armageddon_2k1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:00:
[...]
Junior ben je niet snel denk ik. Senioriteit zit hem bij mij meer in conceptueel dingen begrijpen en over kunnen brengen. Kunnen praten met 'de business' en de 'techneuten'. Architectuur patronen herkennen en toe kunnen passen. Voor en nadelen kunnen afwegen. Of dat nou in Swift/Kotlin/JS/Rust/Go whatever is maakt toch niet uit dat maak je je dan wel eigen en doe je lekker mee. Ik kan me voorstellen dat C++ wel nog wat meer kennis/ervaring vereist.
Wat mij bij iOS development - jaren geleden in Objective C en xcode - heel erg tegenviel, was de mate van drag en drop

Dan moet je events aan outlets koppelen door dingen de sleuren. Dat soort ongein.
Nou ik kan je vertellen dat ik mij de rambam heb gezocht destijds... totdat ik uiteindelijk maar gewoon filmpjes op YouTube ging kijken om erachter te komen dat je het gewoon in een designer moest doen.
Maar ja, ik hou niet van designers... ik hou van coden.
Heb jaren geleden voor mijn werkgever een stuk of 4 apps ontwikkeld voor de iPhone en iPad, maar ik voel me niet echt geroepen om er meer mee te doen eerlijk gezegd. Blijf toch meer echt een techneut die graag in backend bezig is.
Met frontend web development ook... laat iemand anders de GUI maar doen, dan zorg ik er wel voor dat het ook echt werkt, veilig is, schaalbaar is, etc.
Stiekem lijkt mij programmeren met C++ eigenlijk heel leuk. Weer lekker technisch. Ik heb nog C/C++ certificaten gehaald ooit en het C++ Primer boek ligt ook nog steeds hier in de boekenkast, naast het boek van Bjarne Stroustrup.
Heb alleen het idee dat er niet veel banen voor zijn anno nu? Het meeste blijft toch .NET en Java (ik werk zelf al ruim 15 jaar als .NET developer, maar mis soms wat technische diepgang). De ene na de andere web- of Windows applicatie bouwen wordt ook wat saai.
Dat komt ook omdat ik mensen niet interessant vind en wat ze doen ook niet. Ik moet altijd mijn best doen om mij te verdiepen in een bedrijfsproces, om mee te denken met een klant... maar eigenlijk interesseert het mij geen bal. Ik wil lekker technisch bezig zijn.
Ligt misschien ook wel aan de sector en dat ik vooral administratieve software bouw.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.