Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste
Acties:

• n9iels
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Antrax schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:03:
Uh? :? Ik gebruik zowel de GUI en de CLI. De GUI wat vaker uit luiheid maar dat is dan niet gelijk zo dat ik geen cli kennis hebt.
Dat beweer ik ook zeker niet! Eerder andersom zelfs, om de GUI te kunnen (mogen) gebruiken moet je CLI kennis hebben. Dus wat ik vaak zie is dat mensen enkel een GUI goed kennen en op de knoppen drukken zonder eigenlijk te beseffen wat het daadwerkelijk doet.
Het kwam er op neer dat mijn GUI (ik weet niet meer welke) het een fantastisch idee vond om een merge en push te combineren, en ook nog eens by default de remote branch verwijderde.

Gek moet je zijn, je moet het niet worden

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-11 07:32

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik gebruik CLI en GUI samen. CLI is vaak handiger, maar GUI's hebben het vooreel dat ze de tree overzichtelijk weergeven etc.

Voor rebase op Master o.i.d. gebruik ik liever een GUI, het werkt gewoon lekkerder dan CLI. Voor het grootste deel gebruik ik de CLI

Hoewel ik in e afgelopen maanden, sinds m'n nieuwe baan, amper meer Git gebruik of nodig heb... -O- Ik ben geen dev meer

Firesphere wijzigde deze reactie 02-11-2019 23:31 (19%)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:59
Niemand onder windows hier die zweert bij TortoiseGit? Die integreert naadloos met je windows verkenner en zit achter de rechtermuisknop.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:26

Crazy D

I think we should take a look.

BarôZZa schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:29:
Niemand onder windows hier die zweert bij TortoiseGit? Die integreert naadloos met je windows verkenner en zit achter de rechtermuisknop.
Oh interessant. Ik was erg blij met TortoiseSVN toen we met SVN werkten. Nu moet ik met git werken, vind t eerlijk gezegd beetje omslachtig (gevoelsmatig moet ik nu 2 x doen wat ik bij SVN en bij TFS maar 1 x hoefde te doen...) maar vanuit de verkenner biedt wel voordelen, zeker als je ook wat niet-visual studio solution zaken toch in beheer wilt hangen.

Exact expert nodig? itwize.nl

• BarôZZa
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:59
Crazy D schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:26:
[...]

Oh interessant. Ik was erg blij met TortoiseSVN toen we met SVN werkten. Nu moet ik met git werken, vind t eerlijk gezegd beetje omslachtig (gevoelsmatig moet ik nu 2 x doen wat ik bij SVN en bij TFS maar 1 x hoefde te doen...) maar vanuit de verkenner biedt wel voordelen, zeker als je ook wat niet-visual studio solution zaken toch in beheer wilt hangen.
Herkenbaar, kwam ook van TortoiseSVN af, al is dat alweer flink wat jaartjes geleden. TortoiseGit is een prima vervanger als je de workflow gewend bent.

Had in het begin ook dat het allemaal wat omslachtiger voelde. Duurde even voordat het klikte wat de voordelen in de praktijk waren van Git. Of ik ben er gewoon gewend aan geraakt en de SVN manier is uit m'n systeem.

Overigens ben ik een stuk sneller met de GUI dan met CLI. Geen idee hoe je sneller kan typen dan een paar klikjes te doen. Bij een flinke commit vind ik het ook altijd handig om snel alle changes na te lopen.

BarôZZa wijzigde deze reactie 03-11-2019 12:30 (11%)

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:12
BarôZZa schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:25:
[...]

Herkenbaar, kwam ook van TortoiseSVN af, al is dat alweer flink wat jaartjes geleden. TortoiseGit is een prima vervanger als je de workflow gewend bent.

Had in het begin ook dat het allemaal wat omslachtiger voelde. Duurde even voordat het klikte wat de voordelen in de praktijk waren van Git. Of ik ben er gewoon gewend aan geraakt en de SVN manier is uit m'n systeem.

Overigens ben ik een stuk sneller met de GUI dan met CLI. Geen idee hoe je sneller kan typen dan een paar klikjes te doen. Bij een flinke commit vind ik het ook altijd handig om snel alle changes na te lopen.
CLIs zijn niet echt snel als je altijd maar weer alles uittypt. Op de commandline kun je echter eerdere commands opnieuw uitvoeren, scripts schrijven en meer van dat soort zaken die er uiteindelijk voor zorgen dat je sommige zaken veel sneller en efficiënter op een commandline kunt doen dan een GUI. Ik zit me vaak op te vreten als ik met iemand meekijk of aan het pair programming ben en die persoon doet echt alles met GUIs (en erger nog, alles met de muis in plaats van keyboard shortcuts). Dat gaat vaak enorm traag.

Als het gaat om zaken als de code reviewen, partial commits met meerdere changelist, complexe merges en meer van dat soort zaken, dan gebruik ik echter ook nog steeds graag IntelliJ aangezien JetBrains dat echt goed in elkaar heeft zitten.

How many Prolog programmers does it take to change a lightbulb? Yes.

• SPee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:10
Firesphere schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:30:
Ik gebruik CLI en GUI samen. CLI is vaak handiger, maar GUI's hebben het vooreel dat ze de tree overzichtelijk weergeven etc.

Voor rebase op Master o.i.d. gebruik ik liever een GUI, het werkt gewoon lekkerder dan CLI. Voor het grootste deel gebruik ik de CLI
Voor rebasen gebruik ik liever de commandline. Hoe dat in Intellij werkt vindt ik omslachtiger en onduidelijker dan

code:
1
2
git fetch
git rebase origin/master

typen. Ik heb ook SourceTree, maar die gebruik ik nu vrij weinig. Die starten kost meer tijd dan de command in Intellij. :)
Maar dat zou mijn alternatief.
Hell no !!! :r })
Ik gebruik Git niet in elke directory. Dus moet die ook niet in mijn explorer integreren.
Daarbij heb ik slechte ervaring met tortoiseSvn dat die de explorer supertraag maakte. Dus dat projecteer ik ook op de git versie. Nooit meer voor mij.

let the past be the past.

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:50

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Die heb ik weleens gebruikt in de vorm van SVN. Wel aardig, maar je mist een beetje de omliggende interface van een echt source control GUI als je dat gewend bent (ik wel icm Perforce). Wel af en toe de nodige problemen mee gehad.

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
- That's surprisingly noble of you, sir.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:22

Matis

Rubber Rocket

Ik heb alleen ervaring met TortoiseCvs. Wat een drama was het toch met die tool. Vreselijk.

Ik gebruik nu SmartGit, werkt op Windows en Linux hetzelfde.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
'Seksediscriminatie door recruiters: mannen vaker benaderd dan vrouwen' - https://nos.nl/l/2308971

Misschien krijgen we als man straks minder spam en ongevraagde telefoontjes op ons werk _O-

Van mij mogen ze voortaan alleen maar vrouwen benaderen :+

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-11 07:32

Firesphere

Yoshis before Hoshis

SPee schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:10:
[...]

Voor rebasen gebruik ik liever de commandline. Hoe dat in Intellij werkt vindt ik omslachtiger en onduidelijker dan

code:
1
2
git fetch
git rebase origin/master

typen. Ik heb ook SourceTree, maar die gebruik ik nu vrij weinig. Die starten kost meer tijd dan de command in Intellij. :)
Maar dat zou mijn alternatief.

[...]

Hell no !!! :r })
Ik gebruik Git niet in elke directory. Dus moet die ook niet in mijn explorer integreren.
Daarbij heb ik slechte ervaring met tortoiseSvn dat die de explorer supertraag maakte. Dus dat projecteer ik ook op de git versie. Nooit meer voor mij.
Tenzij je een Linux systeem hebt, Git Fork is echt de beste client die ik ken so far.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Mugwump
Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 06:49:
'Seksediscriminatie door recruiters: mannen vaker benaderd dan vrouwen' - https://nos.nl/l/2308971

Misschien krijgen we als man straks minder spam en ongevraagde telefoontjes op ons werk _O-

Van mij mogen ze voortaan alleen maar vrouwen benaderen :+
Werd ik maar gemiddeld één keer per kwartaal benaderd. :P
Mijn eigen ervaring is overigens dat er in de IT juist extra vraag is naar meer diversiteit en vrouwen dus eerder vaker dan minder vaak benaderd zouden worden.

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15-11 16:49

Tjolk

FP ProMod
Komt dat ook niet doordat vrouwen wat meer contactmogelijkheden afschermen om niet gestalkt te worden met vunzigheid?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:45
Wat ik wel zou willen weten: was de man/vrouw verhouding onder de recruiters? Wat ik zelf zie bij mijzelf en mijn omgeving is dat er veel leuk uitziende vrouwelijke recuiters zijn. Die snappen zelf ook wel dat ze meer kans hebben om mannen een baan aan de smeren dan bij andere vrouwen.

• Lethalis
  • Niet online
Tjolk schreef op maandag 4 november 2019 @ 08:50:
Komt dat ook niet doordat vrouwen wat meer contactmogelijkheden afschermen om niet gestalkt te worden met vunzigheid?
Ze schermen die mogelijkheden ook af, omdat ze vaak toch wel een netwerk hebben.

Of andersom: wij worden als man vaker achterna gezeten door recruiters in de IT, omdat we juist enorm honkvast zijn, niet altijd even sociaal zijn en / of een sterk netwerk hebben. Dus de kansen dat je een keer raak schiet als recruiter, zijn groter.

Mijn vrouw doet op haar werk bijvoorbeeld aan allerlei extra activiteiten mee, zoals een adviesraad, waarbij ze dus collega's van andere instellingen treft. Waarbij ze vaak genoeg te horen heeft gekregen van "je kan ook bij ons komen werken".

Die heeft geen recruiter nodig... 1 berichtje of telefoontje en ze kan weer ergens anders aan de slag.

Als ik daarentegen een andere baan wil, dan zal ik toch moeten zoeken, omdat ik nooit de moeite heb genomen om te netwerken.

Aan recruiters heb ik echter weinig, omdat alle spam die ik krijg eigenlijk nauwelijks aansluit op wat ik wil. Het is echt eens in de 3 maanden ofzo dat er iets tussenzit waarvan ikzelf denk dat het wel de moeite waard zou kunnen zijn.

En dan nog is er vaak een dingetje, zoals een langere reistijd, waardoor ik afhaak.

PS
Misschien wel interessante vraag: wat doen jullie allemaal om te netwerken als developer? En dan bedoel ik niet een nieuwe managed switch configureren :D

Lethalis wijzigde deze reactie 04-11-2019 09:29 (5%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen ~ Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:13:
PS
Misschien wel interessant vraag: wat doen jullie allemaal om te netwerken als developer? En dan bedoel ik niet een nieuwe managed switch configureren :D
Helemaal niets. Ik heb geen LinkedIn, doe weinig tot geen netwerken. Het enige netwerken dat ik doe is sporadisch contact met oud-collega's. Dat zijn collega's van mijn vorige werkgever of collega's die bij mijn huidige werkgever weg zijn.

Ik zie de nut / noodzaak niet zo erg van netwerken. Er staan op dit moment zoveel vacatures open voor softwareontwikkelaars dat ik geen gedegen netwerk nodig heb om aan een baan te komen. Tuurlijk, misschien was er meer uit te slepen met een beter netwerk, maar dat zul je nooit weten, dus daarover maak ik me niet druk.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:48
Ik reken me nooit zo rijk met al die openstaande vacatures. Ja het geeft je redelijke baanzekerheid, maar als je goed kijkt is 90% van het kaliber "mediabedrijfje zoekt software engineer die voor 2 pepernoten per maand wordpressmodules installeert voor zeurende klanten".

Kwaliteit gaat boven kwantiteit en dan is een netwerk hebben (en dan niet een netwerk van LinkedIn-stalkende recruiters, maar van mede-devs) wel degelijk een pré, hoor je ten minste ervaringen van binnenuit. Niet dat ik zo'n netwerk heb, maar dan nog acht ik de kans groter dat ik op die manier van baan zou wisselen, dan dat ik zelf langs een interessante vacature zou scrollen.

zcflevo.nl

• Lethalis
  • Niet online
Matis schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:29:
[...]
Ik zie de nut / noodzaak niet zo erg van netwerken. Er staan op dit moment zoveel vacatures open voor softwareontwikkelaars dat ik geen gedegen netwerk nodig heb om aan een baan te komen. Tuurlijk, misschien was er meer uit te slepen met een beter netwerk, maar dat zul je nooit weten, dus daarover maak ik me niet druk.
Mja ik heb daar echter toch een "schijn bedriegt" gevoel bij.

Na 16 jaar als developer gewerkt te hebben, heb ik namelijk zelf ook een redelijk eisenpakket en valt 80% van de vacatures direct af. Dus ik vind het eigenlijk best lastig om iets leuks te vinden.

En dat is ook de kern... het moet beter zijn dan wat ik heb. Het gaat mij niet om "een baan", maar om "een gave baan" :P Ik moet het ook tof vinden. En niet alleen qua salaris, maar ook qua inhoud.

Daar kan een netwerk dan wel bij helpen denk ik. Dat je zelf weet wat er mogelijk is en dat je ook zichtbaar wordt voor die werkgevers.

Als developer zit je doorgaans echter niet aan de voorkant van een organisatie en heb je dus ook minder contact met developers van andere bedrijven. En is netwerken dus ook lastiger buiten jouw directe omgeving.

Daarnaast heb ik een concurrentiebeding waardoor ik zo ongeveer de branche waarin ik werkzaam ben moet verlaten wil ik iets anders doen... is ook meteen de laatste keer dat ik zoiets zou tekenen, maar goed. Vooral de clausule dat ik ook niks voor mezelf mag doen, is idioot.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:42:
Mja ik heb daar echter toch een "schijn bedriegt" gevoel bij.

Na 16 jaar als developer gewerkt te hebben, heb ik namelijk zelf ook een redelijk eisenpakket en valt 80% van de vacatures direct af. Dus ik vind het eigenlijk best lastig om iets leuks te vinden.
Daar geef ik gelijk in. Ikzelf ben op dit moment 10 jaar als developer aan de gang. Vorig jaar na bijna 9 jaar bij mijn eerste werkgever (waar ik als schoolverlater begon) vertrokken naar de baan waar ik nu zit.
Ook door het afvallen van 80% van de vacatures, blijven er nog legio over.
En dat is ook de kern... het moet beter zijn dan wat ik heb. Het gaat mij niet om "een baan", maar om "een gave baan" :P Ik moet het ook tof vinden. En niet alleen qua salaris, maar ook qua inhoud.
Dat is absoluut waar. Maar als je eenmaal weg wilt bij je huidige werkgever is dat vaak niet zonder reden. Dus iedere andere baan (en nu chargeer ik een beetje) is dan beter dan de huidige.
Daar kan een netwerk dan wel bij helpen denk ik. Dat je zelf weet wat er mogelijk is en dat je ook zichtbaar wordt voor die werkgevers.

Als developer zit je doorgaans echter niet aan de voorkant van een organisatie en heb je dus ook minder contact met andere developers. En is netwerken dus ook lastiger buiten jouw directe omgeving.

Daarnaast heb ik een concurrentiebeding waardoor ik zo ongeveer de branche waarin ik werkzaam ben moet verlaten wil ik iets anders doen... is ook meteen de laatste keer dat ik zoiets zou tekenen, maar goed. Vooral de clausule dat ik ook niks voor mezelf mag doen, is idioot.
Ik weet ook zeker dat een netwerk wel kan werken. Maar dat werkt alleen als je een netwerk hebt dat weet hoe je in elkaar zit en wat je graag doet, kunt en wat je eisen zijn. Zo'n netwerk heb ik wel. Immers zijn veel van mijn oudcollega's nu ook ergens anders aan de bak en we appen elkaar soms wat vacatures door.

Pas op het moment dat ik echt zelf weg wil, ga ik lijntjes uitgooien. Eerst bij mijn intimi, daarna ga ik zelf op zoek, en als ik er dan echt niet uit mocht komen (wat overigens de vorige keer niet eens het geval was) dan kan ik altijd nog contact zoeken met een wervings- en selectiebureau.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:16

CurlyMo

www.pilight.org

Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:13:
[...]
PS
Misschien wel interessant vraag: wat doen jullie allemaal om te netwerken als IT-er? En dan bedoel ik niet een nieuwe managed switch configureren :D
Ik ben zelf continue bezig met netwerken. In mijn huidige organisatie zijn binnen verschillende afdelingen techneuten van allerlei toonaarden actief. Die werken weinig samen over afdelingen heen en communiceren niet even goed. Een van mijn initiatieven is het samenbrengen van deze ploeg in een soort interne tweakers community zodat we elkaar kunnen helpen.

Daarvoor maak ik gewoon actief afspraken met personen van andere afdelingen, praten we over elkaars werk en functie invulling, en van het een komt vanzelf het ander. Zij vertellen weer over mensen die zij weer kennen, waarop ik daar weer een afspraak mee plan. Met het onderliggende doel van meer kennisuitwisseling en samenwerking. Vanuit het management wordt zelfs de interne detachering actief ondersteund, maar dan moet je wel weten wie wat waar doet, en waar gaten vallen.

Als het netwerk zich dan opeens vertakt naar buiten de organisatie, dan doe ik hetzelfde, maar dan minder vanuit community vorming (daar heb ik tweakers al voor), maar meer voor de "Als we ooit wat voor elkaar kunnen betekenen".

Ik zit daarentegen dan weer niet op de social media netwerk sites zoals LinkedIn.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Lethalis
  • Niet online
Matis schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:04:
[...]
Maar als je eenmaal weg wilt bij je huidige werkgever is dat vaak niet zonder reden. Dus iedere andere baan (en nu chargeer ik een beetje) is dan beter dan de huidige.
Dat vind ik nogal kort door de bocht :)

Ik heb het best naar mijn zin op mijn werk bijvoorbeeld, veel vrijheid, prima salaris, leuke collega's, etc.

Maar ik zou best vakinhoudelijk meer willen doen. Ik vind toch dat we te vaak prutswerk afleveren, echter heb ik weinig sparringspartners op dit gebied. Ik moet zelf elke keer de kar trekken als ik iets wil verbeteren.

Dus als ik software wil verdelen in meerdere lagen die automatisch getest worden, dan zullen collega's vaak zeggen "whatever floats your boat". Ik krijg wel de vrijheid om het te doen, maar het boeit ze zelf niet. Zolang de software redelijk werkt en er geld verdiend wordt, zijn zij en mijn werkgever happy.

Ik ben wat meer een idealist en wil dingen goed oplossen. Maar omdat ik niemand heb om mee te sparren erover, voelt het meer alsof ik mensen tot last ben op dat gebied dan dat ik er voldoening uithaal.

Vanuit dit oogpunt zou ik dus liever in een omgeving willen zitten waarin ik mezelf meer kan ontplooien en collega's heb die hun vak als ontwikkelaar wat serieuzer nemen. Collega's waarmee ik over software architectuur en design patterns kan praten zonder dat ze het mumbo jumbo vinden.

Dat betekent echter niet dat ik op een schopstoel zit en per se weg moet bij mijn werk ofzo :) Ik heb werk zat en kan min of meer doen / laten wat ik wil. Ik heb ook helemaal geen haast om weg te gaan.

Maar als er iets gebeurt waardoor ik over een jaar of 3 weg zou moeten, dan is het toch jammer als ik geen netwerk heb waarop ik terug kan vallen. En waarvan ik weet van "die en die zijn wel goede programmeurs die ik graag als collega zou willen hebben, dus misschien moet ik daar eens aankloppen".

Tot die tijd lees ik wel boeken en blogs over software architectuur, design patterns, unit testing, enzovoorts... en breng ik zelf - voorzichtig - dingen in de praktijk. Gaver zou natuurlijk zijn als ik met mensen erover kan discussiëren, elkaars code lek kan schieten, etc.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:16

CurlyMo

www.pilight.org

Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:24:
[...]

Dat vind ik nogal kort door de bocht :)

Ik heb het best naar mijn zin op mijn werk bijvoorbeeld, veel vrijheid, prima salaris, leuke collega's, etc.

Maar ik zou best vakinhoudelijk meer willen doen. Ik vind toch dat we te vaak prutswerk afleveren, echter heb ik weinig sparringspartners op dit gebied. Ik moet zelf elke keer de kar trekken als ik iets wil verbeteren.
Heel herkenbaar. Maar waar vind je dat ene bedrijf of organisatie die wel voldoet :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Mugwump
Er zijn bijvoorbeeld legio meetups waar je als developer heen kunt om wat te leren en daarnaast met andere developers te kletsen.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Gelukkig staat de VVD achter ons :z

We were doomed from the start. I guess all that remains now is for the captain to go down with the ship.
No, it's noble of you, Kif! As of now, you're in command. Congratulations, Captain!

• Lethalis
  • Niet online
Mugwump schreef op maandag 4 november 2019 @ 10:53:
Er zijn bijvoorbeeld legio meetups waar je als developer heen kunt om wat te leren en daarnaast met andere developers te kletsen.
Ik zie op meetup.com wel meerdere Tech Nights op diverse locaties in Nederland. Klinkt op zich interessant.

Zie zelfs een Golang meetup in de buurt _O- Dat had ik helemaal niet verwacht. Zou er bijna voor de gein heengaan om te kijken wie het gebruikt :)
.oisyn schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:12:
Gelukkig staat de VVD achter ons :z
Ach, dat Baudet zich drukmaakt om het vogelwelzijn ivm 5G vond ik eigenlijk nog leuker _O-

En het Huawei nummer is echt een hit :)

Maar goed, ik vind wel dat de VVD te commercieel is. Eigenlijk moet je daar alleen op stemmen als je vermogend bent of een eigen bedrijf hebt. Ik snap van veel mensen eigenlijk niet waarom ze er op stemmen, omdat de partij hun belangen helemaal niet behartigt.

Lethalis wijzigde deze reactie 04-11-2019 11:20 (36%)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:16:
Maar goed, ik vind wel dat de VVD te commercieel is. Eigenlijk moet je daar alleen op stemmen als je vermogend bent of een eigen bedrijf hebt. Ik snap van veel mensen eigenlijk niet waarom ze er op stemmen, omdat de partij hun belangen helemaal niet behartigt.
Omdat het populisten zijn die gewoon maar met de wind meewaaien zonder met concrete oplossingen te komen :)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 00:26

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Lethalis schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:16:

[...]

En het Huawei nummer is echt een hit :)
[...]
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik het fragment wel de minste vond. Het hele punt met huawei is volgens mij geen punt meer als alle communicatie encrypted is. Iets wat steeds meer gebeurd en ik mag toch zeker hopen dat dat gebeurd voor alles wat ook maar een beetje gevoelig ligt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:37:
[...]

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik het fragment wel de minste vond. Het hele punt met huawei is volgens mij geen punt meer als alle communicatie encrypted is. Iets wat steeds meer gebeurd en ik mag toch zeker hopen dat dat gebeurd voor alles wat ook maar een beetje gevoelig ligt.
Zo simpel is het niet. Zelfs als de content encrypted is, is er nog best het een en ander af te leiden.

• ThomasG
.oisyn schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:32:
[...]

Omdat het populisten zijn die gewoon maar met de wind meewaaien zonder met concrete oplossingen te komen :)
Dat geldt tegenwoordig voor zo'n beetje alle partijen 8)7

• Lethalis
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:37:
[...]
Afluisteren is niet het enige risico dat je loopt.

Als China morgen onze hele infrastructuur met 1 druk op de knop uit kan zetten, heb je een heel ander probleem.

Daarnaast werkt encryptie eigenlijk maar op basis van 1 aanname, en dat is dat het zeer lang duurt om achter een encryptiesleutel te komen en iets te decrypten. Als dat bijvoorbeeld in theorie 2 jaar is, dan wordt het gezien als "veilig".

Maar dan ga je er dus wel vanuit dat iemand geen praktisch onbeperkte rekenkracht tot zijn beschikking heeft (ten opzichte van jou). En dat vind ik nogal een aanname anno nu, waarbij grote bedrijven enorme datacenters wereldwijd hebben staan.

Anders gezegd: stel dat het Chinese Alibaba zijn cloud computing platform gaat inzetten om jouw encryptiesleutel te kraken - omdat dit in het belang van de Chinese overheid is - dan ben ik bang dat dit geen 2 jaar gaat duren ;)

Ook kunnen ze zich toegang verschaffen tot netwerken waar ze normaal gesproken niet bij hadden gekund. Dus als hun apparatuur al in een netwerksegment staat achter een firewall, dan hoeven ze die firewall niet meer te misleiden. Ze staan al binnen. En meestal geldt toch dat hoe verder je in een netwerk zit, hoe minder goed het beveiligd is... want tsja, "daar hebben we de firewall toch voor" ? :)

De aanschaf van hardware heeft dus wel degelijk veel met het vertrouwen in de fabrikant te maken en dat deze geen opties inbouwt om nare dingen te doen ermee.

PS
https://www.bloomberg.com...e-america-s-top-companies

Lethalis wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:28 (20%)

• Gropah

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Alright, noted. Volgende keer even wat verder kijken dan mijn neus lang is :X

• Ed Vertijsment
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:47
grrr wat zijn die git submodules brak geïmplementeerd, de rest van git is wel mooi hoor, maar submodules.

svenv.nl

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ed Vertijsment schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:36:
grrr wat zijn die git submodules brak geïmplementeerd, de rest van git is wel mooi hoor, maar submodules.
Hoezo? Bij mij vorige werkgever gebruikte we ook veel submodules, ik vond het best prima werken.

• Ed Vertijsment
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:47
Matis schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:38:
[...]

Hoezo? Bij mij vorige werkgever gebruikte we ook veel submodules, ik vond het best prima werken.
Het zal wel aan mij liggen, maar het is compleet onoverzichtelijk, de cli onbegrijpbaar en de documentatie niet duidelijk. Vervolgens kan je het vrij makkelijk stuk maken en kun je dan in de .git map harken om het te repareren.

svenv.nl

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
git submodules is een 2e rangs feature.

[/mening-als-feit-presenteren]
Matis schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:38:
...ik vond het best prima werken.
Het woord 'prima' is aan inflatie onderhevig. Vroeger was dat 'prima === bijna perfect'. En nu lees ik jouw bericht als 'best prima === net voldoende'. :P

Talkin.nl daily photoblog

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Voutloos schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:51:
git submodules is een 2e rangs feature.
Daar ben ik het mee eens.
Het woord 'prima' is aan inflatie onderhevig. Vroeger was dat 'prima === bijna perfect'. En nu lees ik jouw bericht als 'best prima === net voldoende'. :P
Het was meer dan net voldoende. Jet moet, net zoals bij elke git instructie, erg goed opletten waar de head van de submodule staat. Is het detached-head, of is het een commit op een branch.
Zitten er wijzigingen in je submodule, of is de submodule (githash) zelf gewijzigd in je project.

• ThomasG
Matis schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:53:
[...]

Het was meer dan net voldoende. Jet moet, net zoals bij elke git instructie, erg goed opletten waar de head van de submodule staat. Is het detached-head, of is het een commit op een branch.
Zitten er wijzigingen in je submodule, of is de submodule (githash) zelf gewijzigd in je project.
Nee hoor, gewoon de submodule naar een tag laten verwijzen. Meestal gebruik je toch versienummers als tags, dat lost 99% van de "problemen" op.

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Ja, als je effe niet oppast zit je weer eens op een detached head te werken.
Ik heb redelijk vaak gehad dat collega's daarmee in de knoei raakten en dan weer op een branch gingen zitten om vervolgens in paniek te raken dat de commits zoek zijn.
Dan zit je uiteindelijk met een reflog erbij te cherry picken.

Lekker op de bank

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThomasG schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:04:
Nee hoor, gewoon de submodule naar een tag laten verwijzen. Meestal gebruik je toch versienummers als tags, dat lost 99% van de "problemen" op.
Natuurlijk, maar wij moesten soms ook wijzigingen maken in de submodule, terwijl deze binnen het project zat. Dan was het dus zaak om eerste de submodule van detached head (tag of hash) naar een branch om te zetten, om daar dan op te committen, testen, taggen, baggen en dan de interne hash van de submodule weer updaten binnen het project.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

https://oisyn.nl/KolQ.zip
Disclaimer: No warranties. Do not use this software. Ever. :P

Kruisje minimized naar tray, ctrl-click op kruisje sluit 'm af. Of met quit() :). restart() reset de VM en leest stdlib.kolq opnieuw uit. De syntax leer je maar uit die file :+
Nog niemand losgegaan hierop? :P

• Lethalis
  • Niet online
Wat git submodules betreft... ik ben geneigd ze simpelweg niet te gebruiken. Als ik een library ontwikkel die in meerdere projecten voorkomt, dan ontwikkel ik hem los van het project met zijn eigen tests.

Dan heb je ook minder geneuzel met breaking changes, omdat programma A rustig met versie 1.4 verder kan draaien terwijl ik voor programma B versie 2.0 maak.

Ik vraag me eerlijk gezegd af wanneer je nou echt git submodules "nodig" hebt.

Wij hebben dan ook een eigen NuGet store, zodat je daar makkelijk de nieuwste packages kan installeren etc.

Lethalis wijzigde deze reactie 05-11-2019 06:46 (11%)

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:54
Veel talen hebben toch hun eigen dependency framework (Maven, NPM, Cargo, Composer). Dat lost toch bijna altijd wel alle problemen op die je met git submodules op zou willen lossen?

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• Lethalis
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:19:
Veel talen hebben toch hun eigen dependency framework (Maven, NPM, Cargo, Composer). Dat lost toch bijna altijd wel alle problemen op die je met git submodules op zou willen lossen?
Ja dat idee heb ik dus ook :)

Voor .NET is het bijvoorbeeld heel eenvoudig om een eigen NuGet repository in te richten. Daar heb je in feite alleen maar een SMB share voor nodig.

• ThomasG
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:19:
Ja, maar dat kan dus niet altijd. Er zijn veel talen die zoiets niet hebben. Daarbij kun je git voor veel meer doeleinden gebruiken dan enkel voor source code, zoals versiebeheer voor configuratie bestanden; dan zijn submodules nog wel eens handig.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@armageddon_2k1 en @Lethalis ik zal proberen te "verdedigen" waarom we bij mijn vorige werkgever wel submodules gebruikten.

Bij mijn vorige werkgever bouwden we software images (complete Linux OS-en: Kernel, rootfs, processor configuratie, etc etc). Dat deden we middels Yocto en OpenEmbedded.
In iedere submodule zaten verschillende layers (meta, product, platform, linux) van verschillende aanbieders. Zo'n layer bestaat feitelijk uit een vergaarbak van heel veel "recepten": Platte tekstfiles met referenties naar externe bronnen en repos en interne (configuratie) files.

Voor zover ik weet, bestaat er geen dependency manager voor Yocto en/of OpenEmbedded. Je bent als gebruiker zelf verantwoordelijk voor de dependencies.
Alle layers worden wel getagged en (in sommige gevallen) getest, maar het bij elkaar rapen van alle juiste repo's en hun versies is nog steeds aan de gebruiker.

Nu werk ik met PHP (ja ik weet het :P ) en gebruik inderdaad Composer.

@ThomasG precies dat ja :D

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Hebben jullie al geinvesteerd? https://crowdaboutnow.nl/campagnes/planb ;)

• Hydra
  • Laatst online: 13:37
Neuh, prima tevreden met Ziggo.

https://niels.nu

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

@Hydra Het gaat er niet om of je wel of niet tevreden bent met je provider, het gaat erom dat het belangrijk is dat er een provider bestaat die niet louter wordt gedreven door winst maar belangrijke maatschappelijke punten als privacy hoog in het vaandel heeft en daarvoor op de bres wil springen.

.oisyn wijzigde deze reactie 05-11-2019 11:24 (6%)

• ThomasG
Ik ga toevallig eind Q1 2020 verhuizen (nieuwbouw), dus ik ben wel benieuwd of ze als nieuwe provider met aantrekkelijke pakketten komen.

• Gropah

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Ziet er wel interessant uit. Ben alleen (helaas) net overgestapt op T-Mobile... Je wil ook niet weten hoe hard ik heb zitten vloeken toen ze die shit met DTAG deden. Nog serieus gekeken of ik van het contract af kon als gevolg van die nonsens.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:56:
Ik ga toevallig eind Q1 2020 verhuizen (nieuwbouw)
Ik Q2 2021 (hopelijk) :)

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Ik kan het business en marketingplan nergens vinden

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:13
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:23:
@Hydra Het gaat er niet om of je wel of niet tevreden bent met je provider, het gaat erom dat het belangrijk is dat er een provider bestaat die niet louter wordt gedreven door winst maar belangrijke maatschappelijke punten als privacy hoog in het vaandel heeft en daarvoor op de bres wil springen.
Hadden ze dat dan niet moeten bedenken voordat ze, ahum, de winst pakten door de tent aan KPN te verkopen ?
Ben benieuwd hoe ze de infrastructuur gaan regelen. Zolang ze niet overal eigen apparatuur in de POP's hebben hangen, wat is dan het voordeel nog ?
Ik wil een domme altijd werkende internet verbinding met liefst eigen apparatuur er aan, de rest regel ik zelf wel en wil ik liever juist niet bij een provider hebben.

• RayNbow
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:02

RayNbow

Kirika <3

Nee, maar ik weet ook nog niet of ik zo snel zou overstappen naar een andere provider. Ik zit nog met een paar *@scientia.demon.nl e-mailadressen die nog in gebruik zijn. Ik zou dan moeten gaan inventariseren welke sites/diensten nog deze oude adressen gebruiken.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:59:
[...]

Hadden ze dat dan niet moeten bedenken voordat ze, ahum, de winst pakten door de tent aan KPN te verkopen ?
Ze hebben geen winst gepakt, xs4all stond er destijds slecht voor vziw.
Ben benieuwd hoe ze de infrastructuur gaan regelen. Zolang ze niet overal eigen apparatuur in de POP's hebben hangen, wat is dan het voordeel nog ?
De nieuwe provider gaat hetzelfde doen als wat xs4all nu al doet, gewoon WBA toegang.
Ik wil een domme altijd werkende internet verbinding met liefst eigen apparatuur er aan, de rest regel ik zelf wel en wil ik liever juist niet bij een provider hebben.
Sinds wanneer is vrije modem/router keuze een issue geweest bij xs4all? Juist dan moet je bij deze partij zijn, me dunkt.

Ik heb nu ook gewoon de glasvezel-ader direct in mijn eigen EdgeRouter4 zitten. En xs4all doet er niet moeilijk als je de helpdesk belt en daar problemen mee hebt.

.oisyn wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:05 (12%)

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:03:
[...]
Waarom zou het ze nu dan beter vergaan ?
De nieuwe provider gaat hetzelfde doen als wat xs4all nu al doet, gewoon WBA toegang.
In hoeverre is er dan iets "premium" waardigs te garanderen ?
En is dit niet het eigenlijke probleem, voor de daarwerkelijke verbinding zelf is xs4all altijd afhankelijk geweest van derden. In het modem tijdperk was iedereen dat en zat er misschien nog enig verschil in, in het adsl tijdperk werdt dat al moeilijker en konden ze niet zelfstandig bestaan. Ik zie niet in hoe dat nu anders is.
Zie bijvb ook tweak, kost 39 euro .. behalve hier over glazvezel, na de postcode check is het alsnog 47 euro en dus waarschijnlijk gewoon over KPN heen. Hoe kunnen ze dan iets "premiums" aanbieden. Behalve dan allerlei randzaken als potjes om rechtzaken te beginnen voor zaken die zei interessant achten.
Dat is prima, maar dat zou ook prima los kunnen via bits of freedom te steunen etc.
Sinds wanneer is vrije modem/router keuze een issue geweest bij xs4all?
Geen, maar bij KPN werkt het ansich ook. En dat zou gewoon eindelijk wettelijk geregeld moeten worden, zodat het uberhaupt geen issue meer kan zijn.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:10:
[...]

Waarom zou het ze nu dan beter vergaan ?
Omdat tijden zijn veranderd? Ten tijde van de overname (21 jaar geleden) was internet nog opkomend. Nu kan niemand meer zonder. Xs4all is nu een heel gezond en winstgevend bedrijf.
En is dit niet het eigenlijke probleem, voor de daarwerkelijke verbinding zelf is xs4all altijd afhankelijk geweest van derden. In het modem tijdperk was iedereen dat en zat er misschien nog enig verschil in, in het adsl tijdperk werdt dat al moeilijker en konden ze niet zelfstandig bestaan. Ik zie niet in hoe dat nu anders is.
Zie bijvb ook tweak, kost 39 euro .. behalve hier over glazvezel, na de postcode check is het alsnog 47 euro en dus waarschijnlijk gewoon over KPN heen. Hoe kunnen ze dan iets "premiums" aanbieden.
Xs4all biedt nu toch ook allerlei premium zaken? De infrastructuur die er ligt bepaalt niet of een vast IPv6 of IPv6 block mogelijk is, bijvoorbeeld. Toch kun je dat blijkbaar nergens anders krijgen bij een consumentenprovider.
Geen, maar bij KPN werkt het ansich ook. En dat zou gewoon eindelijk wettelijk geregeld moeten worden, zodat het uberhaupt geen issue meer kan zijn.
Er gaat natuurlijk nooit een wet komen die zegt dat de provider ondersteuning moet leveren bij je eigen hardware.

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:14:
[...]
Omdat tijden zijn veranderd? Ten tijde van de overname was internet nog opkomend. Nu kan niemand meer zonder. Xs4all is nu een heel gezond en winstgevend bedrijf.
Ik heb niet de indruk dat hun (potentiele) doelgroep nou bepaald de "nakomertjes" zijn op het internet
(en hun glorietijd derhalve in het modem tijdperk lag).
Maar goed ik kan me vergissen.
Xs4all biedt nu toch ook allerlei premium zaken? De infrastructuur die er ligt bepaalt niet of een vast IPv6 of IPv6 block mogelijk is, bijvoorbeeld. Toch kun je dat blijkbaar nergens anders krijgen bij een consumentenprovider.
Ipv6 zou inderdaad een puntje kunnen zijn, schept wel weer de vraag waar ze nog ipv4 vandaan gaan halen, RIPE was er toch net doorheen op wat hele kleine kruimels na ?
Er gaat natuurlijk nooit een wet komen die zegt dat de provider ondersteuning moet leveren bij je eigen hardware.
Die schijnt er al te zijn, telecomwet / meuk uit europa en uiteraard alleen apparatuur die aan de desbetreffende standaarden voldoet. Alleen heeft NL de handel weer uitgesteld, ivm onderzoek op aanvraag van providers naar veronderstelde gevolgen voor beveiliging etc. Als het goed is inmiddels daar de conclusie ook al uit dat het daarvoor allemaal geen biet uitmaakt, maar goed de handel is weer subtiel vertraagd.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Het recht je eigen apparatuur te gebruiken ja. Router iig, over het modem zijn ze er nog niet uit. Maar dat is niet wat ik zei, ik zei een wet die de provider verplicht support te geven op jouw apparatuur. Oftewel, jouw router doet niet wat je wil en je belt de helpdesk. De helpdesk zegt "tja, je eigen hardware, daar ga ik je niet bij helpen. Deze gegevens heb je iig nodig om te verbinden met ons, verder zoek je het maar uit"

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:23:
Het recht je eigen apparatuur te gebruiken ja. Router iig, over het modem zijn ze er nog niet uit. Maar dat is niet wat ik zei, ik zei een wet die de provider verplicht support te geven op jouw apparatuur. Oftewel, jouw router doet niet wat je wil en je belt de helpdesk. De helpdesk zegt "tja, je eigen hardware, daar ga ik je niet bij helpen. Deze gegevens heb je iig nodig om te verbinden met ons, verder zoek je het maar uit"
Router waren ze dus min of meer ook uit. Transferpunt zou daarvoor liggen.
Vraag is of ze zich er dan zo makkelijk van af kunnen maken als jouw router met de op gegeven credentials en instellingen niet wil connecten.

Overigens begreep ik dat tot nu toe KPN niet geneigd was het xs4all domein op te geven.
Dan valt dus ook je "premium" emaildienst voor al je nostalgische adressen weg als argument.

Kortom ik ben er nog niet echt van overtuigd, maar toch succes gewenst als investeerder :)

Edit: uhmm ja modem(/router aangezien die meuk tegenwoordig vaak ineen gebakken zit)

gekkie wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:31 (19%)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:27:
[...]

Router waren ze dus min of meer ook uit. Transferpunt zou daarvoor liggen.
Modem bedoel je?

• ThomasG
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:23:
[...]

Dat een provider geen ondersteuning bied op eigen routers is natuurlijk niet zo gek. Er zijn 1000-en-1 routers, dus dat is voor een helpdesk niet te doen; vooral als ze het apparaat niet kennen. Ze moeten het wel mogelijk maken om je eigen apparatuur te kunnen gebruiken.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:29:
[...]
Dat een provider geen ondersteuning bied op eigen routers is natuurlijk niet zo gek. Er zijn 1000-en-1 routers, dus dat is voor een helpdesk niet te doen; vooral als ze het apparaat niet kennen. Ze moeten het wel mogelijk maken om je eigen apparatuur te kunnen gebruiken.
Daarom vind ik het ook helemaal niet raar dat die wet er niet komt. Punt is, een provider kan hier wel iets extra's bijdragen, door die ondersteuning wel te geven. Xs4all doet dat. Voor zover dat in hun mogelijkheden ligt, uiteraard :)

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:31:
[...]
Daarom vind ik het ook helemaal niet raar dat die wet er niet komt. Punt is, een provider kan hier wel iets extra's bijdragen, door die ondersteuning wel te geven. Xs4all doet dat. Voor zover dat in hun mogelijkheden ligt, uiteraard :)
Heuh .. eerst kan een provider dat soort ondersteuning niet leveren, maar nu kan xs4all dat ineens wel ?

• ThomasG
[...]

Edit: uhmm ja modem(/router aangezien die meuk tegenwoordig vaak ineen gebakken zit)
Tegenwoordig wordt de term router inderdaad voor van alles en nog wat gebruikt. Ze hadden een "WiFi router" beter een "3-in-1 magical internet box" kunnen noemen 8)7

• gekkie
ThomasG schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:38:
[...]
Tegenwoordig wordt de term router inderdaad voor van alles en nog wat gebruikt. Ze hadden een "WiFi router" beter een "3-in-1 magical internet box" kunnen noemen 8)7
Mjah voordat KPN de boel hier verstierde was het gewoon netjes een modem (en dvb-c convertertje).
UTP (geen MTU gezeik) en coax (geen encryptie gezeik) eruit en klaar in een zeer compact kastje.
Maarja waar is de ACM als je ze nodig hebt (zijn ze ooit wel eens ergens geweest toen iemand ze ooit nodig had ?!?).

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:38:
[...]

Heuh .. eerst kan een provider dat soort ondersteuning niet leveren, maar nu kan xs4all dat ineens wel ?
Wil je geen woorden in mijn mond leggen? Wat je nu beweert heb ik nooit gezegd.
Dan valt dus ook je "premium" emaildienst voor al je nostalgische adressen weg als argument.
Wie bezigt dat argument? Ik vind een mailadres bij provider sowieso een beetje dom :)

.oisyn wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:48 (32%)

• ThomasG
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:44:
[...]

Wie bezigt dat argument? Ik vind een mailadres bij provider sowieso een beetje dom :)
Vroeger (rond 2000) begreep ik dat nog wel, maar tegenwoordig zijn er genoeg (gratis) alternatieven die een stuk betere diensten leveren.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ThomasG schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:52:
[...]
Vroeger (rond 2000) begreep ik dat nog wel, maar tegenwoordig zijn er genoeg (gratis) alternatieven die een stuk betere diensten leveren.
Ook rond 2000 waren er al genoeg (gratis) alternatieven (hotmail was toen al 4 jaar oud). En ook toen was een provider email een soort vendor lockin.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ThomasG
Janoz schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:06:
[...]

Ook rond 2000 waren er al genoeg (gratis) alternatieven (hotmail was toen al 4 jaar oud). En ook toen was een provider email een soort vendor lockin.
Ja, maar diensten als hotmail kon toen der tijd een aantal dingen niet. Zoals het weergeven van je email in een fatsoenlijke email client en beperkte bijlagen, e.d. Dat heeft bij hotmail trouwens jaren geduurd voordat dat een keer kon.

Edit: en het belangrijkste, je kon je niet registreren op Tweakers met een hotmail, yahoo, e.d. email adres :+

ThomasG wijzigde deze reactie 05-11-2019 14:15 (12%)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:10:
[...]
Ja, maar diensten als hotmail kon toen der tijd een aantal dingen niet. Zoals het weergeven van je email in een fatsoenlijke email client en beperkte bijlagen, e.d. Dat heeft bij hotmail trouwens jaren geduurd voordat dat een keer kon.
Volgens mij is dat pas gaan lopen nadat Gmail kwam, die dat allemaal wel kon.
Edit: en het belangrijkste, je kon je niet registreren op Tweakers met een hotmail, yahoo, e.d. email adres :+
Was dat toen nog een ding, ja? Wist ik niet eens :P

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:44:
[...]
Wil je geen woorden in mijn mond leggen? Wat je nu beweert heb ik nooit gezegd.
[...]
Ach laat maar, zoals gezegd, succes met je investering!

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:23:
Ik heb van het 'oude' XS4All daar ook niet veel van gemerkt. Die pirate bay blokkade werd v.z.i.w. door Ziggo net zo hard aangevochten. Daarbij heb ik vroeger bij XS4All gezeten en hoewel ze het technisch wel op orde hadden, was het kwa administratie echt een enorme puinhoop.

Maar dat jij ze steunt; prima natuurlijk. Ik heb er zelf niet zo'n behoefte aan, maar dat maakt niet dat ik het een slecht idee vind. Integendeel!
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:14:
[...]

Omdat tijden zijn veranderd? Ten tijde van de overname (21 jaar geleden) was internet nog opkomend. Nu kan niemand meer zonder. Xs4all is nu een heel gezond en winstgevend bedrijf.
Die snap ik niet. KPN is een winstgevend bedrijf en X4All is gewoon KPN met een ander label. En dat label wordt nu opgeheven.

Hydra wijzigde deze reactie 05-11-2019 17:43 (20%)

• gekkie
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:03:
[...]
Misschien dat computable de verkeerde cijfers had, maar 10% winst in het jaar voor de overname lijkt me niet bepaald "slecht", zeker niet voor een semi-ideeële instelling zoals ze soms omschreven worden.

https://www.computable.nl...rnet-provider-xs4all.html

gekkie wijzigde deze reactie 05-11-2019 18:10 (12%)

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Hydra schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:40:
Die snap ik niet. KPN is een winstgevend bedrijf en X4All is gewoon KPN met een ander label. En dat label wordt nu opgeheven.
Xs4all is een eigen BV met een eigen jaarrekening.

• Hydra
.oisyn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:11:
[...]

Xs4all is een eigen BV met een eigen jaarrekening.
Zal best, maar ze delen een hoop kosten met KPN, zaken zoals de infrastructuur, customer service, etc. Ze profiteren van het schaalvoordeel en dat is er straks niet meer.

Ik heb ook in een bedrijf gewerkt waar we met de consultants in een eigen BV zaten, maar het moederbedrijf had een hoop kosten die wij niet hadden (huur pand bijvoorbeeld).

• ThomasG
Hydra schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:57:
[...]

Zal best, maar ze delen een hoop kosten met KPN, zaken zoals de infrastructuur, customer service, etc. Ze profiteren van het schaalvoordeel en dat is er straks niet meer.

Ik heb ook in een bedrijf gewerkt waar we met de consultants in een eigen BV zaten, maar het moederbedrijf had een hoop kosten die wij niet hadden (huur pand bijvoorbeeld).
In het geval van Xs4All weet ik toevallig dat ze veel zaken zelf hadden, zoals een eigen kantoor gebouw (Amsterdam Sloterdijk) met daarin een eigen helpdesk (alleen voor Xs4All doeleinden). Ze hadden ook eigen infrastructuur, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:57:
[...]
Ze profiteren van het schaalvoordeel en dat is er straks niet meer.
Yep.

Ik heb altijd geleerd dat "competitive advantage, becomes competitive necessity".

Dus zonder diezelfde schaalvoordelen zijn ze zeer waarschijnlijk niet levensvatbaar. Je kunt dan eigenlijk alleen nog maar 1 tactiek aanhouden, en dat is de Bijenkorf strategie van exclusiviteit.

Maar ik vrees dat de mensen die het bestaan van XS4ALL nu zo belangrijk vinden, niet bereid zijn daar 100+ euro per maand voor te betalen.

Je kunt er immers niet mee pochen. Het is geen BMW die voor de deur staat, of een iPhone. Het is niet alsof ze routers in Rosé Goud gaan leveren :+

• Koenvh
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 00:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

Lethalis schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:30:
[...]

Je kunt er immers niet mee pochen. Het is geen BMW die voor de deur staat, of een iPhone. Het is niet alsof ze routers in Rosé Goud gaan leveren :+
Oeh... Nu heb je mijn interesse wel gewekt hoor :+

Waarom vandaag doen wat je morgen ook kunt uitstellen?

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:42
XS4ALL is altijd al fors duurder geweest en trok toch mensen. De Apple onder de internet providers. En blijkbaar heb je niet eens zo heel veel klanten nodig om een provider te beginnen. Ben benieuwd

PV Output

• Antrax
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-11 10:26

Antrax

Pixelated '-')/

Topicstarter
ThomasG schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:15:
[...]
In het geval van Xs4All weet ik toevallig dat ze veel zaken zelf hadden, zoals een eigen kantoor gebouw (Amsterdam Sloterdijk) met daarin een eigen helpdesk (alleen voor Xs4All doeleinden). Ze hadden ook eigen infrastructuur, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet.
Zelf geen klant bij ze maar ik weet toevallig dat ze zelf een backbone hebben als WBA klant.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Het is dan wel weer typisch des tweakers om vanuit een luie stoel en de losse pols commentaar te leveren op iets waar mensen met daadwerkelijk ervaring en verstand van zaken al heel lang mee bezig zijn en hebben doorgerekend :z

• gekkie
Of om nogal in de verdediging te schieten als niet iedereen even enthousiast is over (de kansen van) je investeringsprospectus link-drop. :z

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Ah ik was er niet bewust van dat reageren op punten "in de verdediging schieten" was :) <-- dit is dus in de verdediging schieten, en ^^^ dat ook ;)

.oisyn wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:06 (27%)

• gekkie
.oisyn schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:49:
Ah ik was er niet bewust van dat reageren op punten "in de verdediging schieten" was :) <-- dit is dus in de verdediging schieten.
Elk argument dat het wellicht niet gaat werken is inderdaad uit de losse pols. Je ziet ook in de zeer uitgebreide prospectus (proest), dat ze over al die punten hebben nagedacht en waarom zij daar anders over denken.

Zoals gezegd ben ik niet tegen xs4all, ook niet tegen een freedominternet, echter moet ik het nog maar zien qua levensvatbaarheid en derhalve goede investering.
Het is dan wel weer typisch des tweakers om vanuit een luie stoel en de losse pols commentaar te leveren op iets waar mensen met daadwerkelijk ervaring en verstand van zaken al heel lang mee bezig zijn en hebben doorgerekend
Als "ze" die er veel ervaring mee en verstand van zaken hebben, zou je dan wellicht verwachten dat er vóór de investering een fatsoenlijk prospectus ligt. Hier lijkt toch nog minder in te staan dan in de gemiddelde scheeps CV, met in iedergeval nog een mooi plaatje van het geen je misschien het schip in gaat.

Financieël gezien zie ik vooral wat ze als startkapitaal wensen op te halen, niet van wat de benodigde cashflow is en met welk prijspeil ten opzichte van concurrentie ze dat denken te bereiken, niets, niet eens een prijsrange.

Kortom ik blijf er bij dat het voornaamste argument, het sentiment uit het verleden lijkt.
Waarbij een van de twee meest genoemde zaken Karin Spaink vs Scientology lijkt te zijn, dat is een aardige tijd geleden zullen we maar zeggen. Daarnaast is het interessant om al die rechtzaken en de kosten daarvoor eens op een rijtje te zetten. Dat lijkt nu vooral te gebeuren via een aflaat aan stichting internet4all, iets in de richting van 70 a 75k (waarvan nog 10k bestuurskosten af moet), als ik dan een voorzichtige schatting maak op basis van het aantal klanten (45000 handtekening voor het voortbestaan) dan zitten we onder de 2 euro jaarlijkse bijdrage daar aan.

Maar goed m'n pols begint een beetje vast te zitten, dat risico moeten we niet lopen, dus tijd om een einde aan dit epistel te maken.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Voor de goede orde, ik kwam de campagne hier niet pluggen. Ik ga niemand aansporen of adviseren ergens in te investeren, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik kwam peilen of hier mensen waren die er óók mee begaan zijn. Ondertussen moet natuurlijk iedereen zijn plasje er weer overheen doen, zoals met alle onderwerpen die hier langs komen, dat had ik kunnen verwachten. De beste stuurlui staan weer aan wal, dat is op de frontpage ook altijd ("wetenschappers ontdekken dat ze met X Y kunnen doen", en dan een kwart van de comments die zeggen dat dat helemaal niet kan). Het is een back-of-the-envelope redenering dat het onwaarschijnlijk is vs een groep ervaringsdeskundigen die er al langer dan een halfjaar mee bezig en al allerlei investeerder achter zich hebben staan. De nuance dat we niet over alle gegevens beschikken wordt voor het gemak maar even vergeten. (En ja, daar maak ik mezelf ook vaak genoeg schuldig aan ;))

En dat de informatieverschaffing erg summier is, ben ik het helemaal mee eens. Mijn doel is ook helemaal niet om te verdienen op mijn inleg, die beschouw ik bij voorbaat als donatie. Maar ik zou wel graag zien dat het van de grond komt, dáárom ben ik erbij betrokken.

.oisyn wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:42 (54%)

• Mugwump
Ach, het lijkt ook niet bepaald nodig om het te pluggen, want ze zitten inmiddels al dik over de 2M aan funding. :P

• gekkie
.oisyn schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:30:
Voor de goede orde, ik kwam de campagne hier niet pluggen. Ik ga niemand aansporen of adviseren ergens in te investeren, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik kwam peilen of hier mensen waren die er óók mee begaan zijn. Ondertussen moet natuurlijk iedereen zijn plasje er weer overheen doen, zoals met alle onderwerpen die hier langs komen, dat had ik kunnen verwachten. De beste stuurlui staan weer aan wal, dat is op de frontpage ook altijd ("wetenschappers ontdekken dat ze met X Y kunnen doen", en dan een kwart van de comments die zeggen dat dat helemaal niet kan). Het is een back-of-the-envelope redenering dat het onwaarschijnlijk is vs een groep ervaringsdeskundigen die er al langer dan een halfjaar mee bezig en al allerlei investeerder achter zich hebben staan. De nuance dat we niet over alle gegevens beschikken wordt voor het gemak maar even vergeten. (En ja, daar maak ik mezelf ook vaak genoeg schuldig aan ;))
Als het zo simpel was ... boter, suiker en Theanos ?
Er lukken genoeg crowdfundings niet en lukken genoeg startups niet, er falen genoeg al jaren bestaande bedrijven. Ik snap het, daar zaten domme investeerders achter.

Of is er toch gewoon een risico ?
en als de investeerders daar zelf in hun prospectus weinig over loslaten, het gezond om het daar eens over te hebben ?
Dat je investeert omdat je het graag van de grond ziet komen prima, maar dat wil nog niet betekenen dat elke (door investeerders publiek onbehandelde) kritiek derhalve maar onzin is, omdat men toch wel weet wat men doet.
Bij de scheeps-CV hebeen de scheepsjongens ook meer verstand van bootje varen, toch zou ik wel kritisch zijn en simpele vragen stellen, en afhankelijk van het simpele dan wel moeilijke antwoord, op mijn hoeden zijn.
En dat de informatieverschaffing erg summier is, ben ik het helemaal mee eens. Mijn doel is ook helemaal niet om te verdienen op mijn inleg, die beschouw ik bij voorbaat als donatie. Maar ik zou wel graag zien dat het van de grond komt, dáárom ben ik erbij betrokken.
Mooi .. dan probeer ik er nu maar echt een einde aan te breie, tijd voor:
spaces vs tabs ?;
wat zijn de overeenkomsten tussen PHP en vrouwelijke geslachtskenmerken?;
PHP moet nodig eens in rust worden overgeschreven met een mix van spaces en tabs?;
Of enig ander zich herhalend thema waar iedereen op los kan en wil gaan :+.

• Candanz
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 12-11 11:57

Candanz

Geflipt

Eerst de boeren, daarna de bouwvakkers. Nu de leraren(die slaan de plank mis, hadden beter op het malieveld kunnen staan).

Wanneer gaat programmerend Nederland staken? Gewoon allemaal met onze computers/laptops etc op het Malieveld gaan zitten.

• ThomasG
Candanz schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:05:
Eerst de boeren, daarna de bouwvakkers. Nu de leraren(die slaan de plank mis, hadden beter op het malieveld kunnen staan).

Wanneer gaat programmerend Nederland staken? Gewoon allemaal met onze computers/laptops etc op het Malieveld gaan zitten.
Daar zijn wij te lui voor }:O

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

gekkie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 14:26:
[...]

Ach laat maar, zoals gezegd, succes met je investering!
gekkie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:24:
[...]

Maar goed m'n pols begint een beetje vast te zitten, dat risico moeten we niet lopen, dus tijd om een einde aan dit epistel te maken.
gekkie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:50:
[...]

Mooi .. dan probeer ik er nu maar echt een einde aan te breie, tijd voor:
Ik geloof dat ik je gewoon maar het laatste woord moet geven anders blijven we bezig :+

• gekkie
Hadden we toch gedaan ?
T-mobile had het internet zo goed als plat gelegd, jammer dat xs4all niet solidair was ;)

gekkie wijzigde deze reactie 06-11-2019 15:20 (19%)

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Kalentum schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:37:
XS4ALL is altijd al fors duurder geweest en trok toch mensen. De Apple onder de internet providers. En blijkbaar heb je niet eens zo heel veel klanten nodig om een provider te beginnen. Ben benieuwd
Internetproviders zijn vreemd. Hier in Belgie is telenet 30 euro per maand duurder dan de budgetproviders voor internet/televisie/telefonie, en toch zijn ze ruimschoots de marktleider. Enige dat je inlevert is dat je 50mbit ipv 500mbit hebt. Wie merkt dat verschil?

boe2 wijzigde deze reactie 06-11-2019 15:21 (3%)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• ThomasG
boe2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:20:
[...]

Internetproviders zijn vreemd. Hier in Belgie is telenet 30 euro per maand duurder dan de budgetproviders, en toch zijn ze ruimschoots de marktleider. Enige dat je inlevert is dat je 50mbit ipv 500mbit hebt. Wie merkt dat verschil?
In België betaal je meer om eerder over je datalimiet te gaan? :+ :+

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

ThomasG schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:21:
[...]
In België betaal je meer om eerder over je datalimiet te gaan? :+ :+
Je kan erom lachen, maar ik snap de psychologie achter mensen die telenet verdedigen (zie ook de jaarlijkse "telenet verhoogt prijzen" nieuwspost op tweakers) echt niet. Is die 500mbit hen dan echt zoveel waard? Ja, je haalt je nieuwe game binnen op een kwartier en ik doe er 90 minuten over. Of ik daarvoor nu bij de duurste provider wil zitten...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• ThomasG
boe2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:24:
[...]

Je kan erom lachen, maar ik snap de psychologie achter mensen die telenet verdedigen (zie ook de jaarlijkse "telenet verhoogt prijzen" nieuwspost op tweakers) echt niet. Is die 500mbit hen dan echt zoveel waard? Ja, je haalt je nieuwe game binnen op een kwartier en ik doe er 90 minuten over. Of ik daarvoor nu bij de duurste provider wil zitten...
Het ligt aan de situatie. Als je met 2 personen bent is 50 mbit vaak meer dan genoeg. Heb je bijvoorbeeld thuiswonende kinderen dan begint dat in deze tijd wel een beetje te wringen met alle streaming diensten, vooral als ze het allemaal tegelijk willen gaan doen. Dus als je met meer mensen gebruik maakt van de internet verbinding kan 500mbit zeker het overwegen waard zijn.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

boe2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:24:
[...]

Ik snap je redenatie niet helemaal. Het is toch hetzelfde als bij dezelfde provider kiezen voor een heel goedkoop danwel heel duur pakket? Sommige mensen gaan graag voor het snelste, ook al hebben ze dat niet direct nódig.

Ik zou als ik heel eerlijk ben waarschijnlijk ook wel genoeg hebben aan 100 mbit, terwijl ik nu ook voor 500 heb gekozen :P

• gekkie
NPM fuehrt Sponsor-Feature in Paketmanager ein.

Zou "npm fund" dan ook recursief voor alle dependencies gelden ? :+

Misschien is het handiger om dat aan:

code:
1
npm refund

te hangen :9

gekkie wijzigde deze reactie 06-11-2019 18:37 (15%)

• Lethalis
  • Niet online
ThomasG schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:07:
[...]
Daar zijn wij te lui voor }:O
Ja en het is koud enzo.
Straks moeten we ook nog met het OV ofzo. Hè bah. Heb je die overvolle trams in Den Haag weleens gezien? :N

Waarschijnlijk eindigen we met z'n allen bij een all you can eat vreetschuur _O-

Staken? Fuck dat, ik eet liever spare ribs :+

Lethalis wijzigde deze reactie 06-11-2019 16:41 (7%)

• P-Storm
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:08
gekkie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:45:
NPM fuehrt Sponsor-Feature in Paketmanager ein.

Zou "npm fund" dan ook recursief voor alle dependencies gelden ? :+
Linkdump voor de niet duits lezende mensen onder ons: https://www.theregister.co.uk/2019/11/06/npm_fund/

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet vinden. Prima I guess? Ik word er niet warm of koud van.
Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True