief een mailtje terug zou verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Bij deze ook geconfigureerd :) Nog de logs van afgelopen maanden even doorspitten om te kijken of er nog meer van zulke requests voorkomen.

Je zou hiermee ook bepaalde user agents mee op kunnen blazen (crawlers e.d.).

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ValHallen schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:16:
[...]
Bij deze ook geconfigureerd :) Nog de logs van afgelopen maanden even doorspitten om te kijken of er nog meer van zulke requests voorkomen.

Je zou hiermee ook bepaalde user agents mee op kunnen blazen (crawlers e.d.).
phpmyadmin en nog een hoop vage exploit urls.

Van het weekend er ook maar eens door heen fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:47

[...]

Die ene hacker met goede bedoelingen valt in het niet vergeleken met de ladingen bots die zoeken naar lekken die ze kunnen misbruiken, en die "pesten" is een erg goede zaak. Het zorgt ervoor dat het veel duurder wordt om dat soort scans uit te voeren, waardoor het dus ook minder zal gebeuren. Dat zou dan weer moeten leiden tot minder datalekken, misbruik van servers, etc., wat alleen maar goed is.

Persoonlijk zou ik in mijn reactie op zo'n email wel wat uitnodigender zijn. Aangeven dat bij mij alles werkt zoals ik verwacht, vragen wat diegene dan ziet wat niet goed lijkt te zijn. Dan merk je snel genoeg hoe de vork in de steel zit en mocht het dan daadwerkelijk iemand met goede bedoelingen zijn dan zou ik uitleggen wat er op die URL gebeurt en waarom. Dat zal diegene dan vast kunnen waarderen. Hij/zij iets geleerd, ik wellicht een vermakelijk gesprek gehad; win-win dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jory schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:58:
[...]
Het zorgt ervoor dat het veel duurder wordt om dat soort scans uit te voeren, waardoor het dus ook minder zal gebeuren. Dat zou dan weer moeten leiden tot minder datalekken, misbruik van servers, etc., wat alleen maar goed is.
Je weet beter. Ze leren gewoon om een time-out in te bouwen en dan gaat de wedloop weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 13:11
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:12:
[...]

Je weet beter. Ze leren gewoon om een time-out in te bouwen en dan gaat de wedloop weer verder.
Ligt eraan. Als de bots crashen door de grote gzip dan is het vervelender voor ze.
Maar zelfs met de timeout gaat de tijd voor ze door kunnen hacken een stuk omhoog.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 21-02-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Betwijfel zelfs of het hebben van een time-out iets van verschil gaat maken. Want wat wil je afvangen of voorkomen met die time-out? Al wacht je eerst 20 seconden, die gzip ga je alsnog ontvangen.
Wat ze hooguit kunnen doen is de eerste x KB inlezen, wat ik persoonlijk al standaard zou instellen als ik zo'n bot zou maken. Of bijvoorbeeld de gzip response negeren.

Als ik er zo over nadenk dan gaat dit bij de betere bots waarschijnlijk niet eens werken, maar goed dat is dan ook maar een fractie van wat er rond kruipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Een bedrijf laat je een Take Home test maken geen woord over hoe je het moet aanleveren dus ik mooi de boel zippen en op Dropbox slingeren. Krijg je een mail terug kan je het op Github zetten? Ja hoor, geef je username maar dan nodig ik je uit voor mijn repo. Dit was twee dagen geleden... Eindelijk een bestaande username gekregen van ze. Of je download gewoon de zip file $£@$$@!

En dan nog doodleuk zeggen dat goede ontwikkelaars hun projecten op Github zeggen |:( 8)7
Hmm, net nog even gekeken en de username die ik heb gekregen heeft een totaal lege repo

[ Voor 19% gewijzigd door alienfruit op 21-02-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
alienfruit schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:37:
Een bedrijf laat je een Take Home test maken geen woord over hoe je het moet aanleveren dus ik mooi de boel zippen en op Dropbox slingeren. Krijg je een mail terug kan je het op Github zetten? Ja hoor, geef je username maar dan nodig ik je uit voor mijn repo. Dit was twee dagen geleden... Eindelijk een bestaande username gekregen van ze. Of je download gewoon de zip file $£@$$@!

En dan nog doodleuk zeggen dat goede ontwikkelaars hun projecten op Github zeggen |:( 8)7
Hmm, net nog even gekeken en de username die ik heb gekregen heeft een totaal lege repo
WeTransfer was ook een optie geweest lijkt me.
En een Github user zonder repo's zegt ook niet veel, als je alleen private repo hebt dan zie je dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie

Nog steeds aan het genieten dus in het HR circus ... :(:)
Als je nog aspiraties hebt om een boek te schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een opdracht zonder dat zij over de oplevering hebben nagedacht? Dat je daar aan begint.

Als iedereen zo cynisch was als ik zou je je juist diskwalificeren als je aan iets begon waar specificaties voor missen. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Ik krijg dan heel erg de neiging om de .zip op GitHub te zetten :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

[...]

Geen "probleem" :)

Dit was trouwens een legitiem persoon die eerlijk mij probeerde te helpen, dus ik heb geantwoord met een link naar mijn gist, als uitleg van wat er gebeurd is.

Ik vond het gewoon erg grappig, om zo'n email te krijgen :)

En ja, mijn bomb is domweg "irritante hackertjes/script-kiddies pesten" en het blijkt uiterst effectief. Die 1% die legitiem is, neem ik voor lief
downtime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:12:
[...]

Dat is dus het leuke van een gzip bomb. mijn bomb is ~9MB, maar blaast op naar 100GB. Met een time-out van 5 seconden, is die gzip nog steeds volledig gedownload.

(Ik ben trouwens bezig om dit ook direct met Brotli te laten werken, dat zou nog effectiever zijn)

[ Voor 25% gewijzigd door Firesphere op 21-02-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Koenvh schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:03:
[...]

Ik krijg dan heel erg de neiging om de .zip op GitHub te zetten :+
Heh bah, was ik daar maar opgekomen!
En een Github user zonder repo's zegt ook niet veel, als je alleen private repo hebt dan zie je dat natuurlijk niet.
Klopt, daarom vond ik de opmerking ook vreemd.Genoeg goede ontwikkelaars die Github niet gebruiken enzo. Als je zelf zegt dat goede ontwikkelaars hun projecten op Github zetten verwacht ik niet dat je zelf een geheel lege pagina hebt zonder enige repos of private repo acties
Nog steeds aan het genieten dus in het HR circus ... :(:)
Als je nog aspiraties hebt om een boek te schrijven ;)
Hahaha

[ Voor 10% gewijzigd door alienfruit op 21-02-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Postman schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:28:
[...]

WeTransfer was ook een optie geweest lijkt me.
Alsmede, die GH user kan ook puur bestaan om die boel van GH af te kunnen halen, en de eigenlijke GH account niet te vermodderen met lidmaatschap van een berg users/companies die irrelevant zijn voor het bedrijf zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

[...]

Ik heb geen enkele aanname gedaan, behalve dat deze persoon mijn gzip-bomb heeft bezocht, en besloot mij te mailen.

Het is gewoon erg grappig, en dat is alles wat ik er van denk. Zoals ik eerder zei, het blijkt een legitiem persoon, met legitieme redenen te zijn.
CurlyMo schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:09:
Toch vind ik het wel wrang dat je na het wachten op het uitpakken niet alsnog beloond wordt met bijv. een Rickroll of iets van een verklarende grap dat je actie bewust is zoals bijv. dit: http://www.patience-is-a-virtue.org/ (zie broncode)
Nou, omdat je het zo vervelend vindt, bij deze:
https://bit.ly/2Vixmi5

[ Voor 27% gewijzigd door Firesphere op 21-02-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Urgh .. intel heeft nog steeds z'n OpenCL meuk op Linux niet echt bepaald voor elkaar,
GPU / driver crasht nog steeds vrijwel gelijk.
GPU Compute blijft toch nog steeds een zooitje, met voor iedere fabrikant z'n eigen hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Om het allemaal even helder te maken:

Ik:
Seems to work fine for me, I don't see any issues
"security researcher"
I can't visit the login page though. Do you have some protection in place maybe?
Ik
First of all, it's not a wordpress site, so visiting wp-admin or wp-login won't do anything to start with ;)
"security researcher"
I think I get it. Are you behind the gzip bomb idea?
Ik
;) In a way... maybe? ;)
"security researcher"
I've learned my lesson, don't open random URL's in Chrome, even when headless, without proper precaution. Thank you for your time, I hope to meet you in real life some day.
I'm only 19 and just trying to help :)
ik
Always happy to teach, google "Firesphere" and you'll probably figure out it's not an "accident" I exploded your browser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
gekkie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:57:
Urgh .. intel heeft nog steeds z'n OpenCL meuk op Linux niet echt bepaald voor elkaar,
GPU / driver crasht nog steeds vrijwel gelijk.
GPU Compute blijft toch nog steeds een zooitje, met voor iedere fabrikant z'n eigen hel.
OpenCL zou ik sowieso links laten liggen. Ik heb goede ervaringen met CUDA, Vulkan & DirectX maar OpenCL is echt een absolute ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Firesphere schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:25:
Om het allemaal even helder te maken:

Ik:

[...]

"security researcher"

[...]

Ik

[...]

"security researcher"

[...]

Ik

[...]

"security researcher"

[...]

ik

[...]
Hij praat me de verkeerde partij. Het werkelijke probleem ligt dus bij Google Chrome. Het hoor niet te crashen; ook niet bij een gzip bomb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:48:
[...]
OpenCL zou ik sowieso links laten liggen. Ik heb goede ervaringen met CUDA, Vulkan & DirectX maar OpenCL is echt een absolute ramp.
Oh ja ik wist al wel dat het een absolute ramp was, alleen melde Intel zelf nu braaf dat die NEO meuk van ze tegenwoordig "production ready" zou zijn.
Nah ja .. het crasht nog steeds de driver in enige moderne linux kernel, daar naast spuwen libs bergen met warnings en errors.
Kortom de was is een is, maar goed in dit geval liep OCL wel een stuk harder dan op de CPU, maar dus verre van stabiel. Achja dan doen we het maar met de CPU voor the time being.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
gekkie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:28:
[...]

Oh ja ik wist al wel dat het een absolute ramp was, alleen melde Intel zelf nu braaf dat die NEO meuk van ze tegenwoordig "production ready" zou zijn.
Ik heb meerdere keren met zowel AMD als Intel om de tafel gezeten hierover, en iedere keer was het "production ready", en iedere keer was het dat absoluut niet. Op zich ook wel te begrijpen, het is een enorm complexe tech-stack die word onderhouden ten behoeve van een aantal enorm grote partijen (denk data centers, en bijvoorbeeld Adobe). Die partijen krijgen alle support want daar komt al het geld vandaan, eens in de zoveel tijd word er een release gecut maar de testsuites daarvoor zijn vooral die grote applicaties. We zijn op een gegeven moment zelf maar een testsuite gaan ontwikkelen om te testen of compiler upgrades veilig waren (en om vervolgens bugs te reporten die maanden later pas gefixed werden). Wat mij betreft lekker weg blijven van die meuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:13:
[...]
Ik heb meerdere keren met zowel AMD als Intel om de tafel gezeten hierover, en iedere keer was het "production ready", en iedere keer was het dat absoluut niet. Op zich ook wel te begrijpen, het is een enorm complexe tech-stack die word onderhouden ten behoeve van een aantal enorm grote partijen (denk data centers, en bijvoorbeeld Adobe). Die partijen krijgen alle support want daar komt al het geld vandaan, eens in de zoveel tijd word er een release gecut maar de testsuites daarvoor zijn vooral die grote applicaties. We zijn op een gegeven moment zelf maar een testsuite gaan ontwikkelen om te testen of compiler upgrades veilig waren (en om vervolgens bugs te reporten die maanden later pas gefixed werden). Wat mij betreft lekker weg blijven van die meuk :X
Mjah naja je zou verwachten dat Intel dan in iedergeval er voor zorgt dat hun eigen opencv lib werkt met hun eigen NEO opencl stack op linux. Maar nee dus.
Nvidia met z'n closed source drivers blijf ik ook matig enthousiast over, maar doorgaans werkt het wel als het eenmaal werkt.
Had met opencl nog wat hernieuwde hoop aangezien zowel AMD als Intel (en Apple en mobile waar je geen CUDA hebt) met hun nieuwe opencl stacks er wat vaart achter zouden kunnen zetten, maar het resultaat is helaas tot nu toe vrij pover qua stabiliteit.

Hmm wellicht helemaal jammer nu lenovo laptops met een ryzen proc en amd graphics uit gaat brengen.
(al heeft amd daar ook alweer een fuck up gemaakt lijkt het, zodat je IOMMU uitgeschakeld moet worden onder linux om die meuk te draaien *zucht*, achja eerst maar de benchmarks afwachten of het uberhaupt een beetje wil werken met die ryzens en laptop koeling).

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 24-02-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
gekkie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:03:
[...]

Had met opencl nog wat hernieuwde hoop aangezien zowel AMD als Intel (en Apple en mobile waar je geen CUDA hebt) met hun nieuwe opencl stacks er wat vaart achter zouden kunnen zetten, maar het resultaat is helaas tot nu toe vrij pover qua stabiliteit.
Apple is sowieso na OpenCL 1.2 gestopt met de ontwikkeling en gaat dat ook niet meer oppakken en zien Metal als de vervanger. Ik zou 't gewoon vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Apple is sowieso na OpenCL 1.2 gestopt met de ontwikkeling en gaat dat ook niet meer oppakken en zien Metal als de vervanger. Ik zou 't gewoon vergeten ;)
Mjah maarja meestal is vulkan (nog niet) ondersteund door compute libs. Ergens wel fascinerend om te zien hoelang zo iets een puinzooi kan blijven. Kennelijk is de incentive om centjes van Nvidia af te snoepen nog niet zo heel groot. Of nvidia wil vooral dat ik hun modivius stick aan gaan schaffen ofzo, maarja daar zal de support ook zonder al te veel moeite de nek van worden omgedraaid als ze er zin in hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 24-02-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Zijn er trouwens nederlandse LLVM / Clang communities, universiteiten/hbos met een goede compiler specialisatie waarbij mensen parate kennis of bedrijven die zich hier uberhaupt mee bezig houden? Kwa gamedevelopment ken ik de nederlandse wereld wel een beetje, maar steeds meer beginnen die twee werelden op elkaar te lijken dus leek het me handig & leuk om in contact te komen met mensen die dezelfde interese delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
PrisonerOfPain schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:41:
Zijn er trouwens nederlandse LLVM / Clang communities, universiteiten/hbos met een goede compiler specialisatie waarbij mensen parate kennis of bedrijven die zich hier uberhaupt mee bezig houden? Kwa gamedevelopment ken ik de nederlandse wereld wel een beetje, maar steeds meer beginnen die twee werelden op elkaar te lijken dus leek het me handig & leuk om in contact te komen met mensen die dezelfde interese delen.
De Vrije Universiteit Amsterdam.

• PrisonerOfPain
ThomasG schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:05:
[...]
De Vrije Universiteit Amsterdam.
Dat is het wel zo'n beetje he? Op andere scholen bestaan die vakken vooral uit "schrijf een parser in Haskell / ML" of "bouw CSE in dit framework". Ik heb alleen een meetup kunnen vinden verder in Brussel maar ook niet in Nederland.

• ThomasG
Java stopt nooit met verbazen. Wij hebben een legacy project met de regel:
Java:
1
PropertyDescriptor pd = new PropertyDescriptor(field.getName(), clazz);
Dit werkt prima in een oude JDK (1.8), maar vanaf JDK 9 en later krijg je de compilatiefout:
cannot access com.sun.beans.introspect.PropertyInfo
class file for com.sun.beans.introspect.PropertyInfo not found

Nu komt het rare: getName returned gewoon een String. Maar als je de String explicit cast naar een String, dan is de compilatie fout ineens verdwenen.. Dit werkt dus wel:
Java:
1
PropertyDescriptor pd = new PropertyDescriptor((String)field.getName(), clazz);

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
ThomasG schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:38:
Java stopt nooit met verbazen. Wij hebben een legacy project met de regel:
Java:
1
PropertyDescriptor pd = new PropertyDescriptor(field.getName(), clazz);
Dit werkt prima in een oude JDK (1.8), maar vanaf JDK 9 en later krijg je de compilatiefout:
cannot access com.sun.beans.introspect.PropertyInfo
class file for com.sun.beans.introspect.PropertyInfo not found

Nu komt het rare: getName returned gewoon een String. Maar als je de String explicit cast naar een String, dan is de compilatie fout ineens verdwenen.. Dit werkt dus wel:
Java:
1
PropertyDescriptor pd = new PropertyDescriptor((String)field.getName(), clazz);

8)7
Ik zou het dan ook eens testen in de JDK versies na 9, misschien dat het daar weer anders werkt of er een bug zit in JDK 9.
Er is trouwens wel aardig wat veranderd in versie 9 met betrekking tot reflectie, hoewel dat niets te maken zou moeten hebben met dit probleem. Iets gaat er niet goed met het return type van de field.getName() methode lijkt het wel.

• ThomasG
Postman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Ik zou het dan ook eens testen in de JDK versies na 9, misschien dat het daar weer anders werkt of er een bug zit in JDK 9.
Er is trouwens wel aardig wat veranderd in versie 9 met betrekking tot reflectie, hoewel dat niets te maken zou moeten hebben met dit probleem. Iets gaat er niet goed met het return type van de field.getName() methode lijkt het wel.
Het gaat fout bij JDK9, JDK10 en JDK11. Hoger heb ik niet geïnstalleerd staan. Het is gewoon java.lang.reflect.Field.getName. Maar als ik even in de broncode daarvan kijk staat er het volgende:
Java:
1
2
3
4
5
6
    // This is guaranteed to be interned by the VM in the 1.4
    // reflection implementation
    private String              name;
    public String getName() {
        return name;
    }
Wat interessant is, dus heb ik even een testje gemaakt:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
// werkt niet:
new PropertyDescriptor(field.getName(), clazz);

// werkt wel:
new PropertyDescriptor((String)field.getName(), clazz);

// werkt wel:
String name = field.getName();
new PropertyDescriptor(name, clazz);

// werkt wel:
String name = field.getName().intern();

// werkt niet:
new PropertyDescriptor(field.getName().intern(), clazz);

// werkt wel:
new PropertyDescriptor((String)field.getName().intern(), clazz);

// werkt niet:
new PropertyDescriptor(((String)field.getName()).intern(), clazz);
Ofwel: String interning in Java (in combinatie met Reflection) is broken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Recruiter zat nog steeds te zeuren over de Github repo. Ik heb maar gezegd dat dat bedrijf door grond kan zakken. Geen zin om bij een bedrijf te werken dat zo moeilijk doet over hoe je je Take Home Test aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoe meer ik over golang lees, hoe enthousiaster ik erover word :+
Over and over, Go is a victim of its own mantra - “simplicity”.

It constantly takes power away from its users, reserving it for itself.

It constantly lies about how complicated real-world systems are, and optimize for the 90% case, ignoring correctness.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:13
ThomasG schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:07:
[...]
Het gaat fout bij JDK9, JDK10 en JDK11. Hoger heb ik niet geïnstalleerd staan. Het is gewoon java.lang.reflect.Field.getName. Maar als ik even in de broncode daarvan kijk staat er het volgende:
Java:
1
2
3
4
5
6
    // This is guaranteed to be interned by the VM in the 1.4
    // reflection implementation
    private String              name;
    public String getName() {
        return name;
    }
Wat interessant is, dus heb ik even een testje gemaakt:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
// werkt niet:
new PropertyDescriptor(field.getName(), clazz);

// werkt wel:
new PropertyDescriptor((String)field.getName(), clazz);

// werkt wel:
String name = field.getName();

// werkt wel:
String name = field.getName().intern();

// werkt niet:
new PropertyDescriptor(field.getName().intern(), clazz);

// werkt wel:
new PropertyDescriptor((String)field.getName().intern(), clazz);

// werkt niet:
new PropertyDescriptor(((String)field.getName()).intern(), clazz);
Ofwel: String interning in Java (in combinatie met Reflection) is broken 8)7
Vanaf 9 hebben ze wat zaken uit de JRE gegooid. Zie b.v. ook deze bugreport.
Volgens mij waren die sun packages ook weer afhankelijk van andere zaken die ze uit de JRE hebben gegooid.
Oude code upgraden naar 9+ is ook altijd irritant omdat je weer op zoek kan naar welke packages nou precies ter vervanging dienen van zaken die voorheen gewoon in de JRE zaten.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

kenneth schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 08:43:

[...]
Volgens mij heeft elke taal problemen, en mag je zelf kiezen welke problemen je wilt hebben :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Koenvh schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Volgens mij heeft elke taal problemen, en mag je zelf kiezen welke problemen je wilt hebben :+
Natuurlijk heeft elke taal zijn problemen. Het probleem van Go is alleen dat ze vanaf het ontwerp al met een vreemde instelling te werk zijn gegaan: alles wat ingewikkeld is of lijkt, is slecht. Zelfs zaken die succesvol zijn toegepast in andere moderne talen. Dus het wordt maar uit de taal weggelaten. Daarmee "ingewikkelde" problemen alleen maar ingewikkelder maken.

Jaren ervaring en onderzoek negeren voor een taal uit 2009, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
kenneth schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:54:
Jaren ervaring en onderzoek negeren voor een taal uit 2009, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij.
En zie hier de reden dat niet heel de wereld met Go werkt (of er zelfs van gehoord heeft).

Dit geldt natuurlijk voor meer talen, hoewel het ook afhankelijk is van je doel welke taal beter geschikt is.

Edit: zie nu pas dat Go dus wel veel gebruikt wordt, het is zelfs nu 11 op de TIOBE ranking (die zelf al discutabel is maar dat is een ander verhaal). Ook fijn dat je Go! hebt die dus inderdaad nooit van de grond gekomen is 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Postman op 01-03-2020 12:28 . Reden: Dat ik niet goed was uitgeslapen lijkt het ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ben benieuwd of het nog zo "simpel" is, na dat ze 30, 40, 50 jaar mee hebben moeten gaan in de veranderende ontwikkelingen en hun eigen legacy meuk, naja dat is dan wel onder de assumptie dat er dan überhaupt nog iemand in geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
gekkie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:16:
[...] naja dat is dan wel onder de assumptie dat er dan überhaupt nog iemand in geïnteresseerd is.
Denk ook dat hier de kern van het verhaal ligt. En dan is waarschijnlijk ook nog zo dat het mes aan twee kanten snijd. Ontwikkelaars van de taal zijn niet gemotiveerd om wijzigingen door te voeren, en gebruikers van de taal vinden het niet goed genoeg om te gebruiken. In die neerwaartse spiraal is het natuurlijk wachten tot het voor niemand nog interessant is.
gekkie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:16:
Ben benieuwd of het nog zo "simpel" is, na dat ze 30, 40, 50 jaar mee hebben moeten gaan in de veranderende ontwikkelingen en hun eigen legacy meuk [...]
Java bestaat ondertussen ook al meer dan 20 jaar en wordt ook nog steeds ontwikkeld. Oké, dit is ook geen makkelijke weg geweest en nu er een OpenJDK bestaat naast de Oracle versie begint het helemaal een vreemd verhaal te worden. Maar de markt blijft er om vragen dus de taal wordt nog steeds verder ontwikkeld. Als Sun in 2002 had gezegd tegen de community dat ze geen nieuwe mogelijkheden gingen toevoegen dan was Android er misschien nooit geweest (of in een heel andere vorm).

C bestaat zelfs al bijna 50 jaar en kun je voorstellen hoe de wereld eruit gezien zou hebben als dat nooit verder ontwikkeld was. De laatste versie met nieuwe features stamt alweer uit 2011, maar goed voor zo'n oud beestje is dat natuurlijk ook niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:18
Zelfs Google zelf heeft Go in de ban gedaan voor het Fuchsia OS: Fuchsia Programming Language Policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

kenneth schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Natuurlijk heeft elke taal zijn problemen. Het probleem van Go is alleen dat ze vanaf het ontwerp al met een vreemde instelling te werk zijn gegaan: alles wat ingewikkeld is of lijkt, is slecht. Zelfs zaken die succesvol zijn toegepast in andere moderne talen. Dus het wordt maar uit de taal weggelaten. Daarmee "ingewikkelde" problemen alleen maar ingewikkelder maken.

Uiteraard, voor een taal met een groot budget waar ze geen rekening hoefden te houden met legacyzooi hebben ze de plank wel goed misgeslagen. Waarom moet een ongebruikte import een compilererror zijn? Ik snap 't als warning, maar laat me eerst m'n code testen, dan ruim ik later wel op. Dat, gecombineerd dat veel complexere dingen weggelaten worden (generics o.a.), krijg ik een beetje het gevoel dat ze hun eigen ontwikkelaars niet vertrouwen (of niet serieus nemen), en dat dan op proberen te lossen in de taal zelf. Dat alles maakt dat ik geen zin krijg om überhaupt met Go te beginnen.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Koenvh schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:39:
[...]

Uiteraard, voor een taal met een groot budget waar ze geen rekening hoefden te houden met legacyzooi hebben ze de plank wel goed misgeslagen. Waarom moet een ongebruikte import een compilererror zijn? Ik snap 't als warning, maar laat me eerst m'n code testen, dan ruim ik later wel op. Dat, gecombineerd dat veel complexere dingen weggelaten worden (generics o.a.), krijg ik een beetje het gevoel dat ze hun eigen ontwikkelaars niet vertrouwen (of niet serieus nemen), en dat dan op proberen te lossen in de taal zelf. Dat alles maakt dat ik geen zin krijg om überhaupt met Go te beginnen.
Go is dan ook ontwikkeld voor net afgestudeerde die bij Google komen werken maar niet kunnen programmeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Koenvh schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:39:
[...]

Het Go team heeft een redelijk antwoord op waarom unused imports geen warnings zijn in hun FAQ, maar ik geef je meteen dat het wel wat ferm is voor zoiets. Aan de andere kant snap ik hun redenatie wel.

Generics word atm aan gewerkt en moet met Go 2 geimplementeerd zijn, en op dit moment word er (afaik) over verschillende proposals gediscusieerd. Voor een compleet overzicht (+ linkje naar veel meer): *klik*. Overigens heb ik eens gelezen dat ze initieel geen generics in hadden gebouwd omdat ze de taal redelijk rap in de handen van developers wouden plaatsen en vervolgens vanuit verschillende taalontwerpers te horen kregen dat ze goed over generics moesten nadenken, omdat schijnbaar de java implementatie niet echt lekker in elkaar steekt door het taalontwerp, helaas kan ik hier de bron zo 1,2,3 niet van terugvinden.

En ja, je hebt zeker wel een punt dat ze het allemaal wat simpel proberen te houden. Maar ik denk niet dat dat per se is omdat ze ontwikkelaars niet vertrouwen, maar omdat het bedoeld is als taal om snel op te kunnen pakken en daar zijn ze volgens mij wel redelijk goed in gelukt.
bauke1994 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:49:
Zelfs Google zelf heeft Go in de ban gedaan voor het Fuchsia OS: Fuchsia Programming Language Policy
Dan heb je het ook over operating systems. Go is daar niet de taal voor, voornamelijk omdat het garbage collected is. Talen zoals C(++) en Rust zijn daar gewoon de betere talen/oplossing voor. Je moet het goede gereedschap voor het probleem pakken. Je kan een heel OS in javascript schrijven, maar dat betekend niet dat het een goed idee is.

[...]
Het voornaamste wat ik daar lees is dat het Windows filesystem niet goed geimplementeerd is in Go, wat als ik het zo zie zeker een probleem is, het import systeem (waar ik moeilijk in kan duiken omdat ik daar echt wat kennis mis) en wat kleine dingen waarbij hij heel specifiek op 1 in gaat (wat er inderdaad niet zo lekker uit ziet) en de rest niet noemt. Super handig.

Maar om op de eerste terug te komen: als je kijkt hoe het gebruikt word (bij het kopje: Development environments), dan werkt het gros van de mensen die met Go ontwikkelen op Linux of Mac en gaat het gros de cloud in op een linux machine of word het in docker gedraaid. Niet om het goed te praten, absoluut niet, het ziet er best wel naar uit en kan absoluut verbetering gebruiken.

Ja, Go heeft wat problemen, maar ik zie er wel potentie in, gebruik het wel graag op het werk en ben benieuwd welke kant het op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Gropah schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Het Go team heeft een redelijk antwoord op waarom unused imports geen warnings zijn in hun FAQ, maar ik geef je meteen dat het wel wat ferm is voor zoiets. Aan de andere kant snap ik hun redenatie wel.
[...]
En ja, je hebt zeker wel een punt dat ze het allemaal wat simpel proberen te houden. Maar ik denk niet dat dat per se is omdat ze ontwikkelaars niet vertrouwen, maar omdat het bedoeld is als taal om snel op te kunnen pakken en daar zijn ze volgens mij wel redelijk goed in gelukt.
Hmm mjah, ik zie niet in hoe "alles is een error" en de redenatie er achter:
  • simpel is (behalve misschien voor de taal ontwikkelaar)
  • te rijmen valt met "vertrouwen in ontwikkelaars"
Daar naast nu al voor het 2e jaar op rij de talk hoe erg de spaghetti van kubernetes zou zijn op FOSDEM, dus om nou te zeggen dat het daar dan goed toegepast is.
Kennelijk is de praktijk weerbarstiger dan de simpele theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
Ooph.
Morgen eens even laten lezen door een paar mensen die met Go ge-experimenteerd hebben en het "helemaal de shit" vonden. Kunnen ze het woordje "de" daar misschien laten vallen; of op z'n minst even gaan relativeren. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door R4gnax op 02-03-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:25:
Dan heb je het ook over operating systems. Go is daar niet de taal voor, voornamelijk omdat het garbage collected is.
This document describes which programming languages the Fuchsia project uses and supports for production software on the target device, both within the Fuchsia Platform Source Tree and for end-developers building for Fuchsia outside the Fuchsia Source Platform Tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

T568A of T568B? Discuss.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:22

Matis

Rubber Rocket

B. Next!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Matis Ja zo heb ik het dus ook geleerd, maar schijnbaar wordt A aangeraden en véél meer gebruikt. Ik ben het nog nooit tegengekomen 8)7 (maar goed, ben ook geen monteur)

Oranje, Groen, Blauw, Bruin. Eerst gestreept, dan solid. En daarna 4 en 6 (solid groen en blauw) omwisselen.

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:58
T568 A or T568 B- Which One Should I Use?

If the installation is residential, choose T568A unless other conditions apply (see below).
If there is pre-existing voice/data wiring (remodel, moves, adds, changes), duplicate this wiring scheme on any new connection.
If project specifications are available, use the specified wiring configuration.
If components used within the project are internally wired either T568A or T568B, duplicate this wiring scheme.
http://www.controlcable.com/custom.asp?c=61084321

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-10 09:47
Ik heb ook altijd kabels geknepen met B en was überhaupt niet op de hoogte dat er ook nog zoiets bestaat als 568A. Zal het vast ooit gehad hebben tijdens m'n opleiding, maar dat is dan niet blijven hangen.

Wat is precies het verschil, behalve dat er het groene en oranje paar omgewisseld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Cables that are terminated with differing standards on each end will not function normally, however mixing T568A-terminated patch cords with T568B-terminated horizontal cables (or the reverse) will not produce pinout problems in a facility, although it may slightly degrade signal quality,
Wat is de oorzaak van dit laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:36
De wattus? Ken ik het eten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:58
Met rijst.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Voor alle mensen met hobbyprojecten (en dingen in productie) met HTTPS en Let's Encrypt: Mogelijk is je Let's Encrypt-certificaat niet meer geldig:
https://community.letsenc...ficates-on-march-4/114864

Je hebt nog zo'n zes uur om ze te vernieuwen :/

[ Voor 7% gewijzigd door Koenvh op 03-03-2020 16:45 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Koenvh schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:42:
Voor alle mensen met hobbyprojecten (en dingen in productie) met HTTPS en Let's Encrypt: Mogelijk is je Let's Encrypt-certificaat niet meer geldig:
https://community.letsenc...ficates-on-march-4/114864

Je hebt nog zo'n zes uur om ze te vernieuwen :/
Bedankt voor de heads-up!
Net even snel mijn certificaten gecontroleerd en gelukkig zijn die OK. Altijd een ramp die via DNS te updaten (Google Domain als provider en die heeft dus geen API). Misschien als ik tijd van leven heb zelf een DNS ACME gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Ik heb altijd alles gemaakt met B. Gebruik daarvoor zelfs een cheatsheet die ik ooit van GoT gehaald heb, netjes uitgeprint in mijn koffertje met de hele handel van stekkertjes, hoesjes en tangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 06:47
Postman schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:47:
[...]

Bedankt voor de heads-up!
Net even snel mijn certificaten gecontroleerd en gelukkig zijn die OK. Altijd een ramp die via DNS te updaten (Google Domain als provider en die heeft dus geen API). Misschien als ik tijd van leven heb zelf een DNS ACME gaan draaien.
Hoezo moet je cert's via DNS updaten?

edit: LE werkt dus niet alleen via HTTP, weer wat geleerd :)

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 04-03-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 14:12
GrooV schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Hoezo moet je cert's via DNS updaten?

edit: LE werkt dus niet alleen via HTTP, weer wat geleerd :)
Nog beter zelfs, LE werkt niet meer via HTTP, als je de ACME challenge bedoeld. Initieel moest je namelijk de challenge doorlopen door op een specifieke (unieke) URL een token te plaatsen (zowel de locatie als de inhoud werd tijdens de challenge afgesproken). Vervolgens deed LE / de server een request, via HTTP, om de token te valideren. Echter wordt deze manier, via HTTP, al een tijd niet meer ondersteund omdat deze niet (meer) veilig is. De challenge vindt nu of via TLS of via DNS plaats.

Overigens is DNS de verplichte challenge bij wildcard certificaten. Omdat dat dus de enige manier is om aan te tonen dat het volledige (sub)domein van jouw is. Waar de HTTP & TLS challenge alleen aantonen dat dat ene domein uitkomt op een server in jouw beheer.

Edit:
Blijkbaar bestaat de HTTP challenge wel nog en is de TLS-SNI challenge deprecated en is TLS-ALPN het alternatief.
https://letsencrypt.org/docs/challenge-types/

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 04-03-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

T568B of T568A was het verschil niet dat T568A compatibel was met een of andere Amerikaanse standaard? En gezien je in Europa daar niet zo veel mee te maken krijgt. Dus gewoon voor B gaan zou ik zeggen.

Ja, wildcard certificaten met LE is best wel vervelend. Moeilijk te automatiseren, ik heb het geprobeerd bij OpenProvider maar heb het nog niet gangs gekregen.

[ Voor 28% gewijzigd door alienfruit op 04-03-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 14:12
alienfruit schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:53:
Ja, wildcard certificaten met LE is best wel vervelend. Moeilijk te automatiseren, ik heb het geprobeerd bij OpenProvider maar heb het nog niet gangs gekregen.
De combi TransIP + Traefik met LE wildcard is anders super eenvoudig en gewoon ingebakken. API credentials aanmaken bij TransIP en die instellen in Traefik en daarna werkt het gewoon zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:22

Matis

Rubber Rocket

RobertMe schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:04:
De combi TransIP + Traefik met LE wildcard is anders super eenvoudig en gewoon ingebakken. API credentials aanmaken bij TransIP en die instellen in Traefik en daarna werkt het gewoon zonder issues.
Hee, dat wist ik nog niet. Doe het nu handmatig.

Thnx voor de tip d:)b

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1 ... 57 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.