I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik ben eigenlijk net vertrokken uit Noord Brabant. Mijn ouders woonden in de buurt van Den Bosch maar sinds ze overleden zijn en de rest van de familie allemaal boven de rivieren wonen...Matis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 06:33:
[...]
Daar sluit ik me bij aan.
Tevens Noord Brabant, dus je hebt al een onderhandelingspositie ook
Happy Brexit Day ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 31-01-2020 11:14 ]
Ik kies daarom ook altijd dat in het geval van Do Not Disturb alleen voor contacten me na 2 x binnen 15 minuten wakker mogen bellen. De favorieten (3 in totaal) komen meteen door.Firesphere schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:32:
Kun je nagaan hoe het is om in NZ te wonen en te worden benaderd door agressieve recruiters. En nee, ze kijken totaal niet naar het land, of het telefoonnummer dat ze bellen
Altijd fijn, om 3 uur 's nachts wakker gebeld worden omdat een recruiter het 3x probeert binnen 5 minuten
Snap ik, was ook gekscherend bedoeld. Maar zoals je ziet, zijn er legio bedrijven die zitten te springen om kundig personeel. Dat ze misschien niet de juiste "papieren" en/of ervaringen hebben, is bij ons vaak ondergeschikt. Het is veel belangrijker om een leergierig persoon in het team te hebben dat openstaat om de methodes en stijl te adopteren dan een blaaskaak met vele jaren vakinhoudelijke kennis die alles op zijn (M/V) manier wil doen en niet openstaat om te veranderen. Die laatste hebben we, helaas. de afgelopen jaren zien komen en gaan.alienfruit schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:14:
Ik ben eigenlijk net vertrokken uit Noord Brabant. Mijn ouders woonden in de buurt van Den Bosch maar sinds ze overleden zijn en de rest van de familie allemaal boven de rivieren wonen...
Ja, ik mag hopen dat ze daar de pijn voelen en dat het een hele goede les is voor alle boe-roepers tegen de EU. Ik ben niet pro-Europa, maar zie zeker de voordelen van vele verdragen in. Natuurlijk zijn er ook dingen waar ik niet zo blij mee ben, maar heb veel te weinig inhoudelijke kennis om (als burger) over dat soort zaken te mogen stemmen.Happy Brexit Day ofzo![]()
[ Voor 51% gewijzigd door Matis op 31-01-2020 11:30 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Maar heb je nou interesse in die functie als junior WordPress expert in Vilvoorde of niet?Firesphere schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:32:
[...]
Kun je nagaan hoe het is om in NZ te wonen en te worden benaderd door agressieve recruiters. En nee, ze kijken totaal niet naar het land, of het telefoonnummer dat ze bellen
Altijd fijn, om 3 uur 's nachts wakker gebeld worden omdat een recruiter het 3x probeert binnen 5 minuten
🠕 This side up
Ik denk (ook als ik lees hoe lang je nu in.NET werkt) dat de tijden ook wel wat veranderd zijn. "Vroeger" was de computer vooral bedoeld om ingewiikkelde zaken op te kunnen lossen voor iemand, en daarmee zijn/ haar werk sneller/ beter te maken.Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:17:
[...]
Wat mij bij iOS development - jaren geleden in Objective C en xcode - heel erg tegenviel, was de mate van drag en dropDan moet je events aan outlets koppelen door dingen de sleuren. Dat soort ongein.
Nou ik kan je vertellen dat ik mij de rambam heb gezocht destijds... totdat ik uiteindelijk maar gewoon filmpjes op YouTube ging kijken om erachter te komen dat je het gewoon in een designer moest doen.
Maar ja, ik hou niet van designers... ik hou van coden.
Heb jaren geleden voor mijn werkgever een stuk of 4 apps ontwikkeld voor de iPhone en iPad, maar ik voel me niet echt geroepen om er meer mee te doen eerlijk gezegd. Blijf toch meer echt een techneut die graag in backend bezig is.
Met frontend web development ook... laat iemand anders de GUI maar doen, dan zorg ik er wel voor dat het ook echt werkt, veilig is, schaalbaar is, etc.
Stiekem lijkt mij programmeren met C++ eigenlijk heel leuk. Weer lekker technisch. Ik heb nog C/C++ certificaten gehaald ooit en het C++ Primer boek ligt ook nog steeds hier in de boekenkast, naast het boek van Bjarne Stroustrup.
Heb alleen het idee dat er niet veel banen voor zijn anno nu? Het meeste blijft toch .NET en Java (ik werk zelf al ruim 15 jaar als .NET developer, maar mis soms wat technische diepgang). De ene na de andere web- of Windows applicatie bouwen wordt ook wat saai.
Dat komt ook omdat ik mensen niet interessant vind en wat ze doen ook niet. Ik moet altijd mijn best doen om mij te verdiepen in een bedrijfsproces, om mee te denken met een klant... maar eigenlijk interesseert het mij geen bal. Ik wil lekker technisch bezig zijn.
Ligt misschien ook wel aan de sector en dat ik vooral administratieve software bouw.
Tegenwoordig moet eigenlijk alles digitaal gebeuren en daardoor ook complete processen (in plaats van alleen de stukken die met de hand niet / nauwelijks snel op te lossen zijn) moeten worden ondersteund. Ik houd er wel van om die processen om te zetten in ontwerpen/ ideeën voor onze software, maargoed ieder zijn ding natuurlijk.
Ik kan wel programmeren (PHP/ .NET), maar dat is voor mij iets wat ik voor de afwisseling wel leuk vind, maar liever niet fulltime doe. Gelukkig kan dat ook bij mijn huidige werkgever.
Dat ligt vooral aan de sector en de administratieve software... Dat is nou eenmaal een hoek waar het juist om processen gaat en veel minder om technische uitdagingen. Tuurlijk zullen er heus wel uitzonderingen te vinden zijn maar in zijn algemeenheid dan.Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:17:
Dat komt ook omdat ik mensen niet interessant vind en wat ze doen ook niet. Ik moet altijd mijn best doen om mij te verdiepen in een bedrijfsproces, om mee te denken met een klant... maar eigenlijk interesseert het mij geen bal. Ik wil lekker technisch bezig zijn.
Ligt misschien ook wel aan de sector en dat ik vooral administratieve software bouw.
Exact expert nodig?
Je mist het gedeelte "3x proberen binnen 5 minuten", die komen automatisch ook doorMatis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Ik kies daarom ook altijd dat in het geval van Do Not Disturb alleen voor contacten me na 2 x binnen 15 minuten wakker mogen bellen. De favorieten (3 in totaal) komen meteen door.

Logisch, in geval van nood, maar

... Uiteraard!Koenvh schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:11:
[...]
Maar heb je nou interesse in die functie als junior WordPress expert in Vilvoorde of niet?

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dat is nieuw voor mij...Firesphere schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:02:
Je mist het gedeelte "3x proberen binnen 5 minuten", die komen automatisch ook door![]()
Logisch, in geval van nood, maar
Het verschilt per telefoon en Android vorm, maar tussen de 3 en 5 keer bellen binnen X tijd (meestal 5 minuten), breekt de DND en gaat het toch door. Dit is om mensen te kunnen laten bellen in geval van nood.
Wat je instelling precies is, verschilt per telefoon en persoon en Android of iPhone natuurlijk, maar voor zover ik weet is 3 de standaard.
En ik kan de 3x-in-5-minuten standaard helaas niet aanpassen op mijn telefoon. Ik kan het alleen 3x-in-10-minuten maken... wat het probleem alleen maar verergert

Parkeerplaats bij de metro vol, misschien maar goed ook kwam er later achter dat die mobib-pas ook kuren vertoond. Dan maar ergens op hoop van geen parkeerboete parkeren
Weer flink druk as usual, maar m'n lijstje toch aardig af kunnen werken.
Geen O'Reilly stand meer, jammer was toch altijd op z'n minst een leuke gelegenheid om te kijken wat er nu weer allemaal is uitgekomen. En mijn bakkertje is nu een wat ordinairdere broodjes tent geworden (maar geen rij dus dat scheelt dan als nog), maar geen lekker taartje meer voor de lunch
(Geen idee hoe vaak je gebeld wordt door recruiters natuurlijk, maar wat ik zo kan zien kost een VoIP-nummer in Nieuw-Zeeland zo ongeveer ~€3/maand (excl. GST), dus misschien is dat de moeite waard)
🠕 This side up
Maar dat is een beetje zoals dat nieuwe BTW nummer in NL'istan. Een nieuw nummer er bij nemen terwijl het oude geldig blijft, omdat het oude op straat ligt.Koenvh schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:50:
@Firesphere Is het geen optie om een VoIP-nummer nemen, en daar instellen dat alle telefoontjes tussen 23 - 8 automatisch naar de voicemailbox gaan?
(Geen idee hoe vaak je gebeld wordt door recruiters natuurlijk, maar wat ik zo kan zien kost een VoIP-nummer in Nieuw-Zeeland zo ongeveer ~€3/maand (excl. GST), dus misschien is dat de moeite waard)
Maar goed voor nieuwe gevallen in de toekomst kan een VOIPje wel werken ja.
Ik geef ook bijna alleen m'n VOIP nummer nog uit.
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 01-02-2020 22:55 ]
Dat is een optie inderdaad, maar iets te duur voor de hoeveelheid telefoontjes die ik krijg midden in de nacht. Gelukkig benaderen de meeste "recruiters" mij nog altijd via email/linkedin. de 2 telefoontjes per maand die ik krijg, slaap ik meestal doorheen.Koenvh schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:50:
@Firesphere Is het geen optie om een VoIP-nummer nemen, en daar instellen dat alle telefoontjes tussen 23 - 8 automatisch naar de voicemailbox gaan?
Wel een goed idee voor als ik 24/7 draai though, want dan kan ik niet meer m'n DnD gebruiken of mijn telefoon in silent mode zetten 's nachts.
Tja, je moet ergens beginnen. Als alleen het nieuwe nummer nog bekend is, schakelen ze snel genoeg over.gekkie schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:52:
[...]
Maar dat is een beetje zoals dat nieuwe BTW nummer in NL'istan. Een nieuw nummer er bij nemen terwijl het oude geldig blijft, omdat het oude op straat ligt.
Maar goed voor nieuwe gevallen in de toekomst kan een VOIPje wel werken ja.
Ik geef ook bijna alleen m'n VOIP nummer nog uit.
🠕 This side up
Vond ik ook spijtig, nu was het gewoon een lange tafel met enkele vacatures.gekkie schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:36:
Geen O'Reilly stand meer, jammer was toch altijd op z'n minst een leuke gelegenheid om te kijken wat er nu weer allemaal is uitgekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 02-02-2020 19:27 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Maatwerk-software?Sebazzz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:27:
Wat is een goede term voor het ontwikkelen van software voor klanten, maar dit wel altijd op je "eigen" kantoor doen (met andere woorden: je gaat hoogstens voor een kick-off naar een klant)? In-house dekt de lading niet helemaal, want dat is vaak software voor interne consumptie. Consultancy is het ook niet, en bij detachering wordt je als persoon uitgeleend.
Ontwikkelen in opdracht? Op contractbasis? Aangenomen werk?Sebazzz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:27:
Wat is een goede term voor het ontwikkelen van software voor klanten, maar dit wel altijd op je "eigen" kantoor doen (met andere woorden: je gaat hoogstens voor een kick-off naar een klant)? In-house dekt de lading niet helemaal, want dat is vaak software voor interne consumptie. Consultancy is het ook niet, en bij detachering wordt je als persoon uitgeleend.
Heb jij je tel.nr. dan ook op linkedIn staan?Dat is een optie inderdaad, maar iets te duur voor de hoeveelheid telefoontjes die ik krijg midden in de nacht. Gelukkig benaderen de meeste "recruiters" mij nog altijd via email/linkedin. de 2 telefoontjes per maand die ik krijg, slaap ik meestal doorheen.
Anders is het toch gewoon "nee, je mag mijn gegevens niet hebben, deze verwijderen aub. En zet mij op de bel-mij-niet register.". Na een paar keer ben je er dan vanaf, lijkt mij.
let the past be the past.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Hmm ik kwam er vandaag tijdens een ommetje achter dat er een klein stukje verder de straat naar benee nog een bakkertje zat met nog wel taartjes ... maar gemiste kans.Ghehe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:42:
[...]
Vond ik ook spijtig, nu was het gewoon een lange tafel met enkele vacatures.De catering was dit jaar wel beter geregeld tov 2jr geleden wanneer ik er laatst was.
Vond de aanduiding van de (weg naar) de hokken wat matig. Weinig en vaak relatief klein fontje etc.
Op zich wist ik het meeste wel, behalve dan wat dingen hoog in UB, daar was ik nog nooit geweest.
Maar goed blijft een mooi evenement. Wel zowaar vandaag 1 iemand met een mondkapje gezien, of dat nou een goed of verkeerd teken was
Zag zo net dat er ook al een aardig deel videos al weer klaar is (al is er ook nog wel een hoop te doen:
zie grafana en co )
[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 02-02-2020 22:58 ]
Ik heb https://nav.fosdem.org gebruikt om die nieuwe devrooms in UB te vinden (ik heb wat talks gevolgd over HPC op het vijfde), gaat beter dan zoeken naar bewegwijzeringgekkie schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:22:
[...]
Vond de aanduiding van de (weg naar) de hokken wat matig. Weinig en vaak relatief klein fontje etc.
Op zich wist ik het meeste wel, behalve dan wat dingen hoog in UB, daar was ik nog nooit geweest.
Ah UB5.132, daar heb ik ook m'n quotum aan traplopen mee gehaaldGhehe schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:01:
[...]
Ik heb https://nav.fosdem.org gebruikt om die nieuwe devrooms in UB te vinden (ik heb wat talks gevolgd over HPC op het vijfde), gaat beter dan zoeken naar bewegwijzering
Wel een fancy webapp, ik heb het boekje maar even goed gelezen om er achter te komen waar ik dan naar boven moest
Something something New ZealandSPee schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:59:
outsourcing... near-shoring... project... opdracht... klus... uitbesteed....
[...]
Heb jij je tel.nr. dan ook op linkedIn staan?
Anders is het toch gewoon "nee, je mag mijn gegevens niet hebben, deze verwijderen aub. En zet mij op de bel-mij-niet register.". Na een paar keer ben je er dan vanaf, lijkt mij.
- Nee, m'n telefoonnummer staat uiteraard niet op LI of iets dergelijks, maar recruiters zijn soms heel inventief in het vinen van je telefoonnummer!
- "Bel mij niet" werkt niet voor buitenlandse nummers
Nouja, het is wel een verbetering. Je bent eigenlijk verplicht je BTW nummer op bijvoorbeeld je site en al je facturen te zetten, en ik ben wel blij dat daar m'n BSN niet meer instaat. Op m'n site had ik 't sowieso nooit staan; dan kan iedere randdebiel met je BSN aan de haal.gekkie schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:52:
Maar dat is een beetje zoals dat nieuwe BTW nummer in NL'istan. Een nieuw nummer er bij nemen terwijl het oude geldig blijft, omdat het oude op straat ligt.
Suf dat het zo lang heeft moeten duren alleen. En zo te merken zijn ze eigenlijk nog steeds voor een dirty hack gegaan met een soort lookup die alsnog naar je 'echte' nummer mapt, waar dus nog steeds je BSN in staat. Yay it bij de overheid.
https://niels.nu
Eigenlijk is het nog erger. Je hebt je BTW nummer (het nieuwe nummer) en het omzetbelastingnummer (gewoon nog de oude verbastering van je BSN) en dat laatste mag je alsnog gaan gebruiken bij de uitwisseling bij de belastingdienstHydra schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:00:
[...]
Nouja, het is wel een verbetering. Je bent eigenlijk verplicht je BTW nummer op bijvoorbeeld je site en al je facturen te zetten, en ik ben wel blij dat daar m'n BSN niet meer instaat. Op m'n site had ik 't sowieso nooit staan; dan kan iedere randdebiel met je BSN aan de haal.
Suf dat het zo lang heeft moeten duren alleen. En zo te merken zijn ze eigenlijk nog steeds voor een dirty hack gegaan met een soort lookup die alsnog naar je 'echte' nummer mapt, waar dus nog steeds je BSN in staat. Yay it bij de overheid.

Als je het trouwens puur uit privacy oogpunt zou bekijken, dan zouden we eigenlijk een nieuw BSN moeten krijgen ipv een nieuw BTW-nummer.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Nouja, de voornaamste reden om voor ZZP of BV te kiezen is natuurlijk gewoon de centen. Ik ga geen 10k betalen voor iets betere privacy.Skyaero schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:11:
Nog een reden om voor een BV constructie te kiezen i.p.v. ZZP. Ja, je hebt iets meer kosten (en mist een deel van het belastingvoordeel), maar je BSN nummer is in ieder geval afgeschermd.
https://niels.nu
Ik heb t een UK-recruiter op de man af gevraagd hoe hij aan mijn prive-nummer kwam ipv mn zakelijke (ok leugentje, die heb ik niet), hij gaf aan dat ze een tool gebruiken genaamd Lusha (https://www.lusha.co)Firesphere schreef op maandag 3 februari 2020 @ 05:38:
[...]
Something something New Zealand
- Nee, m'n telefoonnummer staat uiteraard niet op LI of iets dergelijks, maar recruiters zijn soms heel inventief in het vinen van je telefoonnummer!
Ik heb daar de Opt Out op mn nummer ingevuld en sindsdien is het heel erg stil!
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Geld is vanzelfsprekend een belangrijk argument in de keuze tussen ZZP of BV en in jouw geval (ik geloof dat jij software engineer bent ?) waarschijnlijk een prima keuze. Maar de keuze tussen ZZP of BV wordt door veel meer factoren bepaald.Hydra schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:23:
[...]
Nouja, de voornaamste reden om voor ZZP of BV te kiezen is natuurlijk gewoon de centen. Ik ga geen 10k betalen voor iets betere privacy.
Denk bijvoorbeeld eens aan aansprakelijkheid, intellectueel eigendom en personeel en inkomen uit niet-arbeid (bijvoorbeeld software-licenties). Daarnaast betaal je in het geld dat in de BV blijft zitten geen vermogensbelasting.
Mjah het onderliggende probleem is dat het BSN eigenlijk gewoon semi-publiek (het staat plaintext op allerhande documenten) is en ook als zondanig behandeld moet worden.Hydra schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:00:
[...]
Nouja, het is wel een verbetering. Je bent eigenlijk verplicht je BTW nummer op bijvoorbeeld je site en al je facturen te zetten, en ik ben wel blij dat daar m'n BSN niet meer instaat. Op m'n site had ik 't sowieso nooit staan; dan kan iedere randdebiel met je BSN aan de haal.
Als men iets wil voor (remote)authenticatie dan moet men daar iets nieuws voor maken wat aan de eisen daar voor voldoet. Kortom je zou met een BSN gewoon niets aan moeten kunnen vangen en waar authenticatie vereist is zul je dat met iets anders moeten doen en dat zul je dan ook fatsoenlijk moeten controleren.
Probleem met de identiteitsfraude is dat we doorgaans beide niet doen. En we hebben een authenticatie methode die niet deugt en we controleren het vervolgens ook nog eens slecht om het moment dat we moeten authenticeren, maar (proberen) er wel de gevolgen aan te verbinden van een correct uitgevoerde authenticatie.
Het is in veel gevallen gewoon een afweging. Als eenmansbedrijf is het tot bepaald vermogen voordeliger om ZZPer te zijn, en je hebt (meer) vrijheden met het schuiven van geld tussen werk en privé. Maar er zitten wel nadelen aan. Niet alleen privacy, maar ook op financieel gebied. Zo is het moeilijker om een (nieuwe) hypotheek te krijgen als ZZPer, en de eerste 5 jaar lukt dat sowieso niet.Skyaero schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:29:
[...]
Geld is vanzelfsprekend een belangrijk argument in de keuze tussen ZZP of BV en in jouw geval (ik geloof dat jij software engineer bent ?) waarschijnlijk een prima keuze. Maar de keuze tussen ZZP of BV wordt door veel meer factoren bepaald.
Denk bijvoorbeeld eens aan aansprakelijkheid, intellectueel eigendom en personeel en inkomen uit niet-arbeid (bijvoorbeeld software-licenties). Daarnaast betaal je in het geld dat in de BV blijft zitten geen vermogensbelasting.
Een BV heeft als eenmanszaak een aantal nadelen zoals hogere kosten en minder vrijheden qua geld. Wat vooral in de eerste jaren dus nadelig is. Als je het puur op de langere termijn bekijkt is de beste oplossing eigenlijk een holding waar het geld in zit met daaronder een BV. Daarmee kun je bijvoorbeeld in veel gevallen je (privé)vermogen buitenschot houden mocht er iets mis gaan.
Dat is inderdaad het grote probleem, elke keer als er in de supermarkt je leeftijd gecontroleerd wordt is er een mogelijkheid om je BSN te bemachtigen. Sowieso is het gek dat een gegeven dat je geheim dient te houden geen enkele mogelijkheid heeft om te wijzigen.gekkie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:30:
[...]
Mjah het onderliggende probleem is dat het BSN eigenlijk gewoon semi-publiek (het staat plaintext op allerhande documenten) is en ook als zondanig behandeld moet worden.
Als men iets wil voor (remote)authenticatie dan moet men daar iets nieuws voor maken wat aan de eisen daar voor voldoet. Kortom je zou met een BSN gewoon niets aan moeten kunnen vangen en waar authenticatie vereist is zul je dat met iets anders moeten doen en dat zul je dan ook fatsoenlijk moeten controleren.
Probleem met de identiteitsfraude is dat we doorgaans beide niet doen. En we hebben een authenticatie methode die niet deugt en we controleren het vervolgens ook nog eens slecht om het moment dat we moeten authenticeren, maar (proberen) er wel de gevolgen aan te verbinden van een correct uitgevoerde authenticatie.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
In dit specifieke voorbeeld is dat er eigenlijk wel, mits je mag autorijden. Op je rijbewijs staat je BSN namelijk niet op de voorkant, maar op de achterkant. En dat is in Nederland gewoon een wettig identificatiemiddel waarbij de voorkant in geval van leeftijd goed genoeg is.Woy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:27:
[...]
Dat is inderdaad het grote probleem, elke keer als er in de supermarkt je leeftijd gecontroleerd wordt is er een mogelijkheid om je BSN te bemachtigen. Sowieso is het gek dat een gegeven dat je geheim dient te houden geen enkele mogelijkheid heeft om te wijzigen.
Sinds 2014 staat je BSN niet meer op de voorkant van een paspoort of een id-kaart, dus de perk is niet alleen beschikbaar voor automobilistenThomasG schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:45:
[...]
In dit specifieke voorbeeld is dat er eigenlijk wel, mits je mag autorijden. Op je rijbewijs staat je BSN namelijk niet op de voorkant, maar op de achterkant. En dat is in Nederland gewoon een wettig identificatiemiddel waarbij de voorkant in geval van leeftijd goed genoeg is.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
https://www.rijksoverheid...-kan-ik-mij-identificerenUw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs.
Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.
[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2020 11:55 ]
Als je nou gewoon had gezegd Artikel 1 lid 4 van de wet op de identificatieplicht
De term "wettelijk identificatiemiddel" is natuurlijk een beetje een suffe term. Het rijbewijs wordt genoemd in de wet die ik aanhaal, en wordt dus geaccepteerd als je identiteit door de gerechtelijke macht wordt gecontroleerd. Het is daarmee "wettelijk", want het staat in een wet. Het zegt echter niet dat iedereen het ook dient te accepteren als zodanig.
[ Voor 123% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2020 12:01 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2020 12:02 ]
Een pagina over de rijksoverheid die zegt dat een rijbewijs in sommige situaties wordt geaccepteerd bij de overheid impliceert nog niet dat het wettelijk is.Olaf van der Spek schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:02:
@.oisyn Dat het dus wel een wettelijk identiteitsbewijs is.
Er staat ook: "Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs.".oisyn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:02:
[...]
Een pagina over de rijksoverheid die zegt dat een rijbewijs in sommige situaties wordt geaccepteerd bij de overheid impliceert nog niet dat het wettelijk is.
Natuurlijk zou dat fout kunnen zijn of geen wettelijke basis kunnen hebben, maar dat acht ik niet aannemelijk.
Of probeer je te zeggen dat dit inderdaad geen wettelijke basis heeft?
Wat bedoel je trouwens met "gerechtelijke macht"? De overheid is natuurlijk veel groter dan de rechterlijke macht.
[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2020 12:09 ]
Er zijn inderdaad een aantal dingen waarvoor je een rijbewijs niet kunt gebruiken als identiteitsbewijs. In het buitenland sowieso niet, en in Nederland niet waar een nationaliteit en/of verblijfplaats voor nodig is; omdat dát er niet op staat. In alle andere gevallen is een rijbewijs gewoon voldoende. Als ik bijvoorbeeld zou worden aangehouden door de politie, ook als ik niet rijdt, is een rijbewijs prima..oisyn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:02:
[...]
Een pagina over de rijksoverheid die zegt dat een rijbewijs in sommige situaties wordt geaccepteerd bij de overheid impliceert nog niet dat het wettelijk is.
Een identiteitsbewijs is een bewijs van identiteit. Dat kan ook een pas van de bibliotheek zijn (het is voor de bibliotheek voldoende bewijs voor jouw identiteit, maar voor de overheid natuurlijk niet).Olaf van der Spek schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:05:
[...]
Er staat ook: "Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs."
Nee, ik probeer te zeggen dat die pagina geen bewijs is dat het wel wettelijk isOf probeer je te zeggen dat dit inderdaad geen wettelijke basis heeft?
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2020 12:18 ]
Identificeren rijbewijs.oisyn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:17:
[...]
Een identiteitsbewijs is een bewijs van identiteit. Dat kan ook een pas van de bibliotheek zijn (het is voor de bibliotheek voldoende bewijs voor jouw identiteit, maar voor de overheid natuurlijk niet).
[...]
Nee, ik probeer te zeggen dat die pagina geen bewijs is dat het wel wettelijk is
Volgens welke definitie van identiteitsbewijs is dat zo?.oisyn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:17:
Dat kan ook een pas van de bibliotheek zijn (het is voor de bibliotheek voldoende bewijs voor jouw identiteit, maar voor de overheid natuurlijk niet).
Van Dale natuurlijkOlaf van der Spek schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:28:
[...]
Volgens welke definitie van identiteitsbewijs is dat zo?
https://www.vandale.nl/gr...iteitsbewijs#.XjgED2hKhJ4
Maar wie zegt dat de Van Dale een autoriteit is op gebied van woorddefinities?.oisyn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Van Dale natuurlijk
https://www.vandale.nl/gr...iteitsbewijs#.XjgED2hKhJ4
Mijn identiteitsbewijsThomasG schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:49:
[...]
Maar wie zegt dat de Van Dale een autoriteit is op gebied van woorddefinities?
Wikipedia: Circular reporting
[ Voor 19% gewijzigd door Koenvh op 03-02-2020 12:51 ]
🠕 This side up
Ok, maar dan nog geef je je rijbewijs vaak uit handen, en zul je dus de achterkant van je rijbewijs af moeten plakken, of hem in een hoesje moeten stoppen.ThomasG schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:45:
[...]
In dit specifieke voorbeeld is dat er eigenlijk wel, mits je mag autorijden. Op je rijbewijs staat je BSN namelijk niet op de voorkant, maar op de achterkant. En dat is in Nederland gewoon een wettig identificatiemiddel waarbij de voorkant in geval van leeftijd goed genoeg is.
Zo ook bijvoorbeeld bij een hotel, waar vaak een kopie/scan van je paspoort gemaakt wordt. Natuurlijk zijn er allemaal oplossingen voor te bedenken zoals zelf van te voren een kopie maken, maar in de praktijk is dat niet heel erg werkbaar.
Punt is dat een nummer wat gevoelig is om misbruikt te worden bij identiteitsfraude niet op dat soort documenten zou moeten staan ( of het nou de voorkant of achterkant is ). Beter nog is natuurlijk gewoon een andere vorm van authenticatie, gelukkig is dat tegenwoordig vaak al het geval met DigiD bij online transacties, maar blijkbaar zijn er nog steeds dingen die je puur met je BSN kan doen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wat wonderlijk blijft, maar goed zie ook de eenvoud waarmee je naar het schijnt een sim van iemand anders te kunnen verkrijgen via klanten services op basis van nog openbaarder beschikbare data (en beroerd veranderbaar) zoals je postcode en huisnummer en geboortedatum. Wat dat betreft wordt er betrekkelijk weinig meer echt gechecked. Maarja klantvriendelijkheid ofzo.Woy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:27:
[...]
Beter nog is natuurlijk gewoon een andere vorm van authenticatie, gelukkig is dat tegenwoordig vaak al het geval met DigiD bij online transacties, maar blijkbaar zijn er nog steeds dingen die je puur met je BSN kan doen.
Bij bedrijven kan ik mij dan nog voorstellen dat ze kiezen voor klantvriendelijkheid, maar dan moeten ze het ook maar voor lief nemen als er misbruik van gemaakt wordt, en niet de klant er mee opzadelen ( wat ze waarschijnlijk wel doen helaas ).gekkie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:05:
[...]
Wat wonderlijk blijft, maar goed zie ook de eenvoud waarmee je naar het schijnt een sim van iemand anders te kunnen verkrijgen via klanten services op basis van nog openbaarder beschikbare data (en beroerd veranderbaar) zoals je postcode en huisnummer en geboortedatum. Wat dat betreft wordt er betrekkelijk weinig meer echt gechecked. Maarja klantvriendelijkheid ofzo.
Hebben ze datzelfde trucje laatst niet ook uit gehaald met de SIM / nummer van Jeff Bezos? In ieder geval gaat het dus niet perse om "kleine" schade maar zou je zo'n truc ook kunnen uithalen bij bekende personen en de schade kan dan ook "iets" groter zijn zeg maar.Woy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:10:
[...]
Bij bedrijven kan ik mij dan nog voorstellen dat ze kiezen voor klantvriendelijkheid, maar dan moeten ze het ook maar voor lief nemen als er misbruik van gemaakt wordt, en niet de klant er mee opzadelen ( wat ze waarschijnlijk wel doen helaas ).
Zo kwam ik laatst ook een artikel tegen van dat er domain hijacking van domeinnaam van een of ander bekend persoon op security gebied had plaatsgevonden. Blijkbaar zijn er al manieren om ervoor te zorgen dat je DNS provider niet een domein kan verhuizen zonder verificatie bij "de eigenaar". Maar in dat geval hadden kwaadwillenden de DNS provider zo ver gekregen dat het domein werd omgehangen naar een account wat zij beheerden (dus domein werd intern bij provider over gezet van klant A naar klant B ). Vervolgens konden ze zo die extra controle uitschakelen en doen met het domein wat ze zelf wilden.
Ook in dit geval dus schadelijk voor "de echte klant" die blijkbaar "autoriteit" is op gebied van online veiligheid, alle juiste stappen doorloopt om domein hijacking te voorkomen, en door gepruts van de DNS provider alsnog zijn domein kwijt is.
Edit:
Wat ik dus bedoel is dat de schade meer kan zijn dan "rekening van...".
Als ik KPN opbel en zeg dat ik Mark Rutte ben en een nieuwe SIM kaart wil kan ik daarna ook Trump opbellen en zeggen dat ik hem .... De schade is dan iets groter dan die paar belminuten zeg maar.
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 03-02-2020 14:29 ]
Vroeger ging domeinkaping gewoon via de faxRobertMe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:20:
[...]
Zo kwam ik laatst ook een artikel tegen van dat er domain hijacking van domeinnaam van een of ander bekend persoon op security gebied had plaatsgevonden. Blijkbaar zijn er al manieren om ervoor te zorgen dat je DNS provider niet een domein kan verhuizen zonder verificatie bij "de eigenaar". Maar in dat geval hadden kwaadwillenden de DNS provider zo ver gekregen dat het domein werd omgehangen naar een account wat zij beheerden (dus domein werd intern bij provider over gezet van klant A naar klant B ). Vervolgens konden ze zo die extra controle uitschakelen en doen met het domein wat ze zelf wilden.
Ook in dit geval dus schadelijk voor "de echte klant" die blijkbaar "autoriteit" is op gebied van online veiligheid, alle juiste stappen doorloopt om domein hijacking te voorkomen, en door gepruts van de DNS provider alsnog zijn domein kwijt is.
Mjah dat is toch het hele probleem van identiteitsfraude ?Woy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:10:
[...]
Bij bedrijven kan ik mij dan nog voorstellen dat ze kiezen voor klantvriendelijkheid, maar dan moeten ze het ook maar voor lief nemen als er misbruik van gemaakt wordt, en niet de klant er mee opzadelen ( wat ze waarschijnlijk wel doen helaas ).
Bedrijf controleert onvoldoende (en/of heeft/had er onvoldoende mogelijkheden toe.
Jij krijgt alsnog de incassobureaus en deurwaarders achter je aan, die het "bewijs" van authenticatie allemaal afdoende vinden en je mag hopelijk een rechter treffen die dat niet zal vinden om je gelijk te halen.
(en ik heb helaas niet zo'n hoge pet meer op van gewone rechtbanken dus de kans dat je nog een stap hoger moet naar het hof (met als gevolg nog meer kosten en nog meer tijd gedoe) zijn ook nog aanwezig)
Ja eens, mijn opmerking ging inderdaad eigenlijk alleen over het aanvragen van nieuwe diensten. Maar als je op dergelijke manier controle kan krijgen over bestaande diensten/informatie is het wel fout natuurlijk.RobertMe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:20:
[...]
Edit:
Wat ik dus bedoel is dat de schade meer kan zijn dan "rekening van...".
Als ik KPN opbel en zeg dat ik Mark Rutte ben en een nieuwe SIM kaart wil kan ik daarna ook Trump opbellen en zeggen dat ik hem .... De schade is dan iets groter dan die paar belminuten zeg maar.
Mjah het is geloof ik naast de technische te kort komingen in GSM / SMS protocollen, een van de redenen om te stoppen met SMS 2FA. Gericht zijn er met social engineering dus ook prima aanvallen mogelijk.Woy schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:13:
[...]
Ja eens, mijn opmerking ging inderdaad eigenlijk alleen over het aanvragen van nieuwe diensten. Maar als je op dergelijke manier controle kan krijgen over bestaande diensten/informatie is het wel fout natuurlijk.
- (Corporate) websites
- B2B platformen
- Order Management Systemen, ERP etc
- Verschillende technieken
- Verschillende merken / partijen
- XML, CSV, afbeeldingen
- FTP, Webservices, API's
- SAP, Magento
Willen we alle websites die op Magento draaien: Zet dan het vinkje (corporate) websites & Magento en plots verschijnen alleen de applicaties en/of informatiestromen die hierop van toepassingen zijn.
Of een ERP pakket voor een specifiek merk. Etc etc.
Hetzelfde waarmee ik in Gmail mijn email kan taggen. Ik zet een tag fiets en een tag verzekering op de emails over fietsverzekeringen. Ik zet een tag auto en een tag verzekering op een mail over autoverzekeringen.
Krijg ik een mailtje van het werk, dan krijgt deze de tag werk. Gaat het ook over (bijvoorbeeld) salaris, dan komt er de tag financieel/bank bij. Is het kleding, dan de tag kleding. Is het kinderkleding, dan een tag met kinderen erbij. Etc etc.
Ik ben op dit moment aan het klooien in Excel om er een soort van Draaitabellen van te maken, maar het is voor de eindgebruiker niet echt werkbaar (meer).
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n tool waarin we dit kunnen opzetten en waarmee we het kunnen visualiseren?
[ Voor 21% gewijzigd door Matis op 05-02-2020 14:33 ]
Ik ontwikkel al best een tijd software maar de uitdaging op syntax en frameworks aan elkaar knopen is er niet echt. Microsoft certificaten hebben m.i. ook niet echt meerwaarde en zijn tegenwoordig bijna enkel nog aan Azure gekoppeld.
Begrijp ik het goed dat een certificaat belangrijk is ?Sebazzz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:48:
Kent iemand een goede cursus over simpelweg software bouwen? Voor het komende leerbudget wil ik kijken naar een cursus die meer gaat over goede software bouwen, goed testbaar, en een goede softwarearchitectuur. Het is echter moeilijk om vanuit de beschrijvingen te zien of zo'n cursus nu echt wat is (laat staan reviews/meningen).
Ik ontwikkel al best een tijd software maar de uitdaging op syntax en frameworks aan elkaar knopen is er niet echt. Microsoft certificaten hebben m.i. ook niet echt meerwaarde en zijn tegenwoordig bijna enkel nog aan Azure gekoppeld.
Vraag me ergens af of zoiets echt goed in een cursus te gieten en wat de voordelen zijn tov wat goede boeken en je zelf er eens aan proberen te houden voor wat pet-projects. Behalve dan dus op het punt van certificaten, want dan kun je niet zonder certificerende partij.
Maar goed wat is zo'n certificaat dan waard, want bij een cursus doe je hoogst waarschijnlijk ook niet veel meer dan het geleerde toepassen op wat abstracte gesimplificeerde code examples ...
Maar goed wellicht ben ik wat te pessimistisch.
Waarschijnlijk omdat de baas tijd/geld vrijmaakt voor een cursus, maar niet voor een boek.gekkie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:11:
[...]
Begrijp ik het goed dat een certificaat belangrijk is ?
Vraag me ergens af of zoiets echt goed in een cursus te gieten en wat de voordelen zijn tov wat goede boeken en je zelf er eens aan proberen te houden voor wat pet-projects. Behalve dan dus op het punt van certificaten, want dan kun je niet zonder certificerende partij.
Maar goed wat is zo'n certificaat dan waard, want bij een cursus doe je hoogst waarschijnlijk ook niet veel meer dan het geleerde toepassen op wat abstracte gesimplificeerde code examples ...
Maar goed wellicht ben ik wat te pessimistisch.
🠕 This side up
Ah niet over nagedacht, dat kan natuurlijk ook.Koenvh schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:18:
[...]
Waarschijnlijk omdat de baas tijd/geld vrijmaakt voor een cursus, maar niet voor een boek.
Er zijn wel de nodige workshops / trainingen over DDD en gerelateerde concepten. Ik heb er wel eens één van Greg Young en een andere van Vaughn Vernon gevolgd. Die eerste doet niet echt meer workshops / trainingen volgens mij. Hier heb je wel een aardig overzichtje van potentieel interessante workshops:Sebazzz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:26:
Nee hoor, een boek is ook geen probleem. Ik was meer benieuwd naar cursussen.
https://training.dddeurope.com/
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Gezien ik zelf trainer ben en cursussen geef... ga ik je leerbudget met twee cent verhogenSebazzz schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:48:
Kent iemand een goede cursus over simpelweg software bouwen? Voor het komende leerbudget wil ik kijken naar een cursus die meer gaat over goede software bouwen, goed testbaar, en een goede softwarearchitectuur. Het is echter moeilijk om vanuit de beschrijvingen te zien of zo'n cursus nu echt wat is (laat staan reviews/meningen).
Wat je beschrijft is heel erg breed. Wat is goede software? Wat is goede architectuur? Dat zijn vragen met zeer subjectieve antwoorden en die kan je alleen zelf beantwoorden. Een training/cursus zal je daar geen kant en klaar antwoord op geven.
Een beter vraag zou zijn: Hoe kan ik mijn time-to-deploy verlagen? Hoe kan ik mijn systeem requirements verlagen? Hoe maak ik onboarding van nieuwe developers makkelijker? Hoe reduceer ik fouten in productie? Hoe zorg ik ervoor dat mijn software betere horizontaal schaalt? Welke patterns kan je toepassen om testability te verbeteren?
Zo wordt er DDD voorgesteld, en dat is op zich een acceptabel antwoord, maar Eric Evans zelf heeft aangegeven dat het alleen waardevol is wanneer je een zeer complex business domein heb. Het is geen oplossing voor een complex technische domein.
Maar om terug te gaan naar jouw vraag (en kritiek). Een trainer die zich puur aan het lesmateriaal houdt is een slechte trainer. Zeker bij een in-company training is er vaak een specifieke behoefte en wordt er wel eens van het cursusmateriaal afgeweken om zeer specifieke zaken te bespreken.
En inderdaad, syntax en frameworks is iets waar weinig ontwikkelaars moeite mee hebben.
Enfin, hopelijk kan je met het bovenstaande informatie het jezelf wat makkelijker maken om een training te vinden die bij je past.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat ligt er een beetje aan wat je bedoelt met een "complex technisch domein". Als de focus van je software ligt op het efficiënt implementeren van complexe wiskundige algoritmen of embedded systemen, dan is DDD niet zo relevant.DevWouter schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:55:
Zo wordt er DDD voorgesteld, en dat is op zich een acceptabel antwoord, maar Eric Evans zelf heeft aangegeven dat het alleen waardevol is wanneer je een zeer complex business domein heb. Het is geen oplossing voor een complex technische domein.
Dat is echter niet waarom DDD lang niet altijd aan te raden is. Als je software prima werkt met een vrij standaard MVC oplossing op basis van CRUD, dan voegt het ook niet veel toe. Als is het dan de vraag wat je nog wilt leren over goede software bouwen aangezien dat soort oplossingen qua structuur / opzet al bijna kant en klaar gegenereerd kunnen worden. Echter, dit is nog best een aanzienlijk deel van de softwaremarkt.
En toch zitten er ook heel veel elementen in DDD die je eruit kunt pakken. Het leren analyseren van je domein, de verschillende patronen die je kunt toepassen en ga zo maar door zijn vaardigheden die ook nuttig zijn als je DDD niet direct toepast.
Maar je hebt het gelijk, de vraagstelling was wel erg algemeen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Meest cryptische failures .. die er dan aan liggen dat je niet de juiste versie van bazel hebt waarmee je probeert te builden. Echt exact 1 versie waarmee die prut dan weer werkt.
Wat was er ook alweer exact mis met autotools, cmake of een van de andere voorgangers
Specifiek voor MS certicaten;gekkie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:11:
Maar goed wat is zo'n certificaat dan waard
Een bedrijf heeft een bepaalde mate aan gecertificeerde ontwikkelaars nodig op de payroll om te kunnen classificeren als een silver of gold partner van MS, waaraan fikse kortingen en gratis giveaways gekoppeld zitten van office en development software.
Het heeft dus voornamelijk waarde voor je baas als jij een MS certificering hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door R4gnax op 06-02-2020 23:11 ]
Op elk moment kan MS besluiten op termijn de voorwaarden aan te passen voor de partnereisen en certificeringen en je bent verplicht weer een hele sloot geld uit te geven voor korting
Maar ze zullen de content vast ook belangrijk vinden.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hoewel ik zelf behoorlijk cynisch kan zijn over certificaten (en me dus ook kan vinden in jouw opmerkingen), is er ook heel wat nuance te vinden.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:11:
Ah, een mooie scheme die ervoor zorgt dat een leverancier alle knoppen heeft en je helemaal vast zit. Controle over de certified trainingsinstituten, controle over de software, controle over de partnerdefinities, controle over de acceptatiecriteria van de kortingen, controle over de certificeringen. Daarnaast buiten ze mooi de KPI drang van organisaties uit om kostenbesparingen en trainingen te maximaliseren.
Op elk moment kan MS besluiten op termijn de voorwaarden aan te passen voor de partnereisen en certificeringen en je bent verplicht weer een hele sloot geld uit te geven voor korting
Maar ze zullen de content vast ook belangrijk vinden.
Als software bedrijf: Door certificering weet je zeker dat je personeel met die technologie om kan gaan. Het is ook meteen handig voor je klanten omdat ze weten dat je aan een bepaalde standaard voldoen. En je krijgt als silver/gold/platinum/whatever partner korting.
Als Microsoft/IBM/whatever: Je hebt meer garantie dat externe partijen jouw producten correct gebruiken. Je hebt dus minder kosten voor ondersteuning nodig waardoor je product ook minder snel onterecht een slechte naam krijgt. Ook krijg je te horen wat de wensen uit de markt zijn. En ja, het is ook een verkoop kanaal.
Als techneut: Weet je dat jouw kennis (en die van je collega's) over het product aan een bepaald minimum voldoet.
Er zijn dus genoeg reden waarom een certificering waardevol is.
Persoonlijk vind ik "kennis hebben" belangrijker dan een "certificering hebben". In mijn geval komt het cynisme dan voornamelijk voort uit het feit dat er genoeg mensen zijn die andersom denken.
Heb je een certificering en heb je verstand van zaken? Geen probleem.
Heb je een certificering maar mis je de kennis? Dan stelt je certificaat niks meer voor.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Tot je er eens gebruik van probeert te maken, inmiddels een maandje of 3 a 4 verder met Crucial/Micron.
Een defect DIMMetje, vervolgens een maand na de RMA aanvraag de response dat die EOL was, naja aangegeven wat er in mijn ogen compatible zou moeten zijn (nagenoeg alles), nu weer 2,5 maand en een polite ping verder. Nu ineens wel een factuur nodig en omdat het een kit was, moet ook de nog werkende dimm opgestuurd worden (why oh why ?!?, behalve dan mij frustreren in de hoop dat ik afhaak).
Tot zover de cursus "doe en denk richting klant" .. vanuit een relatief postief beeld zijn ze het toch al weer danig aan het verkloten.
Goeie punten
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Het "zou" wel moeten, maar zoals je aangeeft is de praktijk ook anders. Voor mij is dat ook de bron van het cynisme.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:54:
[...]
Goeie puntenMaar ik ben het niet eens dat een certificaat garandeert dat iemand ergens goed mee overweg kan. Het internet loopt over van de cursussen waar je leert hoe je de examens moet halen. Leren een examen te halen is niet hetzelfde als de stof eigen zijn. Ik heb eerlijk gezegd totaal geen ervaring met die MS shizzle, maar ben wel getraumatiseerd door de Master Black Belt Lean Six Sigma en Design for Six Sigma Champions die nog niet eens konden uitleggen waarom een gemiddelde een hele andere waarde heeft dan de median als de verdeling niet normaal is. Maar wel stapels aan certificaten hebben.
Ik lees life long warranty altijd als "warranty zolang het product 'leeft' ". Dat klinkt krom maar de meeste bedrijven maken je het zo moeilijk na X jaar dat ik het vaak opgeef als iets kapot gaat na een redelijke leeftermijn (voor geheugen voelt dat b.v. als een jaartje of 7, zo even uit mijn duim gezogen).gekkie schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:15:
Altijd mooi die life long waranty guarantee shizzle beloftes.
Tot je er eens gebruik van probeert te maken, inmiddels een maandje of 3 a 4 verder met Crucial/Micron.
Een defect DIMMetje, vervolgens een maand na de RMA aanvraag de response dat die EOL was, naja aangegeven wat er in mijn ogen compatible zou moeten zijn (nagenoeg alles), nu weer 2,5 maand en een polite ping verder. Nu ineens wel een factuur nodig en omdat het een kit was, moet ook de nog werkende dimm opgestuurd worden (why oh why ?!?, behalve dan mij frustreren in de hoop dat ik afhaak).
Tot zover de cursus "doe en denk richting klant" .. vanuit een relatief postief beeld zijn ze het toch al weer danig aan het verkloten.
Mjah maarja de RMA checker gaf aan dat het nog ge'RMA'ed kon worden.Merethil schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:42:
[...]
Ik lees life long warranty altijd als "warranty zolang het product 'leeft' ". Dat klinkt krom maar de meeste bedrijven maken je het zo moeilijk na X jaar dat ik het vaak opgeef als iets kapot gaat na een redelijke leeftermijn (voor geheugen voelt dat b.v. als een jaartje of 7, zo even uit mijn duim gezogen).
Als je dan als nog gaat tegenstribbelen is dat niet handig.
Je hebt er ook recht op, want ze hebben je lifelong warranty gegeven. Ik bedoel meer dat ik nog nooit een bedrijf ben tegengekomen dat makkelijk zo'n lifelong warrany honoreerd na een redelijke termijn, en dat is jammer. Dat zorgt ervoor dat ik dan maar voor product X zonder lifelong warranty ga, maar wel Y euro goedkoper is.gekkie schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:26:
[...]
Mjah maarja de RMA checker gaf aan dat het nog ge'RMA'ed kon worden.
Als je dan als nog gaat tegenstribbelen is dat niet handig.
Normale verdeling ? Que ?armageddon_2k1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:54:
Ik heb eerlijk gezegd totaal geen ervaring met die MS shizzle, maar ben wel getraumatiseerd door de Master Black Belt Lean Six Sigma en Design for Six Sigma Champions die nog niet eens konden uitleggen waarom een gemiddelde een hele andere waarde heeft dan de median als de verdeling niet normaal is.
Owhh dat in onze middelbare schoolstatistiek wat we altijd maar aannamen omdat we er anders met onze basisstatistiek niks mee kunnen, naja .. dan nemen we bij deze dus aan dat het als nog altijd normaal verdeeld is. Het leven is zo moeilijk als je het maakt !
Ah zo, mjah .. het doet mij nu weer vooral fronsen over de vraag of een "normale" RMA (van iets niet EOLisch) dan wel fatsoenlijk afgehandeld wordt, maar ik vrees dan ook maar het ergste.Merethil schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:30:
[...]
Je hebt er ook recht op, want ze hebben je lifelong warranty gegeven. Ik bedoel meer dat ik nog nooit een bedrijf ben tegengekomen dat makkelijk zo'n lifelong warrany honoreerd na een redelijke termijn, en dat is jammer. Dat zorgt ervoor dat ik dan maar voor product X zonder lifelong warranty ga, maar wel Y euro goedkoper is.
[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 07-02-2020 13:32 ]

Heeft me slechts 3 uur gekost om er achter te komen dat 1 regel een spatie mist doordat ik per ongeluk BackSpace had geramt op de verkeerde plek...
De interpreter is daar toch best helder over.Firesphere schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:42:
Heeft me slechts 3 uur gekost om er achter te komen dat 1 regel een spatie mist doordat ik per ongeluk BackSpace had geramt op de verkeerde plek...
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Niet per se. Dit is een voorbeeld waarbij een backspace alsnog correcte code oplevert:CurlyMo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:34:
[...]
De interpreter is daar toch best helder over.
1
2
3
| def foo(): print("Alright, let's fire some nukes!") fireNukes() # oops, geen indent |
M'goed, ik hoop dat niemand een indentation van 1 spatie gebruikt.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ow, dit was absoluut mijn eigen fout hoorCurlyMo schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:34:
[...]
De interpreter is daar toch best helder over.
Ik uitte mijn frustratie om iets wat in Python soms heel simpel is, maar niet altijd even duidelijk is, ik probeerde absoluut niet te zeiken op Python, ik

[ Voor 11% gewijzigd door Firesphere op 08-02-2020 12:01 ]
Dat is de reden waarom ik een grote afkeer heb tegen Python (en yaml).Firesphere schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:42:
Eindelijk weer eens wat programmeerwerk doen. Eigen project, dat wel. Python... Ow ja, indentatie is een dingetje...![]()
![]()
Indentatie zou wmb geen impact moeten hebben op de werking.
let the past be the past.
Dat vond ik ook altijd tot ik na een halfjaar (!) met F# werken ik pas besefte dat het daar ook zo geldt. Ik wist het wel, maar stond er nooit bij stil. Tot ik een keer een foutje maakte en er gelijk op werd gewezen. Met een beetje IDE is het eigenlijk een non-issue.SPee schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:46:
[...]
Dat is de reden waarom ik een grote afkeer heb tegen Python (en yaml).
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Hmm morgen stormtechnisch maar eens fijn onder een dekentje wat FOSDEM terug kijken. Inmiddels zijn de meeste videos wel verwerkt.
[ Voor 53% gewijzigd door gekkie op 08-02-2020 14:36 ]
Ik merk het inderdaad ook meestal pas als ik op een server een script moet aanpassen, en daar geen automatische indentatie is.kenneth schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:16:
[...]
Dat vond ik ook altijd tot ik na een halfjaar (!) met F# werken ik pas besefte dat het daar ook zo geldt. Ik wist het wel, maar stond er nooit bij stil. Tot ik een keer een foutje maakte en er gelijk op werd gewezen. Met een beetje IDE is het eigenlijk een non-issue.
Je mag in Python (en ook Kotlin) best een ; gebruiken. Het hoeft alleen niet.gekkie schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:30:
Mjah bij mij is het dan weer dat m'n puntkomma toets zich begon af te vragen wat hen misdaan had, omdat ik hen links liet liggen. [...]
🠕 This side up
Ik vind het in Python juist wel fijn dat de code in ieder geval een soort uniforme stijl krijgt. Zeker als je collega's hebt.SPee schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:46:
[...]
Overigens zou je gewoon een stijl moeten afdwingen met bijv Black.
'k weet het , 'k weet het ...Koenvh schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:46:
[...]
Ik merk het inderdaad ook meestal pas als ik op een server een script moet aanpassen, en daar geen automatische indentatie is.
[...]
Je mag in Python (en ook Kotlin) best een ; gebruiken. Het hoeft alleen niet.
* gekkie mompelt iets over weer z'n eerste python schreden onder ogen krijgen die nog geklopt waren zonder IDE

Dat was nog vrij puntkomma rijk zullen we maar zeggen, maar goed het probleem zit hem er dus meer in als ik nu weer eens wat ander gebruik.
Ik vind het juist geweldig. Het dwingt je om correcte indentatie te gebruiken, wat de leesbaarheid alleen maar ten goede komt.SPee schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:46:
[...]
Ik adviseer altijd, iedereen die wil leren programmeren, om te beginnen met Python en geen overblown IDE. Het kost wat extra moeite, maar de uitkomst is dat ze een hoop meer leren, en begrijpen dat schone code belangrijk is.
1
| from __future__ import braces |
Ja, en nee. Het dwingt je inderdaad correcte indentatie te gebruiken, maar daardoor wordt het niet automatisch beter leesbaar. Er is bijvoorbeeld genoeg python code waarbij het tig niveaus diep gaat. Op zichzelf doet dat niets aan de leesbaarheid. Als je gaat voor leesbaarheid is het functies/methodes zo kort mogelijk houden, en niet meer dan 3 niveaus diep.Firesphere schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:29:
[...]
Ik vind het juist geweldig. Het dwingt je om correcte indentatie te gebruiken, wat de leesbaarheid alleen maar ten goede komt.
Wat ik zelf nadelig vind aan een taal waarbij indentatie onderdeel is van de syntax, is dat je heel makkelijk een foutje kunt maken. Als reviewend programmeur is het dan soms moeilijk om te zien of het nu de bedoeling was of niet. Een beetje hetzelfde als geen curly-braces gebruiken bij een statement, maar dan met een omgekeerd effect.
Zelf vind ik curly-braces handiger en overzichtelijker. Maar ik heb leren programmeren in op C gebaseerde talen, dus misschien ben ik gewoon biased
Vaak genoeg C++ code gezien met meerdere geneste blocks. Dat is ook niet leesbaar en is ook niet iets wat afhangt van of je nu de block-syntax laat afhangen van whitespace, accolades of end-keywords.ThomasG schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:21:
[...]
Ja, en nee. Het dwingt je inderdaad correcte indentatie te gebruiken, maar daardoor wordt het niet automatisch beter leesbaar. Er is bijvoorbeeld genoeg python code waarbij het tig niveaus diep gaat. Op zichzelf doet dat niets aan de leesbaarheid. Als je gaat voor leesbaarheid is het functies/methodes zo kort mogelijk houden, en niet meer dan 3 niveaus diep.
Wat bedoel je met "geen overblown IDE"? Want Python met kladblok bewerken is geen pretje. Tenzij je mensen wilt leren dat programmeren saai is en bestaat uit heel vaak op de spatiebalk drukken. Zo'n ding met een miljoen knopjes is inderdaad niet handig, maar ik denk dat iets als VSCode handiger is.Firesphere schreef op zondag 9 februari 2020 @ 08:29:
[...]
Ik vind het juist geweldig. Het dwingt je om correcte indentatie te gebruiken, wat de leesbaarheid alleen maar ten goede komt.
Ik adviseer altijd, iedereen die wil leren programmeren, om te beginnen met Python en geen overblown IDE. Het kost wat extra moeite, maar de uitkomst is dat ze een hoop meer leren, en begrijpen dat schone code belangrijk is.
🠕 This side up
Hier ben ik het wel met je eens, zeker als je alleen naar de diffs kijkt met relatief weinig context.ThomasG schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:21:
[...]
Als reviewend programmeur is het dan soms moeilijk om te zien of het nu de bedoeling was of niet.
Laat ik het zo zeggen, er zijn situaties waarin ik er niet onverdeeld gelukkig mee ben, maar over het algemeen vind ik Python syntax (inclusief indents) wel prettig tov de alternatieven (waarvoor het meestal geldt dat ik er nog minder onverdeeld gelukkig mee ben).
[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 09-02-2020 12:05 ]
Geen overblown IDE die bijna al het werk voor je doet. Ik heb mensen gezien die zo afhankelijk waren van PHPStorm/IntelliJ, dat zodra ze zelf moesten nadenken, de hele motor tot stilstand kwam, en ze geen idee hadden wat te doen.Koenvh schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:50:
[...]
Wat bedoel je met "geen overblown IDE"? Want Python met kladblok bewerken is geen pretje. Tenzij je mensen wilt leren dat programmeren saai is en bestaat uit heel vaak op de spatiebalk drukken. Zo'n ding met een miljoen knopjes is inderdaad niet handig, maar ik denk dat iets als VSCode handiger is.
VSCode is inderdaad een aardige middenweg. Maargoed, ik ben geen programmeur, dus meh
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik accepteer een elektrische schroevendraaier alleen als die timmerman 'm zelf gemaakt heeft.Janoz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:59:
Ik heb liever ook niet dat mijn aannemenr met een timmerman aan komt zetten die alle schroeven nog met de handschroevendraaier indraait. "Ja, van die elektrische schroevendraaiers word je maar lui!"
En alle vormen van schroeven kent, ook schroeven die al jaren niet meer in gebruik zijn.RayNbow schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:01:
[...]
Ik accepteer een elektrische schroevendraaier alleen als die timmerman 'm zelf gemaakt heeft.
Driving a cadillac in a fool's parade.
(en vervolgens daar achter de zooi nog goed aan elkaar lijmen)
[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 10-02-2020 10:37 ]
Je zegt het precies goed, alleen jammer dat je je conclusie over het wel of niet gebruiken van IDE's er zo sterk aan koppelt.Janoz schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:59:
Van een professional verwacht ik dat hij de tools gebruikt die hem zo productief mogelijk maakt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.