De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓬ Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste
Acties:
  • 585.902 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:02:
[...]
Model View Update is vele malen simpeler. :)
Waarom is Model View Update in jouw ogen simpeler dan Model View Presenter? Zeker in de door mij aangehaalde use case (Windows Forms development).

Als ik het goed begrijp, heb je bij MVU een Update functie die een nieuwe Model produceert (op basis van het oude Model en een request Message), die vervolgens wordt gerenderd met een View functie.

Hierbij is de Update functie dan goed testbaar, omdat hij altijd op basis van zijn inputs een bepaalde output produceert, waarbij je uitgaat van immutability en dus altijd het oude Model met het nieuwe Model kunt vergelijken na de transformatie.

Om dit goed te laten werken, heb je echter een framework nodig dat voorziet in de plumbing van het geheel. Dus je hebt tooling die jou helpt om een View te renderen bijvoorbeeld, en tooling die de request routing doet zodat je een Message / Model kunt geven aan de Update functie. Wat in Elm zeg maar de Runtime doet, om de Model, View en Update functies aan elkaar te knopen.

Zeg maar precies de taken die een Presenter als mediator heeft in het MVP pattern ;)

Met het grote verschil natuurlijk dat er bij MVP van mutable state wordt uitgegaan.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:24
Lethalis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Waarom is Model View Update in jouw ogen simpeler dan Model View Presenter? Zeker in de door mij aangehaalde use case (Windows Forms development).

Als ik het goed begrijp, heb je bij MVU een Update functie die een nieuwe Model produceert (op basis van het oude Model en een request Message), die vervolgens wordt gerenderd met een View functie.

Hierbij is de Update functie dan goed testbaar, omdat hij altijd op basis van zijn inputs een bepaalde output produceert, waarbij je uitgaat van immutability en dus altijd het oude Model met het nieuwe Model kunt vergelijken na de transformatie.

Om dit goed te laten werken, heb je echter een framework nodig dat voorziet in de plumbing van het geheel. Dus je hebt tooling die jou helpt om een View te renderen bijvoorbeeld, en tooling die de request routing doet zodat je een Message / Model kunt geven aan de Update functie. Wat in Elm zeg maar de Runtime doet, om de Model, View en Update functies aan elkaar te knopen.

Zeg maar precies de taken die een Presenter als mediator heeft in het MVP pattern ;)

Met het grote verschil natuurlijk dat er bij MVP van mutable state wordt uitgegaan.
Ik kan dit enkel vergelijken met hoe dit in React werkt maar dis het vrij simpel. Een component (view) wordt gerendered op basis van een specifieke context (props). Die wordt (deels) gegenereerd door een reducer op basis van de huidige context en een actie (taak + payload). De hele reducer is gewoon een pure functie. En het component heeft helemaal geen state nodig. Lijkt mij, als jet trucje eenmaal door hebt, vrij simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ed Vertijsment schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:57:
[...]

Ik kan dit enkel vergelijken met hoe dit in React werkt maar dis het vrij simpel. Een component (view) wordt gerendered op basis van een specifieke context (props). Die wordt (deels) gegenereerd door een reducer op basis van de huidige context en een actie (taak + payload). De hele reducer is gewoon een pure functie. En het component heeft helemaal geen state nodig. Lijkt mij, als jet trucje eenmaal door hebt, vrij simpel.
Ja, maar mijn punt is dus dat er een groot verschil tussen frontend web development en Windows Forms development zit, omdat frameworks als React bijvoorbeeld een virtual DOM hebben. Dus ondanks dat elke keer een nieuw component wordt gerenderd, past React voor jou de DOM in de browser aan (die wel stateful is, al is het alleen maar om performance redenen).

Bij Windows Forms heb je dat niet en moet je zelf de controls opbouwen / aanpassen. En omdat je dit dus toch al zelf moet doen, kun je net zo goed een Presenter daarvoor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

Oei:
PHP Remote Code Execution 0-Day Discovered in Real World CTF Exercise
Wij draaien gelukkig Apache als webserver, dus hebben er geen last van :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vast wel fijn, om na 10jr lang te horen dat Nginx beter is toch een pluspuntje voor Apache te ontdekken. >:)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Matis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:13:
Oei:

[...]

Nee, met Apache heb je lat van 1000 en 1 andere problemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Op een forum die ik beheer kwam een interessant vraagje, waar zowel de ontdekker als ikzelf niet uitkom.
Wie snapt dit? :P
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$a = array(1,2,3,4,5,6);
foreach ($a as &$b) {
 $b *=2;
}

foreach ($a as $b) {
 echo $b .PHP_EOL;
} 
?>

De output is:
2
4
6
8
10
10

De verwachtte output is
2
4
6
8
10
12

Waarom is er twee keer een 10 achterelkaar, en niet op een volgend, zoals 10 en 12? 8)7 :?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Matis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:13:
Oei:

[...]

Heb ook maar wat servertjes geüpdated die Nginx gebruikten.
Maar ook met PHP in CGI-mode was er in 2012 een lek gevonden, best een kwalijke waarmee je de source kon bekijken. Daarom.... Gooi belangrijke bestanden buiten de webroot. }:O

Het gaf mij toen wel inspiratie voor een fake-parameter die een fictieve code van mijn site liet zien, alsof alles exploited was _O_.

[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-09 08:12
AW_Bos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:03:
Op een forum die ik beheer kwam een interessant vraagje, waar zowel de ontdekker als ikzelf niet uitkom.

..

Waarom is er twee keer een 10 achterelkaar, en niet op een volgend, zoals 10 en 12? 8)7 :?
Of het een echt antwoord is weet ik niet, maar ik kwam laatst deze tegen: https://stackoverflow.com...php-foreach-actually-work

Er gebeurt een hoop onder de motorkap wat je misschien niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dit is toch hét klassieke "PHP bad, m'kay" voorbeeld?

$b blijft een referentie naar het laatste element uit de eerste loop.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

.oisyn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:13:
[...]

Dit is toch hét klassieke "PHP bad, m'kay" voorbeeld?

$b blijft een referentie naar het laatste element uit de eerste loop.
Maar kan je er ook om heen zeilen? :)
En ja, ik ben bekend dat met bepaalde berekeningen erg vaag kan doen :P

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$a = array(1,2,3,4,5,6);
foreach ($a as &$b) {
 $b *=2;
}

foreach ($a as $b) {
 echo $b .PHP_EOL;
} 
?>

De output is:
2
4
6
8
10
10

De verwachtte output is
2
4
6
8
10
12

De VLD opcodes zijn als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Finding entry points
Branch analysis from position: 0
2 jumps found. (Code = 125) Position 1 = 2, Position 2 = 5
Branch analysis from position: 2
2 jumps found. (Code = 126) Position 1 = 3, Position 2 = 5
Branch analysis from position: 3
1 jumps found. (Code = 42) Position 1 = 2
Branch analysis from position: 2
Branch analysis from position: 5
2 jumps found. (Code = 77) Position 1 = 7, Position 2 = 11
Branch analysis from position: 7
2 jumps found. (Code = 78) Position 1 = 8, Position 2 = 11
Branch analysis from position: 8
1 jumps found. (Code = 42) Position 1 = 7
Branch analysis from position: 7
Branch analysis from position: 11
1 jumps found. (Code = 62) Position 1 = -2
Branch analysis from position: 11
Branch analysis from position: 5
filename:       /in/8sI2T
function name:  (null)
number of ops:  13
compiled vars:  !0 = $a, !1 = $b
line     #* E I O op                           fetch          ext  return  operands
-------------------------------------------------------------------------------------
   2     0  E >   ASSIGN                                                   !0, <array>
   3     1      > FE_RESET_RW                                      $3      !0, ->5
         2    > > FE_FETCH_RW                                              $3, !1, ->5
   4     3    >   ASSIGN_MUL                                    0          !1, 2
         4      > JMP                                                      ->2
         5    >   FE_FREE                                                  $3
   7     6      > FE_RESET_R                                       $5      !0, ->11
         7    > > FE_FETCH_R                                               $5, !1, ->11
   8     8    >   CONCAT                                           ~6      !1, '%0A'
         9        ECHO                                                     ~6
        10      > JMP                                                      ->7
        11    >   FE_FREE                                                  $5
   9    12      > RETURN                                                   1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:04
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$a = array(1,2,3,4,5,6);
foreach ($a as &$b) {
 $b *=2;
}

foreach ($a as $b) {
 echo $b .PHP_EOL;
} 
?>

De output is:
2
4
6
8
10
10

De verwachtte output is
2
4
6
8
10
12

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$a = array(1,2,3,4,5,6);
foreach ($a as &$b) {
 $b *= 2;
}

unset($b);

foreach ($a as $b) {
 echo $b .PHP_EOL;
}

Dit werkt wel. Welkom in de wondere wereld van scoping. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 17:16
Even in psysh gegooid, het wordt er niet minder vreemd om:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
>>> $a = [1, 2, 3, 4, 5, 6];
=> [
     1,
     2,
     3,
     4,
     5,
     6,
   ]
>>> foreach ($a as &$b) {
$b *=2;
}
>>> $a;
=> [
     2,
     4,
     6,
     8,
     10,
     12,
   ]
>>> foreach ($a as $b) {
echo $b .PHP_EOL;
}
2
4
6
8
10
10
>>> $a;
=> [
     2,
     4,
     6,
     8,
     10,
     10,
   ]

[ Voor 43% gewijzigd door bauke1994 op 29-10-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

AW_Bos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:14:
[...]

Maar kan je er ook om heen zeilen? :)
.edit: oh wacht ik draaide "kan" en "je" om in mijn hoofd en zag het vraagteken niet :P

Ja, door een unset($b) te doen na de loop :)

[ Voor 27% gewijzigd door .oisyn op 29-10-2019 16:19 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Nee, heb het al...
Met die unset() zou het wel goed moeten werken.
Thanks to @Mugwump .

Zat me al te staren op de fout, net als de vraagsteller die ermee kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ik vind het echt een bizar fenomeen, dat gebrek aan block scopes. Zelfs als je niet met een reference werkt, maar gewoon iets doms als dit doet:

PHP:
1
2
3
4
5
6
$a = array(1,2,3,4,5,6);
foreach ($a as $b) {
 $b *= 2;
}

echo $b;

Dan spuugt ie dus 12 uit.

Ik ken geen andere C based taal die de variabele $b hier buiten de loop laat bestaan zo uit m'n hoofd. Dat levert ook dit soort verwarrende zaken op.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mugwump schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:27:
Ik ken geen andere C based taal die de variabele $b hier buiten de loop laat bestaan zo uit m'n hoofd. Dat levert ook dit soort verwarrende zaken op.
Behalve dan alle strong-typed C-based talen waarbij je de variabele definieert voor de loop. En daar ligt dus het probleem, het gebrek aan expliciete definitie. Javascript doet dit overigens ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 29-10-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
.oisyn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:35:
[...]

Behalve dan alle strong-typed C-based talen waarbij je de variabele definieert voor de loop. En daar ligt dus het probleem, het gebrek aan expliciete definitie. Javascript doet dit overigens ook :)
Ja, maar dan is dus de scope van de variabele bepaald door het feit dat je hem expliciet declareert.

Overigens doet Python dit ook doodleuk bedacht ik me nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37

orf

Ik snap het niet helemaal. Ik zou verwachten dat in de laatste iteratie $b een referentie heeft naar 12. Waarom dan toch 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mugwump schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:37:
[...]

Ja, maar dan is dus de scope van de variabele bepaald door het feit dat je hem expliciet declareert.
Daarom. Bij elke C-based taal waarvan jij vindt dat dit niet gebeurt, is het alleen als je 'm expliciet binnen de loop definieert. Maar nu bestaat er geen definitie, dus wat moet er dan gebeuren?

Deels komt het probleem ook omdat referenties in PHP gewoon raar zijn. $b wijst niet naar $a[4], zowel $b als $a[4] wijzen naar hetzelfde ding.
orf schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:37:
Ik snap het niet helemaal. Ik zou verwachten dat in de laatste iteratie $b een referentie heeft naar 12. Waarom dan toch 10?
Zowel $b als het laatste element uit de array wijzen naar dezelfde value. Die value wordt gebruikt als de iterator in de tweede loop. Je past dus niet alleen $b aan, maar ook het laatste element in de array :)

In de eerste iteratie van de tweede loop is $a dus gelijk aan [2, 4, 6, 8, 10, 2], bij de tweede iteratie [2, 4, 6, 8, 10, 4], etc.

[ Voor 47% gewijzigd door .oisyn op 29-10-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37

orf

.oisyn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Daarom. Bij elke C-based taal waarvan jij vindt dat dit niet gebeurt, is het alleen als je 'm expliciet binnen de loop definieert. Maar nu bestaat er geen definitie, dus wat moet er dan gebeuren?

[...]

Zowel $b als het laatste element uit de array wijzen naar dezelfde value. Die value wordt gebruikt als de iterator in de tweede loop. Je past dus niet alleen $b aan, maar ook het laatste element in de array :)

In de eerste iteratie van de tweede loop is $a dus gelijk aan [2, 4, 6, 8, 10, 2], bij de tweede iteratie [2, 4, 6, 8, 10, 4], etc.
Ah, helder! Goeie uitleg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Een impliciete declaratie is in mijn ogen nog steeds een declaratie.

In de statically type C talen doe je iets als foreach (var x in y) { .. }, waarbij je dan dus in de foreach een declaratie hebt. Feitelijk is dat niet anders als je geen strong typing kent.
Het volgende geeft bijvoorbeeld een error in Python op de tweede print:
Python:
1
2
3
4
5
def example(par1):
    abc = 3
    print(abc)

print(abc)

Ik definieer hier de variabele feitelijk ook impliciet, maar dat doet verder niets af aan de scoping regels.
Dit mag dan wel weer zonder problemen:

Python:
1
2
3
4
5
6
abc = [1, 2, 3, 4]

for b in abc:
    print(b)

print(b)

In mijn ogen is dat ook gewoon impliciete variabeledefinitie met een scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mugwump schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Een impliciete declaratie is in mijn ogen nog steeds een declaratie.

In de statically type C talen doe je iets als foreach (var x in y) { .. }, waarbij je dan dus in de foreach een declaratie hebt. Feitelijk is dat niet anders als je geen strong typing kent.
Het volgende geeft bijvoorbeeld een error in Python op de tweede print:
Python:
1
2
3
4
5
def example(par1):
    abc = 3
    print(abc)

print(abc)
In PHP ook. Met function scopes doen ze het prima, het gaat mis met block scopes. Tja, dat is gewoon een taalkwestie (C had in het begin overigens ook geen block scopes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
.oisyn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

In PHP ook. Met function scopes doen ze het prima, het gaat mis met block scopes. Tja, dat is gewoon een taalkwestie (C had in het begin overigens ook geen block scopes).
De manier van PHP vind ik een stuk logischer dan blockscopes met impliciete declaraties, want bij de laatste weet je niet direct wat de scope van een variabele is. Bij expliciete declaraties zijn block scopes een stuk duidelijker.

Voorkomen de blocked scopes bij jullie trouwens meer bugs of ontstaan er juist meer bugs door? Zelf vind ik de PHP way een stuk gebruiksvriendelijker en heb nooit last van rare bijwerkingen. Bij andere talen is het wel eens gebeurd dat er een rare bug met scopes ontstond. Waarom is de waarde x? Ohhhhhh ja

-----

Wat een haat naar JS hier trouwens. Ik vind het altijd prachtig hoe de taal uitnodigt om hele creatieve trucjes te verzinnen(jaja, ik weet dat alle pro's alleen maar hele pro dingen doen die vooral goed te onderhouden zijn en vooral niet leuk zijn). Vanilla JS is heerlijk, alle variantjes en frameworks vooral viezig(JQuery is de duivel en react is de nieuwe jquery). Was het laatst bezig met m'n Chrome extensie(die wordt briljant trouwens, dat niemand die feature nog bedacht heeft). Daar heb je content scripts en background scripts. De background scripts hebben toegang tot de Chrome APIs en de content scripts niet, maar ze kunnen wel onderling messages sturen.

Maar het is Javascript, dus alles mag en alles kan. Dus dan stuur je gewoon de gehele structuur van de Chrome API's naar je contentscript, die het daar weer opbouwt en waarbij alle functies automatisch op de achtergrond via messages de functies op de backgroundscript uitvoeren. Zodat je in je content script gewoon chrome.tabs.open() chrome.downloads.download() en dergelijke kan gebruiken zoals het hoort.

Is het de meest nette oplossing? Neuh. Ik snap uiteraard prima waarom de APIs niet in de contentscript beschikbaar zijn, maar als je creatieve gedachtenspinsels blijken te werken dan is dat altijd toch wel koel. Gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BarôZZa schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

De manier van PHP vind ik een stuk logischer dan blockscopes met impliciete declaraties, want bij de laatste weet je niet direct wat de scope van een variabele is. Bij expliciete declaraties zijn block scopes een stuk duidelijker.
Dat klopt, als declaraties impliciet zijn dan valt er natuurlijk niet fatsoenlijk meer mee te werken (is $a in een nieuwe block scope nou een nieuwe variabele of dezelfde als de $a in de omliggende scope).

JS heeft daar wel een aparte expliciete definitie voor: let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Wat een haat naar JS hier trouwens. Ik vind het altijd prachtig hoe de taal uitnodigt om hele creatieve trucjes te verzinnen(jaja, ik weet dat alle pro's alleen maar hele pro dingen doen die vooral goed te onderhouden zijn en vooral niet leuk zijn).
Totdat je met meerdere mensen tegelijk aan een project werkt en iedereen zijn eigen creatieve trucjes heeft... en geen hond meer begrijpt wat de code doet.

Wanneer opdrachtgevers en werkgever praktisch met een hakbijl achter jou staan wanneer iets het langer dan 15 minuten niet doet, dan heb je het liefst zo saai mogelijke code die eenvoudig te debuggen is en waarvan je meteen ziet wat hij doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
[...]

Voorkomen de blocked scopes bij jullie trouwens meer bugs of ontstaan er juist meer bugs door? Zelf vind ik de PHP way een stuk gebruiksvriendelijker en heb nooit last van rare bijwerkingen. Bij andere talen is het wel eens gebeurd dat er een rare bug met scopes ontstond. Waarom is de waarde x? Ohhhhhh ja
Dat is dus iets typisch voor PHP en JavaScript. Daar heb je (tenzij je moderne JavaScript gebuikt) alleen global scope, of function scope. Als je een variable hergebruikt voor een ander doel heeft dat soms rare side effects (zoals een variable met de zelfde naam eerst als by-reference en daarna als by-value te gebruiken). In strong-typed compiled talen komen zulke dingen een stuk minder voor, omdat je dan gewoon compile fouten krijgt; of de programmeur moet heel creatief zijn geweest.

Het is trouwens sowieso niet aan te raden om variable met de zelfde naam te hergebruiken voor een ander doel. Dat is vaak een teken van code smell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 17:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Daarom. Bij elke C-based taal waarvan jij vindt dat dit niet gebeurt, is het alleen als je 'm expliciet binnen de loop definieert.
Uitgezonderd Visual C++, daar werd de init-sectie van de for loop gelekt. Good times :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Hierboven heb je dus een voorbeeld van een rare bijwerking van het gebrek aan block scopes (icm reference variables). ;)

Ik geef zelf sowieso de voorkeur aan talen als Java of C#.
Ik zit in een hoek waar ook veel Python wordt gebruikt voor BI & data science. Dan zie je toch vaak dat het allemaal leuk werkt zolang de hoeveelheid code niet uit de klauwen groeit, maar als dat wel gebeurt, dan wordt het al snel vrij chaotisch. Dat heeft ook wel deels te maken met het feit dat de mensen die de code schrijven geen pure developers zijn, maar je leest ook niet voor niets dat er bij grotere projecten of bedrijven zoals Dropbox die intensief gebruik maken van Python toch weer wordt teruggegrepen op iets als MyPy om type checking in te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:32:
[...]

Uitgezonderd Visual C++, daar werd de init-sectie van de for loop gelekt. Good times :+
Niet met MS extensions uit :P. En anders:
C++:
1
#define for if (false); else for

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:03:
[...]

C++:
1
Dat doet mij ineens denken aan een nieuwe C++ feature wat ik graag in andere talen zou zien: if (init-statement; condition) en switch (initial-statement; variable).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:23
Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:38:
[...]
maar je leest ook niet voor niets dat er bij grotere projecten of bedrijven zoals Dropbox die intensief gebruik maken van Python toch weer wordt teruggegrepen op iets als MyPy om type checking in te voeren.
Is op zich nu buildin, alleen hebben je libraries nog geen type hinting of stubs er voor, dus je kan vooral je eigen code checken, maar goed het begin is er. Guido kwam er bij dropbox toch wel achter dat (optional) type checking in sommige gevallen wel handig is.

edit: miste de "nog geen" .. bij de libraries, al heb ik er bij een aantal al wel pull-requests voor gezien of plannen makerij hoe er mee om te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 30-10-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:03:
[...]

C++:
1
Werd, als in VC6 (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja, maar dat was een MS extension. Dat kon je uitzetten, maar dan moest je alle extensions uitzetten (dus compilen met /Za), maar dan compileerde de standaard Windows headers niet meer, dus echt een valide optie was het niet. Vanaf 2002 had je /Zc:forScope om te conformeren aan de standaard terwijl de extensions aan staan. Tegenwoordig is dat ook standaard en kun je het niet meer uitzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 30-10-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Zijn er hier meer mensen die aanlopen tegen voorstellen voor enorm complexe oplossingen om te voldoen aan de GDPR? Dit is nou alweer het tweede project waarop iemand een voorstel presenteert met allerlei versleuteling van persoonlijke data, gescheiden opslag en ga zo maar door. Dat soort oplossingen gaan de projectduur zeker met 50% ophogen en zorgen voor een enorme berg accidental complexity met alle gevolgen van dien (impact op performance, kosten, onderhoud, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:50:
Zijn er hier meer mensen die aanlopen tegen voorstellen voor enorm complexe oplossingen om te voldoen aan de GDPR? Dit is nou alweer het tweede project waarop iemand een voorstel presenteert met allerlei versleuteling van persoonlijke data, gescheiden opslag en ga zo maar door. Dat soort oplossingen gaan de projectduur zeker met 50% ophogen en zorgen voor een enorme berg accidental complexity met alle gevolgen van dien (impact op performance, kosten, onderhoud, enz).
Ik merk vooraal angst en onwetendheid. Allerlei moeilijke fratsen om naar bepaalde gebruikers bepaalde informatie niet te tonen (die wel gewoon in de database staat). Er wordt van alles bedacht maar er wordt niet gewoon even naar de regels zelf gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:50:
Yup, gescheiden databases die dan tijdelijk aan elkaar gekoppeld moeten worden e.d. Alsof dat uberhaupt effectief is.

GDPR wordt nog altijd niet goed begrepen terwijl het in de basis niet zo moeilijk is. "Waarom heb ik deze data nodig en is de gebruiker daar mee akkoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Skyaero schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:15:
[...]
GDPR wordt nog altijd niet goed begrepen terwijl het in de basis niet zo moeilijk is. "Waarom heb ik deze data nodig en is de gebruiker daar mee akkoord?
Pas op, straks zet je de GDPR consultants nog zonder werk :+

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
[...]

Yup, gescheiden databases die dan tijdelijk aan elkaar gekoppeld moeten worden e.d. Alsof dat uberhaupt effectief is.

Het probleem bij vele is dat zij data opslaan wat ze helemaal niet nodig hebben, en dus eigenlijk helemaal niet op mogen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Het heeft veelal ook te maken met overijverig techneuten die helemaal los gaan op complexe oplossingen en het braafste jongetje van de klas willen zijn. De complexe oplossing in dit project werd overigens zojuist weer overbodig gemaakt door een mailtje van legal waarin werd aangegeven dat we ons prima kunnen beroepen op een langere bewaartermijn zoals beschreven in het BW, in plaats van de eigen interpretatie over hoe lang de data nodig zou zijn. Niks geschieden databases en encryptie, maar gewoon een retentieperiode waarna automatische schoning plaatsvindt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 08:20

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Het heeft veelal ook te maken met overijverig techneuten die helemaal los gaan op complexe oplossingen en het braafste jongetje van de klas willen zijn. De complexe oplossing in dit project werd overigens zojuist weer overbodig gemaakt door een mailtje van legal waarin werd aangegeven dat we ons prima kunnen beroepen op een langere bewaartermijn zoals beschreven in het BW, in plaats van de eigen interpretatie over hoe lang de data nodig zou zijn. Niks geschieden databases en encryptie, maar gewoon een retentieperiode waarna automatische schoning plaatsvindt. :P
+1.

Bij een grote vervoerder ooit eens deze change gemaakt:

- Minus 2 columns in een database (overbodige data)
- Retentie van 2 dagen op succesvolle processen
- Retentie van 2 weken op failed processen.

GDPR proof en iedereen is er bij gebaat. Zowel consument als "bedrijf" (in de zin van dev kosten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Douweegbertje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:53:
[...]

+1.

Bij een grote vervoerder ooit eens deze change gemaakt:

- Minus 2 columns in een database (overbodige data)
- Retentie van 2 dagen op succesvolle processen
- Retentie van 2 weken op failed processen.

GDPR proof en iedereen is er bij gebaat. Zowel consument als "bedrijf" (in de zin van dev kosten ;) ).
Probleem is een beetje dat wij zitten met DynamoDB als immutable, append-only data store, die we in combinatie met DynamoDB Streams gebruiken voor 'persist-and-publish'. Dan is 'even de data opknippen in twee tabelletjes' niet echt een optie. Je kunt wel weer een aparte PII-store in elkaar gaan knutselen, maar ja dan zit je weer met transacties. Tegenwoordig heeft Dynamo wel transacties, maar het levert je dubbele write kosten op en performancetechnisch is het ook niet optimaal. Bovendien is de opgeslagen data vrij divers in complexe JSON structuren met best wat velden die aangemerkt worden als 'persoonsgegevens'. Je zou kunnen gaan voor een extra tabel waarin je dan de key van elk item hetzelfde houdt evenals de JSON structuur, maar dan mét adresgegevens en een kortere TTL dan de hoofdtabel, terwijl je in de hoofdtabel de PII velden wegpoetst, maar dat blijft enorm veel extra overhead opleveren. Je moet dan in je code ook per type json dat je opslaat ook weer gaan bijhouden wat er weggepoetst moet gaan worden en weggeschreven in de aparte tabel. Bovendien moet je dan in je publish mechanisme weer een merger gaan inbouwen. Kan allemaal wel, maar zonde van de tijd en de extra kosten als het ook gewoon simpel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:30:
[...]

Probleem is een beetje dat wij zitten met DynamoDB als immutable, append-only data store, die we in combinatie met DynamoDB Streams gebruiken voor 'persist-and-publish'. Dan is 'even de data opknippen in twee tabelletjes' niet echt een optie. Je kunt wel weer een aparte PII-store in elkaar gaan knutselen, maar ja dan zit je weer met transacties. Tegenwoordig heeft Dynamo wel transacties, maar het levert je dubbele write kosten op en performancetechnisch is het ook niet optimaal. Bovendien is de opgeslagen data vrij divers in complexe JSON structuren met best wat velden die aangemerkt worden als 'persoonsgegevens'. Je zou kunnen gaan voor een extra tabel waarin je dan de key van elk item hetzelfde houdt evenals de JSON structuur, maar dan mét adresgegevens en een kortere TTL dan de hoofdtabel, terwijl je in de hoofdtabel de PII velden wegpoetst, maar dat blijft enorm veel extra overhead opleveren. Je moet dan in je code ook per type json dat je opslaat ook weer gaan bijhouden wat er weggepoetst moet gaan worden en weggeschreven in de aparte tabel. Bovendien moet je dan in je publish mechanisme weer een merger gaan inbouwen. Kan allemaal wel, maar zonde van de tijd en de extra kosten als het ook gewoon simpel kan.
Elke case is anders, ik bedoel alleen aan te geven dat, whatever manier, er vaak nog wel simpele oplossingen zijn. Ik ben mij er zeker van bewust hoe lastig het soms kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
Lethalis schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Totdat je met meerdere mensen tegelijk aan een project werkt en iedereen zijn eigen creatieve trucjes heeft... en geen hond meer begrijpt wat de code doet.

Wanneer opdrachtgevers en werkgever praktisch met een hakbijl achter jou staan wanneer iets het langer dan 15 minuten niet doet, dan heb je het liefst zo saai mogelijke code die eenvoudig te debuggen is en waarvan je meteen ziet wat hij doet ;)
Ik werk al aardig wat jaar in teams, leid er nu zelfs eentje. Maar heb ook altijd wel wat persoonlijke projectjes, waarbij ik alleen m'n eigen code soms moet ontcijferen. En overigens weet ik knappe oplossingen van collega's meestal juist wel te waarderen, mits het uiteraard nut heeft, efficiënt is en nog wel te volgen valt. Beter dan het copy-paste maar net wat anders en daardoor ongeveer hetzelfde als elders in de code. En te saaie code schrijven zuigt natuurlijk flink wat plezier uit het werk.

Bij m'n eerste werkgever had de lead developer moeite met ternary operators, dus wilde hij dat iedereen overal if statements gebruikte :+ .

Gelukkig zit ik nu ergens waar tijdsdruk en dergelijke niet meer de boventoon voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 30-10-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Dat klopt, als declaraties impliciet zijn dan valt er natuurlijk niet fatsoenlijk meer mee te werken (is $a in een nieuwe block scope nou een nieuwe variabele of dezelfde als de $a in de omliggende scope).

JS heeft daar wel een aparte expliciete definitie voor: let.
Hoe groot / wat is het voordeel van impliciete definities eigenlijk (nog)?
auto / let / var typen kan het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Lethalis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Ik had niet goed gelezen :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Olaf van der Spek schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:59:
[...]

Hoe groot / wat is het voordeel van impliciete definities eigenlijk (nog)?
auto / let / var typen kan het probleem niet zijn.
Ik vind het lastig. Het is iets waar ik over na heb gedacht bij KolQ, en het probleem zit 'm in de global scope. Ik vind de aanpak van PHP niet fantastisch, waarbij je elke globale variabele in een functie expliciet moet declareren. Draai je dat om, dan kom je op iets in Javascript, waarbij je lokale variabelen expliciet moet declareren, en anders verwijst het automatisch naar een global. Maar dan kom je op de vraag: moeten globale variabelen ook expliciet gedeclareerd worden? Ergens is dat gek, aangezien je members van objecten ook gewoon on the fly aan kunt maken en weer weg kunt halen, dus waarom niet in de global object? Uiteindelijk doe ik dus ook gewoon wat javascript ook doet. Lokale variabelen expliciet definieren, anders is het een global.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Wanneer kunnen we eigenlijk de Tweakers Preview van KolQ verwachten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh ik kan wel een .exe delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:13
BarôZZa schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:58:
[...]
Bij m'n eerste werkgever had de lead developer moeite met ternary operators, dus wilde hij dat iedereen overal if statements gebruikte :+ .
Ik heb niet echt moeite met ternary operators, maar als ik zie wat voorn brij er soms langskomt met het gebruik van ternary operators!

Of wat ik ook veel tegenkom is dat men een if gebruikt, en dan een hele korte else.
Doe dan de statement precies om switchen zodat je een early return hebt!

Voorbeeld:
Ruby:
1
2
3
4
if Company.present?
  # 400 regels aan code (ja nog zo een!)
else
  render head: 404

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Tot je een code review hebt door een senior dev die vindt dat je maar 1 return per function mag hebben.... been there done that :{

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Alex) schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:10:
Tot je een code review hebt door een senior dev die vindt dat je maar 1 return per function mag hebben.... been there done that :{
Dat ligt natuurlijk aan de situatie. Soms zijn meerdere return statements duidelijker, soms weer niet. Veel belangrijker is de cyclomatic complexity van de functie. Als je veel return statements hebt in een functie is dat vaak wel een teken van code smell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ja, eens. Maar ik heb liever een drietal if-returns boven elkaar (als het gaat om checks) dan een moeilijke brei aan and-statements met een flinke lap code in de if.

Als er echt complexe logica gebeurt heb ik liever dat het wordt opgeknipt in een paar methods en in een eigen class gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Volgens mij moeten zulke dingen niet te strikt worden opgevat. In veel gevallen maken ze sense, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Ed Vertijsment schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:41:
Volgens mij moeten zulke dingen niet te strikt worden opgevat. In veel gevallen maken ze sense, soms niet.
Volledig mee eens! Maar je hebt in onze vakgebied(en) van die personen die alles precies volgens de richtlijnen volgen, ondanks dat de richtlijnen in bepaalde situaties niet werkbaar zijn.

Ik heb ooit eens samengewerkt met iemand waarvan alle variabelen woorden moesten zijn, en geen afkortingen (zelfs als die algemeen geaccepteerd waren). En ja dat hield ook in bij een simpele for-lus dat je niet zomaar met i mocht werken!
Of dat je variabelen kreeg van 20-30 tekens, waar je bijvoorbeeld "BSN" zou gebruiken moest ik perse "burgerservicenummer" voor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ryur schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:41:
[...]

Volledig mee eens! Maar je hebt in onze vakgebied(en) van die personen die alles precies volgens de richtlijnen volgen, ondanks dat de richtlijnen in bepaalde situaties niet werkbaar zijn.

Ik heb ooit eens samengewerkt met iemand waarvan alle variabelen woorden moesten zijn, en geen afkortingen (zelfs als die algemeen geaccepteerd waren). En ja dat hield ook in bij een simpele for-lus dat je niet zomaar met i mocht werken!
Of dat je variabelen kreeg van 20-30 tekens, waar je bijvoorbeeld "BSN" zou gebruiken moest ik perse "burgerservicenummer" voor gebruiken
Ik ben helemaal voor beschrijvende namen ten faveure van onleesbare afkortingen, maar je kunt er ook in doorslaan.
Daarentegen heb ik ook wel weer enorm veel voorbeelden gezien van specs waar ze bijvoorbeeld besloten XML te gebruiken voor informatieuitwisseling omdat het zo lekker zelfbeschrijvend is, maar er vervolgens achter kwamen dat de hoeveelheid uit te wisselen data fors toenam, waarna men maar vrij willekeurig letters ging weglaten uit de tags. Noem een waterpomptang gewoon een waterpomptang en geen WtPTng of iets dergelijks. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:47:
Wanneer kunnen we eigenlijk de Tweakers Preview van KolQ verwachten? :+
https://oisyn.nl/KolQ.zip
Disclaimer: No warranties. Do not use this software. Ever. :P

Kruisje minimized naar tray, ctrl-click op kruisje sluit 'm af. Of met quit() :). restart() reset de VM en leest stdlib.kolq opnieuw uit. De syntax leer je maar uit die file :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:50:
Ik ben helemaal voor beschrijvende namen ten faveure van onleesbare afkortingen, maar je kunt er ook in doorslaan.
Er zit een verschil tussen beschrijvende namen en geaccepteerde afkortingen :)
BSN, HBO, VMBO-T, VWO als voorbeelden. Die ex-collega van mij wilde graag dat ik die volledig uitschreef (en ja hij was gedragen door het management).
Een van de redenen waarom ik daar weg ben :P

Ik moet van bijna alle afkortingen opzoeken hoe ze volledig uitgeschreven heten. Ja ik was bezig met onderwijssoftware, zoals je wel kan merken aan de woorden ;)
Mugwump schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:50:
Daarentegen heb ik ook wel weer enorm veel voorbeelden gezien van specs waar ze bijvoorbeeld besloten XML te gebruiken voor informatieuitwisseling omdat het zo lekker zelfbeschrijvend is, maar er vervolgens achter kwamen dat de hoeveelheid uit te wisselen data fors toenam, waarna men maar vrij willekeurig letters ging weglaten uit de tags. Noem een waterpomptang gewoon een waterpomptang en geen WtPTng of iets dergelijks. :P
Dat heb ik (gelukkig) nog niet meegemaakt! De XML's waarmee ik heb gewerkt waren dat wel enorm logge files, maar ze waren wel heel duidelijk qua elementnamen gelukkig!

[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 30-10-2019 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Bij mijn vorige werkgever moesten sommige onderdelen van de software volgens de MISRA standaard ontwikkeld worden. Die schrijft dat ook voor.

Mijn oplossing om dat te omzeilen was een hele grote
C:
1
2
3
do {

} while(false);

Een dan op gezette plekken en break ipv return :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ik kom het ook nog vaak in databases tegen. Kolomnamen als wnplnm in plaats van woonplaatsnaam. Sommige mensen leven kennelijk nog in de tijd dat elke byte opslag telde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex)
Als je diep in de krochten van SAP duikt kom je ook overal afgekorte kolomnamen tegen. En dan ook nog eens in het Duits, want SAP is Duits. Gelukkig staat er wel bij vrij veel een omschrijving bij (of is die nog wel te vinden), anders kom je er echt niet uit.

Voorbeeldje:
GLTGV = Gültig von = geldig vanaf

En de evenknie... GLTGB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 16:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

.oisyn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

Kruisje minimized naar tray, ctrl-click op kruisje sluit 'm af. Of met quit() :). restart() reset de VM en leest stdlib.kolq opnieuw uit. De syntax leer je maar uit die file :+
Ik vind het idee leuk. Ik ben benieuwd naar de voortgang :)

En sommige dingen zijn gewoon leuk zonder nuttig te zijn, zoals dit:

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
BarôZZa schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:58:
Ooit zelf ook nog eens ergens tegen aangelopen waar vanuit een implementatie-partner zelfs enkelvoudige ternaries met heee---l simpele right-hand expressies uit den boze waren, "want dat snappen onze medewerkers niet."

Maar inline lambda delegates aan elkaar rijgen was kennelijk geen enkel probleem.
Ik kwam heel erg in de verleiding om demonstratief iets te schrijven zoals:

C#:
1
return Ternary.Select( foo, () => "bar", () => "baz");

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:57
.oisyn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:53:
[...]

Een binary van een forum downloaden, what could possibly go wrong.

Grapje natuurlijk @.oisyn, hvj, xoxo. ntb. :$

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:43:
Ik vind het lastig. Het is iets waar ik over na heb gedacht bij KolQ, en het probleem zit 'm in de global scope. Ik vind de aanpak van PHP niet fantastisch, waarbij je elke globale variabele in een functie expliciet moet declareren.
Het probleem is de syntax. Ruby gebruikt @instance en @@class syntax, zoiets zou voor globals IMO goed werken. Heb je ook geen g_, m_ prefixes of suffixes meer nodig.
Draai je dat om, dan kom je op iets in Javascript, waarbij je lokale variabelen expliciet moet declareren, en anders verwijst het automatisch naar een global. Maar dan kom je op de vraag: moeten globale variabelen ook expliciet gedeclareerd worden? Ergens is dat gek, aangezien je members van objecten ook gewoon on the fly aan kunt maken en weer weg kunt halen, dus waarom niet in de global object? Uiteindelijk doe ik dus ook gewoon wat javascript ook doet. Lokale variabelen expliciet definieren, anders is het een global.
Klinkt toch wat error prone.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Och, ja. En dan in elke branch result = blabla, en dan aan het einde return result. Want dat is véél duidelijker, natuurlijk.

Haat aan programmeurs die het idee achter stijl-richtlijnen (duidelijkheid, overzicht) zelf niet meer als hoofddoel nemen, maar richtlijnen gewoon als dogma hanteren. Wordt dan priester of zo.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mugwump
bwerg schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Och, ja. En dan in elke branch result = blabla, en dan aan het einde return result. Want dat is véél duidelijker, natuurlijk.

Haat aan programmeurs die het idee achter stijl-richtlijnen (duidelijkheid, overzicht) zelf niet meer als hoofddoel nemen, maar richtlijnen gewoon als dogma hanteren. Wordt dan priester of zo.
Dat komt ook vaak gewoon omdat ze de boel niet écht snappen. Als je niet écht begrijpt wat je aan het doen bent, dan klamp je je vast aan regeltjes. Het is makkelijker om je vast te houden aan een stelregel als 'elke methode moet gedocumenteerd worden' of 'elke methode behalve getters en setters moet gedocumenteerd worden'. Het doel is uiteindelijk dat andere developers begrijpen wat iets doet. Als je een methode retrieveOrder hebt, dan heb ik weinig aan javadoc waarin de omschrijving 'retrieves an order' staat met omschrijving van de return value 'the order'. Relevante informatie is voor mij bijvoorbeeld het gedrag van de methode indien de order niet bestaat. Dat de methode een order ophaalt had ik al wel gezien aan de methodenaam. Maar jezelf verplaatsen in de gebruiker van een methode en je afvragen welke niet triviale informatie je in documentatie moet stoppen vereist een ander niveau van competentie dan simpelweg wat non-informatie in de documentatie een methode plempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Net gekeken hoe je een git patch file maakt en toepast. Best wel makkelijk, nog nooit gedaan vanaf command line :)

Git is het versiebeheer waar ik tot nu toe het minste het gevoel heb gehad dat het mij tegen probeert te werken. Hoe ervaren jullie git of juist andere versiebeheer systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Perforce, whooo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Voor studie een tijd Mercurial gebruikt. Minder krachtig en waarschijnlijk ook minder snel maar zoveel eenduidiger. Ik waardeer de kracht en snelheid van git enorm maar verwarrende commando's, opties en termen maken het af en toe tot een harentrekker. Git Koans

Het is niet zo erg dat ik gitless wil gebruikem maar gelukkig zijn er wel GUIs en goede documentatie :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

P-Storm schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:59:
Net gekeken hoe je een git patch file maakt en toepast. Best wel makkelijk, nog nooit gedaan vanaf command line :)

Git is het versiebeheer waar ik tot nu toe het minste het gevoel heb gehad dat het mij tegen probeert te werken. Hoe ervaren jullie git of juist andere versiebeheer systemen?
Bij mijn vorige werkgever SVN en CVS gebruikt. Dat werd, zeker met de manier waarop wij projecten draaiden, steeds moeilijker om daarin goed te kunnen werken.
Van de een op andere dag overgegaan op git. Wat een verademing.

Ik duw bijna alle projecten in git, als is het maar voor mezelf om een tijdslijn op te bouwen van bepaalde onderdelen van het project.

Dit hoeft echt niet alleen maar software te zijn, soms ook (tekst)documenten of afbeeldingen. Ik vind het erg fijn werken en ook de tools en tooling / systemen eromheen werken erg fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
kenneth schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:13:
Voor studie een tijd Mercurial gebruikt. Minder krachtig en waarschijnlijk ook minder snel maar zoveel eenduidiger. Ik waardeer de kracht en snelheid van git enorm maar verwarrende commando's, opties en termen maken het af en toe tot een harentrekker. Git Koans

Het is niet zo erg dat ik gitless wil gebruikem maar gelukkig zijn er wel GUIs en goede documentatie :)
Ik neem aan dat je voornamelijk op Windows werkt, want dan is Mercurial inderdaad gemakkelijker in gebruik. Op *nix systemen niet. Iedereen doet altijd net of git rocket science is, maar het is allemaal vrij eenvoudig. Het zijn juist de GUI's die het allemaal ingewikkeld maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ThomasG schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:20:
Mercurial inderdaad gemakkelijker in gebruik.
Eenduidiger, niet makkelijker :)

Bij git heb je per commando soms compleet andere opties (zie die git Koans: git remote -v versus git branch -a, of git remote rm versus git branch -d) en de ene keer heet het staging, soms heet het index en soms heet het cached. Het went allemaal wel, maar het is niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door kenneth op 31-10-2019 15:42 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
kenneth schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
Eenduidiger, niet makkelijker :)

Bij git heb je per commando soms compleet andere opties (zie die git Koans: git remote -v versus git branch -a, of git remote rm versus git branch -d) en de ene keer heet het staging, soms heet het index en soms heet het cached. Het went allemaal wel, maar het is niet nodig.
Git heeft niet voor niets in een recente versie de experimentele commando's git switch en git remote geïntroduceerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mugwump schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:27:
[...]

Git heeft niet voor niets in een recente versie de experimentele commando's git switch en git remote geïntroduceerd. ;)
Cool! Het gaat om git restore trouwens :) Hier meer: https://github.blog/2019-08-16-highlights-from-git-2-23/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik lees op wiki dat ze groot zijn in de gaming markt, weet jij waarom dat is?

* Boudewijn heeft perforce voor het laatst een jaar of 15 geleden aangeraakt :X .

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Eh ja, restore bedoelde ik inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Boudewijn schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

ik lees op wiki dat ze groot zijn in de gaming markt, weet jij waarom dat is?
Binary content. Een project gaat makkelijk over de terabyte aan content in het depot (en dan reken ik revisies niet eens mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Deze Git GUI wordt ook goed beoordeeld: https://git-fork.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Helaas, zoals wel vaker met dit soort tools, is het alleen voor Windows en Mac :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
Ik zie het probleem niet 😏😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Gropah schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:41:
[...]

Helaas, zoals wel vaker met dit soort tools, is het alleen voor Windows en Mac :(
Ik weet toevallig dat SmartGit ook voor Linux is.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Gebruik zelf geregeld GitKraken. Electron much, maar desondanks wel aardig voor de grafische invalshoek. Je blijft de terminal nodig hebben overigens...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Ik heb zelf nooit behoefte aan GUI git tools gehad, niet dat alles hardcore op Vim en op de commandline moet maar vind git gewoon lastig in GUI’s mee te werken. Hoe slim sommige tools ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gropah schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:41:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05x1QJfk3WjqbImNDLxhEmnz/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Ik vind GitKraken ook fijn werken - vooral om het overzicht op een hele commitboom te hebben en een commit te kunnen maken voor een aantal bestanden (vind ik in ieder geval makkelijker in een GUI dan in de CLI).

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Antrax schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:06:
Ik weet toevallig dat SmartGit ook voor Linux is.
Klopt, ik gebruik zakelijk ook SmartGit op Linux (Ubuntu 18.04).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
De laatste update van Git Fork voegt ook een quick launch / shortcut systeem toe, waar je ook eigen shortcuts aan toe kan voegen. Komende weken eens testen of het ook echt zo handig is als het klinkt :)

Windows en Mac only.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ben ik dan apart dat ik puur alleen de CLI voor git gebruik? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Douweegbertje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:20:
Nee, ik gebruik enkel de CLI (en de integratie die Visual Studio biedt).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Nee hoor, doe ik ook 90% van de tijd ;) Soms ook niet.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 09:27
Nope. Ik heb nog geen GUI voor Git gevonden waarmee ik net zo snel ben als via de command line. Het enige dat ik wel doe is committen vanuit PHPStorm aanverwant IDEs, maar verder doe ik echt alles met de command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
Ik gebruik ook af en toe een Gui (sourcetree) voor git. Vooral als ik teveel geprutst heb en visueel het equivalent van 'git add -p' wil doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
Changes stagen en merge-conflicten fixen doe ik via VSCode, de rest via de command line. Nooit begrepen waarom mensen denken een GUI nodig te hebben voor git. :P

[ Voor 8% gewijzigd door WernerL op 01-11-2019 20:34 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

WernerL schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:33:
Changes stagen en merge-conflicten fixen doe ik via VSCode, de rest via de command line. Nooit begrepen waarom mensen denken een GUI nodig te hebben voor git. :P
Nodig hebben? Ik heb heel weinig nodig, maar 't is wel handiger. :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nee zeker niet. De enige keer dat ik een GUI heb gebruikt ging deze allemaal "slimme" dingen doen en heeft effectief mijn branch om zeep geholpen. Verder zie ik collega's ook als een aap op knopjes klikken zonder te weten wat ze doen.

Enige wat ik soms doe is de graph overview bekijken om even te zien waar het een en ander vandaan komt. En merge conflicts met VS code oplossen omdat deze snel alle conflict files markeert. Maar merge/rebase commands zeker met CLI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
n9iels schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:52:
[...]
Nee zeker niet. De enige keer dat ik een GUI heb gebruikt ging deze allemaal "slimme" dingen doen en heeft effectief mijn branch om zeep geholpen.
Hoe dan?
Verder zie ik collega's ook als een aap op knopjes klikken zonder te weten wat ze doen.
Daar kun je moeilijk de GUI verantwoordelijk voor stellen lijkt me. Een GUI is geen substituut voor kennis van zaken hebben.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Ik vind de git integratie in IntelliJ veelal ruim voldoende. Die in Visual Studio vond ik echt dramatisch, dan kun je inderdaad beter gelijk gebruik maken van de CLI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
n9iels schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 22:52:
Verder zie ik collega's ook als een aap op knopjes klikken zonder te weten wat ze doen.
Uh? :? Ik gebruik zowel de GUI en de CLI. De GUI wat vaker uit luiheid maar dat is dan niet gelijk zo dat ik geen cli kennis hebt.

Edit:
Eigenlijk wat @farlane net al zegt:
farlane schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:41:
Daar kun je moeilijk de GUI verantwoordelijk voor stellen lijkt me. Een GUI is geen substituut voor kennis van zaken hebben.
:Y

[ Voor 31% gewijzigd door Antrax op 02-11-2019 17:04 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.