Dat vind ik nogal kort door de bocht
Ik heb het best naar mijn zin op mijn werk bijvoorbeeld, veel vrijheid, prima salaris, leuke collega's, etc.
Maar ik zou best vakinhoudelijk meer willen doen. Ik vind toch dat we te vaak prutswerk afleveren, echter heb ik weinig sparringspartners op dit gebied. Ik moet zelf elke keer de kar trekken als ik iets wil verbeteren.
Dus als ik software wil verdelen in meerdere lagen die automatisch getest worden, dan zullen collega's vaak zeggen "whatever floats your boat". Ik krijg wel de vrijheid om het te doen, maar het boeit ze zelf niet. Zolang de software redelijk werkt en er geld verdiend wordt, zijn zij en mijn werkgever happy.
Ik ben wat meer een idealist en wil dingen goed oplossen. Maar omdat ik niemand heb om mee te sparren erover, voelt het meer alsof ik mensen tot last ben op dat gebied dan dat ik er voldoening uithaal.
Vanuit dit oogpunt zou ik dus liever in een omgeving willen zitten waarin ik mezelf meer kan ontplooien en collega's heb die hun vak als ontwikkelaar wat serieuzer nemen. Collega's waarmee ik over software architectuur en design patterns kan praten zonder dat ze het mumbo jumbo vinden.
Dat betekent echter niet dat ik op een schopstoel zit en per se weg moet bij mijn werk ofzo

Ik heb werk zat en kan min of meer doen / laten wat ik wil. Ik heb ook helemaal geen haast om weg te gaan.
Maar als er iets gebeurt waardoor ik over een jaar of 3 weg zou moeten, dan is het toch jammer als ik geen netwerk heb waarop ik terug kan vallen. En waarvan ik weet van "die en die zijn wel goede programmeurs die ik graag als collega zou willen hebben, dus misschien moet ik daar eens aankloppen".
Tot die tijd lees ik wel boeken en blogs over software architectuur, design patterns, unit testing, enzovoorts... en breng ik zelf - voorzichtig - dingen in de praktijk. Gaver zou natuurlijk zijn als ik met mensen erover kan discussiëren, elkaars code lek kan schieten, etc.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.